Alkoholismi on aina oma syy

selkeää

Alkoholisti juo juomansa aina itse. Alkoholismi on aina oma valinta. Henkilö haluaa olla alkoholisti.

43

1684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juomarijuoppo

      Se on joku suurempi voima joka kaataa sen viinan kurkkuun. Se vyöryy päälle kuin luonnonmullistus eikä sille voi mitään vaan se viina kaatuu sinne kurkkuun.

    • PASKAJAAKKO

      "Alkoholismi on aina oma valinta. Henkilö haluaa olla alkoholisti."

      ..katkeroituneen ihmisp3rseen mielipide!
      ei tosiaan ole oma valinta....tuleeko alkoholistiksi vai ei, se tosin on itse päätettävä juoko ollenkaan.
      enkä tiedä ketään kuka haluaa olla alkoholisti, päinvastoin tuntemani juoppo ystävät...kuten minä itsekkin olen sitä mieltä ettei parikymppisenä osannut edes arvailla missä jamassa olen nyt neljäkymmen vuotiaana.
      minulla ainakin alkoholin käyttö aikoinaan alkoi ihan yhtenä viinilasillisena nukkumaan käydessä, sitten tottakai määrät lisääntyi kun toleranssi kasvoi....
      yhtäkkiä imasin päivittäin viinipullon kossua kyytipojaksi.
      jouduin lopettamaan opiskelut kun krapulat oli armottomia.
      ja päädyin ajamaan rekkoja, kännissä tietysti....oli sen verran itsenäistä hommaa ettei kukaan huomannut mitään.
      kuten jo aiemminkin olen sanonut niin kadulla on asuttu monet kerrat menetin kaiken: vaimon, työpaikan (sitten lopulta), kodin kalleimmat irtaimistot, ystävät/läheiset, mielenterveyden, ja lopulta asunnon/asunnot.
      nyt jälkikäteen mietittynä olisin tarvinnut kenties jotain apua 20vuotiaana....mutta onhan tätä syöksymistä korkeakoulusta puistodensoksi ollut ihan mielenkiintoista seurata..p.s: kukaan ei halua olla alkkis, tuollasta väittää vain henkilö jolla ei ole omakohtaista kokemusta koko hommasta.

      jos en osannut mitään oleellista sanoa...niin kuuntele tämä, ja tule sen jälkeen kertomaan mitä alkoholismi on------>

      http://www.youtube.com/watch?v=ogGMlM6ZNMc&feature=related'

      • gdfgfgtt

        alkoholismi on aina oma syy. Kukaan ei tietenkään juo huvikseen, harva ainakin. Jos ihminen juo pakkomielteisesti, eli on riippuvuus on hän heikko, voimaton, tai sitten yleensä vaan ei halua lopettaa. Jos tarpeeksi on halua, pääsee eroon aineesta kuin aineesta. Mukaan lukien monet 10 tuhannet heroinistit.

        Alkoholismista ei voi syyttää yhteiskuntaa, tai toista ihmistä koska ne ei sinua juota, sinä päätät juotko vai et. Ihminen joka myöntää ongelmansa, on jo aika vahvalla, mutta se lopettaminen vaatii sitten pirusti sisua. Ongelmiin juominen on yleensä syy, mutta kuten 100mij. tapaukset osittavat että alkoholin juominen lisää alkoholismia ja ongelmia.

        Maailmassa suurin osa ihmisistä, miljardit noin elävät köyhissä olosuhteissa. sodissa, nälänhätä on kova, ei vanhempia, paljon kuolemia, surua on. vihaa väkivaltaa, huumeita jengi sotia. Riistoa, syrjintää. Jos kaikki joisivat ongelmiinsa, maailma olisi täynnä juoppoja. Suomalainen on niin heikko lopultakin, ja tyytymätön jos pitää juoda ongelmiin, tai riippuvuuteen yleensä. Jos elämä on annettu, pitäisi siihen olla tyytyväinen semmoisena kuin se on. Alkoholi on oma valinta, oma tie.

        Kyllä alkoholismi on asennekysymys, ja oma heikkous taipumuksiin. Sama narkkareilla!!


      • selkeää

        Valitsit kännisen sekoilun ja hylkäsit opiskelut, työpaikan, vaimon jne. Eli oman itsekkyytesi vuoksi halusit vain nauttia olostasi kännissä. Nyt voit iloita valinnoistasi, ne olet itse tehnyt.


      • jenniepk
        selkeää kirjoitti:

        Valitsit kännisen sekoilun ja hylkäsit opiskelut, työpaikan, vaimon jne. Eli oman itsekkyytesi vuoksi halusit vain nauttia olostasi kännissä. Nyt voit iloita valinnoistasi, ne olet itse tehnyt.

        Sairauden aiheuttamana sitä tekee tollaiset valinnat, ei huvikseen. Turha siinä ketään syytellä.


      • leijona783
        jenniepk kirjoitti:

        Sairauden aiheuttamana sitä tekee tollaiset valinnat, ei huvikseen. Turha siinä ketään syytellä.

        On hienoa olla kunnon alkoholisti.
        KunnoJuoppopaska.
        Aina saa juhlia!


    • PJ jo sanoikin oleellisen.
      "on itse päätettävä juoko ollenkaan."

      En minäkään ole vielä koskaan IRL:ssä törmännyt ihmiseen joka haluaa tarkoituksella olla alkoholisti tai tulla sellaiseksi.
      Täällä netissä jotkut antaa toisenlaisen kuvan mutta tämähän onkin netti.

      PJ, oletko koskaan ajatellut että sinulla on jonkinlainen suojelusenkeli? Itelläkin niin monta pahaa tilannetta että varsinainen ihme että niistä on selviytynyt.

      • Ehkä et

        Mutta tästä huolimatta jokaisen alkoholistin on täytynyt juoda todella kauan ja paljon muuttuakseen alkoholistiksi. Vaikka ryyppäisi kokonaisen kesän, ei edes se yleensä riitä alkoholistiksi tulemiseen, lähes kaikkien alkoholistien ongelmien syntymiseen on mennyt vuosia. Kukaan ei synny alkoholistiksi, vaan tekee sellaisen itsestään. Ja turha syyttää jotain alkoholismigeeniä, senkin aktivoimiseen vaaditaan paljon aikaa. Myönnän joillakin olevan enemmän taipumusta alkoholismiin, mutta sekin on tekosyy, koska valtaosa taipumuksen omaavistakin pystyy kohtuujuomiseen. Kukaan ei tule ensimmäisen lasin jälkeen alkoholistiksi.

        Ihminen ei ehkä tietoisesti valitse alkoholismia, mutta epätietoisesti kyseessä on valinta. Varmasti jo hyvissä ajoin ennen alkoholismia jokainen tietää juomisen voivan johtaa alkoholismiin, mutta hän ottaa riskin ja jatkaa silti. Eli kyseessä on siinä mielessä oma valinta, koska alkoholisti on ottanut täysin tietoisen riskin jatkaessaan juomistaan.

        Jopa alkoholistit olisivat aikanaan pystyneet alkoholin kohtuukäyttöön, jos olisivat kiinnittäneet ajoissa huomiota alkoholin käyttöönsä. Mutta tietyn pisteen jälkeen se vain on myöhäistä.

        Hölmöä on, että monet alkoholistit kuvittelevat tulleensa alkoholisteiksi heti ensimmäisen lasin jälkeen, mikä on itsepetosta.


      • Ehkä et kirjoitti:

        Mutta tästä huolimatta jokaisen alkoholistin on täytynyt juoda todella kauan ja paljon muuttuakseen alkoholistiksi. Vaikka ryyppäisi kokonaisen kesän, ei edes se yleensä riitä alkoholistiksi tulemiseen, lähes kaikkien alkoholistien ongelmien syntymiseen on mennyt vuosia. Kukaan ei synny alkoholistiksi, vaan tekee sellaisen itsestään. Ja turha syyttää jotain alkoholismigeeniä, senkin aktivoimiseen vaaditaan paljon aikaa. Myönnän joillakin olevan enemmän taipumusta alkoholismiin, mutta sekin on tekosyy, koska valtaosa taipumuksen omaavistakin pystyy kohtuujuomiseen. Kukaan ei tule ensimmäisen lasin jälkeen alkoholistiksi.

        Ihminen ei ehkä tietoisesti valitse alkoholismia, mutta epätietoisesti kyseessä on valinta. Varmasti jo hyvissä ajoin ennen alkoholismia jokainen tietää juomisen voivan johtaa alkoholismiin, mutta hän ottaa riskin ja jatkaa silti. Eli kyseessä on siinä mielessä oma valinta, koska alkoholisti on ottanut täysin tietoisen riskin jatkaessaan juomistaan.

        Jopa alkoholistit olisivat aikanaan pystyneet alkoholin kohtuukäyttöön, jos olisivat kiinnittäneet ajoissa huomiota alkoholin käyttöönsä. Mutta tietyn pisteen jälkeen se vain on myöhäistä.

        Hölmöä on, että monet alkoholistit kuvittelevat tulleensa alkoholisteiksi heti ensimmäisen lasin jälkeen, mikä on itsepetosta.

        Puhut asiaa.
        Asiantuntijat ovat tehneet äärettömästi tutkimuksia kuten geeneistä tai muuten taipumuksesta alkoholismiin, perinnöllisyys ymp. mutta onko niistä hyötyä?
        Pari lääkeainetta saatu ehkä kehiteltyksi tutkimusten ohella mutta ei mitään järisyttävää.
        Ehkä ne rahat olisi kannattanut ohjata päihdehoidon palveluiden kehittämiseen, valistukseen ja alalla olevien koulutukseen unohtamatta tietysti asiakkaita JA ERITYISESTI RAITISTUNEIDEN ASIAKKAIDEN KÄYTTÄMISEEN VALISTUKSESSA. (anteeksi capslock)

        "Alkoholistin on täytynyt juoda todella kauan ja paljon muuttuakseen alkoholistiksi"
        Nyt ei ole asiaa ja varmaan huomaat miksi?

        "lähes kaikkien alkoholistien ongelmien syntymiseen on mennyt vuosia."
        Ei ole asiaa.
        Useimmat alkavat lääkekäytöllä joka on äärimmäisen vahingollista juomista kuten ahdistukseen masennukseen ym.
        Harmillista on kun saa lisää ongelmia siitä alkosta ja alkuperäisiä ei välttämättä sen jälkeen edes muista.
        Hoito voi olla todella vaikeaa.

        Siltikin juttusi on mielenkiintoinen avainsanoista: Aktivointi, tietoinen, tekosyy, itsepetos, riski, epätietoinen, valinta.

        Yes, jotkut pystyy kohtuukäyttöön.


    • Heh..

      Juominen on oma valinta, mutta alkoholismi ei ole, vaan seuraus siitä ensimmäisestä valinnasta.
      Eikös tämä ole päivänselvää?

      Sinäkin voit ottaa aurinkoa ruskettuaksesi, mutta sen seurauksena iho voi palaa.
      Kumpi oli oma valinta?

    • Ei ole päivänselvää.
      Joskus iho palaa vaikkei sitä valintaa tehnytkään.

      • Heh..

        Kännäysvuosinasi kognitiivinen ajattelusi on ilmeisesti kärsinyt ja vammautunut.
        Ei kukaan koskaan valitse ihon palamista sen enempää kuin alkoholismiaakaan.
        Ns. aivoliikeosakkeesi romahtivat silmissäni.


      • Heh.. kirjoitti:

        Kännäysvuosinasi kognitiivinen ajattelusi on ilmeisesti kärsinyt ja vammautunut.
        Ei kukaan koskaan valitse ihon palamista sen enempää kuin alkoholismiaakaan.
        Ns. aivoliikeosakkeesi romahtivat silmissäni.

        Käsitin viestisi sarkasmiksi. Johtunee sinun nimimerkistäsi kun olemme aiemminkin törmänneet netissä.
        Pahoittelen ja sinun avoliikeosakkeesi nousivat minun silmissä.


    • mitään en kadu

      Omista valinnoista alkoholismi johtuu. Jos ette noin yksinkertaista asiaa ymmärrä, niin kysykää vaikka korkeammalta voimalta, siis siltä samalta jota siellä aa:ssa palvotte.

      • Vedet silmissä pitänyt nauraa vähän aikaa :) Äskeiselle kirjoittelulle ja vielä avoliikeosake, mahtaa olla nousussa :D

        Älä nyt sitä aa:ta joka paikkaa laita itse selvisin ilman.


    • lääkäri

      Miks joillekin on vaikeeta tajuta että alkoholi on riippuvuutta aiheuttava HUUME, jota saa laillisesti markkinoida ja myydä. Ei siis juurikaan eroa esim heroiinista muutoin kuin että pienempi osa jää koukkuun. Ne kaikki jotka nauravat juopoille ja alkoholiriippuvuudelle, kokeilkaapas kerran verää heroiinia ränniin. Sen jälkeen todennäköisesti olet koukussa ja sama tilanne on alkoholiriippuvaisella.

    • Nuori juoppo

      Ei ei ei... kyllä se on naapurin syy kun se juottaa mulle aina tuota keskenkäynyttä kiljua. Mahakin menee kuralle ja ripuli lentää.

    • lyhtnäkö -1.5

      Niin kännääminen kuin tupakointikin muun pössyttelyn ohella on aluksi aina oma kokeilun halu. Kun näitä harrastuksia jatkaa, sitten riippuvuus jo vaatii jatkamaan.

    • PASKAJAAKKO

      Nimen omaan!
      tässä hieman faktaa (omalta osaltani):

      "On sitä pikkusen maisteltu,
      eikä vain korkkia haisteltu
      Kyttien kanssa on taisteltu,
      tällä luonnolla hurjalla.
      Kärsitty kankkusen vaivasta
      lääkettä saatu on laivasta
      silloin on kiitetty taivasta
      äänellä kurjalla.

      Nauhoja ollut ei kengissä,
      yksin mä omassa jengissä
      vaelsin puoliksi hengissä
      kylmillä rannoilla,
      suonissa pakkasen tukkoja,
      sormeilin mökkien lukkoja,
      pieniä vihreitä ukkoja
      jono kulki mun kannoilla.

      Touhusin monessa mutkassa,
      Kemin ja Keravan putkassa,
      kelattu juomarin tutkassa,
      monta on vaihetta.
      On hyvä tässä näin mun olla,
      vaikea löytää vain kunnolla,
      puhtaalla omalla tunnolla
      mitään ylpeyden aihetta.

      Mutta elän yhä vieläkin
      ihmeeksi niin monen vanhan kaverin,
      minä elän vaikka dokasin
      niin että lähes kaiken mokasin."

      • kalkutan konepaja

        Suoria lainauksia käytettäessä pitää mainita, että kyseessä on lainaus ja keneltä. Laulu on Juha Vainion.


      • miikkulaisen kaveri
        kalkutan konepaja kirjoitti:

        Suoria lainauksia käytettäessä pitää mainita, että kyseessä on lainaus ja keneltä. Laulu on Juha Vainion.

        Junnu eli raittiina viimeiset vuotensa.


    • jenniepk

      Alkoholismi on sairaus siihen kuuluu riippuvuus, tietää ettei tämä ole järkevää mutta tekee sen silti , tyhmät päätökset tai ei osaa tehdä päätöksiä ollenkaan, itsekkyys yms. Tyhmää väittää että joku haluaisi olla alkoholisti.

      • Asenne vamma

        "Alkoholismi on sairaus siihen kuuluu riippuvuus, tietää ettei tämä ole järkevää mutta tekee sen silti"

        Tuolla asenteella tuskin koskaan voi saavuttaa pysyvämpää raittiutta. Sellainen juoppo joka ei tosissaan edes yritä raitistua, keksii aina jonkun tekosyyn juomisen jatkamiseen. Viimeisin muoti-ilmiö taitaa olla tuo "sairauteen" vetoaminen, joka totta vie, naurattaa kaikkia niitä jotka ryyppäämisestä jotain tietävät.


      • jenniepk
        Asenne vamma kirjoitti:

        "Alkoholismi on sairaus siihen kuuluu riippuvuus, tietää ettei tämä ole järkevää mutta tekee sen silti"

        Tuolla asenteella tuskin koskaan voi saavuttaa pysyvämpää raittiutta. Sellainen juoppo joka ei tosissaan edes yritä raitistua, keksii aina jonkun tekosyyn juomisen jatkamiseen. Viimeisin muoti-ilmiö taitaa olla tuo "sairauteen" vetoaminen, joka totta vie, naurattaa kaikkia niitä jotka ryyppäämisestä jotain tietävät.

        Sinun mielestä alkoholismi ei siis ole sairaus? No kaikilla omat mielipiteet.


    • Huitatahujaa

      oma valinta jos alkoa käyttää,
      mutta alkoholismiin vaikuttaa ihan muut seikat (sen puhkeamiseen)
      esim yksinäisyys, masennus, unettomuus, avioero, läheisen kuolema...
      viinalla kun rupeaa korjaamaan vaikka unettomuutta on 99% varmaa että käyttökerrat ja annosmäärät lisääntyvät/suurenevat..
      toivotun vaikutuksen saamiseksi, ja kohta oletkin huomaamattasi tullut rapajuopoksi.

    • Kossu-Kössi

      Väärin. Alkoholismi ei ole aina oma syy, koska eri ihmiset tulevat alkoholisteiksi eri juomamäärillä. Toisin sanoen esim. opiskelijaelämää vietettäessä monet käyttävät alkoholia aika railakkaasti ja toisista tulee opiskelujen päätyttyä samojen juomatapojen jälkeen alkoholisteja, toisista ei.

    • Hyvä sinä!

      ...ja tarina jatkuu. Minä (nimim. selkeää) en ole alkoholisti, koska minulla on selkärankaa. Minä olen teitä parempi ihminen ja egoni saa kivasti kiksejä, kun sanon sen tällä ääneen.

      Mä olen mieluummin juoppo kuin noin alhainen ihminen.

    • Rainyy

      Alkoholismi on varmastikin sairaus mutta sen hoitaminen on hyvin yksinkertaista, juomisen lopettaminen, se ei vaadi mitään lääkkeitä tai ihmetemppuja.

      Lopettaminen ei tietysti ole helppoa jos siihen ei ole sitoutunut mutta alkoholismin käsittäminen sairaudeksi auttaa ymmärtämään miksei voi käyttää edes kohtuudella alkoholia.

      Ongelma on usein että oletetaan että kaikkien pitäisi pystyä kohtuukäyttöön mutta alkoholisti ei voi jos haluaa pysyä terveenä.

      Kokemuksesta tiedän tämän, olen hakannut vuosia päätäni seinään ja yrittänyt ottaa sivistyneesti mutta eihän siitä mitään tule, kamala kiusa vain kun ei voi ottaa kunnolla ja kärvistellään koko ajan.

      Helpotus on suuri kun jättää koko aineen pois elämästään ja kaikesta huolimatta vertaistuki auttaa.

      • jenniepk

        "Lopettaminen ei tietysti ole helppoa jos siihen ei ole sitoutunut mutta alkoholismin käsittäminen sairaudeksi auttaa ymmärtämään miksei voi käyttää edes kohtuudella alkoholia."

        Juuri tuota hainkin sanomalla alkoholismia sairaudeksi. Minuakin helpotti suuresti tietää etten olekaan ihan niin tyhmä vaan sairaus sen tekee.


    • mariia

      JA SINÄKÖ LUULET TIETÄVÄSI .:D olen kuules nuori kaunis nainen 27v mutta papereita kysellään joka kaupas..alkoholismi on sairaus..ja itse olen siihen sairastunut...eikä siinä ole paljon valintaa kun pakottava tunne..ei alkoholistien ei kannata puhua mitään kun eivät tiedä asiasta..ja alkoholin suurkuluttajat ovat eri asia..

    • jepjepj

      Alkoholismi on sairaus ja se poistaa kaikki tekosyyt juoda. siksi sen tunnustaminen on niin vaikeaa. kun kerran myöntää olevansa alkoholisti ei pysty enää perustelemaan pisaraakaan viinaa vaan pitää lopettaa kokonaan, koska sellaista kuin kohtuukäyttö ei ole olemassa.

      • Ei maistu enää

        "Alkoholismi on sairaus ja se poistaa kaikki tekosyyt juoda."

        Miksi ei kukaan suostu puhumaan alkoholismista puhtaana riippuvuutena, vai onko se jotenkin helpompaa ja enemmän anteeksi antavampaa sanoa alkoholismin olevan sairaus?
        Toki sairaudesta puhumalla saa enemmän myötätuntoa ja ymmärrystä samoin ajattelevien joukossa, kuin myöntämällä rehellisesti olevansa itse suurelta osin syypää riippuvuuden (ei sairauden) syntyyn. Vaikeaa sen myöntäminen on, mutta helpottaa kummasti ja toimii ennaltaehkäisevästi sen suhteen, ettei ainakaan "tietämättömyyttään" mene uudestaan siihen samaan ansaan.


      • toukkaterapia
        Ei maistu enää kirjoitti:

        "Alkoholismi on sairaus ja se poistaa kaikki tekosyyt juoda."

        Miksi ei kukaan suostu puhumaan alkoholismista puhtaana riippuvuutena, vai onko se jotenkin helpompaa ja enemmän anteeksi antavampaa sanoa alkoholismin olevan sairaus?
        Toki sairaudesta puhumalla saa enemmän myötätuntoa ja ymmärrystä samoin ajattelevien joukossa, kuin myöntämällä rehellisesti olevansa itse suurelta osin syypää riippuvuuden (ei sairauden) syntyyn. Vaikeaa sen myöntäminen on, mutta helpottaa kummasti ja toimii ennaltaehkäisevästi sen suhteen, ettei ainakaan "tietämättömyyttään" mene uudestaan siihen samaan ansaan.

        Juomavuosinani olin sairaalloisen riippuvainen alkoholista. Riippuvuus oli osin psyykkistä, osin fyysistä. Nyt pitkähkön raittiuden aikana minulle on syntynyt toisten alkoholistien kokemuksista ja lääketieteellisistä tutkimuksista luettuani käsitys, että alkoholismissa on kyse jostain aivojen välittäjäaineiden vajaatoiminnasta. Jos näin on, voidaan perustellusti puhua sairaudesta. Näinhän esim. kilpirauhasen vajaatoiminnasta ei syytetä potilasta, vaan hänelle etsitään sopiva lääkitys. Alkoholismiin lääkettä ei ole löydetty. Siksi pidättäytyminen ekasta huikasta voi pitää alkoholistin kutakuinkin normaalina ihmisenä. Ekan huikan välttämiseksi menen tänä iltana kahvittelemaan kaltaisteni alkoholistien toveriseuraan. On terveellistä eli raittiutta tukevaa kuulla heidän kokemuksiaan ja kertoa myös omista.


      • Ei maistu enää
        toukkaterapia kirjoitti:

        Juomavuosinani olin sairaalloisen riippuvainen alkoholista. Riippuvuus oli osin psyykkistä, osin fyysistä. Nyt pitkähkön raittiuden aikana minulle on syntynyt toisten alkoholistien kokemuksista ja lääketieteellisistä tutkimuksista luettuani käsitys, että alkoholismissa on kyse jostain aivojen välittäjäaineiden vajaatoiminnasta. Jos näin on, voidaan perustellusti puhua sairaudesta. Näinhän esim. kilpirauhasen vajaatoiminnasta ei syytetä potilasta, vaan hänelle etsitään sopiva lääkitys. Alkoholismiin lääkettä ei ole löydetty. Siksi pidättäytyminen ekasta huikasta voi pitää alkoholistin kutakuinkin normaalina ihmisenä. Ekan huikan välttämiseksi menen tänä iltana kahvittelemaan kaltaisteni alkoholistien toveriseuraan. On terveellistä eli raittiutta tukevaa kuulla heidän kokemuksiaan ja kertoa myös omista.

        "lääketieteellisistä tutkimuksista luettuani käsitys, että alkoholismissa on kyse jostain aivojen välittäjäaineiden vajaatoiminnasta."

        Niinpä, kyse on kai dopamiinista, jonka vajaatoiminta ei ole mikään juopoille tyypillinen "syntymävika", vaan kehittyy hiljalleen juomisen myötä ja pahenee riippuvuuden syvetessä.
        Alkoholiriippuvainen juo koska alkoholi aktivoi sen dopamiini-välittäjäaineen vapautumista aivoissa, mutta ei dopamiinin vajaatoiminnalla kaikkea voi selittää. Ja onhan tuohon keksitty jotain lääkkeitä, jotka vaikuttavat dopamiinin vapautumisen estoon aivoissa. Tuskin niillä kuitenkaan mitään tehoa on jos juoppo on niin pahasti kiinni siinä alkoholistisessa elämäntavassa, ettei edes halua tai näe mitään vaihtoehtoista tapaa elää.


    • Minä

      En ymmärrä miksi jotkut voivat väittää, että on alkoholistiksi ikään kuin päätetään ja halutaan itse tulla?! Se on sairaus siinä missä masennus tai kuume. Sitä sairautta vaan on vaikea hoitaa jos itse sairastunut ei sitä ymmärrä.

      Oma isäni on alkoholisti. Olen hankkinut hänelle paikkoja suomen parhaista hoitopaikoista mutta parin päivän jälkeen ilmoittaa ettei ole ongelmaa ja lähtee kotiin. Olen itse saanut tukea terveydenhuollosta siihen että tunnen riittämättömyyttä kun en saa häntä ymmärtämään omaa tilaansa. Tiedän ettei isäni ole itse valinnut alkoholistiksi ryhtymistä, se on hiipinyt häneen pikkuhiljaa. Lapsuudessani en muista että hän olisi juonut saunakaljaa enempää mutta nykyään menee laatikko päivässä. Syitä siihe niksi se lisääntyi en tiedä, mutta ei meidän elämä ikinä mitään ruusuilla tanssimista ollut. Firma meni nurin ja rahasta on aina ollut tiukkaa. kai se alkoholi on tuonut muuta ajateltavaa ja vienut ajatukset pois murheista ja stressistä. Nyt yritän jaksaa seurata sivusta kun hän juo itseään hitaaseen hautaan.

    • oikealla tiellä

      pitää keksiä muuta kuin juominen, ei muuten onnistu, alkaa vaikka keräillä jotain muuta kuin kaljatölkkejä..

    • upppp

      .....

    • regwerster

      Myös syöpään, sydänkohtaukseen tai auton alle kuoleminen on aina oma syy. Kovat jätkät elää ikuisesti.

    • Alkomaatti

      Ei pidä paikkaansa!

    • kessukka

      Tupakoija pilaa monen naapurin hengitysilman ja ajan kanssa sairastuttaa ja jopa tappaa ihmisiä savustamisellaan ilman mitään rangaistuksia.

    • wiuhgiu

      Itse te sen vitun alkoholin kurkkuunne kaadatte PISTE.

      • KaIervo

        Työnnä löyIykauha percesilmääsi PISTE.


    • miksen.ole.jokumuu

      Hohhoijaa, olisinpa ydinfyysikko joka vain leikkijuo viinaa vinoillakseen muille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe