Milloin invalidi?

Paskatsägä

Olen 47v. mies ja minulla on lähes koko lanneranka rappeutunut sekä yksi rintarangan nikama. Leikkaukset ovat pois suljettu asia, niistä ei saa apua tai minkäänlaista hyötyä. -07 todettiin kaksi välilevytyrää ja nyt tämä rappeuma juttu. Kivut ovat aikamoiset ja vahvatkaan kipulääkkeet eivät auta asiaa. Olen toimistotöissä, enkä voi tehdä mitään fyysistä työtä tai harrastetta enää koskaan ja tauti vaan pahenee ajan kuluessa. onko kellään vastaavanlaista tilannetta tai hajua asiasta? Milloin invaliditeetti % on mahdollista saada niin, että siitä tosiaan on hyötyä? Katsoin joltain sivulta, että 30% pitää olla ennen kuin saa jotain verohelpotusta esim. autoverosta tai valtionverotuksesta.
Menen ensi viikolla yhdelle lääkärille, mutta sitä en vielä tiedä, kuka on laillinen asiasta päättämään.
Tauti todettiin vasta pari päivää sitten, eli prosessi vasta aluillaan.

6

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N.i.mi

      Lanneranka sisältää viisi nikamaa, L1 - L5. Lähes koko lanneranka tarkoittanee siis max. neljää nikamaa. Lisäksi yksi rintarangan nikama. Hmm, miksi leikkaukset on poissuljettu? Onko selkäortopedi näin kertonut? Jos on, kerro syy miksi ei voi leikata, olet kuitenkin vielä nuori mies. Tietysti jos painat 200 kg tai sinulla on paha sepelvaltimotauti, ymmärrän leikkauksesta pidättäytymisen.

    • mummeli

      Olen 58-vuotias mummeli. Selkääni on leikattu kolme kertaa. Vuosina 2002, 2008 ja sitten 2011 luudutettiin lannerangassa L3-4 nikama. Magneettitutkimuksessa 2012 marraskuussa todettiin rappeutunut ranka. Retrolisteesiä (liukumaa?) nyt luudutetun nikaman molemmin puolin. Ortopedin mukaan ei lähdetä korjaamaan kun varsinaista hermopinnettä ei todeta. Eihän niitä siinä magneetissa tule hermopinteet selällään maaten esiin. Oireina kivut vähäisessäkin taivuttelussa ja rasituksessa. Kipulääkkeeksi Tardiniq lääkettä ja kipupolille jonoon. Kipupolilta tuli kirjeitse tieto jono noin 3-6 kuukautta. Lääkäri totesi, että saa rasittaa ja taivutella kivun sallimissa rajoissa. Kävellessä lyhyenkin matkan askeleet alkaa lyhentyä ja alaselkään tulee jäykistävää kipua jalat menee ns. alta. Jalkaterissä myös kovaa puristavaa kipua. Skolioosi on todettu myös rankassa ja rintarankassa "valuvika" blokkinikama. Kaularankaani leikattiin myös v. 2008. Kipulääkkeistä ei ole apua, mutta päivä kerrallaan eteenpäin on mentävä.

    • Lonksun lonksu...

      Joo, mie olen 30 % inva jo vuodelta olikohan se nyt, ja'a, jottain reilut kolmekymppinen.

      Olin tuolloin tukkirekkakuski. Jalat menivät alta silloin tällöin ja sairausloma oli aina kohtuulisen pitkä. Enimillään kaiketi reilun vuoden ja toistakin pariin otteeseen. Tietty, kun ei enää pysty istumaan edes paria tuntia puhumattakaan nosturin käytöstä ja kuorman sitomisesta, niin minkäs teet?

      Pelastukseni oli se, että pääsin hyvään hoitoon. Kiitos fysioterapeuteille ja tietty edesmenneelle tohtorille.

      Nyt pärjään hyvin ja kohtuullisesti, tosin oireet eivät koskaan katoa kokonaan, mutta niiden kanssa voi elää ja duunia voi tehdä aivan kohtuudella. Tukkirekkaa olen sompaillut tosin enää harvoin.

      Hankin hieman lisäkoulutusta (tohtorin tutkinto puuttuu vielä) ja yrittänyt elättää itseäni niiden avuilla.

      PS Leikata ei voitu, kun ei ollut mitään mitä leikata :)

    • Linksu4

      Minkälainen vaiva lonksun lonksulla oli ja kauanko paraneminen kesti?
      Itsellä nyt selkävaivaa, jalat toimivat huonosti ja mitään leikattavaa ei löytynyt koko rangasta, vain jotakin iäntuomia muutoksia joita raskas työ on tuonut mukanaan.

      Käveleemään pääsen jotenkuten hiipimällä. En oikein tiedä miten jatkaa, mitään ohjeita en mistään ole saanut, muuta kun "elä normaalia elämää". Miten tääsä elät normaalisti??

      Syön nyt B ja D-vitaa sekä napsin Buranaa. Kylmyys pahentaa oireita huomattavasti.

      Lihaskrampit ovat helpottaneet mutta noita lihasnykinäitä on reisissä joskus vallan mahdottomasti, auttaako niihin mikään? Ne ovat aika inhottavia.

    • kaksi tynkää

      Miten pärjää kun on leikattu molemmat jalat polvenyläpuolelta poikki.
      Onko mitään " elehvantti " tossuja tynkiin saatavana tai jotain muuta.
      Nainen 77.

    • selkäydinvammainen

      on tämä ihmeiden maa. selkä pitäis jäykistää kokonaan ja l1 -l5 väli rytkähtänyt sisään ja kyljestä sisään ja tukirakennelma rakentaa sisuksiin .iso skolioosi. jalat menny välillä alta. persus vuotaa välillä jos rasittaa. KIRURGI SANO ETTEI MUUTA ONGELMAA MUT EIVÄT USKO ETTÄ SELVIÄN HEMGISSÄ NIIN ISOSTA LEIKKAUKSESTA.. NYT PITÄIS TODISTAA ETTÄ OLEN INVALIDI JOTTA SAIS APUA.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe