VP tuntimittari

Aloitan vielä uuden keskustelun aiheesta. Maailmalla yleisesti tiedossa oleva vika on Volvo Pentan digitaalisten tuntimittarien pimeneminen ennemmin tai myöhemmin. Yleensä kai viimeistään viiden vuoden iässä. Tunnit kertyvät mittariin, mutta näyttö toimii vain satunnaisesti. Meillä (vm. 2000) toimi viime kesänä yhteensä n. yhden tunnin ajan, vaikka mittari oli päällä arviolta 100 tuntia. Kyseessä on siis Volvon ohjauspaneeleissa oleva VDO:n valmistama kierroslukumittarin yhteydessä olevan digitaalinen tuntinäyttö. Minulla on nyt mittari purettuna pöydällä, ja yllätyksekseni liitokset eivät juurikaan ole hapettuneet tai muutenkaan kärsineet, eikä mittarin sisällä ollut yhtään kosteutta. Mitään silmämääräistä vikaa ei siis ole nähtävissä. Mittari purettunakaan sen oleiltua lämpimässä varastossa ei tuntinäyttö toimi. Onko kukaan yrittänyt korjata tätä? Onko siellä joku tietty komponentti piirilevyllä, joka vikaantuu?

Samassa paneelissa on myös keskimmäisissä varoitusvaloissa (öljynpaine ja lataus) ongelmaa: palavat todella himmeästi. Polttimoiden pinnassa olikin reilusti kosteutta, eli täällä vika on selvästi hapettumisesta johtuva. Ilmeisesti Volvon valojen päällä olevan merkkikuviokalvo ei ole kunnolla veden pitävä. Nähtäväksi jää auttaako tuohon kontaktien puhdistus, polttimoiden vaihto sekä merkkikuviokalvon uudelleenliimaus.
Ilmianna
Jaa

25 Vastausta



Minulla on kone Volvo D1-30 vm2006, jossa on sama näyttöongelma.
Otan koko ohajainyksikön talveksi lämpimään, keväällä se sitten toimii 1 -2 viikkoa.

Oon tutkinut itse mittaria, jos jonkin komponentin vaihtamalla asia korjaantuisi.
Ongelma vain on, että kierroslukumittari ja tuntimittari on yhdessä kiinteässä kotelossa, jota ei auki saamatta saa.

Oliko sinulla tuntimittari ja kierroslukumittari erillään ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tuntimittarin näyttö on kierroslukumittarin kotelon sisällä, mutta mittarin saa purettua osiin muutaman ruuvin avaamalla. Kierroslukumittarin piirilevystä lähtee irroitettavan johtoliittimen kautta johtonippu tuntinäyttöön. Itse tuntinäytön toimintaa ohjaavat komponentit ovat piirilevyllä. En tiedä onko vika itse näytössä vai jossain piirilevyn komponentissa, ja osaamiseni loppuu tähän. Silmämääräisesti kaikki on kuivaa ja siistiä. Itse näyttöpaneeliin en uskalla koskea...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kannattaisko harkita erillisen käyttötuntimittarin hankkimista? Sellaisen kytkentä on helppo (voi yhdistää moottorin virtakytkimeen) eikä investointi ole iso.
Ilmianna
Jaa
Häikkä saattaisi olla LCD-näytön kontakteissa. Nehän eivät ole juotetut vaan ainoastaan kosketuksella, vaikeata se lasipintaan olisikin. Aikoinaan sain myötäänsä purkaa ja kasata ruåtsalaistaustaista kännykkääni ko. vian takia. En sitten tiedä onko näyttöjen tekniikka muuttunut niistä ajoista, itse olen jo tippunut kehityksen kyydistä.
Ilmianna
Jaa
Merkkikuviokalvo ei ole kiinni kuin muutamalla liimatipalla. Kannattaa ottaa kokonaan irti, puhdistaa kunnolla ja liimata epoksiliimalla takaisin asiallisesti.

Tuntimittarin ongelma tuskin on kontakteissa, vaan luultavasti koko liitoskaapeli hapettuu nopeasti pilalle. Itse ajattelin vaihtaa koko kaapelin, jahka löydän sopivan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Näihin varmaan löytyy osia ja ratkaisuja, kunhan niitä ei etsitä Pencentrasta tai Volvolta. Minulla kävi vuosia sitten niinkin hassusti, että fendari kaatui ja rikkoi kierroslukumittarin lasin. Yritin kysellä silloiselta Pencentralta ratkaisua (nykyään varmaan toinen nimi firmalla, mutta sama paska se on!). Olisi pitänyt ostaa koko mittaripaneeli! Viritin sitten jonkin mittarilasin suojaksi ja myöhemmin sain muualta ostettua uuden kierrolukumittarin. Tämä ikäänkuin asiaa hipoen...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
407 kirjoitti:
Näihin varmaan löytyy osia ja ratkaisuja, kunhan niitä ei etsitä Pencentrasta tai Volvolta. Minulla kävi vuosia sitten niinkin hassusti, että fendari kaatui ja rikkoi kierroslukumittarin lasin. Yritin kysellä silloiselta Pencentralta ratkaisua (nykyään varmaan toinen nimi firmalla, mutta sama paska se on!). Olisi pitänyt ostaa koko mittaripaneeli! Viritin sitten jonkin mittarilasin suojaksi ja myöhemmin sain muualta ostettua uuden kierrolukumittarin. Tämä ikäänkuin asiaa hipoen...
Allekirjoitan huonot arviot Pencentrasta.

Pari omakohtaista kokemusta tältä vuodelta heidän osaamisestaan ja palvelustaan. Ette uskoisi, jos kertoisin. En kerro, koska en halua tulla tunnistetuksi.

Toisaalta sama peli monella muullakin Volvon "merkkihuollolla" sekä Suomessa että maailmalla. Hyvin tuntuu huijattavia asiakkaita riittävän.

Mikä neuvoksi?

Varaosat kannattaa tilata netistä ja kone kannattaa opetella huoltamaan itse. Merkkihuolto ei korjaa mitään, ainoastaan vaihtaa osia. Osien vaihtamisen osaa kuka tahansa ja kaikkien Volvo Pentan merimoottoreiden yksityiskohtaiset huoltamokäsikirjat löytyvät aika helposti netistä.

Esimerkki: vuotava merivesipumppu korjataan irrottamalla pumppu ja vaihtamalla tiivisteet. Ei tarvita erikoistyökaluja eikä juuri mitään osaamista. Kestää noin tunnin, tiivisteet maksavat yhteensä noin 15 euroa.

Volvon merkkihuolto korjaa vuotavan pumpun vaihtamalla sen. Pumppu maksaa noin 750 euroa, työt pari sataa päälle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Yhdyn edellisiin arvioihin Pencentran palvelun laadusta. Vakuutusyhtion valtuuttaman telakan alihankkijana yrittivät tehdä jotain. Kaksi kertaa korjaamassa samaa asiaa päin helvettiä. Jouduin kieltämään koskaan tulemasta lähellekkään venettäni.Joka mutteri piti kuitenkin tarkistaa itse. TopBoatista ja Tapimerista pelkkää hyvää sanottavana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
KL-vene! Tästä yksi kokemus sen paskacentran jälkeen. Laitoin kyllä numeron talteen...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sama ongelma. Kone tosin on Kubota Beta mutta VDO:n mittari siinäkin.

Veneakseliston avustuksella VDO:lta saatu vastaus oli suurinpiirtein, että sitä voi koitella kuivattaa ja jos ei auta niin uusti mittari.

Että harrastamisen ilosta sitä voi yrittää korjata, mutta jos vain haluaa mittarin kuntoon, niin ostaa uuden vaan samantien.
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Paras ratkaisu on se että ostaa Bilteman h-mittari, poraa reijän jossain, asentaa mittarin ja kytkee sen virtalukkoon. Ennen sitä se on ajettava oikeaan h-määrään, se menee helposti sillä että pitää mittarin kytkettynä 12 Volttiin tarvittava aikaa.
Näin meilläpäin koska kaikki Volvon mittarit reistailevat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Irroitin juuri eilen LCD-näytön liittimen piirilevystä. Kontaktit näyttivät siistiltä, joten en tehnyt niille mitään. Edelleenkään tuo ei toimi. Tämän luettuani täytyy nyt varuiksi ehkä koittaa sitten puhdistella niitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuo VDO:n näyttö ei ole ollenkaan tuttu, mutta koitanpa heittää arvauksen yleisellä tasolla. Hyvin tavallinen tapa LCD-näytöissä on käyttää zebra-liitintä, jossa on pinottuna vuorotellen kumikerroksia ja johtavia kerroksia. Se on siis mitoiltaan suunnilleen kuin pätkä kumilenkkiä ja puristettuna piirilevyn ja lasisen näytön väliin sen pitäisi johtaa sähköt näytölle. Kerrokset ovat poikittaisina viipaleina siinä nauhassa.

Mahdolliset korjaustoimet voikin jo tuosta arvata, Hiemankin kiinnityksen periksi antaessa tai piirilevyn taipuessa tuhannesosamillin, loppuu yhteys piirilevyn ja näytön väliltä. Lasista näyttöä ei suurella voimalla voi painella, mutta kontaktipinnat voi ensin puhdistaa ja sitten hellävaraisesti lisätä painetta. Ei ole liian helppoa se puhdistuskaan, jälkeen ei saa jäädä minkäänlaisia jäämiä kalvona tai kuituina.
Ilmianna
Jaa
Oma ratkaisuni tähän samaan "ongelmaan" on olla tekemättä siitä ongelmaa, vaan yksinkertaisesti kirjata konetunnit tunnollisesti lokikirjaan. Tuntimittarin satunnaisesti sitten näyttäessä saldonsa olen tarkistanut missä mennään. Toistaiseksi lokikirjan virhe on ollut alle pari tuntia per kausi konetuntien vaihdellessa n. 50-150 välillä, reissuista ja tuuliolosuhteista riippuen.

Muut pikkuviat ja kulumiset veneessäni korjaan tai korjautan niiden ilmaantuessa, mutta tuota tuntimittaria en viitsi räplätä koska se kuitenkin varsin pian on taas epäkunnossa. Eikä sitä ei oikeasti tarvita mihinkään. Rannekello, lokikirja ja lyijykynä riittävät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos joku nyt haluaa tämän kanssa enemmän askarrella, löytyy oheisen linkin takaa ohje miten tuntimittari ohitetaan ja vaihdetaan "geneeriseen" malliin entisen näytön paikalle. Kyseiset juotokset onnistunevat amatööriltäkin.
http://www.bavariayacht.info/downloads/Replace Volvo Penta Hours LCD.pdf
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ongelma on lcd näytössä, johtokalvo jne on useimmiten aina kunnossa. Osta toinen VDO mittari, vaikka VP mallinen ebaysta jenkeistä, vaihda vain se läpinäkyvä muoviosa jossa se LCD on ja avot se toimii taas 4-5 vuotta, alkuperäisillä tunneilla.
Nimimerkki koorjattu näin, kokeiltu eri tavoilla. Itse LCD näyttöä ei saa irti, se on valettu paikoilleen.
Seebrajohdinta tässä ei ole, ongelmana vain kosteus LCD näytön sisällä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kiitos vinkeistä. Joakimin vinkkaama liittimen puhdistus ja kuivatus ei minun tapauksessani auttanut kuin ei myöskään näytön kuivatus. Luovutin... Mittari on taas kasassa ja näyttö pimeänä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Volvo Penta (VDO) tuntimittarin korjaus onnistuu Tuusulassa Elkotron -nimisessä yrityksessä.

www.elkotron.fi

https://www.facebook.com/elkotron
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Mitä mahtaa tuntimittarin korjaus kustantaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mittaripimeenä kirjoitti:
Mitä mahtaa tuntimittarin korjaus kustantaa?
Itse tehtynä helppo homma. Osan saa täältä Suomeen kuljetettuna n. 65 €: http://www.boatstuff.se/display-timraknare.html

Tein korjauksen kuukausi sitten. Toivottavasti osa on pitkäikäisempi kuin VDO:n alkuperäinen. Osa ei ole aivan identtinen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kiitos, vaikutti simppeliltä hommalta. Laitan tilauksen vetämään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tässä on kertomus siitä että lattakaapelin kiinnityksessä on ilmennyt kylmäjuotoksia. Uudelleen kolvaamalla ne on mittari saatu toimimaan. Kylmäjuotos erottuu onnistuneesta siinä että juotostipan pinta ei kiillä, vaan on mattamaisen harmaa.
Kylmäjuotos on myrkkyä instrumentille joka altistuu koneesta veneen runkoon ja mittaripaneeliin johtuvalle tärinälle. Tärinä irrottaa kontaktin pätkittäin ja tuloksena on häivähtelevä näyttö.

No replacement parts were required as the fault was traced to dry joints on the tachometer circuit board. My tachometer had a hour display that would fade and sometimes dropout altogether. A fresh battery improved it for a short while but eventually failed. I purchased a new hour display as detailed above but found it was not required when I found the dry joints.The fault was found where the ribbon connector terminals pass through the circuit board. There are six connections which should be de-soldered and then very carefully re-soldered. You will need a fine soldering iron but once re- soldered my hour meter came back to life together with the correct hour reading. Cost would have been nil if I hadn’t read the earlier repair paragraph. Well worth the time spent as a replacement tachometer is mega bucks.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Vika on tosiaan siinä lattakaapelin kiinnityksessä, mutta ei sitä kyllä tinalla ole juotettu paikalleen. Sehän on kiinni lasissa jonkinlaisella johtavalla massalla. Ehkä sitäkin voi yrittää kolvilla painella. Itse yritin kuumailmapuhaltimella (juotostöihin tarkoitettu), mutta toimi vain kotona ei enää muutaman päivän päästä veneessä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Minä ratkaisin rikkinäisen tuntimittarin ongelman asentamalla erillisen tuntimittarin sisälle navigointitauluun. Volvon koneen ohjauspaneelissa on liitäntä, jossa on jännite vain koneen käydessä, eli siitä saa luotettavan signaalin tuntimittarille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

VP tuntimittari

Aloitan vielä uuden keskustelun aiheesta. Maailmalla yleisesti tiedossa oleva vika on Volvo Pentan digitaalisten tuntimittarien pimeneminen ennemmin tai myöhemmin. Yleensä kai viimeistään viiden vuoden iässä. Tunnit kertyvät mittariin, mutta näyttö toimii vain satunnaisesti. Meillä (vm. 2000) toimi viime kesänä yhteensä n. yhden tunnin ajan, vaikka mittari oli päällä arviolta 100 tuntia. Kyseessä on siis Volvon ohjauspaneeleissa oleva VDO:n valmistama kierroslukumittarin yhteydessä olevan digitaalinen tuntinäyttö. Minulla on nyt mittari purettuna pöydällä, ja yllätyksekseni liitokset eivät juurikaan ole hapettuneet tai muutenkaan kärsineet, eikä mittarin sisällä ollut yhtään kosteutta. Mitään silmämääräistä vikaa ei siis ole nähtävissä. Mittari purettunakaan sen oleiltua lämpimässä varastossa ei tuntinäyttö toimi. Onko kukaan yrittänyt korjata tätä? Onko siellä joku tietty komponentti piirilevyllä, joka vikaantuu?

Samassa paneelissa on myös keskimmäisissä varoitusvaloissa (öljynpaine ja lataus) ongelmaa: palavat todella himmeästi. Polttimoiden pinnassa olikin reilusti kosteutta, eli täällä vika on selvästi hapettumisesta johtuva. Ilmeisesti Volvon valojen päällä olevan merkkikuviokalvo ei ole kunnolla veden pitävä. Nähtäväksi jää auttaako tuohon kontaktien puhdistus, polttimoiden vaihto sekä merkkikuviokalvon uudelleenliimaus.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta