Mustassa yössä....

lepakot lentää
harakat istuu lehdettömissä
puissa ja nauraa

yö oli painajainen
paholainen
pelkäsin sen nielaisevan minut
suureen kitaansa

heräsin viimehetkellä
ja muistin sinut

jostain kaukaa saapui valo
tutuissa vaatteissasi

10

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hieno, hieno runo! Runot (ja musiikki) ovat hienoimmillaan silloin kun se sisältää sekä sanomaa, tunnelmaa että jonkilaista rytmiikkaa tai soljuvuutta. Tässä oli ne kaikki :)

      • Liona

        Kiitos vastauksestasi, omasta mielstäni tässä olisi ollut
        parantamisen varaa, varsinkin loppua kohti. Silti oli
        kiva kuulla mitä siitä itse tykkäsit.


    • Ceero

      Totta:
      Tunnelma iskee heti ensimmäisessä säkeessä painajaismaisesti ja kuvaus tiivistyy jatkossa.

      Runon selkeä ja pelkistetty rakenne on tiivistempoinen ja sieppaa lukijan heti omaan tunnelmaansa.

      Runon tempo on nopeasti vaihtuva. Painajainen muuttuu hetkessä. Oikeastaan viimehetkessä helpottavaan havahtumiseen ja kauniisiin muistoihin, jotka tuovat valon tuohon yön synkkään pimeään hetkeen.

      Lyhyessäkin runossa voi olla ja onkin tarina. Tarina, joka syntyy lukijan mielessä ja on syntyvissä mielikuvissa pidempi kuin itse runo. Pidempi ja mielenkiintoisempi.
      Tarina ottaa rakennusaineensa runon viitteistä ja muovautuu lukijan omiin tunnelmiin.
      Ei ninkään selkeän yksinkertaisina sanoina, vaan pikemminkin utuisina monitahoisina mielikuvina, jotka hakeutuvat runon tarinaksi vailla tarkoin määriteltäviä yksityiskohtia.

      Runo on luovuuden tuote ja sen kauneus on löytäjän palkinto.
      Runon kauneus voi olla romanttinen elämys, tai voimakkaiden tunteiden tyrskyävä meri. Se voi olla sanojen äärettömyys, lauseiden avaruus ja se voi olla kaipuun haikeus, se voi olla mitä vain.
      Se voi olla sanotut sanat, tai se voi olla juuri ne sanat, joita ei sanota.
      Ei kai runon kauneudelle rajoja ole ja sinun luovuutesi osaa käyttää tuota rajattomuutta.

      Kiitos!

      • Liona

        Oikeastaan tämä on jo kirjoitettu vuosia sitten, jonkinverran
        päivitettynä vain. Kesän valoisten öiden jälkeen mun on vaikea
        tottua pimeisiin öihin ja heräsinkin painaisuneen enkä uskaltanut nukkua
        ennenkuin aamu alkoi sarastaa. Siitä tämä runo jolle annat liiankin hyvän
        palautteen. Niinkuin tuossa edellä jo mainitsin, tuo lopuusäkeistö
        jäi jotenkin töksähteleväksi.

        Kaunis kiitos taas kerran Ceero!


    • minuuteni

      Wautsi, olipa hieno runo.
      Turhan sanahelinän sisään on helppo piilottaa se, ettei ole mitään sanottavaa.
      Muutamalla sanalla voi kuvata kaikkeuden.
      Tulipa mieleen Edith S.

      • Liona

        Kiitos sanoistasi minuuteni ja siitä että yleensäkään luit ja
        vastasit siihen ja kiva kun pidit, tuosta lopusta huolimatta jossa
        rytmi ikäänkuin muuttui.


    • Pidin, mutta en osaa selittää miksi. Ehkä ei aina tarvisekaan :)

      • Liona

        Niin käy minullekin usein, pidän lukemistani runoista mutta
        olen huono kommentoimaan mikä niissä viehättää.

        Se että pidit riittää hyvin.

        Kiitos DBW! .


    • Ich bin...

      Sankari pelastaa neidon pahan unen pauloista.

      Pidin runosta paljon, kiitos!

      • Liona

        Kiitos itsellesi palautteesta. Koen pimeät yöt melkein ylitsepääsemättömänä
        painajaisena jonka vain valon tulo pelastaa, elikkä valo on sankarini tässä
        runossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3401
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1439
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      163
      793
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe