Kauppakorkeaan 2013

kkk2013

Onko kukaan vielä aloittanut lukemaan?

Aika jännä että markkinointi ja johtaminen on yhdistetty yhdeksi kirjaksi eikä aineisto osuutta tule. Luultavasti johtaminen ja markkinointi on yhtenä osuutena maks 10 pistettä ja 75% pisteistä tulee silloin siis enemmän tai vähemmän matemaattisemmista osuuksista.

214

7816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • villiveikkaaja

      Luulenpa kuitenkin että markkinointi ja johtaminen on pääsykokeessa erotettu toisistaan siten, että kummastakin tulee 8 kysymystä aivan kuten ennenkin.

      • Dam

        Kysymykset jaotellaan valintakoekirjoittain pääsykokessa joten kokeessa kysytään molemmat yhdessä osiossa.


    • mit vit

      Oletko varma? Tällaista tilannetta ei taida ennen ole ollut, jossa kaksi ainetta on yksissä kansissa. Max pisteet on kuitenkin 40p ( ensisijaisuuspisteet) niin sehän tarkoittaisi sitä, että yhden kysymyksen painoarvo on enemmän kuin 1p.

      • faaeaaqqeqqeq

        ei vaan tulee 10 pinnaa joka osiosta niinkun tuli vuosina 2010 ja 2011 ainaki


    • Tietämätön

      Onko kauppakorkeakouluun mahdollista päästä hyvillä merkonomin papereilla vai pitääkö lukio olla käytynä? Kuinka vaikeat on pääsykokeet?

      • Kylteri

        Kauppakorkeaan voi päästä merkonomin papereilla. Tulet tekemään kokeen koepistekiintiössä koska et saa lähtöpisteistä ammatillisesta tutkinnosta. Eli voit siis päästä sisään aivan kuten lukiolainenkin. Toki varsinkin matematiikassa sinulle voi tulla pieniä ongelmia mutta kyllä siitäkin selviää kun tekee tarpeeksi töitä. Itse suoritin kaksoistutkinnon (Merkonomi Ylioppilas) ja opiskelen nyt toista vuotta aalto-yliopiston kauppakorkekoulussa. Eli sisälle voi päästä kuka tahansakin kunhan vaan jaksaa tehdä töitä ja on tarpeeksi motivoitunut.


    • Onko kenelläkään kiinnostusta ostaa Taloustieteiden kvantitatiiviset menetelmän kirjasta tiivistelmää 160 tehtävää ratkaisuineen. Mukaan laitan myös kauppatieteiden valintakokeet 2007-2011 lehtiön. Lehtiö käsittää myös vastaukset.

      Eli setti on viime vuoden valmennuskurssin tiivistelmä matematiikan kirjasta, mikä näyttäisi olevan sama myös tänäkin vuona. Jos ostaja löytyy, niin postikulut hänen nimiinsä. Noutokin mahdollista (Mikkeli, Jyväskylä)

      Tarjouksia ja kysymyksiä otetaan vastaaan
      [email protected]

    • Gylter

      Opiskelen Vaasan yliopistossa kauppaa ja haen ensi keväänä Aaltoon! :) On se Aalto vaan ykkönen :) Ei siitä pääse mihinkään!

      • Fuk Si

        Vaasan rahis, Aallon rahis. Kyllä oikealla pääainella on väliä vaikka kauppis olisikin provinssi.


      • KYllä
        Fuk Si kirjoitti:

        Vaasan rahis, Aallon rahis. Kyllä oikealla pääainella on väliä vaikka kauppis olisikin provinssi.

        Vaasan rahis, pakko nyt sanoa että kyseisellä asialla ei mitään tekemistä Aallon rahiksen kanssa. Thats how it is...


      • don3

        Perusjuttu on vaan se, että jos ei alunperinkään päässyt kohtalaisen helposti ensiyrittämällä Aaltoon, niin ei taida riittää paukut ihan kärkeen myöhemminkään. Sama juttu niiden kohdalla, jotka ensi joutuvat lukemaan tradenomiksi ja sitten nipin napin pääsevät yliopistoon.

        Toki lisäkoulutus on aina hyvä juttu, mutta ei kannata pettyä, kun monet ovat jo kaukana edellä, vaikka tittelin perusteella oltaisi yhtä hyviä.


      • nojaa...
        don3 kirjoitti:

        Perusjuttu on vaan se, että jos ei alunperinkään päässyt kohtalaisen helposti ensiyrittämällä Aaltoon, niin ei taida riittää paukut ihan kärkeen myöhemminkään. Sama juttu niiden kohdalla, jotka ensi joutuvat lukemaan tradenomiksi ja sitten nipin napin pääsevät yliopistoon.

        Toki lisäkoulutus on aina hyvä juttu, mutta ei kannata pettyä, kun monet ovat jo kaukana edellä, vaikka tittelin perusteella oltaisi yhtä hyviä.

        itse pääsin tokalla yrittämällä toiseksi parhailla pisteillä (38 37=75) ilman sen kummempia lukemisia, että ei se nyt ihan noinkaan mene.


    • kauppis20013

      Ootteko alkaneet jo lukemaan?
      Paljonko luette päivässä ja kauanko kestää lukea yksi kirja?
      Käytättekö jotain opiskelumetodeja yms?

      Olisi kiva tietää miten muut opiskelevat kyseisiin pääsykokeisiin. Itse ajattelin aloittaa lukemaan siinä tammikuun alkupuolella.

      Ensin ajattelin nopeasti lukaista kirjat läpi. Toisella lukukerralla sitten muistiinpanoja yms. kolmannella, neljännellä jne lukukerralla tarkempia muistiinpanoja.

    • rooobs

      Täällä yksi kauppakorkeaan halajava! Aikomuksissa on aloittaa lukeminen 7.1 kun valmennuskurssi alkaa. Monet aiempina vuosina pyrkineet tutut ovat olleet sitä mieltä, että kannattaisi alkaa lukemaan vasta esim. maaliskuussa ja vetää silloin täyttä päätä. Ite luulen kuitenkin, että omaksun asiat paremmin jos saan niitä rauhassa miettiä 5 kk. Mitä porukat aikoo laittaa ykkösvalinnaksi? Itse pohdin aaltoa, mutta saattaa olla liian ylivoimainen...
      Tsemppiä lukemiseen kaikille!

      • Dhsls

        Ei aaltoon ole vaikea päästä


    • Aidanalittaja69

      Mistä kirjasta lukeminen kannattaa aloittaa? Onko kirjoista joku sellainen, mikä edes auttaisi muiden kirjojen luvussa? Eli käytännössä sisäistämään muiden kirjojen asioita helpommin.

      • Vegas

        Ei, jokainen on suht erilainen joten esimerkiksi laskentatoimen lukeminen ei auta kansiksen sisäistämisessä.

        Itse alottaisin matematiikalla, se on monelle työläin.


    • hlkö

      Pisteytys muuttuu:

      "Valintakokeen eri osa-alueiden maksimipistemäärät ovat seuraavat: Johtaminen ja markkinointi 13 pistettä, Laskentatoimi ja rahoitus 13 pistettä, Kansantaloustiede 7 pistettä ja Taloustieteiden kvantitatiiviset menetelmät 7 pistettä, yhteensä 40 pistettä."

      2014 poistuu matikan kirja ja sen korvaa lyhyen matematiikan talousmatemaatikan kirja ilmeisesti.

    • Ihmettelen56

      Lyhyen matematiikan talousmatikka? Rima tippuu kolisten.

    • 1234122

      Lähde 2014 uudistukselle?

    • ilman valmennuskurss

      Huomio, te jotka epäilette matemaattisia kykyjänne!

      Pääsykokeen matematiikka ei todellakaan ole vaikeaa, mikäli linja säilyy ollenkaan samana kuin 2012 pääsykokeessa.

      Olen itse todella huono matematiikassa, enkä jaksanut paljoa sitä pääsykoekirjaa lukea, mutta sain silti melkein kaikki oikein pääsykokeessa.

      Tyhmin virhe kokeeseen valmistautumisessa on jättää panostamatta matematiikkaan sillä syyllä, ettei muka kuitenkaan opi. Sieltä ne helpoimmat pisteet kerätään!

      • kauppakorkeaan2013

        2012 pääsykokeen matikka oli aika erilaista, mitä muina vuosina. Liiankin helppoja kysymyksiä joista pääsee läpi jos muitaa lukion matikkaa. Mulla lukiosta monta vuotta ja kyllä siinä vähän vitutti kun kysyttiin jotain ln1=x. Enkä muistanut, koska en tajunnut että sellasta voidaan kysyä.

        Ainoa ongelma tossa "panosta matikkaan" on, että matikan pääsykoekirja on oikeasti täynnä shittiä. Ei mitään järkeä koko kirjassa ja jos jotain selitetään, niin silti ei kerrota mites se tehdään. Pitää toista selvempää kirjaa pitä vieressä, jos yrittää ymmärtää.

        2014 koko matikka osuus jätetään lukion talousmatikan varaan ja mitään kirjaa ei edes ole matikkaan (paitsi itse voi tietty ostaa minkä haluaa). Varmaan tajuttu, ettei mitään jräkeä laittaa tollasta kirjaa sekottamaan. Tarkotushan tossa tietysti on, että selitetään mahd. hankalasti, että vaikea ymmärtää. Olis muuten vähän turhan helppoa, jos olis helppo kirja matikan perusteista.


    • poikaporvoosta=)

      Kysymys jo sisäänpäässeille. Onko mitään järkeä alkaa tekemään tiivistelmiä jokaisen kirjan jokaisesta kappaleesta?

      Valmennuskurssi alkaa vasta maaliskuussa ja ajattelin, että 2 kuukaudessa saisi itse tehtyä tiivistelmät kaikista kirjoista ja lukea ne useaan otteeseen läpi. Eli tällöin olisin käynyt kirjat monesti läpi.

      Onko kukaan todennut tällaista lähestymistapaa järkeväksi? Onko turhan aikaavievää ---> ajan voisi käyttää paremmin?

      • aalto4

        Itse tein. Mielestäni prosessi oli erittäin hyödyllinen, joskaan myöhemmässä vaiheessa niitä ei juurikaan tullut enää silmäiltyä. Itselleni kun sopi paremmin ihan kirjasta lukeminen.


      • poikaporvoosta =))))
        aalto4 kirjoitti:

        Itse tein. Mielestäni prosessi oli erittäin hyödyllinen, joskaan myöhemmässä vaiheessa niitä ei juurikaan tullut enää silmäiltyä. Itselleni kun sopi paremmin ihan kirjasta lukeminen.

        Teitkö tarkatkin tiivistelmät? Kauanko sinulla meni aikaa tähän?


      • aalto4
        poikaporvoosta =)))) kirjoitti:

        Teitkö tarkatkin tiivistelmät? Kauanko sinulla meni aikaa tähän?

        Tein erittäin tarkat ja panostin laatun. Aikaa meni muistaakseni melko kauan vaikka teinkin tietokoneella, mutta koin että tässä vaiheessa vasta ensimmäisen kerran todella ymmärtäneeni kirjojen asiat. Lisäksi ei se ajasta ole kiinni tässä vaiheessa vuotta.


      • Jihuu11

        Itse tein juuri kuten varoitettiin eli luin kirjat kannesta kanteen aina yksi kerrallaan kolmisen kertaa läpi. :D Ei minulla mitään erityisiä muistiinpanoja ollut, tein vaan niin hemmetisti monivalintaharjoituksia joita sai valmennuskurssilta.

        Lappeenrantaan pääsin kuten halusinkin. Olin kuitenkin todella yllättynyt että pääsykoe meni niin hyvin, että olisin päässyt myös Turkuun ja Tampereelle jos jompikumpi olisi ollut ykkösvaihtoehtona.


      • Jihuu11
        Jihuu11 kirjoitti:

        Itse tein juuri kuten varoitettiin eli luin kirjat kannesta kanteen aina yksi kerrallaan kolmisen kertaa läpi. :D Ei minulla mitään erityisiä muistiinpanoja ollut, tein vaan niin hemmetisti monivalintaharjoituksia joita sai valmennuskurssilta.

        Lappeenrantaan pääsin kuten halusinkin. Olin kuitenkin todella yllättynyt että pääsykoe meni niin hyvin, että olisin päässyt myös Turkuun ja Tampereelle jos jompikumpi olisi ollut ykkösvaihtoehtona.

        Ja mikä tekee asiasta vielä hauskempaa on se, että en lukenut matematiikan kirjaa ollenkaan. Jätin kokonaan vastaamatta niihin kysymyksiin.

        Aalto jäi parin pisteen päähän, mutta kaikkialle muualle olisin päässyt :D


    • inittowinit

      Itsellä onnellisesti tuo hikinen lukukevät jo takanapäin ja portit kauppikseen aukesivat! Tsemit tulevan kevään puurtajille!

      Mutta muistakaa: lukemisessa määrä ei todellakaan korvaa laatua. Itse aloitin maaliskuun puolivälin tienoilla, enkä lukenut päivittäin, vaan ajatuksella kävin parin tunnin jaksoissa asioita läpi. Toki toukokuun lopussa lukutahti oli jo kiihtynyt useampaan tuntiin päivässä. Tiedän ihmisiä, jotka lukivat tammi-helmikuusta lähtien 6-10h päivässä, eivätkä päässeet - kun taas minun pisteet riittivät kirkkaasti sisäänpääsyyn.

      Vaikka monesti painotetaan kauppikseen pääsyn olevan kiinni vain ulkoa muistamisesta, tohdin epäillä. Totta kai yksityiskohdatkin on hyvä muistaa, mutta kaikki lähtee kokonaisuuksien ymmärtämisestä ja asioiden sisäistämisestä! :)

      Ja jos vähääkään on matikkapäätä, suosittelen lämpimästi matikan kirjan kunnolla opettelua! Ainakin viime vuonna matikan alueen kysymykset olivat aikas kilttejä verrattuna joihinkin muihin osioihin. Aika perus matikkataidoilla sai äkkiä kahmastua jo sellaiset 12-13p kasaan itselleen (matikan osio laskiksen osion laskut)

    • Hei! Muutin Unkarista Suomeen 3 vuotta sitten ja täällä hetkellä opiskelen merkonomiksi ja valmistun tammikuussa vuonna 2014
      Merkonomi ei ole vielä niin haastava minulle, sillä minä opin suomea todella nopeasti ja ahkerasti, mutta kauppakorkeakouluun pääseminen vaatii paljon enemmän kuin merkonomiksi opiskeleminen. Olen aloittanut jo vuosi sitten lukea pääsykoekirjoja ja ihan vain kokeilun vuoksi kävin jo kesällä pääsykokeisiin ja aion mennää seuraavana kesänäkin ja yritän oma-aloitteisesti lukea pääsykoekirjoja edelleenkin, vaikka tarkoitus olisi päästää Kauppakorkeakouluun vain vuonna 2014. Eilen kerroin siskolleni (joka asuu siis Unkarissa) suunnitelmani, että aion mennää valmennuskurssiin vuonna 2014, koska vaikka miten ahkerasti yritän lukea, siinä on todella paljon ammattisanastoja, termejä, johon ei välttämättä auttaa edes sanakirja. Minun mielestä minun kannattaisi mennää valmennuskursiin, mutta siskoni käski minua lukemaan ja unohtaa täysin valmennuskursin. Nyt en tiedä mitä minun pitäisi tehdää ja harmittaa, että siskoni ei ole samaa mieltä minun kanssani. Yrittäisi vain hänkin oppia jotain täysin uutta kieltä ja kolmen vuoden jälkeen pyrkiä yliopistoon opiskella vieraamalla kielellä!!

      • 6+12

        Hei,

        Paljonko sait pisteitä viime vuonna?

        Suosittelen sinulle valmennuskurssia, on hyvä käydä läpi kirjoja ja käsitteitä opettajan johdolla varsinkin kun kieli on sinulle vieras.


      • hkkkkmt
        6+12 kirjoitti:

        Hei,

        Paljonko sait pisteitä viime vuonna?

        Suosittelen sinulle valmennuskurssia, on hyvä käydä läpi kirjoja ja käsitteitä opettajan johdolla varsinkin kun kieli on sinulle vieras.

        Aika lähelle sama kirja. 8 luvussa pieniä muutoksia ja15 luku kokonaan uusi. Kannattaa ostaa vanhan tilalle jos kokeessa aikoo hyvin pärjätä. Ei ne muutetut asiat turhaan siellä ole.


      • hkkkkkkkkktm
        hkkkkmt kirjoitti:

        Aika lähelle sama kirja. 8 luvussa pieniä muutoksia ja15 luku kokonaan uusi. Kannattaa ostaa vanhan tilalle jos kokeessa aikoo hyvin pärjätä. Ei ne muutetut asiat turhaan siellä ole.

        tämä siis vastaus alempaan. :D


    • Xacie

      Miten paljon tuo uusi taloustieteen painos eroaa viime vuotisesta

    • muinaisjäännös

      Sain tänään kolme noista kirjoista ja alotin jo lukee tota taloustieteen oppikirjaa. Todella mielenkiintoinen ja selkeesti kerrottu asiat. Ajattelin nyt ihan lukaista kaikki läpi ja jättää pariksi kuukaudeksi "hautumaan" ja sitten keväämmällä alkaa opiskelemaan niitä kunnolla. En ole edes kovin tosissani vielä tänä vuonna hekemassa (ellei mieli muutu) vaan ihan kokeilumielellä. Avoimessa aion suorittaa nyt keväällä muutamia pisteitä ja jos en pääse sisään nyt, niin sitten avoimen puolella ens vuosi ja 2014 keväällä enemmän tosissaan....

    • 30 sivua

      uusi taloustieteen kirja eroaa noin 30 sivun verran vanhasta

    • jepsis1

      Poikaystäväni aloitti viime viikolla lukemaan :) Kauhean jännää! Itse valmistun syksyllä henkilöstöjohtamisen tradenomiksi ja poikaystäväni innostui nyt sitten kanssa aloittamaan opinnot, tosin kauppakorkeassa.

      Pidän peukkuja teille kaikille!!

      Hän aloitti tuosta johtamisen ja markkinoinnin kirjasta.
      Hän teki lukusuunnitelman, minkä mukaan hän lukee n. 3 tuntia päivässä, ma-pe. Tekee muistiinpanoja lukemastaan samalla. Viikonloput sitten vapaana. Musta ihan järkevänkuuloinen. Mutta jokainen tekee tietty just silleen miten itse parhaiten oppii!

      Eli nyt sitten n. 5 kk lukua hänellä edessä.. Toivotaan että motivaatio pysyy. :) Ja eiköhän se pysy, kun on kerta viikonloput vapaana.

      • jooooope

        Eipä tuosta silti tule kuin sellanen 300h... Se on vähän siinä ja siinä riippuen minne hakee...


      • Storbax
        jooooope kirjoitti:

        Eipä tuosta silti tule kuin sellanen 300h... Se on vähän siinä ja siinä riippuen minne hakee...

        Pelkkien tuntimäärien tuijottaminen on vähän yksinkertaista. Laatu on tärkempää kuin määrä.

        Sen vinkin voin kaverille kuitenkin antaa että viimeiset 1-2kk kannattaa lukea vähän enemmän kuin tuo 3h päivässä. Tarkoituksena on rutistaa viimeisetkin tiedon rippeet sinne kuulan sisään.


      • jooooope
        Storbax kirjoitti:

        Pelkkien tuntimäärien tuijottaminen on vähän yksinkertaista. Laatu on tärkempää kuin määrä.

        Sen vinkin voin kaverille kuitenkin antaa että viimeiset 1-2kk kannattaa lukea vähän enemmän kuin tuo 3h päivässä. Tarkoituksena on rutistaa viimeisetkin tiedon rippeet sinne kuulan sisään.

        Joopa joo toistele tätä vaan iltaisin itsellesi, tätä kun kuulee näissä keskusteluissa vuodesta toiseen... Kyllä ne lukutunnit vaan hyvin useammin korreloi sen osaamisen ja sisäänpääsyn kanssa. Kauppatieteellisen pääsykoe kun valitettavasti testaa ihan pelkkää ulkoaosaamista jolloin sillä "laadulla" ei juuri tee paskakaan ilman raakoja lukutunteja. Kun soppaan lisätään vielä että kokeesta on tänä vuonna odotettavissa erittäin helppo (4 kirjaa, ei aineistoa) on tuo 300h mielestäni todella alakanttiin. Toki joka vuosi muutama pääsee Helsinkiinkin sisään sillä "kahen kerran lukemisella", mutta nämä ovat niin yksittäistapauksia joiden todenperäisyyteen tulee aina suhtautua hyvin kriittisesti.

        Anteeksi skeptisyyteni.


      • hublahulba
        jooooope kirjoitti:

        Joopa joo toistele tätä vaan iltaisin itsellesi, tätä kun kuulee näissä keskusteluissa vuodesta toiseen... Kyllä ne lukutunnit vaan hyvin useammin korreloi sen osaamisen ja sisäänpääsyn kanssa. Kauppatieteellisen pääsykoe kun valitettavasti testaa ihan pelkkää ulkoaosaamista jolloin sillä "laadulla" ei juuri tee paskakaan ilman raakoja lukutunteja. Kun soppaan lisätään vielä että kokeesta on tänä vuonna odotettavissa erittäin helppo (4 kirjaa, ei aineistoa) on tuo 300h mielestäni todella alakanttiin. Toki joka vuosi muutama pääsee Helsinkiinkin sisään sillä "kahen kerran lukemisella", mutta nämä ovat niin yksittäistapauksia joiden todenperäisyyteen tulee aina suhtautua hyvin kriittisesti.

        Anteeksi skeptisyyteni.

        Moi, pääsin toisella hakukerrallani Helsingin kauppikseen. Ensimmäisellä kerralla luin osan kirjoista kahdesti ja pari kolmesti, en päässyt. Toisella kertaa luin kirjat kerran ja pääsin sisään.

        Yhtä lailla, lukutunteja tuijottamalla ei pidä tehdä sen suurempia loppupäätelmiä kuin siitä kuinka monta kertaa ne kirjat on lukenut. Olen samaa mieltä että 300h saattaa olla liian vähän, mutta kirjojen lukeminen uudestaan ja uudestaan ei ole kovin järkevää ajankäyttöä. Se ei ole laadukasta ajankäyttöä. Jos kirjoja lukee paniikilla vaan eteenpäin koska tavoitteena on lukea ne vaikka viisi tai kuusi kertaa, ei välttämättä ole se paras idea varsinkin jos ei käytä muita opiskelutekniikoita. Pääsykoe ei ole mikään lukion koe jota varten voi vähän lukaista ja selailla koealuetta ja hoitaa homma kotiin. Lukemisen lisäksi tarvitaan tueksi opiskelutekniikoita kuten muistilistoja, muistiinpanoja, mindmappeja, valmennuskurssi, harjoitustehtäviä jne. Pelkkä lukeminen ei riitä.

        Vaikka luinkin kirjat vain kerran kannesta kanteen sinä vuonna kun pääsin sisälle, tein siltikin duunia kevään aikana 400-500 tuntia. Aikaa kului kirjojen alleviivaamisen eli sen oleellisen tiedon etsimiseen, muistiinpanoihin, valmennuskurssiin, harjoitustehtäviin ja -kokeisiin, mindmappeihin, vaikeiden asioiden pänttäämiseen ja kertaukseen.

        Lukutunnit kyllä korreloivat sisäänpääsyä, mutta myös sillä mitä niiden tuntien aikana tekee on merkitystä


      • jooooope
        hublahulba kirjoitti:

        Moi, pääsin toisella hakukerrallani Helsingin kauppikseen. Ensimmäisellä kerralla luin osan kirjoista kahdesti ja pari kolmesti, en päässyt. Toisella kertaa luin kirjat kerran ja pääsin sisään.

        Yhtä lailla, lukutunteja tuijottamalla ei pidä tehdä sen suurempia loppupäätelmiä kuin siitä kuinka monta kertaa ne kirjat on lukenut. Olen samaa mieltä että 300h saattaa olla liian vähän, mutta kirjojen lukeminen uudestaan ja uudestaan ei ole kovin järkevää ajankäyttöä. Se ei ole laadukasta ajankäyttöä. Jos kirjoja lukee paniikilla vaan eteenpäin koska tavoitteena on lukea ne vaikka viisi tai kuusi kertaa, ei välttämättä ole se paras idea varsinkin jos ei käytä muita opiskelutekniikoita. Pääsykoe ei ole mikään lukion koe jota varten voi vähän lukaista ja selailla koealuetta ja hoitaa homma kotiin. Lukemisen lisäksi tarvitaan tueksi opiskelutekniikoita kuten muistilistoja, muistiinpanoja, mindmappeja, valmennuskurssi, harjoitustehtäviä jne. Pelkkä lukeminen ei riitä.

        Vaikka luinkin kirjat vain kerran kannesta kanteen sinä vuonna kun pääsin sisälle, tein siltikin duunia kevään aikana 400-500 tuntia. Aikaa kului kirjojen alleviivaamisen eli sen oleellisen tiedon etsimiseen, muistiinpanoihin, valmennuskurssiin, harjoitustehtäviin ja -kokeisiin, mindmappeihin, vaikeiden asioiden pänttäämiseen ja kertaukseen.

        Lukutunnit kyllä korreloivat sisäänpääsyä, mutta myös sillä mitä niiden tuntien aikana tekee on merkitystä

        Juu siis itse olen aina käsittänyt että lukutunneista puhuttaessa viitataan ylipäätään kaikkeen siihen aktiiviseen toimintaan jota tehdään pääsykokeisiin valmistautumisen eteen mukaanlukien mainitsemasi mindmappien, muistiinpanojen jne. tekemisen. Kenties tämä oletus olisi ollut syytä mainita, mutta olen aina kuvitellut sen olevan näin. Kuitenkin tätä nimenomaan tarkoitan sillä, että 300h näiden kaikkien käyttämiseen on loppupeleissä melko vähän ainakin jos esimerkiksi helsinkiin tähtää.

        Terveisin toinen helsingissä opiskeleva ;=)


      • ettänain
        hublahulba kirjoitti:

        Moi, pääsin toisella hakukerrallani Helsingin kauppikseen. Ensimmäisellä kerralla luin osan kirjoista kahdesti ja pari kolmesti, en päässyt. Toisella kertaa luin kirjat kerran ja pääsin sisään.

        Yhtä lailla, lukutunteja tuijottamalla ei pidä tehdä sen suurempia loppupäätelmiä kuin siitä kuinka monta kertaa ne kirjat on lukenut. Olen samaa mieltä että 300h saattaa olla liian vähän, mutta kirjojen lukeminen uudestaan ja uudestaan ei ole kovin järkevää ajankäyttöä. Se ei ole laadukasta ajankäyttöä. Jos kirjoja lukee paniikilla vaan eteenpäin koska tavoitteena on lukea ne vaikka viisi tai kuusi kertaa, ei välttämättä ole se paras idea varsinkin jos ei käytä muita opiskelutekniikoita. Pääsykoe ei ole mikään lukion koe jota varten voi vähän lukaista ja selailla koealuetta ja hoitaa homma kotiin. Lukemisen lisäksi tarvitaan tueksi opiskelutekniikoita kuten muistilistoja, muistiinpanoja, mindmappeja, valmennuskurssi, harjoitustehtäviä jne. Pelkkä lukeminen ei riitä.

        Vaikka luinkin kirjat vain kerran kannesta kanteen sinä vuonna kun pääsin sisälle, tein siltikin duunia kevään aikana 400-500 tuntia. Aikaa kului kirjojen alleviivaamisen eli sen oleellisen tiedon etsimiseen, muistiinpanoihin, valmennuskurssiin, harjoitustehtäviin ja -kokeisiin, mindmappeihin, vaikeiden asioiden pänttäämiseen ja kertaukseen.

        Lukutunnit kyllä korreloivat sisäänpääsyä, mutta myös sillä mitä niiden tuntien aikana tekee on merkitystä

        No tarvitaan ja tarvitaan noita opiskelutekniikoita. Itse luin seuraavalla tavalla: johtamisen kirjan kaksi kertaa ajatuksella läpi, kansiksen kirjan loppuosan kahdesti ja alkuosan kerran, laskiksen kirjan kahdesti, markkinoinnin kahdesti ja kolmannella kerralla painoin vain listat mieleen sekä matikan kirjan selasin kerran läpi jättäen loppuosan koskematta.

        Taloustieteiden kvantitatiiviset menetelmät -kirja oli kyllä niin surkeasti kirjoitettu että opettelin asiat ilman kirjan apua.

        "Opiskelutekniikoista" käytin vain hieman muistiinpanoja ja harjoitustehtäviä. Lukemisen aloitin jo helmikuussa täysin tehottomalla tavalla, sillä olin lukenut kirjat kertaalleen läpi vasta huhtikuun puolessa välissä. Siitä sitten aloitin pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, kunnes loppuvaiheessa luin kunnolla muutaman viikon. Tunteja laskin käyttääneeni yhteensä vajaat jämptit 200. Jos joku alkaa tuota epäilemään niin siitä vain, ei se ole minulta pois. Pääsin koulun sisään ja se on siinä kohtaa aivan sama montako tuntia ketäkin käyttää.

        Ja tosiaan, pisteitä sain kokeesta 35 ensisijaiset. Aaltoon en kuitenkaan halunnut, sillä Helsinki ei ole tässä elämäntilanteessa millään muotoa lähellä sydäntäni. Turku siis pysyi edelleen kotipaikkakuntanani.


    • tsuidatsuida

      Heipsan kaikki:) Mulla ei ollut hajuakaan lukion jälkeen, mitä haluisin tehdä, niin menin sitten kansanopistoon opiskelemaan kauppatieteitä. Lukeminen pääsykokeisiin on siis aloitettu jo syksyllä. Nyt kevätlukukaudella kirjojen varmistuttua teemme opettajamme johdolla muistiinpanot. Lukuunottamatta tuota johtamisen ja markkinoin kirjaa muut kirjat on siis jo koluttu läpi, eivätkä ne kauheen hankalia olleet:) Aion lukea ja lukea kirjat keväällä vielä moneen kertaan, jottei mitään jää epäselväksi. Matikan kirja näytti aluksi mahdottomalta, mutta ihan perus lukiomatikkaahan se on, vain vähän hankalammin ilmaistuna :-D

    • abityttö

      Heipparallaa! Itselläni olisi kanssa tarkoituksena pyrkiä opiskelemaan kauppatieteitä nyt tänä keväänä. Ylioppilaskirjoitukset loppuvat vasta maaliskuun lopulla jonka jälkeen ajattelin vasta ruveta pääsykokeisiin panostamaan. Luuletteko että siinä noin 3 kuukauden aikana ehtii opiskella kirjat kunnolla ja paljonko se vaatii aikaa lukemiseen esim. päivässä? Ja osaako kukaan suositella mikä kaupunki olisi hyvä? Helsinki olisi ykkösenä, mutta taitaapi jäädä haaveeksi kun sinne kerran niin vaikee on päästä...

      • ettänain

        Heips! Tuo aika on täysin riittävä, jos jaksaa tehdä hyvin töitä. Puhti voi olla kirjoitusten jälkeen vähän poissa, etenkin kun kevät näyttää niin pirun hyvältä kirjaston ikkunasta katsottuna.

        Lukemisen määrään en osaa ottaa kantaa, se on niin yksilöllistä. Ei saa ryhtyä siihen, että päivässä on tietyt sivumäärätavoitteet. Kirjat pitää käydä kohta kohdalta läpi täysin omassa tahdissa ja jokainen kohta on ymmärrettävä. Itse siirryin seuraavaan aiheeseen vasta kun edellinen oli täysin hallinnassa. Näin kirjoja ei tule luettua määrällisesti paljoa, mutta laadullisesti sitäkin enemmän. Kun kerran opettelet asiat niin että tajuat ne, seuraavilla kerroilla asian lukeminen on vain mieleenpalauttamista.

        Kouluista omat henkilökohtaiset suosikkini ovat Turku ja Aalto. Aaltoon en halunnut, koska Helsinki ei ollut mun juttuni, joten Turkuun päädyin. Myös Lappeenrannan suosio on nousussa.

        Suomessahan on kuitenkin vain kaksi kauppakorkeakoulua, Helsingissä ja Turussa. Muut ovat kauppatieteiden tiedekuntia. Eihän se mitään muuta, mutta sen verran voin sanoa, että osassa näissä tiedekunnista opetus ei ole lähelläkään Helsingin tai Turun tasoa.

        Pitemmittä puheitta, tervetuloa Turkuun! :-) täällä on asenne ja meininki kohillaan!


    • Tiekorkealle
    • jajsna

      Moi!

      Täällä kanssa yksi kauppakorkeaan haaveileva. Asun tampereella eikä minulla ole mahdollisuutta muuttaa toiselle paikkakunnalle joten tampere on ainoa vaihtoehto minulle. Pelottaa vaan tuo kun aika korkeat pisteet tarttis saada tampereella ( ainakin valintokoe kiintiössä). Itse en aio mennä valmennuskurssille koska raha tilanne ei sitä mahdollista. Olen jo aloittanut (eilen) hieman lukemaan johtamisen ja markkinoinnin kirjaa ja muut kirjat on tilattu mutta saapuvat vasta ensi viikolla. Tämä on ensimmäinen kerta kun haen mihinkään yliopistoon.

      • vuosikurssi 2012

        Moi!

        Itse aloitin viime syksynä opiskelut Jyväskylän yliopistossa hakien myös yhteisvalinnassa. Valitsin kuitenkin Jyväskylän opiskelupaikkakunnaksi, kun kansantaloutta pääsin lukemaan ja asun ihan kiven heiton päässä muutenkin.
        Minulla olisi Kansantalouden ja laskentatoimen tiivistelmät tallella, mikäli joku haluaisi ostaa ne minulta pois. Laskentatoimi on sama ja kansiksenkin tiivistelmä on kaikilta puolin kelvollinen paitsi uudistetussa painoksessa ei tietysti viimeistä kappaletta ole ollenkaan.

        Kummassakin kirjassa tulee reilut 100 tehtävää ja kysymystä.
        Jos kiinnostusta, niin laittakaa kyselyä osoitteeseen
        [email protected]

        Onnea opiskeluun!


    • nihev

      Miten tää toimii että oonko pelkästään pääsykoekiintiössä vai yhteispiste kun kirjottanut sellaset paperit että hyvä jos 3 pistettä tulee. Katoin että jo lappeenrantaan jonne on aika helppo päästä tarvii yhteispistekiintiöstä 47pistettä joten tuohan olisi mahdotonta mulle vaikka tulisi täydet pisteet kokeesta plus sitten ne kirjotusten 3p

      • Jäljllä

        Ne kattoo sen et riittäväksi sun pisteet yhteispisteissä, jos ei riitä ni sit ne kattoo et riittääkö sun pisteet pääsykoe kiintiöön. Tästä lukee enemmän siinä valintaoppaassa (löytyy PDF netistä).


      • ni!

        "Sitten ne kirjotusten 3p" ????
        Ei sellasia tule. Pisteytys koostuu ensisijaisuus- ja koepisteistä. Ei abit saa mitään etua... ainakaan tässä haussa.


      • LUEUURESTAA
        ni! kirjoitti:

        "Sitten ne kirjotusten 3p" ????
        Ei sellasia tule. Pisteytys koostuu ensisijaisuus- ja koepisteistä. Ei abit saa mitään etua... ainakaan tässä haussa.

        Pässi.. Luepas uudestaan mitä toi jamppa kirjoitti.. Sanoi vain, että ei hänellä ole mahdollista edes päästä yhteispistekiintiössä, vaikka saisi täydet pisteet kokeesta. Ja tässä hän oletti, että kirjoitukset toisivat hänelle yhteispistehakuun yhteensä 3p.


    • houj

      Onkos kellään kokemusta tosta winnerin verkkokurssista? Tai muista nettikursseista mitä voisi suositella?

      Lukemista olen aloittanut sen verran että johtaminen ja markkinointi on kerran luettu, samalla alleviivaten tärkeitäasioista (toivottavasti), kansis kahteen kertaan ja ilmaistehtäviä olen nyt jonkun verran tehnyt eikä tunnu mitenkään erityisen hankalalta ottaen huomioon kirjaan käyttämäni aika. Ajatuksen kanssa yrittänyt lukea, jotta näistä olisi hyvät pohjat ennen kuin alkaa lukemaan matikkaa. Kuinkas helppota tuo matikka on mieltää? Laiskasti tuli matikkaa lukiossa luettua, pitkänkin vaihdoin pois. Tosin kun olin lyhyen ylppärikokeeseen kerrannut asiat läpi oli koe naurettavanhelppo.

      Mitenhän tota lukemista kannattaisi rytmittää niin, että jo opittu asia ei unohtuisi, tietenkin kertaamalla, mutta oliskohan hyvä opetella kirja kerralla mahd. hyvin? vai jakaa kirjaan käytetty aika tasan pitkin kevättä?

      • moshfunk

        Matematiikasta sen verran että se näyttää paljon vaikeammalta se kuin todellisuudessa on. Jos hallitsee peruslaskemisen, niin hallitse Johdatuksen kvantitatiiviseen analyysiinkin. Erityisesti se tilastotiede näyttää vaikealta, mutta ne kaavat ja asiat ovat todella helppoja. Osaatko laskea lukumääriä (n)? Hyvä! Osaat tilastotiedettä!

        Ne neljännen kappaleen jutut ovat vähän kinkkisempiä, mutta ne ovat lähinnä opitun soveltamista. Lisäksi lineaarinen ohjelmointi ja ne muut matriisihömpötykset voivat olla alkuun hiukan hämmentäviä.

        Älä kauheasti tuhlaa energiaa näin helmikuussa vielä kaiken ulkoaoppimiseen koska saatat kyllästyä huhtikuuhun mennessä totaalisesti kirjoihin. Itse luovutin viimevuonna koko touhun suhteen. Tänävuonna otan rennommin.


      • moshfunk
        moshfunk kirjoitti:

        Matematiikasta sen verran että se näyttää paljon vaikeammalta se kuin todellisuudessa on. Jos hallitsee peruslaskemisen, niin hallitse Johdatuksen kvantitatiiviseen analyysiinkin. Erityisesti se tilastotiede näyttää vaikealta, mutta ne kaavat ja asiat ovat todella helppoja. Osaatko laskea lukumääriä (n)? Hyvä! Osaat tilastotiedettä!

        Ne neljännen kappaleen jutut ovat vähän kinkkisempiä, mutta ne ovat lähinnä opitun soveltamista. Lisäksi lineaarinen ohjelmointi ja ne muut matriisihömpötykset voivat olla alkuun hiukan hämmentäviä.

        Älä kauheasti tuhlaa energiaa näin helmikuussa vielä kaiken ulkoaoppimiseen koska saatat kyllästyä huhtikuuhun mennessä totaalisesti kirjoihin. Itse luovutin viimevuonna koko touhun suhteen. Tänävuonna otan rennommin.

        http://epapukumies.blogspot.fi/

        Blogini kauppikseen hakemisesta ja muustakin. Helppo tapa kanavoida päässä liikkuvia ajatuksia, jotka ei oikeasti kiinnosta ketään lähipiirissä (tai missään muuallakaan).


    • Eikö näin ?

      Pääsykokeet ovat siinä mielässä ongelmallinen yksilön kannalta, että kilpailette vertaisiasinne vastaan.

      • jaajaa12212

        Ongelmallinen yksilön kannalta?

        He, jotka sisään pääsevät ovat niitä, ketä sinne haluavat. Sisään haluavat puolestaan ovat motivoituneita, mikä johtaakin siihe, että opiskellaan ERITTÄIN paljon. Jos on opiskellut erittäin paljon ja osaa asiat, pääsee sisään.

        En näe mitään ongelmallista yksilön kannalta. Sama asia kuin kilpaurheilu, motivoituneimmat pärjäävät. Tosi asiassa lahjakkuudet ym. (esim. urheilijat) eivät ole syntyessään hyviä siinä mitä tekee. Lahjakkaaksi jossain asiassa tekee työ ja kiinostus sitä kohtaan, missä sitä nyt ollaankaan hyviä. Esimerkiksi jääkiekkoilija, joka rakastaa lajia, on aloittanut lajin aikaisin ja haluaa tehdä työtä menestyksensä eteen on todennäköisesti se seuraava Teemu Selänne... Olettaen tietenkin, että paikat ym. muuttujat ovat kohdillaan =)


    • jepsis1

      Kyllä, luonnollisesti kumppanini sitten viimeisen 1-2 kk lukee enemmän kuin 3 h päivässä. Silloin täytyy ottaa se 'loppukiri' ja täytyy yrittää sisäistää tietoa mahd. paljon! :)

      Mutta kumppanini_aloitti_ nyt tuolla 3 h / päivä-tyylillä, koska arveli, että ei jaksa kyllä lukea 6 kuukautta putkeen 4-5 h päivässä. Ja tuo 3 h / päivä on ollut hänelle tosi mieluisaa ja sujuvaa. Lisäksi hän tekee töitä nyt kuitenkin samanaikaisesti, niin ei tahdo kuormittaa itseään ihan piippuun.

      Toistaiseksi näyttää hyvin kulkevan, jokin aika sitten sai luettua loppuun johtamisen & markkinoinnin kirjan, ihan pian saa valmiiksi laskentatoimen & rahoituksen kirjan. Muistiinpanoja tehnyt joka kappaleesta runsaasti.

      Ja hän hakee kauppakorkeisiin vissiinkin tässä järjestyksessä: Tampere ekana, sitten Turku, Vaasa ja Lappeenranta.

      Niin ja ei aio mennä mihinkään valmennuskursseille, ihan jo niiden kalleuden vuoksi, mutta myös siksi että joutuu todellakin olemaan päivät töissä. :)

      Hakee ensimmäistä kertaa koskaan yliopistoon. On työssäkäyvä, eli ei ole maailmanloppu, jos ei ensimmäisellä yrittämällä pääse kouluun, kun hyvä työ kuitenkin on olemassa. Sanoikin, että jos ei ekalla pääse, niin sitten toisen kerran vaan yrittämään ensi vuonna!

      Tsemppiä kaikille pänttääjille!! Tulkaa aina kertomaan tänne kuulumisia, että miten sujuu jne :)

    • tiekorkealle

      Hei!
      Olen keväällä kirjoittamassa ylioppilaaksi, minkä jälkeen suuntana on Kauppakorkeakoulu. Haluan jakaa teidän kanssa kokemuksia valmistautumisesta pääsykokeeseen ja kaikesta muusta mikä siihen liittyy.

      http://tiekorkealle.blogspot.fi/

    • turhautunut abi

      Onko porukka lukenut jo minkälaisia määriä? Paljonko tunteina, paljonko luette päivässä, montako päivää viikossa? Millä tavalla teette muistiinpanoja? Opiskeluneuvoja kaivataan.. :D

      Itse olen lukaissut kirjat kerran läpi, ja tuntuukin siltä, että olen aloittanut lukemisen liian myöhään.. Kirjoituksetkin vielä edessä, eli en 2-4 tuntia enempää pysty seuraavaan kuukauteen lukemaan päivässä..

    • gööörl

      muilla stressiä ilmassa? pelko ettei pääse kouluun on suuri. kirjoja päntätää 2-3h päivässä. kirjotuksiin lukemista en edes aloita, koska haluan panostaa vain pääsykokeisiin.Tsemppiä kaikille!

      • Kylteri -91

        2-3h on kyllä aivan liian vähän jo tässä vaiheessa.


    • fawwajg

      pari tuntia päivässä riittää ihan hyvin minne vaan

    • daa5

      No ei nyt vielä tässä vaiheessa kannata panikoida, ettei ole aloittanut täysillä lukemaan tai lukee vain 2-3h päivässä. Kuinka monena abin luulette lukevan jo nyt täysillä pääsykokeisiin? Yleensähän niihin aloitetaan lukeminen vasta kirjoitusten jälkeen ja 2,5 kk täysipäiväistä lukemista riittää mihin vaan jos tekee hommat oikein.

      Vaikka itse olenkin tässä jo tammikuusta lähtien suunnitelmallisesti edennyt kirjojen kanssa, niin esim. kaverini pääsi lukion jälkeen Aaltoon sisään vaikka aloitti lukemisen vasta maaliskuun lopulla kirjoitusten jälkeen. Ennen valmennuskurssin aloittamista hänellä oli 20 sivua markkinointi luettuna, ei muuta. Ja pisteillä 37/40 mentiin sisään kevyesti, ja samalla pääsi myös todella moni muu samasta lukiosta.

      Eli lukekaa kirjoituksiin ja heti kun ne ovat ohi, napatkaa kirjat käteen ja ruvetkaa hommiin.

      • dabadabaduu

        opiskeluvinkkejä? =)))


    • gööörl

      kiitos tsempistä! toivon todella ettei toi 2h ole liiah vähän, koska pelkään kyllästyväni kirjoihin muuten liian nopeasti. kirjoitusten jälkeen täytyy lisätä tunteja jaksamisen mukaan. Nyt kaikki kirjat kertaalleen alleviivattu ja kaikista kappaleista muistiinpanot. tästä se lähtee !

    • iddlol

      Minkälaisia lukumääriä porukalla on jo takana?

    • Just my 0.02$

      Ajattelinpa jakaa omankin tilanteeni tähän, toivottavasti joku siitä jonkinnäköistä apua saa. Eli itselläni ikää 20 vuotta ja kauppatieteelliseen hain jo suoraan lukion jälkeen 2011 eikä laiskalla lukiolaisella ollut minkäännäköistä käsitystä minkälaista työmäärää sisäänpääsy vaatisi. En lukenut jokaista kirjaa edes kertaalleen läpi ja sain pääsykokeesta 19,5p (22,5p muistaakseni millä Vaasaan olisi päässyt sisään) mutta pääsin kuitenkin lukemaan hallintotieteitä. Ala ei maistunut joten viime vuonna (2012) hain Helsingin Yliopiston oikeustieteelliseen ja jäin opiskelupaikasta kirjaimellisesti parin pisteen päähän. Tähän pääsykokeeseen olin valmistautunut huolella, luin aluksi 5-6h päivässä ja viimeisen kuukauden 8-12 tunnin tahtia, alleviivasin kaikki kirjat, tein muistiinpanoja ja mindmappejä.

      Viime vuoden karvas pettymys oikeustieteellisen kanssa sai kuitenkin miettimään vielä vuodeksi, josko hakisinkin johonkin muualle. Luin opinto-oppaita ja silmään pisti kauppatieteellisen pääaineista talousoikeus, joka on tavallaan oikiksen/kauppiksen sekoitusta, siitä valmistuu siis ekonomiksi vahvalla oikeustieteellisellä tietämyksellä eli ns. lakiekonomiksi. Päämäärä selvä, 2013 kauppatieteelliseen.

      Tällä hetkellä olen lukenut keskimäärin ~3-4h päivätahtia 5 päivää viikossa hieman yli kuukauden ajan. En ajatellut tämän enempää lukea vielä pariin kuukauteen koska tällä hetkellä minulla on meneillään myös muutamia hallintotieteellisen kursseja. Viimeiset pari kuukautta ajattelin kuitenkin panostaa aikataulutetulla noin 8 tunnin päivälukemisella. En usko että minulla tulee olemaan suuria ongelmia sisäänpääsyn kanssa (joskin täysin varma en tietenkään ole, motivaatiota vaan riittää vaikka muille jakaa ja lukurutiini on kohdallaan viime vuonna opittuun tyyliin), jos nykyinen lukutahti ja motivaatio pysyvät loppuun asti, enkä epäile yhtään etteivätkö pysyisi, sen verran paljon inhoan tällä hetkellä opiskelemaani alaa. Oikeustieteellisen pääsykokeisiin verrattuna kauppatieteellisen pääsykokeet ovat kyllä helpot (monivalinta - 4tuntia 5 tunnin esseiden jne. kirjoittamisen sijaan ja ulkoa opeteltavan ja sovellettavan tiedon määrä hieman erilaista ilman vaihtoehtoja). Tälläkin kertaa olen siis pyrkimässä Vaasaan.

      Jos haluaa oikeasti olla varma sisäänpääsystä eikä esimerkiksi aiemmin ole yliopiston pääsykokeissa käynyt suosittelen lämpimästi valmennuskursseja (jos niihin on varaa/haluaa tuhlata satoja/tuhansia euroja) mutta sisälle voi päästä ihan hyvin myös ilman mitään kursseja kunhan jaksaa ahkerasti opiskella.

      Antoisia lukuhetkiä ja onnea pääsykokeisiin kaikille muillekin kauppikseen pyrkiville :)

      • cacaacx

        hait helsingin oikkikseen mutta haet vaasan kauppikseen? miksi?


      • Just my 0.02$
        cacaacx kirjoitti:

        hait helsingin oikkikseen mutta haet vaasan kauppikseen? miksi?

        Tuli nyt sellainen olo että en halua muuttaa sittenkään Helsinkiin. Vaasastakin löytyi vaihtoehtoja esim. englanninkielisille maisterinohjelmille, jota ajattelin aikanaan käydä kunhan olen päässyt sisään. Viihtyisämpi kaupunki, kaikki lähellä ja asuminen halvempaa Vaasassa tällä hetkellä jo useampia kavereita. Pros/cons listalla Vaasa vie.


      • Mainosmainosmainos
        Just my 0.02$ kirjoitti:

        Tuli nyt sellainen olo että en halua muuttaa sittenkään Helsinkiin. Vaasastakin löytyi vaihtoehtoja esim. englanninkielisille maisterinohjelmille, jota ajattelin aikanaan käydä kunhan olen päässyt sisään. Viihtyisämpi kaupunki, kaikki lähellä ja asuminen halvempaa Vaasassa tällä hetkellä jo useampia kavereita. Pros/cons listalla Vaasa vie.

        Lappeenrantaakin kannattaa harkita. Englanninkielisiä, laadukkaita maisteriohjelmia ja laaja sivuainevalikoima (mm. yritysjuridiikka). Isompi kaupunki, lähempänä PK-seutua ja venäläisturistit tuovat metropolin tuntua :D Ja tietenkin halpa asua, kaikki saavat asunnon. Pääsyrajat samaa luokkaa Vaasan kanssa, perinteisesti Lappeenrantaan ollut vain hiukan korkeampi.


    • dawdaxa

      mielenkiinnolla odotan tämän vuoden rajoja helsinkiin, taitaa 30 pinnan rajat olla tulleet jäädäkseen. Ei aineistoa ja kolme kirjaa matikka. Viime vuotisilla hakijoilla iso etu.

    • asdasdste

      Tuntuu menevän nämä pisterajat suoraan asukasmäärän ja muuttohalukkuuden perusteella. Moni pk-seudulta ei viitsisi muuttaa sieltä pois jne.

      Mitä järkeä laittaa sitä HSE:tä ykköseksi, kun voi maksimoida mahdollisuutensa sillä että laittaa sen helpoimman ykköseksi ja saa siihen vielä 2 lisäpistettä. Ei niitä lisäpisteitä kannata tuhlata Aaltoon jos vähänkin epäröi sinne pääsyä.

      Eli jos haluatte ottaa varman päälle, pistäkää se ykköseksi missä pienimmät pisterajat. Eli todennäköisesti OY tai ISY.

    • Boostia lukemiseen

      Haluaako joku ostaa Takuuvalmennuksen Teho-opiskelumateriaalin? Sisältää tiivistelmät kaikista kirjoista, kirjakohtaiset kysymykset sekä kaikki pääsykokeet 2007-2012. Lisäksi jos haluaa saa viime vuoden samanlaisen mukaan kylkiäiseksi ja tarjolla on minun omat muistiinpanot, monisteet ym. viime vuoden kurssilta. Kirjatkin voipi ostaa jos haluaa. Teho-opiskelumateriaalin ovh. 490,-, voi tarjota [email protected].

      http://www.takuuvalmennus.fi/?page_id=549

    • fwaas

      2014 ja 2015 aallossa kandivaiheen sisäänottoa lasketaan, joten tnä vuonna kannattaa päästä sisään.

      • ktkz

        Kyllähän sitä jo tänä vuonna laskettiin. Käytännössä tänä vuonna otetaan sisään alle 290 kun viime vuonna, yli 310. Paikkojen karsinta tapahtui SAT valinnassa jossa tänä vuonna on paikkoja 15, viime vuotiseen 38 verrattuna.

        Aalto laskee seuraavina vuosina kandiopetuksen paikkojen määrän 240:een joista pääsykoevalinnassa valitaan n. 200, kunhan vain saavat opetusministeriön siunauksen.


    • eräs aaltolainen

      Ei sinne aaltoon ole vaikeaa päästä, ihmiset!
      Ihan perusjamppoja se on täynnä, käykää vaikka katsomassa töölön kampuksella =)

      • aaltoon pyrkivä

        Opiskeluvinkkejä pääsykokeita varten? 8)


      • toinen aaltolainen
        aaltoon pyrkivä kirjoitti:

        Opiskeluvinkkejä pääsykokeita varten? 8)

        Jos osaat asiat hyvin, isoimmat erot tehdään itse pääsykokeessa. Ei kannata lähteä asenteella että helppoa kun raksi ruutuun vaan. Pisteet tulee todella nopeasti alas muutamasta väärästä vastauksesta. Monta fiksua tyyppiä jäänyt ulos ylianalysoinnin tai ylimielisyyden seurauksena.

        Ei ole hauskaa käydä koetta läpi, jossa 4:stä osuudesta tulee lähes täydet, mutta ensimmäinen intoa täynnä "nää mä osaan" asenteella tehty osuus, tuo lähinnä miinuspisteitä. Jos pään pitää kylmänä, on huolellinen (ensireaktio varsinkin johtamisen/markkinoinnin/laskiksen kirjallisissa kysymyksissä on 90% tapauksissa oikein, ei kannata yleensä lähteä muuttamaan) ja ei lähde ylivastailemaan niin koe ei ole erityisen vaikea. Sanoisin että 34-35 kohtaa kun vastaa lähes 100% varmuudella niin vaikka yks tai kaks menis väärin niin riittää aaltoon. Eli melkein "kannattaa" jättää niitä 90% varmuudella oikeita vastauksia tyhjiksi.

        4 väärää vastausta tuo jo pisteitäsi 6 pinnaa alaspäin.


    • paskapuhettasuomi24

      Höpöhöpö... Tänä vuonna viimeistä kertaa erittäin vaativat kirjat., joten hakemista kanattaakin miettiä vasta tulevina vuosina. Varsinkin abina miettisin hakemista erittäin tarkkaan, ellei L paperit löydy taskusta.

      • dwadas

        50 paikkaa vähemmän nostaa rajoja about 3 pistettä, lyhyt matikka varmaan 2-3 pistettä, en ihmettele jos lähivuosina aaltoon tarvii 35-37 pistettä.

        Niin ja onhan ne joka koulu täynnä perusjamppoja.


    • Ensse

      Sinne meni hakemus. Olen Aallosta jo dippainssin pahvit kiskaissut. Tekniikan tohtori työn alla. En nyt kuitenkaan tiedä onko tämä oma alani. "Oikeiden töiden" hakemisen estää, että en käytännössä osaa mitään muuta kuin oman kapean alani. Pääsykoekirjoja en ole vielä hankkinut, mutta ajattelin tässä kohtapuoliin ne tilata.

    • Kauppatieteilijä

      Hei, minulla olisi myydä kauppatieteiden tämän vuoden itseopiskelumateriaalit, tiivistelmät ja harjoitustehtävät. Kaikki kirjat ovat käyttämättömiä, sillä haenkin teknilliseen korkeakouluun ja pääsykoekirjat sinne eivät ole samoja.

    • playerboy1

      Mitäs mieltä ihmiset täällä on siitä, että hakee kauppakorkeaan lukion B-rivin papereilla?

      Täällä yksi sellainen nimittäin! Lukiosta tuli viisi B:tä. :D

      Oma vika tietty, kun ei lukenut yo-kokeisiin kunnolla. Lukion keskiarvo oli kuitenkin melkein 8, joten täysi alisuoriutuminen. Mutta jos nyt vähän haen säälipisteitä kuitenkin (hahah), niin lukion kolmosella olin just päässyt sm-liigaan pelaamaan lajiani, joten jäi se lukio "hieman" kakkoseksi siinä vaiheessa.. Mutta harmittaahan se nyt, että ei tullut panostettua ylppäreihin silloin enempää :) Vei se urheilulaji vaan sit mennessään.. Ja paljon se laji on toki mulle tuonutkin. Kokemuksia, ystäviä, ja leivän pöytään jo useamman vuoden ajan. Mutta nyt sitten uudet suunnitelmat :)

      Oon tammikuun alusta saakka noita kirjoja lukenut, eli 3 kk ajan nyt. Kolme kirjaa luettu läpi, tehty niistä muistiinpanot ja tehtäviäkin niistä oon tehny. Vimppa kirja työn alla tällä hetkellä. Ja kun sen saan valmiiksi, niin sitten uutta kierrosta vaan lukemisen ja muistiinpanojen pänttäämisen saralla. :) Tosi mielenkiintoisia ovat kirjat olleet, mukavalla tavalla haastavia, mutta ei tunnu mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeelta. Aiheet kiinnostaa paljon, joten mielelläänhän noita tossa lukee. Vahvuudet mulla varmaan laskentatoimi ja matikka, eniten ne kiinnostaa ja eniten ne jotenkin jääkin päähän..

      Haen ensisijaisesti Tampereelle, muista järjestyksistä en osaa vielä sanoa. Se selkenee tässä varmaan pian. Hakea pitäis tässä tällä viikolla.

      Saa kommentoida, ja antaa vinkkejä ja kaikkea :D

      Tsemii kaikille lukemisiin!!

    • kylteri2013

      Itse olin viime keväänä samassa tilanteessa.Luin kirjoja noin 6h/päivässä ja 5 päivää/viikossa.Lukiosta sain lähinnä M-tasoiset paperit,joten niihin en voinut tukeutua.
      Hain kolmeen paikkaan,Aaltoon,Turkuun ja Lappeenrantaan.Pääsykoe meni aivan penkin alle,sain siitä muistaakseni 15 pistettä.Syy tähän on se,että aliarvioin koekysymyksiä ja korjasin oikeat vastaukset vääriin jossain vaiheessa.Pääsin kuitenkin Turkuun,koska kävin pääaineen Kansainvälinen liiketoiminta haastattelussa ja tulin valituksi sen kautta opiskelemaan kauppatieteitä.
      Päätin,etten yritä toista kertaa Aaltoon vaan tyydyn Turkuun.Tuntuu olevan oikea ratkaisu..
      Tsemppiä kaikille pääsykokeisiin!

      • Tiekorkealle

        Olen saanut sellaisen käsityksen että jos haluaa hakea tuon haastattelun kautta turkuun niin se pitää laittaa ensimmäiseksi hakuun. Onko näin?


      • kylteri2013
        Tiekorkealle kirjoitti:

        Olen saanut sellaisen käsityksen että jos haluaa hakea tuon haastattelun kautta turkuun niin se pitää laittaa ensimmäiseksi hakuun. Onko näin?

        Kyllä,se täytyy laittaa Turun kauppakorkeakoulun ensimmäiseksi sisäiseksi hakukohteeksi.


    • KYlteri

      Itse sain lukiosta B:n paperit ja pääsin Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun sisään pistemäärällä 34. Ainoastaan matematiikka tuotti päänvaivaa, muut olivat suht yksinkertaisia ja niiden pistesaldo korvasi matikassa menetyt. Ylioppilaskokeiden tuloksista ei kannata huolestua vaan tärkein asia on motivaatio. Sillä oikeesti pääsee tosi pitkälle eikä sisäänpäästessä kirjoituksilla enää ole väliä. Eli jos tahdot vaan tarpeeksi paljon, niin pääset kyllä.

      Tsemppiä Kokeeseen.

    • tietämätön

      Onko kellään kertoa kokemuksia Kuopion kauppatieteellisestä tai opiskelijaelämästä siellä ylipäätänsä? Entäs Turussa?

      Ala kun nyt on vihdoin selvillä, kaupunki vielä hakusessa :)

      • seriously3111

        Älä vaan hae Kuopioon... panosta mieluummin oikeisiin kauppatieteellisiin. Turku sitten ehdottomasti.


    • Tiekorkealle
    • kauppiskirjat

      Oisin tässä luopumassa osasta vanhoista pääsykoeopuksistani kohtuulliseen hintaan. 70e postit lähtis seuraavat teokset postitse tai kädestä käteen Helsingin alueella:

      Pohjola, Matti: Taloustieteen oppikirja, 6. painos (2012 painos. 2011 ja 2012 painoksen välillä erona oli ehkä 2 lausetta, joten en usko 2012 ja 2013 välisten erojen olevan kovin suuria)
      Kallio, Markku – Korhonen, Pekka – Salo, Seppo: Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä, 3. uudistettu painos (kansi hieman ränsistynyt, mutta muuten kunnossa ei valittamista)
      Ikäheimo, Seppo – Laitinen, Erkki K. – Laitinen, Teija – Puttonen, Vesa: Laskentatoimi ja rahoitus (1. kappaleessa korostuskynää käytetty runsaasti, muuten kunnoltaan erinomainen)

      [email protected] voi udella.

    • kauppakorkeakouluun2

      Minkäslaisia määriä porukka on jo lukenut?

      Itsellä olisi nyt tarkoituksena aloitella, mitään vinkkejä, miten näitä kannattaisi opiskella?

      Lukuiloa kaikille ! =)

    • kauppakorkeaPERUTTU

      No et sä enää ehdi lukea,piti aloittaa jo tammikuussa.Too late,my friend))

      • kauppakorkeakouluun2

        näinkö on


      • Ghuuuu
        kauppakorkeakouluun2 kirjoitti:

        näinkö on

        Kuukausi menee pelkästään siihen että yrität hiffata kirjoista että mistä on kyse. Joten kannattaa melkeinpä jättää hakeminen ensi vuodelle.


      • kylteriturusta
        Ghuuuu kirjoitti:

        Kuukausi menee pelkästään siihen että yrität hiffata kirjoista että mistä on kyse. Joten kannattaa melkeinpä jättää hakeminen ensi vuodelle.

        Jos sulla menee kuukausi aikaa hiffata mistä kirjoissa on kyse, haet väärään paikkaan.

        Kirjat on perusasioiltaan erittäin helppoja, eikä välttämättä edes paljoa päälle 350-400h (10vk 35-40h/vk --> ei ole paljon..) tarvitse, että ne handlaa täysin.

        Perusasiat oppii muutamalla lukukerralla (muutamalla siksi, että tosiaan kannattaa ensiki vähä selailla/lukasta nopee läpi) ja perusasioita enempää ei välttämättä kirjoista tarvitse edes lukea, kunhan tehtäviä tekee ahkerasti.

        Tottahan se toki on, että jos on aloittanu aikaisin lukemaan (esim helmikuussa availlut jo kirjoja hieman ja katsellut esim. tunnin kaksi päivässä) on se valtava etulyöntiasema, sillä vaikeisiin asioihin voikin paneutua kauan aikaa.


    • porkkis§

      No ei todellakaan ole noi pääsykoeasiat mitään vaikeita! Itse pääsin sisään kauppikseen lukemalla kerran jokasen kirjan (ajatuksella) läpi ja tekemällä vanhoja pääsykokeita :> Eli lukuaikaa ei kyllä täysmääräsesti yli kahta viikkoa menny. Jotenkin tästä asiasta tehään hirveä mörkö - ihan normaaleja palikoita kauppikset on täynnä, ei tämä mikään yli-inhimillinen suoritus ole todellakaan! Ehkä joku lääkiksen pääsykoe onkin sitten vähä eri.

      • moshfunk

        Ei ne kokeet mitään vaikeita asioita käsittelekkään, mutta koska virhetoleranssi on pieni ja jotkut koekysymykset pikkumaisia, joutuu kokelas varoiksi lukea kaikkien kirjojen turhauttavimmatkin präntit. Tämäkin tulee esille lähinnä jos hakee ykkösenä Aaltoon ja toisena Turkuun.


    • gijefrnvij

      Missäs vaiheessa kauppikseen lukijat ovat tällä hetkellä?

      Itse olen lukenut nyt 230 tuntia, aloitin jouluna, 28. helmikuuta aloitin urakkatahdin vasta.

      Tuloksena: -kansanataloudesta mikrotalous ulkoa, makroa hiotaan
      -Johtaminen ja markkinointi osataan ulkoa, kertailen ajoittain
      -Laskentatoimesta luvut 1 ja 5- ulkoa. Muita lueskelen järjestelmällisesti
      - kvantitatiivinen analyysi......LUOVUTIN TÄMÄN SUHTEEN

      Tavoite 20.4 mennessä, 350 tuntia ja : kansantalous kokonaan ulkoa, johtaminen ja markkinointi kokonaan ulkoa, laskentatoimea harjoiteltu edelleen.

      Tavoite 20.5 mennessä 450 tuntia ja kaikki muut paitsi matikka ulkoa. Tässä vaiheessa enää kertaillen kolmea muuta paitsi matikka kirjaa.

      Ja olen hentusen Winner.fi nettikurssilla. Kuitenkin halu lähteä kirjastoon lähtee omasta itsestäni.

      Ykkösvaihtoehdoksi olen laittanut Turun kauppakorkeakoulun, vaikka asunkin Helsingissä. Pidän turusta ja haluan asua siellä. Vaikka sitä sanotaankin Suomen perärööriksi!

      ----sori mauton loppukevennys....

      • moshfunk

        Hurjanoloisia tuntimääriä ottaen huomioon, että ei olla vielä edes huhtikuussa. Itselläni alkoivat "intensiivilukemiset" vasta tälläviikolla mutta olen lukenut ehkä max 70h ennen tätä viikkoa. Kirjat luettu pariin kertaan ja tällähetkellä luen niitä syväluotaavasti ja rauhallisella tahdilla. Valmennuskurssitkin alkavat 3.4., joihin menen lähinnä kilpailemisen vuoksi (pitämään motivaatiota yllä). On minulla itsellänikin tuntimäärätavoitteet, mutta ne ovat lähinnä suuntaa-antavia sitä varten paljon minun pitäisi päivässä tehdä töitä.

        Joma tekee eniten kipeää, sillä asiaa on paljon, onneksi osa on johdonmukaista (kulttuuridimensiot ja brändiajattelu jne.). Laskis ja kansis hyvällä mallilla. Matematiikkaa en niin panikoi, kohdistan laskemiset enemmän toukokuulle.

        Sitä matematiikan kirjaa ei kannata turhaan hylätä, niin helppoja pisteitä sieltä tulee irtoamaan. Asiat todella helppoja, vaikkakin huonosti ilmaistuna. Kannattaa nyt edes ne tilastoanalyysin kaavat opetella, sillä ne ovat vain numeroiden sijoittelua.


    • verv

      Miten laskentatoimi tulisi opetella? Onko luku 1. ja 5. parempi osata ulkolukuna ja lopuista luvuista laskukaavat ja mihin niitä käytetään?

    • Tie korkealle
      • Huooöö

        Ketä kiinnostaa sun lukutarina. Eikö sinulla ole järkevämpää tekemistä.


      • nainen42456376
        Huooöö kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa sun lukutarina. Eikö sinulla ole järkevämpää tekemistä.

        En ole tuon kirjoittaja, mutta itseäni ainakin kiiinnostaa muiden lukublogit. saa vähän vertauskuvaa omalle, inspiraatiota ja motivaatiota.


      • Jglkjip
        nainen42456376 kirjoitti:

        En ole tuon kirjoittaja, mutta itseäni ainakin kiiinnostaa muiden lukublogit. saa vähän vertauskuvaa omalle, inspiraatiota ja motivaatiota.

        Minua ainakaan ei kiinnosta pätkääkään muiden tarinat.


      • VVV93

        Aika tylsä blogi suoraan sanottuna, ei paljoa sisältöä...


    • Huhuuh

      Taitaa nimimerkillä tie korkealle mennä suurin osa ajasta hakemisen fiilistelyyn kuin itse pänttäämiseen.

      • asdfgdfgsdfgsg

        Jep, nämä blogit on niin nähty. Joka vuosi joku tulee niin innoissaa kertomaan blogistaan ja lukusuunnitelmistaan, ettei itse lukemiselle jääkään enää aikaa. En muista koska viimeksi joku näistä blogaajista olisi oikeasti päässyt sisään ainakaan Aallon tasoiseen kouluun. Ei varmaan koskaan.


    • JAhahahahah
      • Hjhuiui

        Ottaen huomioon vielä ettei kaikki edes saavu pääsykokeeseen.


    • 144512

      Kaikki ei osallistu pääsykokeisiin muillakaan aloilla.

      • 144512

      • Hofstad

    • kohta350h

      Paljonkos porukka lukenut?

      • Apato

        30 sivuu taloustiedettä.


    • irjvfeojapto

      täällä nyt 290 tuntia, 40h viikkotahdilla mennään seuraavat 10 viikkoa, eli loppusaldo 790 tuntia. Tein eilen Winner.fi:ssä maksikokeen (harjoituskoe) ja sain 24/40 pojoo =)

      • jfnjr

        anteeksi, 690 tuntia.


      • Axf

        Lasket sä tohon jonku hyper takuu valmennuskurssin vai ihan pelkkää lukemista ja sit siihen päälle vielä kurssi?

        Ite laskin et max 450h saan luettuu ja tohon kuuluu ens viikolla alkava kurssi. Ja kyllä nyt tolla määrällä aattelin Aaltoonki sisää päästä, tai jos en, nii sit ei oo mun tarkotus sinne mennä.


    • vdfvfdvfd

      En, olen itseasiassa nettivalmennuskurssilla.

      Ja tänään meni 300h rikki, ja kovaa vauhtia tulee lisää!

      Aloitin projektin yksinkertaisesti joulukuussa JOMA:n lukemisella. Ostin kirjan samana päivän kun se ilmestyi kauppaan.
      Jomaa luin pelkästään helmikuun puoliväliin, siinä vaiheessa aloitin laksentatoimen, sekä taloustieteen. taloustiede on luettu ja joma jo moneen otteeseen. laskentatoimessa käsittelen tunnuslukuanalyysiä.

      Päiväni menee näin: klo 8.00 heräty. kirjastossa kello 9.00. 9.00-13.00 laskentatoimesta laskentapuolta jokin kappale makroteoriasta. klo 13-14 lounastuntin. klo 14-18 makro-tai mikroteoriiaa vielä tunnin verran, sitten alan pänttäämään joko laskentatoimen kappaletta 5 tai 1. klo 18-19 kuntosali. klo 20 tienoilla Johtamisesta ja markkinoinnista jokin kappale iltasaduksi. Olen tosiaan kyseisen kirjan lukenut jo monta kertaa, joten nykyisin huomio kiinnittyy pahoihin koekysymysten paikkoihin jo.

    • shiet

      Kannattaako enä edes aloittaa kauppikseen lukemista, vai haenko suosiolla vain AMK?
      Vantaalle ja lappeenrantaan lähti yliopistohaku, muttei kirjojakaan ole vielä hankittu. Työttömänä olisi kyllä mahdollisuus lukea ihan täyspäiväisesti 7 kertaa viikossa

    • asasasasasasas333

      hae kumpikin.

      vantaalle? jos lappeenrantaan ykkösenä niin lue ihmeessä, ei ole mahdottomuus! 2 kk aikaa, saat hyvin ainakin 300h luettua

    • Huihai33

      Ei se lukemisen määrä, vaan se laatu... ihan utopista täällä heitellä vain tuollaisia satalukuja, kun toinen saattaa lukea kaiken hyvinkin nopeasti ja sisäistää kaiken, kun toinen lukee monta kertaa ja käyttää moninkertaisen ajan, ja menestyy kokeessa huonommin.

      • acxzcz

        kauppiksen pääsykokeessa ei palkita syvällistä osaamista tai muistamista. ihan sama kuinka hyvin muistat/osaat, kunhan muistat/osaat ja laitat oikean vastauksen


      • Axf
        acxzcz kirjoitti:

        kauppiksen pääsykokeessa ei palkita syvällistä osaamista tai muistamista. ihan sama kuinka hyvin muistat/osaat, kunhan muistat/osaat ja laitat oikean vastauksen

        No niin eli ihan sama, jos lukee vaikka kerran läpi jos on niin hyvä muisti et muistaa jo sillä. Ite yritän nyt 3-4 kertaa lukee noi läpi mut ei mulla menny ku 2-3 päivää suht hyvin lukee kirja läpi. Enkä mitään 8h päivää lukenu.

        Toivon tosiaan et nää 800h lukijat pääsee sisää, muutenha tää on iha epäreiluu jos ei kova työ riitä. Hyvä vaan, jos on Joulukuussa alottanu ja nyt jo hyvällä mallilla, kyllä silloin jo ansaitsee päästä sisää.

        Ite tähtään siihe 400h ja menee sisää tai sit ei. Jos ei 100h riitä yhen kirjan täydelliseen sisäistämiseen nii sit ei voi mitää. Itelläkin juuri verkkovalmennus, jonka lasken tohon 400.


    • Kohta ekonomi

      Ei käy kateeks =D paskaa puuhaa toi pääsykokeisii lukeminen.

      Onneks se on se vaikein juttu koko yliopistouralla (PL. ehkä gradu joka seki on vaa istumalihaksista kiinni)

      • Kohta ekonomi

        PS Vaasa on kiva paikka!


    • tämmöstäkintapahtuu

      Kannattaa noiden tuntimäärien kanssa varoa ettei tule ns. ylikuntoa liian aikaisin.

    • Tsemppiä lukemiseen!

      Tulinpa nyt käväisemään tälläkin palstalla, melkein vuoden tauon jälkeen, viime keväänä tuli nimittäin palstailtua enemmänkin! Hain siis viime keväänä Aaltoon ja pääsin. Haluan toivottaa kaikille tsemppiä rutistukseen, on se sen arvoista! Itse olen ollut tosi tyytyväinen sekä opiskeluun että opiskelijaelämään, Aallossa ainakin on todella vahva opiskelijakulttuuri ja tunnet kyllä itsesi tervetulleeksi yhteisöön heti ensimmäisestä päivästä lähtien! Eli jos välillä väsyttää ja kyllästyttää, niin mieti vain tavoitettasi ja paina täysillä, hyväksymiskirjeen jälkeen onkin sitten mukava ottaa iisisti ja nauttia kesästä...

      • Tsemppiä!

        Ja vielä vinkkinä: kerratkaa vanhoja pääsykokeita, niin näette minkä tyyppisiä asioita kokeessa kysytään. Tietyt tärkeimmät asiat toistuvat vuodesta toiseen, niiden lisäksi on muutamia yksityiskohtaisempia knoppikysymyksiä. Lisäksi yliopistojen sivuilta pääsee usein avoimesti selailemaan peruskurssien luentomonisteita (ja joskus tehtäviä ratkaisuineen), niissä on pääpointit usein hyvin esitetty! Käyttäkää hyödyksenne! :)


    • metalhead777

      Tsemppiä kaikille kokeeseen!Itsekin jännitin viime keväänä aivan kamalasti,mutta kuin ihmeen kaupalla pääsin Turun kauppakorkeaan!Joten Turkuun hakeneet,nähdään siellä!

    • Say whaaat?

      Ihmisethän on ihan sekaisin, ite oon lukenu ehkä max 25 tuntia ja matikka alkaa olee semi hyvin hallussa (pitkälti lukioasiaa), jomasta 2/8 kappaleet kertausta vailla valmiit tms.. Jee luen 1000000h leijun Suomi24:ssa lopulta ette kummiskaa pääse sisään. Vähän valoja päälle, laatu todellakin korvaa määrän!

      • vfd

        vai että on kertausta vailla kaksi kappaletta? no kerroppas nyt sitten sinne kirjaasi katsomatta, kenen tutkijan ajatus oli bounded rationality? Ja Mitkä ovat kirjan mukaan ne yhteisnäkemykset, joilla organisaatio pyrkii selviytymään? Nämä pitäisi tulla piakkoin jo apteekin hyllyltä.
        ......Jaha, vai niin, et tiedä? kertaappas vielä ainakin muutaman kerran.


    • vffvfr

      Laatu korvaa kyllä määrän, kun puhutaan loogisista aineista, eli LT, Matikka sekä Taloustiede.

      JOMAn kanssa on asian laita aivan muuta. JOMA:ssa on niin paljon sisältöä ja teorioita, jotka on helposti sekoitettavissa toisiinsa, että siinä vaaditaan oikeastaan ensinnä asioiden pääpiirteittäinen tajuaminen, tämän jälkeen olisi hyvä oppia asioiden yksityiskohdat ja lopuksi vielä tajuta yksityiskohtaisemmatkin asiat laajemmin, jotta ymmärtää kokeessa yhdistää epäselkoinen kysymys vaikkapa jonkin tietyn tutkijan esittämään ajattelumalliin.

      Moisen opiksen sisäistämisessä tarvitaan mielestäni sekä laatua, että määrää.

    • hakija92

      Mitä mieltä olette ilman matikan kirjaa kauppakorkeaan hakemisesta? Itse olen mahdollisesti ajatellut luopua matikasta kokonaan. Säästäisi aikaa ja saisi panostaa kokonaan muihin kirjoihin. Erityisesti majo ja laskentatoimi. Tarkoituksenani on siis pyrkiä oulun markkinoinnin pääainekokonaisuuteen, joten pisteitä pitäisi pääsykokeesta tulla n. 21, että varman päälle pääsisi sisälle. Mitä mieltä olette, onko matikan poisjättö tyhmä päätös vai ei?

      • tietäjä123

        On tietysti. Kirjan asiat ovat helppoja (vaikka onkin huonosti kirjoitettu) ja se on helpoin osa-alue saada varmasti oikeita vastauksia. (vrt. väittämät voivat olla aina tulkinnanvaraisia). Tulet kuitenkin tarvitsemaan pääsykoekirjassa olevia asioita peruskursseilla ja jossain määrin koko opiskelujen ajan, joten mielestäni vain ammut itseäsi jalkaan.


    • hakija92

      Hyvä pointti! Jospa sitä sitten opiskelisi semmosella painolla, että pari pistettä saisi!

    • bgdrfrg

      Jos osaat sen matikan kirjan, saat helposti ainakin 5 pistettä.

    • kauppakorkeaan 2013

      Mitä mieltä porukat on, tuleeko esimerkiksi lappeenrannan ja oulun piste- ja hakijamäärät nousemaan kirjojen pistejakauman muutoksen myötä?

      • 8965

        Ei pistejakauman muutoksen, mutta hakijamäärän kasvu nostaa vääjäämättä pisterajoja.


      • Ojhuii
        8965 kirjoitti:

        Ei pistejakauman muutoksen, mutta hakijamäärän kasvu nostaa vääjäämättä pisterajoja.

        Aallon hakijamäärät romahtivat.


      • Speculator
        8965 kirjoitti:

        Ei pistejakauman muutoksen, mutta hakijamäärän kasvu nostaa vääjäämättä pisterajoja.

        Ei hakijamäärät vaikuta pisterajoihin. Niihin vaikuttaa yleensä esim. aloituspaikkojen väheneminen tai kokeen vaikeustaso. Eihän kaikki hakijat edes tule sinne kokeeseenkaan. Luulisi nyt tuon verran tietävän.


    • anne193

      http://tiekorkealle.blogspot.fi/

      Miten lukeminen pääsykokeisiin on sujunut?Tulkaa kertomaan lukukokemuksistanne blogiini, joka kertoo siitä miten luen, valmistaudun, valmeennuskurssista ja toivottavasti myös siit' pääsen kauppikseen.

    • ecd

      400 lukutuntia meni rikki, oikeastaan kaikki kirjat jo käyty huolellisesti. Enää viilausta pari kuukautta. Nähdään kauppakorkeassa syksyllä!

    • ccr5

      Hakijamäärät eivät vaikuta pisterajoihin, vaan se, kuinka moni on panostanut ja saa korkeat pisteet. Jos hakijoita olisi se 9000 ja jokainen lukisi motivoituneesti ja tulisivat vielä kokeeseenkin, Aallonkin pisterajat koepistekiintiössä paukkuisivat ainakin 35/40 minimissään.
      Jos taas vain pari tuhatta hakijaa yhdeksästä tuhannesta olisi motivoituneita, heistä enemmänkin kuin joka toinen saisi paikan. Totuus on jossain tuolta väliltä. Motivoituneeksi lukijaksi lasken: tehokkaita lukutunteja ainakin semmoiset 350 tuntia, sekä kokee, että asiat on hallussa.

      Tällaisista henkilöistä saa keskimäärin paikan noin 1/3. Erot heidän kesken tehdään pääsykokeessa useimmiten siinä, että jätetään joko matematiikka kokonaan sivuun, sekä siinä, että aliarvioidaan kysymykset ja vastataankin väärin.

    • abiabiabi1111

      Onko nyt liian myöhäistä aloittaa, jos aaltoon hakee?

      • Brock Lesnar

        Voin sanoa suoraan: on


      • mfasaaaaa

        ei. itse aloitin toukokuun alussa


      • Kylt3

        Se riippuu itsestään että kuinka hyvin asiat sisäistää =)


    • jfdsjf

      Saa olla norsun muisti, jos nyt aloittaa lukemisen. Itse aloitin helmikuussa ja harjoituskokeesta tuli 19 pistettä. Huomasi kokeesta, että aihealueet tuttuja, mutta yksityiskohdissa kusee. 7 viikkoa aikaa hioa enää.

    • frfr4f

      Jos nyt alottaa ja haluaa aaltoon.....niin sulla tulis olla hyvät lähtöpisteet ainakin. Enää et ehdi kaiken muun elämän ohella opiskella kaikkia kirjoja yksityiskohtaisesti. Kokonaisuudet ja keskeisimmät kohdat voit oppia hyvinkin tässä ajassa. Ota huomioon, että tässä vaiheessa kevättä aikaisin aloittaneet kanssakilpailijasi Osaavat jo kirjat suurinpiirtein ja enää kertailevat ja yrittävät opetella tarkempia yksityiskohtia loppuajan. Jos Koepistekiintiöstä pyrit, niin Aaltoon ainakaan ei ehkä ole enää saumaa lukea. Kilpailu sinne on raakaa.

    • fgdv

      Tässä vaiheessa alottajalla suurena vaarana on loppuunpalaminen, stressi ja ylikunto lukemisesta. Tietysti voi ottaa rennommin ja kokeilla onneaan ja yrittää ensi vuonna tosissaan

    • Rep2

      Onko kukaan havainnut mitään kummalisuuksia Mark&Joht kirjassa? Itse olen pohtinut viiden kilpailuvoiman mallia ja sivua 47, jossa luetellaan matalia alalletulon esteitä, kuten suuri pääoman tarve, patentit jne. Eikös tossa pitäisi lukea korkeita alalletulon esteitä. Just wondering...

      • 1212

        Joo sama s. 47 virhe huomattu kanssa.


      • wzq

        Joo sama s.47 virhe huomattu kans.


      • 45645645

        Näin on, toisaalta ei sillä väliä ole, sillä mennään mitä kirjassa lukee.


      • wnb-kylter
        45645645 kirjoitti:

        Näin on, toisaalta ei sillä väliä ole, sillä mennään mitä kirjassa lukee.

        Itse asiassa ei. Ainakin Hentunen ilmoittanut, että logiikan mukaan pitää mennä, vaikka kirjassa olisi virheellisesti ilmoitettua tietoa. Esim. juuri tuo sivun 47 virhe on sen verran räikeä, että omaa järkeä saa ja pitää käyttää.

        Ja tämä kaikki edellyttäisi, että itse kokeessa kysyttäisiin virheellisesta kohdasta. Ei liene kovin todennäköistä, mutta hyvä kuitenkin olla varautunut. =)


      • 345364576
        wnb-kylter kirjoitti:

        Itse asiassa ei. Ainakin Hentunen ilmoittanut, että logiikan mukaan pitää mennä, vaikka kirjassa olisi virheellisesti ilmoitettua tietoa. Esim. juuri tuo sivun 47 virhe on sen verran räikeä, että omaa järkeä saa ja pitää käyttää.

        Ja tämä kaikki edellyttäisi, että itse kokeessa kysyttäisiin virheellisesta kohdasta. Ei liene kovin todennäköistä, mutta hyvä kuitenkin olla varautunut. =)

        Toiselta järjestäjältä tas toista tietoa. kysymyksethän pohjautuvat kirjaan, eikä järkeen :D KOSKA se on niin räikeä, tuskin kysytään...


    • Il Cavaliere

      Joo sama s. 47 virhe huomattu myös

    • rfjuf

      Tällainen tullut huomattua: S. 78 " Ansoffilaisittain strategia eteni tavoitteiden laatimisen ja päämäärien valinnan, yrityksen nykytilan arvioinnin ja mahdollisuuksien kartoituksen jälkeen difersifiointipäätökseen, sekä kilpailu-ja diversifiointistrategian laatimiseen"

      s.83 "Ansoffin mukaan strategian laatimisessa tuli edetä vaiheittain niin, että ensin tunnistettiin strategiset lähtökohdat. Lähtökohtien tunnistamisen jälkeen asetettiin tavoitteet ja arvioitiin olosuhteita......"

      Eli toisessa väitetään että ensin määritetään tavoitteet ja ja sen jälkeen takastellaan yrityksen lähtökohtia, ja toisessa ensin tarkastellaan lähtökohtia, ja sen jälkeen asetetaan tavoitteet. Jos kokeeseen tulee monivalintana valita ansoffilaisen suunnitelman muodostus, voisi siinä hyvinkin olla kaksi kohtaa oikein. ;D

    • jnkljk

      ei tossa ekassa noi oo missää järjestykses, s.83 vaa tarkentaa järjestystä

      • zcvcv

        Mites s.187 toisessa kappaleessa sanotaan "Sekä käytännön kokemus että tutkimustulokset ovat osoittaneet, että myönteinen ja kestävä imago rakentuu ensisijaisesti toiminnan ja kautta ja toissijaisesti markkinointiviestinnällisen toiminnan kautta." Kuitenkin sivun 184 kuviossa markkinointiviestintä, julkisuus ja toimitilat näyttävät ensisijaisesti vaikuttavan imagoon ja toiminta maineeseen.


      • 3454564356
        zcvcv kirjoitti:

        Mites s.187 toisessa kappaleessa sanotaan "Sekä käytännön kokemus että tutkimustulokset ovat osoittaneet, että myönteinen ja kestävä imago rakentuu ensisijaisesti toiminnan ja kautta ja toissijaisesti markkinointiviestinnällisen toiminnan kautta." Kuitenkin sivun 184 kuviossa markkinointiviestintä, julkisuus ja toimitilat näyttävät ensisijaisesti vaikuttavan imagoon ja toiminta maineeseen.

        siinä siis kerrotaan että imago syntyy ensisijaisesti toiminnan ja kautta ja toissijaisesti markkinointiviestinnällisen toiminnan kautta. Imagohan on "kokonaisvaikutelma". edellämainitut vaikuttavat siihen.

        Maine taas on kokonaiskokemus, ja siihen vaikuttaa se toiminta ensisijaisesti.

        tärkeä ensin erottaa maine ja imago, sitten sen tajuu.


      • 121123
        3454564356 kirjoitti:

        siinä siis kerrotaan että imago syntyy ensisijaisesti toiminnan ja kautta ja toissijaisesti markkinointiviestinnällisen toiminnan kautta. Imagohan on "kokonaisvaikutelma". edellämainitut vaikuttavat siihen.

        Maine taas on kokonaiskokemus, ja siihen vaikuttaa se toiminta ensisijaisesti.

        tärkeä ensin erottaa maine ja imago, sitten sen tajuu.

        Tollain mä ymmärsinkin.. Mutta tekstissä lukee, että imago rakentuu ensisijaisesti toiminnan kautta ja toissijaisesti markkinointiviestinnän kautta. Eiks sen pitäs mennä toistepäin?


      • 42353453
        121123 kirjoitti:

        Tollain mä ymmärsinkin.. Mutta tekstissä lukee, että imago rakentuu ensisijaisesti toiminnan kautta ja toissijaisesti markkinointiviestinnän kautta. Eiks sen pitäs mennä toistepäin?

        ei koska ensisijaisesti kokonaisarvioon = imagoon vaikuttaa se mitä yritys ylipäätänsä tekee (= yleinen toiminta), sen jälkeen mitä se markkinoi. toiminta on siis tärkeämpää ja isommassa osassa kuin markkinointi


      • villitkirjailijat11
        42353453 kirjoitti:

        ei koska ensisijaisesti kokonaisarvioon = imagoon vaikuttaa se mitä yritys ylipäätänsä tekee (= yleinen toiminta), sen jälkeen mitä se markkinoi. toiminta on siis tärkeämpää ja isommassa osassa kuin markkinointi

        Katso sivu 193, siellä lukee että imagon ensisijainen muokkaaja on viestintä ja maineen taas teot ja toiminta. Sivulla 187 on virhe ja siinä pitäisi lukea imagon sijasta, että maine rakentuu ensisijaisesti toiminnan kautta.

        Yleensäkin puhutaan, että imagoon yritys voi jotenkin jopa vaikuttaa, mutta maineeseen ei niinkään. Paska kirja.


      • Tykki8000
        villitkirjailijat11 kirjoitti:

        Katso sivu 193, siellä lukee että imagon ensisijainen muokkaaja on viestintä ja maineen taas teot ja toiminta. Sivulla 187 on virhe ja siinä pitäisi lukea imagon sijasta, että maine rakentuu ensisijaisesti toiminnan kautta.

        Yleensäkin puhutaan, että imagoon yritys voi jotenkin jopa vaikuttaa, mutta maineeseen ei niinkään. Paska kirja.

        Taitaa lukiassa olla vika. Tuominen toteaa omassa väitöskirjassa että imago rakentuu ensisijaisesti viestinnän avulla, mutta kirjan kirjoittajien mielipide on että viestintä on vasta toiminnan ja tekojen jälkeen. Voit jo luovuttaa, ei mitään asiaa mihinkään kouluun tuolla osaamistasolla.


    • Toa21

      Mitäs veikkaatte tuleeko noista case-osuuksista mahdollisesti kysymys? Kyllähän noista ihan potentiaalisia kysymyksiä saisi, ja case-osuudet vastaa melkein 10% kirjan sivumäärästä.

      • lkmlkmk

        itse en lukenut case osuuksia markkinoinnin kirjasta 2011 edes läpi (jtn 15-20% sivuista), tuli 0 kysymystä niistä


    • riueioue

      Villi veikkaus, että caseista, ehkä lähinnä henkilökuvista tulee 3, markkinoinnin osuuksista 5 ja johtamisen osuuksista 5.

    • Dixon19

      Voisi kuvitella kun tänä vuonna ei ole aineistoa, että case-osuuksista saadaan "aineisto", josta kysytään hieman soveltavampia kysymyksiä.

    • rf777

      en usko tuohon. Kirjassa on niin paljon vaikeita kysymyksien paikkoja, verrattuna muutaman sivun caseihin.

      Veikkaanpa että laskentatoimen tehtävät on perustasoa, kuten yleensä. Taloustiede perustasoa ja JOMA:sta tulee kunnon pilkunnussintatehtäväsarja, esim "mikä seuraavista ei kuulu henkilöstöjohtamisen aktiviteetteihin Milesin mielestä" tai "Mitä seuraavista lauseista ei yhdistetä Jonesin sanomaksi". Matikka varmaan helppo.

    • Pisterajat

      on ilmeisesti taas nousussa... perkele. No, onneksi aloitin sillon jo heti kun kirjat tuli.

      • Hhii

        Mistä päättelet että pisterajat nousee? Ihan samat asiat kysytään kun viime vuonna, ainoastaan johtaminen ja markkinointi yhdistettiin yhtiin kansiin, mutta se ei tarkoita sitä että pisterajat nousee, sillä kirjassa on yli 250 sivua ja sisältää muutenkin aivan helvetisti asiaa. Niin ja pitihän viime vuonnakin pisterajat nousta kun koe oli aika helppo mutta kävikin päinvastoin. Ja ei unohdeta sitä että matikka on mukana.


    • 11.6.2013

      Ite veikkaan et laskentatoimesta ei tuu ainakaa kirjanpitoo tehtävää, sellaista, että pitää tehä tiliristikoita yms, koska siihe tarvii ainaki enemmän ku 5 merkintää ja se veroittais muista tehtävistä. ja JOMA sta tulee nyky- yhteiskunnan trendeistä varmaankin kuten strategiasta ja brändäämisestä kuluttajalähtöiset näkökulmat ja yhteisönäkökulmat yms.. taulukoita unohtamattakaan....

      • jsiudj

        Kirjanpitoon liittyvä tehtävä ei ole välttämättä tämän kummoisempi: onko väittämä oikein: poistot merkitään per poistotili an koneet ja kalusto.


    • lololo2

      Hajottaa aika huolella toi m&j -kirja. Vaikka lukisin kuinka paljon ja huolella, tuntuu, että mihinkään vaikeampaan kysymykseen en pystyisi kuitenkaan vastaamaan. Toivottavasti tulee selkeä tehtäväsarja.

    • jjj5

      Joo sama juttu m&j kanssa, ei tunnu jäävän oikeen mitään päähän vaikka kuinka yrittäisi ! Olisiko jollain valmennuskurssia käyvällä antaa esimerkkejä millaisia kysymyksiä tuosta saattaisi tulla ?

    • regreg7

      Aloitin M&J:n lukemisen tammikuussa, ja aloitin lukemisen luku/päivässä. Joten se on luettu jo kymmeniä kertoja, ja se on täysin hallinnassa. Aivan täysin. Helppoa vastata vaikeisiin tehtäviin.
      Samoin laskentatoimi on täysin jo hallinnassa.
      Taloustieteestä teen soveltavia tehtäviä, kohta sekin täysin hallinnassa.
      Matematiikka on hyvin helppoa.


      Ja olen lukenut melkein 600 tuntia.

      • 4r4gf

        Ja siitä Jomasta saa aika pahoja kysymyksiä muuten aikaseksi ;D Kannattaa lukea huolella ja tehdä listoja/muistiinpanoja.


    • annoona18
    • revrve

      Lukuvinkkejä voit saada niiltä, ketkä ovat jo kauppakorkeakoulussa. Tässä vaiheessa kevättä kukaan itselleen hyvän lukutekniikan löytänyt hakija tuskin raottaa pandoran lipastaan toiselle. Tämä on kilpailu! Onneksi itse kauppakorkeassa opiskelu ei ole samanlaista kilpajuoksua.

    • 123123123

      Itse asiassa on se opiskelu myös välillä aikamoista kilpajuoksua. Siihen vaikuttaa paljon opiskelijan tavoitteet työelämässä. Mä ainakin vähän petyin muiden kyltereiden motivaatioon opintoja kohtaan, ja oon kuullut samaa muista kauppakorkeista. Kiva siinä sitten on tehdä ryhmätöitä .. :/

      • HSE-ope

        Osa syynä opintojen tekemiseen vasemmalla kädellä on suomalainen rekrytointipolitiikka. Harva yritys edes katsoo papereita. Työkokemusta vain arvostetaan täällä enemmän.

        Jos mennään rapakon toiselle puolelle, niin systeemi on melkein päinvastainen. Parhailla papereilla pääsee ensimmäisenä haastatteluun ja parhailla papereilla saa myös korkeimmat aloituspalkat. Logiikkana on, että jos on pärjännyt koulussa hyvin niin käytännön asiat pystyy ottamaan nopeasti haltuun ja "upside" on pitkällä tähtäimellä korkeampi (eli parempi rekrytointi).

        Kumpi systeemi sitten parempi on hieman arvopohjainen asia. Näin opettajan kannalta suomen systeemi on kuitenkin ankea.


      • wola.
        HSE-ope kirjoitti:

        Osa syynä opintojen tekemiseen vasemmalla kädellä on suomalainen rekrytointipolitiikka. Harva yritys edes katsoo papereita. Työkokemusta vain arvostetaan täällä enemmän.

        Jos mennään rapakon toiselle puolelle, niin systeemi on melkein päinvastainen. Parhailla papereilla pääsee ensimmäisenä haastatteluun ja parhailla papereilla saa myös korkeimmat aloituspalkat. Logiikkana on, että jos on pärjännyt koulussa hyvin niin käytännön asiat pystyy ottamaan nopeasti haltuun ja "upside" on pitkällä tähtäimellä korkeampi (eli parempi rekrytointi).

        Kumpi systeemi sitten parempi on hieman arvopohjainen asia. Näin opettajan kannalta suomen systeemi on kuitenkin ankea.

        Oletteko hakijat tehnyt Valmennusakatemian/Verkkoakatemian tekemiä harjotuskysymyksiä tän vuoden kirjoista? N.600 tehtävää, mitä mieltä ootte ollut vaikeustasosta/ootteko löytänyt paljon virheitä?


      • kkk123453
        wola. kirjoitti:

        Oletteko hakijat tehnyt Valmennusakatemian/Verkkoakatemian tekemiä harjotuskysymyksiä tän vuoden kirjoista? N.600 tehtävää, mitä mieltä ootte ollut vaikeustasosta/ootteko löytänyt paljon virheitä?

        Paljon virheitä on. Laskiksen osiosta ainakin olen löytänyt tosi paljon virheitä, todella ärsyttävää. Paljon myös epäolennaisia kysymyksiä, mutta ihan hyödyllinen se silti on ollut.


      • BQO
        HSE-ope kirjoitti:

        Osa syynä opintojen tekemiseen vasemmalla kädellä on suomalainen rekrytointipolitiikka. Harva yritys edes katsoo papereita. Työkokemusta vain arvostetaan täällä enemmän.

        Jos mennään rapakon toiselle puolelle, niin systeemi on melkein päinvastainen. Parhailla papereilla pääsee ensimmäisenä haastatteluun ja parhailla papereilla saa myös korkeimmat aloituspalkat. Logiikkana on, että jos on pärjännyt koulussa hyvin niin käytännön asiat pystyy ottamaan nopeasti haltuun ja "upside" on pitkällä tähtäimellä korkeampi (eli parempi rekrytointi).

        Kumpi systeemi sitten parempi on hieman arvopohjainen asia. Näin opettajan kannalta suomen systeemi on kuitenkin ankea.

        Vai että harva yritys katsoo papereita. Yritäppä hakea McKinseylle, BCG:lle,Accenturelle tai vaikkapa Ernst & Youngille alle 4,5 keskiarvon papereilla. Jos paperit ovat alle tuon keskiarvon niin hakemus heitetään heti roskiin. Se riippuu tietysti yrityksistä, mutta ainakin noihin konsulttifirmoihin on aivan turha hakea jos paperit eivät ole vähintäänkin kiitettäviä.


    • jututjuttuina

      kyllä ernst & youngille alle 4,5 pääsee töihin.

    • sdadad

      Milloin sen mailin pitäisi tulla missä kerrotaan tarkemmin koepaikasta jne? Kun en viime vuodesta muista.. Onhan täs viel melkein kk kokeeseen mut tuli mieleen..

    • ei tule

      Valintakokeeseen ei lähetetä erillistä kutsua. Hakemuksensa määräaikaan mennessä jättänyt hakija voi osallistua kokeeseen ensimmäiseksi tai ainoaksi hakukohteeksi asettamassaan yliopistossa.

      • sdadad

        Aijaa sain viimevuonna ainakin. Kaikki hakijat ei mahtunut samaan paikkaan niin osa teki kokeensa otaniemessä (aaltoon siis hain). Luulin et kaikki sais jonkinlaisen s-postin ennen koetta viel..


    • eiiii

      netissä ilmotetaan missä teet.

    • Maximitehoa

      Loppurutistuksen aika, nyt kaikki hyöty irti! Käyttämättömät itseopiskelumateriaalit huippuhalvalla(ovh 450e) sis. n. 200-300 kysymystä/kirja, kirjatiivistelmät, aiempien vuosien pääsykokeet yms. Hinta 100e/tarjous
      [email protected]

    • Jjklkj

      Rupesin tässä miettimään että miten tuo esim omaivaraisuusasteen kaavassa (oma pääoma/taseen koko pääoma x 100) niin tuo taseen koko pää oma saadaan ? Onko se taseen vastaavat vastattavat ? Vai vaan nuo vastattavat ?

      • fasfasf

        oma po vieras po


      • kakokoko

        Aika pihalla näytetään olevan näin loppusuoralla!


    • asaid

      Aikaisemmin ylhäällä puhuttiin tiliristikon tulemisesta kokeeseen. Tiliristikko tulee pomminvarmasti, viimeiset 15 vuotta kokeessa on ollut tiiristikko ja se on kokeen tekijän lempilapsi. Ja jos tässä vaihessa joku ei tiedä mitä on taseen koko pääoma on aivan turha kuvitella pääsevänsä kouluun.

      • tsuidatsuida

        eihän niitä varsinaisia tiliristikoita oo joka vuosi ollut, mut toki kirjanpidon periaatteet ja tilin päättämiset pitää osata koska kirjallisia kysymyksiä aiheesta on ollut joka vuosi vähintään yks. aika heikolta kyllä näyttää jos nyt herätään miettimään jotain koko pääomaa. Ne tunnuslukujen kaavat on tärkeet opetella, mut ei auta et osaa pelkät kaavat jos ei tiedä mistä ne erät koostuu.


      • tsemppiä kaikille!
        tsuidatsuida kirjoitti:

        eihän niitä varsinaisia tiliristikoita oo joka vuosi ollut, mut toki kirjanpidon periaatteet ja tilin päättämiset pitää osata koska kirjallisia kysymyksiä aiheesta on ollut joka vuosi vähintään yks. aika heikolta kyllä näyttää jos nyt herätään miettimään jotain koko pääomaa. Ne tunnuslukujen kaavat on tärkeet opetella, mut ei auta et osaa pelkät kaavat jos ei tiedä mistä ne erät koostuu.

        No ei niitä nyt noin tarkkaan viime kokeessa tarvinnut osata.

        Suosittelen suhtautumaan näihin "heikolta näyttää" ja "turha edes kuvitella pääsevänsä kouluun" kommentteihin niin, että sisuunnut ja luet vaan kovempaa. Ikinä ei kannata luovuttaa, sen itse todistin viime keväänä, vaikka avasin laskiksen ja matikan kirjat ensimmäistä kertaa viikkoa ennen tenttiä.


    • Jjkjk

      No millä helvetillä sitten elisa oyj:n oma po vieras po on vuonna 2010 sivun 65 mukaan 1659,5 milj. Euroa ja koko pääoma on sivun 68 mukaan 1971,7 ?

      • ....1121212

        Kirjassa on paljon merkintävirheitä, tuo yksi esimerkki siitä.


    • jsdcj

      Huhhuh, mitähän pääomia onkaan olemassa? Oliskohan oma ja vieraspääoma ;D?....Eikun kuule matin pääoman, liisan pääoma ja henkinen pääoma.

    • ugagag

      Onko tänään lupa rillata? uhka vai mahdollisuus?

    • vmosdfd

      Rillasin ja rillaan tänäänkin!

    • vuositakana

      Muistakaa sit että kauppiksen Kulttuurijaosto järkkää Pääsykoebileet Tigerissa illalla. Lippuja myydään kokeen jälkeen jokaisen koepaikan yhteydessä ja maksaa femman kappale. Tiketistä ja ovelta pystyy myös ostamaan lipun.

      https://www.facebook.com/events/376976269087668/?fref=ts

      Ei kannata ujostella niinku mä tein vuosi sitten. Hyvää meininkiä luvassa :)

    • RG's

      Avokkini aloitti tammikuun alussa lukemisen, luki maaliskuun puoleen väliin saakka motivoituneena & ahkerasti, kunnes joutui leikkaukseen, ja maaliskuusta tuonne huhtikuun loppuun asti meni täysin lukematta (fyysinen ja henkinen tila leikkauksen jälkeen oli vähän huonoilla kantimilla.. Nyt häntä tietty harmittaa, kun ei sinä aikana pystynyt lukemaan, vaan aikaa meni "hukkaan"). Nyt on kuitenkin taas terve, löytänyt motivaation ja lukenut reippaasti viimeiset 1,5 kuukautta, n. 4-5 h / päivä (ei viikonloppuisin), ja ainakin kova on yritys! Toivon kovasti, että hän pääsisi! Haki kyllä ammattikorkeakouluunkin. Toiv. jostain paikka aukenee - toivoo silti tietty ensisijaisesti, että pääsisi kauppakorkeaan. Mahdollisuudet on kai pienet, mutta aina sinne sitten vaan jotkut pääsee!

    • tethy_koo

      Omista kavereistani moni on päässyt huomattavasti vähemmälläkin lukemisella kuin mitä kerrot avokkisi lukeneen. Ja ihan koepisteillä.

    • Diiseli

      Muistakaa opetella VeHi menetelmä! Kuulin huhua, että se on varma koekysymys :D

    • jcnjdsnoc

      Niin ja se että Fazerilla on 13 suklaalevyä valikoimissaan!!!

    • RG's

      Kiitos tsempeistä tethty_koo! :--) Toivotaan kovasti! Olisi hieno asia, jos opiskelupaikka aukeaisi, sen verran ollut ikävää aikaa hänellä viimeiset kaksi vuotta.. Työt olleet tauolla sairastelun vuoksi, yms. Olisi hienoa, jos jotain kivaakin tapahtuisi pitkästä aikaa.

      Silti tsemppaan myös muita! Toiv. koe meni hyvin ja toiv. paikat aukenevat tämänkin foorumin mahd. monelle kirjoittelijalle! :--)

      • RG's

        Siis, *menee hyvin. :--)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe