Julki-imettäjät!

tissit julki!

Ensinnäkin sanon, ettei mulla oo mitään teitä vastaan, MUTTA.. mua huvittaa teidän perustelu "se on niin luonnollista" sille, että saatte imettää julkisesti kaiken kansan nähden.
Alasti oleminen on luonnollista, mutta sitä ei saa silti tehdä julkisella paikalla. Jos juokset tissit paljaana lenkillä niin kohta korjaa maija kyytiin.
Seksin harrastaminen on luonnollista, mutta sitäkään ei saa tehdä julkisella paikalla.
Sama pätee ulostamiseen.
Joten minkä HELVETIN takia teillä on OIKEUS paljastella tissejänne??
Eri asia nää fiksut jotka osaa imettää niin, että sitä ei edes kukaan huomaa (on harsoa tms edessä tai älyävät mennä vaikkapa lastenhoitohuoneeseen/ravintolan hiljaiseen nurkkaan imettämään).
Mäkin haluaisin olla yläosattomissa kesän hellepäivinä, vaan eipä onnistu.
Ei näiden munkaan tissien pitäs ketään traumatisoida sen enempään kuin imettäjienkään.
Miettikää ens kerralla muitaki elkääkää vaa itteenne!

81

1339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oksettavaa

      Samaa mieltä. Ei ollut mikään kaunis näky, kun eräs äiti kaivoi tissin esiin kahvilan ikkunapöydässä ja alkoi pentuaan syöttämään. Jotain rajaa. Ei se lapsi teistä maailman omistajia tee, joten voisitte muitakin miettiä, ennen kuin sen maitokannun siihen tyrkylle otatte

      • ruokaa!mulle heti!

        Oksettiko sinua vauvana,
        kun olit nälkäinen ja äitisi tarjosi sinulle ruokaa?


    • niinpä!!

      Samaa mieltä. Itsellänikin on 2 lasta, nuorempi vielä vauva jota imetän, mutta en koskaan julkisesti. Muutaman kerran olen "pakkotilanteessa" imettänyt kahvilassa nurkkapöydässä niin, että varmasti ei ole mitään näkynyt. Selkä muihin päin, harso edess jne. Muuten menen aina vessaan/lastenhoitohuoneeseen jos ollaan liikkeellä esim. kaupungilla.
      Vähän aikaa sitten näin, kun yksikin äiti avasi napit kauluspaidastaan, otti toisen rinnan esille ja alkoi imettää vauvaansa eräässä julkisen rakennuksen aulassa, ja ohi kulki ihmisiä koko ajan. Siis aivan esillä kaikki. Ja toinen tapaus tulee mieleen eräästä lapsiperheiden suosimasta ravintolasta, jossa yksi äiti imetti vauvaansa tissi esillä samalla kun söi itse pizzaa... Voi apua. Ei sillä että multa ruokahalu menisi tai mitään, mutta ei se kovin kivalta näytä! Ja varmasti ihmiset tuijottaa...

    • sammaa mieltä!

      Ja se kans ihmetyttää, miks naiset heti ku saavat lapsen niin HALUAVAT paljastella itseään? ette te oo halpoja lunttuja, älkää paljastelko itseänne kelle tahansa!

    • julki-imettäjä

      Kyllä on niitäkin ihmisiä ketkä tulevat oikein varta vasten katsomaan selän taakse niitä ryntäitä. Se vasta onkin kamalaa kun yrittää piilottaa rintavarustustaan kaikin keinoin ja toinen huohottaa niskaan. Ei ole muuten helppoa! kun maito ihan suihkuaa rinnoista. Sitä sitten pyyhkeillä ja harsoilla suojataan itsensä ja vauvansa ja samalla yrittää piilottaa itseään. Itse kuulun tähän kategoriaan että mahdollisimman huomaamattomasti yritän homman hoitaa. Siitä vasta paheksuvia katseita saa kun vauva huutaa kurkku suorana eikä äiti tee asialle mitään.

      • E

        Huuda "Raiskaaja" seuraavan kerran.


    • yksi imettäjä

      Hohhoi.

      En usko, että KUKAAN on sitä mieltä, että tiskin iskeminen tiskiin kahvilassa on ok. Paitsi se vajokki joka joskus jossain on tehnyt niin, mutta toivon ettei häntä pidetä julki-imettäjien edustajana, niin kuin puistossa kikkeli heiluen hyppivää nuorta miestä ei pidetä kaikkien iltakävelyllä kävijöiden edustajina.

      Se, mikä minusta on hassua tässä julki-imetyskeskustelussa on se, että missä ovat nämä tissit tiskiin imettäjät? Joskus on nänni vilahtanut avoimessa päiväkodissa tai jopa neuvolan aulassa tms. selkeässä lapsipaikassa, mutta en ole koskaan nähnyt yhtään tissiä kahvilassa, ravintolassa, puistossa jne. (Imetystä kyllä, joskin sitäkin hyvin vähän.) En ole ikinä eläessäni nähnyt imetystä joka näyttäisi siltä, että siinä esitellään tissiä. Se ei tarkoita etteikö joku jossain olisi joskus voinut tehdä ja tekisi jatkossakin niin, mutta se herättää epäilyksen, että ongelman tuskin on kovin suuri jai lähtöisin "julki-imettäjistä" vaan jonkun yksittäisen urpon toilailua.

      Jos nyt puhutaan normaalista julki-imetyksestä, jossa huolimattomuutta tai pakon edessä joskus hetkellisestä näkyy tavallisesti piilossa pidettyjä ihoalueita ja kyse ei ole siitä että sitä utaretta heilutettaisiin kahviaan hörppivän nenän edessä että "katso katso mikä mulla täällä on". Joitakin ihmisiä oksettaa lihavat legginseissä, joitakin vanhukset, joitakin korvakarvat, joitakin paidattomat miehet kaupassa, joitakin luomet (varsinkin jos niissä on karva!), joitakin naisten lyhyeksi kynityt hiukset, joitakin ihottuma tai aivastus, ja joitakin provosoivasti pukeutuneet naiset. Miten paljon pitää yrittää miellyttää ympäristöä?

      Minä olen varmaan sieltä röyhkeämmästä päästä imettäjiä: imetin eilenkin kahvilassa, peitin paidalla minkä voin niin ettei paita mene vauvan suuhun ja häiritse imuotetta, mutta sopivasti sopivasta kulmasta vilkaisseelle nänni varmasti vilahti kun tyttö irrotti otteensa ja kuikuili ympärilleen. Harso on pelkkä vitsi, sitten sitä tissiä vasta näkyykin kun tyttö alkaa leikkiä. Mieluiten imetän niin että laitan koko lapsen pään paidan alle, mutta sopivalla tuulella sekin aiheuttaisi enemmän vilauttelua kun lapsi ei pidä päänsä peittämisestä. Pahoittelen jos joku kärsi, mutta nurkkapöydät oli varattu (viihtyisin muutenkin muualla kuin keskellä salia) ja en tod ajatellut viettää 20 minuuttista lyhyestä tapaamisesta ystävän kanssa vessanpytyllä istuen. (BTW, vessassa imetys on ällöä, jos olisi jotkut järkevät syrjäisät tilat imetykselle,minne sen kaverinkin voisi vaikka ottaa mukaan eikä tartteis eristäytyä, voisin käyttääkin.) Jonkinasteista huomaavaisuutta voi harrastaa ja pyrkiä huomaamattomuuteen, mutta olisi älytöntä käydä joka ikinen kaupunkireissu kököttämässä pytyllä hyvä tovi siltä varalta että joku joskus saattais katsoa sopivasta kulmasta ja tämä ihminen saattais olla juuri se tapaus jota paljas tissi-iho suuresti häiritsee. Harso on kätsy jos muksu antaa sen olla siinä - lycka till jos ei anna ;)

      Luonnollisuus on vajaavainen selitys, koska on tosiaan luonnollisia asioita jotka ei kuulu ihmisten ilmoille. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan vakavissaan vertaa imetystä ulostamiseen tai seksiin.

      Minä en muuten traumatisoituisi sinunkaan tisseistäsi, ja jos tarkkoja ollaan, niin vaikka itse kuljen kesätkin pitkissä hihoissa ja lahkeissa niin minusta naisilla pitäisi halutessaan olla oikeus paidatta siinä missä miehetkin.

      • -----

        Juurikin näin! En itse muista nähneeni koskaan mitään erityisiä vilautuksia kenenkään imettävän tisseistä, vaikka olen sekä itse imettänyt että nähnyt muita imettäviä julkisesti. Edes kotioloissa ei normaalisti kauheasti tissi näy imettäessä, vaikka sitä ei hirveästi tarvitsisi peitellä (toki riippuu vaatteista, mutta minulla). Toisaalta, jos joku vahingossa vilauttaa kadulla, esimerkiksi hame nousee tuulessa, niin se tuntuu olevan kaikkien katsojien mielestä vain huvittavaa. Miksi sitten imettäessä se sama vilauttaminen (vahingossa, koska en tosiaankaan ole nähnyt kenenkään koskaan tahallaan imettävän kovin näyttävästi) on niin kauhistus?

        Ja noille tuleville äideille, jotka pohtivat, miten hoitaa nälkäinen vauva kaupassa: Imettäkään vain. Suurin osa ihmisistä ei edes huomaa kyseessä olevan imetyksen. Pääsääntöisesti imetys huomataan vain silloin, jos se tehdään kauhean näyttävästi ja siksi niistä valitetaankin, kun ei tajuta kuinka moni sen osaa tehdä piilossa.


      • ruokaa!mulle heti!

        Hieno kommentti,
        itsellänikin kaksi lasta, joita joskus "julkisesti" olen joutunut imettämään.
        Homman voi hoitaa huomaamattomasti väljän paidan alla, ei pitäisi häiritä ketään.
        En ymmärrä, miksi naisen rinnat niiden ainoassa, oikeassa käyttötarkoituksessa herättävät niin paljon vihaa???


      • LUONNOLISTA?
        ----- kirjoitti:

        Juurikin näin! En itse muista nähneeni koskaan mitään erityisiä vilautuksia kenenkään imettävän tisseistä, vaikka olen sekä itse imettänyt että nähnyt muita imettäviä julkisesti. Edes kotioloissa ei normaalisti kauheasti tissi näy imettäessä, vaikka sitä ei hirveästi tarvitsisi peitellä (toki riippuu vaatteista, mutta minulla). Toisaalta, jos joku vahingossa vilauttaa kadulla, esimerkiksi hame nousee tuulessa, niin se tuntuu olevan kaikkien katsojien mielestä vain huvittavaa. Miksi sitten imettäessä se sama vilauttaminen (vahingossa, koska en tosiaankaan ole nähnyt kenenkään koskaan tahallaan imettävän kovin näyttävästi) on niin kauhistus?

        Ja noille tuleville äideille, jotka pohtivat, miten hoitaa nälkäinen vauva kaupassa: Imettäkään vain. Suurin osa ihmisistä ei edes huomaa kyseessä olevan imetyksen. Pääsääntöisesti imetys huomataan vain silloin, jos se tehdään kauhean näyttävästi ja siksi niistä valitetaankin, kun ei tajuta kuinka moni sen osaa tehdä piilossa.

        VITTU ONHAN PASKOMINENKIN LUONNOLLISTA MUTTA SEKIN TÄYTYY TEHDÄ LEMUAVASSA VESSASSA EIKÄ KESKELLÄ KAHVILAA?!!!!!!


    • piupau

      Hei, nykyään on sellasia paitojakin, joilla imettäminen on suht huomaamatonta, ja jos omaa pienet rinnat ei tissi siinä paljon vilahda.

      Mä kuulun tähän julki-imettäjä kuntaan, koska ei aina ole aikaa etsiä sitä sopivinta suojaisaa nurkkaa..

      ja aattelen et jos joku esim. marketin kahvilas oo ennen tissiä nähny, nii jo on aika! Mutta mullakin se tissi vilahtelee niin vähän aikaa, ettei siinä ehdi kauheasti kauhistumaan tai kukaan ukko kiihottuu..

    • tissit julki!

      "ja aattelen et jos joku esim. marketin kahvilas oo ennen tissiä nähny, nii jo on aika! "
      no miks naiset jotka ei imetä nii saa kulkea tissit paljaana? koska kyllähän nyt kaikki tissin ovat joskus nähneet.

      ap

      • tissit julki!

        * niin EI saa kulkea tissit paljaana?

        typo =)


    • yx ääni

      Nojoo on olemassa laki, joka vaatii naisia peittämään tissit ja alapää alueet julkisilla paikoilla, ja miesten tulee peittää alapää alue kokonaan.
      Ja mun mielestä se laki on hyvä.
      Mä haluan olla miehen ainoa nainen, jonka alastonta kauneutta katselee, ja mä haluan että mies on elämäni ainoa mies jonka miehistä alastomuutta saan nähdä :)
      eli munkaan mielestä ei oo ok jos joku muija kuvittelee et hän on nyt euroopan omistaja kun imettää lasta, ehei, julki-imetys OK kunhan ei tosiaankaan vilauttele muille ihmisille yhtään liikaa, ja mahdollisimman huomaamattomasti.

      • alastomuus kaunista

        Ai että miehes koko elämänsä aikana näkis kaikista naisista vain sinut alasti? :D Voi hyvä ihme, mikä siinä on niin hirveää, jos katsoo alastonta ihmisvartaloa? Kaunishan se on, miksei voisi KATSOA muitakin alastomia ihmisiä, kuin omaa puolisoa. No joo, tämä meni tyystin ohi aiheen, oli vaan niin kummallisen ahdasmielinen näkemys...


      • otan osaa.....

        Kerro,
        mikä laki vaatii naisia peittämään ylä- tai alapäänsä? Suomen laissa tälläisiä pykäliä ei ole, taidat olla muslimin kanssa naimisissa? Koraanissakaan ei tätä niin tarkkaan määritellä....
        Ainakin Paratiisissa odottaa muutama tuhat alastonta neitsyttä...


    • julki-imettäjä 2

      Luonnollista tai ei, niin vauvalle se nälkä tulee kyllä niin yhtäkkiä, ettei sitä imetyspaikkaa pysty kauaa hakemaan. Lastenhoitohuoneessa hoidan vauvan muuten, mutta harvemmin kehtaan varata sen paikan ainoan lastenhoitohuoneen niin pitkäksi aikaa, että siellä alkaisin imettämään. Tietenkin yritän istua selin "yleisöön" ja toimia mahdollisimman huomaamattomasti. Mutta kun on suotu tällaiset suihkutissit, niin vauva irrottelee otettaan kesken imetyksen eikä mitenkään imetyksen peittäminen paidalla tai harsolla onnistu. Myöskään tutti ja tuttipullo ei kelpaa. Pienen vauvan kanssa kynnys lähteä ruokakauppaankin on jo iso ilman, että alkaa vielä miettimään järkyttyykö joku tissistäni, jos vauvalle tulee nälkä kesken reissun. Mä pystyn kyllä olemaan katsomatta monia minua ällöttäviä asioita, mutta jotkut ei ilmeisesti pysty.

    • yx ääni

      "Ai että miehes koko elämänsä aikana näkis kaikista naisista vain sinut alasti? :D Voi hyvä ihme, mikä siinä on niin hirveää, jos katsoo alastonta ihmisvartaloa? Kaunishan se on, miksei voisi KATSOA muitakin alastomia ihmisiä, kuin omaa puolisoa. No joo, tämä meni tyystin ohi aiheen, oli vaan niin kummallisen ahdasmielinen näkemys..."

      sulle varmaan on turha edes yrittää selittää vai mitä? et yrittäisi edes tajuta :)

    • Tuleva äiti

      Pian syntyvän lapsen äitinä kiinnostaa, että mitä sitten pitää tehdä, jos on vauvan kanssa kaupassa/kahvilassa tms. ja vauvalle tulee nälkä? Kai se vauva on pakko siinä julkisesti syöttää, kun ei kai se kovin kauaa jaksa maitoa odottaa? Eikä kaikissa paikoissa edes ole vessoja, ja muutenkin tuntuu aika kurjalta ajatus siitä, että toinen joutuisi syömään wc:ssä...

      Vai onko tosiaan niin, että äidin ja vauvan pitäisi pysyä se 6 kk tiiviisti kotona, jottei vaan joudu julkisesti imettämään?

      • Kolomen äippä

        Ei se vauva siihen nälkäänsä kuole, vaikka vähän katselisitkin ympärillesi sopivaa tissittelypaikkaa. Useimmät äidit myös osaavat hirmu hyvin ennakoida lapsen tissittelyn tarpeen. Toki voi olla niitäkin, joilta luonnolliset äidinvaistot tyystin puuttuvat. :)


      • ,.-,.-,.-,.-
        Kolomen äippä kirjoitti:

        Ei se vauva siihen nälkäänsä kuole, vaikka vähän katselisitkin ympärillesi sopivaa tissittelypaikkaa. Useimmät äidit myös osaavat hirmu hyvin ennakoida lapsen tissittelyn tarpeen. Toki voi olla niitäkin, joilta luonnolliset äidinvaistot tyystin puuttuvat. :)

        Asiaa


      • E

        Imetät vaan. Ei sitä kukaan jaksa puolen tunnin kauppareissua kulkea rääkyvän vauvan kanssa. Jos joku vetää herneen nenään, ni sano, että jokaisella on oikeus syödä, kun on nälkä.


      • suosittelen

        Opetin vauvan pienestä pitäen syömään sekä tissistä että pullosta. Nyt kelpaa ongelmitta molemmat ja ei ole nirso edes lämpötilasta. Ah sitä helppoutta kun lähtee kaupungille, kahvilaan, ravintolaan tms. Sen kun vaan antaa pumpattua maitoa pullosta ja voi syöttää tosiaan missä vaan, vaikka ensiapuhörpyt jo kassajonossa jos iskee joku aivan yhtäkkinen nälkäitku. Jos hoitohuone on lähellä tietysti imetän, mutta aina on pullo pumpattua kaiken varalta mukana. Ei koskaan tarvitse hermoilla julki-imetystä, peitellä tissejä, miettiä mitä muut ajattelee tai edes miettiä kaupungille menoa kun aina on maitoa helposti saatavilla.


      • Niin no....
        suosittelen kirjoitti:

        Opetin vauvan pienestä pitäen syömään sekä tissistä että pullosta. Nyt kelpaa ongelmitta molemmat ja ei ole nirso edes lämpötilasta. Ah sitä helppoutta kun lähtee kaupungille, kahvilaan, ravintolaan tms. Sen kun vaan antaa pumpattua maitoa pullosta ja voi syöttää tosiaan missä vaan, vaikka ensiapuhörpyt jo kassajonossa jos iskee joku aivan yhtäkkinen nälkäitku. Jos hoitohuone on lähellä tietysti imetän, mutta aina on pullo pumpattua kaiken varalta mukana. Ei koskaan tarvitse hermoilla julki-imetystä, peitellä tissejä, miettiä mitä muut ajattelee tai edes miettiä kaupungille menoa kun aina on maitoa helposti saatavilla.

        Minä en ikinä hermoillut julki-imetystä, joten maitoa oli helposti saatavilla koko ajan =D
        En minä pitäisi pumpattua maitoa lapselle x-ajan taskussa, todella hygienistä.
        Ja siitä pullolle opettamisesta.. Esim meidän uksu huusi kuin pistetty sika jos koitti antaa pullosta, ei se vain ollut sen arvoista että olisi väkisin opettanut pullolle, kun kukaan ei oikeasti kärsi siitä että vauva syö missä tahana, vaikka keskellä kauppakäytävää. Ei sitä tissiä tartte siellä heilutella, kun tietää mitä tekee koko tilanne on täysin huomaamaton.
        Toiset ei vaan osaa =D


      • ei pidä paikkaansa
        Niin no.... kirjoitti:

        Minä en ikinä hermoillut julki-imetystä, joten maitoa oli helposti saatavilla koko ajan =D
        En minä pitäisi pumpattua maitoa lapselle x-ajan taskussa, todella hygienistä.
        Ja siitä pullolle opettamisesta.. Esim meidän uksu huusi kuin pistetty sika jos koitti antaa pullosta, ei se vain ollut sen arvoista että olisi väkisin opettanut pullolle, kun kukaan ei oikeasti kärsi siitä että vauva syö missä tahana, vaikka keskellä kauppakäytävää. Ei sitä tissiä tartte siellä heilutella, kun tietää mitä tekee koko tilanne on täysin huomaamaton.
        Toiset ei vaan osaa =D

        En minäkään mitään pumppailtuja maitoja mukana kanniskellut, mutta pitääpä korjata tuo käsityksesi pumpatun maidon säilyvyydestä. Jos pullo on puhdas ja steriloitu, säilyy maito huoneenlämpötilassa kuusi tuntia, jopa pidempäänkin aivan helposti. Äidinmaidon säilyvyys on huomattavasti muita maitotuotteita parempi ja äidinmaito on erittäin huono isäntä bakteerikasvustolle. Tämä on ihan tutkimuksissa todettu ja sen takia pumpatun maidon tarjoaminen on todellakin hygieenistä, vaikka maito olisi ollut lämpimässä useita tunteja.


      • outo kommentti
        Niin no.... kirjoitti:

        Minä en ikinä hermoillut julki-imetystä, joten maitoa oli helposti saatavilla koko ajan =D
        En minä pitäisi pumpattua maitoa lapselle x-ajan taskussa, todella hygienistä.
        Ja siitä pullolle opettamisesta.. Esim meidän uksu huusi kuin pistetty sika jos koitti antaa pullosta, ei se vain ollut sen arvoista että olisi väkisin opettanut pullolle, kun kukaan ei oikeasti kärsi siitä että vauva syö missä tahana, vaikka keskellä kauppakäytävää. Ei sitä tissiä tartte siellä heilutella, kun tietää mitä tekee koko tilanne on täysin huomaamaton.
        Toiset ei vaan osaa =D

        "Toiset ei vain osaa =D"

        Niin no, miten sen nyt ottaa. On käynyt mielessä, että toisilla maitoa todella tulee runsaasti, suorastaan yli äyräiden. Suihkuaa ja sotkee, vauva on surkeana kun lentää naamalle, ei saa nieltyä sitä tahtia, kakoo ja tuntee varmaan hukkuvansa jne.Eipä auta tiheät syöttövälit, pahentavat vaan tilannetta pidemmällä tähtäimellä kun kroppa kuvittelee tarvitsevansa lisää maitoa. Haluaisin nähdä miten sinä hoidat silloin asian huomaamattomasti kun maito lentää metrin päähän ja vauva irrottaa paniikissa otteensa jatkuvasti, itkee ja melskaa. Kotona imettäminen on mukavaa kun voi rauhassa lypsää ensin pahimman paineen pois ja vauva saa rauhassa sotkea sen minkä sotkee, vaihtovaatetta on tarvittaessa saatavilla, ei haittaa jos tarvitsee pitää jatkuvasti röyhtäystaukoja tissi paljaana tai jos vauva huito ja hermoilee.

        Ei se osaamisesta ole kiinni, vaan yksilöllisistä eroista. Vai ilkuitko nyt vauvaa...? Meinaat, että toiset vauvat ei vaan osaa, toisin kun sinun?


    • maitoaaaa heti!

      Kolomen äippä: varmasti ei nälkäänsä kuole, mutta paljon enemmän se kanssaihmisiä riipii, jos pikkuvauva itkee kovaa nälkäänsä, kun jos vauvaa imetetään heti kun on nälkä. Lapsia on niin monta eri tyyppiä, jotkut on tasaisin välein nälkäisiä, toiset eivät. Jos oma jälkikasvu sattuu olemaan epäsäännöllisemmin syövää ei siinä välttämättä mitkään meedion taidot riitä ennustamaan seuraavaa ruokinta-aikaa. Säännöllisiin imetysaikoihin pyrittiin joskus 1970-luvulla ja silloin monella imetys loppui ennen kuin äiti itse olisi halunnut. Lapsentahtinen imetys on yksi parhaista keinoista saada maito riittämään ja varmistaa vauvan sopiva ravinnonsaanti.

      Olkaa huoleti tätä palstaa lukevat tulevat äidit! Ei ihmiset onneksi ole niin tuomitsevia julki-imetyksestä kuin palstaa lukemalla voisi kuvitella. Itse olen imettänyt 1,5-vuotiastani jos jonkinlaisissa paikoissa ja ikinä en ole nähnyt paheksuvaa katsetta tai kukaan tullut huomauttamaan. Samoin on kokeneet imettäneet ystäväni. Ja niin pitää ollakin. Mielessään voi paheksua, mutta kyllä pikkulapsen pitää saada syödä silloin kun on nälkä!

      • Hyi olkoon

        1,5-vuotiaan pääasiallinen ravinto on kyllä ihan muu kuin tissi. Kuvottavaa, että imetetään noin isoa. Ja vielä julkisesti. Oksettavaa.


      • Kolomen äippä

        Ei täysimetetty lapsi vielä viidessä minuutissa edes ehdi alkaa itkeä kovaa nälkäänsä, paitsi jos hän on jo valmiiksi nälkiintynyt tai tottunut, että vain hillittömällä huutamisella saa sen tissin suuhun.

        Lapsihan alkaa kitisemään ja hamuilemaan tissiä, kiemurtelemaan ja känisemään. Tuolloin vauveli vielä rauhoittuu, kun häntä kanniskellaan ja samalla jutellaan ja hyssytellään. Siinä sitten voi samalla katsastaa rauhallisen tissittelypaikan.

        Minä en häiriinny vaikka joku imettäisi estradilla, mutta tykään että lapselle voisi antaa ruokailurauhan. Ei lapsentahtinen imetys tarkoita sitä, ettei lapsen anneta odottaa tissiä edes viittä minuuttia. :D
        Päin vastoin pieni odotus takaa tehokkaamaan imetyksen.


      • ,.-,.-,.-,.-
        Kolomen äippä kirjoitti:

        Ei täysimetetty lapsi vielä viidessä minuutissa edes ehdi alkaa itkeä kovaa nälkäänsä, paitsi jos hän on jo valmiiksi nälkiintynyt tai tottunut, että vain hillittömällä huutamisella saa sen tissin suuhun.

        Lapsihan alkaa kitisemään ja hamuilemaan tissiä, kiemurtelemaan ja känisemään. Tuolloin vauveli vielä rauhoittuu, kun häntä kanniskellaan ja samalla jutellaan ja hyssytellään. Siinä sitten voi samalla katsastaa rauhallisen tissittelypaikan.

        Minä en häiriinny vaikka joku imettäisi estradilla, mutta tykään että lapselle voisi antaa ruokailurauhan. Ei lapsentahtinen imetys tarkoita sitä, ettei lapsen anneta odottaa tissiä edes viittä minuuttia. :D
        Päin vastoin pieni odotus takaa tehokkaamaan imetyksen.

        Siis SINUN lapsesi kitisee, hamuilee ja kiemurtelee aluksi. Jonkun toisen lapsi herää täydestä unesta huutamaan kurkku suorana. Eivät kaikki lapset ole samanlaisia kuin sinun.


      • ,.-,.-,.-,.-
        ,.-,.-,.-,.- kirjoitti:

        Siis SINUN lapsesi kitisee, hamuilee ja kiemurtelee aluksi. Jonkun toisen lapsi herää täydestä unesta huutamaan kurkku suorana. Eivät kaikki lapset ole samanlaisia kuin sinun.

        Niin onhan niitä sairaitakin lapsia, mutta nyt oli kyse "eppunormaaleista", joita ei ole opetettu vain huutamalla saamaan ruokaa. :D


      • ,.-,.-,.-,.-,.-
        ,.-,.-,.-,.- kirjoitti:

        Niin onhan niitä sairaitakin lapsia, mutta nyt oli kyse "eppunormaaleista", joita ei ole opetettu vain huutamalla saamaan ruokaa. :D

        Minun lapseni on ihan terve kaikin puolin, mutta hän kuuluu juuri noihin edellä mainittuihin, jotka heräävät unesta huutamaan nälkäänsä kurkku suorana. Neuvolassa tätä ihmettelin ja ihan normaalia oli terveydenhoitajankin mielestä. Ja jos sitä ruokaa ei suhteellisen pian ala tulla, niin vauva hermostuu niin pahasti, ettei huudoltaan meinaa saada edes syödyksi sitten kun sen tissin saa. Eli kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin sinun. Ei tässä, eikä muissakaan asioissa.


      • Onnittelut
        ,.-,.-,.-,.- kirjoitti:

        Niin onhan niitä sairaitakin lapsia, mutta nyt oli kyse "eppunormaaleista", joita ei ole opetettu vain huutamalla saamaan ruokaa. :D

        päivän tyhmimmästä kommentista =)
        "Niin onhan niitä sairaitakin lapsia, mutta nyt oli kyse "eppunormaaleista", joita ei ole opetettu vain huutamalla saamaan ruokaa. :D "

        Onhan se ihan järkyttävää että vauvatkin on yksilöitä eikä kaikki toimi samalla tavalla =D


      • Sirkka Heinänen
        Hyi olkoon kirjoitti:

        1,5-vuotiaan pääasiallinen ravinto on kyllä ihan muu kuin tissi. Kuvottavaa, että imetetään noin isoa. Ja vielä julkisesti. Oksettavaa.

        HYI HYI HYI!!

        TISSIT PIILOON!


      • Onnittelut sinulle
        Onnittelut kirjoitti:

        päivän tyhmimmästä kommentista =)
        "Niin onhan niitä sairaitakin lapsia, mutta nyt oli kyse "eppunormaaleista", joita ei ole opetettu vain huutamalla saamaan ruokaa. :D "

        Onhan se ihan järkyttävää että vauvatkin on yksilöitä eikä kaikki toimi samalla tavalla =D

        Juu, tuollalailla niitä vaikeita yksilöitä tehdään. :D


    • maitoaaaa heti!

      WHO:n imetyssuositus on puoli vuotta täysimetystä ja osittaisimetystä kahden vuoden ikään asti tai pidempäänkin, jos äiti ja lapsi haluaa. Suositus koskee myös teollisuusmaita. Tottakai 1,5 vuotiaani saa paljon muutakin ravintoa kuin äidinmaitoa ja julki-imetys tilanteita ei tule niin usein kuin täysimetyksen aikana. Taaperon imettämisen paheksunta on kovin länsimainen ilmiö.

    • 14+1

      Mulle on ihan sama missä kukin imettää. Mutta jos imettää lastenhoitohuoneessa, niin ei tarttee sit sitä ovea laittaa lukkoon. Kun välillä näkee näitäkin, jotka puoleksi tunniksi valloittavat koko huoneen eikä muille ole sinne asiaa. Siinähän venailet sitten ulkopuolella, kun omalla vauvalla on vaippa valskannut ja kakat on housuilla.

    • Tuleva äiti

      Onko jollain kokemusta kantoliinassa imettämisestä? Sen suojassahan kai voi aika huomaamattomasti imettää julkisestikin?

    • ohoh2

      vastasyntyneen äitinä olen hämmästynyt julki-imetys vastaisuudesta. Itse olin siinä uskossa, että kahvilassa ym on ok imettää, ja sitten se ei olekaan.

      • Pässi

        Voisitkohan kertoa mikä saa sinut uskomaan että jos ihminen menee kahville niin hänelle olisi ok että vieruspöydässä joku lyö tissit tiskiin?


    • maitoaaaa heti!

      ohoh2, imetä ihan huoleti missä hyvältä tuntuu! Sinulla on oikeus liikkua kaupungilla myös pikkuvauva-aikana ja pienen vauvan nälkää ei tosiaan voi aina ennakoida. On myös aivan luonnollista ja yleistä, että pieni vauva haluaa syödä todella tiheään. Rintaa kannattaa tarjota aina kun lapsi haluaa, koska tiheillä syömisillä vauva pitää yllä äidin maidontuotantoa ja tarvitessaan "tilaa" suurempia maitomääriä. Näiden nimettömien keskustelupalstojen taipumuksena on vetää puoleensa enemmän "julki-imetyskielteisten" ihmisten kirjoitksia kuin niiden, jotka suhtautuvat tyynesti julki-imetykseen.

      Olen myös samaa mieltä 14 1 kirjoittajan kanssa lastenhoitohuoneiden ja vessojen varaamisesta imetyskäyttöön.

    • olisiko tämä pervoa?

      voisko joku imettää mua?

      ei merkitystä näkyykö tissit naapuripöytään vai ei.

    • Pässi

      Siis juurikin olin tänne tulossa tekemään samasta aiheesta keskustelua tämän http://www.iltalehti.fi/nainen/2012070515808298_na.shtml uutisen luettuani, mutta joku olikin kerinnyt ensin.

      Nyt kun olen kohta vuoden työskennellyt eräässä kahvilassa, minkä mammat ovat ottaneet omakseen, on pakko vähän avautua. Täällä on hyvät puitteet treffata muita mammoja ja hengata sen vauvansa kanssa. Löytyy mattoa, säkkituolia, paikka on rauhallinen.. Eikä mulla olekaan näiden mammojen hengailua yhtään sen enempää vastaan kuin vaikka teinien. Ongelma onkin se miten nämä käyttäytyy. Annetaan sen muksun juoksennella ympäriinsä samalla kun syödään, ovatpa jotkut jopa jättäneet lapsensa pariksi tunniksi keskenään riehumaan tänne sillä aikaa kun ovat käyneet itse shoppailemassa. Annetaan muksujen rääkyä. Imetetään niin että tissit on kaiken kansan nähtävillä. Mikä siinä harson käyttämisessä on niin vaikeaa? Ja vaikka ihan vieressä on iso ja siisti lastenhoitohuone, niin eipä juuri sinne vaivauduta menemään edes vaippaa vaihtamaan, vaan sekin hoidetaan keskellä kahvilaa. Vaippa tietenkin jätetään muovipussiin pöydälle. Kuten myös iso kasa muuta roskaa tissiliivinsuojuksista lähtien. Hyi hel...!

      Siis ihan oikeasti? Onko ne yleiset käytöstavat ja kanssaihmisten kunnioittaminen jäänyt sinne synnytyssaliin? Ei ihme että liikenteessä olevia mammoja ei katsota kovin hyvällä.

      • no huhhuh...

        Siis missä ihmeessä tällaista meininkiä on... IKINÄ en ole moista nähnyt, eikä kyllä kukaan ystäväpiirini äideistä tuolla tavalla käyttäisi, ei ikimaailmassa! Toinen juttu on sitten se, että miten ihmeessä kahvilanne sallii moisen menon? Onhan ne säännöt oltava tuollaisilla törkymammoillakin! Miksette huomauta asiasta tiukasti?


    • eräs imettävä äiti

      Pässi:, ikävää, että työpaikallasi epäsiististi ja piittaamattomasti käyttäytyvät "mammat" ovat pilanneet mielikuvasti julkisesti imettävistä äideistä noin ylipäätään. Eri paikoissa julkisesti imettäviä äitejä aika paljon nähneenä en kyllä itse ole vielä törmännyt kahvilapuolella vaippaa vaihtaviin, liikun varmaan eri kahviloissa ja eri aikaan. Tiedän toki, että mm. monet Helsingin keskustan kahvilat on "vauvatreffaajien" suosiossa.


      "Ongelma onkin se miten nämä käyttäytyy. Annetaan sen muksun juoksennella ympäriinsä samalla kun syödään, ovatpa jotkut jopa jättäneet lapsensa pariksi tunniksi keskenään riehumaan tänne sillä aikaa kun ovat käyneet itse shoppailemassa. Annetaan muksujen rääkyä." ..."Ja vaikka ihan vieressä on iso ja siisti lastenhoitohuone, niin eipä juuri sinne vaivauduta menemään edes vaippaa vaihtamaan, vaan sekin hoidetaan keskellä kahvilaa. Vaippa tietenkin jätetään muovipussiin pöydälle. Kuten myös iso kasa muuta roskaa tissiliivinsuojuksista lähtien."

      Oletko ottanut asian puheeksi työkavereidesi/esimiehesi/kahvilaketjun johdon kanssa pohtien miten toimia näissä tilanteissa? Entä oletko itse huomauttanut vaippojen vaihdosta, lasten yksin jättämisestä ym ongelmallisista seikoista asiakkaiden kanssa suoraan? Onko kahvilan johto kieltänyt asiallisen huomauttamisen, vai onko asikakkaan "ojentaminen" vaan kiusallista (minkä ymmärrän kyllä hyvin), vaikka siihen todella olisi syytä?

      "Imetetään niin että tissit on kaiken kansan nähtävillä. Mikä siinä harson käyttämisessä on niin vaikeaa?"

      Itse en ole tällaiseen imetykseen juurikaan törmännyt, ihan valtaosa imettää harson tms suojassa. Uskon, että kukaan äiti ei Suomessa imettäessään _tahallaan_ rintojaan esittele, vaan niissä tilanteissa vauva joko repii harsoa tai imetys on tälle äidille ja vauvalle muutenkin haastavaa, esim. maito ei heru helposti ja siksi äiti vaihtaa imetettävää rintaa usein. On todella kunnioitettavaa, että "hankalamminkin" imetettävän vauvan äiti jaksaa sinnikkäästi imettää ja rohkenee liikkua kodin ulkopuolella. On myös äitejä, jotka hankalien imetystilanteiden takia siirtyvät korvikkeeseen, mikä on tietenkin ihan äidin oma päätös, mutta siihen päätökseen voi vaikuttaa joskus myös kanssaihmisten tuomitseva asenne julki-imetystä kohtaan.

    • lurilii

      Hahhahhaa!! Kyllä on naurettavaa! Jos joku koira / kissa imettäisi kadulla pentujaan niin että tissit vaan lutkuisi ja löllyisi niin olisitte silleen että hellanduudeli lässyn lässyn lää!sitten kun ihmislapsi ruokailee julkisella paikalla ja tissi vähän vilahtaa ollaan niin kauhuissaan ja kaikki maailman äidit ovat syntisiä jotka julkeavat imettää.

    • Äiti91

      Olen yksinhuoltaja äiti ja kyllä minun täytyy joskus köydä kodin ulkopuolellakin esim. Kaupassa yms. Ja silloin minulla on kaksi kuukautinen poikani mukana ja välillä hänelle tulee kesken kaiken nälkä vaikka kuinka olisin hänet syöttänyt juuri ennen kun lähtöä. Silloin imetän julkisella paikalla, etsin jonkun syrjäisen paikan( vaikka puiston penkki tai kahvilan nurkka pöytä) ja imetän lastani, kertaakaan ei ole tissini vilkunnut sillä aina jokin peitto tai harso edessä. Yleensä saan pahoja katseita mutta en välitä sillä lapsella on nälkä ja silloin hänelle kuuluu antaa ruokaa. Sitten vielä sanotaan että lasta tulisi imettää 6kk ikäiseksi.

      • eräs imettävä äiti

        Äiti91, hienoa että rohkenet imettää pientä lastasi pahoista katseista huolimatta. Tarkennan vain viimeistä lausettasi:"Sitten vielä sanotaan että lasta tulisi imettää 6kk ikäiseksi." Suositushan on 6kk täysimetystä ja imetystä muun ruoan ohella vähintään 1 vuoden ikään.


    • Itsekin täysi-imetin

      Eiköhän se ole nykyisissä länsimaissa ihan hitonmoista kaksinaismoralismia, että vauvan julkista imettämistä pidetään ällöttävänä ja siveettömänä itsensä paljasteluna. Samoissa maissa jossa miehet voivat karvaisen kaljamaharöllykkänsä kanssa ilman paitaa tepastella julkisella paikalla. Maissa, jossa on normaalia kulkea nippa nappa nännit peittävässä kaula-aukossa, tai pikkuruisissa minishortseissa joista pyllynposket tunkevat ulos. Tai nykyinen harso/pitsimuoti jossa naiset laittavat läpinäkyvän harsopaidan alle vain rintsikat. Lehtien sivuilla silarimimmit kilpaa esittelevät sulojaan. Sellaisten lehtien, joita myös lapset saavat ostaa. Miten joku edes kehtaa sanoa lapsen imettämistä perverssiksi ja niin likaiseksi ettei voi suurinpiirtein olla samassa tilassa. Ennen imettävä äiti oli pyhä. Ja mulle se on sitä vieläkin. Kunnioittaen katson naista joka lapsensa imettäen ruokkii. Aivan kuten luonto on tarkoittanut.

      • asdfrewqlö

        "Ennen imettävä äiti oli pyhä". Koska sellainen aika on ollut?


      • imetysta tukien

        nnniin samaa mielta! Ihan alyton aihe tassa uurrettujen kaula aukkojen ja mikrosortsien maailmassa. Ihmiset palelee pikkuruisissa vaatteissaan,eipa haittaa minua,mutta on se hiukan outoa et joku jaksaa pahastua tissista joka vahingossa saattaa vilahtaa vauvan ruokaillessa.


    • Voi luoja

      Ennen kuin sinä napero synnyit

      • asdfrewqlö

        Eli siis ennen vuotta 1965?


    • äippä886

      Imettäkää missä vain haluatte, eikö pääasia oo että nälkäinen lapsi saa ruokansa?
      Jos se jotain kateellista tai ahdasmielistä haittaa niin antaa haitata! Itseäni ei vois vähempää kiinnostaa mitä joku ohikulkija ajattelee jos ruokin nälkäistä lastani.

    • Syntinen nainen

      Luulen, että ärtymys julki-imetystä kohtaan johtuu siitä, että siitä on seksikkyys kaukana. Ja seksikkyyshän on nykyisin rintojen tehtävä. Jos niitä käytetään muinaisaikaiseen tehtäväänsä eli imettämiseen, se nyt vaan on niin... no, epäseksikästä.

      Vertaus eläimeen, joka imettää pentujaan, oli aika hyvä. Olisin itsekin lässyttämässä herrandyydeliä, jos näkisin sellaista, mutta ihmispennun imetys vaan aiheuttaa lähinnä vilunväristyksiä. En keksi muuta syytä kuin sen, että rinnat ovat muodostuneet minulle kieroutuneesti seksikkyyden symboliksi ja niiden väärinkäyttö (eli imetys) aiheuttaa kuvotusta. Sitten taas kissoja, koiria ja muita metsäneläimiä en ajattele seksuaalisessa merkityksessä, joten niiden imetys on suloista ja viatonta.

      Uskon, että jollakin tapaa eläinten viattomuus vs. ihmisten syntisyys on se juttu, mikä julki-imetyksessä kaihertaa.

      Olen nainen, vaikka tekstini näköjään kuulostaa ihan miehen kirjoittamalta.

    • mie

      Syntinen nainen,: mielenkiintoista tekstiä. Vaikka itse ajattelen ihan eri laillla ja imetän lastani julkisestikin ymmärrän hyvin ajatuksenkulkusi. Uskon että se on juurikin näin. Meidän ajattelu on vaan niin vääristynytta ja värittynyttä että luonnollisesta on tullut epäluonnollista.

      Itse imetän joskus vessassa, jos tuntuu siltä, että saadaan liikaa härskejä/inhoavia katseita. Viimeksi eilen kuitenkin myös lounasravintolassa. En itse vielä syönyt ja pöytä oli muistakin ruokailijoista tyhjä. Ihoa ei kyllä vilkkunut. Ainakaan meidän perheen elämäntyyliin ei mitenkään mahdu se, että kaveri ,joka ei edes huoli pulloa, sitois äidin menemiset kotiin. Tai vaihtoehtoisesti pitäis aina miettiä etukäteen missä voi imettää. Ei ihme että äitit siirtyy korvikkeeseen tai toiset ei halua lapsia ollenkaan. Ihme maailma!!

    • Syntinen nainen

      mie:

      Jeps. Juuri tuo vääristynyt ajattelu oli se mitä hain tekstilläni takaa. Kiintoisaa kai sinänsä, että huomaan itse olevani ajatuksiltani vääristynyt. :] Niinkin vääristynyt, etten edes lapsia halua. Tosin se ei johdu pelkästään imettämisestä. :D

      • Ismo Laitela

        Perunamuusia Ismon salaisella nakkikastikkeella.
        Jälkiruuaksi luumukiisseliä ja tissihierontaa.

        Nyt vain 5,95e Ismon Valinnasta.
        Teretulemast!


    • Rintaruokinnan puole

      Hyvä, että tiedostatte vääristyneen ajattelumaailmanne. Kun ymmärrätte sen, niin voinette sitten yrittää ymmärtää myös sen, ettei kaikilla ole samanlaista ajattelumallia. Nyt täytyy muistaa, että lapsella on oikeus rintaruokintaan. Naisella on oikeus rintaruokkia lastaan. Eikä mikään edellytä tekemään sitä paskahuusissa. Lakiin tai muihinkaan eettisiin sääntöihin ei ole kirjattu mitään päinvastaista. Koittakaa siis kestää. Kääntäkää vaikka päänne pois, jos ette pääse eroon likaisesta ajattelutavastanne.

    • ...

      Mielestäni on aivan kauheaa imettää pientä lasta paskaisessa yleisvessassa ainoastaan sen takia että jonkun mielestä julki-imetys on ällöä! Menkääpä itse syömään yleiseen vessaan!

      Joten meinaan tulevaisuudessakin imettää julkisilla paikoilla jos tarvitsee!

      • JÄRKI KÄTEEN

        Paskominenkin on luonnollista mutta valitettavasti sekin mitää tehdä haisevassa vessassa eikä keskellä kauppakeskusta?


    • Syntinen nainen

      Heh. Mä olen useinkin syönyt yleisessä vesssassa, koska en julkea syödä eväitä julkisesti. Mutta olenkin kieroutunut siinäkin.

    • julki-imetys EI!

      On hölmöä aina käyttää argumenttia "...miltä sinusta tuntuisi syödä vessassa..". En usko, että vauva siitä mitään traumoja saa, äidin lämmin iho ja rinta siinä on pääasia. Itse en voi sietää imetystä julkisilla paikoilla. Piste. Olen äiti itsekin enkä juurikaan liikkunut kodin ulkopuolella imetysaikana. Lapsen isäkin voi käydä ruokakaupassa. Tässä poikkeuksena tietysti yksinhuoltajat, joille hatunnosto yksin jaksamisesta. Mutta onko se NIIN vaikeaa olla kotona edes sitä imetysaikaa, siis sitä tiivistahtista imetysaikaa? Mikä ihmeen pakko on lähteä heti liikenteeseen, jos vauva vielä on niin pieni, että tarvitsee usein rintaa? Ei kai se oma koti nyt mikään vankila ole?

      • Sahlam al Hiraq

        Maitoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

        NAM NAM NAM NjjAMMMM


    • Minävaan91

      Olen yksinhuoltaja ja 4kk:n ikäisellä lapsellani ei ole säännöllistä ruoka-aikaa, joten en voi tietää milloin hänelle tulee nälkä. Välillä menee tunti, välillä kolme tuntia. Kun nälkä tulee on sitä tissiä annettava paikasta riippumatta. En voi imetysaikaa olla vain kotona, koska täytyy käydä kaupassa, neuvolassa yms. Enkä ymmärrä miksi pitäisi eristäytyä vain kotiin kun lapsi syntyy.

    • Julki-imettäjä 2

      Vielä takertuisin siihen seikkaan, että on kohtuutonta viedä lastenhoitohuone 30min ajaksi imetystä varten. Joku sitten hyssyttelee sen ajan rääkyvää lasta jolla on tavarat housussa. Ja kyllä mulle on sanottu kaupassa jo 1min vauvan itkun alettua, että syötä nyt se. Eli toisia kyllä, äidin lisäksi, itkevä vauva häiritsee.

    • Imetän kaikkialla

      Minusta tuntuisi täysin järjenvastaiselta mennä vessaan imettämään. Ei siellä muutkaan syö...Olen imettänyt nyt kolme vuotta ja siihen mahtuu imetystä ihan, siis ihan kaikkialla. Metrossa, bussissa, lentokoneessa, laivassa...Ravintolassa, kahvilassa, puistossa, museossa, kauppakeskuksessa, kirkossa... Suomessa, Espanjassa, Saksassa, Englannissa, Eestissä, Turkissa ja Ruotsissa...Toistaiseksi kukaan ei ole häiriintynyt...

      • Pitkäimetys

        ...ja poikani kyllä osaa sanoa, että "äiti anna tisulia".

        Keskustelemme tyyliin:
        "Äiti, mulla on jano..."
        "Mulla on laukussa pillimaitoa"
        "En halua lehmänmaitoa...haluan äidinmaitoa..."
        "Äiti ei anna tissiä nyt, on kiire...ei voida jäädä tähän istumaan"
        "No, anna pillimaitoa..."
        "Odota vähän"
        "Saanhan kotona sitten tissimaitoa"
        "Joo, saat sitten..."

        Keskustelumme toki joissain tilanteissa on alkanut jo minuakin nolottaa vähän, mutta aion jatkaa tissittelyä edelleen! Se on lapseni etu ja sen uhrauksen teen mielelläni (siis olen saatavilla ja en käytä päihteitä). Erityisesti miehiä keskustelumme tuntuu huvittavan! Hyvä niin! :-)


    • Suck It

      ^ Imetyksestä mitään tietämättömänä, mutta... Voiko oikeasti olla lapsen etu, jos penikka osaa jo puhua "haluan äidinmaitoa" ja sitä imetetään? :o

      Oma äitini meni ja imetti mua 3-vuotiaaksi saakka, ja joo, sen ikäinen varmasti pystyy keskustelemaan jotenkin tuohon tyyliin, kai. En tiedä lapsista, mutta luulisin. Anyways, äitini on nyt vielä nytkin kun olen lähes kolmekymppinen, hyvin kiinni minussa ja ollut erittäin takertuvaa sorttia...

      En sano, että tuo piiiiiitkällinen imetys olisi sen aiheuttanut, mutta pitkällinen imetys saattaa olla oire jostakin läheisriippuvuudesta tms. Tietenkin äitini muisti sitten vanhempana huomauttaa kuinka on uhrannut rintansa ja vartalonsa minun vuokseni.

    • Yrjö Urpola

      HYI TISSIMAIDOLLE!

      KAUPASTA SAA ERITTÄIN MAINIOTA LEHMÄNMAITOA!

    • Tissittelyä

      Vanhaa juttua, mutta jatkanpa tähän. Itse imetän 1v9kk ikäistä tyttöstäni edelleen. Ei ole tullut mieleenkään että imetysaikana voisi liikkua kodin ulkopuolella! Haloo eihän aidin ja lapsen ole tarkoitus jäädä neljän seinän sisälle. Julki-imettäjä minusta tulis ilman sen suurempaa ajattelemista, taisi ensimmäinen kerta olla puistossa, kun olimme miehen kanssa menossa syömään ja lapselle tuli kova nälkä, hän taisi olla siinä 2kk ikäinen. Sen jälkeen on tullut imetettyä jos jossakin, ja itseasiassa täytyy sanoa etten ole saanut paheksuvia katseita, tai sitten en vaan ole noteerannut niitä. Muistan että yksi vanha rouva tuli kerran juttelemaan kun huomasi imetykseni ja oli niin ihmeissään positiivisessa mielessä että ylipäätään äidit imettää :) On hienoa että voi antaa lapselleen äidinmaitoa, ja ruokaa silloin kun lapsi sitä kaipaa. Kohteliasta on toki pyrkiä tekemään se huomaamattomasti: huivi tai harso on siihen tarkoitukseen oikein kätevä, samoin imetystä varten suunnitellut paidat ovat käteviä.
      Vessassa olen pari kertaa imettänyt, mutta kyllä se tuntui todella ällöttävältä, ja ahtaalta. En syö itse vessassa, niin en katso että se on lapsellekaan oikea ruokailupaikka.
      Nykyisin toki tissittelyt on lähinnä aamu ja ilta tisseilyä, joten enää en ole pahennusta/ihailua herättämässä kaupungilla :) Olisi kyllä lapsen kanssa ollut haastavaa jos en olisi ollut näin rohkea. Eihän siinä rintoja paljastella kun tisu vaivihkaa suuhun ja se on siinä. En tiedä missä ne "rinnat tiskiin"-imettäjät kulkee, mutten ole itse tavannut ainuttakaan!

    • Imetysrulaa

      Imetys on mun mielestä muutenkin haastavaa ja vauva-aikana saa stressaa vaikka mitä juttuja, niin mun mielestä ei tarvi stressata vielä siitäkin että voi kamala jos joku nyt näkee että mä imetän mun lasta tässä penkillä. On toki kohteliasta laittaa joku harso eteen tai mennä vessaan. Mutta itse en antaisi lapsen itkeä nälkäänsä kun itse etsin "siveellistä" nurkkaa jossa sen voi tehdä. Helvetti sentään.

      Ja imettäminen ON luonnollista. Äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa. Jotkut ei heru pumpulle, että voisi pumppaa etukäteen ja antaa pullosta julkisilla paikoilla.

      Tämä toki vain minun melipide, että traumatisoitukaa toki, jos näette tissin.

      Ja ei, itse en ole imettänyt julkisesti. Kunhan ärsyttää kun jotkut ovat niin itsekeskeisiä että kaikesta pitää valittaa.

      Ja en ole imetysfanaatikko. "Imeys on hienoa kun onnistuu, mutta ei ole äitiyden mitta"

    • Joovain

      Itse olen julkisesti lapseni imettänyt, ja omasta mielestäni osannut sen tehdä niin hienovaraisesti että kellekään ei ole tästä traumoja aiheutunut. No, kerran huoltoasemalla yritin mennä hiljaiseen nurkkaan istumaan niin teinipojat tulivat takaapäin ikkunan läpi kurkkimaan :D ..Ja jos sitten satut olemaan juuri kaupassa kassalle menossa ja vauva alkaa itkemään ni johan siihen joku mummo tulee ja sanoo että laita sille tissi suuhun eläkä noin rääkkää -_-

    • Kohta itsekin isä

      Lapsen imettäminen on maailman luonnollisin asia. Jos joku näkee jonkun ongelman imettämisessä, oli se sitten julkista tai ei, vika löytyy tasan taatusti paheksujan korvien välistä.

      Minun puolestani imettäkää vapaasti ja missä tahansa haluatte, minua ei häiritse pätkääkään.

    • ,,,....,,,,,,,,

      Kun kerran vauvaa on pakko imettää heti, kun hän haluaa, niin jäin miettimään, että käyttekö te ollenkaan pakkasilla ulkona? Miten silloin imetetään välittömästi, kun on pikku pakkasta. Tissit esiin kylmästä huolimatta?

    • imetysrulaa

      ^Itse ainakin syötän lapsen ennen kuin lähden ulos. Nukkuu sitten vaunuissa. En itse ainakaan montaa tuntia pakkasilla ole ulkona :D

    • ,,,.....,,,,,,,,,,

      No, siellä kaupassa ja kahviloissako te sitten olette tuntitolkulla vauvojenne kanssa?

    • imetysrulaa

      Vauvan kanssa ei tule niin usein (omakohtainen kokemus) lähdettyä kaupoille, että kyllä, monta tuntia siellä vierähtää. :) Plus matkat paikan päälle. :)

    • ,,,....,,,,,,

      Johan oli taas selitys :DDDDDDDDDD. AP on aika oikeassa.

    • JulkinenImetysEI

      Joskus kun täytyy mennä kauppaan, niin onhan se vauva otettava mukaan ja jossain vaiheessa pakko imettääkkin kun täytyyhän lapsestaan huolehtia. Silloin menen vessaan imettämään. Saa olla rauhassa, kun kukaan ei katso. Eriasia, jos imettää vaikkapa sukulaisten nähden, mutta ei todellakaan vieraitten hyi!

      • Ihme porukka

        Hei. Eikö ihmisellä ole mitään muuta tekemistä, kuin kitistä täällä jostakin lapsen imettämisestä kotona / julkisella paikalla. Tehän lapsen äidit parutte täällä, kuin pienet lapset. Tälläinen firma joka valmistaa tutteja, niin tekisi mirdarji tilin kun voisi myydä teille parkuville äideille yhdellä eurolla tutin. Kuinka te kehtaatte päivästä toiseen parkua täällä netissä tälläisestä asiasta, HÄVETKÄÄ ISOT IHMISET VAI ONKO TEIDÄN KORVIEN VÄLISSÄ, MILLÄ PYSTYTTE EDES TÄLLÄISTÄ ASIA TEKEMÄÄN / YMMÄRTÄMÄÄN.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe