Olen liian sisäänpäin kääntynyt

En tiedä mitä tehdä

En osaa oikein olla normaali ihminen lainkaan. Häpeän itseäni todella helposti melkein mistä pienestäkin asiasta tahansa, etenkin jos olen tekemisissä vähänkin tutumman henkilön kanssa. Voin koko loppupäivän olla tunnon tuskissa siitä, jos sanoin vahingossa jollekin vaikka edes jonkun sanan hieman oudolla sävyllä tai hiukkasen änkyttäen. Samoin pelkästään jo puhuessani rupean usein stressaantumaan siitä, että taidan olla toiselle osapuolelle erittäin epämukava henkilö, joka haluaisi mahdollisimman nopeasti keskustelutilanteesta pois. Rupean aina ajattelemaan, että toista osapuolta vähät jaksaa kiinnostaa epäselvä puheeni, joka puolestaan saa minut edelleen vain vielä hermostuneemmaksi ja itsetuntoani alentamaan. Lisäpaineena ovat aina se, että näytänkö ja haisenko aina hirveälle, olenko niin tylsä olematon olemus, että olen muille vain riesaksi enkä todellisekse ystäväksi.


Olen tosi huono sosiaalisessa kanssakäymisessä, suureksi osaksi edellä mainituista syistä. Lisäksi ikävät tempaukset muistoista painavat aina päälle siitä kuinka huono ihminen olen. Olen välillä niin sisäänpäin kääntynyt ihminen, että olen jopa läheisimmillekin ihmisille alkanut olemaan todella outo. Ajattelen lähes aina mielessäni itseäni tyhmäksi ja huonoksi ihmiseksi joka ei osaa mitään, antaa kaikkien muitten aina päättää kaikesta koska he ovat parempia kuin minä. Yritän vain totella muita ja olla heille mieliksi, jos se on edes mahdollista.


Tätä menoa minusta on tullut aika yksinäinen. Kavereita minulla on periaatteessa ihan hyvinkin, mutta kohta en uskalla olla edes heidän kanssaan kun rupean häpeämään omaa huonouttani ja sitä kun ei kukaan halua minusta vaivaa itsellensä. Sen takia minun on tosi vaikea lähestyä ketään ihmistä millään lailla edes vähänkin lähemmäksi, miten nyt ehkä chatin kautta pystyy jonkun kanssa jostain vähän syvemmästäkin asiasta keskustelee, mutta sitä pidemmälle se ei sitten oikein yllä.


En ole oikeastaan halunnut tavallaan edes paljoa kavereita, tai sillä ei ole niin suurta merkitystä minulle. Olen halunnut vain löytää jonkun yhden ainoan tietyn ihmisen, johon jaksaisin tukeutua ja joka jaksaisi minua vaivanaan pitää. Tiedä sitten onko tällaista ihmistä sitten olemassakaan, kukaan ei jaksa minua sietää vierellänsä. Minulla ei ole koskaan ollut ketään tällaista yhtä pistettä elämässäni, jonka kuitenkin olen aina halunnut saada. Sillä minusta tuntuu että vain sillä olisi merkitystä minulle, vain sen avulla voisin päästä kuopastani ylös, mutta miten voin päästä yhtään mihinkään kun en kerta kaikkiaan uskalla ja osaa olla kenellekkään mitenkään avoimempi, rennompi.


Tällaista minä vaan ajattelen päivät pitkät

17

4304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävä

      En jaksanut lukea kaikkea, mutta ihan peruslähtökohtana sanon, että epävarmuus on älykkyyden ilmentymää.
      Se kertoo, että ihminen tajuaa asioiden ulottuvuuksia ja vaikutuksia.
      Monet esiintyjät ( lähes kaikki) potevat aivan samaa.
      Asioissa helpottaa se, että et mieti itseäsi.
      Itsen miettiminen on kehittymisen este. Mieti asioita joista puhutaan ja keskity niihin. Unohda itsesi.
      Näin oletkin jo hypännyt ongelmasi kuilun ylitse.
      Tervetuloa joukkoon !

      • samakualottajalla

        tuo muten vois toimia, ajattelis itteään jonain kolmantena persoonana


    • kuulostaa

      niin tutulta, täällä toinen samanlainen..voimia!

    • tuttua on

      voimia sinulle

    • 2+2

      Olin kerran samassa tilanteessa, tavattoman sisäänpäinkääntynyt, vain muutama ystävä, en halunnut antaa ääneni kuulua minnekään koska pelkäsin, että sanoisin jotain todella tyhmää jolle muut vain nauraisivat. Eipä sillä, näin on joskus käynytkin, koulussa erään väittelyn (se oli ihan oikea äidinkielen tunnin tehtävä) aikana. Minua nolotti ja tuntui kuin muut ihmiset eivät koskaan sitä unohtaisi, vaan näkisivät minut aina sinä tyhmänä sönkkääjänä jolla ei ole edes faktat kohdillaan.

      Tosiasia kuitenkin on, että ainoa ihminen joka sen kamalan tapahtuman muistaa olen minä itse, omien korvieni välissä. Opettajallamme oli tapana lukea ns. "päin helvettiä" kirjoitetut esseet koko luokalle, nimettöminä tottakai. Muistan kuinka olemme yhdessä nauraneet luokkana jutuillemme, vaikkemme edes tienneet kuka ne on kirjoittanut. Siltikin, muistan kyseisistä kurateksteistä ainoastaan omani, en yhdenkään luokkatoverini virheitä.

      Se oli minulle herätyksen paikka. Tajusin, ettei kukaan ulkopuolinen oikeasti jaksa miettiä tekemiäni virheitä, vaan ne unohdetaan melko nopeastikin. Samalla tajusin kuinka helpottavaa on tietää, etten ole ainoa ihminen maailmassa, joka virheitä tekee. Päinvastoin, todennäköisesti luokkatoverini olivat tunteneet täysin samanlaista häpeää teksteistään kuin minä omistani.

      Myöhemmin itsetuntoni on noista lukioajoista kasvanut kohisten, mutta se ei tule tekemättä työtä. Pyrin tietoisesti laittamaan itseni "tukaliin" tilanteisiin, keskustelemaan muiden kanssa, vaikka en se monisanaisin tyyppi kaveriporukasta olekaan. Keskustelua ja sosiaalisuutta oppii kuin huomaamattaan kun pikkuhiljaa sanoo asian sinne toisen tänne. Ja jos joskus olen jonkun kanssa keskustelemassa (vaikkapa bussipysäkillä) vain kahdestaan, mikä on se haasteista vaikein, koska joudut itse pitämään jutunjuurta yllä, niin olen päättänyt etten lähde tilannetta pakoon. Minähän seison siinä, en tunge kuulokkeita korviini tai tee muuta paetakseni, vaan seison, kuuntelen, keskustelen sen minkä pystyn, olen vaikka vain hiljaakin. Silloin ajattelen vain, että jos kerran vastapuolikaan ei saa suutaan auki, niin miksi minun siitä tarvitsisi stressata? Toki, jutustelu bussia odotellessa ja bussimatkalla on mukavampaa kuin hiljaa oleminen, mutta pelkästään sekin, että olet tilanteessa avoimin mielin läsnä, antaa jo sinusta vahvemman ja itsevarmemman kuvan.

      Tsemppiä sinulle! Muista että olet itse oman elämäsi tärkein ihminen ja tukipilari. Meistä jokainen on yksilö, emmekä voi koskaan 100% täysin nojautua kehenkään toiseen, vaan yllättävistä vastoinkäymisistä (esim. läheisen kuolema) on jokaisen löydettävä itse omat selviämiskeinonsa ja tahto jatkaa eteenpäin.

    • purposemitam

      Ajattelin aina että olin ainoa ihminen joka ajattelisi noin. I feel you! En tiedä itsekkään mitä tehdä enää, pelkään että tulen hulluksi.

    • Vanhempimiesvastaa

      Tiedätkö aloittaja. Älä häpeä. Siihen ei ole mitään syytä. Olen ollut itsekin tuossa tilanteessa ja olen varmaan vieläkin. Sinua arvostetaan omana itsenä. Kukaan ei voi tuomita ketään. Me kaikki pärjäämme omilla avuillamme ja teemme parhaamme. En minäkään häpeä, että olen olemassa. Älä sinäkään. Me olemme hienoja ihmisiä tai ainakin pyrimme olemaan. Meitä parempia ihmisiä saa hakemalla hakea.

    • samatarinaerihenkilö

      Olipa lohduttavaa lukea tarina, joka voisi olla minun käsialaani. Toivottavasti aloittaja on nykyään paremmassa jamassa.

      Minä kärsin tismalleen samasta; alemmuuskompleksista ja häpeästä. Kukaan ulkopuolinen ei tätä kuitenkaan uskoisi, olenhan kaunis nuori nainen aina hymy huulillani.
      Edes läheinen kaverini ei usko huonoa itsetuntoani. Häpeilystä en ole kehdannut puhua kellekään, sillä yleisesti tuttavani tuntevat minut hyvin syvällisenä ihmisenä jo valmiiksi. Päivittäin minusta tuntuu, että pääni räjähtää kaikesta ajattelemisesta; siitä, miten jälkikäteen harmittelen etten osannut puhua riittävän selvästi asiakkaiden kanssa tai miten en reagoinut haluamallani tavalla kadulla nähdyn tutun kanssa. Toisinsanoen, kaikesta turhasta.
      Sosiaaliset taitoni ovat heikot. Olen sosiaalinen ihminen luonteeltani, mutta olen menettänyt kiinnostukseni nähdä ihmisiä, koska koen etten ole riittävä heille vaan lähinnä tuhlaisivat aikaansa. Tätä on yksinkertaisesti mahdoton alkaa selittää kellekään, ja vaikka minua kysyttäisiin näkemään tuttujeni kanssa, 8/10 kerrasta pysyn kotonani yksin. Vihaan itseäni tämän osalta, häpeän myös mitättömiä taitojani kanssakäydä ihmisten kanssa. En päästä lähelleni ketään, mitä on todella ärsyttävää. En luota itseeni enkä kuin hyvin harvoihin muihin ihmisiin, perheeni lisäksi.

      Sellaista, mukavaa keskiviikkoa.

      • jeeejee29

        Ikä helpottaa, usko pois. Äläkä jätä menemättä kavereiden tai tuttujen kanssa menoihin kun pyydetään. Pyörällä oppii ajamaan ajamalla pyörällä ja sosiaalisiin tilanteisiin oppii olemalla niissä.
        Löydän itseäni noista loputtomista oman toiminnan jälkianalyyseista, helpottaa kun uskottelee itselleen (alkaa ajan kanssa myös uskomaan) ettei välitä mitä muut ajattelevat ja ehkä myös hieman käyttäytyy sen mukaisesti - vähän sekoilee.

        Hymyile, naura ja sekoile.

        Itse yritän samaa, sitten kotona yksikseni mökötän välillä kun siltä tuntuu


    • samanmoinen

      Hei, onpa ihana huomata että meitä on näin monta samoin ajattelevaa. Liityn jonon jatkoksi, niin tuttua on minullekin. Herkkyys kunniaan!

    • tälläistätäällä

      Terve, olen myös sisäänpäin kääntynyt... Tiedän tunteesi... Minulla on aivan samanlaiset tuntemukset kuin sinullakin. Paranen siitä usein, mutta usein olen taas sisäänpäin kääntynyt. Miksi minusta tulee sisäänpäin kääntynyt johtuu siitä että vietän aikaa kotona, enkä juuri vietä aikaa muualla. Pakota itsesi menemään juhlimaan, pakota itsesi juttelemaan vento vieraiden ihmisten kanssa, pakota itsesi yli sen pelon... Tarpeeksi kauan kun teet tätä, niin se sisäänpäin kääntynyt tunne katoaa. Mutta se tulee takasin helposti jos taas alkaa viettää aikaa omissa oloissaan menemättä ihmisten ilmoille.

      Minun ongelmani sisäänpäin kääntyneenä.
      - En voi koskaan mennä ihmisten ilmoille vasta kun olen käynyt suihkussa.
      - En voi käyttää likaisia vaatteita, otan aina puhtaat käyttöön... Vaikka veisin roskat.
      - Ajattelen aina muiden mielipiteitä minusta...
      - Solvaan itseäni jos koen tehneeni jotain tyhmää.
      - En juuri jaksa tehdä mitään.
      - Vietän paljon aikaa peilin edessä (Tulee tunne että pitää olla täydellinen) ja inhoan sitä.

      Mikä parantaa minun sisäänpäin kääntyneet tunteet.
      - Leikkaan tukan siiliksi, ei tarvi ajatella ulkonäköä.
      - Ostan paljon vaatteita, niin ei tarvi miettiä puhtaita vaatteita mitkä sopii tyyliini.
      - Näytän vihaista namaa kaikille vastaan tulijoille, ei tarvi miettiä mitä ajattelevat minusta.
      - Puhun vähän mutta asiaa, eli en yritä liikaa.
      - Yritän lähteä liikkeelle ihmisten ilmoille mahdollisimman usein.
      - Poltan tupakkaa, se oikeasti auttaa kiusallisissa tilanteissa.
      - yritänn mennä porukan mukana.

    • Tosi paljon hyviä vastauksia. Minäkin tunnen itseni ulkopuoliseksi. Tosin olen jo oppinut olemaan välittämättä siitä. Ajattelen että minun ei tarvitsekaan olla "sisäpuolinen". Toki välitän mitä muut ajattelevat minusta, mutta vain siinä mielessä, etteivät he saa minusta liian huonoa kuvaa - kännissä, haisevana tai äärimmäisen idioottimaisena. No, viimeisin kuvaus on sellainen, että jos on siihen kallellaan, sen kuvan antaa vaikka mitä tekisi. Mutta noi ulkomuotoiset seikat, niihin voi vaikuttaa. Jos olen ääliö, olen vähemmän ääliö puhtaana ja siisteissä vaatteissa.

      Tänään kävin pitkästä aikaa yksin ulkona oluella. Kavereita ei juuri ole. Niinpä istuin tyhjässä pöydässä hipelöiden tuoppiani ja puhelintani. Yritin näyttää joko huolettomalta tai seuraa odottavalta. Seuraahan ei ollut odotettavissa, joten näppäilin muistiinpanoihin sen hetkistä esitystäni näyttää asialliselta ja ei niin orvolta. Puoli tuoppia meni nopeasti, jotta alkava humala rentouttaisi. Kuvittelin että olen kirjalilija tekemässä havaintoja.
      Kahden tuopin jälkeen kävelin heseen ja naureskelin itseäni matkalla. Onko mitään säälittävämpää kuin yksinäinen keski-ikäinen joka kuvittelee olevansa joku joka ei ole. Epäaitouteni oli niin läpikuultavaa. Saatana parempi ettei koskaan lähtisi kotoaan ihmisten ilmoille.

      En puhu syntejäni tai elämääni kenellekään. Pidän kaiken sisälläni. Myös muiden tunnustukset. En puhu mielelläni. Vihaan paljon puhuvia ihmisiä. Tai no, heitä jotka eivät tiedä mitä puhuvat. Itse olen aukonut suutani niin vähän, etten aina tiedä miten ne sanat pitää laittaa kun kommunikoi. ja silloin tulee tilanteita jolloin " et ole ihan kartalla"

      No, tämänkin lässytyksen tarkoitus oli kertoa aloittajalle, että et ole yksin.

      • kääntynytjavääntynyt

        Luin ja pakko sanoa miten tutulta toi kuulostaa. Sitä on aikaa, mutta nuorena kun tunsin itseni yksinäiseksi, mutta pakotin itseni liikkeelle, kuvittelin että olen joku näyttelijä jossain elokuvassa ja kaikki mitä tein liittyi käsikirjoitukseen. Saatoin jopa tehdä jotain ihan hullua kun sekin oli osa käsikirjoitusta. Näin sitten tarkkailin ihmisiä ja itseäni siitä perspektiivistä ja sain jotenkin ajatukseni muualle, kuin siihen yksinäiseen olemukseeni.

        Yksinäisyyden tunne on normaalia ja uskallan väittää että jokainen sen kokee elämässään tavalla tai toisella. Harvalla se jää pysyväksi olomuodoksi, näin ainakin toivon :)


      • Samanlainenkai

        Laita mulle sähköpostia jos haluat kirjoitella.Samaistuin...


    • kääntynytjavääntynyt

      Toi on ihan normaalia, nuorena ei välttämättä näe kaikkea muuta tärkeätä elämässä, jollain tapaa pitää löytää ensin itsensä, sen jälkeen on paljon helpompaa. Älä kuitenkaan haaveile ihmisestä johon ripustautua, kukaan ei jaksa sellaista pitemmän päälle. Kyllä sinä ajan kanssa löydät paikkasi ja se joku ihminen löytää sinut tai sinä hänet :)

      Mä söin voileivän ja nyt mä meen takas nukkumaan.

    • mieliapea

      Itselläni samoja ajatuksia aloittajan kanssa Minulla on perhe ja aikuiset lapset jo omillaan. Olen ollut aikoinaan monta vuotta koulukiusattu. Asiasta en ole puhunut kenenkään kanssa. En uskalla tunteistani puhua kenenkään kanssa. Aikoinaan yritin miehelle kertoa mutta hänen vastaus oli Mitä kiukuttelet. Joten olen antanut asian olla. Pidän kaiken sisälläni. Joskus tuntuu et pakahdun. Sairastuin viisi vuotta sitten vakavasti ja olen ollut siitä asti kotona. Olen eroa miettinyt moneen kertaan ja haluaisin erota. Koska suhde ei toimi. Mutta ilmeisesti olen liian heikko ja kykenemätön. Kävin kaksi kertaa psykiatrin luona masennuksen takia. Mutta kun en osannut avautua sielläkään vaan esitin roolia et hyvin menee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe