Onko syvällisyys älykkyyttä?

yksinkertainenkysymy

Lasketaanko syvällisyys älykkyydeksi?

20

3246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi vastaus

      Missä?

    • ....................

      Syvällisyys on ennemminkin ominaisuus kuin merkki älykkyydestä. Syvällinen ihminen voi olla älykäs. Syvällinen ihminen voi myös olla normaaliälyinen, joka tykkää vain ajatella asioita monesta näkökulmasta.

    • Diplominero

      Ei tietenkään! Syvällisyyttä ei voi mitatta numeroilla! Syvällinen ihminen ei välttämättä jaksa tajuta geometrisia kuvioita ja muuta jännää, jolla Ainoa Oikea Älykkyyss mitataan, ainakin meidän seurassa!

    • Yritys hyvä 9

      Mitä on "syvällisyys"? "Pinnallisuuden" vastakohta? Onko se jotain määrättyjä aihepiirejä, joista puhuminen tekee ihmisestä toisten silmissä syvällisen? Vai onko syvällinen ihminen sellainen, joka menee aiheessa kuin aiheessa syvemmälle ja analyyttisemmin kuin ei-syvällinen?

      Minusta "syvällisyyys" on lähellä viisautta, joka on puolestaan kykyä ymmärtää, miten asia on.

    • hmm4

      Olen miettinyt aivan samaa että mitä ko."syvällisyys" tarkoittaa.
      Onko se sitä että pohdiskellaan elämää suurempia kysymyksiä vai juuri sitä kuten ed.mainittu kirjoittaja kirjoitti:"sellainen,joka menee aiheessa kuin aiheessa syvemmälle ja analyyttisemmin kuin ei-syvällinen?"
      Vai onko tämä kenties molempia?
      Toisaalta voiko nuori ihminen olla syvällinen?
      Sen teorian mukaan että syvällisyys olisi yhtäkuin viisaus,ei voi olla,sillä harvemmin nuori ihminen ymmärtää asioita kovinkaan hyvin.
      Ehkä syvällisyys on sitä että pyrkii ja yrittää ymmärtää joitan asioita mitä saattaa olla mahdoton ihmisen koskaan täysin käsittää.

      • kulman kampaamo

        Syvällinen ihminen on utelias, haluaa katsoa rivien väliin ja kuvien taakse - nähdä asioiden välillä yhteyksiä joita ei suurin kirjaimin otsikoissa kailoteta; tutkia asioiden taustaa, usein myös historiallista, filosofista tai inhimillistä taustaa.

        Syvälliselle ihmiselle asiat ei oo koskaan pelkästään sitä miltä ne näyttää ulospäin tai mitä niiden väitetään olevan.

        Syvällinen kykenee analysoimaan itseään ja muita melko vaivattomasti, ilman että sitä tarttee lukea kasvatustieteiden oppikirjasta; syvällinen ihminen oivaltaa asioita myös ajattomasti, ilman että niitä tarvitsee liittää juuri tämänhetken yhteiskunnan standardeihin.

        Syvällinen ihminen näkee ja tajuaa - syvällisyyteen kuuluu siis aina myös kehittynyt intuitiivisyys jota nykyään kutsutaan kökkönimikkeellä tunneäly.

        Syvällinen ihminen ei ole välttämättä viisas oman elämänsä ja toimintansa suhteen ennen ku on oppinu riittävästi kantapään kautta; siihen asti syvällisyys voi olla elämästä ja ihmisistä havainnointia - käytännön viisaus tulee sitten aikanaan, sekä syvällisille että pintapuolisimmille.


      • ....................
        kulman kampaamo kirjoitti:

        Syvällinen ihminen on utelias, haluaa katsoa rivien väliin ja kuvien taakse - nähdä asioiden välillä yhteyksiä joita ei suurin kirjaimin otsikoissa kailoteta; tutkia asioiden taustaa, usein myös historiallista, filosofista tai inhimillistä taustaa.

        Syvälliselle ihmiselle asiat ei oo koskaan pelkästään sitä miltä ne näyttää ulospäin tai mitä niiden väitetään olevan.

        Syvällinen kykenee analysoimaan itseään ja muita melko vaivattomasti, ilman että sitä tarttee lukea kasvatustieteiden oppikirjasta; syvällinen ihminen oivaltaa asioita myös ajattomasti, ilman että niitä tarvitsee liittää juuri tämänhetken yhteiskunnan standardeihin.

        Syvällinen ihminen näkee ja tajuaa - syvällisyyteen kuuluu siis aina myös kehittynyt intuitiivisyys jota nykyään kutsutaan kökkönimikkeellä tunneäly.

        Syvällinen ihminen ei ole välttämättä viisas oman elämänsä ja toimintansa suhteen ennen ku on oppinu riittävästi kantapään kautta; siihen asti syvällisyys voi olla elämästä ja ihmisistä havainnointia - käytännön viisaus tulee sitten aikanaan, sekä syvällisille että pintapuolisimmille.

        Kyllä. Tämä intuitiivisyys on minulla ainakin ihmisten suhteen todella voimakas, minkä takia koen monet ihmiset jotenkin ahdistavina. Minulla on siis mielettömän hyvä ihmistuntemus ja kertaakaan en ole erehtynyt. Toki olen avoin erehtymään, mutta itse olen huomannut, että ihminen on pohjimmiltaan aina samanlainen. Toisin sanoen en usko, että ihminen pystyy totaalisesti muuttamaan ajattelutapojaan, koska jokainen meistä on altis tietynlaiseen tyyliin elää. Toki ympäristö muovaa meitä tietynlaisiksi, mutta aina on olemassa se oma persoona, joka ei muutu.


    • asia on näin

      Syvälliset ihmiset tuppaa olemaan fiksumpia koska ajattelevat asioita moniulotteisemmin kuin pinnalliset. Pinnallisia on siten helpompi sahata linssiin ja ohjailla haluttuun suuntaan. Missä meneekin rikoksen raja, nimittäin lapsia ja nuoria ei todellakaan ole viisasta johtaa harhaan..! Aivan kuten vammaisia on väärin käyttää hyväksi!
      Ikä ja kokemus tuo varmuuden asioista!

    • Zenit

      Kyllä se mun mielestä ainakin kuuluu älykkyyteen. Olisi erittäin tyhmää rajata älykkyys vain johonkin matemaattisen hahmotuskykyyn.

    • -------

      Sanoisin, että se on viisautta ja se ei välttämättä kuulu ns. "älykkyyteen".
      Älykkyys on materiassa ja viisaus on hengessä. Kaksi eri asiaa.

    • Kailaan Einoa

      Onko se sitä Syvähenkistä Elämää?

    • Alioppilax

      Syvällisyys älykkyyttä? Pitäisi varmaan kysyä onko älykkäät ihmiset syvällisiä. Useimmiten varmaan on, jos syvällisyydellä tarkoitetaan asioihin paneutumista pienempiä yksityiskohtia myöten. Useimmat normi-ihmiset eivät halua tai paremminkin eivät voi uppoutua kovinkaan syvällisesti asioihin, koska asioihin perehtyminen syvällisesti vaatii tiettyä älykkyyttä, jotta sen asian syvällisen merkityksen ymmärtää. Jos ihminen ei jotakin asiaa ymmärrä lainkaan, niin ei siihen voi kovin syvällisesti voi uppoutuakaan. Tämä nyt lienee päivänselvää.

      Useimmilla älykkäillä ihmisillä on jokin tietty ala, jolla he ovat erityisen hyviä, suorastaan neroja. Se että ihminen on jollakin elämän osa-alueella älykäs, ei tarkoita sitä että he olisivat jonkinlaisia yleisälykkäitä jokasuhteessa. Tosin sellaisiakin voi olla, mutta kovin harvassa.

      Lopputulemana sanoisin että syvällisyys on yksi älykkyyden osatekijä. Syvällisyys ei itsessään ei ole vielä älykkyyttä. Älykkyys on synnynnäinen, monen eri tekijän summa. Älykkääksi ei voi opiskella, jos ei omaa tiettyjä synnynnäisiä lahjoja. Geenit!

    • Jaah?

      Outo tosiaan tää Suomi24- foorumi, kun etusivulta just ton aiheen mukaista klikkasin, mutta johti toiseen keskusteluun, ja sitten tossa on toi keskustelu.:/ Vastasin omalla mielipiteelläni toiseen keskusteluun tästä aiheesta, enkä enää jaksa toista kertaa jauhaa samasta aiheesta. Minusta toi toien keskustelu on kyllä törkeä.

    • Ymmärrystä ihmisille

      Tiedän kyllä, vanha topic mutta jäi kaivertamaan neljännen viestin kohta "Toisaalta voiko nuori ihminen olla syvällinen?
      Sen teorian mukaan että syvällisyys olisi yhtäkuin viisaus,ei voi olla,sillä harvemmin nuori ihminen ymmärtää asioita kovinkaan hyvin."

      Miksi nuori ei voisi olla syvällinen? Miks nuori ei voisi ymmärtää asioita kovinkaan hyvin? Onhan se totta, että y l e e n s ä nuorilla elämänkokemusta ei ole hirveästi muusta kun lapsuusiän leikeistä, teini-iän draamoista sunmuista. Mutta onhan täällä maailmassa paljonkin - jopa Suomessa - nuoria, keillä on lapsuus ollut aivan kamala ja täynnä koettelemuksia. Ei ehkä hirveän monella ja useimmat ei pysty ottaa lapsuutensa haavoja voimavarana, vaan joutuu tunnemelskansa ja ajatusvyöryjen takia esim. terapiaan tai jopa osastolle. Riippuen ihan kokonaan ihmisestä ja koettelemuksista. Jotkut taas osaavat geometrisia hahmotuksia, joku osaa kieliä ja joku osaa ratkaista elämänongelmia, jotkut vaikka 16-vuotiaatkin osaavat luoda optimaaliset ratkaisut asioihin ja syventyä asioihin huomattavasti enemmän, kuin jotkut 50-kymppiset.

      Nimim. ikää on 19, kuulun erääseen vertaistukiryhmään missä pääosin 30-50 vuotiaita ihmisiä ja he kauhistuivat lyhyttä elämänkertaani ja kutsuivat mm. pikkuvanhaksi, kokeneeksi, viisaaksi ja syvälliseksi ihmiseksi. Mutta hei, meitähän on erilaisia ;)

    • joku ajatus aiheesee

      Mielenkiintoinen ja kiehtova kysymys, koska myös minulle on aina sanottu, että olen syvällinen. Subjektiivisesti miellän käsitteen syvällisyys raskasmielisyydeksi, vaikka se voi olla älykkyyttä myös, enkä ajattele käsitettä syvällisyys sidonnaisena älykkyyteen, tahi saatika ainakaan siitä eriävänä siten, että muka voisi olla älykkyyttä ilman syvällisyyttä. Älykkyyttä minusta ei myöskään ole Mensa-tyylilajin jaotellaan ihmiset lokeroihin- kaavojen mukaan homma, vaan pätemisistä tulee mulle mieleen lähinnä natsismi kaikenmoisine lahjakkaat sitä ja vähemmän lahjakkaat versus.. Jos kaipaat tieteellistasoista oppikirjakommentointia ja retorista käsitekikkailua kysymykseesi, sinulla on varmaan väärä palsta. Minä en osaa kommentoida.:/


      En ole kiinnostunut älykkyyden käsitteestä tai älykkyydestä keskustelemisesta tän foorumin osalta, vaan kommentoin nyt siksi, että mua kiinnostaa lukea netistä miten paljon ihmisiä kiehtoo älykkyys ja mua kiinnostaa se, että miten suuri kaipuu ihmisillä on jokaisella saada kokea olevansa erityisen älykäs. Olen kallistunut vähän sille kannalle, että älykkäin saattaa olla ihmisjoukossa se ns. "havukka-ahon ajattelijatyyppinen" hemmo, jonka mielestä on hauskaa katsoa, kuinka muut kilpailevat saadakseen ihailua.;) Eikä tämä luonnollisestikaan ole tiedettä, sitä en kehtaisi Suomi24:ssa suoltaa.

      Toki ihmisyydessä on inhimillistä miettiä, että onko umpityhmä vaiko fiksu; Mensa ei tarjoa normaalijakaumaa vaihtoehdoksi. Olenko minä umpityhmä vaiko tavis, en oikeasti tiedä. Tiedän kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ovat minua tyhmempiä minun mielestäni.:D Ja samaten tyhmyyteen verrantona tiedän omissa lähisukulaisissanikin olevan Mensa-tason älykkäitä, eli jos uskoisin sen urpo-älykkyysseuran määrittelyyn ihmisyyden olemuksesta, ajattelisin varmaan olevani aivan über- special geneettisestikin jo. Ei vaan ole käynyt mielessä käydä Mensa-testissä, koska olisi karmivaa saada tietää, että olisi pälli. Ja kun lähisukulaisenikaan ei halunnut liittyä, vaikka ylitti neron rajat testissä kirkkaasti, ajattelen minäkin suurinpiirtein ehkä niin, että "ei_ kaikenlaiselle älykkyys-bisnekselle."

      Syvällisyys on ymmärrystä. Eikä ikinä voi olla mitattavaa tai vertailtava määre.

      Terveisin: nimimerkkiä tänne Suomi24:n omaamaton naamaton nimetön keskustelupalstakommentoija höhheliini.

    • 6+27

      No jos kaikki nuo osiot taitaa, on todella hyvä!

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Moniälykkyysteoria

      No, taviksilta taitaa AINAKIN puuttua luonnon ymmärtäminen...Kiinan saasteet jne. köh köh.

    • 18+14

      Pinnallinen ihminen on sellainen, joka voisi kirjoittaa päiväkirjaan että:
      "Rakas päiväkirja, tänään aamupäivällä epäilin erästä asiaa. Menin peilin eteen ja pakotin itseni hymyilemään positiivisesti, ja lopulta pääsin eroon tuosta kateudesta, kostonhalusta ja kaunasta."

      Jos syvällisyys on kyseenalaistamista ja kriittistä ajattelua, niin syvällisyys on älykkyyttä.

    • Hanseli

      Syvällisyyden vastakohta on kai pinnallisuus, joka ei merkitse pelkkää tyhmyyttä vaanmyös tunteiden laimeutta ja lyhytkestoisuutta, sekä kyvyttömyyttä erottaa tärkeät asiat vähemmän tärkeistä.

    • Anonyymi

      Intrapersoonallista lahjakkuutta. Tämäkin on yksi lahjakkuuden laji, ihan siinä missä loogis-matemaattinenkin ym. lahjakkuudet.

    • Anonyymi

      Syvällisyys ...kolikon kääntöpuoli voi olla sekavuus ja eksyminen.
      Ei nähdä metsää puilta, eli kokonaisuuksien ja olennaisuuksien hahmottaminen...

      Rajansa siis kaikella ja älykkyys on pitkälti subjektiivista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe