Millaista oli kun olit lapsi ja nuori?

Kiinnostunut tästä

Hyvä vl tai entinen vl, joka olet kuulolla! Sivullisena kyselen, että minkälaista elämäsi oli silloin, kun olit lapsi ja nuori.

Kiinnostaisi myös kuulla, että missä kohtaa alkoi sun kohdalla epäily että vl usko ei ehkä ole oikea tai että se ei sinulle sovellu?

Miten alkoi uskon kyseenalaistaminen? Itse en siis ole vl, eikä minusta varmaan tulekaan, uteliaisuuttani kysyn vain.

55

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koettu on sekin

      Tiivistettynä nykytermiin: vittumaista.

      Oppikouluikäisenä sain tutustua vähemmän ahdistaviin tapoihin uskoa. Siitä se irtaantuminen sitten lähti.

    • onnellinen näin

      Nuoruudestani voin kertoa,oli paljon kavereita,paljon ystäviä.Kävimme vierailuilla kodeissa paljon ja teimme luontoretkiä ja yhteisiä matkoja porukalla.Pelasimme pallopelejä tiettyinä iltoina.Nuoruusmuistot ovat tosi rikkaita joita en mistään hinnasta antaisi pois.Suviseuramatkat teimme tilauslinja-autoilla ku ei ollut omia autoja kaikilla.Olen vieläkin tässä porukassa,tämä on minun kotini,mihin tästä lähtisin.Elämä on turvallista Jumalan lapsena,ei ole aikomuskaan vaihtaa muuhun.

      • Lähtemisen armo

        Keksipä vielä jotain somaa avauksen toiseen ja kolmanteen kohtaan!


      • onnellinen näin
        Lähtemisen armo kirjoitti:

        Keksipä vielä jotain somaa avauksen toiseen ja kolmanteen kohtaan!

        Edellinen kirjoituksenii oli täyttä totta,miten voit epäillä selvää tekstiä?Lisään vielä että näistä nuoruuden ystävyyssuhteista osa on säilynyt jo vuosikymmeniä. Tottakai elämän olosuhteet muuttuneet vuosien mennen meistä itsekunkin kohdalla,Ennen pidettiin kirjeilläkin yhteyttä,nykyään kun on kännykät ja netit.eipä tule juuri kirjoiteltua.Kuva-albumit kertoo nuoruuden muistot joiden eteen joskus pysähdyn kiitän Taivaan isää että juuri minä sain elää noin hyvän nuoruuden jonka muistot vain kirkastuu vuosien mittaan.


    • noora ripattinen

      Minulla taas oli erittäin mukavaa ja mieluisaa. Ainoa huono puoli oli se, että minut tuuditettiin väärään uskoon! Muuten kivaa!

    • Vahvin voittaa

      Suurperheessä yhtenä 15 lapsesta ja kun olin heiveröinen niin näin miten vahvin aina voittaa.

    • Nyt on huva

      Olen monilapsisen perheen nuorimmasta päästä. Rippikouluikään tai vähän alle, en ymmärtänyt uskonelämästä mitään. Kärsin kovasti seuroissa käymisestä, koska oli pakko lähteä ja puheet eivät olleet mitenkään suhteellisen normaaliälyiselle lapselle laadittuja. Muistan kyllä silti aika paljon sen aikaisista seurapuheista. Mm joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. Meillä ei säästetty. Ymmärrän että ne, joihin aivopesu puree, kokevat olonsa turvalliseksi tuossa yhteisössä. Sitä se varmaan onkin. He kun tyytyvät siihen, mitä sanotaan. Minä en koskaan tyytynyt. Kysyin aina pienestä pitäen, että miksi. Myös uskonasioista. Mutta kun sain tarpeeksi selkääni noista kysymyksistä, ymmärsin, että parempi vain sietää ja pitää mutinat mahassa. Niin pääsi itse vähemmällä. Mutta moneen kysymykseen jäi vastaus saamatta. Oli paljon asioita, joita en ymmärtänyt. Esimerkiksi nämä Oulussa keksityt synnit. Jos niistä ei Raamatussa mainita, miksi ihmisiä turhaa rasitetaan sellaisilla. Olihan uskovaisena nuorena olo muutenkin aivan hirviän rankkaa.

      Rippikoululeirillä sitten sain kysyä niitä kysymyksiä ja kuulla vastauksia. Huomasin kuitenkin, että liika kysely ei ollut hyvästä. Tämä koski myös joitakin muita rippilapsia.

      Hoitokokoukset olivat viimeinen pisara. Tulin kyllä itsekin hoidetuksi väärästä hengestä, jota en edes ymmärtänyt. Mutta en minä sen vuoksi pahastunut. Pahastuin kun aikuiset lapset ilmiantoivat vanhoja täriseviä vanhempiaan jostain aivan järjettömästä, keksitystä synnistä. Arvelen jossakin tapauksessa mm. syynä olleen, että lapset halusivat näyttää vanhemmilleen, että nyt määräävät he. Ei ollut mukavaa katsella kun iso miesjoukko hakkaa henkisesti heikon mummon lyttyyn ja heittää "saat..lle". Se oli järkyttävää. Ja yleistä.

      Eli ei tarvinne enempää selittää epäilyksistä. Minun kohdalla ne eivät loppujen lopuksi olleet epäilyksiä, vaan varmuus siitä, että tämä joukko on henkisesti ja hengellisesti niin eksyksissä kuin ikinä voi olla. Ja on vieläkin. Vaikka tavat ovat muuttuneet, tehdyt synnit on vain lakaistu maton alle. He kokevat, että ei ole synti tehdä syntiä sellaista kohtaan, jonka he ovat ulkoistaneet. Heillä on valta ja voima, mutta ei kunniaa. Mutta eivät he ylpeyksissään ymmärrä, että ulkoistetuksi tuli satoja tai tuhansia ihan oikeita uskovaisia, joille ei vain saarnattu syntejä anteeksi Herramme Jeesuksen nimessä ja kalliissa maahan vuotaneessa sovintoveressä, vaikka toinen anoi. Kuitenkin on opetettu, että siunata pitää, jos toinen katuu ja pyytää. Mitä se sellainen usko on, että vain johtajan merkistä tai aloitteesta saa hoitokokouksessa siunata synnit anteeksi? Ja sitten täälläkin väitetään, että ei ole johtajia. Niin eksyksissä siis...

      Jos joku vl haluaa kutsua kirjoitustani katkeraksi tilitykseksi, haluan todeta etukäteen, että kyllä se sitä onkin. Noiden avuttomien vanhusten puolesta!!!!!!!!!!! Osaisitte edes hävetä, mutta kun sekin taito teiltä on otettu pois.

      • Vl liike on hukassa

        Hyvä kirjoitus. Kiitos. t. nimim. Samoja tapauksia läheltä nähnyt 70-luvulla.


      • Häpeä

        Hoitokokousväkivalta oli villi aika jolloin SRK päästi pahuuden irti. Silloin ei perhesuhteilla eikä vanhemmilla ollut arvoa.

        Tv-dokumentti Syntisin Silmin kertoo siitä ajasta. Toimittajaa itseään jäi ahdistamaan se mitä hän silloin Pohjanmaalla näki.

        http://freepathways.wordpress.com/2010/03/26/karpo/


      • Tapahtui

        Juuri näin.


    • Vaikea kuvailla

      Lainaten Nyt on huvaa "Kysyin aina pienestä pitäen, että miksi. Myös uskonasioista. - - Mutta moneen kysymykseen jäi vastaus saamatta. Oli paljon asioita, joita en ymmärtänyt." Henkilökohtaiset kokemukset tällaisista asioista eivät paljon muutu, on sitten pohtiva nuori tänään tai 70-luvulla.

      Näin nuorena aikuisena vielä mukana ja en näe muutakaan, kulttuuri pitää tiukasti kiinni omistaan. Puhua saa ehkä enemmän kuin ennen ajatuksistaan ja mielipiteistään, mutta muutosta ei kannata odottaa. Haaveilen syntyneeni vapaaksi tästä, jotta ei todella tarvitsisi miettiä näkisivätkö läheisesi sinut mieluummin kuolleena kuin kieltäneenä.

      On vaikea hahmottaa mitään opitulta maailmankuvalta. Jos suurin on rakkaus, niin tärkein on toivo, mutta tämä elämäntapa saa odottamaan kuolemaa. Kaikki selviäisi tavalla tai toisella.

      Kyseenalaistin teini-iässä uskossa sekä ihan hengellisiä, opillisia kysymyksiä että jo lapsesta lähtien tietysti järkeenkäypiä selityksiä ohjeille, joita seurakunta armossaan heikoille antaa. "Miks mä en saa ottaa korvakoruja?" "Mä tahon mennä elokuviin kaverin kanssa."

    • 17

      Synnyin 70 luvun lopulla. Lapsuus oli köyhä. Meillä oli maatila ja maatilan työt olivat vanhemmilleni suur-perheen keskellä kovaa aikaa. Kodin hoitajia oli joka vuosi ja aina kodinhoitajan aikaan meillä oli siistiä. Ätini puki halppis vaatteisiin, koska rahaa ei ollut. Lapsuuttani minulla kesti n 10-vuotiaaseen asti, mutta sen jälkeen vanhempien työt alkoivat kasaantua meille lapsille. Elettiin laman syvimpiä aikoja ja kyllä olen monesti kuullut sanat, että ruokapöytään ei ole asiaa, jollei navetassa käy. Tämä maksoi minulle lapsena sen, että pelkäsin isääni ja piilouduin aina koulusta tultuani jonnekin nukkumaan, ettei tarvis mennä todella väsyneenä pakotettuna navettaan. Olisin menestynyt koulussa hyvin, mutta minulle ei suurten kotitöiden vuoksi annettu aikaa opiskella ja näin aikuisena olen tunnistanut itsessäni ns. burn outin noilta ajoilta. Lapsi on vain tuossa iässä niin herkkä, että hän haluaa auttaa vasten tahtoaankin vanhempiaan, vaikka eihän lapsille vanhempien työt kuulu. Tästä olen katkera. Minulta käytännössä evättiin mahdollisuus menestyä koulussa.
      Koko kylällä oli sellainen isäntä henki, että vain ruumiillinen työ on oikeaa työtä.
      Olin siinä uskossa, että se pitää paikkaansa, mutta vanhempani kyllä illalla jaksoivat muistutella, että koulu on tärkeää, mutta mahdollisuuksia ei annettu kotona. Ja ne viikonloput olivat yhtä helvettiä. Äiti pyysi seuroihin ja jos sanoi että en mene, niin samantien tippalinssiin ja koko päivä möksötettiin. Kyllä siinä itsekin tuli surulliseksi, kun äiti yritti painostaa tippasilmässä jumalansanan kuuloon.

      Koulu sujui huonosti ja kävin ammattikoulun ja armeijan, jonka jälkeen menin tehtaalle töihin. Siellä olin vielä mennessä täysin uskossa mukana, mutta työkaverikseni sattui sellainen henkilö, joka kyseenalaisti aina uskon. Aloin epäillä... Menin pikkujouluihin syömään paikalliseen ravintolaan, ja siellä lähes kaikki kättelivät, että olin tullut sinne, kylläkin olin ollut talossa jo 3-vuotta.

      Sitten heräsin ajatukseen pitkien pohdintojen jälkeen. Kysyin itseltäni, mitä minä tiesin itsestäni ennen syntymää? En mitään. Esitin itselleni vastakysymyksen, Mitä minä tiedän itsestäni jälkeen elämän? En mitään.
      Luin paljon tiedelehtiä ja edelleen luen niitä paljon. Tiedemaailma ei ole löytänyt mitään jumalanvaltakuntaa. Sitten ymmärsin, että tämä on täyttä valhetta, mitä minulle on vuosia syötetty.
      Vaikeinta minulle on ollut, että olen joutunut vaihtamaan ystäväni 25 vuotiaani, koska minut mielipiteiden takia hylättiin VL piireissä. Kymmenen vuotta vei aikaa, että normalisoiduin suomalaiseksi ja nyt elän suht onnellista elämää.
      Ikuiset arvet jätti ja ei löydy ymmärrystä tänä päivänä.

    • JesusismyLord

      Et tarvii mitään vl- touhua. Vain pisara Jeesuksen verta riittää, vapauteen :)

      • vl

        oon ite vl ja kuullut paljo juttua tuosta mite ennenvanhaa jollekki ei annettu syntejä anteeks ym..voin itekki myöntää et iha sairasta ollu sillo.. mutta nykyään, en tunne yhtään ihmistä jolle oltaisiin selkä käännetty ja jos sellasia sattuu olee nii harvassa ainaki. mulla ja mun ystävillä/sukulaisilla on ollu ihana lapsuus ja ihanat perheet mulla on sisaruksia 8 ja oon vanhimmasta päästä. toki on ollut myös niitä yhteen ottoja oman perhen ja myös muidenkin kanssa mutta aina niistä on selvitty ja anteeks annettu eikä niitä sitte oo kellää tarveta muistella. joskus pienempänä kun seuroihin piti lähteä ja jos oli joku mukava juttu kesken niin ei olis huvittanu lähteä mutta sitte ku pääsi seura paikalle niin oli taas hyvä mieli ja näki ystäviä, sai mennä laulamaan ihanassa porukassa ym. nuoruus muistot kotoa on ihania, viikonloppuisin kokoonnuimme nuoriso porukalla yhdessä jonku kotia ja oli meillä hauskaa kaikkineen hullutteluineen ja leikkeinen, yks ihana muisto on ku sovimme laajan alueen talvi yönä minkä alueella ollaan ja olimme valokiila eli oli aina pari etsijää lamppujen kanssa ja muut juoksi piiloon sitten kun toinen löyty niin juosten piti kiinni saada:D meitä oli silloin n. 15 nuorta iältä 12-19. mutta onhan niitä huonompiakin aikoja ollut että on kokeiltu maailmalliset menot mutta niitä kokeiltua on itelle tullu paha olo ja halunnu uskoa anteks ja pysyä uskossa. sukulaisia on myös muutamia kieltänyt uskonsa, tuleehan siitä paha mieli ja toivois hälle parannusta mutta ei toisen päätökseen voi vaikuttaa. jokainen tietää itse miten on hyvä olla ja se pitää hyväksyä. yhtä tervetulleita ja rakkaita nämä uskonsa kieltäneet meille ovat, usko on omakohtanen asia. ala aste aijoista muistan että jonki verran on tullut pilikkausta uskonnon vuoksi ja tuleehan siitä paha mieli pienelle lapselle, kun on pienestä asti neuvottu ettei toisia saa kiusata niin sitte toiset tulee ja kiusaa. ei sitä pienenä lapsena ymmärrä että miksi noi muut lapset kiusaa eikö niille oo vanjemmat opettanu ettei muita saa kiusata.. mutta uskon kyllä senkin että ei kaikissa perheissä asiat oo menny yhtä hyvin ja on katkeruus uskoa kohtaan jos ei tosissaan oo opetettu lähimmäisen rakkautta toiseen ja vanhemmat opettanu uskoon kovuudella. se on väärin ja siitä tuskin kukaa olekkaa toista mieltä. ja sekin ihmetyttää kun täälä kertoo uskonnosta katkerana eronneet pahoja muistoja ja sitte ku kerrataan myös onnellisia muistoja niin niitä ei sitte uskotakkaa. miksi meillä ei voisi olla myös asiat hyvinki??:0 ja sitte vielä siitä että me vl ei voida kukaan tuomita kuka sinne taivaaseen pääsee ja kuka ei, se riittää että pitää omasta uskosta huolen ja elää niin kuin jumala on kehottanut elämään, me eletään niin kuin jumala on kehottanut elämään ja raamatusta löytyy kaikki asiat mieltä painaviin kysymyksiin. riittäkö vain että uskoo jumalaan? Minun mielestäni ei vaan niin että uskoo myös sitten kaikkiin jumalan kehottamiin asioihin ja elää niiden mukaiseati.


      • Kysymys VL:lle!
        vl kirjoitti:

        oon ite vl ja kuullut paljo juttua tuosta mite ennenvanhaa jollekki ei annettu syntejä anteeks ym..voin itekki myöntää et iha sairasta ollu sillo.. mutta nykyään, en tunne yhtään ihmistä jolle oltaisiin selkä käännetty ja jos sellasia sattuu olee nii harvassa ainaki. mulla ja mun ystävillä/sukulaisilla on ollu ihana lapsuus ja ihanat perheet mulla on sisaruksia 8 ja oon vanhimmasta päästä. toki on ollut myös niitä yhteen ottoja oman perhen ja myös muidenkin kanssa mutta aina niistä on selvitty ja anteeks annettu eikä niitä sitte oo kellää tarveta muistella. joskus pienempänä kun seuroihin piti lähteä ja jos oli joku mukava juttu kesken niin ei olis huvittanu lähteä mutta sitte ku pääsi seura paikalle niin oli taas hyvä mieli ja näki ystäviä, sai mennä laulamaan ihanassa porukassa ym. nuoruus muistot kotoa on ihania, viikonloppuisin kokoonnuimme nuoriso porukalla yhdessä jonku kotia ja oli meillä hauskaa kaikkineen hullutteluineen ja leikkeinen, yks ihana muisto on ku sovimme laajan alueen talvi yönä minkä alueella ollaan ja olimme valokiila eli oli aina pari etsijää lamppujen kanssa ja muut juoksi piiloon sitten kun toinen löyty niin juosten piti kiinni saada:D meitä oli silloin n. 15 nuorta iältä 12-19. mutta onhan niitä huonompiakin aikoja ollut että on kokeiltu maailmalliset menot mutta niitä kokeiltua on itelle tullu paha olo ja halunnu uskoa anteks ja pysyä uskossa. sukulaisia on myös muutamia kieltänyt uskonsa, tuleehan siitä paha mieli ja toivois hälle parannusta mutta ei toisen päätökseen voi vaikuttaa. jokainen tietää itse miten on hyvä olla ja se pitää hyväksyä. yhtä tervetulleita ja rakkaita nämä uskonsa kieltäneet meille ovat, usko on omakohtanen asia. ala aste aijoista muistan että jonki verran on tullut pilikkausta uskonnon vuoksi ja tuleehan siitä paha mieli pienelle lapselle, kun on pienestä asti neuvottu ettei toisia saa kiusata niin sitte toiset tulee ja kiusaa. ei sitä pienenä lapsena ymmärrä että miksi noi muut lapset kiusaa eikö niille oo vanjemmat opettanu ettei muita saa kiusata.. mutta uskon kyllä senkin että ei kaikissa perheissä asiat oo menny yhtä hyvin ja on katkeruus uskoa kohtaan jos ei tosissaan oo opetettu lähimmäisen rakkautta toiseen ja vanhemmat opettanu uskoon kovuudella. se on väärin ja siitä tuskin kukaa olekkaa toista mieltä. ja sekin ihmetyttää kun täälä kertoo uskonnosta katkerana eronneet pahoja muistoja ja sitte ku kerrataan myös onnellisia muistoja niin niitä ei sitte uskotakkaa. miksi meillä ei voisi olla myös asiat hyvinki??:0 ja sitte vielä siitä että me vl ei voida kukaan tuomita kuka sinne taivaaseen pääsee ja kuka ei, se riittää että pitää omasta uskosta huolen ja elää niin kuin jumala on kehottanut elämään, me eletään niin kuin jumala on kehottanut elämään ja raamatusta löytyy kaikki asiat mieltä painaviin kysymyksiin. riittäkö vain että uskoo jumalaan? Minun mielestäni ei vaan niin että uskoo myös sitten kaikkiin jumalan kehottamiin asioihin ja elää niiden mukaiseati.

        Montako vuotta kävit peruskoulua, kun et edes osaa suomenkieltä oikein kirjoittaa.
        Kirjoitat asiaa yhteen pötköön. Pisteiden jälkeen aloitat lauseen pienellä kirjaimella.

        Tekstiäsi on mahdotonta lukea.


      • hjgksgufsg
        vl kirjoitti:

        oon ite vl ja kuullut paljo juttua tuosta mite ennenvanhaa jollekki ei annettu syntejä anteeks ym..voin itekki myöntää et iha sairasta ollu sillo.. mutta nykyään, en tunne yhtään ihmistä jolle oltaisiin selkä käännetty ja jos sellasia sattuu olee nii harvassa ainaki. mulla ja mun ystävillä/sukulaisilla on ollu ihana lapsuus ja ihanat perheet mulla on sisaruksia 8 ja oon vanhimmasta päästä. toki on ollut myös niitä yhteen ottoja oman perhen ja myös muidenkin kanssa mutta aina niistä on selvitty ja anteeks annettu eikä niitä sitte oo kellää tarveta muistella. joskus pienempänä kun seuroihin piti lähteä ja jos oli joku mukava juttu kesken niin ei olis huvittanu lähteä mutta sitte ku pääsi seura paikalle niin oli taas hyvä mieli ja näki ystäviä, sai mennä laulamaan ihanassa porukassa ym. nuoruus muistot kotoa on ihania, viikonloppuisin kokoonnuimme nuoriso porukalla yhdessä jonku kotia ja oli meillä hauskaa kaikkineen hullutteluineen ja leikkeinen, yks ihana muisto on ku sovimme laajan alueen talvi yönä minkä alueella ollaan ja olimme valokiila eli oli aina pari etsijää lamppujen kanssa ja muut juoksi piiloon sitten kun toinen löyty niin juosten piti kiinni saada:D meitä oli silloin n. 15 nuorta iältä 12-19. mutta onhan niitä huonompiakin aikoja ollut että on kokeiltu maailmalliset menot mutta niitä kokeiltua on itelle tullu paha olo ja halunnu uskoa anteks ja pysyä uskossa. sukulaisia on myös muutamia kieltänyt uskonsa, tuleehan siitä paha mieli ja toivois hälle parannusta mutta ei toisen päätökseen voi vaikuttaa. jokainen tietää itse miten on hyvä olla ja se pitää hyväksyä. yhtä tervetulleita ja rakkaita nämä uskonsa kieltäneet meille ovat, usko on omakohtanen asia. ala aste aijoista muistan että jonki verran on tullut pilikkausta uskonnon vuoksi ja tuleehan siitä paha mieli pienelle lapselle, kun on pienestä asti neuvottu ettei toisia saa kiusata niin sitte toiset tulee ja kiusaa. ei sitä pienenä lapsena ymmärrä että miksi noi muut lapset kiusaa eikö niille oo vanjemmat opettanu ettei muita saa kiusata.. mutta uskon kyllä senkin että ei kaikissa perheissä asiat oo menny yhtä hyvin ja on katkeruus uskoa kohtaan jos ei tosissaan oo opetettu lähimmäisen rakkautta toiseen ja vanhemmat opettanu uskoon kovuudella. se on väärin ja siitä tuskin kukaa olekkaa toista mieltä. ja sekin ihmetyttää kun täälä kertoo uskonnosta katkerana eronneet pahoja muistoja ja sitte ku kerrataan myös onnellisia muistoja niin niitä ei sitte uskotakkaa. miksi meillä ei voisi olla myös asiat hyvinki??:0 ja sitte vielä siitä että me vl ei voida kukaan tuomita kuka sinne taivaaseen pääsee ja kuka ei, se riittää että pitää omasta uskosta huolen ja elää niin kuin jumala on kehottanut elämään, me eletään niin kuin jumala on kehottanut elämään ja raamatusta löytyy kaikki asiat mieltä painaviin kysymyksiin. riittäkö vain että uskoo jumalaan? Minun mielestäni ei vaan niin että uskoo myös sitten kaikkiin jumalan kehottamiin asioihin ja elää niiden mukaiseati.

        Moi! Hyvä kirjotus sinulla mutta pari asiaa mitä itse ei-vl:nä mietin. Sanoit:

        "sukulaisia on myös muutamia kieltänyt uskonsa, tuleehan siitä paha mieli ja toivois hälle parannusta mutta ei toisen päätökseen voi vaikuttaa."

        Tarkoititko tässä vl-uskoa? (et siis normaalia kristityn uskoa Jumalaan)

        "riittäkö vain että uskoo jumalaan? Minun mielestäni ei vaan niin että uskoo myös sitten kaikkiin jumalan kehottamiin asioihin ja elää niiden mukaiseati."

        Mitä nämä asiat sinun mielestäsi ovat? Joku meikkauskielto tai ehkäisykieltokaan ei löydy raamatusta! ymmärrän kyllä että ehkäisy on sellainen asia että on vaikea päättää, onko se hyvä vai ei. Mutta sitten teillä lestoilla on muitakin näitä ihme juttuja niinku tuo meikkaamis tai korvakorukielto.Mitä tekemistä sillä on uskon kanssa, kysyn vaan?


      • Hemesti
        Kysymys VL:lle! kirjoitti:

        Montako vuotta kävit peruskoulua, kun et edes osaa suomenkieltä oikein kirjoittaa.
        Kirjoitat asiaa yhteen pötköön. Pisteiden jälkeen aloitat lauseen pienellä kirjaimella.

        Tekstiäsi on mahdotonta lukea.

        Ihan hyvä oli lukea, mutta haluat jostain kuitenkin jotain negatiivista löytää, kun tekstissä ei ollut mitään negatiivista tai ylipositiivista, vaan oikeasta elämästä kuvausta. tuohon on helppo samaistua. Tärkeintä tosiaan on omista synneistä tehdä parannusta ja valvoa omakohtaista uskoa.


      • Hoitomiehelle:
        Hemesti kirjoitti:

        Ihan hyvä oli lukea, mutta haluat jostain kuitenkin jotain negatiivista löytää, kun tekstissä ei ollut mitään negatiivista tai ylipositiivista, vaan oikeasta elämästä kuvausta. tuohon on helppo samaistua. Tärkeintä tosiaan on omista synneistä tehdä parannusta ja valvoa omakohtaista uskoa.

        Kaikki eivät todellakaan nauttineet hoitokokouksista, kuten hemesti ja muutamat muut. Osa oli niitä, jotka laitoitte kärsimään. Mutta eihän heidän osansa sinulle kuulu -pääasia, että itse olit heitä nöyryyttämässä, etkä nöyryytettävänä.


      • SRK tuomitsee!
        hjgksgufsg kirjoitti:

        Moi! Hyvä kirjotus sinulla mutta pari asiaa mitä itse ei-vl:nä mietin. Sanoit:

        "sukulaisia on myös muutamia kieltänyt uskonsa, tuleehan siitä paha mieli ja toivois hälle parannusta mutta ei toisen päätökseen voi vaikuttaa."

        Tarkoititko tässä vl-uskoa? (et siis normaalia kristityn uskoa Jumalaan)

        "riittäkö vain että uskoo jumalaan? Minun mielestäni ei vaan niin että uskoo myös sitten kaikkiin jumalan kehottamiin asioihin ja elää niiden mukaiseati."

        Mitä nämä asiat sinun mielestäsi ovat? Joku meikkauskielto tai ehkäisykieltokaan ei löydy raamatusta! ymmärrän kyllä että ehkäisy on sellainen asia että on vaikea päättää, onko se hyvä vai ei. Mutta sitten teillä lestoilla on muitakin näitä ihme juttuja niinku tuo meikkaamis tai korvakorukielto.Mitä tekemistä sillä on uskon kanssa, kysyn vaan?

        Olet asian ytimessä. VL-uskonnossa SRK:lla on valta tuomita eläviä ja kuolleita. Jokainen, joka ei noudata ja sydämessään kokonaisuudessaan hyväksy SRK:n syntilistoja sekä rippisalaile vl-lastenraiskaamisrikoksia, saa SRK:lta tylyn helevetintuomion!


      • aggag
        Kysymys VL:lle! kirjoitti:

        Montako vuotta kävit peruskoulua, kun et edes osaa suomenkieltä oikein kirjoittaa.
        Kirjoitat asiaa yhteen pötköön. Pisteiden jälkeen aloitat lauseen pienellä kirjaimella.

        Tekstiäsi on mahdotonta lukea.

        ei tarvi olla mikää pilikun nussia. en jaksa alakaa hienostelee missää palstalla, on sullaki huvit tommoset asiat tarkkailla :D:D:D::D:D:D:hahahaha


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        aggag kirjoitti:

        ei tarvi olla mikää pilikun nussia. en jaksa alakaa hienostelee missää palstalla, on sullaki huvit tommoset asiat tarkkailla :D:D:D::D:D:D:hahahaha

        Kyse nyt ei varmaankaan ole mistään hienostelusta vaan selkeydestä. Itsekin jouduin ohittamaan kirjoituksen, koska ei aikaa ja hermoja ole tulkita epäselvästi kirjoitettua putkitekstiä.. Ihan vaan, jos haluat tulla luetuksi, niin kiinnitä asiaan huomiota.


      • Tuomittu piru
        vl kirjoitti:

        oon ite vl ja kuullut paljo juttua tuosta mite ennenvanhaa jollekki ei annettu syntejä anteeks ym..voin itekki myöntää et iha sairasta ollu sillo.. mutta nykyään, en tunne yhtään ihmistä jolle oltaisiin selkä käännetty ja jos sellasia sattuu olee nii harvassa ainaki. mulla ja mun ystävillä/sukulaisilla on ollu ihana lapsuus ja ihanat perheet mulla on sisaruksia 8 ja oon vanhimmasta päästä. toki on ollut myös niitä yhteen ottoja oman perhen ja myös muidenkin kanssa mutta aina niistä on selvitty ja anteeks annettu eikä niitä sitte oo kellää tarveta muistella. joskus pienempänä kun seuroihin piti lähteä ja jos oli joku mukava juttu kesken niin ei olis huvittanu lähteä mutta sitte ku pääsi seura paikalle niin oli taas hyvä mieli ja näki ystäviä, sai mennä laulamaan ihanassa porukassa ym. nuoruus muistot kotoa on ihania, viikonloppuisin kokoonnuimme nuoriso porukalla yhdessä jonku kotia ja oli meillä hauskaa kaikkineen hullutteluineen ja leikkeinen, yks ihana muisto on ku sovimme laajan alueen talvi yönä minkä alueella ollaan ja olimme valokiila eli oli aina pari etsijää lamppujen kanssa ja muut juoksi piiloon sitten kun toinen löyty niin juosten piti kiinni saada:D meitä oli silloin n. 15 nuorta iältä 12-19. mutta onhan niitä huonompiakin aikoja ollut että on kokeiltu maailmalliset menot mutta niitä kokeiltua on itelle tullu paha olo ja halunnu uskoa anteks ja pysyä uskossa. sukulaisia on myös muutamia kieltänyt uskonsa, tuleehan siitä paha mieli ja toivois hälle parannusta mutta ei toisen päätökseen voi vaikuttaa. jokainen tietää itse miten on hyvä olla ja se pitää hyväksyä. yhtä tervetulleita ja rakkaita nämä uskonsa kieltäneet meille ovat, usko on omakohtanen asia. ala aste aijoista muistan että jonki verran on tullut pilikkausta uskonnon vuoksi ja tuleehan siitä paha mieli pienelle lapselle, kun on pienestä asti neuvottu ettei toisia saa kiusata niin sitte toiset tulee ja kiusaa. ei sitä pienenä lapsena ymmärrä että miksi noi muut lapset kiusaa eikö niille oo vanjemmat opettanu ettei muita saa kiusata.. mutta uskon kyllä senkin että ei kaikissa perheissä asiat oo menny yhtä hyvin ja on katkeruus uskoa kohtaan jos ei tosissaan oo opetettu lähimmäisen rakkautta toiseen ja vanhemmat opettanu uskoon kovuudella. se on väärin ja siitä tuskin kukaa olekkaa toista mieltä. ja sekin ihmetyttää kun täälä kertoo uskonnosta katkerana eronneet pahoja muistoja ja sitte ku kerrataan myös onnellisia muistoja niin niitä ei sitte uskotakkaa. miksi meillä ei voisi olla myös asiat hyvinki??:0 ja sitte vielä siitä että me vl ei voida kukaan tuomita kuka sinne taivaaseen pääsee ja kuka ei, se riittää että pitää omasta uskosta huolen ja elää niin kuin jumala on kehottanut elämään, me eletään niin kuin jumala on kehottanut elämään ja raamatusta löytyy kaikki asiat mieltä painaviin kysymyksiin. riittäkö vain että uskoo jumalaan? Minun mielestäni ei vaan niin että uskoo myös sitten kaikkiin jumalan kehottamiin asioihin ja elää niiden mukaiseati.

        Puhut toisilta saamastasi kiusaamisesta. Miten paljon ja sydäntä sarkevää kiusaamista lestalapset ovat aiheuttaneet toisille sellaisella seutukunnalla, jossa he ovat olleet enemmistönä. Entäs vastaavat aikuiset? Ymmärtävätkö vieläkään hävetä!


    • valoa elämään.

      Samaa olen minäkin huomannut,jos täällä kertoo hyviä ja muistoja ei uskota,eihän se elämä voi noin pimeää ylipäätään olla mitä täällä annetaan ymmärtää.Kannattaisiko mennä positiivisen ajattelun kursseille ja alkaa muuttuminen omasta itsestä,ei lähimmäisistä.

      • varjo vainen

        Voi, elämä voi olla paljon pimeämpää. Kylällä asuu vl-perheitä, joiden elämää seuratessa ei voi kuin ihmetellä, miten invalidisoiva usko vl-usko on.

        Vähättelemättä näitä hyviä kokemuksia.


      • Tuhotkaa loinen
        varjo vainen kirjoitti:

        Voi, elämä voi olla paljon pimeämpää. Kylällä asuu vl-perheitä, joiden elämää seuratessa ei voi kuin ihmetellä, miten invalidisoiva usko vl-usko on.

        Vähättelemättä näitä hyviä kokemuksia.

        Mielenterveystyöntekijät valitettavasti tuntevat sen miten paljon vl uskovaisia on mt-potilaina. Onhan heitä se 80 000 Suomen maassa joten sieltä riittää ahdistusta, alistamista ja pakottamista ja lapsuuden traumoja, ja monelle on kasvatukselal rakennettu yliankara sisäinen minuus.

        Normaalin psyyken tilalle ihmisen mieleen on kaivautunut loinen, vl-asennemaailman joka nakertaa ihmisen pilalle sisältäpäin.

        Vl-vanhemmat ovat tästä loisesta vastuussa.


      • VL_uskonto tappaa!
        Tuhotkaa loinen kirjoitti:

        Mielenterveystyöntekijät valitettavasti tuntevat sen miten paljon vl uskovaisia on mt-potilaina. Onhan heitä se 80 000 Suomen maassa joten sieltä riittää ahdistusta, alistamista ja pakottamista ja lapsuuden traumoja, ja monelle on kasvatukselal rakennettu yliankara sisäinen minuus.

        Normaalin psyyken tilalle ihmisen mieleen on kaivautunut loinen, vl-asennemaailman joka nakertaa ihmisen pilalle sisältäpäin.

        Vl-vanhemmat ovat tästä loisesta vastuussa.

        Näkeehän tuon, kun katselee tuntemiaan vl-uskovaisia perheitä. Kun lapset ovat nelikymppisiä, on lähes jokaisesta vl-perheestä joku vankilassa tai mielisairaalassa -joistakin perheistä useampiakin.


      • yjdryjry
        VL_uskonto tappaa! kirjoitti:

        Näkeehän tuon, kun katselee tuntemiaan vl-uskovaisia perheitä. Kun lapset ovat nelikymppisiä, on lähes jokaisesta vl-perheestä joku vankilassa tai mielisairaalassa -joistakin perheistä useampiakin.

        eipä ainakaan minun perheessäni ja 10 tädin tai sedän perheissä. yksikään ei ole väärällä tiellä :D


    • entinen vl

      "Usko" oli uskomusta, mustaa uskoa lapsena ja nuorena. Se oli "kiihtynyttä syntisyyden tuskaa ja kadotuksen pelkoa, joka toisinaan vaihtui hekumalliseen iloon Kristuksen antamasta sovituksesta ja tuolla puolen odottavasta autuudesta".

      ..."Vielä nytkin monessa paikassa uudistuu sama valitus kuin tuon hurskaan kirkkoisän aikana. Kun perheessä lapset ovat tulleet täysi-ikäisiksi, he tavallisesti hylkäävät lapsuutensa uskon ja vetäytyvät kuka mihinkin ajatussuuntaan. Näin syntyy luonnollisesti ristiriitaa ja erimielisyyttä, mutta meidän ihmisraukkojen ei ole mahdollista millään muulla tavalla kehittyä totuutta kohti.

      TIEDON RAUHA

      Gnostikot eivät häirinneet sopusointua sen kautta, että he olisivat koettaneet saattaa omia oppejaan kirkossa vallitseviksi. Heidän vaarallisuutensa oli ainoastaan siinä, että heillä oli toinen tieto ja että heidän koko olemuksestaan huokui tämän tiedon synnyttämä rauha ja varmuus.

      Tavallinen ilmapiiri kirkossa oli silloin niin kuin meidän lahkoissamme kiihtynyttä syntisyyden tuskaa ja kadotuksen pelkoa, joka toisinaan vaihtui hekumalliseen iloon Kristuksen antamasta sovituksesta ja tuolla puolen odottavasta autuudesta.

      Gnostikot taas eivät tunteneet mitään ikuista kadotusta, joka ihmistä uhkaisi ja josta voisi pelastua uskomalla toisen henkilön antamaan "lunastukseen". Heidän kannaltaan vain tietämättömyys hallitsee kaikkia luotuja ja on pahan alkusyy.

      Tieto on ainoa pelastus tästä pahasta ja kaikki oliot kulkevat omasta sisäisestä voimastaan äärettömien aikakausien kuluessa valosta valoon, täydellisyydestä täydellisyyteen.(Jumala - maailma - Jumala). Tässä tiedossa oli heidän voimansa. Muuta he eivät kaivanneet. [Alaviite: A. Harnack sanoo gnostikoista Irenauksen mukaan: "Pelastuksen kaipuun sijaan hiipii heihin huomaamatta ilo saavuttamastaan tiedosta ja tämä sammuttaa heissä kaipuun." (Dogmengeschichte, 1 Band, p. 224, Anm.)]"...(teos.sivuilta)

    • mävl

      Se on iha jokase oma asia onko uskos vai ei. ne on joilla on hyvä olla ja ne ei joilla ei oo hyvä olla. jos ei oo hyvä olla eikä tunne uskoa sydämmellä niin ei sillon oo uskovainen. mitä turhaa siinä sitte vitkutella että voi iik miten uskallan erota tästä uskosta ja hakee huomiota joltai palstalta ;'D Erokkoot jos eroaa sairasta se esittäminen on, heikko luonne on jos ei omaa mieltä uskalla ilmasta ;) mut minkäs sille voi jos näitä nössöjä löytyy. hahhah sanon minä. Näillä palstoilla kertoo hyvin PIENI määrä eronneita miten rankkaa on ollu, se on todella pieni prosentti kaikista uskovaisista. Jos tämä usko todella olisi rankkaa niin miksi tää olis sitte näin suuri, ei tämän uskon kannattajia olis läheskää näin paljoo jos olis yhtä tuskaa :D sitte tiedoks vaan viel että mekin olemme ihmisiä, ihan tavallisia ihmisiä. ei mitää jumalia et jos meitä pilkataa nii hyvin mielin kuunnellaa ja nöyrrytään ja rakkautta väkisin annetaan sille kiusaajallekki. Kyllä me takasi sanotaha, ja sitte jos ilkeesti sanotaa takasi nii sit valitetaa miten meiltä puuttuu lähimmäise rakkaus HOHHOH, kuinka moni ei uskovainen tekee näin? missäs TEIDÄN LÄHIMMÄISEN RAKKAUS ON?! eikö sen järkiki sano et jos sulle ollaa piruja nii ei sillo tarvi toisellekkaa mitää rakkautta antaa vaa antaa mennä toisesta korvasta pihalle, olla välin pitämätön ja jos taas on tämmönenku minä nii kyllä sitte takaasi saa ja kunnolla. Ei me mitää jumalia ja itse puhtauksia tää maan päällä olla, kyllä meiltäki oma tahto löytyy :DDDDDDDDDDD

      • Vl on lahko

        "Jos tämä usko todella olisi rankkaa niin miksi tää olis sitte näin suuri, ei tämän uskon kannattajia olis läheskää näin paljoo jos olis yhtä tuskaa "

        Suuri kannattajajoukko ei tosiaankaan tarkoita että ne ihmiset olisivat oikeassa ja toimisivat oikein.

        Stalinin Neuvostoliitossa oli kommunistisessa puolueessa miljoonia jäseniä.

        Katolisen kirkon sisäiseen itsensäruoskija-lahkoon kuuluu Kaukoidässä miljoonia jäseniä.

        Vanhoillislestadiolaisuudesta on nykymuodossaan muodostunut vaatrallinen lahko.

        Vaarallisen lahkon piirteitä, Wikipedian mukaan:

        "Useinkaan samassa lahkossa eivät esiinny kaikki nämä piirteet, mutta ainakin joitain.

        Johtaja ja johtajat ovat aina oikeassa, johtajaa on aina toteltava

        Vain liikkeen opit ovat oikeita ja ne ovat arvostelun yläpuolella

        Kaikki tai ei mitään -periaate: jos haluaa kehittyä henkisesti, on otettava kaikki, mitä liike tarjoaa

        Kriittisen ajattelun kieltäminen ja siitä syyllistäminen

        Jäsenen eristäminen ulkomaailmasta: entiset kokemukset ovat arvottomia, jäsenen on pakko muuttaa yhteisöön.

        On pakko hankkia lahkoon uusia jäseniä

        Omaisuus on luovutettava yhteisölle, on maksettava kymmenysveroa, testamentattava autonsa, on tehtävä runsaasti palkatonta työtä lahkon eteen, varoja hankitaan laittomasti, kalliita kursseja varten on otettava velkaa

        Pelottelu: vain liikkeen sisällä voi pelastua

        Kultissa esiintyy rikollista toimintaa ja/tai oikeusjutuilla yritetään estää kriittisen, lahkoa arvostelevan ja totuudenmukaisen tiedon levitys.

        Jäsen joutuu eroamaan perheestään, muuttamaan kultin olinpaikkaan.

        Kultti linnoittautuu esimerkiksi syrjäiselle maatilalle ja siellä pidetään järjestystä aseiden avulla.

        Vallankäyttö on pääasia ja kultin johtaja saattaa ohjata jäsenet joukkoitsemurhaan.

        Lahkon tietyt piirteet ovat äärimmäisen korostuneita, esimerkiksi lopun ajan odotus tai vaikka pelastavan avaruusaluksen tulon odottaminen.

        Lahkon jäsenet eivät saa ottaa tarpeellista lääkitystä tai joutuvat aliravitsemuksen tilaan.

        Ryhmän jäseniä pahoinpidellään ja uhkaillaan, sekä estetään poistumasta lahkon alueelta.

        Ryhmä uhkailee ulkopuolisia, ryhmää arvostelevia, jäseniään. --" (jne)


    • kjgjkhkhöljölk

      Suuri kannattajajoukko ei tosiaankaan tarkoita että ne ihmiset olisivat oikeassa ja toimisivat oikein.

      -miten toimimme väärin? koemme tämän oikeaksi ja ne jotka eivät koe ei ole tässä uskossa



      Johtaja ja johtajat ovat aina oikeassa, johtajaa on aina toteltava
      - öööööh mtä johtajaa???????:D ei meil oo mitää johtajaa joka päättää asioista mitä tehää vai mitä ei:D usko on omakohtanen asia ja niitä ei tehdä mitä tunnetaan vääräksi.

      Vain liikkeen opit ovat oikeita ja ne ovat arvostelun yläpuolella
      -kai ny kun elämme raamatun mukaan miten JUMALA ON KEHOTTANUT IHMISIÄ ELÄMÄÄN

      Kaikki tai ei mitään -periaate: jos haluaa kehittyä henkisesti, on otettava kaikki, mitä liike tarjoaa
      - ei tässä uskossa tarvi mitenkääon kehittyä paremmaksi

      Kriittisen ajattelun kieltäminen ja siitä syyllistäminen
      -totta kai, koemme tämän oikeaksi uskoksi, sama asia kun teidän perhettä alettais mollaamaan, puollustetaan tärkeimpää!

      Jäsenen eristäminen ulkomaailmasta: entiset kokemukset ovat arvottomia, jäsenen on pakko muuttaa yhteisöön.
      -ei ole mitään eristämistä, kaikki elävät ihan omaa elämää, ei me kaikki asuta missää samassa kylässä ja sumpussa missä vahditaan kuin koiria usko on edelleen omakohtanen asia:D::D:D

      On pakko hankkia lahkoon uusia jäseniä
      -kukaan ei ole pakottanut tai tyrkyttäny uskoa, ei toista voi pakottaa, uskon täytyy yuntea omassa sydämmessä

      Omaisuus on luovutettava yhteisölle, on maksettava kymmenysveroa, testamentattava autonsa, on tehtävä runsaasti palkatonta työtä lahkon eteen, varoja hankitaan laittomasti, kalliita kursseja varten on otettava velkaa
      - siiiiiiiiiiis mitäääääääääähhhhähä??? ;D;D;D;; en voi uskoo tätä todeksi ;D;D; mitäihme veroja, miten auto testamentattava, ei todellakaan pidä paikkaansa??? Ei ole mitään palkatonta työtä runsaasti, suviseuroja saa mennä järjestää jos ITSE tahtoo., kerroppa miten laittomasti?? :O ja mitä ihimeen kursseja, mitä kursseja täytyis käydä EI MITÄÄN :D??????

      Pelottelu: vain liikkeen sisällä voi pelastua
      -se ei ole pelottelua, raamatussa sanotaan jokainen joka häneen uskoo saa iankaikkisen elämän, se että uskoo niin täytyy uskoa myös Jumalan antamia neuvoja.

      Kultissa esiintyy rikollista toimintaa ja/tai oikeusjutuilla yritetään estää kriittisen, lahkoa arvostelevan ja totuudenmukaisen tiedon levitys.
      -mä haluaisin vähä tietoo näistä rikollisista toiminnoista, tuli vähän puun takaa? rikollisuus on synti.

      Jäsen joutuu eroamaan perheestään, muuttamaan kultin olinpaikkaan.
      -täh taas iha järjetön juttu. kukaan ei joudu eroamaan perheestään, minkä ihme kultin?

      Kultti linnoittautuu esimerkiksi syrjäiselle maatilalle ja siellä pidetään järjestystä aseiden avulla.
      - ok???? mikä edelleen on se kultti, ja on synti pahoinpidellä toista.

      Vallankäyttö on pääasia ja kultin johtaja saattaa ohjata jäsenet joukkoitsemurhaan.
      -näihin en edes jaksa vastat, iha sairaita juttuja, sama vastaus kun ylempänä^^ ny et kyl taida iha vanhoolislestaadiolaisuudesta puhua, hanki tiedot ennenkö tuun kirjottelee.

      Lahkon tietyt piirteet ovat äärimmäisen korostuneita, esimerkiksi lopun ajan odotus tai vaikka pelastavan avaruusaluksen tulon odottaminen.
      -huhhuh ny taitaa jonku pääs vähä heittää.. :D

      Lahkon jäsenet eivät saa ottaa tarpeellista lääkitystä tai joutuvat aliravitsemuksen tilaan.
      -eiköhä ne lääkkeet saa itte kukin hankkia sairauteensa jotta terveenä pysyy-.-

      Ryhmän jäseniä pahoinpidellään ja uhkaillaan, sekä estetään poistumasta lahkon alueelta.
      -pahoinpitely on syntiä, niin ei tehdä, lähimmäisen rakkaus on tärkeää.

      Ryhmä uhkailee ulkopuolisia, ryhmää arvostelevia, jäseniään. --"
      -millään lailla ei kukaan uhkaile, se on väärin.

    • Vain pari esimerkkiä

      "Johtaja ja johtajat ovat aina oikeassa, johtajaa on aina toteltava

      - öööööh mtä johtajaa???????:D ei meil oo mitää johtajaa joka päättää asioista mitä tehää vai mitä ei:D usko on omakohtanen asia ja niitä ei tehdä mitä tunnetaan vääräksi."

      Esimerkki:

      SRK:n pääsihteeri: ilmaisi huolestumisensa kun osa vl uskovaisista hyväksyy nykyisin ehkäisemmisen, korkvakorut ja television

      SRK:n johtokunta: Televisiokantaa ei ole syytä muuttaa

      SRK:n vuosikokous 1963 (kokouksen päätös oli tehty ennalta valmiiksi SRK:n työvaliokunnassa, jopa lehdistötiedotteet oli jo valmiiksi monistettu):
      "Televisio ei sovi uskovaiseen kotiin ja joka sen kotiinsa hankkii, on teoillaan kieltänyt uskonsa."

      • yyhdhdhhdh

        joo nämä eivät ole mitään JOHTAJA pomoja jotka nämä päättävät. me ollaan kaikki tuosta täysin samaa mieltä. se on näin, Jumala on kieltänyt tämmöiset ja sillon se on synti jos rikkoo jumalan neuvoja. mut ootteks te oikeesti näin katkeria teidän omaan elämään että teidän täytyy olla koko aja vastustaas tätä. antakaa kaikkien elää omaa elämää niin kuin on parhaaksi katsonut. ei tähä uskoon se tuu joka kokee tämän pahalla ja ei tässä semmoiset pysy jokka kokee pahalla ei ketään pakoteta. jos usko on sydämmellä niin silloin on kaikki hyvin ei uskoa näytellä. me olemme uskossa omasta tahdostamme koemme että tämä on oikein ja olemme onnellisia.


      • gugygycycycy
        yyhdhdhhdh kirjoitti:

        joo nämä eivät ole mitään JOHTAJA pomoja jotka nämä päättävät. me ollaan kaikki tuosta täysin samaa mieltä. se on näin, Jumala on kieltänyt tämmöiset ja sillon se on synti jos rikkoo jumalan neuvoja. mut ootteks te oikeesti näin katkeria teidän omaan elämään että teidän täytyy olla koko aja vastustaas tätä. antakaa kaikkien elää omaa elämää niin kuin on parhaaksi katsonut. ei tähä uskoon se tuu joka kokee tämän pahalla ja ei tässä semmoiset pysy jokka kokee pahalla ei ketään pakoteta. jos usko on sydämmellä niin silloin on kaikki hyvin ei uskoa näytellä. me olemme uskossa omasta tahdostamme koemme että tämä on oikein ja olemme onnellisia.

        ehkäsy korvakoruje käyttö kielto ym muu ei ole kenenkään ihmisen päätös, vaan myös raamatullinen oppi, jumalan neuvo


      • Tässä selitys
        yyhdhdhhdh kirjoitti:

        joo nämä eivät ole mitään JOHTAJA pomoja jotka nämä päättävät. me ollaan kaikki tuosta täysin samaa mieltä. se on näin, Jumala on kieltänyt tämmöiset ja sillon se on synti jos rikkoo jumalan neuvoja. mut ootteks te oikeesti näin katkeria teidän omaan elämään että teidän täytyy olla koko aja vastustaas tätä. antakaa kaikkien elää omaa elämää niin kuin on parhaaksi katsonut. ei tähä uskoon se tuu joka kokee tämän pahalla ja ei tässä semmoiset pysy jokka kokee pahalla ei ketään pakoteta. jos usko on sydämmellä niin silloin on kaikki hyvin ei uskoa näytellä. me olemme uskossa omasta tahdostamme koemme että tämä on oikein ja olemme onnellisia.

        "Jumala on kieltänyt tämmöiset ja sillon se on synti jos rikkoo jumalan neuvoja. "

        Missä kohtaa Raamatussa Jumala neuvoo että televisio korvakorut ja ehkäisy on vastoin Hänen tahtoaan?

        Vastaus: ei missään. Jumala ei ole asettanut tuollaisia vaatimuksia / ehtoja armolle ja anteeksiantammiselle.

        Ne ovat lestadiolaisten itse keksimiä "suorituksia", kas kun yksin armosta uskominen olisi vl-ihmiselle "liian yksinkertainen oppi".


      • Hemesti

        Oon aina ihmetelly, kuka kerkiäis istua TV:n äärellä just tiettynä ohjelman aikana. Joskus katon netistä urheilua ja dokumentteja, mutten kerkiäis TV:n ääreen tiettynä aikana.


      • VL-aivopestylle:
        Hemesti kirjoitti:

        Oon aina ihmetelly, kuka kerkiäis istua TV:n äärellä just tiettynä ohjelman aikana. Joskus katon netistä urheilua ja dokumentteja, mutten kerkiäis TV:n ääreen tiettynä aikana.

        Se, että sinä ehdit roikkumaan keskustelupalstoilla päivät pitkät ja et siksi ehtisi television ääreen, ei tee televisiosta syntiä. Jos Herrasi SRK olisi julistanut internetin synniksi ja television synnittömäksi, väittäisit tietenkin päinvastaista.


      • Tätä on paljon
        VL-aivopestylle: kirjoitti:

        Se, että sinä ehdit roikkumaan keskustelupalstoilla päivät pitkät ja et siksi ehtisi television ääreen, ei tee televisiosta syntiä. Jos Herrasi SRK olisi julistanut internetin synniksi ja television synnittömäksi, väittäisit tietenkin päinvastaista.

        Just, mutta kun logiikka ei ole Hemestin eikä SRK-opin vahvuus.

        kun ei itse ehdi katsoa tv.tä, siitä seuraa että se onkin synnillistä. :-))


      • Ajanpuutteessa
        Hemesti kirjoitti:

        Oon aina ihmetelly, kuka kerkiäis istua TV:n äärellä just tiettynä ohjelman aikana. Joskus katon netistä urheilua ja dokumentteja, mutten kerkiäis TV:n ääreen tiettynä aikana.

        Onko se niin, Hemesti, että sulla ei myöskään ole aikaa laittaa korvakoruja? Ja ne on siksi syntiä?

        Ja sulla ei ole aikaa käyttää ehkäisyä niin sekin on siitä syystä synnillistä?


      • Selittelyä...
        Ajanpuutteessa kirjoitti:

        Onko se niin, Hemesti, että sulla ei myöskään ole aikaa laittaa korvakoruja? Ja ne on siksi syntiä?

        Ja sulla ei ole aikaa käyttää ehkäisyä niin sekin on siitä syystä synnillistä?

        SRK:N hemestien selisykset ontuvat ankarasti... Huvittavinta on se, että nämä aivopestyt itse uskovat omiin hatariin selittelyihinsä.


      • jdkshgfksg
        Tässä selitys kirjoitti:

        "Jumala on kieltänyt tämmöiset ja sillon se on synti jos rikkoo jumalan neuvoja. "

        Missä kohtaa Raamatussa Jumala neuvoo että televisio korvakorut ja ehkäisy on vastoin Hänen tahtoaan?

        Vastaus: ei missään. Jumala ei ole asettanut tuollaisia vaatimuksia / ehtoja armolle ja anteeksiantammiselle.

        Ne ovat lestadiolaisten itse keksimiä "suorituksia", kas kun yksin armosta uskominen olisi vl-ihmiselle "liian yksinkertainen oppi".

        Kaikki lahkot ja uskonsuuntaukset tulkitsee omalla tavallaan Raamattua. Esimerkki: Lestat arvostaa yksinkertaisuutta laittautumisessa ja luonteessa,siinä myös korvakorukielto, taas Hellareilla voi olla vaikka naama täynnä meikkiä,mutta he edustavat karismaattista luonnetta. Ei voida sanoa kuka on oikeassa näissä asioissa,tärkeintä olisi tietää että vain omakohtasen USKON kautta pelastuu!


    • En enää jaksanut

      Kun takana oli yli kymmenen vuotta karmeammaksi koko ajan muuttuvia hoitokokouksia, en enää välittänyt koko "talostelusta", vaan nostin kytkintä. Olisihan sitä toisaalta halunnut olla jäsenenä kiinteässä uskonyhteisössä kun oli siihen kasvatettu ja kasvanut, mutta vl-yhteisön julma väkivalta toisiaan kohtaan teki siitä mahdotonta.

      • Hemesti

        No, ei semmosen saa jäädä pois, joka oikeassa on aina ollut, eikä hoidon tarvetta ollut. Semmonenhan on hyvänä esimerkkinä. Ei hyvänen aika saa jättäytyä pois, jolla oikea neuvo joka asiaan ja nöyryys sitä muille jakaa.


      • "Hyvät" jäivät!
        Hemesti kirjoitti:

        No, ei semmosen saa jäädä pois, joka oikeassa on aina ollut, eikä hoidon tarvetta ollut. Semmonenhan on hyvänä esimerkkinä. Ei hyvänen aika saa jättäytyä pois, jolla oikea neuvo joka asiaan ja nöyryys sitä muille jakaa.

        Juuri kuvaamasi henkilöt; hoitomiesjulmurit, ilmiantajat, johtokuntien jäsenet, juoruämmät ja muut toisten nöyryyttämiseen osallistuneet sinne teidän lahkoonne jäivätkin!

        Kuten sinäkin.


    • asfsdgsdga

      "Jumala on kieltänyt tämmöiset ja sillon se on synti jos rikkoo jumalan neuvoja. "

      Missä kohtaa Raamatussa Jumala neuvoo että televisio korvakorut ja ehkäisy on vastoin Hänen tahtoaan?

      -ei missään, mutta sieltä televisiosta tulee niin paljon kaikkia semmosta mikä on jumalan neuvojen vastaista niin siksi sitä ei katsota, se on se syy siihen. kun taas joissakin perheessä esimerkiksi minun lapset katsovat piirrettyjä, mutta sitäkään ei hyväksytä joissai paikois ku voi käydä niin et ''nälkä kasvaa syödessä''
      -Jumala on tehnyt ihmiset esikuvakseen ja jumalan luomaa ei pidä muunnella.
      -Ehkäsyä ei käytetä siksi koska lapset ovat tärkeitä jumalalle, lapset ovat jumalan lahja :)

      Kyl mä uskon et niit huonojaki kokemuksii tästä on, en sitä kiellä mut nämä valittajat ovat hyvin pieni osa meistä :D:D Tulkaa ensi vuonna suviseuroihin missä kaikki uskovaiset kokontuu nii tekemähä ny oikehe kysely kuka on onnelline ja kuka onneton niin siinäs näättä, tulukaa vaikka seuraamaha sinne uskovaisten perhe elämää niin saatte vastauksen :DD mua alakaa jo vähä naurattaa nää teijä lässytykset :D taidatta olla katkeria omaan elämäänne ku yritetää koko aja semmosesta asiasta joka ei koske teitä millään lailla ettiä kaikki vika kohat :D: hahahahahahahhaha :D


      Ne ovat lestadiolaisten itse keksimiä "suorituksia", kas kun yksin armosta uskominen olisi vl-ihmiselle "liian yksinkertainen oppi".

      • aegtfawegaw

        jatkoa äskeiseen:
        - ne eivät ole ihmisten keksimiä, vaan ihan täysin raamatusta katsottuja jumalan neuvoja:)
        kiellätkö sen että jumala on sanonu etteikö lapsi olisi jumalan lahja? kiellätkö ettei jumala olis luonu ihmistä esikuvakseen? kiellätkö ettei jumala hyväksy avioliiton ulkopuolista seksuaalisuutta? ym..? jos kiellät niin et sä VOI OLLA USKOVAINEN KUN ET USKO MYÖS NIITÄ JUMALAN ANTAMIA NEUVOJA!


      • SRK-lestadiolaisuus
        aegtfawegaw kirjoitti:

        jatkoa äskeiseen:
        - ne eivät ole ihmisten keksimiä, vaan ihan täysin raamatusta katsottuja jumalan neuvoja:)
        kiellätkö sen että jumala on sanonu etteikö lapsi olisi jumalan lahja? kiellätkö ettei jumala olis luonu ihmistä esikuvakseen? kiellätkö ettei jumala hyväksy avioliiton ulkopuolista seksuaalisuutta? ym..? jos kiellät niin et sä VOI OLLA USKOVAINEN KUN ET USKO MYÖS NIITÄ JUMALAN ANTAMIA NEUVOJA!

        No onpa keskustelun taso täällä mitä mainioin.

        1. "sen että jumala on sanonu etteikö lapsi olisi jumalan lahja? "

        Tuosta ajatuksesta ei seuraa että syntyvyyden rajoittaminen järkeviin ja inhimillisiin mitotihin olisi jotenkin syntiä. jumala ei ole asettanut missään kohtaa Raamatussa yksityiselle ihmiselle velvoitetta lisääntyä niin kauan kuin on hedelmällistä ikää. Mistään ei löydy tällaista käskyä. Luomiskertomuksessa Jumala loi ihmiselle kyvyn lisääntyä, seksuaalisuusvietin. Viettiä ei tarvitse käskeä, Jumala loi sen sellaiseksi että ihminen haluaa harjoittaa seksiä.

        2. "kiellätkö ettei jumala olis luonu ihmistä esikuvakseen? "

        Tätä ei kyllä ymmärrä erkkikään! Mitä sä meinaat että Jumala olisi luonut ihmisen omaksi esikuvakseen??

        3. "kiellätkö ettei jumala hyväksy avioliiton ulkopuolista seksuaalisuutta? ym..? "

        Tiettävästi kaikiss auskonnoissa on aviopulison pettäminen tuomittava teko, niin se on myös sekä vanhassa että uudessa testamentissa.

        4. jos kiellät niin et sä VOI OLLA USKOVAINEN KUN ET USKO MYÖS NIITÄ JUMALAN ANTAMIA NEUVOJA!

        SRK-lestadiolaisuudessa on se epäkristillinen oppi että liikkeen puhujien keksimät kiellot on nostettu Raamatun veroiseksi ja muka "Jumalan sanaksi" vaikka ne eivät perustu mitenkään Raamattuun.

        Tämä on liikkeen vakavin harha.


    • Lapsuudenmuistot

      Elin lapsuuteni ajallisesti rikkaassa uskovaisessa kodissa. Mistään ei ollut pula ja vanhemmat rakasti kaikkia meitä neljää poikalasta.

      • kyseleväinen

        Oliko siskoja?


      • Lapsuudenmuistot
        kyseleväinen kirjoitti:

        Oliko siskoja?

        Ei ollut siskoja vain pelkkiä poikia.


    • yur6

      Olen nuori, joten omat kokemukset on melko tuoreita siis.

      Mun lapsuus/nuoruus oli kyllä onnellinen vaikka erosinkin lestadiolaisuudesta.
      Usko näkyi lapsuudessa siten että kävin seuroissa ja pyhäkoulussa. Ala-asteella mulla ei ollut lestadiolaisia kavereita kuin pari mutta ei-lestadiolaisia oli enemmän ja he olivat hyviä kavereita, joiden kanssa leikin ym. En tainnut puhua kylläkään kavereilleni omasta uskosta ollenkaan vaikka olin siitä "ylpeä", sen muistan että jouduin joskus kertomaan että miksei mulla ole korviksia :). En myöskään osallistunut koulun tanssitunneille mutta katoin kyllä esimerkiksi elokuvia ja osallistuin levyraateihin, joita pidettiin usein. Ylä-aste meni suunnilleen samoissa merkeissä, tosin rippikoulussa aloin epäilemään lestadiolaisuutta, kuten varmaan monet. En kuitenkaan eronnut siitä, kävin seuroissa ja näin. Erosin lestadiolaisuudesta ns. henkisesti 18-vuotiaana, koska en hyväksynyt tiettyjä sääntöjä mutta oikeastaan se ei näkynyt ulospäin mitenkään. En käynyt esim. salaa bileissä koska se tuntui väärältä ja asuin vielä kotona. 19-vuotiaana kerroin etten ole enää lestadiolainen. 20-vuotiaana aloin sitten meikkaamaan ja kävin ekan kerran baarissakin :)

      • kjsf

        Se on hienoa, mutta muista että vaikket enää olekkaan lestadiolainen, niin ei sun tarvi baareissa alkaa käymään tai katsoa tv:tä, meikata eikä mitään. Monet vl:t valheellisesti luulevat että me "epäuskoset" tehtäis jatkuvasti noita asioita. Itse olen nainen eikä mulla ole korviksia enkä käytä juurikaan meikkiä,kerran on multa myös kysytty miksei sulla ole korviksia, sanoin vaan etten ole halunnut laittaa :) Minusta monen ihmisen elämäntavat on aika surkeita, mutta en minä ole mitään niitä tuomitsemaan. Enkä tuomitse lestojakaan. Kaikki saa elää elämäänsä niinkuin haluaa ja se on juuri hienoa että on erilaisuutta :)


    • jokhhj

      Mun lapsuus oli todella onnellinen ja turvallinen. Lestadiolaisuudesta virallisesti 'erosin' 16-vuotiaana, mutta esim. jo yläasteella meikkasin ja katoin elokuvia ja tv:tä yms. Kukaan kaverikaan ei yläasteella tiennyt että olen uskovainen koska käyttäydyin kuin kuka tahansa muukin nuori. Mun vanhemmat on onneksi aina ollut tosi avoimia eikä sellasia ahdasmielisiä kuin jotkut uskovaiset, vieläkin ollaan hyvissä väleissä ja äiti on melkeimpä paras ystäväni. Enemmän koin itse uskon ahdistavana, etenkin rauhanyhdistyksen, koska asun niin pienellä paikkakunnalla, jossa vanhat, hyvät uskovaiset jyräävät ja muut vikisevät. Mulla on vain kaksi veljeä, joista kumpikaan ei enää ole uskossa.

    • juri gagarin

      oli ihan tavallista.

    • haluttiinko piiskaa?

      "Hei, beibe anna mulle piiskaa, piiskaa"..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      83
      3597
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      569
      3363
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3179
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2122
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2011
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      147
      1565
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1321
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1312
    Aihe