Hitsaajan työ

Maski

Kertokaa hitsarit hiukan työstänne, millaista se on mitä pidätte siitä? Minkä tyyppistä? Onko se yhtä ja samaa saumaa päivästä toiseen? Hiukan kiinnostaisi lähteä oppimaan alaa mutta haluaisin kuulla aitojen hitsareitten puhetta alasta mitä se on käytännössä.

36

19875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aada

      Mieheni on hitsaaja/asentaja ja näin sivusta seuranneena voin kertoa, että työ on fyysisesti raskasta (varsinkin asennushommat, kokoamiset ym.). Hitsauspölyä joutuu hengitellä kaiket päivät (nenä tukossa kesät talvet). Itse työn mielekkyydestä en osaa sanoa. Oma mieheni on moneen otteeseen sanonut haluavansa vaihtaa alaa, mutta se on tietenkin kunkin henk.koht. mielipide minkälaisesta työstä pitää. Kannattaa kuulla eri ihmisten mielipiteitä, koska työpaikoittain on varmasti myös eroja.

    • joo

      putkihitsarin hommat ainakin on mielekästä ja vaihtelevaa eikä edes kovin likasta,raitisilma maskia on hyvä käyttää ainakin kirkasta hitsattaessa

      • töpö

        Mikäs niissä nyt mielekästä on?


    • tico

      Omasta mielestä huonompaa ammattia ei voi olla ei mene kun terveys ja hermot.Ja ei tällä alalla todellakaan tienaa jokaisessa alassa tienaa kun tehdään pitkiä päiviä ja päiväraha tulee päälle elämä menee hukkaan

      • Inssi

        laskenut nuorempana muutakin kuin mäkeä..........


      • CNC-sorvaaja/ohjelmoija
        Inssi kirjoitti:

        laskenut nuorempana muutakin kuin mäkeä..........

        Onhan se noinkin, mutta kaikkia ei kiinnosta inssin ym. vastaavien hommat. Itse olen tyytyväinen ammattiini, kun ei tarvi muuta miettiä kunhan tekee hommansa kunnolla.


      • Anonyymi

        Hermot menee ? Niin missä


      • Anonyymi

        Hitsaaja elämän tarkoitus on kärsiä.


    • Entinen hitsari

      on moneen lähtöön. On olemassa mm. kokoonpano-, putki-, laiva-, rautatakennehitsareita. Itse olen tehnyt noista kaikkea muuta paitsi putkihitsausta.

      Homma on aika raskasta, meluisaa ja ehkä likaistakin. Tai ainakin niistäessä nenästä tuli aina tummaa räkää. Se mikä minua hitsaushommista kiehtoi oli se, että siinä pääsi näkemään oman käden jäljen.

      Palkka riippuu paljolti siitä mitä hitsaat. Urakkapalkalla voi päästä tosi hyviinkin ansioihin. Itse tienasin hitsarina reilusti yli miesten keskiansion joka siihen aikaan oli jotain 8000mk. Jos olisin vielä hitsarina niin palkkani olisi tällä hetkellä ehkä noin 3000 euron paikkeilla.

      Se mikä hitsaushommissa omalla kohdallani oli huonoa oli se, että sairastelin paljon. Olin vähintään kerran kuukaudessa kuumeessa ja yskin paljon. Lääkäri kehoittikin minua harkitsemaan alan vaihdossa.

      Nykyään istun näyttöpäätteen ääressä ja teen paljon tylsempiä töitä, mutta olen paljon terveempi kuin hitsarina ollessani. Palkkani olisi parempi jos olisin vieläkin hitsaajana.

      En tiedä miten on nykyään, mutta ennen hitsautyö oli monipuolista ja työtehtävät vaihtelevia. Siis hitsaustahan se pääasiassa on, mutta kappaleet joita hitstaan voivat olla hyvinkin erilaisia työpaikasta riippuen.

      • Jaska

        Olen itse hitsannut pari vuotta raksalla ja rakennuskonevuokraamossa.Hitsauskoneita olen korjannut 14 vuotta.Näkemykseni:
        -Uv-säteilyn takia joutuu pukeutumaan suojaavasti,mikä on helteellä tukalaa.Ulkohommissa veto ja kylmyys haittana.
        -Työ hyvin staattista ja tarkkaa,minkä johdosta pitäisi harrastaa muutakin kuin juopottelua ja tupakointia.
        -Rasitusvammat yleisiä,tenniskyynärpäät ym.
        -Työ yksitoikkoista
        -jos ei ole raitisilmamaskeja käytettävissä,keuhkot vaarassa
        Tervettä vanhempaa hitsaria en ole tavannut jos hommat ottaa vakavasti.


    • Putkihitsari

      Täältä saa aina joskus lukea tommosia 3000 euroo kuussa hankkeita mutta ne on mielikuvituksen tuotetta kyllä ne palkat käytännössä on 11-14 euroo ja hommat on menossa ainakin Helsingin päässä jo paljon Virolaisille ja Venäläisille tekeevät kaikki tunnit samalla palkalla.

      • tig mies

        Mitä se pajapölkky siel taas kitisee! Jos sulla jossain savon korvessa keskellä ei mitään sijaitsevassa konepajassa surkea ja muutenkin aneeminen liksa, nii älä nyt hyvä mies kuvittele että kaikki tyytyy samaan matokuuriin kuin sinä! 3000 euroo/kk ei tänään ole mikään yliammuttu liksa. Tunteja tosin pitää tehdä suht reippaasti, ja lantit mieluiten mustana slabaan.
        Eihän nämä KP.n äkeenkorjaajat edes tiedä paremmista liksoista mitään kun ei ole kantti koskaan kestänyt lähteä äidin helmoista postilaatikkoa pidemmälle! Voi kristuksen perse mikä tyyppi... Onnea vaan umpilangalle, tuskin muulla osaat mitään vetää.


      • Putkihitsari
        tig mies kirjoitti:

        Mitä se pajapölkky siel taas kitisee! Jos sulla jossain savon korvessa keskellä ei mitään sijaitsevassa konepajassa surkea ja muutenkin aneeminen liksa, nii älä nyt hyvä mies kuvittele että kaikki tyytyy samaan matokuuriin kuin sinä! 3000 euroo/kk ei tänään ole mikään yliammuttu liksa. Tunteja tosin pitää tehdä suht reippaasti, ja lantit mieluiten mustana slabaan.
        Eihän nämä KP.n äkeenkorjaajat edes tiedä paremmista liksoista mitään kun ei ole kantti koskaan kestänyt lähteä äidin helmoista postilaatikkoa pidemmälle! Voi kristuksen perse mikä tyyppi... Onnea vaan umpilangalle, tuskin muulla osaat mitään vetää.

        Puhutaampa nyt tuntipalkoista eikä sotketa sitä tähän jos joku asuu työmaalla tai kahta työtä tekemällä saa sen rahan ja siitä pajapölkkyydestä olen kyllä lähinnä puhunut komennustöiden hankkeista setä haki ensimmäisen tulliauton 28v.sitten.


      • tig mies
        Putkihitsari kirjoitti:

        Puhutaampa nyt tuntipalkoista eikä sotketa sitä tähän jos joku asuu työmaalla tai kahta työtä tekemällä saa sen rahan ja siitä pajapölkkyydestä olen kyllä lähinnä puhunut komennustöiden hankkeista setä haki ensimmäisen tulliauton 28v.sitten.

        No onnee sulle ja lappuleasingille!! Toivottavasti sytyit ja muistit käydä näyttämässä joka viikonloppu kirkonkylän raitilla.. Mutta itse asiaan, sanoppas suoraan mitä arvioisit pimeänä tänä päivänä, esim tinurin saavan hanskaan..?? Laitonta laitonta, mutta vitunko väliä sillä on.


    • tig-hitsari

      Palkat on perseestä ja terveys menee.

      • Grand Old Man

        Vittu siinä mikään terveys mene!
        Itse olen ollut juuri siellä perämetsässä, pajahommissa 20 v. ja duuni on ihan kivaa ja palkka on parempi kuin naapureilla!
        Ja naapureista sen verran, että yks on inssi ja toinen on rekennusmestari...


      • Tinari
        Grand Old Man kirjoitti:

        Vittu siinä mikään terveys mene!
        Itse olen ollut juuri siellä perämetsässä, pajahommissa 20 v. ja duuni on ihan kivaa ja palkka on parempi kuin naapureilla!
        Ja naapureista sen verran, että yks on inssi ja toinen on rekennusmestari...

        Ne on narrannu sua ,että sulla on isompi palkka ja ne nauraa sulle.


    • mielekästä

      ei ole väliä mitä työtä tekee, kunhan se on mielekästä.hyvä kohde poisto ja ilmastointi tekee monesta inhottavasta työvaiheesta huomattavasti mukavamman.raitisilma maskit on tietysti olemassa, mutta itse en siitä erityisemmin pidä.hitsaajan työ pelkästään on aika yksitoikkoista, mutta jos kappaleet voi valmistaa itse alusta loppuun niin näkee kättensä jäljen ja se on palkitsevaa jos nimittäin osaa tehdä siistiä jälkeä. haittapuolina on ainainen hionta pöly kova meteli silmiä ärsyttävä valo ja tietysti tapaturmat. noista edellisistä kommenteista allekirjoitan ainaisen kateuden toisten urakoista. onnea hitsaajan ammattiisi ei olisi hassummin valittu.

    • hitsari

      Jos on joku muu vaihtoehto, ota se. Ei tarvi sitten vuosien päästä katua, mihin paskahommiin tuli ryhdyttyä.

      • Isopuikko

        Totta ,jos hitsaaminen on toiseksi parasta hommaa niin mikä tahansa on parempi homma.Hitsaaminen on niitä savupiippu teollisuuden surkeimpia hommia terveys menee ja vielä halvalla.


      • Reppumies
        Isopuikko kirjoitti:

        Totta ,jos hitsaaminen on toiseksi parasta hommaa niin mikä tahansa on parempi homma.Hitsaaminen on niitä savupiippu teollisuuden surkeimpia hommia terveys menee ja vielä halvalla.

        Kyllähän hitsaushommat on paskasia Valmetin Vuosaaren telakalta aloitin nämä hommat 1974. 1976 lähdin komennushommiin parikertaa sen jälkeen olen kokeillut paja hommia ja todennut ne olevan PERSEESTÄ. Komennushommat menettelee hitsaushommissa paikat vaihtuu ja hommat, ei ole oikeastaan kahta samanlaista niinkuin jossain verstaassa missä voi pahimmassa tapauksessa tahkota samanlaisia kappaleita viikkotolkulla.Pisimmät työmatkat on ollut INDONESIAAN ja ETELÄ-AFRIKKAAN molemmissa olen ollut kaksikertaa.Pohjoismaita ja Euroopan maita olen kulkenut silloin 1976 lähdin Ruotsiin Gävleen olin 21vuotias enkä oikeastaan katunut reissuhommiin lähtöä.


    • putkihitsari

      Eiköhän meitä hitsareita ole kuitenkin moneen lähtöön. Hitsarista tulee samantien mieleen että paska palkka, paskat työolosuhteet (puikolla räntäsateessa) jne. mutta ei se sitä aina ole. Itse olin muutaman vuoden verstaalla missä hitsattiin vain mustaa ja hallissa leijuili kokoajan sininen pilvi ja meteli oli kauhea. Ei varmasti tervettä. Seuraavassa duunipaikassa työympäristö paljon puhtaampi ja miellyttävämpi mutta valmistusmäärät aivan kauheita! Pahimmillaan hitsaat samoja kappaleita pari viikkoa putkeen, joka päivä samaa. Ei kiitos ikinä enään. Nykyiseen duunipaikkaan (16e/h) piti hitsata luokat Tigillä kirkkaalle putkelle. Työ on keikkahommaa ja todella mieluisaa ja haastavaa. Tig-hitsaus nykyään yhä suositumpaa eikä todellakaan paskasta homaa. Ei meteliä, ei kipinöitä ja jälki siistiä. Eikä työ edes ole fyysisesti niin rankkaa kun on peruskunto kohdallaan!

      • tigittäjä

        terve kaikille. itse aloitin nykyisessä firmassa 5 vko sitten hommat. toimin putkihitsaajana. lähtöpalkka on 15e/tunti. siihen laitetaan velliraha ja kilometrit,niin kahdenviikon ansio on 1350e käteen. paremmin tietysti saa kun seuraava työkohde on jo pitemmällä,niin päiväraha kilahtaa kassaan. koeajan jälkeen palkka nousee 1-1,5e / tunti. itsellä ei ole valittamista. siistiä hommaa sekä reilu työnantaja. ammattitaitoa tietysti täytyy olla, ei putkitöitä jokainen konepaja heppaaja pysty tekemään.


      • tietolisäätuskaa
        tigittäjä kirjoitti:

        terve kaikille. itse aloitin nykyisessä firmassa 5 vko sitten hommat. toimin putkihitsaajana. lähtöpalkka on 15e/tunti. siihen laitetaan velliraha ja kilometrit,niin kahdenviikon ansio on 1350e käteen. paremmin tietysti saa kun seuraava työkohde on jo pitemmällä,niin päiväraha kilahtaa kassaan. koeajan jälkeen palkka nousee 1-1,5e / tunti. itsellä ei ole valittamista. siistiä hommaa sekä reilu työnantaja. ammattitaitoa tietysti täytyy olla, ei putkitöitä jokainen konepaja heppaaja pysty tekemään.

        Ei matka ja päivärahoja lasketa palkkaan es. kun sairastut yritäppä saada ko, korveukset liksaasi


      • ahkeruus???
        tietolisäätuskaa kirjoitti:

        Ei matka ja päivärahoja lasketa palkkaan es. kun sairastut yritäppä saada ko, korveukset liksaasi

        tossa viikolla isohkossa ali-hankinta yrityksessä jossa on 30 puolalaista hitsaria!
        Kuulemma helvetin hyviä ja ahkeria, suomalaiset hitsarit on laitettu hanttihommiin.
        Niin ja kaveri jonka kanssa juttelin ei ollut omistaja vaan renki.

        No "paskatyöt" saa tehdä ulkomaan elävät.


      • TUUNAAKÖHÄ
        tigittäjä kirjoitti:

        terve kaikille. itse aloitin nykyisessä firmassa 5 vko sitten hommat. toimin putkihitsaajana. lähtöpalkka on 15e/tunti. siihen laitetaan velliraha ja kilometrit,niin kahdenviikon ansio on 1350e käteen. paremmin tietysti saa kun seuraava työkohde on jo pitemmällä,niin päiväraha kilahtaa kassaan. koeajan jälkeen palkka nousee 1-1,5e / tunti. itsellä ei ole valittamista. siistiä hommaa sekä reilu työnantaja. ammattitaitoa tietysti täytyy olla, ei putkitöitä jokainen konepaja heppaaja pysty tekemään.

        Sinun palkkasi on 24% VEROA JÄÄ KÄTEEN N, 912e Eipä kannata hehkutella olet köyhyysloukussa


    • Tiggari28

      Raitisilmamaski, hyvä TIG-masiina, MIG, kaasu, puikko, putki tai levy... välillä pajalla ja keikalla. tällä hetkellä koe-ajan palkka 11 eur/h. Olen ihan tyytyväinen.. Itsehän en harrasta äärivasemmistolaista työtaistelutoimintaa, joten tyydyn palkkaan koska työkin onn mieluisaa ja naurettavan helppoa.

      • !!!!!!

        Ensin 10vuotta hitsarina, sen jälkeen 20v siivojana. josta 2viimeistä vuotta ryhmän vastaava palkka 12e. MIHIN METALLI MIEHEN OMANARVON TUNNE ON HÄVINNYT. Enpä enä ihmettele että alalla täys alasajo. ARVOSTA EDES TYÖTÄSI, JOS ET ITSEÄSI. Entinen naishitsari telakalta.


    • sitäsamaasaumaa

      Teen töitä hitsarina painesäiliöalalla palkka 3000-4000€/kk bruttona.
      Käsi on vakaa ja mig/tig/puikko helvetin hyvin hallussa.

      SUURIN ONGELMA HITSARILLE ON (paskat) TYÖKAVERIT JA TULEE TÄLLÄ ALALLA AINA OLEMAAN!!!!!!!!!!!!!

      Kateus on perseestä! Hommatkaa elämä kaikki kateelliset paskat!
      Eli mitä parempi ja nuorempi hitsari, sitä enemmän muut ovat kateellisia.

    • broeke

      Terveys meni. Huonot työ asennot .... kortisto kutsuu.

      • miesten_hommaa

        Noin se on. Huonot työasennot ja raskaat palkit. Kulumia tulee varmasti. Keuhkot kovilla jos ei ole mahdollista käyttää suojavälineitä. Seosmetellit ja ruostumattomien hitsaus on varsinaista terveyskylpyä. UV-säteily pilaa silmät ja aiheuttaa syöpää. TIG histauksessa käytettävät puikot ( 2% thorium tungsten) ovat radioaktiivisia. Jos ei ihan pakko ole ruveta hitsariksi niin kannattaa kiertää sellaiset hommat kaukaa. Maailmassa kun on satojatuhansia ammatteja.


    • hitsimitkähitsit

      Hitsatkaa perässä! http://cdn1.bigcommerce.com/server700/b2852/product_images/uploaded_images/7144.jpg

    • hitsaaja9

      Ekaksi on kivaa, mutta kun palkka pysyy yhtä paskana kuin alussa ja tulee pysyvä nuha, niin ei kivaa (joku vika hengityselimissä)

    • Makessogood

      Mika kuokka esiintyy hitsaajana ja perheenisänä, silti heittää "saumoja" sinne sun tänne..

    • Anonyymi

      hitsarilla täytyy olla luokkia ja ammititaitoa kaikille luokille.

      • Anonyymi

        Heh hee vaatimuksia on mutta palkka edelleen täysin perseestä, ammattimies ei tee paskaliksalla mitään ammattihommia millään alalla.

        Eikö se mene teille kusipää firmoille jo jakeluun?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe