Migreeniä? Jälkioire?

Huolestunut

Olen pian 18-vuotias opiskelijatyttö, joka stressaantuu herkästi. Olen kärsinyt migreeniksi laskemistani pääkipuoireista jo parin vuoden ajan. Kohtauksia tulee stressitason mukaan 1-3 kertaa kuukaudessa, mutta välillä saattaa olla pari kuukautta kun niitä ei tule laisinkaan.

Yleensä kohtaus iskee lauantaiaamuna, kun olen perjantaina rankan kouluviikon jälkeen matkustanut opiskelupaikkakunnalta. Edellisenä päivänä olen ollut todella väsynyt ja haukotellut jatkuvalla syötöllä ja aamulla sitten herään epämääräiseen päänsärkyyn. Se on ensin lievää, mutta yltyy 2-3 tunnin ajan kunnes kipu on sietämätön. Kirkas valo pahentaa sitä. Jos menen ulos ja katson suoraan esimerkiksi kirkkaalle taivaalle, saatan melkein oksentaa. Nukkumalla pari tuntia paha olo menee usein pois tai ainakin helpottuu. En ole tutkituttanut itseäni, että onko kyseessä migreeni, mutta kuulostaako tämä teidän mielestänne migreenin kriteerit täyttävältä?

Toinen mieltäni askarruttava asia on tämänpäiväisen "migreeni"kohtauksen jälkiolotila. Tahtoisin siis tietää onko seuraava normaalia:

Olo on parin tunnin päiväunien ja rentoutumisyrityksen jälkeen todella, todella omituisella tavalla uupunut ja voimaton. Puhuin äsken puhelimessa ja lauseiden muodostaminen oli jotenkin todella vaikeaa ja puhelun aikana tuli pari puhehäiriötä (esim. kirjaimet väärinpäin parissa sanassa). Tuntuu että aivot on jotenkin tosi jäässä ja ajatukset sekavia. Tämä ei siis tunnu normaalilta päiväunien jälkeiseltä pöhnäisyydeltä, vaan joltain muulta. Tätä tekstiäkin on jotenkin tosi vaikea saada kasaan ja kuulostamaan järkevältä...

Olen aika säikähtänyt, joten toivoisin mielipiteitä. Googletin migreenin oireita ja esioireena kuulemma saattaa esiintyä puheenmuodostusongelmia, mutta entä jälkikäteen?

Kiitos vastauksistanne!

7

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolestunut

      Ja ai niin, vielä yksi kysymys: