Kaasujääkaappi

kaasu2

Hankinnassa ensi kesäksi kaasujääkaappi.Sunwind kaapit kiinnostaa,mutta ne erot.60 l tuotenumero:sw541959 mitat k53,5*l46*s48.ja SW60 k65,5*l49*s48,5cm. Sekä 100 l tuotenumero:sw541910 mitat k78*l51*59,5 ,ja SW100 mitat k75,5*l54*s56,5cm.Jälkimmäiset ovat ilmeisesti uusia malleja.Löytyykö kokemuksia (hyviä tai huonoja)näistä kaappi malleista.

63

18595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ufygijokp

      dometic itellä ja hyvä on 100l on minimi jääkaapinkoko

    • seeilopu.

      Meillä on arkkumallinen kaasukaappi, en muista merkkiä, mutta 11kg pullo kestää meidän käytössä 1 vuoden.

    • Wattipää

      seeilopu:
      Minulla on 60L jääkaappi ja kesäkuumilla 11Kg pullo kestää noin kuukauden.
      Teidän käyttönne on ilmeisesti vähäisempää?
      Kestäähän se kaasupullo vaikka 10v, jos ei sitä käytä.

      • kaasueilopu.

        Joo, en ole mökillä vuoden aikana 30 vuorokautta, jotakin välillä 20-30vrk.


      • mökkiläeeeene

        Kuinka olet sijoittanut kaasupullon? Onko se samassa tilassa kaapin kanssa vai ulkona?
        Itse ajattelin porata reijän seinään ja pistää letkulla ulkoa kotelosta tulee kaasun jääkaapille ja keittotasolle.
        Haaroitusta kehiin jo ulkopuolella niin tulee vähemmän vuotavia liitoksia sisälle EHKÄ? Tosin joutuu tekee sit pari 30mm reikää seinään.....

        Lakihan kieltää läpiviennit jos ei käytä metalliputkea ja ammattimiesti liitoksien teossa. mut en halua pulloa sisälle.


      • Rantatyttö
        mökkiläeeeene kirjoitti:

        Kuinka olet sijoittanut kaasupullon? Onko se samassa tilassa kaapin kanssa vai ulkona?
        Itse ajattelin porata reijän seinään ja pistää letkulla ulkoa kotelosta tulee kaasun jääkaapille ja keittotasolle.
        Haaroitusta kehiin jo ulkopuolella niin tulee vähemmän vuotavia liitoksia sisälle EHKÄ? Tosin joutuu tekee sit pari 30mm reikää seinään.....

        Lakihan kieltää läpiviennit jos ei käytä metalliputkea ja ammattimiesti liitoksien teossa. mut en halua pulloa sisälle.

        Meillä heivastaan kaasupullo aina illalla viimeiseksi ulos ja aamulla ensimmäiseksi sisään ja paikalleen. Kun jääkaappia ei auota yöllä, pysyvät ruu'at ihan riittävän viileinä aamuun. Lisäksi pakastamme aina muutaman kylmäkallen päivän aikana. Niistä saa kaappitilaan siirtämällä lisäviileyttä. Hyvän on pärjätty ja säästyy siinä hieman kaasuakin.


      • niksinikkari
        mökkiläeeeene kirjoitti:

        Kuinka olet sijoittanut kaasupullon? Onko se samassa tilassa kaapin kanssa vai ulkona?
        Itse ajattelin porata reijän seinään ja pistää letkulla ulkoa kotelosta tulee kaasun jääkaapille ja keittotasolle.
        Haaroitusta kehiin jo ulkopuolella niin tulee vähemmän vuotavia liitoksia sisälle EHKÄ? Tosin joutuu tekee sit pari 30mm reikää seinään.....

        Lakihan kieltää läpiviennit jos ei käytä metalliputkea ja ammattimiesti liitoksien teossa. mut en halua pulloa sisälle.

        Laitoin kaasupulloille oman kaapin ulos. Siinä on ritiläpohja, kaasuhan menee alaspäin ja liedelle ja jääkaapille oma pullo - tulee vähemmän liitoksia.


    • asdfsdf

      Meil on aina säilytetty kaasupullot sisällä, mutta uuteen mökkiin on tarkoitus sijoittaa ulkopuolelle ettei ole viemässä tilaa sisältä. Liitokset kuitenkin sisälle. Ei ne liitokset (tai pullotkaan) mitään vuoda kun tekee asiallisesti.

      Sunwindin kaasujääkaapit ovat varmatoimisia. Eri mallien välillä ei taida teknisesti olla kovinkaan suuria eroja.

      • sähköputkimiees

        Ymmärtääkseni letkun pituus on määräävämpi tekijä läpivienneistä puhuttaessa. Itse Painiskelin saman asian kanssa, koska en edes olisi halunnut kaasujääkaappia mökin sisälle, mutta eukko halusi.

        Asetin kaapin keittiötason alle, josta letkun vedin lattian läpi seinähirren vierestä mökin ulkouolella sijaitsevaan kaasupullokaappiin, joka on luonnollisesti alapuolelta tuulettuva. Läpivienti on tietysti tiivis. Letkun pituus on normaali 0,8m ja pullokaappiin mahtuu 2x11kg pulloa, joista toinen on käytössä.

        Lopputarkastuksessa kunnan palomestari katseli järjestelyä tyytyväisenä vaikka oli kaikin puolin tarkka kaveri.

        Kaasujääkaapin toimivuus on ollut minulle yllätys, koska kevät ja syksyaikana se tuo lämpöä sisälle ja kesähelteelläkin, kun kaappi on koko ajan täysillä, on kulutus pientä.

        kysymyksessä on 60l dometic ja meillä kuluu kesässä 2-3 pulloa kaasua.

        Kuitenkin kaasu on minusta aina vaarallista, koska meillä takka on vain 2m:n päässä jääkaapista ja vaikka olen asentanut 12v:n kaasuvarottimen jääkaapin taakse lattialle, niin aina talven jälkeen epäilyttää mahdolliset vuodot, vaikka tarkastankin liitokset vuosittain.

        Varmaa on, että kaasujääkaapista en luovu, mutta aion siirtää sen terassille, heti, kun saan riittävästi paneeli- ja akkukapasiteettiä. Sisälle normaali jääkaappi invertterikäytöllä.

        Liian optmimistisille auronkosähkösankareille kerrottakoon, että nyt akkukapasiteettia on 420Ah ja paneelitehoa 180W. Meillä se riittää tietokoneeseen, joka aina unohtuu päälle ja yhteen 60W:n kylmälaukkuun, koska kaikki viikonlopun eväät ei mahdu jääkaappiin ja tämän lisäksi tietysti valaistukseen ja erittäin pieneen telkkariin. Sähköt tulee kahden erikokoisen invertterin kautta, koska yhden ison häviöt on isommat.


    • sdfsdfsdfsdf
    • mökogugooo
      • Metsämökin tonttu

        Minulla on Dometic kaappi ollut jo8 vuotta hyvin on pelannut, viime kesänä otin ja putsasin palopään ja huoltelin muutenkin sitä. kolme pulloa kaasua menee kesässä. Pullo on sisällä 1,2 metrin päässä kaapista.Ei ole vielä tullut pieneen mieleenkään että yöksi sen pullon nostaisin terassille kuten tuolla ylempänä eräs teki. Siitä haaroitettu kaasulieteen.Ei ainakaan vielä ole vuotanut,todistettavasti kun tässä kirjoitan. Aurinkopaneelit hoitaa sen virran mitä tarvii, autostereot, 12voltin TV. valot,tietsikka ja kännykän lataus.Näin talvella kun menen mökille kun se on kylmillään, niin kaasutoholla,lämmitän sen.Toho on kaikkein nopein.


      • loolliiooppii
        Metsämökin tonttu kirjoitti:

        Minulla on Dometic kaappi ollut jo8 vuotta hyvin on pelannut, viime kesänä otin ja putsasin palopään ja huoltelin muutenkin sitä. kolme pulloa kaasua menee kesässä. Pullo on sisällä 1,2 metrin päässä kaapista.Ei ole vielä tullut pieneen mieleenkään että yöksi sen pullon nostaisin terassille kuten tuolla ylempänä eräs teki. Siitä haaroitettu kaasulieteen.Ei ainakaan vielä ole vuotanut,todistettavasti kun tässä kirjoitan. Aurinkopaneelit hoitaa sen virran mitä tarvii, autostereot, 12voltin TV. valot,tietsikka ja kännykän lataus.Näin talvella kun menen mökille kun se on kylmillään, niin kaasutoholla,lämmitän sen.Toho on kaikkein nopein.

        Miten olet haaroittanut tuon letkun?
        osat jne...


      • Metsämökin tonttu
        loolliiooppii kirjoitti:

        Miten olet haaroittanut tuon letkun?
        osat jne...

        Garavan liikkeestä ostin sellaisen kolmihaaraisen messinkisen letkujenväliin .Klemmareilla kiinni. Jos teet noin niin muista tarkistaa ne kaikki liitokset saippua liuoksella. Ja jos ei ole kaasuvaroitinta niin HANKI SE.


      • Kaasuasentaja.
        Metsämökin tonttu kirjoitti:

        Garavan liikkeestä ostin sellaisen kolmihaaraisen messinkisen letkujenväliin .Klemmareilla kiinni. Jos teet noin niin muista tarkistaa ne kaikki liitokset saippua liuoksella. Ja jos ei ole kaasuvaroitinta niin HANKI SE.

        Ja sitten pitää muistaa hankkia myös kaasuasennustodistus luvalliselta asentajalta, koska asennus on muuten laiton ja vakuutusyhtiöt pesevät kätensä jos vahinko tapahtuu.
        Laittomaksi asennuksen tekee se että siinä on haaroitus, omalla luvalla saa asentaa vain yhden kaasulaitteen 1,2 metrin letkulla kaasupulloon.


      • Stp

        Älä osta ainakaan sunvind merkkistä


    • Ä_:Ö*Åty

      Vetää seinän läpi letkun ja laittaa seinän läpivientiin metallisen putkenpätkän jonka sisältä letku kuljetetaan. Tämähän suojaa silloin letkua "seinän painumiselta" joten luulis olevan ok. Ei pääse hiertymään....
      Ei tartte kalliita kupariputkia&asentajaa.

      Mielipiteitä kiitos?

      • Ikävä kyllä

        Se on laiton asennus


      • Anonyymi
        Ikävä kyllä kirjoitti:

        Se on laiton asennus

        Kumiletkun max. pituus (laissa) on 1,2 m. Eikö sitä sitten saisi soveltaa ulkona olevaan pulloon, jos ottaa jääkaappin kaasut juri noin? Tuo on tosi lyhyt, siinä pitäisi pullo olla ulkona kaasukopissa mökin seinässä kiinni oikealla korkeudella, samoin ehkä jääkaapin, jotta letku riittäisi.

        Minulla on kaasujääkaappi, toiseksi suurin Dometicin malleista, hinta aikoinaan 1200€, mökin pienessä keittiössä ja kaasupullo sisällä siinä vierellä. Kaasuvalo keittiöön sekä kaaulieteen tulee ulkona kaasukopissa olevasta 11 kg pullosta. Koppi on kiinni seinässä ja kupariputki tulee hirsiseinän läpi. En muista, laittoiko asentaja aikoinaan siihen jonkun toisen putken, jonka sisällä kupariputki kulkee. Nykyään kai enää saa ainakaan sitä suurinta Dometicin kaasujääkaappia, jossa on erikseen ovellinen pakastinosa jääkaapin päällä, ennen puhuttiin jenkkikaapeista. Tuo pakastin on varmaan noin 40 litraa, ei enempää. Minulla käytössä oleva Dometic sis. ison pakastelokeron, ja sinne saa tavaraa kun avaa jääkaapin oven. Silloin ylhäällä näkee pakastelokeron luukun. Olisikohan tuo lokero jotain 20 - 25 litraa.

        Mökillä olisi syytä olla ilmatilavuutta tarpeeksi, koska tuleehan jo siitä jääkaapistakin niitä palamiskaasuja ilmaan. Minun hirsimökissäni on noin 40 m2 lattiapinta-alaa ja lisäksi se on aika korkea, olohuone (se ainoa kunnon huone) on max. 2,9 m korkuinen kurkihirren kohdalta. Keittiössä ei ole ovea.


    • dfgdfgdfgdfg

      nyt tuli ostettua dometicin xc-60 jääkaappi. kokeilin juuri sitä niin hyvin alko viilenemään kun oli ollu päällä tunnin.
      Kevättä odotellessa et pääsee viemään möksälle.

      • mökkiläinen

        Kyllä sen talvella kuuluukin viiletä mut odota kun tulee helteet ja mökissä on 25-30 astetta lämmintä niin heikkoa on.tämä on vaan valitettava totuus.itsellä 15v kokemus.itse kaappi lämmittää jo mökkiä melkoisesti.itse ostin viime kesänä terassille dometic arkun ns.kalja kaapiksi.se on puulaatikossa missä on hyvä tuuletus.


      • kkkkuaappioio
        mökkiläinen kirjoitti:

        Kyllä sen talvella kuuluukin viiletä mut odota kun tulee helteet ja mökissä on 25-30 astetta lämmintä niin heikkoa on.tämä on vaan valitettava totuus.itsellä 15v kokemus.itse kaappi lämmittää jo mökkiä melkoisesti.itse ostin viime kesänä terassille dometic arkun ns.kalja kaapiksi.se on puulaatikossa missä on hyvä tuuletus.

        testasin ihan kotona olohuoneessa ja lämpöä oli se 26C sisällä ja ihan ok toimi. Pitäisiköhän nuo ns. palokaasut jotka lämmittää nii ohjata jotenkin pihalle mökistä(huoneen koko n.8m2)? Muuten voi kesällä tulla kuuma :)

        Kaappi tulee kiinteän pöytätason alle joten ehkä siihen sais jotenkin virritettyä tuuletusräppänät tai jotain?
        Tosin ko. tilasa ei tarvitse itse nukkua koska sillä me nukutaan eri rakennuksessa jossa on iso aitta.
        Tupa on ihan muita juttuja varten....


      • mökkiläinen
        kkkkuaappioio kirjoitti:

        testasin ihan kotona olohuoneessa ja lämpöä oli se 26C sisällä ja ihan ok toimi. Pitäisiköhän nuo ns. palokaasut jotka lämmittää nii ohjata jotenkin pihalle mökistä(huoneen koko n.8m2)? Muuten voi kesällä tulla kuuma :)

        Kaappi tulee kiinteän pöytätason alle joten ehkä siihen sais jotenkin virritettyä tuuletusräppänät tai jotain?
        Tosin ko. tilasa ei tarvitse itse nukkua koska sillä me nukutaan eri rakennuksessa jossa on iso aitta.
        Tupa on ihan muita juttuja varten....

        Palokaasut kannattaa ohjata ulos.jostain vanhasta pölyimurista metallinen putki se sopii suoraan jääkaapin pakoputken päälle.se vaan sopivan mittaiseksi ja ulos.ulkoseinään joku peltiläpyskä samanlainen kuin asuntovaunuissa muuten tuuli sammuttaa polttimen liekin.mulla 105 kaappi pöytätason alla.oli ennen lattialla ja nyt nosti sitä5cm että saa korvausilmaa kaapin alta ja pitää päästä poistumaan yläkautta.silti huoneessa pitää olla hyvä ilmankierto muuten siitä tulee sauna.vaikka ohjaat palokaasut ulos niin kaappi tuottaa paljon enemmän lämpöä kuin sähkö toiminen.ilman kierrolla on suuri merkitys ettei lämmin ilma jää pyörimään kaapin taakse.


      • mökkeilijä50v
        mökkiläinen kirjoitti:

        Kyllä sen talvella kuuluukin viiletä mut odota kun tulee helteet ja mökissä on 25-30 astetta lämmintä niin heikkoa on.tämä on vaan valitettava totuus.itsellä 15v kokemus.itse kaappi lämmittää jo mökkiä melkoisesti.itse ostin viime kesänä terassille dometic arkun ns.kalja kaapiksi.se on puulaatikossa missä on hyvä tuuletus.

        Mä tein saman homman.terassille harva laudoitettuun puulaatikkoon dometicin arkku kalja kaapiks.Aina ei laiteta edes mökin sisällä olevaa kaappia päälle mökkiä lämmittämään ja ilmaa pilaamaan.


      • Anonyymi

        Minä taasen odottelen 12-24 tuntia, jotta iso Dometic viilenee. Jossain on neuvottu laittamaan esim. virvoitusjuomia varaamaan kylmyyttä heti sinne sisälle, vaikka useampi iso muovipullollinen.
        Olisikohan minun Dometic 137 litraa, sillä on 11 kg kaasupullo kestänyt 30 vrk ajan jatkuvaa käyttöä. Kaasuntulo on tällöin asennossa 3/7, eli aika pienellä. Kylmyys tuntuu aika hyvin säilyvän vielä 25 asteen sisälämpötilassakin. Ongelmana kaasujääkaapissa on se, että jäätä tuppaa tulemaan pakastelokeron reunoille. Ilman sulatusta ei voi oikein käyttää kuin noin 60 vrk jatkuvaa kaapin päälläpitämistä ilman sulatusta. Nyt en muista, kuinka vanha jääkaappini nyt on, mutta hinta oli jo 1200€ (aika kova hinta). Tyyppinumerointi taitaa olla uudistettu minun ostokseni jälkeen.


    • kaasu2

      Olisi aikomus mennä Turun messuille viikonloppuna,jos vaikka siellä näkisi kaasujääkaappeja luonnossa.Tahtovat olla vain nettimyynnissä ja haluaisin mieluimmin nähdä ja koputella,ennen ostoa.

    • Eenokki

      Itsellä yli sadan litran dometic ollut kymmenisen vuotta. Pelannut moitteettomasti, kesähelteilläkin pysyy tosi kylmänä vaikkei olekkaan kuin noin puolella teholla. Ei ole ollut huollon tarvetta vielä.

      • Anonyymi

        Minulla lienee samanlainen, uutena sen ostin. Muistelisin jääkaappiosan tilavuudeksi 137 l.
        Kaasun säätö 3:lle riittää, lisäksi siinä pystyy ruuvaamaan sen ainakin arvoon 7. Seiskan jälkeen lukee max, eli hiukan ylikin se menee 7:sta. Säädöllä 3/7 jääkaappi käy 30 vrk yhdellä 11 kg:n nestekaasupullollisella. Mökin kestää helteellä lämmentä pari kolme päivää, jos ulkona on helle. Noin 20 astetta olisi varmaan paras lämpötila, ja kaasujääkaappi toimii silloin varmasti oikein hyvin, eli joku 4 sisälämpötila kaapissa saavutetaan näin.


    • etsilleisemenijoo.

      Minä ostin haaroittimen ja kupariputkea 2x50cm ja 1x100cm, ja sielä liikkeessä kaveri laittoi putket kiinni haaroittimeen ja sano että hyvä tuli. Vein höskän mökille ja asensin paikalleen ja letkut kiinni. Reikä ulos on 10mm ja pullo mökin alla. Letkuissa on jääkaappi ja 2 liekkinen levy. Minusta on laillinen juttu, vaikka asentaja ei paikalla käynytkään. Oliko sillä kaverilla jotakin lupia tehdä tuo kytkentä homma, sitä en tiedä, eikä minun tarvikkaan tietää. Putkien asennus maksoi 12€, ja kuitti löytyy, ja firma oli kaasulaitteita myyvä pulju.

      • 13218

        Et varmaankaan saanut viritelmästä kaasuasennustodistusta, eli asennus on laiton. Älä polta mökkiäsi, et nimittäin saa palosta korvausta kun on laiton kaasuasennus.


      • eiolelaiton.
        13218 kirjoitti:

        Et varmaankaan saanut viritelmästä kaasuasennustodistusta, eli asennus on laiton. Älä polta mökkiäsi, et nimittäin saa palosta korvausta kun on laiton kaasuasennus.

        Ei sielä mökillä mitään kaasuasennuksia tehtykään, vain letkut kiinni jääkaapista ja levystä.


      • Kaasuasentaja.
        eiolelaiton. kirjoitti:

        Ei sielä mökillä mitään kaasuasennuksia tehtykään, vain letkut kiinni jääkaapista ja levystä.

        Mutta kun laki sanoo että itse saa asentaa vain kaasupullosta yhteen kulutuspisteeseen max. 1,2 metrin letkulla, kaikki muut asennukset ja haaroitukset vaativat laillisen kaasuasentajan ja asennuksesta pitää saada kaasuasennustodistus. Muuten asennus on laiton ja vakuutusyhtiöt pesevät kätensä vahingon sattuessa. Eli onnea vaan.


      • 13218

    • eiolelaiton.

      No, luin sitten nuo lakipykälät sanasta sanaan, enkä nähnyt yhtäkään kohtaa joka olisi tehnyt kaasulaitteistostani jotenkin laittoman. Itse kytkin vain sen 1,2 metrisen letkun, joka on lakien mukainen, se että tein sen 3 kertaa ei muuta sitä laittomaksi. Eikä tässä ole mitään suurempaa palovaaraa, kun letkuliitos kerran syttyi tuleen kaasulevyn takana, tarvi vaan juosta ulos ja tempaista paineentasaaja pullosta irti, ja liekit sammu samantien. Ei tarvittu edes vettä.

      • Kaasuasentaja.

        No et sitten lukenut kunnolla tai et ymmärtänyt lukemaasi. Kas kun siinä sanotaan että saat tehdä asennuksen pullolta yhteen kaasulaitteeseen max 1,2 m letkulla.
        Kaikki kupariputki ja haaroitus sekä läpivienti viritykset itse tehtynä ja asennettuna on laittomia. Entäs jos joku kuolee viritelmiesi johdosta, siitä saa linnaa ja paljon maksuja. Eli onnea vaan vakuutusyhtiön suuntaan


      • gffgfghfgh
        Kaasuasentaja. kirjoitti:

        No et sitten lukenut kunnolla tai et ymmärtänyt lukemaasi. Kas kun siinä sanotaan että saat tehdä asennuksen pullolta yhteen kaasulaitteeseen max 1,2 m letkulla.
        Kaikki kupariputki ja haaroitus sekä läpivienti viritykset itse tehtynä ja asennettuna on laittomia. Entäs jos joku kuolee viritelmiesi johdosta, siitä saa linnaa ja paljon maksuja. Eli onnea vaan vakuutusyhtiön suuntaan

        Hei sama ongelma minulla kesällä, pitäisi saada kaasuasentaja tulemaan saareenvetämään putkia. Onko tietoa tuntiliksoista?


      • mr661
        Kaasuasentaja. kirjoitti:

        No et sitten lukenut kunnolla tai et ymmärtänyt lukemaasi. Kas kun siinä sanotaan että saat tehdä asennuksen pullolta yhteen kaasulaitteeseen max 1,2 m letkulla.
        Kaikki kupariputki ja haaroitus sekä läpivienti viritykset itse tehtynä ja asennettuna on laittomia. Entäs jos joku kuolee viritelmiesi johdosta, siitä saa linnaa ja paljon maksuja. Eli onnea vaan vakuutusyhtiön suuntaan

        Kaasuasentaja on täysin oikeassa. Itselläni kävi pari viikkoa sitten virallinen asentaja vetämässä kupariputken seinän läpi ja asentamassa sisälle lain vaatimat kytkennät.
        Lopuksi laitteisto koeponnistettiin vuotojen varalta ja sain virallisen todistuksen asennuksesta.
        Vahinkohan voi sattua virallisista asennuksista huolimatta, mutta eipä tarvitse pukeutua kuolinpaitaan joka yö nukkumaan mennessään ja miettiä, että tulikohan nyt nämä omat asennukset varmasti tehtyä turvallisesti.


    • mökkimieeess

      kyllähän tuo laki joka kieltää läpiviennin kautta laittamasta kaasupulloa ulkopuolelle mökkiä on idioottimaista. Onhan se nyt sanomattakin turvallisempaa et kaasupullo on rakennuksen ulkopuolella joten kaksi vuotokohta vähemmän kaasuttamasta mökin sisäilmaa.
      Ei se letku hierry mitenkään läpiviennin reunoista....ja ei jää puristuksiin jne..
      Sitäpaitsi se perkuleen pullo vie hirveästi tilaa joten itse ainakin pienessä mökissäni aion ulos sen laittaa ja piste.
      Kotelo ulkoseinään jossa pullo on ja that´s it!

      • Anonyymi

        Siis laki varmaan kehottaa kaasupullon pitämistä huoneen ulkopuolella, joku lukittava kaasukoppi on tarpeellinen. Laki ei kiellä pitämästä kaasupulloa sisätilassa. Minulla kaasujääkaapille on oma 11 kg pullo, josta lähtee se 1,20 m pitkä letku jääkaapille.

        Kaasuhellan ja keitiön kaasuvaloa varten on tehty kupariputkelle (asentaja teki) reiän hirren läpi keittiöstä ulos. Luultavasti sitten on tehty, kuten sähköasennuksissakin. Kupariputki kulkee toisen putken sisällä seinän läpiviennissä ulos kaasukopille, joka on ulkona aivan lähellä mökin seinää. Siis sähköjähän mökilläni ei ole, mutta sähköasennuksissa muistaakseni on läpivienneille ainakin määräys että pitää olla erillinen suojaputki johtojen ympärillä.


    • auttaa asiaan
      • eenokki

        Teillä on joko todella huono tai epäkuntoinen jääkaappi jos ei kesähelteillä jaksa pitää kaappia kylmänä,ilman poppakonsteja. Huollata entinen tai osta uusi niin voi senjälkeen jopa toimia.


      • Petetty

        Ostakaa sunvind ,,,jäässä koko ajan ja joka hylly. Todella huono.


    • öää'ä'äå¨å

      Itse ostin tuon Dometic RF 60 kaapin ja uskon että se ei lämmitä niin järjettömän paljon ku kyseessä on pieni jääkaappi.
      Sen näkee sit kesällä :)

      • etsilleisemenee

        No mulla on Dometic, ja liekki on 5 kpl tulitikunpään kokoista liekkejä, ja lämmintä tulee yhden normaali joulukynttilän verran.


    • yui67976ohjk

      eli ei siis mitään lämmitä :)
      Mitähän noi oikein varoittelee tuolla et nostaa kuulema paljon lämpötilaa mökissä kesäaikaan?

      • Anonyymi

        Vuokramökillämme on 80l kaappi ja 16c yölämmössä ei tarvii peittoa. Pitää hyvinkin 24c sisällä.


    • Kaasu 2

      Ostin tänään sunwin 100l kaasujääkaapin (uusi malli paristo piezo sytytys) tuurin kyläkaupasta.Hintaan 550€, ei paha.

      • pöööö

        Sunwind on valmistettu kiinassa. sieltä ei ole ikinä tullut mitään kestävää,vain kestävän näköistä.


      • Vihainen

        Omani jäätyy herkästi,säätö ei toimi lainkaan.p.kele.


      • Anonyymi
        pöööö kirjoitti:

        Sunwind on valmistettu kiinassa. sieltä ei ole ikinä tullut mitään kestävää,vain kestävän näköistä.

        Muistaakseni oli myös turkkilaisia jääkaappeja jossain halpamyymälässä tässä eräänä vuonna. Eipä niitä enää ole näkynyt. Kysyin myyjältä tästä, ja kerroin että minulla on Dometic (entinen Sibir, jonka tehtaan Electrolux osti). Halpatavaran myyjä sanoi: Se lieneekin ainoa toimiva jääkaappimerkki.

        Electrolux on ostanut monelta alalta vaikka mitä tehtaita. Sibir on ollut Sveitsissä tai Itävallassa, ja tehnyt huippulaatua. Kai vielä nykyäänkin siellä tehdään Dometic kaasujääkaapit. Hinta vain on ollut tosi kova. Nuo 60 l kaasujääkaapit eivät oikein innosta, joskus minulla oli sellainen, peräisin kai asuntovaunusta. Ostin sellaisen käytettynä. Tuo tapahtui varmaan joskus 90-luvun loppupuolella. Kai sitten sitä jonkin vuoden käytin, en todellakaan montaa vuotta. Sitten ostin käytetyn ison Sibirin, ja sen jälkeen suurinpiirtein samankokoisen Dometicin, jossa on tekniikka Sibir-tehtaalta.


    • as-mies

      Lähes identtinen aurinkosähkösetti mökillä kuin sähköputkimiehellä, ja hyvin riitää perusjääkaapin pyörittämiseen (lisäksi TV, valot, läppäri yms. pikku sähkön käyttö).

      Iso ja laadukas invertteri niin voi ottaa kaiken yhdestä pisteestä. Tosin lisäksi myös pienempiä inverttereitä "siroteltuna" mahdollisiin sähkönkäyttöpaikkoihin. Jos epäilet systeemisi kapasiteettiä, tarkasta lataussäätimesi!! itse kun uusi hakkurisäätimeen niin ei mitään ongelmia sähkön riittävyyden kanssa (edes viime kesänä).

    • hoihoi1

      Tarkastakaahan vitun ccu ja joku muu paska EU direktiivi ja nuolkaa herrojen persettä.
      Minä viskaan vittuun tuollaiset höpötykset. Ihan tuulesta temmattuja.
      Järkeä käyttämällä saa vielä turvallisemman. Eikä tarvita paskan direktiiveja.
      Kohta pitää paskalle mentäessäkin joku dikrektiivi. Herätkää ihmiset ajattelemaan, mitä ootte äänestäneet. Hetuliveita, joka lähti E-komissioon.
      Lapsenkasvoiset nuo vänrikit....

    • Pettynyt Hämeenlinna

      Ostin toukokuussa 2014 Sunwindin 110 litraisen kaasujääkaapin. Se ei ole toiminut vielä yhtään kertaa. Sunwindin toiminta on leväperäistä, tylyä, kerrassaan surkeaa. Takuuta on vuosi, mutta en vuoden aikana pääse käyttämään kertaakaan toimivaa kaappia, koska mökillä käyn ainoastaan kesällä. Sunwind hoitaa takuut niin, ettei varmasti saman tuotteen kanssa tulla toista kertaa takuisiin vetoamaan. Se tietoisesti ja tarkoituksella vetkuttelee takuiden kanssa. Tylyä toimintaa. ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ HANKKIKO SUNWINDIN KAAPPIA, minulle siitä on tullut vain harmia.

      • Mökkiläinenkustavista

        Samoja kokemuksia minullakin kolmesta Sunwind kaapista.


      • Pettynynyt

        Sama täällä ostin paikan ja nyt tappelun taskuista,sunvind sata jäätyy keskihyllyltä ,lähettivät uuden roudasin saaresta ja sama vika .tärinä mutta en todellakaan suosittele.


    • mökkiläinen50v

      yleensä 100l kaapit on ns.3 tähden kaappeja eli tehokkaampi jäähdytys teho kin 60l kaapilla.Näin on ammattilainen kertonut.60 l kaappi on todella pieni kun ei 100l kaappikaan tilava ole.

    • Anonyymi

      Pysy kaukana Sunwindin kaapeista, ne rämisee niin paljon, että nukkuminen samassa tilassa mahdotonta. Made in China.

    • Anonyymi

      Frezzer HR60G ihan susi koko kaappi. Ei missään nimessä kannata ostaa. Just venaan maahantuojalta tietoa siitä miksi niitä on niin paljon palautettu huoltoon.
      Maahantuoja ei kuulemma enää niitä hanki!

      • Anonyymi

        Frezzer meilläkin. EI TOIMI.
        Niin pienellä präntti että jäähdyttää vain 20 astetta ulkolämpötilasta. Näillä helteillä sillä ei sitten tee yhtään mitään, sen myönsi maahantuoja ja käski palauttaa. Sen jälkeen kun sitä oli mökiltä roudattu pariin kertaan huoltoon ja takaisin. Kolmen viikon loma meni tässä iloisesti - ilman jääkaappia.
        No, Posti haki kaapin palautukseen, rahat eivät vain liiku yhtä sutjakkaasti takaisin, kiitos X- raudalle.
        "Vielä on kesää jäljellä," jotta voi tapella jääkaapista,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Frezzer meilläkin. EI TOIMI.
        Niin pienellä präntti että jäähdyttää vain 20 astetta ulkolämpötilasta. Näillä helteillä sillä ei sitten tee yhtään mitään, sen myönsi maahantuoja ja käski palauttaa. Sen jälkeen kun sitä oli mökiltä roudattu pariin kertaan huoltoon ja takaisin. Kolmen viikon loma meni tässä iloisesti - ilman jääkaappia.
        No, Posti haki kaapin palautukseen, rahat eivät vain liiku yhtä sutjakkaasti takaisin, kiitos X- raudalle.
        "Vielä on kesää jäljellä," jotta voi tapella jääkaapista,

        USA:sta pitäisi voida tilata kaasujääkaappi. Rahti voisi olla kallis.
        Veikkaan, että sitä ei saisi käyttää EU-alueella, kyllä niitä kaupan esteitä on luotu, eli osataan kyllä kapuloita heittää rattaisiin EU:n toimesta kilpailun estämiseksi.

        Muistaako joku sen, kun joku toi vesiskoottereita USA:sta Suomeen ja jäi kiinni siitä? Ne eivät kuulemma pakokaasuistaan täyttäneet Euroopan vaatimuksia. Tästä tapauksesta on jo pitkä aika, ehkä yli 10 vuotta. Valtiolta tuli hirmuinen kosto, kovat maksut muutaman vesiskootterin tuonnista.

        Huomautan vielä, että vihervassarivetoisessa Kaliforniassa on varmasti vähintään yhtä tiukat päästövaatimukset polttomoottoreilla kuin EU:ssa, tai oli ainakin siihen aikaan. Mutta USA:ssa on omat standardit, kaikki nuo nimetty eri tavalla kuin Euroopassa. Näin niitä kaupan esteitä on luotu. USA:ssa on joihinkin osavaltioihin tehty sellaisia lakeja, että moni on katsonut paremmaksi muuttaa toiseen osavaltioon. Katsokaa Tubesta vaikka kanavaa: Scotty Kilmer
        (autoasiaa).


    • Anonyymi

      Vaikeaa on käynnistys kaasulla.

    • Anonyymi

      Minulla on mökillä kaasujääkaappi-pakastin 168 cm korkea erillisellä pakastusosiolla. Pakastin pysyy jäässä helteelläkin. Tehonsäädöllä 1-2 pysyy kylmänä ja kaasua säästyy. 11kg kaasupullo kestää noin 1 kk. Pidän kaappia terassilla. Sisätiloissa ei saisi käyttää minkäänmerkkistä kaasujääkaappia, jos pelaa varman päälle. . Liekki on sen verran suuri, että ilmaan vapautuu HÄKÄÄ. Häkä on hyvin vaarallinen pienilläkin titoisuuksilla!!! Googlaa. Jos liekkipesään muodostuu nokeä, häkää tulee ENEMMÄN. Liekkipesä pitää puhdistaa kesäkäytössä vähintään kerran vuodessa. Hanki ehdottomasti paristokäyttöinen häkävaroitin, jossa näkyy numeroina häkäpitoisuus, jos käytät kaappia sisätiloissa hinnat 20-30€.

    • Anonyymi

      Miksihän jääkaappi pakastaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe