Miten suostutella vanhemmat kissaan ?

Moi ja päivää. Oon halunnu lemmikkii noin 7-vuotta. Ja oon nyt 12. Koskaan mun vanhemmat ei oo halunnu lemmikkii. Mun äidillä on kyl ollu lemmikkei lapsena, kaks kanii, kaks kissaa ja kaks koiraa. Kanit eli kai ihan onnellisen elämän, mut kissanpennut kuoli tulipalossa ja toinen koira punkinpuremaan ja toinen jäi auton alle. Nyt äiti on kuitenkin hitusen kiinnostunut kissoista. Iskä taas ei ollenkaan. Miten saisin äitin kiinnostumaan enemmän ? Ja miten iskän sais vähemmän lemmikkivastaiseksi ? Tarttis apua!

37

4376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loll

      kerro vanhemmillesi että olet valmis huolehtimaan kissasta itsekkin..etköhän kissan saa..

    • 3+1

      Ota pari marsua tai kani ja opettele niiden kanssa eläimenhoitoa ja vastuullisuutta. Jos selviät kissaa helpompien lemmikkieläinten hoidosta, voit ajan mittaan hankkia kissan kunhan itsekin olet vähän vanhempi.

      • nipsuthecat:3

        mun mielestä kissa on kyl helpompi ku yksikään jyrsijä, on ollu mulla marsuja ja kesyhiiriä, eikä niistä ollu ku harmia.. nyt on ollu muutaman vuoden kaks omaa kissaa ja saan nyt lähiaikoina kolmannen.. ja oon siis 14


      • Ei harjoituskappalei

        Mitään eläintä ei saisi ottaa "harjoituskappaleeksi", se on elävä olento ei mikään kone.


      • 16+1
        Ei harjoituskappalei kirjoitti:

        Mitään eläintä ei saisi ottaa "harjoituskappaleeksi", se on elävä olento ei mikään kone.

        Harjoituskappale?

        Melkein jokainen lapsi kinuaa lemmikkieläintä, mutta minun mielestäni saa kinuta ihan rauhassa ellei vanhemmat ole myötämielisiä eläimen hankinnan suhteen ja omalta osaltaan kanna sen hoidosta vastuuta.

        Mitä pienempi lapsi, sen enemmän täytyy vanhempien haluta eläintä hoitaa ja osallistua sen kustannuksiin ihan jo eläimen hyvinvoinnin vuoksi!

        Aloittaja on 12-vuotias ja haluaa kissaa jota vanhemmat hänelle ei soisi, ei näköjään minkäänlaista eläintä. Aloittajan tapauksessa ei siis auta muu kuin luopua oman lemmikin hankkimisesta niin kauan kun vanhemmat pistävät hanttiin. Pahimmassa tapauksessa aikuisikään saakka.

        Jos vanhemmat olisivat suostuvaisia, olisi 12-vuotiaalle sopiva lemmikki esim. marsu tai kani joista on paljon iloa ja viimeksi mainittua voi taluttaa ulkona valjaissa ja harrastaa esim. kaniaguilytyä. Kun vanhemmat huomaisivat että lapsi hoitaa lemmikkinsä huolella ja vastuullisesti eikä tarvita riitelyä jotta esim. eläimen häkki putsattaisiin tai sille ruokaa annettaisiin, voisi mielipide kissankin suhteen muuttua myötämielisemmäksi. Kuinkahan moni vanhempi pelkää että lapselle hankittu lemmikki muuttuukin vanhempien lemmikiksi ainakin töitten suhteen!

        Itse olen pyytänyt vanhemmiltani koiraa niin kauan kuin jaksan muistaa. En tietenkään sitä pienenä saanut vaan pari jyrsijää lemmikinkaipuuseeni. Olin liian nuori kantamaan vastuuta joten hoito jäi äidilleni ja niinhän siinä sitten kävi että lopulta jyrsijöistä oli luovuttava itkun kanssa. Nyt ymmärrän että vanhempani toimivat oikein.

        Muutaman vuoden päästä sain pari häkkilintua ja kun ne jaksoin hoitaa innostuneesti ja vastuullisesti, sanoin myös akvaarion joka on muuten yllättävän isototöinen.

        Lopulta sain vuosia haluamani koiran kun olin osoittanut vastuullisuuteni ja olin jo sen verran vanha että pystyin huolehtimaan koirani ulkoilutuksista sekä sen kouluttamisesta. Vanhempani kustansivat koirani kulut kun itse olin vielä opiskelija.

        Kissan sain vasta sitten kun muutin nykyisen mieheni kanssa saman katon alle ja hänen mukanaan ensimmäinen naukuja astui elämääni ja valloitti sydämeni. Ei muuten jäänyt viimeiseksi kissaeläimeksi meidän taloudessamme.

        Yhteenvetona voin todeta sen, että kissa ei todellakaan ole helppo ja halpa lemmikki eikä sitä pidä ottaa vain siksi että perheen lapsi sitä kinuaa ja vannoo sen hoitavansa. Kissassa on paljon työtä, sen ulkoiluttaminen on oma juttunsa ja jos sen hoitaa ja ruokkii oikein, se ei todellakaan ole ilmaista.

        Kissa ensimmäiseksi lemmikiksi vasta sitten kun itsellä on tarpeeksi ikää tai vanhemmat suostuvat kantamaan oman vastuunsa eläimen hoidosta!


      • Kissa67

        Hei!
        Olen myös Itse haluamassa kissaa ensimmäiseksi lemmikiksi koska koiran suhteen olen luopunut toivosta. Olen lemmikkiä halunnut 5-vuotiaasta asti (olen nyt 11)
        Ja tuntuu että mikään ei auta. Asutaan rivitalossa ja isäni sanoo että raha ei ole ongelma vaan rttä se tuottaa vaivaa. Kuitenkin sitä yhä olen haluamassa,mitää vinkkejä?


      • Anonyymi

        Hei
        Olen halunnut omaa kissaa 6- vuotiaasta asti ja olen nyt 11 mutta vanhempani sanoin että he eivät tykkää kissoista.😞saisinko apua☺


      • Anonyymi
        Kissa67 kirjoitti:

        Hei!
        Olen myös Itse haluamassa kissaa ensimmäiseksi lemmikiksi koska koiran suhteen olen luopunut toivosta. Olen lemmikkiä halunnut 5-vuotiaasta asti (olen nyt 11)
        Ja tuntuu että mikään ei auta. Asutaan rivitalossa ja isäni sanoo että raha ei ole ongelma vaan rttä se tuottaa vaivaa. Kuitenkin sitä yhä olen haluamassa,mitää vinkkejä?

        Halusin koiran ennen mutta en enää olen nähnyt joka yö unta kissoista eikä isäni vain suostu äiti varmaan suostuisi isä ei halua mitään pientä lemmikkiä hän haluaa isoooon lemmikin kun minä taas haluaisin KISSANPENNUN


    • akka vaan

      et mitenkään. Mitä enenpi kinuat, sen varmemmin isäs pitää päätöksestään kiinni, jo arvovaltansa vuoksi! Siis odota aikuistumista ja mieti, haluatko kissan vielä sittenkin.

    • Sehän siinä onkin, kun en saa mitään hiiristä poniin.

      • 55+3

        Sitten ei auta muu kuin odotella sitä kaunista päivää kun itse saat päättää lemmikinhankkimisestasi ja kun sulla on taloudellisesti varaa sitä ruokkia ja hoitaa.

        Jos pidät eläimistä, tarjoudu naapureille, tutuille ja sukulaisille eläimenhoitoavuksi ja ulkoiluttajaksi, sekä mene 4H petsitter-koulutukseen. Näin saat viettää aikaasi eläinten kanssa ja hankit paljon arvokasta kokemusta ja tietoa joista on apua sitten joskus oman lemmikkieläimesi kanssa.

        En minäkään kotona asuessani saanut lemmikkieläimiä kun perheessämme oli allergiaa, mutta heti kun muutin omilleni ja tulotasoni vakiintui hankin sekä kissan että koiran. Olin tosin tuolloin jo parikymppinen mutta hyvää jaksaa odottaa :)


    • jfogfkurif449jgrk

      Moi ja päivää.

      Minä olen vain pieni lapsi..

      Kuinka tutulta aloitus kuulostaakaan :D

    • ihfgiu

      Minä ja siskoni olimme jo kauan halunneet eläintä. Aloimme sitten pyytämään vanhemmiltamme kissaa. Äiti oli ajatuksen puolella, mutta isä ei.Lopulta isäkin suostui ja kissa on asustanut luonamme nyt 5 vuotta.

      Kissa on kyllä todella helppo lemmikki. Meidän kissa on ulkokissa että tarvitsee vain päästää se pihalle ja antaa ruokaa, ja toetysti vähän silitellä ;)

      • Anonyymi

        Ulko kissat kokee kokoajan tressiä sun kissa taitaa olla todella tressaantunut. Kissa ei oo mikään helppo lemmikki.

        Noniin aloitetaanpa! Kissat pitää madottaa ja rokottaa vuosittain. Kissat pitää ruokkia. Kissojen potat pitää siivota. Kissojen kanssa pitää leikkiä muuten ne jää ilman aktiveteetejä.Kissoen turkkia pitää harjata. Ainiin mun ensimmäinen kissa jäi auton alle kun se oli ulko kissa. Nykyään mulla on 3 Sisä kissaa.

        12 vuotiaalle hankkisin ainoastaan kultahamsterin tai pari marsua on laumaeläimiä. Jos siis osaa käsitellä niitä oikein ja vanheni auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulko kissat kokee kokoajan tressiä sun kissa taitaa olla todella tressaantunut. Kissa ei oo mikään helppo lemmikki.

        Noniin aloitetaanpa! Kissat pitää madottaa ja rokottaa vuosittain. Kissat pitää ruokkia. Kissojen potat pitää siivota. Kissojen kanssa pitää leikkiä muuten ne jää ilman aktiveteetejä.Kissoen turkkia pitää harjata. Ainiin mun ensimmäinen kissa jäi auton alle kun se oli ulko kissa. Nykyään mulla on 3 Sisä kissaa.

        12 vuotiaalle hankkisin ainoastaan kultahamsterin tai pari marsua on laumaeläimiä. Jos siis osaa käsitellä niitä oikein ja vanheni auttaa.

        Tiedän montakin nuorta väh 12 jotka osaa hoitaa koiraa/kissa. Itse olen nyt 13 ja meille muutti kodinvaihtaja koira. Lenkitän suunnittelin ruuat/tuokin itse sen, hankin hoitopaikan jne. Se syö maukkaan raakaruokaa ja smaakin nappuloita+ ravintolisät. Vanhempani ei tiedä hölkäsenpöläystäkään koirista, mutta luottamuksen ansiosta sain koiran. Kissaa olen viimeaikoina halunnut, mutta ajan kanssa.

        Ystävälläni on kodinvaihtaja sheltti, remmirähjääjä joka koulutti sen lähestulkoon itse. Nykyään ihmisillä on suuri luulo että nuoret ei osaa hoitaa eläimiä. Oli mulla pari kääppäriä hamstereita Liinu ja Leenu ❤️ Heillä oli 120cm terraario minkä itse maksoin ja parhaat oltavat (nykyään taivaan tuulissa❤️). En lähtisi sanomaan että nuoret ei osaa hoitaa eläimiä. Tiedä kanssa ihmisiä jotka ovat maaaiilman paskimpia eläinten kanssa. Riippuu paljon nuoresta, mutta pääasia on se että riippuu ihmisestä.






        Ihan hyvä kyllä että minulle ei 0-11 vuotiaana luovutettu eläintä koska silloin se olisi niin paskoissa oltavissa että huhhuhh...


    • pöö

      Mitä mä luin? Mä sain itse rottweilerin kun olin 10-vuotias. Eli kyllä 12-vuotias pystyy huolehtimaan kissasta, kunhan siivoaa laatikon joka pv ja hoitaa vedet ja ruuat yms. Mutta eläintä ei saa ikinä ottaa kokeeksi, siihen pitää sitoutua. Kissat elää n. 10-20 vuotta, joten kannattaa harkita tarkkaan.

    • 12v. tyttö

      Ittelläni on oma beucenpaimenkoira ja perheellä on viel yhteisenä manchesterinterrieri. Ja todiaan oon kans 12v. Et etköhän säkin kissasta pysty huolehtiin. Mut tosiaan ittekki oon halunnu kissaa pitkään mut ei oo äiti suostunu! Se pännii iha sairaasti ku six ku meijän manssi on allergine kissoille ja muillekki eläimille nii ei voi ottaa ja äiti tosiaa suuttuu jos mainitsen kissan oton. Oon kyl kattellu myytävii ja kotii tavitsevii kissoi mut vaik oon löytäny monta täydellistä jokka ei ees allergisois meijä koiraa nii silti vaa ei! ei! ja ei!
      Enkä saa kissaa ennenku täytän 18 ja muutan omaan kotii. Tääl 12v. tyttö kirjottelee ;)

    • kaikkien puolesta

      et mitenkään. Odota, kunnes muutat omaan kotiis. Jos yksi perheestä inhoaa kissaa, ei elämä ole mukavaa kissalle eikä kissan ottajalle, vai haluatko kuulla joka päivä, että nyt se sun kattis teki...

    • kisumirri__

      Perustele syy siihen miks haluut kissan. Älä ikinä sano että haluut lemmikin koska kavereillakin on. Kerro että oot valmis huolehtimaan siitä itse. Sano että oot harkinnu sitä lemmikkiä ja lukenu paljon siitä. Näytä niille vaikka kasvattajaki mistä haluisit sen kissan.

      • misukirri

        Miksi nostaa v.2012 aloitettu keskustelu?


    • harkitsehanviellä

      Jos äitisi pitää koirista,harkitkaa mielummin pientä kissan kokoista koiraa.Siitä on sulle seuraa enemmän,kun pääset lenkille ja voit kouluttaa sitä,harrastaa agilityä jne.Tietysti äitisi pitää sitoutua koiran ottoon ja hoitoon,ei lapselle saa lemmikin hoito vastuuta antaa,siksi,koska usein se lapsi ei siitä jaksa huolehtia.J aistten koira on vain riesa perheessä.
      Kissa on hankala lemmikki,et voi sen kanssa ulos tai kavereille mennä,se myös karkaa helposti, eikäsiitä ole ulkona seuraakaan.Mielummin pieni koira,joka kulkee kivasti mukana.Rotu on tietysti valittava tarkoin,ei hosumalla,eikä sekoitusta koska niistä voi tulla mitä vaan,ja hankaliakin.Koiran jos ottaa,sille ei saa herkkuja pöydästä antaa,eikä turhaan muutenkaan,muuten siitä tulee harmillinen ruinaaja pöydänvierelle ,josta ei ketään pidä.

    • Koirafani1

      Minä rupesin vinkumaan koiraa, kun olin 9v nyt olen 12v ja vanhempani lupasi minulle koiran, kun olen lähes joka päivä vuodesta 2014 tähän päivään asti käynyt lenkittämässä minun mummoni koiraa! Ja nyt vanhemmat ovat suostuneet siihen ja saan tiistaina ihanan pienen mustan mopsin jota olen jo käynyt katsomassa:) <3 En malta odottaa sitä ja minua jännittää se :) ,mutta aijoin kouluttaa sen hyville tavoille :3 T.Koira fani

    • Eläinrääkkäystä

      tiedätkä mitä teet kun mopsiltasi tipahtaa silmämuna kuopastaan..?
      http://kioski.yle.fi/omat/yhden-koiran-tarina-maukka

      • Anonyymi

        Mites mopsin silmän putoaminen liittyy siihen että aloittaja haluaa KISSAN?


    • Anonyymi

      Kissa on vaativa lemmikki. Ota ensin selvää kissan tarpeista,kissa pidon kuluista,kissan perushoidosta.
      Ja kissa ei kelloa vahdi,vaan sitä onko sillä leikkikalu,nälkä ja onko muita asioita. Eli onko kärsivällisyyttä hoitaa kissaa?
      Ehkä vanhempasi voisivat järkätä sinulle jonkun tuttavan kissan hoitoon vaikkapa viikoksi? Näin saisit tuntumaa kissan pitoon,mitä se arki on.
      Jos yksin hoidat hoitokussan,ja se palaa kunnossa kotiinsa,ja haluat yhä kissan,jatka vanhemmiltasi luvan pyytämistä.
      Kissanpentu maksaa. Eläinsuojeluyhdistykset eivät myy alaikäisille,eikä yksityisistä jään valtaosa luovuta kissanpentuja lapselle.
      Jos perhetutuilla on pentuja,niin siten ehkä järjestyisi jos siis sinusta on huoltamaan kissaa.
      Muistathan että kissa voi elää noin 20 vuotta. Jokatapauksessa yli 10 vuotta. Sitoudutko siihen,että hoidat sen silloinkin kun se ei enää jaksa pestä itseään,ja sen syöminen kun on jo vähäisempää? Minulla edellinen eli melko vanhaksi,hoidin loppuun saakka. Nykyinen on nuori,virtaa on.
      Laske kissan kuukausittaiset kulut,ja vertaa niitä siihen mitä saat.
      Ja onhan sinulla aikaa varmuudella kissalle silloinkin kun itselläsi on jo kiinnostusta liikkua muiden nuorten kanssa?

    • Anonyymi

      hei oon 9v lapsi ja haluaisin kissan mutta vanhempani eivät suost ostamaan kissaa mutta saisimme ilmaiseksi iso siskolta kun se myy kissansa niin saisinko apua?

    • Anonyymi

      Kerro kissan hyvät puolet mutta älä Kerro haittoja sillä se saattaa päättyä väärään valintaan. Kerro myös että jos vanhempasi haluavat hetken lomaa kissasta niin voitte palkata kissan hoitajan ainakin hetkeksi.

      • Anonyymi

        Mikä saattaa päätyä väärään valintaan?


    • Anonyymi

      Ite oon 18 vuotias ja asun vielä kotona ja täälä on kaksi upeaa kissaa jo mutta haluaisin tuntea omaa vastuuta ja haastetta elämässäni ja iso siskoni soitti tänään ja sanoi että hänen kaverin kissa oli synnyttänyt suloisia kissan pentuja ja hän ajatteli jos haluaisin yhden mutta äiti sanoi ei miten saisin hänet suostuteltua että Saan oman kissan🤔

    • Anonyymi

      Akaikäinen elää justiin niinkuin huoltaja haluaa. Katsovatko vanhemmat,että joutuvat kissan kulut kuitenkin maksamaan? Ja hoitamaan enemmän.
      Sinulla on vain se vaihtoehto,että lätkäiset rahaa pöytään,ja sanot että oot kerännyt kissan kuluihin rahaa,ja teet niin jatkossakin.
      Luulisi sen saavan vanhemmat käsittämään,että haluat oikeasti vastata kissasta.
      Kissa on kallis lemmikki.

    • Anonyymi

      Ymmärrä sinua täysin, minulla sama ongelma lapsena ,äidillä oli satoja syitä miksei saanut ottaa pientä kissanpentuja . Muistan kun itkin ja sanoin että kun tulen isoksi niin otan niin monta kissaa kun haluan
      Tulin aikuiseksi ja aina on ollut kissa ja koiria myös, nytkin on kissa seurana.
      Jos itse hoitaa lemmikkinsä hyvin niin ettei vanhempien tartte ottaa vastuuta siitä niin luulisi että he hyväksyisivät että saisit lemmikin . Kaikkea hyvää siulle

      • Anonyymi

        halusin nyt vastata johonkin tuoreempaan kommenttiin nii tässä tulee: eli meillä on siis 2 gerbiiliä mut niiden kans ei oikee voi mitää tehdä kun on nii villejä ja hyppii paljon, oon aatellu sfinx kissaa kun meillä on äiti allerginen kaikille muille eläimille mutta jostain syystä ei gerbiileille ja tääkin huomattiin vasta niiden tultua, oon yrittäny kysellä mutta en ees pääse selittämään mitää kunnes äiti jo suuttuu ja väittää et olis tosi tosi allerginen sille kissalle..kyllä mä sen ruuat ja pesut ja siivoukset hoitasin mut rahapuolessa toistaseks mulle hankalampi kun ei oo vielä tarpeeksi rahaa jotta voisin itekki rahallisesti osallistua. tosin mun mummo aina rahoittaa meidän harrastuksia et ens syksynä voisin käyttää harrastusrahoja kissaa varten kun enhän mä mitään harrastakkaan. se kissa tois iloa ja rytmiä elämään ku masentuneena sitä haluis jotain seuraa, mut kertokaa miten saan vanhemmat suostumaan, + niiden mielestä sfinxit on pelottavia eikä kumpikaa tykkää kissoista mutta mä niin tykkään😍


    • Anonyymi

      Hauska ajatella että tän ketjun aloittanut on nyt 22 :D Hankkikohan kissaa

    • Anonyymi

      Mulla on sama juttu oon vaan 10v

    • Anonyymi

      Miten saisin suostumaan äitini hankkimaan eläimen.minulla on neljä sisarusta. ei isää mutta äiti on. ja kaikki tykkää eläimistä mutta äitini on vaan sanonut että ei käy tarvitsen apua olen 13v ja olen halunnut jo lemmikkiä jo 8vuotta mutta aina vaan vastaus on että ei miten saisin suostumaan äitini hankkimaan eläimen kissan tai koiran tai pupun tai jyrsiän

      • Anonyymi

        Kissa, elää jopa +20 vuotta, kokemusta😅
        Hamsteri tai gerbiili lapselle parempi. Ei ole niin pitkä aika vanhempien hoitaa, kun ne lapset kyllästyy.
        Tiedän, tutuilla kissaa lapset hoiti 3 kk, ja yhellä koiranpentua reilun kk. Sit ei jaksaneet, ulkoilutus, kakkojensiivoominen jne... Ei kerkiä, ku koylu, kaverit, harrastukset jne


    • Anonyymi

      mäkin haluun kissanpennun mutta meillä on kaksi niin vanhaa jo et ei voida ottaa pentua niiden riesaksi (oon 11)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe