Kuurotunut?

kuuroutunut1

Onkohan täällä muita jotka on kuullet normaalisti mutta kuuroutunut myöhemmin?
Miten olette sopeutuneet elämään kuurona. Entä miten suhtautuu sukulaiset ja ystävät?
Itse olen kuuroutunut vajaa kymmenen vuotta sitten. Olen nyt 35v.
Tuntuu että tuttavat karttelee minua. On kyllä vikaa minussakin kun kuitenkin häpeän tätä kuuroutta ja pelkään että väärinymmärryksiä kun ei kuule. Olen myös ujo että ei ole helppo lähestyä juttelemaan keneenkään kanssa.

9

863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älkää huolestuko :)

      Älä suotta pelkkä tai hävettää.Kyllä suomessa joka tapauksessa noin 300 tuhatta ihmisillä kuuroutunut/kuulon alenema.Oletko käynyt kuulotutkimuksessa,että onko niin täysin umpikuurona tai edes vähän kuule lähellä..On mahdollisuutta,että kuulokojetta voi sen kanssa avulla.Tuskin sinussa on vikaa,koska kun se on ymmärrettävä kaikille.Tietääkseni niin,että ihmiset suhtautuvat hyvin kuuroutuneisiin,kuuroihin ja kuuleviin kun ei mitään syytä olla ongelma.Voi ehkä sukulaiset ja ystävät alussa "hämmentyneitä ja asenteen vaikeuksia" tämän tilanteen takia,mutta eiköhän he totuttaa pian että sopeutua.On kuurona elämää yleensä hyvin ja suhtautuivat myös hyvin..Se toinen juttu vähän ongelma,koska ei kuule esimerkiksi ihminen puhuu siitä niin kuurona itse joutuu lukemaan huulilla tai sanoa elekielen kanssa avulla "en kuule" tavalla.

    • jöröjukka

      Sukulaiset ja kaverit on ihan sinut minu kuurouden kanssa. Itse olen puoli kuuro. Ongelmia on puolestaan ihmissuhteiden perustamisessa. Mistä löytyy ymmättävä ja tukeva puoliso.

    • leikattu

      Kuurouduin äkillisesti (kuulo vaan meni yhtäkkiä) ollessani 38 v. Nyt minulla on sisäkorvaimplantti. Suosittelen!

      Ei kannata jäädä siihen kuurouteen tällä ikää! Kaikesta jää paitsi ja ihmiset on vaan sellaisia, että jos jollain on joku puute (ja kuulonmeno on sosiaaliselle kanssakäymiselle lähes piste), niin häntä pidetään muutenkin kykenemättömänä.

      Implanttikuulo palauttaa elämään!

    • Joopajooo

      Leikattu:lle: Oletko vähän tyhmä????? Väität, että jos jollakin on jokin puute, niin häntä pidetään muutenkin kykenemättömänä. Ei ole totta, valitettavasti. Painu sinne missä pippuri kasvaa.

      • Syö se mitä jauhat!

        Leikattu tulee ehdottamaan tänne mahtavaa ideaa. Ja sinä senkun jauhat paskaa!


    • kirjankatsoja

      Kuurouduin äkillisesti (kuulo vaan meni yhtäkkiä) ollessani 38 v. Nyt minulla on sisäkorvaimplantti. Suosittelen!

      Ei kannata jäädä siihen kuurouteen tällä ikää! Kaikesta jää paitsi ja ihmiset on vaan sellaisia, että jos jollain on joku puute (ja kuulonmeno on sosiaaliselle kanssakäymiselle lähes piste), niin häntä pidetään muutenkin kykenemättömänä.

      Implanttikuulo palauttaa elämään!--------------------------------------------------------------no varmaan keksit menee pitkä
      aika että saa selvää puheesta vääristymä kamala ei se koervaa alkuperäistä kuuloa lähellekään
      simpukasta lähteenoin 20000hermoa
      aksiomia kuulohermossa kukin karvasolulle
      implantissa on vain noin 24 kanavaa simpukalle
      pitäisi olla noin 20000 kanavaa
      kukin karvasolun kantaan niin sitten
      kuulo olisi alkuperäinen

    • kuulon-alenema

      samaa katekoriota... menee mullakin!! kuin "aloittajalla"... vasen pelaa kojeen kanssa...! (n:60% alenema) ja oikee menin "pimeeksi"? 3v sitten ja sosiaalinen kanssakäyminen... minimissä!! :(
      tuttavien kans kyllä totuttu jo...
      ps: nykyään 38 v

      • kuulonalenema

        taitaapi olla "houno kuulosia" tällä palstalla??
        tuolla "aistit/kuulo" kyllä juttua piisaa....!! mutta kait ne ei itteänsä "vammaseksi" käsitttele itteään ????????? :)


      • vamainenkomuka

        olis mukava vaihtaa "kuulumisia/vointia"! elä
        miten menee tai muuten pärjäillyt.muulla siis on oikee "pimeenä"? ja oikea korva tausta kojeella... :) t:kuulon alenema 60% luokkaa,,
        s:postini on [email protected]


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe