Helsinki on kamala paikka asua!

Maalla on mukavaa

Ainoaa oikeaa elämää on asua maaseudulla omakotitalossa, viljellä maata, kasvattaa eläimiä, nauttia raikkaasta ilmasta ja luonnon äänistä. Olen ollut parin päivän ajan Helsingissä ja voin sanoa että siellä ihmiset nauttivat elämästään vain jos eivät tiedä paremmasta.

Jos joutuisin vakituisesti asumaan kerrostalossa kävelisin varmaan virikkeiden puutteessa ympyrää ja söisin itseäni kaiken päivää. Olen ehdottomasti sitä mieltä että oikeaa onnea on tehdä töitä; leikata nurmikkoa, tehdä lumitöitä, työskennellä pelloilla ja hoitaa kotieläimiä. Ja kaikkien lasten tulisi kasvaa maalla.

Kaupungeista tulee vain juoppoja ja narkomaaneja, laiskureita jotka pienestä pitäen oppivat ettei elämisensä eteen tarvitse tehdä mitään. Sen sijaan maaseudulta tulee ahkeria ja vastuuntuntoisia ihmisiä jotka ovat oppineet huolehtimaan paitsi itsestään myös muista.

En ymmärrä miten kaupunkilaiset pystyvät elämään ilman pihaa tai hyvin pienellä pihalla. Itse en voisi mitenkään asua talossa jossa on alle 1 hehtaarin kokoinen piha, eihän siellä mahdu pitämään muita eläimiä kuin korkeintaan pientä koiraa. Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä että kaupungit ja kerrostalot ovat sellaisia surkimuksia varten jotka juuri ja juuri kykenevät huolehtimaan itsestään ja kun huolehtivat itsestään koko pitkän päivän heille ei sitten jää enää aikaa mihinkään muuhun

85

4647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhana maalle

      Noh, kuka mistäkin tykkää. Minä synnyin Helsingissä, niinkuin isäni ja isoisänikin.
      Asuin siellä (Helsingissä) suurimman osan elämästäni 50 vuotta.
      Sitten ostimme maatilan noin 70km päästä Helsinkiä.
      Nyt maalaiselämää on takana jo kohta kymmenenvuotta ja mukavaa on.
      Nuorena kaupunki oli kiva paikka asua ja tehdä töitä, nyt on täällä maaseuden rauhassa tosi hienoa asua. Tunnen itseni etuoikeutetuksi saadessani asua täällä maaseudulla. Ei ole tullut ikävä Helsinkiä, paitsi Hakaniemen kauppahallia, jossa joskus lauantaisin kyllä vierailenkin.

    • pois maalta

      Heh heh:)
      Ihana provo. Ihan superälykästä, että parin päivän oleskelun jälkeen pystyy tuomitsemaan koko paikan!!!!

      On ihanaa asua Helsingissä:)
      Täällä asuvat (varsinkin syntyperäiset) ovat todella ystävällisä, avuliaita ja rehellisiä.
      Täällä ei myöskään kytätä naapureita, kuten maalla tehdään. Eikä tarvitse olla juoppo tai narkomaani, ettei siitä kyttäyksestä tykkäisi. Täällä arvostetaan ihmisiä sellaisena kuin he ovat.

      Lisäksi kerrostalo-asuminen on aika ekogolista. Miksi pitäisi haalia itselleen maata tai pihaa? Siellä pitäisi kyykkiä kaikki illat - ei kiitos!


      Olen maalta tullut - takaisin en menisi mistään hinnasta.

      Helsingissä on tosi mukavaa! Parempi että sinunlaisesi rajoittuneet pysyvät pois täältä.

      • Anonyymi

        Voi näitä vanhanaikaisia juttuja. Tosi asiaa. Nykyää maalla olo ei edellytä kovaa työtä Voi tehdä työn tiertokoneella ja asua maalla kaikki mukavuudet olevassa talossa. Tää vastakkain asettelu on osittain sinulle luotua harhaa.En tunne naapureitani. En tee lumitöitä sen enenpää kuin kuntosalilla rehkiessäni ja saan raitista ilmaa.Voi kutsua kylää omaa tuttava piiriäni jne. Siis luon oman paratiisini. Ilman kaupungin mainosvaloja ym.


    • jaaha_vai_niin

      Jos se maalla eläminen on niin mahtavaa, miksi monien suusta kuulunutta " maalla olen kasvanut enkä takaisin menisi?" Onhan sielä toki tilaa ja rauhaa, mutta koen itseni onnellisemmaksi paikassa jossa minulla on työ lähellä, terveyspalvelut sekä muut päivittäiset palvelut. Lie sitten ihmisestä kiinni teköökä sinut onnellisemmaksi se että asut keskellä metsää kaukana palveluista, ja matkustat jo pelkästään työmatkoihin ikuisuuden, vai se että asut kaupungissa lähellä palveluita ja halutesessasi saat matkustaa lomalle maalle mikäli rauhaa tarvitset. Kyllä minä ainakin koen mökkiviikkojen jälkeen kaupunkiin paluun oikein mukavana. on siellä maallakin omat haittansa ja eikä kaikki todellakaan niin yksinkertaista. siksi ihmiset nykyään enemmän haluavatkin lähelle palveluita yms. että takaisivat itselleen ja perheelleen helpomman elämän.
      se mitä tulee juoppoihin ja narkomaaneihin..tietääkseni meidän perheestämme ei yksikään käytä huumeita ja alkoholiakin vain satunnaisesti joten ethän yleistä. faktatiedosta ja ihan omin silmin havatuin, niin kyllä siellä maallakin juopotellaan rutkasti vaikka sielä maatilatöiden, ja viljelyn yhteydessä, siellä kun se vaan on niin helpompaa ilman sääntöjä, tai niistä välinpitämättömänä;)

      • Anonyymi

        Tottakai vain kaupungista tulee erityisesti narkkareita..
        Tiedän niin monia itsekin väärinkäyttäjä ja kappas kun kaupungista ja sitä syytänkin siitä.


      • Anonyymi

        Huom me matkat töihin ja palveluihin on monesti harhaa kaupungisssa. Katso kilometrit kun menet bussilla.Aikaa kuluu ruhkissa ym.Sitä paitsi unohdetaan,että maalla asuu nykyään paljon muuta väkeä kuin mv.Maalla asuminen ja mökki vertailu on erikoinen jo käsitteenä.Maalla asunut ja takaisn en meni jo olen kuullut olen asunut kaupungissa ja takasin en enää menisi.En vain tiennyt.Kävi tässä kaupugissa ja ihmettelin piti saada palvelua kyseisessä liikkeessä tässä on noin tunnin jono.Maalla sai heti palvelua. Hyvä näin.Jokaisell kunnia omasta valinnasta.


    • helllooou

      Maalla korvessa asuminen on epäekologista. Mitä siitäkin tulisi jos kaikki 6miljoonaa ihmistä olisivat sinunlaisiasi itsekkäitä paskiaisia jotka tarvitsevat omakotitalon ja siihen hehtaarin pihan täynnä eläimiä?

      Toisille merkitsee enemmän sosiaalinen elämä ja palvelujen läheisyys, kaupungin huvitukset ja kulttuuri, kun esim. marjojen poimiminen ja lannan luominen päivästä toiseen omalla pihalla.

      • Anonyymi

        Juuri ympäristön kannalta on kaupuki se viimeinen vaihto ehto. Esim. mijoona kaupungit laitaa kaikki jätevedet vesistöihin. omakotitalossa voi käyttää WC ilman vettä. Juomavesi ei enää kelpaa sellaisenaan juuri kaupungilaisten hienouksien takia.


      • Anonyymi

        Isojen kaupunkien kivitalossa asuvat apärät saavat murkinansa kätevästi ympäri Suomea ja maailmaa kuljetettuna ja taatusti fossiilienergialla kuljetettuna. Käyvät myös itse töissä jossain 30 km päässä autolla. Se siitä kaupunkien ekologisuudesta..


    • heti muutan

      Muutan HETI maalle, JOS kauppaan voisin kävellä kohtuullisen matkan, netti toimis kuten kuuluu ja talo olis "oma". Puuliiterissä olis halot loppuelämäksi valmiina ja tietenkin paikat kunnossa, eikä homeessa. Maaseudun rauha olis ihan kiva, ei juntteja naapureita möykkäämässä, kerjäläisiä jne. Ajokorttia ei ole, joten taksilla pitäs päästä yhtä edukkaasti, kun julkisilla. Näin, kun ei ole olen pakotettu tänne betoni helveettiin.

      • Anonyymi

        Valitse paikka Sulle sopiva löytyy maalta.Nykyää on paljon pieniä taajamia joissa voi elää ihan rauhassa ei ole. häirköitä. juoppoja sun muita.Pienissä taajamissa ei tarvi tehdä tuttavuutta jos ei kiinosta annetaan olla rauhassa. Ei maaseutu ole yhtäkuin mv.


    • vanhana maalle

      Mikä on yhden onni, onkin toisen kauhistus. Hienoa kun ja jos on vaihtoehto.
      Ne jotka haluaa elää Helsingissä ja nautii siitä, niin hyvä juttu. Samoin sitten toisinpäin.
      Helsinki on parhaimmillaan hieno kaupunki ja Helsingin alueella on monenlaisia asuinympäristöjä, mikäs siellä on ollessa.
      Jos kuitenkin haluaa maalla asua, niin siitäkin löytyy monta vaihtoehtoa ja tyyppiä asustella. Mikä parasta, jos mieli muuttuu, niin kukaan ei kiellä vaihtamasta ympäristöä.

    • Asun keskustassa ja voin sanoa, että en aina oikein viihdy.

      Varsinkin kesällä haluaisin asua meren rannalla, mutta toisaalta koti-ikävä varmasti iskee jos täältä lähtisin.

    • tepapi

      Asun lähes keskustassa eli Kallion kulmilla. Viihdyn oikein hyvin. Nyt eläkkeellä ollessa tekemistä riittää ja tarjontaa on niin paljon, ettei kerkeä kaikkea mielenkiintoista tekemään. Jokaviikkoiset viime talvena: Maanantaina työväenopistossa filosofiaa, tiistaina jumppaa, keskiviikkona aamulla rivitanssi ja päivällä salsaa ja perjantaina kuntosali. Tämän lisäksi vaihtelevia tapahtumia kaupungilla. Ei siis yhtään tule aika pitkäksi. Keskustassa asumisessa on sekin hyöty, että lähes joka paikkaan pääseen kävellen, joten ei ole riippuvainen liikennevälineistä. Maalla voisin olla muutaman viikon touko-kesäkuun vaihteessa kevätluontoa ihailemassa, sitten tulisi jo aika pitkäksi.

      • Anonyymi

        On ihmisetä kiinni miten asiat näkee. Vaihtelu on kaikille hyväksi se antaa uutta ymmärrystä omaan arkeen. Itse en jaksa kaiken aikaa katsoa kelloon pitää taas ehti tuonne ja tuonne. Olenkin luonut itse sellaiset harrastukset jotka eivä vaadi jatkuvaa aikataulua.


    • Kallio, ei kiitos

      Kallio, huh-huh, eikös siellä hullut ja humalaiset, narkomaanit mellasta yötä päivää, aivan kamala paikka? Asuntoloita täynnä, leipäjonoja, kapakoita, viinakauppa, kuinka siellä voi kukaan kunnon ihminen asua?!

      • Kallion kunkku

        Etpä taida tietää Kalliosta mitään! Suurin osa täällä asujista on tavallisia työssä käyviä ihmisiä, opiskelijoita tai eläkeläisiä. Löytyypä täältä lapsiperheitäkin. Toki täältä myös löytyy ne hörhöt ja juopot, mutta mistä niitä ei tänä päivänä olisi.

        Kalliossa on hyvät palvelut, monta ruokakauppaa, apteekkeja, pikku putiikkeja, kahviloita; eikä tarvitse lähteä keskustaan tai Itikseen shoppailemaan ruokaa. Täältä on myös hyvät kulkuyhteydet joka suuntaan. Tämä on erinomainen kaupunkimainen paikka asua ja ihmiset täällä ovat mukavia ja suvaitsevaisia.


    • ahdasmielisyys

      Tulisin hulluksi maaseudun virikkeettämässä ja ahdasmielisessä kyttäysilmapiirissä, ei ole terveen ihmisen paikka.
      Kuten huomaat, on oikeaa kokemusta sieltä, sulle varmaan sopii.

    • ei valittamista

      Heinolasta muutin vaimon perässä tänne ja en ole katunut. Toki välillä tulee ikäväkin kotiseutua, mutta oikea asuinpaikka auttaa kummasti. Etelä-Haaga, Munkkiniemi ja Kumpula näissä tälläinen maalla syntynyt huomaa viihtyvänsä parhaiten. Ihmiset täällä antavat tilaa ja oma asenne auttaa aina. Kun on ystävälllinen ja kohtelias, niin ympäristökin vastaa samalla tavalla. Parasta täällä ovat pienet kivijalkakaupat, kahvilat ja lukuisat eksoottisia makuelämyksiä tarjoilevat ravintolat jne..

      Yksi tykkää yhdestä kaupunginosasta ja toinen toisesta. Täällä on valinnanvaraa jos tykkää kaupunkiympäristöstä.

    • -kerberos-

      Itse olen muuttanut 30 vuotta sitten maalta kaupunkiin ja juuri mainitsemasi pihatyöt, puutarhassa nussiminen, lumityöt sun muu paska ovat juuri sellaisia rasitteita, mitä en elämääni kaipaa. Talon huoltohommat sun muut - ei kiitos enää ei koskaan, ei mitään mökkiäkään stressinaiheeksi.

      Ihan hyvä, että sinä olet siellä ja minä täällä.

      Ihminen ei tarvitse omaa pihaa. Kaupunkilaiselle lähimetsät ja vaikkapa puistot ovat ns. omia. En tarvitse niiden ympärille aitaa.

      Liikun toki luonnossa mutta en halua missän tapauksessa asua omakotitalon kaltaisessa työleirissä.

    • uusstadilainen

      Entisen heinolalaisen kanssa täsmälleen samoilla linjoilla.

      Itse muutin puolitoista vuotta sitten Lahdesta Töölöön ja tykkään täällä asua (tykkäsin kyllä Lahdestakin). Olen aikoinaan asunut pidemmän aikaa Lontoossa, joten ei Helsinki esim. siihen nähden toki kummoinen "metropoli" ole. Myös monia muita maailman suurkaupunkeja on tullut nähtyä - tosin lähinnä turistivinkkelistä.

      Mutta siis tässä on lähellä Töölönlahden puisto, Sibeliuspuisto, Hesperianpuisto, uimastadion, Hietsu ja merenrantaa, eikä esim. Seurasaareen ole kummoinen matka. Lisäksi tässä on tori, josta saa kesällä haettua marjat. Lisäksi lähistöllä on useampikin hyvä ravintola. Mulla ei ole ikinä ollut haaveissa omakotitalo, auto ja pari lasta, joten kaupunkielämä sopii hyvin.

      Se täytyy myöntää, että onhan tuo keskusta paikoitellen kovin törkyinen, esim. rautatieaseman ympäristö ja Kampin keskuksen ja Tennispalatsin alue / Pohj/ Etel. Rautatienkatu siinä Tennispalatsin kohdilla. Siinä ei olekaupunkisuunnittelua viety kunnolla loppuun asti, mikä osaltaan lisää alueen törkyistä tunnelmaa. Ja lisäksi siinä on se Autotalo tai mikä lie kolossi, joka on ruma kuin mikä.

    • mdn1

      Näissä keskusteluissa aina kumotaan väite, jota kukaan ei ole esittänytkään kun tylytetään kiven kovaan, että ei Helsinki mikään suuri kaupunki ole.

      Muutenkin, hieman rasittavia tuollaiset puheenvuorot, joissa omat mielipiteet ja mieltymykset esitetään jonain universaalina totuutena tyyliin: "Helsingissä asutaan vain työn takia" ikään kuin noin sanova osaisi katsoa jokaisen täällä asuvan pään sisään.

      itse kannatan ehdottomasti sitä, että Suiomessa kehitetään muitakin kasvukeskuksia kuten Tampere, Jyväskylä tai Oulu ettei kaikien tosiaan tarvitse tänne eteläkärkeen ängetä. Kuitenkin, mitään suurta maallemuuton renesanssia ei tule koskaan enää tapahtumaan. Suuret suurenee ja pienet kuihtuvat pois kokonaan.

    • susku

      Valitettavasti olet täysin oikeassa,tuleva pisararata kun tulee uusine lähiöineen tulevan radan varrella moninkertaistamaan asukkaiden määrän pääkaupunkiseudulla...

    • fgghjnnvv

      Helsinki on maailman mittakaavassa keskisuuri kaupunki, ei iso eikä pieni.

      • huono itsetunto?

        Maailman mittakaavassa?
        Eikö me nyt Suomessa asuta kuitenkin ja Suomea puhuta.

        Miksi sä vertaa "maailmaan", vaan maassa maan tavalla.
        Vai kumpuaako toi jostain huonosta itsetunnosta


      • tietoa
        huono itsetunto? kirjoitti:

        Maailman mittakaavassa?
        Eikö me nyt Suomessa asuta kuitenkin ja Suomea puhuta.

        Miksi sä vertaa "maailmaan", vaan maassa maan tavalla.
        Vai kumpuaako toi jostain huonosta itsetunnosta

        Kerroin vain faktatiedon Helsingin koosta. Kun täällä on paljon tietämättömiä sen koon suhteen. Minulla on hyvä itsetunto, ei siis johdu siitä. Vertailu on luonnollista ja kuuluu elämään. Suomi on osa maailmaa, emme voi elää eristyksissä. Maailman tapahtumat vaikuttavat myös Suomeen. On hyvä saada perspektiiviä tännekin ettei ole niin sisäänpäinlämpiävää. Sinulla se huono itsetunto on kun et kommentteja kestä.


      • pyöristysvirhe
        tietoa kirjoitti:

        Kerroin vain faktatiedon Helsingin koosta. Kun täällä on paljon tietämättömiä sen koon suhteen. Minulla on hyvä itsetunto, ei siis johdu siitä. Vertailu on luonnollista ja kuuluu elämään. Suomi on osa maailmaa, emme voi elää eristyksissä. Maailman tapahtumat vaikuttavat myös Suomeen. On hyvä saada perspektiiviä tännekin ettei ole niin sisäänpäinlämpiävää. Sinulla se huono itsetunto on kun et kommentteja kestä.

        totta, ja Jämsä, Hollolla, Kiiminki,Imatra tai Ypäjä ja Ylöjärvi eivät ole mailman mittakaavassa edes kaupunkeja, ovatko edes kyliä tai joku pyöristysvirhe
        marginaalissa


    • paras paikka

      Helsinki on Suomen paras paikka asua.

      En missään tapauksessa muualle muuttaisi, tai noh, ehkä Espooseen
      tai Graniin mutta pk-seudulla kuitenkin.

      • las palmas

        pois suomesta


    • wecpcwpciopm

      Pirkanmaalla eteläpohjanmaalla paras place

      • Statilaenen (vale-)

        Olin viime kesänä viikon Pielavedellä ja se oli kaukana ei-mistään. Kirjasto kiinni, Handeli K-kaupan yhteydessä, sen seinällä ilmoitus: myydään lammasverkko aetoo 50 mtriä. Se olikin ainoa ilonaihe. Vierassatama kyllä oli ihan okei ja kalassa tuli käytyä, sen suhteen ei valittamista. Mutta, jos siellä olis pitäny talvi viettää, niin mun mielenrauha olis ollut mennyttä!


      • Anonyymi
        Statilaenen (vale-) kirjoitti:

        Olin viime kesänä viikon Pielavedellä ja se oli kaukana ei-mistään. Kirjasto kiinni, Handeli K-kaupan yhteydessä, sen seinällä ilmoitus: myydään lammasverkko aetoo 50 mtriä. Se olikin ainoa ilonaihe. Vierassatama kyllä oli ihan okei ja kalassa tuli käytyä, sen suhteen ei valittamista. Mutta, jos siellä olis pitäny talvi viettää, niin mun mielenrauha olis ollut mennyttä!

        Uus avutomia ihmisiä käy kyllä sääliksi koska voi tulla aika jolloin täytyy osata selvitä.


    • Hempp@

      Muutin työn perässä Helsinkiin ja vuosi takana. En pidä yhtään.
      Duuni on jees muuten, mutta palkka on skeida ja asuminen kallista.
      Mitä niillä kaikilla hienoilla palveluilla tekee, jos ei ole varaa käyttää niitä?

      Tosiaan, palkkaus ja työn luonne eivät kohtaa toisiaan, kyllä on paskin vuosi elämästäni, tämä Helsingissä vietetty. Ihan kaduttaa että otin duunin vastaan.

      Noh, maito on jo maassa eikä sille voi mitään, asian ratkaisemiseksi päätin että lähden ensivuonna taas opiskelemaan, josko sitä 4 vuotta inssiopintoja antaisi vähän lisää vauhtia työnhaussa ja pääkaupunkiseudulle en toiste herkästi tule enää koskaan.

    • Minä.

      Samaa mieltä olen kanssasi, mutta avioeron myötä jouduin muuttamaan ihanasta omakotitalostani maalta kerrostalo kaksioon, tosin omistusasuntoon, jossa on rauhallisempaa ja iäkkäämpää väkeä. Kokemuksesta tiedän sanoa, kuten varmaan sinäkin, omakotitalo asuminen on kalliimpaa kuin asuminen kerrostalossa...yhtiövastike ei ole ainakaan minulla päätähuimaava ja kyllähän se aikakin maksaa kun tekee työt omakotitalossa ihan itse, puutarhatöistä lumitöihin. Ne, jotka ovat asuneet aina kerrostalossa Helsingin lähiöissä, eivät tiedä ihanasta omakotiasumisesta mitään mutta sen verran voin puolustaa tätä kerrostaloasumistakin että aikaa jää ystäville enemmän ja muutenkin kun vapaaehtoistyötä teen niin koen että on tärkeämpää auttaa kanssaihmisiään kuin uhrata aikaa vain omia halujaan varten. Olen tyytyväinen siihen, mitä minulla nyt on, tulevaisuudesta ei ole takeita kun maailma vetelee viimeisiään tällä menolla.
      Nautin ainakin siitä, että saan vielä tällä hetkellä asua puhtaassa kodissa, suhteellisen siisti kun olen, eikä tarvitse ainakaan Hesan pas....opiskelijakämpissä virua. Köyhänä en itseäni kuitenkaan pidä, vaikka kerrostalossa asunkin - tulot ovat riittävän hyvät ja olen ihan tyytyväinen. Helsingin suunnalla käyn sukuloimassa ja siihen se sitten jääkin, koska ei siellä muutamaa päivää pidempään jaksaisi.
      Hesa on hektisiä ihmisiä varten ja itse kun olen tällainen rauhallinen persoona, senkään vuoksi en viihtyisi siellä.
      Luultavasti ne, jotka ovat muuttaneet pk-seudulle työn perässä, haluaisivat palata takaisin kotiseuduilleen mutta ei ole mahdollisuutta. En tunne paljasjalkaisia hesalaisia, mutta näyttää siltä että ainakin ne, jotka sinne työn perässä eksyvät, muuttuvat kusipäisiksi ja ylpeiksi kun ovat muka "päässeet" pois täältä "maalta"!
      Ei todellakaan käy kateeksi niitä, jotka siellä hektisessä elämänmenossa asustelevat, koska aika on kortilla ja ihmisyys katoaa!

    • uus maalainen

      Aloittajan ehdottomuus ainoasta oikeasta paikasta, on kyllä yksisilmäinen subjektiivinen näkemys asiasta.
      Minä poika se asuin Helsingissä ensimmäiset 52 vuotta elämästäni. Sitten erinäisten asioiden seurauksena myin asunnon ja rakensin talon maaseudulle. Nyt olen asunut 6 vuotta maalla, en muuttaisi enää Helsinkiin, ainakaan ennen palvelutalo-kuntoa.
      Helsingissä oli aikanaan kiva asua, ja kaupunki antoi minulle paljon eri elämänvaiheissa. Maalaiselämä on myös tarjonnut paljon hyvää, ja tässä elämänvaiheessa, se rauha alkaa painaa vaakakupissa. Nyt on hienoa, kerrassaan upeaa asua maalla, mutta kummassakin asumismuodossa on aikansa, ja omat puolensa.

      • Niin se menee.

        Hyvä sulla tuo nikki....sellaisia ne uusimaalaiset on...uusia maalaisia.... :D


    • Suomen luonto kaunis

      Pidän luonnosta ja vaelluksista erittäin paljon. Tämän vuoksi maalla olisi kiva asua, mutta ihmiset siellä on alkoholisoituneita ja väkivaltaisia. Lisäksi täydellinen sivistyksen puute tekee sen ettei edes normaaleista asioista voi jutella.

      Kouluja ei käydä, eikä kirjoja lueta kuin korkeintaan Aku Ankkaa paskalla. Likuntakin jää väliin jonka jälkeen näyttävät jo 30 -vuotiaana keski-ikäiseltä. Tähän kun vielä lisää sen karhulippis vaatetyylin niin paketti on valmis.

      Jos ihmiset siellä maalla ymmärtäisivät muunkin kun viinan päälle, voisi muuttoa sinne harkita. Se on sama vaikka olisi kuinka hieno kartano ja puhdas luonto jos ympärillä pyörii pelkkiä juoppoja tolloja.

      • fakta homma

        Joo olet "Suomen luonto kaunis" aivan oikeassa. Hesaria pitkin kun kävelee niin huomaa heti kuinka sivistyneitä ja koulutettua väkeä Helsingissä asuu, kusevatkin niin fiinisti porttikongeihin. Liikuntaakin harrastetaan niin helkkaristi että kuntoilijoita näkee
        karhupuistossa nukkumassa rankan urheilu suorituksen jälkeen.


      • rehiss
        fakta homma kirjoitti:

        Joo olet "Suomen luonto kaunis" aivan oikeassa. Hesaria pitkin kun kävelee niin huomaa heti kuinka sivistyneitä ja koulutettua väkeä Helsingissä asuu, kusevatkin niin fiinisti porttikongeihin. Liikuntaakin harrastetaan niin helkkaristi että kuntoilijoita näkee
        karhupuistossa nukkumassa rankan urheilu suorituksen jälkeen.

        Ne on kaikki maalta tulleita, kuten Kalliossa porukka muutenkin. "Mie" ja "Sie" vaan raikaa ku rehupuntit kännissä spedeilee siellä.


      • Anonyymi

        Jun pitäisi tutustua muihinkin ihmisiin kuin juppoihin.Ihminen joka näkee vain juppoja ei ole tutustunut koko kylää en usko.


    • hesa on ok

      Kaikenlaista täällä saa lukea itse olen aikoinaan asunut Hesassa 9v.osan ajasta yh.En sieltä olisi lähtenyt ,jos en olisi menettänyt työ suhde asuntoani vaihtaessani kevyempiin töihin siis kaupungin työstä toiseen hesan kaupungin työhön.kultuuri ja muu vapaajan vietto tarjnta on parasta ja on sitä kauniita paikkoja esim.suomen linna ja seurasaari.lyhyt tallinnan reissuja tehdä pieni tuloinenkin.Eikä se niin mukkavaa ole maksella lainoja tänä aikana kun ei tiedä koska työ paikka lähtee.Onneksi vielä sairaalat ja vanhusten laitokset pitää porukka työ on kylläkin raskasta vuoro työtä.Pitää sanoa että nyt 58volen katunut muuttoani hesasta,mutta oli tietty pakko kun en saanut asuntoa vaikka olin yh.ja vakituinen työ paikkankin menetin muutttaessani pohjanmaallej.ossa olen tehnyt vaan pätkätyötä ja saa vaan surkean eläkkeenPienillä paikkakunnilla ne työpaikat kun menee suhteilla...

    • heinäsirppi

      Maalla on niin mukavaa, kun kaupungin Surkimukset maksaa tulonsiirroilla sinunkin ylimielisen elätin oleilun siellä onnelassa.

      • hesa on ko

        Mitähän ihmeen tulonsiirtoja minä Helsingistä maalle mututanut teiltä oikein saankaan ? En ole maanviljelijä, vaikka maalle muutinkin. Me maalla asuvat kaupungissa töissä käyvät ihmiset ei kyllä saada sen enempää kuin muutkaan veronmaksajat.
        Kerrohan heinäsirppi, kun nimimerkin mukaan olet asiantuntija, mitä tulonsiirtoja me maalla asujat voisimme saada ?


    • landelle

      Asuin 15v kalliossa, vaasankadulla ja viipurinkadulla, myin kusisen pienen kaksion talosta johon oli just tulossa putkiremontti. Tuon kusisen kaksion hinnalla sain hienon kansakoulun päijät-hämeestä, johon on kaikki mahdollinen remontti tehty 90 luvulla.
      En ole muuttoa katunut hetkeäkään. Luulisin suurimman osan helsinkiläisistä asuva helsingissä pakon takia, siis työntakia. Ne jotka keksivät jotain pientä omaa elinkeinoa muutavat mieluusti maalle. Vasta maalle muutto avasi silmäni, olin niin tottunut jo kaupunkielämään, että hiljaisuus, varsinkin öisin on jotain super hienoa. Ikkunaakin voi pitää kunnolla auki, eikä ikkunasmyyki ole noenpeitossa.

      • Pieni kulkija

        "landelle":
        Puolet kaupunkilaisista lienee täällä syntyneitä., kuten itsekin olen. Suku on pieni eikä "maalla" ole mitään entistä kotipaikkaa vaan kotini on aina ollut Helsingissä. Ei ole mitään kaipuuta Helsingistä muualle Suomeen.


    • uus maalainen

      Niin sitä minäkin olen Helsingissä syntynyt ilman mitään siteitä maalle. Tai sen verta, että vanhemmilla oli kesämökki maaseudulla, ja perheen kanssa vietin kesät siellä landella. Olen myös ikäni harrastanut vaellusta ja muita luonto aktiviteetteja, ne varmaan painoi, kun päätin maallemuutosta
      Maalla on kyllä mukavaa, mutta totta kaupungissa on omat hyvät puolensa. On hyvä jos ja kun on valinnan vapaus, voi sitten kukin asua siellä missä tykkää. Tosin maalta Helsinkiin tuleville voi esteenä olla asuntojen hintataso.

      Minä myös ihmettelen nimimerkki "heinäsirpin" tulonsiirtoja. On minullekin aivan uusi asia tuollainen. On varmaan mennyt vellit ja puurot häneltä sekaisin.

      • heinäsirppi

        Ilman valtionapuja maaseutukunnat olis konkurssissa alta aikayksikön. Tuleeko ne rahat taivaasta vai mistä?Ne tulee varakkaammilta kunnilta kerätyistä veroista.


      • Anonyymi
        heinäsirppi kirjoitti:

        Ilman valtionapuja maaseutukunnat olis konkurssissa alta aikayksikön. Tuleeko ne rahat taivaasta vai mistä?Ne tulee varakkaammilta kunnilta kerätyistä veroista.

        Mieti mitä maksetaan valtionapuja kaupungit saavat. Tiet, sillat ,museot ym.Maalla on nykyää paljon yksityisiä teitä joita käyttää kaikki jopa ulkomaalaiset turistit.


    • mieti kuule pikkasen

      Keskustelussa on ollut kyse kuntataloudesta, vaan asuinpaikasta. Sitä paitsi ajatusmallisi mättää pahasti siinä, että mikäli ongelmakuntiin saadaan enemmän veronmaksajia, niin vähemmän ne valtionapuja tarvitsee.
      Sitä paitsi kuntien valtionapujärjestelmä on nimensä mukainen, eli tulonsiirtoja ei tule keltään kaupunkilaiselta, vaan valtiolta. Valtio taas saa verotulonsa veronmaksajilta, niin kaupungista, kuin maaseudultakin.
      Kaikki kunnat saavat valtion apua, valtiohan ne velvoitteet on kuntasektorille asettanut.
      Heinäsirpillä on pahasti sopat sekaisin, kun sotket kuntatalouden yksittäisen veronmaksajan kanssa. Maaseudulla elää aivan samanlaisia veronmaksajia kuin kaupungeissa. Ihan huuhaata tuo näkökantasi asiaan.

      • heinäsirppi

        Ottaisit nyt vähän selvää, ennekuin vuodatat täyttä soopaa.Esim. Helsinki ,Vantaa ja Espoo olisivat täysin velattomia, jos kaikki sieltä kerätyt verot tasapuolisesti olisi jaossa. Nyt vaan niilläkin veroilla vedetään perässä kuntia, joiden verokertymällä ei pärjätä, vaan valtiota tarvitaan avuksi.Silloin , kun Salossa meni Nokian ansiosta hyvin, siellä kerätyistä veroista meni 100 milj.euroa vuodessa köyhäinapuna valtion kautta köyhille kunnille . Kuuntelisit joskus uutisia tai lukisit lehtiä. Kyllä siellä varakkaiden kuntien edustajat on monesti ottaneet asian esille. Mutta, jos kuultua tai luettua ei ymmärrä, niin otan osaa.


      • tolloko olet ?
        heinäsirppi kirjoitti:

        Ottaisit nyt vähän selvää, ennekuin vuodatat täyttä soopaa.Esim. Helsinki ,Vantaa ja Espoo olisivat täysin velattomia, jos kaikki sieltä kerätyt verot tasapuolisesti olisi jaossa. Nyt vaan niilläkin veroilla vedetään perässä kuntia, joiden verokertymällä ei pärjätä, vaan valtiota tarvitaan avuksi.Silloin , kun Salossa meni Nokian ansiosta hyvin, siellä kerätyistä veroista meni 100 milj.euroa vuodessa köyhäinapuna valtion kautta köyhille kunnille . Kuuntelisit joskus uutisia tai lukisit lehtiä. Kyllä siellä varakkaiden kuntien edustajat on monesti ottaneet asian esille. Mutta, jos kuultua tai luettua ei ymmärrä, niin otan osaa.

        Eikö oikein järki sano sulla mitään ? Kyse ei tosiaan ole kuntapolitiikasta, vaan missä kukakin tykkää asua. Jos Helsingistä veronmaksaja muuttaa vaikka kehyskuntaan, niin ihmisen veronmaksu ei siitä yhtään vähene. Ei kukaan helsinkiläinen häntä sinne elätä, vaan kyllä hän maksaa ihan samat verot kuinmkaupungissa asuessa.

        Tuossa sinun soopassa, muka kaupunkilainen tekee tulonsiirtoja maalaisille.
        Kyllä se on kuule niin, että verot kerätään kaikilta ja jaetaan kaikille, kun kyse on valtion tarjoamista sosiaalieduista . Kaikki veronmaksajat sen maksavat. Se että maaseudulla asuu vähemmän ihmisiä ja kunnat saa avustuksia valtiolta, ei ole muuta kuin näiden yhteisten palveluiden kaikille tarjoamista. Helsinkiläinen veronmaksaja ei maksa yhtään enempää kuin maalainen veronmaksaja.
        Taitaa vaan olla liian monimutkaista sinun ymmärtää asia, vai mitä ?


      • heinäsirppi
        tolloko olet ? kirjoitti:

        Eikö oikein järki sano sulla mitään ? Kyse ei tosiaan ole kuntapolitiikasta, vaan missä kukakin tykkää asua. Jos Helsingistä veronmaksaja muuttaa vaikka kehyskuntaan, niin ihmisen veronmaksu ei siitä yhtään vähene. Ei kukaan helsinkiläinen häntä sinne elätä, vaan kyllä hän maksaa ihan samat verot kuinmkaupungissa asuessa.

        Tuossa sinun soopassa, muka kaupunkilainen tekee tulonsiirtoja maalaisille.
        Kyllä se on kuule niin, että verot kerätään kaikilta ja jaetaan kaikille, kun kyse on valtion tarjoamista sosiaalieduista . Kaikki veronmaksajat sen maksavat. Se että maaseudulla asuu vähemmän ihmisiä ja kunnat saa avustuksia valtiolta, ei ole muuta kuin näiden yhteisten palveluiden kaikille tarjoamista. Helsinkiläinen veronmaksaja ei maksa yhtään enempää kuin maalainen veronmaksaja.
        Taitaa vaan olla liian monimutkaista sinun ymmärtää asia, vai mitä ?

        En malta olla vastaamatta. Pääsit raapustelussas totuuden juureen.Maaseutukunnilla ei ole varaa kustantaa palveluita omista kunnallisveroistaan, vaan tarvitsevat siihen valtiota.Yksinkertaistettuna pääkaupunkiseutu elättää omien asukkaiden lisäksi aika suurta joukkoa muaalla asuvia.Senhän vuoksi tuota kuntauudistusta on yritetty saada aikaan, jottei sinne elinkelvotimille kunnille tarvitse syytää jatkuvasti lisää apuja.Ehkä komppaat tuota aloittajaa, josta innostuin vastailemaan.
        Kaupungeista tulee vain juoppoja ja narkomaaneja, laiskureita jotka pienestä pitäen oppivat ettei elämisensä eteen tarvitse tehdä mitään. Sen sijaan maaseudulta tulee ahkeria ja vastuuntuntoisia ihmisiä jotka ovat oppineet huolehtimaan paitsi itsestään myös muista."

        Kaikesta huolimatta hauskaa illanjatkoa sinne pellonlaitaan, kunhan muistat, kuka sen mahdollistaa.


      • Anonyymi
        heinäsirppi kirjoitti:

        Ottaisit nyt vähän selvää, ennekuin vuodatat täyttä soopaa.Esim. Helsinki ,Vantaa ja Espoo olisivat täysin velattomia, jos kaikki sieltä kerätyt verot tasapuolisesti olisi jaossa. Nyt vaan niilläkin veroilla vedetään perässä kuntia, joiden verokertymällä ei pärjätä, vaan valtiota tarvitaan avuksi.Silloin , kun Salossa meni Nokian ansiosta hyvin, siellä kerätyistä veroista meni 100 milj.euroa vuodessa köyhäinapuna valtion kautta köyhille kunnille . Kuuntelisit joskus uutisia tai lukisit lehtiä. Kyllä siellä varakkaiden kuntien edustajat on monesti ottaneet asian esille. Mutta, jos kuultua tai luettua ei ymmärrä, niin otan osaa.

        Yksi silta maksaa monen kunnan vuosi tulot.


    • nuorena liikutaan

      Kyllä nuorena voi asua hesassa ja pienessäkin asunnossa, mutta vanhana on kurjaa jos ei ikkunasta näy kun kivitalon seinää.

      • Vuosikymmenet Helsingissa asuneena ja yli kymmenessa eri asunnossa asuneena olen vain kerran joutunut katsomaan kivitalon seinaa ikkunasta. Nytkin nakyy nurtsi ja suuria puita. Etta nakymankin voi valita, jos hyvin kay :)


    • tsong

      Sanottakoon nyt tähän väliin että maaseudulla asuu nykyään hyvin vähän ihmisiä. Muutama tuhat korkeintaan. Nimittäin, maalaiskunnissakin ihmisten suuri enemmistö asuu kirkonkylissä jotka ovat taajamia ja niissä on samat s- ja k-marketit kuin muuallakin. Pari juottolaakin useimmista löytyy.

    • Kustannuslaskija
    • Köyhä

      Mitä kukin haluaa ja varsikin mitä on valmis maksamaan?
      Asunto Puistolassa, työpaikka Lauttasaaressa, työmatka kestää autolla ruuhkassa noin tunnin. Asunto Pukkilassa, työpaikka Puistolassa, työmatka kestää autolla ruuhkassa noin tunnin.
      Asunto Pukkilasta
      http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8494535 tontti puoli hehtaaria 204,000
      Asunto Töölööstä http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8585883 hinta 211,000
      Perusduunarin palkkakuittia katsomalla valinta on aika helppo.
      Helsinki on vain niin KALLIS, kannattaako elämästään uhrata niin paljon työtunteja pelkkään asumiseen? Maalla asujalla jää rahaa myös muuhun elämiseen.

      • Pani ajatteleen

        Kävin heti oikotiellä katsomassa, http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7757179
        9 tonnii käsiraha loppu pankista 30v laina-aika 211,- egee kuukausilyhennys.
        Ei se kauheen vaikeeta pitäis olla pyörittää jotain omaa pikku bussinesta, että tuon rahan sais kasaan normi elämisen hatuksi?


    • uus maalainen

      Itse entisenä helsinkiläisenä, asun nyt maalla , tässä iässä nautin maaseudun rauhasta. Käyn kuitenkin päivittäin Helsingissä töissä, veroja maksan hieman enemmän, koska Helsingin kunnallisvero oli pienempi, kuin täällä kehyskunnassa.
      samaten autoon tulee kilometrejä aivan eri malliin, kuin mitä kaupungissa asuessa tuli. Luksuksesta pitää hiukan maksaa, näin minä sen koen. Olen onnellisessa asemassa kun minulla on ollut taloudellisesti mahdollisuus rakentaa tali maaseudulle, josta Helsinkiin on vain noin 70km.

      Minusta keskustelun sivuraide "kuka kenen elättää" on hieman asiaton keskustelussa, jossa kyse on missä on mukava asua. Ilman maaseutuja ei olisi myöskään kaupunkeja, koska syötävä ruoka on lähtöisin maaseudulta.

      Kuntataloudesta sen verran, että vuonna 1970 kunnilla oli 114 lakisääteistä tehtävää, nykyisin pitkälle yli 500. Valtio on nämä tehtävät kunnille määrittäneet, joten on oikeus ja kohtuus valtion myös kuntia niissä tukea. Joku Itä Suomen pieni muuttotappiokunta, jossa asukkaita vähän yli 1000, nekin pääosin eläkeläisiä, ei tosiaan pysty verotuloilla itseään elättämään. Valtiolta se ne avustukset saa, ei Helsinki tai mikään muukaan kaupunki maksele tukia toisille kunnille. Se on sitten eri asia, mistä valtio verorahansa saa.
      Helsinki on kehyskuntineen Suomen väkirikkain alue, ja myös suuriosa työpaikoista on keskittynyt alueelle. Se ei kuitenkaan tarkoita, alueen omavaraisuutta, Helsinki tarvitsee muuta maata myöskin. Yksittäinen kansalainen ei asuinpaikan perusteella voi kyllä määrittää paremmuutta toisia kohtaan, tai kuka kenenkin mihin elättää. Tai toki jos on veronmaksajana esim. jotain Wahlroosin luokkaa, silloin voi vähän röyhistellä.

    • sitikani

      Makunsa kullakin ja se värittää näkökulmaa. Maalainen ehkä näkee meidän ikkunoista vain harmaata betoniseinää, itse näen sieltä vilkasta katuelämää, täysiä ratikoita, katusoittajia, taivaan, elämää, iloa, vilskettä ja elämän kirjon. Maalla näen puolet vuodesta pimeää ja loput ajasta paskanruskeaa peltoa.

    • kaupunkilainen

      Olet provo! Ei oman pihan ja puutarhan hoidosta palkkaa saa, eikä se ole työtä, vaan harrastus. Maanviljely on keskittynyt suurviljelijöille, joilla on n 500 ha peltoa, ei se ole mitään omaperunamaaleikkiä, tai kasvimaaleikkiä. Sama juttu eläinten kanssa, ei ole yhtä tai kahta omaa lehmää vaan suurnavetta, jossa ollaan kiinni 24/7, 365 päivää/v. Se on rankkaa työtä.

      Kirjoitat provona sillä logiikalla, että kaikki käyvät sossussa, ja maalla voi sitten hoitaa puutarhaa, kun ei käy töissä.
      Koska kaupungissakin "kävelisit ympyrää" niin ei maalta sen parempia ihmisiä tule... edes oman logiikkasi mukaan!

    • tuuttis

      Joku maaseutukunta se vasta kamala paikka onkin! Kävin viikonloppuna Orivedellä ja oli aivan järkyttävän kamala paikka! Tuntui, että kaikki paikalliset ihmiset elivät pahoinvoinnin spiraalissa! Jatkuva väkivallanuhka leijui joka paikassa, varsinkin ilta-aikaan. Tämä tunnelma on läsnä kyllä kaikissa muissakin alle 30 000 ihmisen pitäjässä. Pääkaupunkiseutu on parasta Suomea ehdottomasti! Kaikenmaailman Orivedet ja Janakkalat etelä-pohjanmaan kauhupitäjistä puhumattakaan pitäis sulkea.

    • teurastamon seutu

      "Jatkuva väkivallan uhka" On se sitten vallan kauhea paikka, luultavasti kuitenkin tulikitsit tuota maaseutua jotenkin omien pelkojesi kautta, koska itse en ole koskaan maaseudulla käydessäni kokenut mitään uhkaa. Minä harrastan kalastusta ja metsästystä, niin maaseudulla on käytävä harrastamassa.

      Helsingissä syntyneenä ja ikäni asuneena minä kyllä pidän tästä kaupungista, haaveena on kuitenkin joskus muutto maalle, luonto kun on minulle tärkeä juttu.
      Kaikki lomat tulee vietettyä maaseudulla, jos sitten joskus pääsisi sinne oikein asumaan. Sen jälkeen pystyisi kunnolla vertaamaan, kumpi se mukavammalta tuntuu.

    • Kaupunki-ihminen

      Huono provo mutta ku täytän 18v aion muuttaa heti Helsinkiin ei siks että mul ois huono koti vaan koska rakastan isoja kaupunkeja

      • Anonyymi

        Mikä olet luonteeltasi? Se kertoo osin missä tykkää asua.


    • eilisäaineitasuuhun

      Maaseudulla vuosiloma menee kun pyytää talven kalat, poimiin talven marjat ja sienet ja kölläyttää hirven pakastimeen. Suola ja kahvi ostossa. Kieltämättä mukavaa elämää.

      • Anonyymi

        Joo, mutta missä? Saman voi tehdä idässäkin.


    • Anonyymi

      Olen introvertti ja asun pienessä kaupungissa. Joudun sairauden takia husissa käymään. Ja ahdistun todella aina hesassa. Pidän rauhallisesta elämästä. En todella haluaisi asua hesassa. Olen maalainen mielelläni.

    • Anonyymi

      Haluaisin asua suurkaupungin keskustassa, mummon mökissä, jävenrannalla. Ympärillä valtava puisto, isoine puineen ja pensaineen. Palvelut kävelymatkan päässä, korkeintaan 500 m. etäisyydellä.
      Lähinaapurit olisivat 1 km. etäisyydellä. Omasta puistosta menisi liukuportaat metroon, vain ja ainoastaan minun käytettävissä.
      Sellaisessa kaupungissa haluaisin elää.
      Nyt joudun tyytymään Helsinkiin.
      Täällä olen asunut 30 v.
      Ps. Olen täällä vain läpikulku matkalla.

    • Anonyymi

      Paljon samoilla linjoilla, paitsi kyllä kaupungeista tulee monenlaisia ihmisiä. Muutin syyskuun alussa maalle, ja kaupungissa ollut jatkuva ahdistus/ylikierrostila katosi parissa päivässä. Kaupungissa asuessa en saanut sitä pois edes liikkumalla luonnossa, en millään. Koen olevani paljon tasapainoisempi ja voin paremmin ja miehenikin on päässyt täällä uniongelmistaan. Ihmiset on kaupungeissa jotenkin sekaisin, kierroksilla. Se ei ole luonnollinen elinympäristö, vaikka ymmärrän miten siellä voi viihtyäkin.

      • Anonyymi

        Olen asunut sekä maalla, että kaupungissa. Molemmissa on hyviä asioita, mutta nykysin asun taas maalla ja mielestäni täällä on paras.
        Maalla asumisen hyvät ja huonot puolet ovat paljolti kiinni siitä mitä palveluita tms. kaipaat ja missä päin se asuinpaikka on eli lähinnä liikenneyhteydet. Kaupungissa ei ehkä niinkään, koska siellä julkinen liikenne yleensä toimii ja useimmat palvelut ovat ns. käden ulottuvilla.
        Minulle ei sovi kaupunki, enkä siedä ainakaan kerrostaloasumista. Tietysti olisi kiva jos teatterit, kaupat, tori, lentokenttä, satama, terveyspalvelut ja monet muut asia olisivat heti siinä kadun toisella puolella tai viereisessä talossa.
        Lähellä oleviin palveluihin eli tiheässä asumiseen liittyy kuitenkin paljon sellaisia ominaisuuksia joista en pidä. Minulla pitää olla oma rauha, minulle järven ja havumetsän läheisyys on tärkeä, eikä pelkästään henkisen hyvinvoinnin vuoksi vaan myös fyysisen. Minulla on astma ja muutama muu sairaus joille pöly ja pakokaasut eivät ole lainkaan hyväksi. Muitakin syitä on.
        Olen onnekas sikäli, että nuo minulle tärkeät, metsä ja järvi ovat nykyisin ihan vieressä ja muutkin asiat kohtuullisen matkan päässä. Tämä "kohtuullinen" matka tarkoittaa alle 20 kilometriä ja toimivaa joukkoliikennettä. No, Kansallisteatteriin on tosin satoja kilometrejä nykyisin, mutta harvemmin minä siellä kävin silloinkaan kun se oli muutaman kilometrin päässä.
        Asumme nykyisin mökissä, jonka pinta-ala on VAIN 63 neliötä. Lisäksi meillä on autokatos (joka puretaan vielä marraskuun aikana, koska meillä ei ole enää autoa).
        Asumistapamme on aika ekologinen. Ei varmaankaan kaikkien mielestä se ekologisin, mutta mökin lämpö tulee maasta ja sähköstäkin merkittävä osa auringosta. Tavoitteena on, että vuoteen 2022 mennessä saisimme mökin irti sähköverkosta. Nykyisen teknisen kehityksen jatkuessa se on erittäin todennäköistä. Lumityöt ja nurmikon huolehtii mökkitalkkari. Lisäksi meillä on pyörille rakennettu sauna, jonka talkkari siirtää kesäksi tuonne rantaan ja syksyllä pois. Se sauna lämpiää puilla.
        Nyt joku saattaisi kysyä, että millä hankimme elantomme. No, työtä mekin teemme - vähän.


    • Anonyymi

      Helsinki on pieni kaupunki, joka luulee olevansa suuri mutta onkin melkoinen käpykylä. Tukholmassa, jossa asun on sentään kansainvälistä meininkiä ja ihmisetkin huomattavasti fiksumpia.

      • Anonyymi

        ERRR...?!


    • Anonyymi

      Minusta ei tullut juoppoa vaikka Helsingissä lapsena vanhempien ainoana vietinkin.

    • Anonyymi

      Minä synnyin Helsingissä,ammattikoulun kävin Pieksämäellä ja pisin työpaikka mulla oli Espoossa.Niinkuin isäni sanoi ,että Suomi on hyvä maa,finland is a good land.

    • Anonyymi

      Helsinki on hyvä asua .kaikilla ei työpaikkaa maaseudut.Ei perintö tiluksia,metssä hakata ja vaihtaa metsän puut rahaksi..Ei maanviljelijä vanhempia tai isovanhempia. Mikshän juuri sietä maaseudut Helsinki tullaan opiskelemaan ja jäädän töihin asumankin? Eiköhän maalaisista Helsinki jo ennen sotia täyttynyt kuin sotien jälkeen ja tänä päivänäkin ? peilaa miksi?

    • Anonyymi

      Miu mielestä työ hesalaiset ootte iha hölömöjä <3

    • Anonyymi

      Tsadi oikein osuva nimi !

    • Anonyymi

      Helsinki ei todellakaan ole ihmisten asumiseen tarkoitettu paikka. Aivan järkyttävä paikka kerta kaikkiaan.

    • Anonyymi

      Helsinki on muuttunut huonoon suuntaan pahasti, sitä on muuttanut monet tekijät kuten niin erialueilta Suomea muuttaneet ihmiset jotka ei löydä sitä kotiseudun tunnetta. Siihen soppaan tungettu ulkomaalaistaustaa joilla näyttää olevan eri oikeudet kuin suomalaisilla. Jos ulkomaalainen valittaa suomalaisesta naapurista niin suomalainen on paha. Jos suomalainen valittaa ulkomaalaisesta naspurista niin suomalainen on rasisti.
      Edellä todettujen lisäksi useimmat suomalaiset Helsinkiläiset asuu ahtaasti jopa noin 18-23m2 asunnoissa, joissa ei ole edes siistiä keittokomeroa tai muuta. Paskaa ei kovin helposti tarjota ulkomaalaistaustaisille paitsi niiden työntekijöille joiden elämään krynderit, narkkari-ihmiskauppaajat, vierastyövoimaa Suomeen järjestävät. Tuota samaa voi olla muuallaki, Helsingissä vain hintataso niin pirun kovaa, sijoittajat hinnoittelee kalliiksi.
      Helsingin kaupungin kadut on nykyisin törkysen likaisia keskusta alueiden ulkopuolella monissaki paikoissa. Viikon loppuisin erityisest keskustan alueet muuttuu kusen, mällie, tupakan natsojen, snakareiden ketsuppien ja sinappien ja muun irtoesineen sotkuksi johon kengät sotkeutuu. Lisäksi Helsingin keskustassa on öisin oksenteluiden konsertti kun monet huuhtoo sisälmyksensä talojen seinustoille. Johon kustaan ja kusetetetaan koirat, kissat, virtsa valuu niin kauniisti asfaltyipinnoilla joihin satunnaiset pienet lapset tunkee sormiaan kun luulee puron olevan vettä.
      HELSINKI ON KULTTUURIKAUPUNKI JÄTESANKO!

      • Anonyymi

        Ja Helsinkiin suunitellaan vieläpi valvottuja huumeen käyttöhuoneita, ympäristöön todennäköisesti hakeutuu kauppiaita. Joten kaupungin turvattomus keskittyy tietyille alueille, lasten on helpompi samaistua huumeisiin kun niitä sitten näkee kaupattavan kuin karkkeja-, hatteroita Linnanmäellä. Alueella varmasti lisääntyy riski ammuskeluihin kun jengit riitelee "hyvistä" myyntikaduista, -nurkista katuhuoraaminen lisääntyy kun huumeiden tarve lisääntyy on monen heikkokuntoisen tarve saada lisää rahaa huumeisiin. Käyttöhuoneet ei kuitenkaan saavuta niitä jotka piiloutuu nurkkiin, puistoihin vetään kamaa. Alueella vain myynti, rikokset, lisääntyy kun myyjät keskittyy sellaisille alueille joissa tietävät olevan paljon ostajia. Useammanki kiinni jäävän kauppiaan tilalle löytävä käyttäjistä uudet myyjät.
        Ymmärtää tietysti hyvin erityisesti varakkaissa perheissä, siis niissä joissa suhtaudutaan muihin ihmisiin esimerkiksi työelämässä härskin puoleisesti, niiden lapset ehkä herkekemmin saa liikaa rahaa, joten voi raha kulkeutua kotijuhlissa jopa huumeisiin. Niin sanotusti köyhempi perheiden lapsista nuoriin aikuisiin saattaapi enemmän litkiä olutta paitsi silloin kun rikkaammat haluaa pienituloisen pojan tai tytön "helppoa persettä" niin niille herkemmin tarjoutuu mahdollisuus kokeiluihin. "Hyväperseiset hyvällä naamalla" voivat päästä jengeihin, kotipileisiin suosikkeina siihen asti kun näyttävät niinsanotusti koukuttelevilta. Sitten kun muuttuvat räkänaamaisiksi jäävät yksi kun niiltä ei ainakaan saa kukaan kamaa kun ovat niin köyhiä, onko tuttua?


    • Anonyymi

      Onhan se nk. ensi-iskun kohdekin. Mutta samoin taitavat olla muutkin isot kaupungit. Mut jos ne Lapin ja Itä-Suomen ottaa, niin ehkä ne Turun ja Porin jättää. Jotain mahiksia sentään.

    • Anonyymi

      Miksi kaikkien tulisi olla samanlaisia. ?

    Ketjusta on poistettu 35 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1776
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1336
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1209
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1176
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      615
      1138
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      974
    Aihe