kovan sydänsurun kokeneille

kysyn selviämisestä

Koin elämäni ekan kovan sydänsurun yli nelikymppisenä. En pääse siitä yli, vaikka aikaa on kulunut jo kuukausia. Mikään ei kiinnosta. Saan fyysisiä kipuoireita ja ahdistuskohtauksia. Ketään muuta en voi kuvitella koskettavanikaan.

Miten olette selvinneet? Työ kärsii, muuta elämää ei enää tunnu olevan, vain pohjaton suru ja väsymys.

183

17611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikkinäinen

      Minulla sama tilanne, aikaa vaan kulunut kohta jo melkein vuosi. Edelleenkin joinain päivinä haluaisin vaan päästä jonnekin pois, ettei sattuisi enää. Ei kuitenkaan ihan niin pahalta tunnu kuin puoli vuotta sitten. Silloin olin todella pohjalla. Näiden avulla olen selvinnyt:
      -perhe, siis vanhemmat ja sisarukset ovat tukena, kun tuntuu ettei jaksa. Perheen takia on myös pakko jaksaa.
      -Ystävät. Tosin ystävien niskaan ei ihan kaikkea kannata kaataa.
      -Työpaikan psykologi
      -unilääkkeet, tosin en suosittele
      -mielialalääkkeet, joita söin kuukauden ajan. Todella auttoivat selvästi.
      -pidempi matka ulkomaille
      Voisi kuvitella, että tässä iässä ei olisi sydänsuruille enää niin herkkä, mutta taitaa olla päin vastoin. Ylipääseminen vie paljon kauemmin kuin nuorempana. En tiedä pääsenkö tästä kokonaan yli koskaan?

      • Tuskasta onneen

        Niistä täytyy yrittää selvitä. Kokenut olen saman kohtalon muutama kuukausi sitten ( lähes 50v), mutta olen alkanut pistää tuntoja paperille. Niinsanotulle kylmälle psygologille, ja kumma kyllä asia on hiukan helpottunut. Toisinaan luen omia tekstejä ja samalla pyrin tulkitsemaan niitä. Huomaa pikku hiljaa ajatusmaailman muuttuvan. Rakkauden kaipuun tuska muuttuu vähitellen iloksi elämään ja rikkaudeksi. Rakkaus joka oli ensimmäinen oikea jää kuitenkin elämään ikiusesti ja siihen on helppo verrata muita. Uusia rakkauksia tulee mutta se ensimmäinen oikea on ikuinen.


      • Lähesoikeaneuvo
        Tuskasta onneen kirjoitti:

        Niistä täytyy yrittää selvitä. Kokenut olen saman kohtalon muutama kuukausi sitten ( lähes 50v), mutta olen alkanut pistää tuntoja paperille. Niinsanotulle kylmälle psygologille, ja kumma kyllä asia on hiukan helpottunut. Toisinaan luen omia tekstejä ja samalla pyrin tulkitsemaan niitä. Huomaa pikku hiljaa ajatusmaailman muuttuvan. Rakkauden kaipuun tuska muuttuu vähitellen iloksi elämään ja rikkaudeksi. Rakkaus joka oli ensimmäinen oikea jää kuitenkin elämään ikiusesti ja siihen on helppo verrata muita. Uusia rakkauksia tulee mutta se ensimmäinen oikea on ikuinen.

        Älä ainakaan näistä somehulluista tietokone ystävistä yritä saada lohtua. Mene vahvasti oikeaan elämään mukaan ja laita kone kiinni jos yrität täältä aikuisten oikeaa ratkaisua saada.

        PC ja Mac on samoja leluja siinä missä xbox ja ps. Oikeaa asiaa täällä ei ole kuin harhaisten luuloissa.


      • ollut joskus nuori
        Lähesoikeaneuvo kirjoitti:

        Älä ainakaan näistä somehulluista tietokone ystävistä yritä saada lohtua. Mene vahvasti oikeaan elämään mukaan ja laita kone kiinni jos yrität täältä aikuisten oikeaa ratkaisua saada.

        PC ja Mac on samoja leluja siinä missä xbox ja ps. Oikeaa asiaa täällä ei ole kuin harhaisten luuloissa.

        Kehoiiaisin menemään vertaistuki kerhoon joilla on nyt ja tässä sama elämän tilanne päällä varmaan parhaiten tietävät ja osaavat auttaa eteenpäin!ELÄMÄN PITÄÄ JATKUA KAIKESTA HUOLIMATTA voimia sinulle !


      • NoSenseTeki
        Lähesoikeaneuvo kirjoitti:

        Älä ainakaan näistä somehulluista tietokone ystävistä yritä saada lohtua. Mene vahvasti oikeaan elämään mukaan ja laita kone kiinni jos yrität täältä aikuisten oikeaa ratkaisua saada.

        PC ja Mac on samoja leluja siinä missä xbox ja ps. Oikeaa asiaa täällä ei ole kuin harhaisten luuloissa.

        Mielenkiintoista pohdittavaa täällä, internetissä jätti GOOGLE yhtiötä ei kiinnosta sun evoluutio teoriat sen enempää, wissiin?

        http://manipulaatio.vuodatus.net/lue/2012/08/nain-valtaeliitti-manipuloi


      • Robert McKeancy
        Tuskasta onneen kirjoitti:

        Niistä täytyy yrittää selvitä. Kokenut olen saman kohtalon muutama kuukausi sitten ( lähes 50v), mutta olen alkanut pistää tuntoja paperille. Niinsanotulle kylmälle psygologille, ja kumma kyllä asia on hiukan helpottunut. Toisinaan luen omia tekstejä ja samalla pyrin tulkitsemaan niitä. Huomaa pikku hiljaa ajatusmaailman muuttuvan. Rakkauden kaipuun tuska muuttuu vähitellen iloksi elämään ja rikkaudeksi. Rakkaus joka oli ensimmäinen oikea jää kuitenkin elämään ikiusesti ja siihen on helppo verrata muita. Uusia rakkauksia tulee mutta se ensimmäinen oikea on ikuinen.

        Suomen Kansallistietäjä Raakkuna on kokenut aikoinaan kovemman kautta sydänsuruja. Ja voin sanoa että kertomasi oireet ovat tuttuja minullekin. Jouduin tuolloin todella ahdistavaan prosessiin jolloin otin selvää asioista hengentieteen kirjallisuuden kautta, jolloin sain tietää että ihmisellä on erittäin herkästi reagoiva tunnekeho. Ja tuon tunnekehon reagointi oli heilahtanut aivan äärimmäiseen tuskan rajaan asti. Ja saatoin huojentaa itseäni ainoastaan luottamalla siihen että tunneperäinen kipu hellittää vielä aivan varmasti. Ja lupaan sinulle että sinäkin tulet saavuttamaan täydellisen tasapainon ja harmonian omassa tunnekehossasi. Tiedän myös että sinulla on normaali käsitys Kaikkivaltiaasta Jumalasta, mutta et kuitenkaan ole mitenkään mielestäsi uskovainen henkilö. Niin haluaisin kertoa että Jeesus Kristus tuntee sinut täydellisesti, ja haluaisi syventää hengellistä suhdettaan sinuun. Niin tällöin vapaudut paljosta turhasta itkusta ja murheesta.


      • Apu kuuluu sinulleki
        Lähesoikeaneuvo kirjoitti:

        Älä ainakaan näistä somehulluista tietokone ystävistä yritä saada lohtua. Mene vahvasti oikeaan elämään mukaan ja laita kone kiinni jos yrität täältä aikuisten oikeaa ratkaisua saada.

        PC ja Mac on samoja leluja siinä missä xbox ja ps. Oikeaa asiaa täällä ei ole kuin harhaisten luuloissa.

        Kävin itse Fisherin eroseminaarin, ja sen jälkeen aloin toipua. Olin ollut asumuserossa 5 vuotta, ennenkuin erosin lopullisesti. Olin käynyt kerran sairaalassakin itsetuhoyrityksen takia. Pelkäsin eroseminaariin menoa kamalasti, tuntui, että siellä sitten hajoaisin lopullisesti. Mutta kun 15 hengen ryhmätyöskentely alkoi, pelot hälvenivät, ja se todella auttoi minua toipumaan. Ryhmässä oli puolet miehiä ja naisia, eri-ikäisiä. Tein tehtäviä tosissaan kotonakin, ja vaikutukset alkoivat näkyä muutamassa viikossa.


        Suosittele, vaikka hinta onkin reilut 300€.


      • Mutta jos näin on
        Lähesoikeaneuvo kirjoitti:

        Älä ainakaan näistä somehulluista tietokone ystävistä yritä saada lohtua. Mene vahvasti oikeaan elämään mukaan ja laita kone kiinni jos yrität täältä aikuisten oikeaa ratkaisua saada.

        PC ja Mac on samoja leluja siinä missä xbox ja ps. Oikeaa asiaa täällä ei ole kuin harhaisten luuloissa.

        niin miksi sinä sitten olet täällä neuvoja jakamassa? :D


      • Aika auttaa varmasti

        Aika! Aika auttaa, ja se, että sulla on omaa elämää.


      • -------------
        Mutta jos näin on kirjoitti:

        niin miksi sinä sitten olet täällä neuvoja jakamassa? :D

        Hämäykseksi


      • Matkamamma1
        Tuskasta onneen kirjoitti:

        Niistä täytyy yrittää selvitä. Kokenut olen saman kohtalon muutama kuukausi sitten ( lähes 50v), mutta olen alkanut pistää tuntoja paperille. Niinsanotulle kylmälle psygologille, ja kumma kyllä asia on hiukan helpottunut. Toisinaan luen omia tekstejä ja samalla pyrin tulkitsemaan niitä. Huomaa pikku hiljaa ajatusmaailman muuttuvan. Rakkauden kaipuun tuska muuttuu vähitellen iloksi elämään ja rikkaudeksi. Rakkaus joka oli ensimmäinen oikea jää kuitenkin elämään ikiusesti ja siihen on helppo verrata muita. Uusia rakkauksia tulee mutta se ensimmäinen oikea on ikuinen.

        Kirjoittaminen on erinomainen keino. Siinä joutuu miettimään, mitä oikein tuntee ja miksi. Kirjoittamisen jälkeen saattaa olla keventynyt olo. Joskus voi palata lukemaan vanhoja tekstejä ja ymmärtää tilannettaan paremmin.


      • kokenut2
        Aika auttaa varmasti kirjoitti:

        Aika! Aika auttaa, ja se, että sulla on omaa elämää.

        12 vuotta tuli juuri täyteen erosta. Aika ei auta, ahdistaa kuin alussa. On ajateltu, on kirjoiteltu, on keskusteltu kallonkutistajien kanssa,on rukoiltu. Hyväksikäyttö, hylkäys, ero ilman pätevää syytä ja näistä seurannut häpeä ja arvottomuuden tunne ei katoa.


      • alone and happy

        Minullakin oli noin ja yli nelikymppisenä kamalaa sydänsurua. Tiedän, mitä oireita sydänsuru tuottaa.

        Lääke: menkää avioliittoon yli nelikymppisenä ja vielä hätiköidysti. Minä kun tästä avioliitosta vapaudun, niin tämän 'parisuhdekokemuksen' kokeneena on täysin varmaa, etten enää tule suremaan ainoatakaan miestä, joka mahdollisesti elämääni tulee ja jos minut jättää.

        En enää ikinä haikaile miehen perään. Nyt, kun vain pääsen tästä parisuhdehelvetistä vapaaksi, olen onnellinen nainen, ihan ilman miestä.


    • KylTästVieläNoustaan

      Kirjoittaminen on hyvä asia. Päiväkirjan voi sitten vaikka polttaa myöhemmin, jos on liian tujua tavaraa.

      Minulla kävi niin, että surin monta vuotta suhdetta, jonka tavallaan itse sössin painamalla jarrua koko ajan. Seurustelin tuntuvasti minua nuoremman miehen kanssa ja en halunnut "pilata" hänen elämäänsä. En halua enää lapsia ja jotenkin tuntui että en voi "varastaa" nuoren miehen elämää.

      Olin sen miehen ensimmäinen ja se mies oli luonnonlahjakkus seksissä. Ihana, kiihkeä ja nopea oivaltamaan. Todellinen helmi. Hän sai minut aina tntemaan että olen kaunis ja haluttava.

      Siitä on nyt 7 vuotta, kun erosimme ja vieläkin -kun näen hänet- sydän heittää täyden voltin.
      Enää en sure, mutta koville se otti. Monta vuotta.

      Ihmisen aivoissa tapahtuu sellaisia sähkökemiallisia juttuja onnettomassa rakkaudessa että niitä voi verrata mielenhäiriöön.

      Nyt on taas luvassa onnettoman "rakkauden purku" joka tuntuu raskaalta, koska menetin samalla ystävän. Olin miehen kanssa hyvä ystävä kauan aikaa. Kuvittelin hänen olevan minuun ihastunut ja kysyin asiaa. Sanoin että voidaan jatkaa vanhaan malliin ja asia on ok tai voidaan olla myös enemmän.
      Hän sanoi olevansa ihastunut ja aloimme -tai siis yritimme alkaa tapailemaan- mutta se olikin se klassinen tapaus kun mies kokee olevansa imarreltu huomiosta, eikä mieti vastaustaan loppuun saakka...

      Olen äärimmäisen loukkaantunut että hän oman itsetuntonsa pönkittämiseksi piti minua "liekassa" vuoden.
      Nyt asuu uuden naisen kanssa vaikka vielä muutamia kuukausia sitten tuli luokseni laitettuna (yleensä ei hoida ulkonäköään) ja suklaan kanssa seksin toivossa..
      Sitä väkisin kysyy itseltään "Mikä minssa oli vikana kun hän ei meidän aikana ehtinyt edes tekstaria laittaa silloin tällöin ja nyt asuu uuden kanssa avoliitossa näin pian..?"

      Ei kai sydänsuruista pääse kuin ajan (tai vaikkapa kirjoittamisen) avulla eroon. Sitä koettaa hokea itselleen" olen ihan kaunis ja hyvä nainen ja ei ole minun syy että mies on typerys ja valehtelija" mutta vaikeaahan se on, kun tallataan kengänpohjan alle.
      Ja ystävä jota luuli ystäväksi onkin jotakin ihan muuta.

    • skype rakkautta

      Älä hyvä ihminen jää suremaan,elämä jatkuu kuitenkin vaikka välillä viiltää kovasti.Minulta loppui eilen myös kuuma suhde ,kun seinään,mutta sitä muistelen hymyssä suin,että olinkin niin höynäytettävissä,mutta hauskaa oli,piristyin kummasti ja nyt sitten uutta odottamaan ,sinulle sitä samaa toivon,linnut laulaa jo ,terkkuja A.

    • we are human

      Jos lohduttaa, niin harva varmaan elää elämänsä ilman raskaita takaiskuja rakkauden saralla. Kun ajattelen omaa historiaani, ensimmäinen sydänsuru on varmaan musertavin. Suhde oli lyhyt, mutta rakastuin silmittömästi. Tuska oli aivan käsittämätön, ihan konkreettinen kipu rinnassa ja sitä kesti varmaan vuoden. Sitten tuli uusi mies ja sen avulla toivuin.

      Aivot ovat aika salakavala juttu. Kun voisikin sammuttaa tunteet jotenkin. Aika tekee sen vääjäämättä, mutta jonkin aikaa elämä on hankalaa. Mutta toisaalta kait tuollainen mekanismi on keino ylipäänsä rakastua, joten pitää varmaan olla iloinen että aivot toimivat kuten toimivat. Tsemppiä sinulle! Ajattele kuinka moni kokee samanlaisia tuntemuksia juuri nyt tai on huomenna syöksymässä niihin.

      • jpgfrfvbkhfgh

        Mutta kuinka kauan tätä kärsimystä vielä kestää? Nyt on mennyt vuosi eikä mikään tunnu miltään. En elä, vain olen. Antaisin ihan mitä tahansa, että saisin sen ukon takasin..


      • kanssakärsinyt

        Ehkä rakastuminen onkin joku katala keino auttaa lisääntymisessä. Sitten kun on lisäännytty tunne sammuu. Tulee arki.
        Tosin ehkäisykeinojen tultua lisääntyminen ei ole automatio enää.
        Salajuoni se rakastuminen on, saa hulluuden partaalle. Kemiaa, vain kemiaa. Siinä näytelmässä monta osallista ensin huumaantuneina onnestaan ja sitten sydän rikki.
        I never fall in love again. Kyllä sinäkin selviät. Vähän kerrallaan olosi paranee.


      • Walk in life
        jpgfrfvbkhfgh kirjoitti:

        Mutta kuinka kauan tätä kärsimystä vielä kestää? Nyt on mennyt vuosi eikä mikään tunnu miltään. En elä, vain olen. Antaisin ihan mitä tahansa, että saisin sen ukon takasin..

        Kävele elämään: Ravintolaan tai lavalle tanssimaan, kirjastoon hengailemaan, ompelukurssille, torille, kutsu paras ystävä kylään, soita toiseksiparhaalle ystävälle, lähetä sähköpostia, tee profiili deittipalstalle, mene lenkille kävellen tai kokeile hölkkää, katso minne mennä palsta oman kaupunkisi lehdestä ja MENE, osta uusi kevätmekko tai takki ja lähde se ylläsi jonnekkin, katsele ihmisiä kaupungilla, istahda kahvilaan. Iske silmää kivannäköiselle miehelle tai vaikkapa rumimmalle joka vastaan tulee. Naura !!

        Tee siis irtiotto - älä jää. Näin olen tehnyt itsekkin ja usein on ollut hauskaa ja aina hauskan hetkellä SE unohtuu ja vähitellen muutenkin.


    • ***

      Kyllä se ohi menee jossain vaiheessa. Aluksi käpertyy itseensä, suree, on ahdistunut, pelokas ja lopulta vihainen. Sitten jossain vaiheessa menee ihmisten ilmoille ja tapaa ihmisiä ja juttelee. Muistan, kuinka kaikki meni päin p:tä, kun olin tosi surullinen ja ahdistunut.

      En tiedä miten ja ei sillä tavalla niin väliä ole, mutta selvisin...

      • Suruihminen

        Ei elämä tule enään samanlaiseksi.
        7 vuotta erosta ( nyt 50v. )
        Joskus unohtaa ihmisten keskellä ja työssä, mutta kun joutuu välillä yksinkin olemaan, ajattelee liikaa, haikailee ja suree ihanan menneisyyden perään.


    • mol-la

      Voi kuule, kyllä on kokemusta.
      Tässä olen jo puolitoistavuotta kärvistellyt surussa, ikävässä, katkeruudessa ja ties missä tunteissa. Ensimmäistä kertaa yli 40-vuotisen elämäni aikana, vaikka suhteita on ollut ja mennyt ennenkin.
      Pikku hiljaa alkaa mitta täyttyä itselläkin siitä, ettei osaa irti päästää millään, vaan jäänyt vellomaan paikoilleen.
      Nyt olen kuitenkin ottanut itseäni niskasta kiinni ja alkanut tehdä töitä sen eteen, että elämä pääsisi jatkumaan.
      Olen alkanut lukemaan tervehdyttävää, ajatuksia herättävää kirjallisuutta ja hirveästi on auttanut.
      Esim. sellaisen ajatuksen kun pystyy sisäistämään, että ihmisen elämässä mikään ei ole pysyvää, mihinkään ei pidä takertua.
      Ainut pysyvä asia on väliaikaisuus, elämä menee ja muuttuu koko ajan, eikä kukaan voi jäädä paikoilleen.
      Elämä on kivuttomampaa, kun tajuais vaan sen väliaikaisuuden, ettei mikään ole pysyvää tai muutumatonta.

      • Umpihullu

        Mä olen yrittänyt kaikkea mitä olen keksinyt. Puhumista, yksin itkemistä, lukemista, liikuntaa, opiskelua, paikkakunnan vaihtoa, uusiin ihmisiin tutustumista, kotona kököttämistä jne. Mutta kaikki on ihan tyhjää. Vihaan mainoksia, koska jokaisesta tuotteesta ja maasta ja kaikesta mitä ne mainostaa tulee meidän yhteinen elämä mieleen. En haluaisi käydä paikoissa, joissa käytiin yhdessä ja niitä on paljon. Inhoan ruokaostoksia yksin, joitakin ruokia en voi syödä ollenkaan. Tää on oikeesti sairasta. Onko mitään uusia ideoita? Kuinka hulluja tahansa. Kokeilen ihan mitä vaan.


      • ***
        Umpihullu kirjoitti:

        Mä olen yrittänyt kaikkea mitä olen keksinyt. Puhumista, yksin itkemistä, lukemista, liikuntaa, opiskelua, paikkakunnan vaihtoa, uusiin ihmisiin tutustumista, kotona kököttämistä jne. Mutta kaikki on ihan tyhjää. Vihaan mainoksia, koska jokaisesta tuotteesta ja maasta ja kaikesta mitä ne mainostaa tulee meidän yhteinen elämä mieleen. En haluaisi käydä paikoissa, joissa käytiin yhdessä ja niitä on paljon. Inhoan ruokaostoksia yksin, joitakin ruokia en voi syödä ollenkaan. Tää on oikeesti sairasta. Onko mitään uusia ideoita? Kuinka hulluja tahansa. Kokeilen ihan mitä vaan.

        Laulaminen ja luonnossa liikkuminen. Laulapa joku kerta kaunista Kaipaava -kappaletta: "Ja yhden pojan/tytön tähden, minun sydämeni kipiä on, sularaijaijai sularallallei...

        ...Ja minä matala niinkuin maa, se on saattaanut minut suremaan ja murhetta kantamaan". Vuokraa äänieristetty koppi ja huuda ulos tuo kappale. Kyllä helpottaa.:)

        Luonnossa liikkuminen helpottaa. Saat yhteyden omiin juuriisi ja luonto hyväksyy sinut sellaisenaan. Se on vapauttava tunne.


      • Lets co
        *** kirjoitti:

        Laulaminen ja luonnossa liikkuminen. Laulapa joku kerta kaunista Kaipaava -kappaletta: "Ja yhden pojan/tytön tähden, minun sydämeni kipiä on, sularaijaijai sularallallei...

        ...Ja minä matala niinkuin maa, se on saattaanut minut suremaan ja murhetta kantamaan". Vuokraa äänieristetty koppi ja huuda ulos tuo kappale. Kyllä helpottaa.:)

        Luonnossa liikkuminen helpottaa. Saat yhteyden omiin juuriisi ja luonto hyväksyy sinut sellaisenaan. Se on vapauttava tunne.

        Tähän lisäisin vielä: Mene sinne missä on muita miehiä .. uusia kasvoja, partasuita, hoikkia, pehmosia, nauravia, uteliaita, puheripulisia jne .... siis tanssimaan ystäväiseni ja hauskaa pitämään. Maailma on todellakin vapaita miehiä täynnä. Ylksi kuspää saa jäädä unholaan tra la la laa aaa ....


    • räpiköijä

      Ei siitä kuukausissa pääsekään yli, vaan vuosissa. Ehkä... Itsellä jo kohta puolitoista vuotta takana, ja rikki edelleen. Elämästä voi silti jotenkin nauttia yhä, sitä suosittelen. Eli etsi asioita, jotka tuottavat sinulle mielihyvää ja rauhaa, ja tee niitä.

      Jotkut ovat suositelleet kirjoittamista avuksi. Kirjoittamalla voi kyllä selventää tunteitaan itselleen, mutta minulla ainakin kirjoittaminen oli vanhaan takertumista. Yritän irrottaa ajatukset hänestä, joka satutti enkä haluaisi enää muistella mennyttä. Kirjoittaa voisi uusistakin asioista.

      • Umpihullu

        Tuntuu helvetin epäreilulta, että itse joutuu rämpimään, että pysyisi hengissä ja toinen sen kun nauttii uudesta onnestaan...


      • Mies3612
        Umpihullu kirjoitti:

        Tuntuu helvetin epäreilulta, että itse joutuu rämpimään, että pysyisi hengissä ja toinen sen kun nauttii uudesta onnestaan...

        Karman laki tasoittaa tämänkin tilanteen aikanaan.


      • Nainen1102
        Mies3612 kirjoitti:

        Karman laki tasoittaa tämänkin tilanteen aikanaan.

        myönnän että öiden pimeimpinä ja epätoivoisimpina hetkinä kun halailin sitä kyyneileistä märkää tyynyä tätä toivoin ja kirosin ne "toivon sinulle kaikkea hyvää" lauseet syvimpään helv..tiin.


      • Elä !
        Nainen1102 kirjoitti:

        myönnän että öiden pimeimpinä ja epätoivoisimpina hetkinä kun halailin sitä kyyneileistä märkää tyynyä tätä toivoin ja kirosin ne "toivon sinulle kaikkea hyvää" lauseet syvimpään helv..tiin.

        Tiedän. Olen itkenyt myös miehen tähden mutta lopettanut sen muutama kuukausi sitten.
        Nykyään pidän vain hauskaa heidän kustannuksellaan ... sorry ... en uskalla muuta. Ehkä sitten joskus kun joku ihanuus pysäyttää kokonaan ;))


    • Kamppailua

      Kyllä tilannen saattaa kestää vuosiakin, sillä välillä tuntuu kuin jo pääsisi eteenpäin, mutta sitten tuleekin taas jonkun asian vuoksi takapakkia, on kuullut asiantuntijoiden sanoneen, että tilannen kestää vuodesta kolmeen vuotta ja sittenkin kulkee lopun ikää mukana, mutta hieman erilaisena muistona, joskus kyllä jokin asia voi herättää vielä pitkänkin ajan päästä niitä takapakkeja.

      Yrittämistä vain edetä ensin minuutti, minuutilta, sitten tunti, tunnilta, päivä, päivältä jnd., helpotusta tulee mutta ajan kanssa, mikään laastari, uusi suhde ei siihen auta, sillä aina tulee tilanteita, joissa palaat entiseen.

      Eli ei kannta lähteä ihan helpolla hakemaan uutta elämää, se ei enää koskaan löydy ilman tuota entisyyttä, joka kulkee mukana ikuisesti.

      • eronnt mies

        Minullakin tuo eroprosessi on mennyt vähän kuin aalloissa. Välillä hetkittäin kuvittelee jopa päässeensä kokonaan yli entisestä, mutta sitten tuleekin taas jotain, joka muistuttaa siitä mitä joskus oli ja laukaisee kaipuun ja tuskan. Mutta kun aikaa menee niin näitä aaltoja tulee harvemmin ja lievempinä. Uskon kyllä, että ajan kanssa useimmat meistä pääsevät entisestä rakkaudesta yli ainakin siinä määrin, että normalielämä ja uudet suhteetkin onnistuvat sitten joskus kun on sen aika.


      • Mies 3612
        eronnt mies kirjoitti:

        Minullakin tuo eroprosessi on mennyt vähän kuin aalloissa. Välillä hetkittäin kuvittelee jopa päässeensä kokonaan yli entisestä, mutta sitten tuleekin taas jotain, joka muistuttaa siitä mitä joskus oli ja laukaisee kaipuun ja tuskan. Mutta kun aikaa menee niin näitä aaltoja tulee harvemmin ja lievempinä. Uskon kyllä, että ajan kanssa useimmat meistä pääsevät entisestä rakkaudesta yli ainakin siinä määrin, että normalielämä ja uudet suhteetkin onnistuvat sitten joskus kun on sen aika.

        Juuri näin se itselläkin on mennyt..koko asia siirtyy hitaasti muistoihin ja vuosien päästä se on vaan asia menneisyydestä joka ei juuri herätä tuntoja puoleen eikä toiseen. 2.5v itsellä mennyt erosta ja asia käy ehkä päivittäin mielessä vielä mutta pystyn elämään sen kanssa. Alussa kirpaisi tämä kun nainen pystyi heittäytymään uuteen suhteeseen heti eromme jälkeen..muuttamaaan yhteen..menemään naimisiin..jne. En silti jaksa uskoa että heidän liittonsa kestää aikaa..toivottavasti kestää. Erosin 10v sitten naisesta jota myös rakastin ehkä enemmän kuin tätä tuoreempaa tapausta. Hänen kanssaan pystyn olemaan ystävä enkä muistele menneitä enää. Ollaan toisinaan yhteyksissä. Eli ovet on auki uuteen nyt :)


    • 15v tyttönen

      en varmaa kuulu tänne, koska oon vasta 15v tyttö ja monet jollei kaikki teistä ajattele et mitä toi tyttöraukka rakkaudesta tietää. no itse tiedän parhaiten tämän ja halusin vaa sanoa että itellä kohta kaks vuotta kulunu erosta enkä vaan pääse yli millään. rakastin ihan aidosti tätä jätkää ja olin vaan vuoden sen kanssa ja suhde loppu siihen että tää jätkä petti mua toisen kanssa useamman viikon, kävi sen kanssa paneskelemassa ja kerran yllätin ne poikaystäväni kotoa. sen perhekin ties siitä ja niitä ei näköjään haitannu yhtään. en voi enää luottaa kehenkään ja oon vieläki tosi masentunu, mut toivon ja haluun uskoo et kyl tää tästä joskus helpottaa. oon asiani sanonnu ja voimia kaikille teille! :)

      • Särkynyt

        Itse olen eronnut noin puolivuotta sitten naisystävästäni, voin vaan sanoa että joka päivä on kuin se olisi eilen tapahtunut, en saa nukuttua vasta kun aamutuimaan (6-10) ja heräilen sitten parin tunnin päästä töihin. Rakkaus mitä häntä kohtaan tunnen on suurta, olen 27 vuotias ja suhde kesti noin kolmisen vuotta, rakastuin ensisilmäyksellä häneen, en ole koskaan tuntenut mitään näin suurta ketään kohtaan. Itkua on joka päivä, kyyneleet virtaavat pitkin poskia eikä millään tunnu olevan merkitystä, on kyllä tultu juteltua kavereitten kanssa ja käytyä ulkona mutta kun naiset lähestyvät minua pelästyn ja käännän katseeni pois sillä tuntuu että pettäisin naistani.. Hänellä itsellään on jo joku uusi mutta kuulema ei ole mitään vakavaa, kun tieto tuli korviini niin romahdin täysin ja ajattelin vain että miten hän pystyy tekemään näin vaikka vannoi minulle ikuista rakkautta.? Olen päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja unelmoida tulevaisuudesta sillä miksi elää menneisyydessä kun sitä kulta aikaa ei vain enään takaisin saa, mikään muu ei sydänsuruihin auta kuin vain se aika. Särkynyt sydän joka pitää nyt vain kerätä kasaan saati jos siinä sitten koskaan onnistuu.


      • Tsemppiä Sulle

        Useinkin ensimmäinen rakkaus koskettaa eniten.. Toki se on erilaista sitten vanhempana kun on ehkä lapsiakin jne. mutta kaikki rakkaudet ovat rakkauksia siinä maailmassa, jossa kukin elää.


      • KALLE KELLO

        Ei se ikää katso, ei todellakaan. Varmasti kaikki tietää mitä on tulla petetyksi ja vielä kovemmaksi sen tekee se, että kaikki muut tietää, mutta itse viimeisenä. Me ihmiset olemme kaikki erilaisia, yksi pääse yli heti ja toinen kärvistelee kuukausia jopa vuosia. Tällaista se elämä on hamaan loppuun, pettymiksiä, iloa, surua


    • kikapoo

      Kävin elämäni kovimman sydänsurun läpi noin seitsemän vuotta sitten. Se iski niin kovaa etten aluksi tahtonut uskoa sitä ja tein kaikkeni että saisin miehen vielä innostumaan ajatuksesta yrittää. Sorruin mitä epätoivoisempiin tekoihin, yritin muuttaa itseni niin ulkoa kuin sisältä. Yritin epätoivoisesti olla se nainen jonka hän haluaa.

      Alkuvaihe oli _todella_ kivualiasta, yritin kieltää itseäni muistelemasta häntä ja yhdessä kokemiamme hetkiä. Yritin olla ajattelematta häntä ja piiskasin itseäni kiinnostumaan muusta elämästä ja muista miehistä. Välillä taas itkin ja lilluin itsesäälissä. Tutuille esitin että hyvää menee ja että ero, se oli hyvä ratkaisu. Onneksi elämässäni oli sentään yksi ihminen jolle saatoin puhua suoraan ja kertoa siitä mitä kävin läpi.


      En koe että terapia tai lääkkeet olisivat auttaneet. Hiljalleen opin hyväksymään surun ja jotenkin silmäni aukenivat ns. muulle elämälle. Ryhdyin huolehtimaan itsestäni, aloitin uuden urheiluharrastuksen joka vei minut täysin mukanaan, samoin uusi ruokavalio. Pieniä asioita, mutta kun fyysisesti rupesin voimaan paremmin ja ihmiset kehuivat ulkonäköäni, itsetuntoni nousi huimasti.

      Pian uskalsin jo tavata uusia ihmisiä ja ihastuakin uudelleen. Sitten tuli se aika, jolloin huomasin etten enää ajatellut exääni ja iloitsin sen tasapainoisen elämän löytymisestä. En ollut surullinen enää, mutta en leijunut pilvissäkään. Olin onnellinen kun minun ei tarvinnut enää surra ja ensimmäistä kertaa elämässäni minulla oli rauha - hyvä olla.

      En ole unohtanut häntä ja tiedän kyllä mikä sai minut rakastumaan häneen. Mutta näen myös monta syytä miksi juttu ei voinut jatkua ja olen iloinen että hän tajusi siirtyä eteenpäin. Minä siirryin myös, tosin jälkijunassa.

    • Oikkunainen69

      hyvä kirja kannattaisi luke. INGALILL Roos- Energiavaras uuvuttaa ihmissuhteet
      Toinrn hyvä kirja'' Tunnista tunnelukkosi.

      Itselläni niin paljon petturi miehiä ollut koko elämäni ajan, niin aloi opettelemaan itseöni, että miksi sorrun energiavarkaisiin....Hyväomatunto ja rajojen asettelua ja riskiä otettava suhteissa, jos toinen ei mukaudu vaan menee omien halujen mukaisesti, niin sellaisen takia ei sydäntään tarvitse särkeä

    • jokupelkkänainen

      Mielenkiintoinen ketju. On tässä vuosien varrella kärsitty, mutta nyt yli nelikymppisenä tuntuu melekin turhauttavilta nämä tunteet.
      Eikö ihmisen olisi pitänyt kasvaa, viisastua ja oppia suojelemaan itseään?

      Yli vuosi sitten koin jonkinlaisen herätyksen puolison petollisuudesta. Sen jälkeen olen joutunut käsittelemään tunteitani ja elämääni.
      Hetken viime kesänä olin rauhallinen, ihmettelinkin olenko päässyt nyt eteenpäin yhdessä jatkaen. Syksyllä tajusin yhtäkkiä, että rakkaus oli hiipunut vain ymmärtäväksi ystävyydeksi.
      Sitten tuli sellainen pikasuhde, jonka aloitin - - - > en todellakaan tiedä miksi. Tyyppi vain ujuttautui mun pään sisään, vei kaikki ajatukset. Taisin tyhmä rakastua.
      Puoliskon kanssa on päätetty erota, minun tahdostani ja aloitteestani. Suhteen puiminen on ollut erityisen raskasta. Ensin hän syytteli itseään, sitten minua. Hän koki tarpeelliseksi avautua lukuisista (kymmeniä)pettämisistään yhteiselomme ajalta. Itselleen hän on antanut anteeksi, mutta minun tekemisiini suhtautuu raivokkaan vihamielisesti.
      Vaikean eron rinnalla tuntuu surullisesti tuo epäonnistunut ihastus. Vaikeat olosuhteet, eikä toisella sitten sitä kiinnostustakaan riittävästi, jotta mitään syntyisi.
      Laastarisuhteet eivät ole minua kiinnostaneet, mutta kai sitä pitää itselleen jonkinlainen elämä kehitellä. Tässä iässä ei ole halua olla ilman seksiäkään pitkiä aikoja, exälle en anna, joten jotakin on kehitettävä.
      Ymmärrän, että toipuminen etenee silti hitaasti ja sattuma näyttelee osaansa.

      • viimeinen yritys

        Itsekin ihmettelen, etteikö näin keski-ikäisenä olisi jo järkiintynyt tunneasioissa?

        Mulla oli 3 vuotta suhde pelimieheen. Seksi oli mieletöntä ja olin niin rakastunut tähän mieheen. Kaikkihan tietävät kuitenkin pelimiehen; hän pelaa muidenkin kanssa. Tämän huomasin, mutta vei vielä melki vuoden ennenkuin pystyin tästä miehestä eroon pääsemään. Oli kyllä niin rankka eropäätös!

        Kas, tutustuin aika pian maailman ihanimpaa mieheen, joka oli pelimiehen vastakohta. Suhde eteni hitaasti ja tunteet kasvoivat sitä mukaan. Nyt olen hyvin terveellisellä tavalla rakastunut. Mutta....koskaan ei aikuisten ihmisten suhteetkaan ole ongelmattomia, koska kilometrejä on takana ja edelliset suhteet ja lapset ovat mukana koko ajan. Tiedän, että tämä mies on mun viimeinen rakkaus. jos tämä ei onnistu, en enää edes yritä mitään. Sirpaleiden kokoaminen on liian rankkaa keski-ikäisenä.


    • 11+13

      Sydänsuruihin voin suositella erästä lukemaan kirjaa (Särkyneiden sydänten aktiivikirja). Se auttoi minua ymmärtämään varsinaisia syitä ja omaa itseäni ihan eri tavalla, ja siksi onnistuin päästämään irti niistä, eli mieli selkeni ja kipu katosi. Se siis todella toimii, kannatta kokeilla, löytyy varmaan googlaamalla.

    • Pakko selvitä

      Olen kuullut, että sydänsuruja tai muita traumoja ei välttämättä helpota se, että niistä puhuu ja niitä käy läpi toistuvasti mielessään, että joissakin tapauksissa jatkuva puhuminen kuulema lisää ahdistusta. Ajattelen, että sydänsuru on vienyt minulta elinvoimaa ja itsetunnon ja haluan palauttaa voimani takaisin. Teen töitä se eteen, että saan ne takaisin. Jos minua ahdistaa hirveästi, teen mitä tahansa hyvää, jotta tulee parempi olo. Yritän kohdistaa ajatusenergiani johonkin muuhun. Tällä hetkellä on taas vaikeaa, koska tulee päivittäin ärsykkeitä, joista pulpahtaa vanhat muistot mieleen ja kesken työpäivänkin yritän väkisin poistaa pahan olon. Se vaatii aivojumppaa ja keskittymistä. Suru saattaa silti tulla aalloittain. Alkaa itkettämään. On pakko itkeä. Sitten surun hyökyaalto menee ohi ja ajattelen mielessäni: "Mun on pakko selvitä. Mä en kuole tähän. Mä taistelen, että selviydyn tästä. Mä teen jotain parempaa, jotta olotila tulisi paremmaksi." Sitten minulle nousee taistelutahto, että jos toisella ihmisellä on valta minuun, että elämäni on yhtäkkiä luisumassa käsistä pois ja toinen ei välitä yhtään, mitkä hänen tekojensa seuraukset ovat, niin taistelen, että pääsen hänestä irti. En itke hänen rakkautensa perään. Hänen rakkautensa oli valhetta.

      • Pakko selvitä

        Pääsin lopullisesti eroon sydänsurusta. Hän, jota tapailin joskus, lähti näköpiiristäni jokin aika sitten. Se helpotti oloa. Enää ei masenna. Unohdin pitkäksi aikaa, että minun pitää olla itselleni armollinen ja rakastaa itseäni. Olin niin syvässä surussa, että hulluna tein ja menin ja unohdin itseni. Tajusin, että se ihminen ei rakastanut, mutta ainakin itse opettelen uudelleen rakastamaan itseäni. En enää kaipaa häntä. Hänessä ei ole enää mitään kaipaamisen arvoista. Me emme olisi koskaan sopineet toisillemme. Hänen vanhempansa ja varsinkin äiti olisi lytännyt minut maanrakoon. Minun piti näköjään käydä tämä pohjamutia läpi ja tajuta, että tämä ei ole "se mun juttu". Minulla on jotain parempaa edessäpäin. Enää ei tunnu siltä, että vain "huonoa on edessäpäin" vaan "parempaa".


    • xxxx1

      mä olen rämpiny tässä suossa yli puoli vuotta ja vieläkin ahdistaa ja itkettää.
      sain vinkin kahdesta kirjasta: jälleenrakentaminen ja kiltteydestä kipeät
      ensinmäinen on lukemisen arvoinen sekä tuolla ylempänä on pari vinkkiä.

      kun tulee itutus päälle että toinen jatkaa eteenpäin porskuttaen tyytyväisenä uudessa suhteessa - skippaan sen asian heti mielestäni, sillä johan noita ripsareita on poskille hänen takiaan jo valunut - mietin vaikka suomen ministereiden nimiä - ihan jotain muuta että saan tuon ajatuksen pois mielestä

      oon antanut itselleni luvan olla paskamainen enkä tunne syyllisyyttä siitä että mulla on toiveita että uusi suhde "kompastuu kivikkoon" - siihen mulla on oikeus siis ajatukseen, mutta en asian eteen tee mitään, siis heittelisi "kiviä" heidän eteen, kyllä niitä ihan itsekkin saavat siihen "tiputeltua"..

      ja se tärkein itselle - en todellakaan jää odottelemaan että jos vaikka ehkä hän ottaisi yhteyttä - vaan vaikka kuinka sattuu jatkan omaa elämää.. sillä hänellä oli kerran mahdollisuus muhun - mutta ei halunut siitä pidempää - ongelmien ratkaisu hänelle oli uuden etsiminen

      • Jyrkin särkemä

        Hyviä ohjeita on tullut monilta. Oma tarinani menee niin, että vuosikausia roikuin rakastuneena miehessä, joka ei sitten lopulta ollut koskaan välittänyt minusta juuri rahtusta enempää. Ja olen myös 40 nainen, jonka olisi pitänyt jo elämänkokemuksenkin perusteella älytä tämä homma paremmin :(

        Vuoden verran olen nyt tässä tuskassa kärvistellyt ja ihan vähän alkaa jo helpottaa. Pahinta on se, kun ei pitkään aikaan päässyt tuosta seuraamisesta eroon. Joka päivä oli vaan pakko avata sata kertaa kaikki facet ja twitterit ja tumblerit ja katsoa mitä uutta hän on sinne laittanut. Siihen oli vuosien varrella niin tottunut ja vaikka ei facessakaan oltu enää kavereita, niin edes uuden profiilikuvan näkeminen jotenkin lohdutti. Ja samalla ei lohduttanut, nyt tajuan, että olo on vaan pahempi jos katsoo kuvia ja yrittää nähdä hänen uusia ajatuksiaan.

        Kannattaa siis katkaista kaikki yhteys pitkäksi aikaa, ei mitään some-juttuja, ei keskusteluja, ei yhtään mitään yhteyttä siihen, mikä tuskaa lisää. Pahaksi onneksi hän otti joulun jälkeen yhteyttä, kyseli kuulumisia ym. Olin juuri alkanut päästä yli, mutta se että hän taas viestitteli, vetäisi minut viikoiksi tosi kurjaan tilaan. Aloin kuvitella kaikenlaista, annoin itselleni toivoa... Nyt olen taas jotenkuten tasapainossa ja toivon totisesti, että hän tajusi kun kielsin häntä lähestymästä enää ikinä.

        Uskon että tästä toipuu ihan ihmiselämään kelpaavaksi yksilöksi taas, mutta aikaa ja voimia se vie. Kun sydän ihan oikeasti särkyy, niin se tarkoittaa juuri sitä: sydän, se mikä ihmisessä tuntee ja rakastaa on pirstaleina, niin rikki että sen korjaaminen näyttää ensin ihan mahdottomalta tehtävältä. Mutta pala palalta se täytyy korjata. Ihan samanlainen siitä ei tule, mutta käyttökelpoinen silti.

        Voimia kaikille sydänsuruissa rämpiville! Kevät tulee ja kesä ja olo kyllä paranee vielä!


    • petetty_

      Rakastuin mieheeni heti eka tapaamisella melko nuorena, vuosien myrskyisän seurustelun ja yhdessä asumisen jälkeen menimme naimisiin ja saimme lapsen. Nyt olemme kuusikymppisiä, edelleenkin rakastan miestäni valtavasti mutta hänen täydellinen välinpitämättömyys minua kohtaan, sekä pettämiset, alkoholi, yms. johti siihen että halusin asumuseron, no mieshän siitä vain ilahtui ja nauttii nyt elämästään.
      Olemme asuneet erillämme jo pidempään mutta tuntuu ettei tähän totu koskaan.
      Ajattelin ensin etten halua olla yksikseni koska olen hyvin nuorekas, sosiaalinen ja kaipaan miehen kainaloon, melko pian huomasin et on melko turhanpäivästä hommaa koko touhu.
      Huomasin et ikäisiäni, fiksuja miehiä, on lähes mahdoton löytää. Monet miehet haluaa VAIN seksiseuraa, vakisuhteessa olevia syrjähyppyjen metsästäjiä todella paljon, ikäiseni miehet kuvittelee löytävänsä nuoren naisen, olen siis liian "vanha", alkoholi määrää todella usean miehen elämää.
      Nykyisin olen yhä enemmän yksikseni maalla, käväisen vain pakollisten asioiden takia kaupungilla, etsin voimaa luonnosta, elän melko yksinkertaista elämää ja vaikka rakastankin tällaista, itken kuitenkin melko usein ja suren yksinäisyyttäni. Koska olen pienituloinen (en käy töissä) ei ole varaa liikkua oikein missään, ystäviäkin on erittäin vähän.
      Toisaalta haluaisin jakaa elämän onnen mukavan miehen kanssa mutta onko sellaisia olemassakaan ja mistä sellaisen voisin löytää, pienituloisena en voi liikkua oikein missään, mihinkään marttakerhoihin en tunne mitään mielenkiintoa, senssipalstat on nähty ja tuhoon tuomittu.
      Onko yksinäisyys ainoa vaihtoehto??

      • paha olo

        Et ole ainoa joka kokee samoin....ja olen reilusti 50vuotias.....ja kärsin kovasti.......


      • Suruton
        paha olo kirjoitti:

        Et ole ainoa joka kokee samoin....ja olen reilusti 50vuotias.....ja kärsin kovasti.......

        Oletko keskustellut ent kumppanisi kanssa? Oliko ero tarpeellinen?


      • samanlaista
        paha olo kirjoitti:

        Et ole ainoa joka kokee samoin....ja olen reilusti 50vuotias.....ja kärsin kovasti.......

        Minullakin samanlaista ollut koko elämä ja 30- vuotias. olen luovuttanut en jaksa enää yrittää.


    • Tjaa-ah

      Kuulostaa normi elämältä tässä yli arvostetussa maassa.

    • -Samu-

      Itsellä meni ainakin kaksi vuotta, 13 vuoteen en sitten ole uutta ottanut ihan itseni suojelemiseksi.

    • Rikottu

      Viisi vuotta siinä meni ennen kuin uskalsi alkaa elämään uudelleen. Meni vaimo ja lapset työpaikka romanssin vuoksi.

      • Kehityspiirre

        Ei haukku sijaa saa mutta pieni irvailu,saattaa panna hänet jopa hymyilemäänkin.


      • KALLE KELLO

        "Rikottu"

        Kannattiko? Olisitko jättänyt tekemättä, jos olisit tienyt lopputuloksen? Ilmeisesti ei ollut perheen menetyksen arvoista vai oliko? Muistakaa nyt että tuo ei todellakaan kannata, ei se ruoho ole sen vihreämpää siellä aidan toisella puolella. Se ihanuus jonka takia jättää kaiken ja rikkoo perheen/t, onkin ihan tavallinen ihminen kaikkinen huonoine puolineen, saattaa olla jopa vielä hirveämpi kuin se entinen.


    • kansantuote

      Aivan kuten vanhat johtohenkilötkin.-Hmm.-Uusitumalla.

    • muistelen että

      Ekassa sydänsurussa teininä meni 10 vuotta, mutta pahin aika taisi olla muutamia vuosia. Aikuisena 3,5 - 4 vuotta pahin terä ja sitten "pienempää" vaikka tavallaan sydänsurua. Joskus kuoppia. Kunnes tajusi taas mikä pas*a se mies on. Komea mutta henkisesti pas*a. Todella ilkeä mies ja pinnallinen, nuorten naisten suosija. Aikaa siihen tyyppiin kului kokonaisuudessaan varmaan 11 vuotta kun oli tekemisissä ja loppuaika asian käsittelyä. Kaikki meni hukkaan. Alhaisella tasolla jotkut miehet, pitäisi tasoaan korottaa. Ystävällisyys naisia kohtaan ja aitous ei ole paljoa vaadittu.

      • niin ja

        Ja koska juttu muuttui lopulta naurettavaksi miehen julmien tekojen vuoksi, ja naisjuttujen, tajusi että se mies on ihan pihalla kaikesta oikeasta elämästä. Mitä tekisin narsistisella miehellä joka määräilee muita, koska parempaakin voi olla. Yksin homma toimii, ilman että romahtaa kun toinen on ilkeä ja käsittää väärin koko ajan.


      • Surullinen
        niin ja kirjoitti:

        Ja koska juttu muuttui lopulta naurettavaksi miehen julmien tekojen vuoksi, ja naisjuttujen, tajusi että se mies on ihan pihalla kaikesta oikeasta elämästä. Mitä tekisin narsistisella miehellä joka määräilee muita, koska parempaakin voi olla. Yksin homma toimii, ilman että romahtaa kun toinen on ilkeä ja käsittää väärin koko ajan.

        Narsisti ei tiedosta olevansa Narsisti, hän kuvittelee omiaan ja vetää niistä omia sairaita johtopäätöksiään. Hänessähän ei ole vikaa, vika löytyy aina toisesta. Kun hänen mukaansa kumppani /puoliso on käyttäytynyt niin kun hänellä on "jotain menossa" , se mm oikeuttaa hänet pettämään ja selityksenä sen jälkeen; mutta kun kun käyttäydyt silloin ( päivämäärät ja kellonajat muistissa) niin ymmärsin, että olet löytänyt paremman.


      • KALLE KELLO

        Naisethan juuri on "mennyttä miestä", kun komea mies, ystävällinen iskee silmänsä. Vielä ruusuja silloin tällöin ja vähän ulos.. Nainen on nalkissa ja sitten sitä voikin muuttua takaisin omaksi itsekseen.


    • amokki

      Minulla elämäni hienoin suhde kesti (vain) kolme vuotta. Toipuminen vei saman ajan.

      • Suruton

        Kerrotko miksi hieno suhde loppui? Oliko se yksipuolsesti hieno suhde?


    • Take or leave

      Työllä juuri selviää ja naisella on helppoa verrattuna mieheen. Uusi ystävyys ja uusi elämä...minä voisin tarjoutua, mutta tiedän ettet halua edes tutustua...jokainen on oman onnensa seppä ja on turha valittaa suruansa, ottajia sinulle varmasti olisi ja unohtuisi väärä valinta.

      • yks typerys

        vaan kun ei käy kukaan muu.....ehkä joku päivä...kun joku kääntäs mun pään :)


    • neljätoista+1

      olen mies puolinen henkilö, itsellenikin tuli ero vähän yli 4 kymppisenä ja täytenä yllätyksenä, jäin tyttären kanssa asumaan kaksin, mulla meni noin vuosi ennen kuin pääsin yli ja olin asian kanssa sinut, oli mulla jotain säätöjä mutta ei ne tuntuneet missään eikä maistunut. No aikaa kului ja voin vain muistella noita aikoja kuinka oli yksinäistä kun heräsi yöllä ja ei ollutkaan ketään vieressä. töissä kuitenkin kävin ja vähitellen alkoi elämä maistua.

    • Rentun ruusu

      Tiedän ystävissäni todella hyviä miehiä, mutta ovat sinkkuja. Naiset eivät halua kuin renttuja...sehän on jo laulussa selvitetty...ainakin suuri osa suomalaisista ns. ohjelmoiduista elämäntavoista nauttivista suomalaisista naisista ovat kuin tietokoneita, eikä niitä mikään toisenlainen, kunnollinen elämä kumma kyllä kiinnosta.

      • Mielipide 1

        Niin, sä voit olla tota mieltä miehenä, mutta mä olen naisena eri mieltä. Miehet ne vaan ottaa ja vaihtaa, kun haluavat seksiä mahd. monen naisen kanssa. Miehet pelkäävät vakiintunutta suhdetta, koska sitten pitäisi ainakin pyrkiä olemaan uskollinen sille naiselleen. Siihen harva nykymies pystyy (ja haluaa). Säätöjä pitää olla joka puolella ja mielellään kuitenkin se vaimoke siellä kotona hoitamassa kodin, mahd. lapset. pyykit, siivoukset ym. huollon. Mies senkun sauhuaa... Minä en renttua huolisi vaan nimenomaan kunnollisen miehen... Missä niitä on?


      • ...........
        Mielipide 1 kirjoitti:

        Niin, sä voit olla tota mieltä miehenä, mutta mä olen naisena eri mieltä. Miehet ne vaan ottaa ja vaihtaa, kun haluavat seksiä mahd. monen naisen kanssa. Miehet pelkäävät vakiintunutta suhdetta, koska sitten pitäisi ainakin pyrkiä olemaan uskollinen sille naiselleen. Siihen harva nykymies pystyy (ja haluaa). Säätöjä pitää olla joka puolella ja mielellään kuitenkin se vaimoke siellä kotona hoitamassa kodin, mahd. lapset. pyykit, siivoukset ym. huollon. Mies senkun sauhuaa... Minä en renttua huolisi vaan nimenomaan kunnollisen miehen... Missä niitä on?

        tää on ihan totta mitä oon nähny...kyllä vaan se mies ottaa mitä haluaa ja jättää kun haluaa....ja sauhuaa omiaan....nainen kärsii tunteineen


    • goofy.

      mulla meni 7 vuotta vuodesta 2005 vuoteen 2012
      silloinalussa kun lastfm oli ilmainen laittelin suomi24 ksavereille musiikia sitä kautta. sanoivat aika surullista

      kevät 2012 se katosi suru.
      7 vuotta siis, naisia oli siinä välillä 14 kappaletta , mutta ei se suruun juurikaan auttanut.,nyt yksin ensimmäinen kevät sitten 1997
      2013 oli putkiremontti se oli yhtä .---- niin eka kevät moneen vuoteen

    • Lohdutan

      Itselläni maailma romahti, makasin 2 viikkoa. Laihduin, koska en syönyt. Kolmantena viikkona oli pakko nousta ylös. Oli kesä, hankin rusketuksen makaamalla rannalla seuraavat kaksi viikkoa. Sitten tuli syksy, en kyennyt vieläkään töihin. Talvi tuli, meni. Kevät vasta antoi voimaa, pääsin töihin jotenkin osa-aikaisena....nyt on mennyt aikaa vuosia.
      Todellinen rakkaus, jota ei voi selittää. Tulin ehjäksi vasta, kun hän kokosi minut kasaan.
      Hän ei tiennyt, ja itki.
      Tarina vain jatkuu, en tiedä miten tässä käy. Olenko loppuikäni onneton, vain onnellinen.
      Joskus se ei helpota koskaan.

    • macallan

      Jokainen rakkaustarina päättyy aina kyyneliin,tavalla tai toisella..ei siihen mitään poppakonsteja ole...aika tekee tehtävänsä.

    • JEEEEEEEEEEE EEEEEEE

      onnellinen että erosin.
      Uutta puolisoa ei ole, mutta kiva olla yksinkin.
      Ja eritoten
      ilman sitä entistä helvettiä.

      Luikerrelkoot tatuointeineen nyt aivan muualla. .DD

    • elämäävain

      Miksi murehtia suhteen loppua , sehän ei ole ollut tyydyttävä . Suomi on turvoksissa koettuja pakkoliittoja ja pakkosuhteita , olisit iloinen sellaisen lopusta mikä ei ollut rehti .

    • voimia

      Suru helpottaa ajan kanssa. Suosittelen omasta kokemuksesta käymään juttelemassa tunteista jonkun ulkopuolisen, esim. työterveyshoitajan kanssa. Liikunta nostaa myös mielialaa. Samoin omien tunteiden kirjoittaminen ylös voi auttaa. Vaikka on tärkeä tehdä surutyötä, täytyisi yrittää myös miettiä hyviä ja positiivisia asioita, vaikka se tuntuu alussa kovin vaikealta. Tärkeää että päätät että sinä selviät ja pääset yli! Sinulla on elämä edessäsi. Tuskan aallot lyhenevät ajan mittaan. Sinä selviät kyllä. Voimia ja tsemppiä kovasti.

    • Mennyt on hän

      Kaikki on vain väliaikaista, kuten joku kirjoitti tällä palstalla.
      Suhde kesti aikansa ja hiipui pois. Tekohengittämällä et saa mennyttä, pohjaan palanutta takaisin. Joskus jo muistat hyvätkin asiat menneestä...
      Elämä menee eteenpäin omalla painollaan. Sure asia pois, jos se sitä vaatii. Ole yksin, sillä voidakseen olla toisen kanssa, niin pitää kyetä kohtaamaan arki ensin "omin avuin". Ei kannata rynnätä suoraan toiseen suhteeseen.
      Kerää voimia luonnosta, ui tai juokse. Sauno, käy kampaajalla, hierojalla, kauneushoitolassa, mitä ikinä keksitkin.
      Lue, kirjota, kuuntele musiikkia.
      Hanki lemmikki, joka pyyteettömästi osoittaa kiintymyksensä.

    • silloin pitää hankkia pullo pari pöytäviinaa ja juoda ne pois samana päivänä ja jatkaa samalla lääkityksellä viikon ajan jos ei surut vielä lähde niin ottaa seuraavalla viikolla kolmea pulloa paivän =)

      • täyttä totta

        Ei sitä vaivaa viinalla parenneta,se on aivan varmaa.

        Jos on hyvin asiat,pikkusen voi joskus ottaakki,ei se niin paha ole.
        Mutta jos asiat on huonosti,ei tippaakaan.Tämä on minun periaatteeni ja
        sillä olen pärjännyt avioeron jälkeen.

        Ei viinaa murheeseen!!!


    • oma vika

      Olen 50v mies ja vaimo lähti n. 10v sitten. Se kesti n. 3 vuotta ennen kuin alkoi pikkuhiljaa selvitä.

      Oli suhteita sen jälkeen monta ja tälläkin hetkellä menossa. En silti ole tuntenut yhtään mitään sen vertaista mitä sillloin koin se 5v yhdessäolon aikana.

    • Vanhapieru

      Viinalinjaa en suosittele kokeiltu on heräilee kummista paikoista ja morkkis kasvaa.
      ITse vedin vain raakasti jälkikäteen paperille hyvät ja huonopuolet ja vertasin 1 1 enemmän hyviä puolia sinkkuna kun paskassa suhteessa.
      Ja aamuisin ei vituta jne jne

    • Vanhapieru

      Niin ja uudestaan ketettiin vuosien kuluessa 3 kertaa. EIhän siitä mitään tullut kun se ei vaan toimi vaikka haluaisi.

    • RAUHA maassa

      Mun suhteessa mentiin poliisilaitoksia myöten. Joten ei todellakaan kaduta että suhde loppui.

    • miki-66

      Kokemuksesta voin sanoa että ensimmäiset 6 vuotta on sydänsuruissa pahimmat.

    • tietoinen1

      About vuoden se ottaa, sit helpottaa... sori.

    • Tiedän...

      Ei se kokonaan helpota ikinä. Ensimmäiset kymmenen vuotta on pahinta. Sitten olet vain turtunut,väsynyt ja elämääsi kyllästynyt....

      • petetty, jätetty

        en nyt ihan noin sanoisi, ettei helpottaisi ikinä. Omasta erostani on yli 10 vuotta ja tosi koville otti, jäin myös käytännössä yksinhuoltajaksi. Mua auttoi eniten ihan sureminen, kirjoittaminen, kirjojen lukeminen, kävin myös harvakseltaan keskustelemassa asiasta terapeutin kanssa.Sanoisin, että toipuminen vei vuosia. Vieläkin jossakin kohtaa tuntuu, muttei enää samassa määrin ja vain ajoittain, jos jokin asia oikein muistuttaa. Ehkä aloittaja tarvitsee ennen kaikkea aikaa ja myös itse hyväksymistä sille, että tämä asia saa tuntua, ei tätä voi kiirehtiä. Muistan kyllä myös sen tunteen, miten pahalta tuntui, kun toinen eli uutta onneaan ja itse kärsi. Voihan tässä käydä niinkin, että löytää ennen pitkää myös hyviä asioita erosta, näin ainakin mulle kävi.


      • Niin Surullista!

        Mulla 9. vuosi menossa. Enää ei satu, mutta olen väsynyt, surullinen, mikään ei tunnu miltään. Millään ei ole enää mitään väliä, mikään ei kiinnosta.

        3 vuotta oli pahinta aikaa, sitten alkoi helpottaa. Sen jälkeen kykenin jo alkamaan kiinnostumaan muista miehistä.
        Mutta en usko että tästä enää piristyn ja elämänhalu ja -ilo tulisivat takaisin. Millään ei ole enää mitään väliä. Koskaan.

        Ei auta, vaikka tiedostan että se äijä oli aivan täysi paska eikä minkään tunteiden arvoinen. Ymmärrän nykyään myös, että todellakin oli parempi että kävi näin, narsisti olisi muuten tuhonnut minut. Tunteet ovat kuolleet ja äijästä yli päästy, mutta tämä tyhjyys ja elämän turhuuden tunne jäi. Tuskinpa pois lähtee koskaan.

        Mika Waltari kirjoitti, että ihminen rakastuu vain kerran ja saattoipa hyvinkin olla oikeassa.
        Enää en uutta miestä edes haluaisi. Koen, että olen nähnyt totuuden miehistä ja se on ruma näky se. Liityn niiden naisten lukuisaan joukkoon, jotka ovat päättäneet, etteivät uutta miestä enää halua. Ikinä!

        Jos en elämäni Suuren Rakkauden kanssa voinut olla ja siitä ei tullut mitään, ei ole jäljellä kuin yksinäinen elämä varjona entisestään ja hidas kuolema.
        Enää en tunne kateutta niitä kohtaan, jotka sen Elämänsä Rakkauden kanssa saavat elää, mutta oli aika jolloin mietin vain sitä elämän epäreiluutta, että toiset saavat elää onnellisina rakkaimpansa kanssa yhdessä ja minulle kävi näin.
        No, enpähän varmasti ole ainoa. Surullista!


      • annitannil
        Niin Surullista! kirjoitti:

        Mulla 9. vuosi menossa. Enää ei satu, mutta olen väsynyt, surullinen, mikään ei tunnu miltään. Millään ei ole enää mitään väliä, mikään ei kiinnosta.

        3 vuotta oli pahinta aikaa, sitten alkoi helpottaa. Sen jälkeen kykenin jo alkamaan kiinnostumaan muista miehistä.
        Mutta en usko että tästä enää piristyn ja elämänhalu ja -ilo tulisivat takaisin. Millään ei ole enää mitään väliä. Koskaan.

        Ei auta, vaikka tiedostan että se äijä oli aivan täysi paska eikä minkään tunteiden arvoinen. Ymmärrän nykyään myös, että todellakin oli parempi että kävi näin, narsisti olisi muuten tuhonnut minut. Tunteet ovat kuolleet ja äijästä yli päästy, mutta tämä tyhjyys ja elämän turhuuden tunne jäi. Tuskinpa pois lähtee koskaan.

        Mika Waltari kirjoitti, että ihminen rakastuu vain kerran ja saattoipa hyvinkin olla oikeassa.
        Enää en uutta miestä edes haluaisi. Koen, että olen nähnyt totuuden miehistä ja se on ruma näky se. Liityn niiden naisten lukuisaan joukkoon, jotka ovat päättäneet, etteivät uutta miestä enää halua. Ikinä!

        Jos en elämäni Suuren Rakkauden kanssa voinut olla ja siitä ei tullut mitään, ei ole jäljellä kuin yksinäinen elämä varjona entisestään ja hidas kuolema.
        Enää en tunne kateutta niitä kohtaan, jotka sen Elämänsä Rakkauden kanssa saavat elää, mutta oli aika jolloin mietin vain sitä elämän epäreiluutta, että toiset saavat elää onnellisina rakkaimpansa kanssa yhdessä ja minulle kävi näin.
        No, enpähän varmasti ole ainoa. Surullista!

        Täällä yksi samassa tilanteessa oleva. Vielä en ole pystynyt "hyväksymään" yksin jäämistä, vaikka näenkin sen väistämättömänä.surettaa niin pirusti.


    • en suosittele

      5 Vuotta meni minulla rämpiessäni avioerosta kohtuulliseen elämään kolmenkymmenenkahden avioliittovuoden jälkeen.
      Nyt siitä on jo 12 vuotta,mutta ei ole vieläkään mikään yhdentekeväasia,
      kyllä se koskee jos alkaa sitä miettimään.
      Nyt kuitenkin pystyn olemaan sitä miettimättä niin, että kai olen kutakuinkin siitä selvinnyt.

      • kkkllll

        musta tuntuu,että jos olet kerran kunnolla rakastunut...niin olet aina siihen samaan...musta ainakin tuntuu,että jos tulee joku toinen,ei siihen tunne samoin..mutta pystyy sen kanssa elämään ja aikojen päästä tunteet haalenee..ehkä


    • ??????

      Anteeksi vaan, mutta en ymmärrä miten voit valittaa elämänkumppanin jättäessä sinut. Itse en jaksa asiaa ymmärtää. Itse olen menettänyt ainoan lapseni, kun hän oli 21 vuotiass vuonna 2011. Tästä asiasta ei pääse yli

    • onnellinen kuitenkin

      Mies lähtee risteilylle eka kerran työkavereiden kanssa vaimon rohkaisemana. MIes tulee kotiin löytänyt uuden ihmisen viikonlopun aikana, suomalaisen naisen. Pakkaa vielä samana iltana vaatteita ja lähtee. Minulle jäi 6kk ikäinen poika joka oli lapsettomuushoidolla aikaansaatu 3v hoitojen jälkeen. Aviossa n 10v. Onneksi oli äitiyslomalla en olisi kyennyt töihin. Ystävät ja vanhemmat hoitivat poikaa olin ihan sekaisin. Meni 4kk mies ei ottanut mitään yhteyttä minuun eikä poikaan. Soittipa sitten eräänä sunnuntai iltapäivällä että voisi oikeastaan tulla takaisin kun akka onkin ihan mahdoton ja ilkeä jne. Sanoin että en ole valmis nyt enkä enää koskaan sellaiseen tuskaan. Vaikka en ollut edes toipunut lähdöstä. Mies rukoili takaisin ja osteli lahjoja yms että olisin ottanut takaisin. Tapahtumasta on kulunut jo 8 vuotta ja ihanan miehen kanssa asun mutta vieläkin kaipaan entistä miestäni meillä oli aina niin hauskaa. Olemme nyt hyvissä väkeissä ja poikakin tykkää isästään ja miehen uusi vaimokin vaikuttaa mukavalta.. Elämä heittelee välillä kun mies tulee hakemaa poikaa niin kun katseet kohtaa niin välillämme on jotakin. Mutta niin koville otti että en halua enää. Jokaisen jätetyn tulee oikeasti miettiä miksi mies lähti ja onko se todellakkin sen väärti.

    • niin kun naiset tekee hyppäämällä uuteen suhteeseen samantien.

    • Vaikeaa se on

      Homman juju on siinä että jätetty kärsii jopa vuosia mutta jättäjä pääsee asiassa parissa päivässä eteenpäin mahd uusine kumppaneineen jne toimineen.
      Minut nainen jätti puolitoista vuotta sitten ja edelleen se sattuu. Se haittaa töitäni, harrastustani, elämääni edelleen. On turha puhua että "hommaa kavereita tai harrastuksia niin se unohtuu" Mulla on useampia kavereita ja on tosi kivoja harrastuksia mutta ei ne tunteet mihinkään kuole ainakaan nopeaan.
      Olen harrastanut useita yhden tai kahdenkin illan juttuja tuon jälkeen mutta ei se seksikään saa unohtamaan sitä ainoaa henkilöä ja niitä yhteisiä hetkiä ja sitä liekkiä mikä välillä oli.
      Uni ongelmat alkoi heti erosta. Melatoniinia kovempia aineita en syö ja tuonkin 3 mg resepti loppui hetki sitten mutta otin tai en sitä herään useasti yössä. Kahdeksan tunnin nukkumisesta saan oikeasti ehkä nukuttua puolet siitä. Loppu menee pätkä heräilyyn. Unilääkkeitä en halua syödä sillä niihin koukuttuu. Ennemmin vaikka kuolen tähän unettomuuten jos ei muuta. Kai se elimistö joskus tarvii lepoakin mutta tosiaan puoleentoista vuoteen en ole nukkunut kunnon yöunia lainkaan. Paitsi pari kertaa vetämällä kunnon p..seet olalle. Alkoholi on tuonut ainoastaan unen jolloin en öisin ole heräillyt.
      Tällaista ne sydänsurut vaan aikaan saa.

    • -A-

      Muutama vuosi sitten koin elämäni rakkauden. Olimme miehen kanssa yli 40-kymppisiä ja molemmat eronneet. Molemilla kokemusta pettetyksi tulemisesta. Kaiken käytiin läpi tutustumisvaiheessa millaista suhdetta olimme molemmat etsimässä. Kaikki tuntui menevän kuin sadussa ja tuntui jotta kaikki olisi hyvin ja rakastuin lopulta sinisilmäisesti. Muutimme yhteenkin ja luulin toisenkin olevan rakastunut samalla tavalla. Mies pettikin minua jo muutaman kuukauden yhdessäasumisen jälkeen ja lähti noin vain edes puhumatta sanakaan. Hävisi vain elämästäni. Tuli muutamia kertoja takaisinkin ja rakastuneena olin valmis kokeilemaan uudelleen ja antamaan anteeksi. Luottamaan ja uskomaan kaiken menevän hyvin. Koin monta eron tuskaista hetkeä sillä jokaisen yrityksen jälkeen mies jätti samalla tavalla.

      Vaikea on ollut selvitä kaikesta. Tunnen tuskaa melkein päivittäin. Elämässä ei tunnu olevan mitään iloa. Jostain luin jotta silloin suru häviäisi kokonaan kun rakastuu samalla tavalla johonkin toiseen. Joka vie sydämestä sen toisen jättämän tyhjyydenpaikan. Nyt vain tunne että mihinkä luottaa enään. Miksi joku voi satuttaa rakkaudella toista niin pahasti.

    • joka päivä surettaa

      Mulla kestää edelleen, ollaan erossa oltu nyt 17 vuotta, ja aina vaan rasittaa. Kyllä siinä 20 vuotta menee helposti. Aina vaan surettaa, ja jokaiselle sanoo että ydhessä ollaan eikä kenellekkään kehtaa sanoo että ollaan erottu.

      Mul aedelleen osrmus enkä ota pois, ettei kukaan huomaa että ollaan erottu.

      Uskon että vielä 20 v menee ennenkuin pääsen tästä irti.

    • woman free

      Yleensä lähtijällä tai pettäjällä on sellainen käsitys itsestään että pääsee kiljuen takaisin. Minunkin mies kärähti työkaverin kanssa suhteessa pari vuotta sitten. Ei olisi lähtenyt, pyysin tai sanoin että hän lähtee tai minä. Ukko lähti. Ei kuitenkaan työkaverin kanssa. Muutti työpaikkaa ja luuli että asia on sillä sitten selvä ja hän tulee sitten kotiin takaisin meidän kanssa. Oli kuulemma vain hassu romanssi. Aviota kesti 14 vuotta ja lapsia 2. En huoli yhtää äijjää nurkkiin. Mitäs muuten tarkoitat naiset hyppää uuteen suhteeseen, mitä hittoa se enää pettäjälle kuuluu. pitäisikö odotella ja antaa anteeksi.

    • kylläsesiitä

      Olo paranee ajan kanssa, vaikka et sitä nyt usko ollenkaan. Eka vuosi voi mennä humussa ja sumussa, mutta toka vuosi alkaa helpottaa. Älä vain liiku missään, missä voit törmätä häneen, koskapa aika menee niin sanotusti takapakkia. Pikku hiljaa vaan ulos, tapahtumiin jne..pidä itsesi kiireisenä.

    • Aika parantaa haavat - sanotaan Ja kyllä siinä sanonnassa perääkin on. Aseta pikkuhiljaa tavoitteita itsellesi ja tietynlaisia ns. mantroja tai hokemisia. Hyviä sellaisia joita toistat ajatuksissasi ammui illoin, päivälläkin. Muistilaput auttaa vaikkapa aamukahvipöydässä. Hae seuraa älä jää yksin ihmettelemään tilannetta. Meitä on paljon samassa tilanteessa olevaa ja ollutta ja tulevaakin... Tsemppiä, kyllä siitä selviää:)

    • eqweqweqweqwew

      Itse selvisin 10v suhteesta ajan kanssa, eipä tässä kai teksteistänne päätellen voi kuin tehdä yhden johtopäätöksen, kaikki eivät ole henkisesti vahvoja.

    • Yksin jäänyt

      Miten ihmeessä te, joilla on lapsia, kestätte sen kivun jota etenkin pienen lapsen viattomuus herättää erotilanteessa? Minulla ei ole lapsia, mutta tunnen jo yhteisten koiriemme hämmennyksestä kamalaa tuskaa. Mies hylkäsi myös koirat, joista toinen oli mieheen äärimmäisen kiintynyt ja edelleen kahden vuoden jälkeen tämä koira odottaa eksääni kotiin ja etsii häntä lenkillä.

      Tuntuu ihan järkyttävältä lukea pienten lasten äideistä, joiden mies on ottanut ja lähtenyt - tukehtuisin varmaan siihen tuskaan, minkä lapsen katsominen saisi aikaan tuollaisessa tilanteessa.

      Toivottavasti kaikilla on läheisiä, jotka ovat tukena ja avuksi lasten kanssa.

    • Ikuinen rakkaus

      Minulla tulee erosta nyt keväällä 5 vuotta. Olen rakastanut samaa ihmistä jo ihan teini-ikäisestä lähtien. Välillä olimme naimisissa kumpikin tahoillamme 20 vuotta ja sitten löysimme toisemme uudelleen. Elimme avoliitossa 17 vuotta. Rakastimme toisiamme. Luotin häneen täysin. En edes osannut kuvitella, että joskus eroaisimme. Sitten kerran, ollessani9 sukuloimassa, soitin hänelle illalla toivottaakseni hyvää yötä, teimme niin aina, kun toiinen oli jossain matkalla. Hänen puhelimeensa vastasi vieras nainen. Se oli sellainen isku, etten voinut kuvitellakaan jatkavani, vaan juteltuamme kotiin palattuani, tulimme siihen tulokseen, että minä lähden. Viikon päästä asuin jo itsekseni. Ei ole mennyt päivääkään, etten olisi häntä ikävöinyt. Joskus tapaamme ja olemme yhteydessä. Hänellä on tällä hetkellä toinen nainen, se silloinen jäi aika nopeasti. Yritin itsekin suhdetta toisen miehen kanssa jonkin aikaa, mutta ei siitä mitään tullut, en pystynyt sitoutumaan häneen, niinkuin hän olisi halunnut. Totesin, että minun kannattaa jatkaa yksin. Välillä on vaikeaa, välillä hieman helpompaa. Rakkaus häneen ei kuole koskaan.

    • yksi plus kaksi

      olen kohta nelikymmpinen. itselläni loppui sen ensimmäisen rakkauden kanssa ollut parisuhde n. 1.5 vuotta sitten. tuo loppuminen oli mulle kamala paikka. sairastuin keskivaikeaan masennukseen.olen sen jälkeen ollut poissa töissä pisimpään yli 5 kk. käyn edelleen terapiassa ja psyykenlääkkeet ovat välttämättömyys edelleen. itse parhaimman avun olen saanut niiltä kolmelta kaverilta jotka sairastumisestani tietää. ilman psykiatrin luona käyntejä, lääkkeitä ja niitä kahta kertaa psyk. hoidossa en olisi selvinnyt. en tiedä mikä sun tilanne on, mut suosittelen keskustelua psykologin tai vaikka psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. pääset käymään läpi elämänmuutokseen liittyviä asioita ja saat hyvän avun.
      voimia sulle elämään!

    • terve.tommosesta sydän surusta ei välttämättä selvii koskaan ihan täysin.sekin riippuu niin henkilöstä.tosta nyt ei vaan selvii kauan olitte yhdessä?

    • selviytynyt

      Aikanaan,kauan sitten päättyi pitkä avioliitto yks kaks. Ei jäänyt muuta vaihtoehtoa,kun rämpiä jotenkin läpi.
      Tein paljon ajatustyötä eli kävin mielessäni jokaisen "polun" läpi. Lisäksi kuljin koirien kans metsässä ja itkin itkuni niille. Aikansa tunnekuohu kesti,mutta vähitellen antoi periksi.
      Toki on ammattiapua saatavilla,mm. erokoulu.
      Tekstin alottajalle sanoisin, että vaatii päättäväisyyttä sinulta. Voimia.

    • angelzin

      Jos sinut on jätetty, ajattele siten, että se ei ollut sinulle tarkoitettu, kyllä siitä selviää, maailmassa on paljon hyvää a kun aika tulee sinä taas rakastut ja entinen ero vain voimistaa sinua henkisesti.

    • Sisu potenssiin 10

      Vastaus on: elämä, elämä, elämä. Tee tietoisesti tilaa jollekin muulle asialle elämässäsi äläkä jää rypemään vanhaan. Totta kai pettymys koskee hirveästi, mutta teet itsellesi karhunpalveluksen jos et aktiivisesti pyri pois pahasta olosta. Maailma on täynnä asioita, jotka odottavat ja tarvitsevat huomiotasi. Sure surusi perusteellisesti, itke ja huuda, ja sitten - hautaa menneet. Älä jää vihaamaan, älä avaa ovea katkeruudelle. Olet sen velkaa itsellesi, sinun on huolehdittava itsestäsi ja rakastettava itseäsi niin paljon että hoidat itsesi pettymyksen yli. Pyri hyvään elämään jota vanhat surut eivät pilaa. Tie voi olla kivikkoinen mutta lopussa kiitos seisoo - olet selvinnyt voittajana ja kiitos on kokonaan sinun. Mennyt rakkaus on vain kaunis muisto, ja voit olla kiitollinen että sait kokea rakkautta, edes sen verran.

      • ...........

        tähän lisäisin: että ole tosiaan kiitollinen siitä että sait kokea rakkautta edes sen verran ja jätä mieleesi ja sydämeesi siitä se hyvä positiivinen kuva äläkä jää rypemään siihen vanhaan ja suremaan...pidä itsestäsi huolta,helli itseäsi ja nautiskele....olet ansainnut kokea tulevaisuudessa jälleen kaikkea hyvää ja rakkautta...positiivisilla ajatuksilla parannat itseäsi nopeammin


    • Onnellinen Mies

      Sydänsuruista selviää olemalla läheisriippumaton, eli kypsä ihminen hehkisesti että fyysisesti. Näin helppoa se on, suosittelen lämpimästi ;)

    • vastaaja.

      "Sydämeni särkyi - milloin helpottaa?"

      Vasta luopumisen kautta voi saada uutta iloa elämään. Elämässä pitää osata myös menettää.

    • Saketeus

      Ainoa mikä auttaa on aika, ystävien ja perheen tuki. Ja se että viettää aikaa ystävien ja tekemisen parissa. Tietenkin jossain vaiheessa pikku hiljaa täytyy käsitellä tunteitaan ja ajatuksiaan ja hyväksyä totuudet vaikka ne onkin elämässä vaikeinta hyväksyä. Itsellä kipu ja suru kesti puolitoista vuotta ja ekan kerran vähän helpotti reilun puolen vuoden jälkeen. Vuoden verran meni että kaikki tunteet ja asiat sai käsiteltyä. Sen jälkeen alkoi itsensä uudelleen rakentaminen ja siitä kun selviää nii löytää taas positiivisuuden ja iloisuuden ja elämän ilon ja itsensä uudelleen. Sen jälkeen kun huomaat taas olevasi sinut itsesi ja tunteittesi jälkeen huomaat myös olevasi jossain vaiheessa valmis uuteen rakkauteen ja pystyt antamaan itsestäsi taas kaiken sen mitä haluat. Mutta olet myös viisaampi että tiedät myös paremmin mitä haluat toiselta ja parisuhteelta. Mutta siinnä mielessä olet onnellisessa asemassa että oikeasti tunnet ja tiedät mitä aito rakkaus on, koska uskon että tulet kokemaan sen vielä uudestaan jos et kyynisty liikaa. Tutkimusten mukaan 60% ihmisistä ei rakastu koskaan elämässään koska ovat nii pinnallisia ja vain ulkonäkö merkitsee. Sen huomaa kun yrittää näille ihmisille kertoa siitä suuresta tunteesta nii ei ne ymmärrä. Itse oon ainakin tyytyväinen itseeni että olen tunteva ja tunteellinen ihminen, vaikka tietenkin siinnä on aina se riski et satutat ittees. Toivon et selviät ajan myötä surusta ja tuskastasi yli ja löydät vielä joku päivä uuden rakkauden.

      • Rakkaus =

        minuutti onnea, tunti tuskaa ja kärsimystä.

        Rakastuin hullun lailla mieheen, joka ilmeisesti on narsisti, koska ei piitannut pennin vertaa minun tunteistani, vaan valehteli suunnilleen kaiken.
        Erosta on nyt kulunut viisi kuukautta, ja minä olen edelleen totaalisen rikki.
        Ikävöin häntä aivan sairaasti.
        Sydämeni hukkuu kyyneliin , ja ihoni huutaa tuskasta, kun en voi enää koskettaa häntä.
        Ihon muisti on ääretön!
        Näen kaikkialla hänen ihanat, ruskeat silmänsä
        Aika ajoin tuntuu, että kuolema kolkuttelee ovelle.
        Millään ei ole mitään väliä, eikä mikään tunnu enää miltään. Mikään ei auta.
        Inhoan tätä kevättä ja valoa! Haluaisin olla pimeässä.

        "Olen varasto tyhjien haaveiden, eikä ovelle koputa kukaan.
        Joutaisin joukkoon jo aaveiden, sillä toisen tahdoit sä mukaan.
        Kunpa aamuna jonkin huomisen hyvä haltija ovellain ois,
        tullessaan tuoden sen tuomisen, joka ottaisi suruni pois".

        Miten harjoittaa muistia niin, että opii unhohtamaan.

        Kaipuun kannel soittaa, hiljaa vaikertain, vaikeaa on voittaa tuska rinnassain...


    • myös kovia kokenut

      Annahhan ajan kulua. Kyllä sinä selviät, niin olemme me muutkin "kohtalotoverit" selvinneet, välilä menee vähän huononommi, välillä paremmin. Pitää vain luottaa ja uskoa itseensä. MInulla ohjenuorana ihan simppeli, vielä se aurinko paistaa risukassaanki ja nän on ollut, todeksi käynyt. MInulla ei ollut tukiverkostoja, enkä kertonut edes läheisilleni "ahdinkostani", muutaman kerran kävin psykoterapeutilla, jolla oli ajatuksiani selventäviä ajatuksia. Kyllä sinä selviät, ole rohkea, ole selviytyjä. Sulla on kulunu aikaa kuukausia ja monet nois viesteissä sanovat, vähintään vuosi menee, ja se on aika lailla pitäv' aika, suruun. Voimia sinulle.

    • päätelmä näistä

      Jos eläisi lopunelämänsä yksin!

    • 4444444444

      Parempi olla yksin,kun huonon kumpparin kanssa.Minä pääsin eroon helposti.

    • yksin v 1939

      Miun vaimo kuoli jo talvisoas ja siitä asti olen ollut yksikseni. Ihan helppoa tää on olluna. Työ nuoret ootte kahtonu ihan liikaa romanttisia hollywoodi elokuvii ja halluutte samanlaisen elämän kun niissäkin. Ei elämä oikeesti ole sellasta kun niissä roskaleffoissa. Ootte ihan lapsellisia hupsuja!

      Rakastakaa itteänne, niin osaatte rakastaa muitakin. Elkää roikkuko toisessa ihmisessä. Vasta sitten kun olette ensin kunnolla tutustuneet itseenne ja tiedätte mitä elämältä haluutte, olette valmiit parisuhteeseen. Olkaa vaikka 5 vuotta yksin ja kehittäkää ihmisluonteenne terveelle pohjalle!

      Elämä on kova koulu ja mikään arvokas ei tule helpolla! Saamarin höpönassut!

    • rakkautta odotellen

      Mene elämään !! Tanssikurssille, deittipalstalle, kohta golfaamaan, baariin karaokeiltaan, tanssilavalle tanssimaan, sydänystävälle kylään, psykologille.

      Vain eläminen auttaa, mutta se paska tunne, mustasukkaisuus ym. jäynää niin kauan kunnes löydät uuden tai sitten tajuat asian lopullisesti.

      Uusi miesystävä, siis sellainen jonka kanssa natsaa on paras keino unohtaa.

      Itsellä on seurustelun loppumisesta kulunut jo 1,5 vuotta ja en ole löytänyt ketään tilalle .. niin ajattelen hän vieläkin silloin tällöin, vaikka tiedän että sen suhteen olikin "kai" loputtava. Enkä ole enään mikään nuori nainen.

      Tunteille ei oikein mitään voi, ne vain on. Sinä kestät ne kyllä ja tosiaan aloita elämä niinkuin teen tässä kokoajan itsekkin. Paljon on uusia miehiä tarjolla mutta en ole vielä oikein uskaltanut aloittaa mitään arpienikaan takia. Ehkä odottelen vielä kuitenkin sitä oikeaa ;))

      • kokenut senkin

        Älä ainakaa deittipalstalle, jos et halua lisää surua.


    • tsou

      nykysin pettäminen muotia virtuaalimaailmaa,työromansseja,kavereita ym ym,naisilla kovemmat halut vielä kun miehillä ne pettää...

    • 3+10

      Kai se on henkilökohtaista. Minulla on auttanut toisen henkilön läheisyys varmaan eniten. Ei laastarisuhdetta, mutta tavallaan kaverisuhde, jossa on pieni romanttinen lisä. Saa ajatukset pois siitä edellisestä henkilöstä eikä läheisyydenkaipuussaan ajattele häntä tai lisää pahaa oloa ikävöimällä sitä tunnetta, joka tuli läheisyydestä.

      • annukka"

        Ajattelen samoin, lastari suhdetta eikannata aloittaa.
        Ensin pitää olla sinut menneisyyden kanssa. Päässyt yli entisestä.


      • aika parantaa
        annukka" kirjoitti:

        Ajattelen samoin, lastari suhdetta eikannata aloittaa.
        Ensin pitää olla sinut menneisyyden kanssa. Päässyt yli entisestä.

        Samoilla linjoilla. Tiedän omasta ja monen tutun kokemuksesta että laastarisuhde ei ole ollut ratkaisu. Kunnolla aikaa käsitellä mennyt ja ottaa opiksi menneestä.
        Kumpi on pahinta? Se, että toisella on ollut uusi katsottuna ja ero tulee siitä syystä, vai se, että ex on hakemassa uutta kumppania välittömästi? Tietysti ensimmäisessä ero on tavallaan käsitelty joten koskettaa vain toista osapuolta, joten ei voi täysin verrata mutta silti lähipiirissä ollut molempia.


    • m50 v

      Aloittaja , kyllä siinä kokemukseni mukaan tuppaa ainakin seitsemän vuotta kulumaan ennen kuin asia on kokonaan pois mielstä.
      Lausupa ääneen päivittäin :
      -rakasta itseäsi ehdottomasti
      - hyväksy itsesi sellaisena kuin olet
      - Anna itsellesi anteeksi
      - pyydä kehoasi parantamaan itsensä
      - vapauta itsesi tarpeettomista energioista
      - kokoa omat energiasi yhteen
      - totea: " minä voitan , minä olen olemassa, minä olen joka minä olen"
      - Vapauta itsesi oman voimasi ilmentämisen pelosta, ja lähetä sama toivotus myös maanpäällisille ja- alaisille asukkaille.

    • akim12

      Itse en ole selvinnyt. Ahdistus, kipu, viha ja henkinen kärsimys ovat johtaneet siihen, että sairastuin syöpään 30-vuotiaana.

    • vanhin voitehista

      Ryyppäämään.

    • jaksamista elämääsi

      alotuksentekijälle:

      " aika parantaa " vanha sanonta on totta ,
      nyt tuntuu pahalta, vain aika haavat parantaa,
      on omakohtaista kokemusta,
      oikein pahasti kun kävi, ajattelen että jos jaksan huomiseen, sitten ajattelin jos jaksan viikon, viiko meni sitten ajattelin jos jaksa kuukauden, no kuukausi meni, sitten ajattelin jos jaksan vuoden kyllä se sitten helpottaa, no kuinka kävikään pikkuhiljaa tukska alkoi lievittää kivut väheni, meni useampi vuosi, mutta hengissä ollaan,
      nyt en katso enään taakse, se henkinen tuska ja kipu on siellä , siis menneesä ajassa,
      ajattelen vain tätä päivää ja kenties huomista, jos luoja suo,
      pahimpaan suruun voi käydä lääkärissä, jotkut lääkkeet lievittää pahinta tuskaa,

    • Sen haluaisin minäkin tietää.

    • hyötyäkö?

      Itse tutustuin 16 vuotiaana poikaystävääni (tapasimme netissä). Kun näimme ensimmäistä kertaa voin sanoa että se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Hän oli kaikkea mistä saatoin vain unelmoida ja pian aloimme seurustelemaan. Pitkä välimatka tuotti kuitenkin omat ongelmansa ja riitansa ja hän jätti minut vuoden jälkeen vedoten siihen ettei ole valmis sitoutumaan. Sanoin haluavansa matkustella ja kokea elämän ilman rajoituksia.
      Olimme molemmat rikki ja ero otti koville. Myöhemmin sain kuulla että hänellä oli loppuajasta ollut säätöä muun tytön kanssa ja raivoa ei pysty kuvailemaan. Laihduin 6kg, itkin viikon kykenemättä tekemään mitään ja olin valmis luovuttamaan. Riitelimme edelleen joka päivä, mutta ei toisesta pysty päästämään irti niin helposti. Yritimme olla ystäviä ja kummallakin oli muita säätöjä, Edelleen rakastimme toisiamme, mutta hän ei halunnut palata yhteen. Pettymykset ja valehtelut satuttivat joka kerta ja vaikka kuinka yritti selvitä arjesta itkin joka ikinen päivä.
      Olimme erossa 2kk ja palasimme lopulta yhteen huomattuamme että ei elämisestä tule mitään.
      Pelkään joka päivä, että milloin sama tapahtuu uudestaan.. Pelosta ei pääse eroon. Eikä menneisyydestä. Itseäni erossa auttoi perhe ja ystävät, jotka pakottivat jatkamaan eteenpäin. Laastari suhteita ei suosittele kukaan, mutta se saattaa auttaa. Kun huomaa, että kelpaa vielä jätettynäkin jollekkin, se antaa voimaa ja toivoa.

      • liian järkevä

        Onkohan kyse loppujen lopuksi itsetunnosta ? Jos on paremp itsetunto, ero ei ota niin koville.


    • liian järjissään

      Mielestäni rakastuminen ei ole normaali olotila. Onhan se mukava mutta ei normaali. Kun siitä "selviää" huomaa olevansa vaan tavallinen tallaaja eikä se ihana jonka toisen ihailu sai aikaan ja minut nosti tuohon hulluun pilvilinna-olotilaan.
      Olla ei rakastunut eli nyt sinulla on se krapula siitä hullusta huumasta ja kestää tottakai kauan selvitä mutta voit itse ajatella järjellä koko asian ja päättää että sureminen on loppu nyt. Ei se hetkessä käy mutta pienin askelin.
      Rakastuminen on taantumista. On valtavaa huomata että joku välittää sinusta niin paljon. Mutta sama asia on tapahtunut myös vastapuolelle, useimmiten.. Palaaminen lapsen asteelle. Sitä se on.
      Kaikkihan tietävät kuinka ällöttävää on katsella rakastuneiden lääppimistä. Heidän aivoissaan on joku rele irti ja saa moisen seko-fiiliksen.
      Koskaan en ole ollut onnettomampi kuin rakastuneena syystä että olen silloin haavoittuva. Jos sinua petetään se on kuin maailmanloppu.
      En enää ikinä suostu rakastuneeksi. Se on tahdon asia, järjen asia.Joka ikäisenä.
      Ystävyys parempi, reilumpi. Järkiaviot kunniaan.

    • jsp

      Itse olin noin puolen vuoden ajan aivan sekaisin. Aluksi olin tietenkin murheen murtama, kun tyttöystäväni jätti minut. Muutaman viikon märehdittyäni koin tarpeelliseksi viettää enemmän aikaa ystävieni kanssa yöelämässä. Koitin myös pitää itseni kiireisenä ja keksiä paljon tekemistä, jottei minun tarvitsisi kohdata omia tuskallisia ajatuksiani ja tunteitani. Vähitellen myös hieman katkeroiduin exääni kohtaan. Luulen, että myös se helpotti prosessia. Jossain kohtaa sain valtavasti motivaatiota, sillä halusin näyttää, mitä hän oikein menetti. Kun ajattelin, että exäni on vain kusipää, joka ei tajua hyvän päälle, en syyttänyt enää itseäni erostamme yhtä rankasti.
      Tunteiden tukahduttaminen ja niiden vääristeleminen itselle osottautui yllättävän toimivaksi ratkaisuksi. Vähitellen elämäni on palautunut lähes entiselleen. Selvittyäni elämäni rankimmasta vuodesta tunnen nyt itseni paljon vahvemmaksi.

    • Eronnu jätkä

      Minulla toimivat:
      1) Ihan vain asioden miettiminen
      2) Ystävien kanssa puhuminen ja oleileminen
      3) Liikunta
      4) Alkuvaiheessa myös alkoholi

    • tsou

      ei pidä ajatella mitään...parempi olla tunteeton.itteesä kiusaaminen on se pahin mitä itelle voi tehdä,joten uutta matoo suolee kun vanha kuolee..

    • <3 <3

      Itse selvisin nuoruudenrakkaudesta ja ensimmäisestä aviomiehestäni (sama mies) vain sillä, että löysin uuden rakkauden.

    • alex4

      yks säänto: N 10 T!
      elikä: Nussi 10 Toista.... ja sä unohdat mitä oli ennen:)
      se on vitsi, mutta jokainen vitsi sisälty suori osa totta, kaikki muut on vitsi:)
      anteeksi virheistä!
      kunnioittavasti: alex4

    • kerran jätetty

      kukaan ei puhu siitä,että ihminen nyt vain luonnostaan haluaa rakastaa ja tulla rakastetuksi.
      Eron jälkeen tunnetussa yksinäisyydessä kovin ajatus on sittenkin (ei se toinen ihminen pelkästään)vaan tunne siitä että "Kukaan ei rakasta minua".
      Ihminen käy läpi kaikki tunteet riittämättömyydestä,kelvottomuuteen....Kukaan ei pidä minua minään!
      Ei siinä tilanteessa (kerran koettu ja nykyisessä-eheytyvässä-suhteessa ollut lähellä) välttämättä auta kaverit eikä läheiset,ei liikunta tai harrastukset tuo sinulle sitä intiimiä arvostusta jonka saat suhteessa jossa on rakkautta.
      paljon puhutaan itsetunnosta ja siitä,että oma onni ei saisi olla liikaa riippuvainen toisesta-sinänsä viisaita sanoja (ja joillekkin helpommin omaksuttavia)-mutta sittenkin,rakkautta täynnä olevassa suhteessa olet toiselle ainutlaatuinen,tunnet lämpöä ja läheisyyttä,olet jotain mitä toinen on sinulle.....ei ihminen olisi ihminen ellei noiden tunteiden yhtäkkinen katkeaminen aiheuttaisi konkreettista kipua.
      Minulle se ainakin aiheutti fyysistä kipua,kun ensimmäinen pitkäaikainen avopuoliso-naiseni minut jätti.Alku oli minulle vaikeampi,lopulta hänen elämänsä lähti pahaan luiskaan ja kaipasi minua rinnalle 1000 ja yksi kertaa.
      Itse löysin parin vuoden kuluttua uuden suhteen,käytännön elämältään paljon toimivamman ja "helpomman".Sitä on kestänyt nyt 7 vuotta,5 aviossa.Kriisit on ollut ja pahimmillaan jo yhdessä käytännössä erosta puhuen-mutta nyt kevään aikana taas uusi nousu löytäen.
      En usko että kestäisin tämän loppumista-todennäköisesti eläisin pitkään sumussa,kuvainnollisessa että kemiallisessa.Etsisin laastareita ja olisin epätoivoinen ja miettisin että eikö "kukaan" huoli minua vaikka todellisuudessa se "kukaan" tarkoittaisi tätä meidän arkea,sitä jonka on mieltänyt omaksi elämäksi vuosien ajan.
      Kyllä tämä on aihe joka käsittelee yhtä ihmisen elämän raskainta asiaa.

    • No voi voi,eikö osaa ottaa vastaan,ei aina vaan anneta! Kyllä se kumppani löytyy joskus.:)

    • yks eronnut

      varmaan kaikille löytyy uusi puoliso kunhan vain nollaa kaikki menneen talven lumet sitten vasta voi katsoa eteen päin uutta tulevaa.

    • yksinhuoltaja

      Eroon voi suhtautua myös positiivisesti. Ainakin itselle erominen olikin hyvä juttu koska pääsin irti miehestä joka oli turha korvaan kuiskuttelija "ikuisesta rakkaudesta" vaikka oli valmis uusiin suhteisiin aina kun joku hyvän näköinen naaras ilmestyi näkökenttään. Ei tälläistä kannattanut jäädä suremaan, ei vaikka se vaikeutti jokapäiväistä arkeani talousasioiden kiristymisen vuoksi. Menkööt ja juoskoon niiden toisten narttujen perässä, ei tarvi tulla takaisin kerjäämään anteeksiantoa. Suruaikana erosta tuli varsin lyhyeksi ja nyt elämä taas sujuu loistavasti ilman tuollaista valehtelevaa naaraiden perässä juoksijaa.

    • Olen kokenut hylkäämisen muutama vuosi sitten. Mies jätti, hylkäsi yks kaks yllättäen, kertomatta edes syytä miksi?? Tuntui etten koskaan, ikinä selviä siitä surusta ja tuskasta,,sydän särkyi todella pahasti..Aika kuitenkin tekee tehtävänsä, parantaa pikkuhiljaa haavat,,jäljelle jää arvet sydämeen.
      Voimia ja jaksamista sinulle.

    • mieli ja kuvitus

      se että toisellä voi olla toinen kielii huonosta itse tunnosta näin ainakin meillä kävi kun tulee naisten kanssa hyvin toimeen ilman sen kummenpaa vispila kauppaa mutta kun toinen sanoi tapailevansa toista oli se juttu kaveri ja 2 vuoden jälkeen jo vauhakin tulossa ja uusi oli kuulenma myös herrasmies oli kiva kuulla 20 vuoden suhteen jälkeen.

    • surullinen

      vähän reilu neljäkymmentä tuli täyteen jokunen aika sitten, sydän särkyneenä. viiteen kuukauteen ei olla nähty, kolmeen kuukauteen ei olla oltu ollenkaan yhteyksissä. viime yönä taas ajelin unissani ympäri kaupunkia ja etsin häntä..

      ainoa millä jaksan on usko & toivo siihen että kyllä tämä tästä, joku päivä..

      eniten pelottaa, että jos joskus vielä tutustun mieheen, johon voisin ihastua mahdollisesti rakastua, uskallanko? jääkö nämä jälki seuraukset, kipu, suru ja ikävä, liian syvälle mieleen enkä uskalla enään "antaa mennä ja ottaa riskiä" 8/

    • yx vaan

      Muista vain hyvät hetket ja ajattele että sait rakastaa....vaikkapa vain hetken.Maailmassa on ihmisiä jotka eivät ole kohdanneet rakautta KOSKAAN.Sydänsurut ovat elämää, niistä voi ammentaa vaikkapa taiteessa!Siis asiahan on niin että aika parantaa haavat ja se aika voi olla pitkä.Minut on hyljätty ja itse olen myös ollut hylkääjä.Ketään EI kukaan Omista! Nauti keväästä katso luontoa ja anna ihmisille mahdollisuus olla edes ystävä....nimittäin se on hieno lahja sekin...YSTÄVYYS ja jos joskus rakkaus on tullakseen anna sen tulla,,,nauti yksinkertaisesti vaan elämästä!

    • ihmiset pihalla

      Mitä sellainen rakkaus muka on, josta seuraa ero ja surut hah ei yhtään mitään.

      RAKKAUS on seillasita että vielä yheksänkymppisenä antaa henkensä toisenpuolesta.

      Tämän ajan "rakkaus" on 99% kohdostunut housuihin, eikä ole minkään arvoista.

    • annukka"

      Aika parantaa, tosin vie vuoden...vuosia. Täältä netistä ei kannata lohtua etsiä, rikkoo itsensä enemmän.
      Tekemistä kannatta etsiä, ja yrittää olla ajattelematta mennyttä, sitä kun ei paremmaksi saa, tekee pahaa" vain itselleen.

      Nimim. käynyt saman läpi itsekin

    • toivonkipinä

      "Miesmurheisiin auttaa vain uusi mies", sanottiin me ystävykset aina kakskymppisinäkin ja kyllä se sama resepti tehoaa edelleenkin. On ajateltava, että elämä jatkuu jokatapauksessa. Kun tuntuu, että tuho on käynyt elämässä, eikä jättänyt mitään jälkeensä, niin silloin taas aloitettava vuodesta nolla. Suruaika olla pitää, mutta kun toinen ei sentään kuollut, niin älä sure kuin hetken. Nyt vain rohkeasti uuteen. Ei ole terveellistä jäädä suruunsa piehtaroimaan. Hyvänen aika! Jos menetät koirasi, niin silloinkin auttaa, kun hankkii uuden mahdollisimman pian.

    • Pysyvä apu ja turva

      Jumalassa ja Jeesuksen nimessä saadaan lähestyä ja kiittää kannattaa ja selkeästi apuaan anoa ja kun tahtoo elämäänsä pysyvää hyvää vanhurskautta niin Raamatun kautta opitaan Jeesuksen opetukset meidän kaikkien ihmisten elämään ja Herran opetuksia noudattamalla alkaa tuntemaan totuutta ihmisen elämän merkityksestä ja voi hyvää hedelmää rakkaudellisesti myös kantaa tekemällä Mestarin opetuksien mukaan ja rakkaus lähimmäisiä kohtaan Jumalan tahdon mukaan on sitä hyvää vanhurskautta ja näin voi edistää myös lähimmäisten parasta elämässään ja tärkeä ja hyvä osa on silloin ihmisellä Jumalassa ja Jeesuksen armo ja totuus riittää elämässä ja myös kuoleman jälkeen on hyvä osa ihmisellä.

      Kenenkään ei kannata koskaan pitää Raamatun ilmoitusta ja Jeesuksen ristin sovitusta halpa-arvoisena tai turhana, sillä Jeesuksen elävät sanat annetaan Isän Jumalan oikealta puolelta valtaistuimelta sitä anovalle ja janoavalle, ja tarkoittaa hyvää parannuksen tekemistä meille ihmisille. Jumala ei soimaa vaan iloitsee siitä kun ihminen tahtoo uudistua hyvään elämään Jeesuksen yhteydessä, tässä on hyvä tie meille jokaiselle, varmuudella!

    • Kokemus opettaa.

      Miksi täällä puhutaan,miten avioero satuttaa? Siis kyllähän se satuttaa,joo,mutta kyllä se sydän särkyy,jos seurustelukumppani jättää.Kokemusta on.Olin erään tytön kanssa melkein vuoden ja sitten yhtäkkiä,ilman mitään syytä hän ilmottaa,että meidän pitää erota.Kyllä se mursi sydämmeni pitkäksi aikaa,mutta aika parantaa haavat,sanotaan.Anna itsellesi aikaa eheytyä,niin kyllä se elämä voittaa vielä.

      • KALLE KELLO

        Kaikki erot satuttaa, se on ihan totta. Ja mitenkään vähättelemättä "vain" seurustelevia, niin olisiko tuo avioliitto kuitenkin enemmän esillä syystä, että on yhteiset lapset, yhteinen omaisuus, yhteistä sitä ja yhteistä tätä, joka omalta osaltaa tuo vaikeuksia ja jopa suuria vaikeuksia,


    • tuotestettu

      olen kyllä kirjailia tommi helsteenin kanssa samaa mieltä siina että nykyään sana rakkaus on viihteellistetty. julkis mailman tuote suuri rakkaus alkoi ja puolen vuoden jälkeen erotaan ajan puuteen ja syrjä hyppyjen kera.

      • Naisen elämää

        Mieheni jätti minut muutama päivä sitten. Sitä enen olimme yhdessä joka päivä 5v Ero tuli yllättäen, käski vain painua helvettiin. Sitä ennen suunnitteli yhteistä matkaa.
        Olen niin rikki, että tuntuu kuin kuolisin. En ole pystynyt syömään, enkä juomaan. En ole kyennyt töihin.Eilen olin tiputuksessa sairaalalla ja sain rauhoittavaa lääkettä. Haluaisin kuolla pois. Toivon, että pääsisin pois täältä, että tuska loppuisi.
        Olen 42 vuotias, enkä koskaan ole kokenut tälläistä tuskaa. Aina olen pelännyt sitä, että jään yksin, se on suurin pelkoni ja nyt se kävi toteen. Olen ihan tyhjän päällä, ei minulla ole enää mitään. En pysty näkemään mitään hyvää. Itkettää vain koko ajan, enkä jaksa nousta sängystä. Miten tästä voi ikinä selvitä?


      • ikä kriisi
        Naisen elämää kirjoitti:

        Mieheni jätti minut muutama päivä sitten. Sitä enen olimme yhdessä joka päivä 5v Ero tuli yllättäen, käski vain painua helvettiin. Sitä ennen suunnitteli yhteistä matkaa.
        Olen niin rikki, että tuntuu kuin kuolisin. En ole pystynyt syömään, enkä juomaan. En ole kyennyt töihin.Eilen olin tiputuksessa sairaalalla ja sain rauhoittavaa lääkettä. Haluaisin kuolla pois. Toivon, että pääsisin pois täältä, että tuska loppuisi.
        Olen 42 vuotias, enkä koskaan ole kokenut tälläistä tuskaa. Aina olen pelännyt sitä, että jään yksin, se on suurin pelkoni ja nyt se kävi toteen. Olen ihan tyhjän päällä, ei minulla ole enää mitään. En pysty näkemään mitään hyvää. Itkettää vain koko ajan, enkä jaksa nousta sängystä. Miten tästä voi ikinä selvitä?

        tiedä sitten sinun ja miehesi tarinaa mutta 40 vuoden ikä kriisi saa pään sekaisin itsellä toisin päin vain nainen lähti.


      • KALLE KELLO
        Naisen elämää kirjoitti:

        Mieheni jätti minut muutama päivä sitten. Sitä enen olimme yhdessä joka päivä 5v Ero tuli yllättäen, käski vain painua helvettiin. Sitä ennen suunnitteli yhteistä matkaa.
        Olen niin rikki, että tuntuu kuin kuolisin. En ole pystynyt syömään, enkä juomaan. En ole kyennyt töihin.Eilen olin tiputuksessa sairaalalla ja sain rauhoittavaa lääkettä. Haluaisin kuolla pois. Toivon, että pääsisin pois täältä, että tuska loppuisi.
        Olen 42 vuotias, enkä koskaan ole kokenut tälläistä tuskaa. Aina olen pelännyt sitä, että jään yksin, se on suurin pelkoni ja nyt se kävi toteen. Olen ihan tyhjän päällä, ei minulla ole enää mitään. En pysty näkemään mitään hyvää. Itkettää vain koko ajan, enkä jaksa nousta sängystä. Miten tästä voi ikinä selvitä?

        Niin, se on toisille niin helppoa, sanoa vain "painu helvettiin". Minun käskettiin "painua vi**uun".. Minulle se oli helpotus, mutta niitä "kauniita" sanoja ja hyvästejä ei unohdakaan niin vain, taitavat kulkea loppuelämän mukana, kunnes dementia armahtaa


      • KädenallaIsänrakkaan
        Naisen elämää kirjoitti:

        Mieheni jätti minut muutama päivä sitten. Sitä enen olimme yhdessä joka päivä 5v Ero tuli yllättäen, käski vain painua helvettiin. Sitä ennen suunnitteli yhteistä matkaa.
        Olen niin rikki, että tuntuu kuin kuolisin. En ole pystynyt syömään, enkä juomaan. En ole kyennyt töihin.Eilen olin tiputuksessa sairaalalla ja sain rauhoittavaa lääkettä. Haluaisin kuolla pois. Toivon, että pääsisin pois täältä, että tuska loppuisi.
        Olen 42 vuotias, enkä koskaan ole kokenut tälläistä tuskaa. Aina olen pelännyt sitä, että jään yksin, se on suurin pelkoni ja nyt se kävi toteen. Olen ihan tyhjän päällä, ei minulla ole enää mitään. En pysty näkemään mitään hyvää. Itkettää vain koko ajan, enkä jaksa nousta sängystä. Miten tästä voi ikinä selvitä?

        "Naisen elämää"
        Sisäinen tuska on pahinta, joka raastaa ja repii.

        Ensiksi nouse sängystä ja lenkille tai mikä tahansa liikunta (pyörä, kävely.. ), vaikka ei tuntuisi miltään. Tätä jatkat päivästä toiseen, vaikka itkien.

        Syöt vaikka ei maistu mikään.

        Puhut, vaikka kukaan ei jaksa kuunnella, tai ymmärrä, ei kaikille (läheiselle, ystävälle).

        Muista hengittää, vetää keuhkot täyteen ilmaa. Keskityt hengittämiseen.

        Ihmisellä on oikeus itkeä ja surra.

        Aika prantaa haavat ja se on totta! Antaa ajan kulua, vaikka mikään ei tuntuisi miltään.
        Tsemppiä ja taivaan Isän huolenpitoa!


      • ruusu4
        Naisen elämää kirjoitti:

        Mieheni jätti minut muutama päivä sitten. Sitä enen olimme yhdessä joka päivä 5v Ero tuli yllättäen, käski vain painua helvettiin. Sitä ennen suunnitteli yhteistä matkaa.
        Olen niin rikki, että tuntuu kuin kuolisin. En ole pystynyt syömään, enkä juomaan. En ole kyennyt töihin.Eilen olin tiputuksessa sairaalalla ja sain rauhoittavaa lääkettä. Haluaisin kuolla pois. Toivon, että pääsisin pois täältä, että tuska loppuisi.
        Olen 42 vuotias, enkä koskaan ole kokenut tälläistä tuskaa. Aina olen pelännyt sitä, että jään yksin, se on suurin pelkoni ja nyt se kävi toteen. Olen ihan tyhjän päällä, ei minulla ole enää mitään. En pysty näkemään mitään hyvää. Itkettää vain koko ajan, enkä jaksa nousta sängystä. Miten tästä voi ikinä selvitä?

        Tsemppiä , kyllä se siitä vielä valoisaksi muuttuu , aivan varmasti .
        Muista , että suuren osan elämääsi elit ilman miestäsi ja pärjäsit varmaankin ? Et edes tiennyt hänen tällä pallolla olevankaan !
        Mulla on kokemusta 3 erosta ja aina surun jälkeen on tullut uusi rakkaus , entistä ehompi.
        Toivon , ettei enää tarvitsisi eroja kokea, mutta jos täytyy , tiedän kokemuksesta selviäväni.
        Elämä ottaa toisella kädellä ja antaa toisella tilalle.
        Anna elämälle mahdollisuus ja anna ajan kulua.


    • 2112

      Selviää siitä. Mutta aikaa se vie, helposti vuodenkin verran. Tosin vaikka joka päivä on helpompi, niin hitaalta se tuntuu. Paras kuitenkin kestää. Nuorempana lähdin usein maailmaa kiertelemään tuollaisen tärskyn jälkeen, jolloin olo parani huomattavasti nopeammin. enää en pääse maailmalle, kun olen pienen pojan yhteishuoltaja. Rakkauden teettämät krapulat ovat olleet sen verran karmeita, että tyydyn nykyään vain seksiä sisältäviin ystävyyssuhteisiin. Pysyn paremmin kasassa.

    • juupa juu

      Tähän nyt vaan on pakko kommentoida, kun pisti silmään. Ei todellakaan auta uuden lemmikin hankkiminen edellisen unohtamiseen. Eläimet on yksilöitä ja omia persoonallisuuksiaan siinä kuin ihmisetkin. Jokaista kaipaa omalla tavallaan aina.

    • Minun.

      Sydänsurut kesti eron jälkeen noin viikon, kunnes hoksasin,sinkkuna oleminen avasi paljon uusia ja hienoja mahdollisuuksia.

    • nuinnuin

      Riippuu yksilöstä.

      Eli voi kestää päivästä vuosiin. Miehillä pätee jokseenkin sellainen sääntö, että sydän kärsii puolet siitä ajasta mitä liitto kesti.

      Koskaan en liittoon enää mene ja täten tiedän kuolevani nuorempana.

    • uutta miestä vaa

      munan puutetta

    • Naisen elämää

      Kiitos teille, jotka olette vastanneet asiallisesti. Olen kiitollinen, että voin edes tänne kirjoittaa, miten huonosti asiani ovat. En ole pystynyt kertomaan vanhemmillenikaan erosta, en haluaisi tuottaa heille surua. Kun he näkevät minut, huomaavat heti, että en ole kunnossa. Se pelottaa minua.
      Olen olen kuihtunut muutamassa päivässä, mutta sillä ei ole väliä.

      Lohtua on tuonut yksi laulu, joka on kuin minulle tehty. Jannan biisi, jossa lauletaan, että anna minun tulla viereesi ja lohduttaa, hullu sä et ole, vaikka juuri nyt on vaikeaa. Mua itkettää niin kovasti
      koko ajan. Mistä näitä kyyneleitä riittää?

      • xxxx xxxxxx

        hei "naisen elämää", kerro toki vanhemmillesi.
        itse en kertonut äidilleni, ajattelin pitää häneltä yhden huolen pois, mutta hän näki kadonneet 15kiloa ja surullisen ilmeen kun yleensä hymyilen ja vitsailen. hän tietysti huolestui joten pakko oli kertoa kun hädissään kyseli, hän tietysti ajatteli kaikkea muuta kun sydän suruja.

        kyyneileitä riittää, niitä tässä valutettu jo viime syksystä asti, tosin nyt vain silloin tällöin "kerran päivässä" enään.

        jaksamista sinulle!


    • Mitä toinen saa?

      Auttaisko sydänsurussa se, että ajattelee asiaa jättäjän näkökulmalta? Jättäjällä on syy suhteen lopettamiseen. Minä en olisi suhteessa, joka ei antaisi jotakin hyvää itselleni. Näin oletan toisenkin ajattelevan minun suhteen. Minua helpottaa tällainen ajattelu.

    • Moi
      Olen yksi 38-v nainen ja kokenut saman jo ainakin 20 kertaa......edellinen on vielä tuoreessa muistissa, hän asuu Tampereella ja mä Oulun lähellä. Tapasimme täällä treffit-osiossa joku 5-v sitten.....voi olla kauemminkin.....olimme tavanneet kasvotus-tenkin pari-kolme kertaa, hän tuli tänne aina, onneksi.......nyt hän asuu toisen muijan kans yhes. Töissä olivat kuulemma tavanneet, ja se muija on takuulla joku parikymp -pinen muijanretale......joku hullujen huoneelta karannu sekopää.....aika törkeää vain sanoo yhtäkkii, et mä oon muuttanu yhen kans yhteen, ja rakastan sitä.......en usko sanaakaan ! Ja se vielä oli ostanu mulle myöhäsen synttärilahjan, jonka se lähetti mulle kotiin asti, ja se oli suht. kallis rannekello......lempivärini violetti.....ja sen kans voi uidakin......nyt en enää käytä sitä, oon allerginen sille rannekkeelle, mitä silikonia se sit onkaan.........ei kai mukaan osta tollasta lahjaa, jos ei olisi oikeesti rakastunut kyseiseen ihmiseen....? Ja vaivaudu vielä lähettämään sitä.....kun se kuulemma uno -htui silloin, kun viimeksi tapasimme viime kesänä.....ja menimme vieläpä elokuviin, päivänäytökseen, se oli se Hulluna Saraan. Oli se aika hyvä leffa, mä kun en raski yksinäni mennä sinne....ja se vielä maksoi liput ja kävimme sitä ennen syömässä.... Se maksoi kaiken ! Edelliisillä kerroilla se oli yötä Edenin huoneessa, kävimme vielä -pä uimassa, se maksoi kummatkin yöt meistä kahdesta, vaikken yöpynyt kertaakaa -n siellä......ja viimeisellä kerralla se yöpyi mun vanhempien luona, ne ei olleet onne-ksi kotona, eivät tieneet koko asiasta mitään.........onneksi......ja se kehtasi soittaa sil -le muijalleen, et se on löytäny yöpaikan.....meni vieläpä kauemmaksi musta, et sai soitettua puhelunsa......mä luulin, et se soittaa siskolleen saman viestin......se nukkui onneksi lattialla, mä sängyssäni siellä......
      Pitäisköhän tehä sama, mitä se Silja Salin teki Salkkareissa joku 10-v sitten, että kun ae sai selville sen, joka otti jotakin kuvia siitä, ja se rakastui siihen mieheen jne...... Ja sitten se keksi soittaa johonkin pizzeriaan, jossa on kotiin kuljetus, jotakin, että tila -isin 10 isoa perhepizzaa kaikilla mausteilla tohon osoitteeseen yms.......ja mitä haus -kaa siitä sitten tulikaan.......sai nauraa ihan kippurassa.....jos vain tietäisin niiden o-soitteen........tekisin niin heti.......
      En ole cieläkään toipunut siitä, aion vielä kostaa heille, se mies täytti just 39-v, mutta käyttäytyy, kuin teini !! Ei mitään rajaa.......eikä ymmärtäny, et se loukkas mua !!! Jos nämä läpimädät hullut itse lukee tätä, ei haittaa, sen ku lukee kapatit !!

    • Heddaantero

      Ei näissä asioissa voi yleistää, ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia kokemuksia. Toki voit pyrkiä tutustumaan mahdollisimman moniin uusiin ihmisiin, niin saat muutakin ajateltavaa ja parhaassa tapauksessa löydät jonkun toisen, joka syrjäyttää nykyisen rakkaudenkohteesi. Sitten täytyy vain toivoa, että tunne on molemminpuolinen, ettei suru korvaudu uudella surulla.

    • 89hy9å

      Kovan sydänsurun kokeneille

      Kun yks' jättää, niin toinen ottaa.
      Tässä maailmassa on miehiä ja naisia vaikka kuinka ja nyt etenkin, kun niitä raijattaan joka maasta lisää.
      Saa vain ihonvärinkin valita vapaasti, oman mieltymyksensä mukaan.

      Valittavaa piisaa, ei muutakuin jahtaamaan/ metsästämään vain :)

    • Olen täysin rikki

      Rakkautta ei ole!
      On vain ääretöntä itsekkyyttä ja valheita :(
      Tästä ei toivu koskaan, EI KOSKAAN!
      Tuska ja ikävä tappaa vähitellen...

      • kokenut3

        Hei te asiallisesti kirjoittaneet kohtalotoverini! Luulin että olen ainoa paha, hullu, vanhanaikainen ja ahdasmielinen ihminen maan päällä kun en pääse irti avioeroahdistuksestani. Minua lohduttaa suuresti teidän ajatuksenne. Laitan tähän 12 vuoden aikana päässäni pyörineet kysymykset, joihin ei ole ole-massa vastauksia.
        -Miksi avioliiton perustana pidetään rakkautta ja sen häviämistä perusteluna avioerolle. Avioliittohan on keskinäinen, ylempien instanssien ja todistajien vahvistama sopimus. Vihkivalassa (vertaa lääkärin, tuomarin,..ym) luvataan tahtoa ottaa aviopuolisoksi (yhdeksi lihaksi) ... myötä- ja vastoinkäymisissä aina kuolemaan saakka. Tämän liiton pitäisi olla rikkomaton, niin että sen eteen voisi turvallisesti tehdä kaikkensa, johon lasten on hyvä tulla, joka antaa turvan sairauden ja vanhuuden koittaessa.
        -Miksi en uskonut äitiäni, joka sanoi: "Alä tommosen kanssa". Uskoin astuvani järkiavioliittoon ja tahdoin tehdä elämästämme hyvän. En voinut tietää, että miehellä oli toiset motiivit.
        Itse annoin kaikkeni, tulin näin hyväksikäytetyksi ja viimein kuiviin imettynä hylätyksi ja ilman syytä jäte-tyksi.
        -Miksi mieheni ei kertonut mitään syytä, vaan vain lähti. Olen 12 vuoden ajan etsinyt näitä syitä itsestäni ja häpeän, olen kelvoton.
        -Miten kukaan voi näin härskisti käyttää toista hyväkseen 23 vuotta, teettää kolme lasta, pitää vaimoa ilmaisena piikana ja kotiorjattarena ym.
        -Mistä tällainen tyhjä, yli 50-vuotias rukkanen löytää enää rinnalleen luotettavaa ihmistä vanhuudentur-vaksi.
        -Miksi mies lipevästi kiemurtelee jo aikuisten lasteni elämään minua mustamaalaten, vähätellen, omia elämänasenteitaan jakamaan, pilaten näin minun ja lasteni välejä. Miksi hän ei lasten pienenä ollessa huolehtinut heistä ja näyttänyt, miten elämässä vaistämättä eteen tulevia ongelmia ratkotaan järkevästi eikä niin kuin hän, joka juoksi karkuun ongelmiaan ja jätti murrosikäiset lapset yksin huoltooni tapaa-matta näitä moneen vuoteen.
        -Kuinka monen ihmisen elämän hän onkaan pilannut: omansa, minun, lastemme, heidän lastensa, meidän omien vanhempiemme ja muiden sukulaisten, lukuunottamatta yhteisten ystäviemme.
        -Miten ihmeessä jokaisella voi olla oikeus tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä muiden oikeuk-sista välittämättä? Mies haki eroa, vastustuksestani huolimatta minut tuomittiin avioeroon, kuin olisin joku rikollinen.
        -Mikä on ollut se syy, miksi tämän kaiken piti tapahtua? Jos sitä häneltä kysyy, on vastaus selvä: "Sää oot ihan hullu."

        Tunnen itseni arvottomaksi, olen erakoitunut. Kerran kävin psykologilla, sujuvastihan tuo kuunteli (palkkansa edestå), mutta ei siitä mitään apua herunut.
        Tämä oli tässä tamä turha elämäni...


    • mielisairasko?

      mä tiedän mikä auttaa sydänsuruihin. Itselläni päättyi 3v suhde 5 viikkoa sitten, kun naiseni jätti yllättäen. Olen 32v mies ja voin sanoa että oli elämäni ensimmäinen oikea rakkaus ja olin kuulemma myös hänen (kuten sukunsakin on sanonut).

      Mutta se miten itselläni on lähtenyt helpottamaan, niin ensimmäiset 3-4 viikkoa tulin puhuneeksi vain lähimpien kavereiden kans erosta lähes päivittäin. Niin ja esimmäiset 2 viikkoa en pystynyt vielä tekemään mitään, muutako töissä kävin. Siellä esitin kaiken olevan hyvin. Tosin heti kun muut lähti, itku tuli ja olin valmis hajottamaan kaiken mitä käteeni saan. En tehnyt niin koska näyttelin kaiken olevan hyvin.

      Tästä "näyttelystä" tulikin pikkuhiljaa toinen rooli itselle ja olen nyt panostanut siihen ja jostain syystä varsinkin viimeisen viikon aikana en ole miettinyt syviä tuntemuksia häntä kohtaan. Ehkä sekin vaikuttaa kun viikko sitten muutin pois, sekä eron alussa poistin kaiken yhteystiedon hänestä. Poissa kuviosta, poissa mielestä. Toki puhun edelleen exästäni, mut enää hyvin vähän vain kysyttäessä. Toinen rooli ottanut vallan. Harrastuksiin ja kesän suunnitelmiin olen nykyään ajatukseni siirtänyt. Itkuakaan ei ole tullut kertaakaan yli viikkoon. Ehkä tämä on vain väliaikaista, mut kuitenkin oloni on nyt usein neutraali. Niin ja olen pannut paria naista. Lämmitellyt 8:aa. Ennen olin pelimies ja halu kasvaa takas siihen. Se oli roolia jokaisen kohdalla koko ajan. Kokeilkaa samaa, alkaa helpottaan ainaki toistaseks :)

      Toki siis mietin välillä mitä jos hän tulee katuma päälle, mut kerran jätetty, niin olkoon se lopullista, vaikka miten tahtoisin hänet takas.

      Vaikea selittää mitä haen takaa, mut omaksukaa uusi roolinne

      • hoo0oooo

        Sä varmaan pääset aika nopeasti yli pelimiehenä. Tai yli ja yli. Jos oot oikeasti rakastanut, niin ei sellasta ihan parissa viikossa pyyhitä pois. Se vaatii aikaa. Kuukausia, joillain jopa vuosia. Minulla ero takana pari vuotta sitten, vieläkään en ole päässyt täysin yli. En tosin ole pelimies, enkä ole harrastanut seksiä vuosiin muuta kuin tämän eksän kanssa; suhteen aikana ja sitten pari kertaa eron jälkeistä seksiä - mikä on iso virhe aina, ellei sitten osaa ottaa sitä tunteettomasti. Kyllä mullakin seksin saaminen joltain toiselta vois ehkä vähän helpottaa ainakin hetkellisesti, muttei se silti ole mikään ihmeparannus. Pikemminkin kuin särkylääke, auttaa hetken, sitten se kipu ja ongelmat on taas läsnä.


      • mielisairasko?
        hoo0oooo kirjoitti:

        Sä varmaan pääset aika nopeasti yli pelimiehenä. Tai yli ja yli. Jos oot oikeasti rakastanut, niin ei sellasta ihan parissa viikossa pyyhitä pois. Se vaatii aikaa. Kuukausia, joillain jopa vuosia. Minulla ero takana pari vuotta sitten, vieläkään en ole päässyt täysin yli. En tosin ole pelimies, enkä ole harrastanut seksiä vuosiin muuta kuin tämän eksän kanssa; suhteen aikana ja sitten pari kertaa eron jälkeistä seksiä - mikä on iso virhe aina, ellei sitten osaa ottaa sitä tunteettomasti. Kyllä mullakin seksin saaminen joltain toiselta vois ehkä vähän helpottaa ainakin hetkellisesti, muttei se silti ole mikään ihmeparannus. Pikemminkin kuin särkylääke, auttaa hetken, sitten se kipu ja ongelmat on taas läsnä.

        Joo, sitä en kiellä etteikö tää helppoa ole yli päästä ja voi mennä vuosiakin, mut helpotusta on tuonut tämä "rooli" päivä askareisiin. Tosin tänään tuli taas armoton ikävä ja halu saada takas, kun näin koko yön niin toden tuntuista unta hänestä. Oli hieman märkä uni sekä normi toimintaa unessa. Himot heräs sitä kohtaan paljon taas.. :(

        Sen sanon vielä että pari viikkoa eron jälkeen kun naiseni meni jälleen baariin, tuli silloin sellainen koston poikanen mieleen ja menin yhden naisen luo. Tunteet oli niin paljon mielessä etten saanut värkkiäni seisomaan mitenkään ja sen jälkeen en saanut edes runkatessa sitä ylös mitenkään. Vasta viikko sitten kun teimme eroseksin, kun hälläkin panohalut oli noussut, niin olen pannut muita, joka helpottanut. Luulen et toi eroseksi antoi taas voimia alapäällekin. Näitä muita olen lämmitellyt varuiksi..


    • äijö

      Tässä viestiketjussa on jo niin paljon viestejä että en ihan läpikotaisin sitä lukenut. Joten jos tulee toistoa johonkin aiempaan, pahoittelen.

      Sydänsuruissa vihoviimeinen asia minkä haluaa kuulla on se, että aika auttaa. Koska se ei siinä tunnehorisontissa auta, sen helpotus on niin pitkällä tulevassa että on ihan saman kuin sitä ei olisi tulossakaan.

      Mutta kyllä se sitten kuitenkin auttaa. Omassa elämässäni olen kahteen kertaan vellonut noissa samoissa tunteissa niin, että se on vienyt huomion kaikelta muulta elämässä, nukkuminen on kärsinyt, ruoka ei maistu. Mikään ei maistu. Toisessa näistä toivoin kuolevani. En suunnitellut itsemurhaa mutta toivin, että en aamulla heräisi enää.

      Aika se lopulta auttoi. Miksi?

      Luulen että osittain kyse on siitä, että menetyksen jälkeen sydämessä ja mielessä on valtava tyhjiö. Se aukko siellä kalvaa ja imee positiiviset jutut puoleensa kuin musta-aukko konsanaan. Sydänsurun aiheuttajan, menetyksen, tilalle on saatava muuta. Siksi neuvot tavata ystäviä, perhettä, ehkä jopa ihan ulkopuolista apua auttaa samalla tavalla kuin uudet harrastukset tai vanhatkin. Pikkuhiljaa ne täyttävät sitä aukkoa, sielusta revittyä kipeää aukkoa. Viikot vaihtuvat kuukausiksi ja kuukaudetkin ehkä vuosiksi, sydänsurun kuoppa tasoittuu.

      Itse koen että sydänsurun muisto ei koskaan unohdu tai poistu. Mutta se kipu kyllä häviää ja mitä nopeammin sen aukon saa täytettyä sitä nopeammin se häviää. Mutta on huomattava, että ei se katoa sillä että aloitat uuden harrastuksen tai ihmissuhteen, näistä täytyy löytää todellista, uutta sisältöä elämään ja siinäkin kestää aikansa. Taipaleen alku on raskain. Matka ei ole pelkkää nousua vaan aallokkoa.

      Jos kieltäytyy jatkamasta eteenpäin, pitää huolen siitä että surun aukko pysyy puhtaana ja mustana saattaa sydänsurun kanssa matka jatkua hautaan saakka.

      Voimia kaikille kenelle aihe on ajankohtinen. Hyväksykää muutos, kunnioittakaa kipua mutta jatkakaa matkaa.

    • eräsnainen

      Minäkin voin jakaa oman tarinani. Täällä on jo paljon hienoja kirjoituksia aiheesta, mutta lisään omani :)

      Täällä on sanottu niin monesti, että aika auttaa ja se on oikeasti ainoa asia, joka loppupeleissä todella auttaa parantamaan haavoja. Kuitenkin itse olen ainakin hyväksynyt, että vaikka aika auttaa haavoja paranemaan ja umpeutumaan, niin arvet jäävät ja niiden myötä myös kaipaus ja ikävä. En usko, että koskaan voin lakata ikävöimästä jollakin tasolla erästä ihmistä, joka teki elämästäni niin hienoa ja elämisen arvoista aikoinaan. Kaikki vain päättyi kuin seinään. Olisi edelleen niin paljon sanottavaa ja kysyttävää, mutta en kerennyt. Täytyy vain hyväksyä se, että hän ei ole enää osa elämääni eikä tule ikinä olemaankaan.
      Ei ole siltikään päivääkään, että en miettisi häntä jossain välissä. Muistelen hyvällä. Toivon sydämestäni, että hän on onnellinen ja löytää ihmisen, joka tekee hänet onnelliseksi. Minä en saanut olla se ihminen.

      Uskon, että tulen löytämään vielä ihmisen, joka tulee olemaan minulle yhtä hyvä kuin hän oli. Ei kuitenkaan samalla tavalla. Kukaan ei voi korvata ketään eikä ole tarkoituskaan. Jokainen ihmissuhde on ainutlaatuinen ja omanlaisensa. Se perustuu kahden ihmisen kemiaan, vuorovaikutukseen ja kommunikointiin. Kukaan ei tule ikinä olemaan samanlainen vastapalanen.

      Ja tärkeintä on, että ei ikinä pidä luopua toivosta. Elämä jatkuu ja paljon hyviä asioita on vielä edessä. Pitää hyväksyä menetys ja itkeä sen mukanaan tuomat kyyneleet. Jonain päivänä huomaa, että kyyneleitä ei enää tule. Pelkästään haikea hymy, johon sisältyy kaipaus ja lämpimät muistot. Ne voi pitää ikuisesti.
      Jokainen kohtaamamme ihminen opettaa meille jotain tärkeää itsestämme ja elämästä. Joten katso avoimin silmin tulevaisuuteen ja ympärillesi ja näe kaikki ne ihmiset, jotka voivat antaa sinulle paljon, kun vain avaat itsesi ja sydämesi kohtaamisille.

      Kaikkea hyvää ja kärsivällisyyttä. Anna aikaa.

    • suru ja ikävä

      It takes time but it will go over....

      • free and happy

        Odottakaas, kun 5 vuoden kuluttua näette tämän sydänsurunne aiheuttajan... Tajuatte, että surunne oli oman päänne sisällä tekaistu murhenäytelmä, jossa tämä toinen osapuoli oli vain näyttelijänä teidän päänne sisäisessä draamassa.

        Kun sitten näette hänet viiden vuoden kuluttua, niin ette voi kuollaksennekaan tajuta, mistä se hullu sydänsuru johtui. Tästä tyypistäkö?


      • sad and aching
        free and happy kirjoitti:

        Odottakaas, kun 5 vuoden kuluttua näette tämän sydänsurunne aiheuttajan... Tajuatte, että surunne oli oman päänne sisällä tekaistu murhenäytelmä, jossa tämä toinen osapuoli oli vain näyttelijänä teidän päänne sisäisessä draamassa.

        Kun sitten näette hänet viiden vuoden kuluttua, niin ette voi kuollaksennekaan tajuta, mistä se hullu sydänsuru johtui. Tästä tyypistäkö?

        En halua kertoa omaa tarinaani, sydänsurua poden ja pahasti. Mies jätti minut yllättäen noin viikko sitten, ja muuttui täysin kylmäksi. Mitään selitystä en saanut. Olen poissa tolaltani, masentunut ja umpikujassa. En juurikaan nuku, en syö mitään, itken vain. Vielä pystyn jotenkin työhön, jotenkin arki antaa toivoa. Free and happy, toivottavasti sanoillasi on se taika jota me särkyneet tarvitsemme. Miehelle en voi antaa enää anteeksi sitä, minkä hän rikkoi. Se tekee tästä surusta raskaimman kestää.


    • kyllä se tästä

      mä törmäsin taas tähän ketjuun. tuolla helmikuun puolessa välissä olen oman viestini laittanutkin. nyt jo vähäsen hymyilyttää, en voi kiittää kun onneani että en löytänyt tätä ketjua viime vuoden marraskuussa kun asia oli pahimmillaan, olisi varmaan kunnon draama viesti mun jäljiltä.

      mä kyllä yhdyn mielipiteeseen että kukaan jätetty ei kestä sitä kyllä aika parantaa / auttaa kommenttia. itselläni se sai sapen kiehumaan totaalisesti kun pari kaveria sitä tuputti, silloin ei sitä uskonut - ei todellakaan oli se sen verran maailman lopun tunnelmaa itselläni niinä pahimpina kuukausina, uskoa tulevaan ei pätkääkään. kävin varastolla hakemassa kevät takit ja löysin sieltä pussin jossa oli mun lippu lappuja joita olin tunnelman mukaan kirjoitellut viikko pari hänen lähtönsä jälkeen, en voinut kun huokaista. pystyin ne jo lukemaan ilman parkua, mutta kyyneleet kyllä parahti silmiin kun pussissa oli myös mun hänelle hankkima synttärilahja jota en sitten päässyt antamaan, tuli mieleen se meidän keskustelu hankinko hänelle lahjan vai en.

      mäkin uskon että joku päivä kun tämä ikävä on kokonaan selätetty, törmään toiseen, mutta koskaan se ei ole hän enkä koskaan toista saa verrata häneen sillä se ei ole reilua eikä niitä hetkiä saa takaisin toisen kanssa, kopiointi mahdotonta eikä elämä ole kenenkään luoman käsikirjoituksen mukaista. toisen kanssa saa toisenlaisia hetkiä ja toisia juttuja..

      aika hänen kanssaan on mennyt, sitä näemmekö koskaan enään ei tiedä kukaan, jos joku tietää niin minä se en ole ainakaan. mutta näillä mennään ja jatketaan elämää, ikävä aina välillä mutta ei enään jatkuvana olotilana, suruakin tunnen mutta en sitäkään enään jatkuvasti. päälinmäisenä hän on ihanana muisto ihmisestä joka tuli mun elämään mutta ei tullut jäädäkseen vaikka niin toivoin...

    • socoldwhitoutyou
    • en ymmärrä

      Eikö sitä ihminen koskaan viisastu.Miks nämä tunteet ei jo katkea vaikka pitkän elämän olen rakkaan puolison kanssa elänyt.On suru-aika muutama kk puolisoni kuolemasta ja nyt jo haikailen toista ja olen kai osittain ihastunut. Miten voi kaksi tunnetta palaa yhtä aikaa,Eikö tuo yksi suru olisi jo riittänyt. Onko kellään kokemuksia ja neuvoja?

    • katkera

      minäkin rakastuin nelikymppisenä toiseen mieheen.
      Omani on alkoholisti ja hänen kanssaan laitoin suhteen poikki olimme kihloissa kolme vuotta.
      Sain voimaa purkaa kihlaukseni tämän alkoholistin kanssa kun rakastuin tähän toiseen mieheen joka anto ymmärtää että meidän välille voisi syntyäkin jotakin vaakavampaa ja pysyvämpää.
      No nyt olen kuitenkin saanut selville että tällä miehellä on vaimo kja kaksi lasta.
      Vaimo on työssä samassa paikassa jossa minä ja tämä mieskin olemme.
      Nyt minulla on ongelma tämän sydänsuruni lisäksi joka tuntuu muuten olevan näin nelikymppisenä todella paha paikka paljon pahenpi kuin silloin joskus vähän alle kolmikymppisenä jolloin mulle sattui samanlainen tilanne.
      Mutta palatakseni siihen ongelmaan johon haluaisin käytännön neuvoja niin on seuraavanlainen.
      Nyt tämä mies on alkanut lähestymään minua ja ihan kuin hän haluaisi minun kanssani jotakin vakavampaa vaikka onkin naimisissa tämän toisen naisen vai pitäisikö sanoa tytön kanssa.
      Merkit on ihan sellaiset että hän haluaisi tutustua minuun yhtä paljon kun minä häneen.
      Mitä tämä nyt on ja mitä minun pitäisi tästä kaikesta ajatella?

    • Wakeuppi

      Tuo toinen taitaa olla sellainen pelimies, joka hakee etua haavoittuvasta tilanteestasi. Hyvä että sait irroittauduttua alkoholistista kuitenkin. Kannattaa pysyä nyt kaukana tämän hyväksikäyttäjän kauniista puheista. Voit sanoa hänelle, että sitten kun on eronnut ja asunut joitakin kuukausia omassa kämpässään, voi tulla juttelemaan (tätä ei tule tapahtumaan joten älä haaveile).
      Itse kannattaa tehdä oma surutyö omien ystävien avulla ja suunnata sitten valoisampaan tulevaisuuteen. Onnea matkallesi!

    • Onneaetsintään

      Mielestäni ei kannata liian nopeasti mennä eteenpäin, ei ainakaan hankkia uutta, tai oikeastaan saada vanhaakaan mielestä. Meditointi auttaa, jos sen tekee oikein. Eli sen sijaan että yrittäisi saada henkilön pois mielestä, on henkilöä rakastettava meditaation aikana. Näin tunteen voi nähdä lopulta itsestään erillisenä ja omistushalu voi lakata. Silloin ihmisen voi nähdä kauniina vaikkei saisikaan häntä. Näin riippuvuus voi parantua. Tiedän, että kyseinen toiminta on todella vaikeaa jos tuntuu että kaikki sisäelimet vuotavat verta, mutta näin tunnetta voi tarkastella ja sen alta saattaa löytyä piilotettuja muistoja. Maailmasta tulee erilainen paikka. Fyysiseen tunteeseen on helppo keskittyä, mutta samalla sen haluaisi tukahduttaa. Myös rakkauden etsiminen tilanteessa, vaikkapa sisältäpäin, on mielestäni huono vaihtoehto. Pitää löytää kipua niin kauan, kuin rakkaus löytää sinut itsestään.

    • eienääkiitos

      Minulla meni kerran vuosi (kaikki vuodenajat) eron tuottamasta tuskasta. Monet päättyneet suhteet, joissa sydän vereslihalla ja milloin shokkitilanteessa. Kuitenkin niistä yksin yli päässyt. Suru ja ikävä kun tulee niin ITKE.

    • Anonyymi

      Mulla on kaikki päin persettä ja olen särkynyt KOKONAAN. Olin 1-2 vuotial kun minulla oli kissa nimeltä piip joo piip on vähän outo nimi mutta silti. Tämä kaikki on luokkakaverini syytä !! Luokkakaverini äiti pelkää kissoja ja kissani meni nuuskimaan rattaita jossa luokkakaverini oli (olimme vielä vauvvoja). Hänen äiti juoksi ja hätisti kissani metsään, ja metsässä kissaani puri kettu jalkaan. Sen illan jälkeen isä ja äiti päättivät että emme voi pitää kissaa. Annoimme kissan maalle jossa hänellä oli ystäviä. Sitten. Olin juuri päässyt 3 luokalle ja oli ensimmäinen päivä, se meni hienosti! Kun pääsin kotiin äitini itki sohvalla ja kertoi että 12 vuotias kissamme on kuollut. Purskahdin itsekkin itkuun sen illan jälkeen olen itkenyt joka ilta. Olen nyt 13 vuotias ja olen 7 luokalla. Olin 2 kuukautta sitten kanssa yhdessä pojan nimeltä jere erosimme 4 päivää sitten ja olen tuplarikki. Koulussa neela ja aino kiusaavat minua koska minulla ei ole hioneimpia kenkiä ja vaatteita siksi olen triplarikki. Mummini eeva kuoli 8 päivää sitten autokolarissa helsinkiin vaarini selvisi mutta hän ei siksi olen hajonnut 😭😭😭😭😭😭 tarvitsen apuanne kertokaa moten päästä yli tästä tilanteesta 🙏🏻🙏🏻

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1864
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1441
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1409
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1362
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1277
    7. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      93
      1277
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1202
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1087
    Aihe