juuri todettu

Ulpukka1954

Minulla todettiin marraskuun lopulla jo pitkälle edennyt Parkinsonin tauti.Nyt en voi muuta kuin miettiä sitä.Minulla on voimakasta lepovapinaa oikeassa kädessä ja pikkuisen myös jalassa.Tautihan on parantumaton ja etenee jatkuvasti iän myötä .En edes viitsi lähteä ulos,ajattelen sitä vaan kaiken aikaa täällä neljän seinän sisällä.Asun yksin mieheni kuoleman jälkeen.Miten pitkään pärjään yksinäni. Minulla on onneksi kaksi poikaa samalla paikkakunnalla ja he kyllä auttavat minua tarpeen tullen.Mutta mietin millaista elämäni on esimerkiksi viiden vuoden kuluttua.

41

3106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omega 3

      Kokeile ravintoa.

      Hyviä rasvoja:

      Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA


      Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.



      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista 25-35 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

      Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

      Energian tarve päivässä (kcal) x (25-35) / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

      Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 56-79 grammaa.

      Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.





      Proteiinit:

      Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.


      Hyviä kasvikunnan proteiininlähteitä ovat palkokasvit, täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Kasvisravinnon perusproteiini tulee täysjyväviljasta. Viljasta saadaan hyvälaatuinen proteiiniseos yhdistämällä se joko palkokasveihin (pavut, linssit, herneet) tai perunaan, sieniin, juureksiin tai muihin vihanneksiin. Kasvikunnan tuotteista soijaproteiinin aminohappokoostumus on ihanteellisin. Useissa kasvikunnan tuotteissa jotain aminohappoa on hyvin vähän, mutta yhdistelemällä eri kasviproteiinin lähteitä saadaan lopputulokseksi hyvälaatuinen proteiiniseos.



      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan proteiinia tulisi saada n. 10 – 20 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa 50 – 100 g proteiinia päivässä.



      Hyviä hiilihydraatteja:

      Syö kasviksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.






      Viljat, sokeri ja peruna nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Insuliini tehtävä on varastoida ylimääräinen veressä oleva sokeri (glukoosi) kudoksiin rasvaksi. Insuliinitason laskiessa hyvähiilihydraattisella ravinnolla elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa. Perunan ja viljat voi korvata juureksilla, kasviksilla, vihanneksilla ja marjoilla.

      Kohtuudella täysjyväviljaa jos viljat sopivat?


      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-100µg / vrk
      Magnesiumia (sitraatti) 300-400mg/vrk


      D-vitamiinin puute on yhdistetty parkinsoniin. Enään siitä ei parane, mutta oireisiin voi vaikuttaa.

      Syö myös kalaöljyä.

      • meepois

        Painu vittuun rasvoinesi kiusaamasta sairaita ihmisiä! Noille humpuukeille olis paras paikka MV-lehti tai joku muu paskajulkaisu.


    • Samassa paatissa

      A

    • Parkinson mimullakin

      Minulla on sama tauti vuosi dg stä. Onko tautisi vapinapainotteinen? Jos on oireet on lievemmät ja haittaavat vähemmän toimintakykyä, jäykkyystyyppinen on oireiltaan hankalampi ja myös kivulias ja vie toimintakykyä. Mitä ikäluokkaa olet? Mikä lääke? Levodopa? Dopamiiniagonistit? Siflor.requip? Jne
      sisälle ei kannata jäädä vaan kuntoilla ja lenkkeillä toimintakyvyn mukaan. Parkinsonliiton sivulla on linkki työikäisten ryhmään ja myös on olemassa parkkispaikka mieti näitä voi vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa. Ymmärrän hämmennyksesi. Minä en ole tuntenut elämää normaaliksi kertaakaan dg jälkeen kaikenlisäksi oireet pahentuneet tasaisesti kunto on huonompi kuin 10v sairastaneella. Tehtiinko spect kuvaus jossa näkyy jäljellä oleva dopamiini. Tsemppiä

    • Huonot kortit

      Diagnoosi on varmaankin ollut melkoinen shokki. Niin se oli minullekin 8 vuotta sitten ollessani 44-vuotias. Oma kokemukseni on että kiikkustuoliin jämähtäminen on huono ratkaisu. Suosittelen liikuntaa vaikka se joskus voi olla hankalaa kun ei kävelykään aina tahdo sujua. Ensin tietysti on yhdessä neurologin kanssa kokeilun kautta etsittävä sopiva lääkitys. Liikunta on monen mielestä parasta yhdessä jonkun muun kanssa. Ota vaikka poikasi mukaan ellei muita löydy. Tuskin se heillekään pahaa tekee!

      Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa. Nauti siitä mitä sinulla on. Onhan totta sekin että moni ikätoverisi makaa jo nurmen alla.

      Voimia sinulle!

    • Ulpukka1954

      Kiitos muistamisista.Tiedän,etten ole yksin tässä tilanteessa.Meitä on tuhansia samassa tilanteessa olevia.
      Minulla on lääkityksenä Sifrol 0,52 mg.Olen kohta 59 vuotias,joten juuri sitä ikää,jolloin tauti alkaa.Minulla tehtiin Datschkan-tutkimus kesällä ja siitä voitiin todeta tauti.Missään magneettikuvauksissahan ei tauti näy.
      Se liikkuminen on helpommin sanottu kuin tehty.Kyllähän pojat minua ulkoiluttaisivat,mutta minulle kävelykin tuottaa tuskaa.Lepovapina on ärsyttävää, kun se on jatkuvaa.
      Kyllä tässä tsemppiä tarvitaan ja totuttelemista.Kun olen vähän päässyt sinuiksi tautini kanssa,taidan ottaa yhteyttä johonkin vertaistukiryhmään paikakunnallani. Olen myös laittanut hakupaperit Suomen Parkinsonliiton sopeutumisvalmennuskurssille Turun Suvituuleen.Siellä keskustellaan Parkinsonista ja saa arvokkaita neuvoja.
      Kyllä kai tämän kanssa on elettävä ja oltava vireällä mielellä,vaikka tuntuukin, että asiat painavat päälle.

      • Parkinson mimullakin

        Hei ulpukka,
        sinulla onneksi mieto lääke! Minulla siflor 2.1 mg plus vielä levodopa 25/100mg *3 . Tästä huolimatta jäykkyys ja lihaskireydet haittaa pahasti elämää. Minulle tehtiin datscan myös ja voimakas dopamiinin vähyys eli pahat oireet selittyy tällä, kävelykin on huonoa eli "viimeisella rannalla horjuen seison." Kysyn seuraavaksi voiko lääkitystä muuttaa jotta olo kohenisi yksi oljenkorsi on vielä stimulaattori.
        Yritän liikkua kykyjeni mukaan jos lääkelisäys auttaa aloitan kuntoilun. Allasjumppaa yms
        pystytkö käueleen ilman kävelysauvoja? Minulla jäykkyys häiritsee esim kävelyä tuntuu kuin tuuli/voima puskisi jäykältä puolelta. Pakko tämän kanssa on elää mutta jos menee niin pahaksi että elämänlaatu ei enää ihmisarvoista iiron/eskon tie on minunkin tie
        minullakin on paperit sisällä suvituulessa päätös tässä kuussa kurssi alkaa maalis tai toukokuussa tämän sopen jälkeen haen kuntoutuskurssille


    • ulpukka1954

      Minulla on tuo lääkitys vasta kokeiluvaiheessa,koska tauti on diagnisoitu vasta äskettäin.Minusta kyllä tuntuu,että ei tuo lääke vaikuta ainakaan vielä mitenkään. Vapinaa on aina vaan ja lihakset ovat erittäin jäykät.Kokeilin vesijumppaa,mutta se ei sopinut minulle.Tuntui,että en pysy pinnalla,vaikka aiemmin olin oikea vesipeto. Minulla tekee myös pahaa pelkkä uimaveden näkeminen.Mieheni hukkui 2010 uintireissulla ja siksi kammoan uimista.
      Minä pystyn kävelemään ilman sauvoja,mutta minulla on käytössä myös keppi ja rollaattori,joita käytän silloin tällöin.
      Sinulla on hakemus samoille kursseille kuin minullakin.Ehkä siellä tapaamme..

      • Parkinson mimullakin

        Toivottavasti nähdään suvituulessa. Siinä menee muutama kuukausi ennenkuin lääkkeen teho tulee esille. Minullakin oli aluksi ylläpitoannos 1.2mg sifrolia teho oli vähäinen ja niinpä levodopa kaveriksi . Menen pian yksityisneurologille koska polille aika vasta monen kk päästä. Saa nähdä löytyykö sellaset myrkyt jolla oireet lievenisi. Minulla muutem aivan mieletön turvotus jaloissa painokin noussu 10kg pitää pyytää nesteenpoistolääkkeitä.
        Välillä lihakset roikkuvat velttoina hartioissa aivan kuin vetäisi kivirekeä perässään . Tulee myös jäykistelykohtauksia. Ottaa kupin kaapista niin käsi singahtaa kuin vieteri. Kannattaa varata aika fysioterapiaan olet ehkä jo saanutkin lähetteen kunnalliseen ft hen. Siellä yksilölliset harjoitteet keppijumppaa venyttelya
        ...palaillaan


      • Ulpukka1954
        Parkinson mimullakin kirjoitti:

        Toivottavasti nähdään suvituulessa. Siinä menee muutama kuukausi ennenkuin lääkkeen teho tulee esille. Minullakin oli aluksi ylläpitoannos 1.2mg sifrolia teho oli vähäinen ja niinpä levodopa kaveriksi . Menen pian yksityisneurologille koska polille aika vasta monen kk päästä. Saa nähdä löytyykö sellaset myrkyt jolla oireet lievenisi. Minulla muutem aivan mieletön turvotus jaloissa painokin noussu 10kg pitää pyytää nesteenpoistolääkkeitä.
        Välillä lihakset roikkuvat velttoina hartioissa aivan kuin vetäisi kivirekeä perässään . Tulee myös jäykistelykohtauksia. Ottaa kupin kaapista niin käsi singahtaa kuin vieteri. Kannattaa varata aika fysioterapiaan olet ehkä jo saanutkin lähetteen kunnalliseen ft hen. Siellä yksilölliset harjoitteet keppijumppaa venyttelya
        ...palaillaan

        Huomaan kyllä,että lääkkeen teho ei ole vielä tullut esille.Vapina sen kun jatkuu vaan.
        Se on kyllä ehkä viisasta mennä yksityisneurologille,koska kunnallisen puolen ajat venyvät aina pitkälle.Yksityiset vain maksavat niin paljon enemmän,että minulla ei köyhänä sairaseläkeläisenä ole oikein varaa siihen.Olen ollut eläkkeellä jo kohta kymmenen vuotta aivoverenvuotojen (3 kpl vuosina 2002-2009) vuoksi.Niiden ansiosta kävelyni on ollut jo heikkoa ennen tätä Parkinson-diagnoosia.Nyt tuntuu,että kävely on entisestään heikentynyt.
        Jossakin opaslehtisessä sanottiin,että Parkinson aiheuttaa laihtumista.Minulla on kuten Sinullakin kyllä paino noussut myös ainakin 10 kg ja jalat ovat turvoksissa. Viimevuotiset talvisaapikkaat eivät enää mahdu jalkaan.
        Kun olin sairaalassa ennen joulua toista viikkoa lääkityksen aloituskokeilun vuoksi,niin siellä aloitettiin fysioterapia ja sitä pitäisi jatkaa nyt kunnallisessa ft:ssa.Olen käynyt fysioterapiassa jo aiemmin niiden aivoverenvuotojen jälkeen,mutta ne ovat aina jääneet kesken oman laiskuuteni takia.Minulle se lähteminen kodin ulkopuolelle on aina kovin vaikeaa ja hankalaa ihan vaan psyykkisistä syistä.Sinne Svituuleen olisin kyllä oikein halukas lähtemään..


      • Parkinson minullakin
        Ulpukka1954 kirjoitti:

        Huomaan kyllä,että lääkkeen teho ei ole vielä tullut esille.Vapina sen kun jatkuu vaan.
        Se on kyllä ehkä viisasta mennä yksityisneurologille,koska kunnallisen puolen ajat venyvät aina pitkälle.Yksityiset vain maksavat niin paljon enemmän,että minulla ei köyhänä sairaseläkeläisenä ole oikein varaa siihen.Olen ollut eläkkeellä jo kohta kymmenen vuotta aivoverenvuotojen (3 kpl vuosina 2002-2009) vuoksi.Niiden ansiosta kävelyni on ollut jo heikkoa ennen tätä Parkinson-diagnoosia.Nyt tuntuu,että kävely on entisestään heikentynyt.
        Jossakin opaslehtisessä sanottiin,että Parkinson aiheuttaa laihtumista.Minulla on kuten Sinullakin kyllä paino noussut myös ainakin 10 kg ja jalat ovat turvoksissa. Viimevuotiset talvisaapikkaat eivät enää mahdu jalkaan.
        Kun olin sairaalassa ennen joulua toista viikkoa lääkityksen aloituskokeilun vuoksi,niin siellä aloitettiin fysioterapia ja sitä pitäisi jatkaa nyt kunnallisessa ft:ssa.Olen käynyt fysioterapiassa jo aiemmin niiden aivoverenvuotojen jälkeen,mutta ne ovat aina jääneet kesken oman laiskuuteni takia.Minulle se lähteminen kodin ulkopuolelle on aina kovin vaikeaa ja hankalaa ihan vaan psyykkisistä syistä.Sinne Svituuleen olisin kyllä oikein halukas lähtemään..

        Hei ulpukka
        miten kävi suvituulen kanssa? Minå pääsin maaliskuun 11 päivä alkavaan kurssiin .


      • Ulpukka1954
        Parkinson minullakin kirjoitti:

        Hei ulpukka
        miten kävi suvituulen kanssa? Minå pääsin maaliskuun 11 päivä alkavaan kurssiin .

        En ole saanut mitään tietoa kurssista.En ilmeisesti ole mahtunut mukaan.Harmi sinänsä.Kyllähän niitä kursseja järjestetään vielä monia,,mutta olisin ollut halukas pääsemään jo näin alkuvaiheessa diagnoosin toteamisen jälkeen mukaan.Olen yhä hämmennyksissäni asiasta.


      • Parkinson minullakin
        Ulpukka1954 kirjoitti:

        En ole saanut mitään tietoa kurssista.En ilmeisesti ole mahtunut mukaan.Harmi sinänsä.Kyllähän niitä kursseja järjestetään vielä monia,,mutta olisin ollut halukas pääsemään jo näin alkuvaiheessa diagnoosin toteamisen jälkeen mukaan.Olen yhä hämmennyksissäni asiasta.

        Hei.
        Voi olla että kirje ei ole vielä tullut koska myös kielteisestä päätöksestä ilmoitetaan. Minulle hakuvaiheessa sanottiin että jos ei pääse maaliskuun ryhmään niin sama hakemus on voimassa toukokuun ryhmään.
        Laitan myös kuntoutuskurssihakemuksen kelalle niitä ei ole suvituulessa kun menivät tarjouskilpailussa muille firmoille esim odl jne eli laita viestiä kun saat kirjeen kurssipäätöksestä


      • Ulpukka1954
        Parkinson minullakin kirjoitti:

        Hei.
        Voi olla että kirje ei ole vielä tullut koska myös kielteisestä päätöksestä ilmoitetaan. Minulle hakuvaiheessa sanottiin että jos ei pääse maaliskuun ryhmään niin sama hakemus on voimassa toukokuun ryhmään.
        Laitan myös kuntoutuskurssihakemuksen kelalle niitä ei ole suvituulessa kun menivät tarjouskilpailussa muille firmoille esim odl jne eli laita viestiä kun saat kirjeen kurssipäätöksestä

        Tänään juuri äsken tuli kirje,että minut on hyväksytty samalle 11.maaliskuuta alkavalle kurssille.JIHUU !! On mukavaa päästä näinkin pian sinne.
        Minä olen laittanut myös Kelalle hakemuksen..Neurologini oli laittanut B-todistuksen sinne ja Kela lähetti minulle hakemuskaavakkeen..Kelalla on paljon kursseja,vaikkakin ne ovat aika kaukana Tampereelta,jossa asun..


      • Parkinson minullakin
        Ulpukka1954 kirjoitti:

        Tänään juuri äsken tuli kirje,että minut on hyväksytty samalle 11.maaliskuuta alkavalle kurssille.JIHUU !! On mukavaa päästä näinkin pian sinne.
        Minä olen laittanut myös Kelalle hakemuksen..Neurologini oli laittanut B-todistuksen sinne ja Kela lähetti minulle hakemuskaavakkeen..Kelalla on paljon kursseja,vaikkakin ne ovat aika kaukana Tampereelta,jossa asun..

        Hei.
        Hieno juttu että pääsit. Yleensä pitää hakea monta kertaa ennenkuin pääsee mutta toisaalta siellä ei ole kelan kuntoutusta joten resurssit vapautuu sopeutumisvalmennuskursseille voi olla että ne kerää porukan joiden diagnoosi on samankaltainen.
        Minulla on turkuun matkaa kun olen pohjoisemmasta.
        Niitä kelan kuntoutuskursseja on paljon pitää miettiä mihin hakisi
        kesäkuussa oulussa, heinäkuussa joensuussa ...onpa monta nähden lisäksi voi saada harkinnanvaraista yksilöllistä laitoskuntoutusta haen sitäkin koska kunto ei hääppöinen. Haen myös hoitotukea. Oletko muuten hakenut kuljetuspalvelua. Voit käyttää 18 kertaa taksia.


      • Ulpukka1954
        Parkinson minullakin kirjoitti:

        Hei.
        Hieno juttu että pääsit. Yleensä pitää hakea monta kertaa ennenkuin pääsee mutta toisaalta siellä ei ole kelan kuntoutusta joten resurssit vapautuu sopeutumisvalmennuskursseille voi olla että ne kerää porukan joiden diagnoosi on samankaltainen.
        Minulla on turkuun matkaa kun olen pohjoisemmasta.
        Niitä kelan kuntoutuskursseja on paljon pitää miettiä mihin hakisi
        kesäkuussa oulussa, heinäkuussa joensuussa ...onpa monta nähden lisäksi voi saada harkinnanvaraista yksilöllistä laitoskuntoutusta haen sitäkin koska kunto ei hääppöinen. Haen myös hoitotukea. Oletko muuten hakenut kuljetuspalvelua. Voit käyttää 18 kertaa taksia.

        Se yksi kurssi,johon hain,pidetään Iisalmessa.Olisi sinne vähän matkaa.
        Minä hain kuljetuspalveluja,mutta se hakemus tuli bumerangina takaisin. Katsoivat,että pystyn käyttämään kaupungin palvelubussia,vaikka kuljenkin välillä rollaattorilla.Mutta se palvelubussi kulkee vaan tässä kaupunginosassa eli sillä ei pääse edes kaupungin keskustaan.Sinne mun täytyy kulkea normaalilla bussilla. Jos tämä kunto tästä vielä kovastikin huononee,pitää kyllä hakea uudelleen.


      • Parkinson minullakin
        Ulpukka1954 kirjoitti:

        Se yksi kurssi,johon hain,pidetään Iisalmessa.Olisi sinne vähän matkaa.
        Minä hain kuljetuspalveluja,mutta se hakemus tuli bumerangina takaisin. Katsoivat,että pystyn käyttämään kaupungin palvelubussia,vaikka kuljenkin välillä rollaattorilla.Mutta se palvelubussi kulkee vaan tässä kaupunginosassa eli sillä ei pääse edes kaupungin keskustaan.Sinne mun täytyy kulkea normaalilla bussilla. Jos tämä kunto tästä vielä kovastikin huononee,pitää kyllä hakea uudelleen.

        Miten sinulla se kävely sujuu? Minulla on sisätiloissa helppo kävellä ja tasapaino hyvä etenkin avojaloin. Heti kun laittaa sukat jalkaan askellustuntuma muuttuu sellaiseksi tasajalka astunnaksi. Kun laittaa kengät askellus muuttuu tönkömmäksi ja ulkona epävarmemmaksi johtuu varmaan maaston epätasaisuudes.ta siksi aina ulkosalla käytän sauvoja.
        Onpa outoa kun taksimatkoja ei myönnetty. Minuakin kehotettiin ensisijaisesti käyttämään palvelubussia mutta sain myös 18 matkaa koska bussien aikataulut ei sovi yhteen esim asioinnin kanssa.
        Eilen oli akuutissa juttu nuoresta potilaasta ajattelin kysyä stimulaatiohoidosta neurologilta. Jos lääkkeet ei tehoa niin senjälkeen voisi miettia stimulaatiota tai mahdollisesti duodopa pumppua. Onko sinulla jäykistelyä ja lihaskireyksiä lainkaan


      • Ulpukka1954
        Parkinson minullakin kirjoitti:

        Miten sinulla se kävely sujuu? Minulla on sisätiloissa helppo kävellä ja tasapaino hyvä etenkin avojaloin. Heti kun laittaa sukat jalkaan askellustuntuma muuttuu sellaiseksi tasajalka astunnaksi. Kun laittaa kengät askellus muuttuu tönkömmäksi ja ulkona epävarmemmaksi johtuu varmaan maaston epätasaisuudes.ta siksi aina ulkosalla käytän sauvoja.
        Onpa outoa kun taksimatkoja ei myönnetty. Minuakin kehotettiin ensisijaisesti käyttämään palvelubussia mutta sain myös 18 matkaa koska bussien aikataulut ei sovi yhteen esim asioinnin kanssa.
        Eilen oli akuutissa juttu nuoresta potilaasta ajattelin kysyä stimulaatiohoidosta neurologilta. Jos lääkkeet ei tehoa niin senjälkeen voisi miettia stimulaatiota tai mahdollisesti duodopa pumppua. Onko sinulla jäykistelyä ja lihaskireyksiä lainkaan

        Minulla kävely sujuu erittäin hitaasti.Oikean puolen jalka ei tahdo nousta ja niinpä se tahtoo vaan laahautua pikkuisen eteenpäin.Sisätiloissa (asun pienessä yksiössä) ei hitaus niinkään haittaa,mutta kun lähden ulos,huomaan heti kömpelyyteni.
        Tasapainovaikeuksia on minullakin.Minulla saattaa mennä taju sekunnin kymmenosaksi ja siitä seuraakin usein kaatuminen.Näitä on ollut jo kymmenisen vuotta ja olen kaatunutkin muutaman kerran tosi pahasti niin että olen lyönyt pääni seurauksena aivoverenvuoto.Minun vaivojani hoidettiinkin pitkään vaan verenvuotojen jälkitautina.Minä itse sitten vaadin terveyskeskuksen omalääkäriltä lähetettä neurologille,kun olin lukenut Parkinsonin oireista.Kesti aikansa ennen kuin omalääkäri uskoi minua,mutta tässä sitä nyt ollaan.Minullahan todettiin jo pitkälle kehittynyt tauti eli se on muhinut minussa jo kauemmin.Kyllä huomaan,että oikea puoleni on jäykkä ja kireä.Esimerkiksi oikea käsi ei aukene sormissa kunnolla vaan tiedostamatta puristan sitä nyrkkiin koko ajan.Samoin on kireyttä oikean jalan nilkassa ja varpaisssa.Varmastikin niillä aivoverenvuodoillakin on jälkiseurauksensa, varsinkin hermosärky on raastavaa.Onneksi siihenkin on lääke.


    • Sama tauti minullakin

      Onko lääkkeet vielä vaikuttaneet? Onko sinulla muuten kipuja siis häiritseviä kipuja.
      Minulla niskahartialihakset kiristyneet ja se vetää ja kiristää kivuliaastg kaulan ja takaraivon lihaksia tekee tosi kivuliaita lihasliikkeitä, vaikea seisoa/istua kun vedättää niin kivuliaasti.
      Mietin sitä miten sillä kurssilla pystyy istumaan suorana sama juttu liikunnan suhteen pystyn vaivoin kävelemään kilometrin ja tuo lihas dystonia painaa asennon kumaraan. Toivottavasti sieltä löytyy jotain apua että voin vetää kurssin läpi. Yritän kyllä löytää sitä ennen lääkärin.
      Miten sinun kunto ja lääkitys? Minulla ei enää tehoa lihasjännitykseen ja lihasliikkeisiin. Oletko lähettänyt jo palautuskirjeen se piti lähettáä 25.1 mennessä

      • Ulpukka1954

        Ei ne lääkkeet ole vaikuttaneet vielä mitenkään,vapinaa on melkeinpä enemmän.Lihasjännitystä on samallalailla kuin ennenkin.
        Kyllä minullakin on niskassa hirveitä kipuja istuessa,seisoessa ja varsinkin kävellessä . Kävelen aina niska pahassa etunojassa.Yritän aina ojentaa niskaani,mutta se ei tahdo onnistua.Minulle kilometrinkin matka on lähes ylivoimaista.Kauppamatkani teen aina bussilla,vaikka se on vain kaksi pysäkinväliä.Minua hieman pelottaa se ulkoliikunta siellä kurssilla.Fyysinen kuntoni on erittäin heikko ja se tietenkin vaikuttaa myös psyykkeeseen. Ajatukseni pyörivät nyt vain tämän taudin ympärillä, niin uusi ja outo asia on.Kai minun on vaan totuttava elämään tämän kanssa,muutakaan en voi.
        Lähetin palautuskuoren heti vahvistuksen kurssille pääsystä tulleen kirjeen jälkeen.


      • Sama minullakin
        Ulpukka1954 kirjoitti:

        Ei ne lääkkeet ole vaikuttaneet vielä mitenkään,vapinaa on melkeinpä enemmän.Lihasjännitystä on samallalailla kuin ennenkin.
        Kyllä minullakin on niskassa hirveitä kipuja istuessa,seisoessa ja varsinkin kävellessä . Kävelen aina niska pahassa etunojassa.Yritän aina ojentaa niskaani,mutta se ei tahdo onnistua.Minulle kilometrinkin matka on lähes ylivoimaista.Kauppamatkani teen aina bussilla,vaikka se on vain kaksi pysäkinväliä.Minua hieman pelottaa se ulkoliikunta siellä kurssilla.Fyysinen kuntoni on erittäin heikko ja se tietenkin vaikuttaa myös psyykkeeseen. Ajatukseni pyörivät nyt vain tämän taudin ympärillä, niin uusi ja outo asia on.Kai minun on vaan totuttava elämään tämän kanssa,muutakaan en voi.
        Lähetin palautuskuoren heti vahvistuksen kurssille pääsystä tulleen kirjeen jälkeen.

        Kuinka kauan olet tuota sifrolia syönyt ja milloin seuraava kontrolli lääkärille tai hoitajalle voisivat nostaa annosta. Ylläpitoannos on 1.02 Minulla vuosi sitten aloitettiin 0.26 annoksella jota söin n 3vko sitten 6vko 0.52 annos jonka jälkeen 1.05 annos ja maaliskuun puolivälissä 1.51 sitten kesäkuussa 2.1 enempää ei nosteta.
        Minulla heti jo sen 0.26 mg aloituksen jälkeen oireet väheni etenkin liikkeet virkistyi ja pahin lihasjännitys helpotti. Oikeastaan viikon parin sisällä vaikutuksen huomasi. Mutta tämän viimeisen puolen vuoden aikana jäykkyys ja lihaskireydet lisääntyneet niinpä viime lokakuussa aloitin lisäksi levodopan josta ei noihin em ongelmiin hyötyä. Tuon sifrolin täysi teho tulee esille useamman kuukauden päästä mutta kyllä jotain vaikutusta pitäisi alkaa näkyä onhan se tietysti yksilöllistä. Sinulla tuo annoskin pieni puolet ylläpitoannoksesta.
        Miten saat kannettua tavarat kotiin? Minulla 2 kerros lihakset kramppaa ja vedättää tunteja kauppakassien kantamisen jälkeen.
        No sinun ei yksin tarvi huolehtia liikunnan vuoksi meitä on kaksi huonosti liikkuvaa. Kyllä minuakin mietityttää ne luentotunnit kun hankala istua suorassa kai niillä jotain ergonomisia tuoleja löytyy? Kyllä minuakin tulevaisuus huolettaa kun jo nyt ongelmia lääketehon kanssa ja vaikeita oireita mutta kuten sanoit mitä voi tehdä. Eihän tämä mitään laadukasta elämää ole mutta ei auta kuin sinnitellä.
        Pitää tänään viedä se kirje postilaatikkoon.


      • Ulpukka1954
        Sama minullakin kirjoitti:

        Kuinka kauan olet tuota sifrolia syönyt ja milloin seuraava kontrolli lääkärille tai hoitajalle voisivat nostaa annosta. Ylläpitoannos on 1.02 Minulla vuosi sitten aloitettiin 0.26 annoksella jota söin n 3vko sitten 6vko 0.52 annos jonka jälkeen 1.05 annos ja maaliskuun puolivälissä 1.51 sitten kesäkuussa 2.1 enempää ei nosteta.
        Minulla heti jo sen 0.26 mg aloituksen jälkeen oireet väheni etenkin liikkeet virkistyi ja pahin lihasjännitys helpotti. Oikeastaan viikon parin sisällä vaikutuksen huomasi. Mutta tämän viimeisen puolen vuoden aikana jäykkyys ja lihaskireydet lisääntyneet niinpä viime lokakuussa aloitin lisäksi levodopan josta ei noihin em ongelmiin hyötyä. Tuon sifrolin täysi teho tulee esille useamman kuukauden päästä mutta kyllä jotain vaikutusta pitäisi alkaa näkyä onhan se tietysti yksilöllistä. Sinulla tuo annoskin pieni puolet ylläpitoannoksesta.
        Miten saat kannettua tavarat kotiin? Minulla 2 kerros lihakset kramppaa ja vedättää tunteja kauppakassien kantamisen jälkeen.
        No sinun ei yksin tarvi huolehtia liikunnan vuoksi meitä on kaksi huonosti liikkuvaa. Kyllä minuakin mietityttää ne luentotunnit kun hankala istua suorassa kai niillä jotain ergonomisia tuoleja löytyy? Kyllä minuakin tulevaisuus huolettaa kun jo nyt ongelmia lääketehon kanssa ja vaikeita oireita mutta kuten sanoit mitä voi tehdä. Eihän tämä mitään laadukasta elämää ole mutta ei auta kuin sinnitellä.
        Pitää tänään viedä se kirje postilaatikkoon.

        Minulla aloitettiin Sifrol-lääkitys vasta noin viikkoa ennen joulua , joten enhän ole syönyt vielä kuin kuukauden päivät lääkettä.Söin ensin viikon 0,26 mg / vrk ja sen jälkeen 0,52 mg / vrk. Eli minulla on vielä lievä lääkitys Sinuun verrattuna.Ei ne varmastikaan vielä ole vaikuttaneet , toivottavasti vaan rupeavat toimimaan.
        Minä käytän kauppareissullani rollaattoria ja saan kassini sen etukoppaan.Asun ensimmäisessä kerroksessa , joten ei ole kuin muutama rappu kotiovelle.
        Kyllä tulevaisuus näyttää vähän karulta......ei elämä tule olemaan tosiaankaan laadukasta.
        Toivon saavani kurssilta tietoa ja neuvoja taudin kanssa elämiseen. Vertaistuki on myös tervetullutta.


      • Ulpukka1954
        Sama minullakin kirjoitti:

        Kuinka kauan olet tuota sifrolia syönyt ja milloin seuraava kontrolli lääkärille tai hoitajalle voisivat nostaa annosta. Ylläpitoannos on 1.02 Minulla vuosi sitten aloitettiin 0.26 annoksella jota söin n 3vko sitten 6vko 0.52 annos jonka jälkeen 1.05 annos ja maaliskuun puolivälissä 1.51 sitten kesäkuussa 2.1 enempää ei nosteta.
        Minulla heti jo sen 0.26 mg aloituksen jälkeen oireet väheni etenkin liikkeet virkistyi ja pahin lihasjännitys helpotti. Oikeastaan viikon parin sisällä vaikutuksen huomasi. Mutta tämän viimeisen puolen vuoden aikana jäykkyys ja lihaskireydet lisääntyneet niinpä viime lokakuussa aloitin lisäksi levodopan josta ei noihin em ongelmiin hyötyä. Tuon sifrolin täysi teho tulee esille useamman kuukauden päästä mutta kyllä jotain vaikutusta pitäisi alkaa näkyä onhan se tietysti yksilöllistä. Sinulla tuo annoskin pieni puolet ylläpitoannoksesta.
        Miten saat kannettua tavarat kotiin? Minulla 2 kerros lihakset kramppaa ja vedättää tunteja kauppakassien kantamisen jälkeen.
        No sinun ei yksin tarvi huolehtia liikunnan vuoksi meitä on kaksi huonosti liikkuvaa. Kyllä minuakin mietityttää ne luentotunnit kun hankala istua suorassa kai niillä jotain ergonomisia tuoleja löytyy? Kyllä minuakin tulevaisuus huolettaa kun jo nyt ongelmia lääketehon kanssa ja vaikeita oireita mutta kuten sanoit mitä voi tehdä. Eihän tämä mitään laadukasta elämää ole mutta ei auta kuin sinnitellä.
        Pitää tänään viedä se kirje postilaatikkoon.

        Minun piti vielä kertoa , että en tiedä , milloin minulla on seuraava aika neurologilleni . Kun olin silloin ennen joulua sairaalassa lääkityksen aloittamisen vuoksi , luvattiin sieltä hoitaa ajanvaraus lääkärille.Ei ole ainakaan vielä tullut kutsua ja kun se joskus tulee , niin se aika on todennäköisesti ainakin parin kuukauden päästä. Sinne neurologille on aina pitkät jonot . Elikä ei ole tulossa ainakaan pian lääkityksen muutosta.


      • Sama minullakin
        Ulpukka1954 kirjoitti:

        Minun piti vielä kertoa , että en tiedä , milloin minulla on seuraava aika neurologilleni . Kun olin silloin ennen joulua sairaalassa lääkityksen aloittamisen vuoksi , luvattiin sieltä hoitaa ajanvaraus lääkärille.Ei ole ainakaan vielä tullut kutsua ja kun se joskus tulee , niin se aika on todennäköisesti ainakin parin kuukauden päästä. Sinne neurologille on aina pitkät jonot . Elikä ei ole tulossa ainakaan pian lääkityksen muutosta.

        Kävin viemässä laatikkoon sen kirjeen, tyhjennetään ma klo 17.00 eli eiköhän ole perillä perjantaiksi. Minulla tuo kävely muuten sujui kohtuullisesti mutta kyllä kiristi oikealta puolelta korvantausta ja takaraivo niin kireälla ettei tiedä missä asennossa olisi. Kun minulla tehtiin dg joulukuussa 2011 niin tammikuussa oli puh.aika lääkkeistä hoitajalle ja helmikuusra lääkäri. Eli varmaan kuukauden parin päästä aika. Kannattaa melkein soittaa sinne polille ja kertoa kurssista niin eivät anna aikaa kurssiviikmolle. Kuulin että päivät on tiiviitä siellä suvituulessa ja että tietoa tulee tosi paljon. Pitää vain toivoa että ei osaa omaksua ja ottaa sen vastaan. Ostin cm:stä uima-asun maksoi 5e mutta yläosa tuntuu pieneltä ja housut aika lyhyet taidan ostaa kokopuvun


      • Ulpukka1954
        Sama minullakin kirjoitti:

        Kävin viemässä laatikkoon sen kirjeen, tyhjennetään ma klo 17.00 eli eiköhän ole perillä perjantaiksi. Minulla tuo kävely muuten sujui kohtuullisesti mutta kyllä kiristi oikealta puolelta korvantausta ja takaraivo niin kireälla ettei tiedä missä asennossa olisi. Kun minulla tehtiin dg joulukuussa 2011 niin tammikuussa oli puh.aika lääkkeistä hoitajalle ja helmikuusra lääkäri. Eli varmaan kuukauden parin päästä aika. Kannattaa melkein soittaa sinne polille ja kertoa kurssista niin eivät anna aikaa kurssiviikmolle. Kuulin että päivät on tiiviitä siellä suvituulessa ja että tietoa tulee tosi paljon. Pitää vain toivoa että ei osaa omaksua ja ottaa sen vastaan. Ostin cm:stä uima-asun maksoi 5e mutta yläosa tuntuu pieneltä ja housut aika lyhyet taidan ostaa kokopuvun

        Onhan se hyvä,että siellä Suvituulessa on tiivis ohjelma.Ei ehdi niin miettiä tätä sairauttaan,kun muuten se on mielessä koko ajan.Vaikka ei ne kolotukset ja vapinat silti helpota.


      • Sama minullakin
        Ulpukka1954 kirjoitti:

        Onhan se hyvä,että siellä Suvituulessa on tiivis ohjelma.Ei ehdi niin miettiä tätä sairauttaan,kun muuten se on mielessä koko ajan.Vaikka ei ne kolotukset ja vapinat silti helpota.

        Niin siinä mielessä hyvä. Kävelin fysioterapiaan ja sainpa karmean takaraivosäryn joka askeleella kiristynyt lihas kiskoo päätä. Ft Laittoi ultrahoitoa lihaksiin ja samalla ilmeni että kaularanka oli taipunut etukenoon (skolioosi) tuskin sitä enää kuntoon saa eli sitä alkaa kohta muistuttaa Notre Damen kellonsoittajaa. Jotenkin kauhistuttaa että ulkonäkökin alkaa muuttua hirvityksen näköiseksi ei viitsi paljon kohta ihmisten ilmoilla liikkua. Eli ei tätä sairautta voi olla ajattelematta kun särkee taukoamatta ja kun katsoo peiliin kun menee vessaan on parempi kun ei laita valoja ollenkaan päälle (huumoria)


      • Ulpukka1954
        Sama minullakin kirjoitti:

        Niin siinä mielessä hyvä. Kävelin fysioterapiaan ja sainpa karmean takaraivosäryn joka askeleella kiristynyt lihas kiskoo päätä. Ft Laittoi ultrahoitoa lihaksiin ja samalla ilmeni että kaularanka oli taipunut etukenoon (skolioosi) tuskin sitä enää kuntoon saa eli sitä alkaa kohta muistuttaa Notre Damen kellonsoittajaa. Jotenkin kauhistuttaa että ulkonäkökin alkaa muuttua hirvityksen näköiseksi ei viitsi paljon kohta ihmisten ilmoilla liikkua. Eli ei tätä sairautta voi olla ajattelematta kun särkee taukoamatta ja kun katsoo peiliin kun menee vessaan on parempi kun ei laita valoja ollenkaan päälle (huumoria)

        Kyllä minustakin tuntuu,että ulkonäköni on muuttunut (jos se nyt koskaan niin kummoinen on ollutkaan).Pään etunoja kävellessä on melkoinen.
        Ei tässä auta muu kuin mennä sanomallasi huumorilla eteenpäin.


    • Sama tauti

      Hei, kysyisin vaan että miten menee, kurssikin lähenee 3vkon päästä lähtö. Miten terveystilanne, onko tullu uusia vaivoja? Minulla on nilkoissa jäykkyys lisääntynyt samoin turvotus jaloissa. Miten sinulla? Onko mitään tällaista ollu?

    • Ulpukka1954

      Joo,kurssi lähenee.Ihan kiva päästä sinne,tulee vähän vaihtelua tähän muuten niin tylsään oleskeluun.
      Kyllä mullakin on oikea nilkka kovin jäykkä ja turvotusta on huomattavasti jaloissa. Enää ei mene viimetalviset saapikkaat jalkaan.On oikeastaan yhdet talvikengät ,jotka mahtuvat..Nekin ovat niin rumat,että hyvä,kun niillä just kehtaa liikkua.
      Jatkuva vapina on edelleen kiusallisena vaivana.

      • Sama sairaus

        Kävin eilen lääkärissä ja kehotti liikkumaan. Turvotus ja osin jäykkyyskin johtuu lääkkeistä. Vaihdettiin uudet lääkkeet joista osan aloitan kurssin jälkeen ei tarvi miettiä sivuvaikutuksia kurssilla. Lääkäri oli naapurikaupungissa joutu käveleen aika paljon jalat vetreytyi Onko sinulla muuta lääkettä kun sifrol?
        Minulle jatkossa neupro laastari.
        Aivan kiva minustaki on tulla ja kesa tai syyskuussa kelan kuntoutuskurssille.


      • Ulpukka1954
        Sama sairaus kirjoitti:

        Kävin eilen lääkärissä ja kehotti liikkumaan. Turvotus ja osin jäykkyyskin johtuu lääkkeistä. Vaihdettiin uudet lääkkeet joista osan aloitan kurssin jälkeen ei tarvi miettiä sivuvaikutuksia kurssilla. Lääkäri oli naapurikaupungissa joutu käveleen aika paljon jalat vetreytyi Onko sinulla muuta lääkettä kun sifrol?
        Minulle jatkossa neupro laastari.
        Aivan kiva minustaki on tulla ja kesa tai syyskuussa kelan kuntoutuskurssille.

        Liikkumaan minuakin on kehotettu.Kävin jo kerran fysioterapeutin puheilla ja ensi viiikolla menen taas.Jatkossa rupean käymään pari kertaa viikossa kuntosalilla omatoimisesti.Tunnen jo ennestään ne laitteet viime keväältä ja kesältä,jotta voin käyttää niitä ilman ohjaajaa.Syksyllä pääsen erityiseen Parkinson-ryhmään.Tämän talven ja kevään ryhmä on jo täynnä ja alkanut,joten en ehtinyt siihen.
        Minulla ei ole muuta lääkettä kuin Sifrol,jota en ole syönyt vielä enempää aikaa kuin pari kuukautta..
        Minäkin laitoin hakemuksen Kelan kurssille,mutta kuullessaan,että olen menossa Suvituuleen, he ehdottivat,että laitan uuden hakemuksen lähempänä syksyä.Sen aion kyllä tehdä.


    • Sama täällä

      Tiedätkø foorumista parkkipaikka? Liityin sinne se osoite on www.ning.com ja löytyy googlella Ilmoittele jos liityt

    • Ulpukka1954

      En oikein ymmärtänyt,mikä parkkipaikka ilmoittamastasi osoitteesta löytyy.Siellä ehdotetaan ilmaista liittymistä ning-palveluun.Siinä tarvitaan sitä paitsi luottokortti,jota minulla ei valitettavasti ole.Eikä siinä puhuta mitään mistään parkkipaikasta.Voisitko valistaa minua tyhmää,kun en ymmärrä?

      • Palikka pete

        Voi olla että osoite jäi vähän vajaaksi, se on:

        http://parkkis.ning.com

        foorumin nimi on parkkispaikka

        Sinne liityttäessä tarvii antaa oma etunimi tai nimimerkki jota haluaa käyttää. Siellä voi seurata yleisiä keskusteluja tai käydä yksityiskeskusteluja. Kun menet tuohon osoitteeseen tulee kehote josta voi liittyä. Mitään paikkakuntia ei tarvi panna. Syntymäaika näpytellään se ei näy kellekkään ja paikkakuntaa ei kysytä. Kun olet liittynyt ja sinulle tulee sähköpostiviesti hyväksymisestä niin ilmoita nimimerkkisi! Vielä yksi juttu. Kun rekisteröidyt parkkispaikkaan sieltä tulee sähköpostiviesti jossa pitää vahvistaa jäsenyys eli painat vain annettua linkkiä. Jos ei mene niin kysy


      • Ulpukka1954
        Palikka pete kirjoitti:

        Voi olla että osoite jäi vähän vajaaksi, se on:

        http://parkkis.ning.com

        foorumin nimi on parkkispaikka

        Sinne liityttäessä tarvii antaa oma etunimi tai nimimerkki jota haluaa käyttää. Siellä voi seurata yleisiä keskusteluja tai käydä yksityiskeskusteluja. Kun menet tuohon osoitteeseen tulee kehote josta voi liittyä. Mitään paikkakuntia ei tarvi panna. Syntymäaika näpytellään se ei näy kellekkään ja paikkakuntaa ei kysytä. Kun olet liittynyt ja sinulle tulee sähköpostiviesti hyväksymisestä niin ilmoita nimimerkkisi! Vielä yksi juttu. Kun rekisteröidyt parkkispaikkaan sieltä tulee sähköpostiviesti jossa pitää vahvistaa jäsenyys eli painat vain annettua linkkiä. Jos ei mene niin kysy

        Nyt minäkin toope ymmärsin.Siinä sun viestissäsi oli tosiaan jäänyt vajaaksi se osoite ja sen takia mä menin vähän harhaan.Nyt olen liittynyt sine omalla nimelläni.Ihan mukavalta paikalta se tuntuu,kun vaan totuttelen keskustelemaan siellä.KIITOKSET Sinulle tästä !


      • Ulpukka1954
        Palikka pete kirjoitti:

        Voi olla että osoite jäi vähän vajaaksi, se on:

        http://parkkis.ning.com

        foorumin nimi on parkkispaikka

        Sinne liityttäessä tarvii antaa oma etunimi tai nimimerkki jota haluaa käyttää. Siellä voi seurata yleisiä keskusteluja tai käydä yksityiskeskusteluja. Kun menet tuohon osoitteeseen tulee kehote josta voi liittyä. Mitään paikkakuntia ei tarvi panna. Syntymäaika näpytellään se ei näy kellekkään ja paikkakuntaa ei kysytä. Kun olet liittynyt ja sinulle tulee sähköpostiviesti hyväksymisestä niin ilmoita nimimerkkisi! Vielä yksi juttu. Kun rekisteröidyt parkkispaikkaan sieltä tulee sähköpostiviesti jossa pitää vahvistaa jäsenyys eli painat vain annettua linkkiä. Jos ei mene niin kysy

        Nyt se sivusto ilmoittaa,että" jäsenyytesi odottaa vahvistusta".Olen vahvistanut sen sähköpostissani,mutta en pääse keskustelemaan sivustolla.


      • Sama täällä
        Ulpukka1954 kirjoitti:

        Nyt se sivusto ilmoittaa,että" jäsenyytesi odottaa vahvistusta".Olen vahvistanut sen sähköpostissani,mutta en pääse keskustelemaan sivustolla.

        Siinä voi mennä jonkun aikaa, minulla oli sama ongelma mutta kun kirjoittaa suoraan siihen viestiin taisi olla [email protected]

        tuo rivi näkyy siinä osoitteessa . Sanoin ettei hyväksy vahvistusta niin ne vahvisti sitten itse jonku ajan päästä tuli viesti että sinut on hyväksytty parkkispaikalle. Ilmoita jos et saa viestiä lähetettyä käyn vilkaseen spostistani sen osoitteen


      • Ulpukka1954
        Sama täällä kirjoitti:

        Siinä voi mennä jonkun aikaa, minulla oli sama ongelma mutta kun kirjoittaa suoraan siihen viestiin taisi olla [email protected]

        tuo rivi näkyy siinä osoitteessa . Sanoin ettei hyväksy vahvistusta niin ne vahvisti sitten itse jonku ajan päästä tuli viesti että sinut on hyväksytty parkkispaikalle. Ilmoita jos et saa viestiä lähetettyä käyn vilkaseen spostistani sen osoitteen

        Joo,laitoin tuohon sähköpostiin pyynnön hyväksynnästä.Toivottavasti onnistuu,että pääsisin keskustelemaan palstalle.


      • Ulpukka1954
        Sama täällä kirjoitti:

        Siinä voi mennä jonkun aikaa, minulla oli sama ongelma mutta kun kirjoittaa suoraan siihen viestiin taisi olla [email protected]

        tuo rivi näkyy siinä osoitteessa . Sanoin ettei hyväksy vahvistusta niin ne vahvisti sitten itse jonku ajan päästä tuli viesti että sinut on hyväksytty parkkispaikalle. Ilmoita jos et saa viestiä lähetettyä käyn vilkaseen spostistani sen osoitteen

        No nyt minut on hyväksytty Parkkispaikkaan ja pääsen osallistumaan keskusteluihin.
        Minun nimeni on muuten Ulla Varis ja olen Tampereelta kotoisin,
        Olen 59 vuotias sairaseläkeläinen ja kahden aikuisen pojan äiti.Mieheni kuoli tapaturmaisesti elokuussa 2010 ja olen siitä lähtien asunut yksin.


    • Ruokakin on lääke

      Omega 3,kuten huomaat, kukaan ei korvaansa lotkauta ravinnolle vaikka terveellinen ravinto on itsessään lääke. Ihan turha on puhua ihmisille terveellisen ravinnon vaikutuksesta elimistöön ja hyvistä rasvoista, eläinrasvat, kookosöljy, kalaöljy, voi ja oliiviöljy.
      Ystävälläni on Parkinson ja pääasiallisin ravinnon lähde on sokeri. Syö hirvittävät määrät päivässä suklaata ja muuta karkkia ja loput pannaria, kakkuja, pullaa ja leipää. Myös käytössä on margariinit. HUH. Täysin on sokerikoukussa ja kauheat kivut nivelissä koko ajan. Saattaisi helpottaa vähän ainakin kipuja ja jatkuvaa tulehdusta elimistössä vähähiilihydraattinen ruokavalio ja hyvät rasvat eikä suonet tukkeutuisi sellaista vauhtia.
      MUTTA turha puhua edes.

    • Parkkis

      Mitä Ulpukalle ja muille kuuluu tänä päivänä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe