avioliiton plussat ja miinukset

Vaimo 40+

Avioliittoni, 11 v.

Plussat:
- yhteiset lapset
- parempi elintaso yhdessä
- yhteisiä harrastuksia
- arvomaailmat eivät liian poikkeavat toisistaan
- yhteenkuuluvuuden tunne, ainakin joiltain osin


Miinukset:
- liian vähän, jos välillä ollenkaan, seksiä; läheisyyttä ei ollenkaan
- ei tule toimeen sukulaisteni kanssa
- hänen omat sukulaisensa, ainakin osa, olleet minulla tylyjä
- yhteisiä ystäviä ei juuri ole; ystävyyssuhteet hiipuneita
- erilaiset näkemykset lasten kasvatuksesta, ristiriidat kouluviranomaisten kanssa
(oma näkemykseni sama kuin viranomaisilla, mies eri mieltä)
- jatkuva huutaminen, riitely, syyttely ja sättiminen

Aika vaikeaa on, yritin kirjata ylös plussat ja miinukset. Miten muilla ?

18

1471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiköooparempaatekemi

      Onpahan vaan taas turha ketju.

      Siis mitä jos suhteuttaisit nuo "vaikeutesi" sellaisten ihmisten vaikeuksiin, joilla niitä oikeasti on.

      Joudutko joka päivä pelkäämään henkesi puolesta, hakkaako miehesi sinua? Entä lapsia? Onko teillä henkistä väkivaltaa?

      Mietipä nyt vähän, että onko tuo kaikki tällaisen pohdinnan arvoista ja katso peiliin. Mieti mitä voit tehdä liittosi pelastaaksesi, jos sitä haluat. Jos et, niin hitto ota ero. Onko tuo nyt niin vaikeeta? Jos puolisosi on "noin kauhea", niin varmaan on parempi ottaa ero!

      Riitelyyn ei päästä, jos toinen ei riitele takasin. Muuta itseäsi niin liittosikin voi muuttua.

      • ap. vastaa

        Ei ehkä muutoin, mutta "saanti on kortilla". Haluton voi olla mieskin. Vai yksinköhän tämäkin johtuu vain ja ainoastaan minusta? Ei tarvitse pelätä henkensä edestä, mutta uuvuttavaa on kuunnella jatkuvaa sättimistä, varsinkin "pihtaavalta" mieheltä. En pysty omin avuin saamaan muutosta. Tarvitsisimme ulkopuolista näkökulmaa, mutta mies on torjunut ajatuksen pariterapiasta.


      • 5 + 2
        ap. vastaa kirjoitti:

        Ei ehkä muutoin, mutta "saanti on kortilla". Haluton voi olla mieskin. Vai yksinköhän tämäkin johtuu vain ja ainoastaan minusta? Ei tarvitse pelätä henkensä edestä, mutta uuvuttavaa on kuunnella jatkuvaa sättimistä, varsinkin "pihtaavalta" mieheltä. En pysty omin avuin saamaan muutosta. Tarvitsisimme ulkopuolista näkökulmaa, mutta mies on torjunut ajatuksen pariterapiasta.

        Listassasi tärkeimmät asiat ovat:

        - erilaiset näkemykset lasten kasvatuksesta, ristiriidat kouluviranomaisten kanssa
        - jatkuva huutaminen, riitely, syyttely ja sättiminen

        Kysymys kuuluu: olisiko lapsillanne paremmin, jos eroaisitte?


    • 3

      -> ap

      Noinhan se on mitä tuohon listasit, karua kertomaa.

      Avioliitto on hanurista.

    • eiköooparempaa

      Niin miksi yrität väkisin ylläpitää jotain mitä ei ole olemassa?

      Olen yksin liitossasi, joten miksi et eroaisi? Kukaan ei pakota sinua pysymään siinä, jos kerran on paha olla. Kenen sitä pitäisi tulla se päätös puolestasi tekemään?

      Jos kerran mies ei halua apua, ei halua tehdä asialle mitään, niin eikö se ole sinulle jo sellainen viesti, että sinun pitäisi itse tajuta sitten lähteä? Meitä kohdellaan just niinkuin me annamme itseämme kohdella.

    • Mies 40+

      ap: Lähes samassa tilanteessa. Paitsi että olen mies. Ja lasten asioista onneksi olemme käytännössä täysin samaa mieltä. Siksi tätä on ehkä pystynyt sietämään.

    • eseses69

      ewse

    • Elämän_kokemus

      Ei ole kahta täydelleen samanlaista, samat elämänarvot omaavaa paria. Kun haluaa elämäänsä haasteita menee naimisiin. On opittava elämään kaksin yhdessä kaikki ne haasteet mitä vastaan tulee. Jos siihen ei itsestä ole tai ei halua jatkaa, olisiko vaan parempi elää yksin?

      • 7369

        Onneksemme elämänarvomme osuivat hyvin lähelle toisiaan.
        Perusasioissa asenteemme ovat olleet ja ovat edelleenkin yhtäläiset.
        Kaikki rätit, vaimon, minun ja asunnon ovat minulle yhdentekeviä joten on hyvä, että vaimoni on halukas toteuttamaan itseään noilla sektoreilla.
        Sama koskee sisustusratkaisuja. Joissakin, kuten sohvakaluston uusinnassa, minut raahataan kierrokselle mukaan.

        Arvomaailmojen yhtäläisyys kävi ilmi jo 2-vuotisen seurustelumme alkuvaiheissa.


    • 7369

      Näinä vuosikymmeninä en ole havainnut yhtään miinusta!

    • Hei Vaimo 40

      Olet laatinut listan niistä asioista, jotka parisuhteessasi toimivat ja jotka eivät. Tämähän on elämää; jokaiseen parisuhteeseen liittyy myös ns miinustekijöitä. Minusta listaa oleellisempia ovat kaksi näkökulmaa: Haluanko asioihin muutosta? Ja jos; miten aloitan muutoksen itsessäni, miten toimin muutoksen edistämiseksi.

      Hyvin usein ihmismieli toimii niin, että toivotaan parisuhteen toisen osapuolen kumittavan ne miinuspuolet pois; hoida sinä nuo asiat parempaan jamaan. Kuitenkin ihminen voi vastata vain omasta käyttäytymisestään. Jos tahdon paremman suhteen, miten toimin sen eteen? Mikä on ensimmäinen askel? Esim. jos tahdot lisää läheisyyttä, miten itse lähdet toisen lähelle? Jos toivot vähemmän huutamista, millaisia riitelytaitoja itse voit opetella?
      Näitä asioita ja viestintätaitoja voi kartuttaa itselleen esim pariviestinnän kursseilla. Vertaistuki, harjoitteet ja uusien käytäntöjen alkaminen luovat muutokseen, joka useimmiten lisää pariskunnan läheisyyttä. Voisiko tämä olla teille se ensimmäinen askel?

      Merja, diakoni

      • 7369

        Kuulehan diakonaali! "Jokaiseen parisuhteeseen liittyy myös ns.miinustekijöitä"?
        Onkohan kyse käsitteistä koska en todellakaan voi nimetä vaimossani yhtään "miinustekijää". On erilaisia persoonaan liittyviä ominaisuuksia mutta miinustekijöitä? En tunnista!

        Tietenkin on ollut tilanteita joissa olisi toivonut kumppanilta toisenlaista toimintaa mutta mitään miinusvakavaksi luokiteltavaa ei ole tapahtunut.
        Puolin ja toisin, ne särmät joista saattaisi muodostua "miinustekijöitä" osuvat meillä eri kohtiin.
        Vaimolle tärkeät asiat eivät ole minulle tärkeitä ja sama toiseen suuntaan.

        Mistähän niitä "jokaisen parisuhteen miinustekijöitä" pitäisi etsiä?
        Vai pitäisiköhän miinusten puuttuminen tulkita tehokkaan aivopesun tulokseksi?
        Miinukset muodostunevat itsekkyydestä ja itsepäisyydestä?


      • 7369 kirjoitti:

        Kuulehan diakonaali! "Jokaiseen parisuhteeseen liittyy myös ns.miinustekijöitä"?
        Onkohan kyse käsitteistä koska en todellakaan voi nimetä vaimossani yhtään "miinustekijää". On erilaisia persoonaan liittyviä ominaisuuksia mutta miinustekijöitä? En tunnista!

        Tietenkin on ollut tilanteita joissa olisi toivonut kumppanilta toisenlaista toimintaa mutta mitään miinusvakavaksi luokiteltavaa ei ole tapahtunut.
        Puolin ja toisin, ne särmät joista saattaisi muodostua "miinustekijöitä" osuvat meillä eri kohtiin.
        Vaimolle tärkeät asiat eivät ole minulle tärkeitä ja sama toiseen suuntaan.

        Mistähän niitä "jokaisen parisuhteen miinustekijöitä" pitäisi etsiä?
        Vai pitäisiköhän miinusten puuttuminen tulkita tehokkaan aivopesun tulokseksi?
        Miinukset muodostunevat itsekkyydestä ja itsepäisyydestä?

        Hei 7369

        Kirjoituksestasi huokui, miten syvästi arvostat kumppaniasi. Koet kunnioitusta vaimoasi kohtaan, etkä liitä häneen käsitettä 'miinus'. Minusta se on yksinomaan hienoa.

        Sanat toki kuulostavat eri yhteyksissä erilaisilta. Käytin sanaa 'miinustekijä' siksi, että aloittaja oli tätä termiä käyttänyt ja vastasin hänelle. Yhtä hyvin olisin voinut sanoa, että ihmissuhteisiin ja parisuhteisiin usein. liittyy vaikeita asioita, kehittämistoiveita, kyllästymistä, turhautumista, usein pettymyksiäkin. Tuskin on olemassa ihmissuhdetta, joka olisi täydellinen ja joka hetki olisi pelkkää hyvää.

        Oleellista ei olekaan se, että toinen ärsyttää tai ottaa päähän tms. Vaan se, miten opitaan kommunikoimaan, viestimään ja vuorovaikuttamaan niin, että molempien on suhteessa riittävän hyvä olla. Omaan suhteeseesi vaikutat olevan tyytyväinen ja siitä kanssasi iloitsen.

        Merja, diakoni


      • 7369
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei 7369

        Kirjoituksestasi huokui, miten syvästi arvostat kumppaniasi. Koet kunnioitusta vaimoasi kohtaan, etkä liitä häneen käsitettä 'miinus'. Minusta se on yksinomaan hienoa.

        Sanat toki kuulostavat eri yhteyksissä erilaisilta. Käytin sanaa 'miinustekijä' siksi, että aloittaja oli tätä termiä käyttänyt ja vastasin hänelle. Yhtä hyvin olisin voinut sanoa, että ihmissuhteisiin ja parisuhteisiin usein. liittyy vaikeita asioita, kehittämistoiveita, kyllästymistä, turhautumista, usein pettymyksiäkin. Tuskin on olemassa ihmissuhdetta, joka olisi täydellinen ja joka hetki olisi pelkkää hyvää.

        Oleellista ei olekaan se, että toinen ärsyttää tai ottaa päähän tms. Vaan se, miten opitaan kommunikoimaan, viestimään ja vuorovaikuttamaan niin, että molempien on suhteessa riittävän hyvä olla. Omaan suhteeseesi vaikutat olevan tyytyväinen ja siitä kanssasi iloitsen.

        Merja, diakoni

        Aloitus koski avioliittoa institutiona mutta luonnollisista syistä keskustelu kääntyi pian puolison ominaisuuksiin.

        1969 emme edes keskustelleet avoliitosta vaihtoehtona. Tuleva anoppini paheksui riittävän voimakkaasti tulevan vaimoni viikonlopun viipyilyä opiskelijakämpässäni.

        Kahden seurusteluvuoden aikana olivat asenteemme elämän arkiasioihin tulleet selviksi puolin ja toisin ja olimme jo hahmotelleet tulevan yhteiselämämme periaatteita.
        Yllätyksiä ei ole tullut. Tuskin olisi tullut avoliitossakaan.

        Luonnollisista syistä näillä palstoilla puidaan turhautumia, kiistoja jne.
        Itse en yritä ryhtyä viisastelemaan yleisellä tasolla mutta jos minulla on aiheesta omakohtaista kokemusta niin kerron sen henkilötasolla enkä tarkoita sitä miksikään vinkiksi vaan kerron vain yhden tavan suhtautua asiaan.

        Olen ihmetellyt muutamaa asiaa. Miksi riitelevät ihmiset jatkavat yhteiseloa?
        Ja vielä ihmeellisempää. Miksi yhteiselo jatkuu vaikka solvaukset kohdistuvat henkilöön eikä pelkästään toisen tekemiseen?

        Olen muussakin yhteydessä sanonut mielipiteenäni, että jatkuvuuden ja sopuisuuden kannalta on tärkeää, että osapuolilla on aidostieri aikajänteen yhteisiä tavoitteita, yhteisiä pettymyksen hetkiä ja yhteistä onnistumisen riemua.
        Puutteen päivät ovat yhteisiä. Terveydelliset häiriöt, koskekoot kumpaa tahansa, ovat yhteisiä, tyydyttävän elämän tarpeet ovat loppujen lopuksi varsin vähäiset.


    • arvot.yhteisiä

      Yhteiset harrastukset? No, sellaisiksi voi lukea matkat lapsia katsomaan. Miksei sukujuhlatkin, nykyään hautajaisia. No, onhan noita rippijuhlia tulossa ja yo-juhlia, jos vaan kutsuvat..

      Yhteisiä ystäviä ei ole kai koskaan ollutkaan. Uusien hankkiminen ei onnistu. Työkaverit voisi lukea sellaisiksi, mutta menetin työpaikkani.

      Miinuspuolelle pitää kai lukea siipan lääkepurkit ja terveyden huonontuminen. Siippa pääsee eläkkeelle parin vuoden päästä.

      • 7369

        Johtuuko siipan terveyden huononeminen avioliitosta?
        Käsittääkseni tarkoitus on nimen omaan verrata aviossa asumisen etuja ja haittoja arvioituun yksin elämiseen.

        Yhteiset ja omat harrastukset ja ystävät riippunevat henkilöistä.
        Me emme voi valittaa kummankaan niukkuutta. Näinä eläkevuosina ovat harrastukset jonkin verran eriytyneet. Vaimoni käy harmaahapsikerhon vesijuoksuissa, jumpissa ja viikkokokouksissa joissa on miehiäkin mutta olen elänyt periaatteella "kerta ja karkuun".
        Vaimoni kutomisklubia en ole käynyt kokeilemassakaan.
        Saliharrastukseeni en ole saanut vaimoani innostumaan vaikka siellä kokoontuu kahdesti viikossa mummeliklaani.
        Muut ovatkin sitten yhteisiä.


      • arvot.yhteisiä
        7369 kirjoitti:

        Johtuuko siipan terveyden huononeminen avioliitosta?
        Käsittääkseni tarkoitus on nimen omaan verrata aviossa asumisen etuja ja haittoja arvioituun yksin elämiseen.

        Yhteiset ja omat harrastukset ja ystävät riippunevat henkilöistä.
        Me emme voi valittaa kummankaan niukkuutta. Näinä eläkevuosina ovat harrastukset jonkin verran eriytyneet. Vaimoni käy harmaahapsikerhon vesijuoksuissa, jumpissa ja viikkokokouksissa joissa on miehiäkin mutta olen elänyt periaatteella "kerta ja karkuun".
        Vaimoni kutomisklubia en ole käynyt kokeilemassakaan.
        Saliharrastukseeni en ole saanut vaimoani innostumaan vaikka siellä kokoontuu kahdesti viikossa mummeliklaani.
        Muut ovatkin sitten yhteisiä.

        Nähdäkseni enemmän geeneistä tulee noi sairasongelmat. En ole vokotellut pahoihin harrastuksiin, en kai sitten hyviinkään, sen puoleen. Pitää kai opetella sanomaan, että ottaa kipulääkkeet ajoissa.

        Pidän yhdessäolosta ja sitä on lisää tulossa, kun eläke koittaa. Jos elää saa...

        Vanhoja ketjuja lukiessa tulee aina mieleen, että mitä aloittajalle ja alkupään postaajille kuuluu nyt.?


    • hehee3

      Siinä ne tärkeimmät asiat miksi minä en ole mennyt naimisiin. Ja olen päätökseen erittäin tyytyväinen. Naiskumppani kyllä on mutta meillä on paljon höllempää yhdessäoloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe