Purjeveneen peruutus

Potkuri on lähellä peräsintä,joka lienee syynä että kun lähtee peruuttamaan ,niin vene ei tahdo kääntyä millään haluttuun suuntaan.Hyviä neuvoja otetaan mielellään vastaan.Jos niitä on...
Ilmianna
Jaa

17 Vastausta



Potkuri vastustaa kääntymistä toiseen suuntaan ja edistää vastakkaiseen suuntaan riippuen pyörimissuunnasta.Koskee kaikkia potkureita vesillä ja ilmassa. Opettele kumpi suunta on kumpi. Ei sinänsä liity peruuttaessa peräsimeen, joka toimii kun saat veneen liikkeelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Muistan hyvin Lightningien Euroopanmestaruuskisoissa 1979, miten Sirpalesaaren aallonmurtajalta lähtevät kilpaveneet peruuttivat purjevoimalla, pakkaamalla purjeet. Samoin aikoinaan on Thames-joelta lähteneet syvänmeren purjehtijat lähteneet purjevoimin alavirtaan, käännellen laivaa milloin keula, milloin perä tai kylki edellä kohti alajuoksua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kannattaa olla myös rauhallinen sen peräsimen kanssa kun peruuttaa....jos sen vetää ihan linkkuun, niin kääntyy huonosti pienillä nopeuksilla. Usein jo sellainen maltillinen kääntö johtaa toivottuun lopputulokseen. Opin tämän itse kantapään kautta, toimii paremmin kun kääntelee vain vähän...:-)
Ilmianna
Jaa
Ohjaus toimii peruutettaessa vasta, kun peräsimen ohi virtaa vettä riittävän nopeasti, venemallista riippuen noin 1-2 solmun nopeudella. Ohjauksen kannalta on hyvä, että potkuri on lähellä peräsintä.

Liikkeelle lähtiessä peruutettaessa vene pyrkii ensin kääntymään potkurin kätisyyden mukaan joko hieman oikealle tai vasemmalle. Suunta ja kääntymisen määrä riippuu mm. kölirakenteesta ja veneen tavat kannattaa selvittää, jatkossa sen voi ennakoida veneen asentoon ennen peruuttamiseen lähtöä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pitää ottaa ensin vauhtia pakki päällä, ja laittaa sitten vapaalle kääntyessä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nimerkki "Vain pakki ei puutu" on aika oikeassa.
Potkurin ollessa lähellä peräsintä tulee 2 ongelmaa.
Potkuri vääntää venettä yhteen suuntaan ja samalla peräsimen lähellä tapahtuu kavitaatiota.

Ota reippaalla kaasulla vauhti, kytke vapaalle ja ohjaa helpommin.
Samoin kuten edellä mainittiin, älä käännä peräsintä linkkaan.
Yli käännetyn peläsimen tuntee liiasta paineesta jos on esim pinna, peräsin alkaa jarruttaa eikä ohjaa.

Kokemuksen kautta menestykseen :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
KIITOKSIA !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Peruutettaessa potkurin mahdollisella kavitaatiolla ei ole mitään vaikutusta peräsimen toimintaan. Sama pätee myös prop walkiin.

Kun pinnassa on painetta niin peräsin tuottaa ohjausvoimaa ihan siitä riippumatta onko kyse pääosin vastuksesta vai nostovoimasta.

45 astetta linkussa peräsimen ohjaus on peruutettaessa kaikkein tehokkaimmillaan. Mutta koska se tuottaa myös reilusti vastusta on prop walk myös suurta jos nopeutta ylläpidetään potkurilla. Seurauksena toiseen suuntaan kääntyy tosi hyvin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kokemuksella faktoja kirjoitti:
Peruutettaessa potkurin mahdollisella kavitaatiolla ei ole mitään vaikutusta peräsimen toimintaan. Sama pätee myös prop walkiin.

Kun pinnassa on painetta niin peräsin tuottaa ohjausvoimaa ihan siitä riippumatta onko kyse pääosin vastuksesta vai nostovoimasta.

45 astetta linkussa peräsimen ohjaus on peruutettaessa kaikkein tehokkaimmillaan. Mutta koska se tuottaa myös reilusti vastusta on prop walk myös suurta jos nopeutta ylläpidetään potkurilla. Seurauksena toiseen suuntaan kääntyy tosi hyvin.
No korjataan nyt sitten neropatille.
Persimen pintojen virtaus muuttuu turbulenttiseksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Peruutettaessa kovempaa vauhtia kone päällä ainakin minun veneessäni peräsimessä tuntuu huomattava paine. En tiedä onko syytä, mutta koitan säästää peräsintä tältä paineelta ottamalla moottorilla kunnon alkuvauhdin, jonka jälkeen laitan vapaalle ja käännän peräsintä vain hyvin maltillisesti. Tuntee hyvin kun peräsin alkaa puremaan ja vene kääntyy. Jos peräsin poikittain niin vene ei käänny minnekään. Siis kuten edellä sanottiin.
Ilmianna
Jaa
Jos haluat kaivaa netistä vielä lisää tietoa, niin laita hakusanoiksi ilmiön englannin kielinen nimi: prop walk
Ilmianna
Jaa
TÄH!!? Mistä työ puhuttanna,minneee ymmärrä.täh?
Ilmianna
Jaa
Mutta missäs asennossa niiden purjeiden on oltava kun purkkaria peruutetaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Peruutusasennossa tietenkin.

Vai oletko ihan oikeasti joku neropatti nettipurjehtija joka ei tiedä että purjeillakin voi peruutella ja luuli heittävänsä näppärän trollin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onko ketjun aloittajalla kiinteä vai taittolapainen potkuri? Testasin omalla veneellä tuota kääntymistä ja taittolapaisella potkurilla kääntyi peruuttaessa ihan helposti molempiin suuntiin. Fiskarin malliin tehdyssä lasikuituveneessä en saanut peruuttaessa kääntymään venettä lainkaan toiseen suuntaan, jos ei ensin ottanut vauhtia ja sitten vapaalle. Peräsin pienempi ja potkurissa tehoa ihan eri lailla.
Ilmianna
Jaa
Peräsimen sakkaus ja kavitatio menee yllä sekaisin. Potkurin vaellus sivuttain toimii eteen ja taaksepäin kaikilla potkureilla. Eteenpäin ei pinnamies yleensä huomaa kun on peräsimellä helposti korjattavissa. Yhdessä 60-luvun pitkäkölisessä veneessäni asia oli hienosti huomioitu. Potkuriakseli oli veneen keskilinjaan nähden vinossa "prop walkin" kompensoimiseksi. Akselin olisi myös saanut ulos peräsintä poistamatta. Tainnut unohtua nykyisten akselivetojen rakentajilta.
Ilmianna
Jaa
FF 27 :lle. KIITOS kun kerroit testistäsi. Edellisessä veneessäni oli samanlainen moottori, mutta potkuri oli lähempänä köliä,siis kauempana peräsimestä.Olennaista on se että siinä oli myös Taittolapapotkuri.Vene kääntyi peruuttaessa mielestäni hyvin. Siis taidanpa vaihtaa "huiskan."
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Purjeveneen peruutus

Potkuri on lähellä peräsintä,joka lienee syynä että kun lähtee peruuttamaan ,niin vene ei tahdo kääntyä millään haluttuun suuntaan.Hyviä neuvoja otetaan mielellään vastaan.Jos niitä on...

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta