Migreeniä? Jälkioire?

Huolestunut

Olen pian 18-vuotias opiskelijatyttö, joka stressaantuu herkästi. Olen kärsinyt migreeniksi laskemistani pääkipuoireista jo parin vuoden ajan. Kohtauksia tulee stressitason mukaan 1-3 kertaa kuukaudessa, mutta välillä saattaa olla pari kuukautta kun niitä ei tule laisinkaan.

Yleensä kohtaus iskee lauantaiaamuna, kun olen perjantaina rankan kouluviikon jälkeen matkustanut opiskelupaikkakunnalta. Edellisenä päivänä olen ollut todella väsynyt ja haukotellut jatkuvalla syötöllä ja aamulla sitten herään epämääräiseen päänsärkyyn. Se on ensin lievää, mutta yltyy 2-3 tunnin ajan kunnes kipu on sietämätön. Kirkas valo pahentaa sitä. Jos menen ulos ja katson suoraan esimerkiksi kirkkaalle taivaalle, saatan melkein oksentaa. Nukkumalla pari tuntia paha olo menee usein pois tai ainakin helpottuu. En ole tutkituttanut itseäni, että onko kyseessä migreeni, mutta kuulostaako tämä teidän mielestänne migreenin kriteerit täyttävältä?

Toinen mieltäni askarruttava asia on tämänpäiväisen "migreeni"kohtauksen jälkiolotila. Tahtoisin siis tietää onko seuraava normaalia:

Olo on parin tunnin päiväunien ja rentoutumisyrityksen jälkeen todella, todella omituisella tavalla uupunut ja voimaton. Puhuin äsken puhelimessa ja lauseiden muodostaminen oli jotenkin todella vaikeaa ja puhelun aikana tuli pari puhehäiriötä (esim. kirjaimet väärinpäin parissa sanassa). Tuntuu että aivot on jotenkin tosi jäässä ja ajatukset sekavia. Tämä ei siis tunnu normaalilta päiväunien jälkeiseltä pöhnäisyydeltä, vaan joltain muulta. Tätä tekstiäkin on jotenkin tosi vaikea saada kasaan ja kuulostamaan järkevältä...

Olen aika säikähtänyt, joten toivoisin mielipiteitä. Googletin migreenin oireita ja esioireena kuulemma saattaa esiintyä puheenmuodostusongelmia, mutta entä jälkikäteen?

Kiitos vastauksistanne!

7

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolestunut

      Ja ai niin, vielä yksi kysymys:

      Onko muilla sellaista, että päänsärkyä esiintyy erityisesti vähän ennen kuukautisia? Itselläni pitäisi pian alkaa ja taas oli tällainen kohtaus vähän ennen menkkoja...

    • migreeniäjooo

      Joo kyllä se kuulostaa migreeniltä, mutta käy ihmeessä lääkärissä, että saat siihen oikeat lääkkeet. Itselläni aurallinen migreeni ja käytössä voltaren ja täsmälääke jotka otan ja särky lähee tunnissa pois.

      Itsellänikin on juuri tuo erittäin kova haukottelu ja uupunut olo. Joskus on täysin uupunut, siis kaikki voima menee ennen kohtausta.

      Kohtauksen jälkeen on pää sekaisin ja pökkelö. Ihan samanlailla saattaa olla sanat sekaisin ja muutenkin on pökkyräinen olo. Se kuuluu migreenin jälkioireisiin ja migreenistä palautumiseen saattaa mennä pitkäkin aika. Muistaakseni ihan reilusti yli vuorokausi.

      Kuukautismigreeniä on joka taisi liittyä estrogeenin laskuun, näin epäillään. Kuukautismigreeniin itselläni täsmälääke tehoaa heikommin kuin muulloin esiintyvään. Itselläni kuukautismigreeni alkaa usein 2 päivää ennen ja saattaa tulla 3-4päivänä peräkkäin ja nyt yritän tähän saada apua, koska voimat menee tällaiseen.

      Mene reippaasti lääkäriin, saat kunnon lääkityksen.

    • elämä ennen lääkkeit

      Migreeni kannattaa toki diagnosoida, mutta ei sitä varten tarvitse ostaa erityisiä lääkkeitä, jos se menee pois nukkumalla tai apteekista reseptittä saatavilla särkylääkkeillä. Jättää ne täsmälääkkeet siihen aikaan, kun tavanomaiset kipulääkkeet eivät toimi.

      Ja migreeni diagnosoidaan milloin vain kohtauksettomana aikana haastattelulla. Kohtauksen aikana voi olla tosi vaikea antaa järkeviä vastauksia.

      Opiskelijatytöllä stressin lisäksi laukaisevana tekijänä voi olla liian vähän aikaa nukkumiseen. Siitä kannattaa huolehtia ihan joka yö. Mietin myös sitä, kokeeko opiskelija matkustamisen stressaavana. Entä juoko opiskelija riittävästi matkustaessaan kodin ja opiskelupaikkakunnan väliä. Onhan neste- ja suolatasapainon heittely yksi migreeniä laukaisevista tekijöistä mahdollisen joukkoliikenteessä olevan melun ohessa.

    • pälliiii

      No mitä järkeä on yrittää saada kohtausta pois kaikenmaailman poppakonsteilla jos kohtaus kestää ja kestää, kerta täsmälääkkeellä saa kohtauksen yleensä loppumaan nopeasti!

    • migreeninekaakertaa

      Moi.

      Mulla on myös ollut nyt ensimmäistä kertaa elämässäni aurallinen migreenikohtaus peräti 4 kertaa 2 viikon sisällä. Alkaa oikeasta silmästä väreilevänä pisteenä joka leviää silmän ulkonurkkaan sahalaitaiseksi kaareksi, se kertaa noin 5-10min jonka jälkee alkaa melko kestettävä toispuoleinen päänsärky joka säteilee koko pään etuosaan. Minulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut vastaavanlaisia. Kävin yksityisellä lääkärissä ja migreeniksi sanoivat ja määräsivät migreenikohtauslääkettä sekä 10 kertaa fysioterapiaa, koska niskani ja hartiani ovat todella jumissa ja niitäkin välillä särkee.

      Ihmettelen kuitenkin näitä "jälkioireita" mitä mulla on ollut kohtausten välissä ja niiden jälkeen, eli musta tuntuu että en nää ihan normaalisti, näkökenttä ei oo pienentynyt, mutta varsinkin kun kattoo tietokone tai telkkuruutua niin tuntuu että näkee jotenki oudosti vaikka kuitenkin nään kaiken. Mulla on myös sellaista jatkuvaa kiertohuimausta, ei siis tunnu siltä että pyörtyisin, mutta vähän siltä että ois kokoajan pienessä humalassa vaikka pystyy kuitenkin ajatelemaan selkeästi. Lisäksi mulla on välillä sattunut korviin ja tuntuu että korvat ois vähän niinku lukossa. Oikeassa kädessä on myös välillä puutumisen tunnetta vaikka käsi ei kuitenkaan puudu varsinaisesti...

      Huomenna pääsen fysioterapeutille ja silmälääkäriaikakin on varmuudenvuoksi varattu, mutta haluaisin kuulla jos jollain on samankaltaisia jälkioireita ollut näin monen aurallisen migreenikohtauksen jälkeen? (4 kertaa siis nyt 2 vkon sisällä) ... haluan kyllä uskoa lääkäreitä mutta samalla sitä väkisin tulee ajatelleeksi, että onko tää nyt ihan normaalia...

      • migreeniekakerta

        ja jälkioireisiin lisäisin vielä, että myös tulee välillä semmonen huono olo, ei okseta mutta semmonen etova oto.. ei ole oikein ruokahalua. Lisäksi mua paleltaa kokoajan ja haukotuttaa ja väsyttää muutenkin.

        Nää "jälkioireet" helpottaa yleensä kun menee kotiin töistä himmeämpien valojen pariin mutta vähän ihmetyttää kun oireet kestävät useita päiviä migreenikohtauksen jälkeen....


    • mallamamma

      kuulostaa aika pitkälti samalta ku mulla ja todettiin MStauti. mut toivon että oli vaan migreeni ku aikaa jo kulunut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe