Että nelostie pysyy vaarallisena Hartolassa

----

Vaasan hallinto-oikeus on kumonnut poikkeusluvan tien rakentamiseksi pohjavesialueelle Hartolassa. Lupa olisi mahdollistanut nelostien siirtämisen ykkösluokan pohjavesialueen reunalta pohjavesialueen ydinosaan Hartolan kirkonkylän pohjoispuolella.

Hallinto-oikeuden mukaan nykyinen nelostien linjaus on pohjaveden suojelun kannalta huomattavasti parempi kuin vaihtoehto, jossa tielinjaus tulisi keskelle pohjaveden muodostumisaluetta.

Nelostien kunnostustyöt Heinolan ja Jyväskylän välillä saatiin päätökseen pari vuotta sitten, mutta Oravakiven ja Hartolan kirkonkylän välinen osuus jäi muun muassa lupakäsittelyn takia rakentamatta. Hartolan kirkonkylän pohjoispuolelle suunniteltu nelostien linjaus olisi ELY-keskuksen arvion mukaan maksanut noin 20 miljoonaa euroa. http://www.ess.fi/?article=390713

45

3926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsupp.

      Päätös on oikea.Kerrankin .

      • Voitko perustella

        Hieman tarkemmin, että miten päätös oli oikea?


    • Tsupp.

      Luonto ja sen suojeleminen eikö se riitä?

      • Voitko perustella

        ..Ei ihan riitä, ei ole lainkaan looginen vastaus.


      • Suvi Tuuli

        Onneksi Purnulle tulee ne tuulivoimalat niin luonto säästyy. Tuulivoima tuottaa puhasta energiaa.


      • Toivotaan et tulee
        Suvi Tuuli kirjoitti:

        Onneksi Purnulle tulee ne tuulivoimalat niin luonto säästyy. Tuulivoima tuottaa puhasta energiaa.

        ne tuulimyllyt Vuorenkylään. Saadaan puhdasta energiaa!


    • No no no

      Tuulimyllyt eivät tule Vuorenkylään.Me luonnonsuojelijat torppaamme myös ne.Vaikka se olisi sitten viimeinen tekomme luontoarvojen puolesta Hartolassa.

      • Harmi!

        Miten paljon voi joillakin olla custa päässä vastustaessaan tuulivoimaa. Moni kuolee taikka vammautuu 4-tielläkin vain siksi, että muutama niin haluaa. Tämä kaikki luonnonsuojelun nimissä!


      • Onkisalontie
        Harmi! kirjoitti:

        Miten paljon voi joillakin olla custa päässä vastustaessaan tuulivoimaa. Moni kuolee taikka vammautuu 4-tielläkin vain siksi, että muutama niin haluaa. Tämä kaikki luonnonsuojelun nimissä!

        On hyvä esimerkki Luhangasta tuo Onkisalontiehanke, miten luonnonsuojelulla voidaan tehdä kiusaa. Kuinkahan monta ihmistä siinäkin ehti kuolemaan turhaan, ennenkuin tie saatiin sinne Onkisaloon, kun putosivat jäihin (postinkantaja?), ambulanssia ei saatu tarpeeksi lähelle jne.
        JOS todella olisi luontoa suojeltu, niin tielinjaus olisi pitänyt tehdä aivan toisella lailla, mitä se sitten luonnonsuojelun nimissä tehtiin!

        Sama peli nyt menossa Hartolassakin, kun muutama kesämökki on niin pyhällä maalla...


      • lnk3
        Onkisalontie kirjoitti:

        On hyvä esimerkki Luhangasta tuo Onkisalontiehanke, miten luonnonsuojelulla voidaan tehdä kiusaa. Kuinkahan monta ihmistä siinäkin ehti kuolemaan turhaan, ennenkuin tie saatiin sinne Onkisaloon, kun putosivat jäihin (postinkantaja?), ambulanssia ei saatu tarpeeksi lähelle jne.
        JOS todella olisi luontoa suojeltu, niin tielinjaus olisi pitänyt tehdä aivan toisella lailla, mitä se sitten luonnonsuojelun nimissä tehtiin!

        Sama peli nyt menossa Hartolassakin, kun muutama kesämökki on niin pyhällä maalla...

        keskelle kylää teollisuutta. ei kiitos


    • gberd

      Uudelle linjaukselle olisi tullut pohjaveden suojaus, nykyisellä tielinjalla ei ole mitään suojausta pohjaveden varalta.

      • yhteinen etu

        Nykyaikaisella tavalla tehtynä tien riskit pohjavedelle ovat hyvin pienet verrattuna entiseen. Samalla alueella toimii suuri soranottoalue, eikö se ole samanlainen riski?Vanha tielinjaus on tulppa muuten kunnostetulla nelostiellä ja onnettomuusriski on kasvanut erittäin suureksi. Myös pohjavesi on nyt suuremmassa vaarassa. Valittajat ottavat suuren vastuun samoin kuin päätöksen tehnyt oikeus. Todellinen syy valitukseen löytyy muutamasta mökkiläisestä, jotka olisivat muka menettäneet jotain tien siirron myötä. Uusi tie melusuojauksineen olisi ollut heidänkin kannaltaan parempi vaihtoehto. Nyt on vanha tieosuus kunnostettava turvalliseksi mahdollisimman pian!


    • jepulis jep

      Jep, nykyisellä linjauksella ei ole mitään suojauksia pohjaveden suojelemiseksi. Riittää kun öljyrekka kaatuu tällä kapealla ja vaarallisella linjauksella niin huonossa lykyssä pohjavesi on entinen sen jälkeen.

    • just joo jep

      Vanhalle tieosuudelle ei ilmeisesti enää tehdä mitään eikä uuttakaan rakenneta.

    • fsagefg

      Nyt on se pimein vuodenaika, ajakaapa varovaisesta tuolla vaarallisella osuudella.

    • cxnfgndfhndfnfnfgnfg

      Hartolassa sattui torstai-iltana kaksi onnettomuutta, joista ensimmäisessä oli osallisena rekka ja henkilöauto ja toisessa kolme henkilöautoa. Onnettomuudet sattuivat nelostiellä noin viisi kilometriä Hartolasta pohjoiseen vain muutaman sadan metrin etäisyydellä toisistaan.

      Ensimmäinen onnettomuus sattui, kun henkilöauto yritti ohittaa edellään ajanutta. Kuljettaja oli huomannut, ettei ehdikään päästä ohi ja yrittänyt palata takaisin kaistalleen, mutta törmäsi vastaan ajaneen rekan keulaan. Rekan kyydissä oli kaksi ja henkilöauton kyydissä neljä henkilöä. Henkilöauton matkustajat vietiin kaikki sairaalaan. Heidän vammojensa vakavuudesta ei ole toistaiseksi tietoa.

      Pelastuslaitoksen mukaan toinen onnettomuus sattui liikennesuman takia, jonka ensimmäinen onnettomuus aiheutti. Henkilöauto ajoi toisen perään ja kolmas auto suistui ojaan. Tässä onnettomuudessa altistuneina oli neljä henkilöä, mutta pelastuslaitoksen mukaan kukaan heistä ei saanut vakavia vammoja.

      Pelastuslaitokselta kerrottiin, että onnettomuudet aiheuttivat liikenteelle merkittävää haittaa. Yksi ajokaista oli suljettu liikenteeltä reilun parin tunnin ajan. Poliisi ohjasi liikennettä paikalla.
      Nyt mökkiläiset ovat varmasti ylpeitä kun estivät nelostien parannuksen.

    • viimeinkin2016

      Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Hartolan Nelostie-valitukset !


      Uudenmaan elinkeino-. liikenne- ja ympäristökeskus (ely) saa rakentaa Nelostien oikaisun halki harju- ja pohjavesialueen Pohjois-Hartolassa.

      Vaasan hallinto-oikeus on osin hylännyt, osin jättänyt tutkimatta Etelä-Suomen aluehallintoviraston (avi) hankkeelle myöntämää lupaa koskeneet Itä-Hämeen luonnonsuojeluyhdistyksen ja 18 yksityishenkilön valitukset.

      Oikeuden mukaan hankkeen hyöty on huomattava verrattuna yleisille tai yksityisille eduille koituviin pohjaveden ja luontoarvojen menetyksiin: Nelostien pullonkaulaksi muodostuneen kapean, mutkaisen ja mäkisen tieosuuden oikaisu parantaa merkittävästi liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä vähentää meluhaittoja.

      Hallinto-oikeus kuitenkin täsmensi hankkeen lupamääräyksiä: Tien pohjavesisuojaus ja hulevesien johtaminen on toteutettava tarkasti viime vuonna täydennetyn lupahakemuksen mukaisesti.

      Avin viime vuonna myöntämä lupa on nyt lainvoimainen, mutta hallinto-oikeuden päätöksestä voi vielä valittaa KHO:een.
      Ari Viuhko
      [email protected]
      http://www.itahame.fi/Uutiset/art2331102

    • Luontoemo

      Ja homma jatkuu uusi valitus menossa sisään.Emme hyväksy uutta linjausta.Luonto kunniaan.

      • jerpå

        Haluatte siis lisää onnettomuuksia ja kolareita , onneksi karman laki toimii.


    • Luontoemo

      Jos käyttäytyy liikenteessä sääntöjen mukaan ei ole rattijuoppo tai huumehörhö tai muuten kortiton törttö niin kaikki menee hyvin.Hartolassa ainakin suurin osa on liikenteessä törttöjä alkaen moposälleistä kaikenlaisiin muihin tiellä liikkuviin kusipäihin.Valitus on lähtenyt jo allekirjoittajina luontoaktivisteja,kesäasukkaita ja muita joille puhdas luonto merkitsee todella paljon.Nykyihminen ei osaa arvostaa hiljaisuutta minusta nelostiellä tulisi kieltää häiritsevä rekkaliikenne klo.22.00-6.00 välisenä aikoina samoin taajamissa ihmiset tarvitsevat lepoa ja rauhaa.

      • uvuvgyvy

        Kumpi oli ensin, tie vaiko mökkisi ?


      • efgtrhg

        Tie lienee kulkenut yli 100 v koska ennenkin on liikuttu ja silloin rakennettiin nimenomaan tien varteen asuntoja jotta olisi helpompi liikkua... nyt taas asukit haluavat estää kaiken liikkumisen O tempora, O mores.


    • Luontoemo

      Sukuni on asunut yli 100 vuotta Hartolassa joten se siitä.Luontoa tulee suojella siitä pidän kiinni.

      • valivalivali

        valittaako tuomo hahl taas?


      • wqetqwrg

        Ammattivalittaja joka on niin esteenä kaikelle mahdolliselle.


    • ruusperkki

      Tie ei ole vaarallinen vaan sen käyttäjät..

      • rwghtj

        Ja ahdasmieliset mökkiläiset ovat kehityksen jarru.


    • sgtheth
    • Keijukuningas

      Asiasta on jo valitettu paperit ovat jo postissa.Taistelu ei ole tauonnut luonnon puolesta vaan se jatkuu ja jatkuu.

      • q3rqtq

        Onneksi karman laki toimii aiheuttamienne kuolonkolarien osalta.


      • eryh64h

        "Harjualueella on voimakasta maa-ainesten ottoa. Alueelle on myönnetty noin 1,1 miljoonan kuution verran maa-aineslupia. Valtatien parantamisen kannalta tämä tarkoittaa, että maa-ainesten ottoalueita joudutaan osittain täyttämään ja myös maisemoimaan. Maa-ainesten otto ulottuu huomattavasti lähemmäksi pohjavedenpintaa kuin tiesuunnitelman mukainen tierakenteen leikkaussyvyys. "

        keijukuningas on hyvä ja menee täyttämään nuo paikat lunnonsuojelun nimissä.


    • Luontoemo

      Tiehanke jäissä taas ihanaa.Ja jos myönteinen päätös tulee taas.Niin valitamme taas.

      • dorkiaOlette

        17 mökkiläistä valitti taas vaikka heidän valituksensa hylättiin edellisessä oikeusasteessa. Siitä seuraavasta päätöksestä ei voi valittaa.


    • Luontoemo

      Aina voi valittaa seuraava aste Eu:n ihmisoikeuskomissio kyllä keinoja on.

      • haeteth

        Odotellaan kun säiliöauto kellahtaa osuudella nurin ja pohjavedet menevät samantien, suojausta kun ei ole. Kyseessä on ottelu 17 asukasta - muu Suomi . Arvaapa kuka siinä voittaa.


    • 20180207
      • hrtfjrytry

        Erittäin hyvä päivitys eli heppatytöt saavat väistyä kehityksen tieltä, sananmukaisesti.


    • Luontoemo

      Ei todellakaan ystäväni....
      Olemme valittaneet jo.
      Meillä on myös oikeutemme ja haluamme pitää niistä
      kiinni.

      • realistina

        Ratsutila Vs EU... kumpikohan voittaa ja häviäjähän maksaa kaikki oikeudenkäyntikulut ...


      • 20180207

        http://www.kho.fi/fi/index/korkeinhallinto-oikeus/kohonarki/presidenttipekkavihervuori.html

        ...

        KHO on siis korkeimman oikeuden (KKO) tavoin ylin oikeusaste. Tätä vastuullista tehtävää ilmentää myös asiaratkaisujen lopusta löytyvä, vuosisatojen takaa periytyvä lause "Tätä kaikki asianomaiset noudattakoot.", "Det alle, som vederbör, till efterrättelse länder." Päätös on siis lopullinen, vaikkakin lainvoimaisen päätöksen purkaminen – KHO:ssa, mutta eri tuomareiden muodostamassa kokoonpanossa – on joskus mahdollinen. Mihinkään muuhun instanssiin KHO:n päätöksestä ei enää voi valittaa, ei myöskään Euroopan unionin tuomioistuimeen tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, vaikka näin yllättävänkin usein luullaan. Eri asia on, että asianosainen voi olla oikeutettu tekemään jälkimmäiseen ihmisoikeusvalituksen. Silloin kysymys ei kuitenkaan enää ole muutoksenhausta KHO:n päätökseen, vaan yksityisen vastapuolena on Suomen valtio ilman, että kansallisen prosessin muut osapuolet olisivat ihmisoikeusprosessissa mukana. On myös aihetta tähdentää, ettei kantelu hallintoviranomaisen päätöksestä eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille koskaan ole vaihtoehto muutoksenhaulle hallintotuomioistuimeen, jos asianomaisella sellainen oikeus on. Vain hallintotuomioistuimilla on valta kumota viranomaisen päätös tai ehkä muuttaa sitä. Ja silloinkin perusedellytyksenä on, että valitus on tehty sille säädetyssä ajassa.


      • wetwqt

        Jokohan kohta moottorisahat rallattavat ja varsinanen rakentaminen alkaa ? On tässä jo liian monta vuotta kärsitty ahdasmielisten egoistien aiheuttamasta viivyttelystä.


    • jotta_näin

      Hankearviointi: Nelostien parannus Hartolan ja Joutsan välillä kannattaa!
      Hartolan ja Joutsan välisen Nelostien pullonkaulan avaaminen on yhteiskuntataloudellisesti kannattava hanke, toteaa Päijät-Hämeenkin tieasioista vastaavan Uudenmaan ely-keskuksen tuore hankearviointi.
      Arvioinnin mukaan hankkeen merkittävimmät hyödyt ovat liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden paraneminen sekä pohjavesille aiheutuvien riskien väheneminen.
      Hankearviointi on tehty vuonna 2009 laaditun tiesuunnitelman pohjalta. Hartolan ja Oravakivensalmen välinen tien parannus oli Lusin ja Vaajakosken välisen Nelostien perusparannuksen osahanke, joka jäi toteutumatta pitkän valituskierteen takia.
      Hanketta on vastustettu, koska tien linjauksen muuttaminen veisi sen koskemattomaan harjuluontoon ja tärkeälle pohjavesialueelle. Hankkeen puolesta puhuu liikenneturvallisuus.
      Tiesuunnitelma on nyt lainvoimainen, ja sen hyväksymispäätöksen voimassaoloaikaa, johon mennessä hanke on aloitettava, on pidennetty vuoden 2021 loppuun asti.
      Hartolan kunnan alueella sijaitseva parannettava tieosuus on noin 12 kilometrin mittainen, Vuorenkyläntien liittymästä Rusintien pohjoiseen liittymään lähelle Oravakivensalmessa kulkevaa Hartolan ja Joutsan rajaa.
      Hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat 24,9 miljoonaa euroa.
      https://www.itahame.fi/Uutiset/art2484187

    • heikkisenveisti

      saadaanko niitää moniosaajia nyt tietöihin tuonne, joukossa on insinööriä ja lääkäriä ja muuta huipuosaajaa mutta varmaan lapionvarteen tarttuvat jos väläytellään palautuslentoa

    • qt35hyq53

      Ei ole vielä uutta nelostietä mutta nopeuskameroilla miinoitetaan se wanha urakin. Kirkonkylän kohdalle tulee useampikin tutkamittaava nopeuskamera väijymään.

    • Anonyymi

      Puuston kaato tehty ja maanrakennustyöt käynnissä. 10vuoden taistelu jotta saadaan parempi nelostie.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe