Työkyvyttömyyseläkkeiden hylkäämisestä

Pappa02

Tämä työkyvyttömyyseläkkeiden hylkääminen mielivaltaisesti on nykyisin ihan maan tapa.

Itse olen taistellut eläkkeestäni nyt 1,5 vuotta. Minulle on tehty kaksi sydänleikkausta ja asennettu sydämen tahdistin. On 6 kpl erikoislääkäreiden lausuntoja työkyvyttömyydestäni. Vakuutusyhtiö kuitenkin tietää ettei työkykyni ole laskenut lain vaatimaa 2/5 aikaisemmasta. Kukaan vakuutusyhtiöstä ei ole ottanut minkäänlaista yhteyttä minuun kyselläkseen vointiani puhumattakaan siitä että olisivat tavanneet minua. Vakuutusyhtiöiden päättäjillä on ilmeisesti kristallipallo josta he voivat katsoa ja kumota potilasta hoitaneiden ja tutkineiden lääkäreiden lausunnot.

Esimerkkejä:

Serkkuni vaimon entinen mies kuoli syöpään. He olivat taistelleet 2 vuotta eläkkeestä. Viikko-pari kuoleman jälkeen postissa oli tullut kirje jossa eläke oli myönnetty taannehtivasti pari kuukautta ennen kuolemaa. Ennen se oli aina hylätty koska potilas ei ollut kuulemma riittävän sairas.

Kaverini vaimo kuoli lokakuussa 2012 syöpään. He olivat taistelleet työkyvyttömyyseläkkeestä. Aina oli hakemus hylätty-potilas ei ollut riittävän sairas. Pari viikkoa kuoleman jälkeen oli tullut kirje, jossa eläke oli myönnetty taannehtivasti pari kuukautta ennen kuolemaa.

Eräässä nettikeskustelussa nainen kirjoitti että hänen miehensä oli kuollut syöpään.
Eläkehakemus oli aina hylätty-ei riittävän sairas. Pari viikkoa kuoleman jälkeen oli tullut kirje jossa eläke oli myönnetty taannehtivasti pari kuukautta ennen kuolemaa.

Vaikuttaa siltä että vakuutusyhtiöt, myös Kela, käyttävät kyseistä kikkaa yleisesti. Myöntämällä eläkkeen taannehtivasti pari kuukautta ennen kuolemaa he näppärästi kaunistavat tilastoja, koska eläke oli myönnetty ennen kuolemaa. Hyväksymisprosentti kaunistuu kummasti. Julkisuuteen sitten kerrotaan että kolmasosa Kelan ja neljäsosa vakuutusyhtiöiden eläkehakemuksista hylätään.
Ihmettelen asiaa koska jokainen tuntemani työkyvyttömyyseläkettä hakenut tai hakeva joutuu vuosikausia asiasta tappelemaan. Eräs tuttavani taisteli 6 vuotta astmansa johdosta ennen kuin eläke lopulta myönnettiin. Lääkärinlausuntoja oli siinä vaiheessa raamatuksi asti. Mestariheittäjä Seppo Räty tappeli 3,5 v ennen kuin hänelle myönnettiin eläke selkä- ja olkapään vaivojen vuoksi.

Kuoleman tapauksissa vakuutusyhtiöt saavat näin omaiset hiljaiseksi koska omaiset eivät voi syyttää siitä että hakemus oli hylätty vedoten siihen että hakija ei ollut riittävän sairas ja kuitenkin potilas kuoli.

Kannattaa siis maksaa parin kuukauden eläke taannehtivasti kun saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

43

2930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska turhautuu

      Todellisuus on selvinnyt minullekin lähipäivien aikana. Itse vasta taistelun alussa, ensimmäiset hylsyt tulleet. Eniten juuri ihmetyttää tuo että on työkykyinen eikä työkyky laskenut vielä tarpeeksi. En pääse yksin edes ulos kodistani. Mitähän työtä se olisi jota voisin saattajan turvin tehdä?

      • etgrh

        No, meikällä se kesti reilut kolme vuotta ennen kuin tärppäsi- ilmeisesti käsittelijä vaihtui silloin.


    • Lääkesumun alla

      Tsemmpiä papalle eläkevääntöön! Minulla ikää alle 50v ja vaikea astma jonka työpaikkani huonosta sisäilmasta saatu.Ääniongelmat myös siihen päälle.Vielä yritän työkokeilun kautta (keva) ja kun mm kysyin puolieläkkeen mah.kun äänikään ei kestä 8h työpuhumista..lääkäri melkein nauroi..että ei kannta kuulema vielä hakea..Voimia meille näihin tarvittaan.Kuitenkin joku kansanedustaja pääsee eläkkeelle vuoden sairastettuaan masennusta..USKOMATONTA!

    • feereo

      syövästä sen verran ketään väheksymättä tai mieltä pahoittaen... Syöpä on monesti salakavala tauti. Syöpädiagnoosin saanut voi olla vuosia täysin toimelias ja kykeneväinen ansiotyöhön sen aikaa kun sytostaatit eivät ole käynnissä. Sytostaattien ajalta kyllä sairauspäivärahaa tms saa kyllä. Välissä monikin varmasti työkykyinen. Ja monelle se lähtö tulee sitten nopeasti. Eläkepäätöksissä tunnetusti kestää melko kauan, siitä johtunee takautuvat juuri ennen kuolemaa myönnöt.

    • Anja20

      Valituksen tie on pitkä tie ja vain pieni osa valituksista tulee myönteisenä takaisin.Keskittyisin enemminkin niihin asioihin miksi päätös tulee toistuvasti hylättynä. Valitukseen täytyy olla AINA jotakin uutta näyttöä. Hakemuksesta puuttuu jotakin oleellista ja/tai hakemuksessasi olet kuvannut puutteellisesti hakemuksen tärkeimmät kohdat eli sen millä tavalla sairaus haittaa työntekoasi sekä vapaa-aikana sekä työsi kuvaileminen on myös todella tärkeä kohta.

      Onko sairautenne tutkittu ja hoidettu asianmukaisesti?Olethan sitoutunut kaikkiin hoitoihin, joita lääkäri on sinulle suositelllut B-lausunnossaan?

      Oletko saanut kuntoutusta esim. oletko ollut Kelan kustantamassa kuntoutuksessa?

      Oletko saanut ammatillista kuntoutusta eli oletko ollut työkokeilussa, josta olet saanut kirjallisen palautteen millä tavalla sairautesi haittaa työntekoa? Työkokeilu on 1-3 kuukauden mittainen, paikan voi itse valita, työaika määritellään oman voinnin mukaan ollen 4-8 tuntia/pvä. Työkokeilu on sinulle ja työnantajalle riskitön tapa kokeilla työtä, koska et ole kenenkään tilalla vaan ns. ylimääräisenä eikä sinulta voida vaatia täyttä työpanosta.Jos työkokeilun aikana tulee sairauslomia sehän on näyttöä siitä, että et ole työkykyinen edes sinun terveydentilaasi "räätälöityyn" työhön.Hylkäävän eläkepäätöksen välttämiseksi kuntoutus ja työkokeilu kannattaa olla tehtynä ennenkuin kuntoutustukea/eläkettä lähtee hakemaan.

      Sinulla on mahdollisuus myös pyytää asiaasi käsiteltävän oman paikkakuntasi moniammatillisessa kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmän kokouksessa, jossa saat asiantuntijoilta vinkkejä asiasi eteenpäin viemiseksi.

    • 2+8

      Tarttee olla alle kolmekymppinen, ei koskaan töitä tehnyt mutta korvienväli sirittää. Sitten pääsee, ja aika helposti.

      • Byro B

        Sellaiselle ei ole kertynyt eläkettä ja siksi pääsee eläkkeelle. Mikään vakuutuslaitos ei vastusta. Pitkään työelämässä ollut on ansainnut eläkettä ja se on pois vakuutuslaitoksilta!


      • erikoista

        Vakuutuslaitoksen kukkaroko sen terveyden ja työkyvyn nykyisin määrittelee?


    • aivoslaagi

      Huh huh,masentaa jo valmiiksi kun luin muiden kirjoituksia..Itse sain aivoverenvuodon viime lokakuussa ja aivohalvauksen,olen 34vuotias,silloin 33vuotta ja 20viikolla raskaana!Olen ollut Kelan sairauspäivärahalla ja elokuussa ruetaan kattomaan työkykyä ja tietenkin toivon että saisin työkyv.eläkkeen sillä rankkaa on ja ihan tarpeeksi kipeää ja vaikeaa elämä näin.Mulla siis vauva ja esikoinen 10vuotias.Käyn fysiossa kerran viikossa,tuntohäiriöitä ja kipuja on halvauspuolella.Näkö kärsi slaagista myös.Pelkään etten saa eläkettä ja joudun kehäraakkina menemään jonnekin ns.suojatyöpaikkaan..
      Vuodon syytä ei siis koskaan löydetty,ei ole koskaan,edes kertaa ollut korkea verenpaine,en tupakoi,käytä alkoholia saati huumeita,en ole ollut kolarissa ja suonistakaan ei vikaa löytynyt eikä veren hyytymistekijöistä eikä suvusta,ei ole diabetestä eikä sydänvaivoja mulla.Raskautta epäiltiin,mutta sekin jäi auki..

      Mulla on myös astma jonk takia en voinut toimia aikaisemminkaan kouluttautumassani ammatissa,vaan olin vammaisavustajana,no nyt en voi sitäkään enää tehdä,koska,no olen itse aivovammainen..

      Tsemppiä kaikille ketkä taistelee systeemin rattaissa,on se yhtä helvettiä.Tiedän useita kylältäni jotka ovat dokaamalla saaneet eläkkeensä ja kun sairastut ilman omaa syytäsi niin mitään ei tule kuin lisäharmia..

    • ok?

      Tuo on ihan käsittämäröntä että nämä sekobolrtsit alkkikset saa eläkepaprut nopeasti mutta nuoret vakavasti sairaat eivät.Saattaa mennä 5-6v pieneillä tuloilla ja kaikenmaailman työkokeilluilla.Alkistit kun eivät edes käy juurikaan kuntoutuksissa kun ryyppyreissut vie..

    • terveisiätodellisuud

      Sairastuin 18-vuotiaan ja nyt 33-vuotiaana olen kelan rumbassa edelleen työmarkkinatuella ja sairauspäivärahalla ja nyt taa työmarkkinatuella ja kohta karenssilla 250e/Kk!

      Sairas yhteiskunta ja kela!

    • sairas+köyhä

      Voi miten ne kyykyttää sairaita.Vakuutusyhtiöt ja Kela.Eipä muuta.

    • aivoslaagi

      Joo elikkä vaikeaa tulee olemaan..Onko kellään kokemusta miten soskusta saa rahaa jos on sairas eikä pääse työkyv.eläkkeelle?kun jollain pitäisi elää ja maksaa fysiot ja lapsille sapuskaa..Kyllä sitä saa kirota yhtälöä köyhä ja kipeä,miten Suomessa voi ollakin kaikki asiat päin v*ttua.Käteisen Jyrki laittaa rahamme muille maille ja oma kansa sairaana ja puutteen alla elää.En voi sanoa kuin että voimia paljon kaikille,älkää antako systeemin rattaiden murskata teitä

    • totuus2013

      Kirjoitin tuossa ylempänä että karenssin jälkeen tuo 250ekk!
      Tämä on 40% karenssin jälkeen joka laitetaan sairaalle jollei jaksa osallistua aktivointeihin/kuntouttavaatyöhön, työkokeiluihin.

    • aivoslaagi

      Juu huomasin sen,kyselin muiltakin miten on mennyt,kun sosku tuntuu ainakin tekevän mielivaltaisesti noita vähennyksiä,joillekin niitä ei tehdä ollenkaan ja toisille heti,oli sitten miten monta elätettävää..Kannaattaa valittaa jos noin paljon ottavat tuloista pois,sillä se on laitonta,sosiaalijohtajaan vaan yhteyttä,on se perkele kun pitää pää kainalossa porukan lähteä systeemin mieliksi vaikka Konttiin paskasia retkuja viikkailemaan.En tod aio suostua!!!Ihan haista paska touhua!!!!!

    • eipystyhoitamaan

      Munkin pitäs kuntouttaa selkää jossain välissä. Masentaa muutkin oireet ja jos fysio maksaa 58e niin joudun kelan päätöstä odottamaan 2 viikkoa että saa sen päätöksen sossuun!

      Kelan korvauksen jälkeen maksaa noi 48e mutta pitää olla varaa mennä tuonne fysioon ei vain yhden kerran koska ei auta mittään...

      Niin menee monta sataa kk jos tekee niinkuin lääkäri määrää ja miten monta käyntiä kk sossu korvaa?

    • aivoslaagi

      Mä oon tk: fysiossa joka maksaa 7,50e käynti

    • eipystyhoitamaan

      eipä mulle sellasta ole ehdotettu vaikka kävin lokakuusta monia kertoja terveyskeskuksella lääkärissä.

    • äiteen slaagi

      Mä en tiedä onko siihen jotkut kriteerit,kannattaa itse kysyä.Mulla siis vasenpuoli halvaus.Aiemmin sain lähetteen yksityiselle kun oli selkä paskana,vuosia sitten ja kallista lystiä oli tosiaan.Ei mulla ois halvauspuolta varaa treenata kerran viikossa yksityisellä...Toivon et saat tk:n fysion,kyllä sellasta pitäs olla tarjolla kun itse olen pikku kunnasta,suurin osa tuntuu tosin olevan vanhuksia jotka sitä saa mut onko ne sit kattonu et kun olen kahden pienen lapsen äiti niin pitää olla äkkiä kunnossa.

    • vaadin taas

      Kyllä tuo oikeus fysioterapiaan kuuluu kaikille kunnan asukkaille.Herästi vaan vetoavat että yksityiselle pääsee paremmin..

    • slaagailija

      Kyllä se pitää vaikka rueta riitelemään että saat mitä sulle kuuluu,eikä nöyrtyä!!!Mulle ei tehty aivoverenvuodon ja aivohalvauksen jälkeen sairaalaan neurologisella edes KUNTOUTUS suunnitelmaa ja ihmettelin tätä,koska viereisen sängyn huonokuntoiselle mummolle se tehtiin.Mulle sanoi nuori neurologiasn kandi että kyllä sä siitä paranet ilmankin,olin että mitäh!!???Mulla koski niin kauheesti päähän et halusin vain kotiin,olin ollut melkoinen neulatyyny ja vihaan sairaaloita ja jatkuvaa ronkkimista joten kotona rupesin miettimään ja soitin sairaalaan että nyt kyllä joku mokas ja kunnon neurologi sanoi että olishan se kuntoutumis suunnitelma täytynyt tehdä mullekin että menepäs omalle lekurille.Hirveetä juoksemista rapakunnos,kyllä otti aivoon tällänen pompottelu mut oma lekuri teki heti lähetteen tk:n omalle fysioterapeutille ja oli pahoillaan ettei tollasen tällin jälkeen oltu oikeesti autettu,kun mistäs minäkään nuori ihminen ja piti olla tervekin että mitä tehdään minkäkin sairauden jälkeen.Jotta kyllä sitä pitää ite taistella ja se on sieltä koska sairaana tarttis tukea(paskanmarjat sitä sitten heruu...)

    • ritva201
    • näin se on

      Kevalla joka 4 hakemus hylätään.

    • köyhä -sairas

      Tämän viikonlopun iltalehdessä juttua siitä miten eräs mies hakee oikeutta vakuutusyhtiön hylkäävää päätöstä vastaan..ja oiken olivat laittaneet vakuutusetsivän miestä nuuskimaan..huh mitä touhua..

    • topgun77

      miksi kukaan ei tee mitään vaan valittaa !!! hitto kunnon mielenosoitus !!
      itse olen 15v taistellut ja itselläni on 4erikoislääkärin eli neurokirurgin neurokirugi professori. kuntoutuksessa/työselvitys 4 kertaa
      työkokeilu petreassa 20 min keskeytyi ,sairauden takia ja ulkomailla olen ollut aina melkein töissä ,suomessa vain 5v. ikää 50v.
      3kg papereita ,joissa b-lausuntoja työkyvytön,hoitolaitoksien lausuntoja.
      kelan,ilmarisen, työkkärin,sosiaalityöntekijän,lääkärin istunto kelassa johti lausuntoon ettei voi kuntouttaa vaan on sairas ,niin silti tuli ilmariselta hylky kelalta saanen nauraa !!!!! 3 kolmiolääkettä syön eri vaivoihin ja pian
      16v. kestänyt tää helvetin oravanpyörä eli työkyky ei ole alentunut riittävällä tavalla saanen nauraa, kun ei kotihommatkaan onnistu.

      kyllä suomi on oikein hieno maa .
      ja päättäjät ihmisläheisiä eduskunnassa vain laatuporukkaa voi veljet .

      • herrebert

        Huhhuh :( 16-vuotta??? Onko lausunnoissa että eteenpäin menty jonkin verran yms paskaa? Kovaa touhua jumalauta...Tsemppiä.


    • viallinen

      toukokuussa työkyvyttömyyshakemus varmaan, myönteinen päätös elokuun lopulla eläke takautuvasti kesäkuusta, ikää 61v. selässä työtapaturmassa tullut vamma ja sydänongelma siihen lisäksi (tahdistin) ensihakemuksesta siis nyt eläkkeellä.

    • klöklöklö

      Hiivatti, alkoi ihan pelottaa, että puoliso ei noin vain pääsekään eläkkeelle, kun sitä nyt viimeisimmässä B-lausunnossa haetaan. Hän siis liikkuu pyörätuolilla ja rollaattorilla tällä hetkellä. Näistä fyysisistä vaivoista on mahdollisuus toipua, mutta lisäksi on aivoverenvuodon aiheuttamaa vikaa myös muistissa ja kognitiivisissa taidoissa. Uudelleenkoulutuskaan ei näin ollen tule kysymykseen.

      En hakenut edes tähän väliin hänelle työmarkkinatukea, kun oletin, että hakemus menee satavarmana läpi... Nyt vähän hirvittää. Eipä noista Kelan ja vakuutusyhtiöiden päätöksistä kyllä ole mitään takeita.

      Tsemppiä kaikille näiden asioiden kanssa painiskeleville!

      • HoitoonUlkomaille

        Kiitos linkeistä.
        Olipa mielenkiintoinen tietopaketti.


    • fgdgdfgdfgfd

      Suorin ja nopein tie on viedä päätöksen tehnyt virkailija tai yhtiö oikeuteen, koska 95% oikeuteen menevistä työkyvyttömyyseläkkeiden eväämisistä muuttuu asiakkaan eduksi. Lisäksi saa isot korvaukset. Nuo kela ja vakuutuslääkärit rikkoo lakia niin selvästi, että oikeudessa 95% varmuudella tulee voitto hakijalle. Rohkeasti vaan oikeuteen tässä ohjeet millä 95% varmuudella voitat oikeudessa. Kannattaa muistaa, että se hävinnyt puoli maksaa sinun oikeudenkäyntikulusi ja korvaukset viivästyskorkoineen ja korvaukset viivästyksistä aiheutuneista tulojen menetyksistä ja kärsimyksistä viivästyskorkoineen. Noita pitää aina vaatia heti, jo oikeudenkäynnissä.

      https://drive.google.com/viewerng/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxhbGFzYWlyYXN0dXZha2F2YXN0aTF8Z3g6NjgzODRmNjhlY2UwYzZkNA

      • gjjgkjgh

        Kuka jaksaa tapaella jatkuvasti . Siihen varmasti luottvatkin,sillä sairaaloinen ihminen ei ole kaikkein hanakin vastus ,kun voimat on jo valmiiksi vienyt sairaus tai sairaudet.Taloudelliset huolet saattavat painaa ja oikeus ei ole maksutonta. Apua saaa kyllä mutta sekin on omavastuullista ja melko pienestä alkaa jo kulut.Usein oikeuksissa asian ajo maksaa kymmeniä tuhansia ,asianajajaa käytettäessä ja muutoin ei varmaankaan tule tavallisella ihmisellaä asian ajosta yhtikäs mitään.

        Vakuutusyhtiöltä on vaikeampi saada tänäpäivänä eläkettä kuin valtiolta veturia ja oikaisua asiaan lähes yhtävaikea. Lautakuntaan valittaminen tuskin apua tuo .Tuohon asti saa perustella lähes mitä vaan .Oikeudessa uskon kuten myös sinä,että on mahdollista saada asioihin oikeutta.

        Mielestäni vakuutusyhtiön lääkärit eivät saisi edes olla terveydellisten perusteita määrittelemässä, kun eläketarvetta määritellään. He eivät tietääkseni edes tapaa ihmisiä ,joista potilassuhteessa hoitavat lääkärit ovat antaneet lausunnon eläketarpeeseen ,hoitosuhteessa. Toiminta on enemmän kuin kritisoitavaa .Se on yleisen etiikan vastaista ja jokseenkin katsottavissa olevan myös etu sidonnaista toimintaa palkkasuhteiden kautta ,vakuutusyhtiöiden toimiessa yhtiöiden palkkalistoilla joiden kustannuksia ne hallitsevat .Asiassa on mielestäni selkeä eettinen ristiriita.

        Tällaiset instanssit kuin lautakunnat katsovat myös asiat papereista ,toisin kuin oikeus istunnoiss ihmiset ovat istunnoissa ja vuorovaikutus suhteessa päätöksiä tehdessä. Lautakunnat tai eläkeyhtiöt eivät myöskään,edes pyynnöstä suorita eläkehakemusta hakevan henkilön kunnon määritystä,ei edes pyynnöstä,jolloin henkilö saattaa jäädä roikkumaan osatyökyvyttömänä työtömyys kortistoon hylkäävän päätöksen seurauksena,niin sanotusti työkykyisenä tai kuulemani perusteella jopa tilaan,jossa hän on sossun asiakas työkykyisenä ja työttömäksi kelpaamaton työvoimatoimistoo sairaana,kuten hevosmiehen uutistoimiston kertomatyylillä eräs henkilö antoi ymmärtää itselleen käyneen.

        Kyllä itselle on jäänyt kysymys ,että lähes penaalissa pitää olla jos eläkkeelle mielii,kyllä nin vaikea juttu on .


    • mh124

      tapellut oikeuksistani kelaa ja vakuutusyhtiötä vastaan n 10 vuotta,todettu aivovamma ja sen seurauksena tullut atrofia,työkyvytön siis liki 10 vuotta ja oireita on paljon,näkökenttäpuutikset,tinnitus,kongitiiviset oireet jotka ovat moninaisia kuten lähi ja työmuisti erittäin huono,väsyminen ja rasituksen sieetokyky huono,melua ei siedä,keskittyminen huono,kirjoitukseni ja lukemiseni huonoa,uudenoppiminen liki mahdotonta, jneolkapäät paskana,kaularnaka oireilee puutumisena ja kipuja niskassa ja päässä.silmä ja korvakivuista puhumattakaan,verenpainetauti,kela kyykyttää koko ajan hylkää kaiken ja parantaa!pohjola väittää aivovamman tulleen muusta kuin kyseisestä onnettomuudesta ja vetoa syy-yhteyteen! olen eri arvoinen aivovammainen jolta kela on evännyt kaiken muihin vammautuneisiin nähden,en saa edes neuropsykologista kuntoutusta , syy siihen on etten suuntaudu enää työelämään ,kela tappelee vastaan ettei laske validiaan kuntoutukseen, ja syy siihen on se et kela ei voisi polkea validiasta saatuja lausuntoja,kukaan ei usko todeksi tätä kyykytystä eikä kenestäkään oo apua,sallitaan virkakoneiston aiheuttamaa kiusantekoa! siinäpä kokeilua olla kymmenen vuotta rahatta toisten armoilla!
      mh124

      • Riipttaminen

        Miten sille eläkkeelle käy jos roikkuu 10 vuotta perusturvalla tai työttömänä kortistossa ,kun ei eläkkeellekään pääse? Eikös tuo eläke lasketa viimeisen kymmenen vuoden mukaan? Saako sitä eläkettä sitten enää sen vertaa että sillä toimeentulee?


      • hirtehishuumorilla
        Riipttaminen kirjoitti:

        Miten sille eläkkeelle käy jos roikkuu 10 vuotta perusturvalla tai työttömänä kortistossa ,kun ei eläkkeellekään pääse? Eikös tuo eläke lasketa viimeisen kymmenen vuoden mukaan? Saako sitä eläkettä sitten enää sen vertaa että sillä toimeentulee?

        "Miten sille eläkkeelle käy jos roikkuu 10 vuotta perusturvalla tai työttömänä kortistossa ,kun ei eläkkeellekään pääse? "

        Huonosti ja se taitaa olla päättäjien tarkoituskin. Juuri ja juuri pääsee ehkä paremmille tuloille kuin toimeentulotuen normit mutta ei juurikaan parempaan eli eläke olisi joskus sitte suurin piirtein takuueläkkeen tasoa vaikka katkeamatonta työhistoriaa olisi joskus viime vuosituhannella reilut 20 vuotta ja vain jos jaksaa elää siihen vanhuuseläkeikään asti.

        Itse olen kohta 61v ja olen ollut pelkän tt-tuen ja asumistuen varassa jo 8 vuotta. Työkyvyttömyyseläke hylätty useita kertoja ja sossun tädit painostavat muutaman vuoden välein hakemaan uudestaan eläkettä. Terv. keskuksesta saa sitten n. puolen tunnin ajan ja kun vie sinne kaikki vanhat b-todistukset niin lekuri kirjoittaa uuden b- todistuksen Kelaa varten ja Kela hylkää taas koska ei ole tuoreempaa tutkimustietoa ja koska olen kuulemma pärjännyt ihan hyvin viime vuodet tt-tuella kun ilmeisesti olen vielä elävien kirjoissa. Kai ne odottaa ja toivoo että vedän itseni kiikkuun kun uhkailivat tt-tuen alennuksella jos en hae eläkettä ja varmaan palkitsevat sitte sillä tuen alennuksella kun lopullinen hylky taas tulee.

        Piruuttani ajattelin seurata vielä tätä maailmanmenoa jonkun aikaa jos ne vaikka saisivat aikaiseksi uuden maailmansodan tai jotain muuta yhtä jännää...


      • nojoonmennyt

        Pelleilyä.Ei sillä terkkarin 15 minuutin ajan puitteissa katoteta mitään uudestaan,eikä yksityisillä juoksu onnistu perusturvalla.

        Todentotta ei ole pitkillä työurilla merkitystä, kun työntulos realisoituu sitten noin.

        On kuin pahimmassakin perestroikassa, jossa tälläkertaa ollaan matkalla työurien sosialisoimiseen työurien pulkkaan pistämisen kautta ,jolloin koko työuran tulokset eläkkeineen sosialisoituu. Mukava maailman kuva tuo.

        Mitä sitä sitten ylipäätänsä yrittämään mitään? Siihenkö nuo nyt pyrkivät, kun sosiaaliturvia vastaan työttömänäkin pitäisi tehdä työtä,että kaikki pyörisi soiaalisesti ja suomesta tulisi umpi sosialistinen valtio, jossa ei kannata enää yritytää mitään,kun lopputulos on aina sama.

        Kaikki työntulokset realisoituu, joko työttömäksi jäätyä tai viimeistään työurien päätökseksi.Sekö on sitten kiitos pitkistä työurista ja yrittämisestä,että varsinaiselle vanhuus eläkkeelle roikutaan kortistossa jopa kymmenen vuotta tai enemmän,joko vajaakuntoisena tai töihinkelpaamattomana jollainmuotoa .Ihmetellä täytyy tätä menoa ja vielä pitäisi uria pidentää. Voiko enää paljon hullumaksi mennä?Noinhan niiden eläkkeiden maksulta sitten vältytään, kun inflaatio jyllää ja maksuajat lyhenee tai ehkä luonnollinen poistuma korjaa niin ei tarvitse maksaa ollenkaan.


    • lfly

      Taitaa olla kuntoutustuelle/työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy lähes mahdotonta nykyisin. Itselle tuli hylsy, vaikka päätöksessä myönnettiin etten ole kykenevä nykyiseen sekä edellisiin töihini ja korvaavia hoitomuotoja ei ole.
      Päätöksessä kuitenkin painotettiin, että toimintakykyä on sen verran vielä jäljellä jotta pystyy kevyeen työhön osa-aikaisena.
      Ikäni raskaita fyysisiä töitä tehneenä ja yli 55vuotiaana on kuitenkin vähän vaikea keksiä mitä ne kevyet osa-aikahommat olisi mihin voisi päästä. Siitä ei tullut ehdotusta.

      Mutta hylkäyksen perustelu oli siis sellainen, että jokainen hakemus voidaan hylätä sillä perusteella, jos ei ole neliraajahalvaantunut.
      Kyllähän jokaisella on vielä toimintakykyä se verran, että pystyy jotain tekemään, jos saa aamulla housut vedettyä jalkaan.
      Päätös oli kuitenkin sen luontainen etten jaksa ruveta valitustakaan rustaamaan, koska olisi turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan.
      Vakuutysyhtiö vetoaisi vaan siihen, että jos pystyt liikkumaan niin voit töitäkin tehdä. Tai siis ainakin kevyitä töitä, ja vähän.

      • köyttä.rasvaten

        Kuulostaa hyvin tutulta. Sain samanlaisen hylsyn, jossa oman ammattini harjoittaminen on todettu mahdottomaksi (olen käsityöläinen), mutta samalla todetaan, että voin hankkia elantoni muuten.
        Olen kuusikymppinen, ja todistetusti sairas, kukapa minut palkkaisi?

        Nyt yritän hakea uutta kierrosta työkyvyttömyyseläkettä varten. Kela torppasi jo ensimmäisen jakson 30vrk A-lausunnon (!!!) eikä myönnä edes sairauspäivärahaa. Käsittämätöntä. Heillä on aivan hyvin tiedossa aikaisempi hakemukseni 1,5 vuoden takaa, mutta nyt -yllättäen- nekin pitkäaikaissairaudet ovat poispyyhkäistyt. Miten Kela kuvittelee, että reuma- ja nivelsairaudet häviävät ihmisen ikääntyessä?
        Kasvoton piru on siellä vastassa.


    • sdfsdfsdf

      Viekää jutut oikeuteen 95% varmuudella te tulette voittamaan. Jos ei ole varaa valtio maksaa asianajajan kulut ja oikeusaputoimisto avustaa ja saatte valita itse minkä asianajajan haluatte hoitamaan asiaanne. Muistakaa sitten, kun olette voittaneet hävinnyt vastapuoli joutuu maksamaan kaikki teidän kulut. Lisäksi vahingonkorvaukset ja muut korvaukset viivästyskorkoineen. Se summa mitä saatte oikeuden voitosta on todella suuri jopa yli 1 000 000€ euroa. Keskimäärin kuitenkin useita satoja tuhansia euroja.

      • happpyyy

        Mitkä jutut? Minulle on tullut pelkkiä myöntäviä päätöksiä aina. Rakastan kelaa ja eläkeyhtiötäni


    • linha

      Moikka. Lyhyesti omakohtaiset kokemukset vakuutusyhtiöstä Ilmarinen. Tules-kipuisena miehenä ja nivelpsorin hajottama kroppa käytössä. Eka hakemus 2015 hylättiin koko prosessissa vakuutusyhtiön kumileimasimin varustetuissa tahoissa, muutoksenhakulautakunta sekä vakuutusoikeus. Hahhah!
      Uusi hakemus kolmelta erikoislääkäriltä kiistattomasta työkyvyttömyydestä uusin perustein haettuna osattiin onnistuneesti kytkeä vanhaan, jo hylättyyn hakemukseen. Ainoa uusi esitetty perustelu hylkäykselle oli vakuutuslääkäreiltä se, etten ole vielä vaikeasti masentunut! No, niin kai sitten!
      Vastaus oli sellainen lyhyt vakuutusjargoni, jossa näkyi tarkoitushakuinen todistusten käsittelemättömyys. Eli joku taho valehtelee; minua tutkineet erikoislääkärit, minä tai sitten ainoa taho,jonka ei tarvitse osoittaa tekemiään päätöksiä oikeaksi. Mielenkiintoista! Hieman turhautuneena pakko kommentoida näin; on lääkäreitä, on erikoislääkäreitä ja ikävä kyllä, valelääkäreitä ja vakuutuslääkäreitä. En sitten tiedä kumpien toimintaa arvostan vähemmän!

      Te-keskus määrittää kirjoittajan työttömäksi työnhakijaksi, ei kuitenkaan työmarkkinoiden käytössä jo vuosikausia. KELA maksaa perustuen 500 eur kuussa, ei muuta.
      Onneksi vaimo vielä on töissä...Rahat eivät riitä edes lääkkeisiin, joita lääkärit ovat määränneet. No, shit happens!

      • halleluujaa

        Sinulle on vastattu muualla monta kertaa.
        Vastataan vieläkin.
        Hakemuksesi on ontto. Siinä näkyy tulevaisuus valoisana.
        Lienetkö puliveivari koska on tössitty ja tahallaan puoleltasi.

        Emme voi täällä antaa oikeaa lausuntoa koska pimität asioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe