Hampurilaisen syvin olemus?

BurgerNight

Terve,

Miten tehdä oikein hyvä (liha)hampurilainen, kun lupauduin sellaista tekemään. Miten pihvi paistetaan? Entä itse tehty majo? Kuoret?

Auttakaahan, oi ammattilaiset n00bia? Olen vaarassa menettää kasvoni, jos en onnistu:)

34

2041

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nassikatkin tykkää

      Tee sämpylät vehnätaikinaan, saa olla aika isoja, ja kuohkeita sisältä. Pinnalle voit halutessa ripotella seesaminsiemeniä. Tai kasta sämpylä vesiastiassa ja sitten pyöräytä siemenissä.
      Sämpylätaikinan ohjeet saat googlettamalla.

      Pihvit naudan paistijauhelihasta.
      400g jauhelihaa
      kananmuna
      1/2dl korppujauhoja
      1 tl suolaa, mustapippuria

      Tässä on tärkeintä etä vaivaat pihvitaikinan mahdollisimman kiinteäksi, siis ihan käsin. Paista ne pannulla voissa. Lettupannu on
      aika kätevä. Pihvin paksuus semmoinen 2-3 cm.
      Laita pihvit 50 asteiseen uuniin niin pysyvät lämpiminä.

      Majoneesia en tekis itse... muutaman kerran mennyt metsään ja
      se on herkkä pilaantumaan.
      Kaupasta saa hyviä hampurilaiskastikkeita tuubissa, niitä voi käyttää myöhemminkin. Pelkkä majo on vähän turhan tuhtia tavaraa.

      Kun alat kasaamaan, halkaise sämpylät ja käytä sisäpuolet vielä kuumalla pannulla voissa niin että saavat rapsakan pinnan.
      Sitten vaan kasaamaan, naudanlihapihville käy tosi hyvin cheddar
      sulatejuusto siivu. Semmonen mikä on aamupalajuusto tyyppisessä paketissa.
      Jos käytät juustoa, laita majoneesi/kastike alimmaksi, sitten pihvi, sitten juusto.

      Ja eikun syömään !

      • ?

        Entäs sipuli,salaatti,kurkku,tomaatti,ketsuppi,sinappi,ym...???


    • Tiskin tällä puolen

      Oikeaoppiseen hapurilaispihviin ei tule mitään muuta kuin naudan jauhelihaa. Kanamunalla ja korppujauhoilla voi toki parantaa sen koostumusta, mutta eivät periaatteessa siis kuulu siihen.

      Hyvät kastikkeet saat sekoittamalla kaupan majoneesiin esimerkiksi pestokastiketta, tai punaista chilikastiketta. Molemmissa tapauksissa oikea sekoitussuhde selviää maistamalla.

      Sämpylä tulee paahtaa, ja pihvin sekä majoneesin(-ien) lisäksi väliin ainakin salaattia, tomaattia (puna)sipulia ja sinappia.

    • BurgerNight

      >SYYTÄ KUULE IHAN ITSEÄSI NYT VAAN

      Elämässä on kiva ottaa riskejä. Ja älä tuu tänne huutamaan turhia, jossei ole muuta asiaa.

    • BurgerNight

      >majoneesin(-ien) lisäksi väliin
      >ainakin salaattia, tomaattia (puna)sipulia ja
      >sinappia.

      Miten jos laittaa sinapin majon joukkoon? Toimiiko samalla tavalla? Dijonia vai tavista?

    • 14+6

      Osta kaupasta valmiit sämpylät, käytä niitä vain pannulla ennen täyttöä. Pihviin nautaa, tai mikäli saat vain käsiisi hirveä, josta olen itse huomannut tulevan parhaat pihvit. Osta kaupasta hampurilaiskastike, sinappia, ketsuppia, ananasta, kananmunaa (paista ne), kurkkusalaattia ja halutessasi tomaattia ja/tai vihreää salaattia. Voilá!

    • hampurilainen

      Älä sotke pihviin kananmunaa, kyseessä ei ole lihapulla. Äläkä myöskään korppujauhoja yms. Suolaa ja pippuria ja jos haluat vähän tulisempaa makua, niin pari tippaa tabascoa.

    • tekis mieli

      Saanks mä kans tulla syömään sun hampurilaisia? Toivottavasti ne onnistuu, kun et polta pihviä tai sämpylää.

    • 20

      kyllä se on ehottamasti,ilmainen hamppis

    • pihvinkääntäjä

      Hampurilaispihviin ei tule mitään jauhoja, ei kananmunia, ei sipulia. Pelkkää jauhelihaa ja pihvin pintaan suolaa ja maun mukaan jotain pippuria.

    • ....................

      Makin ruuat on herkullisia. Makin Aamupala on kaikkein paras yo vuoron jalkeen... Ja sitten menna nukkumaan paivaksi himaan.

    • mitu-komo

      Ostat kulmapaistin palan (siinä on hieman rasvaa) ja jauhat lihan. Hieman muotoilet pihvin muotoon. Pintaan öljyä ja sitten vaan paistamaan. Paista kummaltakin puolelta ja jätä mediumiksi (jos siis tykkäätte mediumista) - kypsäksi asti ei kannata paistaa koska menee kuivaksi. Lopulta suola ja pippuri pintaa. Mitääs munia ja jauhoja ei kannata pihviin laittaa missään nimessä. Majoneesi kannattaa tehdä ilman muuta itse sekä sämpylät. Googlettamalla löydät varmaan hyvät ohjeet kumpaankin

    • einananastahampparii

      Mitä ihmettä jengi hölisee täällä kananmunista ja ananaksista ja kastikkeista?

      Hampurilaiseen tarvitaan:
      1) hyvä sämpylä
      2) laadukasta lihaa
      3) suolaa ja pippuria
      4) sinappia

      Siinä se. Jos nuo ainekset on kunnossa ja osaa paistaa pihvin, saa hyvän hampurilaisen.

      • ei sinappia

        Jep ja sun ohje olikin tosi seikkaperäinen.
        määrittele hyvä sämpylä ja laadukas liha.


    • anomnomnom

      Siskon tekemä sikamähöläskimättöburger:
      130g naudan jauhelihapihvi - pannulla väri ja uuniin pekonisiivu ympärille ja cheddar-siivu päälle
      maailman paras majoneesi - normaali kaupan majo, sipulia, valkosipulia, vähän etikkaa ja suolakurkkua
      pannulla paistetut hampurilaissämpylät
      salaattia

      Lähtee nälkä!

      • rämpylät

        Käykää Tuen-grillillä Lappeenrannassa niin tiedätte mitä on hyvät hampurilaiset.


    • BurgerNight

      >Saanks mä kans tulla syömään sun hampurilaisia?

      Voisin vaikka laittaa ensivuonna popup- hamppari-baarin pystyyn päiväksi, jos onnistun:)

      Kiitoksia muuten hyvistä ideoista. Itse taidan kallistua tuohon lähes maustamattomaan pihviin ilman munaa. Oli nimittäin aika hyvän makuinen - päälle lopuksi hieman smoked sea saltia ja pippuria ja sitten vetäytymään hetkeksi. Nam!

    • Mita naudan liha on? Hyvaa extra rasvatonta jauhelihaa , Knorr sipulikeitto jauhetta mukaan ja anna seista tunnin kylmassa.

      • safkaseireeni

        Hampurilaispihveihin ei kannata käyttää vähärasvaista naudanlihaa, ettei pihveistä tulisi kuivia. Myös hyvään majoneesiin ja raikkaisiin kasviksiin kannattaa panostaa. Pekoni on mukava lisä. Jos juustoa tahtoo, niin cheddar lienee se ainoa oikea :)


    • neuvo

      Hae MCDonaldsista hampparit

    • BurgerNight

      *MCDonaldsista

      Kokeilin tätä vaihtoehtoa, ja huonoa oli. Ostin jonkun kampanjapurilaisen - oli mauton ja kuiva. Ei näin.

    • Täydellinen.

      Hampurilainen valmistuu,kun ruisleivän väliin laitetaan suolattua,tai paistettua lohta ja sekaan tilliä ja sipulirenkaita. Eli ei naurettavaa valkoisesta jauhosta tehtyä höttöpullaa ja väliin jauhelihapihviä.

      • rr.

        Hampurilaisesta oli puhe, toi sun on leipien välis kalaa. Ihan eri ruoka.


    • *hamburger

      Amerikal. tv-kokki Rachel Ray tekee hampurilaiset ilman munaa, korppujauhoja. Eräässä ohjelmassa tällai: 900 gr naudan jauhelihaa, ripaus suolaa, pippuria, sitten käsin vaivasi hetken seosta, ja siitä tuli 4 pihviä.
      No Amerikassahan kaikki on suurta, mutta itse saan 4 pihviä kun jauhelihaa on n. puoli kiloa.Ovat mun mielestä silti aika suuria. Ei saa paistaa liikaa, etteivät kuivu.
      Kastikkeita en viitsi itse sekotella, valmisjuttuja tuunaan sillä mitä kaapista löytyy.

      Ammattilainen en ole, mutta saa kai silti vastata.

      • godigoggi

        Aivan, ei missään nimessä jauhoja tai munaa lihan sekaan. En ymmärrä ihmisiä jotka mättävän jauhelihan sekaan desikaupalla korppujauhoja ja munia, ne tekevät mössöstä mautonta ja koostumuksesta epämiellyttävää höttöä. Ehtaa lihaa sen pitää olla.


      • seitsiiis

        Kanadan Chuckin hampurilaispihvit ovat mainioita. Hyvä naudanjauheliha levitetään tasaiseksi levyksi, maustetaan itsekunkin maun mukaan mutta vähintään suolalla, pippurilla ja levitetään sinappia pinnalle. Lisätään juustoraastetta (mitä juustoa sitten kukin haluaakin käyttää) ja käännetään liha päällekkäin niin, että mausteet ja juusto jäävät sen sisään. Muokataan lihasta kiinteä pihvi, jota paistetaan 3-4 minuuttia per puoli. Kun kumpikin puoli on saanut kauniin ruskean värin se on valmis. Mausteina voi käyttää mitä sitten kukin haluaa.


    • Alli (hamppamestari)

      Pahoittelen, en tiedä paistamisesta tai mistään, mutta kuitenkin maustamisesta... Jos tahtoo tehdä mehevän ja hyvän.

      1. Ketsuppia & majoneeesia, mistä nyt tykkääkään.
      2. Pippuria
      3. Tomaattia
      4. Juustoa

      Jos ottaa kaupasta valmishampparin, mikroon minuutksi,
      mutta jos on ite paistanut yms., niin vaan syömään! :)

      VAROITUS! Jos pistit mikroon, niin tomaatti on sit ihan helevetin kuuma!

    • antimikrobaby

      Say no for Micros!!!

    • wuffy.

      ---> niin tomaatti on sit ihan helevetin kuuma!

      Kuka nyt tomaattia pistäisi mikroon:) Tai kurkkuja ja salaattia yms.

    • 20+++

      Ei missään nimessä mitään mikroilua. Mikro on tarkoitettu veden kuumentamiseen ja marjojen/einesten tms pika- sulattamiseen. Oikeaan ruoanlaittoon se ei kelpaa.

    • 14t34t

      ei se mikro edes kelpaa veden kuumennukseen, koostumus muuttuu.

    • Kokkimään2000

      Perinteinen hampurilainen

      *Ainekset ja esivalmistelut*

      400 gr paistijauhelihaa
      1 tl suolaa
      1 tl paprikajauhetta
      1/2 tl mustapippuria
      1 tl Tabascoa
      1/2 punasipuli

      Vedä punasipuli hakkeeksi ja kuullota pannussa. Anna jäähtyä hetki. Sekoita ainekset keskenään ja laita jääkaappiin maustumaan.

      Täytteet
      -pihvitomaattia
      -jääsalaattia
      -marinoitua punasipulia
      -suolakurkkua
      -Cheddar-juustoa
      -ketsuppia, sinappia, majoneesia

      Hampurilaissämpylä (mielestäni paras Suomessa on Lidlin "jalkapallosämpylä")

      *Rakentaminen*

      Taputtele jauhelihataikinasta 4 pihviä. Paina keskelle kuoppa niin eivät palloudu paistettaessa.

      Paista pihvit pannussa tai grillissä. Loppuvaiheessa voit laittaa viipaleet Cheddaria pihvien päälle sulamaan. Paahda sämpylä kevyesti leivänpaahtimessa/ pannussa/grillissä.

      Laita pohjalle ketsuppia ja päälle tomaattia. Sitten pihvi. Sipaus sinappia ja suolakurkut. Sitten marinoitu punasipuli ja jääsalaatin lehti. Majoneesia. Sitten kansi päälle ja syömään!

      PS

      Väliin voi laittaa myös tavallista keltasipulia sokerissa paistettuna (1 sipuli, voita, sokeria). Paista sipulit pannussa runsaassa voissa ja ruokalusikallisessa sokeria kullankeltaiseksi.

      PPS

      Helppo ja nopea tapa marinoida punasipulia:

      2 pientä punasipulia
      1/2 dl punaviinietikkää
      2 rkl sokeria
      1 tl suolaa
      1 rkl rypsyöljyä
      mustapippuria myllystä

      Kuori ja suikaloi punasipuli. Etikka, sokeri ja suola kulhoon ja sekoitetaan hyvin. Sipulit joukkoon ja annetaan maustua kymmenisen minuuttia. Lopuksi öljy ja pippuri.

    • erkkiiso

      Syvin olemus on paska. Nökäre jauhelihaa ja vehnäsämpylä, maksaa 5 - 7 €, vaikka nuo paskat tarpeet kork 50 s. Ja pennut syö kun mainostetaan

    • mehukas_medium

      Jauhelihapihvi menee herkästi pilalle jos sen paistaa ylikypsäksi ja kuivaksi. Paistinpannulla paistaessa kannattaa käyttää paistilämpömittaria ja lopettaa paistamisen kun sisälämpötila on 50C (hiukan alle mediumin). Ei päästä pihviä ainakaan yli 54-asteiseksi, muuten se on syömäkelvoton, kuiva ja pilalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe