Lamictalin vaikutus näköön

- hämärtyykö?

Heippa Lamictalin käyttäjät! Oletteko huomanneet, että lääke vaikuttaisi jotenkin (huonontavasti) näköönne? Haittavaikutuksissahan mainitaan näön hämärtyminen. Itse en huomannut näköni hämärtyvän ennen kuin menin näöntarkastukseen ja optikko näköäni tarkasteltuaan alkoi ihmetellä, onko minulla jokin lääke käytössä joka aiheuttaa näön hämärtymistä. Selvisi sitten, että Lamictalhan se on. En itse tuota sinällään huomaa, mutta oli kuulemma vaikea antaa oikean vahvuiset lasit, kun näkö milloin hämärtyy ja milloin on parempi... Muuten todella hyvä lääke itselleni ollut tuo Lamictal.

11

1585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuttu asia

      Alkuun teki juuri tuollaista hämärtymistä, vähän niinkuin olisi ollut ohut kerros sumua ilmassa. Varsinkin jos pitempään katsoi telkkaria tai tietokoneen näyttöä ja silmät väsyi niin ilmiö oli pahempi. Välillä hämärtymistä ei ollut, mutta joinain päivinä taas monta kertaa.

      Nyt on hämärtymiset jo kadonneet, mutta silloin tällöin on ilmiö jossa näen värit hetkellisesti jotenkin yli kirkkaina ja muutenkin esineiden ääriviivat näkyy hetken jotenkin hassuina. En tiedä tekeekö tämän lami tai joku muu lääke tai sitten on jotain muuta silmien temppuilua :P

    • christian karhunen

      itse olen käyttänyt lamictal lääkitystä näköhäiriöihin ja minun kohdalla lääke on ainakin auttanut siihen, näköhäiriöt ovat olleet kaksoiskuvat ja näön sumennus.lisäksi lamictal on ollut minulla epilepsia lääkkeennä jo 10 vuotta ja on hyvin auttanut epilepsia kohtauksia ei ole ollut ollenkaan lääkkeen käytön aikana näköhäiriöt ovat olleet hyvin harvoin lääkkeen käytön aikana näköhäiriöihin vaikuttaa ainakin jos on väsynyt silloin niitä saattaa olla.

    • tärkeäätietoa

      Nostan ylös tätä keskustelua. Kaipaisin lisä kokemuksia miten Lamictal aiheuttanut näköhäiriöitä...? Ja tarkempia kuvauksia.

      Itsellä vuosia ollut näkökenttä puutoksia,niinkuin joku aiemmin tossa kirjoittikin, saattaa useita kertoja päivässä sumentua puolesta tunnista useampaan tuntiin. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Ja yleensä samalla kertaa myös tuota valoarkuutta, valot näyttää luonnottoman kirkkaalta,häikäisee.

      Nyt kaipaisin pikaisia vastauksia tähän. (Silmä)lääkäreissä ravattu näiden oireiden vuoksi mut syytä ei ole löytynyt.. Nyt vakavampia sairauksia mietitään.. :( Ois helpottavaa, jos nämä todella johtuis vaan lääkkeestä eikä mistään muusta sairaudesta!

    • Näkö_napsahtaa

      Kaikilla psykoaktiivisilla aineilla voi olla vaikutuksia vaikka mihin, muun muassa näkökykyyn. Silmälääkärit harvoin ovat asiasta tietoisia. Esimerkiksi SSRI-aineiden kanssa on tavattu näkökentän sinertymistä ja pysyviä näkövaurioita. Voit etsiä aiheesta mm. sivustolta www.rxisk.org.

    • Etootosissas1

      Heippa
      Minulla on lamictal ollut käytössä jo useita vuosia. Ja kyllä, se aiheuttaa ainakin minulle näköongelmia. "Rajat" näkyy epäselvästi ja teksti kahtena.
      Minulla lisäksi muutenkin silmissä vikaa ja kuljin silmäpolilla. Sanoivat vian olevan kuitenkin sellainen, ettei sitä uskalla laseroida, kun on niin vaikea. Noh, näillä nyt mennään. Mieluummin kärsin näköhäiriöistä kuin kuolen epilepsiakohtaukseen.

      • neurologitietää

        Epilepsialääkkeitä on muitakin kuin Lamictal. Keskustele neurologisi kanssa asiasta.


    • Lamimies

      Lamictal ollut käytössä 3kk. Huono lääke mulle, ei auta masennukseen eikä ahditukseen. Ei haittavaikutuksiaan. Näössä ei mitään hämärtymiä. 200mg annoksella mennään.

      • harriuskelama

        Lamictal käytetään epilepsian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön niin kuin toisinaan masennuksenkin hoitoon. No miksi sitten syöt Lamictalia, jos se ei auta?????


      • laminami

        3kk. on suhteellisen lyhyt aika tietää Lamictalin pidempiaikaisia vaikutuksia. Jo pelkkä annoksen nosto 200mg:n on ollut suhteellisen ripeä. Itselläni kaksisuuntainen 2. ja mikään masennuslääke ei toiminut ja tämänhetkistä diagnoosiakin odottelin todella kauan. Nyt hoitava psykiatri päätyi diagnoosiin kaksisuuntaisesta, vaikka oireilu on vahvasti masennuspainotteista. Masennuslääkkeet nostivat vaan vauhtia. Hän aloitti Lamictalin ja elämäni muuttui masennuksen suhteen kerralla. Vuosia vaikeasta masennuksesta kärsittyäni, lukuun ottamatta joitain hypomaanisia jaksoja, tilanne muuttui täysin. Nyt 300mg ja elämä tuntuu taas elämisen arvoiselta. Toki on muutakin lääkitystä pitämään homman kasassa mutta tämä nyt Lami-ketjuun.

        Mitään haittavaikutuksia en suoranaisesti Lamictaliin voi yhdistää mutta tämä ketju antoi syytä miettiä josko välillä ilmenevien lievien näköhäiriöiden takana olisi Lamictal. Lähinnä se ilmenee niin, että esim. televisiota katsellessa teksti hämärtyy. Aivan kuin likinäköisenä miinukset ei riittäisi mutta toisinaan teksti on ihan terävä.

        Johtui sitten mistä hyvänsä niin arvatenkin silmälääkärit ja etenkin optikot ovat ihmeissään niiden miinusten kanssa, koska jos sattuu 'hämärä' päivä niin silmälasi resepti menee pahasti metsään. Toisaalta olen huomannut, että huonosti nukutun tai nukkumattoman yön jälkeen hämäryys näöntarkkuudessa on huomattavasti pahempi.

        Kyllä tässä saattaa olla tekemistä Lamictalilla mutta itselleni lääkkeen lopetuksessa mahdollisesti palaava vaikea masennus on vielä pahempi tilanne. Vuosien vaikean masennuksen aikojen helvettiä en takaisin halua. Elämäni on nykyisellä lääkityksellä niin hyvässä tasapainossa ja normaalia. Niin normaalia kuin sen ympärilleni katsellen normaaliksi koen.

        Jos joku ei ole vaikeaan/keskivaikeaan masennukseensa saanut apua perinteisistä masennuslääkkeistä niin tässä saattaa olla ratkaisu mutta aina pitää muistaa, että olemme yksilöitä. Toinen löytää avun ja toinen kokee painajaisen samasta lääkkeestä. Lamictalin kohdalle vielä; erittäin varovainen nosto hoitotasolle. Todella hidas ja varovainen jos tähän lääkkeeseen joskus lääkärin kanssa päätyy.


    • Anonyymi

      Onko täällä ihmisiä, jotka olisivat lopettaneet Lamictalin näköongelmien takia? Palasiko näkö normaaliksi tämän jälkeen?

    • Anonyymi

      Monta vuotta sitten käytin hetken liian isoa annosta Lamictalia, aloin nähdä kaksoiskuvia, eli lähes kaiken kahtena.
      Annosta pienennettiin, näkö palautui normaaliksi.
      Ongelma tuli selkeästi lääkkeen vaikutuksesta.
      Minulla on 100mg/vrk korkein annos, mitä voin käyttää. Jo 150 mg aiheutti tuota näköhaittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe