Tulen hulluksi vatsavaivojen vuoksi

Kiitos jos vastaat!

Mahaa polttaa, juilii, pakottaa, puristaa ja tekee vaikka mitä. Kipu on terävää,tylppää,puristavaa, polttavaa, välillä tykyttääkin mahassa erityisesti navan seudulla.Oireet tuntuvat ylhäällä ja alhaalla ja keskellä,välillä kaikkialla yhtäaikaa,välillä yhdessä kohdin joka voi olla missä vain, ei liity ruokailuun eikä mihinkään. Kauhea pelko että jotain vakavaa, elämänilo menee tämän vuoksi :(

Vuosien saatossa mahaa on tähystetty, ultrattu, viipalekuvattu ja kaikkea, mitään ei ole löytynyt.Ei helpota ulostaminen. Kun tuntuu ettei tämä liity mihinkään! Tosin erittäin kova ahdistus, masennus on päällä, mutta on jo alkanut tuntumaan että ne johtuvatkin mahan oireilusta.

Luen netistä jatkuvasti kauhukertomuksia mitä on löytynyt mahan oireilujen taustoilta. Olen huomannut että yleensä ihmisillä kivut ja tuntemukset ovat johdonmukaisia,esim.kipu ruokailun jälkeen, ulostaminen helpottaa jne,mutta minulla ei ole mitään säännönmukaisuutta tässä.

On hetkiä jolloin mahassa ei ole mitään tuntemuksia ja silloin olo on muutenkin hyvä ja mieli ilostuu heti, silloin jaksaa puuhailla olla iloinen, ajattelee että ehkä tämä ei olekkaan vakavaa.Sitten taas...kauhukuvat täyttää mielen :( Olen vähän yli nelikymppinen ja muutama vuosi sitten viimeksi tutkittu.Tällä kertaa vaivat kestäneet joitain kuukausia. Gynen puoli tutkittu ja ultrattu n.puoli vuotta sitten.

Välillä myös varsinkin liikkuessa oikeassa kyljessä tuntuu terävä kipu, joka saattaa laskeutua siitä alemmaksi ja muuttua puristavaksi :(

Löytyykö kohtalotovereita,ennenkaikkea sellaisia joilla on samantyyppistä mutta ei vakavaa, vai olenko ainoa. Tämä tosiaan vie ilon kaikesta :( Voisiko tämä kuitenkin olla mielialaan liittyvää?

294

31081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ibsibs

      Heippa!

      Itselläni tosin on todettu ärtynyt suoli, mutta oireet ovat melko moninaisia ja melko kuvailemasi kaltaisia. Kipua tuntuu välillä missä sattuu ja miten sattuu. Välillä polttaa, välillä pistää, välillä tuntuu painetta ja puristaa. Itsellä nimenomaan jännitys, stressi, ahdistus ja pelot vaikuttavat suoraan vatsan oireisiin. Rentona päivänä maha ei ole kipeä erityisemmin, mutta jos ahdistuu tai jännittyy jostain asiasta niin maha on aivan tajuttoman kipeä.

      Itseltä myös vaikka mitä tutkittu, mitään ei olla löydetty, joten diagnoosiksi jäi ärtynyt suoli. Itsellä vaivaan tosin auttaa ulostaminen ja ruokavalio. On toki päiviä, kun tuntuu ettei noista olisi mitään hyötyä, mutta kun miettii pidemmältä ajalta oloaan niin on se olo parantunut nyt viimeisen vuoden aikana.

      Itse sain lopulta oikeasti apua homeopatiasta. Yksikään lääkäri ei ole kymmeneen vuoteen minua osannut tämän vatsakivun kanssa auttaa, homeopaatti pystyi heti ensimmäisellä käynnillä saamaan kivut pois. Suosittelen todella kääntymistä homeopatian piiriin, kun selkeästi lääketiede ei voi sinua auttaa, niinkuin ei minuakaan.

      • raakkuna1

        Olen varmuudella Suomen tunnetuin selvänäkijä, ja haluan kertoa että tähystyksen suorittanut Lääkäri ei ole osannut määritellä laajentuneen umpisuolesi tilannetta oikein. Joten kehoitan sinua kääntymään paremman Lääkärin puoleen, ja esittämään että sinulla on laajentunut umpisuoli, ja kunhan saat asiallisen diaknoosin, niin sen mukaisen toimenpiteen laatu on aina umpisuolen leikkaus, joka sinänsä on hyvin nopea ja vaivaton toimenpide, ja pääset helposti kivuistasi.


      • ota iisisti elämässä
        raakkuna1 kirjoitti:

        Olen varmuudella Suomen tunnetuin selvänäkijä, ja haluan kertoa että tähystyksen suorittanut Lääkäri ei ole osannut määritellä laajentuneen umpisuolesi tilannetta oikein. Joten kehoitan sinua kääntymään paremman Lääkärin puoleen, ja esittämään että sinulla on laajentunut umpisuoli, ja kunhan saat asiallisen diaknoosin, niin sen mukaisen toimenpiteen laatu on aina umpisuolen leikkaus, joka sinänsä on hyvin nopea ja vaivaton toimenpide, ja pääset helposti kivuistasi.

        Umpisuoli ei oireile, vaan kyseessä on umpilisäke, joka yleensä tulehtuu ja oireilee, mutta jos se oireilee, niin kiireellä lääkäriin ja edessä leikkaus.

        Toisekseen aloittajan oireilu on kroonista oireilua.

        Itse lähtisin liikkeelle siitä, että tarkkailisin ruokavaliotani eli mitkä ruuat ärsyttävät vatsaa tai suolistoa ja jättäisin pois sellaiset ruuat, jotka aiheuttavat enemmän oireita.

        Kyseessä voi olla myös allerginen reaktio esimerkiksi maitosokerille tai lehmästä tehdyille tuotteille.

        Oikean puolen kipu johtuu usein myös siitä, ettei esimerkiksi rasvaisen ruuan jälkeen sappi pysty supistumaan kunnolla, vaan se alkaa oireilla aloituksessa kerrotulla tavalla ja kipu voi olla tosi kova.

        Myös munuaisista irtoavat kivet voivat tehdä kyseessä olevia kiputiloja kulkeutuessaan munuaisista virtsanjohtimia pitkin virtsarakkoon.

        Jos sinulle on tehty leikkauksia ylä- tai alavatsan alueelle, niin leikkauksista jääneet kiinnikkeet aiheuttavat epämäärisiä kipuoireita.

        Toiset ihmiset ovat erittäin herkkiä reagoimaan vatsallaan kaikkeen mahdolliseen, mitä elämässä tapahtuu, jolloin vatsahermot aiheuttavat psyykkisen oireilun fyysisenä vaivana ja vatsakipuiluna.

        Syitä on siis monenlaisia, ja koska kaikki tutkimukset on tehty, eikä mitään löydetty, eivätkä kivut ole kuolemaksi, niin kannattaa elää huoletta ja mitään murehtimatta.

        Tuntuuko kipu vain silloin, kun muistat sen???


      • plasebo auttaa?

        http://www.skepsis.fi/jutut/toimiiko.html

        "Kuten kansanomaisessa lääkinnässä usein, selitetään homeopatiassa oireiden hoidon alussa pahenevan. Tämä on homeopatian mukaan osoitus lääkkeen tehon alkamisesta. Tulkinta on lääketieteellisesti perusteeton ja tuo vaaroja tilanteissa, jossa oireiden paheneminen olisi tulkittava merkiksi kiireellisen, tehokkaan hoidon tarpeesta.

        Hahnemann väitti homeopatian pystyvän parantamaan kaikki taudit. Kuitenkin homeopaattinen hoito näyttää vaikuttavan parhaiten sairauksissa, jotka ovat voimakkaimmin ”subjektiivisia”, kuten kivut ja säryt. Tämä tukee käsitystä, että varsinaista spesifiä vaikutusta ei homeopatialla ole ollenkaan, vaan ennakko-odotukset hoidon vaikutuksista saavat subjektiivisen sairauskokemuksen lievittymään tai jopa häviämään.

        Homeopaattisella hoidolla voi olla vaikutusta psykosomaattisen mekanismin (mielentilan vaikutukset hormonaalisen, hermostollisen ja immunologisen järjestelmän toimintaan) kautta kuten kaikella muullakin hoidolla. Plasebo- eli lumevaikutukseen viittaa vahvasti mm. se, että eräiden koetulosten perusteella homeopaattisen valmisteen vaikutuksen suuruus ei ole riippuvainen käytetyn potenssin suuresta vastoin homeopatian dynamisointiperiaatetta vaan vaikutukseen näyttää riittävän homeopaattiseksi nimetyn valmisteen käyttö sinänsä (19).

        Plasebovaikutusta korostaa asiakaskunnan voimakas valikoituminen homeopatiaan myönteisesti asennoituviin. Heillä kielteinen asennoituminen viralliseen lääkintään saattaa jopa aiheuttaa kielteistä, ns. nosebo-vaikutusta lääketieteen mukaisesti annetussa hoidossa. Tällöin näillä henkilöillä homeopaattisen hoidon plasebovaikutuksen ja lääketieteeseen liittyvän nosebovaikutuksen erotus saattaa olla huomattavan suuri."


      • Otan osaa

        Kyllä olet kiusoihin vatsasi tähden jotunut ja olkoonpa vaiva mikä tahansa ihmisessä kyllin vakava niin kyllä se vie elän ilon. Olen ihan maallikko lääkinnällisissä asioissa ja en siksi voi mitään lääkintä keinoa sinulle neuvoa. Mutta olen kuullut ja monasti nähnyt, että on ihmisiä jotka on niin herkkä vatsaisia, että he ikään kuin ajattelevat vatsallaan. Jos joku asia huolestuttaa tai hermostuttaa niin he tuntevat sen heti vatsassaan kipu tuntemuksena. Voisiko olla näin, että juuri sinä olisit oikein huippu herkkä vatsainen. Voisiko nuo ikävät kivut johtua juuri siitä, että sinun vatsa hermosi reagoivat kaikkeen mitä koet jotain ikävää kuten tämä sinun vatsa vaivasi on. Nämä Herkkä vatsaiset voivat saada sitten muitakin vatsaan liittyviä sairauksia kuten vatsa haavan. En haluasi saattaa sinua enää enemmän huolestumaan tästä vaivastasi, mutta on mahdollista että olet tämän huolesi kanssa, jonkinlaisessa noidan kehässä, kun kaikenlaiset huolet ja stressi lisäävät herkkä vatsaisten vaivoja ja pahoin vointia.
        Uskon Jumalaan ja voin kai ainakin rukoilla puolestasi, että JUmala ottaisi tämän vaivan sinusta pois. Voisit itsekkin rukoilla vaivasi tähden. JUmala tuntee kuitenkin meidät paremmin kuin kukaan lääkäri tai itse tunnemme itsemme. Hän varmasti tietää ja tuntee sinut ja vaivasi sekä sen millaista tekoa olet. ei ole sairautta jota Jumala ei voisi niin tahtoessaan parantaa, Koeta kääntyä hänen puoleensa vaivasi kanssa. Jumalan siunausta sinulle.


      • IIK2
        ota iisisti elämässä kirjoitti:

        Umpisuoli ei oireile, vaan kyseessä on umpilisäke, joka yleensä tulehtuu ja oireilee, mutta jos se oireilee, niin kiireellä lääkäriin ja edessä leikkaus.

        Toisekseen aloittajan oireilu on kroonista oireilua.

        Itse lähtisin liikkeelle siitä, että tarkkailisin ruokavaliotani eli mitkä ruuat ärsyttävät vatsaa tai suolistoa ja jättäisin pois sellaiset ruuat, jotka aiheuttavat enemmän oireita.

        Kyseessä voi olla myös allerginen reaktio esimerkiksi maitosokerille tai lehmästä tehdyille tuotteille.

        Oikean puolen kipu johtuu usein myös siitä, ettei esimerkiksi rasvaisen ruuan jälkeen sappi pysty supistumaan kunnolla, vaan se alkaa oireilla aloituksessa kerrotulla tavalla ja kipu voi olla tosi kova.

        Myös munuaisista irtoavat kivet voivat tehdä kyseessä olevia kiputiloja kulkeutuessaan munuaisista virtsanjohtimia pitkin virtsarakkoon.

        Jos sinulle on tehty leikkauksia ylä- tai alavatsan alueelle, niin leikkauksista jääneet kiinnikkeet aiheuttavat epämäärisiä kipuoireita.

        Toiset ihmiset ovat erittäin herkkiä reagoimaan vatsallaan kaikkeen mahdolliseen, mitä elämässä tapahtuu, jolloin vatsahermot aiheuttavat psyykkisen oireilun fyysisenä vaivana ja vatsakipuiluna.

        Syitä on siis monenlaisia, ja koska kaikki tutkimukset on tehty, eikä mitään löydetty, eivätkä kivut ole kuolemaksi, niin kannattaa elää huoletta ja mitään murehtimatta.

        Tuntuuko kipu vain silloin, kun muistat sen???

        VOISI OLLA KELIKKIA, TAI DIVERTIKULIITEJÄ EILI UMPIPUSSEJA TÄHYSTYKSIIN MARRS PITÄÄ TUTKIA VAIHTOJA ON PALJO................


      • mies35stadista
        raakkuna1 kirjoitti:

        Olen varmuudella Suomen tunnetuin selvänäkijä, ja haluan kertoa että tähystyksen suorittanut Lääkäri ei ole osannut määritellä laajentuneen umpisuolesi tilannetta oikein. Joten kehoitan sinua kääntymään paremman Lääkärin puoleen, ja esittämään että sinulla on laajentunut umpisuoli, ja kunhan saat asiallisen diaknoosin, niin sen mukaisen toimenpiteen laatu on aina umpisuolen leikkaus, joka sinänsä on hyvin nopea ja vaivaton toimenpide, ja pääset helposti kivuistasi.

        Minäkin olen selvänäkijä ja näen, että sinä et ole selvänäkijä :-))


      • Anonyymi

        Minkäänlaista hoitoa tarjosi? Onko mahdollista saada hänen yhteystiedot?


    • alkup.

      Hei ja kiitos viestistä! Minä katselin muutama päivä sitten homeopaattisia tippoja luontaistuotekaupasta, myyjä esitteli kansiosta millaisiin vaivoihin ne vatsalle tarkoitetut on, mutten ostanut vielä koska halusin ensin lukea tietoa homeopatiasta.

      Eilen oli kivaa tekemistä illalla ja mahaankaan ei sattunut, taisin unohtaa koko mahan...nyt aamulla maha jyskyttää, ikäänkuin olisi ärtynyt ja tykyttää.Mullekkin on annettu tuo ibs diagnoosi joskus ja joskus lääkäri puhui hiivasyndroomasta mitä ihmettelen koska kyseessä oli kuitenkin erikoislääkäri yliop.sairaalassa.

      Sain ison nivaskan luettavaa silloin,siitäkin on 10 vuotta mutten ole mitään ruoka juttuja kokeillut koska niillä ei ole yhteyttä mielestäni tähän.

      En tiedä tosiaankaan johtuuko erittäin ahdistunut mieleni nyt tästä mahasta vai onko se toisinpäin, tätä stressiä on ollut pidemmän aikaa ja nyt pari kk on mahakivut olleet hallitsevina.

      Ehkä katson jonkin aikaa vielä ja pyydän ainakin helicobakteeritestin, koska nämä vaivat sopii siihen,tosin nämä sopii mihin vaan.

      Olo on muutenkin jotenkin heikko tai jotain mutta on tässä ollut paineitakin, valtavia paineita.Kun osaisi olla maalailematta niitä kauhukuvia ja murehtimatta sellaista mitä ei edes ole, mutta kun en saa selvää tästä oravanpyörästä, onko kipu syy vai seuraus mielialaan :( Kuitenkin kuten kirjoitin, tällä kertaa tämä stressi on kestänyt pitkään ja alkoi muusta kuin kivusta.

      Onneksi sentään välillä on edes illan tai päivän niin ettei kipua ja tuntemuksia ole, nytkään ei vielä ole tältä aamulta kipua, tosin tuo levoton olo tai ärtynyt tykytys vatsan alueella tuntuu inhottavalle.

      Ompa ihana että sinä olet saanut avun homeopatiasta! Mä olen jotenkin skeptinen mutta pää-asia että apu on sinulle tullut.Täytyy perehtyä enemmän tuohon homeopatiaan, siitäkin ollaan niin montaa mieltä.

      • Olyvia

        Ruokavaliolla on yhteyttä ihan kaikkeen, mitä elimistössäsi tapahtuu. Tuntuu ihan käsittämättömältä, että vaikka kärsit vatsakivuista et ole ottanut selvää, miten voisit ruokavaliolla auttaa asiaa. Koskaan ei ole liian myöhäistä.


      • Asiaan tutustunut

        Hyvä lähimmäinen!

        Ei homeopatia ihan noin vaan toimi, että menet ostelemaan päättelemiäsi tippoja omin päin. Jos haluat homeopaattista apua vaivaasi, etsi käsiisi pätevä homeopaatti.

        Netistä löytää koulutettujen homeopaattien yhteystietoja ja listauksia.

        Homeopaatti keskustelee kanssasi ja kartóittaa monipuolisesti tilanteesi ja kipusi ja sen perusteella antaa tai nimeää sopivat valmisteet.
        Ominpäin ostelet varmaan vääriä aineita vaivaasi.


      • luomumamma

        Oletko kokeillut maitotuotteiden jättämistä pois ruokavaliosta kokonaan tai edes homogenoitujen maitotuotteiden?
        Tutustu tähän sivustoon, ehkä sieltä löytyy apua:
        http://maitotauti.com/

        Itselleni homogenoidut maitotuotteet aiheuttavat käsiin turvotusta, kutinaa ja vesikelloja. Minä oireilen niin, ehkä sinä oireilet vatsallasi?


      • joskipuonkova
        luomumamma kirjoitti:

        Oletko kokeillut maitotuotteiden jättämistä pois ruokavaliosta kokonaan tai edes homogenoitujen maitotuotteiden?
        Tutustu tähän sivustoon, ehkä sieltä löytyy apua:
        http://maitotauti.com/

        Itselleni homogenoidut maitotuotteet aiheuttavat käsiin turvotusta, kutinaa ja vesikelloja. Minä oireilen niin, ehkä sinä oireilet vatsallasi?

        Kannattaa kokeilla kaikkea...Maitotuotteiden pois jättämistä kannattaa testata.. Samoin suosittelisin vain vähän hiilihydraatteja sisältävän ruokavalion kokeilua... Kokeileppa vaikkapa viikko ilman, pastaa, perunaa,riisiä ja viljatuotteita sekä sokeria....


    • te jolla on

      ärtynyt suoli niin on teillä kipua vain yhdessä kohtaa vatsaa?minulla on kipukohta enimmäkseen oikealla puolella yhdessä samassa kohtaa tai välillä se siirtyy hiukan alemmaksi,voisikohan se olla ärtynyttä suolta? kaikki muut kyllä on ,jatkuva turvotus,löysät ja välillä limaiset ulosteet ,suolen toiminta muuttunut,kipu on jatkuvaa ja helpottaa kun nousen seisomaan

      • colitis1

        Mulla on krooninen paksusuolen tulehdus CU ja silloin, kun suoli on huonommassa kunnossa, tulee noita limaisia ulosteita ja on kipua siinä tulehtuneessa kohdassa. Verta tulee ulosteen mukana vasta, kun suoli on kunnolla tulehtunut.


    • alkup.

      Niinkuin voit lukea minun kirjoituksesta,kipua on joka paikassa, mutta ärstynyt suoli voi oireilla hyvin monella tapaa,

      Nyt join kahvit ja jo vain alkoi polttaa ylös keskelle. Ja mulla ei ole ripulia tms,tai joskus on mut ei mitenkään hallitsevana. Voi sulla olla ärtynynyttä suolta noilla oireilla, voi olla muutakii. On myös yleistä että on yhtäaikaa dyspepsia oireita eli ylämahan ja alapuolen oireilua eli koko kanava oireilee.

      Itse oisin varmaan helpottunut jos ois niin selkeetä että ois ripulia ja helpottais kun ulostaa jne.Ainiin onhan mulla ollut vuosien mittaa ummetusta ja papanamaisia ulosteita...huoh,mitäpä mulla ei ois ollu :(

      Miten päästä tästä karmeesta pelosta, psykiatrille vissiin mentävä :(

      • Divertikkelitautiko

        Minulla oli myös ihmeelinen vatsakipu vasemmalla puolella. Tulehdusarvot heitteli ja antibiottia sain vaivoihin 2 vuotta. Kukaan lääkäri ei ottanut minua tosissaan, kunnes korkea kuume ja järkyttävt kivut veivät minut Tays:n ensiapuun. CRP hipoi 200. Vihdoin alkoi tapahtua, kuvattiin, tähystettiin paksusuoli. Tuloksena erittäin paha divertikkelitauti. (Etsi googlelta tietoa tästä.) Pitkä tarina kohdallani, suolesta poistettiin tulehtuneet divertikkelipussukat katkaisemalla n. 30cm: pala pois.
        Iso leikkaus, tehtiin tähystyksellä. Nyt lähes oireeton jo yli 5 vuotta. Divertikkeleitä voi olla kenellä tahansa, joskus pysyvät oireettomina.


      • Jason102

        Hei, tää on ihan selvä juttu. Sun vatsavaivat aiheuttaa ärtynyt suoli, joka johtuu kahvista. Kahvi ärsyttää suolen pintaa ja saa aikaan juurikin kuvaamasi oireet, ripulia, ummetusta, ilmavaivoja, erilaisia epämääräisiä kipuja, jne.

        Kokeile lopettaa kahvin juonti kokonaan. Suolen rauhoittamiseksi keitä 10 min ajan kattilassa vedessä pellavansiemeniä niin, että niistä tulee ulosläpinäkyvä "lima". Lisää keitokseen kaurapuurohiutaleita ja keitä toiset 10 minuuttia. Puuron pitää olla tämänkin jälkeen edelleen enemmän vellimäistä kuin kiinteää puuromaista, eli riittävästi vettä sekaan ja tarvittaessa keittämisen aikana lisää, jos alkaa kuivumaan liikaa.

        Pellavansiemen-kaurapuuroa pitää syödä 2-3 krt/pvä, eli aamulla ja illalla, ja jos mahdollista myös lounaalla. Puuro syödään vispikerman kanssa, jossa on riittävästi rasvaa ja joka edelleen auttaa suolea suojaavan kalvon muodostumisessa. Puurossa olevat pellavansiemenet kannattaa vielä erikseen huolellisesti pureskella, jolloin kaikki niiden sisältämä "lima" saadaan suolen suojaksi.

        Kuurin rinnalla tulee välttää muitakin tunnettuja suolta ärsyttäviä ruoka-aineita kuten alkoholi, sipuli, kaali, liiallinen sokeri ja keinomakeutetut virvoitusjuomat.

        Puurokuurin jälkeen vatsasi kestää taas jonkin aikaa normaalia ruokailua ja jopa ehkä kahvinkin juontia hetken aikaa.

        Lukisin mielelläni myöhemmin auttaako tämä sinua, joten eikun vain kauppaan ostoksille ja kokeilemaan sekä kirjoittamaan tuloksista.


    • Limakalvojen baktee-
      • Yks nauta vaan

        Maitohappobakteeri valmisteet on lähinnä vitsi. Valmisteessa on vain muutamia eri laatuja bakteereja kun taas suolisto tarvitsee mahdollisimman monipuolisesti kaikkia eri bakteereja. Niitä löytyy vain raakamaidosta. Raakamaidon eri bakteerien määrää ja kaupan valmisteita ei voi edes samana päivänä verrata.


      • Probi Mage
        Yks nauta vaan kirjoitti:

        Maitohappobakteeri valmisteet on lähinnä vitsi. Valmisteessa on vain muutamia eri laatuja bakteereja kun taas suolisto tarvitsee mahdollisimman monipuolisesti kaikkia eri bakteereja. Niitä löytyy vain raakamaidosta. Raakamaidon eri bakteerien määrää ja kaupan valmisteita ei voi edes samana päivänä verrata.

        Ne valmisteet, joissa on useita ns. maitohappobakteereita, eivät auta mitään. Mutta sain ystäväni kautta ruotsalaisen kirurgin neuvon, syödä Probi Magea. Se auttaa tosiaankin, maha voi paremmin, ja pienemmät tulehdukset lähtevät pois parin päivän kuluttua. Tilaan sitä Ruotsista, mutta sitä on kai Suomessakin, missä minä en ole.
        Kannattaa kokeilla.


      • Käyttökelpoisia hyö-
        Yks nauta vaan kirjoitti:

        Maitohappobakteeri valmisteet on lähinnä vitsi. Valmisteessa on vain muutamia eri laatuja bakteereja kun taas suolisto tarvitsee mahdollisimman monipuolisesti kaikkia eri bakteereja. Niitä löytyy vain raakamaidosta. Raakamaidon eri bakteerien määrää ja kaupan valmisteita ei voi edes samana päivänä verrata.

        tybakteerituotteita on vain 6 tuotetta 32.sta tuotteesta! 26-tuotetta on rahastusvitsejä!
        Tuossa 2-parasta:

        ..................jatkuu. Hoito:
        - Jos et ole käyttänyt aiemmin po bakteereita, niin käytä alkuun 2vuorokautta:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=24#Acidophilus_Forte
        Asidophilus Forte 1kapseli 2xvrk(=Tehosessio 60miljardia bakteeria).
        - Jos ripuli ei loppunut, niin käytä seuraavat 2vuorokautta:
        Asidophilus Forte 1kapseli 3xvrk(=Tehosessio 90miljardia bakteeria).
        - Jos ripuli ei loppunut vieläkään, niin sinun on otettava käyttöön kaikki kolme tärkeintä bakteeria:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=24#Asidophilus_plus
        Asidophilus plus 30kapselia 1xvrk(=Tehosessio 90miljardia bakteeria).
        - Jos olet käyttänyt aiemmin po bakteereita, niin käytä suoraan 90miljardia bakteeria(=Tehosessio90mrd bakteeria) kerralla 1xvrk!
        Mutta jos limakalvoille ei olekaan annettu hyviä/tarpeellisia maitohappobakteereita, niin:

        * Veri-ripuli (veri tulee haavautuneilta limakalvolta), johon s.............
        Kokonaan linkissä:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/#Vaihe_5._Nykyvitsaus__RIPULI_


        Allergia-ongelmia?
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/#Vaihe_3._Mutta_jos_et_pysty_kayttamaan_elainperäisia_hyotybakteereita_ollenkaan_maitojaamat_esimerkiksi_herkan anafylaksian__vakava_allerginen_reaktio__-__migreenin__tai_laktoosi-intoleranssin_-vaaran takia_


    • alkup.

      Alkuperäinen täällä...mulla on kauhea pelko!Äsken huomasin tipan kirkasta verta paperissa wc-käynnin yhteydessä vaikken edes ulostanut :( Lisäksi kerran pitkällä lenkillä ollessani housuihin oli tullut epäm.verituhrua.Nämä eivät siis tule etupuolelta.

      Tietääkseni ei ole pukamia, onko se nyt sitten menoa,todellakin tulen hulluksi tämän pelon vuoksi!!!! Kertokaa jos jollain ollut tuollaista,koskaan en ole kuullut!

      Ja aamulla tykytti alamaha :(((

      • Veri tulee haavautu-

        neilta limakalvolta ja on aina hälyttävä merkki limakalvojen tärkeimpien 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif probiootti-bakteereiden vakavasta puutteesta limakalvoilla!!!
        Älä leiki terveydelläsi!

        .........jatkuu.
        * Veri-ripuli (>>>>>>>>veri tulee haavautuneilta limakalvolta), johon saattaa liittyä ripulia edeltänyt antibiootti-kuuri:
        Kyseessä saattaa olla Clostridium difficile-bakteerin tuottaman toksiinin (myrkky) aiheuttama ripuli. Clostridium difficile tappaja-bakteeriin ei tehoa mikään antibiootti, vaan antibiootti ainoastaan pahentaa suoliston limakalvojen tilaa tappamalla hyviä/tarpeellisia Probiootti-bakteereita. Clostridium difficile tappaja-bakteerin kiinnittyminen/kasvu/lisääntyminen vaurioituneilla limakalvoilla voidaan estää ainoastaan kolmella tärkeimmällä Prob.bakteerilla! Luonnollisilla/elävillä Probiootti-bakteereilla ei ole yliannostuksen vaaraa, joten tilanteen vakavuudesta riippuen potilaalle voidaan antaa kymmeniä……satoja miljardeja mh-bakteereita/vrk! Jatkuu..........
        Kokonaan linkissä:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=43


    • peräpukamat vuotaa

      Viljat tai maitotuotteet pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      Raudan puute aiheuttaa anemiaa, josta kärsii noin 30% maailman väestöstä.

      Lisäksi C-vitamiinia ja D-vitamiinia tarvii purkista.

      C- ja D-vitamiinin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinin riittävä saanti on erittäin tärkeä mm. luustolle ja verisuoniterveydelle.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-100µg / vrk

    • alkup.

      Kyllä mä vitamiineja syön ja juuri loppu antibioottikuuri, siihenkään ei liittyny ripulia, maitohappobakteereja syön ja maha ainostaan nyt kuurin jälkeen toimii liukkaammin mutta se ei ole ripulia.

      Ja usein kyl pyyhkiessä verta tulee,joskus katsottu lääkärin vastaanotolla ja todettu peräsuolta ärtyneeksi.

      On tää kummallista, nytkin meni päivä niin nopeaan ettei ehtinyt tarkkailla vaivoja ja juuri nyt ei koske, ainoastaan täysi olo ruuan jälkeen...

      Sitä mietin että miten paljon tää mun pelko ja tarkkailu vaikuttaa, taustalla siis erittäin pitkäkestoinen stressi jne.

    • ibsibs

      Kyllä se mielenterveys ja sen tasapainon löytäminen on näiden mahavaivojen kanssa se yksi todella tärkeä asia. Itse olin aikaisemmin kamalan hermoheikko ja jännitin ihan kaikkea. Sain jo töihin tai kauppaan lähdöstä kamalan ahdistuksen, ja maha heitti volttia.

      Kyllä tässä saa vieläkin töitä tehdä että mieli pysyisi rauhallisena mutta suuresti on auttanut mm. jooga, hengitysharjoitukset, homeopaattiset lääkkeet, mielikuvaharjoittelu jne. Nykyään töihin tai kauppaan lähtö ei aiheuta mitään ongelmia, mutta yllätykselliset menot ja tapahtumat vähän saa kropan vielä sekaisin kun jotenkin säikyksi tässä on tullut. Hypnoositerapiaa olen miettinyt, että kokeilen seuraavaksi. En koe että mikään psykologin, psykiatrin tai vastaavan kanssa keskustelu auttaisi sinänsä mitään, koska olen pienen nuoruuteni juossut niissä "mitä kuuluu?" -keskustelutuokioissa, että koen ne aika hyödyttömiksi, jos todellista hoitoa ei tule. Pelkkä keskustelu ja avoimuus asian suhteen kun ei lopulta pitkälle vie. Ajattelun muuttamiseksi tarvitaan todellisia työkaluja ja harjoituksia, ei siihen pelkkä jauhaminen auta.

      Niin ja vielä tuosta veren tulosta ni itsellä ainakin on joskus, tosi harvoin tosin, myös samaa ongelmaa. Eli pyyhkiessä jää pieni kirkas tippa paperiin. Itsellä tosin tuo taitaa johtua ihan peräpukamista tai peräaukon ärtymisestä pyyhkiessä. Joskus jos on ollut maha tajuttoman kovalla ja on pitänyt monesti käydä asialla, niin näin voi käydä. Ei sinänsä kai ole vaarallista kuhan verta ei tule paljoa tai se ei ole tummaa. Toki aina nämäkin kannattaa tarkistuttaa lääkäriltä. Oikean ruokavalion myötä tosin tuokin vaiva jäänyt itseltä nyt kokonaan pois. :)

    • Minä vaan

      Suosittelen käyntiä bioresonanssiterapiassa...moni in saanut sieltä apua "omituisiin" vatsavaivoihin juostuaan vaivojenssa kanssa ensin kaikki seutukunnan lääkärit ja kokeiltuaan kaikkia "konsteja" maan ja taivaan väliltä.

    • ibsibs

      Taisi olla muuten juuri tuota bioresonanssiterapiaa mitä mullekin on tehty aina homeopaatilla käydessäni. Auttanut minua ainakin tosi paljon vatsavaivojen kanssa ja muissakin vaivoissa. Suositelen myös kokeilemaan jos tällainen luontaishoito kiinnostaa. :)

    • Huoh66

      Minulla on syyskuun alusta saakka ollut omituista ovulaatiokivun tyyppistä polttelevaa kipua oikealla alavatsalla. On gyne tutkinut ja ultrannut kaksi kertaa, alavatsan ultra tehty, samoin alaselän röntgen, keliakia ja helikobakteeri testattu, normiverikokeet otettu, lääkärit painelleet vatsaa, tuseerattu, ulosteen veri testattu labrassa. Eikä missään mitään poikkeavaa! Hienoa tietty, että ei ole löytynyt mitään, mutta kun tuo kipu jatkuu. Ei ole yhtä paha kuin alkaessaan, ei esiinny joka päivä, tuossa oli jopa viikko ettei sattunut ollenkaan.

      Selässäni ilmeni sitä sun tätä pientä, tosin kipua selittävänä ainoastaan lievä skolioosi. Ainoa, mistä tähän on vähän tullut apua on kiropraktiikka. Nyt on lähete alaselän fysikaaliseen hoitoon, saa nähdä onko apua. Seuraavaksi olen ajatellut minäkin kääntyä homeopaatin puoleen ja/tai ottaa akupunktiota.

      Mulla on monta vuotta ollut aikamoista stressiä ja syksyisin lähes aina jotain mahavaivaa - muina vuodenaikoina ei. JOten mietin, että mulla tämä saattaa liittyä hyvinkin stressiin ja siihen että se on jatkuvaa ja kesäisin vähän erilaista kuin muulloin. Myös kun on mielekästä tekemistä ei kipua joko ole tai en vain kiinnitä siihen huomiota...

      Mutta kohtalotoveri siis täälläkin.

    • Endometrioosia?

      Onko endometrioosi poissuljettu ihan varmasti?

    • alkup.

      Nyt on sitten kattavat verikokeet otettu ja helico.Verikokeista sain vastaukset, kaikki kunnossa, helico ei ole vielä tullut. Joten täytyyhän tän olla jotain tosi pahaa kun ei kokeet paljastaneet mitään tulehdusta tms lievempää.

      Kipukin on muuttunut säryksi ja vielä enemmän ympäri mahaa, samoin täyden tunne ja turvotustakin on :( Ihan kauhea stressi tämän vuoksi, vie niin kovin ilon ettei jaksa tehdäkkään mitään,ei huvita ja jaksa.

      Eilen illalla ja tänä aamuna oli jo pois tai lievempänä tuo kipu mutta sieltähän se taas tuli äsken ja hieman parempi mieli veti täyteen synkkyyteen.Tekisi mieli vain vetää peito korviin :(

      Jouduin illalla ottamaan rauhoittavaa lääkettä joka määrätty jännitysniskaan kun olin niin toivoton kivun kanssa ja sen jälkeen se kipu helpotti, outoa.

      Kirjoitelkaa,tuntuu että kellään ei ole tällaista tai siis useimmilla painottuu suolistovaivoihin siis ripuliin jne ja selkee syy-seuraus toisin kuin mulla.

      • pimpulapampula3

        MOI,KUULE MULLAKIN ON HÄIKKÄÄ MAHAN KANS,MUT EI VARMAAN NOIN PAHAA.MÄ OON RUVENNU MIETTII,ONKO MUN PÄÄSSÄ VIKAA.MÄ OTAN MYÖS VÄLILLÄ RAUHOITTAVAN.SE HELPOTTAA.MÄ OON ALKOHOLISTI,NIIN NE RAUHOITTAVAT VÄHÄN ON SIIHEN VAIVAAN.OON KYL OLLU JO YLI 3V RAITTIINA.TOIVOTAN SULLE KAIKKEE HYVÄÄ


    • pierumaisteri

      Sama vaiva. Maha mouruaa teki mitä teki. Tätä on kestänyt vuosikymmeniä. Nytkin valvon ja kohta varmaan tukehdun omiin pieruihin. Kaalta ei,Hernekeittoa ja pullaa ei. Visiblin lisäsi pas..n ja pierun tuotantoa. Rela tipat, no joo..ei juuri vaikutusta. Suolisto toisinaan aivan eloton. Toisinaan taas kuin tulivuori. Pahinta on, että töissä joutuu paljon istumaan kokouksissa. P-silmä meinaa revetä kun joutuu pitämään ettei pieru pääse. Sitten kun paineet kasvaa peli on menetetty. On lähdettävä vaikka mikä tilanne on päällä. Ihmettelen että ei vielä ole äänipieru päässyt kun kerran julkisessa tilaisuudessa. Kauhulla odotan. Joulun alla meinasi jouluaterialla päästä. Huh huh miten olin helpottunut kun sain vedettyä takaisin vaikka panos oli jo piipussa. Olen joskus hautonut vatsaa kuumalla vesipullolla. Se rauhoittaa. Et ole yksin:(

      • keliakia2

        Käyppä lääkärissä vaatimassa keliakia verikoe testi ei maksa vaivaa jos on se loppuu meinaa mouruaminen ja pieriminen siihen :)


      • Prut

      • hevat
        keliakia2 kirjoitti:

        Käyppä lääkärissä vaatimassa keliakia verikoe testi ei maksa vaivaa jos on se loppuu meinaa mouruaminen ja pieriminen siihen :)

        Meikää ei ole auttanut , keliakiakin löytyi vihdoin50 vuotiaana,mutta ,koerjaantunut
        tilanne ei , vaikka säännöllisesti olen ,jopa tähystetty on kunnossa suoli ,lääkäri sanoi olet syönyt ohjeiden mikaan kaikki ok.Vaivat ei lopu onneksi olen jo eläke mummo,mutta sosiaallinene elämä on jäänyt.En uskalla hautajaisii,häihin,synttäreille mennä. olen 4seinän sisällä kotona,joskus piipahtanut lääkärillä,apua särkyyn ja
        jopa alkaa mielenterveys horjua. Ruokaa alas ei mene paljon,koska jokakerran ,kun jotain suuhuni panen ,TUSKAT ON SAATANAMOISET.olen 74v ---39kg painan.


      • HCL

        Nimim. Pierumaisteri. Unohdat että pierua ei koskaan tule pidätellä. Antaa mennä vain. Pidättelyyn voi jopa kuolla tai ainakin vaivat jatkuvat. Vaihda kotona tehtävään etätyöhön ellei muuten onnistu.


      • pierumaisteri
        keliakia2 kirjoitti:

        Käyppä lääkärissä vaatimassa keliakia verikoe testi ei maksa vaivaa jos on se loppuu meinaa mouruaminen ja pieriminen siihen :)

        Kävin testissä, ei ollut keliakia.


    • alkup.

      Minullaei ole ripulivaivaa...nyt sain tietää että helicokin negat ja kaikki verikokeet siis ok.Eli taitaa olla vakavampaa kun ei noissa kokeissa mitään tavallista näy :( Ei kai ne vakavat näy poikkeavina verikokeissa,ainakin joka puolelta pistää silmään jutut esim "sukulaisellani olivat veriarvot täysin normaalit, silti löytyi se pahin ja kuoli kuukaudessa". Masentaa!!!!!!!!!!! :(

      • pierumaisteri

        Elähän hättäile. Ei kannata liikaa googlettaa. Luota lääkäriin. Ihminen ajattelee usein pahinta mahdollista tautia. Netti ruokkii tätä. Muistatko juoda vettä tarpeeksi? Kokeile myös olla päivä vähemmällä ruoalla ja juoda paljon. Tämä on joskus auttanut minua. Mutta ei saa liikaa miettiä omia kehon toimintoja. Entä muistatko hengittää oikein. Voisit kokeilla myös vyöhyketetapiaa. Itse osaan antaa sitä itselleni. Vielä sekottaisin pakkaa sen verran, että minulla on todettu hevosenkenkä munuainen joka on ainakin osasyyllinen kipuihin. Onko sinulta poissuljettu se vaihtoehto? Sitten vielä yksi asia. Burana on tuju lääke vatsalleni. Syötkö itse? Sinuna kokeilisin litalginia. Helpottaa kouristelua. Kirjotteleppa miten lähtee menemään. Tsemppiä.


      • pierumaisteri

        Tulipahan vielä mieleen sellainen asia, että oletko ajatellut josko selän vaivat heijastelevat vatsaan. Minulla tällaista häikkää tekee kun selässä on välilevyn pullistumia.


    • alkup.

      Minulla on ultrattu ja magneettikuvattu ja tietokonekuvattu maha niin monesti että poikkeavuudet ois kyllä tulleet esille.Tosin ei lähivuosina ole kuvailtu,taitaa olla 4 vuotta sitten tai kolme viimeksi. Se tässä on kun mikään ei tunnu auttavan ruokavalio tms,maha elelee omaa elämäänsä kipuiluineen huolimatta mistään :( Nyt aamulla heräsin kauheaan poltteeseen kurkussa ja mahaa polttaa, että kyllä se kuitenkaan ei hyvääkään tee uudenvuodenmässäys. Mutta joskus ikäänkuin ruokailu helpottaisi,joskus taas pahentaa ja joskus ei mitään väliä millään, samanlaista on.

      Mutta yleensäottaen ei mitään syy-seuraussuhdetta tunnu olevan. Kireähän olen kuin viulunkieli ja varmasti hengitän pinnallisesti välillä.

      Selkäsyitäkin olen ajatellut, mutta kyllä tää selkeesti mahaa on...paitsi alamahakipu, silloin sanoi gynekologikin että siltä puolelta ei löydy häikkää ja kertoi jonkin potilaansa poteneen mahaansa joka osoittautui seläksi.

      Pitää odotella onko se seuraavaksi ultrauksen paikka taas ja yrittää olla ajattelematta koko ajan pahinta vaikka kyllä tää ilon vie :( Ja uutta vaan tulee siis kurkun polte ja turvotustakin ilmenee ja täyteläisyyden tunnetta mahassa :(

      Kiitos kommenteista! Totta on että netti ruokkii vilkkaasti mielikuvitusta! Kun osaisi jotenkin ulkoistaa asian eikä antaisi kipuajatusten ja kauhuajatusten hallita koko elämää.

      • pierumaisteri

        Kun tässä olen paljon kärsinyt vatsaongelmista ja kaikkea kokeillut kerron taas yhden asian jota voisit miettiä. Miten sinulla pelaa sapen tuotanto. Voisiko olla sappiperäisiä vaivoja. Itse te in sapen ja maksan luonnollisen puhdistuksen. Ohje löytyy lootuskirjat.fi sivuilta kohdasta maksan puhdistus. Kokemuksesta voin sanoa että auttoi. Yllättävän monesti sapen tuotanto häiriintynyt ja ruoka ei siksi sula. Voin kirjoittaa tästä kokemuksesta enemmänkin jos haluat.


      • gurehgieh

        Turhaan pelkäät että olisi mitään kuoleman vakavaa menossa. Jos sinulla olisi oikeasti jokin kuolettava sairaus, olisit varmasti jo paskonut verta ja et pystyisi elämään elämääsi tätäkään määrää, vaan olisit sairaalassa jo. Luottaisin kuitenkin, että lääkäreiden tekemissä tutkimuksissa olisivat kaikki vakavemmat aiheuttajat jo saatu selville. Taitaa olla kyse vain mahahapoista ja väärästä ruokavaliosta. Tunnen itse erään ihmisen ketä oksentaa ja ripuloi miltein päivittäin ja tietää että asia johtuu erittäin huonosta ruokavaliosta ja syömistottumuksista, mutta ei halua muuttaa syömisiään mitenkään.


      • Juke78.

        No nämä ovat aina vähän niitä asioita, että oikein kukaan ei osaa neuvoa ja sanoa kuin stereotypioita ja omia kokemuksiaan. Mutta pääpointtihan on aina hommassa se, että poissulkeminen on se olennaisin juttu vaikka syytä ei löydykään -tällöinhän tosin useimmiten laitetaan merkinnäksi: "Toiminnallinen, hoito ja elämäntavat oireiden ja havaintojen mukaan".

        Jos nyt oman tarinani ytimekkäästi tässä sanon niin ikää karvan vajaa 34 miespuolisena ja vatsa myös arka alue tuosta n. 16-17 vuotiaasta asti. Tähystyksiä lukuisia kontrolliluonteisesti "varmuuden vuoksi" kun vaivaa oli ja kaikkea muutakin oheista kuvausta ja verikoetta. Ei siellä koskaan mitään löytynyt. No sitten tuossa 2000-luvun taitteessa tuli jokin vähän oudoksi jääny homma eli pitkän flunssan jälkeen oli vajaa pari vuotta jatkuvaa lämpöä ja sen sellaista infektio-oiretta. Vatsan ohessa myös sitäkin selviteltiin paljon, mutta sitten jatkuva lämpöily loppui, joskin tähän päivään asti on jäänyt erittäin toistuvat infektiot ja oikeastaan kroonisena tilana on jatkuva jokin (yleensä kurkku - keuhkotie -alue infektio päällä. Joskin raja on noussut todella korkeaksi olla edes sairaslomalla töistä, ei tähän mikään auta. Kyllä jos joskus voi sanoa että kaikki on kokeiltu koululääketieteestä joogaan, vitamiineihin ja shamaaneihin suunnilleen niin yritetty on:) Pysyväksi olen jo luokitellut itsellenikin..)

        Sitten tuossa pari vuotta sitten tosin vatsasta löytyi Crohnin tauti suolistosta, joka oli sekin mielenkiintoinen löydös siinä mielessä, että oikeastaan jo monta vuotta oli epäilty olevan "enemmän tulehduksen kuin vain ärtyvän suolen puolella oireiden ja olon perusteella...". No, nyt sitten on Crohnin tauti mihin on lääkkeet ja sitä pidän kurissa niillä ja elämäntavoilla. Kyllähän sekin varmaan joskus enempi ongelmia tuottaa, pari kertaa käynyt jo hieman rajalla onko mennyt pahemmaksi tulehdus, mutta peräytynyt on vielä toistaiseksi.. Tuuri ei toki kestä loputtomiin. Kädessä tosin ei ole edelleenkään mitään erityisen pätevää, vähän tällainen "suattaapi olla, että nuo infektiot ja lämpöily johtui aikanaan nekin jostain piilevästä vatsavaivasta, suattaapi olla että ei, suattaapi olla että Crohn oli jo hyvin kauan jossain pinnan alla ennen kuin kunnolla näkyi ja lisähaittaa teki ololle, suattaapi myös olla että ei, suattaapi myös olla, että pitkäaikaiset infektiot kautta vuosien herkisti Crohnille, tai sitten ei mikään näistä... se vain oli tullakseen...". Ainut mikä on selviö, niin kun vatsa on aina ollut riesana niin juuri suolistohan vaikuttaa yleiskuntoonkin ja infektioihin jne...

        Joten se nyt on kyllä itsellekin ollut jo kauan selvää, että vaikka näin yksinkertaisista asioista on kyse, ei niiden kanssa toki vauhkoilla kannata, elää vain oireiden mukaan ja tokihan ne laskevat mielialaakin jos olet viikkotolkulla kipeänä ja vatsa vielä kenkkuilee eri tavoin päälle. Mutta jos nyt kuitenkin noin perusongelmista on kyse eli itselläkin kohta 20 vuotta on maha vaivannut ja flunssa ollut, eikä mitään ole löydetty koskaan vaikka liki "kaikki" on tutkittu ja oikeastaan voi vain kontrolloida ja oireiden mukaan elää, niin kyllä se lääketiede on monessa suhteessa vielä aika lapsenkengissä. Ehkä jossain ruumiinavauksessa löytyy tällekin joku ihan yksinkertainen selitys, mistäpä tuota tietää... mutta elinaikana se taida tapahtua. No, se mikä on annettu pyytämättä ja yllättäen ja parhaansa tekee, että oli pysyisi kohtuu buenona eikä itse ainakaan tuhoaisi lisää niin minkäs tälle tekee. Elää vaan eikä liikaa mieti.


      • Juke78.
        Juke78. kirjoitti:

        No nämä ovat aina vähän niitä asioita, että oikein kukaan ei osaa neuvoa ja sanoa kuin stereotypioita ja omia kokemuksiaan. Mutta pääpointtihan on aina hommassa se, että poissulkeminen on se olennaisin juttu vaikka syytä ei löydykään -tällöinhän tosin useimmiten laitetaan merkinnäksi: "Toiminnallinen, hoito ja elämäntavat oireiden ja havaintojen mukaan".

        Jos nyt oman tarinani ytimekkäästi tässä sanon niin ikää karvan vajaa 34 miespuolisena ja vatsa myös arka alue tuosta n. 16-17 vuotiaasta asti. Tähystyksiä lukuisia kontrolliluonteisesti "varmuuden vuoksi" kun vaivaa oli ja kaikkea muutakin oheista kuvausta ja verikoetta. Ei siellä koskaan mitään löytynyt. No sitten tuossa 2000-luvun taitteessa tuli jokin vähän oudoksi jääny homma eli pitkän flunssan jälkeen oli vajaa pari vuotta jatkuvaa lämpöä ja sen sellaista infektio-oiretta. Vatsan ohessa myös sitäkin selviteltiin paljon, mutta sitten jatkuva lämpöily loppui, joskin tähän päivään asti on jäänyt erittäin toistuvat infektiot ja oikeastaan kroonisena tilana on jatkuva jokin (yleensä kurkku - keuhkotie -alue infektio päällä. Joskin raja on noussut todella korkeaksi olla edes sairaslomalla töistä, ei tähän mikään auta. Kyllä jos joskus voi sanoa että kaikki on kokeiltu koululääketieteestä joogaan, vitamiineihin ja shamaaneihin suunnilleen niin yritetty on:) Pysyväksi olen jo luokitellut itsellenikin..)

        Sitten tuossa pari vuotta sitten tosin vatsasta löytyi Crohnin tauti suolistosta, joka oli sekin mielenkiintoinen löydös siinä mielessä, että oikeastaan jo monta vuotta oli epäilty olevan "enemmän tulehduksen kuin vain ärtyvän suolen puolella oireiden ja olon perusteella...". No, nyt sitten on Crohnin tauti mihin on lääkkeet ja sitä pidän kurissa niillä ja elämäntavoilla. Kyllähän sekin varmaan joskus enempi ongelmia tuottaa, pari kertaa käynyt jo hieman rajalla onko mennyt pahemmaksi tulehdus, mutta peräytynyt on vielä toistaiseksi.. Tuuri ei toki kestä loputtomiin. Kädessä tosin ei ole edelleenkään mitään erityisen pätevää, vähän tällainen "suattaapi olla, että nuo infektiot ja lämpöily johtui aikanaan nekin jostain piilevästä vatsavaivasta, suattaapi olla että ei, suattaapi olla että Crohn oli jo hyvin kauan jossain pinnan alla ennen kuin kunnolla näkyi ja lisähaittaa teki ololle, suattaapi myös olla että ei, suattaapi myös olla, että pitkäaikaiset infektiot kautta vuosien herkisti Crohnille, tai sitten ei mikään näistä... se vain oli tullakseen...". Ainut mikä on selviö, niin kun vatsa on aina ollut riesana niin juuri suolistohan vaikuttaa yleiskuntoonkin ja infektioihin jne...

        Joten se nyt on kyllä itsellekin ollut jo kauan selvää, että vaikka näin yksinkertaisista asioista on kyse, ei niiden kanssa toki vauhkoilla kannata, elää vain oireiden mukaan ja tokihan ne laskevat mielialaakin jos olet viikkotolkulla kipeänä ja vatsa vielä kenkkuilee eri tavoin päälle. Mutta jos nyt kuitenkin noin perusongelmista on kyse eli itselläkin kohta 20 vuotta on maha vaivannut ja flunssa ollut, eikä mitään ole löydetty koskaan vaikka liki "kaikki" on tutkittu ja oikeastaan voi vain kontrolloida ja oireiden mukaan elää, niin kyllä se lääketiede on monessa suhteessa vielä aika lapsenkengissä. Ehkä jossain ruumiinavauksessa löytyy tällekin joku ihan yksinkertainen selitys, mistäpä tuota tietää... mutta elinaikana se taida tapahtua. No, se mikä on annettu pyytämättä ja yllättäen ja parhaansa tekee, että oli pysyisi kohtuu buenona eikä itse ainakaan tuhoaisi lisää niin minkäs tälle tekee. Elää vaan eikä liikaa mieti.

        by the, way, mutta aattele nii alkuperäinen, että jos kipu on jossain tietyssä kohdassa ja siitä kohdasta on kaikin tavoin jo katsottu, niin silloin on pakko jo ajatella niin että oireita on siedettävä vain jos ei eroon pääse, mutta vakavat on poissuljettu.

        Joskin sitten jos iskee se flow-ilmiö, että mähän olen superihminen ja voimieni tunnossa, niin älä tuijota seuraavaa 10 vuotta siihen että oireet on tutkittu kerran ja ei siellä voi mitään olla eli maalaisjärki mukana ja ainahan tilanteet iän myötä elävät. (Tässä maassa taitaa olla yksi tyypillisimpiä syitä miksi keski-ikäinen reippaasti kaljaa ottava ja epäterveellisesti syövä ylipainoinen mieshenkilö kuukahtaa matkan varrelle todeten viimeisenä havaintonaan, että ei tää puristus rinnassa tainnu ollakaan vaan närästystä, vaikka mun sydänhän kuunneltiin armeijassa 20 vuotta sitten... )


    • alkup.

      En tiedä minkäperäisiä, kun tuntuvat niin laajalla alueella, sappitietyet on varjoainekuvattu 3-4 v sitten eikä silloin ainakaan kipu ollut tiehytperäistä.

      Nyt tuntuu vain lievä tuntemus keskellä mahaa, eilen illalla ei ollut mitään tuntemuksia, mutta näin niitä vain tarkkaillaan eli mieli pyörii täysin tämän ympärillä vaikkei juuri koskisikaan. Tuo puoli olisi saatava kuntoon, että osaisi nauttia elämästä.

      Väsyttää vaan tai on aivan puhditon, on niin paljon mahaa miettinyt monta kuukautta ettei osaa irrottaa ajatuksia, hmmm en osaa selittää mutta on niin kireä ja apea ja haluton ja kaikkea. Olisin enemminkin kiinnostuinut kuulemaan lisää omatekoisesta vyöhyketerapiasta.

      • pierumaisteri

        Tuo sana "kireä" taitaa olla asian ydin. Painele sormilla molempia jalkapohjia. Mikä kohta on kipeä? Vastaa tähän niin neuvon lisää.


    • alkup.

      Kohta vaihtelee...välillä ihan keskeltä ylhäältä polttaa, välillä navan ympärystä särkee kovaa ja terävästi, välillä molempien kylkiluiden alta, navan alta ja kiputyyppi siis joko polttavaa,pistelevää,kovasti särkevää,vannemaista,puristavaa tai tylppää.Välillä säteilee kylkiin tai jompaankumpaan...välillä navasta ylöspäinoikealle viistoon n.5 cm,välillä vasemmalle...eli joka kohtaa ja erilailla :(

      Tänään ollu lievää tuntemusta vaan, yleinen kireys ja ahistus ja masennus ja jaksamattomuus enimpänä.Että voikin ihmisellä olla synkät ajatukset ja mitään ei jaksaisi,on kuin tervassa rämpisi. No nyt nappaa jostain tuolta oikean kylkiluun alta tylpästi :( En tod tiedä mikä on syytä mikä seurausta mutta täytän aika pahasti masentuneen kriteerit kirkkaasti ja ahdistuneen!

      • tuutikki

        Minulla on vuosikaudet ollut aivan samanlaisia kipuja. Sappirakko on poistettu ja suoli tähystetty, mistään ei ole löytynyt mitään vikaa.Välillä voi mennä pitkiäkin aikoja ettei muista koko vatsaakaan, kunnes taas yhtäkkiä alkaa kovat kivut, silloin ei huvita tehdä mitään. On aivan sama mitä syö tai juo.Librax saattaa joskus auttaa ja jotkut rauhoittavat lääkkeet.täytyy vaan nauttia niistä päivistä kun on hyvä olo.


      • pierumaisteri

        Voitko lukea kysymykseni ajatuksen kanssa. Tarkoitin että kun painelet jalkapohjiasi niin mikä kohta jalkapohjassa tuntuu kipeimmältä. Sen jälkeen voin neuvoa lisää vyöhykepisteistä:)


      • alkup.
        pierumaisteri kirjoitti:

        Voitko lukea kysymykseni ajatuksen kanssa. Tarkoitin että kun painelet jalkapohjiasi niin mikä kohta jalkapohjassa tuntuu kipeimmältä. Sen jälkeen voin neuvoa lisää vyöhykepisteistä:)

        Aijaa :D Keskeltä on kipein eli öö miten tän nyt selittäisi... koordinaattina sivusta ylhäältäpäin katsottuna isovarpaasta alaspäin n. 5.5 cm, siinä syrjässä ja se on samalla kehräsluusta 4 cm luoteeseen siis katsottuna sivusta kun jalan nostaa istuma-asennossa polven päälle. Tuolla kohdin on n.peukalonpään kokoinen aristavin alue.

        Tsemppiä Tuutikille, samanlaiselle kuullostaa :(


      • pierumaisteri
        alkup. kirjoitti:

        Aijaa :D Keskeltä on kipein eli öö miten tän nyt selittäisi... koordinaattina sivusta ylhäältäpäin katsottuna isovarpaasta alaspäin n. 5.5 cm, siinä syrjässä ja se on samalla kehräsluusta 4 cm luoteeseen siis katsottuna sivusta kun jalan nostaa istuma-asennossa polven päälle. Tuolla kohdin on n.peukalonpään kokoinen aristavin alue.

        Tsemppiä Tuutikille, samanlaiselle kuullostaa :(

        Kehräsluu on jalan ulkosyrjällä. Jalkaa täytyy painella pohjasta. Otetaan keskipiste joka suhteessa. Siis mittaa keskipiste pituussuunnassa ja keskipiste leveyssuunnassa. Kerro mistä kipein.


    • alkup

      Pohjaa tuo mainitsemani paikka on, kehräsluusta mitattuna menee jalkapohjan leveyssuunnassa.Jalkapohja on pituussuunnassa 18 cm mitattuna varpaiden alta kantapäähän keskellä, siinä 10 cm kohdalta keskellä ja keskeltä sisäsyrjäänpäin reilun peukalonpäänkokoinen alue on arin.

      • pierumaisteri

        Eli se on munuaisten heijastealue. Lähellä myös vatsan heijastealue. Siitä nyt hiero viistosti alaspäin kantapään sisäsyrjää kohti. Aloita oikeasta jalasta. Sitten vasen jalka sama kohta. Hiero kipein kohta tänään rentona. Kerro huomenna mikä vaikutus. Et ehkä osaa heti mutta harjaannut ja tulet voimaan hyvin.


      • ime kyrpöö
        pierumaisteri kirjoitti:

        Eli se on munuaisten heijastealue. Lähellä myös vatsan heijastealue. Siitä nyt hiero viistosti alaspäin kantapään sisäsyrjää kohti. Aloita oikeasta jalasta. Sitten vasen jalka sama kohta. Hiero kipein kohta tänään rentona. Kerro huomenna mikä vaikutus. Et ehkä osaa heti mutta harjaannut ja tulet voimaan hyvin.

        voi hellanlettas sentää...


    • .....

      Masennus ? Masennukseenhan yleensä kuuluu kaikenlaiset epämääräiset kivut.

    • Suosittelen lämmöllä
    • pruits

      Mullakin ollut vaikka mitä vatsavaivaa ja todettukin yhden vaivan syy, mutta pääasiassa oireeni ovat ruoka-aineallergioita. Vasta yli nelikymppisenä ymmärsi alkaa epäillä, että allergia saattaa ilmetä pelkkänä vatsavaivana. Yleisin tällaisten vatsavaivojen aiheuttaja on maito ja /tai vehnä kuten aiemmin joku mainitsikin, lisäksi kananmuna aiheuttaa ainakin itselleni nuo kivuliaimmat oireet. Näitä ruoka-aineita on paljon valmisruuissa. Kannattaa kokeilla ensin tuota kananmunan poisjättöä ja sitten maito ja vehnä. Joku lääkäri kirjoitti, että ruis, ohra ja vehnä on ne ruoka-aineet, jotka ovat pahimmat ärtyneen suolen oireyhtymässä. Kaura taas paras.

    • kokeillu&autanut

      Otappas siirappia pieni määrä 2 krt, viikon ajan,sokeriarvot voi olla alhaalla.....

    • mitä menetettävää

      Itsellä 17 vuotta samaa kärsimystä, tähystyksiä ja biopsioita, kunnes tehtiin se helicotesti ja syy löytyi heti. Hoidoksi 9 päivän antibioottipläjäys, eikä ole maha sen koommin vaivannut, aikaakin on jo kuutisen vuotta helicon häädöstä.

      Yksinkertainen ja vaivaton testi,suosittelen. Toivottavasti syy löytyy.

    • dfgfh

      Käväse paskalla

    • Diphyllobotrium Late

      Minulla on mato vatsassa.Vähintään puoli litraa jogurttia tai jotain tosi kiinteää puuroa ja vatsalleen makaamaan niin siihen olio hyytyy ja kipu helpottaa.

    • pena1002

      Laktoosittomat tuotteet, RASVAN VÄHENTÄMINEN RUOASSA, Jos syöt rasvaista ruokaa, ota snapsilasillinen Fernet Brankaa ( tms). Teho on todettu!

    • Crohn

      Itselläni 7 vuotta mahakipuja, välillä jaksoja ettei oireillut , kipujaksot 3 vko mittaisia yleensä ottaen, kivut sietämättömiä. Koskaan ei tähystetty kipujaksolla joten crohnin tautia vain vähän epäiltiin. Lopulta kipu päivittäistä eikä enään oireettomia jaksoja. Asacol lääke määrättiin ja kivut loppuivat. Nyt 3 vuotta Asacolia syöneenä olen ollut täysin kivuton. Tosin kaksi kertaa olen lopettanut asacolin ja viikon päästä kivut ovat alkaneet uudestaan.

    • Hanskiii92

      Moi!
      Sinussa ei ole mitään vikaa, mielesi tekee tepposet eli reagoit kaikkeen vatsallasi. Olen aivan samanlainen, 20 vuotta olen tämän kanssa elänyt.
      Jos puuhaat jotain mielekästä ja unohdat vaivasi hetkeksi - eihän satukaan enää? ;)
      Puhuminen auttaa tähänki :)

      • mieli=kroppa

        Aloittajalle, pierumaisterille, hanskiiille ja muillekin;
        Oikuttelevan vatsani/suolistoni kanssa olen elänyt vuosikymmeniä. Diagnooseina nuorena ärtynyt paksusuoli ja laktoosi-intoleranssi, lisätutkimuksissa en ole käynyt, kun ymmärsin vaivan johtuvan korvieni välistä.
        Olen huomannut, että liika itsensä tarkkailu, jännittäminen, tressi, uudet tilanteet saavat vatsani oireilemaan tavallista enemmän.
        Minulla on auttanut myöskin vyöhyketerapia (migreenikin katosi) eli jalkapohjien ja jalkaterien kipeitä pisteitä hierotaan, sattuu tosi paljon, mutta vähemmän kuin migreenikohtaus tai vatsakrampit. Aromaterapiasta piparminttuöljy vatsan iholle paksusuolen suuntaisesti hierottuna.
        Säännöllinen ruokavalio,liikunta, sosiaalinen elämä auttavat. Tosin en vieläkään pysty istumaan päivän koulutuksissa tai pitkissä palavereissa, mutta mitä siitä; pystyn jo puhumaan ongelmistani.


      • mieli=kroppa
        mieli=kroppa kirjoitti:

        Aloittajalle, pierumaisterille, hanskiiille ja muillekin;
        Oikuttelevan vatsani/suolistoni kanssa olen elänyt vuosikymmeniä. Diagnooseina nuorena ärtynyt paksusuoli ja laktoosi-intoleranssi, lisätutkimuksissa en ole käynyt, kun ymmärsin vaivan johtuvan korvieni välistä.
        Olen huomannut, että liika itsensä tarkkailu, jännittäminen, tressi, uudet tilanteet saavat vatsani oireilemaan tavallista enemmän.
        Minulla on auttanut myöskin vyöhyketerapia (migreenikin katosi) eli jalkapohjien ja jalkaterien kipeitä pisteitä hierotaan, sattuu tosi paljon, mutta vähemmän kuin migreenikohtaus tai vatsakrampit. Aromaterapiasta piparminttuöljy vatsan iholle paksusuolen suuntaisesti hierottuna.
        Säännöllinen ruokavalio,liikunta, sosiaalinen elämä auttavat. Tosin en vieläkään pysty istumaan päivän koulutuksissa tai pitkissä palavereissa, mutta mitä siitä; pystyn jo puhumaan ongelmistani.

        Korjaan; piparminttuöljyä vain pari tippaa hierontaöljyyn sekoitettuna, ei missään tapauksessa raakana. Toimii myös vyöhyketerapiassa.
        Tärkeintä ehkä rauhoittuminen ja itselle sopiva ruokavalio. Kaikkea hyvää kaikille kohtalotovereille!


    • zorda3

      vatsahaava lääkkeet auttaa ainakin mulla. vatsa toimii hyvin

    • JKOP

      ET OLE AINOA

    • hiilarit minimiin

      Kokeile SCD-dieettiä. Se on vähän kuin karppausta.

    • some1212

      Kipusi ei liity ruokailuun? Jos syöt jotain ruoka-ainetta/aineita jotka eivät sovi sinulle, kipu ei välttämättä tule heti ruokailun jälkeen tai parin tunnin päästä siitä. Minulle ei sovi viljat kovin hyvin, ja vatsa-oireet ilmenevät monen tunnin viiveellä, joskus vasta seuraavana päivänä.

      • some1212

        Toisinsanoen, vatsakipusi ei voi johtua mistään muusta kuin siitä mitä pistät suuhusi. Kaikille oireille on aina syy.


    • rte1

      Minulla alkoi vatsa oireilla 2 vuotta sitten ihan yhtäkkiä. Ylävatsa oli kipeä joka ikinen päivä. Vatsaani tähystettiin ultrattiin magneettikuvattiin.. Ainoa löytö oli pieni tulehdus mahalaukussa.. Mikään testaamani lääke ei auttanut.. Olo alkoi olemaan todella masentunut kun maha oli vaan kipeä ja ei tutkimuksista huolimatta löytynyt mitään.. Pitäisikö olla iloinen vai ei siinäpä vasta kysymys?Kävin keliakia testit jotka oli negatiiviset.. Sitten sattuman kautta törmäsin Antti Heikkilän kirjallisuuteen ja sen ruokavalio asioihin...Jätin tyystin nopeat hiilihydraatit pois (pastat viljat riisit) sitten aloin välttämään käsiteltyjä ruokia eli kaikki einekset tyystin pois.. Lihat Naturellina maustan puhtailla mausteilla..Mahdollisimman luonnonmukaista.. Paljon marjoja ja kasviksia...vuoden päivät jatkettuani tiukalla ruokavaliolla huomasin että mahani voi paremmin kuin hyvin:) Joku voi sanoa että on työlästä jne mutta koettuani tuon 2 vuotisen helvetin tämä ei ole mitään:) En voi taata onneen mutta minulla ainakin tämä oli ratkaisu onneen... Tsemppiä kaikille tän asian kanssa poteville.. Tiedän että se on niin inhottavaaaa..Lisätäkseni vielä ei kannata masentua jos heti ei ala tapahtumaan tuloksia, tuo on pitkäjänteistä puuhaa. Maha ei ihan heti rauhotu ja palaudu:)

      • Pöly-Esteri

        Rte 1! Itse kokeilit sinnikkäästi mkä sopii sinulle ja se kannatti! Voimakkaasti käsitellyt (=ravintoaineettomat) elintarvikkeet vain huonontavat meitä- eivät ole sitä ravintoa mistä saisimme kaikki tarvittavat ravintoaineet. Tuttavani oli jo määrätty rannekanavien hermojen leikkausjonoon, reumaoireiden takia kultahoitoon jne jne mutta hän ei niihin halunnut eikä mennyt! Kysymys lääkärille: voiko ruoka jota syön aiheuttaa nämä oireet? Lääkäri sanoi ettei se voi olla mahdollista! Kuitenkin tuttavani kokeili noin kuukauden jaksoissa eri ruoka- aineita. Siis jätti pois mm sian lihan ja gluteenipitoiset viljat. (Keliakia ei näy testeissä kuin vasta kun se on edennyt vakavaksi.) Muunmuassa nuo ruoka aineet aiheuttivat hänelle vakavia terveysongelmia. Nyt ns. reumaoireita ei ole ja ranteet ym nivelet ovat oireettomat!!! Maitotuotteista hän voi syödä ns turkkilaiset ja bulgaarialaiset jugurtit ei "tavallisia" ollenkaan. Mummoni sanoi että pitää syödä niitä ruoka-aineita, "jotka kasvavat omien jalkojen alla" eli mahdollisimman luonnonmukaista ja puhdasta.


    • Matukkainen

      Minulla kans mahavaivoja OLI vuosikaudet. Tähystettiin, keliakia kokeet, laktoosi kokeet ja niistä löytynyt mitään. Helikobakteeri häädettiin, mutta vaivat jatkui. Kauhea mahaturvotus, lievempiä kipuja, polttavia kipuja, kouristavia kipuja....sitten jätin vaaleat leivät ja pullat pois. Jos kauhee himo iskee syön yhden kerran viikossa. Myös ruisleipää vähemmän. Puuroa syön ja näkkileipää. Käytän AloeVera juomaa. Rasvat vähemmälle ja ylipainoa pois. Vatsani reakoi tressitilaan erittäin herkästi. Mutta nyt on parempi olo. Tuvotuksen vähempänä ja kipuja tosi harvoin. Jos et ole kokeillut kokeile Aloe Vera juomaa. Sitä pitää käyttää 2-3 kk ennenkun saa täydellisen hyödyn. Itse olen saanut siitä apua. Vasta toimii myös hyvin, ennen oli löysä vatsa ja monta kertaa päivässä vessassa ramppaamista. kesken lenkinkin joutui puskaan juoksemaan. Nyt kaikki hyvin.

    • vaivane

      Itselläni oli epämääräisiä oireita vuosia ja ravasin testeissä, röntgeneissä ja ultrissa. Lopulta lääkärit ei enää uskoneet minua ja väittivät että kärtän vain lääkkeitä. Noh, monen mutkan kautta kokeilin itsekin jos mitä dieettiä ja rohtoa mutta kaiken jälkeen vaivani paljastui laktoosi-intoleranssiksi. Ihan uskomatonta siis, laktoosi rasituksessa ehdin vuosien varrella käydä 3(!!!) kertaa mutta niiden perusteella ei löydöksiä. Sinuna keskittyisin nyt ruokiin ja pari viikkoa kerrallaan jätä jonkun pois ja seuraat tilannetta.

      • Mä.

        Olen samaa mieltä.
        Itselläni tehtiin vain DNA-testi, että ei ole tällä perimällä todettu laktoosin kanssa vaivaa. Jätin kuitenkin laktoosipitoiset tuotteet kokonaan pois ja johan vaivat helpottivat.
        Vuosia myöhemmin alkoi olla kuitenkin kuvaamasi kaltaista oiretta. Helico-bakteeri todettiin ja häädettiin, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Lääkäri määritteli sen närästykseksi. Itsekin uskoin sen olevan närästystä. Aluksi hoidin sitä miedoilla, reseptivapailla närästyslääkkeillä. Kohta niistä ei ollut apua ja aloin käyttää Zolttia. Se tehosi.
        Sitten vaimo ehdotti, että jättäisin koittaa sokerin pois. Käytin sitä ja karkkia todella paljon. Jätin kerrasta kaiken tavallisen sokerin pois ja sen päivän jälkeen en ole tarvinnut yhtään närästyslääkettä. Siis en kertaakaan! :-)
        Fruktoosia vatsani sietää ainakin kohtuullisia ja aika isojakin määriä. Moniin ruokiin lisätään sokeria, joten varsinkin aluksi täytyi kysyä tarkkaan. Nyt lounaspaikat, joita käytän, ymmärtävät jo, että miksi kyselen.
        Monet työkaverit ovat jättäneet viljatuotteet tai ainakin leivät pois. Ovat sanoneet outojen suoliongelmien loppuneen sillä ja muutenkin on tullut kuulemma paljon parempi olo.
        Suosittelen poissulkemismenetelmää. Mutta se pitää kestää ainakin 2 viikkoa ja ei saa lipsua. Ja ainakin itselläni oireet tulevat 6..24 h kyseisen haitallisen raaka-aineen nauttimisen jälkeen ja loppuvat vasta noin kaksi vuorokautta sen jälkeen. Siksi on vaikea tietää, mikä vaivat aiheutti. Tai siis jokaista on pitänyt kokeilla monta kertaa.
        Aloittaisin maidosta. Jos sen poisjättäminen auttaa, niin kokeilisin vain laktoositonta maitoa. Seuraavaksi jättäisin pois sokerit. Jos sekään ei auta, niin sitten vielä kaikki viljatuotteet. Myöhemmin voisi ottaa ne takaisin, mutta ei leipiä ja sitten muut leivät, muttei vaaleita leipiä (pullaa).


    • rita

      Olen huomannut, että viljatuotteet ovat monelle vatsaoireita antavia. Siitäkin huolimatta, vaikka ei ole löydetty mitään perusteltua syytä siihen. Onko mahdollista, että kokeilet täysin viljatonta, ei edes mitään gluteenitonta korviketta, siis täysin ilman mitään viljaa sisältävää ruokavaliota n. 2vk -1kk ajan (ei siis kertaakaan). Itse en syö varsinkaan vehnää sisältäviä tuotteita, leipää esim., vatsani ei sitä rakasta, oireilee pari päivää sen jälkeen. Suosittelen lämpimästi!

    • Itse kärsin koko viime talven tuollaisista vaivoista. Ap:n tavoin ne tuntuivat eri puolilla vatsaa ja olivat erittäin voimakkaita. Kaksi kertaa kivut olivat niin voimakkaat, että silmissä sumeni ja vaivuin lattialle. Siinä vaiheessa syyksi arveltiin munuaiskiviä, mikä kuitenkin osoittautui vääräksi tulkinnaksi. Sen jälkeen tutkittiin ja hutkittiin ankarasti, en edes tiedä, mitä kaikkea. Labrassa kävin monta kertaa.

      Keväällä kävin paksusuolen tähystyksessä. Minua varoitettiin, että toimenpide saattaa olla jossain määrin kivulias. No, olihan se. Meinasin jälleen pyörtyä. Ei auttanut mikään sellainen asenne, että kestän kuin mies. Sittemmin olen kuullut, että ärtynyt suoli tosiaan voi olla erittäin kivulias tähystyksessä.

      Pahimmat kivut helpottivat yhtä hämäräperäisesti kuin alkoivat. Silti yhä tuntuu puristavaa tai jäytävää kipua, ja uloste on edelleen aika ehtiväistä. Muistan silti päivittäin olla kiitollinen kipujen huomattavasta helpottamisesta.

      Mitä tapahtui? Olen ollut liian kauan työtön ja yrittänyt sen tuhannella tavalla löytää paikkaani tästä yhteiskunnasta. Olen stressannut raha-asioista. On suorastaan ihmeellistä, että olen kuitenkin onnistunut harrastamaan mieleisiäni asioita ja ajoittain minimaalisista tuloistani huolimatta saanut opintolainanikin maksettua. Stressiäni on jonkin verran helpottanut se, että lopetin kaikenlaisten satunnaisten työntapaisten kokeilun ja rupesin jälleen keskittymään siihen, missä olen lahjakas. Tulopuoli on yhä täpärää, mutta jo se helpottaa, osaan säästää vähäisestäkin tulojen nousemisesta. Kaikki ei mene oitis mainittuihin harrastepuuhiin tai satunnaisiin mielitekoihin. Stressiä on siis liennyttänyt tietoinen pyrkimys valita jokin suunta elämälle ja kyky (toistaiseksi) huolehtia taloudestaan niukoinkin edellytyksin.

      En voi väittää, että ylläolevat elämänmuutokset olisivat kipujen loppumisen ainoa syy. Pidän sitä silti mahdollisena. Tämän perusteella arvelen, että toisinaan näissä psykosomaattisissa oireissa nimenomaan niitä psyyken oireita haetaan kohtuuttoman kaukaa. Vatsakipuja selitellään jollakin oletetulla varhaislapsuuden tapahtumalla, josta kellään ei ole luotettavia muistikuvia. Joissain tilanteissa syy on kuitenkin jotakin huomattavasti ilmeisempää, jotain sellaista, jonka oivaltamiseen ja käsittelyyn ei tarvita vuosien terapiaa tai psykiatrien villejä arvauksia.

      Ap:lle vielä: kokeile vain niitä ruokavalion muutoksia. Vaikka sinnulla onkin sellainen näkemys, etteivät ne auta, niin muista, että muutokset ovat hitaita. Arvelen, etteivät ne ilmene vielä parissakaan viikossa.

      Kaiken tämän löpinän päätteeksi tokaisen, että tällaiset oireet voivat olla monen, monen asian yhteinen tulos. Niinpä mikään yksittäinen muutos ei ehkä riitä. Ruokavalion muuttamisen lisäksi pitää tietoisesti pyrkiä eroon stressistä, lisätä liikuntaa jos siihen on ilmeistä tarvetta jne. Itse uskon, että omaan vointiinsa voi vaikuttaa, mutta sen keino ei ole yksittäinen muutos, eikä varsinkaan jokin huuhaahoidon vippaskonsti, vaan harkittu vähittäinen kuormittavien tekijöiden poistaminen tai rajoittaminen.

    • marisu1

      itsekin olen kokenut vatsakipuja oikealla puolella ja kipu kohtaus saattoi tulla aivan yhtäkkiä, ihan kuin joku olisi rutistanut sinun suolta kaksin käsin. nyt viimein tuli kivuille viimeinen niitti kesällä ja hakeuduin lääkäri hoitoon. aikaisemmin lääkäri todennut että ärtynyt suoli, katso mitä pystyt syömään... joopa joo. voikun hänelläkin olisi sama vaiva. nyt kesällä pääsin ultraan ja siellä näkyi jotakin.... sen jälkeen tuli kutsu sairaalaan virtsateiden tomografiaan ja syy selvisi munuaiskivi. olen tämän syksyn käynyt meilahden sairaalassa "kivenmurskauksessa" ja vaivani ovat hävinneet. toivottavasti sinunkin kivuille saadaan selvyys. tsemppiä!

      • Vatsa ja selkä

        Moikka!
        Minulla on ollut samanlaisia vaivoja ja ramppasin lääkärissä yhdessä vaiheessa jatkuvasti. Kaikki tutkittiin ja mitään ei löytynyt. Kunnes sitten menin hierojalle, joka totesi mun alaselässä olevan nikamalukkoja. Silloin aikoinaan puhuttiin, että "nikamat olivat pois paikoiltaan". Jopa helpotti vatsakivut.
        Minulla on hyvin lievää skolioosia ja olin päästänyt vatsalihakseni ja selkälihakseni veltostumaan. Ne ei tukeneet lainkaan selkärankaa ja siitä nikamalukot kivut, jotka
        heijastuivat nimenomaan vatsaan.
        Mites sulla paino? Entä vatsa- ja selkälihakset? Voi olla, että tuli tuolla aiemmin jo ilmi. Mä en ehdi nyt lukea kaikkea, kun kiire pukkaa päälle.
        Yhä edelleen mulla alkaa vatsavaivat, jos päästän lihakset huonoon kuntoon.
        Viimeisimmät vaivat alkoivat, kun aloin enemmän liikkumaan. Nikamat menivät jatkuvasti lukkoon. Sitten vaan väkisin noita lihasliikkeitä ja nikamat alkoi taas pysymään oikeessa asennossa.
        Kirjoitan lisää jossain vaiheessa...


    • emppu46

      Tutun kuuloisia oireita. Minulla alkoi yleensä ensin ylävatsa kipuina, turvotus oli ylävatsassa niin kova että alimmaiset kylkiluut tuntuivat olevan tiellä. Silloin auttoi yleensä oksentaminen tai ulostaminen. Sitten meni niin pahaksi että alkoi sattua kylkiin ja selkään, sitä kesti kolme vuorokautta yötä päivää ennen kun helpotti. Seuraavalla kerralla olin niin kipeä ja väsynyt että 6:nen päivän jälkeen menin lääkärille joka kirjoitti kuukauden kuurin närästyslääkkeitä (ei kyllä närästänyt) mutta vatsahapot olivat sekaisin tosi pahasti. Olin monta kuukautta ilman kahvia, teetä, alkoholia, mausteista ja rasvaista ruokaa kunnes pikku hiljaa uskalsin ruveta juomaan teetä, kofeiinitonta kahvia ym.

      Vatsan turvotusta, pistelyä ym oireita oli lääkekuurin jälkeenkin, muta kun yksi kaverini kertoi miten häntä on auttanut viljattomuus niin päätin kokeilla ja nykyään käytän tosi harvoin kotimaisia viljoja, sokeria ja hiivaa, se on myös auttanut vatsa vaivoihin. Viljoille voi olla yliherkkä ilman keliakiaa

    • Oletko matkaillut kaukomailla Afrikkassa, Aasiassa tai Etelä-Amerikkassa? Epähygieenisistä oloista voi saada elimistöönsä loisia, joiden kanssa joutuu tulemaan toimeen loppuelämän. Tohtorisedät osaavat kertoa lisää.

    • hmm.

      "Ei helpota ulostaminen."
      Ummetus? Ja liikahappoisuus vatsassa? Ärtynyt suolisto? Miten on umpilisäkkeen tilanne? Pidätkö liian kireitä housuja esim farkut? Istutko suorassa vai lysyssä? Voiko kipu heijastua selästä tai aivan muualta vatsaan? Onko kökkö kovaa? Raapiiko se suolta? Onko allergioita jollekin juomalle tai ruoka-aineelle? Juotko kahvia?

      • hmm.

        Onko sulla nyt kipulääkitys joka ei ärsytä enempää vatsaa tai suolistoa? Kuitenkin pitäisi olla apua kipuun, ja löytää syy oireisiin.


      • ja auttaako yhtään
        hmm. kirjoitti:

        Onko sulla nyt kipulääkitys joka ei ärsytä enempää vatsaa tai suolistoa? Kuitenkin pitäisi olla apua kipuun, ja löytää syy oireisiin.

        Maitohappobakteerit?


    • masu

      Vastaava mahahelvetti takana 10 vuoden ajan. Yhtä äkkiä nakkasi ripulille, välillä ummetusta, välillä pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, jatkuvaa turvotusta, jne. Sain lääkäriltä lääkitykseksi Triptylit, annostus nostettu nyt 10 milligrammasta 60 milligrammaan. Unet kohentuneet, mieliala vakiintunut ja mahaoireet tasoittuneet. On toiminut minulla ainakin todella hyvin! Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos saat reseptin lääkäriltäsi. Olen käyttänyt myös Libraxia ja Litalginia säännöllisesti.

      • kysyjä

        Minkälainen ruokavalio sinulla oli silloin? Entä nyt?

        "Lääke lievittää depression eli masennuksen eri ilmenemismuotoja sekä masennukseen liityvää unettomuutta. Sitä käytetään myös hermostoperäiseen kipuun, fibromyalgiaan ja lisälääkkeenä erilaisiin tukielinten kipuihin. Triptyliä käytetään myös ehkäistäessä migreeniä ja lihasjännityspäänsärkyä."


      • masuuuuu
        kysyjä kirjoitti:

        Minkälainen ruokavalio sinulla oli silloin? Entä nyt?

        "Lääke lievittää depression eli masennuksen eri ilmenemismuotoja sekä masennukseen liityvää unettomuutta. Sitä käytetään myös hermostoperäiseen kipuun, fibromyalgiaan ja lisälääkkeenä erilaisiin tukielinten kipuihin. Triptyliä käytetään myös ehkäistäessä migreeniä ja lihasjännityspäänsärkyä."

        Joku kyseli Triptylin käyttäjän ruokavaliosta. Vatsani oireilu ei liittynyt mihinkään ruoka-aineeseen ja kaikki vasta-ainetestit olivat normaalit. MYös äidilläni oli samanlainen vaiva vatsassa, joka hoitui samanlaislla lääkityksellä. Vehnän olen jättänyt pois, se lisää ummetusvaiheita ja turvotusta. Veden juonnila, lisäravinteilla, yms. ei ollut vaikutusta, koska vaiva on/oli toiminnallinen ja stressiperäinen sekä ärtyvästä paksusta suolesta johtuva. Triptyl laukaisi myös kuukautiskivut sekä on vallan mainio migreenin estolääke. ALunperinhän Triptyl on kehitetty mielialalääkkeeksi, mutta auttaa tehokkaasti myös erilaisiin kiputiloihin, joihin sitä on käytetty menestyksekkäästi. Suosittelen edelleen lämpimästi :)


    • abcd8

      Moi....kuuntele Paula Heinonen/ iskelmä / terveyden tukipilarit

    • mahdollisesti??
    • parantunut1

      Itsellä oli vatsa pitkään kipeä ja helpotti kun lopetin maidon käytön. Voi ärtyä pienestäkin. Lisäksi mm. soija voi ärsyttää eli sitä ei kannata käyttää. Maitohappobakteereistakin voisi olla apua ja kuidusta. Myös rentoutumista suosittelen ja kevyttä liikuntaa.

    • elin näin ja koin

      Et maininnut maidon ja maitotuotteiden käytöstä mitään ?
      Jos käytät, jätä maito ja maitotuotteet pois. Kokonaan. Vaihda laktoosittomaan.
      Plim. Vaivasi on poissa.
      Jos laktoosi-intoleranssi on tutkittu ja näytti negatiivista. Tee silti kuten neuvoin, ne testit eivät välttämättä kerro ollenkaan totuutta. Kokeilenytvaan.
      Minä kokeilin, omana ajatuksenani ja viimeisenä keinona ja mahakivut loppuivat siihen. Siitä on nyt seitsemän vuotta.
      Maha tietää, jos sotkeennun pieneenkään maitomäärään yhtään useammin. Joskus kestää sen kahvimaidon, jos vaihtoehtoa muka ei ole, joskus se kertakin on liikaa. Yleensä en edes kokeile enää.

    • et silleen

      Samasta vaivasta kärsinyt vuosia,sitten löytyi apu,ja se on MAGNESIUM, sitä kun otat muutaman päivän ajan 600mg..niin eiköhä helpota.
      Suomalaisilla yleisin syy vatsakipuihin,koska ravintomme on köyhää mangnesiumin suhteen...ainoa tapa saada on ottaa purkista apua.

    • oma hoito

      Millaista ruokavaliota olet kokeillut? Maito pois. Vilja pois. Jos muutaman viikon päästä alkaa kipu hellitttää, olet oikealla jäljillä.

    • ViljaEiSoviKaikille

      Hei
      Yritä olla pari kuukautta ilman mitään viljatuotteita. Auttanut meidän perheessä vaikka ei ole lääkäreiden toteama sairautta.

    • valelekuri

      Tutkituta sapen toiminta,sappiarvo sekä mahdoliiset munuaiskivet!

    • vaikka

      Akupunktioon.

    • akupunktio

      Kiinalainen lääketiede ja akupunktio osaavat varmasti auttaa. Kiinalainen lääketiede on paljon vanhempi kuin länsimainen ja sitä opetetaan monissa eri yilopistoissa ulkomailla. Kiinalainen lääketiede ei käytä teollisialääkkeitä vaan esim.akupunktiota. Suomessa löytyy alan osaajia esim. googlella.

      • aputuli

        Tähän asti piti lukea ennenkuin asiantunteva ehdotus tuli "akupunktio" kirjoittajalta. Elinten tasapainottamisesta on tosiaanki kyse, Kiinalaisen lääketieteen mukaan. Tietenkin myös ravinto ja muut elinolot tasapainotetaan myös asiantuntemuksella.


    • tarinaa...
    • Ikuinen karppaaja

      Hiilarit pois, auttoi minulla. Heti kun hiilarit (erityisesti valkoiset viljat, leivät, höttöhiilarit) palasivat ruokavalioon niin oireet pahenevat. Yritä edes jos siitä olisi apua.

    • jkhkhh

      En lukenut kaikkia vastauksia mutta osa taisi puhua ärtyneestä suolesta. Ärtynyt suoli liittyy nimenomaan suolen toimintaan, ei niinkään vatsan. Tämä on oleellista jos kipu on vatsassa eikä suolen kohdalla.

      Monesti kyse on elämäntavoista kuten väärästä ravinnosta, ravintotottumuksista, stressistä tai muusta mielialaan ja sitä kautta kehon toimintaan vaikuttavasta asiasta.

      Homeopatia toimii monella, kokeile jos saisit siitä avun. Itselläni on toiminut ayurveda-ruokavalio vatsavaivojen helpottajana. Sitä kautta on mielialakin parantunut.

      Maitohappobakteerit auttavat monia, kokeile. Jätä kahvi ja alkoholi pois. Tupakka myös. Osalla on toiminut viljaton tai muu vhh-ruokavalio. Tosin lihan syönti tuskin parantaa vatsaasi, päinvastoin. Viljaa syövillä hyvin löysä kauravelli rauhoittaa usein vatsaa, kokeile.

      Jätä lääkkeet pois jos vain voit. Oikealla ruokavaliolla ja elämäntavoilla voidaan hoitaa lähes kaikkia vaivoja.

    • Kokeile, jos ruokavalion muuttaminen auttaa: jätä pois gluteeni, maitotuotteet ja punainen liha, asteittain tietysti. Lisää paljon kuituja kuten Vi-Sibliniä ja pellavarouhetta, menevät esim. pilttien ja kaurapuuron seassa mahtavasti (jos käytät maitoa kaurapuuron kanssa korvaa se soijamaidolla, mausta tulee hyvä). Tattarisämpylät ovat myös hyviä korvaamaan ruisl- ja vehnäleivän. Punaisen lihan voi korvata erilaisilla pavuilla, kanalla, kalkkunalla ja tummalla soijarouheella.

    • cool down

      Mitäpä, aloittaja, jos nyt jättäisit sen vatsasi ihan rauhaan. Anna sen elää omaa elämäänsä, niin sitten kun se ei saa huomiota, lopettaa möyryilynsä kokonaan. Sinulla on vatsa, jonka kanssa vaan täytyy elää. Etsi jokin mielenkiintoinen harrastus tai ryhdy tekemään vaikka vapaaehtoistyötä; jotakin mikä vie ajatukset mukanaan. Sinut on tutkittu niin perusteellisesti, että siihen voit luottaa.

    • os..

      Ehkä vettä kannattaisi juoda. Jos polttaa tupakkaa, sekin voi aiheuttaa vatsavaivoja.
      Tuollaisen vaivan paraneminen saattaa olla pitkäaikainen juttu.

    • pelle4

      Juo usein olutta, mieluummin AIV, ja iltaisin yksi kolmen vartin pullo
      valkkaria. Aamusella, kun heräät, kipu on siirtynyt päähän ja mahasi
      voi hyvin!

      • os..

        Viestini oli tarkoitettu otettavaksi vakavasti. Kun vesi on niin tavallista juomaa, kaikki eivät ymmärrä sen hyvyyttä.
        Opin jo lapsuudessa, että vatsavaivoihin täytyy juoda runsaasti vettä. Se auttaa useimmiten.


    • Cindie

      Herkkä vatsa reagoi mielialaan ja stressiin, mutta kipeä maha vaikuttaa myös mieleen. On paljon mahdollista, että vatsavaivojesi takana on jokin ruoka-aineyliherkkyys, joka ei välttämättä näy missään tavallisissa ruoka-allegiatesteissä. Mutta ensin kannattaa poissulkea testillä keliakia, ja jos sitä ei ole, sitten tiukka dieetti, jossa jätetään pois maitotuotteet, viljatuotteet, sokeri,alkoholi, hiivatuotteet. Ja tosi tarkasti pysytään aluksi tässä dieetissä riittävän pitkään, useita viikkoja tai kuukausiakin. Itsellä kylläkin helpotti vatsavaivat viikon sisällä. Sen jälkeen voi kokeilla näitä ruoka-aineita YKSI RYHMÄ kerrallaan alkaen varovaisesti esim. maitotuotteista taaskin riittävän hitaasti, että hitaat reaktiot ehtivät tulla esille. Tällainen dieetti on vaivalloinen, mutta kannattaa!! (Tarkemman kuvauksen voit katsoa Rauli Mäkelän Reuma-kirjasta). Myös suoliston pienetkin loiset (parasiitit) kannattaa tutkituttaa ja häätää, koska itsellä vatsa osaltaan rauhoittui niiden häätämisen myötä. Lääkärit eivät tunnu muistavan, että nykyään matkustamisen myötä loisia voi löytyä vaikka keneltä. Jos on rahaa, suolisto kannattaa tutkituttaa tarkemmin antioksidanttilääkäriaseman kautta. Mulla esim. oli paljon hiivaa ja hyvät bakteerit tosi vähäisiä. Nyt syön niitä tabletteina. Suolisto on tärkeä koko elimistölle, siksi kannattaa aloittaa sen tutkimisesta ja hoitamisesta.

    • Valitut palat

      Just luin Valituista paloista erään tytön tarinan kummallisista mahavaivoista. Loppujen lopuksi todettiin keliakia...

    • ravintovalmentaja

      jätä viljat, googleta lektiinit ja gluteiini, viljat ovat halpa viljelys kohde, koska luonnossa linnut eikä hyönteiset koske viljoihin, eikä muutkaan eläimet niiden vaarallisten myrkkyjen takia, mm lektiini tuhoaa lintujen ruuansulatusjärjestelmät sekä hyönteisten, vain pakon edessä vilja kelpaa ihmisiä tyhmemmille jos muuta ravintoa ei ole, ja kotieläimetkin syövät vain pakosta kun muuta ei anneta, siksi samoja vaivoja kun ihmisellä, ihminen suuressa viisaudessaan kuitenkin ylistää viljaa(raha ja ravintoteollisuus)mutta, vapaa maa, saa tutkia netistä tietoa ja tehdä johtopäätöksiä, mm karolinska instituutin tutkijat ovat yhdistäneet viljojen lektiinit crohnin tautiin ja paksusuolen tulehduksiin sekä suoliston syöpiin!

      ps.paras tapa on kokeilla, eikä uskoa minua ja muita, koska vilja on suomessa pyhää ja vastaväitteitä tähän takuulla tulee, mutta paras tapa on kokeilla!

      • voi pöyröötä

        vai että ravintovalmentaja, heh heh.....


      • hyvänhajuinen hengit

        PÄINVASTOIN, kerrankin joku puhuu asiaa. mulla oli maha ihan sökö toistakymmentä vuotta, ja myös närästi, mitään ei löytyny, lääkkeistä ei apua. mut kun vajaa vuosi sitten muista syistä heivasin kaikki viljan pois , molemmat vaivat parantui. kokeilin pari kolme kertaa myöhemmin syödä viljoja, ripuli oli eka vastaus, kun söin kolmena peräkkäisenä päivänä, alkoi närästys, joten sen jälkeen en oo viittiny edes kokeilla.


    • stomak67

      Helli vatsaasi...l Tupakka ehdottomasti pois, Kahvi pois, alko minimiin, sipulit ( valkosipuli, jauheet..jne..), paprikat pois, rasvanen ruoka pois nauta ja porsas...( huonosti sulavat)... Valmista ruoat mielummin uunissa...Illalla ennen nukkumaanmenoa..esim lasillinen piimää tai maustamatonta ab:ta...2:s aallossa vasta lääkkeet ja homeopatia...
      Paska vatsa vaatii vain huomiota..Koska se on muuten todella paha riesa jos et pidä siitä huolta....

      Nimim "2 krta vatsaa vetästy kokonaan auki syövän takia sädehoidot siihen päälle..= paska vatsa...Mutta opittu elämään sen kanssa....

    • Masu

      Joku kyseli Triptylin käyttäjän ruokavaliosta. Vatsani oireilu ei liittynyt mihinkään ruoka-aineeseen ja kaikki vasta-ainetestit olivat normaalit. MYös äidilläni oli samanlainen vaiva vatsassa, joka hoitoui samanlaislla lääkityksellä. Vehnän olen jättänyt pois, se lisää ummetusvaiheita ja turvotusta. Veden juonnila, lisäravinteilla, yms. ei ollut vaikutusta, koska vaiva on/oli toiminnallinen ja stressiperäinen sekä ärtyvästä paksusta suolesta johtuva. Triptyl laukaisi myös kuukautiskivut sekä on vallan mainio migreenin estilääke. ALunperinhän Triptyl on kehitetty mielialalääkkeeksi, mutta auttaa tehokkaasti myös erilaisiin kiputiloihin, joihin sitä on käytetty menestyksekkäästi. Suosittelen edelleen lämpimästi :)

      • yhym1

        tua, jos maha on kipee ni kannattaako sitä enää myrkyttää lääkkeillä, kysyn vaan.


    • kerta vielä

      Käyppä kokeessa jospa se on kuitenkin hiiva joka jyllää
      elimistössäsi..sitten vain pitkälle ja tiukalle ruokavaliolle.

      Tytölläni oli samoja vaivoja 3 vuotta.kaikki tutkittiin.
      Kunnes joku lääkäri testasi ja totesi että on hiivas.

      parempaan päin. ja tressi pois.

    • ex mahavaivainen

      Itselläni oli kanssa pitkää pahoja mahavaivoja eikä tutkimuksissa löytynyt mitään. Loppulta päädyttiin kanssa ärtyneen suolen oireyhtymään. Etsin aikani itselle sopivaa ruokavaliota. Vehnä ja ruisjauohot pois ja vahvat mausteet. Se riitti minulle ja siihen loppuivat vaivat. Tosin kyllä sitä vehnä ja ruisjauhotonta ruokavalioo sain jonkun aikaa syödä ennenkuin vaivat loppuivat.Ei siis yhdessä yössä. Nyt jos syön vaikka yhden vehnä tai ruisjauhoja sisältävän leivän niin samat kivut alkavat heti.

    • sellaistako

      Onko kipu sellaista että se yht äkkiä loppuu hetkeksi. Ja taas alkaa ja loppuu terävästi.

    • Jason102

      Hei, luepa ketjun alkupuolelle laittamani vastaus miten suoli kuntoon.

      Jos "kaikki mahdollinen" on tutkittu ja "kaikki" on kunnossa lääkärien mukaan, niin kyseessä on mitä todennäköisemmin paksusuolen ärsytys erityisesti, jos kivut ja tuntemukset vaihtelevat kylkiluiden alapuolelta aina alavatsalle saakka. Paksusuolihan alkaa alaoikealta, kulkee yläoikean ja ylävasemman kautta alavasemmalle päätyen keskelle peräsuoleen. Suolen eri kohdat ne siellä vuorollaan ovat ärtyneenä.

      Nesteet imeytyvät kehoon vasta paksusuolessa, joten tuo juomasi kahvikin päätyy paksusuoleen saakka ärsyttämään sen kalvoa. Ohutsuolen pinta uusiutuu niin nopeasti, että sen pinta ei ehdi paksusuolen tapaan ärsyyntyä juurikaan ja se ehtii parantua nopeammin ruokailujen välissä. Paksusuolessa taas kaikki "ärsyttävä" ruoka ja neste saa aikaan kuvaamiasi oireita, jotka kumuloituvat jatkuvasti kun esim. juot päivittäin kahvia.

      Tuore, kirkas ja punainen veri pyyhittäessä WC-paperissa ei ole vaarallista. Se kertoo vain siitä, että käyt usein vessassa ja pyyhit taka-aukkosi huolellisesti ja ehkä kovin ottein. Jos ulosteessasi olisi mustaksi kuivuneita veripaakkuja, niin silloin olisi kyseessä paha ongelma.

      Paksusuolen ärsytyksen parantamiseksi ei valitettavasti auta vyöhyketerapiat, hieronnat, yms. Ne ovat vähän kuin jos sulla olisi kädessä ihottuma ja yrität hieroa sitä jaloista käsin terveeksi. Myös maitohappobakteerien vaikutus on pieni. Toki oikeanlaisesta bakteeristosta pitää huolehtia. Paksusuolen laaja-alainen ärsytys pitää saada loppumaan ja se onnistuu vain oikeanlaisella nesteellä (juomalla) ja massalla (ruoalla).

      Eli pellavansiemen-kaurapuurovellikuurille rasvaisen kerman kanssa, niin avot paksusuoli rauhoittuu. Ja nimenomaan rasvainen kerma tarvitaan mukaan. Kerman kanssa velli maistuu paremmalta ja rasva tosiaan suojaa osaltaan vatsaa. Et ehdi syömään rasvaa niin paljon ennen kuin vatsasi alkaa voida hyvin, että kolestrolisi kasvaisi liikaa.

      Eikä kannata pelätä myöskään noita vilja- tai maitotuoteasioita em. kuurissa, jos sinulla ei ole todettu lääkärin toimesta laktoosi-intoleranssia tai keliakiaa. Ihmiset kokevat niiden ärsyttävän vatsaansa, mutta usein perimmäinen syy on jokin oikeasti suolta ärsyttävä aine kuten kahvi tai alkoholi, jonka myötä monet perusruoatkin alkavat ärsyttää paksusuolta. Tästä sitten vedetään väärä johtopäätös ja jatketaan kahvin tai alkoholin juontia, mutta lopetetaan viljan syönti tai maitotuotteiden käyttäminen.

      • Jason102

        Kommentoin vielä ketjussa puhutuista homeopaattisista tipoista. Olen itsekin kokeillut niitä, mutta mietipä sitä auttaako pari tippaa niitä suolessa silloin kun esim. otat aamulla 1-2 kuppia eli 1,5 -4 desiä paksusuolta ärsyttävää ainetta eli kahvia... Silloin kuin äsyttävien aineiden vaikutus on lakannut, niin homeopaattisista tipoista ja muista vastaavista voi saada apua suolen rentouttamiseksi. Tosin suoli rentoutunee jo siitä kun ärsytys loppuu. Suolen saa hyvin rentoutumaan kamomillateellä, jota juomalla pari kuppia paksusuoli saa rauhoittavaa nestettä sisäänsä enemmän kuin vain ne kaksi pientä homeopaattista tippaa.


    • anonyymitö

      Kasviksia ja teetä hetken aikaa (vihreetä). Vähärasvaista lihaa, kanaa ja kalaa kaveriksi kuten myös raejuusto. Kahvi, alkoholi, tupakka, vilja ja rasvanen safka hetkeksi pois niin alkaa taas vatsa skulaamaan. Parisen päivää voi olla pakki sekaisin, mutta viimeistään viikossa helpottaa :)

      Jaksamisia

    • KERRO IHMEESSÄ SITTE

      Olen hoitoalan ihminen. Katselin noita ihmisten ehdotuksia, hyviä.

      Intuitiivisesti ja vähän varvullakin kurkattuna aloittasin itse ratkaisun etsimisen tästä päästä.

      Onnea matkaan, ja kerropa meille täällä palstalla sitten ...

      • SIIS TÄSTÄ PÄÄSTÄ!

    • kati

      Itselläni oli samaa, kaikki mahdolliset kokeet joka päästä!! Ei syytä löytynyt, yks lääkäri sanoi oot vain lihava ( 72kg) no ikäisekseni ja pituuteen nähden 5kg yli.
      Otimpa oman ohjelman liikunta, ruoka valio, hapokkaat alkon juomat pois, on auttanut. Säännöllinen ruokailu pieni lautasmalli 5 ateriaa päivä, yks lämmin ruoka puolen päivän aikoihin, en nipotuksen tarkasti mutta on auttanut.

    • Rauhoitu

      Luin tuota viestiketjua. Olen kokenut samanlaista, joskus. On tehty kaikki mahdolliset kokeet. Lääkäri oli onneksi viisas tai jopa älykäs. Tajusi sen mitä en kertonut. Kyse ei todellakaan ole jostain "vakavimmasta" taudista mitä luulet. Itselläni meni vuosia, ennen kuin uskoin tämän.
      Kyse on ilmeisesti, -vakavasta kylläkin, joka tuhoaa elämäsi, jos et tee mitään: Pitkäaikaisesta STRESSISTÄ.
      Olet täällä saanut hyviä ja huonoja neuvoja. Minun neuvoni on sama, kuin jollakin muulla: Olet nyt käynyt niissä kokeissa, jotka on negatiivisia. Hyvä niin. Miksi ne olisi juuri sinun kohdalla vääriä tuloksia. Masennus, ei johdu vatsakivuista, vaan vatsakivut, ovat jonkun seurausta. Elimistö toimii näin, se varoittaa, että jotain on pielessä.
      Neuvoisin tutkimaan, -IHAN RAUHASSA, kuinka päästä stessistä eroon. Keskustelu terapia on yksi vaihtoehto, lähteä tutkimaan asiaa.
      Itsekseen miettimällä ja tämän palstan jatkuva seuraaminen, vain (luulisin) pahentavat asiaasi.
      Stressi-kalle.

    • Kulkija maan

      Selkä, erityisesti jumittuneet luurankolihakset rangan nikamien ympärillä voisivat olla myös (osa)syynä: jumittuneet lihakset voivat painaa hermoja, jotka kulkevat vatsaa, ja kylkikipusi voi olla heijastetta (trigger) juuri jostain selkärangan seudun lihasjumista. Ne ovat yleensä tiedostamattomia, varsinkin jos et ole harrastanut riittävän pitkään mitään kehotietoisuutta kasvattavaa lajia, kuten joogaa, tai chitä, pilatesta, kehomeditaatiota. Kehotietoisuuden lisääminen ylipäätään nostaa elämänlaatuasi varmasti, koska se kasvattaa myös itsetuntemustasi. Tämä asia aukenee harjoituksen myötä.

      Tällaisia selkäjumeja eivät välttämättä huomaa terveydenhuoltoalan ammattilaisetkaan. Itselläni oli selittämätön kylkikipu parikymmentä vuotta, nuoruudesta alkaen. Mikään ei auttanut, kunnes huomasin, että yksi joogaliike auttaa siihen: se purkaa jännityksen pois, venyttää just oikeista lihaksia selässä ja avaa selkänikamien liikkumista just oikeassa kohdassa kylkikivun kannata.

      Entä, viihdytkö työssäsi tai elämässäsi ylipäätään? Millainen on suhteesi "yläkertaan"? Ravintoasioita oletkin tainnut jo miettiä. Mitens päihteiden käyttö (sis. myös kahvi ja musta tee)? Tai jospa mahakipusi onkin merkki vaihtaa työtä, paikkakuntaa, puolisoa, sukulaisia;-), tjms.? Entä jospa kipusi liittyvätkin leukasi (http://www.naturalnews.com/038514_migraines_TMJ_fibromyalgia.html)?

      Tai sitten sinulla on joku HIIRVEEÄ ENNENTUNTEMATON SYÖPÄ!!!

      Ei vaan, toivottavasti löydät itsellesi sopivia ja toimivia ratkaisuja, ja pääsisit eroon ikävistä kivuistasi.

      • Jason102

        Aika paljon erilaisia keinoja listattu. Olisi hauska tietää kuinka moni vastaajista juo kahvia ja kokee vatsaoireita? Paljolta vaivalta säästyisi, jos kahvinjuonnin lopettaisi. Tosin allekirjoittanutkin sortuu aina silloin tälläin takaisin aamukahvin nauttimiseen. Useimpien ei tarvitsisi nähdä niin paljon vaivaa ja rahaa paremman olon keinoja etsiessä kun vain ilmeisen vatsaärsytysaineen, eli kahvin nauttimisen lopettaisi. Tämä keino on lisäksi helppo kokeilla.

        Kun paksusuoli on kroonisesti kahvista ärtynyt, niin se ei enää kestä viljaa eikä maitotuotteitakaan, eikä monia muitakaan ruokia. Joillakin kroonisuus on päässyt vuosien kahvin juonnilla niin pitkälle, että paksusuoli ei enää palaudu entiselleen sietämään viljaa ja maitotuotteita, vaikka kahvinkin lopettaisi. Paksusuoli on kuin iho, se voi mennä parantumattomasti pilalle pitkäaikaisesta ärsytyksestä. Tällöin iho ei kestäkään enää kuin tiettyä kosmetiikkaa ja muut taas ärsyttävät ihoa.


      • pierumaisteri

        Olipa mukava lukea ihmisten hyviä neuvoja. Allekirjoitan useimmat. Paljon vatsakipuja kokeneena olen saanut avun jalkapohjahieronnalla. Muut konstit myös kannattaa miettiä. Vyöhyketerapiasta olen saanut sen että tulee sietokykyä eri asioille ja ravinnolle. Sitten tietysti pitkässä juoksussa täytyy muuttaa elämäntapoja. Mutta aluksi en hylkäisi omien jalkapohjien hierontaa.


    • kahveetamahalle?

      Miksi ihmeessä aloittaja juo KAHVIA? Tässä vaiheessä hän taatusti tietää, että se ei mahavaivaiselle sovi; mutta jospa ei haluakaan päästä eroon vaivoistaan, joista puhumalla ja valittamalla saa huomiota.

    • Vatsavaivojen orja

      Vatsavaivoihin vaikuttaa myös stressi ja se jos jatkuvasti ajattelee niitä. Itse olen tämän huomannut, että jos en keskity vatsavaivoihin niin ne helpottavat ja eivät tunnu. Heti kun taas tiedostan ne niin jälleen tuntuu.

    • Oi oi kun kaunis

      Voi voi kun tuo kuvan nainen on syötävän suloinen .) Tekisin mitä vaan jos hänet omakseni saisin:) Niin suloinen että katselemaan kuvaa jäin, juuri minun makuuni!

    • Hudhd

      Matala annos ssri eli mielialalääkettä voisi rauhoittaa vatsaasi ja helpottaa oireita. Itse käytän paniikkihäiriöön 20 mg päivässä ja vatsa on rauhoittunut sen myötä.

    • cxvcbxvnbmn

      kolonoskopia kannattaa käydä teettämässä, siinä näkyy ärtyneen suolenkin.

    • maha21

      heips.
      siinä vaiheessa kun aloin lukea ketjua, siinä oli jo mielettömästi vastauksia, enkä jaksanut kahlata sitä läpi. mutta ajattelin vaan sanoa muiden saamiesi ohjeiden ohelle että itselläni oli samat vaivat monet vuodet, välillä parempia jaksoja, välillä yhtä h...tiä, ja tietty se tressas ja pelotti. lopetin ihan muista syistä kaikenlaisen viljan syönnin viime juhannuksen maissa, ensin en edes huomannut kun oli muitakin murheita, mutta vatsakipu hävisi muutamassa viikossa, ja samoin 15 vuotta kestänyt närästys, sellainen jossa tuntui et höyry nousee kurkusta vaikka seisoo. olen vähän lueskellut sen jälkeen ja tullut siihen tulokseen että ainakin minun kohdallani ne lääkärit jotka sanovat että vilja ei sovi kaikille, vaikka ei ole keliaatikko, ovat oikeassa. se voi ärsyttää suoliston jopa veriripulille. tsemppiä sun mahalle, ja muulle keholle kanssa. tekstien perusteella korvienvälis tuntuu olevan suht normaali ;)

    • Horttanaisen mies

      Ex-vaimolla oli kanssa samantyylisiä jatkuvia vatsakipuja joihin ei löytynyt syytä, ennenkuin obduktiopöydällä. Kuoli nuorena alta 4-kymppisenä. RIP

    • suoli ei solmussa

      Vaivasi kuulostaa ärtyvältä suolelta ja kuten itsekin huomaat luettuasi huolella tekstisi itse taidat vaivaa pahentaa hermoilulla ja pelkäämisellä.
      Lue googlesta FODMAP ruokavaliosta ja kokeile. Se on uusi asia ärtyvän suolen oireisiin.

    • +++

      Jätä peruna pois, kokeile?

    • fsfsfs

      Endometrioosi ei näy kuin vain puukolla. Mutta pahin kipu ajoittuu menkkojen aikoihin ja jokunen päivä ennen niitä.

      • miten saa

        Mistä sitten voi saada endometrioosi diagnoosin jos ei näy?? Itsellä on kovat kivut kuukautisten alkaessa. Voiko tutkia millään laitteella?


      • safsdf
        miten saa kirjoitti:

        Mistä sitten voi saada endometrioosi diagnoosin jos ei näy?? Itsellä on kovat kivut kuukautisten alkaessa. Voiko tutkia millään laitteella?

        Itsellä tutkittiin varmaan jo kymmenen vuotta sitten vatsakipua, ultralla, tähystyksellä ja labroilla ja ties millä. Ei mitään. Vähän tuntui että sain jo luulotautisen leiman, lopetin ruikutuksen ja elin sitten kipujen kanssa. 6 vuotta sitten olin sairaalassakin 2 viikkoa tiputuksessa kun olin niin kipeä, tulehdusarvot, maksa-arvot (en juo) yms. muut pilvissä, josta ei taaskaan diagnoosia. Vuoden sisään menkat tulleet aina vain kipeämmiksi ja vuotoa kuin härän kurkusta. Alkuvuodesta jouduin taas sairaalaan viikoksi sietämättömien kipujen takia. Keksivät sitten että mulla on myoomia, jotka aiheuttaa kivut. Ultrattiin ainakin 10 kertaa, useampi ylilääkäri ja naistentautien lääkäri, ei yksimielisyyttä. Ylin arvoasteikossa sanoi että myoomia, joissa kuoliota: -> leikkausjonoon kohdunpoistoon. Leikkauksessa sitten löydettiin endometrioosia sieltä ja täältä ja purkautuneitten endometrioosirakkuloitten "suklaanestettä" vatsaontelossa. Vatsaontelo oli myös kiinnikkeitä täynnä, 6 vuotta aikaisemmin endometrioosin räjäyttämän munasarjan suklaan takia. Endometrioosin voinee löytää tähystyksellä tai veitsellä, ei muuten. Viitteitä antaa jos siskoilla tai äidiltä löytynyt. Kannattaa tutustua endometrioosiyhdistyksen sivuihin.


      • safsdf KORJAUS
        safsdf kirjoitti:

        Itsellä tutkittiin varmaan jo kymmenen vuotta sitten vatsakipua, ultralla, tähystyksellä ja labroilla ja ties millä. Ei mitään. Vähän tuntui että sain jo luulotautisen leiman, lopetin ruikutuksen ja elin sitten kipujen kanssa. 6 vuotta sitten olin sairaalassakin 2 viikkoa tiputuksessa kun olin niin kipeä, tulehdusarvot, maksa-arvot (en juo) yms. muut pilvissä, josta ei taaskaan diagnoosia. Vuoden sisään menkat tulleet aina vain kipeämmiksi ja vuotoa kuin härän kurkusta. Alkuvuodesta jouduin taas sairaalaan viikoksi sietämättömien kipujen takia. Keksivät sitten että mulla on myoomia, jotka aiheuttaa kivut. Ultrattiin ainakin 10 kertaa, useampi ylilääkäri ja naistentautien lääkäri, ei yksimielisyyttä. Ylin arvoasteikossa sanoi että myoomia, joissa kuoliota: -> leikkausjonoon kohdunpoistoon. Leikkauksessa sitten löydettiin endometrioosia sieltä ja täältä ja purkautuneitten endometrioosirakkuloitten "suklaanestettä" vatsaontelossa. Vatsaontelo oli myös kiinnikkeitä täynnä, 6 vuotta aikaisemmin endometrioosin räjäyttämän munasarjan suklaan takia. Endometrioosin voinee löytää tähystyksellä tai veitsellä, ei muuten. Viitteitä antaa jos siskoilla tai äidiltä löytynyt. Kannattaa tutustua endometrioosiyhdistyksen sivuihin.

        Itsellä tutkittiin varmaan jo kymmenen vuotta sitten vatsakipua, ultralla, SUOLISTON tähystyksellä ja labroilla ja ties millä. Ei mitään. Vähän tuntui että sain jo luulotautisen leiman, lopetin ruikutuksen ja elin sitten kipujen kanssa. 6 vuotta sitten olin sairaalassakin 2 viikkoa tiputuksessa kun olin niin kipeä, tulehdusarvot, maksa-arvot (en juo) yms. muut pilvissä, josta ei taaskaan diagnoosia. Vuoden sisään menkat tulleet aina vain kipeämmiksi ja vuotoa kuin härän kurkusta. Alkuvuodesta jouduin taas sairaalaan viikoksi sietämättömien kipujen takia. Keksivät sitten että mulla on myoomia, jotka aiheuttaa kivut. Ultrattiin ainakin 10 kertaa, useampi ylilääkäri ja naistentautien lääkäri, ei yksimielisyyttä. Ylin arvoasteikossa sanoi että myoomia, joissa kuoliota: -> leikkausjonoon kohdunpoistoon. Leikkauksessa sitten löydettiin endometrioosia sieltä ja täältä ja purkautuneitten endometrioosirakkuloitten "suklaanestettä" vatsaontelossa. Vatsaontelo oli myös kiinnikkeitä täynnä, 6 vuotta aikaisemmin endometrioosin räjäyttämän munasarjan suklaan takia. Endometrioosin voinee löytää tähystyksellä tai veitsellä, ei muuten. Viitteitä antaa jos siskoilla tai äidiltä löytynyt. Kannattaa tutustua endometrioosiyhdistyksen sivuihin.


    • Lääkäri 2

      Se on vain "ärtynyt suoli" - ei siis mitään vakavaa. Inhotavat oireet, mutta ei mikään vakava sairaus siis. Ärtyneen suolen diagnoosiin riittää se että on suljettu pois muu sairaudet (kuten sinulla siis on tehty jo) ja sitten todettaan että mitään varsinaista vakavaa elimellistä vikaa / sairautta ei ole. Ärtyvän suolen pystyy kyllä 90% - 95% todennäköisyydellä toteamaan kokenut yleislääkärikin pelkästään oireiden perusteella ja painelemalla vatsaa sekä kuuntelemalla suoliäänet stetoskoopilla, ei siihen yleensä mitään tähystyksiä tai muita lisätutkimuksia tarvita, tosin sitten se 5% todennäköisyys, että se onkin jotain muuta ei riitä useimmille potilaille ja sitten niitä turhia kustannuksia tulee ja ihmetellään kun terveydenhuoltoon menee niinpaljon verorahoja. No, kunhan tulevaisuudessa kaikki maksavat itse kaikki omat turhat tähystyksensä ja muut ylimääräiset tutkimuksnsa kun eivät usko lääkäriä että kyseessä on vain vaaraton ärtyvä suoli niin eiköhän sitten turhat tutkimukset vähene...

      • kokeillut ja kokenut

        Tauti voidaan todeta mutta miksi lekuri ei sano mistä se johtuu. Lääkkeitä ja lisää lääkkeitä ja ku lääkkeistä tulee paha olo eiku siihen taas ns. lääkkeitä. On tää hommaa tää länsimainen..mulle sanoi tai paremminkin tunnusti eräs lääkäri että suurimman osan taudeista parantaa luonto itse. Kuunnelkaa ihmiset kehoa ja oikeasti toisten kokemuksia mikä on auttanut. Antibiootit minimiin ja särky"lääkkeet"


    • Moi
      Mulla on ollut vatsa kipeä jo yli 30-vuotta. Ja samaten on mulla ollut kauhea ripuli. Ja nyt aikuisenakin kärsin tuosta. Hyvä, jos ehdin vessaan.......... Ja alushousuja joudun vaihtamaan jatkuvasti, ja yleensä ne ovat ripulia täynnä. Kävin jokunen vuosi sitten jossakin alapään tähystyksessä. Selvisi, että mulla on joku ärtynyt suoli. Mistä se sit- ten johtuu........? Yleensä ei ole oireita päivisin töissä, mutta illalla se alkaa. Ja sitten joudun myös pesemään ne kaikki......onneksi mulla on pesukone.......mutta pesän myös käsin, lähtee lika niinkin. Tsemppiä kaikille samasta asiasta kärsiville !

      • tuota.

        Kysy lääkäristä apua siihen ärtyneeseen suoleen. Mikä siihen auttaisi.


      • pika-apu kaikkeen
        tuota. kirjoitti:

        Kysy lääkäristä apua siihen ärtyneeseen suoleen. Mikä siihen auttaisi.

        Kunnon anaaliseksi


    • vaikea sanoo, jos ei

      Minulla on ollut aikojen saatossa kuvaamasi kaltaisia kipuja ja ummetusta. Itse asiassa nyt vasta vanhempana suoli tutkittiin ja diagnoosina on "ummetussuoli" ja siitä johtuen syntyneitä divertikkeleitä eli umpipusseja. Niillä aikojen saatossa olleilla kivuilla ja ummetuksilla oli siis seurauksia.
      Vaikka sanotaan että toisille ihmisille on normaalia että suoli toimii vain kerran viikossa tai muutaman päivän välein, siitä voi olla seurauksia. Itse en pärjää enää lainkaan ilman että sekoitan joka aamu pussillisen suolen sisältöä pehmentävää valmistetta veteen ja juon sen aamupalan yhteydessä. Ja minä olen hoikka ja runsaasti liikkuva ja terveellistä ruokavaliota noudattava ihminen.

    • Nimi erkki

      Sulla voi olla allergia kotimaisille viljoille, joka voi puhjeta vasta aikuisiällä.

      Keliakia ei näy kaikissa testeissä.

      Jätä viikoksi pois vehnä, kaura, ohra ja ruis sekä hiivaa sisältävät tuotteet, tuore sipuli ja paprika sekä appelsiinituoremehu ja maito. Käytä perunaa, riisiä ja maissia sekä Sempers-tuotteita. Kaikki lihatuotteet ja kalat ovat sallittuja. Vähitellen testaa sopiiko sinulle maitotuotteet jne...

      • Voihan----

        Kun maitoa epäillään, aina kuvitellaan olevan kysymyksessä laktoori-intoleranssi. Elikä, että voipi nauttia laktoosittomia maitotuotteita.

        Mutta monilla on maitoallergia. Se on maitoproteiinin imeytymishäiriö. Netistä löytyy tietoa googlettamalla. Silloin ei saa maidon tippaakaan olla ravinnossa. Ei edes voita, kun testaat, onko kysymyksessä tuo maitoallergia. Voihan olla samalla myös laktoosi-intoleranssi.

        Hoitoväkikään ei vielä erota noita kahta maitovaivaa. Ei myöskään dieettiruokien valmistajat.

        Valtavat mahakivut jotka kroonistuneet. Jatkuvia, kouristavia, puhekyvyn vieviä.
        Sairaala ilmoittanut, että pitää olla maidoton ruokavalio. Ehdoton, tuon maitopriteiinin imeytymishäiriön vuoksi. Tutkitaan, miten maidon pois jättäminen vaikuttaisi vatsan koviin kipuihin.
        No, tulee Palmiasta ateriat. Hoitaj lienee tilannut päivittäiset pöperöt annoksina sieltä, jotta ravitsemus olisi hienosti tasapainossa.
        Luen etiekttejä, mistä valmistettu. Ainesosissa maitojauhetta, kuohukermaa...

        Että tällaista "maidotonta" dieettiä, ettei vain mitään vaarallista kotiruokaa tulisi nauttineeksi. Kotona sentään voi tarkasti katsoa, mistä ruoan valmistaa, mutta kun on oikein asiantuntijat ruokkimassa kotipotilasta.....maidolla ja kermalla..., siis maidoton dieetti....


      • sekin auttaa
        Voihan---- kirjoitti:

        Kun maitoa epäillään, aina kuvitellaan olevan kysymyksessä laktoori-intoleranssi. Elikä, että voipi nauttia laktoosittomia maitotuotteita.

        Mutta monilla on maitoallergia. Se on maitoproteiinin imeytymishäiriö. Netistä löytyy tietoa googlettamalla. Silloin ei saa maidon tippaakaan olla ravinnossa. Ei edes voita, kun testaat, onko kysymyksessä tuo maitoallergia. Voihan olla samalla myös laktoosi-intoleranssi.

        Hoitoväkikään ei vielä erota noita kahta maitovaivaa. Ei myöskään dieettiruokien valmistajat.

        Valtavat mahakivut jotka kroonistuneet. Jatkuvia, kouristavia, puhekyvyn vieviä.
        Sairaala ilmoittanut, että pitää olla maidoton ruokavalio. Ehdoton, tuon maitopriteiinin imeytymishäiriön vuoksi. Tutkitaan, miten maidon pois jättäminen vaikuttaisi vatsan koviin kipuihin.
        No, tulee Palmiasta ateriat. Hoitaj lienee tilannut päivittäiset pöperöt annoksina sieltä, jotta ravitsemus olisi hienosti tasapainossa.
        Luen etiekttejä, mistä valmistettu. Ainesosissa maitojauhetta, kuohukermaa...

        Että tällaista "maidotonta" dieettiä, ettei vain mitään vaarallista kotiruokaa tulisi nauttineeksi. Kotona sentään voi tarkasti katsoa, mistä ruoan valmistaa, mutta kun on oikein asiantuntijat ruokkimassa kotipotilasta.....maidolla ja kermalla..., siis maidoton dieetti....

        Maidon homogenisointi ja pastorointi, on myrkkyä monen vatsalle.

        Juo soijamaitoa, kauramaitoa tms.-... tai talosta haettua aitoa maitoa...


      • Maikki Kaikki
        sekin auttaa kirjoitti:

        Maidon homogenisointi ja pastorointi, on myrkkyä monen vatsalle.

        Juo soijamaitoa, kauramaitoa tms.-... tai talosta haettua aitoa maitoa...

        Ei ihminen tarvitse maitoa mihinkään. Vettä kyllä. Kalkin ja deevitamiinin saa muusta ravinnosta


      • Ärsytyskynnys jo
        sekin auttaa kirjoitti:

        Maidon homogenisointi ja pastorointi, on myrkkyä monen vatsalle.

        Juo soijamaitoa, kauramaitoa tms.-... tai talosta haettua aitoa maitoa...

        Vastasit, vaikka et sisäistänyt koko juttua. Ei mitään maitoa missään muodossa.

        Soijakaan ei käy eikä soijamaito, kookosmaitokaan ei käy.

        Homogenoinnilla ei ole maitoproteiinin imeytymishäiriössä osaa eikä arpaa.

        Kerroinhan, ettei ole kysymys laktoosi-intolerantti asiasta, vaan maitiproteiinin imeytymishäiriöstä.

        Jotku laktoosi-intolerantikot hyötyvät homogenoimattomasta maiosta kyllä.
        Älkää sekoittako vaivoja mutu-tieteellänne.


      • maitoproteiini allrg
        Voihan---- kirjoitti:

        Kun maitoa epäillään, aina kuvitellaan olevan kysymyksessä laktoori-intoleranssi. Elikä, että voipi nauttia laktoosittomia maitotuotteita.

        Mutta monilla on maitoallergia. Se on maitoproteiinin imeytymishäiriö. Netistä löytyy tietoa googlettamalla. Silloin ei saa maidon tippaakaan olla ravinnossa. Ei edes voita, kun testaat, onko kysymyksessä tuo maitoallergia. Voihan olla samalla myös laktoosi-intoleranssi.

        Hoitoväkikään ei vielä erota noita kahta maitovaivaa. Ei myöskään dieettiruokien valmistajat.

        Valtavat mahakivut jotka kroonistuneet. Jatkuvia, kouristavia, puhekyvyn vieviä.
        Sairaala ilmoittanut, että pitää olla maidoton ruokavalio. Ehdoton, tuon maitopriteiinin imeytymishäiriön vuoksi. Tutkitaan, miten maidon pois jättäminen vaikuttaisi vatsan koviin kipuihin.
        No, tulee Palmiasta ateriat. Hoitaj lienee tilannut päivittäiset pöperöt annoksina sieltä, jotta ravitsemus olisi hienosti tasapainossa.
        Luen etiekttejä, mistä valmistettu. Ainesosissa maitojauhetta, kuohukermaa...

        Että tällaista "maidotonta" dieettiä, ettei vain mitään vaarallista kotiruokaa tulisi nauttineeksi. Kotona sentään voi tarkasti katsoa, mistä ruoan valmistaa, mutta kun on oikein asiantuntijat ruokkimassa kotipotilasta.....maidolla ja kermalla..., siis maidoton dieetti....

        Maitoproteiiniallergia on tosiaan yksi mahdollinen syy. Sen voi testata jättämällä KAIKKI maitoproteiinia sisältävät tuotteet pois ruokavaliosta muutaman viikon ajaksi. Maito, herajauhe, juustot, maitosuklaa, voirasva, maitojauhe, kermat, jugurtti, viili. Osassa margariinejakin on maitoproteiinia lisättynä. Maidon tilalle vaikkapa Allpro soijamaito. Tuon saman ajaksi voisi muutenkin jättää pois kaiken vatsaa ärsyttävän eli vahvasti maustetut ruoat jne.

        Maitoproteiiniallergia on yleistä vauvaikäisillä mutta yleensä katoaa alle 2 v iässä. Aikuisilla se on harvinainen mutta ei mahdoton. Itselläni vaivasi puoli vuotta ennen kuin syy selvisi. Prick - allergiatesteissä (ne iholle raavitut testit) reaktiota maitoproteiinille ei näy mutta maitoproteiinin syöminen aiheuttaa muutaman päivän vatsakivut alavatsassa.


      • maito prot
        Ärsytyskynnys jo kirjoitti:

        Vastasit, vaikka et sisäistänyt koko juttua. Ei mitään maitoa missään muodossa.

        Soijakaan ei käy eikä soijamaito, kookosmaitokaan ei käy.

        Homogenoinnilla ei ole maitoproteiinin imeytymishäiriössä osaa eikä arpaa.

        Kerroinhan, ettei ole kysymys laktoosi-intolerantti asiasta, vaan maitiproteiinin imeytymishäiriöstä.

        Jotku laktoosi-intolerantikot hyötyvät homogenoimattomasta maiosta kyllä.
        Älkää sekoittako vaivoja mutu-tieteellänne.

        "Soijakaan ei käy eikä soijamaito, kookosmaitokaan ei käy."

        Soija-allergia on eri asia. Minulla on ongelma maitoproteiinin kanssa mutta soija käy ongelmitta. Soijassa ei ole maitoproteiinia.

        Kookosmaidossa ei ole maitoproteiinia. Maitoallergikko ei saa kookosmaidosta oireita.

        Kaakaovoi ei ole meijerituote eikä sisällä maitoproteiinia. Maitoproteiiniallergikko ei saa oireita kaakaovoista vaikka meijerivoi aiheuttaakin pahat oireet.


    • eippi10

      Hei!

      Minä kärsin pitkään vatsakivuista. Ja söin vaikka mitä lääkkeitä. Somacia
      kuurina ja muutenkin jne.
      Minulla tuli ratkaiseva parannus siitä, että siirryin hiilihydraatittomalle
      ruokavaliolle joksikin aikaa. Se auttoi kyllä heti.
      Tiedän, mitä on vatsakivut. Minutkin tähystettiin jne.

      Toivottavasti saat apua jostakin kautta!
      Terv. yli viisikymppinen entinen vatsapotilas
      ps. ja löytyihän minulla tietenkin ärtynyt paksusuoli ja keliakia mutta sehän ei sillä tavalla aina vaivaa, jos siihen on lääkkeet ja keliakiaan ruokavalio.

    • 7887

      Palleatyrä? Jonkinlainen reflux tyyppinen oireilu? Itse koettaisin jättää ravinnosta pahimmat happamuutta aiheuttavat aineet pois (kahvi, sokeri, alkoholi, suklaa, karkit, leivonnaiset, limsat yms) sekä vähentää viljatuotteita, ja söisin paljon kasviksia ja hedelmiä.

    • kipu käskee
    • hoitsuendo

      Kannattaa vaatia gynekologin endometrioositutkimukset erikoissairaanhoidossa pätevällä lääkärillä. Voi aiheuttaa ties mitä ihmeellisimpiä kipuja ja tuntemuksia tuo endometrioosi. Sitä ei välttämättä nähdä ultralla, CT:llä eikä magneetillakaan kunnolla, yksi tapa todeta se on epäilykset sisätutkimuksessa ja ultrassa, ja ainoa virallinen varma tapa on tähystys- tai avoleikkaus.

      Oletko hedelmällisessä iässä vielä? Oletko käyttänyt e-pillereitä ehkäisynä? Jos olet hedelmällisessä iässä, endometrioosi voi olla oikea diagnoosi. Jos et ole käyttänyt e-pillereitä, voit kokeilla niitä, lievittävätkö oireitasi.

    • Itse olen sairastanut vatsakipuja 40 vuotta. Oireena ripulia sekä verta ulosteessa. Diaknoosi oli colitis ulserosa eli haavainen paksusuolentulehdus. Söin sen takia pitkään kortisonia joka hiukan livitti kipuja, mutta ei parantanut itse tautia.
      Mulla syynä oli juomaveteen lisätty kloori, tosin lääkäri ei sitä suostunut myöntämään.
      Itse kuitenkin olen varma koska oireet hävisivät kun muutin paikkakuntaa ja siellä ei lisätty veteen klooria.
      Siis kuinka moni meistä kärsiikään juomavedestä ja kloorista. Juokaa mieluummin vaikka järvestä otettua vettä.

      • rwhergherg

        colitis ulserosa ei parane vettä vaihtamalla... sorry...
        Muuten olen kyllä samaa mieltä että klooritonta vettä pitää juoda..
        Samaten muutoinkin kaiken maailman lisäaineet ruoka-aineissa aiheuttavat suurimman osan kaikista vaivoista...


      • likainen vesi

        Oikea colitis ulcerosa on sairaus joka ei johdu elintavoista eikä vedestä. Se on perimän kautta tuleva autoimmunisairaus. Voipi olla että vesi auttaa sinua pysymään oireettomana, mutta niin voi autta moni muukin asia.
        Kortisoni ei taida olla ykköslääke colitis ulcerosaan, vaan siihen on muut autoimmuunisairauden lääkkeet.
        Jos suoli on tulehduksissa eikä hoideta, voi kehittyä syöpä herkemmin.


      • rwhergherg kirjoitti:

        colitis ulserosa ei parane vettä vaihtamalla... sorry...
        Muuten olen kyllä samaa mieltä että klooritonta vettä pitää juoda..
        Samaten muutoinkin kaiken maailman lisäaineet ruoka-aineissa aiheuttavat suurimman osan kaikista vaivoista...

        40 vuoden kokemuksella luulen tietäväni mistä puhun. Kokeilin kaikki mahdolliset ruokavaliot lääkärin määräyksestä, eivät auttaneet. Kerran vuodessa tähystettiin syöpäriskin takia. En väitä, että kaikki olisivat allergisia kloorille muuta näin oli minun kohdalla. Ja nyt osaan varoa kloorattua vettä ja voin hyvin.


      • aitova

        Näinhän se menee...tehdään vedestä"ns" puhdasta ja sitten lisätään siihen vaaarallisia kemikaaleja..
        Jenkeissä lisätään myös fluoria,joka aiheuttaa etenkin lapsille älykkyyden vähenemistä..


    • kyllä se siitä

      Jos vatsa on tutkittu, eikä raaka perunamehu , tai kaalimehu auta... niin vian syy on helppo.

      Sinulla on selkärangassa hermonpinnetila, nikaman toimintahäiriö, josta kipu säteilee kylkiluun välihermon kautta vatsaan.

      Tila on syntynyt, joko virheellisestä työasennosta, tai kaatumisen tms. johdosta.

      Ei muuta kuin vastaanotolleni, Penan Praktiikkaan Kiteelle

    • apu vaivaan

      Tutkituta selkäsi, tai tule luokseni Penan Praktiikkaan Kiteelle... koputtelen kumivasaralla jokaisen nikaman, ja myös sormin.. siellä se vika varmaan on, joku hermo on pinteessä, ja se yleensä heijastaa kipuna kylkeen ja vatsaan.. joka nikaman kohdalta lähtee kimppu hermoja.. nuo ovat tuttuja vaivoja, jos kerran muut asiat on tutkittu.

      Jos vastahapot vaivaa.. niin raaka perunan mehu auttaa kummasti,

      Jos oot etelässä, tiedän kuka sieltäpäin osaa nää hommat.

    • ALASTON NAINEN

      SAMAISTUN SINUUN KÄRSIVÄ IHMINEN. MINUA ON TÄHYSTETTY EDESTÄ JA TAKAA VUOSIEN KIPUJEN TAKIA. MITÄÄN ERITYISTÄ SYYTÄ EI LÖYDETTY. TÄNÄÄN OLEN HYVÄSSÄ TYÖKUNNOSSA. RESEPTINI: OLUEN GLUTEENI POIS. JA MUU GLUTEENI. KAURA OK. SUOMALAINEN MAITO POIS. VATSANI SIETÄÄ VAIN ETELÄISEMPIEN (SAKSA, HOLLANTI) LEHMIEN MAIDON PROTEIINEJA. KAKSI PIKKUPULLOA MILJARDEJA MAITOHAPPOBAKTEEREJA SISÄLTÄVÄÄ JUOMAA PÄIVÄSSÄ. VIHULAISENI PELÄSTYI JA LÄHTI KAHDESSA KUUKAUDESSA LIVOHKAAN.

    • Curt Kobain

      Kurt Cobainihan kärsi kroonisesta vatsakivusta. Hän lääkitsi itseään kokaiinilla.

    • asiantuntija X

      Jätä kaikki öljyt/margariinit pois ruokavaliostasi. Valitse leipää, jossa ei ole kasviöljyä/margariinia.. Käytä paistamiseen vain voita. Paistamista parempi keino on höyryttää tai hauduttaa. Älä juo mustaa kahvia!

      Margariini ei ole terveellistä, samoin öljyssä paistaminen. Koska,kun öljy kuumennetaan yli 70 asteen (margariinin öljyllekin/ tehdään valmistusvaiheessa niin), se ei enää reagoi haimanesteeseen eli ei pilkkoonnu eli maksa ei enää voi käyttää hyväkseen/hajottaa, jolloin alkaa närästys/sappikivien muodostus. Korvaa kylmäpuristetutkin öljyt mieluummin kalaöljykapseleilla, ainakin aluksi.. Kokeile tätä viikon ajan. Jos ei auta niin vika on elimellinen eli heikot vatsalihakset/palleatyrä ja notkoselkä tai kyljen lihakset jumissa (vaikea hengittää)...


      Sappikivet

      Monilla on sappikiviä ilman, että he tietävät siitä. Sappikivitauti ilmenee kipuina ylävatsassa OIKEALLA kylkiluiden alla ja oksenteluna. Sappikivitaudissa voi tulla lisätauteja ja kuumetta tai keltaisuutta. Jos niin käy, ota heti yhteyttä lääkäriin.

      http://www.sairaana.com/sairaudet/sappikivet

      • asiantuntija X

        Jos vatsan suolahappopitoisuus on 100, niin juotuasi mustaa kahvia, se on 200 eli musta kahvi on myrkkyä vatsalle, varsinkin tyhjään vatsaan juotuna! Maito tai kerma estää suolahappojen muodostusta kahvin juonnin yhteydessä vatsaan eli estää närästyksen! Suolahappopitoisuus vatsassa on yleensä noin suuri vain silloin, kun olet syönyt lihaa eli että liha sulaa. Varo myös makkaroiden fosfaatteja (fosfaateilla sian nahat saadaan/syövytetään juoksevaan muotoon, ja ne lisätään sitten makkaroihin). Fosfaatteja käytetään myös leikkeleissä!

        http://tiedebasaari.wordpress.com/2012/02/14/ruoan-lisaaineena-kaytettava-fosfaatti-on-vaarallista-terveydelle/

        Vesijohtoveteen lisätty kloori taas on hermomyrkky, joten osta esim. Brita vedensuodatin tai keitä vesi (kloori haihtuu)! Vesijohtoveteen lisätään myös lipeää!

        Lisätietoa: http://www.kehologi.fi/pages/02.html


    • ongelma ohi!

      Minulla oli vastaavaa mahakipua ja kaikki mahd tutkimukset tehtiin. Laihduinkin yli 20 kg ja luulin todellakin olevani kuolemansairas.

      Löysin itse syypään kipuihin - jugurtti ja piimä! Siis ns. terveellisetkin jugurtit, jotka muka rauhoittavat mahaa, aiheuttivat kamalia kipuja! Söin joka päivä jugurttia ja maha oli aina kipeä. Luulinhan siis, että jugurtti tekee hyvää mahalle, kun sitä niin intensiivisesti mainostetaan - on "oloa" "a- jugurttia, ab-jug ja ties mitä. Lopulta matkoilla ollessani en syönyt jugurttia lainkaan (enkä piimää) niin yht äkkiä tajusin, että siitähän se kaikki johtui! Kipu oli tiessään!


      Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia ja voin juoda maitoa ilman mahakipua! Vain jugurtti ja piimä aiheuttaa ongelmia.

      Oletko kokeillut jugurtitonta/ piimätöntä ruokavaliota?

      En usko, että ongelmasi johtuu mielialasta! Uskon, että ongelmasi johtuu jostakin ruoka-aineesta. Todella tiukka dieetti ja sen hidas asteittainen purkaminen on ainoa tapa selvittää mikä ruoka kivut aiheuttaa.

      • Jason102

        Tää jogurttijuttu johtuu siitä, että Valion monissa "vatsaystävällissä" juomissa ja jogurteissa on guarkumi -nimistä sakeuttamislisäainetta, joka aiheuttaa kokeiden mukaan yli 50% käyttäjistä ilmavaivoja.


      • Ei ole helppoa :(

        Minulla oli hieman sama, mutta en laihtunut. Join paljon maitohappobakteereja sisältävää piimää ja maitohappobakkteerikäymisellä valmistettuja herajuomia sekä söin hapankaalia. Kuulin, että hapan-emäs -tasapaino on tosi tärkeä ruokavaliossa, että jos ruoka on liian hapanta, niin se aiheuttaa näitä kaikenlaisia vatsakramppeja. No, nämähän olivat kaikki happamia tuotteita. Kun juon aamukahvia, se on myös hapanta. Kuulin, että koivuntuhkasta kannattaa tehdä uutetta eli jos olisi jollakulla takka tai uuni, jossa on poltettu koivuhalkoja, niin sieltä ottaa tuhkaa tai hiiliä ja keittää ne ja tislaa veden. Tämä koivuntuhkauute on emästä. Sitä ottaa ruokalusikallisen aamuisin veden sekaan. Minun vatsaoireet helpottuivat. Minulla on muita vastaoireita, jotka johtuvat ruoan hitaasta sulamisesta. Välillä suoli toimii erittäin nopeasti ja välillä todella hitaasti. Se on epänormaalia, koska "hyvä kakka" on muodoltaa kiinteää ja hieman limaista. En voi kuitenkaan syödä pelkkiä pellavansiemenrouheella höystettyjä puuroja, vihanneskeittoja ja marjoja, koska minulla on huono raudan imeytyminen. On pakko saada rautaa jostain. Välillä joutuu syömään lihaa, koska muuten tulee anemia. Maksaruissa on myös sinkkiä, joka on tosi tarpeellista raudan lisäksi. Sokerin syömistä olen vähentänyt, koska se aiheuttaa kaikenlaisia vatsavaivoja. Se on hieman vaikeaa, kun minulla on esim. tosi kovat menkkakivut, niin haluaisin vähän helpottaa olotilaani syömällä esim. suklaata ja se taas aiheuttaa vatsavaivoja. Ainoa hyvä suklaa olisi raakasuklaa.

        Kivut aiheuttavat masennusta ja kipujen kanssa on ollut taistelemista. On kurjaa, kun ei pysty harjoittamaan luontaista elämäntapaa hektisessä ympäristössä. Kaikki vatsakivut kaikkoavat, kun saa olla esim. kuukauden maalla, liikkua, syödä terveellisesti ja yksinkertaisesti. Esimerkiksi istumatyö on todella haitallista suolen toiminnalle. Mitkään energiat eivät liiku keskivartalon kohdalla, kun koko päivän hakkaa tietokonetta. Olisin nytkin mennyt kuntosalille, mutta kun on nämä menkkakivut. Huomaan kuinka energia pakenee kehosta ja tulee voimaton olo. Siihen ei oikeastaan auta muu kuin lepo ja nukkumaan ajoissa.


      • ongelma ohi
        Jason102 kirjoitti:

        Tää jogurttijuttu johtuu siitä, että Valion monissa "vatsaystävällissä" juomissa ja jogurteissa on guarkumi -nimistä sakeuttamislisäainetta, joka aiheuttaa kokeiden mukaan yli 50% käyttäjistä ilmavaivoja.

        Söin pääasiassa aivan tavallisia jugurtteja ja piimää, joissa ei käsitykseni mukaan ole "lisäaineita". Vasta kun mahakivut olivat jatkuneet kuukausia, aloin syödä myös ns. terveysjugurtteja kun luulin että ne auttavat... Alun perin ongelma ei siis johtunut guarkumista, ja oireena oli nimenomaan kovat kivut, ei ilmavaivat. Ilmavaivat ei ole vähentyneet ollenkaan vaikka lopetin jugurtin ja piimän. Itselläni ilmavaivoja tulee viljatuotteista.


    • jan4

      HEI:
      Itselläni on ollut samoja ongelmia vatsan kanssa kaikki kokeet ja tutkimukset tehtiin.(vatsalaukuntähystys, paksusuolentähystys.viipalekuvaus, ultra yms). Mitään ei läytynyt ja vatsakipu senkun jatkui, jolloin hakeuduin akupunktiohoitoon että saisi kipuun lievitystä, kuuden hoitokerran jälkeen vuoden kestäneet kivut hävisivät.
      Myös eräällä tutulla oli vatsakipuja, mitään ei löytynyt, hänkin hakeutui vaihtoehtoisen hoitomuodon piiriin (akupunktiohoito), jolloin hieroja, joka oli myös
      perehtynyt akupunktioon löysi selästä vikaa (lääkärit eivät löytöneet), hän sai akupunktio hoitoja selkään , jolloin myös vatsakivut poistuivat. Eli kannattaa myös
      tutkituttaa selkä ja kokeilla akupunktiohoitoja, mitään ei ainakaan häviä

    • vbnvnvbnrtw

      Luultavasti olet kasvissyöjä joka välttelee lihaa.
      Muuta ruokavaliosi pelkästä ksavissyönnistä monipuoliseksi.
      Kasvis syöjät ovat aina vähän sairaita, kuumeilevia, vatsaongelmaisia, palelevia.. kaikki eivät vaan aatteen takia myönnä sitä.
      Toinen hyvä ratkaisu on : ÄLÄ LUE NETISTÄ MITÄÄN AIHEESEEN LIITTYVÄÄ etenkään mistään keskustelupalstoilta.

      • mikäjuttutää

        Eoikö tämä sinun juttu oo just nyt netissä. Kiellät muiden juttuja lukemasta netistä ja itse kirjoitat nettiin!!!???


    • Jurpo2000

      Tilaa joltain sahtimestarilta 20 litraa sahtia, juo sitä n. 2-3 litraa päivässä. Viikon kuluttu mahasi pelaa todella hyvin. Kuuri kannattaa nauttia loma-aikana, kunnon sahti on vähintään 10%:ta, joten saattaa siitä promilleja tulla vereenkin...

    • Mina317

      Nimerkille Kiitos jos vastaat. Vähän on samantapaisia minullakin. Mutta josne kivut on esim rintalastan kohalla. Ja sulla on painoa/ylipainoa. Niin suosittelen sinun jättämään ilta ruokailun väliin. Sileen saat painoa puotettu j kivut häviää. Mutta tuo kuulostaa pahalta närätys oireelta. esim kahvi,tupakka ja suklaa ja ylipaino tekkee sen.

    • tee työ itse

      Millainen on ruokavaliosi? Jätä pois ruokavaliosta prosessoidut ruoat pois, valkoinen leipä, karkit, pullat, limut jne. Syö täysjyväviljaa, juo paljon vettä, syö marjoja, hedelmiä ja kasviksiä yli puoli kiloa päivässä, syö hyvälaatuista proteiinipitoista ruokaa (kasvi- ja eläinproteiineja) jne.

      Oletan, että vilja-allergiatesti on tehty eli sinulla ei sen mukaan ole keliakiaa. Jos allergiatestit näyttävät negatiivista, niin se ei suinkaan tarkoita, ettetkö silti voi olla suolisto-oireinen (ei iho-oireinen) allergikko.

      On myös mahdollista, että diagnoosisi on "vain" ärtyneen paksusuolen oireyhtymä. Kaikissa näissä tapauksissa RUOKAVALIOLLA ON OLEELLINEN MERKITYS HYVINVOINNISSASI.

      Sinulle on tehty laaja joukko tutkimuksia, jotka näyttäisivät osoittavan, että oikotietä (lue: lääke- tai leikkaushoitoa) onneen ei ole. Niinpä sinun on pakko alkaa itse etsimään ruokavaliosta lääkettä hyvinvointiisi. Kun kokeilet esim. 2 viikkoa maidotonta (ei pelkästään laktoositonta) ruokavaliota, niin näet, onko syypäänä maito. Kokeile 2 viikkoa kahvitonta (kofeiinitonta) ruokavaliota, niin näet, onko kahvi yksi syypää. Kokeile taas 2 viikkoa viljatonta ruokavaliota jne. Tällä tavoin saat karsittua niitä oireita aiheuttavia ruokia pois, jotka aiheuttavat esim. turvotusta, kaasun muodostusta, ehkä närästystä jne.

    • Soisel

      Vatsavaivoja on ollut minullakin vuosia, ja on edelleenkin, mutta paljon vähemmän, kuin aiemmin. Tähystyksessä todettiin ärtyvä suoli. Välillä vatsa turpoaa, ilma ei oikein tule pois, puhistaa, täyteläinen olo jne.
      Jätin ruisleivät pois, ja oireet vähenivät huomattavasti. Muutenkin kannattaa ruokavalion kanssa olla tarkka. Pois rasvaiset, käristetyt ruuat, huonosti sulavat, mm. kaalit, paprikat, munkit, tuoreet leivät, pullat yms.
      Itse syön kaurapaahtoleipää, juon laktoositonta maitojuomaa, syön salaatteja, puuroa, kiisseliä, vähärasvaisia kinkunsiivuja, ja muutenkin laktoosittomia tuotteita. Keitot sopivat mös, kunhan eivät ole voimakkaasti maustettuja. Vesi puhdistaa vatsaa..

    • HerberttiHuu

      SUOLISTOVAIVAT
      Keho on sekä fyysinen että henkinen kokonaisuus, siis myös mieli on tärkeä, varsinkin silloin, kun vatsan ja suoliston toimintaa ohjaava autonominen eli tahdosta riippumaton hermotus ’takkuilee’. Kivut myös rasittaa mieltä! - Usein vaivaa hoidetaan vain peittämällä oireita. Tällöin itse syy jää hoitamatta ja aiheutetaan riippuvuus ns. ”lääkkeisiin”! On tärkeämpää lukea kehoa henkilön tuntemista oireista, jolloin hoidon voi kohdistaa kehon häiriöihin, kipujen syyhyn! (Usein niitä voi aiheuttaa myös ympäristö, säteily- ja sähkökentät ym. tekijät ja ruokailutottumukset ja ruuan laatu!)

      Yksi tärkeimpiä kehon toiminnan ohjauksia on hermotus, jossa sähköisellä varauksella ’ladattu’ viestitys eri aivoista kulkee kehon eri osiin, kuten lihaksiin, keuhkoihin, sydämeen, maksaan, munuaisiin, rauhasiin ja tietysti myös vatsaan sekä suolistoon. Kun tämä viestitys takkuaa, ilmenee mm. lihaksissa suonenvetoa, sydämen rytmihäiriöitä, umpieriterauhasten kohdalla hormonaalisia häiriöitä, kuten väsymystä, unettomuutta, keskittymisvaikeuksia, kuukautis- tai vaihdevuosivaivoja jne… Vatsan ja suoliston kohdalla hermotuksen häiriöt sekoittavat niiden tärkeät liikkeet eli peristaltiikan. Se ilmenee mahalaukun liika- tai vajaa happoisuutena, närästyksenä, refluksi-tautina, ruoka-allergioina, ohutsuolen vajaatoimintana (mm. laktoosi-intoleranssi), laiska tai ylivilkas paksusuoli (ummetus tai ripulointi, krooninen paksunsuolen tulehdus, hiivaongelmat jne).

      Vatsa- ja suolisto-oireet ovat lanne- ja häntänikamavaivoja, siis selkävaivoja! Niiden hoitopaikkoja eli vastealueita on koko kehon alueella päästä jalkateriin. Pelkkä selän alueen käsittely voi helpottaa hetkeksi, mutta voi myös ärsyttää. On tärkeäpää hoitaa kokonaisuutta, jolloin aivot kehon, vatsan sekä suoliston tärkeänä ohjaajana saadaan stimuloitua hoitamaan tehtäväänsä tässäkin roolissaan. Hoidetaan myös ”päänvikaa”!

      Olen hermoratakäsittelijänä, noin 15 vuoden aikana, hoitanut monia, monia, monia vatsa- ja suolistovaivaisia. Usein he tulevat hoitoon aivan muun vaivan johdattamana. Käsittelen aina kehoa lukien. Vastealueilla tulee monia tuntemuksia ja asiakkaan kanssa keskustelemalla avoimesti hoidon aikana saamme puolin ja toisin toimivan kokonaisuuden. Tuskaa ei saa tuottaa. Se vie jännitykseen ja lukittaa alitajunnan, keho ei ota hoitoa vastaan. Rentoutunut keho ottaa hoidon vastaan ja Hoito toimii!

      Keväällä käsittelin alle 20-v miehen, joka oli kärsinyt 2 vuotta ajoittain erittäin kivuliasta, kroonista paksunsuolentulehdusta jopa jatkuvasti verta ripuloivassa ulosteessa. Lääkekuureja ollut noin 6-7 kuuria vuodessa. Eka kerran käsittelin maaliskuulla. Vatsa ja suolisto rauhoittui. - Kehon itsehoito stimuloidaan tasapainoon. Näin SE on tarkoitettu!

      Meitä kokonaishermoratakäsittelijöitä löytyy www.hermoratahieronnanmestarit.fi -sivuilta. Voit kyllä soittaakin, niin voin kertoa lisää, 0400-972 191.
      Ps. Syö pääruoka aina ensin! Älä neutraloi mahahappoja salaateilla! - Mahahappoja tarvitaan valkuaisaineiden ja rasvojen käsittelyssä. Salaatit lopuksi ja hyvin pureskellen. Silloin voit nauttia myös kasvisten mausta. Sylki, sen amylaasientsyymi, on tärkeä kasvistärkkelyksen hajoituksessa, jotta kasvikset imeytyvät ohutsuolessa kehon hyödynnettäväksi. Hotkaistuna kasvikset ei hajoa kehon hyödynnettäväksi, vaan seilaavat paksusuoleen. Siellä ne ei enää imeydy, vaan mätänee ja muodostuvat sokerit ruokkivat hiivoja. Seuraus on hiivaongelmat suolistossa, suussa, elimissä, jopa jaloissa. Oikein toimiva paksusuoli on tärkeä suolistobakteerien tuottaja, myös kehon omien valmistamiensa ns. antibioottien sekä K- ja B12-vitamiinin tuottaja. – Siis pureksi ruoka kunnolla, niin et piereksi hyvää tavaraa hajuhaittoina ympäristöön. KOKEILE, näet ruokailujärjestyksen muutoksen vaikutuksen jopa samana päivänä! Tästä puhui Paula Heinonenkin jo 5 vuotta sitten. Mie huomasin tämän jo 1990-luvulla, kun salaatteja ruvettiin ’tyrkyttään’ pääruuan korvikkeeksi ensin syötäväksi. Tämä johtaa verensokerin heilahduksiin, lihavuuden kasvuun, rasittaa haimaa ja lisää diabeetestä! Diabetes on räjähdysmäisesti lisääntynyt maailmanlaajuisesti 1990-luvulta alkaen!
      Aitoa Terveyttä Kaikille!

    • sdfsd

      Voin sanoa omakohtaisesta kokemuksesta, että kyseessä on luultavasti psykosomaattiset ongelmat. Mua on kanssa testattu kaikella mahdollisella tavalla. Mulla tosin on löytynyt kokeissa paljon ruoka-aineintoleransseja, mutta ne lisääntyvät jatkuvasti vain eli nykyään en voi syödä juuri yhtään mitään saamatta vatsakipuja.

      Mulla johtuu ainakin siitä että mulla on joka päivä stressiä, ei aina mitään isoa mutta kuitenkin. Ehkä sullakin on mutta kun sitä on joka päivä niin alkaa ajattelemaan että se on ihan normaali tila eikä edes tajuansa olevansa hiukan ahdistunut/stressaantunut jatkuvasti. Valitettavasti en ole vielä itse löytänyt mitään mikä olisi poistanut ongelmat mutta yritän harjoitella rentoutumista ja meditointia, joka auttaa hiukan.

      Onko sulla muita oireita, kuten huimausta, päänsärkyä tai särkyjä? Jos ei mitään löydy kokeissa niin tuskin sille mitään elinperäistä selitystä löytyykään. Itse oon juossu kaikenmaailman kokeissa vuosia, mutta mitään ei vaan näy.

    • 57-

      Täällä on hyviä neuvoja ruokavaliosta ja muusta. Kun itselläni on joitakin pitkäaikaisia vaivoja, yleensä lohduttaudun sillä, että jos kyse olisi jostakin vakavasta (esim. syövästä), olisin ajat sitten heittänyt henkeni. Joten tuskin on sinullakaan kovin vakavaa. Mutta apua sinun pitää saada jostakin. Jos ruokavaliot, homeopatia, maidon poisjättäminen yms. eivät helpota oloasi, kannattaa pohtia psyykkistä puolta. Vatsakipu on lapsilla tyypillinen masennukseen liittyvä psykosomaattinen oire, ei kuitenkaan yleensä aikuisilla.

    • Kohtalotoveri1

      Mulla kanssa samanlaista kipua, lisäksi tulee usein verta ja sitä tulee reilusti. Vaivat alkoivat reilu 7 v. sitten. On otettu kaikki mahdolliset verikokeet, tähystetty ylhäältä ja alhaalta moneen otteeseen sekä myös tehty kapselikameratähystys. Mitään ei ole löytynyt. Olen jättänyt kaikki huonot hiilarit, pavut, omenat, päärynät, prosessoidut ruuat, maidon ja vaikka mitä ruokavaliosta pois melkein 1/2 v. sitten lääkärin neuvosta, mutta kipuilut ja veriulosteet jatkuvat. Sain lääkäriltä Litalginia ja Libraxia vatsakipuihin, mutta niistä ei ole mitään hyötyä. Lopetin myös alkoholin käytön kokonaan samoihin aikoihin. Välillä kivut niin kovat, että tärisen sängyssä ja kylmähiki kastelee kaiken. Viimeviikolla tuli yhtäkkinen kova kipu ja juoksin vessaan, menetin pöntöllä tajuntani ja kun heräsin oli pönttö täynnä verta ja itse taas aivan märkänä hiestä. Maanantaina uudelleen sairaalaan kuuntelemaan, että kaikki on tutkittu ja mitään vikaa ei ole.

      • Kukasmuukuin

        No sinulla on kyllä ilmiselvä Crohnin tauti. Kerropa se sille lääkärille jonka luona olet turhaan juossut, jos hän ei ole sitä vielä keksinyt.


    • tyttö18v

      Minulla oli viiltävän kovaa ylävatsakipua yli puolen vuoden ajan, järkyttävä kipu joka ei lähtenyt tavallisilla särkylääkkeillä. Lääkärissä ei todettu poikkeavuuksia, vatsan uä puhdas eikä muutenkaan mitään muita terveydellisiä ongelmia. Epäiltiin jopa endometrioosia. Kipu alkoi yleensä aamulla ja paheni ennen puoltapäivää viiltäväksi kivuksi pallean kohdalla. Vain makaaminen auttoi, ja sitten osittain oksentaminen. Vieläkään en ole varma, mistä kivut saivat aina alkunsa, olinko stressaantunut vai liittyikö vaiva kuukautisiin? Joskus kipu saattoi yllättää aivan tavallisena vapaapäivänä, ja jouduin makaamaan loppupäivän kivun kourissa sängyllä oksennusvati vieressäni.

      Viime syksynä tilanne kärjistyi ja kipu paikantui alavatsalle, tarkemmin sanottuna oikealle puolelle. Todettiin umpilisäkkeentulehdus, ja minut vietiin leikkaukseen. Kivut ovat sittemmin pysyneet poissa, olen syvästi huojentunut! :) Ne rajoittivat kuitenkin elämää siinä määrin, että jouduin paikoitellen olemaan poissa koulusta. Myötäelän ap:n tilanteen, sillä kokemuksesta tiedän itse, kuinka helvetillistä vatsakipujen kanssa eläminen voi olla.

    • Jospa apua saat

      Joillakin sisäinen ihminen oireilee ulkoisesti. Mulla on pitkä tarina kerrottavana. Ei tässä siitä. Olen poistattanut amalgaamipaikat. Sit kohtu poistettu. On auttanu. Sit vielä ku oli maha kipee, vaikka muut jo lähti osastolta. Niin hoitaja laitto sellaisen putken takapuoleen. Sieltä sit poistui ilmaa. Ei kuulunu ääniä. Mut helpotti.Mulla ei koskaan oo ilmavaiva tabletit auttaneet.

    • selvä juttu

      Psykosomaattista. Mene psykiatrille ja hakeudu psykoterapiaan.

    • saccharomycesBOULARD

      Mulla itelläni on colitis ulcerosa jota on aika ajoin jouduttu hoitaan kortisonilla kuntoon.
      Nyt kun löysin luontaistuotekaupasta BOULARDII.n niin on masu pysyny kunnosa ja jatkuva turvotus hävinny. Kys tuote on (käsittääkseni) hyvälaatuinen hiiva joka suojaa suolen nukkaa ( muuttuu vissiin suolistossa maitohappobakteeriksi, joka kestää mahahapot ja näin vaikuttaa tehokkaasti). Ikinä en mistään (muista) maitohapoista oo apua saanu ja skeptinen olin aluksi tänki kans . No, oli mitä oli niin ainaki mun elämän se on pelastanu.

    • Jaspersson!

      Dr. Ohriraa ainakin rupeat pistämään nassuun nyt heti! Sanon sen vielä kerran: probiootit. Terveysvaikutuksista on kiistatonta näyttöä ja jos on vähänkin suolisto- vatsaongelmia tai jotain vastaavaa niin silloin ehdoton ravitsemuksen lisä. Kannattaa ainakin kokeilla jotain kolmen neljän kuukauden periodia, jolloin otat probiootteja normaalin ruokavalion lisänä.

    • riinaliisa 72

      Minullakin on ongelma vatsa, mutta mitään ei ole löytynyt, älä pelkää se lisää kipua,
      annan sinulle neuvon millä minä sain helpotuksen !!!
      Jätä kaikki pois missä on hiivaa ja siirry laktoosittomaan ei hylaan vaan täysin Laktoosittomaan, vältä maitoa, kokeile Laktoositonta piimää, aina ei laktoosi-intoleranssi kokeissa näy, ei ainakaan minulla, kuitenkin "Laktoosittomat" ja hiivattomat rauhoittavat vatsani ja on ihana olo, jos syöt ruisleipää syö juureen tehtyä leipää, leivo itse vaaleat leivät ja kohota leivinjauheella, vältä makeita ruokia ja makeisia......
      ter.riinaliisa 72

    • Viljatonta elämää
    • Kylmät kädet

      Stressivatsa vaivaa sinua.

      Esim. itse omaan laktoosi-intoleranssin ainoastaan silloin, kun olen stressin alaisena.

      • K k

        Kaikki reagoi extreme-stressiin hiukan eri tavoin. Esim. vanhalla lapsuuden kaverilla nousee kuume. Itselläni maha meneejoko sekaisin, tai muuttuu ikäänkuin betoniksi sisältöineen.


    • oooo-rrrvokki

      Itselläni on olluy paljon jatkuvia vatsavaivoja eikä silti mitään vaarallista. Tässä muutamia juttuja. Juotko päivittäin kahvia? Jos juot, kokeile vaikkapa kuukauden ajan olla kokonaan ilman. Syötkö appelsiineja tai omenoita? Jos syöt, luovu niistä. Fruktoosi intoleranssi on yllättävän yleinen ja yllättävän tuntematon sairaus. Laita illalla ruokalusikallinen kokonaisia pellavansiemeniä vesilasiin, pane se yöksi jääkaappiin ja juo ensimmäiseksi aamulla. Ei ole vaikeaa, pellavansiemenet eivät maistu miltään. Vältä olutta. Jos haluat käyttää alkoholia, käytä kirkasta mieluiten vissyllä laimennettuna. Kaikkien vatsa ei tykkää ruisleivästäkään; käytä silloin kokojyväleipää.
      Vältä valkoista vehnää, siis valkoista leipää, makaronia yms. Jos käytät maitoa, käytä laktoositonta. Joe et ole käyttänyt maitoa, kokeilepa juoda vaikkapa lasillinen päivässä. Tekee joskus ihmeitä.
      Ja tiedätkö mitä. Joskus kipu voikin säteillä lantionpohjan lihaksista. Pyöritä päivittäin "hulavannetta", ihan vain kuviteltua sellaista. muutama minuutti.
      Ihminen on sitä mitä hän syö. Etsi itsellesi oikea ruokavalio. Sinulla nyt vain on suolisto, joka ärtyy helposti. Ja muista, että kaikki jalostettu ja prosessoitu ruoka ärsyttää helpommin kuin alkuperäisitä, jalostamattomista aineista valmistettu.

    • mahallaa

      heips. mulla kanssa maha oireili siihen liittyi myös keltaista savista ulostetta. tähystettiin yms. syy olikin vähän erikoinen laktoosi allergia. kokeile jättää maito tuotteet pois kokonaan esim viikoksi. jos ei auta,seuraavaksi vilja tuotteet.onnea

    • Kylmät kädet

      Miten hemmetissä me selvisimme esim. Keskiajalla?

      • Töhnä

        Antibiootteja, E-koodeja ja valkoisia jauhoja ei silloin tunnettu.


      • Ikäloppu

        Keskiajalla ihmisten keski-ikä oli kovin alhainen, joten he eivät eläneetkään (selvinneetkään) vanhoiksi!


    • Tsemppiä muutokseen

      Stressi, tunteet yms. nämä pääsääntöisesti tekee. Liian kiireinen elämänrytmi normaalille ihmiselle. Ei sitä kestä. Alkuun tulee allergioita, ruoansulatushäiriöitä jne. Jos ei ymmärrä hypätä oravanpyörästä pois, niin tila vain pahenee.
      Takana kenties joku elämän kriisi, jonka tuska on fyysistynyt? Esim. avioero, jonkun kuolema, mikä vaan isompi juttu.
      Ainoa parannuskeino on, jos nyt ei totaalinen elämänmuutos, niin suhtautumisen muutos asioihin. Riittävästi unta, itselleen sopivaa, puhdasta ja hyvä laatuista ravintoa, itselleen sopivaa liikuntaa. Ja itselleen sopiva määrä stressiä, kiireitä, töitä.. joka voi ollakkin aika paljon vähemmän mihin pitäisi pystyä. Mutta kumpi on tärkeämpää, oma terveys vai työnteko?
      Omien tunteiden käsittely auttaa vatsavaivoihin taatusti. Ottaa hermoon.., vatsan alue on yksi suuri hermosto, niin se saa vatsan vääntyilemään.
      Hedelmien syöntiä ei todellakaan kannata lopettaa, vaan etsiä ne itselle sopivat hedelmät. Ne tukee äärimmäisen hyvin ruoansulatusta. Mutta jos tuota ensimmäistä osaa ei tee, niin hedelmätkin voi tuottaa vain ongelmia.
      Kannattaa opetella kuuntelemaan itseään ja tekemään elämänvalintoja sen perusteella mikä on itselle sopivaa. Ihan yksinkertainen meditaatiokin voi viedä vaivat pois nopeasti, sekä ajan kanssa tuo pysyvämpääkin muutosta.

    • Divertikuloosi

      En lukenut kaikkia viestejä kun olivat niin pitkiä, mutta oma vatsakipuni hellitti päivittäisistä kivuista, kun lakkasin syömästä jäätelöä. Siinä on jokin lisäaine jolle ehkäpä olen allerginen tms.
      Tosin jos saan jonkin mahapöpön niin sairastun tosi hankalalla tavalla kun paksussasuolessani on todettu divertikkeleitä, ja ne tulehtuvat vatsainfektion seurauksena.
      Joka kerta makaan sängyssä n. 5-7 päivää ja tulehdusarvot ovat korkeat. Divertikkelin tulehdusta eli divertikuliittia verrataan vakavuudessaan umpisuolen tulehdukseen koska sekin voii puhjeta, ja aiheuttaa vaarallisen vatsakalvon tulehduksen. Divertikkelit muutenkin kipuilevat monella ja taudin nimi on divertikuloosi.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00094

      • Oletko sittenkään ihan varma, että hänen tapauksessaan kesy olisi tuosta umpiussista, Se voi ihan yhtä hyvin olla myös paksusuolenkiertymä, mutta on kyllä jo SEN VERRAN kipeä, että välitömästi lääkäriin.


    • kokemus...

      sulla on refluksitauti. Helppo hoitaa. Lääkekuuri maksaa 7 euroa 3 kk.

    • Maito kyllä maistuis

      Vatsakipuiselle sanoisin; jätä maito pois ainakin kymmeneksi vuodeksi. Tilanne varmasti korjaantuu. Lääkärissä käynnin ja pukamaleikkausen jälkeen, toimin näin, omatoimisesti. Mainitunlainen diagnoosi taitaa olla vielä nykyäänkin vaikeaa lääkäreille.
      Paljasta maitoa ei, edellä olevan jälkeen, valitettavasti enää voi juoda.

    • Arvon rouva

      Hai kun kuukautisesi loppuvat,loppuvat myös epämääräiset vatsakipusikin.Sitä odotellessa:)

    • alfklahkf

      Maito, hiiva, vehnä ja sokeri pois ruokavaliosta kuukaudeksi.

    • 1111111111111

      mulla samalaiset oireet.lääkäri sanoi johtuvan liika happoisuudesta.sain somac närästys lääkettä ja vi-siblin kuitu valmistetta.nyt maha on suht hyvässä kunossa.tota vi-sibliä saa apteekista ilman reseptiä,kannattaa kokeilla.

    • Jeppejääkarhu 9

      Onko kukaan koittanut vatsavaivoihin ruokasoodaa. Itse juuri aloitin kokeilun, saa nähdä auttaako.

    • Laitan nyt oman lusikkani soppaan minäkin, vaikken tiedä onko tästä nyt mitään hyötyä.

      Mutta kohtalotoveri olen .. Hyvin tutulta kuulostaa nuo kivut.Lapsesta asti ollut ongelmia vatsan kanssa ja ravattu lääkärissä sen takia. Sain silloin lääkkeet jotka sekoitettiin maitoon ja lääke aiheutti yhä pahempia kipuja. Kun lopetin lääkkeen oton, vatsa tuli heti paremmaksi.

      Laktoosi-intoleranssista alettiin puhua vasta 90-luvulla enemmän ja silloin tajusin vaihtaa maitotuotteet laktoosittomiin tai vähälaktoosisiin. Se auttoi jo aika paljon. Mutta yhä vatsa oli ajoittain aivan mahdoton, muistan kuinka opiskeluaikana oli pakko lähteä koulusta kotiin kesken päivän. Olin vaihtanut ruuan kasvisruokaan, vatsan takia, koska epäilin sen auttavan, mutta eipä ollut apua siitäkään. Noh, vaihtelevasti sitten jatkui tuo vaihe, välillä vatsa oli kuitenkin ihan ok:kin.

      Raskauksien aikana tuli syötyä "kahden edestä" kuten tapana on, mutta jostain syystä alitajuisesti tuli vältettyä vaaleaa leipää ja pastaakin. Voin silloin paremmin kuin ennen. Siitä sitten löysin yhteyden, että viljatuotteet suurimmilta osin ovat syypää kipuihin.. Noh, vielä pari vuotta sitten sinnittelin kuitenkin vielä syöden ajoittain viljatuotteita; eihän pizzasta, hyvistä oluista, ruisleivästä, lakritsista ja toisten kahvipöydän antimista voi kieltäytyä.. Sitten yksi ilta kun makasin yhden pullan takia sängyssä tuntikausia kylmän hien valuessa, vatsan krampatessa ja tuntiessani pullan kuin tulikuumana kivenä vatsassa, päätin, että se oli viimeinen vehnätuote, jonka suuhuni laitan.

      Nyt on mennyt yli vuoden hyvin. Ei enää tarvitse miettiä vatsaa, kun lähtee jonnekin, jättää vain syömättä, mitä ei pysty ja ottaa vaikka vähän omia eväitä mukaan. Ravintolat ja työpaikkaruokailut on joskus haastavia, koska aina G ei tarkoitakaan gluteenitonta ja esim. kastikkeisiin on sittenkin laitettu vehnäjauhoa, tai vastaavaa, mutta sellaiset vatsannipistelyt kestää, kun muistaa, mitä oli ennen.

      Masennuskin saattaa pahentaa toki vatsanoireita, mutta on vaikea kuvitella, että täysin voisi johtua sinun kivut pelkästään masennuksesta. Masentuneena ei ehkä niin jaksa välittää, mitä syö ja se pahentaa oireita.

      Kaikkein paras ja terveellisin ruokavalio olisi jos pystyisi syömään mahdollisimman puhdasta ja käsittelemätöntä ruokaa, mutta työssä käyvänä perheellisenä menee helposti aika haastavaksi, jos ei ole mahdollisuuksia kalastaa kalojaan, metsästää lihojaan, viljellä kaikkea omin voimin, pitää kotieläimiä jne. Toki se siintää jonkinlaisena tulevaisuuden haaveena, elää vanhana askeettisesti, kasvattaa omat vihannekset ja hedelmät, pitää kuttuja ja kanoja ym.

      Jos sinulla todetaan keliakia ja muutenkin kannattaa myös katsoa verestä mm. kilpirauhasarvot, sokeriarvot jne. Laktoosi-intoleranssi, keliakia, kilpirauhasen vajaatoiminta, ykköstyypin diabetes ovat samansukuisia sairauksia ja jos on noista yksi, saattaa olla useampikin tai alttiutta useampaan. Keliakian takia syön myös purkista useampaa vitamiinia, koska ne eivät keliakian takia imeydy kunnolla ruuasta. B- ja etenkin D-vitamiini ovat ainakin tärkeitä itselle. D-vitamiinin nosto 100mg:n ja lapsilla 50mg:n on mitä ilmeisemmin vaikuttanut (ravinto-asiantuntijan, jonka kanssa keskustelin) siihen, että meillä ei ole ollut aikoihin infektioita, jaksan puuhailla ja tehdä jo heti aamusta kaikkea, talviaikaankaan ei masenna eikä väsytä samalla lailla kuin ennen. Eli D-vitamiiniin on tullut nyt hurahduttua oikein kunnolla...

    • maalaisjärjellä

      Terveys on hyvin tärkeää ja sen huomaa jo vastausten määrästäkin :) Olet varmasti jo aivan sekaisin jos kaikki oot lukenut. Neuvoisin sinua istahtamaan ja miettimään ruokavaliotasi ja ostamaan kaupasta paketillisen Puuppolan kauraryynejä ja laitat veteen likoamaan yöksi. Keität aamulla seoksen puuroksi ja keittäessä lisäät vettä ja sekoitat ja taas lisäät vettä niin kauan kuin tarvitsee ja että saat sopivan paksuisen löysähkön puuron. Puuppolan kaura ainut gluteeniton. Lisää laktoositonta voita ja ai että on hyvää. Syö sitä muutamana päivänä ja kananmunia kaikkea puhdasta käsittelemätöntä ns vanhanajan ruokaa. Kannttaa käyttää vain laktoosittomia tuotteita ja kaikki pois missä gluteiiniä eli keliaatikon ruokavalio muttei heti tarvitse mitään kalliita keliaatikon tuotteita koska tuo kaura riittää ja kokeilet tuolla puurolla että paranetko. Itselläni samanlaisia vaivoja ja heti helpotti puurolla ja laktoosittomilla ruuilla. Ja muutenhan saan syödä kuten ennenkin. Leipääkin saan taas syödä kun vatsa rauhoittui. Myös kahvin jätin joksikin aikaa ja yhä kahvi saa minut aamuisin juoksemaan vessaan :( Nää neuvot ei paljoa maksa. Kokeile :)

    • ammattilaisvaivainen

      Itsekin olen tehnyt pitkään salapoliisityötä ärtyneen suoleen oireiden takia. Minulla on kaksi toimistoa. Toisessa toimistossa vatsa alkaa oireilla, toisessa ei, vaikka teen molemmissa paikoissa samanlaista työtä. Olen sulkenut pois kaikki mahdolliset ruokailuun ja juomiseen liittyvät aiheuttajat. Lopuksi aiheuttaja löytyi. Työtuolit ovat erilaisia. Toisessa tuolissa jännitän jatkuvasti tiettyjä vatsalihaksia ja toisessa en jännitä niitä niin paljon. Kun menen makaamaan rentoon asentoon ja painelen niitä jännityslihaksia, vatsaoireet loppuvat heti. Jos testit eivät paljasta mitään ja aiheuttaja ei ole ruokavaliossa, ongelma voi olla stressilihaksissa jotka painavat vatsan hermoja. Hae sitten hoitoa ammattilaiselta joka osaa käsitellä vatsa-alueen lihaksia. Myös vyöhyketerapia ja hermoratahieronta saattavat auttaa, kuten eräät ovat jo todenneet tässä keskustelussa.

    • pidä kiirettä jo!

      Mene nyt hyvä ihminen paksunsuolentähystykseen ja samalla tähystys myös suun kautta, jossa tsekataan ruokatorvi yms mahalaukun alkuun saakka. Kivut saattavat johtua mahalaukustasi, kirjoittamasi mukaan sitä ei liene koskaan tutkittu, syytä olisi ja mahdollisimman pian. Lisäksi ohutsuoli tulisi tutkia, jos paksusuolessa ei löydy mitään selitystä. Kun verta tulee, se on jo sellainen hälytysmerkki, että pitää juosta lääkäriin tuhatta ja sataa. Joo, voi johtua "vain" peräpukamista, mutta myös divertikkelit vuotavat verta - mutta voi myös johtua siitä, että suolenpinnassa on esim. reikä. Ei kannattaisi odotella ja ihmetellä enää, vaan vaatia perustavaa laatua olevia tutkimuksia, terveyden kanssa ei ole leikkimistä, eikä varsinkaan kun kyse on vatsan alueesta.

    • Jaa-a? Enpä osaa sanoa. Oireilusi ei ainakaan suoraan viittaa vatsatautiin. Etkä sinä ole raskaanakaan. Hmm. En nyt osaa auttaa, enhän minä lääkäri ole. Voisit kuitenkin kokeille särkylääkettä, jos ei ole herkkä sille.

    • eiole.

      Oi oi kun on kaunis.. Kuule se kuva on vain kuvituskuva. Oikea kuva naisesta saattaa olla 60 kierosilimä.

    • Allosentrikko

      Edellä luetellut kivut ovat vaivanneet minuakin lähes koko 79 v ikäni,mutta ei enää 7-8 vuoteen.
      Paljon on ollut tähystyksiä,lääkehoitoja sekä muuta länsimaiseen terveyden hoitoon liittyvää toimenpidettä.Uskonpuutekin on matkanvarrella alkanut vaivaamaan,myönnän sen.
      KOTIHOIDON KÄSIKIRJA ,VALITUT PALAT s.223 auttoi luultavasti vaivaan,joka joskus oli erittäin tuskallinen ja elämänhaluja kahlitsevaa.
      Käytän A.Vogel`in Cynara artisokanlehtiuutetta,jota on kauppojen luontaistuotehyllyssä,tuoteohjeen mukaan.Hinta n.10€/50ml
      Kaikki kivut loppuivat ensimmäisen käytön jälkeen 2-3 päivässä.
      Tietysti uskoin sen parantavaan vaikutukseen kuin pukki suuriin sarviinsa,siinähän sen homman salaisuus tietenkin oli,mutta ei se mitään!Parempi näinkin.
      Olen lukenut muitakin näitä huu haa juttuja,joista olen oppinut,että jos sekoittaa 6 dl vettä/ teelusikallinen ruokasoodaa ja juo sitä desin,mikäli kahvin tms tuottaa hankaluuksia.Sama liuos auttaa virsarakon tulehdukseen,jos elimistö on liian emäksinen.Haittaakaan siitä ei ole,se on suunnilleen kuin vichyvesi.
      Matkoillamme,joita meille vaimon kanssa on kerääntynyt n.170 maata,käytämme epävarmoissa ruokapaikoissa Papaija(s.318) 1 tab ennen syöntiä eikä ripuli ole vaivannut.
      B 15 vitamiini estää "vuoristotaudin" syntymisen.Vain alle 5500m on kokemusta. Vain apteekista tilaamalla.Alfalipoiini 250 mg ehkäisee lihaskouristuksia (suonen veto)luontaistuote.Nämä ovat toimineet meillä,mutta jokainen itse miettiköön mitä suuhunsa laittaa.

    • Voijohtu a

      Se voi liittyä sydämeen, enollani oli juuri samanlaisia tuskaisia oireita, hänen vatsansa tutkittiin joka tavalla eikä mitään löytynyt. Vaivaa hoidettiin vatsahaavana ja lääkket ei auttanut ollenkaan. Viimein hän vaati, että sydän tutkittaisiin yksityisellä lääkärillä ja sieltähän se vika löytyikin. Hänet lähetettiin välittömästi sydänleikkaukseen. En nyt vain kuollakseni muista mikä siinä sydämessä olikaan vialla, mutta kuulostaa aika samanlaiselta nuo sinun oireesi.

    • Voijohtu a2

      Niin ja vielä edelliseen kommenttiin lisätäkseni: Luin vasta nyt aloituksen loppuun, tuo terävä kipu kyljessä liikkuessa viittaa myös sydämeen, sinuna menisin kyllä lääkäriin tarkistuttamaan asian. En ole lääkäri, mutta ei tuollainen sietämätön kipu voi olla kovin normaalia ja en suosittele odottamaan parantumisen toivossa.

    • hengitäsyvään

      Se, mihin kiinnität huomiosi, lisääntyy elämässäsi. Mitä enemmän puhut siitä, kirjoitat siitä, kerrot siitä mielelläsi sinne ja tänne, ajattelet sitä - sitä varmemmin se kasvaa ja voi hyvin - sinä et. Ongelmasi saattaa olla tunteissasi ja ajatuksissasi, ja ehkä murheesi tuntuu vatsassasi. Pelko ainakin tuntuu siellä.... Kun pelkäsit lapsena, tuntuiko pelko vatsassasi? Jotkut ihmiset ovat muita herkempiä tuntemaan pelon tai muun ikävän tunteen jossain päin kehoa.
      Alue jolla tunnet kipua, voi kertoa myös jotain näistä: oletko herkkä kritiikille, onko itsetuntosi (itsekunnoitus/itseluottamus) kunnossa? Kannatko vastuuta asioista, jotka tuntuvat raskailta? Oletko ehkä kokenut joskus uhkaa ja tuntenut siitä johtuvaa pelkoa? Onko menneisyydessäsi jotain anteeksiantamatonta?

      Rauhoitu. Tutki uskomuksesi, ja totea, että ne ovat VAIN uskomuksia.
      Hanki joku meditaatio-ohje, ja harjoita meditaatiota säännöllisesti. Opettele läsnäolon taito..... Hymyile, naura enemmän :-)

    • yritän vain auttaa..

      Onko tutkittu ruokaaine allerkiat? minun KAKKA näyte lähetettiin amerikkaan asti ja siellä selvisi että olen mm. SIANLIHALLE allerkinen, mustapippurille ja ym. joita en osannut arvatakkaan. en kylläkään nyt muista mistä ne testit sai ja minne lähettää..

      Luontaistuote kaupoista voi kysellä sielä on semmonen allerkia jutska mistä näkee testin avulla sormesta otettavalla veritipalla mille aineille voi olla allerkinen.


      minä ainakin oon voinu jo pitkään paremmin. Joku tietty sanoo et tää on vaan humpuukia. mutta tää toimi ainakin mulle.


      JA jos oot kova stressaamaan ja jännittämään niin maha voi mennä siitäki kipeeks..



      Kokeile myös maitohappobakteereita, silica tonic (en muista miten nämä oikealla tavalla kirjoitetaan). Kokeile myös ettet juo ennen ruokailua. Ruoan puret erittäinhitaasti että sylestä erittyy amylaasientsyymia joka auttaa pilkkomaan ruokaa mahassa.


      Toivottavasti joku näistä auttais.


      Ja se ei ainakaan auta että hätääntyy ja stressi hormoonit kohoaa entisestään... mie ainakin ko välillä on hirmu stressi pää'llä niin saattaa vetää ihan kuralle mahan siitäkin joskus.

    • Voita leivälle

      En lukenut kaikkia viestejä. Oma kokemukseni oli kun toi kolestori on vähän korkealla ja työterveyshoitaja kehotti syömään kasvisrasvaa. Alku meni hyvin, mutta sitten maha alko turvota ja tuli vatsakivut. Siinä vaiheessa kun rasia oli loppu päätin että tämä saa riittää ja palasin takaisin voihin eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia. Tosin mahan turvotuksen laskuuun meni runsas puoli vuotta.

      • tässä neuvoja

        Kaverini, oli ravintoalan professori ja nobelisti.. Hänen tutkimuksensa osoittivat että margariinit ovat solujemme vahingoittajia!


        Erilaisissa margariinien valmistus-ja hydrausprosesseissä, ja kovettamisprosesseissa.. ns. hiiliatomiketjut ovat menneet aivan " vituralleen"..joten margariinit eivät ole ihmis- eikä eläin ravintorasvoja.

        Käytä kylmäpuristettuja öljyjä, niitähän on vaikka mitä lajeja...ja tai sekoita voita niiden joukkoon ja vähän puhdasta vettä ja alusta ne margariinityyppiseksi taikinaksi... lisää kesällä ruohosipulia, persiljaa, ym.ym...niin johan toimii...tai jos tämä neuvo ei kelpaa.. niin eikun voita kylmänä palaselle, tahi Valion kermaa..keltainen purkki... Kaikki toimii.. lisänä silloin lohen ja kanan rasvaa..

        Mulla oli , kun näin olen vuosia tehnyt, kolesteroli 3, 3 ja suurin osa 75 % oli sitä hyvää. Pena..


    • Etkuvittele

      Tutkituta ensimmäiseksi sydän! Voi hyvin olla ettei kyse ole sydämestä, mutta tärkeää sulkea pois. Sanot että kipu on tykyttävää joskus navan seudulla ja terävää kipua kyljessä, mikä voisi viitata sydämeen.

      Onko endometrioosi varmasti suljettu pois gynellä?

      Jos suolenmutkiin jää ilmaa, kipu voi olla joskus tuskaistakin. Kokeile maata tyyny kipukohdan alla ja kokeile esim. Cuplatonia, Valmariinia.. Voit myös varovasti painella mahaa jos ilmat lähtisi liikkeelle.

      Ruokavalion muutos, kokeile vaikka maidon pois jättämistä vähäksi aikaa.

      En usko että stressi tuota tekee, etkä kuvittele. Stressi ja se kun panikoit voi lisätä kipua, mutta jokin muu sen aiheuttaa. Kokeile joka tapauksessa rauhoitella itseäsi kivun alkaessa. Kun seuraava kipukohtaus tulee niin hakeudu rauhallisesti päivystykseen. Jos eivät sielläkään ota todesta, mene vaikka yksityiselle ja vaadi tutkimuksia. Tsemppiä! :)

    • ähkypötsi

      Sinulla taitaa olla stressivatsa. Mulla alkoi 15 vuotiaana vatsa vaivailemaan, olen herkkäluonne ja olen elänyt uskonnollisissa piireissä joilla oli tapana syyllistää ihmisiä ja äitini oli myös kova syyllistämään. No kaikenlaiset syyllisyydentunteet alkoi vaivaamaan ja heti perään ylävatsa, jossain vaiheessa niskajumit sit pikkuhiljaa vatsa muuttui pahemmaksi. Alkoi paksusuoli oireilla, lihasvaivat levisi, nyt on sit jokapaikka kipeä. Kaikkea on tohon mahaan vuosien varrella koitettu. Mahalaukku on vähän punertava ja tulehtunut, alavatsa tähystettiin, ei mitään vikaa. Mutta on kyllä joskus tosi kipeä. Älä nyt hyvä ihminen mitää kahvia juo ja kaikki mikä tuntuu ärsyttävän niin vältä. Itsellä kaikki happoiset ruoat pahentaa.
      Mutta jos sulla on tuo ahdistus ja stressi niin ei se ennen parane ennenkuin siitä pääset. Sanoit että se rauhoittava helpotti, samoin mulla.
      Olet sellaisessa kierteessä, että stressi pahentaa vatsaasi ja vatsavaivat lisää ahdistusta ja masennusta.
      Onko sun ahdistukset ja masennukset sellaisia että voisit itse niihin vaikuttaa, voisko joku masennuslääke helpata. Itsellä on niin paljon asioita mitkä stressaa, en voi kaikkiin vaikuttaa, mutta en halua mitään mielialalääkkeitäkään käyttää, joskus kokeilin mut en tykännyt. Minun ongelmani on saada rauha ja tasapaino mielelleni. Kaikkea olen kokeillut, mutta en pysty antamaan itselleni anteeksi omia ihan tavallisia virheitäni, mitä ihmiset tekee elämässään. Johtuu lapsuudesta jossa ei koskaan unohdettu mitä olit mokannut. Joka riidan yhteydessä äiti luetteli, että sitäkin teit ja sitä ja tätä. Ei koskaan kannustanut, mutta lytätä osasi, oikein maanrakoon polkikin. Mulle on jäänyt epäonnisumisen pelko, ja koko ajan jäytää mielessä että jotain kamalaa tapahtuu läheisille tai itse mokaan.
      Toivoni onkin enää Jumalassa jonka avulla saisin rauhan itselleni, uskon ja tiedän myös, että kivut helpottaisi, jos en stressaisi. En vaan pysty siihenkään luottamaan vaikka monessa asiassa olen avun saanut. Aina epäilen, että mulle ei voi hyvin käydä. En tiedä miten hellittäisin itseni ahdistavasta pelosta irti.
      Kyllä sun pitää siihen stressiin saada apua, varmaan vatsasi rauhoittuu. Mutta jos vaan yritätä saada vatsasi jollain lääkkeillä tai ruokavalioilla paranemaan, ei yksin auta. Tuo polte ruokatorvessa on närästystä, ja ylävatsan ähkyt ym, samaa vaivaa. Liikahappo menee ruoan mukana suolistoon ja sekin aiheuttaa kipuja. kaikki sterssioireita, käytäthän happolääkettä, helpottaa oireita. Ajattelin kokeilla sitä pellavansiemenkaurapöperöä, luulisin että helpottaa ainakin omia vaivoja.
      Onko paksusuolesi tähystetty, kannattaa kokeilla, jos löytyy jotain. Mutta ei sinulla varmaan mitään vaarallista voi olla, jos on tutkittu. Yritä rauhoittaa vatsaasi ja mielesi.

    • apuakunsais

      Mulla alkoi joskus nuorena polttaa vatsaa oikealta nivustaipeen yläpuolelta, kesti aina jonkin aikaa ja on jatkunut koko ikäni. Joskus gynekologi katsoi sitä kohtaa ultralta ja sanoi että siinä on suoli mutkalla ja varmaan massaa jää aina joskus jumiin joka tekee poltteen.
      Haluaisin kysyä näiltä henkilöiltä jotka puhui rangan lukoista aiheutuvista kivuista.
      Mulle tulee lapaluiden välistä sellaista kipua, jos pidän käsiä hetkenkin ylhäällä, esim tukkaa föönatessa ym vastaavaa. Tulee pudistavaa ja henkeä salpaavaa tunnetta sydän hakkaa ja närästävää tunnetta, myös pahoinvointia. Joskus polttavaa kipua. Joskus joku koetti painella ja naksautella lukkoja auk,i mutta harvemmin mitään naksausta kuului. Illalla siitä kohtaa särki yleensä hirveästi. Sama jos koitan venytellä ja tehdä liikkeitä mitkä pitäisi auttaa, se pudistava tunne tulee yleensä viiveellä, ei heti. Pistävä kipu tulee usein heti ja menee sitten ohi kun liikuttelen ylärankaa. Tuo vaiva on todella inhoittava, kun tuntee ettei henki kulje. En usko että on pelkästään nikamalukoista kyse ja kun se tunne tulee jonkin ajan kuluttua. Olen käynyt erilaisissa hoidoissakin mutta se vaan kipeytyy enempi.
      Joku taitava lääkäri joskun manipuloi rankaa hellästi taivutellen ja ensin pehmittäen lihaksia, se auttoi paremmin. Mutta kipu tulee takaisin tietyistä liikkeistä mitä tulee ihan tavallisissa askareissa tehtyä, kuten jotain ylähyllyltä ottaen. Kuuluuko hermoratahieronnan sattua ihan julmetusti, kuten minulla?
      Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi vastata, mikä auttaa tollaiseen vaivaan ja mikä se on ja mistä johtuu. Mulla on lievää skolioosia rangassa. Mut jos noin helposti tulee lukkoja miten pitäisi venytellä ettei venytys aiheuttaisi lisää kipua.

    • Erilaiset_neuvot...

      Kannattaa pitää terve järki mukana, kun tulee lukemattomia erilaisia neuvoja: Tosiasiassa moneen vaivaan auttaa aika. Ihmiset mainostavat erilaisia hyviksi kokemiaan keinoja, joilla ei todellisuudessa ole ollut juurikaan mitään tekemistä paranemisen kanssa. Eli ei todellakaan kannata uskoa kaikkea! Olen itsekin antanut "asiantuntevia neuvoja" ja myöhemmin todennut omalla kohdallani, että puuta heinää tuli puhuttua, ei se pitänytkään paikkaansa.

      Yritä unohtaa tässä vaiheessa kaikki, mitä olet asiasta lukenut, millaisia neuvoja olet saanut, mitä on vuosien myötä tutkittu ja löydetty. Pidä tarkkaa kirjanpitoa oireista. Ja tärkeää on myös se, milloin olet oireeton (esim. häiritseekö kipu nukkumista, vai onko yö kivutonta aikaa?). Kirjanpitoon kannattaa laittaa asioita, joiden ei itse ajattele liittyvän vatsakipuunsa. Voi olla, että jokin yhteinen laukaisevat tekijä on olemassa, sitä vain ei ole tajuttu.

      Meinasin ehdottaa ensin jotain aineenvaihduntasairautta, mutta laktoosi-intoleranssia lukuunottamatta ne yleensä vammauttavat vakavasti ja tappavat nuorena. Joten luottaisin lääkäreihin sikäli, että pikaisesti kuolemaan johtavaa vakavaa sairautta ei ole.
      Olisiko mahdollista päästä kipupoliklinikalle hoidettavaksi, vaikka kunnollista diagnoosia ei ole? Jos ei ole diagnoosia, silloin on hoidettava oireita. Sitä paitsi hyvin monessa sairaudessa hoidetaan oireita, parantavaa hoitoa ei ole vielä nykyään olemassa. Lääkkeitä popsimalla ei yleensä parannuta, vaan pidetään oireet kurissa.

    • eiole5

      sappikivet? emt

    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      samariini auttaa,luultavasti suolikaasua,voi olla hyvinki tuskallista joskus,ainaki itellä auttoi,muut keinot ei tepsiny,,,,....

    • maksanpuhdistus

      Itse sain apua kauheisiin vatsaongelmiin maksanpuhdistukssta, jossa poistuu maksasta kiviä.

    • häläpäs käppänä
      • Jason102

        Alussa kerroit myös juuri syöneesi antibioottikuurin. Se on tappanut suolistostasi, erityisesti paksusuolesta, hyvätkin bakteerit. Siitä johtuen normaali ruoan hajoamisprosessi ei toimi ja väärä bakteerikanta aiheuttaa ilmavaivoja. Liika ilma ennestään ärtyneessä paksusuolessa on todella kivulias.

        Tämän voi korjata juomalla ab-piimää ja syömällä sellaista maitohappobakterivalmistetta, jossa on useampaa bakteerilajiketta.


    • Kohtalotoveri

      Olen kärsinyt samanlaisista epämääräisistä vatsavaivoista jo muutaman vuoden, eikä Suomessa tehdyistä tutkimuksista löytynyt mitään. Lopulta lähetin ulostenäytteet helsinkiläisen klinikan kautta ulkomaille ja näissä tutkimuksissa lopulta löytyi syy vaivoihini: parasiitti (alkueläin) blastocystis hominis.Suomen labrat eivät käytä riittävän herkkiä menetelmiä eri parasiittien löytämiseksi. Katso lisätietoja parasiittien aiheuttamista vaivoista sivulta www.badbugs.org ja klinikan tietoja sivulta www.mdd.fi.

    • oppan_gangnam

      Kokeile PALEOTA eli paleoliittista/kivikautista ruokavaliota. "Juju" on siis siinä, että syöt ainoastaan aineksia, joita ihmisen suolisto sulattaa luonnollisesti, evoluution mukaan.
      Ruokavalioon eivät kuulu maito- tai viljatuotteet, koska kivikauden ihminen ei viljellyt tai ollut vielä kesyttänyt kotieläimiä.
      Jos arveluttaa, niin kokeile kuukauden ajan, et häviä mitään. Siinä ajassa pitäisi selvitä, jos uudesta ruokavaliosta on apua!
      "oikeana" lääkärinä suosittelen funktionaalisen lääketieteen lääkäriä. Asioista otetaan oikeasti selvää, eikä sinulle mahdollisesti annettavat lääkkeet mene lääkemarkkinoiden mukaan. Lisäksi sinua vaivaavat oireet pyritään korjaamaan muutoksilla, ei vain pillerireseptein.
      Paleo in a nutshell:
      http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

      (Toki myös sinua voi vaivata jokin vakavampi, mutta suosittelen tätä kaikille. Energiaa saat paljon lisää ja vatsa ei enää vaivaa!)

    • karppi1

      Ainoa mikä on auttanut moni vuotiseen mahakipuun ja vaivoihini on karppaus. Heti huomaa jos lipsuu ja syö esim.viljoja. Kannattaa koittaa.

    • Jos mahasi kuitenki toimii, sitten ei kannata huolestua, mutta käy toki lääkärissä, jos tuo "kipuilu" ei asetu.

    • Luomua sen olla pitä

      Yksi vatsavaivojen syy on mikroaaltouuni joka muuttaa ruuan molekyylit sellaiseen muotoon ettei ihmisen keho pysty niitä käsittelemään. Toinen induktioliesi. Käytätkö näitä paljon, jos käytät, niin vähennä heti.
      Ruokavaliolla lienee suurin merkitys.
      Ensimmäinen on jo tässäkin monta kertaa mainittu maito. Suomessa maito pastoroidaan ja homogenoidaan, eli suomeksi=poistetaan siitä kaikki hyvä ja tehdään siitä tuote jota ihmisen keho ei osaa enää käyttää hyväkseen. Euroopassa maito tuotetaan eri tavalla joka ei tuhoa sen rakennetta niin kuin homogenointi, mikä on muuten täysin turha toimenpide ja sen tehtävä on lähinnä estää rasvan nousemista maidon pintaan. Tästä löytyy paljon juttua netistä.
      Toinen on nuo viljat. Syynä se, että kun viljan täytyy säilyä, niin siitä poistetaan suurin osa ravinteista ja me lähinnä syömme vain viljan ydintä.
      Tuolla oli hyviä juttuja ja linkkejä aiheeseen
      http://suominousuun.blogspot.fi/2012_08_01_archive.html

      Valkaistu sokeri ja käsitelty ravinneköyhä vilja on omiaan ylläpitämään tulehduksia kehossa ja aiheuttamaan suolisto ja vatsaongelmia.

      Se minkä suosituksen annan, niin kokeile muuttaa laatua paremmaksi kaikessa ruuassa ja käsittele se niin, että sen Bioenergia ja ravinteet ei kärsi.
      Perinteinen sähköhella ja uuni tai parhaimpana tuli, mutta nuotiota tuskin saa kämppään kovin helpolla ;)
      Jos käytät maitoa, niin osta käsittelemätöntä maitoa tai hae suoraan maitotilalta. Moni laktoosi vaivoista kärsivä ei saa mitään ongelmiä käsittelemättömästä maidosta joten tästä voi laskea yksi plus yksi mistä vatsaongelmat johtuu.
      Viljojen välttämisestä löytyy paljon juttua googlella, mutta jos haluat syödä leipää, niin vähennä määrää ja katso että se on jollain lailla edes laadukasta ja sisältää vain sen mitä leivän kuuluu sisältää, eli jauhoja, vettä, merisuolaa ja mielellään juureen tehtynä tai hapatettuna. Hiivoistakin löytyy juttua ja kuinka ne kehoomme vaikuttaa.
      Kasviksissa panosta laatuun, eli luomulaatuisiin. ( tarkoittaa normaaliruokaa ) Tuolloin niissä ei ole ruiskuteltu mömmöjä päälle, eikä niitä ole säteilytetty ja voi olla varma että pelloilla on hyvä kasvuolosuhteet ja luonnolliset ravinteet ja niitä on riittävästi.
      Verrokki. Kemiran parhaimmassakaan lannoitteessa ei ole kuin 16 alkuainetta. Arttu Virtanen puhui aikanaan jo siitä että luonto vaatii aina takaisin sen minkä se antaa, eli hän puhui n: 45 alkuaineesta. Paras tulos saadaan kuitenkin peltojen kulotuksella jolloin maaperä on emäksinen ja siinä on paksu humus kerros ja lähemmäs 80 alkuainetta ja mineraalia. Eli ymmärrät varmaan, että porkkana on porkkana, niin se silti ei ole välttämättä porkkana kuin ulkomuodoltaan. Siksi luomutuotteet vaan maistuu niin paljon paremmilta ja kehosi saa riittävästi alku ja hivenaineita suojauksen ja terveyden ylläpitoon.

      Tuolla oli hieno artikkeli mikä hienosti valottaa sitä asiaa mitä meille ei kerrota.
      http://www.eskojalkanen.net/media/artikkelit/bioenergiassa-luomun-henkinen-salaisuus

      Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti saat apua vaivoihisi. ;)

    • avun saanut

      Oletko kokeillut jo sairaan voitelua, jonka voi saada kirkosta? Itse turvautuisin tuossa vaiheessa jo Jumalaan, minusta häneen tosin voi ja kannattaa turvautua jo vähäistenkin vaikeuksien ääreltä, ja jopa silloin, kun menee hyvin...
      Jumala auttaa häneen turvaavia ja hänen edessään nöyrtyviä ennemmin tai myöhemmin. Varo kuitenkin "kaatajarukoilijoita" kuten Pirkko Jalovaaraa yms, evlut. kirkko lienee aika luotettava.

    • pierumestari

      tekstisi oli kirjoitettu niin osuvasti, että kerro tuo lääkärillesi kun käyt valittamassa, vatsavaivoja. lukiessani tuota kirjoitusta nauratti niin että ukkokin luuli minun tulleen hulluksi. joillakin on sanahallussa.

      • pierumaisteri

        Tarkoititko "pierumaisteri?"pierumaisteri on yliopisto tutkinto. Pierumestarin tutkinnon voi suorittaa piereskelemällä vahingossa erikoisammattitutkinnon näytön yhteydessä tai sitten poikkeustapauksessa emännän peiton alla.


    • Pyydetään apua

      Avun välittäjäksi käy kuka tahansa ihminen joka vaan auttamista haluaa tehdä ;) Se millaisia voimia saa liikkeelle riippuu jokainen omasta henkisestä kehitys asteesta. Tekemällä auttamistyötä voimat kasvaa helpommin :) Vielä 1300 luvulla saakka ihmiset paransivat toisiaan koskettamalla, mutta kirkko kielsi tämän, koska ihmisellä ei saa olla jumalallisia voimia. Ja todellisuudessa ei ihmisellä niitä voimia olekaan, vaan ihminen toimii vain välittäjänä parantavalle energialle jos se näin voidaan sanoa. Ego ei saa olla tiellä tässä toiminnassa..Ja mitä enemmän ihmisiä rukoilee/pyytää apua, niin sitä suurempi voima saadaan liikkeelle. Siksi mm: monien seurakuntien yhteisrukouksilla on saatu aikaan mahtavia tuloksia. Se mihin uskontoon kuuluu ei ole väliä, vaan tärkeintä on pyyteetön avunpyyntö ;)
      Noissa kaatajakokouksissa olisin varovainen. Siellä ei aina mennä puhtailla voimilla ja tärkeintä lie näytös kuin ihmisen parantuminen. Onhan se näyttävää, mutta mitä sillä saadaan aikaan?

    • Allergikkoko

      Aloittajalle!
      Kerro oletko saanut avun ja mistä! Itselläni myös veristä vuotoa, kirkas vuoto ei kuulemma vaarallista. Ei löydetty peräpukamia. Kaikkia tutkimuksia tehty; ei mitään löydetty. Viime kesänä vahingossa havaitsin syrttecin auttavan myös noihin vatsa hengitys oireisiin joita minulla oli. Lääkärin kehoituksesta (painoindeksi 30) aloitin myös dieetin syksyllä koska sydämmenlisälyötejä oli holterissa 7000/vrk. Päädyin niin sanottuun kuntosalidiettiin, jossa söin kaksi viikkoa vain kanaa, sokerillisia mehukeittoja, herneitä, maissia ja paprikaa. Vatsa heti parin päivän jälkeen parempi, yölliset hengenahdistukset poistuivat kokonaan ja muutnkin oleminen oli paljon energisempää. Tämän jälkeen olen seurannut syömisiäni ja aina kun syön jotakin vilja/gluteeni pitoista ruokaa jopa hengenahdistus oireet pahenevat. Joten nyt yritän pitää ruokavalioni gluteeni vilja vapaana (ei mitenkään erityisen helppoa, pelkkä gluteenin välttämin ei minulla riitä). Hengitysoireiden ilmaantuessa otan alergialääkkeitä, mitkä helpottavat sen hetkisen olon ja koitan muistella mitä on tullut syötyä. Ja tosiaan oireet tulevat vasta muutamien tuntien jälkeen syömisetä eivät heti. Päädyin tähän 'itse' lääkintään koska lääkäreiden (myös kardiologin tekemä ultraääni sydämestä) ainut neuvo oli että pitäisi laihduttaa. Tällä hetkellä olo pysyy kohtuullisena ko. konsteina. Ainakun 'unohdan' ruokavalion olo huononee.

    • ylämahakipuinen!

      Hei, varsinkin tämän ketjun aloittaja! Luin kommentointia ja kaikenlaista vatsaan liittyvää ihmisten kokemisina melkein yli puolen välin. Sit en enää jaksanut enempi, vaan tuin 'tänne alas' pistään oman ajatukseni Sinulle ja muille vaivaisille :(

      Voisiko kyseessä olla refluksitauti? Voit tarkistella sitäkin asiaa menemällä refluksi.fi:n sivuille, josta monenlaista tietoa saa yleensäkin vatsasta, kuvineen.

      Tuolla sivulla voisit lukea kohdasta Keskustelut, niin huomaisit, onko sinulla tämä juttu menossa. - Minulla on refluksitauti: tähystyksessä nähty väljä mahanportti, josta virtausta pääsee ylöspäin ruokatorvea kohti aina kurkkuun asti, kurkku tuntuukin aina kuin olisi kipeä, on käheä ja esim en enää voi lauleskella, kun ääni ei oikein tule sillei.

      Rintalastan alle tulee ihan milloin tahansa ihan kamalia kipukohtauksia minullakin. En tiedä miten olisin kivun ollessa päällä, usitakin tunteja. On paljon konsteja ja troppeja, joita käyttelen, mutten nyt tähän niitä pistele.

      Ylävatsan kipukohtaukset röyhtäilyineen ja joillakin oksennuksineen tulevat usein ns. puun takaa. Välillä voi olla täysin rauhallista ja tervettä oloa ja sitten! Tässä taudissa on kylläkin se tuntomerkki, että se aina tulee syömisen jälkeen, siis jos on ollut rauhallista, niin syöminen laukaisee. Niinpä me potilaat sitten yritämme selvittää, mikä ruoka-aine milloinkin pahin. Loppumaton viidakko ja näyttää, että kaikki tapauksetkin ovat erilaisia. - Myös huomattavaa, ainakin minulla, että psyykkisellä tilallani suuri vaikutus mahan vointiin. Stressi ja ahdistus pahasta ja usein laukaisevana. Oikeasti elimellistäkin vikaa siellä on.

      Tästä ei enempi, mutta en tiedä onko ketjussa jo Aloittajalta kysytty, että onko refluksitauti (närästysvaivat, gastriitti, yms.) suljettu pois? Onko mitattu esim. mahan happamuus, josko sellainen vinksallaan (liikahappoisuutta). Refluksitauti tekee ihmisen ruokaa vältteleväksi :) .

      • ylämahakipuinen!

        Lisäys vielä: myös mahani putket alaspäin oireilevat. Ilmavaivoja ja jonkinlaista sosiaalista eristäytymistä minulle teettää, kun vessassa käydessäni pääsee kummallisia korkeitakin ääniä; usein tulee pelkkää tyhjää, vaikka luulin että oli oikea kakkoshätä. Kakkoshätä muutenkin toimii hyvin epämääräisin ajoin, usein päivässä, ja myös erittäin epämääräisillä määrillä. Ärtynyt on se alempikin mahani alue, osaan verrata kun nuorena mulla stressitautina oli ärtynyt paksusuoli, nyt se ei kai ole selkeästi, mutta kunnossa ei ole alapuolenkaan osa mahan systeemiä ja asiasta on haittaa. Myös ihan sellainen asia, et jos syön kaupungilla kulkiessani niin tunnin-parin päästä aika voimallisesti tuppaa kakkoshätä, joka sitten ajaa minut pian kotiin, koska 'inhoan' mennä näissä asioissani 'metelöimään' ja muutenkin yleiseen vessaan. - Olen myös vatsani vanki, mikä sinänsä masentaa, you know.


    • alkup.

      Monet ehdottaa noita ruokavaliojuttuja, mutta kun minulla ei tosiaankaan ole mitään yhteyttä yleensä syömisiin. Joskus on, närästykseen. Ja kyllä on toisinaan ollut refluksityyppistä,pahanakin, siitäkin on jo aikaa.Silloin koko rintakehä ja kurkku olivat tulessa, samoin yläselkä lapojen välistä...mutta ei auttaneet lääkkeet, aika vain ja silloinkin oli tajuton stressi ja silloinkaan ei ollut yhteyttä ruokaan.

      Maha oireen paikka vaihtelee, juuri nyt pientä puristusta keskimahalla tai ylhäällä ja ihan alhaalla,ehkä alkavista menkoista.Sekä navan vieressä vasemmalla, aorttahan siinä sykkii.Hankalaa näitä on selittää kun kipupaikoja on vaihtelevasti kaikkialla :/

      Vuosien varrella saatan syödä makeaa, viljapitoista ja ihan mitä vaan eikä vaikuta siis aikoina jolloin mahakipu on poissa.eikä ne kivut mistään tule.

      Yhden ainoan yhdistävän tekijän mahakivuilleni löydän :stressi, valtavat paineet, elämäntilanne vaikka ajattelen myös ettei minulla olisi mitään stressiä jos ei olisi mahakipuja =väärin ajateltu, nytkin oli kovat paineet ensin, sitten maha mutten näitäkään osaa yhdistää.

      Maha toimii normaalisti,olen hoikka, syön enimmäkseen kanaa/kalaa, vihanneksia,hapanmaitotuotteita, hedelmiä ja korostan vielä mikään ruoka-aine ei tee mahalleni mitään tuntemuksia silloin kun on ajat ettei se ole koskemassa.

      Ja kyllä saattaa kipu tuntua hetken ja taas olla tuntumatta nopeastikkin.Joskus se vain häviää vaikka kesken lenkin ja heti mieli ilostuu ja sitten se taas tuntuu jollain tapaa.

      Tähystetty on molemmat päät viimeksi n.10 vuotta sitten. Ja toisinaan käy niin että kun on paljon tekemistä ei huomaa koko kipua, toisinaan huomaa vaikka olisi tekemistä...hemmetin hankalaa ja epämääräistä mutta en jaksa tätä ja tottakai tämä vaikuttaa mielialaan, mietin vain onko käynyt niinpäin että alakuloisuus lisääntyy huolimatta mahasta ja kohta ollaan selvittämättömissä mikä on mistäkin...

      Ja vaikka mua on tähystetty yhteensä 5 kertaa 20 v aikana, enhän voi tietää onko juuri tällä kerralla kyse jostain uudesta syystä!

      Endometrioosia,alkavaa oli myös aikoinaan, laparoskopiassa löytyi mutta nyt sitä ei ole lääkäreiden mukaan eikä oireetkaan sovi.Ihan kokeneen gynen sanoin.

      Kunhan tästä jotain jaksan, aion kokeilla ehkä ensin osteopatiaa tms selkäjuttua, vyöhyketerapiaa...mutta kun kipu tuntuu ihan selkeesti välillä tuossa pinnalla, välillä syvällä ja välillä kaikkialla ja ymmärrän kyllä ettei tästä ota kukaan enää mitään selvää, mutta ei ihme kun en itsekkään voi tämän tarkemmin kertoa,niin vaihtelevaa tämä on!

      Ja huom vielä kipu ei ole aina selkeää kipua, vaan tuntemusta.Huoh...mutta mieliala on nollassa ja jaksamattomuus vaivaa :(

    • mummapumma 54

      Olet herkkävatsainen. Muualla maailmassa , esimerkiksi Austraaliassa on todettu hyväksi dieetti, jossa vältetään gluteenista viljaa ja kaikkia maitotuotteita. Lisäksi vahvat mausteet pois ja kahvi pois. Noin kun syöt 3 viikkoa, niin voit sanoa auttaako. Itse pääsin sekä vatsakivuista, oksentelusta, turvotuksesta, ja nivelten ja lihasten suurimmista kivuista kun jätin nuo pois. jos hiukankaan käytän noita tuotteita, mahani taas möyrii , röyhtäilen ja olen todella kipeä.
      Itseään kannattaa tutkia, ja kokeilla vaihtoehtoja, vaikka lääkärit sanoisivatkin, ei ruokavaliot auta.

    • alkup.

      Mutta kun minä syön viljaa, maitotuotteita jne ilman minkäänlaisia vaivoja SILLOINKUN TÄMÄ EI OLE PÄÄLLÄ, sittenkun on päällä on aivan sama vaikka söisin tai olisin syömättä mitään!

      • ettäs tiedät

        alkup: lle

        Vika ja vaiva on selkärangassa, usko jo, olen itse fysioterapeutti ja hoitanut yli 50.000 hoitokertaa.

        Juuri noin se menee.. olipa ruokavalio vaikka kuinka kohdallaan, kipu tulee.. koska se on mekaaninen, ja silloin eivät muut konstit auta.

        ter. Penan Praktiikka, Kitee 0400-607609


    • alkup.

      Eikä nämä kivut ja tuntemukset sinällään elämääni rajoita, sitä kautta kylläkin etten jaksa laskeneen mielialan ja ahdistuksen vuoksi nauttia elämästä ja sellaisista asioista kuin ennen. Kuntokin tuntuu laskeneen väsähtämisenä.Kierre...:/

    • LH78

      Hei,

      et ole ainoa toistuvien vatsakipujen kärsijä. En ole lääkäri, mutta onko sinulla mahdollisia ruoka-aine allergioita. Tai jopa keliakia?
      Kuinka hyvin suolesi toimii? Juothan riittävästi nestettä jo aamusta alkaen?
      Vedä puoli litraa huoneenlämpöistä vettä heti herättyäsi ja loput vesistä päivän mittaan. Jotkin lääkkeet vaikuttavat myös vatsan tyhjenemiseen ja suoliston toimintaan tarkista yhteys. Tarkista myös saamasi kuidut. Biohitin menekkituote millä varmaan raketoivat suureen menestykseen on gastropanel tutkimus. Käy tuossa tutkimuksessa, pyydä terveyskeskuslääkäriltä lähete tutkimukseen niin saat kela korvauksen. Jos poveria lompsassa piisaa niin maksa kokonaan itse. Kattava tutkimusväline yksin kertaisella näytteenotolla. Voimia ja helpotuksia kipuihin!

    • colon irritabile

      Suosittelen jättämään, vakoisen vehvän, riisin, pastat, kahvin, rukiin, hernekasvit, marjat, mustikkaa lukuunottamatta, paprikan, omenan, raa´an porkkanan, tuorekurkun, lantun, kaikki maitotuotteet, paisti vanhat juustot, chili yms. mausteet, Eli syöt vain perusruoka-aineita, naturellia kalaa, kanaa ja vain harvoin punaista lihaa, perunaa, amerikansalaattia, tomaattia, sitrushedelmiä, kaikki kaalit käy, ainakin mulle. Maustan ruoan pippureilla, suolalla ja liemijauheilla ja hyvää on. Tuosta ruokavaliosta läytyy ihan hyvä ravintoinen ruokavalio, tosin ulkonasyöminen on todella haastavaa, kun eivät ymmärrä, että jatkuva vatsakipu voi johtaa vaikka syöpään. Jos pidän ensin muutaman päivän mehupaaston ja aloitat yksittäisillä ruoka-aineilla, niin huomaat, mikä niitä vaivoja aiheuttaa.

    • Bumbali

      Itselläni ei tuollaisia oireita ole ollut, mutta olen muuttanut ruokavalioni vähähiilihydraattiseksi ja pyrkinyt välttämään prosessoituja ruokia. Olen lukenut että joillakin ihmisillä jotka ovat kärsineet esim.jatkuvista vatsakivuista joihin ei ole löytynyt tutkimuksissa mitään aiheuttajaa ovat vähähiilihydraattisella ruualla parantuneet.

      Olen lueskellut ja pyrkinyt noudattamaan Antti Heikkilän neuvoja.

      Toivottavasti saat avun edes jostain.

    • mies35stadista

      Navan kohdalla on ohutsuoli.

      Mahdollisia syitä:
      - liikunnan vähäisyys
      - psykosomaattinen oire = lopeta pelkääminen
      - laktoosi-intoleranssi
      - keliakia

      Paksusuolen tähystys on ilmeisesti tehty ja sen yhteydessä yleensä tähystetään myös ohutsuolen alkupää, vaikka ohutsuoli voidaan tähystää myös erikseen. Mahatähystys ja ultraäänikuvatkin ilmeisesti otettu, eli esim. ole sappikiviä. Vaihtoehdoksi taitaa jäädä liikunnan lisääminen, pelkäämisen lopettaminen ja erilaisten ruokavalioiden kokeileminen, esim. gluteenin ja laktoosin pois jättäminen.

    • mies35stadista

      Kipulääkkeet on muuten keksitty, jotta kivuista ei tarvitse kärsiä, eli pyydä lääkäriltä resepti Panadol Forteen tms. eli kipulääkkeeseen, mikä ei ole tulehduskipulääke.

    • mies35stadista

      "Välillä myös varsinkin liikkuessa oikeassa kyljessä tuntuu terävä kipu, joka saattaa laskeutua siitä alemmaksi ja muuttua puristavaksi"

      Voi olla lihas- tai selkärankaperäistä eli mene fysioterapeutille tms. Pyydä myös lääkäriltä jotain relaksoivaa lääkettä.

      "Alkuperäinen täällä...mulla on kauhea pelko!Äsken huomasin tipan kirkasta verta paperissa wc-käynnin yhteydessä vaikken edes ulostanut :( Lisäksi kerran pitkällä lenkillä ollessani housuihin oli tullut epäm.verituhrua.Nämä eivät siis tule etupuolelta.
      Tietääkseni ei ole pukamia, onko se nyt sitten menoa,todellakin tulen hulluksi tämän pelon vuoksi!!!!"

      Siis tää tyyppi onkin vain näitä vajaaälyisiä, jotka kirjottelevat tänne, sen sijaan että menisivät lääkäriin. Todennäköisesti sisäisiä peräpukamia, mikä selviää pelkällä terveyskeskuslääkärin tekemällä tähystyksellä, mutta sen sijaan kirjoitellaankin tänne.

    • taatto1

      lapin tyttö neuvoi jos vatsas on kipeä niin laita siihen kaalin lehtiä ja makaa 2tuntia
      paikoillaan pitäisi parantua ei ole itse tarvinnut hoitaa vatsaa.

    • psu 1

      Ettei vaan olis mahahaava ? Mulla oli pari vuotta sitten vastaavanlaisia kokemuksia,
      mut leikattiin ja oireet hävisivät sen jälkeen. Vaadi päästä tutkimuksiin ja vaadi että tutkitaan kunnolla.

    • harmoiaton

      Mene nyt tutkituttamaan mistä se verenvuoto johtuu, pääset siitä pelosta. Ilmeisesti jotain sisäisiä pukamia, tai jos ulosteesi on kovaa voi rikkoa jotenkin peräaukkoa, tai -suolta.
      Ja kun se ei ilmeisesti ole mikään ruoka tai ruoka-aine jos kipua ei aina ole.
      Oletko käynyt psykologin tai psykiatrin vastaanotolla juttelemassa masennuksestasi ja ahdistuksistasi, kokeile jotain mielialalääkettä. Voihan sitä pyytää ihan terveyskeskuslääkäriltäkin jotain. Kyllä se nyt vaikuttaa psykosomaattiselta ongelmalta. Kuten aiemmin kerroin itselläni on juuri ahdistuksesta ja peloista johtuva vatsavaivakierre. Jos ajattelet ettei olisi stressiä jos ei olisi mahakipuja, entäs jos ajattelisit et jos ei olisi stressiä niin olisiko maha kipeä?.
      Kokeile nyt sitä vyöhyketerapiaa, sen kanssa voit keskustella vaivoistasi, osaa varmaan vähän kartoittaa oloasi. Ja jos et ole vielä kokeillut mitään esim. masennuslääkettä millä saisit stressiä lievennettyä, ja samalla juteltua peloistasi, niin kokeile sitäkin.
      Ja kokemuksesta tiedän että niin kauan kun sulla on se ahdistus ja stressi päällä, on vatsavaivasi myös päällä, vaikka söisit mitä vatsavaivoihin tarkoitettuja troppeja ja ruokavaliokuureja. Eli ensimmäiseksi rauhoita mielesi. Ja kerroit myös niskajännityksestä, joka myös on stressistä johtuvaa, ja sulla voi myös olla sitä rangasta johtuvaa mahakipua. Mulla on myös sellaista, ja mulle tulee rinnan alla oleviin lihaksiin erilaisia kipuja, kun olen jännittynyt, jotka ovat vatsakivunomaisia. Sulla siis voi olla monesta eri syystä johtuvia vatsassa tuntuvia kipuja jos olet jännittäjätyyppiä. Mulla on ollut vuosikymmeniä näitä vaivoja ja niitä sit tulee koko ajan lisää, jos kroppasi ja mielesi on taukoamatta kuin viulunkieli.

    • Mulla myös tutkittiin sitä, että miksi mun maha on ollut niin kipeä. Mulla on koko pienen eämäni ajan ollut vatsavaivoja(kipua, turvotusta, ilmavaivoja, jne.). Epäilin tietenkin sitten yhdessä vaiheessa, että nyt on pakko olla jotain vakavaa.
      Itselläni on laktoosi-intoleranssi, mutta täysin laktoosittoman ruokavalionkaan kokeilu ei auttanut. Kokeilin sitten välttää muunmuassa sipulia, ja huomasin että vatsavaivat vähenivät merkittävästi. Veikkaan että suurin syy vatsavaivoihini oli juuri tuo sipuli, niin epäilyttävän simppeliltä kuin kuulostaakin. Noi ruoka-aineallergiat on siitä ärsyttäviä, ettei niissä välillä oikein auta muu kuin kokeilla esim. pari viikkoa olla ilman tiettyä ruoka-ainetta, jotta näkee, että johtuuko vatsakivut esim. siitä.

      • Ja tosiaan pelkkä vakavan sairauden pelko myös lisää niitä vatsavaivoja todella paljon.


    • Hei !

      Tarkista painoindeksi. Se voi kertoa jotakin syömisestä. Mene kirjastoon terveyskirjoja etsimään, mutta älä sorru karppaamiseen tai atkinsiin.
      Ruokavaliosta terveellisen hylkämisellä ja kovien eläinrasvojen tilalle ottaminen, -pitäisi ihmisillä pikkusen järki raksuttaa ettei sorru myyntitarkoituksella tehtyihin kirjoihin terveysasioissa.

      Syödä saa kuin hevonen, mutta pitää katsoa ensin mitä hevonen syö.

      Ruoka-allergian tapaista voi olla, jospa löytyisi joku sellainen ruoka-aine jota syöt aina ennen kipuja? Siitä voi vetää johtopäätöksiä.

      Närästys lei liikahappoisuus ilmennee tuollaisena. Osta apteekista Zolt ja sitä saa lääkäriltä vahvempana, ja siihen päälle vielä Rennie ja sillä yhdistelmällä ensin kokeile myös.

      Minä tein kuolemaa kun närästi. Se tulehduttaa keuhkotkin.
      Polttelee sieltä täältä ja ihminen luulee sairastavansa kaikkia vatsan ja rinnan alueen syöpiä ja astma ja ahtauma päälle.
      Närästys on kauhea. Ihminen voi todella huonosti.

      Ala jäyhää porkkanoita ja hedelmiä. Niitä saa syödä koko ajan.
      Jos siis on paha ylipaino.

      Jos haluat laihtua niin aamulla vesilasilla reippaalle kävelylle ensin. 15 min ei riitä, pitää olla tunti ja tahtia kiristäen ja kun opit kävelemään menee pidempään kuin tuntikin.
      Sauvat mukaan.
      Ensimmäinen vikko kiristää, sitten et osaa enää elää ilman kävelyjä.
      Aamulla veressä ei ole sokeria eikä vatsassa ruokaa, mitään ei saa syödä, niin rasva palaa heti.
      Muutoin pitää juostakin ensin 45 min ennen kuin rasva palaa.

      Minulla on Librax satunnaiseen käyttöön. Se on vatsalle rauhoittava lääke.
      Toimii.

      yst. jari

    • sarpedon

      Itellänikin oli aikoinani maha lähes päivittäin kipeänä, mutta sitten sain avun bioresonanssiterapiasta, jota itsekkin sitten myöhemmin aloin opiskelemaan.

      http://users.kymp.net/mundoverde/

    • Onko Helicobakteeri poissuljettu? Se ei näy tavallisessa verikokeessa vaan pitää ottaa ihan erikseen helicobakteeriverinäyte. Tiitteriarvoista näkee ovatko arvot koholla. Itse kärsin aikoinaan samantyyppisistä kivuista ja kun helicobakteeri häädettiin, oireet parani. Tosin jouduin 3kertaa syömään häätökuurin kun ei meinannu millään lähteä.

    • alkup.

      On helico poissuljettu.Nää kävis mahahaavaankin nää oireet mutta ennen ainakaan ei oo ollu, ei sitä nyt tiedä.Pitää jutella lääkärin kanssa jatkoista kunhan soittaa.Hän kysyi käyntikerralla onko elämä muuten ok,sanoin että on vaikka kauhea stressi,ahdistus ja masennus olleet päällä jo vuoden :/ Tänäänkin olo suoraan from hell, sitten huomasin pientä iloa ja samalla tajusin että mahaan ei tuntunut juuri sillä hetkellä.Sitten taas...:(

    • sarah-90

      Minun oireeni alkoivat kun lopetin kahvin juonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visiblin kuidulla. visiblin kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Oksentaminen onneksi loppui. Rupesin juomaan uudestaan kahvia suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.

      Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

    • alkup.

      Alkuperäinen kirjoittaa.Vaivat on entisellään, muutaman kuukauden oli poissa kun tuli hoideltua alkomaholilla mielialaa,vaivat palasi kun jätti alkon ja mieliala laskee kuin lehmänhäntä,kova pelko.

    • Miten voit?
      Jossain oli et suoli on toiset aivot!
      Kokeile käydä jollain psykiatrilla!
      Voi löytyä joku lääke, joka sopis! Nykyään on sellaisia lääkkeitä, johon ei tule riippuvaiseksi! Voit sanoa sen! Tsemppiä!

    • pierumaisteri

      En tiedä tuleeko tämä vähän myöhässä. Mulla oli samat vaivat vuosikausia. Jouduin syömään tässä jokin aika sitten antibioottikuurin. Siitäkös vaiva paheni. En pystynyt missään käymään. Kotiväki ei ymmärrä tätä vaivaa, kun aina pierettää. Loputa soitin lääkärille. Nuori, tosi viisas naislääkäri määräsi minulle PRECOSA -kapseleita. Pari päivää syötyäni ei pierun pierua. Suolisto rauhoittui. En tiedä, miten kyseinen kapseli vaikuttaa muilla, mutta minä sain avun. Kannattaa kokeilla. Ehkäpä sullakin on suolistossa väärät bakteerit. Ei muuta kun apteekkiin. Kerro auttoiko!

      • jatkuu ja pahenee

        kokeilu


      • jatkuja pahenee
        jatkuu ja pahenee kirjoitti:

        kokeilu

        Kokeilin toimiiko tämä...niin alkup-täällä.Vaivat vain pahenevat:( Puoli vsitten tutkittu mahantähystys,ylämahan ultra,gynellä käyty.Pieni ruokatorven tulehdus,ei muuta. Nyt kipua(polttoa,jäytämistä) on koko ajan ympäri mahaa,ihan kuin uusi paikka olisi heti navan alla nyt pahin.

        Joulu oli sellaista aikaa että oli rento ja kivut oli tiessään,paitsi hieman tuo navan alus,mutta nyt se tuntuu polttavan kaikenaikaa ja muualta myös.Parin kk ripulijaksokin oli,se meni ohi.

        Olen täysin masentunut ja ahdistunut ja elämäni on täysin tyhjää kuullostellen vain kipuja ja pelätessä ja miettiessä,lisäksi kipua on selän puolella alhaalla ja keskellä,niskat ym jumissa.Joku kamlan vakava tämän on pakko olla,ihmisen ei voi koskea lähes koko aikaa mahaan paitsi minua!


      • Aloe1
        jatkuja pahenee kirjoitti:

        Kokeilin toimiiko tämä...niin alkup-täällä.Vaivat vain pahenevat:( Puoli vsitten tutkittu mahantähystys,ylämahan ultra,gynellä käyty.Pieni ruokatorven tulehdus,ei muuta. Nyt kipua(polttoa,jäytämistä) on koko ajan ympäri mahaa,ihan kuin uusi paikka olisi heti navan alla nyt pahin.

        Joulu oli sellaista aikaa että oli rento ja kivut oli tiessään,paitsi hieman tuo navan alus,mutta nyt se tuntuu polttavan kaikenaikaa ja muualta myös.Parin kk ripulijaksokin oli,se meni ohi.

        Olen täysin masentunut ja ahdistunut ja elämäni on täysin tyhjää kuullostellen vain kipuja ja pelätessä ja miettiessä,lisäksi kipua on selän puolella alhaalla ja keskellä,niskat ym jumissa.Joku kamlan vakava tämän on pakko olla,ihmisen ei voi koskea lähes koko aikaa mahaan paitsi minua!

        Tässä olisi vielä yksi keino, josta saattaisi olla apua!
        Käy katsomassa: myaloevera.fi/jennialoevera


    • Se oli tuskaa

      Minulla oireet oli identtiset. Kaikki tähystykset tehty, näytepalat, hirveästi veri jne. kokeita magneetti ct kuvaukset, allergiatestit eikä mitään löytynyt 2v aikana.
      Mitkään lääkkeet eivät auttaneet.

      GLUTEIINI gluteeniyliherkkyyden myötä tullut totaalinen laktoosi-intoleranssi. Osa ns. laktoosittomistakaan ei sovi. Aiemmin ei ollut mitään ongelmia laktoosin suhteen.

      Oireet hävisivät puolessa vuodessa gluteiinin pois jättämisestä.

    • hei ed kirjoittaja

      Oliko sinulla oireet nimim"se oli tuskaa" koko ajan kuten minulla?Hyvin pieniä hetkiä päivässä saattaa olla ettei ole tuntemuksia, mutta muutoin jatkuvasti jossainpäin mahaa/vatsaa/selkää on poltetta,nipistystä,turvotusta tai epämiellyttävää oloa ja tuntemusta pysyvästi :/

      • Se oli tuskaa

        Kyllä, oireita oli pääsääntöisesti jatkuvasti.
        Lääkäritkin arvelivat psyykkisiksi ongelmiksi, koska oireet välillä katosivat kokonaan tullakseen taas takaisin. Oli todella stressaavaa.

        Sain ruokaperäisten oireiden idean päähäni, kun tehtiin tähystykset ja siinä piti tyhjentää suoli. Oireet hävisivät viikoksi. Sama juttu ct kuvauksessa. Oireet hävisi viikoksi.


    • Isoäiti 68 v

      Yksi kohtalotoveri
      Minulla oli myös vatsavaivoja ja ylävatsan paineisuuden tuntua varsinkin öisin ja mikäli söin isompia ruoka-annoksia, välillä oli jopa oksennettava, jotta olo olisi helpottanut; terveyskeskuksessa arveltiin ärtyneen suolen oireyhtymää. Helikobakteeri tutkittiin, havaittiin ja ja hoidettiin pois. Vaivat jatkuivat senkin jälkeen, Aloin jonain yönä itse tunnustelemaan -palpoilemaan vatsaani ja havaitsin jotain ylimääräisiä muhkuja siellä; lääkärikin oli aiemmin jo kevyesti hivellyt vatsaani, eikä löytänyt mitään erityistä. Tämän seurauksena hakeuduin paikalliseen yksityiseen lääkärikeskukseen, jossa tähystetttiin ja kuvattiin joka suunnasta. Löydös oli 2 kpl isohkoja imusolmukesyöpäpaketteja, johon sain 2012-2013 hoidot, jotka eivät tuntuneet minusta erityisen raskailta fyysisesti. Olin onnekas ja sain lopulta terveen paperit , jotka parin kontrollikäynnin jälkeen edelleen osoittavat minun olevan terve.
      Tosin pidemmän eteisvärinän seurauksena olen juuri hiljattain saanut 2 aivoinfarktia, joita niiden tullessa en ole itse havainnut itsesssäni mitään erityistä vaivaa tai oiretta. Toinen henkilö havaitsi oireet ja hankki apua eli sain liotushoidon välittömästi.
      Onni on tähän asti ollut puolellani, kun tästäkään tapahtumasta ei ole jäänyt mitään havaittavaa vauriota itselleni.
      ,

    • kaarman

      Toisiaan tuntuu että tulee hullukisi tän vatsa ongelman kanssa on tähystetty alapäästa ultrattu just viikko sitten ei mitään, silti paksuoli särkee ja turpoo ihan sairaasti joskus vähemmän mutta useesti niin että se hallitsee koko elämää.siis ,ihan loppu tähän kipuun lääkäri puhuu ärtyvästä paksusuolen oireyhtymästä, ummetussta on useesti mutta tuntuu vaikka wc hommatkin menis ok niin silti se muistuttaa koko ajan ja tuntuu syön mitä vain silläe ei o merkitystä keliaki on tutkittu kaikki ok ei mitään alegiaa millekkää ruoka aineille tää on yhtä helv,osaako kukaan sanoa jotain apuja tähän ,verikokeita 5/6 kertaa helikopakt on otettu .kaikki ok saisko keltään jotain neuvoa !! tähän...........

    • laktoositon60

      Kyllä lähtisin miettimään jonkun ruoka-aineen vaikutusta oireisiin . Itsellä oli jatkuvasti oireita eikä magneetissakaan löydetty mitään syytä. Jäin sitten kokeilemaan laktoositonta ruokaa ja oireet loppuivat, tosin aikaa siihen meni. Ensin edes tajunnu missä kaikessa on laktoosia.

      laktoositoleranssi on yksi syy , sitten myös viljatuotteet, maitotuotteet yms ja kokeilun pitää kestää viikkoja ennnekuin huomaa eron.

    • hermot

      sama juttu suunillee eikä apua saa mistää on tähystetty ultrattu on paksusuolen huuhtelu mikään ei auta just samanlaista paksusoli turpoo ja välllä tykyttää ym ym

    • hermot

      ja aivan sama mitä syö paksusuoli tuurpoo ja särkee välillä tykyttää,tähän vielä lisätään ummetus ruuan sulatus ongelma ihan loppu tähän touhuun kestäny noin 1,5v eli on tähystetty vatsa ultrattu pasusuli huuhtelu tehty mikään kaikki allerkia testit otettu heliko koe otettu ei helikoa elikä mitään alerkioita voiko joku sanoa jotain tähän vaivaan jolla on ollut saman tyyppisiä oireitä ja selvittänyt mikä mättää kiitos

    • ruokavaliosikiitos

      ..kaasuvaivoja ? Syötkö yleensä mitä ?

    • kaarman

      mullapaljolti samanlainen todella elämää rajottava ongelma että rupee käymään jo psyykkeen päälle välillä on vähän helpompaa mutta yleisesti koko ajan jomotusta paksusuolessa vasemalla puolella ja turvotusta ummetusta vaikka ja mitä eikä todellakaa väliä vaikka söis kiviä niin mikään ei auta on ultrattu tähystetty ja ostanu kaikkia höpö luontais tuoteitta useammalla satasilla 4 kertaa suolihuhtelu mutta ei vaan kolotus lakkaa paitsi kun nukun ei minkään laisia kipua kyllä tää on yhtä helvettiä sit jos syö vahvoja särkylääkkeitä ummetus vaan pahenee en tiedä mistä avun sais tähän hommaan????apua...........

    • Anonyymi

      Tuohan vaikuttaa olevan sivulla olevien vatsalihasten kireyttä ja ehkä toispuoleista. Kun vatsalihakset on kierällä niin istuminenkin on kumaraa eikä sitä huomaa. Istumisen pitäisi helposti olla ryhdikästä eikä selän pitäisi huomaamatta lysähtää kumaraan. Tämä kireyttää entisestään vatsalihaksia. Jos tätä on päivittäin tarvii vatsat venytellä päivittäin. Vatat saattaa vetää itsensä kireäksi yhtäkkiä sitä ei välttämättä huomaa. Se saattaa liittyä myös nuoreuuteen kun huomaa ykskaks että on hirmu sixpack j tosiasiassa vatsat on krampissa ja vovat osittain jäädä hollille. Tätä voi kestää vatsan kiuna pari päivää ja sixpack katoaa sitten kohta, tästä myös jää käsitys että kun jumppaa vatsoja ihan jatkuvasti satoja toistoja saa sixpack vatsan. Tämänä on pelkkkä legenda ja ymmärrys tosiasiasta jää huomioimatta.

      Myös yhtäkkinen lysähdys rappusilta voi aiheuttaa esim. lantion virheasentoon mutta myös vatsalihakset saattaa ottaa pulttia siittä(abdominal external obliques). Jos on jalkojen pituuseroa vaikuttaa se lunnollisesti siihen miten tämä lihas käyttäytyy.

      Kaikki hierojat ei hiero vatsoja, ja vaikka kuin venyttelee tuntuu että aina jää jonnekin jokin jumiska. Vaikeaa se on. Nyt itsellä testissä taas vatsan venytykset vähän kehittyneemmin ja koitan itse hieroa vatsaa renouttavasti(itseasiassa onnistuin kerran siinä, tuli sitten jokin floppi ja ongelmia palasi, nyt tuntuu että rankempi ongelma). Stressi on pahaksi, rentoutuminen vaatii harjoittelua sillon alkaa tavara kulkemaan eikä vatsassa tunnu sormilla koeiltaessa kovi kohtia. Ongelma on se että jos tietää stressin lähteen muttei sitä voi vain poistaa on vähän vaikea poistaa sitten vatsan ongelmia. Yhteiskunta on nykyisin sellainen ettei esim. kaikki voi työstäkään lähteä noin vain.

      Otetaan esimerkki lihasten aiheuttamista ongelmista. Silmssä on eräänlaiset lihaket jotka jäykistyy tietytist syistä tämän takia silmän aukko joka päästää tietyn määrän valoa vääristyy pollukoiden soikistuessa kun lias menee ramppiin. Tarvitaan miinuslasit vaikka vika on siinä ettei silmälihas rampista rentoudu. Kun otetaan miinuslasit tarvitaan kotha toiset koska silmä ei totu laseihin vaan jumittuu liikaa lisää ja tarvitaan kohta miinusta lisää. Kun lihas on tarpeeksi rampissa alkaa se näkymään purentalihaksissakin ja kohta koko kehossa. Sama pätee vaikka vatsan ja rinnan alueen ja ihan kaikkiin lihaksiin. Kun närästää niin syynä voi olla tietyn lihaksen kireys joka aiheuttaa ruokatorven sulkijan vääristymisen ja tavaraa pääsee ylös. Simply the best. Ihmistä ei ole tarkoitettu nostelemaan raskasta säännöllisesti, mutta sitä nykyään tehdään.

      Niin nuihin silmiin tehoaa kuulema jokin renouttava silmätippa. Tiiä sitten jos ramppi on paha tehoaako se sitten. Kuvitellan tilannetta jossa -6 laseja käyttävä saisi näkönsä takaisin hetkessä niin jo positiivinen ja mieltä ylentävä vaikutus aukaisisi koko kehon kireydet mielen rentoutuessa.

      Ihmistä ei myöskään ole takroitettu istumaan koulussa 10 vuotta pakosta. Siksi silmät ei totu siihen paskaan koskaan. Ei ihme jos ihmisistä tulee sairaita.

    • Anonyymi

      Kirjoituksestasi on jo melkoinen tovi.Itselläni nyt juuri kuvaamasi oireet.Olis voinut olla kirjoittamani teksti.Saitko apua?

    • Anonyymi

      Oireet kuulostaa melkein samalta kuin minulla. Sykkivä vatsa navan seudulla, koko ajan tunne että pitäisi ulostaa mutta Luostarinen ei auta. Itsellä on myös ilmavaivoja sekä kipuja mahassa, turvotustakin esiintyy jonkin verran eli esimerkiksi kun menen maahan makaamaan niin voin tuntea turvotuksen ja sykkimisen. Minulla se johtuu osittain stressistä, sillä kun en stressaa niin ei oikein ole oireita, mutta sittemmin muistan kivun ja se palaa. Ei ole mitään diagnoosia ja itse pelkäsin jonkin aikaa että olisin raskaana. Oireet eivät kuitenkaan täsmää raskauteen enkä ole harrastanut yhdyntää.

    • Anonyymi

      1vuosi 4kk. Jatkuva vasemman ylävatsan kipu.välillä myös alavatsakipua ja polttelua.ei vaikuta ruokailu.vaikka pääsisi käymään vessassa kipu ei helpota.tutkittu on syksyllä jatkuu tutkimukset.todella raskasta!

    • Tuttua ja ikävää. Itsellä Maksan toiminta/Verenkierto.. iso nippu.
      Vaihtoehtopuolelta saanut apuja. Nyt puolivuotta kuunnellut kun pakka" meni sekaisin Koronan jälkeen.. tutkittu.. Ärtynyt Suoli, Keliakia Geenikantaja. Maidoton, Gluteeniton ruokavalio. Sokerit pois. Stressi paha peikko.
      Maksan tukihoitoa Homeopatiasta ym.
      Odotan käyntiä 14.8 Homeopaatille. Lääkärit ei näissä ongelmissa valitettavasti osaa auttaa, muuta kuin tutkia, se hyvä sentään. Comac& muine hömppineen ihmettelevät, mistä ei mitn apuja, päinvastoin.
      Itse ex Hoitaja.. ja joutunut lukemaan paljon vaihtoehtolääkinnästä. Kannattaa.
      Voimia kaikille.

    • Anonyymi

      Tästä kirjoituksesta on yli 10v. Mutta olisin kiinnostunut tietämään mikä löytyi syyksi. Samat ongelmat itsellä.

      • Anonyymi

        En ole aloittaja, mutta hänen kertomuksensa perusteella kyse on psyykkisestä noidankehästä... eli koska mitään fyysistä ongelmaa ei ole löytynyt, vatsan oireilu voi johtua psyykkisistä syistä, tai sitten kyse on vaarattomista mutta kiusallisista toiminnallisista vatsaoireista, jotka sitten aiheuttaa ahdistusta ja ahdistus taas voi pahentaa ja yIIäpitää vatsaoireita. Tähän päälle vielä se, että kun mitään fyysistä ongelmaa ei ole löytynyt, saattaa tulla pelko, että "lääkäreiltä on jäänyt jotain huomaamatta". Epätietoisuus, terveyshuolet ja kuolemanpelko on se tyypillinen resepti ahdistuskierteeseen, paniikkihäiriökohtauksiin, lamaantumiseen, masennukseen yms.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe