LUKEKAA TÄMÄ

acnefreelife

Minulla oli vaikea akne. Isoja, tulehtuneita finnirykelmiä ja olin epäsosiaalinen ihminen vaikean aknen takia ja halusin pysyä pois ihmisten ilmoilta. Miksei kukaan usko kun yritän AUTTAA teitä ja kertoa että kosteusvoiteet/ rasvat aiheuttavat finnit/ aknen?

NYT olen ollut n. 1,5 vuotta ilman aknea kun lopetin kosteusvoiteiden käytön ja SYVÄT arvet ovat kadonneet lähes kokonaan, ei punoittavaa naamaa, ei mustelmia naamassa, ei tulehtuneita/ kipeitä kohtia. Lyön vetoa että jokaikinen täällä palstalla apua tarvitseva käyttää kosteusvoiteita tai rasvoja puhdistuksen jälkeen päivittäin. Tiedän myös miltä tuntuu luulla että "kosteusvoiteet ylläpitävät ihon kosteustasapainoa" ja sitten ne kaikki ihanat tv-mainokset kun sitä sivellään meikatulle iholle... ai että. SE ON KAIKKI PASKAPUHETTA.

Toivon oman ihonne kannalta että kuuntelette, jos ette, niin ei se minun ihosta ole pois mutta haluan auttaa.

182

30728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eemyy992

      Mut jos käyttää meikkii nii mitäs sitte ?=(

      • stylisti

        Pelkkä puhdas valkovaseliini ohuena kerroksena riittää.
        Se on todella riittoisaakin eikä maksa paljon.


      • acnefreelife
        stylisti kirjoitti:

        Pelkkä puhdas valkovaseliini ohuena kerroksena riittää.
        Se on todella riittoisaakin eikä maksa paljon.

        stylisti:

        Valkovaseliini riittää aknen elättämiseen kostealla naamalla jos haluaa tulehtuneita valkopäitä kasvoihin.


    • ite en käytä mitään rasvoja, kosteus voiteita, illalla pistän vähän voidetta, seon semmosta kuivuttavaa joka poistaa näpyt, aamulla pesen veellä, ja hyvin on poistunu

      • acnefreelife

        optinenharha: Hieno homma! Finnit kuolevat kuivuuteen ja kuivuus on kuin myrkkyä aknelle! Tästä syystä uskon että ihmiset ovat saaneet apua ainakin -Roaccutanista (kuivattaa)
        -brevoxylistä (kuivattaa)
        -suolasta (kuivattaa)
        -sitruunasta (kuivattaa).

        Mutta sitten taas pilataan se kuivattava vaikutus rasvoilla/ kosteusvoiteilla joten MIKÄ ON HOIDON IDEA kuivattaa ja sitten rasvata???

        Kaikille ei tule pysyvää apua Roaccutan-kuurista tai sen aikana, KOSKA ihmiset rasvaavat kasvoja sitä enemmän mitä lääke kuivattaa ihoa, ja koko lääkkeen ideahan ON kuivattaa akne pois, joten lääkkeen vaikutus kumoutuu.

        Viimeistään kun lääkkeen kuivattava vaikutus loppuu pillereiden syönnin jälkeen niin rasvat vievät voiton päivittäisen käytön toimesta ja akne on arjessa mukana vuoden sisällä kuurin lopetuksesta, ja sitten ihmetellään...


      • LISÄYSTÄ!
        acnefreelife kirjoitti:

        optinenharha: Hieno homma! Finnit kuolevat kuivuuteen ja kuivuus on kuin myrkkyä aknelle! Tästä syystä uskon että ihmiset ovat saaneet apua ainakin -Roaccutanista (kuivattaa)
        -brevoxylistä (kuivattaa)
        -suolasta (kuivattaa)
        -sitruunasta (kuivattaa).

        Mutta sitten taas pilataan se kuivattava vaikutus rasvoilla/ kosteusvoiteilla joten MIKÄ ON HOIDON IDEA kuivattaa ja sitten rasvata???

        Kaikille ei tule pysyvää apua Roaccutan-kuurista tai sen aikana, KOSKA ihmiset rasvaavat kasvoja sitä enemmän mitä lääke kuivattaa ihoa, ja koko lääkkeen ideahan ON kuivattaa akne pois, joten lääkkeen vaikutus kumoutuu.

        Viimeistään kun lääkkeen kuivattava vaikutus loppuu pillereiden syönnin jälkeen niin rasvat vievät voiton päivittäisen käytön toimesta ja akne on arjessa mukana vuoden sisällä kuurin lopetuksesta, ja sitten ihmetellään...

        Kannattaa muistaa myös, että rasvainen ruoka aiheuttaa myös finnejä ja mustapäitä. Esim. ranskalaiset, jäätelö, suklaa, hampurilaiset, valmisruoat yms.

        Itse käytän tällä hetkellä Neutrogenan jotain kuivattavaa geeliä. Sen jälkeen laitan Neutrogenan öljytöntä rasvaa. Kasvoissani on finneja ja mustapäitä ja tulehtumaa ja ties mitä patteja, mutta jos en käytä rasvaa, kasvoni muuttuvat punaisiksi, iho palaa ja se hilseilee pois ja kaiken lisäksi finneihin se ei vaikuta yhtään. Tässä jotain tuotesarjoja joita olen kokeillut. Lääkkeitä en viitsi kokeilla koska olen kuullut kaikkea pahaa mitä ne siinä sivussa aiheuttavat.

        Tuote ja arvosana jonka annan:

        Clearasil: 4 Paskin ihonhoitotuotesarja mitä olen kokeillut. Siitä on jo pari vuotta mutta en muista sen auttaneen yhtään

        Sebamed: 7 Kokeilin sitä kuivattavaa vaahtoa. Kyllä se käy peruspuhdistuksesta mutta yhtä rasvaiseen ihoon kuin minulla on, se ei toimi tarpeeksi hyvin.

        Aco: 7 Kokeilin sarjan kuivattavaa vaahtoa, kuivattavaa kasvovettä ja rasvaa jota laitetaan noiden kahden ekan jälkeen. Kasvoveden kanssa iho kuivui, rapisi pois ja muuttui punaiseksi ja finnit ehkä vain kutistuivat :( Ilman kasvovettä meni sitten paremmin. Kuitenkin ihoni vaati tujumpaa tavaraa. Plussaa siitä että vaahto oli pehmeää ja lähtee nopeasti iholta vedellä.

        Neutrogena: 8 Toimii aika hyvin kunhan muistaa käyttää aamuisin. En ole toisaalta saanut kaikkea pois mutta kaipa täytyy odottaa että murrosikä menee ohi. Neutrogenan rasva on ihanaa! Kun sitä laittaa illalla ihonhoitotuotteen jälkeen, aamulla iho näyttää ihanan puhtaalta ja tuntuu hyvältä ainaki vessan valossa. :D Se geeli tosin on ärsyttävä ku kasvot pitää pestä ainaki 5x ennenkuin se lähtee kokonaan kasvoista. Kun en ole nyt vähään aikaan taas käyttänyt meikkejä tai ainakaan en paksusti, niin tämä on alkanut tuottaa aika hyvinkin tulosta.

        Proactiv: 9 Tämä on varmaan kaikista parhain vaihtoehto. Uskon niin. En voi olla 100 % varma koska viimeksi kun käytin hoito epäonnistui kun unohdin käyttää tarpeeksi usein, mutta finnejä katosi silti. Nyt käytän Neutrogenaa, mutta aion hankkia Proactiv -sarjan uudestaan. Huono puoli että se ykkösvaihe tuotesarjassa ei meinaa lähteä millään vedellä taas pitää jt 10x pestä kasvot ennenku irtoaa -.-'

        NELJÄ ASIAA JOITA PITÄÄ AINAKIN NOUDATTAA FINNIT POIS -MISSIONISSA

        1. KÄYTÄ JOTAIN HYVÄÄ KASVOJENPUHDISTUS SARJAA
        (Neutrogena, Proactiv.. okei Aco vaikkei se mulla toiminutkaan)

        2. ÄLÄ SYÖ ROSKARUOKAA JA HERKKUJA
        (Niissä on rasvaa joka tulee kasvojesi ihohuokosiin)

        3. MUISTA! PESE KASVOT IHONHOITOTUOTTEELLA AAMUIN JA ILLOIN
        (jos ei auta niin pese iltapäivälläkin)

        4. ÄLÄ KÄYTÄ MEIKKIVOITEITA/PUUTERIA/VALOKYNIÄ YMS. TAI JOS KÄYTÄT, LAITA MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN JA KÄYTÄ ÖLJYTÖNTÄ PUUTERIA
        (kannattaa painella meikkivoidetta finnialueille ja ihan supervähän, juuri niin että se peittää finnit, jotta sitä ei leviä finnittömille alueille)


      • ex-finninaama
        acnefreelife kirjoitti:

        optinenharha: Hieno homma! Finnit kuolevat kuivuuteen ja kuivuus on kuin myrkkyä aknelle! Tästä syystä uskon että ihmiset ovat saaneet apua ainakin -Roaccutanista (kuivattaa)
        -brevoxylistä (kuivattaa)
        -suolasta (kuivattaa)
        -sitruunasta (kuivattaa).

        Mutta sitten taas pilataan se kuivattava vaikutus rasvoilla/ kosteusvoiteilla joten MIKÄ ON HOIDON IDEA kuivattaa ja sitten rasvata???

        Kaikille ei tule pysyvää apua Roaccutan-kuurista tai sen aikana, KOSKA ihmiset rasvaavat kasvoja sitä enemmän mitä lääke kuivattaa ihoa, ja koko lääkkeen ideahan ON kuivattaa akne pois, joten lääkkeen vaikutus kumoutuu.

        Viimeistään kun lääkkeen kuivattava vaikutus loppuu pillereiden syönnin jälkeen niin rasvat vievät voiton päivittäisen käytön toimesta ja akne on arjessa mukana vuoden sisällä kuurin lopetuksesta, ja sitten ihmetellään...

        Tämä ketju on PASKAPUHETTA. Akne on tulehdus iholla. Tulehdukseen ei auta kuivuus vaan ANTIBIOOTTI kuten roaccutan.


      • väärinhyhyhy
        ex-finninaama kirjoitti:

        Tämä ketju on PASKAPUHETTA. Akne on tulehdus iholla. Tulehdukseen ei auta kuivuus vaan ANTIBIOOTTI kuten roaccutan.

        Köhköh Roaccutan ei ole antibiootti, sen kanssa pitää olla tarkkana, että saa edes syödä antibiootteja.

        P.S. Olen syönyt antibiootin SEKÄ Roaccutanin

        (Roaccutan = A-vitamiinijohdos)


      • vähänmyöhästäävast.
        LISÄYSTÄ! kirjoitti:

        Kannattaa muistaa myös, että rasvainen ruoka aiheuttaa myös finnejä ja mustapäitä. Esim. ranskalaiset, jäätelö, suklaa, hampurilaiset, valmisruoat yms.

        Itse käytän tällä hetkellä Neutrogenan jotain kuivattavaa geeliä. Sen jälkeen laitan Neutrogenan öljytöntä rasvaa. Kasvoissani on finneja ja mustapäitä ja tulehtumaa ja ties mitä patteja, mutta jos en käytä rasvaa, kasvoni muuttuvat punaisiksi, iho palaa ja se hilseilee pois ja kaiken lisäksi finneihin se ei vaikuta yhtään. Tässä jotain tuotesarjoja joita olen kokeillut. Lääkkeitä en viitsi kokeilla koska olen kuullut kaikkea pahaa mitä ne siinä sivussa aiheuttavat.

        Tuote ja arvosana jonka annan:

        Clearasil: 4 Paskin ihonhoitotuotesarja mitä olen kokeillut. Siitä on jo pari vuotta mutta en muista sen auttaneen yhtään

        Sebamed: 7 Kokeilin sitä kuivattavaa vaahtoa. Kyllä se käy peruspuhdistuksesta mutta yhtä rasvaiseen ihoon kuin minulla on, se ei toimi tarpeeksi hyvin.

        Aco: 7 Kokeilin sarjan kuivattavaa vaahtoa, kuivattavaa kasvovettä ja rasvaa jota laitetaan noiden kahden ekan jälkeen. Kasvoveden kanssa iho kuivui, rapisi pois ja muuttui punaiseksi ja finnit ehkä vain kutistuivat :( Ilman kasvovettä meni sitten paremmin. Kuitenkin ihoni vaati tujumpaa tavaraa. Plussaa siitä että vaahto oli pehmeää ja lähtee nopeasti iholta vedellä.

        Neutrogena: 8 Toimii aika hyvin kunhan muistaa käyttää aamuisin. En ole toisaalta saanut kaikkea pois mutta kaipa täytyy odottaa että murrosikä menee ohi. Neutrogenan rasva on ihanaa! Kun sitä laittaa illalla ihonhoitotuotteen jälkeen, aamulla iho näyttää ihanan puhtaalta ja tuntuu hyvältä ainaki vessan valossa. :D Se geeli tosin on ärsyttävä ku kasvot pitää pestä ainaki 5x ennenkuin se lähtee kokonaan kasvoista. Kun en ole nyt vähään aikaan taas käyttänyt meikkejä tai ainakaan en paksusti, niin tämä on alkanut tuottaa aika hyvinkin tulosta.

        Proactiv: 9 Tämä on varmaan kaikista parhain vaihtoehto. Uskon niin. En voi olla 100 % varma koska viimeksi kun käytin hoito epäonnistui kun unohdin käyttää tarpeeksi usein, mutta finnejä katosi silti. Nyt käytän Neutrogenaa, mutta aion hankkia Proactiv -sarjan uudestaan. Huono puoli että se ykkösvaihe tuotesarjassa ei meinaa lähteä millään vedellä taas pitää jt 10x pestä kasvot ennenku irtoaa -.-'

        NELJÄ ASIAA JOITA PITÄÄ AINAKIN NOUDATTAA FINNIT POIS -MISSIONISSA

        1. KÄYTÄ JOTAIN HYVÄÄ KASVOJENPUHDISTUS SARJAA
        (Neutrogena, Proactiv.. okei Aco vaikkei se mulla toiminutkaan)

        2. ÄLÄ SYÖ ROSKARUOKAA JA HERKKUJA
        (Niissä on rasvaa joka tulee kasvojesi ihohuokosiin)

        3. MUISTA! PESE KASVOT IHONHOITOTUOTTEELLA AAMUIN JA ILLOIN
        (jos ei auta niin pese iltapäivälläkin)

        4. ÄLÄ KÄYTÄ MEIKKIVOITEITA/PUUTERIA/VALOKYNIÄ YMS. TAI JOS KÄYTÄT, LAITA MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN JA KÄYTÄ ÖLJYTÖNTÄ PUUTERIA
        (kannattaa painella meikkivoidetta finnialueille ja ihan supervähän, juuri niin että se peittää finnit, jotta sitä ei leviä finnittömille alueille)

        EEEIIIIII!!!! Akne tulee nimenomaan kun kaasvojen oma puolustusjärjestelmä häiriintyy... Pesu terdään kerran päivässä mahd. hellävaraisilla, mutta tehokkaasti putsaavilla aineilla... KERRAN! ja kyllä mulla akne lähti vaikka kosteusvoidetta laitoin... jos pesee kuivattavilla aineilla ja sit ei kosteuta ni siitähän se naamavärkki vasta innostuukin... koska kuivuudesta tulee vähintään naama täyteen pieniä ärsyttäviä nöäppylöitä.. ou good mitä juttuu tääl tulee.. ihan sydäntä särkee...

        neuvona vaan: peskää manteliöljyllä kasvot ja laittakaa pihkavoidetta.. (NIMIM. KOKEMUSTA T O D E L L A K I N ON!


      • Näin se menee
        LISÄYSTÄ! kirjoitti:

        Kannattaa muistaa myös, että rasvainen ruoka aiheuttaa myös finnejä ja mustapäitä. Esim. ranskalaiset, jäätelö, suklaa, hampurilaiset, valmisruoat yms.

        Itse käytän tällä hetkellä Neutrogenan jotain kuivattavaa geeliä. Sen jälkeen laitan Neutrogenan öljytöntä rasvaa. Kasvoissani on finneja ja mustapäitä ja tulehtumaa ja ties mitä patteja, mutta jos en käytä rasvaa, kasvoni muuttuvat punaisiksi, iho palaa ja se hilseilee pois ja kaiken lisäksi finneihin se ei vaikuta yhtään. Tässä jotain tuotesarjoja joita olen kokeillut. Lääkkeitä en viitsi kokeilla koska olen kuullut kaikkea pahaa mitä ne siinä sivussa aiheuttavat.

        Tuote ja arvosana jonka annan:

        Clearasil: 4 Paskin ihonhoitotuotesarja mitä olen kokeillut. Siitä on jo pari vuotta mutta en muista sen auttaneen yhtään

        Sebamed: 7 Kokeilin sitä kuivattavaa vaahtoa. Kyllä se käy peruspuhdistuksesta mutta yhtä rasvaiseen ihoon kuin minulla on, se ei toimi tarpeeksi hyvin.

        Aco: 7 Kokeilin sarjan kuivattavaa vaahtoa, kuivattavaa kasvovettä ja rasvaa jota laitetaan noiden kahden ekan jälkeen. Kasvoveden kanssa iho kuivui, rapisi pois ja muuttui punaiseksi ja finnit ehkä vain kutistuivat :( Ilman kasvovettä meni sitten paremmin. Kuitenkin ihoni vaati tujumpaa tavaraa. Plussaa siitä että vaahto oli pehmeää ja lähtee nopeasti iholta vedellä.

        Neutrogena: 8 Toimii aika hyvin kunhan muistaa käyttää aamuisin. En ole toisaalta saanut kaikkea pois mutta kaipa täytyy odottaa että murrosikä menee ohi. Neutrogenan rasva on ihanaa! Kun sitä laittaa illalla ihonhoitotuotteen jälkeen, aamulla iho näyttää ihanan puhtaalta ja tuntuu hyvältä ainaki vessan valossa. :D Se geeli tosin on ärsyttävä ku kasvot pitää pestä ainaki 5x ennenkuin se lähtee kokonaan kasvoista. Kun en ole nyt vähään aikaan taas käyttänyt meikkejä tai ainakaan en paksusti, niin tämä on alkanut tuottaa aika hyvinkin tulosta.

        Proactiv: 9 Tämä on varmaan kaikista parhain vaihtoehto. Uskon niin. En voi olla 100 % varma koska viimeksi kun käytin hoito epäonnistui kun unohdin käyttää tarpeeksi usein, mutta finnejä katosi silti. Nyt käytän Neutrogenaa, mutta aion hankkia Proactiv -sarjan uudestaan. Huono puoli että se ykkösvaihe tuotesarjassa ei meinaa lähteä millään vedellä taas pitää jt 10x pestä kasvot ennenku irtoaa -.-'

        NELJÄ ASIAA JOITA PITÄÄ AINAKIN NOUDATTAA FINNIT POIS -MISSIONISSA

        1. KÄYTÄ JOTAIN HYVÄÄ KASVOJENPUHDISTUS SARJAA
        (Neutrogena, Proactiv.. okei Aco vaikkei se mulla toiminutkaan)

        2. ÄLÄ SYÖ ROSKARUOKAA JA HERKKUJA
        (Niissä on rasvaa joka tulee kasvojesi ihohuokosiin)

        3. MUISTA! PESE KASVOT IHONHOITOTUOTTEELLA AAMUIN JA ILLOIN
        (jos ei auta niin pese iltapäivälläkin)

        4. ÄLÄ KÄYTÄ MEIKKIVOITEITA/PUUTERIA/VALOKYNIÄ YMS. TAI JOS KÄYTÄT, LAITA MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN JA KÄYTÄ ÖLJYTÖNTÄ PUUTERIA
        (kannattaa painella meikkivoidetta finnialueille ja ihan supervähän, juuri niin että se peittää finnit, jotta sitä ei leviä finnittömille alueille)

        Wrooong! Tohon neloseen sanoisin että laadukas meikkivoide tai puuteri suojaa ilman epäpuhtauksilta, saasteilta ja esim. talvella pakkaselta. Varsinkin rasvaiseen ihoon tuppaa tarttua erilaiset hiukkaset mitä tuolla ulkona leijjuu. Kunhan vaan muistaa pestä illalla meikit huolella pois, niin meikkiä voi huoletta käyttää ja kosmetologinin mukaan myös suositeltavaa. Kotona voi tietysti olla meikittä ja tuulettaa vähän!:)


      • eikuuria
        ex-finninaama kirjoitti:

        Tämä ketju on PASKAPUHETTA. Akne on tulehdus iholla. Tulehdukseen ei auta kuivuus vaan ANTIBIOOTTI kuten roaccutan.

        Mutta kun kaikki eivät halua lääkekuuria ottaa. Itse otin ja hyvin toimi, kunnea kuuri loppui... Jo tuli näppylät takas


      • IdaOnToivoton
        ex-finninaama kirjoitti:

        Tämä ketju on PASKAPUHETTA. Akne on tulehdus iholla. Tulehdukseen ei auta kuivuus vaan ANTIBIOOTTI kuten roaccutan.

        Olen kokeittut e-pillereitä(kauheasti haittavaikutuksia), 2 antibioottia (antibiootin akna hyvä, kun loppui tuli takaisin) pesen kasvot aamulla ja illalla l300n puhdistusvaahdolla. illalla kuorin ja poistan ihon mikä irtoaa. Hormooni finnejä, punaisia paukamia ilman valkopäätä. Syön hyvin ja terveellisesti, juon vettä. Rasvaan ihoa neutrogenan keltaisella ja välillä nivean rasvalla, käytän bebanteenia, kortisonivoidetta ja sinkki-rasvaa. Auttakaa missä tein väärin, miksi en saa tätä pois?


      • Aknelapsi

        Et tee mitään väärin,varsinkin jos on kyse hoemonaalisesta aknesta. Ite oon kärsiny siitä vuoden ja isällä ollut sama ja sanoi että hänellä iho parantui kun hormoonit rauhoittuivat eli siinä 17-20 välillä loppuu tai ainakin parantuu joten toivotaan että mullkin menis tälleen koska tää ei meinaa millään parantua. Oon kokeillu monii eri juttui ja nyt käytän sebamedin vlear face sarjaa joka on ollu ihan hyvä. Kookosöljy on ainakin auttanu mulla kun on hyvin pintakuiva iho ja finnit ihonalaisia kipeitä paukamia. Itse vältän meikin pitämistä aina kotona ja kouluunkin teen mahdollisimman kevyen pohjan. Huolitellut kulmakarvat ripset ja huulet kääntävät katseet pois vaikka vähän näkysikin finnejä ja luovat hyolitellun lookin. Onko teillä vinkkejä miten saisi ihon hyvin pihtaaksi ja raikkaaksi ku oma iho tuntuu olevan kokonaan epäpuhtauksien alla. Noin 3kk sitten iho oli loistavassa kunnossa kun aloin syömään kasvisruokaa mutta aitä kesti vain mujtama viikko ja finnit palautuivat.


      • Anonyymi
        acnefreelife kirjoitti:

        optinenharha: Hieno homma! Finnit kuolevat kuivuuteen ja kuivuus on kuin myrkkyä aknelle! Tästä syystä uskon että ihmiset ovat saaneet apua ainakin -Roaccutanista (kuivattaa)
        -brevoxylistä (kuivattaa)
        -suolasta (kuivattaa)
        -sitruunasta (kuivattaa).

        Mutta sitten taas pilataan se kuivattava vaikutus rasvoilla/ kosteusvoiteilla joten MIKÄ ON HOIDON IDEA kuivattaa ja sitten rasvata???

        Kaikille ei tule pysyvää apua Roaccutan-kuurista tai sen aikana, KOSKA ihmiset rasvaavat kasvoja sitä enemmän mitä lääke kuivattaa ihoa, ja koko lääkkeen ideahan ON kuivattaa akne pois, joten lääkkeen vaikutus kumoutuu.

        Viimeistään kun lääkkeen kuivattava vaikutus loppuu pillereiden syönnin jälkeen niin rasvat vievät voiton päivittäisen käytön toimesta ja akne on arjessa mukana vuoden sisällä kuurin lopetuksesta, ja sitten ihmetellään...

        Ihot toimivat eri tavalla..
        Mutta kun kuivuttaa ihon finnit niiden paranemisesta kestää kauemmin.. rasva on tarkoitettu paranevien kuivien finnejen päälle.. ei kohtiin jossa vinkkejä nousee tiuhaan tahtiin.


      • Anonyymi
        IdaOnToivoton kirjoitti:

        Olen kokeittut e-pillereitä(kauheasti haittavaikutuksia), 2 antibioottia (antibiootin akna hyvä, kun loppui tuli takaisin) pesen kasvot aamulla ja illalla l300n puhdistusvaahdolla. illalla kuorin ja poistan ihon mikä irtoaa. Hormooni finnejä, punaisia paukamia ilman valkopäätä. Syön hyvin ja terveellisesti, juon vettä. Rasvaan ihoa neutrogenan keltaisella ja välillä nivean rasvalla, käytän bebanteenia, kortisonivoidetta ja sinkki-rasvaa. Auttakaa missä tein väärin, miksi en saa tätä pois?

        siis, mä en halua kasvaa enää vanhemmaksi finnit nättvät rumalta, onneksi mulla ei niitä vielä ole kun olen vasta 11 :C


    • acnefreelife

      Miehenä en itse meikkaa mut meikkaat ihan normaalisti silleen kevyesti mahdollisia arpia/ punaisempia kohtia piiloon? On sitten myös vähemmän pestävää illalla pois.

      Mutta siis ihan normaalisti. Oletan että normaali meikki ei tarkoita hirveää pakkelikerrosta. :p

      Lisäisin vielä että tyynyliina kannattaa vaihtaa JO ennen ensi yötä, koska kun edellisinä iltoina te olette käyttäneet niitä rasvoja ja menneet nukkumaan, niin monen edellisen illan voiteet ovat siinä tyynyliinassa ----> naama muhii yöllä ja aamulla kiitos seisoo kun katsot peiliin ja päivä on pilalla (taas).

    • Optinen Harha

      Jaajaa, no tuossa olikin titetoa, mutta paras mahdollinen acnen poistoon on Epiduo -voide, 3päivän sisällä kunon joka ilta levittänyt naamaan alkaa hilseilemään, eli kuivumaan, ja kaikki finnit Veks! Joten Epiduo. Itellä oli myös Apocyclin kuuri, mutta empä muistanut ottaa niitä, jote kaks purkkia jäi täytee.

      • juuuu

        jep, mullakin on tuo epiduo ja appcyclin.
        käytän molempia tai oikeastaan epiduoa en oikeastaan enää, kun kuivattaa niin vitutsti, enkä tartte sitä kauheasti nykyään.
        kaikki finnit ja tälläiset lähti. en tiedä kummastako johtuu :DDD
        mutta katsoo nyt sit kun tuo apocyclin kuuri loppuuu...


    • pollyxxxx

      Olen huomannut saman, MUTTA: ihoni on niin kuiva että on PAKKO käyttää kosteusvoidetta. Koska jos se on liian kuiva, tulee siitä finnejä...

      • pollyxxx

        ja lisäksi en voi laittaa meikkivoidetta enkä varsinkaan puuteria kuivaan ihoon,eli pakko olla voidetta alla...


      • d.f

        käy tutustumassa www.nuskin.com, heidän kasvohoidot (ageLOC® Edition Nu Skin Galvanic Spa System™ II) oikeasti tekevät ihmeitä!!!!


      • suolaajaruusua

        Pesen kasvoni suolasaippualla, joka on aivan loistava tuote! Mutta meikkejä se ei pese, siihen käytän Madaran kasvosaippuoita. Suolasaippuakäsittelyn jälkeen läträän luomuruusukasvoveden kanssa ja iho on hiveenen parantunut jo lyhyessä ajassa.


    • eemyy992

      No ei sekää oo kiva jos pittää kuival naamal kitkutella. Kui kauan kestää et talituotanto normalisoituu? Tuntuu et se on tosi huono iholle jos meikkivoidetta lyttää ilman suojaavaa(?) voidetta :(((

    • 5487

      Siis mitä hittoa, lopetanko nyt siis kosteusvoiteiden käytön tuon takia? Mitä teen kasvojen puhdistuksen jälkeen kun ihoa kiristää ja tuntuu kaipaavan kosteutusta? Eikö toi aiheuta sen että iho kuivuu ja sen seurauksena se menee entistä pahmmaksi kun se alkaa erittää vaan lisää talia "kosteuttaakseen" rutikuivaa ihoa?

      • acnefreelife

        5487:

        Ymmärsit OIKEIN, lopetat kosteusvoiteiden/ rasvojen käytön jos haluat parantua.

        Ihon kiristys katoaa TUNNIN sisällä suihkusta ja viikon päästä ihoasi ei edes kiristä suihkun jälkeen.

        Mistä sait päähäsi että iho erittää sitten lisää talia "kosteuttakseen" ihoa? Olet tainnut ottaa oppia Suomi24 "Akne- ja finnit"- palstalta vai mitä?


      • En käytä rasvoja

        Kuivan ihon hoito: kosteuta hyvin ensin vedellä esim. viivy suihkussa pidempään. Iho imee maksimimäärän kosteutta itseensä 15 minuutissa. Tuon jälkeen vesi pitäisi saada pysymään ihossa.
        Ratkaisu: taputtele kasvoille lopuksi suolavettä (merisuolaa keitettyä vettä).


    • eriomakokemus

      Mulla ei oo varsinaisesti aknea mut jonkunverran mustapäitä ja rasvoittuva iho. Käytin varmaan pari vuotta pelkkää brevoxyliä pesun jälkeen koska ajattelin että kerta mun iho on jo valmiiks rasvoittuva ni lisärasvoitus ei ainakaan kannata vaan yritin "kuivattaa" sitä koko sen ajan. Yllätys yllätys, kyllästyin lopulta siihen että iho oli samaan aikaan superkuiva ja pinnalta edelleenkin rasvainen. Aloin käyttämään Cliniquen seka/rasvoittuvalle iholle tarkoitettua kosteusvoidetta ja rasvoittuminen loppui kuin seinään! Nykyään laitan sitä aamuin illoin ja iho on paaaaljon terveemmän näkönen ja tuntuinen! Eli mun tapauksessa se kuivattaminen ainaki vaan pahensi rasvoittumista !

    • acnefreelife

      pollyyxxxx: Miksi olet siinä uskossa että kuivaan ihoon tulee finnejä? Hyvänä esimerkkinä perheenjäsenistä ISÄT jotka ovat todennäköisesti viimeisiä henkilöitä perheestä ketkä koskevat mihinkään kosmetiikkaan ja heillä on paras iho. Et tarvitse esim puuteria niin paljon jos et laita kiloa rasvaa tai meikkivoidetta pohjalle.

      eemyy992: Kiristävä tunne kasvoilta katoaa alle tunnissa kasvoilta suihkun jälkeen ja viikon päästä kiristävää tunnetta ei edes tule. Kunhan unohdatte rasvat.

      Oletteko miettineet että miksi iho kuivuu akne ihmisillä? Se on ihon oma reaktio tappaa bakteereja ja kuivuminen rauhoittuu kyllä. (Kuten jos kurkku tulehtuu vaikkapa flunssan aikana, se KUIVUU ja kuivuus kyllä rauhoittuu viikon kuluessa viimeistään itsekseen, kun bakteerit ovat kuolleet ja tulehdus rauhoittunut).

      Tuon kurkun kuivumis- efektin on huomannut joka ikinen eikä se ole tarvinnut rasvoja parantuakseen? Jos kurkkuun voisi laittaa kosteusvoidetta, tekisitte todennäköisesti niin ja teillä kasvaisi sieniä/hometta kurkussa ja "akne ja finnit"- palsta oli kurkkusienimätä nimeltään.

      Tässä toinen asia mietittäväksi: Miksi heinäkuuta sanotaan mätäkuuksi? Siksi koska haavat "mätänevät" koska on kuumaa ja kosteaa. Kosteus on niin pahaa myrkkyä aknelle ja märkiville finneille että toivon vain että uskotte.

      • pollyxxxx

        "Miksi olet siinä uskossa että kuivaan ihoon tulee finnejä? "

        Koska huomaan sen ihan ite omassa ihossani. Mutta olen sama mieltä että JOTKUT kosteusvoiteet aiheuttavat finnejä, käytän nykyään vain apteekin voiteita esim. ceralan ja aqualan sopivat minulle,eikä tule finnejä, paitsi ehkä jos liikaa laittaa tai iho muuten ollut rasvainen tms.


      • hei haloo

        Kuule... toi sun juttus kuulostaa nyt aika säälittävältä mun korvaan. Niin kuulostaa Robinkin älä välitä.

        Siis sokeristahan se johtuu että naama kukkii. Mun äitipuoli on homeopaatti ja (moderni) vyöhyketerapeutti ja se on opiskellut yli kymmentä eri alalajia vaihtoehtoishoidosta. Mä luin tän sun jutun sille ääneen ja sain aikamoisen saarnan.
        Sen mukaan (ja monen muun mitä kuulin) (esim tässä linkki sokerin vaarallisuudesta. Sori että on enkuksi... http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3257625/?tool=pubmed ) sokeri on pääsyy siihen että naamaan tulee aknea.
        Itenkin jos pullan syön niin seuraavana päivänä näkyy vaikkei muuten finnejä tule ollenkaan. Kesälomalla kun joutuu syömään haukikeittoa iho puhdistuu täysin ja koulun alussa on ainakin puhdasta tilaa.

        Et en tiiä, älä rupee jakamaan tietoas muille kun se ei toimi aina samalla tavalla. Ihmisiho on erilainen eri ihmisillä...


      • humppahnen2
        pollyxxxx kirjoitti:

        "Miksi olet siinä uskossa että kuivaan ihoon tulee finnejä? "

        Koska huomaan sen ihan ite omassa ihossani. Mutta olen sama mieltä että JOTKUT kosteusvoiteet aiheuttavat finnejä, käytän nykyään vain apteekin voiteita esim. ceralan ja aqualan sopivat minulle,eikä tule finnejä, paitsi ehkä jos liikaa laittaa tai iho muuten ollut rasvainen tms.

        Komppaan pollyxxxx:ia! Jos iho on kuiva ja halkeileva, kerääntyy lika ihoon paljon herkemmin kuin tasaiseen sopivan koseuden omaavaan ihoon. Lian kerääntyminen --> ihohuokoset tukkeutuu ---> seurauksena mustapäitä ja/tai finnejä


      • Yksi vain

        Myös minulle kosmetologit ovat sanoneet liian kuivan ihon aiheuttavan finnejä, koska huokoset ovat liian pienet jotta rasva tulisi normaalisti iholle, vaan jää ihon alle aiheuttaen finnejä.
        Menin kosmetologille isojen finnipaukuroiden takia, omasta mielestäni tarvitsin ihonpuhdistuksen mutta kosmetologi (ja ihan hyvämaineinen, myös terveydenhuoltoalan ammatin omaava ammattilainen) sanoi, ettei puhettakaan että alettaisiin väen vängällä yrittämään liian kuivasta ihosta ja pienistä huokosista talia ulos "väkivalloin"!!
        Hän kehotti kosteuttamaan ihoa, jotta ihon kosteustasapaino ja huokoset palautuvat normaaliksi, ja sitten vasta katsotaan sitä puhdistusta. Noudatin neuvoa, mutta en sitten sitä puhdistusta ole tarvinnutkaan. Ei iho toki ole sellainen kuin nuorena, mutta parempi kosteutettuna, yhtään niin isoa eikä niin paljoa paukuroita ole syvällä ihossa! Myös (runsas)veden juonti on todella tärkeää, sillä se kosteuttaa ihoa sisältäpäin. Tässä vain omakohtainen kokemus.


      • hololololo
        pollyxxxx kirjoitti:

        "Miksi olet siinä uskossa että kuivaan ihoon tulee finnejä? "

        Koska huomaan sen ihan ite omassa ihossani. Mutta olen sama mieltä että JOTKUT kosteusvoiteet aiheuttavat finnejä, käytän nykyään vain apteekin voiteita esim. ceralan ja aqualan sopivat minulle,eikä tule finnejä, paitsi ehkä jos liikaa laittaa tai iho muuten ollut rasvainen tms.

        Aqualan L vielä parempi hyvä hyvä. Ja totta kuivaan ihoon tulee finnejä, koska iho halkeilee kun se on kuiva, halkeamiin pääsee bakteereita, jotka tulehduttavat ihon ja siitä syntyy finni.

        P.S. Itselläni sekaiho joten tietän sekä kuivan, että rasvaisen ihon käynyt lukuisia kertoja ihotautilääkärillä, kokeikkut lähes kaikki mahdolliset voiteet tuotesarjat jne. ja syönyt antibiootin sekä roaccutanin.


      • Haloo itsellesi
        hei haloo kirjoitti:

        Kuule... toi sun juttus kuulostaa nyt aika säälittävältä mun korvaan. Niin kuulostaa Robinkin älä välitä.

        Siis sokeristahan se johtuu että naama kukkii. Mun äitipuoli on homeopaatti ja (moderni) vyöhyketerapeutti ja se on opiskellut yli kymmentä eri alalajia vaihtoehtoishoidosta. Mä luin tän sun jutun sille ääneen ja sain aikamoisen saarnan.
        Sen mukaan (ja monen muun mitä kuulin) (esim tässä linkki sokerin vaarallisuudesta. Sori että on enkuksi... http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3257625/?tool=pubmed ) sokeri on pääsyy siihen että naamaan tulee aknea.
        Itenkin jos pullan syön niin seuraavana päivänä näkyy vaikkei muuten finnejä tule ollenkaan. Kesälomalla kun joutuu syömään haukikeittoa iho puhdistuu täysin ja koulun alussa on ainakin puhdasta tilaa.

        Et en tiiä, älä rupee jakamaan tietoas muille kun se ei toimi aina samalla tavalla. Ihmisiho on erilainen eri ihmisillä...

        Kuule älä sinä ala jakamaan tietoasi, kun ei toimi aina samalla tavalla! Sokeri ei ole hyväksi elimistölle millään tavalla ja on pelkkä myrkky. Ja kyllä, joidenkin iho reagoi huonosti sokeriin, mutta pääasiassa sokeri ei ole syy akneen. Kuvittelet siis, että jokainen kenellä on huono iho/akne syö nannaa naaamariin joka päivä. Monet eivät syö edes sokeria, mutta saavat silti aknen. Tiedätkö edes kuinka usealla murrosikäisellä on akne? Usein akneen on perinnöllinen taipumus tai sen voi laukaista hormonaaliset lääkevalmisteet, suolisto-ongelmat, liikarasvaisuus yms. Ja akne on tulehdus eikä siihen auta ruokavalio. Että et todellakaan tiedä.


    • dfghjklöä'

      Oon ite pitkään miettiny et pitäis lopettaa kaiken maailman rasvojen käyttö jos iho alkais parantua ( mulla ei oo hirveen huono iho, otsassa joitain finnejä välillä, mut nekin häiritsee kun haluis ihan sileen otsan...) mutta en oo uskaltanu vielä kun pelkään että tilanne pahenee kun käytän basironia nyt otsassa ja kosteusvoidetta..entiedä, Sano mitä pitäis tehdä? :)

    • acnefreelife

      dfghjklöä' :

      lopetat rasvojen käytön -> otsa paranee.

      Jos sinulla on rasvainen iho niin puhdista 2 kertaa päivässä 12h välein ja kuivaa taputtelemalla pyyhkeellä ja anna loppujen haihtua itsekseen. Tärkeää on pitää pesuainettat 5min iholla ennen huuhtelua jolloin rasva irtoaa paremmin. EI RASVAUSTA.

      Basironia voit käyttää normaalisti mutta ilman kosteusvoidetta, jos alkaa punoittaamaan niin puhdista välillä tavallisella pesuaineella.

      Mainitsen tuon 12h sen takia että itse puhdistin ennen VIRHEELLISESTI ennen nukkumaan menoa noin klo 22-23 ja aamulla klo 7 jolloin pesuvälit olivat 8h ja 16h, eli liian lyhyt ja pitkä. 12h on paras rasvaantuvalle iholle.

    • aknepoika_

      Kuiva ihon pintakerros tukkii ihohuokoset, ja tukkeutuneeseen ihohuokoseen alkaa erittyä talia, ja näin meillä onkin jo finni. Kyllä kosteusvoiteen käyttö kannattaa, sillä se avaa ihohuokoset. Tietenkin jo olemassa olevat finnit/mustapäät tulevat esiin mutta uusien tulo vähenee, kun ihoa kosteuttaa. Kosmetologi ainakin suositteli minulle kasvojeni rasvaamista.

      • acnefreelife

        aknepoika_ :

        Olet hakoteillä. Tottakai kosmetologi haluaa myydä sinulle 50e maksavan voiteen kun se on heille bisnestä mutta se niistä... Toivottavasti sinäkin jätät pois voiteet, koska muuten sinulla on vanhempana aikuisiän akne, kun elätät aknea kosteudessa päivittäin. Akneiho tulee pitää kuivana ja puhtaana ihon rasvasta ja tehdä olosuhteet aknelle huonoiksi elää ja muhia.

        Mikä idea on pestä ihon oma rasva pois, ja laittaa sen jälkeen purkkirasvaa, koska RASVA kuin RASVA --> jos ihosi on rasvainen olisi sama kun et olisi pessyt ollenkaan! Mutta kuten sanoin, ei se minun ihostani ole pois.


      • beentheredonethat
        acnefreelife kirjoitti:

        aknepoika_ :

        Olet hakoteillä. Tottakai kosmetologi haluaa myydä sinulle 50e maksavan voiteen kun se on heille bisnestä mutta se niistä... Toivottavasti sinäkin jätät pois voiteet, koska muuten sinulla on vanhempana aikuisiän akne, kun elätät aknea kosteudessa päivittäin. Akneiho tulee pitää kuivana ja puhtaana ihon rasvasta ja tehdä olosuhteet aknelle huonoiksi elää ja muhia.

        Mikä idea on pestä ihon oma rasva pois, ja laittaa sen jälkeen purkkirasvaa, koska RASVA kuin RASVA --> jos ihosi on rasvainen olisi sama kun et olisi pessyt ollenkaan! Mutta kuten sanoin, ei se minun ihostani ole pois.

        Kyllä se tali tuntuu ja haisee selvästi inhottavammalle kuin kevyt ja raikas kasvovoide puhtaalla iholla...


      • Diplomi-Kosmetologi

        Aknepoika oli aivan oikeassa ja aloitus oli täyttä p... Satunpa vain ammattini puolesta tietämään. Olen joutunut opiskelemaan koko ihmisen anatomian ja fysiologian.


      • Diplomi-Kosmetologi
        Diplomi-Kosmetologi kirjoitti:

        Aknepoika oli aivan oikeassa ja aloitus oli täyttä p... Satunpa vain ammattini puolesta tietämään. Olen joutunut opiskelemaan koko ihmisen anatomian ja fysiologian.

        Lisäisin myös vielä, että yksikään ihotautilääkäri EI suosittele olemaan kosteuttamatta ihoa. Se on kyllä totta, että me kosmetologit myymme kalliita ammattituotteita, joissa jo pelkkä merkki maksaa. Mutta apteekista saa edullisia ja hyviä kosteusvoiteita akneiholle, esim. Humektan, ohut ja öljytönperusvoide on ihotautilääkärien suosittelema ja edullinen.


    • eemyy992

      Mutta meneekö iho huonommaks jos laittaa meikkiä ilman kosteusvoidetta, puhdistetun ihon päälle???

    • acnefreelife

      eemyy992:

      Ei mene! Muista olla yleisesti ottaen hellävarainen etenkin tulehtuneelle iholle eli puhdistaessa vältä sivuttaisliikkeitä iholla ja "liota" lika/meikit pois ihosta ja anna vaikuttaa ennen huuhtelua ja kuivauksessa taputtele hellästi :)

      Nämä ovat yleisiä neuvoja vain mutta idea on pitää iho kuivana rasvoista ja kosteudesta rasittamatta sitä.

    • guspää

      No itellä oli vähän aikaa toi antibiootti kuuri tetralysyl vai miten se meni ja sitten basironia joka siis kuivatti ihon aivan totaalisesti,se hilseile ja kirveli eikä sen kanssa voinut elää joten piti sitten vielä kosteusvoidetta hankkia joka auttoi asiaa mutta nyt en käytä noista kolmesta enää mitään koska v***ttaa kaikki rasvat yms kun mikään ei auta. 4 vuotta olen aknesta kärsinyt. Ei mikään auta. Itsetunto niin nollassa kuin voi vaan olla,ihan sama mitä tälle teen niin se pysyy samana tai jossain tapauksissa pahenee. Nyt viikko sitten luin täältä siitä että kun laittaa virtsaa naamaan niin se auttaa akneen.... Kuulostaa todella typerältä ja itsekin nauroin kuin näin sen ekan kerran. Ei se edes haise sen jälkeen kun se on naamassa,eikä maksa mitään joten olen nyt toista päivää kokeilemassa,mitään tuloksia ei ainakaan vielä.

      Joten mitäs sanot tuosta virtsasta? Onko mitään tietoa edes?
      Ja jos ei käytä mitään rasvoja niin silloinhan et tee ihollesi mitään,jolloin se vain pysyy samana? Ei mulla ainakaan akne mihinkään katoa itsestään,en tehnyt mitään ensimmäisinä vuosina muuta kuin huuhtelin vain vedellä aamuisin ja iltaisin,ja akne sen kuin paheni.

    • acnefreelife

      Tuo mitään tekemättömyys on huono vaihtoehto myöskin, KOSKA jos sinulla on rasvoittuva iho niin rasva ei katoa iholtasi itsekseen, joten iho pahenee huomattavasti, ja se olisi sama kun laittaisit purkista rasvaa ihollesi. Pelkkä vesipesu ei riitä.

    • AAAAAAAAAAAAAAAARGH

      HALOO itelles! Akne on jokaisella erilainen, koska ihot ovat erityyppisiä ja erilaisia. On tyhmää yleistää, että joku hoitotapa sopisi aivan kaikille, koska näin ei kuitenkaan ole.

      • niiiiin samaa mieltä

        Vituttaa toi mainostus. ;___;


    • acnefreelife

      Ihan sama, olkaa aknenne kanssa ja ihmetelkää vanhuksena paiseet ja arvet naamassa että "Miksi minä?" Mutta MIKSI kaikki paisepärstät käyttää niitä rasvoja naamaan? Siihen en ole saanut vielä vastausta.

    • mmtotta

      mulle kans suositeltiin kosteusvoiteiden ja kovien ja kuivattavien puhdistusaineiden käyttöä, kun akne oli pahimmillaan. Ne kuivatti vaan mun ihon. en koskaan tykänny siitä kosteusvoiteiden hajusta ja tunteesta iholla, joten harvoin lopulta käytin. Ja ne teki mun ihosta liian rasvasen ja iho meni vielä enemmän tukkoon. Nyt oon ollu monta kuukautta ilman mitään tököttejä ja paljon parempi. veellä oon vaan pessy. nyt saa vaan korjata niitä tököttien aiheuttamia ongelmia, ihon kuivuus ja jämähtäneet mustapäät, kun iho ei ole saanut hengittää..

    • acnefreelife

      mmtotta:

      Hyvä että olet ollut ilman rasvoja ja olet huomannut jo eron.

      Suosittelen pesemään ihoa myös välillä pesuaineella hellästi, jotta ihon oma rasva lähtee pois ja pysyy puhtaana/ kuivana mutta muuten hyvä. :) ei astioistakaan lähde rasva pelkällä vedellä.

    • acnicyl

      acnefreelife: millaista puhdistusainetta suosittelet rasvoittuvalle iholle? mulla lähinnä otsa, nenä ja nenän ympärys rasvoittuu nopeasti. Oon nyt käyttänyt melkein 6 viikkoa acnicylin puhdisainetta ja voidetta. En ole pitänyt puhdisainetta kasvoilla kuin ihan hetken ja pessyt heti pois. Sen jälkeen levittänyt voidetta koko naamalle, se ei tunnu kuivattavan ihoa eikä kiristä mutta tietyt alueet hilseilevät välillä. On toiminut kohtuu hyvin mun akneen mutta vieläkin finnejä tulee kuitenkin.

      Pitäisikö toi voide jättää mielestäsi pois ja pitää puhdisainetta tuo 5min kasvoilla ennen pesua. Ja tosiaan olen pelkästään iltaisin pessyt naamani tuolla. Aamulla en ole tehnyt kasvoille mitään muuta kuin paperilla joudun aika usein taputtelemaan rasvoittuvat alueet ettei kiillä naama nii pahasti :)

    • acnefreelife

      acnicyl:

      Melkein mikä tahansa puhdistusaine mikä vaahtoaa, eli ei emulsioita ainakaan.

      Ja kyllä, jätä tuo kosteusvoide heti pois. Jos sinulla on rasvainen iho niin pidä pesuainetta n. 5min :) itsellä toimii 5min, ei tarvitse kelloa katsoa mutta suunnilleen.

      Jos iho hilseilee lääkevoiteesta, niin älä edelleenkään käytä kosteusvoidetta, vaan vähennä lääkevoiteen käyttöä sillä alueella, tai älä laita sille alueelle muutamaan päivään.

      Ja lääkevoiteesta vielä että ei kannata ehkä koko naamaan laittaa vaan ennemminkin aknealueelle...? eli jos poskissa ei ole aknea niin älä suotta terveelle iholle lääkevoidetta laita, kuivattaa vain turhaan. :)

    • acnicyl

      Otin tän nyt kokeiluun :) Eli acnicyl puhdistusaineeen annan vaikuttaa naamalla n. 5 min ja n. 12 tunnin välein aina pesu, ei mitään kosteusvoidetta pesun jälkeen. Ainakin ekojen kertojen jälkeen tuntuu että iho rasvoittuu vähän hitaammin kun antaa puhdistusaineen vaikuttaa iholla sen 5min. Ennen oon pessyt sen heti pois -> iho on rasvoittunut jo nopeasti pesun jälkeen.

    • acnefreelife

      acnicyl:

      Hyvä, kerro tuloksia tänne muillekkin sitten. Itse en ole käyttänyt acnicyl puhdistusainetta joten en tiedä miten sillä lähtee rasva...? Mutta hyvä jos lähtee.

      Ja tuosta vielä kun totesit ettei iho rasvoitu niin nopeasti, niin pystyit siis jo toteamaan ETTEI ihon "kosteustasapainoa" tarvitse ylläpitää millään rasvamömmöillä eikä iho rasvoitu sen nopeammin vaan päinvastoin :)

    • acnicyl

      en nyt tiedä onko tuo acnicyl puhdistukseen paras, sillä se ei tarpeeksi kuivata ihoa ja kyllä naama edelleen rasvottuu vähän turhan nopeesti vaikka 5min annan vaikuttaa ennen pesua enkä rasvaa käytä. Onko sulla acnefreelife kokemuksia hyviä puhdistusaineista, jotka sulla on tehonnut rasvaiseen ihoon?? Pitäisikö olla juuri rasvaiselle iholle tarkoitettu puhdistusaine tai herkälle iholle... Mulla on kaapissa yksi Loreal sensitive puhdistusaine jota vois kans kokeilla että poistaako rasvan tehokkaammin ja kuivattaako paremmin :)

      Nyt parin päivän sisällä on lähinnä otsaan pukannut lisää finnejä ja se on mulla alue joka ehkä nopeiten rasvoittuu.

      • 121312

        Kokeile sebamedin pesupalaa.

        Se on hyvä ja riittoisa pesuaine.


    • fseghserdg

      Laitanpa tämän tännekin! Käyttäkää kosteusvoidetta joka EI SISÄLLÄ RASVAA. Sen ei pitäisi olla haitaksi.

      Itselläni oli melko paha akne, johon sain lääkekuurin. Lääkekuurin loppuvaiheessa iho oli lähes virheetön, mutta kuurin loputtua finnit tulivat uudestaan. Niitä ei tullut enää yhtä paljon mutta vajaan 2 vuoden ajan mulla on ollut nyt lievä akne, joka pahentuu aina joinain kuukausina. Kaikista parhaimmaksi tähän lievään akneen oon kokenut seuraavat jutut:

      - Elivo Kirkas Iho-tabletit
      - Clindoxyl-finnigeeli yöksi
      - Kosteutusvoiteeksi Apobase hydrogel (0% rasvaa)
      - Naamanpesuun ja meikinpoistoon Sebamed
      - Vettä aina pullossa esim. tietokoneen vieressä, ja hörpin sitä aina väliajoin

      Meikkivoiteena käytän Maxfactor Lasting Performance, aina puhtaalla meikkisienellä levitettynä. Laitan aina todella ohuen kerroksen, ettei ihohuokoset pääse liiaksi tukkeutumaan. :) Meikit pesen heti kun tulen koulusta/töistä tms. Parasta huumetta kasvoille on meikittömät viikonloput ja aurinko!

      • acnefreelife

        fseghserdg:

        rasvattomat kosteusvoiteet ovat TÄYSIN yhtä pahoja kuin rasvaa sisältävät kosteusvoiteet yksinkertaisesti kosteuttavan vaikutuksen ansiosta.

        Bakteerit elävät kosteudessa, eli kosteusvoide joka sisältää 0% rasvaa on ihan yhtä paha kuin rypsiöljy TAI ihon oma RASVA ---> ihosi pahenee kosteuttavan vaikutuksen ansiosta. Vedenjuonnilla ei ole vaikutusta akneen mutta on se muuten ihan terveellistä, ja omega 3 pitää kyllä NIVELET rasvattuna, ei tapa aknebakteeria... :)


    • Tällästä

      Itsellä on melko paha akne. Kävin yksityisellä joka määräsi Skinorenia ja Sibicorttia, käyttää toista aina 2 viikon välein.. siihen vielä antibiotit Ermysin. Lupasi että puolen vuoden päästä vaikutus alkaa no niinhän se tekikin.. Tosin huomasin itse sen että Sibicort ei auttanut akneen mitään.. pahensi vaan asiaa sen 2 viikon verran.. Lopetin sen ja aloin käyttää ainoastaan Skinoreinia joka todella tuntuu kuivattavan ihoa, mutta tuloksia syntyi miltei heti. Lopetin turhan rasvan käytön iholla.. Joskus saunan jälkeen saattaa laittaa Essex rasvaa. Iho näyttää jo paljon paremmalta näppylät pois, tosin punoitus on vielä pinnassa, mutta eiköhän tuo tuosta ajan kanssa häviä kun näillä jatkaa.. Joten uskokaa pois kuivuus tappaa aknen!

    • Neidit!

      Hahhaha!

      ALOITTAJA on mies! Siis olevinaan mies. Sillä tosi miehet ei mieti saatika puhu jostain näppylöistä! Ja hän on käyttänyt ennen jotain voiteita!?!??!?!

      HAHHAH! Ihme neitejä ja lippatukkia nykyään riittää... Jokainen "mies" joka käyttää mitään voiteita, on neiti!

      • 46456456546

        aika munaton mies pitää olla jos ei voi käyttää edes vittu jotain kosteusvoidetta ilman että pelkää muiden leimaavan neidiksi? kasvata pallit.


      • Neidit!
        46456456546 kirjoitti:

        aika munaton mies pitää olla jos ei voi käyttää edes vittu jotain kosteusvoidetta ilman että pelkää muiden leimaavan neidiksi? kasvata pallit.

        HAHHAHAHAHAHAH!!!!! KATKERA "MIES" JOKA KÄYTTÄÄ KOSTEUSVOIDETTA!!! HAHAHAHAHAHAH!!!! "kasvata pallit"... sinulla ei sellaisia taida edes olla!?!?


    • Kannattaa kokeilla

      Pitkä ketju, joten en jaksanut kaikkea lukea.

      Oma akneihoni parani, kun lopetin kaken kemikaalin käytön ihollani. Talviaamuina pesin kasvot viileällä vedellä ja illalla huuhtelin kasvot lämpimällä vedellä. Ihon oma rasva pitää ihon joustavana, kun sitä ei pestä pesuaineilla pois. Sain todella lyhyessä ajassa kauniin, terveen ihon.

      Kesäaikana kun iho on vähemmän kuiva, voi aamuin illoin käyttää pelkkää lämmintä vettä kasvojen pesuun.

      Meikit ei tietenkään lähde pelkällä vedellä, mutta jutun pointti onkin se, että meikkivoiteita ei enää tarvita. :D

      Tyynyliina kannattaa vaihtaa usein, kuten myös kaikki kasvoille ja kaulalle ulottuvat huivit yms.

    • Kylmät kädet

      Olen jo 35 vuotias ja SILTI akne vaivaa akuutisti vielä tänä päivänäkin. Finnit pilasivat elämäni yläasteella.

      Kiusaamisen johdosta itsetuntoni tipahti nollaan, eikä se koskaan enää noussut sieltä ylemmäs. Paitsi päissään lukion bileissä.

    • willyy88

      Naisystäväni veli pääsi pahasta aknesta , kun mikään ei auttanut vanhan ajan kuppauksella:

    • nainen 40+

      Minulla on ollut akneiho 30 vuotta. Minä en ole kanssasi samaa mieltä enkä ikimaailmassa lopettaisi ihoni hoitoa. Sen sijaan olen todennut, että voiteissa ja puhdistusaineissa on ainesosia, jotka todella aiheuttavat tai ainakin pahentavat aknea. Tällaisia ovat mm. oliiviöljy ja sen johdannaiset, kaakaovoi (aiheutti kauheaa tukkeutumista), soijaöljy, suola. Näistä aiheuttajista löytyy aika kattavia listoja netistä eli saa olla aika tarkkana, mitä kasvoilla käyttää. Toisaalta on öljyjä, jotka todellakaan eivät tuki ihoa vaan päinvastoin parantavat aknea. Tällainen öljy on mm. arganöljy. Minä käytän aamuisin voiteen alla arganöljyä jasminin eteerisellä öljyllä tehostettuna ja iltaisin kaktusuutteella tehostettuna. Tuo argan-kaktus on mahdottoman hyvä herkän ja ärtyneen ihon rauhoittaja.
      Sen sijaan 40 naisena sanoisin, että minun on käytettävä hoitoaineita, jotta iho ei ryppääntyisi ja pigmentoituisi liikaa. Se ryppääntyy ja pigmentoituu herkästi erityisesti silmien alta kuivuudesta. Ihoni on myös herkkä ja couperoottinen kuten akneiho usein. Couperosaan selvästi auttaa, että ihon pitää kosteana ja suojattuna. Päivisin kosteusvoiteen päällä käytän 30SPF mekaanisen aurinkosuojan omaavaa voidetta. Myös meikkivoide kuivattaa, ellei alla ole hoitavia ja kosteuttavia voiteita. Käytän pääosin vain luonnonkosmetiikkaa mahdollisimman vähin säilöntä- tms ainein.
      Jos olet mies, niin et voi verrata ihonhoitoasi naisen ihonhoitoon. Miehen iho on paksumpi ja kestävämpi. Naisen iho on ohut ja ohenee noin 40 v iässä hormonitasojen laskiessa vielä enempi. Vaihdevuodet estrogeenitasojen laskiessa vähentävät ihon kimmoisuutta ja altistavat ryppyjen synnylle. Naisen ihon kollageenitasot laskevat iän myötä ja erityisesti sitten vaihdevuosien myötä.
      Mutta...hyvä apu aknekasvoille on sisäisesti käytettynä (oman kokemukseni pohjalta) mm. mangaani ja myös olen saanut apua Bactosan-tuote.
      Ja savinaamiot ovat ihan must...esim marokkolainen laavasavi.
      Ei, minä en jätä ihon hoitoa, koska olen nainen ja olen 40 . Päinvastoin. Valitsen tuotteita, joissa on mahdollisimman vähän säilöntä- ja lisäaineita ja kokonaan olen luopunut mm. parabeeneista koska esim methylparaben nopeuttaa ihon vanhenemista 7 x auringonvalossa :). Mutta kyllä iho puhtaista öljyistä ja vitamiineista ja eteerisistä öljyistä ja savesta hyötyy :).

      • acnefreelife

        nainen 40 :

        Tunnut tietävän kaikenmaailman ainesosista ja parabeeneistä yms. MUTTA miksi sinulla on siis aknea vielä vaikket laitakkaan jojobikaakaovoisoijaa tai oliivisuolakaktusta iholle mutta KOSTEUTAT ihoa silti? Koska kosteudessa piilee se salaisuus, miksi aknebakteeri elää naamassasi vaikka hautaan saakka kun elätät sitä päivittäin, etkä tule noin pääsemään aknesta ikinä.

        Ja olet siis hoitanut ihoa ainakin tuon akneajan eli 30 vuotta ja käyttänyt päivittäin kosteusvoiteita? Missä yhtäläisyys? Kokeilisit neuvoani vaikka 1kk ajan, joka on lyhyt aika 30 vuodesta ja huomaat itse...


    • jk

      niinkö

      • juuh

        Nii in beibi


    • kannattaa kokeilla

      Widmerin Wicnelact -liuos apteekista ilman reseptiä iholle aknekohtiin tarvittaessa, muutoin vain saippuapesu aamuin illoin, AUTTAA!

    • Jojoba jelppaa mua

      Luonnontuotteet, kuten jojoba-öljy ovat auttaneet minua. Kiitos muuten s24-keskustelujen vinkkien. Tuloksia akneen 2-4 vko säteellä. On muuten hassua, että sitä on ajan myötä oppinut välttämään kovaa hankausta mömmöjen kanssa, mutta jojoba-öljyä saa ja pitää levittää kasvoille tarpeeksi pitkään ja sopivan "painavalla"-kosketuksella hieroen.

      Hinta tietysti voi olla joillekin ongelma; 100ml vajaa 20 eur, kestää 1-2 kk.

      Yli 10-vuotta on ollut elämästäni piloilla kaikkien lääkärien ja muiden neuvojen takia; apua ei todellakaan ole löytynyt. Vihdoin on valoa tunnelin päässä! Apteekin mömmöt ovat olleet minun iholle totaalista skeidaa. En takaa kenellekään mitään, mutta on varmasti kokeilun arvoinen.

      • Jojoba jelppaa mua

        okei, täsmennetään vielä, että tässä iässä akne on jo laimentunut, mutta iho on jäänyt huonoksi (hiekkapaperilla ajelluksi) eikä apteekin tuotteista apua, pahentavat tilannetta... Joten en tiedä miten öljy toimii "tosi pahalle" akne-iholle, tai toimiiko lainkaan.


    • luonnontuotteet

      peskää kasvot iltaisin puhtaaksi pelkällä vedellä ja sitten kokoeilkaa aloevera öljyä, jota laitetaan siis vain muutama tippa,(ei siis ole mitään rasvaa) mulla ainakin tehonnu ihan sika hyvin! olen käynyt ihotautilääkäreillä yms. mutta ei antibiotit eikä mitkään muutkaan auttanut kookosöljy oli ihan ok. itse näitä luonnontuotteita kokeillut että ei kukaan lääkäri näitä kertonut.....

    • Mun miehellä on paha akne ja ei ole kayttänyt kertaakaan rasvoja tai muuta,mutta silti niitä tulee hirveästi koko ajan lisää eikä pelkästään kasvoihin vaan myös selkään,rintaan ja kaulaan.. onko kenelläkään ehdotuksia mitä sille pitäis tehdä?? mieheni itse haluaa niistä eroon mutta ei halua käyttää "lääkkeitä" niitten poistamiseen?? auttakaa!!

      • luomu luonto

        luonnontuote ei ole "lääke"


    • TOTUUDEN TORVI

      Olet oikeassa (vaikka varmaankin saat päinvastaista palautetta). Ei ole ollut koskaan aknea, enkä ole käyttänyt mitään voiteita. Meikkivoidetta, puuteria, pesu vedellä ja miedolla saippualla. Ei ole naama kukkinut. Jokaisen pitäisi ihan oikeasti ajatella, mitä kaikkea aineita on noihin voiteisiin laitettu. Iho kärsii näistä myrkyistä. Vesi on kaikista parhain naamarasva. No jos joku haluaa ostaa kymmenien eurojen purnukoita ja tällätä niitä naamatauluihinsa, niin siitä vaan. Jälki näkyy varmasti vuosien saatossa.

      • acnefreelife

        TOTUUDEN TORVI:

        Olet elävä esimerkki niille jotka epäilevät, että jos meikkaa niin on pakko käyttää rasvoja, kun näin ei siis ole vaikka pesisikin meikit SAIPPUALLA pois. Ottaisivatpa edes jotkut ihmiset tämän neuvomani kokeiluun!


      • pp00pp

        Toinen totuus, sinulla ei siis ole koskaan aknea ollut, joten mikä sinä olet tässä asiassa neuvomaan, kun ei ole sitä omakohtaista kokemusta...
        Itsellä ollut vaikea akne lähes 10 vuotta. En käyttänyt vuosiin mitään voiteita tai muitakaan naamaani. Kyllästyin siihen jatkuvaan räpläämiseen, joten päätin jättää kaiken ja pestä kasvoni vain vedellä jne. No eipä silläKÄÄN ollut mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen. Akne oli ja pysyi ja pysyy vieläkin. Tätä kokeiluani jatkoin muutaman vuoden, sillä oli ihan sama laittoiko naamaan jotain vai ei. Tosin välistä saatoin jotain "uutta" tuotetta hetken kokeilla, mutta ei niin ei.. Ja lääkkeitähän minä en enään rupea syömään, ne on kokeiltu jo kauan sitten, ilman mitään vaikutusta myöskään..

        Hetki sitten otin käyttööni naamaani aloe vera voiteet, kun naama rupesi kuivumaan jostain syystä. On kyllä ollut huomattava apu tuosta voiteesta, jota vain iltasin naamaani laitan. Kas, ei ole tullut enään kunnon finnejä, mustapäitä nyt naama on täynnä, niinkuin on ollut aina, mutta ei niitä hirveitä paiseita enään. Aknenihan ei tälläkään poistu, mutta ollut paras konsti näiden vuosien varrella ainakin itselle. Rauhottaa mukavasti tuota omaa nassua, tosin selkääni tämä ei vaikuta, ja se on edelleen hirveässä kunnossa..

        Turha siis tulla tyrkyttään, et ite aiheutatte aknenne läträämällä kaikkee shaipaa naamaanne. Ei se nyt ihan niin mene, kun itse olen tähän "sairastunut", en vielä meikannut saati omistanut ainuttakaan rasvapurkkia.


    • Kokeile tätäkin

      Kokeilkaapa kosteus- ja hoitovoiteeksi Natusan vauvan voiteita. Ovat myös edullisia.
      Toinen joka rauhoittaa ihoa on aloeta sisältävät voiteet.

    • 34vee aknepop

      Noh, minulla on ollut akne jo 14-vuotiaasta asti. Heti kun ekat näpyty ilmestyivät menin kosmetologille ja kävin ihonpuhdistuksessa säännöllisesti. Noin 18- vuotiaana minulle tuli ihonsisäisiä todella kipeitä paukamia ja hakeuduin ihotautilääkärille. Söin jos jonkinmoista kuuria ja paukamat kyllä hävisivät ajan kanssa, mutta arvet jäi. Olen tuhlannut rahaa tuhansia euroja niin plastiikkakirurgiaan kuin kosmetologeihin. Erilaisiin rasvoihin ja täsmähoitoihin. Jossain kohdassa lopetin kaiken ja iho oli kuin kuiva korppu. Punainen ja hilseili ja näppyjä tuli aina vaan lisää. Sitten vaihdoin kosmetologia ja kävin perinteisissä ihonpuhdistuksissa säännöllisesti. Kasvoni ovat punottavat ja arpiset, mutta näpyt on pysynyt poissa. Kosmetologi ei kaupannut mitään kalliita tuotteita ja kertoi suoraan että minun ihonlaatuni on sellainen että luultavasti minulla on näppyjä vielä viisikymppisenäkin. Edelleenkin käyn samalla kosmetologilla säännöllisesti. Ihoni on mikä on, ei täydellinen, mutta nykyään pystyn käymään kaupassa ilman kerrosta pakkelia naamassani. Olen löytänyt myös minulle sopivan meikkivoiteen ja se on toiminut minulla. Joten minulla ei ole tehonnut kuurit, laaseroinnit tai hapotukset, mutta nykyään sinut asian kanssa VIHDOINKIN :)

      • dsadasdasdww

        Jos on oikeasti Akne, niin siihen ei auta mikään muu kuin ihotautilääkärin ohjeet, Roaccutan kuuri ja akuuttiin tulehdukseen antibiootteja. Menkää vaan ajoissa lekurin puheille, sillä muuten vaiva senkun pahenee. Nm. Kantapään kautta opittu.


    • Kuivaa

      Mun kasvojen iho kuivaa niin herkästi että on pakko käyttää kosteusvoiteita. Naamassani on heti syheröä jos jätän yhtenä päivänäkin laittamatta voidetta.
      Miten siis lopettaa rasvojen käyttö jos ilman niitä käy näin ? ^

    • Eeheklk

      Akneen vaikuttaa myös se, mitä syö! Esimerkiksi mun kaverini teini-iässä oli oikea einestuotteiden suurkuluttaja! Aina koulun jälkeen kaapista löytyi pullaa, roiskeläppää ja sokeroituja kaupan mehuja.

      Akne olikin hänelle yhtä helvettiä vaikka näennäisrasvaisia tuotteita hän vältteli kuin ruttoa ja oli hoitokeinot käytössä.

      Lopulta akne nujerrettiin täysi-ikäisenä jollain näillä kuivatushoidoilla. Mutta ruokatavat eivät ole vieläkään parantuneet ja olenkin povannut tälle poikamiehelle pikaista lippua näköalapaikalle jos ei kohta opettele tekemään oikeaa ruokaa.

      Juokaa paljon vettä, syökää terveellisesti elikkä leivät, kovetetut kasvirasvat kuten margariini, sekä pullat ja einekset pois ja tosiaan noi kemikaalit pois.

    • sairastanut

      Kannattaa mennä ihotautilääkärille ja keskustella isotretinoiini kuurista. Mitään antibiootteja ei missään nimessä kannata ottaa, itselläni tuli niiden takia haavainen paksusuolentulehdus joka on todella kivulias, kaiken lisäksi akne vain palaa antibiottikuurin jälkeen. Isotretinoiini voi parantaa pysyvästi.

      http://www.mehilainen.fi/viimeisin-hoito-akneen

    • NaturalPower

      Yksi hyvä hyrkkisääntö on seuraava: älä laita ihollesi mitään, mitä et voi huoletta laittaa myös suuhusi.

      Pesu: Kaurahiutaleilla
      Kasvovetenä: Vihreä tee
      Kosteutukseen: Kookosöljy (myös silmänympärys iho ja huulet)

      Näillä iho virheetön jo vuosia.

      • 4574574676

        niis siis jos on jotain aknenpuoleista niin hyvä luoja ei ikinä mitään öljyä naamalle.


    • grannen

      aika loogista on että mitä enemmän rasvaa kasvoja sitä enemmän iho sitä vaatii. tällä tavalla ihon oma kyky hoitaa loppuu...jos iho saa itse huolehtia suojasta se sen kyllä tekee. ei kaiken maailman kemikaalit voi olla hyväksi kenellekkään.

    • ihmeellinenelämä

      Et kertonut että oletko aloittanut seurustelun,se nimittäin on se aknen parantaja..
      Monesti ne on ns. "puutteenruusuja"..

    • No akne anymore

      Olen ikuisesti kiitollinen sairaanhoitajaystävättärelleni, joka paransi minun akneni. Olin kärsinyt pahasta finnitaudista 4-5 vuotta, syönyt useita, pitkiä antibioottikuureja ja tietysti kokeillut kaikki mahdolliset apteekki- ja kemikaliotuotteet. Iho oli muuttunut pinnalta kuivaksi ja homma alkoi levitä totaalisesti käsiin.

      Heitin ystävättäreni ohjeesta kaikki purkit ja purnukat roskiin, lopetin myös meikkaamisen ja aloin pestä kasvoni PELKÄLLÄ VEDELLÄ. Lopputulos oli, että kasvojen iho parani parissa viikossa.

      Kokeilkaa! Menkää mökkeilemään jonnekin hevonkuuseen, jollette pysty muuten tätä yksinkertaista kuuria noudattamaan ja tulkaa sitten terveihoisina takaisin ihmisten ilmoille. Itselläni yläselkä akne-oireili vielä kasvojen ihoa pidempään, mutta se ei haitannut, kun edes pärstä oli kunnossa. :)

      • toinen tarina

        itse taas lopetin voiteitten ja puhdistusaineiden käytön ihan siitä syystä että en huomannut niillä olevan mitään vaikutusta ihooni. Jätti vain "kireän" tuntuisen ihon pesun jälkeen ja sitä puhdasta tunnetta kesti tunnin verran.... laiskana ihmisenä itseäni lähinnä ärsytti se voiteilla ja puhdistusaineilla pelleily aamuin illoin joten koskaan en jaksanut ihoani hoitaa noilla tuotteilla kuin pari kuukautta maximissaan (säännöllisesti). Vei vain rahaa ja aikaa joten aloin vain pestä naamaani vedellä aamuin ja illoin koska tuntui että yhtä "hyviä" tuloksia pelkällä vedellä saa aikaseksi...

        noh, nykyään naamataulu on paremmassa kunnossa. Finnejä harvemmin puhkee pinnalle, iho ei rasvoitu enää samaan tahtiin kuin vuosi sitten (paitsi jos olen syönyt jotain todella rasvaista ja epäterveellistä) ja finnien jättämät punaiset arvet ovat kadonneet. En täysin vettä voi tästä kiittää sillä uskon että ruu'allakin on osuutensa (ja sillä etten käytä meikkejä), mutta ainakin voiteiden ja öljyjen jättäminen väliin ei ole huonompaan suuntaan vienyt ihoni kuntoa.

        Mikään nopea muutos tuo ei ollut. Tässä on kyllä ihan vuosi mennyt jonka aikana ollaan kokeiltu vähän kaikenlaisia kuureja että tuo iho paranisi, mutta koska olen niin laiska niin olen kuureista luopunut suht nopeaan ja katsonut vain että pesen naaman aamuin ja illoin vedellä että se epämielyttävä likaisuuden tunne lähtee naamasta ja huolehtinut vain terveydestä näin yleensä. Siinä se.


    • sdxfgvhyuåplö¨ä'ä

      Ihan totta että kosteusvoiteita ei pitäisi käyttää aknen poistamiseen tai ehkäisemiseen mutta kasvoja on silti hyvä kosteuttaa. On olemassa keveitä kasvorasvoja jotka eivät ole liian öljyisiä tai rasvaisia ja nimenomaan juuri kasvoille tarkoitettu. Itse käytän kasvoihini rasvaa ja iho on heleytynyt viikossa jo huomattavasti, enkä aio lopettaa myöskään kasvojeni rasvoimista. Mutta jos joku haluaa ihan välttämättä kieltäytyä kasvorasvojen ja voiteitten käytöstä, silloin pitää juoda vettä 1-2 litraa päivässä. Ja finnien tulo on myös ruokavaliosta kiinni. Suklaat, karkit, rasvaiset ruuat ja juomat aiheuttavat finnejä mutta teini-ikäisten ei mielestäni tarvitsisi alkaa hysteeriseksi finneistä koska ne kuuluvat teini-ikään ja ne menevät useinmiten iän myötä pois.

    • akkahki

      Joku täällä aikaisemminkin sanoi, ettei iholle kannata laittaa mitään sellaista, jota ei oikeastaan voisi syödä. Iho on elin, ei mikään turha nahkakerros. Ihmiset altistuvat nykypäivänä hirveälle määrälle saasteita ja ties mitä kemikaaleja ja se näkyy erilaisina ihotauteina ja esimerkiksi ruuansulatusvaivoina ja allergioina. Tässä minun neuvoni parempaan ihoon ja oloon:

      - Kaikki lähtee ruokavaliosta. Suosittelen lämpimästi googlettamaan esimerkiksi raakaruokailusta. Itse olen ollut kasvissyöjä kymmenisen vuotta ja viime aikoina olen alkanut lisäillä entistäkin enemmän kypsentämättömiä kasviksia ruokavaliooni, ja oloni on parantunut paljon. Olen paljon energisempi ja iho on kirkkaampi. Valkoinen sokeri, valkoiset jauhot, punainen liha jne. eivät ole ihmiselle hyväksi suurina määrinä. Aloita siitä, että vähennät lihansyöntiä esimerkiksi niin, että korvaat makkarat ja muut "liha"valmisteet (jotka muuten sisältävät lähinnä lisäaineita ja jauhoja ja ties mitä paskaa) kanalla tai kalalla tai vaikkapa pavuilla. Internetistä löytyy paljon ohjeita. Lisää ruokavalioosi paljon tuoreita vihanneksia, hedemiä ja juureksia. Tupakoinnin lopettaminen/vähentäminen on myös suositeltavaa.

      - Tutustu luonnonkosmetiikkaan. Jos ihosi joutuu joka päivä taistelemaan pakokaasuja ja muita saasteita vastaan, miksi vielä kuormittaisit sitä kemikaaleilla? Esimerkiksi Ruohonjuuri ja Jolie myyvät luontaiskosmetiikkaa. Hinnat ovat vähän korkeampia kuin "tavallisissa" kosmetiikkatuotteissa, mutta ne ovat hintansa väärtejä. Osta mahdollisimman luonnonmukainen puhdistusaine, kasvovesi (esimerkiksi ruusuvettä jota siis voi ihan syödä) sekä kosteusvoide. Vaihda myös meikit luonnollisemmiksi, jos niitä käytät. Suosittelen myös vaihtamaan deodorantin täysin luonnolliseen suolakividödöön. Se on todella tehokas ja kestää pitkään ja siten tulee käytössä halvemmaksi kuin tavalliset dödöt.

      - Ulkoile ja liiku. Kotona nysvääminen ei ole hyväksi kenellekään. Varo kuitenkin polttamasta ihoasi. Reipas liikunta laittaa veret kunnolla liikkeelle ja siksi monilla ihmisillä iho näyttää hyvältä juuri urheilun jälkeen.

      Näitä ohjeita jos noudattaa edes suunnilleen niin luulisi iho-oireiden helpottavan. Siihen voi mennä aikaa, mutta jos tilanne on todella paha, kannattaa varmaan käydä lääkärissä. Terveellisillä elämäntavoilla olo paranee ja mahdolliset löysätkin lähtevät hiljalleen pois.

    • Hikinypyt poistuneet

      Kokeilkaa viikko, niin tiedätte: Olen 69 vuotias. Otsassa on pystysuora ryppy, se ainoa, mutta saan senkin melkein pois, kun laitan yhden akupunktioneulan yhden illan ajaksi. Se tulee kyllä taas joskus takaisin, mutta saa sitten neulan viereen.

      Mutta nyppyjä ei ole ikinä ollut aikaisemmin, vaikka en ole käyttänyt yhtään mitään voiteita. Pessut kasvot paljaalla kylmällä vedellä aamuisin virkistyäkseni ja iltaisin lämpimällä, kuten tuolla joku muukin tekee. Mutta 3 vuotta sitten, muutettuamme Kanarialle, sain kesällä HIKINYPPYJÄ kasvot täyteen. Hikosin samalla paljon, koska oli yli 30 astetta. Tänä vuonna olen löytänyt siihenkin avun. Laitan pieneen kupiin reilun teelusikallisen leivinpulveria ja otan siitä käsiini kasvojen pesuun veden kanssa. Nypyt lähtivät 2 päivässä. Siinä on kysymys ihon happamuudesta. Leivinpulveri on muuhunkin hoitoon hyvä. tässä
      linkki saksal. terveys-sivulle: http://www.zentrum-der-gesundheit.de/backpulver.html

      • ei koko totuus

        Jos hoitamattomuus pitäisi ihon sileänä, niin kansoilla, joilla ei mitään voiteita ole, pitäisi olla rypyttömät sileät ihot vanhoina. Mutta asia ei ole niin. Ehkä olet geneettisesti ikinuori. Minä ainakin joudun taistelemaan ryppyjä vastaan.Kyllä niitä tulikin, kun en jaksanut hoitaa ihoani niin hyvi


      • ei koko totuus
        ei koko totuus kirjoitti:

        Jos hoitamattomuus pitäisi ihon sileänä, niin kansoilla, joilla ei mitään voiteita ole, pitäisi olla rypyttömät sileät ihot vanhoina. Mutta asia ei ole niin. Ehkä olet geneettisesti ikinuori. Minä ainakin joudun taistelemaan ryppyjä vastaan.Kyllä niitä tulikin, kun en jaksanut hoitaa ihoani niin hyvi

        Anteeksi, jäi kesken lause...piti sanoman, että raskausaikana ja imetysaikana kun voimat menivät valvomiseen ym niin iho kyllä kärsi, kun en jaksanut panostaa itseni hoitoon. Vanhenin mielestäni 10 vuotta yhden vuoden aikana. Kun lapsi kasvoi ja jaksoin taas panostaa oman ihoni hoitoon, niin olen saanut jotain tuosta 10 vuodesta pois...


      • Vettä ulkoisesti...
        ei koko totuus kirjoitti:

        Jos hoitamattomuus pitäisi ihon sileänä, niin kansoilla, joilla ei mitään voiteita ole, pitäisi olla rypyttömät sileät ihot vanhoina. Mutta asia ei ole niin. Ehkä olet geneettisesti ikinuori. Minä ainakin joudun taistelemaan ryppyjä vastaan.Kyllä niitä tulikin, kun en jaksanut hoitaa ihoani niin hyvi

        ...ja sisäisesti
        Luonnonkansoilla ei mitään aknea olekaan. Sen sijaan rypyt tulevat auringosta. :)


      • ei koko totuus
        Vettä ulkoisesti... kirjoitti:

        ...ja sisäisesti
        Luonnonkansoilla ei mitään aknea olekaan. Sen sijaan rypyt tulevat auringosta. :)

        Rypyt eivät tule yksinomaan auringosta. Myös mm. sokerin aineenvaihdunta vanhentaa ihoa. Myös stressi ja erityisesti unen vähyys. Aurinko on yksi tekijä mutta ei sekään ole koko totuus.


    • eroing

      Luulen, että viestissäsi on itua, sillä itselläni oli akne 3 vuotta. Sitten sairastuin masennukseen ja sen vuoksi en jaksanut enää välittää ja käyttää kaikenmaailman rasvoja ja puhdistusaineita, suihkukin jäi ehkä kerran viikkoon. Niin katsos mokomaa, akne hävisi! On toki vielä "normaaleja" finnejä ja mustapäitä siellä täällä mutta pahin on ohi. Nyt kun sais vielä pään kuntoon nii ois jees :)

    • 124512

      Itsellä finnit lähtenyt kun en ole syönyt mitään valmisruokamaista, aina jotain ruisleipiä, lihoja,kaloja,kananmunia, puuroa, perunaa ja sen tapaista, mutta en esim makaronejakaan.
      Sitten kasvoja ollut pesemättä saippualla ollenkaan, ainoastaan vedellä siinä samalla suihkussa, vettä myös juonut säännöllisesti ja paljon. Ja sitten vain antanut kasvojen olla ihan rauhassa. Rasvoja joskus käytin, tosin ei niistä tuntunut olevan mitään vaikutusta, jälkeenpäin epäilen että miksi ei tuntunut toimivan oli sen takia että kaikki nuo muut ruokailu ja pesut ja räpeltey kumosi kaiken vaikutuksen mitä voiteista olisi voinutkin olla. Muutama viikko sitten pari päivää herkuttelin ja välittömästi alkoi kasvot kukkimaan, nyt taas onneksi antanut taas periksi.

      • 124512

        niin ja lisäksi just ylemmästä kommentista tulikin mieleen just sama asia että en vaan oikeasti ole välittänyt kasvojen hoitamisesta ja kummasti lähti


    • Viisastunut sairas
    • fullbullshit

      Kaikki mitä acnefreelife sanoo, on täyttä pas***. Ihan tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet että RASVAINEN RUOKA EI AIHEITA AKNEA. Itse olin kerran vuoden syömättä rasvaisia/sokerisia ruokia, eikä mitään muutosta ollut. Samoin kokeilin kerran viikon rasvaista/sokerista ruokavaliota, eikä akne pahentunut. Tosin terveellinen ruokavalio on aina hyvästä ja vaikuttaa ihoon.

      Akne on tulehdussairaus ja on fakta, ettei vielä tiedetä kunnolla, mikä sen aiheuttaa ja mikä siihen tepsii.

      Liian vahvoja tuotteitta ei kannata ihoon käyttää, sillä se saattaa sekottaa ihon kosteustasapainon ( kuivattaa ihoa liikaa, seurauksena lisää finnejä), kuin myös LIIALLINEN kosteusvoiteilla läträäminen vaikuttaa ihon luonnolliseen kosteustasapainoon.

      Itselläni akne helpotti huomattavasti, kun siirryin luonnonkosmetiikkaihonhoitotuotteisiin (ei sisällä esim. alkoholia). Käytän normaalin ihon ihonhoitotuotteita.

      Kannattaa muistaa, että se mikä tepsii toisilla, ei välttämättä tepsi sinulla ja toisinpäin.

      • EX AKNEFACE :)))

        Ruokavalio kuntoon, suklaat pois, vehnä pois, tavallinen maito pois nyt ens hätiin. Sitten alta syömään sinkkiä!!!
        Kyllä muuten lähti multa vuosien piina ja itku!


      • acnefreelife

        fullbullshit:

        Kopioitko sen kohdan jossa puhun mitään ruoan merkityksestä akneen?? En ole moista puhunut missään vaiheessa.


    • Roaccutan......

      En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta sanon yhden asian joka auttaa finneihin. Muistakaa tämä yksi nimi. Ette tarvii muuta.

      Roaccutan.

      • ellinoora33

        Mun rasvasen/näppyläisen mutta pintakuivan ihon pelasti apteekista löytyvät
        -mineraalisuola=emässuola
        sillä "pesen" kasvoni 1-2krt/pv ja muut ongelmapaikat kuten decolteen ja selän suihkun yhteydessä. Toimii.
        -Eila Hellgren algae care=merilevätiiviste, ravitsee ihoa ja on erittäin riittoisaa. Toimii myös, eikä tarvii rasvausta.
        Näitä apteekista löytyviä voin oman ja ystävien kokemuksen perusteella suositella.


    • niinsevaanon

      Kerronpa oman tarinani. Ylä-aste aikana naamani oli liki täynnä finnejä, ja käytin sillon kaiken maailman mömmöjä ja mikää ei auttanut. Pesin naamarin n.5 kertaa päivässä ja suihkussa kerta päivässä.
      Nyt pari vuotta sitten lopetin kaiken, käyn nykyään suihkussa/saunassa 2krt viikossa, ja naamariakaan en pese päivittäin.
      Finnit ovat kadonneet lähes täysin, naama ei ole punainenkaan enää.
      Eli tuo "yli" hygieenisuus varmaanki aihettu finnien kukkimisen, nykyään kun naamari on luontaisesssa paskassa nii ei finnit pääse kukkoistaa :)

    • eeeeeeeeee-pillerit

      Mun parilla naispuolisella kaverilla oli oli varhaisaikuisena tosi paha akne. Heillä auttoi ihon paranemiseen e-pillerit. Niin hullulta kun se ehkä jonkun korvaan kuulostaakin, ne autto. Heillä siis ilmeisesti paha akne johtu hormooneista ja pillerit asettivat ne aloilleen.. Kuka sitten tahtoo ns. turhaan pillereitä syödä..?.

    • aknenkinkärsinyt

      Hei!

      Itsekin olen keskivaikeasta aknesta kärsinyt, oli syviä, tulehtuneita finnejä, jotka kestivät jopa monta kuukautta ja jättivät inhottavia arpia. Niistä eivät kaikki ole vielä parantuneet, mutta eipä tule uusiakaan enää.

      Te, jotka kärsitte aknesta, kokeilkaa RUOKAVALION muuttamista. Itselleni tärkein oli GLUTEENIN pois jättäminen. Vuoden ajan sitä yritin, mutta usko loppui aina kahden viikon kohdalla ja sorruin mussuttamaan leipää tms. Mutta kerran sitten päätin kokeilla niin kauan, että naama puhdistuu ja kahden kuukauden täydellisen gluteenittomuuden ja mahdollisimman vähäisen viljojen käytön jälkeen AKNE ON POISSA. En sano, että tämä on ratkaisu kaikille, mutta mitä menetät siinä, jos pari kuukautta kokeilet olla ilman viljaa? Sittenhän sen näkee. Nytkin on finnejä, mutta ne ovat pieniä ja menevät nopeasti pois eivätkä satu kuten aiemmin. Nykyään nautin elämästä ja tykkään olla ihmisten ilmoilla.

      Akne todella vaikutti itsetuntooni ja inhosin peilikuvaani sen takia. Enää en kuitenkaan sitä aikaa muistele, sillä itseluottamukseni on noussut valtavasti enkä tarvitse hirveitä pakkeleita naamaani. Elämä on vapaampaa! Suosittelen kokeilemaan, sillä tiedän miten akne vaikuttaa ja miten vapauttavaa siitä on päästä eroon.

      Kokeilkaa ruokavaliota, ennen kuin päädytte kalliisiin lääkkeisiin, joilla on kamalia sivuvaikutuksia. Ruokavalion muuttaminen itselle sopivaksi on oikeasti järkevämpää. Kyllähän se tulehtunut iho kertoi, että vilja ei minulle sovi, eikö vain? Ja joillekin sen voi aiheuttaa sokeri, maitotuotteet tai jokin allergia. Ottakaa hyvät ihmiset selvää tästä vaihtoehdosta, ennen kuin pumppaatte itsenne täyteen myrkkyjä, jotka sotkevat hormoninne ym.!

    • ratkaisuAkneenLUE!!

      Apteekista ilman reseptiä Basiron Ac 5% geeli, on halpaakin vielä. Toimii uskomattoman hyvin, mulla on ollu nuoresta asti finnejä paljon. Kaikkia kokeillut ei meinannu lähteä patit mihinkää, aina sai puristella ja punotti ja jätti mega paiseita. Sen jälkeen kun hain Basironia niin ei ole finniä pukannu ja kaikki ikään kuin hävinny. Toimii ku junan vessa, eli loistavasti.

      Tässä kokemuksia muilta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/4680665


      PS. Itsellä se ei kuivata ihoa yhtään! Alussa tuntu että pikkaisen kuivattaisi, mutta muistaakseni jo viikon sisällä en tuntenu mitään ihossa että kuivuisi tai mitään. En ole ikinä käyttänyt mitään kosteusvoiteita. Muutama iho guru suosittelee ettei ihon omaa rasvaisuutta kannata lähteä kostuttelemaan. Aikaisemmin kokeilin näitä ja aina pukkasi vaan lisää finniä yms iho ärtyi. Joku perus naamapesu ennen voiteen levitystä aamuin/illoin ja sit Basiron naamaan niin finnit on historiaa. En uskonu että tää toimii näin hyvin. Alkaa potkimaan 1-2vkon sisällä kun käytät jatkuvasti! Loistotuote! geelimäistä voidetta ei laiteta paljoa iholle!

      • Akne parani

        Olen kärsinyt aknesta yli 10 vuotta. Alkoi vähän yli parikymppisenä ja päättyi tänä keväänä 36 vuotiaana. Ihossa oli syviä tulehtuneita "patteja", joista on jäänyt arpia. Tuli kokeiltua antibioottia ja roaccutania. Molemmista apu vain hetkellistä. Alku vuodesta jätin kokonaan vehnän pois. Iho parani nopeasti, suurin piirtein viikossa. Samalla hävisi jatkuva nuha. Aika ihanaa! :)


    • Höpöhöpö!

      Ihan oikea akne johtuu siitä että iho ei pysty puhdistamaan itse itseään vaan ihohuokoset tukkeutuu!! Itse oon mutustellu roaccutan kuurin akneen ja nyt voin taas elää normaalia elämää ilman aknea, vaikka käytänkii kosteusvoidetta niin olen ollu ilman akneoireita jo useamman vuoden. Kyllä kosteusvoidetta voi käyttää jos se on ohutta eikä mitään paksua töhnää jota lusikalla pitää purkista kaivaa. Kuten joku jo kirjotti niin jokainen iho on omanlaisensa, ei voi sanoa että joku tietty asia on ainut konsti aknen hoitoon!

    • pazkanjauhantaa

      Alotetaanpa alusta. Jos et laita rasvoittuvalle iholle kosteusvoidetta pesun jälkeen ihon ollessa kuiva, se rasvoittuu ja saat lisää finnejä. Näin se vaan menee.

      • pazkanjauhantaa

        Ja kuivattavia voiteita ei kannata käyttää, esim. clearasil on täyttä paskaa.


    • Bisquit

      En tiiä onko toi totta täysin. Nuorena mulla oli ohimoilla näppyi paljon ja selässä tosi pahat!! Siis pahat. Käytin kuivattavia tuotteita, mutta ei apuu. Ja olin terveysruokaintoilija, balettitanssija ja 45 kg. Ranskiksii ei mahaan menny, vaan hedelmiä. Akne tasoittui e.pillerien ansiosta. Talituotanto riippuu usein hormoneista nääs!! Ja lisäks best ever apu mulla oli cocoa butter voide näppyihin. Se tehos paremmin ku kuivattavat mömmöt. Näin mulla. Tositarina omasta elämästä!

    • Moikka!

      Jokaisella varmasti auttaa eri asiat, itsellä ainakin ihan selkeästi finnit/akne on yhteydessä hormonitoimintaan. Tooosi harvoin käytän voidetta naamassa, ja ihoni on silti hyvin finninen, vaikka paikoin onkin pintakuiva. Teininä söin antibioottikuurin, ja käytin jotakin emulsiota finneihin sekä antibioottia suoraan iholle, niillä lähtivät melko hyvin, etenkin selästä, mutta nyt on selkäänkin taas silloin tällöin tullut lisää (olen nyt 21 vuotias). Ruokavaliolla en ole huomannut olevan suurempia vaikutuksia ihooni, vaan nimenomaan jo mainitsemani hormonitoiminta laittaa "ihon kukkimaan".
      Vertaus miesten ihonhoitoon on tässäkin suhteessa huono,heidän hormonitoimintansa eroaa niin paljon naisten hormoneista.

    • Akne parantumaan päi

      Itellä akne räjähti naamaan noin vuosi sitten, aloin käyttämään kaiken maailman marketeista saatavia voiteita, mistään en jälkeenpäin muista olleen mitään hyötyä. Loka-marraskuussa sain otettua itteä niskasta kiinni ja varasin ajan yleis lääkäille. Määrättiin "apocyclin" kuuri voide, apo vähensi selvästi uusien finnien tulon mutta vanhat arvet ei lähtenyt parantumaan. Huhtikuun puolessa välissä marssin samaisen lääkärin vastaanotolle sanomaan että finnien tulo ei lopu kokonaan ja vanhat arvet ei parane. Verikokeisiin mars ja sen jälkeen ihotautilääkärille, olen sen jälkeen syönyt "isotretanoinia"(=roacuttan?) ja laskujen mukaan alle 10 finniä 2kk aikana, vanhat arvet parantunut huomattavasti. Humektan, rasvaton perusvoide tuli suositeltuna. Purkissa lukee "sopii myös akne iholle".

      Jos akne vaivaa tässä omat ohjeet:



      1. Ensimmäinen, tärkein, vaikein, vaatii osalta rohkeutta kokemuksesta voin sanoa että itse jouduin painmaan pään sisällä kauan että rohkenin näyttää naamaa lääkärillä.


      2. Sitoudu kuuriin, älä lopeta kesken, jos ei auta niin uudestaan lääkärin juttusille, varaa aika ihotauti lääkärille.


      3. Unohda apteekit, kosmetologit, UNOHDA OMAT LUULOT, et varmasti tiedä niin paljon kuin ihotautilääkäri. LUULET kyllä tietäväsi

      20v nuori mies, naama vieläkin arpia täynnä mutta kun peilistä katson niin voin hymyillä pitkästä aikaa ja sanoa että onpa hyvän näköinen kundi;)

      TÄRKEIN ASIA!!!!

      !!!!!!UNOHDA OMAT TIEDOT JA VARAA AIKA IHOTAUTILÄÄKÄRILLE!!!!

    • Tuota...jos sinulla on paha akne,mene lääkäriin terveyskeskukseen ja sieltä lähete
      ihotautipolille. Meillä on nuoren akne hävinnyt tyystin noin vuoden retinolikuurin jälkeen.

    • Finnit johtuvat ihon sarveistumishäiriöstä, ei juuston tai suklaan syömisestä. Tulehtuneisiin finneihin auttaa Dalacin-liuos, muuten Avitcid-voide, molemmat lääkärin reseptillä. Mustapäät täytyy kosmetologin puristella pois, ne eivät lähde millään aineella. Ihoa pitää kosteuttaa kosteusvoiteella. Avitcid altistaa auringossa palamiselle, täytyy käyttää aurinkovoidetta riittävän korkealla kertoimella myös kevättalvella.

      • Avitcid myös parantaa finniarvet. En suosittele mitään suun kautta syötäviä turhia antibioottikuureja. Yleislääkärit eivät osaa, mutta kyllä ihotautilääkäri tietää. Avitcidilla menee ohi finnitauti eikä uusi enää koskaan.


    • exuviance
    • Beauty junkie

      Toi kikka ei toimi naisilla jotka haluaa meikata. :D
      Meikin alle on pakko laittaa kosteusvoidetta edes vähän että meikki istuu, pätee etenkin mineraalimeikkien kanssa!

    • acnefreelife

      Ihmiset, lopettakaa tuosta ruokavaliosta jauhaminen ainakin tässä ketjussa, koska se ei tähän mitenkään liity.

      • Acnea koko ikä

        Joo, ei ole auttanut gluteeniton eikä maidoton ruokavalio :( Olisi kiva kun auttaisi. Itsellä takana 23v acnen kanssa, syynä PCO eli hormonit. Diane Nova -pillerit auttaa parhaiten, mutta tökkii tietty syödä niitä vuosikausia. Lapsia hankkiessa olivat yht.5v tauolla ja siitä muistona lisää acnearpia ja laajentuneita ihohuokosia. Nyt taas pillerit, mutta ne altistaa pigmenttiläiskille, eli aurinkosuojaus ympäri vuoden.

        Kosmetologilla olen käynyt ikäni, ei pitkäaikaista apua. Apteekin tuotteista mulle ollut paras Acnicyl-liuos joka poistaa rasvaa ja on antibakteerinen. Mukana on glyserolia, niin pärjää kevyillä voiteilla. Avitcid on hyvä mustapäihin ja arpiin. Olen kokeillut myös BM:n A-vitamiinivoidetta joka ei ole tehnyt ihmeitä mutta ei myöskään pahenna. Arpia se vaalentaa ja tasoittaa, mutta vaikutus tulee hitaasti.


    • asdfdsf

      Entä sitten minä? En ole koskaan käyttänyt säännöllisesti kosteutusvoiteita, silti mulla on aknea. Olen lähes varma että se johtuu kuivasta ihosta ja siksi ostin Humektania nyt alkajaisiksi.

      AP puhut paskaa

    • beentheredonethat

      Itse kärsin tosta MAAILMAN ÄRSYTTÄVIMMÄSTÄ taudista monta vuotta, sitten yksi päivä soittelin mehiläiseen ja varasin Ihotautilääkärille ajan, siellä lääkäri totesi mulle että _AINOA_ lääke mikä aknen kokonaan parantaa on roaccuttan, ja tästä olen hänen kanssaan samaa mieltä..
      Ennen kyseistä lääkekuuria tuli kokeiltua kaikki clearasilesitä sebamedeihin mitkä ei ainakaan mulla auttaneet (lähinna pahensivat).. Nyt on pari vuotta kuurin syömisestä ja ei finnin finniä pelkästään arvet jäljellä mutta kuulemma iän myötä tasottuu nekin (ja arvethan kuulemma miehistää? ;))
      Ja tosissaan kaikille hiton puhdistusaine-emulsiogeelitaliminimizervoiteille JYRKKÄ.EI.
      Pelkällä vedellä pesette aamuin- ja illoin kasvonne ja syötte sitä roaccuttania niin kauan kunnes se naama ei enää kuki.
      Ja apteekista jos ne tarjoaa niitä roaccuttanin "rinnakkais tuotteita" niin JYRKKÄ EI niillekkin. Maksattepa ittenne kipeeks siitä roa kuurista mutta saattepa naamanne kondikseen koska mikään EI MIKÄÄN ole v***maisempaa ku se fiilis ku tsiigaa sinne peiliin ja naama näyttää hirveeltä, kenenkään ei pidä tosta taudista kärsiä koska siihen on kehitetty lääke.. Sivuvaikutukset oli kyllä järeä ihon kuivuminen/hilseily, hämäränäön heikkeneminen, huulien kuivuminen jnejne mutta mä seisoisin vaikka päälläni kymmenen kuukautta että ei tarvis vihata itteensä ku kattoo peiliin.. LÄÄKÄRIIN IHMISET. :=)

    • asdasdasdasdasasdsa

      Jos minä lopettaisin kosteusvoiteiden käytön, niin mun naama varmaan lähtis irti... Kärsin sen verran kuivasta ihosta että ennemmin se on sitten vähän ''rasvainen'' ja finninen ja meikki leviää hyvin, kuin semmonen kuiva hilseilevä korppu:D

    • Annumaria

      Hei!
      Haluan muistuttaa myös että kosmetiikkamyyjät myyvät usein akneihoiselle rasvaisen ja seka-ihon tuotteita, joka laittaa ihon entistäkin pahemmaksi.
      Usein akne-iho on herkkä iho muuttuu pahemmaksi akneksi kun sitä ylihoidetaan ko.tuotteilla ja iho puolustautuu noita myrkkyjä vastaan finneillä.

      Itse olen ollut nyt puoli vuotta ilman kosteusvoidetta ja käyttänyt LV-sarjan herkän ihon puhdistusvaahtoa, iho on kirkkaampi ja puhtaampi kuin koskaan!
      Meikkiäkään en enää halua ihollani käyttää etenkään nyt kesällä, mutta juhliin tms. laitan meikin alle meikinpohjustusgeeliä (Maybelline - Dream Smooth Primer) , en kosteusvoidetta.

      • Annumaria

        LISÄYS EDELLISEEN VIESTIINI:
        Akne voi johtua myös vilja- ja maitotuotteista > suuri osa suomalaisista sairastaa ihokeliakiaa tietämättään, joten kannattaa kokeilla olla esim. kuukausi gluteenittomalla ruokavaliolla ja vaihtaa maitotuotteet soijatuotteisiin, ja katsoa mitä tapahtuu. Minulla on diagnisoitu 4 ihosairautta ja kaikki katosivat myös kun lopetin viljojen syönnin!

        Olen syönyt Dianenovat (ollut nyt vuoden ilman), käynyt Sup-valohoidossa jne. turhaan.


      • kaikkea sitä
        Annumaria kirjoitti:

        LISÄYS EDELLISEEN VIESTIINI:
        Akne voi johtua myös vilja- ja maitotuotteista > suuri osa suomalaisista sairastaa ihokeliakiaa tietämättään, joten kannattaa kokeilla olla esim. kuukausi gluteenittomalla ruokavaliolla ja vaihtaa maitotuotteet soijatuotteisiin, ja katsoa mitä tapahtuu. Minulla on diagnisoitu 4 ihosairautta ja kaikki katosivat myös kun lopetin viljojen syönnin!

        Olen syönyt Dianenovat (ollut nyt vuoden ilman), käynyt Sup-valohoidossa jne. turhaan.

        Ihokeliakia on aivan eri sairaus kuin akne. Itselläni on akne ja se on parantunut gluteenittomalla ruokavaliolla. Keliaakikko en ole ainakaan testien mukaan. Ihokeliakia muodostaa ihon pintaan rakkullaa, ei finnejä.


    • mies

      en suosittele tätä koska itse käytin merisuolaa vettä kuivattaakseni ihoa. finnit jäi mutta lisäksi pärstä tuli täyteen musta- ja valkopäitä! niistä pääsin onneksi eroon kun käytin spotlessin kosteuttavaa geelivoidetta. KUIVA iho tukkeuttaa talia ja tuloksena valkopäitä ja mustapäitä!

    • Herätkää jo...

      Kylläpäs täällä ollaan täysin tietämättömiä O_o. Akne johtuu vain 2 syystä. Aivan sama mikä teidän ihotyyppinne on tai millainen iho tai akne teillä on.
      Ja älkää tulko sanomaan, että "lääkärit" on eri mieltä tai ne tietää.. Lääkärit valehtelee päin naamaa, haluavat rahaa tai sitten ne jotka yrittävät auttaa.. eivät vain yksinkertaisesti osaa.. Ainoa keneltä löydätte apua on sellainen henkilö joka on itse siitä kärsinyt ja on sen voittanut, vain tämmöinen henkilö voi auttaa.
      1. Liikaa myrkkyjä kehossa. Akne tulee sisältä koska esim, maksa ei pysty puhdistamaan kaikkea mitä syötte ja juotte joten keho käynnistää tois-sijaiset myrkyn poistot, miksi? Ihmisen ensimmäinen "vietti". Selviytyminen. Liikaa myrkkyä joten keho alkaa poistaa sitä ihon ja keuhkojen kautta. Puhdistakaa koko kroppa poistamalla kaikki gluteenillinen, maito tuotteet ja sokeri ruokavaliosta. Syökää terveellisiä hedelmiä ja kasviksia ja ennen kaikkea puhdistakaa verenne ja maksanne.
      2. Hormoonit. Nämä kaksi liittyvät toisiinsa koska maksa myös tasapainottaa ja poistaa ylimääräisiä hormoneja, mutta sen on mahdoton tehdä sitä koska se on jo täynnä kaikkea myrkyllistä mitä syötte ja juotte.

      Lyhyesti? Akne on mahdollista poistaa kokonaan ja lopullisesti ilman mitään kasvojen hoitoa, lääkkeitä tai muita konsteja. Vai ettekö koskaan ihmettele kun kaverilla on täysin puhdas iho eikä tee paskaakaan sen eteen ja syö mitä vaan?
      Noh se on vaan paska nakki napsahtanu kun olette saanut huonot geenit/elimistö on liian heikko eikä pysty tuhoamaan kaikkea myrkkyjä sisällä eikä pysty pysymään tasapainossa jos ette syö kunnolla.

      Kokemus? Voisi sanoa juu, koska olen 9 vuotta aknesta kärsinyt ja nyt ei ole mitään ja ainoa mitä tein oli täydellinen ruokavalion muutos :)

      • hmmph...

        Olen nelikymppinen, liikun pari tuntia päivittäin ja syön niin terveellisesti kuin voi. En juo enkä tupakoi. Jne. En siis todellakaan ole koskaan syönyt myrkkyjä, mutta siirtyminen gluteenittomaan ruokavalioon paransi akneni. Tämä sen takia, että vuosien varrella olen herkistynyt viljoille enkä enää siedä niitä, varsinaista keliakiaa minulla ei ole todettu. Uskon, että suurin osa aknesta kärsivistä syö ja elää hyvinkin terveellisesti, joten on aika hölmöä sanoa, että he myrkyttävät itseään. Työssäni tapaan paljon itseään täysin laiminlyöviä ihmisiä, alkoholisteja ja muita, ja monella heistä on oikein kaunis iho...


      • ihan oikeasti
        hmmph... kirjoitti:

        Olen nelikymppinen, liikun pari tuntia päivittäin ja syön niin terveellisesti kuin voi. En juo enkä tupakoi. Jne. En siis todellakaan ole koskaan syönyt myrkkyjä, mutta siirtyminen gluteenittomaan ruokavalioon paransi akneni. Tämä sen takia, että vuosien varrella olen herkistynyt viljoille enkä enää siedä niitä, varsinaista keliakiaa minulla ei ole todettu. Uskon, että suurin osa aknesta kärsivistä syö ja elää hyvinkin terveellisesti, joten on aika hölmöä sanoa, että he myrkyttävät itseään. Työssäni tapaan paljon itseään täysin laiminlyöviä ihmisiä, alkoholisteja ja muita, ja monella heistä on oikein kaunis iho...

        Entäpä jos on jo joutunut pari vuotta syömään gluteenittomasti, maidottomasti, sokerittomasti, vähärasvaisesti, mutta silti tulee akne.


    • anselmi-muori

      Akneen löytyy tehokasta hoitoa. Pitää vain löytää oikeat tuotteet, jotka vaikuttavat syvälle eivätkä kosteuta ja/tai hoida vain pintaa. Pitempään etsineenä ja useasti pettyneenä olen löytänyt parhaat tuotteet täältä: https://www.nuskin.com/content/nuskin/fi_FI/products/nuskin/face_care/clear_action.html

      Tuolla on useampiakin hyviä tuotteita ja ainutlaatuinen galvaaniseen sähköön perustuva systeemi, joka tehostaa ihon hoitoa ja ohjaa tuotteet sen pintaa syvemmälle sinne, missä hoitoa tarvitaan. Se auttaa akneen ja poistaa myös vanhoja aknen tuomia arpia. Suosittelen lämpimästi! Täältä lisää: https://www.nuskin.com/content/nuskin/fi_FI/products/nuskin/face_care/ageloc/97003876.html

      Jos haluat tietää, miten tuotteet saa 30 % halvemmalla, heitä mailia: [email protected]

    • Antiaging

      Jos haluat nähdä, miten em. tuotteet toimii, tule esittelyyn jossa on mahdollisuus saada mm. ilmainen puolikas kasvohoito. Puolikas siksi, että tuotteiden teho todella näkyy yhden kerran jälkeen.. Maksuttomia esittelyjä löytyy mm. 25.8.2012 Helsingin Meilahdessa (lähellä jäähallia - englanniksi) ja1.9.2012 klo 11.00 alkaen Espoon Tapiolassa (Suomeksi).

      Ja näiden jälkeen vähintäin 1x kk pääkaupunkiseudulla ja voit tilata sinulle ja kaveriporukalle ihan omankin yksityisen esittelyn!

      Saat lisätietoa ja voit ilmoittautua: [email protected]

    • Sinkkiä Akneen

      Teini-iässä alkavat mahahapot reistailla, kun aloitetaan kahvin, limsojen, siidereiden, oluen, muun alkoholin, purukumin, makeutusaineiden ja muiden hiilihappoisten tuotteiden käyttö. Hivenravinteet kuten sinkki ei imeydy kunnolla jos mahahappoja neutralisoidaan kokoajan. Ruuan sulamista voi parantaa käyttämällä ruuassa esim. hieman sinappia ja pippuria. Huonot mahahapot tunnistaa närästävästä tunteesta, kun ruoka ei sula eli maha pömpöttää. Apteekista saa suolahappo pillereitä ilman reseptiä, jos haponpuute on suuri. Närästys lääkkeitä ei kannata syödä, sillä ne neutralisoi mahahappoja estää ravinteiden imeytymistä. Kun mahahapot ovat kunnossa, kannattaa tällöin vielä syödä sinkkiä lisäravinteena niin akne helpottaa. Ihon suoja bakteerit tarvitsevat paljon sinkkiä, taistellessa näitä finnejä aiheuttavia bakteereja vastaa.

      P.S. jos paljon pierettää ja kakka kelluu wc-pytyssä, niin hälytys kellot soimaan mahahapolla hätä!

    • hufu29

      Paskapuhetta. Pojat eivät käytä voiteita ennenkuin akne alkaa.

    • siilikka

      Ääh ärsyttää kun pitää tulla huutamaan yleisohjeita.On totta että jotkut kosteusvoitteet/rasvat ja kosmetiikkatuotteet yleensä voivat aiheuttaa tai pahentaa aknea.MUTTA...joillakin voi olla myös hyvin kuiva iho, joka aiheuttaa aknen.Ja sitte nse ettei kosteuta ihoa voi pahentaa oireita.Esim.ihoni on aknea täynnä, käytetään hirveä määrä kuivattavia akne tuotteita pelätään koskeuttaa ihoa,iho kuivuu lisää ja näppyjä tulee lisää.Kokeiltaa jojoba-öljyä kosteutukseen tai vaikka aloeveraa.Eivät ole mitään ihme tuotteita kumpikaan(ei siis mulle tehonneet minää ihmekuurina)mutta niiden ainkin pitäisi olla suht.turvallisia kosteuttjia(ei ainakaan pahenna ongelmaa)

      • Ilman hajusteita

        Tärkeintä on ihon puhdistus. Decubalin face wash puhdistusvaahto on superloistava. Apteekista voi ostaa. Ei sisällä hajusteitakaan.


      • Ilman hajusteita

        Tärkeintä on ihon puhdistus. Decubalin face wash puhdistusvaahto on superloistava. Apteekista voi ostaa. Ei sisällä hajusteitakaan.


    • vcxvcxvcx

      Kokeiltu eikä toimi. Itseasiassa aloin käyttämään kosteusvoiteita ja naamanpesuaineita vasta kun aknesta tuli minulle ongelma. Isotretinoin on lääketieteellinen apu akneen ja se auttoi minulle. Tämä sinun aloituksesi on pelkkää huuhaata.

    • Sinkillä helpointa

      Kyllä toi sinkin käyttö on vähentäny mun finnejä, oon syöny noin kuukauden verran sinkki pilsuja kaks päivässä eli noin 30mg. Finnejä on enää muutama pieni. Ihoa oon kostuttanut itsetehdyllä oliiviöljy suola seoksella, se on auttanu mun kuivaa ihoa ja vähentänyt kivasti mustapäitä. Netistä löytyy sivut sinkistä http://www.sinkki.com/sinkki-akne.

    • vegemisu

      HEI ENSINNÄKIN, KÄYKÄÄ IHOTAUTILÄÄKÄRILLÄ JA (!!!) KOSMETOLOGILLA, KÄRSINYT AKNESTA 15VUOTTA KUNNES LÖYSIN OIKEAT TUOTTEET JA AVUT! ON TÄYTTÄ POTASKAA ETTEI AKNEIHO TARVITSE KOSTEUTUSTA, ITSE KUN SAIN OIKEANLAISET RASVAT NIIN TALIN ERITYS LOPPUI KUIN SEINÄÄN! mulla ihossa näkyy myös sokeri rasva ja hiilarit jos syön niitä. kasviksia vaan niin iho on todella täydellinen.

    • Oma kokemussss

      Itsekin elän terveellistä elämää. Olen jo töideni vuoksi ulkona päivittäin 6tuntia ja vapaa-aika menee ulkoillessa. Syön blenderillä soseutettuja marjoja aamuin illoin 5desiä 5desiä. Tyrniä, viinimarjoja, mustikoita, mansikoita...

      Syön paljon hyviä rasvoja, oliiviöljyä, kalaöljyä, pellavansiemeniä yms..

      Olen testannut syödä sinkkiä 90mg päivässä ja d3vitamiinia olen testannut jopa 150mikrogramman annoksina.

      En syö gluteiinia, koska en usko sen olevan ihmiselle hyväksi. Syön paljon porkkanoita ja kasviksia, sekä riistalihaa. En koske tehokasvatettuihin elukoihin.

      Akne ei koskaan parantunut. Tein mitä tahansa, se pysyi. Alkoi äkisti 20vuotiaana ja seitsemän vuotta hoidin ihoani kaikilla mitä vain luin. Tein todellakin kaikkeni ja uskoin aina, että nyt tämä auttaa.

      Siksi ei voi yleistää, että kaikilla auttaa ruokavalio. Minäkin haluisin siihen uskoa.Etsin syitä mm. maksan huonosta toiminnasta, suoliston ongelmista, maitohappojen puutteesta yms yms... En vain löytänyt syytä, jotta olisin voinut ihoni parantaa. Siispä lannistuneena suostuin roaccutan kuuriin takki tyhjänä. Onneksi näin, sillä akne parantui kokonaan 3kuukaudessa ja on yhä vuosien jälkeen poissa.

    • Janniq

      Lopetin joku aika sitten kaikkien aknen hoitoon tarkotettujen tuotteiden käytön. Nykyisin pesen kasvot illalla dermosilin kasvopesulla ja aamulla ihan vaan vedellä. Aloin myös rasvaamaan ihon aamun illoin ihan vaan erisanin ravitsevalla 24 h kasvovoiteella. Mitään kasvovettä en enää käytä. Enpä olisi uskonut että ihon pahentuminen loppuisi näin nopeasti ja alkoi parantumaan. Vaiva alkoi tänä keväänä ihan yhtäkkiä. Olen nähtävästi itse aiheuttanu aknen hoitamalla ihoa aivan liikaa, iho kun ei enää rasvoitu/toimi samalla tavalla kuin teininä. Alan pikku hiljaa uskoa myös siihen että akne on lääkefirmoille älytön bisnes ja ettei ne tuotteet todellisuudessa aknea paranna vaan ylläpitää sitä.

    • jhg

      enisinnäkin jokaisella on erillainen ihotyyppi elikkä jos sinulle ei rasvat auta jollekkin muulle ne saattaa olla aarre.

      toiseks jos on liian kuiva iho silloin vasta finnejä alkaakin tulemaan.

      kolmannneks vitun sherlock

      • TOIMII!!

        Minulla hävisi finnit siten, että levittelin käsidesiä kolme kertaa päivässä ympäri pärstää. Aluksi kirveli, mutta hävisi kolmessa-neljässä päivässä. Eli suosittelen!!!


    • poika2000

      Kenellä olisi vinkkejä hävittää tuosta vatsan ja kyljen kohdalta rykelmä finnejä :)

      PS. Tietääkö kukaan aiheuttaako masturboiminen finnejä?

    • fairie
    • tämmöstäää

      En ole ikinä kärsinyt varsinaisesta aknesta, mutta huonosta ihosta olen kärsinyt jo monta vuotta. Välillä on tosin ollut parempiakin kausia. Jokin aika sitten kyllästyin ihonhoitotuotteilla läträämiseen lopullisesti, kun huomasin jälleen kerran kuluttaneeni rahani johonkin, mikä ei toimi. Olen ollut kohta kuukauden ilman kosteusvoiteita. Ihonhoitotuotteista minulla on käytössä hellävarainen puhdistusgeeli ja kosteuttava kasvovesi, silmänympäryksiä kosteutan edelleen. Aluksi ihoni reagoi erittämällä talia hullun lailla, mutta nyt talineritys on jo tasapainottunut ja ihoni ei enää kiillä niin paljoa. Ihon väri on tasoittunut huimasti ja vähäiset finniarpeni ovat haalenneet. Ne pari finniä, jotka minulla nyt on, johtuvat viime viikonlopun syömisistä. Omalla kohdallani olen huomannut, että ruokavalio vaikuttaa ihoni kuntoon. Minusta aknen hoitoa lähestytään vääristä näkökulmista. Ihon kyky huolehtia itsestään pilataan ensin pesemällä sen luonnollinen suoja pois aamuin illoin liian vahvoilla aineilla ja sitten kosteuttamalla jollain teollisuusmössöllä. Ei ihmekään, että ihon aineenvaihdunta järkkyy! Ja niille jotka kitisevät, että "ihoni muuttuu ihan hirveäksi jos jätän kosteusvoiteet pois" haluan sanoa, että tottakai iho reagoi aluksi niin, mutta kyllä se siitä sitten rauhoittuu. Antakaa muutokselle aikaa. Pinnan alta paljastuu uusi, terveempi iho, kun maltatte odottaa. Ja miksi kosteuttaa ihoa ulkoisesti, kun voitte tehdä sen sisäisesti? Juokaa paljon vettä ja nauttikaa ihon kuntoa edistäviä öljyjä, vitamiineja ja hivenaineita!

    • nakkis1

      Oikeasti nyt! Milloin ihmiset ymmärtää ettei akneen ole mitään YLEISOHJETTA! Se mikä toimii yhdelle ei ehkä toimi toiselle.Ja sehän juuri aknesta tekeekin niin pirullisen vaivan.Kaava on yleensä tämä: Luet netistä(ehem esim. jolatian keskustelupalstalta:D) jostain tuotteesta tai aineesta tai lääkkeestä ja ryntäät kauppaan/apteekkiin sitä ostamaan. Käytätä tuotteen into piukeana ja tuloksena on joko sama näppylänaama tai jopa pahempi!
      Ainoa matriisi minkä itse annan, niin pitää vaan koittaa löytää itselle se sopiva keino. Se voi löytyä tai sitten ei. Itse taistelen tämän tästä naamani kanssa. Välillä iho on hyvänä ja välillä ilman sen kummpaa ymmärrettävää syytä se räjähtää ihan kauheaksi.Optimistisena (epätoivoisena) minäkin tuon kaupasta kotiin pullon ja putelin toisensa perään ja kokeilen aina jotain minkä toivon auttavan.Jotkut passaavat ihan hyvin jotkut ei.Ja joku toimii hetken ja ja sitten tilanne taas huonontuu. Ei siis oikeasti ole mitään yhtä sääntöä mitä noudattaa. Ainoat VARMAT suuntaviivat joita voi suositella kaikille on:
      1. Nuku tarpeeksi
      2. Liiku raittiissa ilmassa säännöllisesti ilman mömmöjä naamassa ja muutenkin
      3.Syö terveellisesti ja monipuolisesti (kannattaa miettiä tässä myös voiko joku ruoka-aine aiheuttaa aknea ja verensokeri kannattaa pitää tasaisena, ei hyppäyksiä)
      4.Älä mene meikit päällä nukkumaan
      5.Vältä stressiä, tupakkaa, alkoholia

      Eli nämä tylsät viisi kultaista sääntöä, joista ei tunnu olevan apua, mutta jotka varmaan ainakin hieman auttavat akneasta kärsivää.

      Ei kai tässä muuta ku pirullinen vaiva ja jos oikeasti haluaa tujut lääkkeet käyttöön nii nsekin on mahdollista. Itse roan yms. lääkkeet syöneenä en voi sanoa että pitkällä tähtäimellä nuo auttavat. Ruokavaliota kannattaa miettiä myös.Esim. viljojen ja maitotuotteiden plus tietty kaiken roskan (myös lisäaineet) rajoittamista.

      • Ruokavalio!

        Yksi yleisohje on ja vieläpä kovin helppo ja edullinen: Hiilihydraatit pois! Ette löydä maan päältä karppaajaa, jolla olisi akne. Tämä on täysi tosi. Rasva kunniaan ja pullamössöpöperöt pois.
        Pelkkä viljan jättäminen ei kaikille auta; akne ei häviä mihinkään, jos toinen käsi välttelee leipää ja toinen vetää irtokarkkeja samaan aikaan. Kuten tuolla jo joku aikaisemmin mainitsi, iho puskee läpi sen p**kan, mitä suusta laitamme sisään. Toiset meistä kestävät enemmän, toiset vähemmän.

        Mikäli haluat eroon aknesta, turvotuksesta, väsymyksestä, pöhötystiloista --> hiilarit minimiin ja liha, kerma, voi ja kasvikset tilalle! Tuloksena on virkeämpi ja terveempi ihminen, sisäisesti ja ulkoisesti!


      • -konkari-
        Ruokavalio! kirjoitti:

        Yksi yleisohje on ja vieläpä kovin helppo ja edullinen: Hiilihydraatit pois! Ette löydä maan päältä karppaajaa, jolla olisi akne. Tämä on täysi tosi. Rasva kunniaan ja pullamössöpöperöt pois.
        Pelkkä viljan jättäminen ei kaikille auta; akne ei häviä mihinkään, jos toinen käsi välttelee leipää ja toinen vetää irtokarkkeja samaan aikaan. Kuten tuolla jo joku aikaisemmin mainitsi, iho puskee läpi sen p**kan, mitä suusta laitamme sisään. Toiset meistä kestävät enemmän, toiset vähemmän.

        Mikäli haluat eroon aknesta, turvotuksesta, väsymyksestä, pöhötystiloista --> hiilarit minimiin ja liha, kerma, voi ja kasvikset tilalle! Tuloksena on virkeämpi ja terveempi ihminen, sisäisesti ja ulkoisesti!

        nakkis1 löi pöytään järkevät perusohjeet, joihin päätyy kokemuksen kautta jokainen järkevä akneihoinen, mutta sinä menit pilaamaan jutun esittämällä tuulesta temmatun hypoteesin ilman mitään näyttöä. Kannatamme toki kaikki järkevät ihmiset kasvisruokavaliota, mutta emme viljele omia faktojamme.


    • haista vaginainen!

      "Lyön vetoa että jokaikinen täällä palstalla apua tarvitseva käyttää kosteusvoiteita tai rasvoja puhdistuksen jälkeen päivittäin."

      Paljonko voitin? Enpä ole koskaan käyttänyt kosteusvoidetta enkä mitään rasvoja naamaani...silti vain iho kukkii ja punoittaa, läiskittyy jne...

    • basiron!

      Auttaako Louis Widmerin lipo sol vaahto ihon rasvaisuuteen ja punaisiin arpiin jos pitää tuon 5 min sitä iholla? Oma ihoni kuivuu helposti.

    • 1+1=2 eller hur?

      "Auttaako Louis Widmerin lipo sol vaahto punaisiin arpiin"
      Kokeile, ota valokuva nyt ja 3kk kuluttua ja vertaile jos olet saanut
      jotain näkyvää hyötyä tuollaisista ja todistat sen minulle valukuvin,niin minä maksan tuotteen ostohinnan...
      Koska olen 100% varma ettei tuollaisista markettien /ja/tai apteekkien
      tököteistä ole mitään hyötyä muille kuin valmistajille muhkeiden voittojen muodossa, siis,kokeile ja pety!

    • vitut1

      Haista sinä paska.

    • Kirjaudu sisään

      Hyi mitä kielenkäyttöä ,onko finninaamalla hermoromahdus lähellä?
      Tapa ittes,hevosnaama.

    • rasvainen iho pahin!

      Olen täysin samaa mieltä mitä tämän topicin aloittaja että ihon kuivattaminen parantaa aknea kaikista tehokkaimmin. Itselläni on myös rasvoittuva iho joka ensisijaisesti aiheuttaa finnit ja paukamat koska rasvainen iho luonnollisesti kerää kaikki bakteerit itseensä. Tämän vuoksi en käytä mitään ihovoiteita varsinkaan yön ajaksi.

      Itse olen kärsinyt aknesta koko nuoruuteni. Olen syönyt ainakin kolmea eri antibioottia ja kyllähän ne auttoi jonkin verran kun söi pitkän aikaa mutta heti kun lääkkeet jäi pois tilanne paheni uudestaan.
      Itse olen päätynyt lopulta erittäin yksinkertaiseen ratkaisuun joka on auttanut erittäin paljon eli juuri tähän ihon kuivattamiseen joka pitää rasvan tehokkaimmin poissa.

      Nykyään pesen kasvoni useasti päivässä tavallisella saippualla ja kylmällä vedellä ja tämä yhdistelmä poistaa rasvan sekä kuivattaa ihoa tehokkaasti.
      Muistaa vain pestä kasvot tarpeeksi usein niin (rasva ei pääse hautumaan kasvoilla ja aiheuttamaan vahinkoa). Toki pitää muistaa että liika on aina liikaa ja liiallinen kuivattaminen ei myöskään ole hyväksi iholle.

      Itse olen käyttänyt Basironia sun muita inhottavia voiteita mutta lopulta näinkin yksinkertainen resepti on auttanut kaikista tehokkaimmin. Kipeät punoittavat paukamat ja valkopäät ovat hävinneet iholtani täysin ja nykyään kun aamuisin menen vessaan niin voin katsoa peiliin paljon paremmalla mielellä.

      Toki kaikilla iho reagoi erilailla erilaisiin hoitoihin joten tämä ei varmastikaan sovi kaikille ihotyypeille mutta itsellä toimii ERITTÄIN hyvin ja hyviin tuloksiin on päästy nopeasti. Arvet on sitten asia erikseen joista eroon pääsy vaatii melko varmasti jo iholääkärillä käyntiä.

      Noh, tällaiset kokemukset itselläni on ollut ja toivon että jollakin tämä sama resepti auttaa myös.

      • Rasvainen iho suckss

        Elä käytä normaalia suihku saippuaa, käytä mielummin sebamed low PH aineita, eivät kuivata yhtä voimakkaasti mutta tulos on sama. Tuota saippua juttua ei kannata tehdä tosiaan useaa kertaa päivässä muuten iho alkaa halkeilla ja hilseillä.

        Itse hoidan ihoani niin että kun menen ammuin illoin suihkuun, niin pesen kädet suihku saippualla niin että kädet ovat putipuhtaat sitten laitan naamani suihkun alle ja käsillä pyyhkäisen akneisimpia kohtia ( omassa tapauksessa vain otsaa ). Tämän teen siis n. kolme kertaa. Iho tulee näin todella hyvin puhdistettua, eikä muuten kuivatakkaan väkivaltaisesti.

        Näin ihon saa puhdistettua hellävaraisesti ilman mitään aineita eli ei tarvitse kosteutusta eikä muutakaan kasvonaamiota. Myös sauna on erittäin hyvä ihon "kuorija".


    • -konkari-

      Nopean selailun perusteella melkein kaikki yllä annetut neuvot ovat täyttä roskaa, eivätkä yleisty, vaikka yksittäistapauksissa voivatkin tsägällä toimia. Aloittajan pointti kosteusvoiteista on järkevä sikäli, että ihon rasvaamisesta ei ole oikeastaan mitään hyötyä yhtään mihinkään.

      Joskus melkein hävettää kärsiä aknesta, koska näköjään iso osa aknea sairastavista on helppouskoisia hölmöläisiä.

    • 17+10

      En ole jaksanut lukea jokaikistä kommenttia mutta onko kukaan maininnut että kaikkien iho on erilainen? Jokaisen on löydettävä oma tapansa hoitaa ihoa, ei ole mitään yleispätevää tapaa jolla kaikkien akne olisi parannettavissa. Jotkut saavat apunsa kuivattamalla finnit ( ihon päälle tulevat yksiöt ) pois. Kun taas joidenkin ongelma on ihon alaiset punaiset tulehtumat, joihin ainut apu on hormoniaaliset hoidot kuten sokerin välttäminen ( tämä perustuu siihen että vältetään kehon liika hormoni tuotantoa) MM. stressiä,kortisoli,insuliini,(adrenaliini) ja testosteroni.

      Itse löysin ratkaisuni juuri tästä hormoniaalisesta hoidosta. Vältän Sokeria sillä se lisää insuliinin-hormonin tuotantoa, jonka tarkoitus on siis laskea verensokeria ja viedä sokeria ( glukoosin muodossa soluille). Testatkaa ihmeessä !!! Hormonialeseen akneen toimii hyvin myös Roa.

    • akne1234

      Aloittajan väite ei pidä paikkaansa yleisellä tasolla. Se, mikä auttaa ihoa ja toisaalta aiheuttaa finnejä, on yksilöllistä, eli riippuu ihotyypistä.

      Minulla on öljyinen akneiho, ollut murrosiästä lähtien. Kuukautiskierron tietyt vaiheet aiheuttavat finnien lisääntymistä.

      Olen itse aikoinaan toiveikkaana kokeillut aloittajan neuvoa eli en käyttänyt voiteita. Kokeilin sitä itsepintaisesti parin kuukauden ajan. Aknelleni ei kuitenkaan tapahtunut mitään.

      Eli se siitä.

    • Kukka80

      Aloittajan neuvo ei pidä paikkaansa.

      Nimittäin ei minun kohdallani. Olen aikoinaan kokeillut tuota totaalista taukoa ihovoiteista ja minulle siitä oli seurauksena lisää finnejä.

      Mitä tulee marketista saataviin kasvovoiteisiin (nivea, l'oreal, herbina ym), niin olen ensimmäisenä todistamassa, että huijausta ja rahan ongetta ne vain ovat, mutta apteekissa myytävät voiteet (Louis Widmer, Vichy, Clinique ym) toimivat.

      Mutta joo, enhän voi puhua kuin itseni puolesta. Minä paranin finnitaudista Louis Widmerin tuotteita, myös kosteusvoidetta, käyttämällä.

      On aivan hullunkurista, miten tällä palstalla niin usein ihmiset väittävät jonkin hoidon olevan yleispätevä keino aknesta paranemiseen kaikilla siitä kärsivillä yksilöillä. Yksi paasaa voiteiden käytön lopettamista, toinen vähähiilihydraattista ruokavaliota, kolmas vannoo vitamiinikuurin nimeen jne. Hei haloo, on monia erilaisia ihotyyppejä, ja vieläpä niiden sekamuotoja, joissa vaikeaakin aknea voi esiintyä. Se mikä toimii yhdellä, voi pahentaa ongelmaa toisella. Ihotautilääkäri voi auttaa määrittämään, minkälaista hoitoa kannattaa kokeilla. Itse etenin omatoimisen kokeilun ja erehdyksen kautta, ja nyt ihoni on ok.

    • mörrimöykky

      Aloittajan väite on totta silloin, kun kyseessä on kemikaaliallergia. Joten kyllä joillakin voi toimia.

      Itselläni ei ole kemikaaliallergiaa. Minulla on akne.

    • kyllästynyt

      Itsellä ei meinaa lähteä finnit sitten mitenkään kasvoilta. Silloin kun lähtee, tulee aina uusi tilalle johonkin toiseen paikkaan (useimmiten nenään ja leukaan).

      Lääkäri määräs kapseleita, jotka kylläkkin auttoi, mutta heti kun kapselit loppu niin ollaan taas ihan näppylöissä.

      En ole sen koommin käyny enää ihotautilääkärissä, sillä en pidä siitä, että lääkkeet hoitavat ihon kehosi puolesta ja kun lääkkeet loppuu ei keho osaa kompensoida. Turhauttavaa sillä näppylöitä on ollut teini-iästä asti ja olen nyt jo yli parikymppinen.

      Olen kova urheilija ja en todellakaan syö roskaruokia tai eineksiä. Kokkaan kaiken itse ja jos täytyy sokeria ottaa niin se on vaan nopean energian saamiseen suoritusta varten.

      • kamppailija17

        Minulla on aina ollut todella huono iha. Naama aivan täynnä finnejä, varsinkin hormonaaliset alueet ovat punaisten märkäpäiden peitossa. Mikään ei auttanut kunnes kokeilin sellaista ihonhoitosarjaa nimeltään Madara. Madaraa saa tilattua netistä ja kaupasta nimeltä ruohonjuuri. Aivan uskomatonta. Ihoni parantui silmissäni muutamassa päivässä. Suosittelen sitä kaikille huonon ihon ja aknen kanssa kamppailevimme. Loistavaa tavaraa kertakaikkiaan :D sarja sisältää vaahdon joka puhdistaa ihon ja poistaa meikit, kasvoveden joka syväpuhdistaa ja öljyttömän kosteusvoiteen. Madaran tuotteet on valmistetty ekologisesti ja luonnontuotteista kuten havusta ym. Suosittelen!


    • 2222

      Mulla on akne ollut yli 4 vuotta enkä kyllä kertaakaan ole mitään kosteusvoiteita käyttänyt... Paljos se veto oli sit?

    • kokemuksella1

      Hieman selvennystä asioihin.

      Akne on sairaus jossa talirauhasilla on taipumusta tukkeutua ja sitä kautta tulehtua esimerkiksi liiallisen talinerityksen takia. Joskus ongelmana saattaa olla myös kuolleet ihosolut.
      Yleisesti harhaan johdettu kausaliteetti on kuivan ihon ja finnittömyyden välillä, esimerkkinä aikaisemmin mainittu Roaccutan-kuuri. Roaccutan kuivattaa ihoa ja finnit katoavat. Syy-seuraussuhde ei kuitenkaa selity kuivalla iholla. Lääke vaikuttaa kehossa talirauhasiin vähentäen talin eritystä mistä syystä iho kuivuu. Ihoa kuivatettaessa muulla tavalla kuin esimerkiksi tällä lääkkeestä, talin eritys kasvaa olennaisesti ihon pyrkiessä saavuttamaan omalla luonnollisella tavallaan kosteustasapainon kasvoilla.
      Antibiootit eivät poista talin liikaeritystä, mutta tappavat niin tehokkaasti bakteereja, ettei tulehduksia liiallisesta talinerityksesta huolimatta pääse muodostumaan. Tästä syystä myös kuurin jälkeen tulehdukset ilmestyvät takaisin.
      Kosteusvoiteilla on merkittävä osuus aknen hoitoon. Oli iho sitten liian rasvainen taikka liian kuiva, normaali kosteustasapaino on saavutettavissa oikeilla kosteusvoiteilla. Liian rasvainen iho kosteusvoidetta saadessaan hillitseen talineritystä, kun ihon kosteutta lisätään voiteella. Samoin käy myös kuivalle iholle joka pyrkii talin avulla suojaamaan ihoa. Kosteusvoide täytyy olla aknelle kehitetty ihohuokosia tukkeuttamatonta tyyppiä.
      Ruokavaliolla on kiistelty vaikutus aknen hoidossa. Usein sanotaan, että ruokavalio ei vaikuta, taikka rasvainen ruoka lisää aknea. Todennäköisesti yhtä ainutta ratkaisua ei edes ole olemassa, vaan jokaisen keho reagoi omalla tavallaan tiettyihin energioihin. Omalla kohdalla olen huomannut, että syynä tulehduksiin ei ole ollu rasva, vaan nopeat hiilihydraatit. Liian nopeat hiilihydraatit nostavat insuliinitason liian korkealle joka horjuttaa kehon hormoonitasapainoa, joka puolestaa aiheuttaa liiallista talineritystä.
      Kyllä, toiset voivat syödä karkkia saamatta finnin finniä, mutta sen takia akne onkin sairaus. Vertaisin sitä keliakiaan, vaikka aknesta voi parantuakin ajan kanssa. Niin kauan, kun olet sairastunut akneen et parannusta siihen löydä, ainoastaan lieventäviä tekijöitä joilla voit saada sen oikean ruokavalion kanssa näkymättömäksi.

      Toivottavasti tämä teksti auttoi edes jotain!

      • roan syönyt

        tämä oli todella hyvä selvennys! "Niin kauan, kun olet sairastunut akneen et parannusta siihen löydä, ainoastaan lieventäviä tekijöitä joilla voit saada sen oikean ruokavalion kanssa näkymättömäksi." Tämä viimeinen varsinkin kiteyttää itseensä koko ikävän totuuden aknesta! Itse 15v aknea sairastaneena ja kaikki mahdolliset hoidot kokeilleena en voi muuta todeta kuin että lääkkeillä/pesuaineillla/rasvoilla hoidetaan vaan oireita, ei itse sairautta. Ruokavaliolla pystyy vaikuttamaan aknen syihin eli hormoneihin ja sitä kautta talin eritykseen, sekään ei poista itse sairautta, eli erittäin tiukka vähähiilihydraattinen ruokavalio toimii itselläni aknea poistaen, kaikki lipsuminen näkyy heti iholla. Akne syntyy ihon sisällä joten kaikenlainen ihon hoitaminen ei ihon syvimpiin kerroksiin vaikuta, ihon kuivattamista kannattaa kuitenkin välttää ettei talineritys lisäänny entisestään. Moni ihonhoitosarja on "toiminut" itselläni sen pari viikkoa kunnes iho tottui ja vaikutus oli yhtä tyhjän kanssa, eli niihinkään ei kannata tuhlata rahoja. Sitä tässä vaan odotellaan että milloin ikä/lasten saanti korjaa asian..


    • hiiohoij

      Ehdi.... Ihoja on erilaisia: kuivia, pintakuivia, rasvaisia, pinta rasvaisia.... Jos käytät vääriä tuotteita tai muuten sellaisi jotka eivät sovi iholleasi, tottakai tulos on jotain hirveetä...ihon pesu ja kosteuden tasapainottaminen ovat tärkeimpiä juttuja... Jos sulla on täysin kuiva iho tarvitset kousteuttavaa jos sinulla on rasvainen iho tarviit rasvaa joka ei rasvota lisää. Jos sulla on sekaiho sitä tarvii hoitaa omalla tuotteella. Tuo kuulostaa siltä, että olet hoitanut väärällä tai allergisoivalla tai muuten vain jotain paskaa sisältävällä rasvalla. Joten älä yleistä. Moni tuttu on saanut apua igob rasvaamisesta ja päivittäisestä putsaamisesta. Tämä on yksilöllistä, joten älä lietso muita, koska tuo sinun kokema ei toimi kaikille. VAIN NIILLE JOTKA HOITAVAT NAAMAANSA VÄÄRILLÄ TUOTTEILLA.

    • Tuo on niiin totta. Kosteusvoiteet tosiaan aiheuttaa finnejä, samaten kaikki vitamiinilisät, omegat yms.

      Eli kunnon ruokavalio (ei sipsejä tai muuta TOSI rasvaista) ja kunnon lääkitys, niin jo auttaa

    • ösdöäsd

      Eikö pintakuiva iho juuri kiristä ihoa = tukkeuttaa ihohuokosia? joku asiasta enemmän tietävä vois valaista.....

    • ihminenjokatietaa

      Minulla itselläni ainakin kosteus voiteet ja rasvat auttaa saamaan finnit ja aknen pois

    • urea

      Virtsaa !
      tappaa bakteereja

    • Helixiiri

      Moikka! Olen osittain samaa mieltä kanssasi. En kuitenkaan täysin voi samaistua väittämäsi, vailla sinulla itsellä kokemusta onkin. Olen itsekin kokeillut erinlailla kosteusvoiteita, ja tuntuu ettei sellaista oikeasti ihon kuntoa parantavaa hoitovoidetta/kosteusvoidetta ole ihollani löytynyt.

      Joskus kun käytän cc-voidetta ilman kosteusvoiteen laittamista, voi iho paremmin. Illallakaan iho ei ole mennyt rasvaiseksi, ja finnisesksi. Noh sitten kun taas laitan "ihon raivostuittumista kontrolloivaa" kosteusvoidetta, on iho valmiina puskemaan uudet finnit kasvojani "koristamaan".

      Miksi sitten käytän kosteusvoiteita? Noh ihoni on usein kuiva, ja saan meikkivoiteen tasaisemmin iholleni. Tiedätte varmaan kun on finni, ja sen puristaa väärin, likaisilla käsillä..sormilla :D.. Se kuivuu ja iholle jää finniä muistuttava arpeutuva näppy. Näitä on monta! Kosteusvoidetta käyttämällä saan tämän ärsyttävän pikku itsetunnonalentajan vähän paremman, tasaisemman näköiseksi. Ettei myöskään meikkivoide pakkaan kuivaan finnit.

      Olen itsekin kärsinyt aknesta ylä-asteelta ammattikorkeakouluun saakka. Se todellakin alentaa itsetuntoa, eikä oikein viihdy lähikontakteissa. Todella inhottavaa. Muistakaa ihmiset, että vaikka teillä olisi akne, älkää lannistuko! Kaikki paranee aikanaan.

      Tiedät että olette kuulleet tämän aikaisemminkin, mutta sanonpa nyt vaan, koska omaa kokemusta löytyy eikö ole hölynpölyä. VESI! Sitä kun litkit vähintään sen 2 litraa päivässä, niin iho ja mieli kiittää, vesi vanhin voitehista.

      Myös riippuu todella paljon mitä kosteusvoidetta käyttää. Esimerkiksi jotkut kosteusvoiteet sisältää suurimmaksi osaksi kemiallisia juttuja, ja pahimmassa tapauksessa iho alkaa reagoida niihin juurikin finnein, punoitusta, liikaa rasvaisuutta, kuivumista, ja allergiat voivat paneutua. Siksi suosittelisinkin täysinluonnonlisia voiteita. Jotka ovat 100% naturellia.

      Luonnon tuotteita löytää netin lisäksi myös niihin erikoistuneista kaupoista. Suosittelen lämpimästi.

    • Plsss

      Tai sitte menette vain yksityiselle lääkärille! Maksaa noin 120€ ! Itsellä pelkkiä pikkufinnejä eikä yhtää arpia ole ikinä ollut ja sain antibiootit ja iho on sileä

    • tyghbnmjk

      Otsonoitu oliiviöljy !

    • Hullut_ihmiset

      Tämä on vanha keskustelu, mutta pakko kerrankin kommentoida:

      Ihossa kuuluu olla rasvaa. Siksi jokaisessa ihohuokosessa on talirauhanen, joka normaalisti toimiessaan kosteuttaa ihon. Jos iho on todella kuiva pinnasta, rauhanen saa jatkuvasti "viestin" että lisää rasvaa tarvitaan. Siksi ihohuokonen lykkää talia liikaa, ja tulehtuu. Asian voi hoitaa kuorimalla ihon pinnasta kuolleen kuivuneen tavaran pois, jotta rasva pääsee ihohuokosista pinnalle. Myös kosteusvoide auttaa. Ihoa kuivattamalla talia tulee vain koko ajan lisää. Tämä on tilanne komedoaknen kohdalla.

      On eri asia, jos saa pinnan huokosiin syntyvien finnien lisäksi syvemmltä kumpuavia ontelofinnejä. Niiden kanssa on melkein ihan sama, mitä ihon pinnalle hieroo.

      Reseptillä saatavat lääkkeet hoitavat tulehduksia hormonien, antibiootin tms. kemiallisten ja biologisten prosessien kautta. Kuivuminen on niiden kohdalla sivuvaikutus, eikä tavoiteltava hoitoon liittyvä prosessi.

      Jos uskoo kuivattamisen olevan hyvä keino, kannattaa pestä naama hammastahnalla tai mäntysuovalla. Voin sanoa kokemuksesta: ei toimi. (Yleensä ihmiset käyvät netissä sanomassa asian toimivan heti seuraavana päivänä kokeilemisen jälkeen. Hoitojen vaikutuksia pitäisi kuitenkin tarkastella pidemmällä perspektiivillä. Tämän ilmiön takia etenkin kalliita hoitoja kehutaan yleensä netissä, koska asiakas haluaa uskotella itselleen tehneensä hyvän ostoksen)

      Basiron ja antibiootiti sen sijaan ovat toimineet, vaikka rasvaan naamaani hyvin paksulla voiteella koko ajan hoidon aikana. Ja laitan arpiin tai haavaumiin Bepanthenia. Ja meikkaan! Ja puristelen finnejä! Ettäs tiedätte.

    • Anonyymi

      Ihot on erilaisia ja reagoi eri tavalla rasvaan ja muihin aineisiin... Itsellä en voi laittaa rasvaa nenä päälle kun muuten näytän pian noita-akalta, mutta otsa posket ja leuka sitä minulla tarvitsevat.... Ainakin silloin kun olen kuivattanut finnit ihonhoito tuotteilla....

    • Anonyymi

      Oletko ihan varma olen 11 ja minulla on ehkä tulossa minun ensimmäinen finni, auttaako se oikeasti että en laita siihen motään rasvaa?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe