Miten muilla maksetaan ruokarahaa?

38

Eikö ruokarahan pitäisi tulla samaan aikaan kuin lapsen kotiin? Meillä tulee jopa 2 viikko jälkijunassa. Olen lopen kyllästynyt tyhjiin lupauksiin ja valehtuluun. 11e saan vrk. Jos olisin työtön, olisi vaikeaa tarjota lapselle ruokaa!

43

8354

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kaikki laitokset tai kunnat ei kait maksa ollenkaan. Kumpi sitten maksaja onkin. Meillä maksoi laitos 5 euroa/vrk kotilomilta, jälkikäteen toteutuneiden lomien mukaan kerran kuussa. Sain kuulla että he ovat hyvä laitos joka maksaa ruokarahaa. Tiedän ettei kaikki maksa, koska tuttavan poika ei saanut ruokarahaa mistään.

    • näinpä22

      Perusperiaate on, että ruokaraha on minimissään samansuuruinen kuin toimeentulotuen perusosa yhdelle vuorokaudelle. Riippuu siis lapsen iästä. Itse saan 15€/vrk joka maksetaan etukäteen tilille tai kun lapsi saapuu tulee hänen mukanaan kirjekuori, mssä on rahat ja kuitti jonka allekirjoitan.

      • 38

        Tuohan on ruhtinaallinen summa! Jos tulisikin ajallaan, mutta ei. En nöyrry enää pyytämään, vaan teen sosiaaliasiamiehelle valituksen kun eivät maksa. Nytkin on yhden loman ruokarahat maksamatta.


    • Ööh tuotanoin täh

      Anteeksi tyhmyyteni mutta mikä ihmeen ruokaraha? Meillä ainakin maksetaan itse lasten ruuat. Kerro ihmeessä minullekin, mistä ruokarahaa saa, haen heti!

      • Ole hyvä vain!

        Mene ihmeessä heti hakemaan, jos lapsesi on huostaanotettu.
        Aivan sama, onko huosta laillinen vai laiton, lain mukaan ruokaraha kuuluu saada lomien ajalta.

        Syynä se, että perhe ei tietenkään saa lapsilisää, siihenkään ei vaikuta huostaanoton laillisuus tai laittomuus. Sen lisäksi perheeltä viedään kaikki muut sosiaalietuudet, jos sellaisia sattuvat saamaan.

        Ja tietysti vanhemmilta revitään palkasta vielä satoja euroja kuukausittain huostaanoton ylläpitokustannuksiin.

        Jos lapsi on sijoitetu oikein huonoon laitokseen, niin joudut lisäksi kustantamaan hänelle sinne kaikki uudet vaatteet, kengät, harrastevälineet, lääkkeet, kampaajat jne.


      • Ööh tuotanoin täh
        Ole hyvä vain! kirjoitti:

        Mene ihmeessä heti hakemaan, jos lapsesi on huostaanotettu.
        Aivan sama, onko huosta laillinen vai laiton, lain mukaan ruokaraha kuuluu saada lomien ajalta.

        Syynä se, että perhe ei tietenkään saa lapsilisää, siihenkään ei vaikuta huostaanoton laillisuus tai laittomuus. Sen lisäksi perheeltä viedään kaikki muut sosiaalietuudet, jos sellaisia sattuvat saamaan.

        Ja tietysti vanhemmilta revitään palkasta vielä satoja euroja kuukausittain huostaanoton ylläpitokustannuksiin.

        Jos lapsi on sijoitetu oikein huonoon laitokseen, niin joudut lisäksi kustantamaan hänelle sinne kaikki uudet vaatteet, kengät, harrastevälineet, lääkkeet, kampaajat jne.

        Niinpä tietysti. Siinä tapauksessa ymmärrän miksi ruokarahaa pitää saada. Luulin, että puhuttiin jostain yleisestä kuntien maksamasta ruokarahasta pienituloisille perheille. Eksyin ekaa kertaa tälle palstalle :D

        Omat lapseni eivät ole huostaanotettuina olleet koskaan eikä mitään sellaista ole koskaan ollut näköpiirissäkään tai muutakaan tekemistä lastensuojelun kanssa, mutta olen aina ihmetellyt sitä, miksi lapsen vanhempien pitää maksaa kunnalle siitä hyvästä elatusapua, että kunta on halunnut riipiä lapset vanhemmiltaan? Lapsilisän siirron kunnalle käsitän, muuten vanhempien ei pitäisi joutua maksamaan senttiäkään siitä ilosta, että ovat menettäneet lapsensa johonkin laitokseen tai "sijaisperheseen". Etenkin kun tiedetään, miten kyseenalaisin perustein huostaanottoja nykyään tehdään. Huostaanotot ovat bisnestä, jossa kunta hyötyy valtionosuuksista ja kunnan sosiaaltoimen johtajan kaverit ostopalvelusopimuksista, joissa huostaanotetusta pulitetaan jopa 100 000 euroa vuodessa. Samalla summalla järjestäisi lapsen oikealle perheelle mielikuvituksellisen määrän erilaisia tukipalveluita tai rakentaisi vaikka talon, mutta eihän tarkoituksena olekaan tukea lapsia perheissään vaan suojella lasta vanhemmiltaan, mikä on perverssi lähtökohta. Veikkaan, että niistä paristakymmenestätuhannesta huostaanotetusta läheskään kaikilla ei ole alkoholisti-, narkkari- tai väkivaltavanhemmat. Päinvastoin, tällaisista todellisista ongelmaperheistä lapsia ei saada huostaan, vaikka lastensuojeluvirastoon olisi tehty pahvilaatikollinen "huoli-ilmoituksia".

        Pitäkää pintanne näiden lastenkotibisnestä pyörittävien ja kuntien sossutanttojen kanssa, ruokarahanne kuuluvat teille!


      • ymmyrkäinen
        Ööh tuotanoin täh kirjoitti:

        Niinpä tietysti. Siinä tapauksessa ymmärrän miksi ruokarahaa pitää saada. Luulin, että puhuttiin jostain yleisestä kuntien maksamasta ruokarahasta pienituloisille perheille. Eksyin ekaa kertaa tälle palstalle :D

        Omat lapseni eivät ole huostaanotettuina olleet koskaan eikä mitään sellaista ole koskaan ollut näköpiirissäkään tai muutakaan tekemistä lastensuojelun kanssa, mutta olen aina ihmetellyt sitä, miksi lapsen vanhempien pitää maksaa kunnalle siitä hyvästä elatusapua, että kunta on halunnut riipiä lapset vanhemmiltaan? Lapsilisän siirron kunnalle käsitän, muuten vanhempien ei pitäisi joutua maksamaan senttiäkään siitä ilosta, että ovat menettäneet lapsensa johonkin laitokseen tai "sijaisperheseen". Etenkin kun tiedetään, miten kyseenalaisin perustein huostaanottoja nykyään tehdään. Huostaanotot ovat bisnestä, jossa kunta hyötyy valtionosuuksista ja kunnan sosiaaltoimen johtajan kaverit ostopalvelusopimuksista, joissa huostaanotetusta pulitetaan jopa 100 000 euroa vuodessa. Samalla summalla järjestäisi lapsen oikealle perheelle mielikuvituksellisen määrän erilaisia tukipalveluita tai rakentaisi vaikka talon, mutta eihän tarkoituksena olekaan tukea lapsia perheissään vaan suojella lasta vanhemmiltaan, mikä on perverssi lähtökohta. Veikkaan, että niistä paristakymmenestätuhannesta huostaanotetusta läheskään kaikilla ei ole alkoholisti-, narkkari- tai väkivaltavanhemmat. Päinvastoin, tällaisista todellisista ongelmaperheistä lapsia ei saada huostaan, vaikka lastensuojeluvirastoon olisi tehty pahvilaatikollinen "huoli-ilmoituksia".

        Pitäkää pintanne näiden lastenkotibisnestä pyörittävien ja kuntien sossutanttojen kanssa, ruokarahanne kuuluvat teille!

        Lastensuojelun kanssa et ole ollut missään tekemisissä, mutta silti tiedät että suurin osa huostaanotoista on laittomia ja sijoitukset vain bisnestä. Tukipalveluiden hinnatkin ovat selvillä ja sosialijohtajien kaveruudet ja valtionosuudet.
        Ihminen, jolla ei ole mitään tekemistä lastensuojelun kanssa, ei yleensä ole moisista asioista kuullutkaan.


      • nemu k
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Lastensuojelun kanssa et ole ollut missään tekemisissä, mutta silti tiedät että suurin osa huostaanotoista on laittomia ja sijoitukset vain bisnestä. Tukipalveluiden hinnatkin ovat selvillä ja sosialijohtajien kaveruudet ja valtionosuudet.
        Ihminen, jolla ei ole mitään tekemistä lastensuojelun kanssa, ei yleensä ole moisista asioista kuullutkaan.

        Minunkaan lapsia ei ole huostaanotettu, mutta aihe alkoi kiinnostamaan katsottuani ohjelman "huostaanotettu bisnes". Sen jälkeen olen hankkinut lisää tietoa.


      • arkitodellisuus
        nemu k kirjoitti:

        Minunkaan lapsia ei ole huostaanotettu, mutta aihe alkoi kiinnostamaan katsottuani ohjelman "huostaanotettu bisnes". Sen jälkeen olen hankkinut lisää tietoa.

        Hei nemu k, kannattaa todella tutkia noita asioita. Lapsia otetaan huostaan perheistä, joilla ei ole välttämättä ole muuta ongelmaa kuin se, että pitää hakea soskusta tasoitusta. Juoppojen ja narkkien lapset käyvät vanhempien päihteiden käytön riistäydyttyä käsistä oleskelemassa lastenkodeissa, sitten kohta pääsevät kotiin kun vanhemmilla on muutama selvä päivä. Lapsia siis saatetaan vuosiakausia heitellä kodin ja lastenkodin välillä, arvaa mitä siitä seuraa ? Mutta auta armias, jos tarvitset esim. sairauden vuoksi (ja olet köyhä kun kunnalta pitää apua hakea) hetkellisesti apua kotiin (lasten hoitoon ja kodinhoitoon), olet lastensuojelun asiakas. Lapsia syynätään sen jälkeen ja jokainen pikku asia raportoidaan eteenpäin, eli jos sattuu että lapsesi ehtii sotkea paidan matkalla päiväkotiin, on lastensuojelun työntekijät oven takana jne.

        Joten älkää hyvät ihmiset sairastuko koskaan niin, että apua tarvitsee kotiin, sinnitelkää rahattomana, ettei vaan pidä koskaan soskuun mennä.

        ps. meiltä lähti lapset, mies työtön ja itse sairastuin, leikkaus meni pieleen.


      • Anonyymi

        Laissa on säädetty että ruokarahaa pitää saada. Meillä sossu maksaa muutaman kympin, ja kahdesta lapsesta saan 90e 3 vuorokautta. Sijaisvanhemmilta ja isojen tyttöjen kohdalla 11e/vuorokausi


      • Anonyymi
        Ööh tuotanoin täh kirjoitti:

        Niinpä tietysti. Siinä tapauksessa ymmärrän miksi ruokarahaa pitää saada. Luulin, että puhuttiin jostain yleisestä kuntien maksamasta ruokarahasta pienituloisille perheille. Eksyin ekaa kertaa tälle palstalle :D

        Omat lapseni eivät ole huostaanotettuina olleet koskaan eikä mitään sellaista ole koskaan ollut näköpiirissäkään tai muutakaan tekemistä lastensuojelun kanssa, mutta olen aina ihmetellyt sitä, miksi lapsen vanhempien pitää maksaa kunnalle siitä hyvästä elatusapua, että kunta on halunnut riipiä lapset vanhemmiltaan? Lapsilisän siirron kunnalle käsitän, muuten vanhempien ei pitäisi joutua maksamaan senttiäkään siitä ilosta, että ovat menettäneet lapsensa johonkin laitokseen tai "sijaisperheseen". Etenkin kun tiedetään, miten kyseenalaisin perustein huostaanottoja nykyään tehdään. Huostaanotot ovat bisnestä, jossa kunta hyötyy valtionosuuksista ja kunnan sosiaaltoimen johtajan kaverit ostopalvelusopimuksista, joissa huostaanotetusta pulitetaan jopa 100 000 euroa vuodessa. Samalla summalla järjestäisi lapsen oikealle perheelle mielikuvituksellisen määrän erilaisia tukipalveluita tai rakentaisi vaikka talon, mutta eihän tarkoituksena olekaan tukea lapsia perheissään vaan suojella lasta vanhemmiltaan, mikä on perverssi lähtökohta. Veikkaan, että niistä paristakymmenestätuhannesta huostaanotetusta läheskään kaikilla ei ole alkoholisti-, narkkari- tai väkivaltavanhemmat. Päinvastoin, tällaisista todellisista ongelmaperheistä lapsia ei saada huostaan, vaikka lastensuojeluvirastoon olisi tehty pahvilaatikollinen "huoli-ilmoituksia".

        Pitäkää pintanne näiden lastenkotibisnestä pyörittävien ja kuntien sossutanttojen kanssa, ruokarahanne kuuluvat teille!

        Meilläkin kaksi kotia ja toinen vielä hyvin toimeentuleva . Koulunkäynnin vuoksi otettu


    • ASIAA PUHUT!

      "Huostaanotot ovat bisnestä, jossa kunta hyötyy valtionosuuksista ja kunnan sosiaaltoimen johtajan kaverit ostopalvelusopimuksista, joissa huostaanotetusta pulitetaan jopa 100 000 euroa vuodessa. Samalla summalla järjestäisi lapsen oikealle perheelle mielikuvituksellisen määrän erilaisia tukipalveluita tai rakentaisi vaikka talon, mutta eihän tarkoituksena olekaan tukea lapsia perheissään vaan suojella lasta vanhemmiltaan, mikä on perverssi lähtökohta. "

      Puhut täytä asiaa! Useita tuttaviani on töissä erilaisissa kunnallisissa viroissa ja he kaikki tietävät nämä systeemit.
      Samoin moni hoitoalalla työskentelevä on törmännyt laittomiin huostaanottokäytäntöihin.

    • TÄYTTÄ ASIAA!

      ""Huostaanotot ovat bisnestä, jossa kunta hyötyy valtionosuuksista ja kunnan sosiaaltoimen johtajan kaverit ostopalvelusopimuksista, joissa huostaanotetusta pulitetaan jopa 100 000 euroa vuodessa. Samalla summalla järjestäisi lapsen oikealle perheelle mielikuvituksellisen määrän erilaisia tukipalveluita tai rakentaisi vaikka talon, mutta eihän tarkoituksena olekaan tukea lapsia perheissään vaan suojella lasta vanhemmiltaan, mikä on perverssi lähtökohta. "

      Puhut täytä asiaa! Useita tuttaviani on töissä erilaisissa kunnallisissa viroissa ja he kaikki tietävät nämä systeemit.
      Samoin moni hoitoalalla työskentelevä tuttuni on törmännyt laittomiin huostaanottokäytäntöihin.

    • iojiuhyy

      meillä tulee 8/e päivä ja 18.60/e viikonloppu,.. Lapsi saa vaaterahaa 30€/kk pojalla ei ole mitään.. Harrastukset sentään maksavat ja matkat kotiin, ruokarahat jälkikäteen poika 17v.. eli ei mene ihan iänkään mukaan...

      • jdoohhfhh

        No kuka ne maksaisi jos poika asuisi kotona?


      • ihnj
        jdoohhfhh kirjoitti:

        No kuka ne maksaisi jos poika asuisi kotona?

        Mitä luulet?


      • ????????
        ihnj kirjoitti:

        Mitä luulet?

        sosku ?


      • ihnj
        ???????? kirjoitti:

        sosku ?

        Entä, jos ne maksais itse?


      • Anonyymi

        Me Salossa saadaan 5€ ruokarahaa päivässä!


    • ei ole vaikeeta

      Säästä ne rahat ja käytä sitten kun lapset tulee, muista ne on lapsen syömiseen ei sinun. Meille tulee yhdeksän euroa /vrk, kerran kuussa tulee tilille.

      • Parempi ihminen

        Myös sijaisvanhempien tulisi mieltää kulukorvauksen tarkoitetun sijoitetun ruokaa varten, eikä suinkaan sijareiden juominkeja huikopaloineen varten.


      • Kulukorvaus
        Parempi ihminen kirjoitti:

        Myös sijaisvanhempien tulisi mieltää kulukorvauksen tarkoitetun sijoitetun ruokaa varten, eikä suinkaan sijareiden juominkeja huikopaloineen varten.

        on kyllä lapsen kuluihin eikä pelkästään ruokaa varten.


      • Kyllä kyllä
        Kulukorvaus kirjoitti:

        on kyllä lapsen kuluihin eikä pelkästään ruokaa varten.

        mutta pääosalle sijaisvanhemmista sijoitetulle lapselle osoitettu kulukorvaus tarkoittaa omaan käyttöön tulevaa rahaa. Jonka voi käyttää alkoholipitoisten juomien hankintaan. Kukas siihen puuttuu kun sijaisvanhemmilta ei vaadita mitään erityisiä taitoja kuten he itsekin värvääjiensä myötävaikutuksella yhdestä suusta muistavat muistuttaa olevansa aivan tavallisia ihmisiä. Tavalliset ihmiset käyvät työssä ja heissä on alkoholin väärinkäyttäjiä.


      • ymmyrkäinen
        Kyllä kyllä kirjoitti:

        mutta pääosalle sijaisvanhemmista sijoitetulle lapselle osoitettu kulukorvaus tarkoittaa omaan käyttöön tulevaa rahaa. Jonka voi käyttää alkoholipitoisten juomien hankintaan. Kukas siihen puuttuu kun sijaisvanhemmilta ei vaadita mitään erityisiä taitoja kuten he itsekin värvääjiensä myötävaikutuksella yhdestä suusta muistavat muistuttaa olevansa aivan tavallisia ihmisiä. Tavalliset ihmiset käyvät työssä ja heissä on alkoholin väärinkäyttäjiä.

        Olisit sitten hoitanut lapsesi niin, ettei olisi tarvinnut huostaanottaa! Et sitten itse käyttänyt lapsille tarkoitettua rahaa alkoholiin tai muuten itsellesi? Tänne kirjoittavat biovanhemmat tuntuvat olevan täydellisiä ihmisiä, joilta joku ilkea sossu alkoholistisijarin avustuksella on ryövännyt lapset ja rahat!


      • assinokaid
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Olisit sitten hoitanut lapsesi niin, ettei olisi tarvinnut huostaanottaa! Et sitten itse käyttänyt lapsille tarkoitettua rahaa alkoholiin tai muuten itsellesi? Tänne kirjoittavat biovanhemmat tuntuvat olevan täydellisiä ihmisiä, joilta joku ilkea sossu alkoholistisijarin avustuksella on ryövännyt lapset ja rahat!

        Miksi ihmeessä oot täälä, jos niin ärsyttää?
        Turha sitä on ittiään kiuttaa, niinku pappa sano.


      • Täydellinen vanhempi
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Olisit sitten hoitanut lapsesi niin, ettei olisi tarvinnut huostaanottaa! Et sitten itse käyttänyt lapsille tarkoitettua rahaa alkoholiin tai muuten itsellesi? Tänne kirjoittavat biovanhemmat tuntuvat olevan täydellisiä ihmisiä, joilta joku ilkea sossu alkoholistisijarin avustuksella on ryövännyt lapset ja rahat!

        Biologisille vanhemmille ei makseta niitä rahoja mistä puheen aihe on. Biologiset vanhemmat joutuvat hankkimaan kyseiset rahat itse, jonka lisäksi valtio maksaa kaikille lapsille lapsilisän. Lapsilisät nekin päätyvät kuitenkin sijoitettujen osalta pääosin sijaisvanhempien juomiin ja muuhun. Minä en käytä alkoholia ja olen hoitanut lapseni.


    • MartaT.

      "Ole hyvä vain! 30.6.2012 18:35"


      Poliittiset päättäjät tekevät ratkaisut, olivatpa ne millaisia tahansa. Eivät he aina edes tiedä mitä kentälllä lopulta tapahtuu.

    • kunnollinen 1

      kyllä tulee sijoituslapset kalliiksi veronmaksajille. lapsia saa hankkia vain ne joilla on taito ja rahaa.

    • huh3

      jos mun lapsi ois alaikäinen ja huostassa olisin iloinen kun hänet kotiin saisin. Olisin ennen itse syömättä, enkä mankuis jonkun euron perään.

      • ueiö

        Jos sun lapset olisi sijoitettu, sun saamat lapsietuudet lähtisi kokonaan lisäksi joutuisit maksamaan joka kuukausi kunnalle rahaa. Paljon ei käteen jäisi. Se ruokaraha ei ole paljon, mutta jos biovanhemmat ovat köyhiä, ilman sitä rahaa ruokaan ei välttämättä olisi.


    • äitsikkä5

      Minä saan 20e vrk lapsen lomalla ollessa.vaikken saisi euroakaan pihistäisin omasta ruokarahasta niin kuin nytkin teen jotta voimme matkustella lähisaariin,ja ostaa nuorelle vaatteita jotka hän saa valita.lapsi on kesällä joka toisen viikon kotona lomalla,ja kouluaikaan joka toinen pe-su sekä kaikki lomat

      • Ivan Orav

        Sama täällä, mikä on yleensä huostaanotton tarkoitus?


      • Anonyymi

        Ammatilliset perhe"kodit"saavat 135-425€ / vrk / lapsi... Ei ole salaista tietoa, eli on "hieman" enemmän, kuin tuo, 100donaa /vuosi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammatilliset perhe"kodit"saavat 135-425€ / vrk / lapsi... Ei ole salaista tietoa, eli on "hieman" enemmän, kuin tuo, 100donaa /vuosi

        Höpö höpö! Tuollaisista vuorokausimaksuista en ole koskaan kuullutkaan! Ja kyllä, perhekodeissa on vuorokausi hinnat, niin kuin muissakin sosiaalialan yksiköissä. Mitä sitten? Eivät hekään hyväntekeväisyyttä tee eikä pidäkään. Töissä käydäänkö tehdään, jotta saa rahaa, eikös se näin mene?
        Jokainen voi alkaa yrittäjäksi jos haluaa. Perhekodin voi perustaa jos on koulutusta ja kokemusta. Siitä vaan!
        Eihän mikään ole ilmaista tänä päivänä.
        Mutta samalla kun lasket tuota liikevaihtoa, ota myös huomioon myös muut kulut, joita p.k. yrityksenä maksaa. Eihän tuo kaikki raha yrityksen tilille jää...


    • tinttuli

      Minulle ruokaraha tuli kirjekuoressa lapsen mukana kotilomalle. Muistaakseni 2 kertaa kuussa sitä maksettiin. Kun lapseni tuli kotona käymään joka viikonloppu ei sitä ruokarahaa silloin saanut joka viikonlopulta koska kysessä oli ylimääräiset kotilomat joita laki ei tunne. Lapseni oli huostassa henkisen sairauden vuoksi, koulunkäynti turvattiin sillä kun vointinsa mukaan kävi laitoksessa kotikoulua. Sos.toimi maksoi minulle kilometrikorvaukset kun hain lastani jos ei bussilla päässyt tai työntekijä tuonut. Kilometrikorvaukset sain myös käynneistä lapsen luona laitoksessa, kerran viikossa kävin. Tosiaan lapsilisä ja mahdolliset elatusmaksut menevät huostatilanteessa kaupungille, itse en niiden lisäksi joutunut muuta hoitomaksua maksamaan.

    • pitää saada

      Ruokaa ruokaa

      • Kyllästynyt ISKÄ

        Kyllä todella tämä systeemi tässä maasa kusee oiken kunnolla!!!!. Oma tyttäreni jolla on lievä autismi eli asbergerin oireyhtymä otettiin huostaan 5 vuoden kamppailun jälkeen. Kun perheen muut lapset tyttö ja poika alkoivat oirehtimaan niin että 12 tyttö repi itseltään KAIKKI HIUKSET POIS PÄÄSTÄ ja samalla alkoi muutkin pakko oireet!!
        Kotiin taikka perheelle tarjotut tukitoimet eivät auttaneet yhtään mitään jolloin kaikki se duuni jouduttiin tekemään itse. Minä isänä olin koti poliisi joka tyttären raivotessa ja pahoinpidellessään sisarruksia jouduin ottamaan kiinni ja pitämään kiinni joskun jopa 1 tunnin putkeet. Matkan varrella tyttäreni sai toimintaterapeutin tukea ja lääkityksen vasta kun poliisit veivät lasten klinikalle!!!! kun viisi pitkää vuotta kamppailee asioiden kanssa niin halusimme tyttäremme kiireelliseen sijoitukseen
        koska muu perhe oli jo täysin sekaisin!!! Tämä kaikenkestävä ralli päättyi avioeroon toisenlapsen sijoitukseen ja kolme vuotta kestävään psykoterapiaan pojalle, kaiken lisäksi työnantajani antoi minulle potkut koska sattuneesta syystä jouduin olemaan paljon erinlaisissa palavereissa. Nyt kun olen työtön halusi V... juristi ottaa minultakin ko elatus maksut valtiolle, Kun tarpeeksi väänsin en joudumaksamaan niitä. vaimo maksaa 200 eskoo kk jos lasken ansion menetykset yhteen ne liikkuu jossain 700 euron paikkeilla per kk. HUOM meilla lapset joka viikonloppu sekä lomaajat ja viikolla mahdollisuuksien mukaan kotona. Me maksamme ne viulut ruuat vaatteet ym menot. Repikää tästä huumoria niin hyvätulee!!


    • Kotilomakorvaus

      Se on monissa paikoin nimellä kotilomakorvaus. Ja eroja on.
      Me saamme 11€ per vrk ja viikonlopusta saamme 22€. Ja tuo 11€ per vrk kattaa ruoat, asumisen yms.Erikseen tulee kilometrikorvaukset jos hoidamme kuljetukset.
      Laitoshoito on kallista, mutta me vanhemmatkin maksamme siitä osamme.
      - Lapsilisät menee suoraan sossuun
      - Me molemmat vanhemmat maksamme elatusmaksua sossuun kelaan.
      - Lapsen hoitotuki menee muualle

      Kaikkiaan se raha mikä normaalioloissa olisi meillä käytössä jos lapsi asuisi kotona niin on useita satoja euroja per kk. Ja tähän kohtaan on pakko sanoa, että me vanhemmat itse haimme lapsellemme huostaanottoa. Lapsen parhaaksi ja turvaksi, kuten myös muiden. Taustalla on lukuisia diagnooseja eli puhumme todella haastavasta ja vaikeasta erityislapsesta.

      Ja sanottakoon vielä, että tuo 11€ per vrk, jolla tulisi kattaa kaikki kulut. Jo itse ruoka niin ei riitä isolle ja kasvavalle teinille. Ja muistetaan vielä päälle allergiat, jotka tuo rajoitteita.

    • ap.

      Olen eläkkeellä oleva biologinen äiti.Eläkkeeseen olisi tullut korotus lapsista,sitte lapsilisä,asumistuessa huomioitu lapset,elatusmaksu.Kaikki nämä on pois kun lapsi sijoitetaan."Ruoka raha" on vain 10 e/lapsi/vrk.Eikä sitä ole nostettu vaikka kaikki kulut ovat nousseet:Vesi,sähkö,ruoka.

      Olen aikaisemmin ostanut kengät,harrastusvälineet,vaatteita,kodin sisustanut lapsiani varten(vaikka lapsia ei koskaan kotiuteta sairauteni vuoksi).Lapset on laitettu sijaisperheeseen missä syötetään kesällä vain yksi lämmin ateria,sekin on makkaraa,nakkeja..vihanneksena makkaraa.Lapset on jatkuvasti sairaina.Tytär lihotettu liikalihavaksi epäterveellisillä naposteltavilla.Kulukorvaus on mennyt omiin turhanpäiväisiin hankintoihin sijarilla(hän ei mene ikinä töihinkään vaikka lapset on jo isoja.

    • Mie vain

      Meillä myös ruokaraha jälkikäteen, toimitan sossuun lapun jonka sijaisperhe allekirjoittanut että tapaaminen on toteutunut. Saan 36e/ yö, kahdesta lapsesta yhteensä.

      • mie vain

        lisään vielä että saamme myös sijaishuolto toimistosta, lasteni sosiaalityöntekiän myöntämänä rahallista tukea esim elokuvalippuihin, teatteriin, uimahalliin, joululahjoihin jne joita ei aikuis-sosiaali puolelta saa edes täydentävänä toimeentulotukena. Nämä rahat saamme aina etukäteen tilille, riittää että soitan työntekijälle ja kerron et nyt mentäs kattoo elokuva, rahat seur päivänä tilillä. Valitettavasti ei näin jokapaikassa vaikka kuulema kuuluu tukea tapaamisia esim tällätavoin, näin ainakin meidän sos työntekijä kertonut.


      • Anonyymi
        mie vain kirjoitti:

        lisään vielä että saamme myös sijaishuolto toimistosta, lasteni sosiaalityöntekiän myöntämänä rahallista tukea esim elokuvalippuihin, teatteriin, uimahalliin, joululahjoihin jne joita ei aikuis-sosiaali puolelta saa edes täydentävänä toimeentulotukena. Nämä rahat saamme aina etukäteen tilille, riittää että soitan työntekijälle ja kerron et nyt mentäs kattoo elokuva, rahat seur päivänä tilillä. Valitettavasti ei näin jokapaikassa vaikka kuulema kuuluu tukea tapaamisia esim tällätavoin, näin ainakin meidän sos työntekijä kertonut.

        Teidän sos.tt osaa työnsä :) [tai on osannut, kirjoitus on yli 5 vuotta vanha]
        Joka tapauksessa muistuu mieleen ihan vanhat hyvät ajat, jolloin perheillä oli vielä oma sossu joka ei tärkeillyt, vaan toimi lakisääteisesti, niinkuin lapsia ja vanhempia kunnioittavan viranomaisen kuuluukin. SE on/oli oikeaa ennaltaehkäisyä - eikä siinä ole yhtään mitään hävettävää...vaikka osa sijaistahon edustajista kuinka yrittääkin loata vähävaraisten vanhempien maineen.


    • 1965

      10€/vrk,sijaispaikka maksaa samana päivänä kun lapsi tulee kotilomille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe