LaitosNuoret pidetäänkö yhtä?

LaItoSnUoRi!

Eli tarkoitus ois että kertositte omista kokemuksista tässä keskustelussa. Missä laitoksessa ootte/Olitte? Millasta oli laitoksessa/Millasta sielä on, mitä teette vapaa-ajalla, mitä mieltä olette laitoksenne säännöistä ja koetteko siellä vääryyttä jollain tavalla.Millä tavoin työntekijät kohtelevat teitä... jne. Mimmosia rangaistuksia saatte ja millaisista asioista?? Ihan mitä vaan mikä liittyy laitoselämään :D

17

4556

    Vastaukset

    • Arianne18239304

      Arianne nimisessä paikassa Tohmajärvellä. Tääl on n. 13-15 nuorta. Vapaa aikana me ei tehdä juurikoskaan mitään, koska ei muka voi lähtee meijän kaa mihinkää ku ei osata käyttäytyy luultavasti kyse on vaan suuremmasta voitosta ku rahaa ei mee ylimääräseen. Arianne antaa 50€ kk rahaa ja ostaa 50€ vaatteita kk.

      • Anonyymi

        Olen joutumassa arianneen niin kuinka paljon siellä saa olla puhelimella ja onko treeni kuljetuksia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen joutumassa arianneen niin kuinka paljon siellä saa olla puhelimella ja onko treeni kuljetuksia

        Et oo treeneihin menossa ainakaan alussa. En tiedä nykymenosta, mutta ainakin minun aikaan yli 10vuotta sitten alussa olet kokoajan valvonnassa eli aikuisen seurassa. Yöt nukut huoneen ovi auki ja ainoa paikka minne pääset yksin on wc. Sinulla on huonekaveri melko varmasti, koska siellä suurinosa huoneista on 2h huoneita, muutama 1henkilön huone on mutta niihin ei uusia todennäköisesti laiteta. Alussa istut keittiössä aikuisen valvonnassa jne. Kouluun saat vahdin mukaan joka kulkee mukanasi koko päivän jos siis olet peruskoulussa. Amikseen tai lukioon tuskin tulee aikuista mukaan. Soittaa voi aikuisen luvalla mutta omia puhelimia ei ole. Nämä kaikki siis minun aikana, en tiedä onko tavat muuttuneet.


    • Tervetuloa maailmaan

      Luuletko, että kakarat saa jossain muualla poltella?

      Kun täytät 18 ja joudut elättämään itse itsesi, tulet huomaamaan, että 50 euroa vaatteisiin ja 50 euroa huvituksiin kuussa on järjettömän suuri raha. Ei kenelläkään työllään itsensä elättävällä tuommosia summia kulu. Mulla ei mene vaatteisiin viittäkymppiä edes vuodessa...

      • tollastako siis?

        Ihankos olet sellanen Osaava Ammattilainen?
        Vai joku joka "ihan ekaa kertaa käy tällä palstalla"


      • terve terve justii

        Nih!
        Kuule tuo heppu se tietää maalimasta miten kuuluu olla kunnolla!


      • 50 euroa vaatteisiin 50 euroa huvituksiin kuussa on järjettömän suuri raha työssäkäyvälle. Olen täysin samaa mieltä, kun duunina on kerätä pulloja tai nostaa sossusta ne vähät tuet mitä saa. Niissä mitä useimmat ihmiset kutsuu töiksi, se on pikkuraha oli miten matalapalkka-ala tahansa kunhan on 40 tuntia viikossa ja osaa vähän hallita menojaan ja ottaa alivuokralaisen/vuokralaisen kämppäänsä jos ei ole kumppania maksamassa puolia vuokrasta, niin voi hyvin ottaa asuntolainan ja elellä ihan ihmisarvoisesti siinä samalla. Ihmiset vaan pistää kaikkeen sellaseen rahaa mitkä ei kasvata niiden luonnetta, kuten kalja ja roskaruoka, ja sitten vinkuu että raha ei riitä onneen. Totta vitussa ei riitä jos sitä käyttää johonkin mikä vie enemmän onnea kuin tuo.


    • eienää muu auta

      Ei täälläkään laitoksessa kaikki mene niinkuin pitäisi, väkivaltaisia hoitajia jotka vain huutavat ja raivoavat meille jokaisesta asiasta, estetään olemasta oma itsensä ja yrittävät muokata nuoria, emme saa pukeutua kuten haluamme, emme saa sanoa mielipiteitämme ääneen, sossulle olen yrittänyt puhua, mutta he eivät usko minua. Kukaan ei usko meitä laitosnuoria, ainoa joka minua uskoo on terapeuttini, joka on käskenyt minun vain vaieta näistä asioista. 5kk niin täytän 18, ja tämä kidutus on ohi. Mutta se on eri asia pystynkö enää jatkamaan elämääni normaalisti, laitos on muuttanut minua. Huonompaan suuntaan, masennukseen ei lääkkeetkään auta. Elämänhalu kadonnut kokonaan.

    • ööööööääääää

      eienää muu auta

      tiedän mistä puhut... täällä sama juttu nimittäin

    • sivustaseuraaja2

      Olen seurannut erään nuoren herran kasvutarinaa laitokseen sijoitettuna. Hän oli 13-vuotias virkeä nuori miehen alku. Hän oli erittäin vilkas kaveri, joka halusi miellyttää maahanmuuttajataustansa takia isompia kavereita ja joutui tästä syystä monenmoisiin liemiin. Lopulta katsottiin parhaaksi sijoitus. Se sinetöi tämän pojan kohtalon. Aiemmin poika teki pieniä kolttosia ja joutui tekemisiin virkavallan kanssa ja sitten tapahtui yksi hieman isompi kolttonen joka johti sijoitukseen. Poika ei ollut koskaan koskenut tätä ennen minkäänlaisiin päihteisiin, oli muutenkin erittäin hyväkäytöksinen, tavallinen nuori sälli. Nykyään monen vuoden sijoituksen, kotiutuksen ja taas sijoituksen jälkeen, poika vetää kaikenlaisia aineita, ryöstelee ja rötöstelee. Isommat opettivat tavoille niinkuin hän sen asian ilmaisee. Tässä tapauksessa poika sijoitettiin heti monen sadan kilometrin päähän kotoa, laitokseen jossa oli vain isompia kavereita. Mahdollisimman kauaksi vanhoista ympyröistä. Se oli varmaan pienelle pojalle kova isku vasten kasvoja ja jotenkinhan se on toimeen tultava kylmässä ympäristössä ilman omia vanhempia. On haettava se oma paikka, keinolla millä hyvänsä. Poika on kertonut paljon tarinoita laitosajaltaan ja en ole kuin voinut ihmetellä, että jos ne kaikki todella pitävät paikkaansa että kuinka nämä epäkohdat voivat vaan jatkua ja jatkua. Hän kertoi mm. seuraavaa. Aamupuuro oli pakko syödä, jos sairasti ei saanut tupakoida koko päivänä, oli sairaus mikä tahansa. Leivälle ei saanut ottaa kuin yhden juuston ja jos otti juuston ei saanut ottaa makkaraa. Aamulenkki oli pakollinen, satoi tai paistoi ja jos sitä ei suostunut kävelemään ei taas saanut tupakoida. Hän muisti erään kerran jolloin eräs toinen nuori oli joutunut talvella kävelemään lenkin reikäisillä kengillä ja kun tyttö ei ollut voinut kävellä enää kengillä oli hän viskannut ne jalastaan kesken lenkin ja kävellyt lumessa sukkasillaan sen loppuun. Tupakoivia nuoria oli siis kiristetty tupakkatuotteilla. Nuorille jaettiin hygieniatuotteet kerran kuussa ja jos jokin loppui ennen sitä, oli turha odottaa uutta. Nuoria seisotettiin ruuan jälkeen kiitokseksi. Tehtiin tarkastuksia ja nuorilla ei ollut omia puhelimia käytössä vaan he saivat soittaa valvotusti laitoksen puhelimesta, silloin kun se sopi ohjaajalle ja hän tiesi kenelle soitetaan. Myöhemmin uuden lastensuojelulain astuessa voimaan tuli muutos että nuorella sai olla puhelin, mutta yöksi se oli laitettava toimistoon säilytykseen. Tässä oli vain esimakua tarinoista joita poika on kertonut ja tämän tekstin tarkoitus onkin herättää keskustelua siitä miten muut ovat kokeneet lastensuojelun..tämä oli vain yksi tarina jota olen seurannut ja sivusta ihmetellyt, missä on moraali ja kunnioitus, missä on valvonta?!!

    • Harmistunut

      Tuttavani poika joutui jostain kumman syystä kyseiseen paikkaan,
      syytä en todellakaan satu tietämään sillä kohteliaampaa nuorta
      miehen alkua saa hakea -eikä löydä sittenkään sillä aina hän
      tervehti iloisesti kuin myös sanoi kiitos kun hänelle jotain pientä
      satuin tuomaan tuliaisiksi kun heidän luonaan piipahdin ja jos jotain
      satuin pyytämään niin aina tuo lause -ole hyvä seurasi mukana.
      Kyseinen nuori teki töitä koskien esim. ruohonleikkuuta sun muuta
      sen semmoista, tunteja oli kertynyt jo kolmisenkymmentä kun
      alkoi soraääniä kuulua malliin "Jussi" olet särkenyt leikkuukoneen
      ja ties muutakin vastaavaa ja edellisen myötä hänet hyllytettiin
      hänelle tärkeästä tehtävästään niin että heilahti vaikka henkilökunta
      oli toista mieltä kuin paikan päällikkö malliin koneet ovat vanhoja
      ja hajoavat vanhuuttaan.
      Tunnen kaverin jo kahdeksan vuoden ajalta joten voin vakuuttaa
      etttä hän tykkää korjata esim. skootteriaan kuin myös muitakin
      kodin vempeleitä mutta EI koskaan hajottaa niitä pistefi.
      En satu tietämään miten paljon noista töistä kyseisissä paikoissa
      satutaan maksamaan mutta jo parinkin euron tuntipalkalla olisi
      pojan tilille kilahtanut kiva summa eli 60,00 euroa eli iso raha
      tuon ikäiselle nuorelle.
      Asiaa penkoi pojan Äiti ja sai kuulla että ikävä kyllä pojan
      tekemistä töistä tehty tuntiraportti oli hävinnyt taivaan tuuliin
      tai kenties leikkurin teriin mene ja tiedä.
      Jos näin kävi niin herää kysymys siitä että kouluttaako moiset
      paikat nuoria yhteiskuntaan vai ei jos sovitusta työstä ei saa
      nuorelle kuuluvaa palkkaa, suoraan sanottuna ei kouluta vaan
      kouluttaa nuoria huijaamaan niinkuin heitäkin on laitoksessa
      huijattu joten nämäkin suoraan sanottuna rahastuspaikat pitäisi
      laittaa kovan syynin alle sillä kyse on sijoitettujen nuorten
      tulevaisuudesta joten paljon on pelissä ja kyseistä peliä ei voi
      voittaa muulla kuin sillä että ollaan nuorille totaalisen rehellisiä
      sekä suoraviivaisia sillä jokainen kyseisessä paikassa oleva nuori
      tyttö tai poika on revitty syystä tai toisesta pois omalta reviililtään
      eli kotoaan -miettikääpä sitä, syihin puuttumatta.
      Ylläolevan olen kirjoittanut siltä pohjalta mitä olen kuullut joten
      asian todenperäisyyttä en pysty todentamaan joskin uskon
      enemmän kuin vahvasti siihen etä yllä oleva on täyttä totta
      joten Voimia teille nuoret jotka paikassa syystä tai toisesta joudutte
      viettämään.

    • Anonyymi

      Olin ariannessa muutama kk sitten nykyisin siellä saa olla puhelimella aamu 8-21 ja viikkohommia/siivouksia on koko ajan joka asiasta huudetaan ja yritetään provosoida tahallaan kaikkia työntekijät vittuilevat kokoajan huoneet ovat yhden hengen huoneita jossa on sänky kaappi ja pöytä joka päivä pitää lukea läksyjä 2h ilman puhelinta omassa huoneessa ekoinakaan päivinä ei vahdita hirveästi mutta kouluun tulevat mukaan.

      • Anonyymi

        Ja lainmuutoksen myötä puhelimet saavat olla nuorilla hallussa koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lainmuutoksen myötä puhelimet saavat olla nuorilla hallussa koko ajan.

        Minkäköhänlaista nykysi. Läheistä ollaan sinne arianneen laittaa ja huostaanottaa? Saako tarvittavan tuen ja avun. Toimiiko kotilomat? Kuunnellaanko vanhempia?


    • Anonyymi

      PERKELE tässä teille tarina tämän hetkisestä sosiaali työstä MINUT leimattiin 13 ikäsenä alkoholistiksi kolmen ryyppy kerran jälkeen sosku heittää laitokseen olin 2kk kunnolla en päässyt pois jouduin perhekotiin no sinne tietenkin muitten nuorten huumeriippuvaisten sekkaan ja opin siellä käyttään huumeita alko pilvestä ja piristä olin vittu 14v ei vittu ja nyt kiskon kaiken tavaran mitä saan oon käyny redin läpi eholla osastolla ei mikkään auta ja oon nyt 17v ja joudun hatkaamaan jatkuvasti koska en voi olla kotona nähä lähimmäisiä ystäviä joten en ole vielä edes alottanut ammatti-koulua ja oon syntyny 03 tämäkin oltas vältetty jos mua ei oltas siirretty laitokseen alun perin koska en mä kotoa hatkaa ja siellä opi huumeita käyttään en olisi edes huume riippuvainen ilman laitosta varokaa vanhemmat soskuja laitokset ei todellakaan ole lapselle hyödyksi jos vain muutamia kertoja juonu koska siellä ne huumeiden käyttäjät on

      Ilman sossua ja sosiaali työtä mun elämä olis täydellistä olisin amiksessa toisella luokalla ja en käyttäis huumeita!!!!! Sossut sais lopettaa koko helvetin työnsä saatanan raha ahne paskat

      • Anonyymi

        Niinja nyt olen hatkassa pääsen vasta 18v alottamaan koulut laitoksen takia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinja nyt olen hatkassa pääsen vasta 18v alottamaan koulut laitoksen takia

        Suunnittele opinnot tai varmista jo saamasi koulupaikka. Sossut voi vaikeuttaa opintojen aloitustakin, mikäli haluavat. Tämän vuoksi opintosuunnitelmistaan ei kannata paljoa huudella. Olet jälkihuollossa kun sijoitus päättyy ja silloin täysi-ikäinen ja päätät itse asioistasi.
        Hae kirjallisesti toimeentulotukea kaikkiin koulutarvikkeisiisi, asunnon vuokraan, mahdollisiin koulumatkoihin. Sossu ei hae niitä puolestasi, eikä välttämättä kerro kaikista raha-avustuksista mitä sinun on mahdollista saada.
        Itsenäistymisvarat ei ole tarkoitettu koulutarvikkeisiin eikä vuokranmaksuun vaan niihin haet tuet Kelasta ja sossulastasi. Kelasta pitää hakea asumistuki ja joitain koulumatkoja korvaavat. Selvitä ensin Kelasta etuutesi ja loput haet kirjallisesti sossulastasi täydentävänä tai ehkäisevänä toimeentulotukena. Tietokone saattaa kuulua myös koulutarvikkeisiin.
        Pyydä sossulastasi kirjallinen laskelma kertyneistä itsenäistymisvaroistasi sijoituksen päätyttyä, se kannattaa säilyttää. Itsenäistymisvaroista säädetään lastensuojelulaissa.
        Pyydä myös sinulle maksetuista viikkorahoista kirjanpito itsellesi, nämä kuuluu sossusi sinulle toimittaa.
        Kaikista lastensuojelusta ja sijoituksessa kertyneistä asiakirjoista voit saada kopiot sossultasi. Sijoituksen päätyttyä täysi-ikäisyyteen lastensuojelu päättyy, eikä tarvitse olla tekemisissä sijaishuoltopaikan kanssa ellei halua olla. Hatka ei vaikuta pidentävästi vaan 18-vuotias syntymäpäivänä voit lähteä sijaishuoltopaikasta vaikka heti aamulla.

        Nykyisin käydään koulua vielä viisikymppisenäkin, että sen puoleen. Harmittaa tuo tietysti että jokin vuosi meni vähän hukkaan ja viivästyttää ansiotuloja. Mutta näin lamassa ja työttömyydessä on nyt hyvä opiskella.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe