Yläaste

Yläasteelle-ens-vuon

Kertokkaapa nyt te yläasteelaiset, että mitä kaikkee uutta siellä yläasteella on? En nyt tarkota oppiaineita, vaan niiku että ollaanko koko ajan luokan kanssa yms. :))

39

8561

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pienempi kuin kolme

      Oon nyt lukion ekalla, mutta vastaan jotain.

      Meijän yläasteella oppitunnit käytiin siis normaalisti aina oman luokan kanssa, mut jos sula on esim valinnaisia aineita ja näitä, niin niissä on yleensä erilliset ryhmät joissa on eri luokan oppilaita. Yläasteella pitää oppia tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

      Älä stressaa sinne menoa. Totut kaikkeen ja saat varmasti uusi kavereita. =)

      -16v poika

    • 15wee

      Rentoa, mutta välillä v*tuttaa kun on pitkiä päiviä ja kaikki p*skat aineet samana päivänä. Mutta näin tiivistyksenä sanoisin että mukavampaa siellä on kuin ala- asteella.
      Tosin oma luokka oli 7lk:lla aika levoton, ja vähän vieläkin, mutta kyllä tyypit alkaa rauhottua vanhetessaan

      T: 8lk poika

    • ysiluokkalainen

      Tottakai luokat jakautuu, varsinkin isoissa kouluissa. Meillä ollaan muuten yhessä paitsi ne valinnaiset. Meijän luokka on aina ollu vähä rasavillli, mutta ainaki meillä ja opettajilla on ollu hauskaa. Ylä asteella ei vahdata tekemisiä enää niin paljoa ku ala-asteella, mutta varsinkin tää ysi luokan loppu on tuntunu erittäin väsyttävältä. Tsemppiä, kyllä täällä hauskaa on! :D

    • Yläasteelle-ens-vuon

      Kiitus näistä jo tulleista neuvoista :))

    • Friisi-98

      Olen nyt seiskalla ja meen syksyllä kasille.Opettaja lähes joka aineessa eri ja eri luokat.Luokanopettajaa ei siis ole,vain luokanohjaaja joka tulee retkille,luokkakuvaan yms.luokanohjaaja on siis aineenopettaja.Yläaste on rennompi kuin ala-aste tosin kyllä jotkut opettajat vahtaa esim.käytävällä joitakin oppilaita.Täällä saattaa saada helpommin jälki-istuntoa ja yks meidän luokalta joutu kansliaan kun sano jonkun turhan kommentin.Tämä riippuu siis ihan opettajasta sillä jotkut ovat tarkempia kuin toiset.Luokalle jää,jos saa todistukseen 4 ja ei suorita ehtoja. Olet vain hiljaa pulpetissa etkä riko sääntöjä niin selviät.:)

    • ffffedfre2

      Riippuu mihin kouluun meet, mun koulussa on joka tunneilla eri ryhmät ei siis olla luokan kanssa

    • 3 vk enää

      Varaudu pahimpaan. Suurin osa on oikeasti vielä samoja lapsia kun ala-asteella eli yrittää esittää jtn huonolla itsetunnolla = rasittavaa naurettavaa. Kannattaa hakeutua henkisesti vahvojen ihmisten seuraan jos haluaa pitää kaverinsa.

    • mororoororo

      No täällä ny on sitä samaa rataa, joka päivä 6h. :d
      Raskasta, mutta hauskaa. :D

    • juu samoja ku edellä mainitut ja yläasteel on se plussa ett läksyjä on mun mielestä vähemmän ku ala-asteella : d mutt en sit tiedä onko oikeesti...
      Koe alueet pidempiä, tunnit rentoja, opettajat Hitlereitä ;D no ei oikeesti jokku o iha rentojaki..valinnaiset kannattaa valita harkiten sitte seiskan lopulla ..mä mokasin sen mutt kaippa tää iha hyvin menee...
      ens vuonna ysille (Y)

    • dsadasdsadsa

      Ohi on jo! Ei siinä kyllähän siellä ihan hauskaa on ollu, mutta olihan se välillä raskasta. En tiedä sitte kuinka ikävä tuleeko kun ihmiset lähtee eri suuntiin, mutta kiva se on ku peruskoulu on ohi!

    • kasilla1

      Oon 8:lla ja tää vuosi on ollu aika raskas. Saadaan todella paljon läksyä ja kokeita ängetään samalle viikolle ainakin neljä. Lisäksi yhteishenki täällä ylä-asteella ei ole kovin hyvä. ei haluta työskennellä pareissa luokkalaisten kanssa kun kaikki inhoaa jostain syystä toisiaan. mun koulu on aika täynnä näitä lisuuja ja koviksia. ylä- teel se lissuilu ja kovistelu on pahimmillaan.
      mutta älä stressaa ylä-asteelle menoa. on ylä-asteella joskus hauskaakin:) minun koulussani hyvin harvoin, mutta koulut ovat erillaisia:)

    • homoja ootte kaikki

      ylä aste on paskin paikka ikinä

    • itse kasilla ja ihan

      Ainakin mulla on yläasteella ihan kivaa :DD Kaikki valittaa että on paljon läksyj ja kokeita mutta ei niistä tarvii välittää, jätä läksyt tekemättä(ei niistä kukaan oikeasti välitä) ja älä lue paljoa (yhtään) kokeisiin. Itse olen ainakin sillä tavalla pärjännyt, eikä ole tullut selllaista vittu ei jaksa väsymystä... Kaikille tämä ei tietenkään toimi :D

      Yläasteella on aika paljon sitä ryhmiin jakautumista: tietyt ihmiset hengailevat vain tietynlaisten kanssa yms. Eli on karrikoidusti ne pahikset, suositut, ihme hyypät, ällöt paskat, normit ja lissut.

      Älä jättäydy nurkkiin, puhu tyhmiä juttuja, hommaa hyvä huumorintaju, pidä ulkonäöstäsi huolta ja ole sosiaalinen. Niillä pärjää yläasteella.

      • Panostanytvittu

        Mua huvittas nähä et millasen työn sä saat tolla ohjeella: jätä läksyt tekemättä ja älä lue paljoo yhtään kokeisiin. Viel ylä-asteel sä pärjäät mut loppujenlopuks käyt kaiken maailman koulutukset uusiks


      • Anonyymi

        Opiskelin juuri tuolla tyylillä yläasteella, päättötodistuksen ka oli 9.1. Lukiossa uusi opiskelutyyli tuli vähän shokkina, mutta joka päivä kun teki jotain vähän kerrallaan niin eipä ne koeviikotkaan stressanneet.


    • kasiluokkalainetyttö

      Ylä-aste on niin erilainen kuin ala-aste. Säännöt ja käytännöt muuttuivat täysin. Suurimmat olivat, että lähes joka aineessa oli eri opettaja, omaa luokan opettajaa ei ole, vaan jokaisella luokalla on luokan valvoja, joka on vastuussa luokasta ja meidän koulussa välkät saa olla välkät sisällä toisin kun alaasteella. Välkät saa olla sisällä, koska opettajat ei mahda 300-400 oppilaalle mitään.

      Meillä on iso koulu. Ala-asteella on noin 500 oppilasta, ylä-asteella 300-400 ja lukiosta en ole ihan varma, mutta suunnilleen 200-300. Kaikki nämä koulut on yhdistetty isoksi kouluksi ja ette arvaakkaan minkälaisia juhlat ovat...

      Luokat ovat yleensä pienempiä ylä-asteella kuin ala-asteella. Ala-asteella luokallani oli 23 oppilasta ja ylä-asteella vain 16. Meillä on kyllä erityisen pieni luokka muihin luokkiin verrattuna. Tosin meitä on 10 kasiluokkaa :D Niin kuin ihmiset ovat maininneet aikaisemmin ylä-asteella on perus tunnit oman luokan kanssa, mutta meillä on jaettu joitain ryhmiä muiden luokkien kanssa. Se on kiva, koska olin toivonut luokallemme paljon ihmisiä eri kouluista, mutta luokallemme ei tullut yhtään ketään eri koulusta :( Valinnaisissa minut on aina laitettu ryhmään missä ei ole ketään muita luokkalasiani ja aluksi se ei ollut kivaa, mutta nykyään nautin siitä koska lähes kaikki luokkalaiseni on idiootteja...

      Numeroni on noussut ylä-asteella hirvesästi paremman opetuksen takia.

      Kyllä sinä pärjäät :)

    • GrmmarNazi

      Juu siis oikeinkirjoitusta nyt vähän:
      Ala-aste ja yläaste.

      • Virallisestihan (jos nyt oikeinkirjoituksesta puhutaan) kumpikaan noista ei ole oikein, vaan virallinen muoto on Alakoulu. Kaikki (minäkin) kuitenkin sanoo Ala-aste


      • Kielipelle
        Dinnae kirjoitti:

        Virallisestihan (jos nyt oikeinkirjoituksesta puhutaan) kumpikaan noista ei ole oikein, vaan virallinen muoto on Alakoulu. Kaikki (minäkin) kuitenkin sanoo Ala-aste

        Kyllähän nuo (ala-aste ja yläaste) ovat oikeinkirjoituksellisesti oikein, mutta termit vain väärät.


    • :DDDDDDDDDDD

      meijä yläasteel jälkää saa vaa linsaaisest :DD

    • 44512

      Ei todellakaan oo pitkiä päiviä yläasteella. Meillä pisin päivä koko yläasteen aikana oli 8-14... Hemmetin helppoa se yläaste on, ota rennosti!

      • mitäköhän vittua?

        yläasteella tuntimäärä viikossa on noin 30 tuntia. pisin päivä sinulla oli 4 tuntia, eli vaikka sinulla olisi ollut joka arkipäivä neljä tuntia niin se olisi silti vain 20 tuntia viikossa. Mitäs vittua make?


      • idioottivittu

        kello 8-14 on 4h????? opettele laskee se on 6h vitun tyhmä


    • 2päivää.peruskoulua

      Itse stressasin koko kesän ennenkun menin 7 Luokalle.
      En tiedä mikä minussa oli mutta kavereita en saanut heti ekalla päivällä
      alkoi kiusaus ja nyt olen vain pyörinyt "hämärätyyppien" piireissä
      Ammattikouluun hain mutta en päässyt ja kiitos kuuluu näille saatanan kiusaajille
      kun tulee reilu 10 hengen porukka tönimään ja viemään rahoja nii mitäs teette?
      Ei tunnu kovin kivalta ei.

    • zunami97

      Meidän luokka (olen ysillä) on ehdottomasti paras luokka jota ois voinu saada, meiän normi keskustelu on yleistä vittuilua (16 poikaa ja 4 tyttöä) ja toisten haukkumista, mutta kaikki oikeesti on toisten puolella ja ketään ei jätetä yksin. Meiän luokka on toisaalta vähän poikkeeva kun enkkuluokka mut se ei vaikuta väestön laatuun. Meiän luokalla on urheilevia,tietokoneihmisiä,yleistietäviä ja muuten vaan pervoja (ei sillä että minä en olisi) mutta silti meiän luokka ei jakaudu ryhmiin vaan me ollaan yks porukka oltu seiskan alusta lähtien.

      • seosemmone

        meil oli pari päivää sitte tutusmispäivä yläasteelle kuulemma säännöt on tiukemmat vaik olen kuullu et ne on ihan jees se o tätä opettajien uhittelua että nääs


      • kkyyyylll
        seosemmone kirjoitti:

        meil oli pari päivää sitte tutusmispäivä yläasteelle kuulemma säännöt on tiukemmat vaik olen kuullu et ne on ihan jees se o tätä opettajien uhittelua että nääs

        Säännöt tiukemmat? No ei todellakaan, ala-asteen opettajat näyttävät jauhavan samaa paskaa kuin minulle viitisen vuotta sitten. "Yläkoulussa ei voi kesken tunnin käydä vessassa" jne.


    • aaaaaaaa1

      Äaaaaaaaaaaaaaaaaa

    • mittttt

      mua jännittää tosi paljon olen menossa seiskalle, voittekote kerro mitä siellä yläasteellä tehdään ensimmainen päivänä? :D

      • Joquvaaa

        Sama 😯


      • Eka.päivä

        Eka päivä menee tutustumisleikkeihin. Uskokaa tai älkää. Joka eri aineen opettaja pitää tutustumisleikin


    • 7lkmenijä

      Olen menossa ensi vuonna 7lk niin moneen teillä on yleensä alkanut. Onko enemmän 8 menoja vai 9 menoja ja onko ollenkaan 10 menoa? Ja onko 13 yhtään tai moneen on yleensä loppuu koulu?

      • 9lk

        Itellä ainakin kaikki päivät 9:00-15:00


    • MirandaUusi

      Tosi siistiä. Ainakaa meidän luokka ei oo koko ajan yhdessä, ja sain muutaman ystävän. Ennen ei oo olku edes yhtä siis ystävää.

    • Koulunkäynyt

      Ei kannata stressata yläastetta. Aluksi voi tuntua ulkopuoliseksi koska on niitä isompia siellä mutta kyllä siihen tottuu..:) yleensä on joka aineella eri opettajat ja eri luokat mutta ne oppii tosi nopeesti. Kannattaa välttää poissaoloja ja muita merkintöjä että ei tuu ongelmia ja kokeet ja läksyt kannattaa tehdä ;) yläaste on ehkä rennointa mutta pitää muistaa että oot ite vastuussa omasta tulevaisuudesta kun meet seiskalle. Seiskalla kannattaa opiskella hyvin että kasi on sitten rennompaa😄

    • seiskaluokkalainenn

      Oon nyt seiskalla. Mun luokka on ihan kiva, ei rauhaton, mutta se voi johtua siitä, että olen painotusluokalla. Meillä on 2h enemmän tunteja viikossa kuin muilla luokilla (norm. 30h/vko, meillä 32h/vko)
      Mun päivät on: ma 8-16, ti 8-14, ke 8-14, to 8-15, pe 8-13
      Suht samalta kyllä muutkin lukkarit näyttää. Eriluokalla olevalla kaverilla eroa on vain, että ma loppuu 15 ja pe alkaa 9. Aika pitkät päivät siis jos sulla on ruotsin ja englannin lisäksi neljännellä valittu kieli, se on 2h lisää viikkoon (muutamalla luokkalaisella sen takia pe 8-15)
      Ollaan luokan kanssa koko ajan yhdessä (8lk alkaa valinnaiset, jolloin ei olla yhdessä, vaan tyypit sekoittuu). Hetken kesti tottua uuteen ympäristöön, ja muistaa missä mikäkin luokka on. Meidän koulussa saa ainakin omat wilma-tunnukset, koka on plussaa. Samoin, että ulkovälkkiä on vain yksi; 9.45. Puhelinta saa käyttää välitunneilla, ja ruokavälkkä on 30min.
      Muista, että olet itse vastuussa omasta opiskelustasi. Opettajat eivät enää ole hengittämässä niskaasi, ja katsomassa että teet läksysi tai olet ajoissa tunnilla. Useimmat opettajat kyllä tarkistavat läksyt.
      Opiskeltavat asiat vaikeutuvat, aineet lisääntyvät, ja koealueen suurenevat. Se saattaa vaikuttaa vaikealta, mutta jos luet läksysi, kokeeseen täytyy vain kerrata! Itse olen pärjännyt paremmin yläasteella, kuin ala-asteella. Ala-asteella tuli paljon 9 ja 10, mutta myös niitä 8. Nyt huonoin numeroni on 9-. Kannattaa vain jaksaa panostaa! Ja tunneilla kannattaa olla aktiivinen, se nostaa numeroa! Luokkalaiseni sai kemian kokeesta 7-, mutta saa numeroksi (kemia loppuu joulun jälkeen ja fysiikka alkaa, siksi numero annetaan jo nyt. meidän koulussa saa vain väliarvioinnin jouluna wilmaan, ei perinteistä todistusta) 9 aktiivisuutensa ansiosta.
      Monet muuttuvat yläasteen kanssa, kun kasvavat, ja monista tutuista henkilöistä on muuttunut täysiä idiootteja. Itse olen ainakin katkaissut välit näiden idioottejen kanssa, jotka saavat 5 ja 6 kokeista, sillä hengailevat koko ajan kauppakeskuksessa, ja livahtavat välkillä kauppaan (meillä kauppa 2min päässä) ostamaan energiajuomaa. Vaikka se on tyhmää; monet myös polttavat tupakkaa. Kannattaa vain pysyä vahvana, ja pysyä poissa huonosta seurasta.
      Tästä tuli aika pitkä viesti, mutta tsemppiä ja pitäkää hauskaa yläasteella! Se tulee olemaan hauskaa. :)

    • Anonyymi

      No tällein tiivistettynä yläaste on elämäs paskinta mutta myös parhainta/hauskinta aikaa. Ja ite omalla kohalla voisin sanoo elämän kouluks. Oppilaat meinaa kyl jakautuu aika usein tiettyihin porukoihin. Ja seiskat on valitettavasti nykyäänkin aina niitä vauvoja/pentuja ja ysillä olevat kingejä/bosseja. Mutta minkäs teet, koska noin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Jos haluaa välttyä ylimääräseltä draamalta, kannattaa olla pieni kaveriporukka, eikä kannata kierrättää huhuja tai kertoo itsestään mitään, mikä voi myöhemmin olla sulle haitaks. Opettajien persoonat vaihtelee laidasta laitaan. Yleensä on ihan normeja, mut sitten on myös niitä tiukkoja, vähän outoja ja saattaa sieltä yks natsikin löytyä. Läksyjä on yleensä vähän, mutta kokeita ja kirjallisia töitä ihan helvetisti. Koealueet pitempiä ja kirjat vaikeelukusempia. Mutta yhen neuvon annan: jos sulla on ongelmia tai jotain mistä tuntuu ettet ite pärjää niin puhu siitä jollekkin kaverille/luotettavalle aikuiselle, koska yläasteella et pärjää oman pääs sisällä yksinään. Onnea ja menestystä! Olen puhunut.

    • Anonyymi

      oon nyt 6 luokalla ja mietin että jos mun keski arvo on joku 8-9 (tiukka ope) niin pärjäänkö yläastella kuinka hyvin?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe