Vatsataudit Kanarialla

turist ykkönen

Iltalehti kirjoittaa suurin otsikoin että 400 sairastunut risteilijällä vatsatautiin Amerikassa.
Miksei kirjoiteta, että yli 500 sairastunut vatsatautiin hotelli Orguidean buffetista San Agustinissa? Koska matkatoimisto ja hotelli yrittää painaa villasella kielteiset jutut!
Asiasta on omakohtaista kokemusta, kaikki tuttuni ja tuntemattomat samalla reissulla tulivat kipeiksi ennen joulua.
Toisaalta vuonna 2000 olin Thaimaassa ja kaikki hotellin turistit sairastuivat vatsatautiin. Piste.

62

7126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen turisti

      Juttu löytyy muuten iltasanomista. Se,että porukka sairastuu Kanarian hotellien seisovista pöydistä ei ole mikään uutinen vaan täysin normaalia. Ei pidä syödä mitään muuta kuin keitettyä tai paistettua ruokaa ja hedelmiä, jotka voi kuoria.

      • 4+9

        Höpönlöpön pöppöä, itse toistakymmentä talvea etelässä viettäneenä en ole kenenkään tutunkaan kuulleen sairastuneen muuten kuin itse aiheutetusti, lentäähän laatta jos ei ole harjaantunut kostean leirin kävijä ;)


      • turisti1

        Yleensä käydään ennen matkalle lähtöä ottamassa rokotus kanarialla olevaa toisenlaista bakteeri kantaa vastaan.Se pitäsi suojata turisti ripulilta ym sikäläisen bakteerikannan aiheuttamilta sairauksilta. Kotimaassa käsittääkseni annetaan matkailialle pieni määrä matkakohteessa olevia bakteereja, siitä syystä, että matkalle lähtiän elimistö, kerkiää kehittää kullekkin rokotetulle vastustus kyvyn vakkapa kanarialla olevaa toisenlaista bakteeri kantaa vastaan. Oliko sairastuneet ehkä unohtaneet käydä ottamassa kotimaan terveyskeskuksessa rokotteen, mainituissa paikoissa olevaa bakteerikantaa vastaan


      • Kanarian bakteeri
        turisti1 kirjoitti:

        Yleensä käydään ennen matkalle lähtöä ottamassa rokotus kanarialla olevaa toisenlaista bakteeri kantaa vastaan.Se pitäsi suojata turisti ripulilta ym sikäläisen bakteerikannan aiheuttamilta sairauksilta. Kotimaassa käsittääkseni annetaan matkailialle pieni määrä matkakohteessa olevia bakteereja, siitä syystä, että matkalle lähtiän elimistö, kerkiää kehittää kullekkin rokotetulle vastustus kyvyn vakkapa kanarialla olevaa toisenlaista bakteeri kantaa vastaan. Oliko sairastuneet ehkä unohtaneet käydä ottamassa kotimaan terveyskeskuksessa rokotteen, mainituissa paikoissa olevaa bakteerikantaa vastaan

        "Kotimaassa käsittääkseni annetaan matkailialle pieni määrä matkakohteessa olevia bakteereja"

        Päivän vitsi, hahahhaa!

        Kerropa se kanarialaisille, niin tulee varmaan turpiin.


      • seeyasoon
        turisti1 kirjoitti:

        Yleensä käydään ennen matkalle lähtöä ottamassa rokotus kanarialla olevaa toisenlaista bakteeri kantaa vastaan.Se pitäsi suojata turisti ripulilta ym sikäläisen bakteerikannan aiheuttamilta sairauksilta. Kotimaassa käsittääkseni annetaan matkailialle pieni määrä matkakohteessa olevia bakteereja, siitä syystä, että matkalle lähtiän elimistö, kerkiää kehittää kullekkin rokotetulle vastustus kyvyn vakkapa kanarialla olevaa toisenlaista bakteeri kantaa vastaan. Oliko sairastuneet ehkä unohtaneet käydä ottamassa kotimaan terveyskeskuksessa rokotteen, mainituissa paikoissa olevaa bakteerikantaa vastaan

        Ihan kiva provoyritys mutta valitettavasti ei tarpeeksi hyvä että olisi naurattanut.

        Better luck next time!


      • Costa Adeje:

        Oltiin tasan vuosi sitten Teneriffalla. Kolme aikuista 6-vuotias. Syötiin aika surutta kaikkea mitä oli tarjolla ja huolehdittiin käsihykieniasta. Ei ollu mitäään ongelmia vatsan suhteen kenelläkään.


    • 1+2+3+4

      Hotelli orquidea on kyllä Bahia Felizissä, ei San Agustinissa. Terveisin Hotelli Orquideassa lomailleena, ilman vatsatautia nauttineena hyvistä ruuista.

    • buffetin vieras

      Ja kuinka moni ajattelee ennen seisovaan pöytään menemistä, että pesisivät kätensä. Eipä monikaan.

      • 6+12

        "Ja kuinka moni ajattelee ennen seisovaan pöytään menemistä, että pesisivät kätensä"

        Onhan nyt kanarian ravintoloissa veitset, haarukat ja ottimet, sama juttu vessan kanssa, ei kai nyt kukaan sormilleen kuse, tai persettään sormella pyyhi


      • buffetissa
        6+12 kirjoitti:

        "Ja kuinka moni ajattelee ennen seisovaan pöytään menemistä, että pesisivät kätensä"

        Onhan nyt kanarian ravintoloissa veitset, haarukat ja ottimet, sama juttu vessan kanssa, ei kai nyt kukaan sormilleen kuse, tai persettään sormella pyyhi

        6 12: Ai sää oot se tyyppi, joka syö pienen sämpylän veitsellä ja haarukalla, mutta räplää hotellin tietokoneita, jotka on paskasta mustia, näpeillään, syö jäätelöä samaan aikaan ja nuolee sitten näppinsä.
        Sun ja tuhansien muiden bakteerit lepää siinä näppäimillä. Etkä takusti pese käsiä, kun olet käynyt huussissa, mutta älä sure, et ole ainoa.


      • ei pöpökammoinen

        Käsien pesu ja desinfiointi ei vatsataudilta pelasta jos se on helposti leviää sorttia, sillä tartunnan voi saada mistä vain mihin sairas tai tautia kantava ihminen on sinua ennen koskenut olipa se sitten vaikka tarjoilijan pöytääsi tuomat aterimet tai tuoksunäytepullo.

        Ruokamyrkytys on sitten asia erikseen ja sen saa etelässä kaikkein helpommin merenelävistä elleivät ne ole täysin tuoreita. Haistelkaa aina ruoka-annostanne ennen kuin alatte katkarapuja tai simpukoita suuhunne mättää. Toki ruokamyrkytyksen saamiseen on monta muutakin keinoa!!

        Salmonella pesii useimmin kananmunissa, joten majoneesia kannattaisi välttää eli näinollen myös monen himoitsemaa aliolia sillä sekin teossa käytetään raakaa kananmunaa.

        Kanarian matkoja on takana kymmeniä ja vatsatauteja olen potenut kaikkiaan kolme. Yksi meni ohi parissa päivässä, mutta kaksi kesti noin viikon verran hoidosta huolimatta. Jos Suomessa voi vatsataudin saada, niin voi sen saada missä muualla maailmassa tahansa.

        Post script. En ole koskaan käyttänyt käsidesiä enkä juuri koskaan pessyt käsiäni ennen kuin olen Kanarialla ruoka- tai baaripöytään istunut.


      • 7+9
        ei pöpökammoinen kirjoitti:

        Käsien pesu ja desinfiointi ei vatsataudilta pelasta jos se on helposti leviää sorttia, sillä tartunnan voi saada mistä vain mihin sairas tai tautia kantava ihminen on sinua ennen koskenut olipa se sitten vaikka tarjoilijan pöytääsi tuomat aterimet tai tuoksunäytepullo.

        Ruokamyrkytys on sitten asia erikseen ja sen saa etelässä kaikkein helpommin merenelävistä elleivät ne ole täysin tuoreita. Haistelkaa aina ruoka-annostanne ennen kuin alatte katkarapuja tai simpukoita suuhunne mättää. Toki ruokamyrkytyksen saamiseen on monta muutakin keinoa!!

        Salmonella pesii useimmin kananmunissa, joten majoneesia kannattaisi välttää eli näinollen myös monen himoitsemaa aliolia sillä sekin teossa käytetään raakaa kananmunaa.

        Kanarian matkoja on takana kymmeniä ja vatsatauteja olen potenut kaikkiaan kolme. Yksi meni ohi parissa päivässä, mutta kaksi kesti noin viikon verran hoidosta huolimatta. Jos Suomessa voi vatsataudin saada, niin voi sen saada missä muualla maailmassa tahansa.

        Post script. En ole koskaan käyttänyt käsidesiä enkä juuri koskaan pessyt käsiäni ennen kuin olen Kanarialla ruoka- tai baaripöytään istunut.

        "Kanarian matkoja on takana kymmeniä ja vatsatauteja olen potenut kaikkiaan kolme."

        Itsekin olen käynyt Kanarialla kymmeniä kertoja 60-luvulta alkaen, enkä ole potenut ainoatakaan vatsatautia. Kädetkin olen tosin pessyt huolellisesti.

        Muutama kuukausi sitten suomalaisissakin lehdissä oli artikkeli, jonka mukaan ihmisten käyttämissä kännyköissä joka viidennessä oli ulosteperäisiä bakteereja. Joillekin on samantekevää syövätkö paskaa vai eivät.


      • aioli-mojo
        ei pöpökammoinen kirjoitti:

        Käsien pesu ja desinfiointi ei vatsataudilta pelasta jos se on helposti leviää sorttia, sillä tartunnan voi saada mistä vain mihin sairas tai tautia kantava ihminen on sinua ennen koskenut olipa se sitten vaikka tarjoilijan pöytääsi tuomat aterimet tai tuoksunäytepullo.

        Ruokamyrkytys on sitten asia erikseen ja sen saa etelässä kaikkein helpommin merenelävistä elleivät ne ole täysin tuoreita. Haistelkaa aina ruoka-annostanne ennen kuin alatte katkarapuja tai simpukoita suuhunne mättää. Toki ruokamyrkytyksen saamiseen on monta muutakin keinoa!!

        Salmonella pesii useimmin kananmunissa, joten majoneesia kannattaisi välttää eli näinollen myös monen himoitsemaa aliolia sillä sekin teossa käytetään raakaa kananmunaa.

        Kanarian matkoja on takana kymmeniä ja vatsatauteja olen potenut kaikkiaan kolme. Yksi meni ohi parissa päivässä, mutta kaksi kesti noin viikon verran hoidosta huolimatta. Jos Suomessa voi vatsataudin saada, niin voi sen saada missä muualla maailmassa tahansa.

        Post script. En ole koskaan käyttänyt käsidesiä enkä juuri koskaan pessyt käsiäni ennen kuin olen Kanarialla ruoka- tai baaripöytään istunut.

        "Salmonella pesii useimmin kananmunissa, joten majoneesia kannattaisi välttää eli näinollen myös monen himoitsemaa aliolia sillä sekin teossa käytetään raakaa kananmunaa."
        Vai niin. Asumme Kanarialla, syömme sekä kananmunia että majoneesia että aioliaa, eikä ole saatu mitään vatsatauteja. Aoli-aliolin suhteen kannattaa katsoa, että kupit, missä ne tuodaan, on puhtaita. Muuten, miten hemmetissä voitaisiin pitää myynnissä jotain kastiketta, missä olisi bakteereita? Siis teollisuuden tuotetta tai ravintolan itse valmistamaa?
        Kanarialla on ihan yhtä hyvä elintarvikkeiden kontrolli kuin Suomessa! Post scriptiisi voit lisätä: enkä muutenkaan pidä käsienpesusta, käsissäni jylläävät niin koto-Suomesta tulleet kuin kanarialaiset bakteerit hyvässä sovussa.


      • 6x5
        aioli-mojo kirjoitti:

        "Salmonella pesii useimmin kananmunissa, joten majoneesia kannattaisi välttää eli näinollen myös monen himoitsemaa aliolia sillä sekin teossa käytetään raakaa kananmunaa."
        Vai niin. Asumme Kanarialla, syömme sekä kananmunia että majoneesia että aioliaa, eikä ole saatu mitään vatsatauteja. Aoli-aliolin suhteen kannattaa katsoa, että kupit, missä ne tuodaan, on puhtaita. Muuten, miten hemmetissä voitaisiin pitää myynnissä jotain kastiketta, missä olisi bakteereita? Siis teollisuuden tuotetta tai ravintolan itse valmistamaa?
        Kanarialla on ihan yhtä hyvä elintarvikkeiden kontrolli kuin Suomessa! Post scriptiisi voit lisätä: enkä muutenkaan pidä käsienpesusta, käsissäni jylläävät niin koto-Suomesta tulleet kuin kanarialaiset bakteerit hyvässä sovussa.

        Turistiripulista asiallista tietoa löytyy täältä:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00015


      • Matka16
        ei pöpökammoinen kirjoitti:

        Käsien pesu ja desinfiointi ei vatsataudilta pelasta jos se on helposti leviää sorttia, sillä tartunnan voi saada mistä vain mihin sairas tai tautia kantava ihminen on sinua ennen koskenut olipa se sitten vaikka tarjoilijan pöytääsi tuomat aterimet tai tuoksunäytepullo.

        Ruokamyrkytys on sitten asia erikseen ja sen saa etelässä kaikkein helpommin merenelävistä elleivät ne ole täysin tuoreita. Haistelkaa aina ruoka-annostanne ennen kuin alatte katkarapuja tai simpukoita suuhunne mättää. Toki ruokamyrkytyksen saamiseen on monta muutakin keinoa!!

        Salmonella pesii useimmin kananmunissa, joten majoneesia kannattaisi välttää eli näinollen myös monen himoitsemaa aliolia sillä sekin teossa käytetään raakaa kananmunaa.

        Kanarian matkoja on takana kymmeniä ja vatsatauteja olen potenut kaikkiaan kolme. Yksi meni ohi parissa päivässä, mutta kaksi kesti noin viikon verran hoidosta huolimatta. Jos Suomessa voi vatsataudin saada, niin voi sen saada missä muualla maailmassa tahansa.

        Post script. En ole koskaan käyttänyt käsidesiä enkä juuri koskaan pessyt käsiäni ennen kuin olen Kanarialla ruoka- tai baaripöytään istunut.

        Mutta oletko ajatellut että saat noroviruksen jo lentokoneen wc:ssä käydessäsi. Näin kävi itselleni. Seuraavaksi täytyy muistaa varoa myös tuota "loukkua". Matkan ajan selvisimme kohteessa täysin ilman ongelmia.


    • istuva pöytä,,

      ,,kunniaan.
      Tai no ei nyt ihan ! Taudin saa jos on saadakseen. Ollaan vältytty ainakin nykyisin sillä että ei murehdita tulevasta (vaikkakin 1,5 v sitten hitonmoisen mahataudin sairastaneet ) ;
      Jaa..,,a HYVÄÄ UUTTAVUOTTA

      ps.jos ei tauti tapa niin se on......

    • gfagyeg6

      Perheen kanssa 15 vuoden aikana seitsemän kertaa kanarialla. Ei saiarastumisia, ei sitten edes pienintäkään vatsatautia.

      • Raato Kärppänen

        Parisenkymmentä lomaa olen viettänyt Kanarialla ja popsinut huoletta esim. salaatteja, Noro-virus iski kerran, mutta melko luultavasti ihmiskontaktin - ei ruuan kautta. Silloin oli oikein epidemia eteläisellä Gran Canarialla.


    • Yhden kerran

      Olen käynyt tuolla kanarian saarilla useamman kerran, yhden kerran on ollut hulivilikakka. Tuo sattui Gran Canarialla Arquinequinissa. Huhtikuussa 2009 oli todella lämmintä, yli 30 astetta. Ostin paikallisesta myymälästä jäätelon ja soin sen. Loppupäivä menikin toiletissa. Joku tiesi kertoa, ettei tyhjään vatsaan kovalla helteellä kannata jäätelöä syödä, saattaa tehdä vatsalle yllärin.

      Tuo ainoa kerta, kun kanarialla vatsa ei tykännyt.

      Ei todellakaan pelota syödä paikallisia ruokia.

      • b_br

        Sama pätee jääkaappikylmään veteen.

        blues_brother


      • kylmä on raikasta
        b_br kirjoitti:

        Sama pätee jääkaappikylmään veteen.

        blues_brother

        Täh! Minä juon Kanarialla joka päivä pari pulloa jääkaappikylmää vettä, niinkuin ennenkin toisessa maassa, ja miten sitten olut, sekin on jääkaappikylmää ja drinkit?


    • Terveenä takaas

      Itse aina otamme omat Atrian hernesoppapurkit mukaan ja Vaasan leivät ynnä HK:n makkarat. Aamiaistarvikkeina tietysti myös omat leivät, kahvit ja juustot.
      Neljän viljan kaurahiutaleet aina silloin kun hiukopalaa tarvii. Mitään salaatteja tms ei ollenkaan tulis mieleenkään parin viikon aikana eikä muutakaan paikallista ruokaa. Eipä ole tauti iskenyt vaikka jo ainakin kaksi kertaa käyty etelässä!
      Me kainuulaiset olemme aina jakaneet eväät muutenkin keskenämme koska näillä ryhmälennoilla tunnemme jo entuudestaan toinen toisemme
      Ja aina yksi osaa jonkun ulkomaan kielisen sanan ja joku toinen toisen joten hyvin ollaan pärjätty.

      • Paikallista ruokaa

        Olihan tämä vitsi, olihan???


      • pönttökösekaisin?
        Paikallista ruokaa kirjoitti:

        Olihan tämä vitsi, olihan???

        Ei vitsi missään nimessä.
        Sen verran poikkeaa meidän listastamme, että ei missään nimessä Atrian papusoppaa. Kyllä se meillä on aina Jalostajan/Lundenin tekemää.
        Nyttemmin myös ruvettuani savolaisten kaveriksi myös kalakukkoa ja kokkelpiimää.


      • villbergi
        pönttökösekaisin? kirjoitti:

        Ei vitsi missään nimessä.
        Sen verran poikkeaa meidän listastamme, että ei missään nimessä Atrian papusoppaa. Kyllä se meillä on aina Jalostajan/Lundenin tekemää.
        Nyttemmin myös ruvettuani savolaisten kaveriksi myös kalakukkoa ja kokkelpiimää.

        Jalostajan hernekeitto on parasta. Harmi ettei Kanarialta saa kuivaherneitä jotta voisi itse sopan keittää, vai onko joku mukamas löytänyt? Tietysti aina voi tuoda kotoa hernepussin jotta ei jää sopatta. Tosin se arveluttaa että uskaltaako kanarialaisissa kaupoissa myytävää lihaa soppaansa laittaa? Ehkä on parasta laittaa matkalaukkuun myös nötköttipurkki jotta varmasti saa puhdasta ja hyvää hernesoppaa.


      • Barraquito = ei kirj
        villbergi kirjoitti:

        Jalostajan hernekeitto on parasta. Harmi ettei Kanarialta saa kuivaherneitä jotta voisi itse sopan keittää, vai onko joku mukamas löytänyt? Tietysti aina voi tuoda kotoa hernepussin jotta ei jää sopatta. Tosin se arveluttaa että uskaltaako kanarialaisissa kaupoissa myytävää lihaa soppaansa laittaa? Ehkä on parasta laittaa matkalaukkuun myös nötköttipurkki jotta varmasti saa puhdasta ja hyvää hernesoppaa.

        Kuivaherneitä löytyy, mikäli vaan viittit lomaasi tuhrata niitten liottamiseen ja keittelyyn.
        Joka ikisessä paikallisravintolassa on tarjolla hernekeittoa. Ja on muuten hemmetin hyvää. Nötköttiäkin löytyy, samoin lihapuulia ja ruisleipää. Myös paistettua maksaa on kaikissa ravintoloissa, tosin ei kermakastikkeella, mutta sen kermanhan voit itse heittää purkista sekaan..
        Kalakukot ja kokkelipiimät voi sitten tuoda tullessaan. Tai jos lomallaan haluaa vain kokkailla, eiku ruisjauhot mukaan, sillä voihan tuon kalakukon väsätä sardiineistakin??

        Ja noi mahataudit iskee jos on iskeäkseen. Ei se maasta tai hygieniasta ole kiinni. Tällä hetkellä täällä on liikeellä ärhäkkä mahapöpö, jo toista viikkoa ihmiset ryntäilevät vauhdilla veskeihin. Loput yökkii kodeissaan.

        Ihan arpapeliä tuo reissussa sairastuminen.. Hyvät lomat kuitenkin kaikille. Eilen iltapäivällä auringossa 36c


    • En vain ole Kanarialla onnistunut vatsatautiin sairastumaan, vaikka olen siellä kulkenut 1970-luvulta lähtien.

    • puhtaat kädet

      Olihan se vatsatautiepidemia viime kesänä Rodoksellakin, ei se katsonut oliko seisova pöytä tai 2 tähden-5tähden hotelli. Se vaan ilmeisesti levisi huonon käsihygienian vuoksi ärhäkkäästi. Jos pidätte kiinni kaiteista, käytätte rahaa, liikutte taksilla (ovenkahvat), luette paikallisia lehtiä, painatte hissin nappulaa, ym ym... niin peskää kätenne hyvin. Olimme vaimon ja 2 lapsen kanssa ilman ongelmia vaikka samassa hotellissa oli vuodepotilaana noin 30 henk.

    • b_br

      Olen käynyt melkein 30 maassa mutta vielä ei ole vatsatauti iskenyt. Muurmanskista tosin kerran toin vatsataudin tuliaisina eli sairastuin onneksi vasta kotona.

      Erityisesti en ole varonut mitään ruoka-aineita kiehuttamatonta vesijohtovettä lukuunottamatta. Käsihygieniasta olen pitänyt huolta. Ymmärrän kyllä, että varsinkin lapsiperheet ovat varovaisia.

      Mutta tuurilla ne laivatkin seilaavat. :)

      blues_brother

    • b_br

      Piti vielä mainita, että aina tuollainen hotellissa leviävä vatsatauti ei leviä keittiön tai ruoan kautta vaan hotellin asiakkaiden käsien. Buffet-ruokailu tietenkin edesauttaa taudin leviämistä.

      Jardin del Atlanticossa (Playa del Ingles) keittiötyöntekijä marssi kerran vessasta käsienpesualtaan ohi pesemättä käsiään. Toivoin todella, että hän pesi kätensä keittiössä. Varsinkin kun minulla oli all inclusive -paketti. :)

      blues_brother

      • 9:2

        Riippuu mistä roikkuu eli tietoa ruokamyrkytyksestä:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00608

        Vesijohtovesi on Kanarialla merivedestä puhdistettua ja sitä ei suositella juotavaksi sen pahan maun vuoksi, ei siksi että siinä kuhisisi bakteereja. Se kuitenkin on täysin juomakelpoista, eikä lasissaan olevia jääpalojakaan tarvitse pelätä.


      • b_br
        9:2 kirjoitti:

        Riippuu mistä roikkuu eli tietoa ruokamyrkytyksestä:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00608

        Vesijohtovesi on Kanarialla merivedestä puhdistettua ja sitä ei suositella juotavaksi sen pahan maun vuoksi, ei siksi että siinä kuhisisi bakteereja. Se kuitenkin on täysin juomakelpoista, eikä lasissaan olevia jääpalojakaan tarvitse pelätä.

        Palmalla vesijohtovesi on maultaankin ihan hyvää.

        blues_brother


      • b_br
        9:2 kirjoitti:

        Riippuu mistä roikkuu eli tietoa ruokamyrkytyksestä:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00608

        Vesijohtovesi on Kanarialla merivedestä puhdistettua ja sitä ei suositella juotavaksi sen pahan maun vuoksi, ei siksi että siinä kuhisisi bakteereja. Se kuitenkin on täysin juomakelpoista, eikä lasissaan olevia jääpalojakaan tarvitse pelätä.

        Vatsavaivoja on monenlaisia. Harvoin turisti ihan ruokamyrkytystä saa. Usein kyse on vain erilaisesta normaalista bakteerikannasta, joka sekoittaa vatsan kuin myös kylmä vesi lämpimissä olosuhteissa. Myös nestehukka saattaa oikeilla vatsan kautta.

        Pitkän loman jälkeen saattaa suomalainenkin bakteerikanta pistää vatsan sekaisin.

        blues_brother


      • Nella Salmo
        b_br kirjoitti:

        Vatsavaivoja on monenlaisia. Harvoin turisti ihan ruokamyrkytystä saa. Usein kyse on vain erilaisesta normaalista bakteerikannasta, joka sekoittaa vatsan kuin myös kylmä vesi lämpimissä olosuhteissa. Myös nestehukka saattaa oikeilla vatsan kautta.

        Pitkän loman jälkeen saattaa suomalainenkin bakteerikanta pistää vatsan sekaisin.

        blues_brother

        Uskallan olla hieman eri mieltä, sillä ruokamyrkytys ei ole Suomessakaan mikään vieras ilmiö.

        Lainaus terveyskirjaston sivulta:

        Suomessa todetaan vuosittain noin 4500 kampylobakteerin, 2500 salmonellan ja 600 yersinia-bakteerin aiheuttamaa suolistoinfektiota. Salmonelloista 85 % on saatu ulkomailta, kampylobakteereistakin 75 %, mutta yersiniatartunnat ovat useimmiten kotimaisia.


      • b_br
        Nella Salmo kirjoitti:

        Uskallan olla hieman eri mieltä, sillä ruokamyrkytys ei ole Suomessakaan mikään vieras ilmiö.

        Lainaus terveyskirjaston sivulta:

        Suomessa todetaan vuosittain noin 4500 kampylobakteerin, 2500 salmonellan ja 600 yersinia-bakteerin aiheuttamaa suolistoinfektiota. Salmonelloista 85 % on saatu ulkomailta, kampylobakteereistakin 75 %, mutta yersiniatartunnat ovat useimmiten kotimaisia.

        Äkkinäisellä laskutoimituksella tuosta saa, että 0,16 prosenttia suomalaisista saa vuosittain moisia seuralaisia.


      • Barraquito = ei kirj
        b_br kirjoitti:

        Vatsavaivoja on monenlaisia. Harvoin turisti ihan ruokamyrkytystä saa. Usein kyse on vain erilaisesta normaalista bakteerikannasta, joka sekoittaa vatsan kuin myös kylmä vesi lämpimissä olosuhteissa. Myös nestehukka saattaa oikeilla vatsan kautta.

        Pitkän loman jälkeen saattaa suomalainenkin bakteerikanta pistää vatsan sekaisin.

        blues_brother

        Totta, minulla menee vatsa aina sekaisin kun menen Suomeen. Eli se johtuu myös erilaisista ruoista, joihin vatsa ei ole täällä tottunut.

        Jo 60-luvulla minua varoitettiin (paikalliset) nauttimasta kuumalla helteellä kylmiä juomia. Siksi täälläkin useimmat paikalliset älyävät tilata ravintoloissa huoneen lämpöistä vettä.


    • fjdhisa

      Suomesta(henkilöstö ravintolasta) olen saanut salmonellan vaikeine jälkitauteineen. Italiassa ja Egyptissä olllut päivän kestävät jallat. Lähestulkoon jokaisessa euroopan maassa vieraillut ja vähän muuallakin. Onneksi näin vähän!

    • Monta paikkaa nähnyt

      Eihän sitä tarvitse lähteä kuin jo Venäjälle tai Viroon kun oman maan bakteerikanta muuttuu, jolloin herkkä vatsaiset saavat jo ns. turistiripulin. Olen kiertänyt Venäjän, Viron, Egyptin ja Bulgarian eikä kertaakaan ole tullut turistiripulia eikä muitakaan vatsatauteja (kiitos ehkä kuuluu maitohappobakteerin jonka olen aloittanut hyvissä ajoin ennen matkaa, sekä tietenkin käsidesin jota käyttänyt ahkerasti). Buffetista en syö kylmiä ruokia enkä mereneläviä enkä majoneesia. Mikäli olen lähtenyt retkelle ja retkipussissa olevan keitetyn kananmunan jätän suosiolla syömättä.

      Luulen, että suurin syy miksi ihmiset sairastuu matkoillaan on huono käsihygienia, "uhkarohkea syöminen", liian vähäinen veden juonti, mutta myös toisten ihmisten typeryys jotka pesemättömin käsin tunnustelevat useita sämpylöitä (myös lapset tekevät näin buffet pöydässä, ottavat ensin esim. sämpylän "likaiseen" käteensä ja laittavat takaisin). Lisäksi olen törmännyt sellaiseen että joku on jopa ottaneet juuston käteen ja napannut siitä käsin pienen palan ja jättänyt sen takaisin juustotarjottimelle.

      Erään kerran Egyptissä oli tarjolla sinisimpukkakeittoa, seurueeni ei sitä syönyt mutta muut hotellissa olvat suomalaiset sitä söivät. Ne ketkä olivat syöneet sitä enemmän oli ollut ruokamyrkytys pahempi, siis tosiaan ruokamyrkytys ei turistiripuli.

      Mikäli tiettyosa (hotellin) ravintolan asiakkaista saa syödessään vatsataudin se yleensä katsotaan ruokamyrkytykseksi (ainakin suomessa aletaan etsimään syytä mikä tämän on aiheuttanut, en tiedä selvitetäänkö tätä ulkomailla). Mikäli hotellilla muutama sairastuu vatsatautiin niin se katsotaan normaaliksi turistivatsataudiksi.

      Jäin miettimään kun "turisti1" kertoi Kanarialle otettavasta rokotteesta, enpä ole koskaan kuullutkaan, mikäli tällainen on olemassa niin miksihän esim. Egyptiin tai Thaimaahan ei tällaista rokotetta ole keksitty :=)

    • thaimaa15

      Olisi tosi kiva tietää tosiaan rokotteesta Kanrialle?? Kerrotko mistä saa?
      Ihan uusi juttu ja oliko tosiaan tsoukki!!

      • Kanarian bakteerit

        Älkää sitten ihmetelkö, kun Kanarialla koneen laskiessa näätte vain muovipussissa käveleviä ihmisiä, jotka eivät halua olla missään tekemisissä suomalaisen bakteerikannan kanssa :))

        No juu, teitä bakteerien kuljettajia on Kanarialla joka Euroopan maasta, joten on paljon desinfioitavaa. Kun tarpeeksi on desinfioinu, voi pitää hautajaiset, koska ihminen tarvitsee bakteereja, ainakin niitä hyviä, ja niitten huonojen kanssa järjestetään nyrkkeilymatsi joka päivä :))


    • Perdone

      On se kumma kun niin harva hoksaa, ettei se useimmiten ole edes ravintolan henkilökunnan mahdollista estää pöpön tarttuminen siitä syystä että asiakkaat levittävät omista likaisista (kuten "puhtaat kädet" ilmoittikin jo) rahoja ja kaiteita, jopa kissojen istumia kiveyksiä koskettaneista käsistään kaikenlaisia vatsatauteja aiheuttavia pöpöjä.
      Lapset ovat yksi suurin pöpökäsiryhmä seisovien pöytien ravintoloiden asiakkaista.
      Kun on omiin käsiinsä sen pöpön hankkinut ja ottaa kauhaa ja leipää käteensä, saa omaan suuhunsa ja seuraavan kauhojan käteen levitettyä kurataudin!
      Mutta niinhän se on, etten minä, mutta nuo muut!
      Kerran oikein renttu oksensi käteensä ja sitten meni syömään seisovasta pöydästä käsiään pesemättä. Ja lapsi leikki lattialla ja sitten vaan syömään.
      Näistä näkemistäni päätellen en mielelläni koske sellaiseen ruokailuvälineeseen, mihin tuollainen porukka on koskenut.
      Kyllähän desinfiointisuihke taskussa varmistaa ettei noista ole merkittävää vaaraa lomalla. Tai kaataa tilkan rommia kouraan ja pesee siten kätensä, ei varmaan iske pöpö; voihan sitä lisäksi ottaa suunseudun rommihuuhtelun ja sylkee toiletin altaaseen ja ottaa toisen huikan nielläkseen. Turvallista lomaa vaan kaikille ajatteleville!

    • lomachef

      Kierrän buffetit kaukaa. Liian monta kertaa saanut ripulin vaivoineen. Enkä uskalla paljoa tavallisiin ravintoloihinkaan mennä. Kanarialla kokkailen kaiken sapuskan itse. Varaan apartamenton, missä keittiönurkkaus välineineen. Niin ihanaa kuin ulkona, läpimässä olisi syödäkkin, mutta kun aina tulee vatsaoireet ja joskus kuumeineenkin, ei kertakaikkiaan viitsi sairastuttaa itseään lyhyillä lomilla. Eikä tarvi lähteä ulkomaille vatsatauteja hakemaan, kyl sitä huonoa käsihygieniaa ja pilaantunutta ruokaa rafloissa on täällä finskilässäkin...

      • Köyhächefloma

        Eihän se muiden vika ole jos sulla ei oo varaa syödä ulkona. On se kauheeta tuo bakteeri kammo...


      • lchef
        Köyhächefloma kirjoitti:

        Eihän se muiden vika ole jos sulla ei oo varaa syödä ulkona. On se kauheeta tuo bakteeri kammo...

        Niin on. Itse tulen herkästi sairaaksi, mutta kerronpa pari muuta tapausta. Hampurilaisista (ilmeisesti) saamansa pöpö aiheutti 20 v nuorelle naiselle sairaalaan joutumisen, tiputukseen ja passituksen kotiin muutaman päivän kuluttua. Ja ilmeisesti hampurilainen taas syynä ankaraan vatsatautiin, mikä kesti kotimaassa kuukausia. Tehtiin suoliston tähystykset, ei selvyyttä. Tauti aiheutti kovia vilukohtauksia, jolloin tämä henkilö istui saunassa toppavaatteet päällä. Tautiin tepsi luontaiskaupasta uute, minkä myyjä nappasi heti hyllystä asian kuultuaan ja kehoitti ottamaan sitä ohjeen mukaisesti. Ei kantsisi irvailla kenenkään varallisuudesta näissä asioissa. Kenties toiset ovat onnekkaampia, en tiedä. Ja vielä eräs tapaus...siirtyi, no, ei pidä pelotella. Hyvää ruokahalua, missä sitten syöttekin, Itse syön vastaisuudessakin matkoillani omatekemiä pöperöitä tai ostan kaupasta teollisia sotkuja, sori ravintelit. Ei pahalla, sitä sattuu, mut ei enää yhtäkään ripulia matkoillani.


    • Onneako?

      Parikymmentä vuotta sitten lasten ollessa pieniä olimme Kanarialla muutamaan otteeseen. Joka reisu toinen lapsemme sai vatsataudin.
      Olimme nyt pari viikkoa puolison kanssa. Söimme hotellin buffee-pöydästä valkoisesta punaiseen, eikä tullut mitään oireita. Pahimmalta näytti jäätelöarkku, jossa asiakkaat olivat vyötäröään myöten sisällä. No jäätelöä ei "nautittu".

    • hui kauhistus PÖPÖ

      Masupipiyökkötauti tulee jos liikkeellä on reipasluontoinen ja hyvin tarttuva virus tai jos saa ruokamyrkytyksen.

      Miten välttyä?

      Ei koske mihinkään eikä syö mitään muuta kuin säilykkeitä tai muita teollisuuden tuotteita joissa ainakin pitäisi pöpöttömyyden ja tuoreuden olla 100%.

      Eli, eletään ihan normaalisti ja syödään mitä halutaan ihan niin kuin täällä kotona. Ripsa tulee jos on tullakseen ja mitä luultavimmin ei tule. Ja jos tulee niin lääkärisetä pistää piikin pebaan ja kurjaakin kurjempi olo on enää muisto vain.

      Käsidesi? Toimii paremmin jos sitä ***

    • rottatauti?

      Kaksi vuotta sitten sain jonkun oksennustaudin (noro, rota yms.) ilmeisesti paluumatkalla lentokoneessa, koska siellä eräs nainen oksenteli. Oksentelua kesti yhden yön ja päivän. Seuraavana päivänä oksenteli mieheni, joten jostain viruksesta oli kysymys. Näitä tauteja on meillä ollut joskus ennenkin, kun lapsenlapset olivat päiväkoti-iässä.
      Tänä vuonna oli tuliaisena joku nuhatauti. Olimme ottaneet jo ennen lähtöä hyvissä ajoin influenssarokotuksen, joten ei se kai sitä ollut.
      Lentokone on juuri oikein hyvä tautien levityslaite. Parisataaihmistä käy nauttineena kolmessa vessassa. Käytävällä ohittaminen on aika intiimiä. Alkoholia minäkin käytän ehkäisynä ulkoisesti ja sisäisesti, mutta ei se sataprosenttisesti auta näköjään.

      • rottatauti?

        Lisään tähän vielä, että huomasin aiolin jääneen pois kanarianperunoiden mojo-tarjonnasta. Näistä mojoista en ole koskaan sairastunut. majoneesit tulevat varmaan purkeista, jotka eivät ole tuoretta munaa nähneetkään. Samoin kermavaahto tulee valmiina, joissa on tietenkin säilömäaineita rutosti.

        1970-luvun lopulla, kun olimme eka kertaa Teneriffalla maistelimme vuoristossa tyhmyyttämme vuohen tuorejuustoa.No, seuraava yö koko perhe oksennustaudissa. Meni onneksi pian ohi. Mukaan otettu juustopala lensi heti roskikseen. Onneksi ei tullut syötyä enempää. -Mutta se oli silloin se.


    • noroterveisin

      Se on kuulkaa tuon noroviruksen kanssa sillä tavalla, ettei siltä suojaa mikään. Yksikin loma heti loman alkajaisiksi lapsi kuusihenkisestä perheestämme alkoi automatkalla mökillemme voida huonosti. Ei oksentanut vielä, mutta valitti vatsakipua ja huonoa oloa. Välittömästi koko perheelle käsihuuhteet käyttöön ja muutenkin tarkan käsihygienian lisäksi lisäpesuja ohjelmaan. Lisäksi kulloinki oireileva yrittettiin parhaan mukaan "eristää" kuinka se vain mökillä oli mahdollista. Kaikki rupesivat myös nauttimaan probiootteja ja perheen pää aamuisia alkoholiannoksia (väkevä viina) tyhjään vatsaan. Kuinka ollakaan tuo raju tauti kaatoi kaikki puolentoistaviikon sisällä kiivaaseen oksenteluun, ripulointiin ja ankaraan kuumeiluun. No parissa päivässä jokainen selvisi siitä jaloilleen, kukin vuorollaan. Hengityssuojaimia ei valitettavasti ollut tuolloin käytettävissä :)
      Tuon kokemuksen pohjalta olen tullut aloitukseni mukaiseen päätelmään. Jos joku lentokoneessa tai buffetpöydän ääressä vielä levittää ko tautia, niin se on menoa...

      • Virtanen, ei Noronen

        Näinhän se on - Itse sain noroviruksen Kanarian reissulla ...olikohan 2007. Jouduin jopa sairaalaan tiputukseen, kun mikään ei pysynyt sisällä - ei edes apteekin nestetysjuoma. Siellä kuulin, että pelkästään suomalaisia oli jo kymmeniä ja muita turisteja useita satoja ollut sairaalahoidossa - eli tuhansia ja tuhansia varmasti paranteli kotioloissa.

        Aloin ihmetellä, että miksi asiasta ei varoitettu lomalaisia etukäteen, vaikka asia oli varmasti matkatoimistojen ja viranomaisten tiedossa. Itse ilmoitin asiasta kaikille tutuille, joiden tiesin olevan saarilla tai tulossa... Paikallisissa lehdissä näytti olleen isoja juttuja ja varoituksia, mutta eipä turistit niitä pahemmin lue.


    • Täälläkin

      Mutta ei sitä tarvi saada välttämättä Kanarialla, ihan kotisuomessa sitä sairastetaan Juuri joulun aikaan koko suku, jotka kokoonnuimme, jokainen vuorollaan sen mahataudin sairasti, eikö kukaan ollut käynyt Kanarialla eikä muuallakaan maailmalla. Pienin. alle 2 vuotias aloitti ja toiset sitten perässä. Kyllä sen kestää kun nopeasti menee ohi jos nopeasti tuleekin.
      Kymmenien Kanarian reisujen aikana en ole koskaan mahatautia sairastanut.

      • se siitä joulusta

    • cuplaton

      Lääkäriaseman sairaanhoitaja kertoi että raaka tai huonosti kypsennetty kananmunaruoka, salaattiannokset, tuorejuusto ja merenelävät jotka eivät ole olleet tuoreita ovat usein olleet ruokaperäisen vatsataudin aiheuttajina Kanarialla.

      Vatsataudin vuoksi hakeuduin minäkin hoitoon, ja mitä luultavimmin oma ei virusperäinen tautini aiheutui täytetystä avokadosta jossa katkarapumajoneesia.

      • Barraquito = ei kirj

        Satuitpa tuossa juuri luettelemaan eilisen illalliseni!
        Marisco paella, alioli, salaatti ja vuohenjuusto. Katsotaan kauanko pysyn pystyssä?

        Näihin pöpöjuttuihin osaltani pitänee vielä lisätä se, etten voi olla läähkymättä kadulla vastaantulevia koiria, enkä koskaan ole minkäänlaista pöpöä saanut. Pikkulasten läähkyminen taas saattaa olla hyvinkin epäterveellistä.?


      • cuplaton
        Barraquito = ei kirj kirjoitti:

        Satuitpa tuossa juuri luettelemaan eilisen illalliseni!
        Marisco paella, alioli, salaatti ja vuohenjuusto. Katsotaan kauanko pysyn pystyssä?

        Näihin pöpöjuttuihin osaltani pitänee vielä lisätä se, etten voi olla läähkymättä kadulla vastaantulevia koiria, enkä koskaan ole minkäänlaista pöpöä saanut. Pikkulasten läähkyminen taas saattaa olla hyvinkin epäterveellistä.?

        Epäiletkö että kyseinen sairaanhoitaja valehteli tai ei osannut ammattiaan?


      • Baarraquito = ei kir
        cuplaton kirjoitti:

        Epäiletkö että kyseinen sairaanhoitaja valehteli tai ei osannut ammattiaan?

        No EN tietenkään!! Sattuipa vaan huvittavasti olemaan juuri eilinen ateriani.
        Oli muuten paikallisen kalastajan valmistama ja ehdottoman hyvää ja hyvin kypsennetty. Käsien pesusta en sitten mene ollenkaan takuuseen..Noi vanhat äijäköriläät ja niitten tassupyykit?

        Mutta kaikkihan tuon ovat aina tietäneet mitkä ruoat aiheuttavat vatsataudin, jos on epäilyjä, sitten ei vaan syö niitä.
        Minulla lienee ollut tuuria matkassa reissuillani, en ikinä ole maailmalta mitään pöpöjä saanut. Näin jälkikäteen kun miettii mitä on tullut suuhunsa pistettyä ja missäkin, on vaan ollut hyvä säkä - tai rautainen putkisto..


      • blues_brother1
        Baarraquito = ei kir kirjoitti:

        No EN tietenkään!! Sattuipa vaan huvittavasti olemaan juuri eilinen ateriani.
        Oli muuten paikallisen kalastajan valmistama ja ehdottoman hyvää ja hyvin kypsennetty. Käsien pesusta en sitten mene ollenkaan takuuseen..Noi vanhat äijäköriläät ja niitten tassupyykit?

        Mutta kaikkihan tuon ovat aina tietäneet mitkä ruoat aiheuttavat vatsataudin, jos on epäilyjä, sitten ei vaan syö niitä.
        Minulla lienee ollut tuuria matkassa reissuillani, en ikinä ole maailmalta mitään pöpöjä saanut. Näin jälkikäteen kun miettii mitä on tullut suuhunsa pistettyä ja missäkin, on vaan ollut hyvä säkä - tai rautainen putkisto..

        Minäkin nautin lomallani hyvästä ruoasta sen enempiä riskiarvioita tekemättä. Vatsatautikin kohdalleni aikanaan sattuu... ainakin paljon todennäköisemmin kuin Loton jättipotti. Joo kyllä minä lottoan. :)

        blues_brother


      • 1+1=3

        Epäilemättä aivan totta, sillä mainitut elintarvikkeet ovat herkästi pilaantuvia ja siksi huonolla tuurilla saattaa jopa yksi huono simpukka ruikulitaudin aiheuttaa.
        Tiedoksi muuten sen verran, että paikalliset asukkaatkaan eivät ole turvassa vatsataudeilta, sillä aivan yhtä hyvin virus heihin tarttuu kuin turisteihin ja ihan samalla lailla esim. kaikkea muuta kuin tuore katkarapu heille kiireen vessaan tuottaa.
        Koettua ja kuultua paikanpäällä.


    • ??????????????????

      Miksen oo lukenu mistään muualta tuosta Orquidean tilanteesta?? Onko totta???

    • mummeli

      Joku saa tartunnan jostakin toinen ei,näin se vaan menee.Itse olimme Kanarialla eikä mitään ongelmia tullut söimme monessa paikassa aina Kiinalaista myöten,eikä meillä ollut mitään erikoista suojausta sisäisesti eikä ulkoisti.

    • Ennen lapsi sai

      Olimme joulun aikaan Teneriffalla ja söimme juuri noita Barraquiton ja cuplatonin mainitsemia ruokia kaksi viikkoa. Ei mitään oireita.

    • turist ykkönen

      Aloitusviestini on täyttä totta. Oppaatkaan eivät uskaltaneet syödä mitään ravintolasta ja lääkäri kierteli huoneesta toiseen antamassa pistoksia matkailijoille, joista oli tullut vuodepotilaita. Kaikkien kanssa joille juttelin asiasta tiesivät ja tunsivat jonkun, joka oli sairaana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe