Älkää näytelkö nuorta! (40+ vuotiaat)

saaaadface

Minua ihmetyttää päälle 40-vuotiaat naiset, jotka yrittävät sekä näyttää, että käyttäytyä kuin joku pahanen teini-ikäinen. He varmaan luulevat että ihmiset ajattelevat että "oho, onpa tosi nuorekas nainen" vaikka oikeasti moni ajattelee varmasti että "voi ei.. mitä tuo tuossa nyt yrittää?" Ei todellakaan näytä ja kuulosta hyvältä jos 40-vuotias pukeutuu barbiksi ja puhuu jotain ihme teinikieltä (ellei se oikeasti tule suoraan sydämestä :D) ja se ei todellakaan tee naisesta nuorekasta, päinvastoin, tulee heti mieleen että hän taitaa YRITTÄÄ olla muka nuorempi :) Naisten tulisi ymmärtää että he ovat paljon kauniimpia ja nuorekkaampia silloin kun eivät yritä olla mitään mitä eivät oikeasti ole. Ja miksi muka keski-ikäinen nainenkin ei voisi olla kaunis? Miksi kauneus yhdistetään aina nuoruuteen? Olen tavannut monia ulkonäöltä erittäin kauniita 40-50-vuotiaita, ja he nimen omaan eivät esitä mitään typerää, vaan olevat sellaisia, kun itse haluavat. Naisille on kyllä asetettu liikaa paineita tuon nuorelta näytämisen suhteen :( Ole oma itsesi, jos et hurmaa ketään niin, niin et sitten millään muullakaan tavalla!

220

15747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sweetfifty

      Kertoisitko tarkemmin, millaisia vaatteita 40 naisen sopii mielestäsi käyttää (ja millaisia ei)? Asia kiinnostaa minua erittäin paljon, koska olen lähemmäs 50-vuotias nainen ja olen ensimmäistä kertaa aikuisiällä normaalipainossa. Olen tietysti riehaantunut ostamaan kaapit täyteen uusia vaatteita, ja usein huomaan ostaneeni kirppiksiltä ns. nuorisomerkkejä.

      Missään napapaidoissa tai minihameissa en liehu, mutta onko mielestäsi esim. huppari, pillifarkut, farkkumekko tai raidalliset leggingsit ikäiselleni sopimattomia? En pyri tarkoituksella pukeutumaan nuorisotyyliin, mutta olen havainnut pillifarkut erittäin käteviksi pyöräillessä. Käytökseltäni muistutan enemmän kukkahattutätiä kuin pissaliisaa, mutta en missään tapauksessa halua pukeutua kuin Hyacinth Bucket.

      Tänään sovitin kirppiksellä turkkia, ja kauhistus, näytin se päälläni varmaan 60-vuotiaalta. Niinkö pitäisi pukeutua?

      • lasten vaate

        Hupparit ja legginsit ovat teinimuotia. Minua hupparit alkoivat ällöttää jo 23-vuotiaana. (paitsi lenkillä käytän). Neuletakit ovat suloisempia ja niistäkin saa rennon näköisiä, mutta silti aikuisempia kuin hupparit.


      • jooooooooooo1
        lasten vaate kirjoitti:

        Hupparit ja legginsit ovat teinimuotia. Minua hupparit alkoivat ällöttää jo 23-vuotiaana. (paitsi lenkillä käytän). Neuletakit ovat suloisempia ja niistäkin saa rennon näköisiä, mutta silti aikuisempia kuin hupparit.

        Huppareitakin on monenlaisia. Tuskin monikaan viisikymppinen käyttää hellokitty hupparia.
        Pyöräillessä hyvä vaate. Neuletakki ei sitä ole.


      • eläköön erilaisuus

        Nauti nainen ihmeessä tuloksesta "ensimmäistä kertaa aikuisiällä normaalipainossa", jonka eteen olet varmasti tehnyt töitä ja pue yllesi pillifarkut tai farkkumekko ihan fiiliksesi mukaan! Kauneus on katsojan silmässä ja se, mikä saa itsen tuntemaan hyvää oloa, näkyy ja kuuluu koko olemuksessa!


      • Emma456

        Komppaan. Aloittajalta vähän näin kieli poskessa kysyisin, että missä vaiheessa hän komentaisi minut pukeutumaan tätivaatteisiin. Olen 29-vuotias, joko pitää kohta lakata käyttämästä farkkuja ja narutoppeja, ettei jollain teinillä vaan mene herne nenään ja tule paha mieli? Saanko vielä pari vuotta käyttää kirkkaita värejä vai pitääkö jo kohta ryhtyä valitsemaan beigen ja harmaan välillä?


      • tahtikas
        jooooooooooo1 kirjoitti:

        Huppareitakin on monenlaisia. Tuskin monikaan viisikymppinen käyttää hellokitty hupparia.
        Pyöräillessä hyvä vaate. Neuletakki ei sitä ole.

        Nelikymppinen nainen, joka yrittää näyttää parikymppiseltä, on mitä tyypillisimmännäköinen nelikymppinen nainen. Käsilaukun koko ja tanttaraa-kävelytyyli paljastavat totuuden jo kaukaa.


      • Everlasting-x
        tahtikas kirjoitti:

        Nelikymppinen nainen, joka yrittää näyttää parikymppiseltä, on mitä tyypillisimmännäköinen nelikymppinen nainen. Käsilaukun koko ja tanttaraa-kävelytyyli paljastavat totuuden jo kaukaa.

        Jokainen henkilö on yksilö, joka voi pukeutua juuri miltä itsestä parhaalta tuntuu. Jos vaikka 40- 50-60 nen haluaa pukeutua vaikka farkkuihin ja nahkarotsiin, jos muuten näyttää normi kuus/viis.kymmppistä vauhdikkaammalta, niin se on ihan OK. Ei pidä iän myötä kangistua kaavoihin. Se ikä on yksiä pelkkiä numeroita! Ihminen itse on sama aina ja oma persoonansa ja jos on tottunut pukeutumaan nuorekkaasti ja on muutenkin nuorekkaan oloinen niin asia on oikein hyvä niin.

        Siks toiseen ne legginsit sun muut ei niissä lue mitään ikärajoitusta :D Niitäkin voi käyttää vaikka 70 lady kun yhdistää ne johonkin muuhun vaatteeseensa hyvällä tavalla ja sisätiloissa niillä on kiva olla.

        Kivempi katsella aikuisia naisia, jotka näyttävät vauhdikkaimilta, kun ne aikuiset naiset tai miehet, jotka on sullottu samaan tylsään muottiin asusteineen ja ovat tylsän arkisen harmaita fakin vekkihameineen ja teryleeni housuineen, etenkin äijät!


      • Michteli
        eläköön erilaisuus kirjoitti:

        Nauti nainen ihmeessä tuloksesta "ensimmäistä kertaa aikuisiällä normaalipainossa", jonka eteen olet varmasti tehnyt töitä ja pue yllesi pillifarkut tai farkkumekko ihan fiiliksesi mukaan! Kauneus on katsojan silmässä ja se, mikä saa itsen tuntemaan hyvää oloa, näkyy ja kuuluu koko olemuksessa!

        Siinä on hyvä vastaus! Olen täysin samaa mieltä! :)


      • ikinuori 57
        lasten vaate kirjoitti:

        Hupparit ja legginsit ovat teinimuotia. Minua hupparit alkoivat ällöttää jo 23-vuotiaana. (paitsi lenkillä käytän). Neuletakit ovat suloisempia ja niistäkin saa rennon näköisiä, mutta silti aikuisempia kuin hupparit.

        tuo on totta.toppatakkikansaa koko porukka.itse käytän.itse käytän jokamies takkeja ja housuja.nurdman kalvopukua huonoilla ilmoilla ja pakkasella.muuten pukeudun niinkuin 20 vuotiaana suorat tummat housut valkoinen paita tumman sininen, napeilla ja vetoketjulla olevä silkkivuori villatakki,siniset nahkaliivit.ja en ole tuohon toppakansaan sopiva.näytän 20-30 vuotta nuoremmalta pukeutumisen ansiosta eikä tarvitse näytellä.kenkinä kesällä buutsit mustat,ja talvella nahkasaappaat sopivat 20 v,tai 70 v


      • Wanda**
        lasten vaate kirjoitti:

        Hupparit ja legginsit ovat teinimuotia. Minua hupparit alkoivat ällöttää jo 23-vuotiaana. (paitsi lenkillä käytän). Neuletakit ovat suloisempia ja niistäkin saa rennon näköisiä, mutta silti aikuisempia kuin hupparit.

        Eikös huppari ole nykyisin kriminaaliuniformu ja jengivaate = ei normaali-ihmisille.

        Suuressa maailmassa jo bongasin ostoskeskuksia, joihin oli porttikielto huppareille.


      • vaalea 50 N
        ikinuori 57 kirjoitti:

        tuo on totta.toppatakkikansaa koko porukka.itse käytän.itse käytän jokamies takkeja ja housuja.nurdman kalvopukua huonoilla ilmoilla ja pakkasella.muuten pukeudun niinkuin 20 vuotiaana suorat tummat housut valkoinen paita tumman sininen, napeilla ja vetoketjulla olevä silkkivuori villatakki,siniset nahkaliivit.ja en ole tuohon toppakansaan sopiva.näytän 20-30 vuotta nuoremmalta pukeutumisen ansiosta eikä tarvitse näytellä.kenkinä kesällä buutsit mustat,ja talvella nahkasaappaat sopivat 20 v,tai 70 v

        riippuu milasta toppatakkia kaytat? Suomessa ovat 50 miehet ja naiset todella ilman muotia ja ei aavistustakaan vaatetuksesta. Tuo sinun kuvaamasi tyyli on todella surkee joten uskon et kuulut juuri tuohon toppis porukkaan.
        Me jotka asumme ulkomailla on todellakin aivan eri vaatemaku.


      • Vanheneva mies
        tahtikas kirjoitti:

        Nelikymppinen nainen, joka yrittää näyttää parikymppiseltä, on mitä tyypillisimmännäköinen nelikymppinen nainen. Käsilaukun koko ja tanttaraa-kävelytyyli paljastavat totuuden jo kaukaa.

        Vaikeita kysymyksiä.
        Miehenä kommentoisin, että olen törmännyt 60v naiseen, jota olisi voinut luulla alle 40 vuotiaaksi. Se johtuu siitä, että hän on hyvässä kunnossa ja henkisesti erittäin vireä. Tavallista vähäisemmästä ryppyisyydestä voisi arvata lähes 50 vuotiaaksi vaan ei millään vanhemmaksi. Ehkä se on geenijuttukin. Vaatetus on ihan ok, hyvärunkoiselle aikuiselle naiselle sopiva, joten siitä ei voi päätellä mitään.
        Tunnen myös nelikymppisen, jota voisi luulla yli 60 vuotiaaksi. On pahasti repsahtanut ja huonokuntoinen. Ihosta näkee, että on alle 50v.
        Naiset kai voivat yrittää vaatteilla hämätä, mutta kyllä olemus ratkaisee.


      • kaölfcjn<

        Polvipituinen mekko/tunika voii näyttää kivalta legginsien kanssa. Mun mielestä karmivimmat legginssit olen nähnyt nuorella naisella; ne oli kuin makkarankuoret ja mikä pahinta, seurana vain tiukka paita, joka ei edes peittänyt peppua. Toinen kamaluus on liian pieni paita ja kaula-aukko polvissa. Se kellä on kauniit hoikat sääret, olipa sitten 20 tai 60v, voi käyttää lyhyempääkin hametta mikäli se tyyliin muuten käy. Muut voi peittää suonikohjut sun muut inne legginsien alle. Pitkä hiukset ja ikä-ihmisten hiustenvärjäys ei näytä kaikilla hyvältä. Kaikki kun ei ole Aira Samuleita tms. Joo, en minäkään halua pukeutua kuin Hyacint Bucket, mutta aika vaikea löytää keski-ikäiselle naiselle sopivaa vaatetusta.Lähes kaikki vaaatteet on joko alle 30v tarkoitettua tai Lorellan telttoja tai muita mummovaatteita. Sitten sitä ostaa niitä legginsejä, farkkuja ja huppareita. Kuitenkin mielipiteistäni huolimatta jokainen saa pukeutua niin kuin haluaa, minua ei haittaa enkä töksäyttele mielipiteitäni suoraan tuntemattoman kasvoille niin kuin minulle on tehty.


      • Rirkhaardi Kere
        Everlasting-x kirjoitti:

        Jokainen henkilö on yksilö, joka voi pukeutua juuri miltä itsestä parhaalta tuntuu. Jos vaikka 40- 50-60 nen haluaa pukeutua vaikka farkkuihin ja nahkarotsiin, jos muuten näyttää normi kuus/viis.kymmppistä vauhdikkaammalta, niin se on ihan OK. Ei pidä iän myötä kangistua kaavoihin. Se ikä on yksiä pelkkiä numeroita! Ihminen itse on sama aina ja oma persoonansa ja jos on tottunut pukeutumaan nuorekkaasti ja on muutenkin nuorekkaan oloinen niin asia on oikein hyvä niin.

        Siks toiseen ne legginsit sun muut ei niissä lue mitään ikärajoitusta :D Niitäkin voi käyttää vaikka 70 lady kun yhdistää ne johonkin muuhun vaatteeseensa hyvällä tavalla ja sisätiloissa niillä on kiva olla.

        Kivempi katsella aikuisia naisia, jotka näyttävät vauhdikkaimilta, kun ne aikuiset naiset tai miehet, jotka on sullottu samaan tylsään muottiin asusteineen ja ovat tylsän arkisen harmaita fakin vekkihameineen ja teryleeni housuineen, etenkin äijät!

        Kiitti EvilCat (everlasting-x) tuosta kirjoituksestasi se on tosi hyvä ja puhut asiaa kuten aina!!!!! Sun pitäisi olla eduskunnassa edustamassa hyviä asioita! Äänestäisin takuulla sinuu ;)

        Mukavaa kevään odotusta sulle!
        T: Fanisi


      • Rirkhaardi Kere kirjoitti:

        Kiitti EvilCat (everlasting-x) tuosta kirjoituksestasi se on tosi hyvä ja puhut asiaa kuten aina!!!!! Sun pitäisi olla eduskunnassa edustamassa hyviä asioita! Äänestäisin takuulla sinuu ;)

        Mukavaa kevään odotusta sulle!
        T: Fanisi

        Kiitos ja sitä samaa sinulle :]


      • pillifarkut muotiin
        Everlasting-x kirjoitti:

        Jokainen henkilö on yksilö, joka voi pukeutua juuri miltä itsestä parhaalta tuntuu. Jos vaikka 40- 50-60 nen haluaa pukeutua vaikka farkkuihin ja nahkarotsiin, jos muuten näyttää normi kuus/viis.kymmppistä vauhdikkaammalta, niin se on ihan OK. Ei pidä iän myötä kangistua kaavoihin. Se ikä on yksiä pelkkiä numeroita! Ihminen itse on sama aina ja oma persoonansa ja jos on tottunut pukeutumaan nuorekkaasti ja on muutenkin nuorekkaan oloinen niin asia on oikein hyvä niin.

        Siks toiseen ne legginsit sun muut ei niissä lue mitään ikärajoitusta :D Niitäkin voi käyttää vaikka 70 lady kun yhdistää ne johonkin muuhun vaatteeseensa hyvällä tavalla ja sisätiloissa niillä on kiva olla.

        Kivempi katsella aikuisia naisia, jotka näyttävät vauhdikkaimilta, kun ne aikuiset naiset tai miehet, jotka on sullottu samaan tylsään muottiin asusteineen ja ovat tylsän arkisen harmaita fakin vekkihameineen ja teryleeni housuineen, etenkin äijät!

        Samaa mieltä kanssasi! Paula koivuniemikin on oikeasti näyttävä nainen vielä, vaikka ikää taitaa olla jo yli 60. En kyllä osaisi kuvitella hänelle mitään kukkamekkoa ylle. Itse haluan käyttää pillifarkkuja, ikää on yli 40, enkä mielestäni ole mikään teini niissä. Naiset pukekaa päällenne mikä hyvältä tuntuu, ja missä itse viihdytte. Aina noita kateellisia ihmisiä riittää, kenestä ei saisi kaunista edes vaatteilla.


      • teinimaalariko?
        tahtikas kirjoitti:

        Nelikymppinen nainen, joka yrittää näyttää parikymppiseltä, on mitä tyypillisimmännäköinen nelikymppinen nainen. Käsilaukun koko ja tanttaraa-kävelytyyli paljastavat totuuden jo kaukaa.

        Myös nuoret naiset kävelevät tanttaraa-tyylillä. Kuin odottavat äidit keikkuvat puolelta toiselle. Joustavaa kävelytyyliä on harvalla.

        Minkä kokoinen käsilaukun tulisi olla? Onko niissä jokin ikärajoituskoko? Onko 40 v iso laukku vai nuorilla. Voiko olla reppu vai koululaukun kokoinen? Saako reppu olla oranssi? Voitin arpajaisista oranssin repun enkä raskisi roskiin laittaa ja olen 60 v. Sanovat että näytä 40 vuotiaalta, joten siksi kysyn että minkä kokoinen laukku saa olla että näytän ikäiseltäni. En halua näyttää 40 vuotiaalta koska minulla on isoja lapsenlapsia. Luulevat aina omikseni kun liikun heidän kanssaan maailmalla.

        Legginsit ovat oikeasti kalsarit. Mukavat mutta rumat. Käytän kotioloissa. Nytkin lähden seinää maalaan ja laitan legginsit ja ison t-paidan. Näytän teiniltä vaateitteni takia mutta saanen suorittaa näissä tamineissa maalausurakan loppuun, kun ovat jo maaliin sotkeutuneet enkä haluaisi toisi vaatteita sotkea. Voinko näissä vaatteissa maalata, vai olenko hassun näköinen ja yritän näyttää ikiteiniltä?


      • Kyseenalaistaja

        Jokainen sukupolvi käyttää omanlaisiaan vaatteita myös vanhetessaan. Minun nuoruudessa kaikki käyttivät farkkuja ja t-paitoja, minihameita ja muuta sellaista, mikä ei ole muuttunut ajan kuluessa. Ei kukaan siirry oman mummonsa tai äitinsä tyyliin kun ikää tulee. Kun meidän ikäpolvi siirtyy vanhainkoteihin, farkut tulevat olemaan niissäkin ihan yleinen vaate. Voi olla että nuoret eivät enää käytä niitä, vaan innostuvat jostain muusta. Sekin vaihtelee vähän joka vuosikymmenellä.

        Jos on oma itsensä mutta ei noudata klassista, mummotyyliä tai jotain muuta "odotettua" tai "sallittua" tyyliä, arvostellaan varmaankin, että tuo yrittää olla olevinaan nuorempi kuin on.

        Itse olen yli 50, käytän hyvin pelkistettyjä vaatteita, merkillä ei väliä, tiukkoja pitkiä housuja (eivät kuitenkaan ole leggingsit, niitä käytin 80-luvulla), tiukkoja t-paitoja ja usein tiukkoja jakkuja sekä korkokenkiä. Niitä voi käyttää joka paikassa, olematta yli- tai alipukeutunut. Inhoan krumeluurihökötyksiä, jollaisia varsinkin suurin osa juhlavaatteista on. Nuorena käytin enemmän värikkäitä vaatteita, nyt lähes pelkästään mustaa. Oma maku on muuttunut matkan varrella jonkin verran. Jos joku on sitä mieltä, että yritän jotain, niin so what, EVVK, kai itse tiedän parhaiten, että olen oma itseni, joka on löytänyt oman tyylinsä.

        Nykyään monilla nuorilla näkee niitä tyylejä, joita oli jo silloin kun olin teini-ikäinen. Sen lisäksi näkee monia muita erilaisia tyylejä, joita ei ollut ihan silloin, mutta tulivat matkan varrella. Tulevaisuudessa on varmaan vielä paljon enemmän erilaisia pukeutujia. Kysymys ei ole iästä, vaan elämäntyylistä ja asenteista, jonkin verran väkisinkin myös vartalosta. Uuden kokeilu ei saisi olla kiellettyä minkään ikäisiltä. Yleensä kukaan ei innostu uudestaan mistään kertaustyylistä, jota käytti jo 60-luvulla tai 80-luvulla, vaan uusista asioista innostutaan kun ne ovat itselle uusia. Tiestysti jollain voi olla tallessa silloiset vetimet ja ne mahtuvat vielä, ja sitten kai jonkun (nuorempien) mielestä yrittää jotain... Nuoretko sen muuten määrittelevät, kuka yrittää leikkiä nuorta ja kuka ei? Millläköhän perspektiivillä, taustalla ja elämänkokemuksella?

        Joku juuri kirjoitti jossain kolumnissa, minkä värisiä vaatteita yhtään vanhempi nainen saisi käyttää ilman että ne ovat jostain syystä väärän värisiä. Mustia. Se on ihan totta. Musta on oikein helppo ja kätveä väri, aina löytyy yhteensopivia vaatteita jotka eivät ole pyykissä ja näyttää paremmalta kuin se ikuinen suomalaisten suosima tummansininen, joka ei sovi kovinkaan monelle. Sen kanssa voi käyttää erilaisia värillisiä yksityiskohtia, joko hillitymmin tai räväkämmin ja saada aikaan hyvin erilaisia tyylejä. Itse tykkään niiteistä ja vetoketjuista - mutta en nahasta.

        Miksi puhutaan vain naisista? Aivan kuin miehet eivät "yrittäisi" mitään... Eivät varsinkaan silloin, kun jahtaavat niitä tytärtensä ikäisiä naisia, eheiii...


      • Koosta
        jooooooooooo1 kirjoitti:

        Huppareitakin on monenlaisia. Tuskin monikaan viisikymppinen käyttää hellokitty hupparia.
        Pyöräillessä hyvä vaate. Neuletakki ei sitä ole.

        Nyt puhutaan arkivaatteista, ei liikuntavaatteista.
        Huppari on vain liikuntavaate. Käy se tietty marjamettässäkin.


      • ??????
        Koosta kirjoitti:

        Nyt puhutaan arkivaatteista, ei liikuntavaatteista.
        Huppari on vain liikuntavaate. Käy se tietty marjamettässäkin.

        Käytän marjametsässä arkivaatteita joka voi olla myös huppari.
        Millainen on "arkivaate"? Minusta mahdollisimman mukava päällä ja liikkuessa. En erottele aina arki- ja liikuntavaatteita koska liikun arkena paljon kävellen ja pyörällä paikasta toiseen ilman että olisin lähtenyt varsinaisesti lenkille ja muuten harrastamaan liikuntaa.


      • Vaatteetonmunaatteet
        Koosta kirjoitti:

        Nyt puhutaan arkivaatteista, ei liikuntavaatteista.
        Huppari on vain liikuntavaate. Käy se tietty marjamettässäkin.

        Eikös huppari ole myös aika yleinen arkivaate kaikenikäisillä. Ainakin niitä näkee kaupungilla pilvin pimein ja varsinkin ei-liikunnallisilla lökäpöksynuorilla. Vai onko se löntystely nykyään liikuntaa?


      • söroky w+0yk
        vaalea 50 N kirjoitti:

        riippuu milasta toppatakkia kaytat? Suomessa ovat 50 miehet ja naiset todella ilman muotia ja ei aavistustakaan vaatetuksesta. Tuo sinun kuvaamasi tyyli on todella surkee joten uskon et kuulut juuri tuohon toppis porukkaan.
        Me jotka asumme ulkomailla on todellakin aivan eri vaatemaku.

        Oh, ehkä pidät meitä 50 -ihmisiä nuorempina - siksi luulet, että ei ole tyylitajua. Ja tottakai eri kulttuureissa on erilaiset vaatemaut.


      • 42vnainen
        ikinuori 57 kirjoitti:

        tuo on totta.toppatakkikansaa koko porukka.itse käytän.itse käytän jokamies takkeja ja housuja.nurdman kalvopukua huonoilla ilmoilla ja pakkasella.muuten pukeudun niinkuin 20 vuotiaana suorat tummat housut valkoinen paita tumman sininen, napeilla ja vetoketjulla olevä silkkivuori villatakki,siniset nahkaliivit.ja en ole tuohon toppakansaan sopiva.näytän 20-30 vuotta nuoremmalta pukeutumisen ansiosta eikä tarvitse näytellä.kenkinä kesällä buutsit mustat,ja talvella nahkasaappaat sopivat 20 v,tai 70 v

        Tuo on vaan jotenkin niin huvittavaa kun miehet melkein aina luulevat olevansa keskimääräistä parempia autoilijoita. Sekä ikäistään huomattavasti nuoremman näköisiä. Itsetuntoa usein piisaa, vähän turhankin paljon. No tyylisi aika järkyltä kuulosti. Tuli mieleen Mikko Alatalo 80- luvulta. Sininen nahkaliivi! Ootko tosissasi? Vaikea kuvitella tuon tyylin näyttävän hyvältä. Vaatisi varmasti tosi persoonallisen tukan ja muun olemuksen..mutta ehkä onnistut. No toppatakki ei mielestäni käy kellekään. Miehelle ja naiselle pitkä villakangastakki, miehelle kaulaliina ja murrettuja värejä. Se tummansininen ei pue meitä kalvakoita olentoja..mutta makuasioitahan nämä ovat..


    • srxdtcfyvgubhi

      Toinen mikä risoo on idioottimainen dee-hymiön ja internetslangin käyttö, sekä kirjoittaminen yhteen putkeen.

    • Oma asia

      Kyllä jokainen saa pukeutua niinkuin itse tykkää,oli minkä ikäinen hyvänsä.

      • tuotanuuuuin

        Niinkuin sanoin, jos se tyyli tulee suoraan sydämmestä niin mikäs siinä, mutta jos se on sellaista suoraa esittämistä joka oikeasti näkyy, niin sitten se on vähän eri asia.


      • Oma asia
        tuotanuuuuin kirjoitti:

        Niinkuin sanoin, jos se tyyli tulee suoraan sydämmestä niin mikäs siinä, mutta jos se on sellaista suoraa esittämistä joka oikeasti näkyy, niin sitten se on vähän eri asia.

        Tuskimpa se kaikille on esittämistä.Joillekin se on luonnollista,eli tulee suoraan
        sydämestä,vaikka olisikin päälle 40 vuotias tai enemmän.Joillekin sopii vaan todella
        hyvin kyseinen tyyli,tosin harvoille.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,
        tuotanuuuuin kirjoitti:

        Niinkuin sanoin, jos se tyyli tulee suoraan sydämmestä niin mikäs siinä, mutta jos se on sellaista suoraa esittämistä joka oikeasti näkyy, niin sitten se on vähän eri asia.

        Mistä huomaa esittämisen? En minä ainakaan osaa erottaa, kenellä pukeutuminen, puhetyyli tai käytös tulee suoraan sydämestä ja kenellä se on esittämistä. Ellen sitten tunne ihmistä paremmin ja huomaa hänen muuttaneen radikaalisti (joissain tilanteissa) tyyliään. Ehkä siitä olikin kyse, ihmisistä, jotka paremmin tuntee?


      • T-housu

        Kyläjokanesaakrjoittaanikulystää.


      • mummapumma54
        ,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Mistä huomaa esittämisen? En minä ainakaan osaa erottaa, kenellä pukeutuminen, puhetyyli tai käytös tulee suoraan sydämestä ja kenellä se on esittämistä. Ellen sitten tunne ihmistä paremmin ja huomaa hänen muuttaneen radikaalisti (joissain tilanteissa) tyyliään. Ehkä siitä olikin kyse, ihmisistä, jotka paremmin tuntee?

        Toiset tykkää esiintyä yliampuvasti. Ehkäpä aloittaja tarkoittaa sitä. Käytetään liian räikeää meikkiä, liian korkeita korkoja , liian pieniä vaatteita, ammutaan joka suhteessa yli.
        Mutta, toisilla ihmisillä on aina tapana tehdä niin, se on osa kyseisen ihmisen persoonaa.
        Toisinaan vaihtoehtoihmiset ja suuret taiteilijat pukeutuvat rohkeasti, mutta se usein pukee heitä, koska he palavasti ovat sitä kokonaan.
        Sitten on vain muutamia , jotka pyrkivät epätoivoisesti nuorempien seuraan, hakee heiltä hyväksymistä, yrittävät pukeutua kuin nuoret, mutta epäonnistuvat siinäkin. Kai se on niin että ihminen jokatapauksessa heijastaa pukeutumisessaan omaa persoonaansa.


      • Kyseenalaistaja
        ,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Mistä huomaa esittämisen? En minä ainakaan osaa erottaa, kenellä pukeutuminen, puhetyyli tai käytös tulee suoraan sydämestä ja kenellä se on esittämistä. Ellen sitten tunne ihmistä paremmin ja huomaa hänen muuttaneen radikaalisti (joissain tilanteissa) tyyliään. Ehkä siitä olikin kyse, ihmisistä, jotka paremmin tuntee?

        Taitaa useimmin olla niin, että "esittäminen" muodostuu muiden antaman tuomion mukaan. Ne muut ovat sitten täysin satunnaisia ohikulkijoita, jotka tuhahtavat jonkun nähdessään: "On siinäkin, mitä tuokin oikein yrittää, olevinaan kovinkin nuorekas". Eli eivät tunne ihmistä eivätkä tiedä hänestä mitään, pitää vain paheksua, onko omassa itsetunnossa ehkä jotain ongelmia?

        Tai sitten omat teini-ikäiset lapset, joiden mielestä omat vanhemmat ovat muutenkin kaikin puolin niin noloja, ovat sitä mieltä että vanhemmat yrittävät olla nuorekkaita. Jokainenhan kuitenkin tietää omien lastensa perspektiivin ja ennakkoluulot.


    • aikuinen_gootti

      "Ole oma itsesi, jos et hurmaa ketään niin, niin et sitten millään muullakaan tavalla!"

      Entä sitten kun se omana itsenä oleminen on sitä "nuoriso"pukeutumista? Tai jokin alakulttuuri-tyyli? Ristiriistaista, eikö?

      Eiköhän aloittajan kannattaisi ottaa se herne nenästä ja antaa muiden ihmisten pukeutua kuten nämä haluavat. Ja aloittaja voi sitten itse vanhempana laittaa tätimäisen jakun ja mitäänsanomattomat suorat housut (tai mitä ikinä hänestä onkaan keski-ikäiselle "sopiva" vaatetus).

      • m,xcöLCjvjvkh<ä

        Tiedän erään yli 60 v henkilön, joka pukeutuu pääasiassa mustiin, pitää hiuksensa puolipitkinä ja värjää ne mustiksi. Olen nähnyt hänet sellaisena lähes 20 vuoden ajan enkä osaa kuvitella häntä muissa vaatteissa tai hiuksia muunlaisina. Onnekseen hän on pysynyt hoikkana ja sääret kauniina niin hänelle käy hyvin polven yläpuolelle jäävä hame eikä tartte käyttää pitkiä housuja.


    • I have an opinion

      Olen pahoillani jos joku ymmärsi tekstini väärin. Teksissäni korostan, kuinka jotkut keski-ikäiset muuttavat myös luonnettaan "teinimäiseksi" joten pukeutuminen nuorekkaasti sen rinnalla ei ole omituista. Tämä on vain oma mielipide, eikä kenenkään tarvi olla samaa mieltä asiasta, eikä kenenkään tarvi myöskään väittää, ettei minulla saisi olla omaa mielipidettä. Joten tarkoitukseni ei ollut ärsyttää ketään, yritin tekstilläni vain sanoa, ettei kenenkään tarvitse esittää mitään mitä oikeasti ei ole (puhun siis luonteesta) vaan jokainen saa olla oma itsensä ilman maailman painostusta!
      Ps. Olen itse 17-vuotias, en keski-ikäinen, jos joku niin sattui luulemaan

      • keski-ikäinenhuppari

        17-vuotiaissakin on niitä jotka pukeutuu aika tätimäisesti ja ikäisestään poikkeavasti.
        Kysehän oli kuitenkin juuri pukeutumisesta. Luonteen muutos tuli vasta toisena.
        Harva haluaa enää teiniksi uudelleen. En tunne ketään keski-ikäistä joka käyttäytyy minkään pissiksen tavalla.


      • Ava
        keski-ikäinenhuppari kirjoitti:

        17-vuotiaissakin on niitä jotka pukeutuu aika tätimäisesti ja ikäisestään poikkeavasti.
        Kysehän oli kuitenkin juuri pukeutumisesta. Luonteen muutos tuli vasta toisena.
        Harva haluaa enää teiniksi uudelleen. En tunne ketään keski-ikäistä joka käyttäytyy minkään pissiksen tavalla.

        Juu niin on.Pukeudutaan aikusmaisesti ja kuvitellaan olevan niin niin aikuista!


      • 3+3

        Ei oikein kuulosta 17v:ltä. Sorry vaan.

        Jos toimii luonteensa mukaisesti eli luonnollisesti, aidosti, se ei ole mielestäni esittämistä. Esittämiseen tarvitaan rooli, joka ei tule luonteesta vaan opituista käytösmalleista yms.

        Ymmärtääkseni jokainen saa pukeutua melkeimpä kuten haluaa kunhan ei nakuna hyppele.

        Jokainen saa myös olla oma itsensä ilman toisten nuorten tai vanhojen painostusta.
        Itsehän juuri painostat kun toisaalta viittaat ettei saa antaa maailman painostaa. Eikö monet nuoret pukeudu kuin vanhukset ja toisaalta jotkut vanhat pukeutuvat kuin nuoret. Myös sekin on sallittua vaikkei ehkä kaikki hyväksykkään ettei se pukeutumistyyli ole trendikästä, sopivan näköistä tai kaunistakatseltavaa. Jos joku saa iloa elämäänsä jostain pienestä jutusta, miksi kieltää se heti. Ja jos jollakin on tipahtanut hauislihas alapuolelle, ja näkyy. so what.

        Jos joku tykkää legginseistä, antaa tykätä.
        Toinen tykkää tyttärestä, toinen sen äidistä. :)

        Mistä täällä kirjoituksissa tietää toisen iän?
        Kysyn vaan.
        Jollei ole sitä tietoa, kuka kirjoittaa.
        Sisäänkirjautuessaan myös iäksi voi kirjoittaa, mitä vaan. Jos käyttää satunnaisia nimimerkkejä, ikä voi olla mikä vain. Eikä se tule ilmi ymmärtääkseni ollenkaan. Jos ei sitä mainosta. Ja vaikka mainostaisi, niin se ei aina pidä paikkaansa. :)

        Itse en antaisi täällä mitään oikeaa tietoa kenellekään.


      • mummapumma54
        keski-ikäinenhuppari kirjoitti:

        17-vuotiaissakin on niitä jotka pukeutuu aika tätimäisesti ja ikäisestään poikkeavasti.
        Kysehän oli kuitenkin juuri pukeutumisesta. Luonteen muutos tuli vasta toisena.
        Harva haluaa enää teiniksi uudelleen. En tunne ketään keski-ikäistä joka käyttäytyy minkään pissiksen tavalla.

        Teinin mielestä 40-vuotias on jo VANHA. Ja 40-vuotias nauraa, minähän olen nuori vielä.
        Mieskin on vasta 50-vuotiaana oikein miehen iässä, sitä ennen se on ihan poika.
        Ja me 60-vuotiaat tykätään myös legginseistä, ne ei kiristä ei purista ja on kivat päällä , vaikka kiloja olisikin 100.
        Nuorena minullakin oli se teryleenivekkihame, nailonsukat ja jakku. Hattua nuori neiti käytti aina ulkona ollessaan.
        Ajat muuttuu, nyt voi pukeutua legginseihin, verkkareihin ja farkkuihin, vaikka ikää olisi 70 v.


    • viiskymppi

      Eipä tullut mieleenikään, että olisit yli kahdenkymmenen:)

      • blääh

        Totta. Niin teinimäistä arvostella vanhempia ihmisiä liian nuorekkaasta pukeutumisesta. Saakohan 30-vuotias vielä laittautua ja missä kohtaa pitää vaihtaa tantta vaatteisiin. Toivon, että aloittja itse vanhennuttuaan alkaa käyttämään säkkejä, ettei kukaan vain pidä häntä ylilyövän nuorekkaasti pukeutuvana.


      • ....
        blääh kirjoitti:

        Totta. Niin teinimäistä arvostella vanhempia ihmisiä liian nuorekkaasta pukeutumisesta. Saakohan 30-vuotias vielä laittautua ja missä kohtaa pitää vaihtaa tantta vaatteisiin. Toivon, että aloittja itse vanhennuttuaan alkaa käyttämään säkkejä, ettei kukaan vain pidä häntä ylilyövän nuorekkaasti pukeutuvana.

        Hiukan räväkkä pukeutuminen on vain kiinnostavaa, no itte en uskaltaisi, kai viisikymppisillä joku raja on.
        Vaikka olisi erikoinen, niin hyvän maun rajoissa, meikki ainakin hillitty.


    • Oma asia

      Tuo aloittaja taitaa olla joku tyypillinen teini tai joku jolla on itsetunnon kanssa ongelmia.Kyllä jokainen saa pukeutua,oli sitten minkä ikäinen hyvänsä,niin miten
      tykkää ja on tottunut,mikä tuntuu ja näyttää hyvältä omasta mielestä.Käytöksestä
      sen verran että kyllähän jokaisen pitäisi itse tietää,mikä on sopivaa käytöstä ja mikä
      ei.Haluaisin sanoa etten ymmärrä tuon aloittajan logiikkaa ja mitä hän oikein yrittää ja
      pyrkii sillä,no ehkä en haluakaan.Pystyy päättelemään että aloittaja on teini tai joku
      itsetunto-ongelmainen tai sitten joku,joka haluaa vaan keljuilla ja arvostella muita.

    • ette ole tosissanne

      No huhhuh luuletteko sitten oikeasti että itse kirjoitatte asiallisesti. Nimittäin ette kirjoita. Foorumin kuvauksessa lukee ihan selvästi "vaihda mielipiteitä erilaisista tyleistä" joten tuollainen lyttääminen on hyvin HYVIN lapsellista. Ja sitä paitsi en puhunut kenestäkään yksittäisestä henkilöstä. Julmaa touhua "aikuisilta".

      • Kyllä olemme

        Emme luule mitään,vaan tiedämme kirjoittavamme asiallisesti,minä ainakin.Sinä taas
        et kirjoita.Tuollainen lyttääminen ei ole lapsellista vaan tarpeellista ja parhaaksi jos
        teinit ja huonon itsetunnon luulevat voivansa kirjoitella mitä lystäävät,niin heitä on
        sillon parasta näpäyttää kunnolla ja palauttaa takaisin ruotuun,että oppii käyttäytymään ja se ei todellakaan ole julmaa touhua meiltä aikuisilta.Mielestäni
        arvostella toisen pukeutumista on todella lapsellista ja julmaa käytöstä,jopa mielenvikaistakin.Käytöksen arvostelu on ihan ok ja sitä saakin arvostella ja antaa
        palautetta siitä jos se ei ole sopivaa.


      • hulluahullua1
        Kyllä olemme kirjoitti:

        Emme luule mitään,vaan tiedämme kirjoittavamme asiallisesti,minä ainakin.Sinä taas
        et kirjoita.Tuollainen lyttääminen ei ole lapsellista vaan tarpeellista ja parhaaksi jos
        teinit ja huonon itsetunnon luulevat voivansa kirjoitella mitä lystäävät,niin heitä on
        sillon parasta näpäyttää kunnolla ja palauttaa takaisin ruotuun,että oppii käyttäytymään ja se ei todellakaan ole julmaa touhua meiltä aikuisilta.Mielestäni
        arvostella toisen pukeutumista on todella lapsellista ja julmaa käytöstä,jopa mielenvikaistakin.Käytöksen arvostelu on ihan ok ja sitä saakin arvostella ja antaa
        palautetta siitä jos se ei ole sopivaa.

        Mitä tähän voi enää sanoa.. Taas nuoria sorretaan, meidän mielipiteet ovat aina vääriä, aikuisilla ne on aina oikeita, jos nuori on eri mieltä jostain asiasta, haukutaan mielenvikaiseksi. Hullu paikka tämä suomi24.. En väitä etteikö muilla saisi olla omia mielipiteitä mutta en hyväksy että minua haukutaan noin kamalilla sanoilla, en menisi sanomaan tuota aikuismaiseksi.. mutta nyt menen tästä tekemään jotain muuta koska olen väärässä niinkin suuresta asiasta kuin pukeutuminen, ja olen mielenvikainen koska minulla on rohkeutta sanoa oma mielipide.. No tämä onkin tämä suomi 24, joten en taida olla ainoa joka tällä sivustolla on tyrmätty ja haukuttu noin pahasti..


      • Näin se menee
        hulluahullua1 kirjoitti:

        Mitä tähän voi enää sanoa.. Taas nuoria sorretaan, meidän mielipiteet ovat aina vääriä, aikuisilla ne on aina oikeita, jos nuori on eri mieltä jostain asiasta, haukutaan mielenvikaiseksi. Hullu paikka tämä suomi24.. En väitä etteikö muilla saisi olla omia mielipiteitä mutta en hyväksy että minua haukutaan noin kamalilla sanoilla, en menisi sanomaan tuota aikuismaiseksi.. mutta nyt menen tästä tekemään jotain muuta koska olen väärässä niinkin suuresta asiasta kuin pukeutuminen, ja olen mielenvikainen koska minulla on rohkeutta sanoa oma mielipide.. No tämä onkin tämä suomi 24, joten en taida olla ainoa joka tällä sivustolla on tyrmätty ja haukuttu noin pahasti..

        Ei tarvisekaan sanoa yhtään mitään.Ei kukaan ole sortanut ketään,mutta ei ole
        soveliasta arvostella kenenkään pukeutumista,oli sitten minkä ikäinen hyvänsä.
        Nuorten mielipiteet saattaa olla jonnin joutavia hullutuksia ja ne tiedetään kyllä.
        Aikuiset tietää kyllä kokeneenpana ja vanhempana miten asiat ovat.Nuorilla tahtoo
        useimmiten mennä hulluttelun puolelle mielipiteensä sanominen ja moni aikuinen
        osaa sanoa järkevämmin asiansa.Eikä tässä ole haukuttu ketään,eikä myöskään
        sanottu että olisi väärässä,kumma että pitää ottaa noin rankasti itseensä.Kyllä
        minullakin on rohkeutta sanoa mielipiteeni ja antaa palautetta napakasti takaisin jos
        on tarvis ja siitä on ihan turha suuttua,ottaa itseensä.


      • 40-50 tyyli
        Näin se menee kirjoitti:

        Ei tarvisekaan sanoa yhtään mitään.Ei kukaan ole sortanut ketään,mutta ei ole
        soveliasta arvostella kenenkään pukeutumista,oli sitten minkä ikäinen hyvänsä.
        Nuorten mielipiteet saattaa olla jonnin joutavia hullutuksia ja ne tiedetään kyllä.
        Aikuiset tietää kyllä kokeneenpana ja vanhempana miten asiat ovat.Nuorilla tahtoo
        useimmiten mennä hulluttelun puolelle mielipiteensä sanominen ja moni aikuinen
        osaa sanoa järkevämmin asiansa.Eikä tässä ole haukuttu ketään,eikä myöskään
        sanottu että olisi väärässä,kumma että pitää ottaa noin rankasti itseensä.Kyllä
        minullakin on rohkeutta sanoa mielipiteeni ja antaa palautetta napakasti takaisin jos
        on tarvis ja siitä on ihan turha suuttua,ottaa itseensä.

        Hmm. En nyt jaksanut koko ketjua lukea, mutta kyllähän tämä nimenomaan on keskustelupalsta ja aiheena on naisten tyyli. Aloitus on juuri oikeassa paikassa ja minusta ihan rakentavasti muotoiltu. Ihan sama minkäikäinen aloittaja on. Minusta teinikin voi hyvin tuoda esiin mielipiteensä siitä, että hänen äitinsä ikäisten naisten ei pitäisi käyttää nuorisomuotia. Itsetunto-ongelma on yleensä lähinnä niillä neljä-viisikymppisillä, joiden tarve on todistella, että voivat käyttää samoja vaatteita kuin tyttärensäkin.


    • 40-50 tyyli

      Olipa hyvä aloitus. Oikeasti kauneus ja nuoruus eivät kulje käsi kädessä - se on tyylitajuttomien naisten erehdys.

      Aikuisten suomalaisnaisten pahimpia tyylimokia ovat a) kuvitelma, että jos kroppa on suunnilleen kuosissa, niin näyttää nuorelta ja voi käyttää nuorten vaatteita, b) vanhojen halpisfarkkujen käyttö ja kuvitelma, että se oma perä ihan todella on niissä parhaimmillaan, c) ulkoilutakkien käyttö muuten kuin lenkillä ja d) matalakantaiset kengät.

      Tyylitietoisessa nelikymppisessä nämä kassialmat ja yli-ikäiset pissikset herättävät lähinnä myötähäpeää.

      Huomauttaisin kuitenkin, että naiivi kommentti "ovat sellaisia kuin haluavat olla" pätee myös näihin pillifarkkutäteihin - he ovat sellaisia kuin haluavat olla, mutta eivät ehkä ihan tajua miltä oikeasti näyttävät.

      Moderni ja tyylikäs aikuisen naisen pukeutuminen ei ole ihan helppo laji, for dummies -versiota ei ole. Itsestään pitävän aikuisen naisen kannattaisi silti vähän yrittää. Melko vähän on täysin kiellettejä vaatekappaleita - kyse on siitä, että mihin ne voi yhdistää. Pillifarkuista ja vanhasta isoäidin turkista voi (siis voi...) syntyä onnistunut kokonaisuus - ne kompensoivat toisiaan. Sen sijaan pillifarkkuja EI kannata yhdistää printtipaitaan, ihonmyötäiseen trikoopaitaan, tennareihin jne. Isoon luonnonvalkoiseen villapaitaan ja westernbootseihin taas kyllä:-)

      Urheiluvaatteet ovat urheilua varten ja ulkoilutakit ulkoilua varten. Niitä ei käytetä muuten.

      Pinkki on ihana väri ja sallittu suomalaisille (sävyn kanssa kannattaa olla vain tarkkana). Pinkkiä ei kuitenkaan kannata yhdistää mustaan tai eläinkuviointeihin, esim. leopardikuvioihin. Nämä kuviot ovat yksi riskin paikka. Niitä voi käyttää, mutta maltilla ja niihin kannattaa yhdistää mustaa, harmaata tmv.

      Kengissä pitäisi aina olla korkoa, matalakantaisissa kengissä nainen oppii "hiihtelemään" ja se näyttää aina pahalta. Korot pakottaa nostamaan jalkoja kunnolla ja oikaisemaan kropan. Kiila-ja tolppakoroissa on helppo kävellä. Kenkien ei tarvitse olla ultranaiselliset piikkarit, mutta kengistä pitäisi kyllä näkyä kummalle sukupuolelle ne on tarkoitettu....

      Sukkahousut valitaan sitä peittävämmät mitä lyhyempi hame on. Minipituiset mekkotunikan kanssa käytetään pitkiä housuja tai leggingsejä, jotka ovat lähempänä pitkiä housuja kuin sukkahousuja.

      Vaatteissa voi olla kuviointia, mutta EI KUVIA. Niissä ei ole nallen, kissan, koiran tai minkään muunkaan söpön otuksen kuvaa.

      Tupsujen ja muiden kanssa noudatetaan äärimmäistä harkintaa. Kyllä ne joissain pipoissa menevät. Päähinettä ylipäätään tällä kelillä käytetään. Pipo ei ole ns.hiihtopipo eikä pipossa lue "bad hair day" tai "svea". Tai mitään muutakaan. Hattuja on monenlaisia, myös moderneja ja rennompia. Yksinkertaiset mallit yleensä toimivat.

      Oikea koko ei ole se pienin koko, jonka saat menemään yllesi eikä vaatteisiin tarvitse jättää kasvunvaraa. Tärkeintä on mittasuhteet: hartiat, lantio, vyötärö, pituus - kaikki vaatemallit eivät ole juuri sinulle sopivia. Silloin yleensä mikään koko ei ole oikea. Etsi itsellesi oma luottomerkki. Sellainen, jonka vaatteista yleensä löydät itsellesi hyvin istuvan vaatteen.

      • 7+20

        "Kengissä pitäisi aina olla korkoa, matalakantaisissa kengissä nainen oppii "hiihtelemään" ja se näyttää aina pahalta. Korot pakottaa nostamaan jalkoja kunnolla ja oikaisemaan kropan. Kiila-ja tolppakoroissa on helppo kävellä. Kenkien ei tarvitse olla ultranaiselliset piikkarit, mutta kengistä pitäisi kyllä näkyä kummalle sukupuolelle ne on tarkoitettu.."


        Entäs kun on pakko käyttää niitä matalia kenkiä, kun korkokengissä jalat kipeytyy niin ettei pysty kävelemään??? Minun jalkani sietää max 3 cm:n korot.


      • mummapumma54
        7+20 kirjoitti:

        "Kengissä pitäisi aina olla korkoa, matalakantaisissa kengissä nainen oppii "hiihtelemään" ja se näyttää aina pahalta. Korot pakottaa nostamaan jalkoja kunnolla ja oikaisemaan kropan. Kiila-ja tolppakoroissa on helppo kävellä. Kenkien ei tarvitse olla ultranaiselliset piikkarit, mutta kengistä pitäisi kyllä näkyä kummalle sukupuolelle ne on tarkoitettu.."


        Entäs kun on pakko käyttää niitä matalia kenkiä, kun korkokengissä jalat kipeytyy niin ettei pysty kävelemään??? Minun jalkani sietää max 3 cm:n korot.

        Minunkaan koipeni eivät ole korkoja sietäneet enää 30 vuoteen. Silloin tuli joku tukos ja kummassakin jalassa oli leveän kämmenen kokoiset mustelmat reisissä liki puoli vuotta. Siihen loppui korkeiden kenkien käyttö kuin seinään, Ei matalat korot ole tyylivirhe, vaan välttämättömyys silloin kun jalat eivät enää ole ihan terveet.


      • määtäälnääs

        Ajatellas jos joku pukeutuu vain siksi, ettei tapana ole kuljeskella alastomana ja jopa ihan oikeasti: viis veisaa siitä miten ne vartalonkätkijät sinun pirtaasi sopii.


      • Oe voe...

        Kylläpä maailma olisi tylsä, jos kaikki noudattaisivat näitä ohjeita... Kauheeta ihan, kun oikeen ajattelee.


      • Mylady

        Pakko kommentoida.. oikea kokoa valitessa kannattaa aina vilkaista pesulappuun.. siellä saattaa piileä yllätys eli ekan pesun jälkeen vaate on kutistunut 3-5% ja istuvuus häviää pesuveden mukana...


    • 52 vee

      http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288501347050.html

      http://www.iltalehti.fi/viihde/2012021215193776_vi.shtml

      http://arjakoriseva.fi/paivakirja/ihanaa-alkavaa-kesaa-ystavaiset/

      Minusta esim. nämä näyttävät oikeinkin hyviltä, he OVAT sellaisia eivät YRITÄ olla. Kertoisitko aloittaja mielipiteesi. Vai onko nuorekas pukeutuminen vain julkkisten oikeus ?
      Tyra Banks täyttää ensi vuonna 40, kannattais varmaan miettiä jo uutta pukeutumistyyliä...

      http://www.zimbio.com/photos/Tyra Banks/Tyra Banks Out NYC/2UtOYjdoWqj

      Ottaa vaikka täältä oppia...

      http://hikipedia.info/wiki/Mummot

      • nainen 50 v

        Näille esimerkeille sopii kyllä hienosti juuri tuollaiset vaatteet ja vaatteissakin on tyyliä, eivät ole mauttomia. Luonnollisuus lienee yksi avainsana.
        Tietynlainen yrittäminen, epäaitous ja ristiriitaisuus vaan jos paistaa joistakin läpi niin luulen, että se on se joka ärsyttää ja sitä ap. kin ehkä tarkoitti.


      • Oe, voe
        nainen 50 v kirjoitti:

        Näille esimerkeille sopii kyllä hienosti juuri tuollaiset vaatteet ja vaatteissakin on tyyliä, eivät ole mauttomia. Luonnollisuus lienee yksi avainsana.
        Tietynlainen yrittäminen, epäaitous ja ristiriitaisuus vaan jos paistaa joistakin läpi niin luulen, että se on se joka ärsyttää ja sitä ap. kin ehkä tarkoitti.

        Mitäpä tuosta ärsyyntymään, jos joku kovasti yrittää pukeutua jollain lailla siinä kuitenkaan onnistumatta. Toiset osaa pukeutua, toiset laulaa, toiset taas veistää moottorisahalla mahtavia veistoksia. Meistä on moneksi. Erllaisuutta on vaan niin vaikea hyväksyä...
        Ja veikkaan, että kukaan ei osaa aavistaakkaan, minkä ikäinen olen, kuinka itse pukeudun ja mitä harrastan ;).


    • ruma nuori

      Kysyn vaan, miksi keski-iän pitäisi muuttaa pukeutumista? Eikö kaiken ikäiset saisi käyttää sellaisia vaatteita ja kampauksia mistä itse tykkäävät? Kuinka oikein ajattelet sen, että nainen nelikymppisenä lakkaa olemasta tyylikäs jos hän käyttää samoja vaatteita kuin aiemmin ja joista hän pitää. Ei siihen ole syynä se että yrittäisi olla muuta kuin on.

      Aloitus oli tyypillinen teinitytön kuvitelma, että nainen muuttuu joksikin muuksi kun tulee ikää. Katsoppa vaan itseäsi parinkymmenen vuoden kuluttua ja huomaat yllättäen että sinähän se siinä olet edelleen. Yli nelikymppinen on todella oma itsensä kun hän meikkaa ja ostaa kivoja vaatteita. Kuuskymppisetkin laittautuvat nätiksi, juhlivat, rakastuvat ja seurustelevat, ovat yleensä rohkeampiakin kuin nuoret, mutta mummovaatteissa olisi vaikea olla oma itsensä.

      Jos on ulkonäkövirheitä, tyylikäs nainen peittää niitä nuorenakin sopivalla asulla. Rumiakin on tietysti sekä nuorissa että vanhoissa. Mutta iän ei tarvitse tuoda ulkonäköpulmia, eikä rypyt ole este meikkaamiselle. Oikeesti vanhat ja sairaat valitsevatkin mieluummin helppoja ja suojaavia vaatteita, mutta 40-60-vuotiaalla on siihen vielä pitkä matka.

      • kysymys

        Kiinnostaisi todella tietää, mikä on aloittajan mielestä keski-ikäiselle naiselle sopiva vaatetus. Neuvoit vain että älkää pukeutuko kuin nuoret, mutta neuvoisitko vielä, miten pitää pukeutua, kun me vapaat vauhdikkaat aikuiset naiset emme kuitenkaan halua pukeutua kuin tädit.


    • Sadface you

      Miksi et aloittaja vastaa?

    • Saa näytellä

      Jokainen saa pukeutua niinkuin itse tykkää,mikä sopivalta ja hyvältä itsestä tuntuu.
      Ei tuollaisista aloittajan kaltaisista kommenteista kannata välittää,ne kannattaa
      jättää ihan omaan arvoonsa.

    • Mitä sinä näyttelet?

      Aloittajan kommentti kertoo paremmin kuin hyvin, miksi joillakin ihmisillä on niiin järkyttävän masentavaa, ahdasta, kurjaa ja epätoivoista omassa elämässään. Jos päässä, mielessä, sydämessä, sisimmässä ... on ahdasta ja velloo negatiivisuuden suo, niin silloin kaikki elämä on sellaista eikä edes muitten anneta olla iloisia ja myönteisiä eikä edes pukeutua niin kuin lystättää.

      Elämän suuri mysteeri: miksi jonkun täytyy luulotella juttuja ja asioita jonkun toisen puolesta? Onko oma juttu eli elämä niin tyhjää?

    • ikärasismia!

      Ohhoh, aloittajalle! Eikö muka yli nelikymppinen saisi enää pukeutua, meikata ja hoitaa itseään kauniisti ja muodikkaasti? Pitäisikö siis vaatteet valita iän mukaan eikä sen mukaan mikä itselle sopii ja mistä tykkää. Kun tulet keski-ikään niin heitä pois nuorekkaammat vaatteesi riippumatta siitä kuinka kaunis olet. Lopeta myös nuorekas, siis iloinen ja vähänkin vauhdikkaampi käytös riippumatta siitä mikä on luonteesi.

      Jos sinä aloittaja kuvittelet että keski-ikäinen nainen on niin huonon näköinen että ei voi enää käyttää sellaisia vaatteita kuin nuorempana (siis ilmeisesti pitäisi peitellä jotain vikoja vai?) niin yleistät liikaa. Rumia on kaiken ikäisissä ja rumia kohtia sopii peitellä, mutta myös kauniita on kaiken ikäisissä, vanhoissakin. Vanhallekin sopii värit ja istuvat vaatteet, ei tarvitse vaihtaa kaapuihin.

      Voi sinua nuorta joka luulet että ihminen muuttuu niin paljon iän lisääntyessä. Totuus on että monet pysyvät ihan samoina ihmisinä koko ajan. Jos tuleekin ryppyjä aikanaan ja hiukset harmaantuvat niin se ei estä olemasta kaunis ja tyylikäs, eikä se myöskään vaadi hillittyä ja tylsistynyttä käytöstä.

    • nainen 50 v

      No, minä olen 50 v ja käytän sellaisia vaatteita ja kenkiä joissa olo tuntuu kotoisalta ja rennolta. Pidän luonnonmateriaaleista, pehmeistä hyvin laskeutuvista materiaaleista, ekologisista ja jalassa pitää ehdottomasti olla mukavat kengät, mikä minulla tarkoittaa, että koron on oltava alle 3 cm. Korollisilla en pysty kävelemään. Iän myötä on alkaneet jalkakivut vaivaamaan; plantaarifaskiittia, rasitusvammoja, kun on vielä yliliikkuvat nivelet .
      Joudun ostamaan oikeastaan kenkäni nykyään pääasiassa vain urheilu- ja retkeilyliikkeistä.
      Vaatteissa suosin siis rentoutta, koska olen myös hieman jännittäjätyyppiä, se tuntuu jotenkin kompensoivan. En pystyisi pukeutumaan mihinkään jäykkiin mekkoihin ja jakkupukuihin yms. (joitain paitapuseroitakin olen aina inhonnut), vaikka ne olisivat kuinka tyylikkäitä tahansa. En tuntisi oloani luonnolliseksi ja kotoisaksi sellaisissa. Samasta syystä en tykkää juurikaan myöskään meikata. Se lopputulos en olisi MINÄ, vaan joku muu, siis ihan feikkiä.

      Liikun kyllä hyvin vähän ihmisten ilmoilla, koska asun maalla ja teen työtä (silloin kun sitä on) kotoa käsin. Täällä saa siis pukeutua niin rennosti kuin haluaa. Olen myöskin aika köyhä ja usein saan vaatteita lahjoituksina tai/ja ostan kirppareilta, joten joudun tyytymään siihen mitä mistäkin saan ja käyttämään niissä myös käsityötaitojani ja mielikuvitusta. Tavallisista kaupoista en ole pystynyt ostamaan vaatteitani vuosikausiin. Nuo kengät ova siis ainoat, joita ostan muualta.

      Täällä maalaiskaupoissa pystyy onneksi pistäytymään -silloin harvoin kun käyn, koska autoakaan ei aina ole käytössä- ihan missä vaatteissa tahansa, mutta vähän harkitummin pukeudun kaupunkiin lähtiessäni . Kyläilen todella harvoin ja muutenkin käyn ihmisten ilmoilla todella vähän.
      Pidän myös väreistä ja vähän boheemimmasta tyylistä. Tyylissä pitää olla sitä omaa persoonallisuutta.
      Rennot vaatteet eivät minulla tarkoita mitään tuulipuku-college linjaa. Niissäkään en viihdy, eivät yleensä sovi malliltaan ja ovat liian standardia minun makuuni.
      Housut valitsen kuitenkin yleensä mieluummin joustavasta materiaalista, kun tuntuvat mukavimmilta jalassa, eli käytän kyllä esim. jotain stretchiä -farkkuja ja esim. villaisia leggingsejä (en siis kuitenkaan mitään vinkuvia pillejä...), mutta ihan niiden mukavuuden vuoksi.
      Tarkoitus ei ole näyttää miltään parikymppiseltä.
      En myöskään käyttäydy kuin parikymppinen.

      Ymmärrän kyllä aloittajan ajatuksia.
      Itseäni on myös joskus pistänyt silmään/korvaan jonkun ihmisen puhe- vaatetyyli. Lähinnä siinä kyllä pomppaa silmille se ristiriitaisuus ja sen toisen ihmisen energia, (tai ikäänkuin kehitys olisi pysähtynyt jollekin tasolle), joka ei tunnu olevan oikein tasapainossa. Ihminen voi olla kuinka oudon näköinen tahansa, mutta päälleliimattu on päälleliimattua.
      Jokin harmonia ja joillakin ihan karisma saa isen sijaan hmisen näyttämään hyvältä.

      Ihmisillä on kyllä kaikenlaIsia syitä tällaiseen epätasapainoon.
      Joltakin on saattanut jäädä jotain kokematta ja elämättä.
      Itse tiedän esim. ihmisen, joka itseäni vanhempi ja elänyt koko ikänsä vaikeassa miessuhteessa (sairaalloisen mustasukkainen mies, joka määräsi täysin mitä vaatteita nainen saa käyttää ihmisten ilmoilla). Nyt sitten tuli viimein ero ja vaimo villiintyi täysin. Hankki uuden karderoobin ja yrittää epätoivoisesti elää uutta nuoruutta, saada haaviin uuden miehen, mutta nyt ampuu sitten aivan yli ja menee jo mauttomuuden rajan tuolle puolen...

      • ??????

        Mitäpä se sivullisille kuuluu.


    • YXB

      saadaanko me näyttää kuitenkin kauniilta

    • Kaikki kukkikoon

      Ihmetys ja asiasta vaivautuminen / vaivaantuminen ylipäätään on merkki oman mielen ahtaudesta. "Onpa ahdasta", sanoi kukko kanakopissa.

    • 24vn

      Ehkä se tarttuu, kun joka lehdessä ja tv-kanavalla tyrkytetään vinkkejä siitä, miten voi näyttää nuoremmalta ja sanotaan, ettei yli 40-v. missään nimessä saa näyttää ikäiseltään.

      On se rankkaa vanhemmilla naisilla, kun ei saa näyttää ikäiseltään muttei myöskään saa yrittää näyttää nuoremmalta eikä missään nimessä vanhemmalta. Mitenköhän sitä itse pärjää sitten, kun keski-ikä on tullut ja mennyt... Taidan vain paskat nakata koko ulkonäköasiasta. Ei minua tarvitse kenenkään tuijotella jos ei kestä.

    • No...en ole asiaa miettinyt sen kummemmin mutta mä oon mikä oon.....ja kohta tasan kuusikymppinen.

    • Todellinen nainen

      Aikuinen nainen pukeutuu ja meikkaa aina aikuisen tavoin, ei enää teinityttöjen vaatetusta, eikä meikeillä peitettyä naamavärkkiä.

      Yli 25 vuotias ei ole enää teini, mutta vielä oikein täysi nainenkaan, joten vielä jotakin teinikaupoista voi ostella. Yli 30- kymppinen alkaa olla jo nainen ja odottaisin tyylikästä pukeutumista, sekä hallittua meikkaamista.
      Yli neljäkymppisellä alkaa jo hieman näkyä eletty eläkin, riippuen siitä, kuinka renttaliksi on pitänyt pistää tätä aikaisemmin.
      Mutta nyt on aika olla nainen todella, hyvin tyylikäs vaatetus ja ei missään nimessä sotamaalausta edes juhliin.
      Viisikymppisetkin ovat vielä ihan mitoissaan ja monesti hyvin rypyttömiäkin vielä, joten samaa voi jatkaa.
      Kuusikymppisellä alkaa hieman olla näkysivvä kimmoisuuden poistumista, mutta hyvin hoidettuna vielä 65 vitonenkin on näyttävä.
      Ei mitään mummovaatetusta, vaan tyylikkäitä vaatteita ja värejä.

      Joten aika paljon vaikuttaa eletty elämä, kuinka hyvin on pitänyt huolta omasta kropastaan ja terveydestään.
      Alkoholi ja tupakka kuluttavat ihmistä ja tämä alkaa näyttää aikaisemmin vanhemmalta kuin onkaan.

      Itse naisena olen jokaisena aikanan yrittänyt ymmärtää, että olen nainen ja naisena pysyn, olen huoliteltu, meikattu, hiukset ovat hoidetut ja laitetut.
      Tällä tavoin en ole koskaan vielä tuntenut olevani vanha misään iässä ja aion jatkaakin.
      Odotan myös vaatteiden tuottajilta asiallista suhtautumista. Heidän täytyy tuoda vaatteita kauniissa väreissä myös vanhemmille naisille.
      En ymmärrä lainkaan suoraa hametta ja jakkua, joka kaiken lisäksi on vielä joku musta-valkokuvioinen tai sitten harmaaseen tai ruskeaan sävyyn tehty.
      On olemassa erilaisia sinisen, punaisen sävyjä, jotka pukevat paljon paremmin naisia.
      Pitää myös tehdä naiselle housut, niin että eivät lökötä. Vyötärön pitää olla korkealla, oikeastaan kenellekään eivät juuri nuo lantioille olevat housut köy, siellä on melkein nuorilla naisilla enemmään noita ihramakkaroita näkyvissä ja tuo malli kyllä ne oikein todella esiin tuo.

      Eli nainen ei vanhene iän mukaan vaan enemmänkin elintapojen mukaan.

      • ihan jo vanha

        Entäs kun on kahdeksankymppinen? Naisia mekin vielä olemme, mutta koetapa etsiä sellaisia vaatteita, joissa viihdyt! Emme me ole teinityttöjä, emme halua näyttää nuoremmilta, mutta emme ole myöskään sellaisia mummoja, kuin meidän rakkaat
        mummomme olivat.


      • mummapumma 54
        ihan jo vanha kirjoitti:

        Entäs kun on kahdeksankymppinen? Naisia mekin vielä olemme, mutta koetapa etsiä sellaisia vaatteita, joissa viihdyt! Emme me ole teinityttöjä, emme halua näyttää nuoremmilta, mutta emme ole myöskään sellaisia mummoja, kuin meidän rakkaat
        mummomme olivat.

        Siinäpä se onkin, missä on ne kohtuuhintaiset vaateliikkeet joista iäkkäämpi nainen saisi pukevia ja kauniita vaatteita.
        Prismassakin pluskoot ovat mauttomia telttoja ja ihmeseepraraita rättejä, ei mitään kaunista ja tyylikästä.
        Samalla rahalla, mitä sellaisia rättivaatteita tehdään, pitäisi voida tehdä myös asiallisia vaatteita.
        Nykyään säästetään sekä materiaalissa että suunnittelussa. Juhlamekkonakin myyty pitkä mekko yli 100 euroa hintaa, on materiaaliltaan kuin halvin yöpaita.
        Ole siinä sitten fiininä juhlissa :)


      • Kannatettavampi
        mummapumma 54 kirjoitti:

        Siinäpä se onkin, missä on ne kohtuuhintaiset vaateliikkeet joista iäkkäämpi nainen saisi pukevia ja kauniita vaatteita.
        Prismassakin pluskoot ovat mauttomia telttoja ja ihmeseepraraita rättejä, ei mitään kaunista ja tyylikästä.
        Samalla rahalla, mitä sellaisia rättivaatteita tehdään, pitäisi voida tehdä myös asiallisia vaatteita.
        Nykyään säästetään sekä materiaalissa että suunnittelussa. Juhlamekkonakin myyty pitkä mekko yli 100 euroa hintaa, on materiaaliltaan kuin halvin yöpaita.
        Ole siinä sitten fiininä juhlissa :)

        Siirrypä Prismojen mallistoista pikkuliikkeisiin. Sekä vaatteet että liikeidea ja -ajatus on toisenlainen.


      • pois sieltä Prismast
        mummapumma 54 kirjoitti:

        Siinäpä se onkin, missä on ne kohtuuhintaiset vaateliikkeet joista iäkkäämpi nainen saisi pukevia ja kauniita vaatteita.
        Prismassakin pluskoot ovat mauttomia telttoja ja ihmeseepraraita rättejä, ei mitään kaunista ja tyylikästä.
        Samalla rahalla, mitä sellaisia rättivaatteita tehdään, pitäisi voida tehdä myös asiallisia vaatteita.
        Nykyään säästetään sekä materiaalissa että suunnittelussa. Juhlamekkonakin myyty pitkä mekko yli 100 euroa hintaa, on materiaaliltaan kuin halvin yöpaita.
        Ole siinä sitten fiininä juhlissa :)

        Kun täytää 80 vee, luulisi jo vaatekaapista löytyvän laadukkaita vaatteita pilvin pimein, niin ettei tarvitse sinne Prismaan mennä ollenkaan rytkyjä ihmettelemään.

        Kun ostaa laatua eikä pintamuotia, niin kummasti vaatekaapissa onkin mistä valita.


      • stylisti1
        Kannatettavampi kirjoitti:

        Siirrypä Prismojen mallistoista pikkuliikkeisiin. Sekä vaatteet että liikeidea ja -ajatus on toisenlainen.

        Totta. Ja pikkuputiikeissa palvelu on myös vähän toista luokkaa kun jossain Prismassa. Useimmiten myyjät on ammattitaitoisia (ja se ammattitaito tarkottaa myös sitä ettei ne väkisin myy soputelttaa) ja osaa etsiä sopivat mallit ja värit sovitettavaksi...


    • M 50.

      Vaimon mielestä mun pitäis varmaan näyttää vanhalta papalta, ettei olisi menekkiä muualla.

      • N 50.

        Tykkääkö vaimosi vanhoista papoista kun sellaista haluaa?
        Menekkiähän löytyy varmaan vaimollekin jos haluaa.


    • tatsi2

      Ihmettelen usein kuinka vanhan oiloisia ovat ikäiseni miehet.

      • Miehenä joudun

        usein ajattelemaan samaa naisista, valitettavasti. Vaimo ei tosin tykkää siitä kun vähän väliä totean että joku näyttää 10-20 vuotta ikäistään vanhemmalta. Enkä muuten tarkoita tällä vaimoani.


    • 58v

      Mistä niitä mummovaatteita saa?
      Kaupoista löytyy enimmäkseen niitä vaatteita, jotka kulloinkin ovat suosiossa. Ei niistä muunlaisia löydykään.
      Minusta ikä ei välttämättä ole se mikä määrittää pukeutumisen.
      Oli mummo tai teini tai mitä hyvänsä, niin saattaa esimerkiksi näyttää ikävältä pillifarkuissa, jos on runsaasti ylipainoinen.
      Itse olen alkanut arvostaa vaatteita, joissa tuntuu hyvältä olla ja liikkua.

    • Ei viel mummo

      Olen 60-v ja käytän edelleenkin pillifarkkuja sekä yleensäkin farkkuja. Olen käyttänyt niitä koko ikäni enkä katso, että minun pitää iän myötä niiden käyttäminen lopettaa. Pääasia kuitenkin, että ovat sopiva kokoiset ja sopivat muuhun kokonaisuuteen. En todellakaan käytä niitä siksi, että haluaisin näyttää nuoremmalta, mutta nuorekkaalta ehkä. Jokainen kai on tässä iässä tyylinsä löytänyt, toivottavasti. Muuten nuoremmat luulevat minua 10 vuotta nuoremmaksi mutta en tietoisesti pyri sellaiseen. Joskus tunnen itseni jopa vaivautuneeksi, kun joku tokaisee, että oletko niin vanha. MItä siinä sitten täytyy tehdä? Pitäisikö alkaa pukeutua mummoksi vai mitä!!?

    • 3 tutkintoa

      Yli nelikymppisen naisen TÄYTYY tekeytyä nuoremmaksi ainakin silloin jos haluaa saada töitä!

      • nuorekasolemus

        Tätä nuorekkuutta kun ei oikein vaan valitettavasti saa välitettyä sinne työhakemukseen.


    • henkka.oulusta.moi

      Nainen! Kieltäydy kasvamasta mummoksi. Ole nuorekas, tyylikäs ja vähän hemaisevakin. Alä ole teini äläkä matki pissisten puhetta, kanna ikäsi arvokkaasti!

    • ei yläikärajaa.

      Olen 68-vuotias, vieläkin käytän farkkuja. Ne ovat ihan hyvät housut arkikäyttöön. En ole lihava joten löydän sopivia, mitään pillifarkkuja en käytä, hyvin istuvai laadukkaita vain.
      Käytän leggingsejä paitojen ja tunikan kanssa kotona. En silti usko syyllistyväni yli-lyönteihin.

    • Ava

      En oo kyllä törmännyt siihen että 40 vuotiaatpukeituis kuin teinit.Olen nähnyt sitä että liki 60v ja 60-v pukeutuvat kuin teinit vartaloa myötäileviin vaatteisiin ukovaatteita myöten.

      • Ava

        Siis ulkovaatteita


      • jaah?!

        No jos sinua eläkeiköisten pukeutuminen keskimäräiinen keski-ikäinen nelikymppinen kiinnostaa, niin mene apina muualle: tää Suomi24 on häiriintyneiden oikestofasistien hallussa. Ne varmaan haluaa myös kommenttyeja mumoikäisten pukeutumisen ja siitä syystä, että niiden omat mummot on nyt 40 vuotaita, eli kun jättää peruskoulunkin kesken ja heittäytyy sossun rahoille ja synnyttelee 1990- luvulla alaikäisenä muutaman mukulan., niin nyt ne mukulat jotka itse on kohta parikymppisiä, on täällä jauhamassa, että miksi ihmeessä ei saa sosiaalitukia.. Niiden mummot on viiskymppisiä, NIIDEN.

        Mä ainakin olisin mieluummin ampunut itseni, kuin synnyttänyt lapsen jossakin kouluiässä. Enkä ihaile sitä amisten" viimeistään 25- vuotiaana naimisiin"- ideologiaakaan, vaan jos joskus menen naimisin, niin aikaisintaan 50- vuotiaana, jos sittenkään tai koskaan ja tietysti kaikki kunnia lapsensa nuorina kasvattaneillekin, mut6ta itse en tykkäisi,että kakarana pitäisi alkaa mammaksi, kun voi opiskella ja muutenkin elää omaa elämää. Itse ainakin olen halunnut käyttää nuoruuteni omaan elämiseeni ja kokemusten elämisestä hankkimiseen, mutta oillaki raukkatyperyksillä on uskonollisista tai muista syistä eri intressi.


      • eri asia

        Mikä vika vartaloa myötäilevissä vaatteissa on? Se on kuitenkin eri asia kun liian tiukka vaate.
        Vartaloa myötäilevä vaate voi olla todella kaunis jos se on sopivan kokoinen.
        Valitsen itsellenikin sellaisia usein. Olen 50v hoikassa kunnossa oleva.


      • Vartalo näkyy

        Miksei voisi pukeutua vartalonmyötäisiin vaatteisiin. Miksi vanhempi vartalo pitää peittää säkkiin? Pukeutuuhan nuoret ja lihavatkin vartalonmyötäisiin ja jopa tiukkoihin! Eikä se näytä hyvältä mutta jokainen saa pukeutua kuten parhaaksi näkee.


    • Leijona 51 v.

      Eipä ole aina helppo löytää kaupoista kivoja vaatteita. Varsinkaan koossa XXL. Ei varsinkaan täällä, kaukana suurista kaupungeista. Vaihtoehdot yleensä nuorisomuoti TAI jakkupuvut.

      Tämä nykyinen suomalainen yhteiskunta ihailee nuoruutta. Ei oo välttämättä helppoa olla yli 50:nen, sillä silloin alkaa muuttua vähitellen näkymättömäksi "tädiksi". Mieli kyllä on nuorekas.

      • mummapumma 54

        Minäkin olen juuri löytänyt netin kautta kivoja postimyyntivaatteita. Takkikin käy kuin valettu ja olen kokoa xxxl,mutta alle 160 cm.
        Kaupoista ei sopivaa löydy. Ja kun paikallisesta prismasta kyselin, kun oli se ihana takki jo loppunut, että olisiko sitä vielä ja voisiko sitä tilata jostain muusta prismasta jos siellä vielä olisi, niin myyjä nakkeli niskojaan: " Pitää silloin ostaa kun ne tulee, että tässä koko varasto, että ei niitä muualta tilata. Pitää itse huolehtia että saa vaatteen. " Minusta se on kertakaikkiaan törkeää että asiakas syyllistetään siitä että isoja kokoja otetaan toistuvasti liian vähän myyntiin. Sitten kiukutellaan kysyville asiakkaille, että mitäs ette ostaneet aikaisemmin. No, silloin joku muu olisi jäänyt ilman takkiaan.


      • stylist1
        mummapumma 54 kirjoitti:

        Minäkin olen juuri löytänyt netin kautta kivoja postimyyntivaatteita. Takkikin käy kuin valettu ja olen kokoa xxxl,mutta alle 160 cm.
        Kaupoista ei sopivaa löydy. Ja kun paikallisesta prismasta kyselin, kun oli se ihana takki jo loppunut, että olisiko sitä vielä ja voisiko sitä tilata jostain muusta prismasta jos siellä vielä olisi, niin myyjä nakkeli niskojaan: " Pitää silloin ostaa kun ne tulee, että tässä koko varasto, että ei niitä muualta tilata. Pitää itse huolehtia että saa vaatteen. " Minusta se on kertakaikkiaan törkeää että asiakas syyllistetään siitä että isoja kokoja otetaan toistuvasti liian vähän myyntiin. Sitten kiukutellaan kysyville asiakkaille, että mitäs ette ostaneet aikaisemmin. No, silloin joku muu olisi jäänyt ilman takkiaan.

        vaatekauppiaana voin sanoa et isoja kokoja ei oteta liian vähän myyntiin. se johtuu siitä että valmistajat toimittaa (=tekee) tietyt kokolaijitelmat ja niissä on aina noita ääripään kokoja vähemmän. Eli kokoa 34 löytyy 1-2 kpl ja samoin 46 ylöspäin olevia kokoja...kyllä tilaisin isoja kokoja enemmänkin - jos se olisi mahdollista.


    • heguli5

      Hehheh, olen 80 vuotias ja käytän just sellaisia vaatteita kuin halun. Huppareitakin ja farkkuja. Kukaan ei ole toistaiseksi tullut käännyttämään ovelta pois.

      Jos sulla ei ole muuta tekemistä kuin arvostella ihmisten pukeutumista,niin ompa köyhää!!

    • CL*

      Hyi kamala!


      Siis ikä on nimenomaan siellä päässä, sydämessä. Miksi 40 pitäisi pukeutua harmaaseen ja hyvä kun kaupassa käydessäkin kutoa sukkaa, ohessa puhua kirjakielellä? Eiköhän se ihmisyys ja persoonallisuus ole kasvanut ja luoviutunut 25 vuotiaana, josta alkaa solutuotannnon heikkeminen.. Mutta ei se muuta ihmistä kuin ulkoisesti ajan mittaan. Aivojahan se ei muuta millään, ellei sitten onnettomuus tms huonompi mäihä osu kohdalle.

      Mieti sinä omalle kohdallesi samaa seikkaa kun et koe olevasi yhtään sen vanhempi kuin nyt kirjoittaessasi kyseistä teini-angstia ainoaana totuutena. Tulet varmasti yllättymään. :)

    • vastaapa näihin AP

      Et taida itse olla vielä kovin lähellä 40:tä? Mistä tiedät mitä "kaikki" muut kuin sinä ajattelevat tai luulevat? Kaikki tämä on vain sinun mielipidettäsi, toki joidenkin muidenkin. Mitä se sinua häiritsee, jos joku haluaa kaunistautua nuoren lailla? Sinäkö sen määrittelet, mikä on nuorelle tai vanhalle "kuuluvaa" kaunistautumista?

      Minua vähän häiritsee tuollaiset kotikutoiset tuomarit jotka päättävät mielestään myös toisten maun, oikeudet ja mikä kenellekin kuuluu. Vähän sääli kun ilmeisesti olet yhtä rajoittunut ja jäykkä omassa elämässäsi, etkä uskalla olla muuta kuin mitä mielestäsi itsesi ikäiselle ja tyyliselle "kuuluu".

    • Timmimummo

      Olen 60 v ja käytän nuorekkaita, laadukkaita ja kalliita vaatteita. Käytän esim. urheiluvaatteina (myös julkisilla paikoilla) vartalonmyötäisiä. Vyörärö on vähän paksumpi kuin kymmeniä vuosia sitten, mutta makkaroita ei ole ja kohtuullisen timmissä on. Lihaksia on sopivasti, on ilo liikkua. Ei siinä kyllä ole mitään yritystä minnekään suuntaan. Ikäiseni haluan olla, en missään tapauksessa edes luuloissa haluaisi palata nuorempiin vuosiin, sen verran kurjia kokemuksia sieltä löytyy. Nyt on tasapainoinen, onnellinen mummunmeno, rakkautta myöten, enkä yhtään asiaa leuhkana pullistele, kiitollisena kylläkin.

    • Lapsellinen mies

      Oletkos ajatellut sitä vaihtoehtoa, että nämä 40 naiset eivät vain ole aikuistuneet? Ovat siis olleet koko ajan tuollaisia. Eivät yritä olla mitään, vaan ovat aidosti niin lapsellisia.

      • Iät'ön

        Mulla on ikää vaikka jakaa ja olen vieläkin joissain asioissa aika / vähän lapsellinen. Ehkä siksi, että inhoan joitakin aikuisten tapoja ja ajattelumaailmaa. Onko se lapsellisuus sitten syy siihen, että olen pysynyt myös nuorekkaana etenkin ajatuksiltani ja ehkä jopa ulkonäöltä, vaikka sitähän on paha arvioida itse.


    • Live and let live

      Olen itse neljäkymppinen ja minua luullaan usein nuoremmaksi kuin olen... Tämän perustan sillä, että ikääni kysyvät saavat aina arvata sen ensin. Moni on pyytänyt minua näyttämään henkkarini, koska eivät usko oikeata ikääni.

      Syy siihen, että en kerro ikääni aluksi on se, että haluan ihmisten tuntemaan minut eikä ikääni. Jos kerron ikäni, minun pitäisi käyttäytyä tietyllä tavalla. Sinä olet hyvä esimerkki siitä, että haluat kategorioida ihmiset tiettyyn muottiin.

      Pukeutumisesta: Pukeudun kuten itse haluan, en kuten muut haluavat! Minun ei tarvitse miellyttää ketään muuta kuin itseäni! Jos haluan ostaa jotain esim. ginatricot, H&M, Cubuksesta tms., niin ostan sen sieltä. En aio hävetä sitä, että minulla on samanlainen takki kuin parikymppisellä. Olen saanut kehuja vaatteistani ikäni tietäviltä 20-40 vuotiailta.

      MIstä tiedät, että puhe ei tule suoraan sydämestä? Millä voit sen perustella, jos et tunne ihmistä?

      Opetus sinulle: "Elä ja anna elää"...

      • Luuppi-Maija

        Hai olipa kerran aika kun Potox teki kirkkojakin eripitäjiin.


      • Live and let live
        Luuppi-Maija kirjoitti:

        Hai olipa kerran aika kun Potox teki kirkkojakin eripitäjiin.

        Niin?

        Minun naamaani ei lamaannuttavia piikkejä ole laitettu, eikä ihan heti laiteta! Miksi niitä tarvitsisin? Tarvitsetko sinä? Kauneusleikkauksissa en ole käynyt.

        Saat sinä rauhassa olla kateellinen.


    • Aikuinen mies

      40-50-vuotias nainen voi olla vielä erittäin hyvässä kuosissa ja silloin ei ole mitään syytä pukeutua johonkin eläkeläissäkkiin. Ihailen aikuisia naisia, jotka näyttävät naisilta eikä mummoilta.

      • naismummo

        Ei millään pahalla mutta mummokin on nainen. Samoin kun vanha ukko on mies.


    • n30+

      Jotkut esittävät itseään nuorempaa (myös parikymppiset) ja jotkut itseään vanhempaa. Olen huomannut. Monilla näyttää olevan joku sivuidentiteetti eli rooli (tai erilaisia, eri seurassa), mitä he eivät oikeasti syvimmiltään ole, tai se oikea minä ei tule esiin. Toki kaikkea ei tarvitse paljastaa, mutta noin yleensä... Työidentiteetti ja pinnallinen identiteetti (ja minkälainen ääni ;D) ym voivat olla hauraita, jos elämä ei menekään ihan täydellisesti. Ihminen muuttuu ja saa uusia näkökulmia. Erossa voi pirstaloitua tunteineen ja sitten moni alkaa eheytyä taas. Puolustaa sanoin itseään, eikä aina alistu kohtuuttomuuksiin kuten nuorena.

      Toki jos miehet (ja median /hollywoodin /mallimaailman /trendien naiskuva /pornofilmien vääristynyt naiskuva myös osalla miehistä) vaativat naisilta liikaa, he alkavat esittää. Jos mies arvostaa toista, toinen uskaltaa olla oma itsensä edes jossain määrin. Miehet vaativat liikaa ja myös sitä, että nainen olisi oma itsensä, mutta eihän toinen voi olla jos mies hermostuu joka asiasta. Miehet yrittävät olla liikaa toistensa kaltaisia joskus, persoona sekä oma ajattelu jää piiloon toisinaan... Seuraavat aina jotain johtajaa oli se pomo tai vaimo. Ei se tarkoita että pitäisi olla outo toisessa ääripäässä. Entä kuka sinä todella olet?

      Hoikkuuden, urheilullisuuden, kauneuden, menestyksen liika vaatimus naisia kohtaan, on täysin kohtuuttomuuksiin karannut. Jokaisella on omat tavoitteensa, mutta ei voi näyttää kolmikymppisenä kaksikymppiseltä välttämättä. Miehiä pelottaa, ja on väärä mielikuva miltä kolmikymppinen näyttää (kuvittelevat vanhemmaksi tai nuoremmaksi joskus). Eivät kaikki näytä liian vanhalta kolmikymppisenä, ellei mies ole jämähtänyt juuri 25v täyttäneisiin. Jos näet ulkona 1 000 000 naista, miten erotat eri luonteet? Tutustumalla paremmin vai. Moni mies katsoo vain ulkomuotoa. :/ Naiset kilpailevat liikaa keskenään ulkoisesti, miehiä ei riitä ja palvovat yksittäisiä hyvännäköisiä miehiä.. jotka osa pelaavat.

      • lisää vielä

        Kun 30v mies haluaa näyttää kaksikymppiselle, sekin on mietityttävää. Miehet myös itse vaativat itseltään paljon ulkoisesti fyysisesti (entä se henkinen kehitys??) ja naisilta vielä enemmän. Monilla on epävarmuutta vielä ja antavat työelämän / suvun / kavereiden / trendien / konservatiivisten traditioiden pompottaa ja viedä itseään - kannattaa opetella joskus sanomaan ei. Kannattaa uskoa itseensä ja että löytyy syvempikin olemus... Vaikka ihminen ei olekaan vain yhtä asiaa, vaan montaa ja on muuttuva. Miehiltä kaipaisin enemmän hyvyyttä, positiivisuutta ja rehellisiä arvoja... Monilta puuttuu ne lähes kokonaan, vaikka näyttävät Mr. finlandilta. Vaihtavat naisia kuin sukkaa tai vaimo on maapallon keskipiste, ei toimi sellaiset arvot. Ollaan sokeita itselle vähän.


    • JutunjuurtaPeräS24

      Ja pukeutumisohjeistus jutut jatkuu, äsken oli juttu 60kymmppisen pukeutumisesta, nyt tää 40kybänen..??

      Tyhjänpäiväisiä aprikointia,, jutunjuurta paremman puutteessa, tyyliin Peräsuoli24.

    • young and beutiful

      mä olen 41v.mies olen huomannut että samanikäiset tai 5v. vanhemmat naiset ovat armotonta mummö-kamaa!hui!ei tulis mieleenkään että vois seurustella kyseisen ryhmän kanssa!

      • ikätoveri

        Noh tota toivottavasti sitten kelpaat nuorille vaikka useimpien heidän mielestään oletkin jo aika pahasti eltaantunut. Vai?


      • ukot kotiin

        Minä en puolestani voisi "seurustella" sinun TYHMÄn kanssa! Se on muuten beautiful.


    • citytyttö

      no kuules tuo on viellä pientä tähän ikä kriisiin verrattuna kun 60v. lähestyvät ämmit puoli alastomana kulkevat sukka housut pelkät jälassa tai jossain profilin sivulla alastomana hehkuttaa mies seuraa haluttas. tai kun törmää kaupungilla sukka housut jalassa tai jotkyt leggingsit luulevat että he ovat nuodin mukaisia ja näyttäviä että tuon ikäiset pitäis vähän ajatella miten pukeutuisivat. NUORUUTTA ET TAKASIN SAA VAIKKA PALJAI PERSEIN PATTI POLVINEEN KULKISITTE. EI VOI KUN NAURAA KUN NÄKEE....

      • strumpbyxa

        Kyllä se hymy hyytyy kun eläkeikä kolkuttelee omalla ovellasi. ;) Toivottavasti muistat sitten kiltisti pistää pussihousut jalkaasi.


      • dtrhgv

        Opettele lissu kirjoittamaan.


      • citytyttö
        strumpbyxa kirjoitti:

        Kyllä se hymy hyytyy kun eläkeikä kolkuttelee omalla ovellasi. ;) Toivottavasti muistat sitten kiltisti pistää pussihousut jalkaasi.

        TAIS OMAAS NILKKAAN KOLAHTAA KIRJOITUKSENI.KANNATTEE ENSTEN OPETELLA OIKEIN KIRJOITTAAN ENNEN KUN LEUKAPIELISTÄS PÄÄSTELET ULOS KIRJOITUKSES ÄMMI. VEDÄ VAIN JALKAAN PUSSI HOUSUT JA PIENENÄ VINKKINÄ ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LAITA TENNAREITA JALKAAN KUN MENET ULOS. SAATAT PIAN KUVITELLA OLEVAS MUODIKAS HAHHHHH.


      • KALLE KELLO

        "citytyttö". KIITOS mahtavista nauruista ja vielä mahtavimmat naurut sain kun kalkkiksella (minulla) rupesi mielikuva laukkaamaan, kun ajattelin SINUA 20-30 vuoden päästä!! Kun sinäkin vinttaat pattipolvinesi vanha nainen minihame tai legginsit päällä kaupungilla ja kuvittelet olevasi kovinkin hyvännäköinen ja nuori!! No, jos tämä palsta on vielä olemassa, ja joku nuori pimu kirjottelee tänne vastaavia, niin veikkaampa että olet ensimmäisenä haukkkumassa pimua ajatuksistaan.. Onnea sinulle, ennen kun huomaatkaan olet vanha kurttunen kurppa sinäkin. HAH HAHHHAAAAAAAAAA


    • otus100

      Mummo käytti tässä iässä, missä itse olen, huivia, joka oli solmittu leuan alta, aina mekkoa tai hametta ja puseroa. Minä en osaa, tykkään mukavista vaatteista, leggingsit ja mekko tai pitkä tunika kotioloissa. Töissä farkut ja joku "hippitunika" tai jättineule. Jos on virallisempaa, niin yleensä jakku ja suuorat housut ja paitapusero. Puhun toisinaan teinikieltä, kun elän sen ikäisen kanssa, töissä pystyn virallistamaan. Kuuntelen kaikenlaista musiikkia, iskelmiä vähiten. Minua on pidetty sekä jätkämäisenä että äärimmäisen naisellisena. Ja kyseessä naisten mielipiteet. Eli jos olen keski-ikäinen friikki, niin antaa mennä. Ja en muuten ole pelkkää mustaa, enkä totisesti beige-tummansininen!

    • voii

      Mikä keskustelun aihe,yli-70 olen.Voidaan pukeutua jo sen mukaan,mikä tilanne tai tuntuu mukavalle.

    • Anna palaa vaan!

      Vaikka nainen olisi 60:nen, niin rajoituksia ei todellakaan ole!
      Jos sääret ovat hyvät, voi käyttää minihameita
      Jos kasvojen iho on aina hoidettu eikä ole ryppyjä tms. =tosi makeeta!
      Jos treenaa esim. kilpatanssia ym.liikuntaa ja kroppa on 20:sen tasolla,
      niin mielestäni hän voi pukeutua ihan trendikkäästi sen hetken muodinkin mukaan!
      Kunnioitan naisia, jotka ovat elämänsä aikana satsanneet itseensä ja tulos näkyy vielä 60:senäkin. Ja takaan, jotta näillä naisilla itsetunto jokaisella on tosi korkealla eikä ole komplekseja. Luonne kehittyy vuosien myötä yleensä
      empaattisemmaksi kaiken suhteen. Itse säälin hoitamattomia naisia, ja siihen "itsensä tälläämiseen" ei todellakaan mene kauan aikaa.

      Mieluummin katson huoliteltua ja muodikasta naista kuin tyypillistä
      "toppahousu-tuulitakkiasua". (Olen heteronainen).

      • monikuosinen

        No juu. Ei ne telkkarin ja tietsikan edessä ja pulpeteissaan plösähtäneet teinitkään ole vartaloineen aina mitään ihania ilmestyksiä, paljon on geeneistä kiinni kuka on perinyt "ihanat" sileät hyönteismäiset kintut ja kuka saa tallustaa norsun tapaan pöhöttyneillä muhkuroilla eteenpäin - en minä kenenkään vartaloa laiheliiniperimän vuoksi kunnioita - ja vaatetus toki sen mukaan, ei rumia yksityiskohtia kannata esille tuoda. Trendikkyys ei aina tarkoita muuten vartalon esilletuomista ja niistä voi poimia itselleen sopivat, hyvä maku on yhtä tärkeää kuin muodikkuus.
        Hoitamattomuus on hyvä sana, laiha hoitamaton ja läski hoitamaton on yhtä karmea näky, läskiä vaan useammin morkataan ja pidetään sitä ihrakerrosta rumana mikä on vain osa totuutta.


      • norsunro1
        monikuosinen kirjoitti:

        No juu. Ei ne telkkarin ja tietsikan edessä ja pulpeteissaan plösähtäneet teinitkään ole vartaloineen aina mitään ihania ilmestyksiä, paljon on geeneistä kiinni kuka on perinyt "ihanat" sileät hyönteismäiset kintut ja kuka saa tallustaa norsun tapaan pöhöttyneillä muhkuroilla eteenpäin - en minä kenenkään vartaloa laiheliiniperimän vuoksi kunnioita - ja vaatetus toki sen mukaan, ei rumia yksityiskohtia kannata esille tuoda. Trendikkyys ei aina tarkoita muuten vartalon esilletuomista ja niistä voi poimia itselleen sopivat, hyvä maku on yhtä tärkeää kuin muodikkuus.
        Hoitamattomuus on hyvä sana, laiha hoitamaton ja läski hoitamaton on yhtä karmea näky, läskiä vaan useammin morkataan ja pidetään sitä ihrakerrosta rumana mikä on vain osa totuutta.

        Lienee tyyppikysymys, missä vaatteissa viihtyy. Minä en voi sietää mitään hiertävää, kiristävää enkä puristavaa. Vihaan hiuslakkoja ja -värejä. Natural on minun juttu, vaikka nuorehko olen. Viihdyn hyvin tuuli- ja toppahousuissa. Eipä ole lipeviä miehiä kyttäämässä ja arvostelemassa.
        Tyylikkäät vaatteet toki on kauniita katsella. Monilla ei ole tyylitajua vaan pukeutuminen menee överiksi ja on mautonta.


      • Kaunis ja rohkea

        Netissä on valtavasti ainakin englanninkielistä keskustelua siitä mitä yli 50-vuotiaan naisen tulee välttää vaatepuolella. Miehille vastaavia sivuja ei ole ollenkaan samassa määrin? Eräskin you-tube video ikääntyville naisille on suorastaan hilpeä! Kaksi leidiä siinä värkkäilee jotain kauheita, tarpeeksi peittäviä polvihousuja ilmeisesti vanhasta verhosta. Tosissaan!
        Naisille asetetaan meidänkin yhteiskunnassamme järkyttäviä rajoituksia nuorena ja vanhana. Monet liittyvät juurikin pukeutumiseen mutta myös käytökseen tai esimerkiksi painoon. Jo termit "pissis", "siiderivalas, "sotanorsu" jne. ovat hyvin julmia ja vain naisille varattuja. Valitettavasti myös naiset itse käyttävät niitä toisia naisia kuvatessaan.
        Minun omaa (53v) pukeutumistani ovat paheksuneet oma hyvä ystäväni ja pikkusiskoni : "En kyllä laita itse enää shortseja plaa plaa". Minäpä laitan ja hyvältä näyttää (monen muunkin mielestä)! Peiliin kyllä katson ensin.
        Odotan jo kesää että saan laittaa tylikkäät shortsini jalkaan vaikka herättäisin paheksuntaa kanssasisarissani.


    • Tyylikäs mielellään

      Vaaleiksi värjätyt hiukset, joista harmaa pilkottaa, on pahan näköinen yhdistelmä vanhan naaman kanssa.
      Ei voi mustaakaan hiusväriä katsoa harmaantuvalla ihmisellä vakavalla naamalla.
      Pukeutuminen onkin taitolaji vanhemmalla iällä. Liian moni suomalainen on huonosti tai mauttomasti pukeutunut.
      Harvoin näkee, varsinkin Suomessa, arvokkaasti vanhettuneita ihmisiä.

    • Päinvastoin

      Miten voisin näyttää vanhemmalta?
      Kasvaimen tuhottua aivojani ne ovat kovasti vanhentuneet.
      Liikkuminen on ristiriidassa kasvoihini ja syntymäpäivääni.
      Aivojen tilanne on kymmeniä vuosia vanhempi.

      Kun saisi harmautta ja ryppyjä, sekä vanhemman henkilötunnuksen.
      Sitten vielä ihmiset sanovat, että näytän ikäistäni nuoremmalta.
      Asia kun on aivan päinvastoin, en jaksa, olen vanha, sisältä.
      Vaatetuksella tilannetta ei korjata.

      Näyttävä vanhuus olisi arvokas turva.

    • oppia ikä kaikki

      Kaikki säälittävin on äiti joka yrittää näyttää teinityttäreltään.......ja hokee että hän on tyttärensä "kaveri".......

      • 3+11

        Äiti on aina äiti vaikka voissa paistais. Samoin isä.
        Voi silti pukeutua kuten haluaa, vaikka lapsia olisikin. Eivät lapset ole este pukeutumiselle. Joku muu juttu voi olla.

        Onko niiden henkilöiden vaikea hyväksyä toisten vapaata pukeutumista, kun itse joutuu pukeutumaan roolinsa mukaiseseen ammattivaatetukseen ja myös vapaa-ajalla kohtuulliseen hyväksyttävään vaatetykseen. Eikä sitten voi hyväksyä toisten vapaata pukeutumista vaan halutaan näpäyttää ja pistää toisetkin samaan ruotuun, vaikkei noiden toisten ehkä tarvitsisi sitä tehdä. Riippuu tilanteesta.


    • Huhhuuu...niin me "hävetääänkiii....." ikäämme me raihnaiset kuuskymppiseeeet....
      Onnellinen mummous...siis viel` vanhempana kiikaris` siintelöö lähel` jo.....

    • sensei2

      En yritä, mutta luullaan 25-vuotiaaksi. Sori jos häiritsee, minua se ei juurikaan häiritse. Minua häiritsee enemmän jos 20 kymppinen on 40-kymppisen näköinen :)

    • zizko44

      Mitä hiton ikävaaterasismia tää nyt on?!?! En ikinä luovu huppareistani, niiteistä, ketjuista ja minihameista, kiitos!! Ne kuuluu valitettavasti vaateparsiin mistä pidän ja genreen mitä edustan (metallimusiikki/motoristit). Olisin kyllä mieheni (ja ystävieni) vierellä hemmetin outo näky neuletakissa ja beigeissä puuvillahousuissa! Ikä 44, so what???

    • entäs sitten minä..

      Mä oon 53.. pitkät vaaleet hiukset.. pieni ja hoikka.. kesäisin kuljen duuniin prätkällä, lyhyestä matkasta johtuen päällä yleensä nahkarotsi, pillifarkut ja tennarit (punaiset, hyi sentään!).. ja vittuli sentään; niissä kuteissa mä viihdyn!
      Mahdan olla tuomittu ikuiseen kadotukseen. Tosin jakkupuku mopoillessa saattaisi näyttää vielä koomisemmalta;)

      • eugene7

        Aika retroa!
        Kahdeksankytluvullahan vai millon se oli pukeutuivat kaikki samaan tyyliin, nuoret ja aikuiset. Nyt ajat ovat aikalailla muuttuneet. Eikä välttämättä parempaan suuntaan muodin osalta.


      • entäs sitten minä..
        eugene7 kirjoitti:

        Aika retroa!
        Kahdeksankytluvullahan vai millon se oli pukeutuivat kaikki samaan tyyliin, nuoret ja aikuiset. Nyt ajat ovat aikalailla muuttuneet. Eikä välttämättä parempaan suuntaan muodin osalta.

        Ajat ovat muuttuneet ainakin sikäli, et nyt kaikki saavat pukeutua oman tyylinsä mukaisesti. Ainakin, elleivät välitä turhista marisijoista.
        Pitäiskö mun hävetä sitä, et oon edelleen elossa ja nautin elämästä? I dont think so..;)


      • Doc Gyne

        Sulla ei oo varmaan kypärääkään et ne kutrit voi leijailla kivammin?


      • entäs sitten minä..
        Doc Gyne kirjoitti:

        Sulla ei oo varmaan kypärääkään et ne kutrit voi leijailla kivammin?

        Toki on kypärä ja hiuksetkin pidän takin alla, en halua ärsyttää "mies"autoilijoita. Pysyn mielummin hengissä ja jatkan mukavaa elämääni;)


    • veenuksen kukkanen

      ja mikä sinä olet sanomaan miten kukakin elää tai on?Onko sinulla kenties ulkonäkö komplekseja?se välittyy rivien välistä ja kateus.Nykyään on paljon upeita iäkkäitä naisia jotka ovat jopa upeampia kuin nuoremmat.Koittakaa ihmiset elää ja antakaa toisten elää!

    • päpsykkäräpsykkä

      MOIKKA MUA ON SANOTTU NUOREMMAKSI MITÄ OLEN KOSKA NÄYTÄN NUOREKKAALTA45 VAIKKA OLEN 55TÄNÄ VUONNA MUTTA EI SE MUA HAITTAA OLEN SIT KÄYTÖKSELTÄÄN KAI SITÄ 45LUOKKAA KAIT SE JOHTUU KUINLASTENKANSSA TOUHUILEN SILLON TÄLLÖN OLET SEN IKÄNEN KUNLUULET OLEVASI JOS ULKO NÄKÖSI NÄYTTÄÄ NUOREKKAALTA OLE HYVILLÄSI NIIN MIEKII OLEN

      • LOKKI

        MOIKKA NII MÄKI IHQDAA OLLAA SAMIKSII SIIS NIIQ OON JOKU 35 MUT KÄYTÖS ON NIIQ TODELLAKI 53 IKÄLUOKKAA MUT SIIS NÄYTÄN 15V SILLOIN TÄLLÖIN OLET SEN IKÄNEN KUNLUULET OLEVASI JOS ULKO NÄKÖSI NÄYTTÄÄ NUOREKKAALTA OLE HYVILLÄSI NIIN MIEKII OLEN


      • Opettajatarkin

        Ja oli vitsi? Eikö?


    • kerrankinnn

      ketjunaloittaja, jonka puheissa on perää.
      On se niin helvetin noloa, kun mummelit koittaa olla niin pissistä.
      Kaikkein hauskinta on, kun sanoo päin naamaa näille kurpille asiasta.
      Siihen loppuu wannabe-pissis meininki kuin seinään.

      • KALLE KELLO

        Huomaa kyllä sinustakin, erttä olet ihan lapsukainen. Koita jo nyt alkaa kehittämään sitä henkistä puoltasi, koska sinä huomaat yks kaks olevasi 20 , sitten 30 ja voi kauhistus 40 !! Toivon, että sinullakin on tuo henkinen puoli kasvanut ja olet sinut itsesi kanssa, jos näin ei tapahdu on sinulla katastrofi edessäsi. Se mikä on suomalaisissa naisissa parasta, on se että heillä on itsetunto ja he uskaltavat olla sitä mitä haluavat/missä on hyvä olla -kaikinpuolin. Se on niin iso juttu, että toivon sitä sinullekkin tyttöseni (vaikka oikeasti taidat omata alkeellliset munat)


    • 40 +ja ylpeä siitä

      Sinäkin joskus olet 40 . Ehkä sillon ymmärrät meitä 40 siä jotka haluavat pukeutuu nuorekkaasti ja muodin mukaan.. Mutta ei niin todellakaan että napa näkyy ymm...

      Olen oma itseni ja en omasta mielestäni pukeudu yli....

      ps jos olet nuori nainen tällä hetkellä...,..

    • zizko44

      Kerrankinnn... haha, tulisitpa joskus tätä "kurppaa" vastaan ja sanomaan jotain, mikä sulle ei kuulu, vois tulla takaisin semmonen hivutus, että menee leipäläppä tukkoon hyvin, hyvin pitkäksi aikaa :D

    • Lucid dreamer

      Tiedän mitä tarkoitat. Ainakin luulen tietäväni.
      Joskus näen todella trendikkäitä nelikymppisiä joilla on polvisaappaat ja pillifarkut ja hienosti leikattu takki. Ja se näyttää upealta. Tämä johtuu siitä että kun käyttäjä osaa kantaa vaatteen, sillä ei ole väliä mitä on päällä. Paitsi siinä tapauksessa jos on kireät glitter farkut, tupeerattu tukka, printtit-paita jossa on avonainen kaulus, leopardiprinttinen talvitakki.. niin menee hieman ylitse. Minä en muuten välitä, olen nähnyt ihmisten pukeutuvan ihan hyvin ikäisikseen, mutta tuollaista Ed Hardy lookia siinä iässä en ymmärrä (niitä näkee joskus kaupungilla). Tulee pakostakin mieleen ikäkriisi.

    • 44556666666666666666

      Ihan sama minkä tyylin mukaan pukeutuu, kunhan tyyli on itselle sopiva. Ilman muuta sitä myös nuorekkalta mieluummin näyttää kuin mitä vanhalta ainakin jos on johonkin illanviettoon n.s. viihteelle lähtemässä.
      Mutta tuskin ainakaan paljon enempää kuin 10 vuotta itseään nuorempaa lookkia kannatta juuri kenenkään tavoitella.
      Teini-ikäiset, ja ehkä vähän vielä ylikin 2-kymppiset kyllä helposti ärsyyntyvät jos jotain heidän muotiinsa kuuluvaa päälleen vetää, se johtunee teini-ikäisten tarpeesta erottua omana ryhmänään, mutta harvemmin tällaiset kuteet vanhempien päällä miltään hyvältä näyttävätkään.

    • mukavaolla

      Onhan se säälittävän näköistä, kun 70 kulkee liian paljastavissa vaatteissa. Meillä on kuitenkin oikeus saada pitää sellaisia vaatteita, joissa on hyvä olla. Itselläni on ollut koko ikäni ongelmana se, että näytän huomattavasti nuoremmalta kuin olen. Kun olin synnyttämässä neljättä lastani, minulta kyseltiin, olenko ensisynnyttäjä. Lääkäri ei ollut uskoa minua oman ikäiseksi. Onneksi aika on alkanut korjata sitäkin "vikaa".
      Jotkut meistä näyttävät paljon vanhemmilta kuin ovatkaan joko sairauden tai epäterveellisten elämäntapojen takia.

      • Haloo!

        Ensisynnyttäjähän nyt voi olla vaikka 45-vuotias?


    • .....

      En ajattele naisista että onpa nuorekas vaan onpas hyvännäköinen iästä viis.

    • KALLE KELLO

      Hahhahah!! No, paljonkos sitä neidille on kertynyt tuota ikää? Onko jo 15 tullut täyteen, ei tuota voi ainakaan aikuisen ajatusmaailmaksi sanoa. No, minäpä kerron sinulle, oletettavasti voisin olla isoäitisi, että nyt sinusta tuntuu noin, mutta odotapa vain, kun itselläsi on tuo maaginen 40 mittarissa niin huomaat, että ei se polla kuljekaan samaa rataa (toivottavasti) ränsistyvän ulkomuodon kanssa. Voi lapsikulta, silloin kun minä olin ikäisesi, oli mummot jo 4-kymppisenä pyöreitä, hoitamattomia jne -siis oikeita mummoja (??). No, tänä päivänä mummot käyvät töissä, meikkaavat, matkustelevat hoitavat itseään jne.. ja -tätä on nyt ikävä sanoa sinulle- lyövät laudalta monet 15-20 vuotiaat nuoret naiset. Tervetuloa vain perässä, on meinaan sellainen asia ettet voi sitä välttää :)

      • Kyllähän nuoret naiset ovat useimmiten hoidettuja ja kauniita...
        En ainakaan minä lyö laudalta nuoria naisia.....rypyt ne vain lisääntyy...ja lisääntyy!


    • Minä 60v

      Kommentoin minäkin, olen 60v ja nyt elän minä, muksut on maailmalle laitettu, rahat on kerrankin vain ja ainoastaan mun, käytän ne näin : olen jo ottanut 3 tatuointia ja keväällä neljännen, on hammaskoru, tukkaa värjään ja on pitkä, käytän varkkuja, joita on kaapissa muutama ,kenkiä joka lähtöön ,on korkkaria ja matalaa,puseroita , takkeja vaikka kuin monta, joita ei ole ees pidetty, .Myönnän että hiukan menee överiks, mutta kerrankin on varaa laittaa vain ihan itselle. Ei tulis mieleenikään ajatella , mitä muut on mieltä , minä nautin ,.Aikansa kutakin , ensin oli lapset , koti, työ johon meni rahat ja nuoruus, mutta mikä estää 50-60v tehdä , mikä hyvältä tuntuu. Onneksi on tota ikää , ettei niin ota hernettä nenään siitä mitä nuoriso ajattelee.

    • ElämäOnElettävä

      ""Minä 60v""

      Vai sanoisko minä,minä,minä, 60v, olet retkahtanut nykyään yleistyneeseen harhaan, minä,minä, rahalla ostettuu harhaiseen elämäntyyliin.

      Elämänvaiheet on elettävä silloin kun ne on kohdalla, ei nuoruutta voi elää uudestaan, eikä ainakaan ulkoisesti, esim typerillä tatuoinneilla, jne..

      Kanattaa muitella kappaletta, Tony Hatchin ja Jackie Trentin.."Beatiful in the Rain" alkuperäis sanoitusta, jonka suomenkielisen version sanoitti Juha Vainio ja sen Fredi, levytti, v 68, "Kolmatta linjaa takaisin",, tosin Vainion sanoitus poikkeaa täysin alkuperäisestä,.

      " mut ostaa en voi nuoruuttain, : yhtä en takaisin saa, on nuoruuspäivät ne jääneet taa ""

      Ajatus, "siten kun jään elkkeelle,jne..", on itsensä pettämistä, olisi elettävä silloin kun aika on,..

      • Nuoruus on eletty....aikuisuuskin...mummous vuodet menossa kiihtyvää vauhtia....
        Mukava on muistella kolmannen linjan aikojakin...no tosin muutin vasta -69 "kulmille......krunikkakin tuli tutuksi....Liisankadun handelis` kävin eka kertaa sen bulebulen ostamas`/egribikaverin.....Kolme Liisaa oli sorvinpaikkain....
        Nyt elelen päivä kerrallaan ja muistelen sit` mukavoo nuoruuttain.....ja jos ei se aina ollut niin....aika on kullant`` muistoin`....
        Carpe diem....


    • Ensikännit

      " Sishill ", llä on asenne kohdillaan,.

      Siis nautit, 'erikin pikakivääriä ',,egribikaveri,,.??

      Miten oli RiojaTinto,Rislinki, Libfraumilk,,jne.. tuttuja nuoruudesta, silloin kun ensi kännit otettiin.

    • YXB

      kauneudelle ja tyylikkyydelle ei ole yläikärajaa....jos on niin kerro minulle ! upeita vanhempia naisia on paljon ja lisää tulee, kaikilla oma tyyli jota voi välillä vaihdella mielensä mukaan

    • milf hunter

      40-50v naisten kannatta pudottaa panoa runsaasti, mikäli ylipanoa on. Käyttää sopivasti meikkiä. PPukeutua kireisiin farkkuihin ja yläosiin. Myös lyhyet hameet ja saapikkaat ovat hyvä yhdistelmä. Eikä tarvitse näyttää ikäistään nuoremmalta.

    • Kuules aloittaja.. se aika jolloin viisikymppiset naiset näyttivät mummoilta on ohitse
      ja hyvä niin. Tämä rouvis menee omalla tyylillään eteenpäin tarkoittaa pukeutumista ja käyttäytymistä.. eikä kukaan ole oikeassa elämässä karkuun juossut. Ja jos juoksee.. niin mitä sitten.

    • Ulrika Habitus

      Olen ylpeä iästäni. Vaan miksi kukaan ei jaa tätä iloa kanssani???

    • Kiehtoutunut

      Itseäni kiehtoo kovasti: Osaavatko naiset vielä vanheta arvokkaasti? Ikä tuo arvovaltaa eikä sitä pitäisi heppoisesti heittää pois tälläytymällä teinitytöksi. Onko se ihme jos lapset eivät kunnioita vanhempia jos vanhemmat yrittävät olla lapsia?

    • sillisalaatti 000

      sulle kuuluu jotenki vai ei?

    • ajatelkaaa

      ajatelkaa jos teinit näyttelisivät nelikymmpisiä??

      • Aaattele itte

        No eikös ne niin teekin. Liian nuori yrittää aina olla vähän vanhempi.


    • missi kroppa

      Olen 48 vuotias nainen. Käytän pilli farkkuja, korkeita kenkiä ja muutenkin ihon myötäisiä vaatteita. Ne sopii jos on kroppa kunnossa ja mulla on. Noita kateellisia naisia löytyy aina kaiken ikäisistä sen olen huomannu ja niillä on itsetunto alhaallla nähtävästi niiden makkaroiden jotka ovat kertyneet ympäri kroppaa. Minä viihdyn niin sanotuissa nuoriso vaatteissa ja miehenikin tykkää katsella omaa vaimmoaan joka ei pue kuin mummo. Ja niin tykkää katsella muutkin miehet. Joten voi voi te katkerat ylipainoiset naiset.

      • 12+16

        Niin minäkin käytän (paitsi harvemmin korkeita kenkiä, kun jalat ei niistä tykkää) ja ei ole kamalia makkaroita minullakaan, painoindeksi alle 23:n, ikää vähän enemmän kuin sinulla, mutta mitäpä sitten.
        Tuo kateellisuusjuttu pisti vaan korvaan, kun on sellaisiakin henkilöitä, jotka itsetuntoaan pönkittääkseen oikeasti yrittävätkin lietsoa kateuden tunteita (sinähän et varmaan sellainen ole., vai?..;) ) toisissa naisissa.
        Itselläni ei siis kyllä ole mitään tarvetta olla kateellinen, enkä halua harrastaa moista, mutta tällaista on vaan joskus tullut nähtyä tuttavapiirissä, eikä sekään kovin mukavalta ja reilulta näytä.

        On myös heitä, jotka luulevat aina kaiken johtuvan toisten kateudesta, eivätkä näe asioiden todellista puolta, vaikka oikeasti voisivatkin jotain hyötyä toisasioiden kohtaamisesta (en tarkoita tällä sinua). Muut saattavat sen sijaan nähdä asiat sitäkin selvemmin...


    • missi kroppa

      Olen useasti saanut tutaa tuon kateuden, usein se tulee humalaisen naisen taholta , on sanallista ja tuuppimista. Ei minun tarvi lietsoa kateutta, minulla on itsetunto kohdallaan.Minä en halua tuottaa kenellekkään pahaa mieltä missään muodossa, mutta itseäni en ala muuttaa ulkoisesti. Olen sellainen ku olen ja jos se toisia naisia haittaa, niin kyllä jossakin on vikaa oli se kateutta tai jotain muuta. Painoindeksi alle 18.

      • näin on näreet

        Halusin kertoo nuoren näkökulman. On tosi vaikeeta sietää 20-vuotiaita ''missi kroppaisia'' ni entäs sitte 48-vuotiaita? Ne on niin täynnä itteään ja kattoo muita niin alaspäin. On tietysti poikkeuksia mutta harvoin. En minäkään täydellinen ole, mutta ei ole kyllä kenenkään missi kroppa täydellinen, halusi muille pahaa tai ei. Joka päivä bussiin tulee n. 60-vuotias mummeli, kurttuinen naama ja blondit hiukset, pillifarkut ja pinkkiä huuli- ja poskipunaa. Säihkyy räpsyripset niin että silmät pitää sulkea ettei sokaistu ja nenästä pitää kiinni ettei tukehu hajuveden löyhkään. Kyllä kallistun perusmummojen puolelle tällasissa asioissa, ei se oli mitenkään noloa.


    • Näinpäs

      Kyllä jokainen saa pukeutua miten itse haluaa,oli sitten minkä ikäinen hyvänsä.Minä
      kallistun taas pukeudu niinkuin itse tykkäät henkilöiden puolelle ja sekään ei ole mitenkään noloa.

    • Harvapoikkeus???

      Vai kattoo ne muita alaspäin. Ja että on poikkeuksia mutta HARVOIN, kuinka perustelet väitteesi?
      "Ne" kaikki eivät ole itseään täynnä vaikka omaavatkin hyvän kropan. Minä (52v) uskallan myöntää omaavani hyvän kropan, ei mikään missin kroppa mutta liikunnan avulla saatu urheilullinen. Ja liikunnan avulla se on pysynyt myös kiinteänä vaikka ikää jo onkin. Enkä väitä olevani täydellinen mutta itse olen työtä kroppani eteen tehnyt ja jos se joitakuita häiritsee niin en voi mitään.
      Minä pidän mm. pillifarkkuja ja n.5cm korkokenkiä. Pidän rennosta ja tyylikkäästä pukeutumisesta ja farkkuja voi kyllä yhdistellä myös tyylikkäämpienkin yläosien kanssa näyttäen rennommalta. En kuitenkaan pukeudu teinimäisesti. Nuorekkuus on ihan eri juttu. Ja kun ajelen moottoripyörälläni, käytän nahkahousuja ja nahkatakkia mutta en pukeudu niihin muulloin kuin ajoreissuilla mutta silloinkin joutuu välillä olemaan ihmisten ilmoilla, en yritä olla silloinkaan nuori.
      Minä ainakaan en katso muita alaspäin, päinvastoin olen huomannut kaupungilla kulkiessa että ne ikäiseni "tantat" katsovat minua arvostelevasti ja tympein ilmein.
      Yritän tällöin olla huomaamatta mutta kyllä sen näkee. Ovatko he kateellisia?
      En usko olevani 6-kymppisenäkään perusmummo (mitä se sitten tarkoittaakaan).

      Ja toinen juttu joka pistää esiin näissä keskusteluissa, on tuo jakkupuku. Miksi sen pitäisi olla mummomainen tai siis mikä siitä tekee mummomaisen?Onhan nykyään ihan tyylikkäitä ja nuorekkaitakin jakkupukuja.

      http://www.iltalehti.fi/kysystailaajalta/2013010916534918_as.shtml

    • Muorinjutut
      • rwea

        Heh... Melkein 6 vuotta vanha kommentti, ja vieläkin kaikilla on leggingsit.


    • Murrrrrrrr

      Ja sitä paitsi, tuolla ylempänä joku kirjoitti jotai leoparditakistakin. Kyllä se niin on että leopardikuosi on kautta aikojen ollut vanhempien naisten juttu maailmanlaajuisesti mutta nykyään nuoret ovat "varastaneet" sen ja nyt se muka kuuluu heille eikä meille.

    • Leopaardimummo

      Just, pitäkää vaan vauvat legginssit mutta leopardi on meitin!

    • viehättävä45

      Tärkeämpää kuin ikä on se miltä näyttää vaate päällä. Mini hame tällaisen 45v naisen päällä, jolla kauniit sääret eikä ylimääräisiä kiloja oaljon parempi kuin 20 v ja tiukka toppi, josta pursuaa vararenkaita:D

      Jokainen pukee päällensä sitä mitä haluaa ja missä viihtyy.

      • Ei vararenkaita

        Siinäpä se onkin kun 40 naisilla on parempi kroppa kuin 20v niin onhan ne kateellisia. Siitä ei vaan pääse mihinkään. Sit ne kateuksissaan keksii että ollaan olevinaan nuoria ja pukeudutaan liian nuorekkaasti. Miksi peittelisin hoikkaa sporttista vartaloani jonka eteen olen tehnyt jotain muutakin kuin istunut Mäkkärissä.


    • josy14

      Minulla ei ole mitään tarvetta käyttää mitään "teinikieltä" tai käyttäytyä kuin teini, tai yrittää olla teini. Mutta siitä huolimatta, vaikka se kuinka jotakin häiritsisi, pidän ihan tasan tarkkaan sellaisia vaatteita kuin haluan. Niinkauan kun omaan hyvän vartalon ja näytän nuorelta, vaikka biologinen ikäni menee tuon aloittajan kaavan yli, niin haluan pukeutua vaatteisiin joista pidän. Ja jos ne nyt sattuvat olemaan jonkun mielestä sarjaa "only for youngs" niin ongelma on hänen, ei minun. Näytän hyvältä, kuulen siitä kehuja ja nautin vielä niistä vuosista mitkä ovat edessä, eli kun on vielä mahdollisuus vartalon ja kasvojen kanssa yhdistää nämä vaatteet. Toki sen jälkeen jos katson että mielestänä alan näyttämään lähinnä naurettavalta, pohdin asian uudelleen. Mutta toistaiseksi on mennyt aivan loistavasti näin. Ja ihan samalla linjalla aion jatkaa. Jos se on jonkun ongelma, niin pahoittelen, minun ongelmani se ei ole.

    • outokeskustelu

      Ihan älytön keskustelu. Eikö jokainen saa pukeutua, miten haluaa? Mitä väliä sillä on, onko päällä Hello Kitty tai Everton huppari tai joku muu? Muuttaako se sinun elämääsi johonkin suuntaan, jos näet 50-vuotiaan naisen pyöräilevän Hello Kitty -hupparissa?

      Ja Miksi aikuinen nainen kyselisi, onko oikein pukeutua johonkin? Itsetunto -kysymys.

    • Katu-Pirkko

      Olen viiskymppinen nainen ja nautin pukeutua farkkuminihameeseen&mustiin sukkiin, kireään paitaan sekä korkeisiin korkokenkiin. Ihanalle tuntuu kun maiset sekä miehet vangitsevat katseensa minuun.

    • Elämä on....

      10 sinulle. Täällä tatuoitu nainen joka suunnittelee uuden ottamista. On aikakin jo varattu. Lisäksi on nenäkoru ja odottelen juuri venytyskorun laittamista korvaan. JA oon muuten vastuuntuntoinen äiti jonka lapsi ei juoksentele pitkin kaupunkia minun tietämättä missä se on. Töissä käyn ja kaikki on kunnossa. Tytär aina sanookin että onneks hänellä on erilainen äiti kun muilla ja uskon että hän ilmoittaa minulle jos rupean menemään mauttomuuksiin. Hän on 17-v ja lukiossa. Ja varmasti kärsisi enemmän jos minä pukeutusin jakkupukuun tai vastaavaan:) Siispä eläkää ja antakaa toistenkin elää

    • En näyttele..

      Olen viisikymppinen ja rakastan kauniita vaatteita, minulla on oikeastaan monta eri vaatetyyliä, voin pukeutua kokomustaan ja nahkaan yhtenä päivänä ja hyvänlaatuiseen kotelomekkoon seuraavana päivänä. Pukeudun aina näyttävästi, koska se on se oma tyylini. Käytän sekä korkeita korkoja että ballerinoja.
      Olen pitänyt huolen siitä, että olen pysynyt hoikkana, luoja on antanut minulle kauniin vartalon, kauniit kasvot ja luonnostaan tummanruskeat tuuheat hiukset.
      Käytän saamani lahjat mahdollisimman hyvin. Olen saanut paljon positiivista huomiota sekä miehiltä että naisilta. Minusta tärkeintä aikuisen naisen pukeutumisessa on laadukkuus tietyissä vaatteissa, esim. kengissä, laukuissa, ulkotakeissa, mekoissa ja juhlavaatteissa. Housuja ja tunikoita voin ostaa vaikka H & M:ltä joskus, halvempaa voi ihan hyvin käyttää, idea on siinä, että asusta aina löytyy laadukkaita elementtejä. Hiukset ovat myös tärkeä seikka, niissä pitää olla hyvä leikkaus. Näkee surullisen usein tosi huonosti hoidetut ja leikatut hiukset. En myöskään ymmärrä miksi useat naiset värjäävät hiukset punaiseksi täytettyään 40-50 vuotta,
      tai hiuksissa on joku kirkkaan värinen tupsu.
      Vaatteet ovat suorastaan harrastukseni, omistan ihan valtavasti vaatteita, monet ovat kehottaneet minua pitämään blogia, en vain ole tarpeeksi innokas kuvaamaan asujani. Myös kotini on kehuttu, siitäkin kuulemma pitäisi olla blogia tai lehtijuttua. Uskoakseni toiset syntyvät luontaisella tyylitajulla, myönnän olevani esteetikko, kaiken on sovitta yhteen täydellisesti, siihen voin laittaa sekä aikaa että rahaa rajattomasti, pääasia on, että lopputulos on minulle täydellinen. Voin metsästää pientä kippoa tai oikean väristä huivia viikkokausia, koska jotenkuten sopivaa en huoli. Näkyy niitä olevan muitakin samanlaisia, joistakin lukemani blogeista näkyy tämä mainitsemani esteettisyys, niitä on ilo katsoa.
      Kuullosta oudolta, että aikuinen nainen puhuisi teinimäisesti, jos näin on, väittäisin että näiltä naisilta puuttuvat itseluottamus.
      Teennäisyys huomataan aina, jos ihminen on aidosti oma itsensä, hänestä myös huokuu itsevarmuus ja sitä että on sinut itsensä kanssa

      • Kun vaan

        Hienoa, jos olet saanut kehuja. Itse ainakin olen huomannut, että esim. työpaikallani ihmetellään ja naureskellaan naisille, jotka laittautuu. Yksi päivä naurettiin ihan kippurassa ajatukselle, että joku laittaisi töihin huulipunaa tai huulikiiltoa! Juhlissa sain kommentteja, että olen ylipukeutunut ja väärissä juhlissa. Jotkut tulivat ihan normi työvaatteissa. On se nyt kun ei edes juhliin saa tälläytyä... Pressan juhlat on viissin ainoat.

        Itsekin kyllä ehkä kieltämättä ihmettelen jotain tekoripsiä ja "timantteja" ripsissä ja kovin koristelttuja rakennekynsiä. Jos on liikaa laitettu, se kiinnittää kyllä huomion, mutta ei positiivisella tavalla.

        Oma miehenikin kommentoi, "ei me nyt mihkään juhliin olla menossa" jos pukeudun vähän paremmin. Joten panostan pukeutumiseen ehkä hieman tavallista enemmän, mutta en kuitenkaan liikaa.


      • nojaa
        Kun vaan kirjoitti:

        Hienoa, jos olet saanut kehuja. Itse ainakin olen huomannut, että esim. työpaikallani ihmetellään ja naureskellaan naisille, jotka laittautuu. Yksi päivä naurettiin ihan kippurassa ajatukselle, että joku laittaisi töihin huulipunaa tai huulikiiltoa! Juhlissa sain kommentteja, että olen ylipukeutunut ja väärissä juhlissa. Jotkut tulivat ihan normi työvaatteissa. On se nyt kun ei edes juhliin saa tälläytyä... Pressan juhlat on viissin ainoat.

        Itsekin kyllä ehkä kieltämättä ihmettelen jotain tekoripsiä ja "timantteja" ripsissä ja kovin koristelttuja rakennekynsiä. Jos on liikaa laitettu, se kiinnittää kyllä huomion, mutta ei positiivisella tavalla.

        Oma miehenikin kommentoi, "ei me nyt mihkään juhliin olla menossa" jos pukeudun vähän paremmin. Joten panostan pukeutumiseen ehkä hieman tavallista enemmän, mutta en kuitenkaan liikaa.

        Outoa, jos ei saisi meikata töihin. Minä meikkaan joka päivä kuin juhliin, sillä mikä tahansa päivä voi olla viimeinen. "Arki" on aivan yliarvostettua.


    • Määritelmä?

      Siis mitä tällä nuoren näyttelemisellä tarkoitetaan? Läskipohjakenkiä, Hello Kitty -napapaitaa ja minishortseja, joista pakarat vilkkuu? Ja botoxeja huulissa?

    • Tiedän jo kuka olen

      Jos 40-50vee ei vielä itse tiedä mikä hänelle on sopivaa ja osaa olla oma itsensä tilaanteissa joissa vaatteitaan käyttää, hän ei ole ikäisellään tasolla!!!

    • merit

      Mitä väliä on pukeutumisella kunhan vaatteet ovat ehjät ja puhtaat! Maailmassa on tärkeämpiäkin asioita...

    • Amelie

      No tottakai maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin pukeutuminen tai täällä palstoilla surffailu! Sehän on tietenkin päivänsevää! En voi, vaikka kuinka haluaisin, vaikuttaa maailman epäkohtiin mutta se ei ole mikään syy etten voisi pukeutua niinkuin haluan!

    • Mitä väliä

      Aloittajan kirjoitus on todella typerä.Niitä on tärkeämpiäkin asioita kun pukeutuminen ja netissä surffailu,kuten tuo edellinen kirjoittaja mainitsi.

    • JOHAN POMPPAS

      Tämä on aika hupaisaa. Mä olen itse 36-vuotias mies ja tunnen kaksi naista joista toinen on 43v ja toinen 51v. Molemmat todella knock out-donnia. Pitkiä hoikkia ja kroppa viimeisen päälle trimmattu. heille sopii juuri viimeistä muotia olevat nuorekkaat tyylikuteet. nuo naiset hoitavat itseään lakkaamatta. kaikki on suunniteltu huolella kunto-ohjelmista ruokavalioon ja nukkumiseen. he eivät polta lainkaan ja käyttävät alkoholia hyvin harvoin.
      Mun ikäiset miehet yleensä kiinnostuu reippaasti ale nelikymppisistä tyttösistä, mutta täytyy kyllä sanoa etten tunne montaakaan omanikäistäni naista jotka ovat niin naisellisia, trendikkäitä ja hyvinhoidettuja kuin nuo mainitsemani kaksi naista.

    • Eipäs pompannut

      Ei kuitenkaan kannata olla liian pinnallinen.Täytyy muistaa että kauneus on katoavaista,vaikka hoitaisi kuin hyvin itseään.

    • Pomppaspas vähän

      Mutta se että hoitaa itseään ja pitää huolta myös ulkonäöstään ja pukeutumisestaan, ei aina tarkoita että on pinnallinen.

    • Hah !

      Onpa aloittajalla ikävä asenne, etten sanoisi; ahdas. Minä en näyttele, minä olen ...

    • kysymys sinulle

      Mikä tämä käsilaukun koko oikein on? Nuorilla isot vai pienet laukut ?

      Minkäkokoinen pitäsi olla 5-kymppisellä :D

    • Pienien ihmisten voi olla joskus vaikeaa bongata oman ikäistensä vaatteita. välillä itsellänikin nuorisovaate on paremman kokoinen kuin miesten vaate. Erityisesti vaikeaa on bongata itelle farkkuja näin 163 cm miehenä. Silloin ei oikein auta kuin mennä kattoo nuorisopuolelta itelle farkkuja. kun vielä sielläkin voi olla jopa 170 kokoisii vaatteita, yleensä kyllä sopii 164 koko parhaiten, mut joskus myös 160 koko.

    • Kilometrejä mittaris

      Onneksi tuo aika kohtelee meitä kaikkia tasapuolisesti ja se kuluu siis kaikkien meidän kohdalla! Miltähän mahtaa oma keski-ikä ja siitä eteenpäin sitten tuntua, kun muiden ikäkin on noin hirveetä, että ihan ylipirteiltä tantoilta näyteään kun yritetään itsestämme huolta pitää. Toivottavasti ei sentään ala inhota itseäänkin. Kai sitä joutais jo kaatopaikalle nelikymppiset jos tätä keskusteluketjua on uskominen.

    • mies 34 vuotta nuori

      käytän sellaisia Spede-golffihousuja ja kasari nahkatakkia. Olen myös pälvikalju.

      Naiset eivät katso sekunttia pitempään. On mulla oikeus olla oma itseni!

    • Aika makee mamma;)

      Niin, aloittaja tarkoittikin naisia:

      Minua ihmetyttää päälle 40-vuotiaat naiset, jotka yrittävät sekä näyttää, että käyttäytyä kuin joku pahanen teini-ikäinen


      Usein onkin niin että naiset eivät siedä toisia naisia ja heidän ulkonäköään ( mistä lie sitten johtuukaan, aika usein kateudestakin) mutta sietävät tai eivät välitä miesten ulkonäöstä mitään koska heille ei tarvitse olla kateellisia.

      Ja väitän kyllä että monet nuoret naiset ovat kateellisia myös joillekkin vanhemmille naisille kun he huomaavat että vanhempi nainen näyttää paremmalta ulkoisesti vaikka onkin enemmän ryppyjä.
      Miesten kanssa ei tarvitse kilpailla. Naiset on käärmeitä toisilleen, se on nähty!

    • Iän mukaan

      Mun mielestä, jos on yli 30 v niin pitäisi välttää pukeutumista vaaleisiin kuluneisiin farkkuihin, lökäpöksyihin, piukeisiin farkkuihin&huppariin ja tennareihin... Ihan "kuraläppä" minihamettakaan en pukisi. Tosin en tiedä onko se nuorellakaan kovin tyylikäs... Olen seurannut tässä erästä n. 65 v naista jolla on aina minihametta ja nahkahousuja ja piikkikorkokenkiä. Aikamoinen ilmestys, mutta positiivisella tavalla. Sopii jotenkin hänen persoonaansa, mutta ihan kelle vaan en suosittelisi!

      Mutta hyvin voi tietyti pitää farkkuja (niitähän on vaikka millaisia) ja nahkarotsia! Pillifarkkuajkin voi käyttää, riippuu mitä niihin yhdistää. Joku otti esille esim. Paula Koivuniemen. Paula vaan nuorentuu. Jos vertaa hänen aikaisempaa tyyliään. Voi olla nuorekas, olematta kuitenkaan teini. Ei kai 40-v tarvitse pukeutua tanttamaisesti/tätimäisesti. Ihailen myös vanhempia naisia, jotka uskaltautuu käyttämään kirkkaita värejä!

    • Oma itsensä

      Eiköhän ne ole ne teinit itse mitkä kovasti yrittävät esittää ja näyttää jotain ja olla jo jotain muuta kuin itse ovat? Aikuinen nainen voi laittaa sen hupparin, jos tykkää muiden mielipiteistä välittämättä? Mistä tiedät, jos joku juuri silloin on täysin oma itsensä, kun on niissä "teinivaatteissa"? Miksi silloin pitäisi pukeutua muulla tavoin vaan siksi, kun tietyssä iässä pitää pukeutua tietyllä tavalla?

      "Olen tavannut monia ulkonäöltä erittäin kauniita 40-50-vuotiaita, ja he nimen omaan eivät esitä mitään typerää, vaan olevat sellaisia, kun itse haluavat." Eli pitää olla sellanen kun itse haluaa, mutta ei kuitenkaan saa pukeutua kuin teini, jos haluaa?

    • ()()

      Ostin juuri pillifarkut, 50 v. Kylläpä nyt hävettää, auts.

    • Teatterikorkeakoulu

      Näinpä yksi päivä tässä harmaatukkaisen (paksut ja pitkät hiukset ja vielä avoinna, ei nutturaa...) varmasti jo 7-kymppisen naisen jolla oli lyhyt musta nahkatakki jossa niittejä. Oli muuten aika makeen näköinen mummo!
      Minulla itselläni (53v.) on nytkin polvesta revenneet farkut jalassa ja hihaton kukkatoppi, mutta minähän tässä näyttelenkin nuorta :-)

    • Rumia naisia ei ole

      Näin 40 ja risat miehenä ihmettelee kommentteja, että jos nainen pukeutuu ikänsä mukaan tarkoittaisi aina jotain mummomaisuutta. Ja mitä vikaa on mummomaisuudessa jos on vaikka 70 v ? Miksi aina pitää yrittää näyttää nuoremmalta. Nykyään monet naiset pukeutuvat farkkuihin ja tiukkoihin, vaikka perä ei olisi enää sellainen, että sitä kannattaisi korostaa. Ja miksi sitä pitää korostaa, kannattaisiko jättää mielikuvituksellekin tilaa ? Yrittäessään pukeutua niin, että näyttäisi nuoremmalta käykin usein toisin päin, eli näyttääkin vanhemmalta. Kasvot ja olemus on ristiriidassa "teinityttölookin" kanssa. Itse ihailen naisia jotka pukeutuvat "ikänsä mukaan ", siis oikean iän, ei itse toivomansa iän mukaan. Pukeutuessaan ihminen, niin mies kuin nainenkin todellisuudessa riisuu itsensä. Näyttää henkisen ikänsä.

    • Kertokaa joku!

      No kerro hyvä mies miten n.50v nainen pukeutuu ikänsä mukaan. Siis oikean iän!

      • Rumia naisia ei ole

        En ole mikään tyyliguru mutta olen hajulla siitä, miten naisen ei kannata pukeutua. Tiukkoihin vaatteisiin jotka paljastavat joka mutkan ja kumpareen. Meillä on töissä nainen joka tulee töihin sotamaaleissa, oli pyhä tai arki, ja tiukoissa farkuissa jotka eivät välttämättä tee enää hänelle oikeutta. Nainen on pian 50 v ja aiheuttaa jo vähän sääliä. On eräs toinen nainen, 40 v , joka pukeutuu todella tyylikkäästi. Ei korosta ruuminosiaan, vaikka on vielä hyvässä timmissä. En osaa kuvailla vaatteitaan. Tuskin mitään kallista vaan, jotenkin niin hänelle sopivaa ja ennenkaikkea säädyllistä. Tiukat vaatteet ja sotameikit viehättivät omassa miehen silmässä joskus alle kolmikymppisenä. Nykyään ne näyttävät halvalta. Olisiko niin, että pukeutumisella paljastaa luonteensa ja "teinityttömäisesti" pukeutunut 40-50v nainen vaikuttaa henkisesti keskenkasvuiselta.


      • fsadafryttr
        Rumia naisia ei ole kirjoitti:

        En ole mikään tyyliguru mutta olen hajulla siitä, miten naisen ei kannata pukeutua. Tiukkoihin vaatteisiin jotka paljastavat joka mutkan ja kumpareen. Meillä on töissä nainen joka tulee töihin sotamaaleissa, oli pyhä tai arki, ja tiukoissa farkuissa jotka eivät välttämättä tee enää hänelle oikeutta. Nainen on pian 50 v ja aiheuttaa jo vähän sääliä. On eräs toinen nainen, 40 v , joka pukeutuu todella tyylikkäästi. Ei korosta ruuminosiaan, vaikka on vielä hyvässä timmissä. En osaa kuvailla vaatteitaan. Tuskin mitään kallista vaan, jotenkin niin hänelle sopivaa ja ennenkaikkea säädyllistä. Tiukat vaatteet ja sotameikit viehättivät omassa miehen silmässä joskus alle kolmikymppisenä. Nykyään ne näyttävät halvalta. Olisiko niin, että pukeutumisella paljastaa luonteensa ja "teinityttömäisesti" pukeutunut 40-50v nainen vaikuttaa henkisesti keskenkasvuiselta.

        Sillä huomaamattomalla tapetilla on varmaan päällään tunika ja järkevät toimistofarkut. Miten kiihottavaa. Miksei yhtä hyvin burkhaa.


    • kuntoilija_nainen

      Kyllä minusta hupparit ja leggarit on maailman kätevimpiä vaatteita, olen sporttinen 35- vuotias ja kroppa on parhaimmassa kunnossa ikinä (aloitin liikkumisen ja salilla käynnin n. 10-11 v. sitten vasta). Suosin yleensä urheiluvaatemerkkejä, joskin nykyään myös halvempia, koska esim. H&M kestää ihan hyvin käyttöä. Urheilu/vapaa-ajanvaatteissa suosin mustaa sekä räiskyviä, ihania värejä. Urheiluvaatteet vaan ovat niin laadukkaita ja kestäviä, teknisyys merkkaa myös. Arkisin siis tulee liikuttua aika sportti-vermeissä, koska olen hyötyliikkuja eli ovat käytännöllisiäkin. Muutoin illanvietoissa ym. tyylini on aika ajaton, väreinä mustaa, luonnonvalkoista, beigeä, graniitinharmaata, viininpunaista (kaudet toki vaihtuu, mut omat mielivärit pysyy). Kulmakivinä 3 kapeat farkut, perus mustaa ja keski-sinistä, muutamat mustat suorat/siistit kangashousut (eri mallisia), kynähame, harmaat ajattomat ruudulliset "villakangas" housut, ohuita, siistejä neuleita, pari paitapuseroa ja muita yläosia. "Bilehile"- kaudet on menneet jo, ja se lähinnä naurattaa! Olen iloinen ja sinut uuden, sporttisen itseni kanssa.

    • kuntoilija_nainen

      Yrittämättä mitään, moni hämmästyy iästäni ja saatan kuulla hämmästyneitä mutinoita, että olempa nuorennäköinen/nuorekas. :) Olenkohan ikuinen siloposki/lapsenkasvo, sillä olen aina elänyt terveellisesti, koko pienen elämäni. :D Liikkukaa, käykää salilla ja pitäkää itsenne kunnossa terveellisellä ruoalla! Ihon/hiusten- ja hampaidenhoito myös tärkeää. Keho ei tavitse alkoholia, roskaruokaa, sokeria. Sensijaan terveellistä, monipuolista, proteiinipitoista ruokaa ja liikuntaa.

    • kuntoilija_nainen

      TYYLI se on se jokin. Se, että tietää tasan tarkkaan vaatekaupassa mikä on se oma juttu. Voin käydä Cubuksella tai Ginas tricot:ssa vaikka ne vilisee nuoria, mutta tiedän jo mitä en enää pukisi (mitä olisin pukenut 20-25:na) ja yleensä melkein joka kaupasta löytyy jokin minun juttu. Vero moda on ollu semmoinen kestosuosikki, josta löytyy kaikenikäisenä tyylikästä ja siistiä vaatetta. Jokaisen muotiuutuuden perässä en ole koskaan juossut, vaan tiedän tyylini. Ja moni on sitä kehunutkin, ystävä, perheenjäsen tai työkaveri.

    • Annupannupapupata

      Älkää tulko sanomaan mitä saan laittaa päälle ja mitä en. Nuoret , moni ainakin, on syöny ittensä piloille. Ja sitten vingutaan mitä vanhemmat leidit saavat laittaa päällensä. On se pahan olon purkua sekin. Perse roikkuu väärissä farkuissa ja reidet on paksut ja lyhyet, hyi hitto. Ei voi auttaa. Olen itse saanut kämmenselkä suudelman polvistuneelta nuorukaiselta eräänä juhannuksena, ikää yli 50. Seĺlasta.

    • Eiikanaistapahenna

      Moi. Ostin just punasen pikku nahkatakin. Oon yli 60v. Mut kun se passaa mun tyyliin, naamakaan ei oo vielä niinkuin petolinnun perse. Tukka vaalea. Ja se takki on niiiiiin ihana ja lämmin. Näillä mennään.

    • Nunnukanunnukaloilaahloi

      On semmosia eukkoja joilla on nuorempi miesystävä, niin pitää yrittää olla hoikka, syömättä niin että pyörtyilee. Aikaa tästä on kulunut 13v kun näin tällasen tapauksen ihan vierestä. Vieläköhän luut pysyy kasassa, en tiedä kun en ole nähnyt. Mutta selkeesti näki siitä naisesta että muidenkin miesten kuin sen oman pupuliinin kiinnostus oli tärkeä. Vaikka olikin vähän naurettavan näköinen ruokalan emäntänä mustassa kapeassa pikku hameessa ja valkoisessa pikku essussa. Vähän kuin ne seksiasut, jos ootte nähny palvelijattaren asun.

    • Semmostajuttua

      On se paha kun levy jää päälle, että pitää hävetä äitiään, puolisoaan. Se on jonkinmoista narsismia, se että pitää esittää jotain teiniä. Elämä on kai jäänyt elämättä, tai sit ei ole siihen elämään muuta sisältöä kuin tuo teiniltä näyttäminen. Pitäis katsoa kokonaisuutta eikä vain tuijotella yhtä kohtaa. Tukka voi olla väärää aikakautta, naamavärkki rupsahtanut, meikki kivikaudelta. Mulle teki aikoinaan pahaa kun yks emäntä kertoi ostaneensa turkin. Oli jouluaika. Poika söi jouluruokaa, tää muikku ei juuri mitään. Mutta mitä hän olikaan ostanut jouluruuaksi: maksalaatikkoa ja hernepurkin. Morjens. Sillai jäi rahaa turkkiin, vaikka ei se kyllä minun mielestä oo edes hyvännäkönen mutta hänen mielestään oli. Ehkä oli hienoa esitellä miesystävälleen turkkia, jonka alla on vain pitsialusasu...
      Morjens taas.

    • Normienrikkoja

      Olkaa nyt muotiekstremistit hiljaa vaa! Kaikki on erilaisia ja jokaisella on oma maku.

      Ja iha oikeasti, ne on vaa VAATTEITA! Tosi lapsellista alkaa valittamaan siitä et ku joku mummo pitää jotain hupparia, tai et 21v nainen pitää pastellinvihreää kawaii-mekkoa.

    • FashionPolice

      Do U! Jokainen saa pukeutua niinkuin halua.

    • Gothicgirlforever

      No, johonkin aiempaankin keskusteluun taisi tulla mainittua, mutta siis ei kyllä ole olemassakaan mitään "nuorten vaatteita" ja "nelikymppisten vaatteita" ja "mummovaatteita" jne. Ne on kaikki niin sanotun populan "määräämiä", eli massat hiljaisesti sanelee sen, mitä kukakin muka "saa" tai "ei saa" pitää päällään, millaiset hiukset on oltava ja miten saa tai ei saa meikata. Vaatteissa ei mitään ikälappuja ole, että "tää on sitte K60 vaate, eikä tätä myydä alle kuuskymppiselle" tai "tätä taas ei myydä sulle, ku oot jo yli 30v, näytäs paperit, että saaks sä ostaa tämmösen vaatteen vai ooks liian vanha tälle!"

      Minusta 30-80-vuotiaat voisivat pukeutua enemmän niihin vaatteisiin, joihin _haluavat_ pukeutua. Ei kivat vaatteet, räiskyvät värit ja dramaattiset meikit ole mikään teinien yksinoikeus, joka täytyy unohtaa viimeistään, kun on 25 mittarissa, ja alkaa käyttää ruskeita ja harmaita muodottomia neuleita ja korkeavyötäröisiä, tasapaksuja tuulihousuja.

      Jos rokkimimmi 60v. käyttää nahkarotsia ja polvimittaista ruutuhametta, haittaako se muka _oikeasti_ teitä teinejä? Onko se jotenkin pois teiltä, että joku näyttää hyvältä vielä "vanhanakin"? Ja jos se sitten haittaa teitä teinejä siinä määrin, että katsotte oikeudeksenne "määräillä", mitä aikuinen saa päälleen pistää, niin miksi ihmeessä itse vedätte vitut päähänne siitä, kun ne aikuiset sanovat teille, ettei teidänkään pitäisi sitten käyttää vesirajahameita ja stringejä vielä 12-vuotiaina? Siinä kohtaa kyllä sanotte, että "minulla on oikeus!", mutta aikuisellako ei sitten ole oikeutta?

      Sitä paitsi se on ihan jokaisen oma häpeä, jos haluaa kulkea omalle kropalle epäsopivissa vaatteissa ja näin nolata itsensä.

      • Eikuulumuille

        Just näin , meikä nyt 60v, olen pienikokoinen koko 34 , löydän jopa lastenosastolta vaatteita itselleni ja ompelen paljon itselleni vaatteita teen huppareita ja jopa farkkuja itselleni. Tykkään pillifarkuista topeista ja nahkatakeista.
        Koskaan ei ole kysytty kenelle ostan vaatteita tai kankaita.


      • neulepää

        Kaksi hyvää asennetta siinä, Gothicgirlforever ja Eikuulumuille!

        Kukin pitäkööt just niitä vaatteita, joista tykkää ja jotka sopii siihen omaan TYYLIIN. Useat ihmiset heijastavat aatteitaan pukeutumisella yms. joten olisko mitään, että annettaisiin jatkaa sitä aatteiden ilmaisua vielä aikuisenakin?

        Tosin kai näistä vaatevalinnoista ärtyvät juuri kahdenlaiset ihmiset: teinit, jotka haluavat olla ainoita "hyvännäköisiä" otuksia maan päällä (aikuiset siis helvettiin hyvännäköisyyksineen!) sekä ne keski-iän kriiseissä kipuilevat aikuiset, jotka eivät jostain syystä uskalla näyttää siltä, miltä oikeasti haluaisivat, joten he vinkuvat toisten uskalluksesta ja haluaisivat toisten alistuvan jakamaan heidän tuskansa uskaltamattomuudesta.

        Jotkut neuleet yms. voivat olla tosi nättejä ja sopivat toisille, mutta jos niistä ei tykkää, ei niitä ole mikään pakko pitää. Ja kylmä totuus on, etteivät nekään sovi KAIKILLE.


    • norjani

      Olen 33 ja olen havainnut että jos pidän aikuismaisia vaatteita, vastaantulevat teinit nauravat ja pilkkaavat minua, koska luulevat että olen heidän ikäisensä tyttö joka pukeutuu kuin täti-ihminen. No, varmasti minäkin joskus rupsahdan, mutta pitäisikö sitten yhtäkkiä nelikymppisenä panna koko vaatevarasto uusiksi? Siihen tarvitaan rahaa. Jos nuorena ostetut vaatteet mahtuvat vielä päälle ja ovat kivoja, miksei niitä voisi enää käyttää? Pitääkö 40-vuotiaana yhtäkkiä muuttua toiseksi ihmiseksi?

    • 55v

      Itse kuljen aina rennoissa löysissä verkkareissa ja hupparissa,helppo vetää päähän, mikään ei saa hiostaa tai kiristää oli ikä sitten mikä tahansa. Jos vaate vähänkin ahdistaa on koko päivä pilalla. Muiden mielipiteistä en välitä, ihan samantekevää. Makkarankuori vaatteissa en viihdy. Tärkeintä on että löytyy sellainen tyyli missä viihtyy ja jos on onnellinen teinivaatteissa niin siitä vaan.

    • kusetusko

      Minua ihmettää nykyteinit liika lihavia kävelee napapaidassa plus liian tiukat housut päällä vaikka pitäsi ennemmekin teltaan pukeutua.

    • muodikkuusensin

      Minulla ainakin kiinnostus herää kun viisikymppinen nainen tiukoissa legginseissä ja lenkkareissa ja t-paidassa kävelee kaupungilla. Mieluummin tätä kuin mummomuotia. Eikä pari liikakiloa haittaa, kun osaa pukeutua.

    • Näinmeillä

      Joillekin jämähtää päälle vanha tyyli ja se näkyy. Kampaus kengät kävelyretki ja tietenkin vaatteet. Näyttää siis elähtäneeltä.

    • STOPCOMPLAINING

      No valivali! Aira Samulin on oikeassa, pitää tehdä niinku itseltä parhaaks tuntuu. Tiedän jopa nelikymppisiä naisia, jotka vetävät sellaista kasarihenkistä tradgoth/82punk-lookia edelleen.

    • XLmummeli

      len 66 vuotias nainen en ole enää hoikka ja nuorekas kiloja on tullut reilusti .Olen reumaatikko ja laihdutus ei onnistu , olen miettinyt tyyliasioita todennut että täytyy uudistaa pukeutumis tyyli ,Chanel tyyli miellyttää .Arkiasu suorat mustat housut siisti neule Helmet Hyvät kengät ja Chanel tyylinen laukku. Juhlaan musta kotelomekko jakku helmikorut avokkaat .laukku Minulle on sanottu että minun pitää luopua hupparistani ja farkuitani. olen itsekkin ajatellut näin . minun mielestäni kaikkien pitää katsoa peiliin niin niin naisten kuin miestenkin .Mutta jos on Aira Samulin taiJorma Uotinen mieleltään niin siitä vaan pukeutukaa oman mielenne mukaisesti maulla.

    • Anonyymi

      Mun mielestä 35v ja siitä eteenpäin niin naiselle fiksu tyyli on chinot, siistit ehjät farkut (ei revitty tai liian kulunut pesu), ei liian avonaisia toppeja tai mekkoja. Hameiden ja mekkojen helma polvipituinen tai pidempi. Takit mieluummin pidempiä kuin pusakoita. Trenssejä ja villakangastakkeja esim.

      Shortsit mieluummin lahkeelliset ja lahkeet polviin asti kuin jotkut pylly-shortsit...Myös trikooshorsit pidemmät.

      Mun mielestä noin vaikka olisi kuinka kaunis ja upea vartalo tahansa niin aikusemmalla naisella aikuisempi ja peittävämpi tyyli on todella hot.

      Kotona, rannalla ja mökillä voi olla paljastavammin sekä rennommin pukeutunut.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe