Kokkolan URBAANILEGENDAT

Usko tai Älä

On aika käynnistää tulevien talvi-iltojen ratoksi jännittävä keskusteluketju Kokkolan kiistattomimmista urbaanilegendoista. Mitä urbaanilegendoja korviinne on kantaunut elämänne taipaleen varrelta muistatteko?

Ps. Mitä karseampi urbaanilegenda sen parempi :)

189

18210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuka mitä hä

      Jostain Bingo tyypistä puhuttiin kun olin lapsi 1990 luvun lopulla.
      Mikähän tämä bingo hyypiö oli tai on. Roskiksia kirteli hän usein sen muistan.

      • NotredamenNuuskija

        Oliks tuo se jolloli valtava nenä sellanen pieni ukko mikä tökkäs nokkansa niihin lyhtytolpparoskiksien reikiin niinkö tikka ja nuuski oisko siellä gutaa?


      • minä muistan

        Muistan myös tämän saman. Porukka huuteli sille "Bingo!" ja tyyppi lähti perään. Mutta vissiin kuitenkin aika harmiton tapaus.


      • jamespe

        bingo on kuollu muutama vuosi sitte


      • Koivuhaankasvatti

        Kovasti pureskeli kieltään ja pelas kolikkopelejä palkkarilla 90 luvun alussa ja tosiaan meinas mopo kuulia kun kuuli sanan bingo


    • Mehtikön ihte Piru

      Minä eka. Hakalahdenkoulun metsikössä on jo parinvuoden ajan kökkinyt ukko kyttäämässä lapsia ja hänen huhutaan myös seisseen siellä housut nilkoissa. Lasten kertomuksista ja havainnoista huolimatta tätä ukkoa ei kuitenkaan ole saatu kiinni, joten liekö tuo kummitus susirajan tuoltapuolen, joka aika ajoin heitäytyy häjyksi.

    • Roosintalon Kalmo

      Monet Roosintalos työskentelevät oovat kokeneet siel jotaki merkillist ja eräist pienist seikoist on päätelty Carl Herman Renlundin siel kummittelevan ja pitävän vahtii testamenttinsa täyttymisest.

      Erikoosin tapaus sattu joitaki vuosii sitte kahelle museon työntekijäl. Toinen heist oli sulkemas ullakon ovee, eikä ovi mennykkään kii. Aivan ku joku olis vetäny ovee toisest suunnasta vaik siel ei ollukkaan kettään. Hää säikähti, ja kiiruhti kiviportaat alas kalpeena ja kerto kauhuissans työtoverilleen, et "Minä en saa sitä ovia kiinni kun joku vetää sieltä toiselta puolelta vastaan!"

      Naispuolinen työtoveri läks sitte tomerana kahtomaan, et mikä sitä ovee jumittaa. Hää arveli sen ehkä johtuvan vanhan talon rakenteiden elämisest ilmankosteuden mukkaan. Hää tarttui oveen vetääkseen sen kii, mut samal joku rupes vetään ovee toispuolelt hanttiin,,, glunk ja gulp.

      Pelästynneenä, mut päättäväisenä, nainen sillon tiuskas ääneen:"Carl Herman Renlund, päästä irti!" ja sillon ovi meni het kii. Huh huh!

      • Kkkkkkkuuuuuucccxxzww

        Hää? Ole hiljaa


    • Chydeniuksen kosto

      Naakkapuiston Chydeniuksen muistomerkki on herättänyt sisäpiireissä kauhua jo pitkään. Urbaanilegendan mukaan, kerran eräs paikallinen nuorimies oli liikaa maisteltuaan esitellyt alkoholin kohottamaa egoaan ja kiivennyt kivijalustan päälle alkaen töniä Chydeniuksen rintakuvaa sillä seurauksella, että hemmo oli yhdessä pronssipään kanssa sortunut alas ja hänen jalkansa jäänyt painavan veistoksen alle niin pahasti, että se oli myöhemmin jouduttu amputoimaan Kokkolan sairaalassa. Nyt Chydeniuksen väitetään nostattaneen vihoissaan Naakkapuistossa pyörremyrskyn ja kaataneen puuvanhuksen, koska hänen patsaansa kierretään aina kaukaa.

      • Tuo pään

        Putoaminen on tosi juttu ja koivuhakalaisia olivat. Silloin 90-luvulla liikkuivat porukoissa ja uhosivat muille. Puiston valloitus loppui tuohon, mutta muistaakseni poika vietiin Ouluun sairaalaan. Yritti saada kaupungilta korvauksia, kun pää on tippunut ennenkin ja kirjoitteli paikallislehteä vielä vuosia jälkeenpäin. Eli ei urbaanilegenda ollenkaan. Nykyisin hän on noin 35-v.


      • yhjhgf

        Totta se on että näin kävi, tosin amputoida sitä ei jouduttu, mutta ei siitä jalasta ikinä enää tervettä tullut.


      • fdsxhööurrcv
        yhjhgf kirjoitti:

        Totta se on että näin kävi, tosin amputoida sitä ei jouduttu, mutta ei siitä jalasta ikinä enää tervettä tullut.

        kyllä amputoitiin mää tunnen sen jätkän ja oli paikalla ku se tapahtu.


      • hahchvc

        Mikäs tyyppi oli se joka ajoi land roverilla seurahuoneen ulko oven hajalle?


    • Tuotaaa....

      Kyseessä oli silloin pikkupojat jotka kiipes patsaan päälle tuhoisin seurauksin....

      • I was there

        Ne mitään pikkupoikia olleet. About 15-17 vuotiaita kosseja. Nimenkin tiedän, joka jalkansa menetti, mutta enpä viitsi mainita. Kännipäissään yrittivät pölliä Antin pään (ei huono idea, mun mielestä). Sitoivat köyden patsaan pään ympäri ja yrittivät sillä nykiä alas. Patsas irtos kuitenkin liian helposti, tippui epäonnisen sankarin päälle, ennenkuin ehti alas sidottuaan köyden. Kai kaverinsa oli liian innokas. Sattuuhan noita...


      • ööleppi
        I was there kirjoitti:

        Ne mitään pikkupoikia olleet. About 15-17 vuotiaita kosseja. Nimenkin tiedän, joka jalkansa menetti, mutta enpä viitsi mainita. Kännipäissään yrittivät pölliä Antin pään (ei huono idea, mun mielestä). Sitoivat köyden patsaan pään ympäri ja yrittivät sillä nykiä alas. Patsas irtos kuitenkin liian helposti, tippui epäonnisen sankarin päälle, ennenkuin ehti alas sidottuaan köyden. Kai kaverinsa oli liian innokas. Sattuuhan noita...

        tyhmyydestä sakotetaan... Itsekkin näin paikan päällä kyseisen tapahtuman. Ei mennyt kuin elokuvissa.


      • metoo
        I was there kirjoitti:

        Ne mitään pikkupoikia olleet. About 15-17 vuotiaita kosseja. Nimenkin tiedän, joka jalkansa menetti, mutta enpä viitsi mainita. Kännipäissään yrittivät pölliä Antin pään (ei huono idea, mun mielestä). Sitoivat köyden patsaan pään ympäri ja yrittivät sillä nykiä alas. Patsas irtos kuitenkin liian helposti, tippui epäonnisen sankarin päälle, ennenkuin ehti alas sidottuaan köyden. Kai kaverinsa oli liian innokas. Sattuuhan noita...

        I was there too! Tämä on väärässä paikassa, koska mistään legendasta ei ole kyse laisinkaan.


      • Hullu_Argeologi
        I was there kirjoitti:

        Ne mitään pikkupoikia olleet. About 15-17 vuotiaita kosseja. Nimenkin tiedän, joka jalkansa menetti, mutta enpä viitsi mainita. Kännipäissään yrittivät pölliä Antin pään (ei huono idea, mun mielestä). Sitoivat köyden patsaan pään ympäri ja yrittivät sillä nykiä alas. Patsas irtos kuitenkin liian helposti, tippui epäonnisen sankarin päälle, ennenkuin ehti alas sidottuaan köyden. Kai kaverinsa oli liian innokas. Sattuuhan noita...

        Ei olis ollu ensimmäinen kerta, ku Chydeniuksen pää pöllitään puhuvat, että Antti oli ensin haudattu Katariinan Kalmistoon mutta myöhemmin Kaarlelan Kirkon rempan yhteydessä lattialankkujen alta löyty kaks muumiota ja toiselta puuttu pääkallo. No sitä oli ihmetelty päiviä lehissä kenen ruumiita ne on mutta sitte joku julkisuudesta rienaantunu oli palauttanu puuttuvan pääkallon yöllä samaan paikkaan ja, ku tutkijat mietti kenen pää se on niin huomasivat, et sehän näyttää ihan Kirkon taulussa komeilevalta Antti Chydeniukselta, et hyväkö löyty.


    • Höpö höpö

      lopeta valehtelu.

    • puistojen naakka

      Naakkapuistossa sillon tapahtu aina..muistaakseni reppua Chydeniuksen päästä revittiin..ja kaljaa ja kiljua kiskottiin..vuos tais olla 1994..

    • Vekkuli-Kuminaama

      Niihin aikoihin, kun Kokkolan pultsarijengeissä vaikutti tunnettu "kuminaama" huhuttiin hänen täyttäneen aamusin kumisaappaansa talousspriillä joka sieltä imeytyi ilman sivuvaikutuksia elimistöön ja sitten jaksoi notkua kavereiden kanssa ilman naukkuakaan koko päivän Ristirannankadun porttiholvissa. Muistattekos tyypin ja myös Stanleyksi häntä kutsuttiin siis varsinainen urbaanilegenda :))

      • joskus 80-90 luvulla

        Pultsareista puheenollen muistaako joku ne kaksi ukkelia jotka aina päivystivät halkokarin koulun vieressä bussipysäkillä ja ottivat pussikaljaa. Olivat muistaakseni rödsöstä.


    • laialta kaapunnin...

      Halakokarin mutrusuu naistenhakkaajat tulee jäämään vielä legendoiksi.

      • Lapseton sielu

        Kiipeä Halkokarin uimarannan muistomerkin päälle niin tulet hedelmättömäksi.


    • Soramontun arvoitus

      Kuuskytluvulla tuli jo pikkupenskana käytyä Kokkolan soramontuilla kavereiden kans uimassa ja vaarini aina varoitteli mua huolissansa sen montun pohjalla pikkupoikia syövereihinsä imevistä miehen mentävistä pohjattomista tunneleista, noh pidettiin vaaria kaistana kylähulluna mutta vuosia myöhemmin eräs ikäloppu kuorma-autokuski kertoi olleensa aikoinaan sukellusporukkansa kans etsimässä montun pohjalta just noita tunneleita ja niitä oli löytynyt useita.

      Pinnalle noustessaan yksi miehistä puuttui eikä häntä laajoista etsinnöistä huolimatta koskaan löydetty. Hyytävintä tässä oli, kun nuo sukeltajat olivat heti katoamisen jälkeen useita päiviä päiviä montun pohjaa tutkiessaan todenneet myös näiden mysteeritunnelien kadonneen.

      Myöhemmin olen kuullut useiden ihan aikuisten uimareiden kertoneen kuinka oli kuin tartuttu jaloista kiinni ja vedetty hetkeksi pinnan alle. Ovatko tunnelit taas auenneet vai yrittääkö kadonnut sukeltaja saada pohjalta vetoapua siinä vasta urbaanilegendaa kerrakseen.

      • Nainen Kuutamolla

        Emmä ny muista oliks se kuuskyt tai seitkytluvulla mut joka tapauksessa niihin aikoihin siellä soramontulla sattu muutaki karmeeta nimittäin eräänä kesäyönä katos Kirkonmäen pappilan tienoilta eräs perheen äiti mitään sanomatta ja seuraavana päivänä jotku uimarit oli löytäny tän sieltä keskeltä soramonttua hukkuneena pelkkä yöpaita yllänsä. Huhumylly pyöri siihen aikaan villinä mutta tapaus jäi ikuseksi urbaanilegendaksi, joten kannattaa miettiä pari kertaa ennenku kastaa varpaansa tohon kalmanmonttuun sitä varjostaa karuakin karumpi kuolema.


      • Khfjlbf

        Viime kesänä eräs nuori maahanmuuttaja hukkui soramonttuun suoraan vanhempiensa edessä.. Joku tai jokin oli vetänyt hänet pinnan alle. Sen jälkeen en ole enää uskaltanut mennä sinne.


    • Harriniemi, pelottaa

      Kerran kävin lenkillä. Aika myöhään. Harriniemen majakan lähellä.

      Se ei ollut hyvä idea. Jouduinkin pesemään alkkarit

      • LusiferinUhrilampaat

        En yhtään ihmettele kauhuasi sillä Harrbådan majakkaa sivuavasta metsiköstä on jo vuosikausia löytynyt kuolleita eläimiä kuudentuuman kuparinauloilla päästään puihin naulattuina. Tekijä on tuntematon mutta urbaanilegendan mukaan saatananpalvojien on nähty kerääntyvän aina täydenkuun aikaan majakalle suippopäisissä mustissa kaavuissaan uhraamaan lahjoja pyhälle lusiferille ja sivulliset, jotka ovat tuon riitin loppuun katsoneet tulivat myöhemmin pysyvästi sokeaksi, hrr jäätävää.


      • Kovahko itkupilli
        LusiferinUhrilampaat kirjoitti:

        En yhtään ihmettele kauhuasi sillä Harrbådan majakkaa sivuavasta metsiköstä on jo vuosikausia löytynyt kuolleita eläimiä kuudentuuman kuparinauloilla päästään puihin naulattuina. Tekijä on tuntematon mutta urbaanilegendan mukaan saatananpalvojien on nähty kerääntyvän aina täydenkuun aikaan majakalle suippopäisissä mustissa kaavuissaan uhraamaan lahjoja pyhälle lusiferille ja sivulliset, jotka ovat tuon riitin loppuun katsoneet tulivat myöhemmin pysyvästi sokeaksi, hrr jäätävää.

        Olen itse kova kundi, nahkaliivinen oikein ja puolirikollinen, ihmiset pelkää meitsiä. Yhtä paikkaa pelkään itse kovasti Kokkolassa, ja se on Harriniemi, se majakka siellä, siellä ei hyvyys viihdy kun ilta hämärtyy, MINUA ITKETTÄÄ PELON MÄÄRÄN TAKIA! PELOTTAA


      • Harrbådan-Neito
        LusiferinUhrilampaat kirjoitti:

        En yhtään ihmettele kauhuasi sillä Harrbådan majakkaa sivuavasta metsiköstä on jo vuosikausia löytynyt kuolleita eläimiä kuudentuuman kuparinauloilla päästään puihin naulattuina. Tekijä on tuntematon mutta urbaanilegendan mukaan saatananpalvojien on nähty kerääntyvän aina täydenkuun aikaan majakalle suippopäisissä mustissa kaavuissaan uhraamaan lahjoja pyhälle lusiferille ja sivulliset, jotka ovat tuon riitin loppuun katsoneet tulivat myöhemmin pysyvästi sokeaksi, hrr jäätävää.

        Kaikkihan jo nykyjään tietää urbaanilegendan Harrbådan neidosta mutta mää en vielä tossa seiskytluvun lopussa tiennyt. Oli myöhäinen syksy ja isä sano mulle, että läheppä hakeen Trullevintien kalakämpältä perämootorivene Suntin venevajan suojiin nyt on sopivan tyven. Lähin ukon soliferilla körötteleen ja perillä nostin mopon veneen kyytiin ja otin vielä vajan seinustalta ongen sekä puuceen takaa kompostista muutaman lihavan kastemadon purkkiin. Siinä sitte nykkin sata kertaa uutuuttaan hohkaavaa Terhi 5hp peräprutkua käyntiin ja kun kone lopulta yskähti läksin veneen nokka pystössä reissuun. Toppasin siinä Harrbådan kohalla siihen isojen kivien kupeeseen narraamaan ongella fisuja ja niitä siinä illan hämärtyessä kertyki paatin pojalle iso kasa, vaan pimeys peijakas pääsi yllättämään kesken kalastuksen ja siinä lähtöä tehdessä huomasin Harbådan majakan edustan rantaviivalla valkoisessa yöpuvussa kahlaavan naisen. Samantien vedenpinta rikkoutui ja etelästä alkoi puhaltamaan lujaa, rupesin hulluna nykkimään sitä Terhiä käyntiin mutta kuollu se oli ja kattoin sinne rantaan sitä naista, jos huutelis siltä apua mutta sehän oli kadonnu kuin tuhka tuuleen. Myrsky senkun yltyi ja kohta oli piruirti, kun ankkuri oli juuttunut pohjaan, yritin sitä airolla kauhoa niin sekin lipesi ja meni tuulen mukana menojaan. Siinä minä sitten istuin mopoineni ja kaloineni yksin pimeässä veneen pohjalla myrskyn hakatessa veneen laitoja vasten jykeviä kiviä ollessani matkalla kohti varmaa kuolemaa. Niin ei kuitenkaan käyny vaan pelastuin mutta miten onkin jo eri tarina. Kotio tullessa kerroin isälle tarinani, joka huolestunein ilmein kertoi minun joutuneen Harbådan neidon uhriksi sillä joka tuon aaveen näkee kohtaa onnettomuuden.

        http://kokkolakarleby.blogspot.fi/2011/07/harrbadan-majakan-neito-ja-kummituksia.html


      • Parrakasmiäs
        Harrbådan-Neito kirjoitti:

        Kaikkihan jo nykyjään tietää urbaanilegendan Harrbådan neidosta mutta mää en vielä tossa seiskytluvun lopussa tiennyt. Oli myöhäinen syksy ja isä sano mulle, että läheppä hakeen Trullevintien kalakämpältä perämootorivene Suntin venevajan suojiin nyt on sopivan tyven. Lähin ukon soliferilla körötteleen ja perillä nostin mopon veneen kyytiin ja otin vielä vajan seinustalta ongen sekä puuceen takaa kompostista muutaman lihavan kastemadon purkkiin. Siinä sitte nykkin sata kertaa uutuuttaan hohkaavaa Terhi 5hp peräprutkua käyntiin ja kun kone lopulta yskähti läksin veneen nokka pystössä reissuun. Toppasin siinä Harrbådan kohalla siihen isojen kivien kupeeseen narraamaan ongella fisuja ja niitä siinä illan hämärtyessä kertyki paatin pojalle iso kasa, vaan pimeys peijakas pääsi yllättämään kesken kalastuksen ja siinä lähtöä tehdessä huomasin Harbådan majakan edustan rantaviivalla valkoisessa yöpuvussa kahlaavan naisen. Samantien vedenpinta rikkoutui ja etelästä alkoi puhaltamaan lujaa, rupesin hulluna nykkimään sitä Terhiä käyntiin mutta kuollu se oli ja kattoin sinne rantaan sitä naista, jos huutelis siltä apua mutta sehän oli kadonnu kuin tuhka tuuleen. Myrsky senkun yltyi ja kohta oli piruirti, kun ankkuri oli juuttunut pohjaan, yritin sitä airolla kauhoa niin sekin lipesi ja meni tuulen mukana menojaan. Siinä minä sitten istuin mopoineni ja kaloineni yksin pimeässä veneen pohjalla myrskyn hakatessa veneen laitoja vasten jykeviä kiviä ollessani matkalla kohti varmaa kuolemaa. Niin ei kuitenkaan käyny vaan pelastuin mutta miten onkin jo eri tarina. Kotio tullessa kerroin isälle tarinani, joka huolestunein ilmein kertoi minun joutuneen Harbådan neidon uhriksi sillä joka tuon aaveen näkee kohtaa onnettomuuden.

        http://kokkolakarleby.blogspot.fi/2011/07/harrbadan-majakan-neito-ja-kummituksia.html

        Meikäläinen taasen on kuullu hurjia juttuja jo vuosikymmenien ajan hullusta majakanvartijasta, joka on häätäny nuorisoa sieltä majakalta, jos milläki tavoin. Noh luin hiljattain artikkelin, missä kerrottiin, ettei Harrbodassa ole ollut mitään majakanvartiaa kuuna päivänä, koska se oli alunperinki vartioimaton majakka niin kuka hemmetti näitä jahtaa majakanvartija manalasta vai?


    • En ole pistänyt

      60-luvulla Kokkolassa Vilkin osto-ja myyntiliike, tiskillä oli kondomeja myynnissä. Pikkupojat kävivät salaa pistelemässä neuloilla reikiä niihin. Olisi mukava tietää moniko kokkolalainen on saanut alkunsa vahinkona näiden kondomien vuoksi.

      • miltäs nyt tuntuu?

        7v sitten sain, käytin tuolloin kortsua


      • Isätön poika

        Voihan siittiö siinäpä syy Kokkolan väkiluvun suunnattomaan kasvuun 60-luvun lopussa, sitäpä olen ikäni ihmetellyt.


    • Kokkookokkoonkokokok

      Kummaa herkkäuskoista pelkosakkia siellä Kokkolassa? Enemmän kai kannattaisi olla huolissaan kuntataloudesta. Siinä sitä urbaanilegendaa kun kaupungilta rahat loppuu

    • Kuului ja näkyi

      Olet väärässä ketjussa, ei kai jokaketjussa tarvitse siitä itkeä.

      Onko kukaa nähnyt kummituksia Katariinan kalmiston ympäristössä nykyisin? 50-60-luvulla oli katuvalot olemattomia ja kun illalla käveli siitä puiston läpi niin usein näkyi ja kuului.

      • Harald Hirmuinen

        On joo ja vähän pahimmanlaatusia onki. Tossa 80-luvun alussa olin tuoreen kimmakaverin kans kuhertelemassa Länsipuiston yössä ja tytteli pyysi kattomaan yhtä kalmiston bunkkeria, no mä sanoin sille, et onks toi ny oikeen hyvä idea, ku skolessa opetettin, et niissä on säilytetty talvet ruttoon kuolleita korpseja. Se siinä vänkäs ja vänkäs nii mä sitte menin sen kans pussailemaan sen kalmanbunkerin ovelle ja sen jälkeen saatoin sen himaan. Sit parin päivän päästä, ku menin sitä treffaamaan nii sille oli puhjennu hitonmoinen akne, no mun oli pakko jättää se, ko naama oli, ku rupikonnalla enkä oo sen jälkeen muuten naamaani näyttäny sillä Katariinan kalmiston tontilla, huh huh helevattu sentäs.


      • Rutto nelonen
        Harald Hirmuinen kirjoitti:

        On joo ja vähän pahimmanlaatusia onki. Tossa 80-luvun alussa olin tuoreen kimmakaverin kans kuhertelemassa Länsipuiston yössä ja tytteli pyysi kattomaan yhtä kalmiston bunkkeria, no mä sanoin sille, et onks toi ny oikeen hyvä idea, ku skolessa opetettin, et niissä on säilytetty talvet ruttoon kuolleita korpseja. Se siinä vänkäs ja vänkäs nii mä sitte menin sen kans pussailemaan sen kalmanbunkerin ovelle ja sen jälkeen saatoin sen himaan. Sit parin päivän päästä, ku menin sitä treffaamaan nii sille oli puhjennu hitonmoinen akne, no mun oli pakko jättää se, ko naama oli, ku rupikonnalla enkä oo sen jälkeen muuten naamaani näyttäny sillä Katariinan kalmiston tontilla, huh huh helevattu sentäs.

        Sille oli tullut se rutto.


    • Kålan Locnesinhirviö

      Jossain Kaustarin - Linnusperän ryteikössä on kuulemma joku Kålan monttu. Työkaveri kerto käyneesä sielä uimasa kaiket kesät mutta joku vuosi sitte tuli stoppi nimittäin siinä uimassa rantaan palatesaan sen jalkaterään iski viiltävä kipu ja jäbä oli vinkunu ku pieni eläin ja nostaesaan koiven veestä sen isosa varpaasa roikku ykssaksinen jättiläisrapu, no se oli siinä sätkiny hulluna ja kiskonu sen ravun kynsineen varpaasta irti ja viskonu sen olan yli perätyteikköön niin se oli huomannu, että niitä rapuja vilisi sen jalkojen juuresa, no se oli saanu ikävän hepuli kohtauksen jättäen vaatteet sinne ja rynni kiljuen ryteikön läpi autollesa turvaan eikä palannut enään koskaan takasi sinne montulle. Emmää oikeen usko sen juttua uskotteks te?

      • krapu55

        Kyllä siellä on rapuja. niitä tuli pikkupoikana pyydystettyä. N. viisi vuotta takaperin kävin siellä viimeksi ja rapuja näkyi vieläkin iltahämärissä lampunvalossa.


      • luu paistaa kuutamos

        Kola montun pohjalla on bussinraato, täynnä ihmisten luita ja kaikkee, ken siellä ui, hän ei enää nuku auvoista unta


      • vissiin
        luu paistaa kuutamos kirjoitti:

        Kola montun pohjalla on bussinraato, täynnä ihmisten luita ja kaikkee, ken siellä ui, hän ei enää nuku auvoista unta

        Muistan hyvin kun hannu prellu prepula tuli kokkolaan espoosta ja nyt se on vissiin kuollut.


      • kamala kuoppa
        vissiin kirjoitti:

        Muistan hyvin kun hannu prellu prepula tuli kokkolaan espoosta ja nyt se on vissiin kuollut.

        Kolamonttu vaati siis uuen uhrin taas


      • missä olet nukkumatt
        luu paistaa kuutamos kirjoitti:

        Kola montun pohjalla on bussinraato, täynnä ihmisten luita ja kaikkee, ken siellä ui, hän ei enää nuku auvoista unta

        Joskus yli kakskytä vuotta sitten uin, enkä oo sen jälkeen nukkunut pätkääkään.


      • kålan nuori

        kyllä siellä rapuja on ja myös kaloja. haukia ja ahvenia. Kålan nuoret istutti sinne perhojoesta isoltakoskelta saatuja saaliita -70 luvulla sinne


      • kålan nuori
        luu paistaa kuutamos kirjoitti:

        Kola montun pohjalla on bussinraato, täynnä ihmisten luita ja kaikkee, ken siellä ui, hän ei enää nuku auvoista unta

        kålan montulla ei oo muuta pelottavaa kun kyykäärmeitä


    • Ihmettelijä28455

      Hei kertokaapa ihmiset jotka tietää niin tästä pelottavasta talosta joka on Falanderinkadun ja Huvilakadun risteyksessä.. Iän päivää ollut tos kunnos mut kuitenkin näyttäis että joku hoitaa pihaa?

      • TuonelanSoutaja

        On kerrottu, että aina, kun kokkolalaisia kauhistuttaa kuolemaan johtanut onnettomuus niin viikatemies käy niittämässä sen talon tontin ja vasiten tänä suvena sillä tontilla on niitetty enemmän kuin miesmuistiin.


      • Kesä83

        Tuota talon olemassaoloa olen ihmetelly itekin. Jospa asuntoyhtiöllä meni päin persettä ja rahat loppu= Koko kiinteistö jätettiin sille sijoilleen.

        Ja miksi rakennukselle jatontille ei tehdä mitään?!


      • OmistajanSukulainen

        Siellä asuu itse kalmakalle, aina tulee öisin nurmikon ajamaan, kun joku tosiaan kuolee.


      • Ghoust-Rider

        Vihdoinkin mitä kernaammin voin kertoa teillle, että tuo kalmankauhua jo vuosia herättänyt tyhjä kerrostalo on saanut äskettäin (2015) purkuluvan ja siihen suunnitellaan uutta samanhenkistä kerrostaloa. En tiedä aikovatko aiemmat henget asettua uudisrakennukseen taloksi vain luoja sen voi tietää, jos nyt tietää. :)


    • pormestarimalli

      Kaupunginjohtajasta tulee uusin, surullisin urbaanilegendamme jos päättäjät hänelle myöntävät kinuamansa jatkoajan - aikansa kutakin, kyllähän noita vuosia on tälle jo kertynyt ihan Klan sietokyvyn rajoille asti......................

    • Kistun Pyöveli

      Useimmat tuntevat Mannerheiminaukion Raatihuoneen turvallisuuden ja oikeuden perikuvana minkä portailla on yön rauhassa mukava istuskella mielitiettynsä kanssa suunnittelemassa tulevaa mutta kehoittaisin miettimään kahdesti ennenkuin istahdatte siihen haaveilemaan, koska sillä paikalla on verisen synkkä menneisyys ja siellä asustaa joku kamalaakin kamalampi pahuus.

      Tuolla samaisella paikalla sijaitsi 1600-luvulla Kokkolan pahamaineinen kaupunginvankila Kistu, jonka louhoskiviseinien sisään suljettiin noidat ja murhaajat odottamaan viimeistä tuomiotaan. Tuon kolkon kivilinnan sellien seinistä aukesi vain pieni reikä, josta oli näkymä torille, jossa kohtalotoverit mestattiin tai poltettiin roviolla torikansan vaatiessa lisää verta kiljuen.

      Ehkä kuuluisin urbaanilegendojen mestaus sattui vuonna 1676 jolloin Kokkolan kesäkäräjillä Margareta Jönssintytär Bröttöä syytettiin taikauskosta ja Jumalan nimen väärinkäytöstä. Vuotta myöhemmin hänet määrättiin piiskattavaksi ja anomaan seurakunnan anteeksiantoa. Piiskaus pantiin toimeen 5. kesäkuuta 1677 Kokkolan pitäjän kirkkovallilla. Hän joutui uudelleen syytteeseen elokuussa ja tuomittiin pidettäväksi vangittuna Kistussa. Siellä hänet pidettiin huhtikuuhun 1679 asti. Saman vuoden kesäkuussa Margareta Bröttö mestattiin ja hänen ruumiinsa poltettiin ilman päätä roviolla kansan osoittaessa hurmiossa suosiotaan.

      Lopulta tuo kauhujen kista purettiin ja toriaukio päällystettiin Kistun verentahrimilla mukulakivillä, joista myös Isokatu sai kaivatun päällysteensä. Jos uskallat niin katso keskiyöllä kellon kuudennella lyönnillä jostain Raatihuoneen ikkunalasista sisään niin näet häivähdyksen veristä kaksiteräistä kirvestä heiluttasta pyövelistä mutta älä katso kellon kahdennellatoista lyönnillä, koska silloin näet päivän jona kuolet, näin on kerrottu.

      • Werneri Vattunen

        Hyi helekkari paras pysyä kaidalla tiellä ettei vaan joudu tonne hiton Kistu kakkoseen istumaanku eihän sitä tiiä mitä sen katkeran Jönssin jälkipolven sukupolvee siel istuu funtsimas kostoa nuija kourassa rötöshemmojen päänmenoksi. Toi juttu valaisi ainaki meikäläiselle muutaman kamun kertomat samankaltaiset mystisen karmivat tarinat jostain kiljuvasta naisesta Raatihuoneen takana nimittäin nää väittääet sama millä puolen sitä tönoä seiso keskiyön jäläkeen niin he olivat kuulleet jonku naisen korvia repivää kiljuntaa niinku sikaa tapettais ja aina just sieltä puolen minne ei näe mitään. No sitteku hemmot oli kiertäny sen tonön niin siellä ei ollu näkyny ristinsielua paitti mitäny muutama tenukeppi nurkissa kenollaan.

        Se on varmaan tuo kaamea Margareta Bröttön haamunoita mikä siel äksynä öisin ulisee tai sitte siinä viereisen talon yläkerras asuu joku saatanan hullu ämmä, joka niitä siellä pelottelee kattokaasku aina näille kummitusjutuille löytyy se autuaaks tekevä lääketieteellinen selitys., jos löytyy ;))


    • Kuoleman*Lampi

      Yhtenä Kokkolan maamerkkinä pidetty vanha Sandqvistin maalikauppa kätkee alleen synkeän salaisuuden. Sillä samaisella paikalla sijaitsi Galgpottenin kuuluisa hirttolampi. Tuon lammen rannoilla ruoskittiin rikoksista tuomittuja ihmisiä kuin tuon ajan rääkättyä teuraskarjaa. Siellä ei ihmishenki ollut minkään arvoinen ja pyöveli antoi ruoskansa heilua kunnes Galgpotteninin lammen pinta kupli verenpunaisena. Kerrotaan, että ylimystön naiset odottivat rannalla puuvillamatot kainalossaan toimituksen loppuun saakka päästäkseen värjäämään mattonsa punaisiksi herrojensa kutsujen kunniavieraita varten.

      Lammen lähellä oli myös Kokkolan tunnetuin häpeäpaalu, jonne ihmiset kytkettiin piskattavaksi jopa niinkin pienestä rikkeestä kuin Kirkossa yskimisestä ja seurakuntalaiset pakotettiin seuraamaan tätä julmaa murhenäytelmää kunnes piiskattavan tuskanhuudot olivat vaienneet.

      • Hirtto lammen ranta

        Hirtto lampi oli maalikaupan ja entisen kirkkoherran viraston ja entisen lastenkodin( vihreä talo vieressä) sekä ruotsalaisen koulun keskellä. Vai oletteko koskaan ihmetellyt miksi tie on niin leveä siitä kohti.
        Siksi koska siihen ei kannata rakentaa tai ei siinä ainakaan pystyisi asua ankaran kummittelun takia siitä syystä se vihreä talokin on ollut vuosikymmenen tyhjillään samoin kuin kirkkoherran virasto. Aaveet piinaavat asukkaita niin ettei siellä pysty asua. Tämä on kyllä totta eikä mitään kaupunki lekendaa.


    • sanoi pyöveli

      Viuh ja vauh ruoskani soi

      • Kokkolan hirttolava

        Sinä et tiä mistään mitään, kuules Skrammelbackenilla (nyk, Mäntykangas) Vartiolinnan tilalla jökötti Kokkolan kauhua herättänyt hirttolava, jonne pyöveli kutsuttiin paremman puutteessa Uudestakaarlepyystä saakka. Siellä päättyi monen naisen ja miehen elo niskat naksuen köyhäillistön tanssiessa lavan ympärillä villinä riemusta. Mummi kertoi, että myös pahat lapset, jotka huijasivat torikauppiiaita väärennetyillä nahkamarkoilla ripustettiin hirttolavalla jaloistaan päiviksi roikkumaan muiden lasten ihmeteltäväksi ja raippakin siellä heilui ahkeraan :((


      • erfdgthyuj
        Kokkolan hirttolava kirjoitti:

        Sinä et tiä mistään mitään, kuules Skrammelbackenilla (nyk, Mäntykangas) Vartiolinnan tilalla jökötti Kokkolan kauhua herättänyt hirttolava, jonne pyöveli kutsuttiin paremman puutteessa Uudestakaarlepyystä saakka. Siellä päättyi monen naisen ja miehen elo niskat naksuen köyhäillistön tanssiessa lavan ympärillä villinä riemusta. Mummi kertoi, että myös pahat lapset, jotka huijasivat torikauppiiaita väärennetyillä nahkamarkoilla ripustettiin hirttolavalla jaloistaan päiviksi roikkumaan muiden lasten ihmeteltäväksi ja raippakin siellä heilui ahkeraan :((

        on/oli sulla vanha mummi. olikohan ollut oikein paikanpäällä seuraamassa tapahtumia.


      • Kokkolan hirttolava
        erfdgthyuj kirjoitti:

        on/oli sulla vanha mummi. olikohan ollut oikein paikanpäällä seuraamassa tapahtumia.

        Niin noh edesmennyt tummuvainaa oli kuullut tuon urbaanilegendan ukilta, jonka sukujuuret ulottuivat aina 1600-luvun alkuun saakka ja taisi muuten kuulla sen juuri ennen kuin ukin päivät päättyivät jatkosodassa karmivalla tavalla. Mummi aina sanoikin minulle pienenä, että oleppas ihmisiksi tai pyöveli tulee, noh pyöveli ei tullut, joten tässä sitä vielä norkoillaan.


      • Fakta-Kari
        Kokkolan hirttolava kirjoitti:

        Sinä et tiä mistään mitään, kuules Skrammelbackenilla (nyk, Mäntykangas) Vartiolinnan tilalla jökötti Kokkolan kauhua herättänyt hirttolava, jonne pyöveli kutsuttiin paremman puutteessa Uudestakaarlepyystä saakka. Siellä päättyi monen naisen ja miehen elo niskat naksuen köyhäillistön tanssiessa lavan ympärillä villinä riemusta. Mummi kertoi, että myös pahat lapset, jotka huijasivat torikauppiiaita väärennetyillä nahkamarkoilla ripustettiin hirttolavalla jaloistaan päiviksi roikkumaan muiden lasten ihmeteltäväksi ja raippakin siellä heilui ahkeraan :((

        lava oli hieman ylempänä, mäen päällä sähkömuuntajan paikalla

        -pimeinä iltoina reippaassa syystuulessa voi huojuvien mäntyjen latvoissa kuulla köyden narinaa...


      • soart
        Kokkolan hirttolava kirjoitti:

        Niin noh edesmennyt tummuvainaa oli kuullut tuon urbaanilegendan ukilta, jonka sukujuuret ulottuivat aina 1600-luvun alkuun saakka ja taisi muuten kuulla sen juuri ennen kuin ukin päivät päättyivät jatkosodassa karmivalla tavalla. Mummi aina sanoikin minulle pienenä, että oleppas ihmisiksi tai pyöveli tulee, noh pyöveli ei tullut, joten tässä sitä vielä norkoillaan.

        vähän aiheen vierestä, mutta eikö meidän kaikkien sukujuuret ulotu aina 1600 luvulle ja kauemmaskin....


    • Viikatemiäs

      Tuo kaupunginvankila Kistu olis hyvä ottaa uuvestaan käyttöön kö sinne ois palijo mänijöitä ja pölökky siihen toriaukiolle niin pääsis nuo työttömät kirvesmiähet hommiin. Roskarukalle sais panna sen hirttolavan pystöön kanssa kö kyllä niilä pääsylippujen tuloilla aina yhen pyövelin elättää kö kiikussa roikkujia sielä piisais.

    • Urban Cowgirl

      Voi kauhia miten on niskavillat pystyssä näitä lukiessa.... kamalaa jännitystä =)

    • Muistan jotain

      Muistan että joskus 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa oli juttua siitä että Harrbådan liepeillä kyttäsi ja kaahasi joku jengi autolla ilman valoja. Kun näkivät muita autoilijoita niin lähtivät perään, ajoivat melkein persauksiin kiinni ja sitten valot päälle niin että kuskit säikähtivät "pimeästä tullutta valoilmiötä". En muista montako ulosajoa siellä tapahtui, tai läheltä piti-tilannetta. Kuulemma autoa ja tyyppejä ei saatu koskaan kiinni.

      Mikä legenda tai juttu siihen Länsipuiston suihkualtaan patsaaseen liittyi, kun sitä sanotaan usein fallossymboliksi?

      Ykspihlajassa sataman lähellä eli rannan puolella oli aikoinaan talo joka muistutti kummitustalon ja Peppi Pitkätossun talon välimallia, se purettiin varmaan myös joskus 80-90-luvun vaihteessa mutta sanottiin että siinä talossa olisi tapahtunut jotain synkkää ja siksi oli hylätty. Se talo näkyi tielle toisen talon takaa. Oltiin vielä lapsia tuolloin, ja kierrettiin se talo kaukaa.

      Koivuhaan Mustametsä oli myös jotenkin pelottava paikka, ja lapsia kiellettiin menemästä sinne. (Ehkä kuitenkin vain siksi koska siellä liikkui paljon hirviä, ja muistan kun hirvi jahtasi minua ja kaveriani metsän ja jalkapallokentän reunalla joskus 1983-84. Onneksi elukka kääntyi kannoillaan ja painui takaisin metsään, säikähti varmaan kun kaverin isä tuli kentän laidalle huutamaan) :-D

      • Kreivi Krapula

        Muistan kanssa sen talon olisipa jännä tietää mitä synkkää sielloli sattunut?


    • 80-90luvun kla:nen

      Bingo oli hoikkamies joka ajeli pienellä naisten pyörällä. Osasi myös kävellä reippaasti muovipussi kädessä.hän pureskeli kieltä hampaillaan.

      • kla2

        Tiesittehän Mäntykankaan koulussa aikoinaan toimineen sotilassairaalaan? Alakerran liikuntavälinevaraston perältä lähti vielä minun kouluaikanani tunneli, joka olisi kuulemma johtanut kalmistoon. Sitä pitkin vietiin sairaalassa kuolleet aikanaan. Itse uskaltauduin vain suuaukolle asti mutta jotkut menivät tunnelia pitkin niin pitkälle kuin uskalsivat. Liekö olisi kalmistoon asti vielä päässyt...


      • ei tunnelia ookkaan
        kla2 kirjoitti:

        Tiesittehän Mäntykankaan koulussa aikoinaan toimineen sotilassairaalaan? Alakerran liikuntavälinevaraston perältä lähti vielä minun kouluaikanani tunneli, joka olisi kuulemma johtanut kalmistoon. Sitä pitkin vietiin sairaalassa kuolleet aikanaan. Itse uskaltauduin vain suuaukolle asti mutta jotkut menivät tunnelia pitkin niin pitkälle kuin uskalsivat. Liekö olisi kalmistoon asti vielä päässyt...

        Höpö höpö. Antinkatu on kaivettu syvältä ja mitään tunnelia ei ole tullut eteen. Ei sieltä lähtenyt tunnelia minnekkään.


      • Tunnelirotta
        kla2 kirjoitti:

        Tiesittehän Mäntykankaan koulussa aikoinaan toimineen sotilassairaalaan? Alakerran liikuntavälinevaraston perältä lähti vielä minun kouluaikanani tunneli, joka olisi kuulemma johtanut kalmistoon. Sitä pitkin vietiin sairaalassa kuolleet aikanaan. Itse uskaltauduin vain suuaukolle asti mutta jotkut menivät tunnelia pitkin niin pitkälle kuin uskalsivat. Liekö olisi kalmistoon asti vielä päässyt...

        Kyllä, se on totta.Kalmistolta lähtee tunneli Mäntykankaalle ja siitä aina Ykspihlajan koululle, mikä myös oli sotasairaalana.Nyt tunneli on varmaan jo romahtanut monestakin kohtaa. Itse olimme 80:tä luvun alussa siinä isossa kalmiston "mökissä" juomassa kaljaa vanhassa hevos ruumisvaunussa ja sieltähän se tunneli lattialankkujen alta lähti Mäntykankaalle .Jonkin verran käveltiin sitä tunnelia pitkin, mut käännyttiin takas, kun ei ollut kun tulitikkuja ja sytkäreitä, millä ei kauan valoa saanut tunneliin. Näissä monissa mökeissä lattialankkujen alla näkyi ihmisen kalloja ja luita, onkohan jo nykyään kerätty pois, vai jätetty sinne?En tiedä Mäntykankaasta, mutta Ykspihlajassa koululla on muurattu tiiliseinä tämän tunnelin loppupäähän.


      • röbö
        Tunnelirotta kirjoitti:

        Kyllä, se on totta.Kalmistolta lähtee tunneli Mäntykankaalle ja siitä aina Ykspihlajan koululle, mikä myös oli sotasairaalana.Nyt tunneli on varmaan jo romahtanut monestakin kohtaa. Itse olimme 80:tä luvun alussa siinä isossa kalmiston "mökissä" juomassa kaljaa vanhassa hevos ruumisvaunussa ja sieltähän se tunneli lattialankkujen alta lähti Mäntykankaalle .Jonkin verran käveltiin sitä tunnelia pitkin, mut käännyttiin takas, kun ei ollut kun tulitikkuja ja sytkäreitä, millä ei kauan valoa saanut tunneliin. Näissä monissa mökeissä lattialankkujen alla näkyi ihmisen kalloja ja luita, onkohan jo nykyään kerätty pois, vai jätetty sinne?En tiedä Mäntykankaasta, mutta Ykspihlajassa koululla on muurattu tiiliseinä tämän tunnelin loppupäähän.

        Omana ala-asteaikanani 2000-luvun alussa käytiin pikkupoikina tutkimassa varaston nurkkia, ja betoniseinä siihen oli valettu. :)


      • Shalhuubi
        Tunnelirotta kirjoitti:

        Kyllä, se on totta.Kalmistolta lähtee tunneli Mäntykankaalle ja siitä aina Ykspihlajan koululle, mikä myös oli sotasairaalana.Nyt tunneli on varmaan jo romahtanut monestakin kohtaa. Itse olimme 80:tä luvun alussa siinä isossa kalmiston "mökissä" juomassa kaljaa vanhassa hevos ruumisvaunussa ja sieltähän se tunneli lattialankkujen alta lähti Mäntykankaalle .Jonkin verran käveltiin sitä tunnelia pitkin, mut käännyttiin takas, kun ei ollut kun tulitikkuja ja sytkäreitä, millä ei kauan valoa saanut tunneliin. Näissä monissa mökeissä lattialankkujen alla näkyi ihmisen kalloja ja luita, onkohan jo nykyään kerätty pois, vai jätetty sinne?En tiedä Mäntykankaasta, mutta Ykspihlajassa koululla on muurattu tiiliseinä tämän tunnelin loppupäähän.

        Tunneleita on itseasiassa osalta matkaa tarkoituksella romahdutettu joskus 50 tai 60 luvulla. Isäni on ollut niitä purkamassa kun olivat niin vaarallisia oltuaan parikymmentä vuotta ilman mitään huoltoa. Hän on nähnyt ne sodanaikaiset piirustuksetkin että missä ne ovat kulkeneet ja vaikka puhutaan tunnelista, niin siellä on ollut myös joku huonekin maan alla ja lisäkäytäviä muualle kaupungissa jotka kuitenkin oli suljettu. Hän joskus kertoi siitä että siellä oli ollut vettä pohjalla missä ampuivat ja pienellä paukulla ne oli purettu ettei kukaan putoa niihin maan läpi. Sen muistan hänen sanoneen että kun ne oli pamautettu niin kukaan ei käynyt tarkastamassa tulosta. Naureskeli myös että ihmiset olivat puhuneet maanjäristyksestä seuraavana päivänä vaikka paukuttelivat varpaitten alla. Tästä purkamisesta joku kaupungilla töissä siihen aikaan ollut tietäisi ja osaisi etsiä arkistosta kartatkin näistä onkaloista koska ainakin isäni mukaan syy siihen purkuun oli uutiset olikohan nyt alankomaista vai mistä, missä ihmisiä oli pudonnut johonkin ensimmäisen maailmansodan aikaiseen tunneliin, niin täällä sitten on ilmeisesti herätty että niitä käytäviä pitää purkaa, ja varmasti siihen on rakentaminenkin vaikuttanut että pitää saada pois alta sellaiset tyhjät ja vaaralliset kolot.

        En ihmettele yhtään että kaikki sinne menneet aukot on muurattu umpeen koska kukaan ei uskalla lähteä purkamaan.


    • El Saviour

      Olen kuullut aikanaan juttua että radan varrella soramonttujen kohdalla olisi ollut pistoraiteita jotka olisivat johtaneet monttujen pohjalle ja jonne olisi aikoinaan upotettu junanvaunuja?

      pelottava paikka lapsuudessa oli honkaharjun/veteraanikodin nurkilla ollut maanalainen ruumishuone, jonne peloteltiin menemästä, sekä katariinan kalmisto, jossa tosiaan peloteltiin, että siellä voi olla elossa olevia ruttobakteereja..

      Muistuu myös mieleen, että Isokylän ala-asteella istuttiin aikanaan pimeässä pommisuojassa ja odoteltiin Saatanan saapumista jostain nurkasta, isommat pojat kun olivat kuulemma palvoneet Saatanaa juuri siellä pommisuojassa ja heti kun jotain kuului jostain rapinaa, niin juostiin niin perkuleen kovaa karkuun... :D

      • :-)

        Voooi ihana isokylä tuitui


    • hui..

      Muistan kun yhden likkakaverin ja poikakaverien kanssa isokylän ala-asteella väsättiin spiritismi lauta ja siihen kirjaimet ja kutosia piirrettiin. Kirkas juomalasi laitettiin laudalle ja sinne alle sormus. Sitten kaikki pistivät lasinpäälle sormensa ja katsottiin mihin kirjaimiin lasi meni. Ja siellä pommisuojassa juurikin oltiin.. Hyi että, kun sitä pitkää käytävää siellä mentiin pimeässä. Alkoi peliä pelatessa kuulua ääniä ja exit kyltin valo alkoi kirkastua välillä! ja pojat vielä kutsuivat pahoja luokseen ja käskivät tehdä pahaa joillekin henkilöille.. Eli ei olla varmaan ainoita jotka siellä ovat pahuuksia kutsuneet? Tämä tapahtui joskus 1998-2000 vuonna, en muista tarkalleen.

    • venomm

      Keskussairaalan piippuun on joskus aikoinaan hirttäytynyt mies, olikohan ihan sairaalan talonmies.
      Sitäkään ei tiedetä kuinka kauan se siellä roikkui, mutta jonkin aikaa kun ihmettelivät mihin mies on joutunut.
      Sairaalan piippu on sen takia niin korkea, koska siellä poltettiin kaikki ihmiskrääsä mikä leikattiin irti ihmisestä. (mm. pienet keskoset, abortit, raajat ym...)
      Se savu oli vähän kuin Hitlerin tuhoamislaitosten piipusta.

    • Kis kis,älälähresinn

      Kokkolassa ollut myös margariinitehdas, missä on kissoista tehty rasvaa.Oli kaupunkilaiset kummissaan, kun lemmikit hävis.Myöhemmin selvisi, että niistä oli tehty margariinia.

    • Heikki .

      Torikauppiaana oli 1960 luvulla Ruotsalosta rintava Aili.Rinnat olivat niin suuret,että Aili liikkui maitokärryillä,rinnat kärryjen päällä.Myi perunoita.

    • huhhahhei
    • Njet molotov

      Vanhalla asevarikolla, vielä sen toiminta aikana on pidetty sotavankeja.Ja koulutettu salaisia agentteja.

    • mehujussi

      Kokkolan kirkko paloi loppiaisyönä 1958. Kaverin isä oli katsellut paloa Koivuhaan kerrostalosta. Oliko Koivuhaassa kerrostaloja jo vuonna 1958? Anyway...Olen kuullut urbaanin legendan et uuden kirkon torniin ristiä asentamassa ollut työmies olisi tippunut alas ja kuollut? Muistaako kukaan vanhempi moista työtapaturmaa?

      • Matkalla MAINEESEEN

        Koivuhaan kuppaset kylymät kerrostalot pykättiin joskus 70-luvun puolilla välis, jotta mene johnaki hoitoon äläkä häiritse alati kasvavaa supersaittia >>> get a hell >>


      • Sukua

        Kokkolan uutta kirkkoa rakentamassa ollut työmies kuoli pudottuaan rakennustelineiltä. En tiedä hänen pudonneen ristin asennuksessa mutta saattaa se olla niinkin.


    • onko perää

      Harbodan majakalla pesii tälläkin hetkellä jotain mustavaatteista jengiä. Tarina kertoo ettei polisitkaa niitä viitsi mennä tsekkaamaan. Nuorison kertoman mukaan tosi pelottavaa jengiä. Onko joku viimeaikoina kävässyt siellä

      • venomm

        Mitä lie saatananpalvojia, teini hössötystä eikä niihin kukaan kiinnitä huomiota, poliisitkin nauraa sille porukalle.


      • Pe-pe-lotti

        Tosi on. Kerran eksyin iltahämärissä sinne lenkille, niin mustakaapu pukuiset kiersivät majakkaa ja kuului:aumm aummm, aumm,aummm.Pitivät jotain uhrimenoja?


    • karmivat tarinat

      Kertokaapa nyt lisää tuosta Kåla-montusta? Onko siellä tosiaan ihmisen luita... kammottavaa. Mitä lie muut soramontut (ne kuivuneetkin) pitävät sisällään... Entä mikäs vanha tehdas on tuolla Rödsössä Kaukobackantien/Söderbackavägenin varrella on, vähän kauempana tiestä... Näkyy kuitenkin, kun tietää mihin katsoo/milloin katsoo, kun ohi kulkee. Kaksi kerroksinen, harmahtava rakennus, jonka välittömässä läheisyydessä on asuttu omakotitalo. Tuo kyseinen tehdasrakennus on kuitenkin ollut autiona ties kuinka pitkään, näyttäisi että osa tehtaasta kivestä ja osa puusta. Osaisiko joku kertoa jotain, mistään ei löydy tietoa...?

      • &&&&

        se on vanha nahkatehas...


      • nuuskija1

        Kävin tässä pari kesää sitten parin kaverin kanssa hiippailemassa kyseisessä rakennuksessa, kun erästä kiinnostaa hylätyt paikat. Kuulemma viereisen omakotitalon perheen entinen nahkatehdas, ainakin näin talon emäntä kertoi. Nykyään näytti siltä että käytetään vain varastona.


    • hyi kauhia

      Kaveri kertoi vuosia sitten samoilleensa hieman kauempana Elbasta (olisiko juuri ollut tätä Harrbådan aluetta, mene ja tiedä) ja löytäneensä pienen mökin, joka oli paljastunut saatananpalvojien mökiksi. Näistä mökeistä on kerrottu ennenkin, mutta joidenkin lähteiden mukaan niitä ei ole koskaan ollutkaan olemassa. Kiinnostaisi tietää, mikä on totta?

      Eikös Halkokarin vanhalla/jo rappeutuneella tanssilavallakin aikoinaan tapahtunut yhtä sun toista...

      • venomm

        Harbodan majakan juuressa on kaverin kesänvietopaikka, ollut jo ties 30 vuotta :D
        Omistaa mökin, tontti lie kaupungin vuokratontti.


      • Laaksonenn

        On halkokarin tanssilavalla kaikenlaista tapahtunut. Legendan mukaan joku on tullut väärät pöksyt jalassa sieltä kotiin, huh huh!


      • kiddo

        Harbådan lähellä oli vielä pari vuotta sitten kokonainen kylä keskellä metsää. Onko kukaan muu käynyt siellä? Itse käytiin useaan otteeseen kuvailemassa.
        Se oli siinä ku ajetaa harbådaan päin, niin vasemmalla puolella tiestä n. 1km päästä. Siellä oli noin kymmenen pientä mökkiä jotka näytti niiku ois vauhilla hylätty. Kamoja vielä paikalla. Oon niistä monia jututtanu, mutta ei kukaan tunnu tietävän miten ne oli. Niissä sisällä näky aina välillä merkkejä hämäristä hommista. Kuiteski pari vuotta sitte syksyllä ku käytii ehtimäsä niitä, niin ei enää näkyny. Tapasin jonku paikalisen sielä alueella kävelyllä, ja hän sano että ne on poltettu pois. En tiä oisko palokunta käyny sen takia polttamassa jos sinne hakeutu kaikkia hyypiöitä.


    • Kyssälä

      Ja neiti jaakko ja kyssälä, joka ei ollut niin riski, mutta jäntevä.

    • Sikarin muotoinen

      Ulkoavaruuden humanoidit kävivät kaivamassa kuoppia outokummun takana vanhan crossiradan lähellä.

      • Kuopan-Kaivaja

        Hei ne kuopat oli kaivettu Laajalahen mehtikköön ja yksi lähelle motorataa eikä edes poliisi osannu selittää millä konstilla kuopat oli kaivettu. Ne oli isoja neliön muotosia kaks metriä syviä monttuja ja epäilenkin jonkun suunnitelleen salaista joukkomurhaa mutta se veti vesiperän koska poliisi käski täyttää ne ruumiskuopat.


    • Pakoon juossut

      50-60-luvulla oli todella pelottava risuluutakauppias alias PASKAJAAKKO. Muistan hänen oikean nimenkin,mutta jätetään nyt kuitenkin kertomatta. Pitkä takkuinen tukka ja parta. Vaikka oli miespuolinen,kulki kuitenkin hame päällä. Oli lisäksi erittäin agressiivinen ja kovaääninen.

    • legendaa1

      Harbodan nokalla on sellanen vanha mökki, jossa kummittelee, aikoinaan harbodan nokan edustalle oli uponnut laiva.
      Laiva oli kyydinnyt avioparia joka oli mennyt naimisiin, laiva upposi, miehistö ja mies myös.
      Naisesta tuli merenneito joka näkyy sumuisella ilmalla harbodan nokalla mökin edustalla.
      Naisen sielu on kuulemma jäänyt majakan sisälle itkemään ikävää...

      • buuuuuu1

        Mäntykankaan koululta lähti kuulemma käytävä verkosto satamaan, teatteriin, kalmistoon, lyseoon punaisen lyhdyn alakertaan ja ties minne. tarinan kuulin joskus 80-90 luvun vaihteessa, tuntui silloin jännittävältä. Kalmistossa liikui kuulemma joku kummitus, tais olla joku nainen "muistaakseni. :)))


    • Kostaja liikkeellä

      Humanoidit ovat kaapanneet valkopukuisia mannerheimin aukiolla keskiyön jälkeen. Siellä ei pitäisi liikkua yöllä yksin. Ovat kai kesäisen tulipalonkin aiheuttaneet ja nyt on tullut kostamaan tulipalossa kuollut koira!

    • Philippe

      Tietääkö joku jotain vielä hiljattain nykyisen minimanin takana lounaaseen päin pusikossa sijainneesta vanhasta tehdasrakennuksesta, jotain muutakin autiotaloa siellä oli? Nykyään purettu, pelottava paikka, hirttosilmukkaa sun muuta krääsää löyty... Mites Rimmin koulu?

      • Roska repa

        Se oli Harjun roska-auto kuskin pääkallo paikka, joskus kasikyt luvulla.


      • argyhfjihl
        Roska repa kirjoitti:

        Se oli Harjun roska-auto kuskin pääkallo paikka, joskus kasikyt luvulla.

        No, kyllä minä uskon että se oli pääkallo, mutta mikä paikka? Housunpaikka, renkaanpaikka tai joku muu paikka, mikä?


    • huiii!

      Missä ne soramontut, joissa on välillä katoilevia miehenmentäviä, ihmisiä imeviä käytäviä? Onko osoitetta jollekin tielle, joka vie lähelle?

      • Montun*Kontio

        Aja kaupungista Vaasantietä risteykseen, josta kääntyy vasemmalle tie isokylään niin heti sen jälkeen siinä Vaasantien oikealla puolen on kaksi puomilla estettyä hiekkatietä mistä voit kävellä montulle mutta varo niitä metsässä näkyviä pulleita jätesäkkejä niissä on kuolleita koiran raatoja, jotka paikkaa asuttava karhu on kaivanut ylös kuopistaan ja kalunnut ne paljaille luurangoille, tältä varalta myös jänisräikkä on hyvä pitää matkassa, koska sitä karhu kavahtaa.


      • Maikki ja Tahvo

        Älä lähäre sinne, sieltä nousee uhvo!


      • 90-Luvun lapsonen
        Maikki ja Tahvo kirjoitti:

        Älä lähäre sinne, sieltä nousee uhvo!

        Oon aina luullu että kokkola on lässynlässyn kaupunki että mitää ei tapahu ja kuulu. Mutta taisin olla väärässä täällä on aika mielenkiintosia legendoja. Kertokaa lisää noita 60-80 luvun juttuja niin ihania ja jänniä lukea. :-D


      • Mooore
        90-Luvun lapsonen kirjoitti:

        Oon aina luullu että kokkola on lässynlässyn kaupunki että mitää ei tapahu ja kuulu. Mutta taisin olla väärässä täällä on aika mielenkiintosia legendoja. Kertokaa lisää noita 60-80 luvun juttuja niin ihania ja jänniä lukea. :-D

        Mäki halun kuulla lisäää


      • saantgbas
        90-Luvun lapsonen kirjoitti:

        Oon aina luullu että kokkola on lässynlässyn kaupunki että mitää ei tapahu ja kuulu. Mutta taisin olla väärässä täällä on aika mielenkiintosia legendoja. Kertokaa lisää noita 60-80 luvun juttuja niin ihania ja jänniä lukea. :-D

        Kokkola ON lässynlässyn kaupunki, sen takia meidän pitää täällä keksiä näitä juttuja


      • Huiii!!
        Maikki ja Tahvo kirjoitti:

        Älä lähäre sinne, sieltä nousee uhvo!

        Mikä on uhvo? Soramontussa asuva Näkki-hirviö?


      • huiii!
        Montun*Kontio kirjoitti:

        Aja kaupungista Vaasantietä risteykseen, josta kääntyy vasemmalle tie isokylään niin heti sen jälkeen siinä Vaasantien oikealla puolen on kaksi puomilla estettyä hiekkatietä mistä voit kävellä montulle mutta varo niitä metsässä näkyviä pulleita jätesäkkejä niissä on kuolleita koiran raatoja, jotka paikkaa asuttava karhu on kaivanut ylös kuopistaan ja kalunnut ne paljaille luurangoille, tältä varalta myös jänisräikkä on hyvä pitää matkassa, koska sitä karhu kavahtaa.

        "Aja kaupungista Vaasantietä risteykseen, josta kääntyy vasemmalle tie isokylään niin heti sen jälkeen siinä Vaasantien oikealla puolen on kaksi puomilla estettyä hiekkatietä mistä voit kävellä montulle mutta varo niitä metsässä näkyviä pulleita jätesäkkejä niissä on kuolleita koiran raatoja, jotka paikkaa asuttava karhu on kaivanut ylös kuopistaan ja kalunnut ne paljaille luurangoille, tältä varalta myös jänisräikkä on hyvä pitää matkassa, koska sitä karhu kavahtaa."

        Thanks a lot Nalle!


    • 80-90l kokkolalainen

      Kalmisto oli hyväpaikka. En tiedä onko enää olemassa. Sijaitsi 90-l länsipuiston koulun vieressä. Siellä on nähty haamuja, kuultu ääniä. Se oli ainakin silloin kutupaikka. Olen myös kuullut, että jotkut oppilaat olisivat 90-l ryöstäneet rahalippaan hakalahden koululta, josta ei kuitenkaan ollut todisteita. 90-l myös paljon seikkailtiin sairaalan alakerran sokkeloissa, lähellä ruumishuoneita. ja se oli jännitävää. 90-l oli joku isomies,jota juostiin aina pakoon ja lujaa. Aina kun hänet nähtiin tulevan vastaan, niin pakosalle. En muista miksi.

    • iki tarjoilija

      seura huoneella kummittelee ainakin yksi entinen tarjoilija. En nyt muista nimeä mutta kun ravintola on kiinni esim. Joulun pyhinä niin hänet merkitään vuorolistaan.
      Itse näin rouvan pari kertaa vilaukselta 90- luvulla kun tyoskentelin siellä. Toisella kerralla työkaverin kanssa luultiin että joku yrittää piiloutua yläkerran paariin kun nähtiin jonkun vilahtavan sinne mutta mitään ei löytynyt vaikka taskulampun kanssa tutkittiin jokapaikka.(jos joku muistaa nimen niin lait tänne)

      • Hostellin-Salaisuus

        Se mikään tarjoilija ollu vaan Seurahuoneen Elsi-kummitus, jonka vaeltava sielu etsii murhaajaa, kunnes totuus tulee julki kuka muurasi hänen hotellihuoneensa oven umpeen jättäen hänet kamariinsa maatumaan. Onneksi remonttimiehet löysivät tuon salaisen hautakammion aikoinaan ja Elsin kalmo pääsi haudan lepoon mutta sielu saanee rauhan vasta, kun totuus paljastuu siihen saakka joudumme toisinaan pitämään seuraa Elsille halusimmepa sitä tai sitten emme.


    • TTU58

      Kokkolassa asuneena muista kun joskus 60-70 lukujen taiteessa menimme kaverini kanssa elbaan uimaan niin siina raviradan metsikössä oli jokin ihme paikka.Hyytiäinen tai jotain sinepäin,meitä oli varoiteltu että siellä on joku mies joka huutaa ja möykkää kun siitä kulkee ohi,ei kuitenkaan koskaan ko tyypiä nähty.

    • Tuuree

      Muistuipa mieleeni eräs kertomus ehkä 70 luvulta. Eräs kokkolalainen mies oli pyrkinyt ravintola seurahuoneelle, portsari oli sanonut tälle miehelle ettei pääse sisään kun on liikaa humalassa. Tähän mies oli todennut (kyllä mine päässee) ja oli poistunut paikalta. Hetken kuluttua samainen mies oli ajanut maasturilla ravintolan ovesta sisälle. En tosin tiedä onko tällaista koskaan sattunut mutta näin kerrotaan tapahtuneen.

      • portsasaari

        Se oli Jonne ja auto oli land rover.Sama mies ampui polliisilaitosta,kun jahtasi erästä konstua


      • juna-aseman tanssija
        portsasaari kirjoitti:

        Se oli Jonne ja auto oli land rover.Sama mies ampui polliisilaitosta,kun jahtasi erästä konstua

        Jep. Jonnehan se oli. Mikä oli tämä tanssija juna-asemalla? Muistaakseni ilmestyi aina samaa junaa vastaan ja alkoi tanssimaan.


      • Autolla sisään

        Ainakin joskus 90-luvun puolenvälin jälkeen Vaakunan (taisi olla vielä Kantarellis tuolloin?) Hulluun Pulloon ajettiin autolla terassin kautta sisään ;D Siitä taidettiin jopa tehdä radiomainos, joka herätti paheksuntaa tietyltä taholta.


      • tanssi p-paikalla
        juna-aseman tanssija kirjoitti:

        Jep. Jonnehan se oli. Mikä oli tämä tanssija juna-asemalla? Muistaakseni ilmestyi aina samaa junaa vastaan ja alkoi tanssimaan.

        Muistan itsekkin tuon tanssijan. Mikähän oli hänen tarina? Vai vieläkö käy tanssimassa?


      • Änäkkälän Ajattelija
        juna-aseman tanssija kirjoitti:

        Jep. Jonnehan se oli. Mikä oli tämä tanssija juna-asemalla? Muistaakseni ilmestyi aina samaa junaa vastaan ja alkoi tanssimaan.

        Eikös hää ollunna Joensuun Elli, joka reissas Vr.n vapaalipul eestaas läpi Suomen koko elämänsä ajan ehtien sitä oikeaa kunnes juna vislas viimesen kerran ja Tuonelan resiinakuski nouti poies?


      • Ei varmaa tietoa
        portsasaari kirjoitti:

        Se oli Jonne ja auto oli land rover.Sama mies ampui polliisilaitosta,kun jahtasi erästä konstua

        Mielestäni Viking kumifirman isäntä ajoi Roverilla oven läpi??


      • vas nurkkapöytä
        juna-aseman tanssija kirjoitti:

        Jep. Jonnehan se oli. Mikä oli tämä tanssija juna-asemalla? Muistaakseni ilmestyi aina samaa junaa vastaan ja alkoi tanssimaan.

        Kuka muistaa legendaarisen portsari Aaken !Vanhan Kallen portsari,haukkoi happea,kuin maalle nostettu ahven !


      • angki
        juna-aseman tanssija kirjoitti:

        Jep. Jonnehan se oli. Mikä oli tämä tanssija juna-asemalla? Muistaakseni ilmestyi aina samaa junaa vastaan ja alkoi tanssimaan.

        Mulle kerrottiin aikanaan, että miehen muualla opiskeleva tytär oli kuollut ja mies siitä seonnut. Saapui siksi aina rautatieasemalle odottamaan, josko tytär seuraavalla junalla tulisi takaisin.


      • maxwell1
        vas nurkkapöytä kirjoitti:

        Kuka muistaa legendaarisen portsari Aaken !Vanhan Kallen portsari,haukkoi happea,kuin maalle nostettu ahven !

        Työkaverina pari vuotta!


      • maxwell1
        portsasaari kirjoitti:

        Se oli Jonne ja auto oli land rover.Sama mies ampui polliisilaitosta,kun jahtasi erästä konstua

        Siansilmää jahtasi, mutta se oli laitettu putkaan suojaan.


      • hauenjölli
        vas nurkkapöytä kirjoitti:

        Kuka muistaa legendaarisen portsari Aaken !Vanhan Kallen portsari,haukkoi happea,kuin maalle nostettu ahven !

        muistan hyvinkin!kateltiin ikkunoista nyrkkeilymatseja.


    • Dr Dead Meet

      Siinä Kaarlelankirkon ja seurakuntatalon välissä oli viherkentällä kumpare, josta laskeutuivat jyrkät portaat ovelle mistä pääsi maan uumeniin johonkin pitkään holviin, joka päättyi tiiliseinään. Kävin siellä pikkupoikana usein 60-luvulla kamujen kanssa pelkäämässä ja muistan miten siellä haisi kuolema tai niin me poikien kanssa tuumailtiin. Onko sitä holvia nykyään olemassa tiedättekö yhtään?

      Ps... Olisi muutama karmiva juttu siitä luolasta tiedossa :)

      • Kyrkan kovanaamat

        Hee.. muistanpa hyvinki siinä kalmankammiossa otti pari veljestä mittaa toisistaan kiistelemällä kumpi syö sieltä löytyneen iljettävimmän tuhatjajalkasen tai jotain niin tää toinen "Nurskan" pojista löysi nurkasta muumioituneen hiiren ja alkoi järsimään siltä päätä irti ja oksensi samantien niin veli alkoi ahmimaan niitä sen oksennuksia ja voitti kisan. Palkintona oli muistaaksein pullo kiljua, joka ei niille maistunutkaan niin juotiin se muiden poikien kanssa omiin nassuihin ja oltiin mukamas päissään.


    • kikkelby kokkelis

      Jeppis on se ykkönen

    • Museo Mike

      tai oliko Nikke? En muista nimeä tarkkaan, mutta se kaveri, joka kulki ensin portin ohi, peruutti hetken kuluttua takaisin ja kurkisti portista. Halkokarin uimarannalla kaverilla oli päällään jonkin sortin neulotut uikkarit. Aika oli 50- 60 lukujen tienoilla. Muistaako kukaan tarkemmin asiaa?

      • lipasinn

        Oletteko kuulleet huhua että Hakalaxin vakioasiakkaat olisivat vampyyrejä?


      • fvza
        lipasinn kirjoitti:

        Oletteko kuulleet huhua että Hakalaxin vakioasiakkaat olisivat vampyyrejä?

        "Oletteko kuulleet huhua että Hakalaxin vakioasiakkaat olisivat vampyyrejä?"

        Kerro kaikki! Onko joku joskus saanut vampyyrin kimppuunsa vai näyttävätkö vaan vampoilta? Mistäs tämmöinen huhu on lähtenyt liikkeelle, onko siihen jokin syy? Kyllähän vampyyreitä oikeasti on olemassa, joten kyllä on täysin mahdollista!
        www.fvza.org


      • Doctor von hellsing
        fvza kirjoitti:

        "Oletteko kuulleet huhua että Hakalaxin vakioasiakkaat olisivat vampyyrejä?"

        Kerro kaikki! Onko joku joskus saanut vampyyrin kimppuunsa vai näyttävätkö vaan vampoilta? Mistäs tämmöinen huhu on lähtenyt liikkeelle, onko siihen jokin syy? Kyllähän vampyyreitä oikeasti on olemassa, joten kyllä on täysin mahdollista!
        www.fvza.org

        Höpö höpö trolli!
        Tosin on veressä kyllä runsaasti proteiinia ja glukoosia joten se kelpaisi ravinnoksi muuten mutta hemoglobiini kyllä saattaisi nousta liian korkeaksi jos ei sattuisi olemaan perinnöllinen hemofilia eli verenvuoto tauti mitä esiintyy muun muassa askenashijuutalaisilla suvuilla jonka jäsen oli esim. vlad "tepes" draculalla josta legendat vampyyreistä ovat saaneet alkunsa.

        Uskoisin tosin hemofiiliaa sairastavien nykypäivänä hoitavan sairauttaan ihan lääketieteellisin keinoin veriplasmasta saatavilla veren hyytymiseen vaikuttavilla proteiineilla joten syytä hirmuhallitsijoiden aiheuttamaan keskiaikaiseen pelkoon ei ole nykypäivänä. :-D


      • Type o negative
        Doctor von hellsing kirjoitti:

        Höpö höpö trolli!
        Tosin on veressä kyllä runsaasti proteiinia ja glukoosia joten se kelpaisi ravinnoksi muuten mutta hemoglobiini kyllä saattaisi nousta liian korkeaksi jos ei sattuisi olemaan perinnöllinen hemofilia eli verenvuoto tauti mitä esiintyy muun muassa askenashijuutalaisilla suvuilla jonka jäsen oli esim. vlad "tepes" draculalla josta legendat vampyyreistä ovat saaneet alkunsa.

        Uskoisin tosin hemofiiliaa sairastavien nykypäivänä hoitavan sairauttaan ihan lääketieteellisin keinoin veriplasmasta saatavilla veren hyytymiseen vaikuttavilla proteiineilla joten syytä hirmuhallitsijoiden aiheuttamaan keskiaikaiseen pelkoon ei ole nykypäivänä. :-D

        Niin ja taitaa olla bloodymary paukuista, tappelussa tulleista verisistä nenistä ja puremista peräisin nuo hakalaxin legendat vamppyyreistä


    • väinömasa

      masa ja väiski koivuhaasta.

      • jojoooj mieskla

        ne on homoja, hyviä rakastelemaan


    • iso-setä

      terkkuja kaikille, jotka olivat 80-luvun loppu puolella länsipuiston koulussa, meininki oli rentoa, mutta kovaa. siellä oli opettajana mm. haamu, klinikka, palikka, keltsi, jne, en enää muista kaikkien lempinimiä

    • Tauno ----

      Suomen Tivoli ja Pepita norsu,Kärkkäinen ,siinä kevään merkit Kokkolassa!

    • juuhuuhii

      Kertokaa lisää!

    • 69 patriot rocket

      En tiedä mutta iso jytky on kyllä paras legenda ikinä

    • Urbaani legenda

      lienee sekin, että kaupungissa ei ole yhtään vasuria tai demaria enää.

      • satamakatu 9

        Kommunismi on kuollut pihlajasta,,hikiduunarit ajaa öky audeilla ja mersuilla.Työväentalollakin soi tango.Ei aatteen lauluja enää.Ja missä on Vappumarssi,aattteen hengessä?


    • KukkuPöö

      80-, 90-luvun taitteessa Ykspihlajan siirtolapuutarhan takana oli ennen vanhan autopurkaamon hallin jämä ja tontin alueella kuoppa, josta löytyi luita. Koosta päätellen olivat varmaankin hirvenluita.
      Samaisessa metsässä kun käveli Öjan suuntaan niin polun varrelle oli rakennettu hieman leikkimökkiä suurempi "erakon maja" jonka sisällä oli vanha valurautainen kamina. Parin kolmensadan metsin päässä majasta oli metsässä maansisään kaivettu bunkkeri, jonne pääsi sisään kun luukkua ei enää ollut.
      Näiden stoorien säestämänä kaverin kanssa kekseimme hurjia stooreja Kokkolan alla kulkevasta tunneliverkostosta, joka oli kaivettu ensimmäisen maailmansodan aikoihin ja jota myöhemmin salakuljettajat laajensivat ja hyödynsivät laittoman viinan tuonnissa. Meidän stooreissa tunnelit alkoivat kantasatamasta ja lahdenperästä ja jatkuivat aina keskustan läpi torkinmäelle saakka.
      Olen joskus ennenkin törmännyt levittämäämme potaskaan kun joku hyväuskonen on asiaa tohkeissaan kertonut (yleensä myös ovat väittäneet tunneleissa käyneensä). On siinä pokassa pitämistä :)...

    • Peskää aivonne

      Uusin legenda: Kokkolassa asuu terroristi johtaja pieni lihava ja pönäkkä niin kuin natsisika tjoka suoltaa täyttä natsisiansaksaa samalla salaa ihmisiä aivopessen

      • nils alfred

        Yksi legenda,,,Jaloviina Indola.Mainio varaosamyyjä.


    • siinäpä mies

      Kuka muistaa Mallotin Kustin.

      • Keke the Geek

        erittäin miellyttävä mies! -maksoi aina velkansa!


      • Keppepdlpe
        Keke the Geek kirjoitti:

        erittäin miellyttävä mies! -maksoi aina velkansa!

        Kustilla oli landcruiserissa matkapuhelin.... Vanha musta lankaeerikksonin luuri ja johto köytetty käsijarrukahvaan


    • varma tieto

      Mersussa se luuri oli.Keltainen oli MB väri.Kusti ajoi isoakatua ja puhui luuriin suuria asioita,,ja vuosi oli 1976 !

      • nu e he

        Mallotin maakeisari jota kusetettiin.


    • pätkä äijä

      Pieni-suurimies Allan Elg.

    • 75 syntyny

      80-90l elu ainakin tytti, pikku-marko, kirjaston vieressä paloi vanha iso puurakenkus jossa käytiin salaa tupakalla. halpa-Hallin vieressä oli ennen urheilukauppa ja rakennuksen piippuun oli tippunut joku mies. Urheilutalolla oli kova dicko pe iltaisin. Voi sitä aikaa.

    • Armoton Puuhevonen

      Yleisön pyynnöstä tarina jatkuu. Tiesittekös, että keskellä Kokkolan toria oli rangaistusväline jota kuulemma käytettiin ensimmäisen kerran vuonna 1705 se oli kaikkien rikollisten kauhujen lankku, jota kutsuttiin puuhevoseksi. Rikollisen oli istuttava terävällä lankulla määrätunnit ja rikosta kovennettaessa jalkoihin sidottiin lisäpainoiksi sen ajan pyssyjä niin voitte vain kuvitella miten tuskainen kipu ja tuomitun kiljuminen oli kauheaa seurattavaa mutta siitäkös yleisö vain hurmaantui. Puuhevosen uhriksi joutui vain miehiä ja eräskin talonpoika oli solvannut palovartijaa juovuspäissään niin puuhevevonen oli antanut hetkessä parin tunnin kyydit se oli aikamme vihatuin hevonen se vaikka hoitikin työnsä kuten kunnon hevosen kuuluikin.

      • Kuolon*Kuja

        Hyi hemmetti no siinä sai lähteä kotio kulkuset sökönä nilikat linkussa sen kaamean kaakin jäljiltä mahto siinä ruustinna ihimetellä mitä toi pehtoori kimittää.

        Tiiättekö vieläki pahempaa oli Kokkolan torin kujanjuoksu. Se oli 1600-luvun julmimpia rangaistuksia eikä muutes mitään legendaa. Homma pelitti sillee, et syytetty mies riisuttiin puolalastomaks ja pakotettiin juoksemaan jotain viiskyt äijän paririvin välisen kujan läpi eestaas ja jokanen hakkas raipolla selkään täysillä sen kus kerkis kunnes miespolo makas puolkuolleena jaloissa. Saattopa joku selvitä hengissäki ne vahvimmat nääs, ku taasen ne naiset jokka pääsi vähemmällä niitä hutkittiin vaan vitsoilla mutta meni siinäki hötäkässä monilta silimä puhki. Toi kujanjuoksu toimitettiin aikoja myöhemmin Suntin haassa kalastajien pyynnöstä kattokaas se oli kuulemma rattosaa viihdettä kalojen suomustamisen lomassa.


    • vsuhv

      Pakoputki Veikko!Todellinen rööriukko,jostain 70 luvulta!

    • NoitaVainoaja

      Vaikka Kokkolan noitavainon ajoilta ei ole kuin yksi kuolemaan tuomitun roviolla poltto tapaus, jonka arvellaan historiikin mukaan johtuneen muista syistä kuin noituudesta niin menetelmät joita käytettiin kuulusteluissa olivat karmivia. Noitien kuulusteluissa suosittiin kuulemma järeitä työkaluja kuten peukaloruuvia, joka pani mykimmänkin noidan laulamaan tunnustuksen julki tosin ainoa tunnettu syytettyjen pankolla istunut noita kaupungissamme oli joku lappilaisukko, joka säästyi roviolta, koska tuomari totesi, etteivät hänen taikansa olleet juurikaan kokkolalaisille vaarallisia ja sai luvan sovittaa tekonsa pimeän maakellarin vankeudessa.

      Jk. Tiettävästi niitä noitia oli enemmänkin, joita ruoskittiin huhujen mukaan öisin salaa mannerheiminaukion kauhujen kaakinpuussa mutta sehän olikin vain kuolemaa suotuisampi rangaistus noidalle kuin noidalle.

    • .............

      ..........

    • Hirvesnevan_Kuokkija

      Nim. NoitaVainoalle tiedoks sellanen sivuseikka, et peukaloruuvia on käytetty Kokkolassa vaan kerran tää on merkattu historiankirjoihin.

    • Nuukanevan-Uhrilampaat

      Aivan vihonviimeisten tietojen mukaan Käläviällä sijaitsee salaperäinen Nuukaneva, jonka tarkkaa olinpaikkaa ei tiiä ihte pirukaan. Ainut mikä on epävarmaa niin se, joka eksyi Nuukanevalle joutui paikallisen eläinpopulaation uhriksi eikä palannut koskaan enään ihmisten ilmoille. Ajattelin tän olevan kauhia juttu, koska Nuukanevasta on vast'ikään kirjoitettu kirjakin eikä se valottanut yhtään tätä legendaa elikkä tämä tiedoksi erityisesti Hirvesnevan_Kuokkijalle.

    • Saunaillansatoa

      Onko kellään tietoa selllasesta tyhjiä lastenvaunuja lykkäävästä naisesta, joka itkee hukuttamansa lapsensa perään jollain pikkutiellä Kokkolassa ja haihtuu sitte niinkö tuhka tuuleen? Kiinnostais tietää missä se tie on niin vois käydä kahtomassa näkyykö tätä kummitusta päiväsaikaan.

    • ijsvj

      Allan Elg.Pitkääkin lyhyempi mies.

    • PIkiruukinrakennus

      Haluttais tietää hylätystä rakennuksesta Pikiruukissa.. Sielä uusien rakennusten tyköö menee vasemmalle nii nökyy karu kivirakennus. Kuullu juttuja että ois parikertaa palanu ja lähtis tunneli kaupunkii päi. Pari kertaa käyty kattoon ja lastenvaunuja kaukaloita vaatteita yms. Yläkerrassa runkopatja. Kertokaa jos ootte kuullu jotai ;)

      • Kokkolako

        Niin puhut vissiin kanuuna2 jossa ainakin ennen salibandyä pelattiin? Vanha Valtion Lentokonetehtaan moottorikorjaamohalli, halli 6 eli ”Kalliohalli”. Siellä korjattiin sodan aikaan lentokoneiden moottoreita ja niitä kun koekäytettiin hallien ovet avoimina useampaa saman aikaan niin kuulema kaupungiin asti pauhas melko kovasti.
        Se kakskerroksinen kanuuna1 oli taas saman firman rakennuksia, sähkö- ja koneistushommia tehtiin siellä ja konttori sijaitsi yläkerrassa.
        Kaikki ne vanhat rakennukset siellä on
        ollu jollain tasolla armeijan käytössä ja 1950-luvulla siellä toimi kenttätykistöpatteri. Tunneleitahan on sodan aikaan mennyt tiedettävästi ainakin mäntykankaan ja kalmiston välillä että en ihmettelis vaikka tuollakin olisi jotain pätkiä mennyt, kaupunginarkistoissa näistä olis kartat.
        Joku niistä rakennuksista palo osittain -93 salaman iskusta.


      • Reijomajuri

        Tuota palaneen hallin kattoa tosirealisti kertoi yksin käsivoimillaan kannattaneen pelastustoimien aikana. Myöhemmin on tullut ilmi hänen olleen alkoholinvaikutuksen alainen sammutustöiden aikana.


    • Hullukkolako

      Urbaanilegendat ovat mielenkiintoisia, kiitos näistä. Sen sijaan legendaa ei ole se, että Vaasan vankimielisairaalaan tulee nykyään huomattava määrä potilaista suoraan Kokkolasta. Liekö syynä mikä mutta viime viikolla kuulin työntekijältä tämän faktan!

      • fyfaan

        Ai siellä on töissä siis vaitioloa rikkovia työntekijöitä. Haistakoon vittunsa.


    • harrastuksia

      Juoruämmien, oman egonsa pönkittäjien taivas tämä on. Koette olevanne niin mainioita kun ajattelette ja tuotte esille ihmisten asioita, joita ette itse tekisi. Järkevällä on aina muuta ajateltavaa ja tekemistä,

    • Kurtt1

      Muistaako kukaan "Rannikkoraiskaajaa" Hanskas kaupungilla ym.Saabissa, ja yritti houkutella rantatiellä liftarinaisia kyytiin...Joku naikkonen oli aikoinaan marjoja poimissa takapuoli pystyssä, RR hyökkäs päälle... Kyttä nuoria naisia matkahuollon edessä aamuyöstä....

    • koffiakof

      Pullo Hongell.Föstin Piku,Pille,,Håkki,Hantte,Pöyhönen,Matalamaan Pontikka ukko.

    • SuviNau

      Lisää tarinoita kertokaas :).

    • Inkkari--

      Mesilästä nousi -80-90 luvuilla bussiin intiaanin pitkäntukan omaava äijä. Sai porttikiellon uimahalliin (kävi siellä saunassa)...tämän jälkeen kaupunki maksoi äijän saunomaan Vaakunan yläkerrassa olevaan, silloisen hotellin saunaan privaatisti. Ukko heitti löylyä, ja huusi kiukaalle niin paljon kuin jaksoi kaikenlaista siansaksaa / älä mölöä...sama toistua joka löylynheitolla. Varmaan kuollut jo ? Mesilässä sen silloinen asunto oli ukkelin jäljiltä kuin kaatopaikka.

    • Vitsivitsivaioliko

      Menikö multa ohi jos oli jo
      Hollihaka koulu kivipelto tunneli jos on tiedä häntä kukaan ei käynyt, kertonut mitä peitetyn onkalontakana on. Kirveellä oli kerran koulussa riehuttu varmaan yöllä. Samoin ala vessat oli jotenkin karmeita. Takuulla jotain jossain oli käynyt tai salattiin. Tai miksi ukkonen aikoinaan löi mariankatuu ei mäkeen vaan alaosaan siin kohti silloin tapahtui kokoajan ja johti ketjureatioihin hälyttimiä laukesi siellä täällä paloauto kulki vinhaan kerrankin sairaalan ylälippaan törmäsi. Tietöitä oli paljon samoin maahävisi jostain paikoista nurmikolta ainakin. Kolareita riitti myös ja outoja semmoisia.

    • Otanytselvaa

      Ykspihlajan koulun seinästä löytyi vanginruumis oli muurattu seinän sisään löytyi remontissa vuosikymmeniä sitten. Legeda kertoo että vankila ois toiminut koulussa mut pikemminkin lähistöllä, mut ruumiita voi olla piilotettu kouluun. Varsikin jos tunneli kalmistoon oli. Kummuntehtailta menee luodonjärvelle tunnelimakeavesikanava joku meloi sen kerran sai kunniakirjan. Ja jotain pikku maanalaisia jopa legenda uimaallas jossain kohti ja jotain koivuhaan koululla sekä joissain tornitaloissa vesi vaan on tainut vallata kun suota on. Uimallin allakin voi olla keilahallin lisäksi jotain pikku toimintaa. Kruunuvuodintalostaki on sanottu päässeen tunnelia merelle taisi romahtaa ku ei ole löytynyt. Patamäessä ny pien karmivuutta jotku valittaa alastomista ihmisistä joita nähty samoin siellä vesitunneli kaivauksia joskus ollut pommisuojan ovikin. Minimanin alle jätettiin kaikki vähän kaivettiin tervatynnyreitä jokka oli sit torilla lahoamassa, mut muu peitettii joukkohauta siellä taisi olla ruutitehdas joka räjähti tappoi työntekijät. Hejmarin suunalla olevan siirtolapuutarhan takana olevat rauniot kivijalkoja viel löytyy lehtien alta. Siin kulmilla näin lentokneen joka teki pakkolaskun meni alta pois kiireesti muttei mitään tapahtunutkaan.

    • Kummituskorjaamo

      Tapaus atomo johon kunnon salama kerran iski syttyi tulipalo eikä siin sen jälkeen enään ollut toimivaa autokorjaamoa siin se on rapistunut tähän päivään asti samoin asekouluun kun salama iski loppui sekin siihen myöskin rapistunut. Aikaa kulunut vuosikymmeniä, kukaan uskalla tehä mitää. Atomon kohdin tien toisen puolen oli ns. Saunakoulu toimi nuorisotalona taloliikkui minkä kerkis sekä kummitteli. Biljardi pöytä oli aamuisin ain kalellaan eritavoin kesken päivänkin tais muuttaa asentoa.

    • Habbaneto

      Haitari Kalle Pihlajasta.

    • Urban16

      Makkonen, siitä vois kuulemma kirjan kirjoittaa.Te jotka tiedätte kertokaa.

    • Legedof

      Makkulan Maija.

    • hauenjölli

      muistaako kukaan ku ensimmäisen kerran ouluntien jengi laitto surffia länsipuiston suihkualtaaseen?
      ja sen ku joku sahas manskinaukion joulukuusen poikki,siitä on aikaa.toinen sahuri taitaa olla menestyvän konepajan toimitusjohtaja,jos en väärin muista.
      sakkoja saivat ja saha vltiolle,oi niitä aikoja!

    • Ohooh

      Hyvin muistan.homma meni ns. putkeen,paitsi lompakko tippu altaaseen,kävi käry. Kaveri asunu pitkään ulkomailla,ei mikään jengiläinen,kunnon perheenpää.

    • Anonyymi

      Aika hämärät on muistikuvat 90 luvulta. Kai silloi jotai legendaarista tapahtui ehkä

      • Anonyymi

        Porukka ainakin hengasi enempi ulkona ja baareissa vielä tuohon aikaan. Mitään sen legedaarisempaa kuitenkaan sattunut kuin nykyäänkään, paitsi muistoissaan itse kullakin.


    • Anonyymi

      70 luvulla suntin rannat alamiehiä täynnä.Piku teki kärrynpyöriä .Hantte ja Hokki.Vinetto ja Aperita juomina .

    • Anonyymi

      Näin kerran bigfootinsasqustchin, mutta se olikin Tosirealisti

      • Anonyymi

        Nyt lähdet käräjille


    • Anonyymi

      Niksu pelasi KPV:ssä mutta menikö se deekkikselle?

    • Anonyymi

      Hemppa Huvila .

    Ketjusta on poistettu 41 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe