Syke 229

taru21

Kuinka nopea pulssi teillä muilla sydämentykytyksestä kärsivillä on kohtauksen aikana? Pysyykö syke "normaaleissa" lukemissa?
Itselläni on syke tuolloin reilusti yli 200, kun se korkeimmillaan on erittäin raskaassa anaerobisessa treenissäkin ollut vain alle 190...

Olen siis kärsinyt koko ikäni ns. tykytyskohtauksista, jotka saattavat tulla kun esim. kumarrun ja nostan jotain raskasta, tai vedän vatsaa voimakkaasti sisään. Sydäntäni ei ole sen kummemmin tutkittu, tk-lääkärikin vain kuunteli stetoskoopilla, totesi terveeksi ja kuittasi oireet stressillä/paniikkihäiriöllä/liialla kahvinjuonnilla.

Tänään sain kuitenkin kohtauksen ensimmäistä kertaa "nauhoitettua" sykemittarille: tykytystä kesti 2-3min, jonka aikana syke vaihteli välillä 220-229, kunnes se kohtauksen loputtua laski muutamassa sekunnissa 84:än. Eli ei ihan "normaaleja" lukemia todellakaan...?

7

1996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoinen

      nuo ovat. Jos tuo 21 merkitsee ikääsi niin usein tuollaiset vaarattomanoloiset tykyttelyt kuitataan haitattomiksi lisälyönneiksi lääkärissä. Sen verran rankkaa sykettä kyllä on että hyvähän nuo on tutkituttaa.

      Sen verran nyt pelottelematta voi sanoa että ennen kuin on tutkittu niin kukaan ei osaa sanoa mitään asiaan, ei edes lääkäri. Tuo kun voi johtua mistä tahansa väliltä "vaaraton-ei edes lääkettä vaativa" - "vika joka vaatii leikkaustoimenpiteen". Ja kaikkea tältä väliltä.

      Suurin kynnys joka monella on ongelma, tuossa kuitenkin on jo ylitetty eli se että itse tuntee selvää häiriötä mutta koskaan ei saada filmille. Nyt on sinulla saatu ja tuosta osataan heti sanoa jo enemmän, plus määritellä mahdollisia jatkokokeita.

      Itsellä samanlaisia kuten parilla tutullakin ollut. Itse ja toinen tuttu ainakaan tällä hetkellä ei muuta tarvitse kuin rytmihäiriölääkkeitä, toisella kuitenkin löytyi johtoratavika sydämestä joka vaati pienen operaation. Eli jokainen osaa tietenkin kertoa noista vain omasta kokemuksestaan. Senverran monesta kymmenestä eri syystä voivat johtua nuo. Tai sitten eivät mistään, toisilla vain tulee ja menee eikä tarkoissakaan pitkäaikaisissa seurannoissa koskaan saada niille selvää syytä.

      Toisen sydän on herkempi kuin toisen mutta nyt on tilanne hyvä itselläsi että homma on saatu ylös ja jatkoa on HUOMATTAVASTI parempi miettiä. Ei tarvitse lääkärillekään selitellä tuntemuksiaan vaan ovat ihan paperillakin jo.

    • tyttö25

      Vaikuttaa hyvin pitkälti johtorata/kierohäiriöltä..(sama kuin Jani Sievisellä oli) mulla itsellä sellainen.. Sydän muljahtaa ja alkaa hakata aivan tolkutonta sykettä, reilusti maksimi rasitus sykkeen yli.. Joskus pidempään ja joskus vaan muutaman minuutin.. Ei ole ollenkaan vaarallinen!! Jos ei elämääsi häiritse kauheasti, niin asialle ei tarvitse tehdä mitään, eli siis leikata.
      Ja leikkaus on todella helppo operaatio sekin..
      Näitä rytmihäiriöitä tulee mulle juuri jos nostaa hankalassa asennossa jotain, kerran jopa kun nielaisin ison suupalan, kun lepäilen tai yhtäkkisistä ponnistuksista ja varsinkin kun on väsynyt niin niitä tulee helposti.

      Jos häiriö jää päälle pitkäksi aikaa, eli ei siis lakkaa hakkaamasta muutamassa tunnissa, terveyskeskuksessa voidaan antaa suoraan suoneen joku piikki joka tasaannuttaa sykkeen takaisin normaaliksi..

      kannattaa kuitenkin varmaan tutkituttaa, minultakin tutkimuksissa löytyi pieni läppävuoto, jota nyt sitten tarkkaillaan.

      Itse en ainakaan ole mitenkään huolissani, kun kuitenkin pystyn tekemään normaaleja juttuja, urheilemaan ym. Niin kuin Sievinenkin.. =)
      Joten Älä siis turhaan pelkää ja stressaa. Ei ole todennäköisesti mitään vaarallista.

      • tyttö25

        Tää kierto häiriö selitetään niin että sydämmessä on yksi vahvempi haara johon sähkö impulssi jää kiertämään sitä ympäri, normaalisti kulkisi ohi ja siis sydän alkaa tykyttää siksi huimaa vauhtia. Leikkauksessa tämä haara poltetaan "kiinni", tähystämällä ja se ei sen jälkeen sitten ikinä enää vaivaa.. Leikkaus kestää vain hetken ja kotiin pääsee samantien.
        =)


      • Kokemus

        Operaatio ei ole leikkaus vaan katetriablaatio, joka useimmin käytössä eteisvärinä eli flimmeripotilailla. Voisi yhtäkkiseltään ajatella, että sinulla on flimmeripyrähdyksiä. Pidemmät pyrähdykset tai pidempiaikainen kohtaus haittaa hieman virtauksia, jolloin tulppien syntyminen on mahdollista. Jos ne ovat vain pyrähdyksiä (lähes aina vaarattomia) sinulle tuskin tehdään ablaatiota. Ne ovat tarkoitettu yleensä flimmeripotilaille, joille edes lääkitys ei tehoa. Jos kohtaukset pitenevät kysele lähetettä kardiologille. Itsekin tiedän aika paljon kokemus pohjalta.


      • nainen
        tyttö25 kirjoitti:

        Tää kierto häiriö selitetään niin että sydämmessä on yksi vahvempi haara johon sähkö impulssi jää kiertämään sitä ympäri, normaalisti kulkisi ohi ja siis sydän alkaa tykyttää siksi huimaa vauhtia. Leikkauksessa tämä haara poltetaan "kiinni", tähystämällä ja se ei sen jälkeen sitten ikinä enää vaivaa.. Leikkaus kestää vain hetken ja kotiin pääsee samantien.
        =)

        katetriablaatiota ei kyllä tehdä ihan hetkessä, itselläni koko toimenpide kesti reilu kuusi tuntia. Kesto tosin vaihtelee, riippuen tapauksesta. Ymmärtääkseni minimiaika on 2-3 tuntia.
        Kotiin pääsee noin vuorokauden päästä kun toimepide on loppunut. Muutaman päivän sairasloma ja kuukauden lääkitys ja sitten kahden kuukauden päästä tutkimukset, holter ja rasituskoe.

        Itselle ablaatio tehty kerran ja kohta olen menossa toiseen.
        Itselläni vastaavia oireita kun sinulla, mutta myös välillä lepopulssi jumissa useita tunteja sadan kieppeillä.
        Minulla on eteisessä toinen "komentokeskus", joka aiheuttaa nämä rytmihäiriöt.


      • Tyttö25
        nainen kirjoitti:

        katetriablaatiota ei kyllä tehdä ihan hetkessä, itselläni koko toimenpide kesti reilu kuusi tuntia. Kesto tosin vaihtelee, riippuen tapauksesta. Ymmärtääkseni minimiaika on 2-3 tuntia.
        Kotiin pääsee noin vuorokauden päästä kun toimepide on loppunut. Muutaman päivän sairasloma ja kuukauden lääkitys ja sitten kahden kuukauden päästä tutkimukset, holter ja rasituskoe.

        Itselle ablaatio tehty kerran ja kohta olen menossa toiseen.
        Itselläni vastaavia oireita kun sinulla, mutta myös välillä lepopulssi jumissa useita tunteja sadan kieppeillä.
        Minulla on eteisessä toinen "komentokeskus", joka aiheuttaa nämä rytmihäiriöt.

        Mulle vaan sanottiin että homma on helppo nopea ja ihan rutiini toimenpide niinkuin poskiontelon punkteeraus..riskit pieniä, Ja et kotiin pääsee heti saman päivänä, ehkä käytäntö erilainen eri sairaaloissa tms. Tai sitten eivät halua pelotella, mutta ei toi sinunkaan toimenpide niin kamalalta kuulostanut.. Synnytyskin rankempaa/hullunpaa (joillakin) joten pätkääkään en ole edelleenkään huolissani.. On sitä kamalampiakin juttuja olemassa. Ei tämä sentään mitään syöpää ole..


      • rytmihäiriö
        Kokemus kirjoitti:

        Operaatio ei ole leikkaus vaan katetriablaatio, joka useimmin käytössä eteisvärinä eli flimmeripotilailla. Voisi yhtäkkiseltään ajatella, että sinulla on flimmeripyrähdyksiä. Pidemmät pyrähdykset tai pidempiaikainen kohtaus haittaa hieman virtauksia, jolloin tulppien syntyminen on mahdollista. Jos ne ovat vain pyrähdyksiä (lähes aina vaarattomia) sinulle tuskin tehdään ablaatiota. Ne ovat tarkoitettu yleensä flimmeripotilaille, joille edes lääkitys ei tehoa. Jos kohtaukset pitenevät kysele lähetettä kardiologille. Itsekin tiedän aika paljon kokemus pohjalta.

        Moi!

        Itse olen juuri menossa Ablaatio "leikkaukseen". Eli tarkoitus on poikkasta hermorata joka aiheuttaa rytmihäiriöitä. Ensin tehdään kuitenkin Elektrofysiologinen testi jolla varmistetaan ongelma. Sanoivat että yön joutuu olemaan sairaalassa ja sitten kotio sairaslomalle. Mitään läppävikaa ei olla havaittu joten toimenpiteeseen pääsee jos rytmihäiriöitä ilmenee...

        Oireet ilmenee aina rasituksessa. Väsymys ja heikko kunto lisäävät rytmihäiriöiden esiintymistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      253
      2385
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1804
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1515
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      331
      1503
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1055
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      917
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      720
    10. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      204
      717
    Aihe