Kokemuksia englanninspringerspanieleista :)

Hauvaa hommaamassa..

Heipsan kaikille spanieli/ muuten koirista tietäville !

Kuten otsikosta arvata saattaa minulla olisi hieman kysyttäää sprinkuista :) toivoisin että asiasta tietoiset voisivat hieman valaista minulle rodun saloja ja kertoa omia kokemuksiaan rodusta. Olen opiskellut rodusta suhteellisen paljon itsekkin, mutta aina on parempi pelata varman päälle ;) Koira olisi tulossa aktiiviselle nuorelle, joka kuitenkin kaipaisi sitä omaa kyljenlämmittäjää kylmiin talvi-iltoihin.

Sopiiko ensimmäiseksi koiraksi
Kyseessä olisi tosiaan ensimmäinen oma haukkuni. Koen kuitenkin eduksi että olen työskennellyt dog-sitterinä, ja kouluksessa sainkin hyvin paljon vinkkejä koiran koulutukseen. Joskus lapsuudessani perheessämme oli kyllä koira , mutta ikävä kyllä kaverista jouduttiin luopumaan pikkusisareni allergian takia.

Narttu vai uros?
Onko sukupuolien välillä kovin suuria eroja, kumpi olisi parempi ensikertalaiselle?

Asunto
Olen kuullut ettei tämä rotu ole kovin hanakka haukkumaan, pitääkö paikkansa? Sopiiko kyseinen rotu kerrastalo elämään, jos pääsee tarpeeksi usein ulos saa tarvitsemansa aktiviteetit?

Luonne ja koulutettavuus
Tietysti tämäkin riippuu yksilöstä, mutta kysynpä nyt noin yleisesti. Ovatko koiranne pusukoneita vaiko jöröjukkia? Miten helposti koiranne oppivat ( tai ovat oppimatta)?

Liikunta ja aktivointi.
Kuinka usein käytätte sprinkunne ulkona ja miten aktvioitte muuten (erityisiä harrastuksia yms.)

Turkki
Olen saanut hiukan ristiriitaista tietoa koiran turkinhoidosta ja miten usein sitä tulisi harjata. Minulla ei ole erityistä halua käyttää koiraani näyttelyissä joten kotitrimmaus riittänee. Kysynkin kuinka usein ja miten hankalaa tämä on tehdä? Myös koiran pesemisestä olisi mukava kuulla jotain.

Terveystilanne.
Ovatko omat koiranne/ tuntemanne yksilöt olleet kovin sairaita? (Tähänkin tiestysti voin vaikuttaa valitsemalla pennun hyvistä vanhemmista) onko jotain erityistä johon kannataa pentua hankkiessa ottaa huomioon vanhempien luonteiden lisäksi?

Hinta
Missä mahtaa liikkua sprinkkujen hintahaarukka yleisesti? ( tiedän varautua ajoissa, että ehtii säästöpossu täyttyä) :)

Hyviä kasvattajia?
Mistä päin oma sydäntenvalloittajanne on hankittu/ tiedätkö hyvän kasvattajan jossain päin suomea?

Muuta mitä kannattaa ottaa huomioon kyseistä rotua hankkiessa?


Tässä nyt oli muutama kysymys joihin kaipailisin vastauksia. Koiran ottamisen aika lähestyy ja on ihana viimein täyttää lapsuudenaikainen haaveeni omasta haukusta. Kiitän jo etukäteen vastaajia :)

10

8893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhdhjjd

      Varo provoilijoita. Täällä moni väittää olevansa enkkuspringerin omistaja, vaikka vain esittää sitä, jotta saisi omat vastauksensa päällimmäiseksi (omistajiahan ekana kuunnellaan). Mutta voi koirarodusta saada muutakin kautta tietoa kuin omistamalla itse sellaisen, kuten tuntemalla jonkin sen omistajan :-)

    • Tärppäys

      Aktiivisia veitikoita nuo näkyy olevan sekä meneviä. Kilttejä vaan joskin alkanut ilmetä myös kierroksilla käyviä AD/HD tapauksia eli mene rohkeasti kasvattajien luo tutustumaan ja kysymään kaikki mitä mieleen pälkähtää. Hyvää pentua voi joutua joskus odottamaan ;)

      http://www.koirat.com/pentueet/englanninspringerspanieli
      Tuollakin on muutama kasvattaja jolta voi kysyä ja vertailla. Tärkeintä on että pentu on avoin ja iloinen sekä rohkea. Emä hoidettu hyvin ja asiallisissa tiloissa sekä terveystarkastettu hyvin tuloksin.

    • jvm73

      Eka koiraksi ihan ok, kunhan et jää ihastelemaan pennun suloutta ja unohdat johdonmukaisen kasvattamisen alusta lähtien. Täällä asustaa kohta 7 vee ville- e.springeri ja voi mitä hauskuutta, hellyyttä ja raivon rippeitä on saatu kokea. ADHD-tapaus :), mutta hellyyden kipiä, ulkona energinen, sisällä sohvaperuna, pehmeä luonteinen jästipää. Uroksena kova narttujen perään ja paremman puutteessa lapsetkin sopivat jalasta nylkyttämisen tuiksi :( Hajuaisti vetää ulkona, varsinkin uroksia kovasti, joka on ajoittain kovakin rasite, mutta kauaksi karkaamista ei ole toistaiseksi tapahtunut, vaikka saakin vapaasti juoksennella. Söpö aikuisenakin, itse trimmaamista tee vasta kun olet käyttänyt koiraaasi ammattitrimmaajalla ja oppinut niksit. Kunnon tirmmerikone kannattaa hankkia lemmikkikaupasta. Turkinpesu koiran likaisuudesta riippuen, korvatulehdukset ja allergiat yleisiä. Hankintahinta meillä oli 700egee Elimäeltä. Voin suositella rotua lämpimästi..

      • jvm73

        ps. Sprinkut ei ole haukkurotuja ja Villekin ollut luhtitalossa kasvamassa. Innostuessaan leikista haukku yltyy, mutta loppuukin pian...


    • spanieli*****

      Mulla on englanninspringerspanieli narttu 4vuotias. Sisällä todella rauhallinen, tykkää rapsutuksista ja huomiosta, oikein kiltti ja kaikkien ystävä :)

      Ulkona tykkää juosta metsässä, tulee kutsuttaessa hyvin luokse. Vaatii aika paljon liikuntaa mutta ainakin oma koirani ei koskaan ole ollut millään tavalla sisällä mikään vilkas ja rauhaton. Ei koskaan. Vaan aina hyvin rauhallinen ja huomaamaton sessu.

      Metässä käydään noin 2h päivässä, lisäksi remmilenkkiä noin 1-2h päivässä. Vaihtelee välillä, joskus käydään vaan metässä paljon eikä lainkaan remmilenkkejä tehdä.

      Oma koirani ei hauku juuri ollenkaan.

      Turkki on trimmattava, se on mielestäni miinus asia rodussa. Itse asun sellaisella paikkakunnalla ettei lähimailla mitään trimmaajia :( Joten kauemmas joutuu kulkemaan tai opettelemaan trimmaus itse.

      Mielestäni turkkia ei tarvitse pestä kuin vaan silloin kun on likainen. Ja toki jos näyttelyissä käyttää niin silloin kannattaa pestä.

      Hinta kai jossain 800-1000€ paikkeilla. Omani maksoi muistaakseni 900€.

      Se, että hankkiako nartun vai uroksen niin mielestäni ihan sama, en ainakaan ite osaa sanoa tuohon jompaa kumpaa.

      Perinnöllisiä silmäsairauksia on, emä ja isä kannattaa olla testattuja niiden varalta jottei pennulle etene moiset sairaudet. Korvatulehdukset ovat myös yksi riesa, omallani on ollut hiivatulehdus kahteen kertaan, joten korvista kannattaa pitää huolta. Allergiaa voi myös kans esiintyä. Kannattaa lukea netistä noista sairauksista.

      Netistä löytyy myös kasvattajia, kannattaa tutustua.

      Ja kyllä, sopii myös ensimmäiseksi koiraksi oikein hyvin mielestäni. Kunhan muistaa antaa aivojumppaa ja liikuntaa sekä kouluttaa (kuten jokainen koira) niin hyvin pärjää :)

      Mielestäni sopii kerrostaloon myös, kunhan pennusta asti opettaa koiraa olemaan myös yksin, jotta vältyttäisiin niiltä haukkumisilta ja eroahdistuksilta. Ja kunhan käyttää myös metsässä irti juoksemassa, ehdottomasti parasta ajanvietettä ja liikuntaa tälle rodulle.

      Rodussa on niin paljon erilaisia yksilöitä että vaikea näistä asioista on sanoa kuin vaan oman koiran perusteella mutta tälläiset kokemukset mulla ainakin on omasta koirastani.

      Kannattaa tutustua myös emään ja isään hyvin että miltä ne vaikuttavat.

      Olikin jo jonkin verran vanha aloitus, nyt vasta hokasin. No jospa käyt vielä lukemassa täällä.

    • Aloittaja :)

      Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille! Kommenteistanne on todella ollut apua ja olen yhä enempi vakuuttunut että tässä se rotuni on ! :) Olen jo katsellut sopivia kenneleitä jo vähän sillä silmällä ja pyrkinyt pääsemään koiranäyttelyihin joissa voisin henkilökohtaisesti tavata rotua .

    • mustavalkoinen1

      Meillä on ihana sprinkkutyttö, pian 6 v. Sairaudet ovat vaivanneet koko ajan. Milloin on tassu- tai korvatulehdusta, toisinaan jotain pahempaa. Anaalirauhaset ovat myös jatkuva riesa. Tyttömme on steriloitu kun ensimmäisistä juoksuista jäi valeraskaudet.
      Koira on kuitenkin niin ihana luonteeltaan ja käytökseltään, että olemme valmiit vaikka mihin saadaksemme koiran kuntoon. Kulkee kiltisti vierellämme ilman hihnaa. Jos tapaamme jäniksen tms. juoksee hetken kovaa perässä, mutta kun meitä ei näy, palaa nopeasti "laumaansa". Ulkoilemme noin kaksi tuntia päivässä ja kuljemme 5-7 km lenkkeillen metsässä ja kentillä.
      Nyt olemme ensimmäistä päivää allergiatestinappuloilla. Ei mitään muuta ravintoa kuin näitä synteettisiä nappuloita ja vettä. Viiden viikon kuluttua voimme ottaa allergiatestit.
      Onko kukaan muu käynyt tätä rumbaa? Ja onko saatu tuloksia?
      Kertokaa myös kokemuksen pohjalta vaikutuksista esim. raakaravinnon suhteen.

      • .....

        Olen käynyt. Eläinlääkäristä' ei varsinaisesti apua saanut. Toki siis rumba pitää käydä läpi, muttalopullisen muutoksen toi ruokavalionmuutos, raakaa ja kaikki "valmis raksu" pois, molkosanit kehiin, ja tiukka viljattomuus hiilihydraattirajoitus. Vie aikaa kyllä vähintään sen puoli vuottam että lopullisesti alkaa tuloksia pysyvämmin näkymään. Loppu on sitten vain ylläpitoa. Mutta tuloksena meillä hyvinvoivakoira. Viimeisimmät kolme vuotta mennyt nyt melkolailla ilman infektioita ja isompia harmeja. Ja tähän pisteeseen on pääsyt eutanasiaharkinnasta. Siis eläinlääkärin yhdestä suosittelemasta vaihtoehdosta. Onneksi päätin yrittä vielä sen kerran. Ei ole tarvinnut katua.


    • Anonyymi

      Moikku. Sprinkuissa nykyään arkuutta, en suosittele rotua. 90 luvulla vielä upeita koiria, käyttöön ja näyttöön, ei enää
      Tosin Adamant ja Quadmir - koirat hyviä luonteet, turkit ja rakenne. Kotkassa eräs nimekäs kenneli kasvattaa arkoja sohvaperunoita. Älä ikinä osta sijoitusnartun pentua.

      • Anonyymi

        Hölmöt neuvot sulla🤣


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe