liharuoka & aidot luut

ruokarauha

Vähän yritin selailla, onko tästä keskustelua..

Eli onko teillä, joilla on useampi kuin yksi koira, tullut ongelmia (=tappelua) liharuoan antamisesta? Entä aitojen, esim ydinluitten kanssa? Mielelläni ostaisin silloin tällöin aitoja luita koirille järsittäväksi, mutten uskalla, kun heti alkaa tappelu niitten yli, ja ihan eri tavalla vartioivat/murisevat niitten päältä. Miten siis saisi sovun aikaan? Molemmillahan siis olisi omat luut eli sinänsä ei aihetta tappeluun.. mutta mutta..
Ruoan kanssa tappeluita ei tule, kunhan muistaa siinä vieressä vähän katsoa, ja tarvittaessa ojentaa koiria. Luitten kanssa se vaan menee niin paljon pahemmaksi, että siinä ei pikku ojennukset auta!
Kokemuksia, miten koirat voisivat oppia syömään (luita) rauhassa samassa huoneessa ilman tappelun pelkoa?

9

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokarauha

      Plääp.. eikö kellään mitään kokemuksia kyseisestä tilanteesta/miten tappelusta eroon??

    • Ei.Koska asiat hoidetaan niin ettei tule.
      Eli koirilla on ruokarauha,ja katsotaan,että pysyvät omilla apajillaan.Mitään asiaa ei ole toisten apajille,ennenkuin ruuat on syöty.Ja varsinkin luitten kanssa(jotka on tunteita herättäviä)syödään vaan valvonnassa.

      Koirat voi tai ei voi syödä yhdessä(siis ylipäätään puhuttaessa),riippuen pääasiassa hallinnasta.Jos vaan ei onnistu,niin sitten eri huoneisiin syömään.

    • ruokarauha

      Hmm.. No lähinnä jotain muita vinkkejä, kuin eri huoneeseen laittaminen.

      En siis aitoa luuta uskalla sormilla mennä pois ottamaan, eli ne puolustaa sitä nahkaista enempi. Ja siksi juuri kysyn, että valvonta ei näitten luitten kanssa ole auttanut.. Niitten käytös muuttuu ihan kokonaan.
      Mitä valvontasi sitten sisältää?

      Minäkin olen hoitanut asian niin, ettei tule tappeluita:
      1. kupit tarpeeksi erillään, ja katsoo, että keskittyvät omaan ruokaansa
      2. en ole antanut oikeita luita.
      Haluaisin kuitenkin niitä antaa, koska ne kestävät paljon nahkarullia pidempään, ja kovempi työ koiralle..

      • Ei niitä kovin ihmevinkkejä ole.Ellei hallinnassa ole eli tässä tapauksessa toimi niinkuin halutaan,niin ei paljon vaihtoehtoja jää kuin pistää niin syömään,ettei pääse toisen apajille.

        Ruuassa valvonta on lähinnä pentuajan eli niinkauan,että pikkukaverit oppii,ettei toisen kipolle mennä.Sitten ovat saaneet syödä vaikka keskenään.Sen verran kuitenkin välimatkaa,ettei tarvi toista vieressä "jännittää".

        Oikeitten luitten kanssa sitten niin,että ovat näköetäisyydellä .Sisällä saavat raakaa luuta syödä vain "omassa huoneessa",niin joko olen siellä tietokoneella tai sitten sivusilmällä seurailen olkkarista(näkyy siis ko.paikkaan).
        Ulkona pihalla ei tarvi niin vahtia,koska siellä ei tule samalla lailla resurssit kyseeseen eli tila.
        Siellä sopu siis säilyy paremmin,kun voi mennä mihin vaan syömään,mihin itse haluaa.

        Niin ja itsestään selvää on,että minä toki voin ottaa luut koska tahansa pois,tai mitä vaan koiralta.Se opetetaan jo heti pennusta myös (positiivisesti ja määrätietoisesti).Ja siitä ei sitten myöhemmin enää tarvi tehdä numeroa,eikä keskustella,vaan on ihan simppeli juttu.


    • ruokarauhaa

      Tee selväksi, että toisen luulle ei ole asiaa ja pidät ne erillään - vaikka siinä samassa huoneessa. Itselläni on 2 isokokoista koiraa, molemmat painaa yli 25kg eli kokoakin riittää (~toinen 66cm ja toinen 63cm

    • ruokarauha

      Joo kiitos vastauksista!
      Tuo raakaluu tosiaan ainut kompastuskivi, muuhun ruokaan/luuhun voin koskea/ottaa pois. Johtuu varmaan siitä, ettei ole annettu aitoja luita pennusta asti (tai no, oikeastaan vain pari kertaa ikinä). Ja varmaan aidon luun kanssa voisi sillä tavalla harjoitella, että antaa luun hetkeksi, ja ottaa pois, ja antaa takaisin? Ensin jalalla väliin jne.. Ja toinen koira voisi olla tosiaan eri huoneessa harjoitteluvaiheessa.
      Luitten kanssa vaan se pieni ongelma, ettei toinen heti aloita syömään omaansa, vaan kyttää toisen luuta.......pläh.
      Mutta jep, käynpä joku päivä ostamassa luut ja kokeilen.
      Missä muuten säilytätte luita, käyvätkö kaapit tonkimassa, kun haisevat voimakkaasti? Muovipussiin?

      • ruokarauhaa

        voisit sen raa'an luun kanssa kokeilla niin, että pidät sen koko ajan itselläsi, mutta annat koirasi syödä sitä. Ja sitten kun rentoutuu, annat vielä syödä ja otat sitten pois, jos koira on hiljaa eikä pistä vastaan kehu koiraasi ja anna taas takaisin - pitäen kiinni luusta edelleen. Näin se oppii, että se myös saa sen luun takaisin eikä sitä tarvitse puolustaa. Jos taas se meinaa päästää mekkalan, pidä taukoa ennen kuin annat uudestaan ja sitten kokeilet uudemman kerran. Voit myös rapsutella koiraasi samalla kun se syö luuta rentoutuneena.
        Itse laitan sen aina muovipussiin ja takaisin pakkaseen - on koirastakin mukavaa jyrsiä taas jäistä luuta kun saa tekemistä :)


    • 23

      tossa tulikin vinkkejä, miten harjoitella että luu on sinun, jos niin haluat,
      meillä söi aluks koirat eri huoneessa aitoja luita. ne on kaks kertaa tapellu luista, jolloin luut lähti pois. en siedä, että koirat mulkoilee toistensa luun perään, oli arvoasteikko koirilla kummin päin vaan; alemmallakin on oikeus pitää oma luunsa! nyt voin kyllä syöttää koirat samassa huoneessa, niin kaukana toisistaan kuin tilaa riittää. vahdin kuitenkin vähintäänkin sivusilmällä, vaikka ei nää enää tappele luista kun on jo tuttu juttu niille. kumpikin kunnioittaa toisen omaa. ei esim. ohita toisiaan jos toinen syö luutaan, vaan odottaa kunnes tulen paikalle antamaan luvan ohittaa (siis toiselle koiralle sanon, että antaa tulla ohi ja toisen ohjaan tulemaan ohi..)
      mulla on oikeus ottaa luut pois, tosin en sitäkään tee niin että menen vaan ja otan. kerron koiralle tietysti ensin, että nyt on syöty tarpeeks ja mä otan sen nyt. todennäköisemmin ne tilanteet syntyy kun pamahtaa vaan paikalle ja tunkee käden koiran suuhun yks kaks yllättäen..
      ruokinta meillä tapahtuu aina eri huoneissa; koirilla on oikeus ruokarauhaansa.

    • aloitja

      Jiihaa. Nyt (vasta :D) sitten kokeilin lihaisan raakaluun antamista koirille, kun muistin kaupassa käydessä tavan nahkarullien lisäksi niitä etsiä. Löysin sitten juurikin pakastettuja luita, jotka on varmaan parhaita, kun eivät pakkasesta tuoksu.

      Otin varman päälle, ja laitoin koirat eri huoneisiin syömään. Kaikki meni tosi hyvin, kumpikaan ei murissut, vaikka koskin luihin tai siirsin niitä. Toinen jäi vartioimaan jäljelle jäänyttä klönttiä, eikä heti antanut sitä ottaa, mutta ei silti murissut, ja pian sain luunpalan takasin pakkaseen.

      Seuraavalla kerralla voisin yrittää samassa huoneessa eri päädyissä tm., kun nyt meni hyvin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe