Oudot "kuplat" sormissa...

Minski

Mulla on outoja "kuplia" ilmestynyt sormeen kuukausi sitten. Kävin siitä jo ihotautilääkärin luona, sen mielestä oli selvä ärsytysreaktio ja määräsi kefalexit ja ecolon-kortisonivoiteen. Kefalex on nyt syöty ja ecolon pakollisella tauolla ja kuplat vaan lisääntyy käsissä. Mikään ulkoinen ärsytys se ei enää voi olla, toisen lääkärin mielestä joku virus aiheuttaa sitä ja "kattellaan". :/

Mua huolestuttaa nää jo ihan sikana vaikka ei niistä kovin suurta vaivaa synny arkeen, mutta jospa tää vaan yltyy ja yltyy eikä kukaan löydä syytä??? :( Mielessä alkaa kaihertaa jo kaikki ufotautit...

Onko kellään ollut mitään vastaavaa? Menikö ohi ajan kanssa? Nää näyttää vähän ehkä syyliltä, mutta sitä ne ei kuulemma oo. Ilmeisesti jonkun viruksen ylläpitämä, mutta voiko se NÄIN kauan ja vaan yltyen???

Jotenkin on sellainen olo, että tuskin kukaan tietää, mut JOS jollain olis ollut vastaavaa, niin olisin iloinen kuullessani niistä. :)

74

57436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kad

      Tai ainakin suunnillen sama.
      Toisen käden kämmenessä minulla alkoi joku pari kuukautta sitten tulla pieniä (leveydeltään n.1mm) vaaleita vesikennoja jotka kutiaa aivan mielettömästi. Jos niitä voi olla päivän raapimatta auki niin sitten ne raapii nukkuessaan ja kun niistä on raapinut ihokuoren rikki on luonnollisesti siinä tulehduherkkää aluetta joka seuraavan raapimiskerran jälkeen on jälleen isompi jne...
      Kävin lääkärillä joka määräsi Emovat 0,1% kortisonivoidetta jota käytin kahdeksan päivän kuurin ja iho parani mutta vain pariksi päiväksi.
      Nyt (oudot) vesikennot ovat poissa ja tilalla on äärimmäisen ohut, kuiva ja hilseilevä kohta ihoa jossa kennot olivat. Hoidan sitä reilusti rasvapitoisilla perusvoiteilla, mutta vaikuttaa siltä ettei tämä ole paranemassa
      Vastaakohan tuo sinun oireita?

      • Minski

        Just jotain tollaista mullakin. Mä menin sörkkimään tota yhtä kohtaa ja siitä kuoriutu nahkaa ihan roimasti, mutta nyt siis on enää vain toinen reuna "kupliva". Mut kupla-alueita on tullut nyt yhtäkkiä muuallekin. On mulla tollasia ollut joskus jaloissa, mut ei koskaan näin pahana. Ties vaikka kesä ois syynä...?

        Kiva kuulla, etten oo ainoa! Mulla on kans kortisoni hetkeks tehonnut, mutta kun sitä ei voi koko ajan laittaa... :/


      • SIili
        Minski kirjoitti:

        Just jotain tollaista mullakin. Mä menin sörkkimään tota yhtä kohtaa ja siitä kuoriutu nahkaa ihan roimasti, mutta nyt siis on enää vain toinen reuna "kupliva". Mut kupla-alueita on tullut nyt yhtäkkiä muuallekin. On mulla tollasia ollut joskus jaloissa, mut ei koskaan näin pahana. Ties vaikka kesä ois syynä...?

        Kiva kuulla, etten oo ainoa! Mulla on kans kortisoni hetkeks tehonnut, mutta kun sitä ei voi koko ajan laittaa... :/

        Sain itse noita samanlaisia aikanaan, vieläkin satunnaisesti. Pahimmaksi aiheuttajaksi huomasin voimakkaan akneiholle tarkoitetun puhdistusaineen, tajusin sen, kun huomasin, että rakkuloita tuli niiden sormien pieliin, jotka olivat pumpulin kanssa kosketuksissa. Kun rakkulan pistää puhki, se on oudon turran tuntuinen. Toivottavasti teilläkin syy vielä selviää!


      • Kad
        Minski kirjoitti:

        Just jotain tollaista mullakin. Mä menin sörkkimään tota yhtä kohtaa ja siitä kuoriutu nahkaa ihan roimasti, mutta nyt siis on enää vain toinen reuna "kupliva". Mut kupla-alueita on tullut nyt yhtäkkiä muuallekin. On mulla tollasia ollut joskus jaloissa, mut ei koskaan näin pahana. Ties vaikka kesä ois syynä...?

        Kiva kuulla, etten oo ainoa! Mulla on kans kortisoni hetkeks tehonnut, mutta kun sitä ei voi koko ajan laittaa... :/

        ...olen käyttänyt kortisonia jo niin paljon etten viitsi sitä enää käyttää koska se kuulemma ohentaa ihoa. Aloitin herkkujen mässäys lakon jota jatkan niin kauan että kädet ovat täysin terveet.
        Työssäni käytän samoja sisältä jo varmaan aika likaisia kumihanskoja joilla käsittelen liuottimia. siis hankin paketillisin uusia kumihanskoja sekä apteekin ohuita puuvillahanskoja alle ja heitän edelliset kumihanskat roskiin. Johan on kumma jos ei ala kätöset parantua.
        Kaikkein ällöttävin puoli niissä vesikennoissa oli että ne leviää sormesta sormeen, jotka ovat toisiinsa kosketuksissa.

        Paranemisia:)


      • Nimetön
        Kad kirjoitti:

        ...olen käyttänyt kortisonia jo niin paljon etten viitsi sitä enää käyttää koska se kuulemma ohentaa ihoa. Aloitin herkkujen mässäys lakon jota jatkan niin kauan että kädet ovat täysin terveet.
        Työssäni käytän samoja sisältä jo varmaan aika likaisia kumihanskoja joilla käsittelen liuottimia. siis hankin paketillisin uusia kumihanskoja sekä apteekin ohuita puuvillahanskoja alle ja heitän edelliset kumihanskat roskiin. Johan on kumma jos ei ala kätöset parantua.
        Kaikkein ällöttävin puoli niissä vesikennoissa oli että ne leviää sormesta sormeen, jotka ovat toisiinsa kosketuksissa.

        Paranemisia:)

        Teini-ikäiselle tyttärelle on tullut taas elokuusta alkaen rakkoja yhteen sormeen. On kokeiltu hoidoksi kotona Betadinea, Basibactia, Bephantenea. Fusidinvoidettakin sai jossain välissä kouluterkalta. Mutta oireet ovat taas pahentuneet. Nyt on koululääkärille laitettu viestiä että jos saisi antibioottikuurin sormeen. Näissä tapauksissa yleensä annetaan Kefalex kuuri.
        Mutta nyt kuulinkin yhdeltä tutulta jonka tyttärelle tuli samat oireet sormeen ja levisi lopulta rakkulainen ihottuma käsiin ympäriinsä että hänellä oli maitoproteiiniallergia kun asiaa alettiin tutkimaan kunnolla. Kokeilkaapas maidotonta ruokavalioa. Sitä minä ajoin kokeilla tyttärelleni 2 vkon. ajan. :)


      • Itsellä oli aikoja sitten samanlainen ihottuma, kuin kuvailet, sormenpäät rikki. Minut passitettiin lopulta ihotautipoliklinikalle, siellä tehtiin testit: kumiallergia. Se oli tullut pitkäaikaisesta altistumisesta kumikäsineitten käytöstä. Ihottuma parani melko nopeasti, kun käytin kumikäsineitten alla pumpulikäsineitä. Niitä oli pakko käyttää työni vuoksi. Yhden ainoan kerran on yrittänyt uusia, kun kumikäsineessä oli liian ohut vuoraus. Ei ongelmaa vuosikymmeniin.


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        Teini-ikäiselle tyttärelle on tullut taas elokuusta alkaen rakkoja yhteen sormeen. On kokeiltu hoidoksi kotona Betadinea, Basibactia, Bephantenea. Fusidinvoidettakin sai jossain välissä kouluterkalta. Mutta oireet ovat taas pahentuneet. Nyt on koululääkärille laitettu viestiä että jos saisi antibioottikuurin sormeen. Näissä tapauksissa yleensä annetaan Kefalex kuuri.
        Mutta nyt kuulinkin yhdeltä tutulta jonka tyttärelle tuli samat oireet sormeen ja levisi lopulta rakkulainen ihottuma käsiin ympäriinsä että hänellä oli maitoproteiiniallergia kun asiaa alettiin tutkimaan kunnolla. Kokeilkaapas maidotonta ruokavalioa. Sitä minä ajoin kokeilla tyttärelleni 2 vkon. ajan. :)

        Mulla aivan sama homma, kaikki lääkärit käyty eikö onnistu. Vältän siis nykyään kaikkia todella vahvoja saippuoita tms. Eli ihotautilääkärin mukaan jotkin säilöntäaineisra voi ärsyttää. Mulla nyt oma pikku nestwsaippua aina mukana ja käytän aina kumihanskoja tiskatessa tms. Käsidesi on no no.

        Yksi mikä auttanut (todella outo tuote mutta en voi muutakun ylistää) kutinaan ja hilseilyn sekä tulehtumisen estoon on Supreme horse Care 270ml iho ja haavavoide. Purkkia saa agrimarketista 6.90€ tosi riittoisaa ja viimeviikon näpyt kadonnut kun oon iltasin tuota laittanut. Yleensä kestäö n. Kuukauden että sormet ennallaan. Suosittelen!!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Kad kirjoitti:

        ...olen käyttänyt kortisonia jo niin paljon etten viitsi sitä enää käyttää koska se kuulemma ohentaa ihoa. Aloitin herkkujen mässäys lakon jota jatkan niin kauan että kädet ovat täysin terveet.
        Työssäni käytän samoja sisältä jo varmaan aika likaisia kumihanskoja joilla käsittelen liuottimia. siis hankin paketillisin uusia kumihanskoja sekä apteekin ohuita puuvillahanskoja alle ja heitän edelliset kumihanskat roskiin. Johan on kumma jos ei ala kätöset parantua.
        Kaikkein ällöttävin puoli niissä vesikennoissa oli että ne leviää sormesta sormeen, jotka ovat toisiinsa kosketuksissa.

        Paranemisia:)

        Oikein,ei pöpöpesäkäsineitä kannata pitää. Minä vaihdan joka päivä uudet. Pistoja houkan kestävät,netallityöpajaa siivoan.


    • sh-opisk.

      Mulla oli kans tuollaisia viime kesänä ja nyt niitä kerkes tulla tänä kesänä vain muutama, koska löysin syyn mikä niitä aiheutti.

      Molemmilla kerroilla stressi varmaan toimi laukaisevana tekijänä, mutta myös makean syönti ja juonti kun vedin viikon aikana 6 isoa Coca-Cola -pulloa jne. Molemmilla kerroilla erehdyin myös räpelöimään paljain käsin voimakkaita aineita, joista toisella esim. puhdistettiin erään voimalaitoksen pahoja rasva-öljy-pinttymiä.. Voi vaan kuvitella mitä sellainen tekee iholle!
      Allergisella reaktiolla on taipumus "räväyttää" itsensä esiin kunnolla vaikka altistumisesta olisi aikaakin. Tieto kuitenkin auttaa, että ohi se menee. Stressi viivästyttää paranemisprosessia ja silloin tekee myös mieli "eliminoida" patit ja rakkulat heti pois -josta patit tietenkin leviävät.
      Ole onnellinen, että kehosi vielä ilmoittaa sinulle myrkyllisistä aineista! Ihollasi on normaali reaktio vieraalle, vahingolliselle aineelle, ei sen vakavampaa!
      Niin.. nyt patit eivät nujertaneetkaan minua, koska osasin olla rauhallinen, eliminoin aiheuttajan ja osasin olla raapimatta ja käytin vain kortisonia.

    • Lulu

      Mulle tulee noita aina samaan paikkaan, eli vasemman nimettömän juureen ja siitä sit kämmeneen ja joskus toiseenkin käteen. Tänä kesänä niitä tuli myös molempiin jalkateriin, varmaan siksi levisivät, että raavin koko ajan atopian takia. Olen huomannut, että antibioottikuuri voi laukaista noi näppylät. Kutina alkaa yleensä nukkumaan mennessä, kortisoni lievittää kutinan noin kolmessa tunnissa, joten on jäänyt yöunet vähiin.. Näpyt häviää kuitenkin aina parissa päivässä itsestään.
      Tsemppiä!

    • Näppy

      Hei, myös minulla oli sormissa vesikelloja ja kun niitä raapi tulehtuivat, kutisivat ja sormet kuivuivat todella paljon. Kävin sormien takia lääkärilläkin mutta apua en saanut hänen määräämistään kortisonivoiteista (sain eri vahvuisia). Mitkään kostettavat voiteet eivät myöskään auttaneet eikä ruokavaliomuutokset. Lopuksi päätin kokeilla voidemaista sienilääke Daktacortia (reseptivapaa tuote apteekissa). Näpyt häipyivät parissa päivässä ja sormet olivat aivan normaalin näköiset, eivät kuivat, rupiset eivätkä tulehtuneet. Sillä kertaa käytin Daktacortia suositusten mukaisesti kaksi viikkoa mutta pari kertaa sen jälkeen kun olen joutunut "uusimaan" hoidon on riittänyt lyhyempi aika. Voisit myös kysyä apteekista jotakin hyvää kostettavaa voidetta (esimerkiksi minulle suositeltiin kampaajien käyttämiä voiteita -> on jo testattu hyviksi "vaativissa" oloissa... Toivottavasti sormesi paranevat, älä anna periksi eri hoitojen kokeilussa vaikka välillä tuntuu todella rankalta kun käsiä vain kutittaa...

      • lauri

        näpylle kiitti vinkistä


    • kukka

      noita samoja näppyjä, oon alkanut epäilemään että ne tulee kumihanskoista joita joiudun työssä käyttämään, niitä tulee vaikka mulla on puuvilla hanskat alla ja vaihdan ne useemman kerran päivässä.

      pahimmillaan mulla on ollut koko oikeankäden kämmen auki ja samoin sen käden nimetön. se kun lähti paranemaan niin nimettön jäi ihan ekaksi aika koukkuun iho oli jotenkin niin kireellä ettei voinu suoristaa ollenkaan.

      Sillon viimeksi kun niitä oli ja kyllästyin lekurissa juoksemiseen, huomasin että etikalla pyyhkiminen autto saamaan niitä pois, sattuu ihan helvetisti jos iho on pahasti rikki, mutta auttaa!!!!! paremmin kuin ne helvetin kortisonit, mitä lekurit aina on työntämässä.

      • Minski

        Mä lopetin täällä netissä ravaamisen ja rakot alko parantua ja kirvelyä ei enää oo ollut! Nyt oon paksun hanskan kanssa surffaillu, mut sekin aiheuttaa vähän rakkoja... Oikeestaan, muistinkin siitä, että rakot alko kun hiiri meni rikki ja kaivettiin vanha hiiri takas käyttöön. Varmaan toi muovi (PVC) tai joku siinä aiheuttaa sen...


      • kukka
        Minski kirjoitti:

        Mä lopetin täällä netissä ravaamisen ja rakot alko parantua ja kirvelyä ei enää oo ollut! Nyt oon paksun hanskan kanssa surffaillu, mut sekin aiheuttaa vähän rakkoja... Oikeestaan, muistinkin siitä, että rakot alko kun hiiri meni rikki ja kaivettiin vanha hiiri takas käyttöön. Varmaan toi muovi (PVC) tai joku siinä aiheuttaa sen...

        muoviahan noi on kumihanskatkin...lienee siinä siis jotain..


    • tomaateista

      käsiin vain silloin, jos satun syömään tomaattia, kellojen kanssa saapuu hillitön kutina josta sitten useimmiten alkaa kunnon ihottuma, jota sitten joudun hoitelemaan hydrokortisoneilla sun muilla.

      Hassua - mistään muista ruoka-aineista niitä ei tule.

      • zani

        Kyseessä on kosketusihottuma (tms), joka voi tulla esim. pesuaineista ja muista ihon kanssa kosketukseen joutuvista aineista. Minulla voi jopa "liiallinen" käsien pesu aiheuttaa ko. reaktion


    • eeva

      mulle tulee kanssa käsiin välillä sellaisia rakon tapaisia kuplia, joskus ne on niin syvällä ihon alla että vaikuttaa enemmän syyliltä kun niitä ei meinaa saada puhki, mutta sitten kun saa niin sieltä tulee pieni tippa nestettä. joskus ne ratkeaa ihan kuin rakko, eli on enemmän pinnassa. oon iteki ihmetelly mitä ne on, mutta ei ne mua niin paljoa oo haitannu että menisin lääkäriin. hyvä kuulla että muillakin on joten tietää ettei oo mitään syytä huoleen.

      • kuplaikaani

        minulla on myös ollut noita syvällä olevia kuplia,niitä ei sitten kannata pahemmin ronkkia.Minä puhkaisin yhden ja revin hieman ihoa ympäriltä siihen kasvoi tilalle syylän tapainen 5mm halkasialtaan oleva tulehtunut"tatti"joka piti käydä leikauttamassa pois,vaati myös muutaman tikin.


      • Anonyymi

        Mulle ilmestynyt juuri näitä. Mutta vain oikeaan käteen. Välillä viikonkin pois ja taas pulpahtaa esiin. Muutakin iho-oiretta on ilmaantunut. Kaikki alkoi kesäkuun alussa. Selvisikö sulle koskaan mistä ne johtui?


    • Hanna

      Itse olen kärsinyt teini-ikäisestä lähtien vesikelloista ja järkyttävästä kutinasta aina silloin tällöin. Kaikki allergiatestitkin aikoinaan tehtiin, muttei mitään löytynyt.

      Viime aikoina olen lääkäreiltä saanut taudille nimenkin, mutten muista sitä. Kuitenkin kyseessä on ihatauti, jossa tunnusomaista ovat vesirakkulat ja kutina. Taudin aiheuttajaa ei tunneta ja sairaus häviää yleensä aikuisiällä. Ei se paljon lohduta, mutta itse olen jo oppinut tämän kanssa elämään. onneksi olen jo melkein aikuisikäinen =)

      Käytän kuuriluontoisesti vahvoja, III-luokan steroidivoiteita ja ne kyllä tehoavat erinomaisesti. Olen liian laiska päivittäiseen rasvailuun...stressi tuntuu lisäävän oireita ja lisäksi järviveden käyttö mökillä aiheuttaa hurjat oireet.

      Tsemppiä teille kohtalontoveri!

    • Dina

      pustulosis palmoplantaris tai kämmenten ja jalkapohjien psori.
      Itselläni oli pari-kolme vuotta sitten samanlaisia vesikelloja. Lopulta kädet olivat aivan kamalassa kunnossa. Kynsistä katosivat kynsinauhat ja sormenpäät oli haavoilla. Vahvaa kortisonia (Dermovat)kuuriluontoisesti. Nyt ei ole vaivaa ollut sen jälkeen. Tosin jalkapohjan syrjässä on vielä vähän vesikelloja, mutta kädet ovat hyvässä kunnossa.
      Vaiva voi kyllä uusia jossain vaiheessa.

    • Zoppa

      en nyt sano. et hei kaikki, teil on syyhy!

      mut siis itselläni oli tommosia "kuplia" ja helvetin utelias kun olen niin tiätysti piti mennä niitä puhkomaan.. tuntu unnottomalta vähän.. ja tuli jotain märkää
      nyt niiden paikalla on enää kuivaa ihoa ..
      jalkapohjassa oli kyllä viälä isompia kuin vain pikku kuplia.

      kävin lääkärissä ja todettiin syyhy..

      • JoonasDaMore

        Joo mulla kans todettiin syyhy eka kerran jälkeen ku ilmesty, nyt sitä ei kuitenkaan enää ole ja tapahtumasta kaksi vuotta ja silti niitä ilmestyy aina käsiini välillä. Ne ei oikeastaan edes haittaa mutta ovat ärsyttäviä, ilmiö kuitenkin näyttää aika normaalilta. Syyhy jos on niin sen kyllä huomaa ennemmin tai myöhemmin, kannattaa katsoa reisitaipeet ja ranteet, sinne ne näpyt eka tulee. Mutta kai tuo on tosiaan joku allergiareaktio, se syyhy mulla tän puhkas ja aina väliajoin ''kärsin'' näistä, ei ne kauheana kutise minulla kyllä.


    • käsissä

      suoraan sanoen ne kuplat v*tuttaa,
      mulla autto parhaiten desinfiointiaine ja kortison voide epätoivosena keksin että kun niitä polttelee vaikka sytkärillä, no niin ettei nyt mitään palovammoja tule mutta kuitenkin, niin toi liekittäminen toimi parhaiten ja enkä huijaa..

      työkaveri kerto että oli saanut joskus samaan vaivaan antibiotti kuurin, mutta ei niitä antibioottejakaan kannata mihin tahansa ottaa, kun jos saa muutenkin hoidettua..

      ja jos repii ne auki, niin ne leviää.
      yöksi pistin suojaksi jotain, vaikki puuvilla harsoa tai käsineet voi pistää jos ne pysyy...

      • t

        "Kuplat" voivat olla myös enterorokko. Se on yleensä lasten tauti, mutta itse sain sen aikuis iällä. On ollu jo muutamana vuotena peräkkäin. vesikelloja saattaa tulla käsiin, jalkoihin ja suuhun. Itsellä tulee ekaksi päänsärkyä ja pientä flunssa oireita ja sitten rakkulat ilmestyvät sormiin. Lähtevät sitten itsestään pois.


      • mrfunny
        t kirjoitti:

        "Kuplat" voivat olla myös enterorokko. Se on yleensä lasten tauti, mutta itse sain sen aikuis iällä. On ollu jo muutamana vuotena peräkkäin. vesikelloja saattaa tulla käsiin, jalkoihin ja suuhun. Itsellä tulee ekaksi päänsärkyä ja pientä flunssa oireita ja sitten rakkulat ilmestyvät sormiin. Lähtevät sitten itsestään pois.

        tatti joka ilmestyy kun kellot aukeaa ja pitää leikata, tomaatit järvivesi tietokone hiiri pesu aineet, siis huhhueihän ei nää kaverit kohta uskolla ku murjottaa himassa


      • eeeee
        mrfunny kirjoitti:

        tatti joka ilmestyy kun kellot aukeaa ja pitää leikata, tomaatit järvivesi tietokone hiiri pesu aineet, siis huhhueihän ei nää kaverit kohta uskolla ku murjottaa himassa

        Mulla on ollut samaa "tautia" useasti käsissä, ekan kerran joskus 15-vuotiaana. Epäilen itsekin, että jotain allergiasta johtuvaa, et on koskenut käsin johonkin vahvaan aineeseen. Nyt viimeksi mulla tais tulla kertakäyttöhanskoista, joita käytin töissä.

        Iho on punainen ja kuiva, sitten on näitä kuplia. Joskus näistä kuplista tulee kirkasta märkää nestettä, ja olen huomannut et parin päivän päästä ihottuma-alue on levinnyt (leviää kai näistä nesteistä).

        Mulla on auttanut kortisoni-voide, mutta hitaasti. Sitä ei tosiaan sais käyttää kovin pitkään, siksi kannattaa ottaa sitä vahvempaa voidetta (2%).
        Viimeksi käytin tuota, mut lopetin käytön vaikka mulla oli vielä ihottumaa ja loppu ihottuma parani itsestään pois.


      • vittuuntunut
        eeeee kirjoitti:

        Mulla on ollut samaa "tautia" useasti käsissä, ekan kerran joskus 15-vuotiaana. Epäilen itsekin, että jotain allergiasta johtuvaa, et on koskenut käsin johonkin vahvaan aineeseen. Nyt viimeksi mulla tais tulla kertakäyttöhanskoista, joita käytin töissä.

        Iho on punainen ja kuiva, sitten on näitä kuplia. Joskus näistä kuplista tulee kirkasta märkää nestettä, ja olen huomannut et parin päivän päästä ihottuma-alue on levinnyt (leviää kai näistä nesteistä).

        Mulla on auttanut kortisoni-voide, mutta hitaasti. Sitä ei tosiaan sais käyttää kovin pitkään, siksi kannattaa ottaa sitä vahvempaa voidetta (2%).
        Viimeksi käytin tuota, mut lopetin käytön vaikka mulla oli vielä ihottumaa ja loppu ihottuma parani itsestään pois.

        Olisiko teillä kuvia näistä rakkuloista kun itse en ola aivan varma jaammeko saman ongelman? : (


    • hevoshullu.

      Itselläni on samoja vesikelloja sormien välissä ja varpaiden välissä. en ole saanut käytyä lääkärillä, koska vanhempani sanovat että se menee ohi :( itsellänikin kaihertaa kaikki sairaudet mutta ei kait tää nyt niin vakavaa oo. luulisin et jtn ihotautia tai joku pieni sairaus. varoitan, älä raavi. jos raavit ne puhkeaa ja sitten niistä tulee sellaista nestettä, jos hierot nestettä jonnekkin, neste vähäniinkuin levittää näppylöitä. joten pärjäile!

    • katrinnn

      Samoja ihonalaisia, mitä lienee, outoja vetistäviä kuplia mullakin. Sormissa ja ihme kyllä myös huulissa. Kutisee ja levii kosketuksesta. Kortisoni voide auttaa, mut vaan ehkä viikoks... ja käytän sitäki vaan ku en kestä enää.

      Olen huomannut, että kuivuessa pahenee (kuplat puhkee, ihoa kiristää iha kivasti ja kipeät on).. olen ravannut huulirasvalla, joskus vaselinilla ja millo milläkin voiteella. On kyllä auttanu, nyt vähemmän. Pakkanen ei tee hyvää. Atopiakaan ei edesauta tätä.

      Olen yrittänyt päästä ihotauti lääkärille, mutta koululääkäri ei antanut lähetettä... silloin ei kylläkään ollut vielä muistaakseni näitä kuplia?! Allergiosta en tiedä edellä mainitusta syystä. Eli ei aavistustakaan mistä johtuu... en tietääkseni ole kosketuksissa minkään muovi esineen kanssa kyseisellä kädellä tai huulilla.

      Että tällaista minulla. Ja ei muute ollut aavistustakaan et muillaki olis voinu olla näitä.. luulin et oon ainoo kummajainen, mut olin väärässä. Mutta hei tsemppiä kaikille munkin puolesta!

    • Touhottt

      Rakkuloista.
      Ite oon kärsiny atopiasta koko iän. Nyt plakkarissa 28v (mies) ja iho pahempi kun koskan. Ihottuman lisäksi noi rakkulat. Rakkuloiden koko kämmenissä 1mm-8mm ja jalkapohjissa ja terissä isoimmat on yli 5cm ja on kipeet. Töistä kun tulee ni saa laittaa jalat vesiämpäriin puoleks tuntii et saa sukat pois jalasta kun rakkulat on puhjennu ja iho "liimaantunu kiinni" . Ite en oo keksiny mistä johtuu,tasasesti puhkee puolenvuoden välein. Lisäks on ollu herpes infektioita korvissa ja kasvojen alueella joka leviää koko kehoon jos ei alota virus lääkitystä.Lääkärissä on rampattu tiheään,on määrätty ensin kortisoni voidetta,sitten protopicia ja nyt vetelen kortisonia suun kautta ja suoneen. Ongelma on et maksa arvot heittää pahasti pakkasen puolelle. Rupee olee vinkit vähissä ja muutenki mieli on aika harmaa ku joutuu miettii koko ajan et mitä uskallan tehä et iho pysyy edes jollain lailla kunnossa. Ens viikolla tartun viimeseen oljenkorteen KUPPAUKSEEN. Toivon et se vois auttaa!

      • tsmp

        Toivottavasti auttoi! Minulla oli nuorempana välillä koko kämmen rakkuloiden peitossa. Kortisoni paransi, mutta kun sen lopetti niin ihottuma tuli taas. Arvelen ihottuman johtuneen stressaavasta elämäntilanteesta. Muutinkin sitten kaupungista maalle kun en viihtynyt kaupungissa. Kun viihtyminen parani, ihokin voi hyvin! Tietenkin ravinnollakin on suuri merkitys, jos suojaravinteita ym. ei ole tarpeeksi niin keho vähentää niitä ensiksi iholta.


      • tökötti

        tässä istun koneella ruokasooda-kosteusvoidesekoite sormissa ja pakastepussi ympärille teipattuna. hieman helpottaa kutinaa, mutta aion kokeilla haaleassa vedessä hauduttelua. tein sen virheen että puhkoin rakkuloita jolloin ne levisivät kulovalkean tavoin. lääkärissä käyn vielä varmuuden vuoksi.


    • tipitii15

      Olen atoopikko, ja olen käyttänyt kortikosteroidivoidetta nimeltä Elocon 2 viikon kuureina. Kun ihoa kiristi, pesujen jälkeen lisäksi Lipolan-rasvainen perusvoide auttoi. Minullakin atopia alkoi kainalon tulehtuneesta paiseesta, jota ei ajoissa hoidettu antibiootilla.. Tulehdus lähti käsivartta pitkin leviämään käsiteriin, sormiin, siitä säärien etuosalle.. Ensin rakkulat, sitten kuivumisvaihe, ja punainen läiskäalue eteni jonnekin päin.. Taas rakkulat jne. Stressi oli pahin aiheuttaja mulla. Nykyään voitelen tarpeen mukaan käsiä, seuraan tilannetta, muuten ok. Liikun paljon, ja näköjään on tärkeää, että käy lenkin jälkeen heti suihkussa, niin iho ei mene ärtyneen näköiseksi niistä kohdista, missä paljon hikirauhasia.
      Voimia atoopikoille, tiedän, mitä se on..

    • Ekseema

      Moro. Oireet sopii monen muun ihotaudin lisäksi myös nummulaariseen ekseemaan, joka itselläni on. Ärtyy välillä pahaksi, ja häipyy joko itsestään tai väliaikaisesti kortisonilla. Samaan tautiin liittyy kolikon kokoiset läiskät symmetrisesti käsissä ja jaloissa.
      Lääkettä ei taida olla, oireita voi lievittää ja stressi pahentaa yleensä tilannetta.

      Kyllä sen kanssa elää, vaikka eihän noi sormet aina söpöimmästä päästä ole. Yleinen vaiva, eikä tartu, vaikka yleisyydestä johtuen näin monesti luullaan.

    • lunatic84

      APUA!! Mulla on noita outoja "kuplia" ilmaantunut 2-3 viikon sisällä sormiin, kämmeniin ja jalkapohjiin, Ihan ku olisi rakkolevää.. :o
      Ruokavaliossa tms. ei ole ollut muutoksia. Ainoastaan yleistynyt ahdistuneisuus ja paniikkikohtaukset ovat lisääntyneet viimeisen kuukauden-parin aikana. Eli voisiko tosiaan stressi tehdä tätä? Tosiaan ihan ensimmäinen kerta, vaikka ahdistuneisuuden ja paniikin kanssa olen taistellut jo 12 vuotta.

      • tökötti

        minulla myös paniikkihäiriö joka aina kevään tullen pahenee. nyt ilmestyivät myös rakkulat. eipä taida olla sattumaa. paniikin takia yritän välttää kofeiinia ja liikkua.


    • vanha mies

      minulla on sormien paissa ja jalkapohjissa punaisia pilkkuja ja ovat kipeita voiko kukaan kertoa mita ne vois olla

    • Mie.Atoopikko

      Itselläni on noita myös vesikelloja myös, tosin olen atoopikko. :) Ne eivät ole vaarallisia, mutta osaavat olla todella kipeitä, itselläni huomasin, että kellot pitää puhkaista, jolloin sen kohtaan muodostuu rupi ja aikaa myöten ne katoavat, pahinta se on sormenpäissä, mutta minulle sanottiin että se johtuu kosketus allergiasta ja kaikki esim. hiustenpesu, pitäisi tapahtua kumihanskoilla ja kaikki mahdollinen kauneudenhoito tuotteiden käyttäminen. Jos on taipumusta vähänkään kumiallergiaan niin puuvillahanskat niiden alle (apteekista löytyy) Käsiä ei saa myöskään hautoa niissä hanskoissa. Muistakaa myös että stressi vaikuttaa hyvin paljon ihoon. Koettakaa myös hunajata, sen nimeen olen usein vannonut ja vannon viellä kauan, se auttoi minua hankalien haavojen hoidossa laastarin kera :) Saunassa kun sitä levittää kasvoille niin voi että, naama on pehmeämpi kuin vauvan peppu :) Maistuu myös hyvälle! :D

    • HUOH-haa

      Mulla on välillä semmosia, ja atopia vaikuttaa asiaan. Mulle tuli about 6-vuotta sitten semmonen ihan ku puremajälki (ihan käärmeenpureman jälki) ollessani kotona leikkimökissä noin 5 vanha (eli noin 6 vuotta sitten). Sitten, vuonna 2009 tuli hirveä tulehdus oikean käden keskariin, jossa se puremajälki oli ollutkin. Käytiin ihotautilääkärillä, ja antoi sitten oikeat lääkkeet (Fucicort-antibioottivoiteen, ja takrolimuusivoiteen), ja se auttaa. Välillä niitä "kuplia" tulee, ne on läpinäkyviä, ja joskus hieman kipeitäkin, mutta ei olla menty lääkäriin, ja ne menee itsestään pois. Että tämmönen IRL-tarina tätä oravanpyörää. Ennen aina lääkärit sano, että PERUS RASVAA, (rasvasinta Apo Basea, hanskat käteen, VAIN PAHENSI TILANNETTA), JA KORTISONIA. Samat lätinät lääkärillä, ei mitään tehty. Lääkärillä ramppaamista syntymästä asti. Milloin oli nuhaa, milloin atopiaa, milloin mitäkin.

    • Eloveena

      Mulla myös kuplii sormien syrjät, erityisesti nimettömien. Mulla ne on ihan vaan allergiaoire. Tota ei aina tuu oireena, vaan siihen edesauttaa käsien kuivuus, millon talvesta millon tiskaamisesta (muita oireita esim pääkivut, silmien-, suunympärysihottuma taiveihottma, jne). Olen atoopikko ja allerginen ties mille ruoka-aineille. Allergiatesteissä 10 v sitten allergioita ei juurikaan näkynyt. Siinä verikoetestissä ei ollenkaan ja prickeissä niin vähän ettei niitä juuri allergioiksi laskettu. Mutta käytännössä oireilun sitten kyllä huomasi. Lisäksi oireilen ihan samaan tapaan allergioiden kanssa histamiinia sisältäville ja sitä elimstöstä vapauttaville ruoka-aineille. Suosittelen atoopiikkoja tutustumaan histamiiniyliherkkyyteen.

    • johan ne lähti

      Mulla rakkulat lähti, kun aloin pesemään käsiä useammin. Pesun jälkeen desinfioin käteni. Rasvaa laitoin vasta sitten, kun kädet olivat todella kuivat (noin 30 min pesun jälkeen). Näin rakkuloilla on aikaa kuivua. On tärkeää, että rikkoutunutta ihoa pesee kohtuu usein eikä välttele vettä. Vesi on se aine, joka kuivattaa rakkulat. Myös tulehdukset pysyy loitolla paremmin. "Vesi vanhin voitehista" niin kuin vanha kansa tiesi :) joten käyttäkää sitä niin kuin puhdistavaa voidetta ;)

    • Tuttua

      Minulla oli myös aikanaan useamman vuoden samanlaisia rakkuloita kädet täynnä, etenkin sormet ja sormenvälit. Olin tuolloin toissä, jossa jouduin käyttämään kumihanskoja töissä. Niiden alla oli puuvillahanskat, mutta eivät ne paljon auttaneet.

      Minulla oireet pahenivat aina, kun kämmenet syystä tai toisesta hikoilivat tai kastuivat, tai esim. jos olin matkalla jossain missä ilmankosteus oli suuri. Sormet oikein turposivat paksuiksi nakeiksi ja kutina oli sietämätön. Joka sormessa oli laastari.

      Lääkäri määräsi Bucortia, josta olikin apua. Lisäksi vaihdoin työpaikkaa, ja kieltäydyin (silloisen poikaystäväni harmiksi) tiskaamasta käsin. Ostimme astianpesukoneen.

      Nykyään vaiva on lähes kokonaan hävinnyt. Ihan satunnaisesti saattaa pari rakkulaa jonnekin ilmestyä, mutta niistä ei ole haittaa. Niinkuin moni on täällä sanonutkin, iän mukana oireet saattavat hävitä kokonaan. Kortisonivoidetta minulla on varmuuden vuoksi vielä aina kaapissa.

    • luomusti

      Hei,

      Kaikki kemikaalit veks. Siis shampoot, hoitaaineet, naamanpuhdistusaineet yms. Varsinkin rasvat, osa apteekkirasvoista onneksi käy. Tilalle: marseillesaippua (semmonen vihreä), jossa siis vain oliiviöljyä ja saippuaa. Tällä pestään hiukset ja kädet. Sen jälkeen etikkahuuhtelu (omenaviinietikka pari tl/5dl vettä) hiuksiin ja vartalolle. Hajut haihtuu kyllä ;) Jopa vesijohtovesi on emäksistä (meillä pH yli 8), ja siis toi saippua myös, eli neutralisointi pit tehdä. Tein pumppupulloon omenaviinietikasta seosta veteen 1:3 ja tällä suihkuttelen käsiä pitkin päivää ja illalla ennen rasvausta, niin pH iholla on parempi. Lisäksi etikka on antibakteerinen.. Naamaan luomumeininkiä: oliivi/rypsiöljyä, sokeri/suolakuorintoja ja hunajaa. Mulla ainaskin atopiat ja käsi-ihottumat helpottuneet eli ilmeisesti olen allergisoitunut kemikaaleille. Lisäksi siis käytän apteekin perusvoiteita. Seuraavana teen shea-voista ite rasvaa...

    • 14 v

      Itsellänikin on tämmöisiä pienen pieniä kuplia yhdessä sormessa. Välillä ne katoavat lähes kokonaan. Silloin kun niitä on hieman enemmän, sormi on siitä kohtaa turvonnut.
      Äidilläni oli kuulemma olllut ihan samanlaista parikymmentä vuotta sitten, ja hänellä se oli johtunut kumista, pesuaineista ymsyms. Eli siis vähän niinku joku allergiareaktio. Myös paljosta kynällä kirjoittamisesta oli tullut tota vastaavaa.
      Itse en siis enään oo kovin huolissani, sillä iän myötä se voi parantuakin. Aina pesuaineita käsitellessä laitan hanskat käteen. Ja välillä sitte laitan sormeen kortisonia. :)

    • Jembula

      Mulla tuli rakennekynsien käytön jälkeen kuivat sormenpäät ja nahka irtoili laattoina. Nahkalaattojen alta tirskahteli jotain nestettä ja tarkasti kun katsoo niin sormenpäissä on oikein pienen pieniä pisteitä jotka ilmeisesti sisältää sitä nestettä. Olen rasvannut näitä sormenpäitä Bepanthenillä ja laittanut sitten puuvilla hanskat, mutta onpas tämä kyllä rasittavaa ja en tiedä mitä tämä oikein on.

      Terveydenhoitaja meinasi ettei ole kynsisientä..

      Onko tällaisesta tilanteesta kellään kokemusta??

      • Mikäo?

        Olet allerginen sille rakennekynsimateriaalille. Jollain kynsibloggarilla oli kuvia omista sormistaan, samoja oireita kuin sinulla ja ainoa apu on niistä rakennekynsistä luouminen.

        Itsellä tulee noita kutisevia näppyjä varpaiden väleihin ja sormiin. Minua myös kutittaa kaikkialta..


    • rakkulakäsi

      mulla kanssa pieniä rakkuloita sormissa ja sit ranteet punoittaa välillä häviää kokonaan ja sit kutittaa myös välillä ei koko aikaa.. onneks viikolla ihotauti lääkärin aika,jos rupeis homma selkeytyy..

    • Vesikelloks

      Jooh minulle on tullut jo useamman vuoden ajan muutamiin sormiin sellasia läpimitaltaan millin, joskus pienempia vesikelloja ihon alle täynnä nestettä. Ne yleensä ilmaantuvat sormenpäihin tai lähelle sormenpäitä.

      Itselläni ne eivät kutise, mutta ehkä ihan pientä ärsytystä tuntuu.

      Olen käytellyt niihin elocon kortisooli voidetta ja sillä tuntuu lähtevän päivässä parissa, mutta rakkulat tuntuu uusiutuvan helposti. Eikä sitä voidetta voi kokojan käyttää kun se rasittaa ihoa.

      Olen aika varma, että noi johtuu jostain harmittomasta viruksesta tai sitten muovi ärsytyksestä tai jonkun muun materiaalin ärsytyksestä esim tietokoneen näppis voi aiheuttaa.

      Ainoastaan kokeilemalla selviää mikä materiaali aiheuttaa vesikellot ja kokeilla olla vaikka viikko kaksi koskematta epäilemäänsä materiaaliin ja katso katooko kellot ja lakkaavatko uusimasta.

      Itse epäilen tietokoneen näppistä ja sen muoveja, mutta ei malta olla kokonaan käyttämättä konetta. Sitä kun ei tiedä mitä myrkyllisiä paskamuoveja näihin kiinassa laitetaan.

    • Kenties tämä?

      Terve, käykääpäs lukemassa, vaikkapa sitten Terveyskirjaston sivuilta, tästä --> "Pienet nesterakkulat (pompholyx, dyshidroosi)". Itsellä ainakin kaikki kuvaukset ja oireet sopi yhteen, ja kun teidän muiden juttuja lukee niin huomaan, että tekin saatatte omata saman vaivan. Googlen kautta kannattaa bongata kuvia: Terveyskirjaston sivun kuvat eivät välttämättä anna kunnon kuvaa millaisia nesterakkulat ovat. Minulla ei ainakaan missään vaiheessa ole näyttäneet niin pahoilta kuin siinä toisessa kuvassa, jossa oli ihan jäätävän kokoiset rakkulat sormissa.
      Osalla toki voi olla (minulla on myös) muoviallergiaa tai kosketusallergiaa tms. Itsellä myös atooppinen ihottuma. Mutta käykää ihmeessä tsekkaamassa tuo.

    • ekseema

      minulla tällainen vesikelloihottuma diagnostisoitiin infektioekseemaksi: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00235

      Ihottuma ilmestyi joka kesä sormien väleihin, kutisi aivan sietämättömästi. näppylät paisuivat ensin vesikelloiksi ja sitten rikkoutuivat ja kuivuivat. raapiminen pahensi ja levitti ihottumaa. luulin tätä joksikin allergiseksi reaktioksi, kun tuli aina kesällä, esim. hyttysallergiaksi.

      mutta johtuikin ilmeisesti puutarhatöistä. joku pieni nirhauma pääsi tulehtumaan ja aiheutti ihottuman. nyt käytän aina tavallisten puutarhahanskojen alla ehjiä kumihanskoja (apteekin, ei mitään tiskihanskoja) ja pesen kädet heti ulkotöiden jälkeen, laitan varmuudeksi vielä käsidesiä päälle. ei ole toistaiseksi tullut takaisin. tämä kuulemma tunnetaan myös nimellä emännän ihottuma, voi tulla myös multaisten vihannesten pesemisestä tms.

      hoidoksi määrättiin käsikylpyjä lämpimässä vedessä kunnes ihottuma hävisi sekä kortisonipohjaista voidetta (ihotautilääkärin oma voideresepti jonka sekoittivat apteekissa).

    • Sama täälläkin

      Itselläni oli viime kesänlopulla oikean käden keskisormessa paljonkin samanlaisia kelloja, kuplia. Käytin samaan aikaan märkärupeeni olevaa rasvaa, laitoin sitä myös tähän sormeen joka tehosi, ne lähtivät pois. Nyt keskisormeni on taas täynnä patteja, arvelen syynä olevan saippua tai jokin muu aine jolle olen herkkä. Ensin ajattelin jos johtuu kesästä koska sain viimeksikin näitä kesää vasten. Olen myös allerginen siitepölylle ja otan heinixiä joten ajattelin jos siitepölystä, vieraista aineista tulee vaikutuksia. Jos eivät lähde itsestään pois/lisääntyvät niin yritän hoitaa rasvalla pois.

    • 13+16

      Kiva kun on kohtalotovereita! Itselle tuli muutama päivä sitten pari rakkulaa kämmeniin, joista puhkaisun jälkeen vuoti nestettä. Samana iltana olin käynyt järvessä uimassa mutta en usko sen johtuvan siitä.
      Tähän päivään mennessä kämmenet ovat täynnä näitä pahkuroita, tuommoisia pieniä koholla olevia, joissakin on nestettä sisällä. Niitä on myös sormissa, kynsien alueella, varpaissa, jalkapohjissa ja jalkapohjien sivussa.
      Sormenpäät ovat kamalan kuivat, koko ajan lähtee nahkaa irti eikä niitä tietenkään voi olla repimättä.
      Nyt on sitten viikon kortisonikuuri, ja jos ei auta niin täytynee mennä lääkäriin.

    • tre.

      saattaa olla punajäkälää.
      Mulla on punajäkälä ja se alkoi noilla pikku rajjuloilla, on kuin ois tunkenu kötensä nokkospuskaan ja kutina on valtava. Iho on arka kuin mikäkin.
      Mutta tutki ja lue punajäkälästä.
      Siihen ei kuole! :D

    • StressiAllergia!

      Minulle ilmestyi näitä pieniä vesikelloja molempiin käsiin nimettömän ja keskisormen väliin jotka kutiavat aivan tolkuttomasti kunnes ne raapii rikki jonka jälkeen iho kuivuu. Ensimmäiset ilmestyivät pari kolme kuukautta sitten ja nyt tätä ''ihottumaa'' on myös oikean käden pikkusormessa. Ainoa syy minkä keksin on että minut lomautettiin töistä vähän ennen ja asuntolainat ja laskut painaa päälle... Miettikää jos elämässä on yhtäkkiä tapahtunut jotain mikä on saattanut aiheuttaa voimakasta stressiä. Se on kumma miten paljon stressi voi laukaista ulkoisiakin oireita vaikka et itse edes varsinaisesti sitä tiedosta...

    • Ihotautien asiantunt

      Yksi selitys, vaihtoehtoiset mekanismit ovat toki mahdollisia:

      Pienet vesikellot ilmaantuvat ihoon, jos henkilö käyttää kosteuttavia ainesosia sisältäviä voiteita, tai oleskelee esim. märin käsinein pidemmän aikaa. Kyseessä ei ole psyykkisen stressin aiheuttama ilmiö, vaan herkistyminen kosteudelle.

      Unohtakaa kortisonit, niistä ei ole mitään hyötyä. Kädet pitää pitää kuivina, ja perusvoiteena voi kokeilla jotakin täysin vedetöntä, esim. Ceridalin lipolotionia tai lipogeeliä.

    • herma80

      Mielenkiintoista. Niin samanlaiselta kuulostaa kuin itselläni. Sillä eroituksella että kumihanskat pahentavat vain tilannetta. siis minulla.

    • 20+3

      Viikon kortisonikuuri ja johan näpyt lähti. Tilalle tuli (luultavasti kortisonista johtuen) irtoileva nahka. Lähtee ihan hirveästi nahkaa sormista, kämmenistä ja jalkapohjista. Onneksi nyt parin viikon kärsimyksen jälkeen alkaa rauhoittua.

    • anskunna

      Minulla on ollut jo muutama vuosi sitten ensimmäisen kerran "kuplia" ja levisivät koko kämmenien alueelle, puhkeilivat itsestäänkin kun yhdistyivät keskenään ja puuvillakäsineet kädessä joutui koko ajan olemaan.
      Kävin ihotautilääkärillä asiasta, millekkään en ole allerginen mutta atooppinen iho on vaivannut pienenä. Silloin kuitenkin asiaa tutkiessa todettiin liian suuren stressin puskevan esiin "kuplaihottuman" kautta.
      Minulle määrättiin pevisone emulsio voidetta sekä erästä violetin väristä jauhetta joka liotettiin veteen ja käsiä lillutettiin sielä noin 15 minuuttia, olikohan kaksi kertaa päivässä. Tätä mentiin yli viikko ja kyllä katosi kaikki!

      Toisinaan vieläkin näitä rakkuloita tulee, mutta käytän jäljelle jäänyttä pevisonea (joka tosin nyt on loppumaisillaan, o-ou) ja annan olla, enkä ressaa ainakaan kuplista yhtään enempää. Vaikka kutisevatkin niin vietävästi. Jos vain leviää ja leviää niin kannattaa poiketa ihotauti lääkärille!

    • ika1

      Lapsilla ollut nyt viikon verran mökkireissun jälkeen tuollaista ihottumaa sormissa ja tyttärellä oli myös koko kroppa täynnä kutiavia näppylöitä, joita ensin luulin hyttysen puremiksi, mutta koska hyttysiä ei mielestäni niin paljon ollut, niin kävimme terveyskeskuksessa, jossa arvelivat järvisyyhyksi ja siihen kyllä kropan näppyjen ulkonäkö sopii ja muutkin ympäristötekijät. Sibicort rasvaa kehoittivat laittamaan ja antamaan antihistamiinia. Te joilla on ollut kesäaikaan näitä, niin voisiko teillä olla myös järvisyyhyä?

      • pulleroiset punasorm

        Järvisyyhyä epäilen itsellänikin, kuumana kesänä uintikaduella alkoi, rannalla vesilintuja, - ja niiden loisia. Tuntuu sienivoide ainakin auttavan, vedessä kastelu pahentaa.


    • fsdffsfdsvcx

      Jos kyseessä on sellaiset ihonalaiset vesirakkulamaiset kuplat niin olen kärsinyt kyseisestä vaivasta nimenomaan sormissa kun haudutin haavaa turhan pitkään laastarin alla kuumana kesänä. Sormea kutitti paljon eikä kortisonivoiteesta ollut mitään hyötyä. Aikanaan kuplat kuivuivat ja iho kuivui ja lähti kokonaan sormesta irti. Sormi ihan punaisena kun revin siitä kuolleen ihon pois päältä.

      Iho kuitenkin kasvoi takaisin tavallisesti niinkuin iholla on tapana tehdä eikä ole ollut ongelmia sen jälkeen. Uskoisin, että kyseessä on joku ihon ärtyminen tai bakteerin pääsy haavasta.

      Ei vaarallinen, mutta mahdollisesti aika pitkäaikainen (alusta ihon kuoriutumiseen noin kuukausi itselläni) ja ärsyttävä.

    • kennosormi

      sama ongelma minullakin, Kokeilin tee tree oilia ja se auttaa. Kuivattaa vesikellot pois. mutta koska kuivattaa jouduin läträämään samaan aikaan myös bebanthenin kanssa, mutta toimii. Suosittelen kokeilemaan. Ei mitään bodyshopin 4% öljyä vaan ihan 100% luontaistuote kaupasta noin 8e muutaman kerran päivässä laitoin ja ne pysyy kurissa eikä ala kutittamaan ei myöskään välttämättä lähde kokonaan pois mutta auttaa!

    • Olenko vampyyri

      Tää viesti on jo vanha juttu, mutta vastaan silti.
      Ajankohta, siis heinäkuu viittaa siihen että olet saanut valoihottumaa tai aurinkoihottumaa. Itse kärsin mokomasta vaivasta. Ei siis johdu viruksista tai kemikaaleista.
      Minulla on monimuotoinen valoihottuma. Googlaa. Aurinkoihottumaa on eri muotoista, itselläni on moniuotoinen valoihottuma joka alkaa huhtikuussa ja kestää ainakin lokakuuhun. Ihottumaa tulee ohuenkin vaatteiden läpi ja varsinkin mustan vaatteen. Silmäni ovat myös valonarat.
      Vaikka sun viestistäsi on aikaa 10v, olisi kiva kuulla mitä sulle nyt kuuluu. Itselläni on nämä oireet ollut hieman kauemmin.

      • Parantunut

        Olen taistellut saman ongelman kanssa jo vuosia. Alkoi aluksi vain yhdestä sormesta ja vuosien mittaan vaihtelevasti pahentunut. Parannuskeinoa en ole lääkäreiltä saanut vaikka usealla käynyt ja kymmeniä hoitokeinoja testatuani. Lopulta ihottuma levisi molempiin käsiin ja kärjistyi pahan tulehdukseen. Lopulta törmäsin tähän testiin http://www.food-detective.fi/testi/ . Tässä ilmenneet ruoka-aine herkkyydet ( maito ja kananmuna) poistin kokonaan ruokavaliosta kuukauden ajaksi ja ihottuma katosi täysin. Tämän jälkeen iho kesti satunnaista maidon käyttöä, vieraillessa jne. Kun palasin normaaliin ruokavaliooni niin ihottuma uusi. Valitettavasti länsimainen korruptoitunut lääketiede ei pysty auttamaan näissä asioissa, unohda lääkärit ja voidekuurit, ja opiskele itse ruoka-aineherkkyyksistä, suoliston hyvinvoinnista ja puhtaasta luonnollisesta syömisestä.


    • Toosa

      Itselläni sormenvälit alkaa kukkia jos on edellisenä päivänä syönyt paljon makeaa.

    • Joutuvaan

      Mulla on itellä ainekin samanlaisia "kuplia" käsissä ja jalkapohjissa. On virus peräinen enterorokko

    • kutiavatkädet

      Sain myös itse outoja kuplia (Pompholyx)? Ja hoidettu on kaikilla mahdollisilla voiteilla eikä vaan lähde kasvaa viikko viikolta, ollu noin 3kk eikä vaan lähde :(... yrittänyt desinfioida eikä auta. Yhdessä kädessa oli about 20 näppylää ja lähtivät noin 2 vk jälkeen nyt levinnyt muihin käsiin ja mikään ei auta :z. Kutiaminen ihan tolkutonta ja jos vähänkin raapii niin heti näppylät auki ja seuraavana päivänä kasvaa aina vaan isommiksi... auttakaa :((((

    • rgrrgdd
    • Anonyymi

      syyhy

    • Anonyymi

      mullakin on näitä ”kuplii” käsissä. Ne on poksahtanu mut en oo desiinfioinu nii nää näyttää ihan hirveeltä en tiiä mitä tehä

    • Anonyymi

      Mulla on kans näitä ja pidin yks pv toukkaa kädes äiti sano se saattas johtuu siitä,mutta kaverilki oli näit eikä se oo pitäny toukkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4934
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      897
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe