Sinkki on oikeasti tehokas aknen hoidossa

Akne mummonakin

Heippa!

Olen jo 40v nainen ja vasta nyt löytänyt kunnollinen avun aikuisiän akneeni, sinkin :)

Teininä mulla ei ollut kuin muutamant näppylät, mutta päälle parinkympin iässä akne sitten räjähti käsiin, erityisesti raskauksien jälkeen. On hormonaalista aknea ja stressikin pukkaa näppylöitä naamaan. Olen aina sanonut, että olen kaamea finninaama vielä vanhana mummonakin, niin paha tämä tauti on ollut.

Olen aina ollut tarkka säännöllisestä puhtaudesta ja happamat pesunesteet esim Lactopesu ovat parhaita. En käytä mitään kosteus- tai päivävoiteita, joskus kasvovettä pienentämään huokosia. Mattameikkivoide on ainoa voiteeni, joudun kyllä paklaamaan arvet, paiseet ja näppylät piiloon ihmisten ilmoilla.

Vuosikausia söin aina talviajan vähintään 6kk tetrasykliinejä (oli tehokas apu minulle) ja kesäisin oleilin niin paljon kun mahdollista auringossa, joka parantaa bakteereja iholta ja kuivattaa näppylöitä. Kaikenmerkkisiä apteekin aknetuotteitakin on tullut kokeiltua, turhaan. Ne vaan kuivattavat ja ärsyttivät ihoa, osa sai aikaa jopa kutinaa, mutta näppylää pukkasi sieltä alta silti yhtä kaikki.

Mutkan kautta kuulin tänä keväänä sinkistä ja ostin sitä kokeillakseni auttaako migreenin hoitoon. Samalla selvisi, että se auttaa akneen. Kun aloitin sinkkitablettikuurin (90mg/pv), niin hyvin nopeasti, ihan parissa päivässä akne alkoi kuivua ja parantua. Parin viikon päästä iho oli aivan eri näköinen, tasaisen värinen, terve ja näppylät parantuneet. Sinkki nopeuttaa haavojen ja arpien paranemistakin.

Olin tästä niin iloinen, että ajattelin voivani pienentää sinkin päiväannosta (lähinnä nuukuuttani :-) Se oli virhe, isoja syviä näppylöitä alkoi välittömästi ilmestyä, kun pudotin annosta puolella. Nostin annoksen takaisin ja taas akne parani. 90 mg annos sinkkiä pitää aknen aisoissa ja annoksen voi nostaa 120 mg/pv, joka on yläraja turvalliselle käytölle. Sinkkikuureista kannattaa varmaan pitää välillä taukoja, että elimistö saa levätä.

Aknen paranemisen ohella sinkki on ollut mulle myös apu migreeniin. Kohtauksia on nyt alkanut tulla vähemmän ja jokapäiväinen päänsärky väistynyt.

Jos et ole vielä kokeillut sinkkiä akneen, niin kokeile ihmeessä. Yksi purkki ei paljon maksa ja käytä 90 mg/pv vaikka ensin viikko ja katso mitä alkaa tapahtua!

14

13051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikuinen vaiva

      Mistä ostit, ja onko sama mitä merkkiä sinkki on ? Minäkin olen jo vanhempi kärsijä.

    • Akne mummonakin

      Tuskin eri merkeillä on paljonkaan eroa. Hinnoissa eroa kyllä löytyy.

      Aloitin kokeilun apteekin Kelasin-merkkisellä, sinkkiä 15 mg/tabl, maksoi 9 eur 100 kpl (päiväannos 0,54 eur). Tämä merkki toimi ainakin erittäin hyvin :)

      Nyt vaihdoin halvempaan ja tilasin netistä Vida Zink B6 tabletteja, joissa on sinkkiä 30 mg ja B6 vielä edistää sen imeytymistä. Purkissa 120 tbl ja maksoi noin 11 eur. (päiväannos 0,27 eur). Tästä en vielä osaa sanoa, mutta eiköhän teho ole yhtä hyvä.

      Muuten, huomasin, että sinkki itselläni vaikutti voimakkaasti myös hiusten kuntoon, ei katkeile, eikä haaroitu enää niin paljon. On varmaan ollut siitä puutosta. Se myös lisäsi ruokahalua hieman, ruoka ei ole pitkän sairastelun takia viime kuukausina, jos pitempäänkään, oikein maistunut, niin nyt maistuu paremmin.

      Ei kun kokeilemaan :)

      • ikuinen vaiva

        Täytyypä kokeilla. Kiitti vinkistä !


      • Jepsu
        ikuinen vaiva kirjoitti:

        Täytyypä kokeilla. Kiitti vinkistä !

        Sinkkiä käyttäessä kannattaa muistaa syödä ruokaa ennen sinkin ottamista, koska tyhjään mahaan otettuna suuri määrä sinkkiä aiheuttaa pahoinvointia ja oksentelua. Itsekin aknen takia ja flunssan estoon sinkkiä kokeillut...


      • Akne mummonakin
        Jepsu kirjoitti:

        Sinkkiä käyttäessä kannattaa muistaa syödä ruokaa ennen sinkin ottamista, koska tyhjään mahaan otettuna suuri määrä sinkkiä aiheuttaa pahoinvointia ja oksentelua. Itsekin aknen takia ja flunssan estoon sinkkiä kokeillut...

        Ei aiheuta tyhjään vatsaan otettuna oireita kaikilla, kuten esim. mulla ei tule mitään, vaikka otan aamulla pelkän kahvin kanssa. Paaston aikanakaan ei ole ollut vatsavaivoja tästä. Mutta jokaisella meillä on erilainen vatsa ja omansa hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomioita ja kokeilla tablettien ottamista ruoan kanssa.

        Virallinen saantisuositus on huomattavasti alhaisempi kuin se taso, mitä tarvitaan aknen hoitoon. SInkin normaali suositustaso on 30-50 mg/pv, mutta aknen hoitoon tarvitaan 90-135 m/pv. Näin ollen, jos kokee sinkistä apua akneen, sitä kannattaa ottaa kuurina niin, että pitää välillä esim viikon paussia ja jatkaa sitten taas.

        Kannattaa myös kokeilla, josko esim 2 vkon aloituskuurin 90-120 mg jälkeen annosta laskemalla akne pysyisi silti aisoissa. Mulla ei annoksen vähentäminen puoleen (45mg) enää tehonnut ja finnejä ja paiseita alkoi ilmestyä. Mutta joillain saattaa pienenmpikin määrä tehota.

        Kroonisen yliannostuksen vaara ja oireet siitä tulevat vasta, jos sinkkiä on otettu yli 150 mg/pv, joten ei näillä annoksilla vaaraa ole, jos ei syö kuukausitolkulla putkeen ilman taukoa.


    • Jeijjis

      Kannattaa muistaa, että on vaarallista syödä pitkällä aikavälillä suuria määriä sinkkiä. 30mg/vrk on "maksimi" suositus. Sinkkiä saa nimittäin myös monista ruuista, esim lihasta.

      • znnn

        Lähes kaikki ravintoaineet sisältävät sinkkiä.


    • eiautamua

      Pitkäaikainen yliannostus sinkissä syö muistaakseni kalsiumia vai kaliumiako? Kannattaa ottaa selvää, ettei aiheuta itselleen toista hallaa. Itselläni sinkki ei ole auttanut mitenkään. Koitin syödä noin 120 mg/pv kuukauden kuurina ilman mitään vaikutusta. Nykyään kyllä otan 30 mg/ päivä, mutta en usko sen vaikuttavan mitenkään, sitä paitsi otan sen ennemminkin rustolävistyksen paranemista edistääkseni (eipä näytä auttavan siihenkään). Sinkkisalva (vauvojen) naamalle levitettynä tekee kyllä hyvää näppylöille, mutta sen pois saaminen on urakka, joka pilaa tuloksen. Ainakin mulla se tukkii huokoset, joten putsattava pois kunnolla.

    • Zinkki

      Olen itse syönyt yhden liuskan cerazette-minipillereitä, joiden ansiosta erityisesti leuka alkoi kukkia. Aloitin noin 10 pvää sitten syömään sinkkiä 90 mg:n päiväannoksella, ja kyllähän tuo on selvästi rauhoittanut ihoa. Pari päivää jäi välistä ja se kyllä näkyi kasvoissa. Seuraava satsi naamaan ja aamulla iho oli taas parempi.

    • Pussirotta

      Kelasin Sinkki on erittän hyvä keina akneen hoitoon, itselläni on olllut aknea jo 5 vuotta eli niin kauan kun on ollut murrosikää.

      Kelasin sinkki tabletti sisältää 15 mg/tab. ja sitä suositellaan 1 päivässä.
      Itse olen syönyt yhden illalla ennen nukkumamenoa ja toisen aamulla. Ihoni on parantunut huomattavasti, paremmin kuin 4 akne kuuria mitkä auttoivat vaan hetkellisesti.

      Sanotaan että sinkin yliannostus aiheuttaa

      anemia
      luuston heikkeneminen
      hyvän kolesterolin väheneminen veressä.

      Kannattaa kuitenkin muistaa että yliannostuksella tarkoitetaan sitä kun saa sinkkiä 150-450 mg/päivässä.

      Mitä me saadaan todennäköisesti? mun tapauksessa saan varmasti 30mg ruoka
      mistä saan sinkkiä. lihoissa on paljon sinkkiä ja minä syön lihaa päivittäin ja syön erittäin paljon ja liikunkin kyllä erittäin paljon ja sinkki saantini yltää kuitenkin maksimissaan 60mg/päivä. Joten suosittelen omien kokemusten perusteella lisäämään sinkkiä :)

      Ja jos tuntuu että on saanut liikaa sinkkiä tiettyinä päivinä niin vaihan ottaa puolikkaan tabletin illalla..
      PS. Iho on sielä kuin vauvanpeppu, hiukset ovat vahvemmat ja ei päänahkakaan hilseile enää ja en ole sairastanut 4 kuukauteen kun taas ennen sairastin kuukaudessa 4-7 päivää. Enkä koe että tarvitsisin influenssa rokotetta kun sinkillä saan enemmän hoidettua asioita.

      Suosittelen:)

    • Ainapattinen

      Itsellä koko selän mitalla hiusrajoilta peräaukon reunoille asti aknea(talitappia, alla kystat...) Vasta hiljattain lantion alueen iho tulehtui kunnolla. Pesin illodinilla, laitoin sinkkivoidetta 2 x vrk.
      Kuivatti itse pahinta tulehdusta, mutta KUTKA. Se on minun aknessani yksi pirullisimmista lisukkeista.
      Etenkin hionneena/likaisena kutiaa. Myös pian suihkun jälkeen. Molemmin siis pahiten-
      Aina, jonkin verran. Ihoni on muilta alueiltaan kuin selästä sekaiho, siis normi/atooppinen, rasvainen...

      Itselläkään nuorena oikein ollut mitään näppyjäkään. Vasta yli 30 v. alkoi joitakin syviä mustapäitä tulla, on vähitellen pahentunut.
      Olen kokeillut ihan kaikkea mitä kotikonsteja on. Meinasin vielä testata ketokonatsolin, jos rasvahiivoilla on osuutta tässä- nehän syyhyttää.
      Jos ei auta, varraan ajan lekurille. uimahallissa en enää käy. epäilen ihon tulehtuneen viimeksi siitä, kun pitkän tauon jälkeen kävin, ajallinen yhteys on.

      Onko aloittajalla symmetristä akne? Eli minulla ainakin, tulee patit ihan symmetrisesti. Esim selkärangan molemmilta puolilta samasta kohtaa löytyy, samoin pakaroiden seutu, niska on ihan kuin kirjankannet- pattia on peilikuvana molemmin puolin keskialuettani.
      Vuotohäröjä on. Söin teroluttia, pahensi.Laihdun, eli ikävä tosiasia että paino ei nouse vaikka syön mitä, miten rasvaisena. Vaikka minkä verran.
      Niin sinkistä. ei minulle tuonut kuin sen helpotuksen pahimpaan, 2 viikkoa käytin aamuun iltaan. Vaatteet on sinkissä pesukoneesta huolimatta...
      Luin timjamista. Kokeilen sitä uutettuna alkoholiin, josko jotain... Olen allergisia, osalle antibiooteista, joten jää nähtäväksi jos tetrasykliinit määrätään, onko edessä ensiapureissu. Joistain normiantibiooteista olen nopeasti saanut ikäviä oireita, turvonnut ja verenpaine laskenut. Itse asiassa lekuri ei teroja määrätessään ottanut akneani vakavasti. Selkä on pilalla. Ja tuntuu häijylle.
      Kutka, kipu, mätiminen.

    • sinkki
    • melluska99

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe