Mitä kaikkia muinaisuskontoja suomessa on ollut?

Hämmentty

Olisin kiinnostunut suomen alkuperäisuskonnoista, joita suomessa on ollut. Asun yliopistokaupungissa ja olen täällä käynyt kirjastossa lainaamassa ky. aiheen kirjoja, mutta hyvin huonosti löytyy tietoa. Ikävä kyllä täällä on myös paljon kristillistä toimintaa, kirkkoja ja kirkkoon liittyviä päiväkoteja ja kouluja, joilla uskon olevan sananvaltaa kirjaston tarjoamiin niteisiin.

Kuitenkin minua kiinnostaisi, mitä kaikkea muinaisuskontoja suomessa on ollut? Minusta uskonnot olisivat hieno rikkaus historiassamme ja moni ulkomaalainen tuttu onkin kysellyt, mitä muinaisuskontoja suomessa on. Kohauttelen vain olkiani ja kerron kalevalasta ja shamaaneista. Harmittaa, että tämä kulttuuriperintö on meiltä hävitetty täysin.

30

1634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin pitkältä ajalta, kuin jotain dokumentteja on, niin ei kai meillä suomalaisilla ole ollut kuin yksi ja sama suomalainen muinaisusko. Saamelaisilla on ollut omansa.
      Vanhat uskonnothan olivat etnisiä tai kulttuurisia. Ainakaan minä en ole kuullut että olisi ollut jotenkin kilpailevia tai rinnakkaisiaeri uskontoja.

      Aikojen saatossa nuo uskonnot ovat tietenkin muuttuneet, mutta se on ollut silti sitä samaa vanhaa suomalaista tai saamelaista uskoa.

      Toki kulttuurit ovat sekoittuneet ja on saatu uusiakin vaikutteita uusilta maahanmuuttajilta jne. Mutta ymmärtääkseni tuohon prosessiin liittyvistä uskonnollisten käsitysten muutoksista ei voi tehdä kuin aika spekulatiivisia päätelmiä esim. hautaustapojen muuttumisen perusteella.

    • 15xz

      Mitään yhtenäistä suomalaista muinaisuskontoa ei ole ollut. Ensinnäkään, kauan sitten, ei ollut edes yhtenäistä Suomen kansaa, vaan alueittain Suomenniemeä asuttavia erilaisia heimoja.

      On ollut paikallisia uskomuksia, samoin kuin jokaisen yksilön omia uskomuksia. Niitä kuitenkin on yhdistänyt muinaisuskomuksille tyypillinen monijumaluus. Jokaiselle luonnonilmiölle, rakennukselle, on uskottu tietty erillinen jumaluus, tai haltia. Kuten ukkosen jumala, veden jumala, metsän jumala, saunahaltia, ym.

      Yhteisöillä on ollut näistä omat uskomuksensa. Jumalia ja haltioita on palvottu vaatimattomilla lahjoilla. Palvontakivelle on viety ehkä pari kalaa, sekä muutamia puolukoita, seuraavaan vuoden kalansaaliin ja metsän saaliin anomiseksi. Köyhällä nälkäkansalla ei ollut varaa suuriin uhrauksiin, kyseessä olikin pikemminkin vaatimaton ele ja toive.

      Kalevalan kuvaamaa loogista ja järjestelmällistä uskomusta ei ollut. Lönnrot kokosikin erilaiset hajanaiset runot yhteen siten, että ne muodostivat hänen hyväksi näkemänsä ja luomansa yhtenäisen kertomuksen.
      .

    • Akidanos

      Vastauksena nimimerkille "15xz", ja miksei muillekin, että saamme oikaistua harhaluuloja sekä myyttejä, joita on tietoisesti istutettu meihin.
      Haaluan tähdentää aluksi, etten ole sinänsä mitään kansakuntaa vastaan, yksilöistä puhumattakaan, kaikilla on yhtenäinen mielipiteen vapaus. Mutta meidän tulee osata tehdä ero mielipiteiden ja disinformaation välillä.
      Ruotsalainen ja ruotsalaismielinen historiankirjoitus on halunnut esittää, siitä asti kun he sotajoukkonsa Hämeeseen marssittivat, ettei täällä ollut ennen heitä mitään, ja että heidän mukanaan saapui sivistys tännekin perukoille. Tällä on oikeutettu kaikki Suomen kansaan kohdistuneet riisto- ja pakkotoimet, noista ajoista alkaen. Älkäämme unohtako sitä tosiasiaa, että akateeminen maailma oli suomenkielisiltä hyvin tiukasti suljettu vielä 1900-luvun alkuvuosikymmeninäkin.

      Suomensukuisilla kansoilla oli hyvin kehittynyt yhteiskuntajärjestelmä, koska vain sellainen mahdollistaa maatalouden harjoittamisen sekä kaupankäynnin Välimeren aluetta myöden. Hautalöydöt Suomesta ovat ns. viikinkiajalta huomattavasti rikkaampia kuin vastaavat Ruotsin alueen löydöt. Kukoistava kaupankäynti on juuri seelainen asia, joka on koko länsimaisen kirjoitetun historian ajan saanut kuninkaat marssittamaan sotajoukkonsa toisen alueelle, ottamaan väkivalloin sen mitä heillä itsellään ei ole. Me emme olleet köyhä nälkäkansa, ennenkun meidät riistolla ja väkivallalla sellaiseksi saatettiin.

      Kansamme oli ilman muuta yhtenäistä juuri sen verran kuin sen voi kuvitella olleen, kun vertaa nykyaikaan. Se, ettei täällä rakennettu hallitsijoille kivisiä palatseja eteläisen Euroopan tapaan, ei saa antaa valtaa sille harhaluullo että olimme jonkinlainen metsäläiskansa, joka eli vain metsästämällä ja keräilyllä.
      Demokraattisessa yhteiskunnassa ei todellista valtaa ole tarvinnut pönkittää ulkoisin tunnusmerkein.

      Meillä oli hyvin hienovararisesti, aikojen kuluessa rakennettu demokratian esiasteena pidettävä yhteiskunta, olemmeko saaneet mallia antiikin Kreikasta vai veimmekö me sen heille, itse pidän jälkimmäistä ajatusta oikeana, voin jonkun niin halutessa esittää sille perusteluita mutta ne eivät ole tämän kirjoituksen aihe. Täällä on istuttu oikeutta ja käsitelty kaikki yhteiskuntaan liittyvät asiat käräjäringissä, se kertoo kuinka hienosti rakennettu ja toimiva järjestelmä oli. Samoin se, että asiat voitiin ratkoa näin neuvottelemalla, tarvitsematta turvautua väkivaltaan.

      On taas täysin harhaanjohtavaa ja valheellista väittää ettei Kalevala olisi pyhistä pyhin kertomus, Suomen (Kalevan)-kansan ja Äiti-Jumaluuden ikiaikaisesta yhteydestä. Se, että runot ovat pirstoutuneet ympäri Vienan Karjalaa hajanaisiksi pätkiksi ei vähennä niiden arvoa mitenkään. On loistavaa, että ne on koottu yksiin kansiin, koska muuten tätmä ikiaikainen tieto olisi kadonnut lähes tietämättömiin, juuri näinhän ruotsinmielinen tiedemaailma on halunnut.

      Meillä on takanamme läntisen pallonpuoliskon pisin historia ja kulttuuri, siitä on elävänä todisteena omalla kielellämme kerrottu Kalevan tarina, tällaista aarretta ei ole kellään muulla. Kehotan kaikkia asiasta kiinnostuneita lukemaan Pertti Virtasen kirjan: "Fiiniks liekkisiipinen ja myyttien alkukoti" ja Pekka Ervastin kirjan: "Kalevalan Avain" Lisää aihetta keskusteluun virittänevät seuraavat sivut, jotka äkkiä moni tuomitsee täydelliseksi scheisseksi, mutta varsinkin Virtasem kirjan lukemisen jälkeen niiden esittämät teoriat avautuvat uudessa valossa: http://pakana.greatnow.com/SIVU1.HTM

      Voimaa ja jaksamista kaikille, sekä Jumalien, henkien ja esi-isien siunausta.

    • okkigaam

      Karjalassa päin palvottiin karhua, jolle oli oma puu.
      Luonnonuskonto sisältää niin paljon kaikkea, että siihen en puutu empää.
      Etsikää niin löydätte. Keijuja, tonttuja. Rinnakkais maailmoita. niin minä tein
      maagikko

      • HongissaHumisee

        Kallohonkia oli muinoin myös Keski-Suomessaja Hämeessä, jopa Virossa. Näillä kallohongilla oli merkittävä osa entisaikaisessa karhupeijais perinteessä jossa honkaan asetettu karhun kallon uskottiin palauttavan otson sielun takaisin taivaalle.


    • änimöl

      Minä olen ymmärtänyt että Suomella on hyvin pimeä muinaisuskonto.. Että sen ajan ihmiset uskoivat sarvipäisiin olentoihin... Tietääkseni tuollaiset olennot ovat vieläkin tänä päivänä monen arkea. Tai no "monen ja monen"...

      • Hirvi ja peura tulevat lähinnä mieleen sarvipäisistä olennoista.

        Martti Sarmela esittelee valtavassa teoksessaan Suomen perinneatlas näkemyksen, että Suomessa asuneet kansat olisivat muinoin jakautuneet kahteen totemistiseen kansaan. Toiset pitivät hirveä totemistisena esi-isänä, toiset karhua. Hirven klaani olisi asunut lännessä, lähinnä nykyisen Suomen alueella ja karhun klaani idempänä, lähinnä nykyisen Karjalan alueella.
        http://www.kolumbus.fi/matti.sarmela/

        Hirvi ja peura olivat joka tapauksessa tärkeimpiä riistaeläimiä ja toimeentulo oli pitkälti niistä riippuvainen. Animistisessa maailmassa ne olivat luonnollisesti pyhiä ja palvottavia.


    • mmielenkiintoista

      Mielenkiintoinen keskustelu jonka aiheesta tiedän harmittavan vähän. Yritän lisätä sitä vähää mitä muistan arkeologian opinnoista ja muualta.
      Vainajat olivat vahvasti läsnä elävien elämässä ja uskonnossa. Syksyisin (kekrin aikaan?) käytiin syyspimeällä viemässä kiviä kalmistoon, hiideksikin kutsuttuun, ja samalla luettiin loitsuja tms. Näitä "naurettavia pakanamenoja" ei virallinen historiankirjoitus välittänyt kirjata muuten kuin parina viittauksena.
      Kekri(=köyri) oli muutenkin hupa juhla, juotiin paljon olutta yhteisestä haarikasta ja naitiin paljon ja ilolla.
      Loveen lankeaminen tapahtui ehkä kuivatun punaisen kärpässienen avulla, kylän shamaani teki matkan tarvittaessa, jos piti löytää ratkaisu pulmaan, parannuskeino tms. Silloin hän saattoi rummutuksella, laululla ja tanssilla ottaa voimaeläimensä hahmon tai muilla keinoin siirtyä "alisen maailman" ja "ylisen maailman" välillä tapaamaan vainajien henkiä tai voimaolentoja. Toivon että voisin kertoa enemmän, jatkakaa ketjua ken tietää lisää.
      Jos mennään vähän rajojen ulkopuolellekin, ruotsalaisista kivikautisten saaren asukkien haudoista löytyi juhlallisesti kivikirveen kera haudattuna myös hyljekoirien tms. metsästyskoirien luurankoja.
      Uskottiin varmaan koirillakin olevan sielu siinä kuin ihmisellä, senhän koiraihmiset allekirjoittavat nykyäänkin.

    • Etsi kirjastosta Martti Haavion kansatieteellisiä teoksia.

    • bdpq

      Jostain olen kuullut juttua tähän asiaan liittyen, mutta en ikävä kyllä tarkalleen muista miten asia oli ja mistä olin sen lukenut/kuullut. Muistelen vain lukeneeni/kulleeni siitä kuinka ruotsalaiset suomea valloittaessaan ja kristinuskoa levittäessään tiedentahtoen halusivat myös hävittää vanhat uskomukset. Tästähän on tänäkin päivänä joidenkin usko, että Perkele on juurikin raamatun paholainen, mutta alkujaan (ennen kristinuskon tuloa Suomeen) se on ollut yksi Ukko ylijumalan nimistä. En usko, että suomalaisilla on ennen kristinuskoa mitään kirjoitettua perimätietoa vanhoista uskonnoista ja uskomuksista, mutta muistelen että ruotsalaiset kirjasivat niitä ylös. Kyseiset tiedot saattaisivat löytyä vanhoista ruotsalaisista asiakirjoista, jos niitä ei tuhottu suomalaisen kansantunteen nousun pelossa. Onkohan kukaan suomalainen historioitsia vieraillut esim Tukholmassa lukemassa vanhoja ruotsalaisia kirjoituksia alueesta ja asukkaista, joita nykyisin Suomalaisiksi kutsutaan?

      • Mulla on se käsitys, että katolisena aikana ei oltu kovin tarkkoja siitä, miten kansa uskoi: kunhan suullaan tunnustivat kirkon opin ja maksoivat veronsa. Kristinusko ja vanha usko elivät jotensakin synkretististä elämää sekoittuen toisiinsa. Kristinuskoon tuli paljon vanhoja uskomuksia mukaan ja sisään. Vanhat haltijat saivat kristillisen muodon: usein jonkun asian nimikkopyhimys korvasi vanhan haltijan,mutta muuten uskomusmaailma saattoi säilyä suhteellisen muuttumattomana. Kirkkoihin tuotiin alttarin eteen matoiksi karhun, pyhän metsän kuninkaan taljoja jne.

        Uskonpuhdistuksen jälkeen tämä muuttui ja luterilainen kirkko alkoi tosissaan kitkeä epäjumalanpalvontaa kansasta. Mm. noitaoikeudenkäynit ajoittuvat luterilaisen puhdasoppisuuden aikaan.
        1700-luvun lopultakin on dokumentteja, joissa Suomen luterilaiset rovastit pyytävät esivallan apua pyhien puiden kaatamiseen jne. Toisaalta rajantakaisessa Karjalassa ortodoksiset papit vielä 1800-luvulla osallistuivat Ukon vakkojen viettoon, tuoden niihin oman kristillisen viestinsä ja siunauksensa.


      • "...tiedot saattaisivat löytyä vanhoista ruotsalaisista asiakirjoista, jos niitä ei tuhottu suomalaisen kansantunteen nousun pelossa"

        Suomalaistutkijoilla on vapaa pääsy ruotsalaisiin arkistoihin, mutta ennestään tuntemattomia tietoja niistä ei ole löytynyt. On älytöntä olettaa että ruotsalaiset olisivat tuhonneet arkistoja; kansallistunne siinä mielessä, missä me sen ymmärrämme, kehittyi vasta 1800-luvulla. Samantien voisi olettaa että Norrlannin muinaisuskonnoista ei ole tietoja, koska ruotsalaiset hävittivät ne pelätessään norrlantilaisten kansantunnetta.
        1600-luvulla ja 1700-luvun alussa harrastettiin "luovaa" kotiseutuhistoriaa ja suomalaiset, parhaimpana esimerkkina Daniel Juslenius, saivat rauhassa huruilla, ruotsalaiskollegoittensa tapaan, siitä miten heidän kotiseutunsa on maailman paras ja edustaa ikivanhaa korkeakulttuuria jne. Miten tämä sopii yhteen kansantunteen tukahduttamispyrkimysten kanssa?


    • muinaisuskonto

      Muakin kiinnostaisi saada tietoa muinaisuskonnoista. Miksi aiheesta ei kerrota jo koulussa osana uskontojen opetusta, kun kaikista muistakin uskonnoista kerrotaan. Mun mielestä suomalaisten olisi hyvä palata enemmän juurilleen.

      • n''

        Kristityillä on pelko perseessä että ihmiset muistavat millä pakkokeinoilla se uskonto on tänne tuotu ja kuinka ne samat pakkokeinot on vieläkin heidän käytössään.


    • opiskelija1234

      Olettaisin että metsä uskonto. Ihminen siirtyy sitten linnuksi tai joksikin. Sielu siis vaeltaa.

      Sen aikaiset ihmiset elivät omaa elämäänsä. Ei ollut muuta kuin savupirtti, sauna. Ruoka ja muukin saatiin metsästä ja järvistä.

      Uskontona mielenkiintoinen.

      Nämä nykyajan hömpötykset, sosialismi, markkinatalous ovat tulleet myöskin muualta. Kuka nyt veroista on kiinnostanut saati jatkuvasta markkinoinnista.

      Vapaa eläminen luonnon ehdoilla ilman turhia rasituksia kuulostaa hyvälle.

      Pääasia kuitenkin että elää kunnolla, niinkuin suurin osa elääkin.

      Periydymme ihmisistä esim. 600-luvulta.

      Ihan mukavaa on tähänkin uskontoon tutustua.

      • tarkennuksia

        "Olettaisin että metsä uskonto. Ihminen siirtyy sitten linnuksi tai joksikin. Sielu siis vaeltaa."

        Jos tarkoitat suomalaista muinaisuskoa, niin esim. täältä löytyy tarkemmin tietoa: http://www.taivaannaula.org/esivanhempien_puu.pdf

        Sielun ajateltiin pysyvän oman suvun ja suvun yhteisen kantavanhemman eli emuun keskuudessa. Näin ollen ihminen palasi omiensa joukkoon kuoleman jälkeen, koira omiensa, lintu omiensa jne. Mutta ajateltiin, että sielu tarvitsi matkaansa siivet, joten esimerkiksi lintu tai perhonen saattoi kuljettaa ihmisen sielun ihmisten vainajalaan.


      • KaksiTietäTuonelaan
        tarkennuksia kirjoitti:

        "Olettaisin että metsä uskonto. Ihminen siirtyy sitten linnuksi tai joksikin. Sielu siis vaeltaa."

        Jos tarkoitat suomalaista muinaisuskoa, niin esim. täältä löytyy tarkemmin tietoa: http://www.taivaannaula.org/esivanhempien_puu.pdf

        Sielun ajateltiin pysyvän oman suvun ja suvun yhteisen kantavanhemman eli emuun keskuudessa. Näin ollen ihminen palasi omiensa joukkoon kuoleman jälkeen, koira omiensa, lintu omiensa jne. Mutta ajateltiin, että sielu tarvitsi matkaansa siivet, joten esimerkiksi lintu tai perhonen saattoi kuljettaa ihmisen sielun ihmisten vainajalaan.

        Muinoin uskottiin että vainajalaan josta käytettiin nimeä Tuonela pääsi kahta tietä, joko sielulinnun kuljettamana taivaannaulan läpi tai myöskin muuttumalla kalaksi järvenpohjan kautta. Mutta olipa reittikumpi tahansa kuolleen sielu kohtasi Tuonenjoen joka täytyi ylittää tavalla tai toisella jotta pääsisi nauttimaan Tuonelan ikuisista pidoista, kivipedeistä, vilusta ja käärmeitä kuhisevasta oluesta. Jos joen ylitti kalan muodossaoli vaarana päätyä tuonenpojan rautaverkkoon mutta jos sai vongattua mautta kyydin tuonentytöltä oli todistettava olevansa kuollut, esim hukkunut pysyi märkänä ja miekkaan kuollut vuosi jatkuvasti verta.


      • KaksiTietäTuonelaan kirjoitti:

        Muinoin uskottiin että vainajalaan josta käytettiin nimeä Tuonela pääsi kahta tietä, joko sielulinnun kuljettamana taivaannaulan läpi tai myöskin muuttumalla kalaksi järvenpohjan kautta. Mutta olipa reittikumpi tahansa kuolleen sielu kohtasi Tuonenjoen joka täytyi ylittää tavalla tai toisella jotta pääsisi nauttimaan Tuonelan ikuisista pidoista, kivipedeistä, vilusta ja käärmeitä kuhisevasta oluesta. Jos joen ylitti kalan muodossaoli vaarana päätyä tuonenpojan rautaverkkoon mutta jos sai vongattua mautta kyydin tuonentytöltä oli todistettava olevansa kuollut, esim hukkunut pysyi märkänä ja miekkaan kuollut vuosi jatkuvasti verta.

        Erittäin mielenkiintoinen kirjoitus tuonenjoen ylityksestä.
        Miten kun meidän karjalan suvun mukaan isät tai isoisät tulevat kysymään ennalta rannalta kyytiin ja näistä kutsuista olen kuullut isältäni ennen kuolemaansa?
        Siinä rannalla pidetään viimeinen neuvonpito ja palataan takaisin eloon, jos aihetta on.
        Onko kukaan kuullut tällaisesta?


    • jojokki

      Länsi-Suomessa arvellaan viikinkien Aasainuskon olleen aika vahvana koska alueella oli paljon skandinaaveja sekä myös tanskalaisia ja saksalaisia (sakseja). Joten Asatruun ja sen liitännäisiin uskominen ei ole väärin jos ajattele "mihin esi-isäni uskoivat?" (monella länsi-suomalaisella on juuret germaanisessa perimässä muutenkin).

    • Suomenkansanjumala

      Ensimmäiseksi Suomessa palvottiin Ukko ylijumalaa.

      • Suomenkansanjumala29

        Ukko ylijumalaa palvottiin Suomessa ennen kristinuskon tuloa Suomeen.


      • TuuriPuhaltaa
        Suomenkansanjumala29 kirjoitti:

        Ukko ylijumalaa palvottiin Suomessa ennen kristinuskon tuloa Suomeen.

        Virolaiset sannoo Ukkoa Taarapitaksi, suomalaiset Perkeleeksi. Perun oli laina slaaveilta, ei siis omaa perua. Paitsi että perkele on kaikissa lähisukukielissä ollut aina kirosanan asemassa joten miksi ei suomalaisillakin. Perkelettä hokemalla on kirottu naapurikansan jumala suohon. Sen sijaan käännyn tuon virolaisen tulkinnan puoleen eli Ukko on Taarapita joka tunnetaan myös Tuurina. Tämä tuuri asui uudessa tuvassa jossa ei ole kattoa eli lakea, ja uutukaisen tuvan keskellä oli lampi jota kutsuttiin Auluen-järveksi. Kyseinen järvi kuohui kuusten tasalla ja iski tulta kun tulikipuna tippui taivaankansilta Tuurin uuteen tupaan. Taarapitaa eli Tuuria kutsutaan myös, Ilman-Ukoksi, Ilmaroiseksi ja Ilmarinnaksi joka viittaa seppäjumala Ilmarisen olleen ensiksi jokin lentävä olento kuten tulinen kokkolintu. Taarapitaa taas kuvaillaan lentäväksi käärmeeksi jolla oli kipinöivä tulihäntä ja seitsemän päätä. Taarapitan uskotaan lentäneen Ebaveren mäeltä Saarenmaalle "pahana. Tulivuonna," "polttaneen paljon maita" ja "nyppineen nännit neitosilta" aivan kuten tulikipuna-punasoronen. Lennart Meri lamseerasi tästä niinkutsutun meteoriitti runouden joka kuvaa meteoriitin syöksymistä Saaremmaalle pronssikauden loppupuolella. Myöhemmät tutkimukset kuitenkin ovat todenneet meteorin pudonneen kuitenkin paljon aiemmin jolloin Viro ja Saarenmaa oli viellä vedenpeitossa, eikä ihmiset ole sitä koskaan olleet näkemässä, oikeastaan ihmisten elinaikana ei Maapallolle uskota pudonneen yhtään meteoriittia, varsinkaan länsimaisen sivistyksen aikaan. Mystinen Tuuri kuitenkin kiehtoo, miksi sille esimerkiksi oli niin paljon pyhitettyjä lähteitä ympäri nykyistä Suomea vaikka koko jumaluutta ei paljoa mainita tarustossa, entä miksi suomalaiset yhä nykyäänkiin manaa esiin hyvää Tuuria ja manaa pois pahaa Tuuria, aivan kuin tuuria ei olisi riittävästi. Kuiteenkin tuli Tuuri Laukahalta, vihainen viima Viron väliltä, tuli suuri Ukon tuutsa, meroi vihkura vihainen, ja niin edelleen. Hiljaa kuitenkin itse väsyn koko väittelyyn ettei Suomen ja Viron mytologian välillä muka ole mitään yhteyttä. Samoihin jumaliin sielläkin on uskottu kuin täällä ja samoihin jumaliin on täälläkin uskottu kuin siellä.


      • Venheellä_vesille

        Niin, Ukkoa kunnioitettiin yhtenä jumalhahmoista. "Ylijumala" ei tarkoita kristinuskon tapaan kaikkein ylintä jumalaa, vaan Ylisen, taivaan jumalaa.

        Ihmisillä on jokin ihme vimma käsittää kansanusko kristinuskon raamien mukaiseksi dogmaattiseksi uskomusjärjestelmäksi. Itse asiassa koko tämä "uskonnon" korostaminen on lähinnä nykyaikaista haikailua henkisen tyhjiön täyttämiseksi.


    • ListaUskonnoista

      - Panteismi (?-1200 jaa)
      - Aninismi (?-Yhä)
      - Shamanismi (3500 eaa-1800/1900 jaa)
      - Panenteismi (3500 eaa-Yhä)
      - Kristinusko (800 jaa-Yhä)

      Vuosiluvut suuntaa antavia, mutta esim aninismi näkyy yhä suomalaisessa kulttuuri perimässä, ajattelutavassa ja maailmankuvassa esim ajatellaan että esineillä on oma luonne.

      • Shamanismin perusjutut näkyvät kaikilla mantereilla asuvilla alkuperäiskansoilla lähes samassa muodossa, joten voi hyvällä syyllä otaksua niiden olleen osa ihmisten maailmankuvaa jo siinä vaiheessa kun nykyihminen kehittyi. Täten samanismin perusmuodon voi katsoa olevan nykytiedon valossa ~100 000 vuotta vanha.

        On hyvin harhaanjohtavaa puhua edes muinaisuskosta tai uskosta ylipäätään puhuttaessa muinaisista ajoista. Heillä ei todennäköisesti ollut jakoa näkyvään ja näkymättömään, henkiseen ja fyysiseen tai luonnolliseen ja yliluonnolliseen, vaan yksi kuva kokonaisesta maailmasta henkineen ja haltijoineen.
        Tuohon kuvaan lienee liittynyt läheisesti luonnollinen ajatustapa ihmisestä yhtenä eläimenä muiden joukossa. Luultavasti ajatus yksilöstä osana heimoakin on ollut jotain sellaista jota nykypäivän itsekeskeisen ihmisen olisi vaikea hyväksyä: jos heimon selviytyminen on ollut kiinni jonkun uhrautumisesta niin hän todennäköisesti on ollut valmis siirtymään esi-isien puolelle hyvinkin auliisti.

        Kaikkien muinaisuskojen perusajatus on joka tapauksessa ollut edistää heimon hengissäpysymistä. Tähän on kuulunut todennäköisesti yhden yksilön asema "tietäjänä" joka on päättänyt muuttoajat, valinnut saalistettavat eläimet, hallinnut sään ennustamisen, tuntenut lääkekasvit ja osannut transsitilassa pitää kuolleiden ja elävien maailmat erossa toisistaan jolloin vainajat eivät ole päässeet aiheuttamaan sairauksia ja mikäli näin on käynyt, palauttaa asiat taas luonnolliseen tilaansa.


    • oppilazzzz3

      Keskustelin asiasta ort.papin kanssa.Jumala on luonut metsän joten metsäuskonto on "kristinuskoa".Ortodoksisuus on ekologinen uskonto, joten sopii kuvioihin ihan hyvin.

      Keskellä metsää Valamon luostarikin on, hyvä siellä on olla.Luonnon rauhassa.Opiskelen teologiaa joten tämäkin on yksi näkemys. Ortodoksisuus on ok, ev.lutissakin hyviä puolia.

      • myöhäinenkommentti

        Kristinuskolla ja luonnonuskonnoilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Kristinusko opettaa, että ihminen on luomakunnan kruunu, että hänellä on valta ja vastuu hallita kaikkea elävää. Kun taas luonnonuskonnot opettavat, että ihminen on osa suurempaa kokonaisuutta, johon kaikki elävä kuuluu, että kaikki on harmoniassa keskenään ja näin ihmisenkin tulisi pyrkiä olemaan. Puhumattakaan siitä, että kristinusko on monoteistinen uskonto, kun taas luonnonuskonnot ovat polyteistisiä, panteistisia tai animistisia... Eli luonnonuskonnoissa palvotaan jotain muuta kuin kristinuskon Jumalaa.

        Aika säälittävä kalasteluyritys.


    • Jostetietoaetsitte

      Näiden Suomeen tulijoiden kautta tuli ne uskomukset ym. joihin suomalaiset alkuun uskoivat.



      Ensimmäisenä ihmisenä Suomeen (suurinpiirtein nykyisen Suomen rajojen sisäpuolelle) saapui Forntjor eli Kaleva eli Iki-Turso (synt. 728-735 jKr) vuonna 770 jKr. Hän tuli Neva-joen suuta Argangelin läänistä Venäjältä ja asettui asumaan Paltamon alueelle Kainuussa. Kalevan isä oli nimeltään ehkä Michel tai Mikael. Toinen Suomeen tulija oli Väinämöinen joka tuli myös Neva-joen suuta Viipurista päin vuonna 775 jKr. Väinämöinen asettui asumaan myös Paltamoon tai välittömästi sen läheisyyteen ja perusti sinne Suomen ensimmäisen kylän Väinölä. Vuodesta 778 jKr noin vuoden välein tulivat Suomeen Kalevan kolme poikaa Hlen (synt. n.759 jKr), Loge ja Kare (synt. n. 753 jKr) vanhimmasta alkaen. Nuorin Kalevan pojista (Hlen) oli 21 vuotias Suomeen tullessaan vuonna 780 jKr ja hän asettui asumaan aluksi Paltamoon yhdessä vaimonsa kanssa. Kuudes Suomeen tulija oli todennäköisesti Sampsa Pellervoinen (Kalevala-eepos)? Seitsemäs Suomeen tulija oli Lieto Lemminkäinen ja kahdeksas Suomeen tulija oli todennäköisesti Seppo Ilmarinen ja Kymmenes Suomeen tulija oli Kullervo Kalervonpoika eli Joukahainen joka saapui Suomeen noin 782-783 jKr. Kymmenennen tulijan aikoihin (taisi yksi perheen isä 14 perheen ryhmästä tulla ennen Kullervo Kalervonpoikaa) Suomeen tuli muutaman vuoden sisällä 14 perhettä (14-17) joista Suomen varhaishistorian suvut ovat saaneet alkunsa. Näiden 14 perheen viimeisten tulijoiden jälkeen n 786 jKr (786-788) kesti noin kaksikymmentä vuotta ennen kuin Suomeen alkoi tulla taas perheitä noin 806 jKr ja tuolloin heitä saapui muutamien vuosien sisällä 18 perheen rypäs. Antero Vipunen perheineen (Kalevala-eepos) oli yksi noista jotka kuuluivat tuohon vuoden 806 jKr saapuneeseen 18 perheen ryppääseen. Alla olevat 14 perheen tiedot olen saanut S-nimiseltä mieheltä joka oli saanut nämä tiedot asiakirjana isotädiltään 1943 ja tuo isötäti oli puolestaan saanut ne isoisältään 62 vuotta aikaisemmin. Tosin sitä varhaisempia tietoja miten ne ovat periytyneet, ei ole tiedossa. Noita tuon miehen isotädiltä saamia asiakirjoja säilytetään pankin tallelokerossa ja nuo asiakirjat käännettiin Tukholmassa eräällä vanhalla papilla. Tuo isotäti kertoi tuolle miehelle (S) että tsaarivallan edustja oli takavarikoinut puolet noista tiedoista (1881-1917)  koska ne olivat liian vaarallisia joten on mahdollista että tuo SUPO:n edeltäjän takavarikoima tiedosto on jossain Venäjän arkistossa.
       
      14. ensimmäisen perheen tiedot:

      - Noin vuonna 782 jkr tuli suomeen Pjotr Pietinpoika vaimonsa Helgan kanssa.
      Heillä Jälkeläisiä:
      Michel Pjotrinpoika (vaimo Malaga)
      - Hakus Michelinpoika
      - Akrat Michelinpoika
      - Muriel Michelintytär
      Hyijyippe Pjotrinpoika (vaimo Aasa (jälkeenpäin saatu tieto))
      - Maskus Hyijyippenpoika
      - Milkana Hyijyippentytär
      -Jussa Maskuskenpoika, joka oli vanhin Maskusken pojista, asettui asumaan Sibilän-tilalle, Rautio, Kalajoki. Mummu Solitari (jälkeenpäin saatu tieto).
      - Samana vuonna tuli myös Ippus Taaginpoika vaimonsa Vivianin kanssa
      Heillä vain yksi tytär: Nikita Ippuksentytär
      - Kaanon Hakuksenpoika

      -Vuonna 784 tuli Suomeen 3 perhettä :
      Nestuoj Vladinpoika vaimonsa Aagan kanssa
      - Mauriise Nestuojintytär
      - Katari Nestuojintytär
      - Alle Nestuorintytär
      - Kanoli Nestuorintytär
      - Elliv Nestuorinpoika

      Mensa Esanpoika vaimonsa Saran kanssa
      - Orue Mensanpoika
      - Otto Mensanpoika
      - Operus Mensanpoika

      Jaakkima Jaakkimanpoika (vaimo tuntematon)
      - Jaakkima Jaakkimanpoika
      - Janesku Jaakkimanpoika
      - Serena Jaakkimantytär

      -Seuraavan parin vuoden aikana tuli loput 9 perhettä:
      Horar Filipuksenpoika (vaimo Galama)
      - Haarol Horarinpoika
      - Hese Horarinpoika
      - Gubbe Horarinpoika
      - Nora Horarintytär
      - Sara Horarintytär (Nora ja Sara olivat Suomen ensimmäiset kaksoset)

      Gideon Junnaksenpoika (vaimo JoiToi)
      - Harald Gideoninpoika
      - Zimmel Haraldintytär
      - Nyyrikki Haraldintytär
      - Una Haraldintytär

      Panu Eroksenpoika (vaimo Bonnel)
      - Wilima Panuntytär
      - Pälvi Panunpoika

      Vladi Joonanpoika (vaimo Jenna)
      - Amaliaza Valdintytär
      - Lipuna Vladintytär
      - Kytine Vladinpoika
      - Ioni Valdinpoika

      Hroar Hjällinpoika (vaimo Iiris)
      - Hjälli Hroarinpoika
      - Tinsulate Htoarintytär
      - Hroar Hroarinpoika

      Ketba Fikoksenpoika (vaimo Pwana)
      - Marit Ketbantytär

      Positr Potterinpoika (saapui Suomeen leskenä jonka vaimo viikinkipäällikkö Rurik Vaahtopään tytär Astrid kuoli ruttoon Venäjällä (jälkeenpäin saatu tieto))
      - Apson Positrinpoika
      - Zyxel Positrinpoika
      - Alrisar Positrintytär

      Samu Siimeoninpoika
      - Samu Samunpoiuka
      - Giili Samuntytär
      - Guido Samunpoika
      - Jontry Samunpoika...

      Mauriizi Mikaelinpoika (vaimo Lustig)
      - Rette Mauriizinpoika
      - Gama Mauriizinpoika
      - Vittis Mauriizinpoika
      - Annu Mauriizintytär...

      • Jatkoaedelliseen

        Mensa Esanpoika ja Hroar Hjällinpoika asettuivat perheineen Pohjolan alueelle
        ja heidän tyttärensä avioituivat kuninkaiden kanssa. Ketba Fikoksenpoika,
        Positr Potterinpoika ja Samu Siimeoninpoika perheineen asettuivat nykyisen
        Savon alueelle. Mauriizi Mikaelinpoika ja Vladi Joonanpoika perheineen
        asettui nykyisen Uudenmaan alueelle. Panu Eroksenpoika,
        Gideon Junnaksenpoika, Horar Filipuksenpoika, Jaakkima Jaakkimanpoika,
        Nestuoj Vladinpoika ja Ippus Taaginpoika asettuivat pitkin Suomen rannikkoa.
        Hyijyippe Pjotrinpoika ja Michel Pjotrinpoika Keski-Suomeen.


    • kirjoitettu_historia

      Eiköhän muinaisuskontoihin liittyvä tieto ole meillä kateissa siksi, että kirjoitettu historia (lukutaito, kirjoitustaito) alkoi Suomessa vasta läntisen valloittajan ja katolisen kirkon tullessa Ruotsista. Siitä alkoi katolinen keskiaika meillä, vuodesta n. 1100-1200jkr.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe