Tsh arvot ja tyroksiinin annostus

l369

Moi!

Millaisia annostuksia te vajaatoiminnasta kärsivät syötte tyroksiinia ja miten olette saaneet tsh:n laskemaan? Mua ihmetyttää vaan edelleen kun tuntuu että mulla tsh ei laske vaikka kuinka nostaisi annostusta :( Lähtötilanne mulla oli viime keväänä tsh 4,1, jolloin aloitin lääkityksen puolikkaalla 0,1 mg tabletilla. Tsh laski 3,9:ään jolloin annostusta nostettiin siten että joka toinen päivä kokonainen tabu. Sit arvo pompsahtikin 4,7:ään ja annostusta nostettiin 1 tabl/pv. Nyt se oli laskenut 4,1:een ja taas annostusta nostettiin niin että otan joka toinen päivä 1,5 tablettia. Miten paljon minun tulee tuota oikein syödä että saan ikinä arvon alle 2? Kun noin hitaasti tuo arvo laskee?

27

5900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilppariton

      Kuulostaa kummalliselta tuo Thyroksiinin määrä ja arvot. Otapas puheeksi lääkärisi kanssa, että tarkistavat imeytyykö Thyroksiini varmasti. Mulla kaksi tablettia 0,1 mg:tä joka päivä ja arvo laskenut mittaamattomiin (alle 0,03) vajaassa puolessa vuodessa. Mulla kilppari poistettu kokonaan.

    • l369

      Mistä sen tietää imeytyykö tyroksiini?

    • muutoksia

      Reilussa kolmessa vuodessa minulla TSH laski 4,5:stä 0,9:ään. Nyt ylläpitoannos on 3 x 0,025 mg/pv. Annosten nosto on tehty kerran vuodessa. Välillä minullakin TSH nousi lääkityksestä huolimatta.

      Pelkkä TSH ei kerro totuutta vajaatoiminnasta. Paras tutkimus on T3V, mutta myös T4V on parempi kuin TSH.

    • nupputuppu

      Minulla tippui päälle kolmesta 0,44 . T4V ennen 11, nyt 15, joten lääkitys lopetettiin. Eipä sillä mitään virkaa ollutkaan. :)

      • -em

        oliko sulla nupputuppu kilpparitulehdus tms sitten kun lääkitys lopetettiin? monesti vissiin ovat elinikäisiä?


      • nupputuppu
        -em kirjoitti:

        oliko sulla nupputuppu kilpparitulehdus tms sitten kun lääkitys lopetettiin? monesti vissiin ovat elinikäisiä?

        Meinaatko, että lääkitys lopetettiin siksi, kun oli kilpparitulehdus ? Mulla ei ollut nyt tulehdusta, mutta lääkäri meinasi, että arvot ovat normaalit eli ei liika-eikä vajaatoimintaa. Söin osaksi tuota kilpparilääkettä myös siksi, että se pienentäisi kilpirauhasta, mutta niin ei käynyt. Minulla on monikyhmystruuma.


    • -em

      ok :) itse vaan mietiskelen että pitääkö minun syödä koko ikäni tyroksiinia, diagnosoitu lievä vajaatoiminta.. että pääsisikö siitä lääkkeestä joskus vielä eroonkin. vasta-ainearvot mulla on olleet ihan rajoissa. toisaalta parempi sitä kai sitten syödä, sivuoireita on vissiin kuitenkin niin vähän.

      • nupputuppu

        Mitä sulla oli noi verikokeet ?


      • -em
        nupputuppu kirjoitti:

        Mitä sulla oli noi verikokeet ?

        mulla on ollu tsh korkeimmillaan 6, nyt noin kahden luokkaa. t4v on ollu alimmillaan 12, nyt viimeksi oli muistaakseni 14. eli ei kovinkaan pahat arvot paperilla, oireita tosin on ollu vaikka mitä.. toisaalta en osaa sanoa onko lääkitys auttanu täysin, nyt annoksena 100 mikrogrammaa/pvä kun kinusin sen nostoa..


      • nupputuppu
        -em kirjoitti:

        mulla on ollu tsh korkeimmillaan 6, nyt noin kahden luokkaa. t4v on ollu alimmillaan 12, nyt viimeksi oli muistaakseni 14. eli ei kovinkaan pahat arvot paperilla, oireita tosin on ollu vaikka mitä.. toisaalta en osaa sanoa onko lääkitys auttanu täysin, nyt annoksena 100 mikrogrammaa/pvä kun kinusin sen nostoa..

        Samaa mieltä kuin Vajaa rouva, että sinulla on kyllä tarpeen tuo lääkitys. Mulle kilpparilääkäri sanoi, että tuo TSH pitäisi olla mahdollisimman matala. Sullahan se on huidellu jo kuudessa.


      • vajaatoimintainen
        -em kirjoitti:

        mulla on ollu tsh korkeimmillaan 6, nyt noin kahden luokkaa. t4v on ollu alimmillaan 12, nyt viimeksi oli muistaakseni 14. eli ei kovinkaan pahat arvot paperilla, oireita tosin on ollu vaikka mitä.. toisaalta en osaa sanoa onko lääkitys auttanu täysin, nyt annoksena 100 mikrogrammaa/pvä kun kinusin sen nostoa..

        Minulla TSH reilusti yli 6 ilman lääkitystä.En silti nyt kesän aikana ole ottanut kuin vain 50-60 mikrogrammaa/vrk.Olen kokeillut erilaisia vuorokausiannoksia ja tämä annos ei aiheuta mitään ylimääräisiä oireita.Toisaalta jos lopettaisin kokonaan lääkkeen oton niin en välttämättä huomaisi mitään eroa nykyiseen.


    • Vajaa rouva

      On sinulla -em ollut sen verran huonot arvot, että lääkitys on ollut ihan paikallaan, kun vielä oireitakin.

      • -em

        kiitos vastauksista. varmaankin tuota annostusta pitää vielä säätää, mutta ehkä olen oikealla polulla :D suuria haittoja kun tyroksiinista ei vissiinkään edes ole, niin parempi ehkä sitä syödä vaikka lopunelämä..


    • Kaisu_79

      Moi!
      Onkohan ketään muuta Thyroxiniä syövää vajaatoimintaa sairastavaa, jolla TSH ei laske? Mielellään kuulisin kokemuksia...
      Mulla vajaatoiminta diagnosoitu n.1,5v sitten. Veressä vasta-aineita.
      Arvot heitelleet matkan varrella paljonkin. T4 saatu nyt yläkolmannekseen, T3 keskitasolla. Ongelmana on, että TSH pysyy yhä 3-4,5 välillä, vaikka T4 olisi ihan ylärajallakin. Lääkärit ovat aivan pihalla. Lääkkeillä tuon kuulemma pitäisi laskea ainakin 1-2 välille, mutta ei... Raskauskin olisi haaveena, mutta ei tällä menolla onnistu sekään.
      Labrat on kerran otettu myös tarkemmalla menetelmällä, mutta tulos ei merkittävästi poikennut normaalista.
      Mitä ihmettä enää voisi tehdä?

      • olisko_nostovaraa

        Tuleeko ongelmia jos nostaa T3v:n optimialueelle 5...6 ?

        Eräs johtava brittiendo kertoo lääkärien nettijulkaisussa joskus harvoin nostavansa T4vn välille 24...28 mutta T3v on pysyttävä viitealueella. Näissä hyvään oloon vaadittavissa verikoearvoissa on laajat vaihtelut. Em. lääkäri antaa oireettomaan tilanteeseen vain "tyypillisen" TSH:n 0.2...0.5. Välimäenkin toteamasti joskus sen on oltava nollilla.


    • maallikkojakaaskeidaa

      Ja taas maallikko leikkii lääkäriä.

    • Kaisu_79

      Ei T3v nouse näköjään tuosta n.4-4,5 mihinkään. Ainoa arvo, joka näyttää nyt reagoivan Thyroxiniin on T4v. Sen pientä nostoa on yritetty, mutta jo T4v:n ollessa 22 alkoivat rajut liikatoimintaoireet (mm. hiki, huono olo, puristava tunne kaulalla, ykeongelmat, unettomuus...) Silloinkin TSH pysytteli 3-4 välissä.
      Alunperin ennen lääkitystä TSH oli 6,7 ja lääkityksen alettua putosi aluksi melko pian neljään, mutta sitten lasku on täysin pysähtynyt viimeisen vuoden aikana. Outoa...
      Olo on parantunut paljon lääkityksen aikana, mutta silti kaukana normaalista.

      • auttoi-jostain-syystä

        Valitettavasti ollaan Suomessa ja yhdistelmähoitoa ei ole kokeiltu?
        (BTW: Oletko ryhtynyt vastatoimiin mainitsemiesi vasta-aineiden vuoksi?)

        Eräästä ehkä toisenlaisesta pulmatilanteesta kertoo Kilpirauhasliiton Kilpi-lehti.
        Alla linkki lehtien arkistoon ja siellä lehdessä 2-2016 alkaa sivulta 8 selostus jossa kahdesti paljolla tutkimisellakaan ei löytynyt syitä, mutta T3-lisäys auttoi.
        (Saman numeron parasta antia on sivu 19.)

        http://kilpirauhasliitto.fi/kilpi-lehti/kilpi-lehtien-arkisto/


    • Kaisu_79

      Lyhyt jakso kokeiltiin kyllä lisänä T3:sta (Lio), hyvin pientä määrää tosin, mutta siitä tuli rytmihäiriöitä. Tämä kokeilu lopetettiin sitten ainakin toistaiseksi siihen.
      Vasta-aineisiin liittyen en ole kyllä osannut tehdä mitään erikoista... Hyviä vinkkejä?

      • vaikea_tapaus

        Eri tietolähteet antavat ymmärtää. että kortisolin vajaus estää T4- ja T3-valmisteiden toiminnan? Vasta-aineiden tapauksessa tiukka gluteenittomuus ja 200µg seleeniä ovat perustemppuja. Kolmas auttava olisi juuri TSH:n alentaminen :-(

        Onko varsinkin ferritiini, mutta myös B12, D-vitamiini ja folaatti tsekattu?

        Eipä ihme, että läkärit ovat ymmällään. Harvinaisia ongelmanaiheuttajia on kovin monia:
        https://drive.google.com/open?id=0B94Wq-KMIhMVaHFqYXBuN1UzR296eVlyTkxiVlJCdmZueWlB

        Kilpirauhasfoorumilla on pari kokenutta hoituria vastaamassa. Mitähän sanoisivat?


      • Lio_hitaasti

        Laskitko Kaisu_79 Thyroxinin annosta ennen kuin otit mukaan Lion? Ja aloititko Lion tarpeeksi pienellä annoksella? Lio on se aktiivinen hormoni (T4 eli Thyroxin on pelkkä varastohormoni) ja alkuun Lion vaikutus on voimakas. Keho tottuu vähitellen, mutta alku pitäisi olla hyvin hidas. Thyroxin pitää lasken etukäteen, ennen kuin aloittaa Lion.


      • eestaas_annos

        Joku hoitaa totuttelun "sahaamalla" eli ongelmien tullessa pariksi viikoksi alemmaksi ja sitten nostaa, kunnes jossain vaiheessa saakin jättää entistä korkeammalle.


      • jalkeilla-blogissa

      • vain_T4v_nousee

        "Tyroksiinilla T4v nousi mutta olo oli yhä kurja."
        Näin kertoo englantilainen naislääkäri allaolevalla videolla.
        19 minuutin pituudesta alku on yleistietoa, 10 minuutin jälkeen itse asiaa.

        https://youtu.be/QJqWKwIriRs


      • Taustatiedoksi

        Taustatiedoksi videoon että kieroilijat nostivat T3-pillerin hinnan 9 puntaan.
        Siis kuukauden lääkitys 280 puntaa. Laskin että Suomen hinta 90-kertaisena.


      • hankalat.dejodinaasit

        > "Tyroksiinilla T4v nousi mutta olo oli yhä kurja."

        Maailman ykkösendo Bianco pohtii tätäkin allelinkitetyssä ("Kysymys 1").
        Virallisesti pitäisi veren T3 ja solun sisäinen T3 olla tasapainossa, mutta onko?
        Onko kuitenkin aivoissa T3-vajausta?

        http://www.karger.com/Article/FullText/339447

        Veren T3v ilmentää maksan ja munuaisten D1-dejodinaasissa tuottamaa, mutta suuri osa T3-tuotannosta on solun sisäistä "ulospäin näkymätöntä" D2-dejodinaasia


      • T3_suoraan_kilpparista

        "Veren T3v ilmentää maksan ja munuaisten D1-dejodinaasissa tuottamaa..."

        Parinkin uuden tutkimuksen mukaan kilpirauhanenkin suoraan erittää vereen aika suuren määrän T3-hormonia. Kilpirauhassyöpäpotilailla tehty tutkimus päätyi 36 prosenttiin, mutta väillä 20 - 50 prosenttia vaihdellen.

        Tämä siis täysin toimivalla kilpparilla ja vähenee vajaatoimintaisilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe