Vaelluskengät

Uno

Olisiko kenelläkään kokemuksia Haltin Paguna,Halti Denali tai Haglöfs Track kengistä. Haglöfsin etuna on mielestäni Gore-Tex, Halteissa taas DrymaxX. Totta kai voi ehdottaa muitakin vastaavanhintaisia kenkiä. Jotkut kuitenkin täytyis ostaa. Haltin Hikerit hylkäsin pintamateriaalin vuoksi. Denali ja Paguna on rasvanupukkia, Hiker nupukkia.

17

9365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • boisei

      Mulla on Halti Pagunat, mutta koska kokemuksia ei löydy muista vaelluskengista vertailu on hieman hankalaa.


      -Pagunat ovat erittäin hyvän tuntuiset jalassa. Yhtään rakkoa ei ole tullu.

      -Muutaman vuoden käytön jälkeen ovat pohjat alkaneet hieman irrota kärjestä -> liimaus.

      -Päästää nokasta vettä (mielestäni myös ennen tuota pohjien irtoamista) jos kävelee pidempään märässä kanervikossa tai vastaavassa(vaha kuluu pois ja kanervat piiskaan veden paineella nahan sisään, josta se sitten löytää kalvoon tulleet reiät). Sama vika taitaa kyllä olla useimmissa muissakin kalvokengissä muutaman sadan kilometrin jälkeen. Vedessä voi kyllä kahlata nilkkaa myöten kuivin sukin.

      -Pohja (Vibram) on tullut hieman turhan veteläksi. Rinteitä kävellessä tahtoo jalka väsyä. Pohjat ovat kyllä jo kuluneetkin reilusti...)

      -Nilkassa oleva pieni messinkinen(?) DrymaX-laatta on toisesta kengästä irronut -> jäljelle jää reikä nahkaan! Enpä ole kyllä vuotoa siitä kohtaa silti havainnut.

      -Nauhat on orkkikset, mutta aika heikossa kunnossa... Eiköhän ne pian katkee.

      Pagunat ovat varmasti paremmat kuin Haltin Hiker tai Denali. Veikkaisin myös olevan paremmat kuin tuo Haglöfs. Itse päädyin Haltiin vaikka kaupassa kokeilin Meindlin Tunturisusiakin, hinta oli suunnilleen sama.

      • Uno

        Juu, kiitoksia vaan. Vastaus oli selkeä. Itse olen kuullut ennenkin että märässä heinikossa, kanervikossa ym. kävelyssä Haltit kastuu (DrymaxX). Itsellä on vanhoissa kengissä Gore-Tex eikä ongelmaa ole ollut. Tosiasia on että Gore-Texin vedensietokyky mm:nä mitattuna on moninkertainen. Gore-Texillä n.45 000 mm, DrymaxX n. 8 000-11 000 mm.


      • Meindeli
        Uno kirjoitti:

        Juu, kiitoksia vaan. Vastaus oli selkeä. Itse olen kuullut ennenkin että märässä heinikossa, kanervikossa ym. kävelyssä Haltit kastuu (DrymaxX). Itsellä on vanhoissa kengissä Gore-Tex eikä ongelmaa ole ollut. Tosiasia on että Gore-Texin vedensietokyky mm:nä mitattuna on moninkertainen. Gore-Texillä n.45 000 mm, DrymaxX n. 8 000-11 000 mm.

        Vaelluskenkiä ostettaessa kannattaa unohtaa halvat. Itellä Meindel Tunturisusi kesti kovassa käytössä 7 vuotta vettäpitävinä. Ovat vielä ihan hyvät kuivan kelin kengät. Kato uusimmasta Retki-lehdestä kenkätesti.


      • Uno
        Meindeli kirjoitti:

        Vaelluskenkiä ostettaessa kannattaa unohtaa halvat. Itellä Meindel Tunturisusi kesti kovassa käytössä 7 vuotta vettäpitävinä. Ovat vielä ihan hyvät kuivan kelin kengät. Kato uusimmasta Retki-lehdestä kenkätesti.

        Tuli ostettua Meindlin Tunturihaukat. Tunturisus kengät on vissiin kalliimmat. Susissa tuo pintamateriaali on myös erilainen. Huonommatkin olis mulle riittänyt, mutta köyhällä ei oo varaa ostaa paskaa.


      • Leveä jalka
        Meindeli kirjoitti:

        Vaelluskenkiä ostettaessa kannattaa unohtaa halvat. Itellä Meindel Tunturisusi kesti kovassa käytössä 7 vuotta vettäpitävinä. Ovat vielä ihan hyvät kuivan kelin kengät. Kato uusimmasta Retki-lehdestä kenkätesti.

        Koteilin partiokaupassa sekä Meindel- että Han Wag-kenkiä ja minun leveään jalkaan Han Wag istui paremmin. Ollut tosi hyvä valinta, malleja joka lähtöön. http://www.hanwag.de/


      • Lupis

        haglöfs peseen haltin mennen tullen ja palatessa ja koska vain. Ota ja kokeile, olet varmasti samaa mieltä sen jälkeen.


      • boisei
        Lupis kirjoitti:

        haglöfs peseen haltin mennen tullen ja palatessa ja koska vain. Ota ja kokeile, olet varmasti samaa mieltä sen jälkeen.

        Noi Haglöfsin Trackit vaikuttivat tämän tekstin mukaan retkeilykengiltä: "Versatile footwear for hiking when carrying a lighter load.". Mutta en sitten tiedä...
        Pagunat ovat sentään ihan oikeat vaelluskengät vaikka tietenkin merkkitietoinen ostaja hylkää ne heti kun näkee sanan Halti hyllyn reunassa....

        Mikä muuten niissä Pagunoissa oli niin huonoa KUN kokeilit niitä?


      • fani
        Meindeli kirjoitti:

        Vaelluskenkiä ostettaessa kannattaa unohtaa halvat. Itellä Meindel Tunturisusi kesti kovassa käytössä 7 vuotta vettäpitävinä. Ovat vielä ihan hyvät kuivan kelin kengät. Kato uusimmasta Retki-lehdestä kenkätesti.

        Meindeleista ja HanVageista. Meindelit jo vuosia olleet käytössä ja edelleen kaikilta osin ehjät, jopa nauhat alkuperäiset, vaikka kenkiä on käytetty kesät talvet ja paljon. Ostin uudet ns. kovempipohjaiset, joissa kaikissa paremmissa malleissa oli korkeampi varsikin. Meindeleissa korkea varsi ei tuntunut hyvältä, mikä harmitti. HanVagissa varsi oli ehdottomasti paremmin muotoiltu ja kengän pohjakin "rullaa" mukavasti. Ostin myös sukkavaraa eli puolta numeroa suuremmat ja se puolinumeroa tuntuu todella paljolta myös leveyssuunnassa. Olen vasta pehmitellyt HanVageja, mutta kengän kärjistä on jo paloja irronnut, joten Meindelit näyttäisivät olevan laadullisesti paremmat.


      • aloittelija
        boisei kirjoitti:

        Noi Haglöfsin Trackit vaikuttivat tämän tekstin mukaan retkeilykengiltä: "Versatile footwear for hiking when carrying a lighter load.". Mutta en sitten tiedä...
        Pagunat ovat sentään ihan oikeat vaelluskengät vaikka tietenkin merkkitietoinen ostaja hylkää ne heti kun näkee sanan Halti hyllyn reunassa....

        Mikä muuten niissä Pagunoissa oli niin huonoa KUN kokeilit niitä?

        Inter kauppaa Meindlin B-categoryn vaelluskenkää 99 eurolla, lienee kohtuuhinta?!?


      • Pekka
        Meindeli kirjoitti:

        Vaelluskenkiä ostettaessa kannattaa unohtaa halvat. Itellä Meindel Tunturisusi kesti kovassa käytössä 7 vuotta vettäpitävinä. Ovat vielä ihan hyvät kuivan kelin kengät. Kato uusimmasta Retki-lehdestä kenkätesti.

        Tiedätkö kuka tuo Meindel kenkää Suomeen ja minkä ketjun kautta sitä voi hankkia? tarvitsen hyvät jalkineet koska työskentelen paljon ulkona ja ne ovat kaiketi sellaiset.


      • Hande
        Uno kirjoitti:

        Tuli ostettua Meindlin Tunturihaukat. Tunturisus kengät on vissiin kalliimmat. Susissa tuo pintamateriaali on myös erilainen. Huonommatkin olis mulle riittänyt, mutta köyhällä ei oo varaa ostaa paskaa.

        Onneksi olkoon Uno, pidä jatkossakin tuo linja.
        Jos löydät itsellesesi sopivan tuotteen, osta pois,maksoi mitä maksoi, sitten unohda hinta :)
        Tietenkin vain jos raha ei ole pois esim. ruuasta
        tai muusta "tosi elämässä tärkeästä"


      • Juuso
        fani kirjoitti:

        Meindeleista ja HanVageista. Meindelit jo vuosia olleet käytössä ja edelleen kaikilta osin ehjät, jopa nauhat alkuperäiset, vaikka kenkiä on käytetty kesät talvet ja paljon. Ostin uudet ns. kovempipohjaiset, joissa kaikissa paremmissa malleissa oli korkeampi varsikin. Meindeleissa korkea varsi ei tuntunut hyvältä, mikä harmitti. HanVagissa varsi oli ehdottomasti paremmin muotoiltu ja kengän pohjakin "rullaa" mukavasti. Ostin myös sukkavaraa eli puolta numeroa suuremmat ja se puolinumeroa tuntuu todella paljolta myös leveyssuunnassa. Olen vasta pehmitellyt HanVageja, mutta kengän kärjistä on jo paloja irronnut, joten Meindelit näyttäisivät olevan laadullisesti paremmat.

        Itselläni on ollut Meidl Pamirit 15 vuotta eikä ole mennyt miksikään, pohja ei repsota ja pitää vettä, alkuperäiset nauhatkin vielä. Ainoa pikkupuute on ehkä, että saisi olla varpaille korkeussuunnassa enemmän tilaa. Pohjakin on jäykkä kuin mikä.


      • Jotain rajaa
        Juuso kirjoitti:

        Itselläni on ollut Meidl Pamirit 15 vuotta eikä ole mennyt miksikään, pohja ei repsota ja pitää vettä, alkuperäiset nauhatkin vielä. Ainoa pikkupuute on ehkä, että saisi olla varpaille korkeussuunnassa enemmän tilaa. Pohjakin on jäykkä kuin mikä.

        Tuota et usko itsekkään saatika kukaan muu


      • Jopi

        Hyvin ovat palvelleet Scarpa Ladakh GTX kengät.Ovat tukevat ja loistavasti "rullaavat"kyllä italian ihmiset kenkiä osaavat tehdä.


      • stanislav
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Tuota et usko itsekkään saatika kukaan muu

        Itselläni Pamirit kestivät tosi kovassa käytössä 8 vuotta, vieläkin ovat hyvät rupukengät, mutta eivät pidä enää vetta, saumat on parista kohtaa auki, suutarihan ne vois korjata, vaikkeikaan vedenpitäviksi. Uudet Meindlithan ne piti ostaa, nyt Island Pro -malli. Alkuun tuntuu himpun verran liian jäykiltä Islandien jälkeen.


    • kokeillut

      viisas päätös sinulta jättää haltin hikerit ostamatta. Itsellä oli kyseiet kengät, mutta ensimmäisenä talvena, kun olin vaeltamassa, molemmista kengistä katkesi pohjat. Lähetin tehtaalle, jotta saisin korvauksena uudet kengät, mutta vastaus oli tyly. Kenkiä on käytetty väärin!!! olin kuulemma hajoittanut kengät tahallani. en tiedä kuinka kenkiä olisi pitänyt käyttää, mikäli ne ois takuuseen saanut. silloin päätin, et mun puolesta haltin tuotteet saa olla ja vaihdoin kengät meindeliin, enkä ole katunut päätöstäni. Kengät olivat kyllä arvokkaammat, mutta myös kenkien käyttömukavuus on luksusluokkaa. ja korvaavat varmasti, jos kengät rikkoutuvat.

    • mattireinoesapetteri

      Aivan sairhaan hyvät kengät, pakunat siis! 11 vuotta oon vaeltanu ja vielä pelittää. Ehkä justhin siksi jo huollan ennen ja jälkeen reissun. Vaellus per vuosi tahilla suurinpiirtein. Jos näitä vielä myytäs ostasin 4 paria loppuelämäksi. Kaikestaki huolimatta joka jätkällä pitäs olla aina teippiä ja rautalankaa jos tossut jotenki vaurioituu. Ja tuo meindelin ylivertasuus kengissä on hyvää markkinointia, kyllä ne neki valskaa jo 100 kilsaa paahtaapi kanervikossa. Kalvothan niissä hajoaa. Ei ne kestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe