Läheisen kuolemantapaus ja sairausloma

uusi käytäntö

Läheisen kuolemantapaus ei ole kuulema sairauslomaan oikeuttava asia. Lomaa kyllä voidaan kirjoittaa mutta syyksi tulee jotain muuta. Kun tosiasia on ettei surussa kahlaava ihminen kykene työhön niin miksei voisi olla jotain muutakin perustetta töistä poissaololle kuin sairaus? Miksei voisi olla esim. "henkilökohtainen menetys"-peruste töistä poissaololle? Näyttää olevan vielä hyvin kirjava käytäntö läheisen kuolemantapauksen johdosta kirjoitetuissa sairauslomissa, joku saa vain yhden päivän ja jollekin annetaan jopa kuukausi sairauslomaa. Kuka voi mitata ja arvottaa läheisen poismenon aiheuttaman surun, lääkärikö?

43

9638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??!!

      Törkeää, osoitus tämän maailman sairaudesta. Ei saisi surrakaan, töihin vain vaikka maailma olis sortunut.

    • No sinä

      Kirjoittelussahan sinä juuri määrittelet paljonko omaisen kuolema tulisi maksamaan työnantajalle.
      Tapana on antaa lähiomaisen kuoleman johdosta 1 palkallinen vapaapäivä asioiden hoitamiseen.
      Miksi se kuolema pitää taloudellisesti kolahtaa työnantajalle?

      • ....................

        Suru ei ole sairaus, sellaista ei ICD-luokituksesta löydy.

        Toki voidaan kirjoittaa palkatonta sairauslomaa.


      • Lägärmaister
        .................... kirjoitti:

        Suru ei ole sairaus, sellaista ei ICD-luokituksesta löydy.

        Toki voidaan kirjoittaa palkatonta sairauslomaa.

        ICD - luokitusesta löytyysivuavia asioita vaikka F32 masennu mikä meneelääkityksel ja terapialla poikki.
        Voi suositella pahoihin juttuihin Cymbaltaa.


      • ajatus on puhelinpyl

      • yrittäjät ja pomot

        Ei jummi no siinä kaikille, ketkä eivät ymmärrä arvostaa työntekijöitä. Sinultako se on eniten tässä maailmassa pois, jos ei yhden ihmisen työkuntoutumista voida tukea kuin päivä. Kaikille yrittäjille muuten pieni vink vink. kannattaako firmanne muutenkaan, jos yhden työkyvyttömän sairausloma kaataa taloutenne, koska ei tuota mitään silloin. Oikeesti vituttaa tollaset. Miettikää aloja, joissa kamppaillaan ylityökorvauksista, työntekijä pulasta, pienistä palkoista, rekkakuskien työaikalaista ja sit aikataulutetaan niin, että niitä pitäs rikkoa sitten vielä. Ei mee noissakaan hyvin nykyään. Kaikki on ihan loppuun palaneita. Sit pitää vielä niellä tollaset, no voi voi ku aviomiehesi tai -vaimosi kuoli, en nyt voi muuta sanoa ku pää pystyyn ja hommiin siitä, ku ei oo tarpeeksi ees työvoimaa.


    • kypsyttele

      Jos on riittävän kypsä käymään töissä, pitää olla myös riittävän kypsä ymmärtämään ja hyväksymään sen, että ihmisen elämä päättyy AINA kuolemaan. Jokaisella!

      Jokaisen sietäisi ajatella tuota asiaa, että sitten kun/jos se sattuu omalle kohdalle (siis läheisen kuolema) niin osaa sen hyväksyä tapahtuneena tosiasiana ilman ylimääräisiä vollotuksia.

      • herregud!!

        Yritä olla vollottamatta kun lapsesi kuolee koulumatkallaan. Mene töihin kuin mitään ei olisi tapahtunut. ?????


      • HUHHILI
        herregud!! kirjoitti:

        Yritä olla vollottamatta kun lapsesi kuolee koulumatkallaan. Mene töihin kuin mitään ei olisi tapahtunut. ?????

        No toisaalta työ on lääke vie ajatukset edes hetkeksi pois. Niinhän se on ollu ennenkin navettaan lypsylle. Viljan puintiin jne samoin sota aikana. Normaalit rutiinit parasta lääkettä.


      • kohta leski

        Sinulta ilmeisesti ei ole kuollut ketään läheistä ihmistä, kun voit olla noin kyyninen.


      • Kyppsyttelijä......

        Joo minä kypsyttelin, isäni kuoli siihen pystyin varautumaan, lapseni kuolemaan en pystynyt varautumaan, täydellinen sokki, ampui itsensä, äitini kuolema tuli myös puskista ja viimeinen kypsyttely olikin sitten puolisoni äkillinen kuolema sairauskohtaukseen..... löysin kotoa työpäiväni päätteeksi. Kaiken tämän kruunasi anoppini kuolema muutaman kuukauden kuluttua puolisoni kuolemasta. Ja aikaa meni ensinmäisen ja (toistaiseksi) viimeisen välillä 15 vuotta.
        Nyt sitten ei olekkaan juuri mitä kypsytellä enää kuin oma kuolemani....toivottavasti lähden ennen kuin loput lapseni.

        Ja sairauslomaa saa, ei kuoleman takia vaan äkillisen stressireaktion perusteella ja siltä ajalta maksetaan jopa palkkakin.


      • 433333324
        herregud!! kirjoitti:

        Yritä olla vollottamatta kun lapsesi kuolee koulumatkallaan. Mene töihin kuin mitään ei olisi tapahtunut. ?????

        jooopajoo


      • 5555556556
        kohta leski kirjoitti:

        Sinulta ilmeisesti ei ole kuollut ketään läheistä ihmistä, kun voit olla noin kyyninen.

        Onko kyyninen nykyyän foorumin pääsanavarastoa, kyynisesti haistakaaa jo


      • aina ei vain kykene

        Sinulle joka puhut kypsyydestä. Ihmisten tunteiden purkautuminen tietyissä tilanteissa (ei ole epäkypsyyttä) ei välttämättä kuolema, katastrofi, johon on itse joutunut (näkee liikaa pelkoa ja seuraa joukkohysteria). ym pahan liikenneonnettomuuspaikalle joutuminen tms. aiheuttavat koville karjuillekin traumoja, se on ihan erilaista kuin oman perheen kuolema, mutta oman perheen menettäminen on ihmiselle tunnetasolla yhtä paha kuin suuronnettomuus. Oma henkikulta ei ole silloin päällimäisenä, vaan epäoikeudenmukaisuuden tuoma ahdistus ja pelko. Jokainen toivoisi, ettei omat lapset joutuisi kokemaan tuota menettämisen tuskaa, mutta oman lapsen menetys on pahinta mitä minä voin tietää. Surusta pitäisi toki jaloilleen päästä, mutta kaikilta se ei onnistu ainakaan heti ja varsinkaan, jos ei apua saa mistään. Itse en jämähtänyt paikalleen, mutta kyllä ne työt sai jäädä pidemmäksi, perheeni takia. Elossa kuitenkin kaikki muut rakkaimpani vielä ja heistä en halua koskaan irtipäästää en enää. Voimia ja haleja sinulle, jolta on noin paljon viety rakkaitasi viereltä.


    • Leskiäiti <3

      Kun poikani kuoli 2v sitten ja menin työpaikka lääkärille hakemaan saikkua, sain huimat 3pvää...syy: äkillinen stressireaktio. Kun kysyin lekurilta että miten vain 3 pvää, se sanoi ett- "tollaset jutut menee äkkiä ohi"...siis MITÄH. Toivon että se lääkäri joutuu kokemaan joskus saman ja katellaan sit meneekö se muutamassapäivässä.

      Sairasta.

      • Kyppsyttelijä......

        Minun onnekseni minun työpaikkalääkärini oli inhimillinen ihminen, olin muistaakseni sairauslomalla kaiken kaikkiaan kolmisen viikkoa lapseni kuolemasta johtuen, kun puolisoni kuoli laitoin s-postia työterveyslääkärille ja kerroin tilanteeni siinä, olin reilun kaksiviikkoa sairauslomalla, jonka jälkeen hän suositti palaamaan töihin, ettei paluusta tulisi liian vaikeaa.

        Työterveyshoitajalta en kylläkään saanut sitä ymmärrystä jota oisin kaivannut tilanteessani, jonka vuoksi olinkin suoraan yhteydessä lääkäriin.


      • Olettako ajatelleet...
        Kyppsyttelijä...... kirjoitti:

        Minun onnekseni minun työpaikkalääkärini oli inhimillinen ihminen, olin muistaakseni sairauslomalla kaiken kaikkiaan kolmisen viikkoa lapseni kuolemasta johtuen, kun puolisoni kuoli laitoin s-postia työterveyslääkärille ja kerroin tilanteeni siinä, olin reilun kaksiviikkoa sairauslomalla, jonka jälkeen hän suositti palaamaan töihin, ettei paluusta tulisi liian vaikeaa.

        Työterveyshoitajalta en kylläkään saanut sitä ymmärrystä jota oisin kaivannut tilanteessani, jonka vuoksi olinkin suoraan yhteydessä lääkäriin.

        Jos kuolemantapauksen jälkeen annetaan pitkiä sairauslomia niin jääkö sitä siihen suruun kiinni?
        Eikö tosiaan ole järkevämpää ensi sokin jälkeen palata normaaliin rytmiin?
        Jos perustelette että suru ei mene ohi muutamassa päivässä niin tosi on, siihen menee useita vuosia tai vuosikymmeniä.
        Pitäisikö tuo aika olla sairauslomalla?

        Jotenkin tuntuu että normaali tilnteissa tuo muutama päivä on riittävä sokkivaiheeseen, sen jälkeen lääkäri pitäisi määrätä palaamaan töihin henkilön mielenterveyden takia.

        Tietenkin jos ajatus on että pitää hyötyä mahdollisimman paljon läheisen kuolemasta ja saada mahdollisimman paljon palkallista lomaa niin se on sitten eri asia.


      • Että joo
        Olettako ajatelleet... kirjoitti:

        Jos kuolemantapauksen jälkeen annetaan pitkiä sairauslomia niin jääkö sitä siihen suruun kiinni?
        Eikö tosiaan ole järkevämpää ensi sokin jälkeen palata normaaliin rytmiin?
        Jos perustelette että suru ei mene ohi muutamassa päivässä niin tosi on, siihen menee useita vuosia tai vuosikymmeniä.
        Pitäisikö tuo aika olla sairauslomalla?

        Jotenkin tuntuu että normaali tilnteissa tuo muutama päivä on riittävä sokkivaiheeseen, sen jälkeen lääkäri pitäisi määrätä palaamaan töihin henkilön mielenterveyden takia.

        Tietenkin jos ajatus on että pitää hyötyä mahdollisimman paljon läheisen kuolemasta ja saada mahdollisimman paljon palkallista lomaa niin se on sitten eri asia.

        "Tietenkin jos ajatus on että pitää hyötyä mahdollisimman paljon läheisen kuolemasta ja saada mahdollisimman paljon palkallista lomaa niin se on sitten eri asia."

        Johan pomppasi!! Todellakin hyötymis tarkoituksella sitä olen oikein toivonut läheisteni kuolemaa, saadakseni sairauslomaa.
        Tähän voiskin sitten lisätä, että harmi kun jos ovat sattuneet kuolemaankin niin, että on ollut vapaapäivä tai työpäivä jo ohi tai mahdollisesti jopa lomalla, on nimittäin jäänyt sekin palkallinen vapaa saamatta, sillä läheisen kuolinpäivähän on nimittäin palkallinen. Niin muistakaahan kaikki läheisenne jatkossa menettävät, että hautajaispäiväkin on sitten palkallista.

        Missähän "oletko ajattelleet...." ajatukset on..... tehokkuudessa ja tuloksen teossa varmaankin.


      • Lägärmaister
        Olettako ajatelleet... kirjoitti:

        Jos kuolemantapauksen jälkeen annetaan pitkiä sairauslomia niin jääkö sitä siihen suruun kiinni?
        Eikö tosiaan ole järkevämpää ensi sokin jälkeen palata normaaliin rytmiin?
        Jos perustelette että suru ei mene ohi muutamassa päivässä niin tosi on, siihen menee useita vuosia tai vuosikymmeniä.
        Pitäisikö tuo aika olla sairauslomalla?

        Jotenkin tuntuu että normaali tilnteissa tuo muutama päivä on riittävä sokkivaiheeseen, sen jälkeen lääkäri pitäisi määrätä palaamaan töihin henkilön mielenterveyden takia.

        Tietenkin jos ajatus on että pitää hyötyä mahdollisimman paljon läheisen kuolemasta ja saada mahdollisimman paljon palkallista lomaa niin se on sitten eri asia.

        no perhana, ei ainakaa seuraavana päivänä ole työkykyinen


      • mies781
        Olettako ajatelleet... kirjoitti:

        Jos kuolemantapauksen jälkeen annetaan pitkiä sairauslomia niin jääkö sitä siihen suruun kiinni?
        Eikö tosiaan ole järkevämpää ensi sokin jälkeen palata normaaliin rytmiin?
        Jos perustelette että suru ei mene ohi muutamassa päivässä niin tosi on, siihen menee useita vuosia tai vuosikymmeniä.
        Pitäisikö tuo aika olla sairauslomalla?

        Jotenkin tuntuu että normaali tilnteissa tuo muutama päivä on riittävä sokkivaiheeseen, sen jälkeen lääkäri pitäisi määrätä palaamaan töihin henkilön mielenterveyden takia.

        Tietenkin jos ajatus on että pitää hyötyä mahdollisimman paljon läheisen kuolemasta ja saada mahdollisimman paljon palkallista lomaa niin se on sitten eri asia.

        Itse muutaman menetyksen lyhyen ajan sisään kokenena voin sanoa että se kuka ei sitä menetystä ole itse kokenut niin ei tiedä mistä puhuu.Sitten vasta kun se osuu omalle kohdalle voi itse mietiä asiaa tarkemmin.Mitä läheisemästä ihmisesta on kyse sitä se enemmin koskee.


      • en uskaltaisi
        Olettako ajatelleet... kirjoitti:

        Jos kuolemantapauksen jälkeen annetaan pitkiä sairauslomia niin jääkö sitä siihen suruun kiinni?
        Eikö tosiaan ole järkevämpää ensi sokin jälkeen palata normaaliin rytmiin?
        Jos perustelette että suru ei mene ohi muutamassa päivässä niin tosi on, siihen menee useita vuosia tai vuosikymmeniä.
        Pitäisikö tuo aika olla sairauslomalla?

        Jotenkin tuntuu että normaali tilnteissa tuo muutama päivä on riittävä sokkivaiheeseen, sen jälkeen lääkäri pitäisi määrätä palaamaan töihin henkilön mielenterveyden takia.

        Tietenkin jos ajatus on että pitää hyötyä mahdollisimman paljon läheisen kuolemasta ja saada mahdollisimman paljon palkallista lomaa niin se on sitten eri asia.

        Kai töihin paluu vähän riippuu työn laadusta ja vastuusta...
        Kuka haluaisi olla pöllähtäneen ja omissa ajatuksissaan vailla keskittymiskykyä olevan autokuskin tai esim kirurgin vastuulla???

        Tulee pian lisää ruumiita!


      • aina ei vain kykene
        Olettako ajatelleet... kirjoitti:

        Jos kuolemantapauksen jälkeen annetaan pitkiä sairauslomia niin jääkö sitä siihen suruun kiinni?
        Eikö tosiaan ole järkevämpää ensi sokin jälkeen palata normaaliin rytmiin?
        Jos perustelette että suru ei mene ohi muutamassa päivässä niin tosi on, siihen menee useita vuosia tai vuosikymmeniä.
        Pitäisikö tuo aika olla sairauslomalla?

        Jotenkin tuntuu että normaali tilnteissa tuo muutama päivä on riittävä sokkivaiheeseen, sen jälkeen lääkäri pitäisi määrätä palaamaan töihin henkilön mielenterveyden takia.

        Tietenkin jos ajatus on että pitää hyötyä mahdollisimman paljon läheisen kuolemasta ja saada mahdollisimman paljon palkallista lomaa niin se on sitten eri asia.

        "oletteko ajatelleet" Ensimmäiset päivät tai viikot saattaa ihmisten kannalta olla paras juttu, että töihin menee. Mutta, ihminen käsittää monesti vasta myöhemmin läheisensä kuoleman, jolloin reaktio voi tulla niin voimakkaana, ettet tiedä mitä teet silloin. Mieti, jos olet vaikka raksalla töissä, työturvallisuus?. Joo miehet varmaan pärjää asian kanssa paremmin joidenkin mielestä. Oman perheensä kuolema tai yksikin perheeseen kuuluva, jos kuolee, reagoi monestikin mies yhtä voimakkaasti. Oma isäni sai tiedon lapseni kohtalosta jäi jopa autoon nouseminen muutamaksi päiväksi, kun oli käynyt lapsemme hyvästelemässä, kuvitteli pystyvänsä ajamaan ja palasi töihin vasta 2 viikon kuluttua, teki sen ajan pihatöitä ja käveli pitkiä kävelylenkkejä. Oman mieheni surun katsominen oli sydäntä raastavaa, kun se vahva perheen jäsen olikin alkuvaiheessa lohdutuksia kaipaavin ja huoli omista elossa olevista lapsistaan. Itse jouduin omaa suruani siirtämään, en syytä siitä en ketään perheestäni ja halusin hänen tukenaan tietenkin olla. Meillä on toisemme ja vuorotellen pystyneet lohduttamaan ja antaa käydä omaa surua läpi. Pikkuhiljaa eteenpäin tässä mennään suuren suuren menetyksen kokeneina. Sitten on jo kuolemasta ymmärtävä ja oman sisarrakkautensa tuoma järjettömästi ikävöivä lapsi. Hankalaa on ollut joskus ja on niitä päiviä vieläkin ajoittain, vaikka on jo "aikaakin mennyt".


      • Vihanen päättäjille
        Että joo kirjoitti:

        "Tietenkin jos ajatus on että pitää hyötyä mahdollisimman paljon läheisen kuolemasta ja saada mahdollisimman paljon palkallista lomaa niin se on sitten eri asia."

        Johan pomppasi!! Todellakin hyötymis tarkoituksella sitä olen oikein toivonut läheisteni kuolemaa, saadakseni sairauslomaa.
        Tähän voiskin sitten lisätä, että harmi kun jos ovat sattuneet kuolemaankin niin, että on ollut vapaapäivä tai työpäivä jo ohi tai mahdollisesti jopa lomalla, on nimittäin jäänyt sekin palkallinen vapaa saamatta, sillä läheisen kuolinpäivähän on nimittäin palkallinen. Niin muistakaahan kaikki läheisenne jatkossa menettävät, että hautajaispäiväkin on sitten palkallista.

        Missähän "oletko ajattelleet...." ajatukset on..... tehokkuudessa ja tuloksen teossa varmaankin.

        Hautajaiset maksaa halvimmillaankin yllättävän paljon ja, jos haluaa kunnioittaa rakasta vainajaa, maksaa kenties todella paljon. Hautajaiset, kun on vainajan kunnioituksesta lähtevä. Kaikki suvut ei ole yhtä rikkaita ja köyhemmillä saattaisi olla suuri kynnys mistään lähteä avustusta pyytämään. Tää ei liity työntekoon vaan olen jopa kuullut, täällä köyhät kyykkyyn paikassa, että ystäväni oli itsestään johtumattomista syistä joutunut "sossun" asiakkaaksi, kun karenssikin paukkui päälle läheisen kuoleman jälkeen heti. Sai sossusta hautajais avustusta halvimman arkun mukaan, mut sekin maksoi 200 euroo enemmän, kun mitä sai sossusta siihen rahaa. Jos on kyseessä äitinne, pitäisikö silloin saada tukensa, ilman tunnetta, ettei enää pystytä hautaamaan rakkaitamme. Mihis vainajat sitten. Säkissä ja kohan johonkin kuoppaan vai? Olen niin surullinen tästä maailmanmenosta nykyään, että sekin lisää omaa tuskaa lisää.


      • Lapseni lähti kanssa
        Kyppsyttelijä...... kirjoitti:

        Minun onnekseni minun työpaikkalääkärini oli inhimillinen ihminen, olin muistaakseni sairauslomalla kaiken kaikkiaan kolmisen viikkoa lapseni kuolemasta johtuen, kun puolisoni kuoli laitoin s-postia työterveyslääkärille ja kerroin tilanteeni siinä, olin reilun kaksiviikkoa sairauslomalla, jonka jälkeen hän suositti palaamaan töihin, ettei paluusta tulisi liian vaikeaa.

        Työterveyshoitajalta en kylläkään saanut sitä ymmärrystä jota oisin kaivannut tilanteessani, jonka vuoksi olinkin suoraan yhteydessä lääkäriin.

        Ja siis kolmisen viikkoako vain riitti lapsen kuoltua. Outoa!


      • Hoitsutäti
        en uskaltaisi kirjoitti:

        Kai töihin paluu vähän riippuu työn laadusta ja vastuusta...
        Kuka haluaisi olla pöllähtäneen ja omissa ajatuksissaan vailla keskittymiskykyä olevan autokuskin tai esim kirurgin vastuulla???

        Tulee pian lisää ruumiita!

        Itse vuodeosastoilla ja vanhainkodeilla työskennellyt, koin tärkeänä palata heti töihin, kun kuulin viimeisen isovanhempani kuolleen. Sain kaiken tukeni niin työpaikalta kuin asukkailta, heistäkin kun valtaosa oli vanhoja. Vanhuksia pääsääntöisesti aina hoitavilta hoitajilta tuli, kyllä kysymyksiä, eikö tuo liikaa surua pintaan?Sanoin, että ei voin hetkeksi unohtaa omat isovanhempani ja hoivata asukkaita täällä ja olivathan isovanhempanikin olleet iloisia työstäni. Joillakin, kun se niin pieniin asioihinkin tyytyväinen asennoituminen ja hymy tai silmien ilmeet ovat helpotus muutenkin kaikkiin huoliin ja stressiin. Enhän voinut kuin hymyillä samoin takaisin. Pidän työstäni kovasti. Vanhukset ja lapset ovat herttaisimpia tässä julmassa maailmassa. Tuo vain sopi minulle parhaiten.


    • kaikkihan me täältä

      Asiantuntevalta kallokutisjalta voi surureaktio 2 viikkoo saikkua

      • Kaikki kuolevat

        Minulla on kuollut pari läheistä jamolemmilla kerroilla halusin jatkaa normaalilla arkirutiinilla se auttoi parhaiten, 3-5pv saikkua riittää . Hautajaisten järjestely, suvun kanssa asioiden selvittely jne vie aikansa, sitten seuraavalla viikolla on hyvä tulla töihin se katkaisee tyhjyyden tunteen ja vie ajatukset muualle edes hetkittäin eli 3 tai 5pv on hyvä Hautajaisten jälkeen suru alkaa tasoittua


      • 3 viikkoa
        Kaikki kuolevat kirjoitti:

        Minulla on kuollut pari läheistä jamolemmilla kerroilla halusin jatkaa normaalilla arkirutiinilla se auttoi parhaiten, 3-5pv saikkua riittää . Hautajaisten järjestely, suvun kanssa asioiden selvittely jne vie aikansa, sitten seuraavalla viikolla on hyvä tulla töihin se katkaisee tyhjyyden tunteen ja vie ajatukset muualle edes hetkittäin eli 3 tai 5pv on hyvä Hautajaisten jälkeen suru alkaa tasoittua

        Joo mutta oletkin siis mennyt suoraan järjestettyihin hautajaisiin. Ei riitä vajaa viikko, vai oliko kyseessä vainaja,Ei sillä, että se helppoa olisi, esim. hukkunut tai pidempään kuolleena olleena. Mutta hautajaisiin menee normaalisti kyllä pidempi aika. Entäs, kun yksi ihminen hoitaa hautajaiset, kun näitäkin tilanteita tulee joskus. Et ota realiteetteja huomioon kuin yhdeltä kantilta. Oletko koskaan kysynyt kuinka muut ovat jaksaneet surun, tuolloin? Vai vain käsitellyt omaa surutyötäsi palaamalla nopeasti arkeen. Joillain saattaa olla myös muitakin syitä, miksi ei oikeasti vain ole aikaa työlle noin nopeaan. Ylös, ulos ja lenkille ois hyvä, mutta entäs ne perheen muut jäsenet tai muu suku? Meillä kesti 3 viikkoa, että saimme rakkaamme laskettua hautaan ja sitten siinä 3 viikossa piti keretä kaikki virastot juosta suin muuta. Loppuun meinaa palaa jo siinä.


    • Taistellut terveesti

      Sain sairauslomaa 5 päivää sen jälkeen kun löysin mieheni kuolleena
      kotoa yli 30-v avioliiton jälkeen. Järkytys oli valtava ja suru oli suuri.
      Olen tosi tyytyväinen tuohon viikon lomaan, sillä on kerta kaikkiaan parasta mennä töihin ja aloittaa normielämä niin pian kuin mahdollista.
      Näin voin sanoa nyt, muutaman vuoden jälkeen. Lääkäri oli ammattitaitoinen ja tiesi mitä teki. Kiitos hänelle, sillä elämän täytyy jatkua!
      Parempi piolizombina töissä kuin kokozombina kotona yksin.
      Terveisin
      Leski joka selvisi kaikesta - ja kaikesta selviää ajan kanssa!

      • aina ei vain kykene

        On hienoa, jos olet kyennyt töihin menemään, eikö tullut ikinä tilanteita, ettet enää jaksa? Työhön tarttuminen pian voi toki auttaa, mutta entäs, jos ei vain ole viisainta suoraan töihin mennä. Mielestäni itseään ja voimiaan täytyy kuunnella ja aloittaa muuten normaali elämä, mutta työssäkäynti saattaa siirtää liikaa surua ja suruhan jossakin vaiheessa tulee kuitenkin eteen etkä välttämättä edes huomaa enää mistä on kyse. Itse jouduin siirtämään surutyötäni, lapsienikin takia ei siinä töihin voinut mennä ja töihin olin valmis paljon myöhemmin. Koska prosessini lähti tosissaan,kun vauvaikäiseni silloin oli jo puolenvuoden ja koin hänen hoitonsa helpottaneen(oli todella helpossa iässä silloin).


    • jjoopki

      vai niin

    • 57774

      No jos muut jaksaa katsella töissä masentunutta ja nuutunutta naamaa, joka ei välitä puhella..............
      Lomaa tulisi saada vähintään kuukausia!!! Täytyy olla aika kova tapaus jos ei omaisen kuolema tunnu missään! Ihminen tuntee itse parhaiten, milloin kaipaa taas ihmisten ilmoille!

      • Siinäpä se

        On henkilöitä jotka surevat edesmennyttä vuosikausia tai jopa kymmeniä vuosia ja eristäytyvät muista.
        Sairausloma on tarkoitettu sairaille, jos sureminen on sairautta niin sitä on hoidettava.
        Reseptiin voisi kirjoittaa että 8h muiden ihmisten seuraa päivittäin.

        Jos se taasen ei ole sairautta niin sitten virkavapaata ja ei kuin lomailemaan.


      • inhimillisys
        Siinäpä se kirjoitti:

        On henkilöitä jotka surevat edesmennyttä vuosikausia tai jopa kymmeniä vuosia ja eristäytyvät muista.
        Sairausloma on tarkoitettu sairaille, jos sureminen on sairautta niin sitä on hoidettava.
        Reseptiin voisi kirjoittaa että 8h muiden ihmisten seuraa päivittäin.

        Jos se taasen ei ole sairautta niin sitten virkavapaata ja ei kuin lomailemaan.

        Sairauslomanpiiriin kuuluu myös henkilökohtaiset syyt, mutta miksi näitä aina ei hyväksytä. Eihän ihminen ole työkykyinen, jos henkilökohtaisen syyn takia jää töistä pois. Lastani yrittänyt pelastaa oleva lääkäri, ilmoitti 2 tuntia lapsemme kuoleman jälkeen. Olen jäämässä äkilliselle sairauslomalle ja ohjasi kenen kanssa tästä edespäin voisimme jatkaa ja kyseessä oli lastenlääkäri, hän oli myös tullut tilanteeseen. Hän vain kauhisteli, oli todella nuori lääkäri. En syytä heitäkään. Uskon, että kaikkensa tekivät, mutta shokki oli liian suuri kummallekin jälkikäteen.


    • kultsu

      Ei kyse ole lomasta! Minä sain viikottain lisää sairauslomaa kun jaksoin itse käydä pyytämässä. Sitten en enää jaksanut. Menin töihin puoltoista kuukautta menehtymisen jälkeen (pidin myös virallista lomaa 3 viikkoa) Työkaverit saivat zombien keskuuteensa vuodeksi.

      • Siinäpä se

        Vaimoni kuoleman jälkeen olin muistaakseni viikon kotona ja sen jälkeen aloin osallistua uudellen työhommiin.
        Hulluksihan sitä tulee jos on yksin kotona.
        Myös harrastuksiin tulee palata mahdollisimman pian.

        Niin ja ompa sulla outoja työkavereita jolleivat he antaneet myötätuntoa ollenkaan.

        Mitä enemmän ihmiskontakteja sitä enemmän sain kannustustaja tunnetta että minusta välitetään, ei kotona jaksa porukkaa rampata.
        Illalla kotona sai sitten rauhoittua, siinä tuli sopivasti rytmi elämään.

        Mutta olen aiemminkin kirjoittanut että jotkut haluavat jäädä suruun kiinni, he eivät haluakkaan toipua siitä koskaan.
        Yksi toipumisrosessi on palata ihmisten ilmoille.


      • aina ei vain kykene
        Siinäpä se kirjoitti:

        Vaimoni kuoleman jälkeen olin muistaakseni viikon kotona ja sen jälkeen aloin osallistua uudellen työhommiin.
        Hulluksihan sitä tulee jos on yksin kotona.
        Myös harrastuksiin tulee palata mahdollisimman pian.

        Niin ja ompa sulla outoja työkavereita jolleivat he antaneet myötätuntoa ollenkaan.

        Mitä enemmän ihmiskontakteja sitä enemmän sain kannustustaja tunnetta että minusta välitetään, ei kotona jaksa porukkaa rampata.
        Illalla kotona sai sitten rauhoittua, siinä tuli sopivasti rytmi elämään.

        Mutta olen aiemminkin kirjoittanut että jotkut haluavat jäädä suruun kiinni, he eivät haluakkaan toipua siitä koskaan.
        Yksi toipumisrosessi on palata ihmisten ilmoille.

        Meiltä kuoli oma lapsi ja ei siinä mielentilassa olisi kyennyt mihinkään töihin, en minä, eikä mieheni. Minä hoidin pienintä ja vähän isompaa lastani kotona ja keskityin heihin en kyennyt olemaan kuin äiti ja mies lensi ensimmäisen viikon hoitamassa asioita, joita on niin järettömästi. Tiesi, ettei jaksaisi, myöhemmin niitä asiota hoitaa, jolloin syvin suru tulee. Onneksi saimme sairaalan kautta tukihenkilön, joka osasi työnsä hyvin ja neuvoi mitä mihinkin aikaan mennessä pitää toimittaa ja mihinkin. Mieheni olikin töistä poissa puolenvuoden ajan, no itse olin silloin kotona lapsieni kanssa siihen, että nuorin oli 5v, kahden vuoden jälkeen vasta palasin töihin. Teimme nuo ajat paljon lapsiemme kanssa kaikkea lapsille mieleistä. Vuoroteltiin mieheni kanssa ja kävimme ihan yksin itkemässä ja hiljentymässä haudalla, koska halusimme kumpikin myös omaa suruaikaa viettää. Koulun penkille koululaisemme meni viikon kuluttua tapahtumasta, koska olimme sitä mieltä, että lapselle arki on saatava mahdollisimman nopeasti normaaliksi ja hän saa olla siellä ystäviensä kanssa. Hänet otettiin hyvin silloin vastaan ja välillä nukkumaanmennessään olisi halunnut olla jo koulussa. Ilman koulua olisi varmasti ikävöinyt sisartaan liian rankasti.


    • arki1

      Palasin mieheni kuoleman jälkeen viikon päästä töihin, hyvä niin. Arki kaikkine rutiineineen on parasta surun lääkettä. Yksin kotona omia tunteitaan vatvoen ei surutyötä edistä. Minulle työ, liikunta ja ystävien seura oli parasta lääkettä suruun. Suru saattoi tulla äkkinäisinä itkupurskauksina yllättäen kuukausia kuoleman jälkeenkin, sekin oli luonnollista. Edelleenkin kolmen vuoden jälkeen se iskee yllättäen lupaa kysymättä mutta, sekin on terveen ihmisen merkki. Ihmiseloon kuluu, itku, suru ja nauru, kaikki se on meissä ihmisyyttä.

    • ViolaM

      Jokainen todellakin käsittelee surua erilailla. Itse menetin isäni viikko sitten ja olin viikon sairauslomalla. Akuutti stressireaktio. Läheisen menetys on kova paikka ja on täysin oikein käsitellä asiaa rauhassa muutama päivä, jonka jälkeen voi palata töihin kun pystyy pitämään itsensä kasassa. Itse en todellakaan ollut valmis töihin vielä parin kolmen päivän jälkeen. Kun menin käymään työpaikalla selvittämässä asiaa niin purskahdin melkein itkuun kun menin sisään. Tiesin, että en voi vielä pariin päivään palata töihin. Olen asiakaspalvelutyössä ja koska tiesin, että saatan hajota hetkellä millä hyvänsä koin, että asiakkaiden takia on parempi ottaa omaa aikaa. Kuten sanoin jokainen tavallaan, toiset palaavat heti töihin ja tekevät enemmän töitä. Annetaan jokaisen surra tavallaan, sen tietää vasta kun se osuu omalle kohdalle.

    • Vääryys

      Toi on niin väärin munkin mielestä. Se on monesti työnantajan puolelta, jolloin sairauslomat pitäs työterveyden kautta hoitaa. Ja jostain syystä on tullut tunne, ettei he halua ottaa kantaa mihinkään, tekee palveluksen työnantajille, joille on uskollinen.Olen jopa kuullut työkaverille sanottavan, et ole oikeutettu äitisi kuoleman takia sairauslomaan, hänähän on niin vanha jo. Totuus, kun saattaa olla, ettei ihminen akuutti tilanteessa pysty keskittymään vaadittuun työturvallisuuteen, ei välttämättä edes ajaa auto jne. Täytys olla jotenkin reilumpaa kohtelua työtätekeville ja pomojen vaikka sanoa pidä vain se sairausloma, riippumatta onko sukua vai ystävä ja sanos vielä: tule kun taas voit paremmin. Kaikille olisi tuollainen paras ratkaisu.

    • vierailija20
    • Mieheni kuolemasta on kolme vuotta. Alkuun mahtuu oikea kelan kukkanen: Sairaslomatodistuksessa varmaan luki äkillinen stressireaktio. Työterveys hoitajalta oli kysytty, oliko kahden ensimmäisen viikon sairasloma tarpeellinen, reaktio kun syntyy viikon kahden kuluttua järkytyksestä.
      Itse olin sairaslomalla 6 viikkoa, neljän viikon kuluttua yritin , mutten pystynyt keskittymään mihinkään. Ymmärtämystä ja tukea sain työpaikalta. Jaksaminen on kai yksilöllistä, ja riippuu myös työn laadusta.

    • YrittäjänEiAnnetaSurra

      Ja annas olla jos olet yrittäjä. Kaikki kaatuu päälle eikä sääliä tunneta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe