Kolmikanta neuvottelu

mitä teen

Kolmikanta neuvottelu tulossa.

Onko sama kuin yt. Mitä tarkoittaa?

17

14072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmikanta

      Olen ymmärtänyt, että kolmikantaneuvottelu tarkoittaa neuvottelutilannetta jossa on paikalla työnantajan edustaja, työterveyden edustaja ja työntekijä.

      • jmtp23

        olet varmaan jatkuvasti sairaslomalla kun joudut siihen? Onko kukaan ollut?


    • Pomo pohjanmaalta

      Olen ollut esimiehenä n 20:ssä kolmikantaneuvotteluissa. Eli kaupan alalla, tarkoittaa
      1) henkilö ollut pitkään yhtäjaksoisella sairaslomalla,2) tai tietyn määrän sairaslomia tietyssä ajanjaksossa, 3)tai ollut esim leikkauksessa ja sen jälkeen vaatii toimenpiteitä työjärjestelyyn esim raskaiden tuotteiden nostamisen osalta.

      Kolmikantaneuvottelu on yrityksen välittämistä työntekijästä ja paikalla siis työntekijä, esimies ja hoitava lääkäri sekä työterveyshoitaja. Asiat ovat luottamuksellisia ja luottamuksellisuus käydään läpi alussa. Kaikki kolmikannat missä olen ollut, ovat sujuneet hyvässä hengessä, mutta 4 tapauksessa sairasloman jatkuessa niin pitkään, olen työantajan edustajana irtisanoneet työsopimusken.Ja nämä ovat jo niin pitkällä olevia asioita, että kaikissa näissä tapauksissani työntekijät itsekin joko haluavat näin tai ymmärtävät asian täysin. Nämä tapaukset siten sellaisia että yksinkertaisesti sairauden vuoksi ei osastolla tai työpaikalla ole työtä mitä henkilö voi enää tehdä. Myös kaikki uudelleen kouluttamiset ym otetaan huomioon. Kolmikantaneuvottelut ovat aina mielestäni positiivinen ja hyvä asia työntekijän kannalta.Toivottavasti näistä oli apua.

      • Anonyymi

        Meillä toimitusjohtaja pimahti tämän viikon maanantaina eli 11.9.
        Sen vuoksi, kun jäin viime viikolla kolmeksi päiväksi sairaslomalle kovan selkäkivun vuoksi ja maanantaina hain vielä saikkua 2 pvä lisää. Liikkuvuuteni oli jo parempi, mutta kivut ym sen verran kovat vielä, että tiesin itsekin jo, etten ole vielä työkunnossa. Työni on fyysistä sisältäen myös raskaita nosteluita ym, joten lisäsairaslomaan oli vielä oikeasti tarvetta. Tänään jo töissä, vältin raskaita nosteluja vieläkin ja kipuja on, mutta pystyin muuten jo tekemään töitä.
        Mutta tosiaan tuohon pomon raktioon, katsoi mua jo aika vihaisen näköisenä ja ärähti samalla sekunnilla, kun annoin hänelle saikkulapun, että saikku jatkuu vieläkin ja alkoi rähjäämään mm siitä, että olen ollut sen verran paljon sairaslomalla kesän aikana, että nyt tarvitaan tämä kolmikantaneuvottelu(tai työkykykartoitus miten tätä nykyään sanotaan).
        Ja tämä toinen kesän "sairasloma" sellainen, että olin kesälomalla ja kävin selkäkivun vuoksi lääkärissä, joka määräsi minulle sairaslomaa puoliväkisin. Kävin lääkärissä ihan sen vuoksi, että olisin saanut hieman voimakkaampaa kipulääkettä, koska Panadol ym reseptivapaat eivät auttaneet särkyihin, ja sanoin hänelle, että on ihan turha antaa sairaslomaa sen vuoksi, koska olen jo kesälomalla eikä sairasloma muuttaisi mitään. Eli ei ollut siinä vaiheessa oleellinen esim kesäloman siirron kannalta jne.
        Muutenkin, varsinaisesti työssäolooni oikeasti vaikuttaneet saikut ovat olleet tämän vuoden aikana seuraavat: maaliskuussa 2pvä vatsataudin takia, huhtikuussa 5pvä selkäkivun takia ja nyt tämä syyskuun 5pvän selkäsaikku. Eli 12pvä saikkua koko vuonna(17pvä, jos laskee tuon kesälomasaikun, millä ei ollut mitään vaikutusta työssäoloon millään tavoin) ja näitä edeltänyt saikku oli viime vuoden elokuussa koronan vuoksi.
        Niin pomo vetosi ja raivosi näistä 10 päivän selkäsaikuista(toinen tämä lomalla ollut) ja alkoi vittuilla vielä, että oletko ajatellut tai ymmärrätkö edes, ettet tule tästä talosta pääsemään normieläkkeelle noiden sairastelujesi vuoksi ja mitä nyt kaikkea "räksyttikin" ja että hän nyt kerää porukan yhteen ja pidetään tämä työkykykartoitus työterveyden kanssa yhdessä että saadaan siihen selvyys ja varmuus, etten voi jatkaa nykyisessä työssäni(ja sitä kautta firman työntekijänä). Niin ja sanoi vielä että syksyllä nyt vain vilkastuu ja siitä tulee raju syksy ym ym. On kuitenkin yleinen ja tiedetty fakta, että elintarvikealalta harva pääsee ainakaan täysin terveenä normaalille työeläkkeelle ja nekin, jotka pääsevät, ovat yleensä alanvaihtajia. Monella on jo esimerkiksi kädet paskana nelikymppisenä tai viimeistään viisikymppisenä.
        Ja muutenkin aika alentavaa, kuitenkin jo 16. vuosi tässä samassa työssä, joten tiedän kyllä talon syksyt, mitä ne ovat. Ensi vuodesta meillä kyllä tulee todella hiljainen tiettyjen asioiden vuoksi, joten voi olla että pelaa jotain peliäänkin etukäteen valkaten niitä, joita voi sitten vähentää tai sitten vaan muuten stressaa valmiiksi ja satuin raivarin kohteeksi.
        Ainoa vain tuossa on se, kun olin 6v sitten leikkauksessa ja olin tuolloin 4 noin 3kk sairaslomalla ja kuukauden tein puolikasta työpäivää ja tuolloin piti tehdä tämä kuntokartoitus ja hoitaa asiat siten, kuten tässä kolmikantaneuvottelussa/työkykykartoituksessa on tarkoitus tehdä. Pomo oli itse mukana siinä lupaamassa työterveyshuollon kanssa, että se varmasti pidetään ja tuolloin siihen oli vahvat perusteetkin, mutta paskat sitä mitään pidetty. Ja töissä vain juoksutettiin kahta kovempaa ja sanottiin vain, ettei täällä mitään pysty keventämään. Ja 2022 alussa olin noin 1kk selän vuoksi saikulla, asiaan vaikutti ainakin osaksi kaatumiseen johtanut työtapaturma ja tuolloin mm. eräs fysiatrian erikoislääkärikin puolsi kuvantamista ym asian tutkimista, että nähdään nyt ainakin, että onko selässä mitään vammoja tm. Ei tehty tuolloinkaan mitään asialle, päinvastoin, asia torpattiin täysin. Työlääkäri ja -fyssari väittivät, ettei tutkimuksiin ole aihetta ja olen terve kuin pukki. Korkeintaan psykosomaattinen olen, kun käyn tällaisten takia lääkärissä. Eikä työnantaja tuolloinkaan piitannut mitenkään työkyvystäni, eli kai tuo menee syyllistämisen piikkiin.
        Mutta nyt tosiaan sitten, kun olen ollut selän vuoksi koko vuoden aikana q5pvä sairaslomalla, joista 5pvä tosiaan oli turhaa sairaslomaa, niin hän meinaa että noissa on niin helvetisti sairasteluja, että kolmikantaneuvottelut on pakolliset ja ratkaisut on tehtävä sen mukaan. Eli todennäköisesti ulos talosta. Ihme logiikka ja haiskahaa siltä, että yrittää saada asialle henkilökohtaisen syyn tilalle sen varalle, jos ensi vuonna joudutaan vähentämään tuotannollisista syistä väkeä. Kosk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä toimitusjohtaja pimahti tämän viikon maanantaina eli 11.9.
        Sen vuoksi, kun jäin viime viikolla kolmeksi päiväksi sairaslomalle kovan selkäkivun vuoksi ja maanantaina hain vielä saikkua 2 pvä lisää. Liikkuvuuteni oli jo parempi, mutta kivut ym sen verran kovat vielä, että tiesin itsekin jo, etten ole vielä työkunnossa. Työni on fyysistä sisältäen myös raskaita nosteluita ym, joten lisäsairaslomaan oli vielä oikeasti tarvetta. Tänään jo töissä, vältin raskaita nosteluja vieläkin ja kipuja on, mutta pystyin muuten jo tekemään töitä.
        Mutta tosiaan tuohon pomon raktioon, katsoi mua jo aika vihaisen näköisenä ja ärähti samalla sekunnilla, kun annoin hänelle saikkulapun, että saikku jatkuu vieläkin ja alkoi rähjäämään mm siitä, että olen ollut sen verran paljon sairaslomalla kesän aikana, että nyt tarvitaan tämä kolmikantaneuvottelu(tai työkykykartoitus miten tätä nykyään sanotaan).
        Ja tämä toinen kesän "sairasloma" sellainen, että olin kesälomalla ja kävin selkäkivun vuoksi lääkärissä, joka määräsi minulle sairaslomaa puoliväkisin. Kävin lääkärissä ihan sen vuoksi, että olisin saanut hieman voimakkaampaa kipulääkettä, koska Panadol ym reseptivapaat eivät auttaneet särkyihin, ja sanoin hänelle, että on ihan turha antaa sairaslomaa sen vuoksi, koska olen jo kesälomalla eikä sairasloma muuttaisi mitään. Eli ei ollut siinä vaiheessa oleellinen esim kesäloman siirron kannalta jne.
        Muutenkin, varsinaisesti työssäolooni oikeasti vaikuttaneet saikut ovat olleet tämän vuoden aikana seuraavat: maaliskuussa 2pvä vatsataudin takia, huhtikuussa 5pvä selkäkivun takia ja nyt tämä syyskuun 5pvän selkäsaikku. Eli 12pvä saikkua koko vuonna(17pvä, jos laskee tuon kesälomasaikun, millä ei ollut mitään vaikutusta työssäoloon millään tavoin) ja näitä edeltänyt saikku oli viime vuoden elokuussa koronan vuoksi.
        Niin pomo vetosi ja raivosi näistä 10 päivän selkäsaikuista(toinen tämä lomalla ollut) ja alkoi vittuilla vielä, että oletko ajatellut tai ymmärrätkö edes, ettet tule tästä talosta pääsemään normieläkkeelle noiden sairastelujesi vuoksi ja mitä nyt kaikkea "räksyttikin" ja että hän nyt kerää porukan yhteen ja pidetään tämä työkykykartoitus työterveyden kanssa yhdessä että saadaan siihen selvyys ja varmuus, etten voi jatkaa nykyisessä työssäni(ja sitä kautta firman työntekijänä). Niin ja sanoi vielä että syksyllä nyt vain vilkastuu ja siitä tulee raju syksy ym ym. On kuitenkin yleinen ja tiedetty fakta, että elintarvikealalta harva pääsee ainakaan täysin terveenä normaalille työeläkkeelle ja nekin, jotka pääsevät, ovat yleensä alanvaihtajia. Monella on jo esimerkiksi kädet paskana nelikymppisenä tai viimeistään viisikymppisenä.
        Ja muutenkin aika alentavaa, kuitenkin jo 16. vuosi tässä samassa työssä, joten tiedän kyllä talon syksyt, mitä ne ovat. Ensi vuodesta meillä kyllä tulee todella hiljainen tiettyjen asioiden vuoksi, joten voi olla että pelaa jotain peliäänkin etukäteen valkaten niitä, joita voi sitten vähentää tai sitten vaan muuten stressaa valmiiksi ja satuin raivarin kohteeksi.
        Ainoa vain tuossa on se, kun olin 6v sitten leikkauksessa ja olin tuolloin 4 noin 3kk sairaslomalla ja kuukauden tein puolikasta työpäivää ja tuolloin piti tehdä tämä kuntokartoitus ja hoitaa asiat siten, kuten tässä kolmikantaneuvottelussa/työkykykartoituksessa on tarkoitus tehdä. Pomo oli itse mukana siinä lupaamassa työterveyshuollon kanssa, että se varmasti pidetään ja tuolloin siihen oli vahvat perusteetkin, mutta paskat sitä mitään pidetty. Ja töissä vain juoksutettiin kahta kovempaa ja sanottiin vain, ettei täällä mitään pysty keventämään. Ja 2022 alussa olin noin 1kk selän vuoksi saikulla, asiaan vaikutti ainakin osaksi kaatumiseen johtanut työtapaturma ja tuolloin mm. eräs fysiatrian erikoislääkärikin puolsi kuvantamista ym asian tutkimista, että nähdään nyt ainakin, että onko selässä mitään vammoja tm. Ei tehty tuolloinkaan mitään asialle, päinvastoin, asia torpattiin täysin. Työlääkäri ja -fyssari väittivät, ettei tutkimuksiin ole aihetta ja olen terve kuin pukki. Korkeintaan psykosomaattinen olen, kun käyn tällaisten takia lääkärissä. Eikä työnantaja tuolloinkaan piitannut mitenkään työkyvystäni, eli kai tuo menee syyllistämisen piikkiin.
        Mutta nyt tosiaan sitten, kun olen ollut selän vuoksi koko vuoden aikana q5pvä sairaslomalla, joista 5pvä tosiaan oli turhaa sairaslomaa, niin hän meinaa että noissa on niin helvetisti sairasteluja, että kolmikantaneuvottelut on pakolliset ja ratkaisut on tehtävä sen mukaan. Eli todennäköisesti ulos talosta. Ihme logiikka ja haiskahaa siltä, että yrittää saada asialle henkilökohtaisen syyn tilalle sen varalle, jos ensi vuonna joudutaan vähentämään tuotannollisista syistä väkeä. Kosk

        Ärähdin kyllä takaisin ja kysyinkin suoraan, että miksei asialle sitten tehty mitään silloin 5v sitten leikkauksen jälkeen lupauksista huolimatta ja kun asialle oli paremmat perusteet ja neuvotteluille oli oikea syy. Ja kun nyt sitten vetoaa muutaman päivän sairaslomaan.
        Muutenkin hän on itse ollut hyvin hankala vuosia ja on mm. kertonut muiden poissaolojen syitä myöden kaikkea tällaisia salassapitovelvollisuuden alaisia asioita työyhteisölle ym.


    • 9+8

      Hei kolmikantaan menijä! Älä missään tapauksessa lähde sinne yksin ilman luottamusmiestä. Luottamusmies on paikalla sinun edunvalvojanasi

      • sama,

        Kiitos, ei ole luottamusmiestä. Kyseessä muutaman auton kuljetusfirma. Omistaja on Hitler jota on pakko totella.


      • edelleen 9+8
        sama, kirjoitti:

        Kiitos, ei ole luottamusmiestä. Kyseessä muutaman auton kuljetusfirma. Omistaja on Hitler jota on pakko totella.

        Hei, jos luottamusmiestä ei ole, onko työsuojeluvaltuutettu?
        Jos sellaistakaan ei ole,niin ota yhteys lähimpään AKT:n piiritoimiston henkilöön ja pyydä mukaan. Työsuojelupiiristä löytyy myös sulle edunvalvoja joka tarvittaessa toimii todistajana.


    • sama,

      Kiitos. Ei ole mitään valtuutettua. Omistaja vihaa liittoja ja potkut tulee jos kuuluu. Olen akt jäsen, salaa maksamut. Tosiaan olen ollut vuoden saikulla. Töissä loukkasin polven jota leikelty kaksi kertaa.

      Työnantaja on väh kerran kuukaudessa käskenyt töihin. Myös kun tikit paikoillaan ja suuttuu kun en tottele. Lääkärin mukaan ei ole varmuutta tuleeko koskaan kestämään. Vielä ei ole tiedossa tuleeko lisää leikkauksia. Nyt ainakin kivut on kovat ja syön ns huumelääkkeitä.
      Että tämmöstä.

      • ~~c

        Oletko antanut riittävän selvityksen sairaudestasi, ja onko työnantaja ohjannut sinut työterveyshuoltoon? Voihan liikuntaelimen sairaudessa tehdä ns. korvaavaa työtä, jos lääkäri katsoo että se on ok.

        Vuoden kestänyt työkyvyttömyys on yleensä katsottu työsuhteen purkamisen tai irtisanomisen perusteeksi, koska ei ole kohtuullista olettaa työnantajan jatkavan työsuhdetta noin pitkän poissaolon jälkeen. Jo aiemmin työntekijän olisi pitänyt toimittaa työnantajalle ja Kelalle B-lausunto tiedoksi, jotta työsuhteen jatkoa olisi voinut suunnitella. Periaatteessa työnantajasi ei enää edes tarvitsisi järjestää mitään kolmikantaa vaan voisi päättää jo työsuhteen. Kolmikannan aika olisi ollut jo aiemmin.


    • saikulla minäkin...

      Ei B- lausuntoa työnantajalle toimiteta. A todistus riittää eikä kenenkään tarvitse sairauksiaan työnantajalle selitellä. Työterveyslääkäri on se joka selvittelee minkä sevittelee työnantajalle.
      Potkut tulee jos on ollut vuoden työkyvytön. Yleensä.

      • edellinen provo

        Varsinkin saikulla mijnäkin toimintatavalla. Yleensä rehellisyys palkitaan, jopa hyvälläkin, olen nähnyt.


    • tupi1

      Olet varmaan neuvottelusi jo läpikäynyt, ei siis ole sama asia. Kolmikanta eli työterveysneuvottelussa mietitään työntekijän terveydellisten asioiden vaikutusta työhön. Etsitään ratkaisuja jo olemassa oleville tervettä haittaaville tekijöille.

    • Merimieseioleerimies

      Työterveysneuvottelua käytetään työpaikkakiusaamiseen. Meillä alkoholisti esimies määrää alaisiaan niihin. Hän tunaroi töitään tai teettää toisilla, myös johtaminen on delegoitu suosikeille.

    • Hei!
      Tietoa työterveysneuvottelusta, sairauden pitkittymisestä, todistusten toimittamisesta ym. löytyy työterveys.com sivustolta.
      Suora linkki kohtaan työterveysneuvottelu: https://www.työterveys.com/#tyoterveysneuvottelu

    • Anonyymi

      Olen itse ajatellut pyytää mahdollisuutta kolmikantakeskusteluun. Fyysistä krempoaa ja henkinen stressi tekee työnteon sietämättömäksi. Vuosia olen sitä yrittänyt. Saikut pysynyt vähäisinä, kun olen vaan kituuttanut. Olen päässyt kevyempiin hommiin ja kaikki on loistavasti.

      Mutta.

      Työvoimapulaa ja siksi mut laitetaan aina välillä vanhoihin hommiin. Nytkin olin muutaman tunnin, siinä meni viikonloppu että sain paikat kuntoon.

      Riskinä on, että ei oo varaa pitää mua vaan niissä kevyemmissä hommissa vaikka siihenkin tarve työntekijälle on. Eli pelkään, että irtisanovat. Mitä mun kannattais tehdä?

      Sit kun olis mustaa valkosella etten voi tehä raskasta työtä niin mua ei voitais sinne siirtää vai jatkanko näin ja heti kun kipeytyy ni saikkua vaan eikä kärsi.

      • Anonyymi

        Riski, että työnantajalla ei ole varaa pitää keveämmissä hommissa tulee helposti eteen - ellei ole tärkeiden ihmisten kamuja.

        Jos olet kaukana eläkeiästä, sinulle tarjotaan tod.näk. ammatillista kuntoutusta. Uusi ammatti jollain konstilla tai edes opiskelua opiskelun vuoksi työeläkeyhtiön piikkiin. Jos taas olet riittävän vanha ja sairas, voit hakea työkyvyttömyyseläkettä oltuasi 300 päivää kelan sairaspäivärahoilla.

        Jonkin ratkaisun joudut tekemään. Kun teet riittävän pitkään työtä, johon terveytesi ei riitä .. tiedät itsekin, mitä tapahtuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe