Kun irtokoira lähestyy

irtokoiratmaalla

Mitä pitäisi tehdä kun vapaana oleva tuntematon koira lähestyy?
Vähän aikaa sitten jouduin tähän tilanteeseen ja joudun varmasti toistekin. Pysähdyin, olin koiraan sivuttain ja annoin sen haistella. Koira nuuski ja meni menojaan. Miten olisin koirille mahdollisimman neutraali/positiivinen ärsyke?

21

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hullujuttu

      Olemalla välinpitämätön. Vilkaiset vain, ei katsekontaktia. Rento kehonkieli, ei jännittymistä ja pysähtymistä. Liikut vaan sinne minne olitkin menossa.

      • irtokoiratmaalla

        Siitä on rentous kaukana kun koira juoksee kovaa vauhtia kohti. Yksi irtokoirista on näykkäissyt ja purrut aiemmin koiraani ja tuttuani. Nämä tilanteet kyseiseltä koiralta olivat täysin turhia. Tämän koiran kohdalla olen yrittänyt kulkea normaalisti, jopa yli-itsevarmasti. Joskus olen vilkaissut. Koira on toisinaan lähtenyt perään kovasti haukkuen ja hilkulla ettei paskat ole housussa olleet. Oma koirani puri kauan sitten ja lievä koirapelko siitä jäi. Onneksi kuitenkin sen jälkeiset koirakontaktit ovat olleet mukavia. Yritän kasvattaa luottamustani koiriin, jotta tällaiset tilanteet sujuisivat. Jos jotain tapahtuu, voin luvata että omistaja vastaa koiransa teoista, irtokoirihan ei pitäisi edes olla


    • ____________________

      Vieraita koiria kohdatessa kannattaa käyttäytyä todella itsevarmasti, rennosti ja rauhallisesti, ja olla kuin koiraa ei olisi olemassakaan. Älä missään nimessä yritä puhutella, tai koskea, äläkä edes katso.

    • qrferg

      jos vieras koira on agressiivinen tai hyökkäävä niin opeta koirasi pysymään paikallaan niin kauan että olet hätistellyt koiran menemään tai saanut sen kiinni muista aina pitää oma koira takanasi! jos mahdollista niin ota koirasi hihna ja sido hyökkäävän koiran kuono umpeen niin varmistat että se ei pääse puremaan. Mutta muista että kuonoummessa olevaa koiraa ei saa päästää sellaisena vapaaksi vaan vie se lähimpään koirakotiin/hoitolaan yms.

      Jos vieras koira lähestyy ja näät sen olevam agresiivinen:

      1.pidä oma koirasi rauhallisena takanasi paikoillaan!
      2.Ota koira kiinni ja ääritilanteessa sido koirasi hihnalla koiran kuono
      3.Vältä koiran kosketusta tai ruokkimista koska et voi tietää onko koira allerginen
      tai sairas, mutta voit antaa vettä jos koira vaikuttaa kuivuneelta. Vältä myös oman koirasi ja toisen koiran huomiota ettei turhaa rähjäämista synny.
      4.vie vieras koira koirakotiin tai elänsuojeluun. jos tiedät että kenen koira koira on niin vie se suoraan kotiin ellei se ole vahingoittanut jotain toista esim. muita koiria tai se on aina vapaana eikä siitä välitetä;)

      • jo 6 hyökkäystä

        Joo noinhan se käy, todellakin!


      • Tämä oli hyvä :D

        Älä nyt naurata :D

        Kun koira siis hyökkää, niin toisella kädellä pidät oman koirasi takanasi, toisella sidot kätevästi hyökkäävän koiran kuonon sen koiran remmillä joka on takanasi (pitkä remmi :D) ja varot samalla koskemasta tuohon hampaat irvessä hyökänneeseen tai tässä vaiheessa jo todennäköisesti siinä toisessa kädessäsi roikkuvaan hyökkääjään. Ja sen jälkeen huolehdit hyökkääjän turvallisuudesta.

        Onko sinua tullut koskaan koiran kanssa vastaan aggressiivisesti hyökkäävä koira?
        Mikäli, niin täytyy todeta, että todella ihailen ketteryyttäsi!


    • 23-23-23

      ... no IHAN pikkusen kirjaviisauden makua edellisessä sepustuksessa :) Ei realismin häivääkään. Kukaan tuollasia rupea toheltamaan...

      Kohtailen tuntemattomia irtokoiria lähes päivittäin, koska kesäpaikkamme(Virossa) alueella niitä riittää. Perusasenne kannattaa olla positiivinen, eli ystävällinen. Näin olen kohdannut irtohaukut sekä yksin että koirani kanssa, ja joka kerta kohtaaminen on sujunut hyvin. Koirat haistelevat toisensa pikaisesti ja sitten jatketaan matkaa. Yhtään aggressiivista ei tähän mennessä ole vastaan tullut. Omalle koirallenikin haluan opettaa positiivisen asenteen. Sillä pelokas ja epäluuloinen asenne tuottaa sitä aggressiota. Asiaan voi siis itse vaikuttaa!.

    • SUOMESSA koirien tulee olla kytkettynä.

      1. vaihtoehto: älä reagoi, käyttäydy välinpitämättömästi ja jatka matkaa, toivo parasta ettei hyökkää päälle jos on vieras rakki.

      2. karjut niin paljon kuin keuhkoista lähtee ja toivottavasti saat lähestyvän piskin pysähtymaan ja väistämään. Eräs lääkäri suositteli.....

      3. vaihtoehto: komennat oman koirasi taakse ja otat vieraan kiinni, pidä kiinni niskavilloista äläkä päästä missään nimessä irti, jottei rakki pure, ja kiikutat poliisille. Vaihtoehto soveltuu vain erittäin kokeneille ihmisille, joilla on oma koira hallinnassa, ja täydellisen varma otteissaan, sillä kaikkia koirat ei ole sosiaalistettu, eivät kunnioita ihmistä ja voivat purra.

      Irti olevat koirat ovat osoitus omistajan välinpitämättömyydestä, karkailu todiste koulutuksen puutteesta, eikä siis ole mitään takuuta lähestyvän eläimen käyttäytymisestä. Koirat ovat Suomessa keskimäärin isoja, labbista, dopermannia, ja esimerkiksi valitettavasti sakemannit ovat aivan liian isoja ollakseen rekisteröintitilastojen kärjessä;

      Ihmisten keskimääräiset koirankäsittelytaidot eivät ole todellakaan kehittyneet samassa suhteessa missä koirien määrä lemmikkeinä on lisääntynyt.

      Lisäksi koko ajan yleistyvät harvinaisemmat isot rodut, akitat, faaraokoirat, dogot, bullit ja bittbullit ja muut... Kuka ymmärtätön kuvitteli laumanvartijoiden olevan joka perheen kiva-pikku-lemmikki?! Ja näiden risteymät. Egon jatkeina on hulvattomat määrät koiria joiden koulutuksesta ei ole pienintäkään aavistusta. Osa näistä on myös kaltoin kohdeltuja, siis vailla liikuntaa, aivan liian pienessä tilassa säilöttyjä ja häiriökäytös taattua. Esimerkiksi Faaraokoirilla on rodunomaisena luonnehäiriönä arvaaton kiinnikäyminen ja pureminen. Akitat ovat aivan liian isoja ja arvaamattomia luonteeltaan kaupunkeihin. Isot ja/ tai arvaamattomat rodut eivät todellakaan sovi nykyajan kertakäyttöiseen seurusteluyhteistkuntaan jossa eletään tyylillä kaikki-mulle-nyt-enkä-varsinkaan-ota-enempää-vastuuta-olipa-kiva-shoppailla, ja varsinkin jotain uutta ja erikoista, ja on täysin vieraannuttu luonnosta. Kaiken huippuna on kasvattajat jotka jo valmiiksi sanovat pennun kyselijöille "ei näitä kannata yrittää kouluttaa, nämähän ovat vain seurakoiria, ei ne mitään opi/ liian itsepäistä rotua/" tai muuta vastaavaa kun tarkoituksena on vain tehdä rahaa ja saada ne kuluja aiheuttavat pennut mahdollisimman nopeasti käsistä pois.

      ja plääh, mikäköhan se alkuperäinen kysymys olikaan....: x)

      Älä ota kontaktia vieraaseen, irti olevaan koiraan, jos olet hiukkaakaan epävarma; se voi käydä varoittamatta kiinni.

    • 23-23-23

      No en kyllä ole omaa koiraanikaan sosiaalistanut siihen, että tuntematon ihminen äkkiä hyökkäisi sen niskavilloihinn kiinni. Voi herranjestas tuota hysterisoimista! Taatusti saat jokaikisen koiran aggressiiviseksi noilla otteilla.
      Suomessa tapaa irtokoiria todella harvoin, yleensä aina kysymyksessä karkulainen, joka mieluiten väistää ihmistä, ettei hyvä reissu keskeytyisi. Omistaja saattaa löytyä läheltäkin.
      Jos irtioleva koira pelottaa, välinpitämättömyys on paras käytösmalli.
      Ihmisten koirapelko on kyllä tainnut lisääntyä, kun media paisuttelee joka pikkujuttua ja oikein lietsoo pelkoja.
      Lienetkö yksi näistä median uhreista, kun elät tuollaisessa pelossa?
      Ei tuo ainakaan tasapainoisen ihmisen tekstiä ollut.

    • yu7686

      Välinitämättömyys, ystävällisyys.

      Pari kertaa on vihainen irtokoira ollut syöksymässä omani päälle, olen ottanut omani tiukasti lähelle luhyeen hihnaan ja karjaissut toisen helvettiin. Se mikä on varma, on että minun koirieni päälle ei kukaan käy. Tietävät sen ja luottavat siihen, olen luottamusken arvoinen, aina ja kaikkialla.Pitelemistä on, koska omani eivät ole mitään nyhveröiträ, pit'ävät kyllä puolensa, kun joku yrittää päälle. homma kuiteskin sujuu, koska luottavat minuun.

      Toista koiraa ei saa satuttaa eikä pelästyttää enemmän kuin tarpeen. Rähjäyshän on aina epävarman koiran merkki, ei ne sitä pahuuttaan tee, eivät vaan osaa muuten toimia, kun omistajat ovat mitä ovat.

      • assaaasasassasa

        joo käypä se muka noin helposti'
        Olen huutanut irtokoirille kurkku suorana eikä mitää vaikutusta!
        TUlkaa tänne niin näette todellisetn irtokoiraongelman ja ratkaiskaa se ihmeessä
        niin saan kulkea rauhassa sen jälkeen koirani kanssa


    • oihösdf

      Tämä on niin ärsyttävä tilanne! Ei yhtään tiedä, millainen koira on, joka kohti tulee! Itse olen ollut ihan normaalisti, ja kehonkielellä estänyt pääsemästä oman koirani luokse. Vihaan sitä jos toisen koira juoksee tykö. Ei yhtään tiedä, mitä on tulossa.. Tietysti sitten koiran eleistä näkee lähempää, onko vihainen, tms.

      • oijfda

        Niin ja tietysti, täytyy tunnustaa :D Jos joku äkäisempi koira on tullut kohti, olen potkaissut kohti. Minun koiraani ei puremaan tulla. Se on potku päähän tai vaikka usiampiki. Puolustan omaani viimeiseen asti! ( pikkukoiran omistaja ;) ) Samalla oon kyllä karjassu mielipiteeni kuuluville. Omistaja sanokoon, mitä sanoo. Haluan pitää huolen, ettei koiraani purra! Itseppähän on päästänyt irti. Pahoittelen sekavia nimimerkkejä, on vain selkeistä vaikea löytää sellainen, joka ei jo ole käytössä.


    • Vähän irtokoiria

      Suomessa on aika vähän irtokoiria ja vain pieni osa niistä on vihaisia, että suurin osa huudoista ja potkuista on aika varmasti osoitettu viattomille koirille : /

    • kanifani:)

      älä kiinnitä huomiota koiraan

    • _suffeli_

      Entisen remmirähjän omistajana pidän huolen siitä, etteivät irtokoirat pääse koirieni luokse. Minä huolehdin irtokoirien häätämisestä, niin oman koirani ei tarvitse alkaa rähistä.

    • 23: ellet huomannut teksti oli osin koottu edellä olevista, ja provosti... Jos joku väittää että Suomessa on vähän irtokoiria... -niin varmaankin, jonnekin Venäjään verrattuna. Kannattaisiko avata silmät, kömpiä sieltä pumpulista ulos, kasvattaa ehkä enemmän kuin se yksi pikkupuudeli, ja kohdata tosiasiat "out there": Joka vuosi tapahtuuu enenevissä määrin koirien puremisia joista vain pikkuinen osa päätyy julkisuuteen tai poliisille.

      Onhan se totta, iltapäivälehtien uutisointi on todellakin vääränlaista, ei niissä ole mitään kehittävää. Mutta täällä on myöskin sellainen irtokoiraongelma, että se alkaa jo olla yksi syy, että muutan pois jos vain mahdollista. Itse tiedän näin pikaiseen mietittynä muutaman koiran ja/tai omistajan, joiden päälle on tullut irtokoira niin, että on aiheutunut lääkärireissu ja pitkällinen hoito: nämä vuoden sisällä, samalla alueella.

      Teen, ja tulen tekemään, ongelmakoirien kanssa töitä. Mutta ymmärrän oikein hyvin, jos kaikki eivät tunne oloaan turvalliseksi. Ja tuo mitä tehdä irtokoiran lähestyessä, on vaikea kysymys, jokainen kun on yksilö . Turvallinen ympäristö on kuitenkin jokaisen perusoikeus; jotain rajaa, joku rauha lenkille lähteissä, emme mekään halua mennä tikattavaksi joka vuosi, irtokoirien ja varsinkaan vastuuttomien, ymmärtämättömien omistajien takia...

    • 23-23-23

      Hmm. Samaa mieltä olen siitä, että ihmisten koirataidot ovat huonontuneet, ja koirien määrä lisääntynyt. Kuitenkin, ennen (lapsuudessani) irtokoiria oli enempi, koska koiria sai pitää irti. Olen asunut useissa paikoissa Suomessa, maalla ja kaupungissa, en kuitenkaan pääkaupunkiseudulla. Ja irtokoiria tapaa nykyisin todella harvoin.
      Yksi tapaus tulee mieleen: irti olleet metsästyskoirat tappoivat naapurin kissan ihan pihassa.
      Tuo kyllä huvittaa, mistä tempaisit pumpulit ja puudelin? Nykyinen koirani on järjestyksessä kuudes koirani, ja alle 60-senttisiä en harrasta. On tässä silmät auki ja koirat matkassa kuljettu jo 50-luvulta lähtien.

      • Lapsuusmuistot

        Minäkin muistan lapsuudessani pikkukaupungissa, kuinka koiria juoksenteli tuolloin vapaana. Koirankaipuussani pyydystin niitä hyppynarullani ja taluttelin. Onneksi olivat kilttejä haukkuja. Tänä päivänä olisin totisesti varovaisempi ja harvoinhan noita irtokoiria tapaakin...


    • HuhHuh

      Ihan vaan tiedoksi,että tämä ei ole totta: "Esimerkiksi Faaraokoirilla on rodunomaisena luonnehäiriönä arvaaton kiinnikäyminen ja pureminen"

      käyttäytyminen / luonne:Valpas, älykäs, ystävällinen, kiintyvä ja leikkisä.

      • Voisiko olla muuta

        Kun kyse on kennelien bisneksestä niin voisiko olla jotain muuta luonnekuvauksessa, joka on itseasiassa mainosteksti? Vai ostaisitko itse pienen polvenkorkuisen rääpälekoiran, jota mainostetaan luonnekuvauksessa että "on ärhäkkä, omistajaansa kunnioittamaton, itsepäinen, omien teiden kulkija, joka mielellään tarraa joka toisen vastaantulijan puntista kiinni? Tuskin. En minäkään.

        Eri asia sitten nämä jättijärkäleet joita munanjatkekoiriksikin kutsutaan. Niitä hankkivat vain dillet. Heille se olisi positivinen juttu. Mutta koska heitä on vain pieni joukko, on pakko mainostaa luonnetta sellaiseksi jollaisen enemmistö haluaisi koiransa olevan. Muuten jää koiria käsiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe