Koska tietää olevansa virallisesti juoppo???

Juoppo vai mikä lie?

Olen päälle kolmekymppinen mies ja tutustuin alkoholin saloihin pian yläasteen jälkeen. Pikku päissään oli mukava viettää viikonloppuja kaverien kanssa. No tissutellu olen tasaisesti näihin päiviin saakka mutta mielestäni hallitusti. En ole päissäni telonut itseäni saati muitakaan tai muutenkaan mitään peruuttamatonta tehny. Olen iloinen ja pirtsakka humalassa vaikka muuten hieman ujohko.
Olen tasaisin väliajoin lomautettu kuten nytkin ja aikahan on menny tässä rattosasti liki päivittäin lievässä laitamyötäisessä mut taasen päätin että en ota saunakaljaakaan ennen kun työt taas käynnistyy ja siis töissäkään/työt eivät ole koskaan juomisesta hankaloituneet sillä edes koskaan en ole rapulassa saati humalassa työskennellyt.
Minkäänlaisia ongelmia ei juomattomuus tuota. Ei edes viikonloppuna tule haikeutta tai tärinää et nyt pitäis juoda vaikka puolet elämästäni olen sitä enemmän kun säännöllisesti harrastanutkin. Tällä hetkellä olen sinkku mutta jos tapaan naisen joka ei juo tai juo hyvin vähän ei sekään tuota itselleni vaikeuksia vaan puoli vuottakin voi mennä ilman kaljan kaljaa ja harrastamme kumppanin kanssa vapaalla jotain muuta. Toisaalta jos kumppani on viinaan menevä niin vaikka joka perjantai tai lauantai menee kätevästi kännätessä joko kotona tai baarissa.

Alkoholi ei haittaa töitä, harrastuksi, ihmis suhteita yms elämässäni mutta silti tykkään törpötellä jos niikseen on. Nytkin pari kk ollu väh joka toinen päivä kevyessä kaasussa mut enään ei tee mieli. Jos vaikka vappuna taas rellestäis ja konttais umpitunnelissa seuraavaks.
Kysymys kuuluukin missä menee virallisen juopon/alkoholistin termin raja??? Periaatteessa mä kai olen juoppo mut periaatteessa en koska mitään vaikeutta ei edes tuota olla juomatta. On vaan toisinaan kiva olla pikku hiivassa.
Sama tupakan kanssa. Olen poltellu 16 vuotiaasta saakka säännöllisen epäsäännöllisesti silloin tällöin ja jos mulla on kumppani joka polttaa poltan itsekin hänen seurakseen päivittäin mutta jos on kumppani joka ei polta en silloin tee sitä itsekkään.
Mielestäni en ole riippuvainen näistä päihteistä koska ne ei hallitse minua joten mikä on se tekijä joka koukuttaa???

278

16029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------

      Silloin on alkoholiriippuvainen juoppo, kun ei enää kykene juomisensa hallinnointiin ja juo aina kun viinaksia on saatavilla, eli selvät kaudet johtuvat vain siitä, että viinaa ei ole.
      Et ole sellainen.

      • juoppo täällä

        Ei pidä ihan paikkansa. Meikäläinen voi olla kuukausia juomatta ilman mitään viinanhimoa mutta sitten kun korkki aukeaa niin känni voi kestää 2 viikkoa.

        No, jos itse pohtii - kuten ap - suhdettaan viinaan niin joku ongelma on tai voi kehittyä.


      • -----
        juoppo täällä kirjoitti:

        Ei pidä ihan paikkansa. Meikäläinen voi olla kuukausia juomatta ilman mitään viinanhimoa mutta sitten kun korkki aukeaa niin känni voi kestää 2 viikkoa.

        No, jos itse pohtii - kuten ap - suhdettaan viinaan niin joku ongelma on tai voi kehittyä.

        "..mutta sitten kun korkki aukeaa niin känni voi kestää 2 viikkoa."
        Ihan tyypillinen dipsomaani, joka ei hallinnoi juomistaan."

        "Tyypin I alkoholismista kärsivien alkoholistien elämässä vaihtelee kohtuuttoman alkoholinkäytön ja täysraittiuden tai vähäisen alkoholinkäytön jaksot. Tähän ryhmään, tuurijuoppoihin, näyttäisi kuuluvan noin 80 % alkoholisteista."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dipsomania


      • punatulkku1
        juoppo täällä kirjoitti:

        Ei pidä ihan paikkansa. Meikäläinen voi olla kuukausia juomatta ilman mitään viinanhimoa mutta sitten kun korkki aukeaa niin känni voi kestää 2 viikkoa.

        No, jos itse pohtii - kuten ap - suhdettaan viinaan niin joku ongelma on tai voi kehittyä.

        niin.. täällä sama homma. Viikkoja selvinpäin, sitten viikkoja päissään, mutta onneksi päivästä - viikkoon kestää toki voi mennä viikkoja. Itse yritän olla juomatta. 2kk olin äskettäin juomatta ja hanat aukes. onneksi 3pv ja antabusta huiviin.

        Musta tulee niin hullu ja arvaamaton kännissä, etten kyllä haluaisi koskea siihen paskaa. Menee viikkoja ja mieli haluaa taas huurteista. Kai tää loppuu joskus kokonaan. Nainen kärsii. Itseni takia oon selvinpäin, en enää hänen takiaa, kokeiltu on.. Mut joo alkoholisteja on monenlaisia. Yleensä kahta sorttia ne jotka juo päivittäin ja ne jotka juo kausittain...


      • JUOPPOTUTKA

        Koska tietää olevansa virallisesti juoppo??? SIITÄ KUN OTTAA AINA YHDEN MILLOIN MISTÄKIN SYYSTÄ JA MILLOIN MINKÄKIN SUUPALAN KYYTIPOJAKSI. LYHYESTI, JUOPPO ON SILLOIN KUN ALKOHOLIIN ON MUODOSTUNUT NEGATIIVINEN RIIPPUVUUS JA SE ON TULLUT VÄLTTÄMÄTTÖMÄKSI OSAKSI JOKAPÄIVÄISTÄ ELÄMÄÄ.


      • Juuri näi!
        JUOPPOTUTKA kirjoitti:

        Koska tietää olevansa virallisesti juoppo??? SIITÄ KUN OTTAA AINA YHDEN MILLOIN MISTÄKIN SYYSTÄ JA MILLOIN MINKÄKIN SUUPALAN KYYTIPOJAKSI. LYHYESTI, JUOPPO ON SILLOIN KUN ALKOHOLIIN ON MUODOSTUNUT NEGATIIVINEN RIIPPUVUUS JA SE ON TULLUT VÄLTTÄMÄTTÖMÄKSI OSAKSI JOKAPÄIVÄISTÄ ELÄMÄÄ.

        ja tuo syntyy siitä että lipitetään olutta tai viinejä ja kuis ollakkaa,siitä tulee joka päiväistä ja sen jälkeen äkkiä homma kusee! kun ottaa rehdisti kerran vk elimistö antaa ymmärtää oikein.


      • ura tämäkin..
        ----- kirjoitti:

        "..mutta sitten kun korkki aukeaa niin känni voi kestää 2 viikkoa."
        Ihan tyypillinen dipsomaani, joka ei hallinnoi juomistaan."

        "Tyypin I alkoholismista kärsivien alkoholistien elämässä vaihtelee kohtuuttoman alkoholinkäytön ja täysraittiuden tai vähäisen alkoholinkäytön jaksot. Tähän ryhmään, tuurijuoppoihin, näyttäisi kuuluvan noin 80 % alkoholisteista."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dipsomania

        Tuurijuopottelu on paha merkki, välivaihe kohti täydellistä alkoholiriippuvuutta. Isäni oli ensin kovasti ryyppäävä viikonloppujuoppo, sitten alkoi mennä viikko putkeen jne. Lopulta hän joi olutta päivittäin niin, että oli koko ajan vaikutuksen alaisena, muttei kaatokännissä. Alkoholiepilepsiakohtauksia, aivojen surkastumista, dementiaa - alkoholi oli sananmukaisesti sulattanut niin paljon aivoista ennen kuin kuolema korjasi.


      • aa-kerhoon?

        Minäkin olen ehkä alkoholisti, juon joka päivä jotain.
        Töissä käyn selväpäisenä, vapailla otan vähän enemmän.
        Toistaiseksi maksa-arvot vasta hiipivät kohti kipurajaa, muuten yritän elää, liikkua, syödä terveellisesti. Mutta pari, kolme lasia viiniä iltaisin...


      • Maroolofi

        Enhän minäkään sitten ole juoppo. Voin olla monta kuukautta ilman pisaraakaan maholia, mutta kun otan, niin siinä saattaa mennä pari viikkoa ja kaikki asiat vituiksi.

        Olen aina ollut absolutisti. Mitä nyt silloin tällöin saatan vetästä kännit...

        Kaikki me ollaan jotain maaneja! Tunnen yhden nymfomaanin, yhden kleptomaanin ja itse olen vissiin joku fuckin dipsomaani. HOHOO!


      • jkloiu765
        juoppo täällä kirjoitti:

        Ei pidä ihan paikkansa. Meikäläinen voi olla kuukausia juomatta ilman mitään viinanhimoa mutta sitten kun korkki aukeaa niin känni voi kestää 2 viikkoa.

        No, jos itse pohtii - kuten ap - suhdettaan viinaan niin joku ongelma on tai voi kehittyä.

        nyt kannattaa vääntää stögöistä sätkä ja mennä sen jälkeen puhumaan naapureille sun juomisesta


      • ihmispaska123412w

        Jokapäivä juon vähuntään kaks jack danielsii. so what.


      • viinan voimallako?
        juoppo täällä kirjoitti:

        Ei pidä ihan paikkansa. Meikäläinen voi olla kuukausia juomatta ilman mitään viinanhimoa mutta sitten kun korkki aukeaa niin känni voi kestää 2 viikkoa.

        No, jos itse pohtii - kuten ap - suhdettaan viinaan niin joku ongelma on tai voi kehittyä.

        Kännääminen on vähän niinkuin out, tulee luuserin leima.


      • www.SSwww
        juoppo täällä kirjoitti:

        Ei pidä ihan paikkansa. Meikäläinen voi olla kuukausia juomatta ilman mitään viinanhimoa mutta sitten kun korkki aukeaa niin känni voi kestää 2 viikkoa.

        No, jos itse pohtii - kuten ap - suhdettaan viinaan niin joku ongelma on tai voi kehittyä.

        Mulla sama juttu mutta ihmettytää kaverin juominen pysyy 4-5 päivää kännissä N:lavallisella eli 24 keski oluella.nukkuu noin 60-80% ajasta elikkä ei pääse himasta mihinkään.Maksa / haima arvot täysin kunnossa.Ja juo noin 4-5 kertaa vuodessa. Kenelläkään muulla kenet tunnen tai olen jutellut ihmettelee miten voi olla mahdollista että 70k 167s mies pysyy kännissä tolla määrällä.Tuottako aivot jotain hormoonia / vastaavaa enemän kuin meillä muilla juomisen jälkeen kaveri on todella akreevisella päällä.Kun kaikki muut on sanoneet että pysyvät himassa yleensä 1-2 päivää ennenkuin uskaltaa / kehtaa liikkua ihmisten ilmoilla eikä ole akressivinen olo korkeintaan morkkis.


      • MUTTA NE MUUT

        Tedättekö mikä on paras tapa piilotella omaa käyttöä työpaikalla. tehdään todella suuri numero toisten juomisesta. Tuo Ville se on taas ollu viikonloppuna kapakassa. Itse otin vain pari viiniä saunan jälkeen. Alkoholistin , myös tunnistaa tällaisista puheista hyvin helposti.


      • ap a see
        juoppo täällä kirjoitti:

        Ei pidä ihan paikkansa. Meikäläinen voi olla kuukausia juomatta ilman mitään viinanhimoa mutta sitten kun korkki aukeaa niin känni voi kestää 2 viikkoa.

        No, jos itse pohtii - kuten ap - suhdettaan viinaan niin joku ongelma on tai voi kehittyä.

        Olen samaa mieltä "... joku ongelma on tai voi kehittyä." Ap on miettinyt onko hänellä ongelmaa. Ja jo se itsessään kertoo paljon.


      • Alkoholismi on in
        viinan voimallako? kirjoitti:

        Kännääminen on vähän niinkuin out, tulee luuserin leima.

        Fiksu poika, mutta taisi olla väärä ketju?


      • viinanpiru
        aa-kerhoon? kirjoitti:

        Minäkin olen ehkä alkoholisti, juon joka päivä jotain.
        Töissä käyn selväpäisenä, vapailla otan vähän enemmän.
        Toistaiseksi maksa-arvot vasta hiipivät kohti kipurajaa, muuten yritän elää, liikkua, syödä terveellisesti. Mutta pari, kolme lasia viiniä iltaisin...

        Kun ihonvärisi alkaa muuttua keltaiseksi niin paluuta ei enää ole,maksa on sanonut itsensä irti.


      • Häilyvä raja?

        En usko tuohon. Onhan niitä alkkiksia, jotka pystyy olemaan pitkiäkin aikoja juomatta ja sitten ratkeavat. Voi olal alkkis vaikka pystyy jonkin verran hallinnoimaan juomistaan.

        Jos asia pohdituttaa ja epäilee juovansa liikaa niin eikö silloin olisi jo syytä huolestua?

        Mun mielestä normaalia juomista ei ole juoda joka viikko useampana päivänä persukset olalle. Ja onko järkevää juoda koskaan itseään siihen kuntoon, että konttailee? Vaikka pystys hoitaan työt ok, eikä jois joka päivä.


      • tytön hupa
        JUOPPOTUTKA kirjoitti:

        Koska tietää olevansa virallisesti juoppo??? SIITÄ KUN OTTAA AINA YHDEN MILLOIN MISTÄKIN SYYSTÄ JA MILLOIN MINKÄKIN SUUPALAN KYYTIPOJAKSI. LYHYESTI, JUOPPO ON SILLOIN KUN ALKOHOLIIN ON MUODOSTUNUT NEGATIIVINEN RIIPPUVUUS JA SE ON TULLUT VÄLTTÄMÄTTÖMÄKSI OSAKSI JOKAPÄIVÄISTÄ ELÄMÄÄ.

        Niin, ja ei-alkkis läheisenä kuulee sitten kaikenlaista, kuten sen, että alkoholi on elintarvike.
        Muka. Kun määrät kasvaa, ilmeisesti alkkis kasvattaa tulojaan, muutenhan hän tuotanoin, syö hyvin vähän... minä ainakaa sille kustanna!
        Omat tuloni menee lähinnä omiin kuluihin, asumistani myöten. En poltakaan.
        Virallisesti juoppo elätyttäisi toisella joko osittain tai kokonaan itsensä, että rahaa riittää rakkaimpaan- pullooon. Ihmisethän on sivuseikkoja. Nainen joka luotti, kunneka oppi- ei isoa aihetta luottaa, joka lupauskin on kuin autiomaan hiekkaa. Puhaltunut kohta jonnekkin...


      • Anonyymi
        JUOPPOTUTKA kirjoitti:

        Koska tietää olevansa virallisesti juoppo??? SIITÄ KUN OTTAA AINA YHDEN MILLOIN MISTÄKIN SYYSTÄ JA MILLOIN MINKÄKIN SUUPALAN KYYTIPOJAKSI. LYHYESTI, JUOPPO ON SILLOIN KUN ALKOHOLIIN ON MUODOSTUNUT NEGATIIVINEN RIIPPUVUUS JA SE ON TULLUT VÄLTTÄMÄTTÖMÄKSI OSAKSI JOKAPÄIVÄISTÄ ELÄMÄÄ.

        Käyttämässäsi viinakaupassa sulle kirjoitetaan juoppo mestari kunniakirja jos viikoittaiset ostokset yltävät sataan prosenttiin. Toim.aika 4 vrk.


      • Anonyymi
        viinanpiru kirjoitti:

        Kun ihonvärisi alkaa muuttua keltaiseksi niin paluuta ei enää ole,maksa on sanonut itsensä irti.

        Vitut. Mullakin kellersi nahka aikoinaan, mutta välillä ryypyttömiä kausia, niin kunto palautuu jopa hyväksi jos viitsii harjoitella kunnolla.


      • Anonyymi

        Juopoksi pääsee ilmottautuun kun huomaa että viinat on loppu.


        Siinä kohtaa voi alkaa janottaa tai täristää.


        Mut kylä naapuri hakkee lestin, siinä 20 jurolla!


      • Anonyymi

        Juopoksi pääsee ryyppäämällä, ei sovi köyhille!


      • Anonyymi
        aa-kerhoon? kirjoitti:

        Minäkin olen ehkä alkoholisti, juon joka päivä jotain.
        Töissä käyn selväpäisenä, vapailla otan vähän enemmän.
        Toistaiseksi maksa-arvot vasta hiipivät kohti kipurajaa, muuten yritän elää, liikkua, syödä terveellisesti. Mutta pari, kolme lasia viiniä iltaisin...

        Oletko sittemmin kuollut?


      • Anonyymi
        viinanpiru kirjoitti:

        Kun ihonvärisi alkaa muuttua keltaiseksi niin paluuta ei enää ole,maksa on sanonut itsensä irti.

        Vitut, kellersin jo 40 vuotta sitten ja tänäänkin ryyppäsin.

        Tupakanpoltto tappaa, naapurin ämmä putosi reilu 60 v .


      • Anonyymi
        viinanpiru kirjoitti:

        Kun ihonvärisi alkaa muuttua keltaiseksi niin paluuta ei enää ole,maksa on sanonut itsensä irti.

        Aika harvoin maksa pettää ensimmäisenä ja siinäkin on yleensä joku krooninen tauti taustalla tai aliravitsemusta jne.

        Ensin himmenee polttimo ja sitten pettää haima.

        t. kokenut päihdelääkäri


    • haluamme varmistaa

      Mikäli epäilet olevasi juoppo niin todennäköisesti olet.

      Lääkäristä on turha odottaa muuta apua kuin pillerikuuri ja aa:n esite.

      • Juoppo vai mikä lie?

        Mielestäni en ole koska se ei hallitse minua mutta nyky yhteiskuntahan tuntuu asettaneet jotkin viikkoannokset juoppouden rajalle niin virallisissa lukemissa sitten kai olen vaikka ongelmaksi en itse eikä kukaan muukaan ole sitä minulle maininnut.


      • oku paavi

        jeesus pelastaa kaikki juopot.tekihän hän myös viiniä.juokaa vaan kuten minäkin,on niin mukava elämä kun on viintä.


      • Joonas Pyllyveräjä
        Juoppo vai mikä lie? kirjoitti:

        Mielestäni en ole koska se ei hallitse minua mutta nyky yhteiskuntahan tuntuu asettaneet jotkin viikkoannokset juoppouden rajalle niin virallisissa lukemissa sitten kai olen vaikka ongelmaksi en itse eikä kukaan muukaan ole sitä minulle maininnut.

        Tuurijuopon erottaa siitä, että kun se pitkän kauden jälkeen haistaa viinaa, putki alkaa. Jos pystyt vetämään esim. 2 tuoppia kavereiden kanssa ja jättämään siihen niin en näkis minään tuurijuoppona. Itseni lasken tapajuopoksi. Erottaa tuurijuoposta juuri tuona pienenä erona, että voin itse päättää juonko vai en, olin ottanut viinaa tai en. Joskus menee viikko ryypätessä kun en näe syytä lopettaa.


      • haiseva vatsalause
        oku paavi kirjoitti:

        jeesus pelastaa kaikki juopot.tekihän hän myös viiniä.juokaa vaan kuten minäkin,on niin mukava elämä kun on viintä.

        Jesse oli viisas, se sanoikin että mitä välii mitä menee sisään, se mitä tulee ulos ratkaisee. Tuskin se halus missään vaiheessa, että sen sanomisia käytettäis oman edun tavoittelussa niinku tän päivän uskikset tekee.


      • Koska ei kiinnosta
        Juoppo vai mikä lie? kirjoitti:

        Mielestäni en ole koska se ei hallitse minua mutta nyky yhteiskuntahan tuntuu asettaneet jotkin viikkoannokset juoppouden rajalle niin virallisissa lukemissa sitten kai olen vaikka ongelmaksi en itse eikä kukaan muukaan ole sitä minulle maininnut.

        Yhteiskunta myös oudoksuu niitä jotka eivät juo. Tai nykypäivän ihmiset pikemmin. Se että ei juo juuri lainkaan, on outoa. Mutta, jos olet 22vuotias etkä juo, sinussa on pakko olla jotain vikaa.

        "Lähde pliis dokaa!"
        "En."
        "Mikset?!"
        "Ei kiinnosta."
        "TÄ? Miksei? Mikä sullon on ku et enää koskaa lähe dokaa?"


      • Ohraorvokki
        Juoppo vai mikä lie? kirjoitti:

        Mielestäni en ole koska se ei hallitse minua mutta nyky yhteiskuntahan tuntuu asettaneet jotkin viikkoannokset juoppouden rajalle niin virallisissa lukemissa sitten kai olen vaikka ongelmaksi en itse eikä kukaan muukaan ole sitä minulle maininnut.

        Luultavasti olet alkoholisti, vaikka et vielä sitä pahinta astetta. Ilmeisesti sinulla ei ole harrastuksia, vaan vapaa-aikasi täytät vetämällä lärvit. Ja selität itsellesi, miten kyllä pystyt hallitsemaan viinan oton, niin että ei tässä mitään. Useimmille alkoholisteille on tärkeää selittää, ettei tässä meikäläisen kohdalla mitään ongelmaa ole. Vaikka tosiasiassa on. Ostapa kaappiin kossua, konjakkia ja kaljaa ja ole ottamatta kuukausi, vaikka viinat ovat ihan ulottuvilla. Kuinka hyvin onnistuu?
        Yksi merkittävimmistä alkoholismin oireista on putkeen ottaminen. Jos vedät illall ns. p...seet olalle, mutta et aamulla ots tippaakaan kankkuseen etkä jatka juomista, vaikka olisi vapaapäivä, et vielä ole juoppo. Mutta jos lipität putkeen useamman päivän, asiasi alkavat olla huonolla mallilla.
        Kun rupeat jarruttelemaan ajoissa, ei tarvitse koskaan ruveta absolutistiksi. Hanki itsellesi harrastuksia.


      • Koska ei kiinnosta kirjoitti:

        Yhteiskunta myös oudoksuu niitä jotka eivät juo. Tai nykypäivän ihmiset pikemmin. Se että ei juo juuri lainkaan, on outoa. Mutta, jos olet 22vuotias etkä juo, sinussa on pakko olla jotain vikaa.

        "Lähde pliis dokaa!"
        "En."
        "Mikset?!"
        "Ei kiinnosta."
        "TÄ? Miksei? Mikä sullon on ku et enää koskaa lähe dokaa?"

        Kannattaa kokeilla kannabista. Mukavampi vaihtoehto polttaa hieman ja kattoa kotosalla vaikka leffaa ja syödä karkkia ku lähteä kattelee yökerhoihin itseään täynnä olevia kännikaloja.


    • paskalahje

      Ihmettelen suuresti jos vielä likellä 50v. pystyy sanomaan vastaavaa.
      Ei ole koskaan kännipäissään telonut itseään tai muita, eikä ole mitään
      ongelmaa.

      • Kylmät kädet

        Jos tällä telomisella viitataan siihen, mistä kirjoitin Ystävyys-palstalla, niin sitä vammantuottamusta ei mielestäni voi pistää kontolleni. Se oli kahden kännisen kaverin könyämistä ja se, että Nuiwikselta meni se sääri pàskaksi, oli silkka vahinko.

        Juttu on syyteharkinnassa edelleen.


    • Juopponeiti

      Olen kolmekymppinen nainen ja tunnistan joitakin samankaltaisuuksia ap:n kanssa. Olen miettinyt, että mikä minua vaivaa, ts. mikä on oikea diagnoosini.

      Olen pisimmillään ollut juomatta puoli vuotta ja elämäntapani ovat muuten terveelliset.. Ulkoisesti näytän kuulemma terveyden perkuvalta :) Aina siisti ja huoliteltu. Ongelmani on se, että kun alan juomaan, niin stoppia ei tule. Ei pahaa oloa, kunnes vasta seuraavana päivänä. Eli juon hyvässä seurassa, mutta homma lähtee melkein joka kerta käsistä. Tällä tarkoitan sitä, että en muista seuraavana päivänä edellisillan tapahtumia, joskus kaadun ja hukkaan tavaroitani. Ikinä en kuitenkaan sammu, koska alkoholi jostain syystä saa minut vilkkaaksi ja sosiaaliseksi.

      Tiedän, että minulla on jokin alkoholistigeeni. Isäni mm. kuoli alkoholin takia. Olen myös erittäin herkkä ja hieman ujohko. Selvin päin en uskalla tutustua uusiin ihmisiin. Kännissä on taas ihan eri meininki ja kaduttaa silloin tapahtuneet yhden illan jutut. Olen päätyny sänkyyn sellaisten miesten kanssa, joista en olisi lainkaan kiinnostunut selvinpäin. Tämä on aiheuttanut pahoja, viikon kestäviä morkkiksia.

      Työni ja aikoinaan opiskeluni eivät ole kärsineet viikonloppulärveistä, mutta miessuhteeni ovat. Päätin jo pikkutyttönä, että juoppoa miestä en huoli - ja tämä on pitänyt. Viimeisin morkkista aiheuttanut episodi oli ihan lähiaikoina. Olin treffaillut erittäin mukavaa miestä, mutta hän on absolutisti. Olen häneen tosi ihastunut. Toki olin kännissä kun hänet tapasin, mutta jo kuukauden päästä ensi tapaamisesta hän yllättäen tuli samaan baariin, jossa juhlin ystäväni valmistujaisia. Kyseisellä hetkellä olin taas ihan umpitunnelissa, enkä aamulla muistanut juuri mitään loppuillan tapahtumista. Mies joutui taluttamaan minut kotiin ja jäi yöksikin. Aamulla järkyttävässä kraplussa kun keskusteltiin, niin hän sanoi, että olin tosi rasittava (yllätys), jankkasin samoja asioita ja lähentelin häntä ja avauduin tunteistani.

      Aamulla ihastukseni täräytti, että ei voisi seurustella kanssani, koska en osaa käyttää alkoholia ja on vastenmielistä paapoa minua. Ymmärrän täysin häntä. Hän ei ole ensimmäinen mies, joka on hämillään käytöksestäni. Selvinpäin olen syvällinen ja empaattinen, mutta varautunut ja ujo. Kännissä taas itseluottamukseni nousee maanisiin lukemiin, halailen kaikkia tuttuja (sukupuolesta huolimatta) ja olen myös aloitteellinen seksin suhteen, jos olen kiinnostunut.

      En keksi enää mitään muuta ratkaisua kuin ryhtyä absolutistiksi, jotta voisin joskus vielä löytää ihmisen, jonka kanssa saisin perheen. Perhettä kuitenkin enemmän kaipaan kuin viikonloppukännejä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

      • ½ cm askeleet

        Vuosikymmenien kokemuksen perusteella voin sanoa, että on parempi olla aito itsensä kuin muuttaa persoonallisuuttaan viinalla; kauan sen oppiminen kesti ja paljon maksoi.

        Niin että sinun tapauksessasi ei kannata arpoa enempää.


      • Pankin asiakas

        Olet piilevä alkoholisti. Sairautesi puhkeaa kukkaan, jos jatkat juomista.
        Käy muutama kerta AA palavereissa kuuntelemassa ja määrittele sitten itse, oletko alkoholisti.
        Jos et kehtaa mennä, käy kirjastossa lukemassa alkoholismia koskevia kirjoja.
        Tunne itsesi, sanoi joku viisas kauan sitten. Kaikkea hyvää sulle!


      • Hei. Kirjoitin vastauksen jo alkuperäiseen viestiin, mutta sinunkin viestisi pitää muutaman pointin, johon ajattelin vastata.

        Kirjoitit, että alkoholi saa sinut jostakin syystä vilkkaaksi ja sosiaaliseksi. Kuulostaa siltä, ettet ymmärrä kovinkaan hyvin, miten alkoholi "toimii" tai mitä se ylipäätään on. Se ei ole varsinaisesti sattumaa, että sillä on tuollaisia vaikutuksia, vaikka samaan aikaan se ei ole sattumaa, että sillä on juuri päinvastaisia vaikutuksia. Ihan virallisen määritelmän mukaan alkoholi (henki, spirit) tai virallisemmalta nimeltään etanoli eli etyylialkoholi on kemiallisessa prosessissa syntyvä tuote, jolla on ihmiskehoon lamaava vaikutus. Koska alkoholi itsessään on hyvin lähellä sokeria (c2h5oh, vrt. sokeri c6h12o6), sillä on piristävä vaikutus. Ihmiset yleensä huomaavat vain sen alkuvaiheen positiivisen vaikutuksen, joka on piristävä ja estoja poistava (lamaava). Loppuvaiheessa, koska alkoholi kuitenkin on kemiallinen aine, joka sitten vaikuttaa yksilön kehon (lähinnä aivojen) kemiaan, alkaa tuottaa sitä lamaavampaa vaikutusta enemmän. Motoriset ja lihaksiston hallintaan liittyvät kyvyt voivat kadota täysin, mistä johtuu mm. sammaltava puhe.

        Tämä vain pienenä muistutuksena siitä, mistä alkoholissa on kyse. Positiivisten vaikutustensa vuoksi sitä yleensä käytetään, kun taas negatiivisia ei ymmärretä, haluta ymmärtää, eikä varsinkaan muistaa, miten tuli taas joku kerta oksennettua lattialle tai päälleen tai mukiloitua joku itselleen läheinen. Valitettavaa on, että alkoholissa nuo kaksi sille luonteista vaikutusta kulkevat käsi kädessä, mutta sen vaikutus on kuitenkin yksilöllinen, ja miten yksilöt sitä käyttävät on myös yksiöllistä.

        Toinen aika uskonvarainen kommentti oli, että sinulla on "alkoholistigeeni". Sellaista geeniä ei ole olemassa. Jos sellainen geeni olisi olemassa, sinusta tulisi hyvällä todennäköisyydellä alkoholisti, vaikkei alkoholia olisi olemassakaan. Sen sijaan, altistus on olemassa kulttuurisesti ja malleissa, mitä olet kodista saanut. Jos kaveri- ja tuttavapiirissäsi on ihmisiä, jotka kehottavat juomaan tai soittelevat, että miten olisi... siinä se sinun altistuksesi on. Pakottava sosiaalinen paine, joka ei välttämättä ole niin taipuvaista hyväksymään erilaisuutta. Ja silloin, kun alkoholi auttaa sinua sosiaalisesti, tekee sinusta rennomman ja rohkeamman, olet oikeastaan jo siinä vaiheessa pulassa. Et koe olevasi yksin tarpeeksi hyvä, vaan tarvitset alkoholia ollaksesi parempi tai saavuttaaksesi jonkinlaisen "tavoitetilan" esimerkiksi humalan.

        Vertaan humalaa uskonnolliseen kokemukseen. Mitä syvemmälle humalaan mennään, aina kiihkeämpää "voiman" kumartelua siitä tulee. Ihminen ei ole aivan oma itsensä. Hän on hakeutunut muuttuneeseen tietoisuuden- tai tajunnantilaan, jossa hän ei enää voi olla täysin vastuussa teoistaan tai sanoistaan. Tarve tuollaiselle tulee kaukaa ihmiskunnan historiasta ja sillä on aina ollut uskonnollinen motiivi. Nykymaailmassa, missä uskonnollisuutta saatetaan karsastaa, erilaiset tunteita herättävät ja muokkaavat tilat (urheiluseuran tai bändin fanittaminen, mitkä tahansa päihteet, tanssiminen, tietokonepelit) ovat kaikki tietyssä mielessä uskonnollisia. Siksi myös humalaan liittyy jotakin myyttistä ja mystistä, joka liittyy sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja toisaalta yksinäisyydessä tietoisuuden hiljentymiseen. Siinä mielessä yksilöiden tulisi ymmärtää se, mitä he alkoholilla tarkalleen korvaavat, mistä/miten he ovat juomisen oppineet ja miksi heillä on tarve juoda? Edes vähäisessä määrin, koska yleensä jo vähäisenkin määrän juominen altistaa enemmän kuin se, ettei koskaan tee kulutusvalintaa eli jättää juomatta.


      • jussi, jo 5kk selvä

        Toi on niiin tuttua.
        Alkoholismia ei määritellä kuinka usein tai kuinka paljon juo.
        Itse en pitänyt itseäni alkoholistina, koska en jounut joka päivä, enkä aina ottanut "tasoittavia" aamuisin.
        Mutta joka ikinen kerta kuin otin (yleensä 2 kert viikos) niin taju/muisti-good bay,
        ja sille en kertakaikkiaan voinut mitään vaikka kuinka ois yrittänyt skarpata (vaihdoin kirkkaat viiniin, viinin olueen, mikään ei auttanut . AINA sama lopputulos:-(
        Ja siinä sivussa daamitkin nostivat tietty kytkintä kerta toisensa jälkeen:-(
        Nyt olen ollut jo 5kk selvänä AA-ryhmien avulla (ainakaan itseltäni ei olisi onnistunut ilman ryhmien tukea)


      • jees2

        no minä lopetin kaljan ottamisen kun huomasin että tulee ongelmia käyttö saatoi kestää viikonlopun.oli vittumaosta lähteä töihin maanataina.paska olo.yhden kerran päätin että en enää juo.se loppui heti.olen ollut 4 -vuotta ilman alkoholia.kuntoilen olen samassa kunossa kuin 20-vuotiaana.lisäksi erosin juoposta lasten äidistä hän joi joka päivä.nyt olen 3-lapsen yksinhuoltaja.kaikki on hyvin.saatan käydä baareissa toisinaan siellä on hullua menoa kun katselee selvin päin.ihmiset vituilee kaato känissä miksi et juo onko ongelma.on ne kateelisia jos ei itse ota.voin sanoa juopoille painukaa helvetiin teillä on kaunis elämä.vaikka olen absolutisti olen ylpeä siitä.tunnen myös ihmisiä jotka ei ole ottaneet alkoholi kuin kerran tai pari elämässään.olen ylpeä sinun päätöksestä teit ihan oikein.minä nautin nyt elämästäni täytsin niin kuin nuorena.


      • Oikein ++++++
        jees2 kirjoitti:

        no minä lopetin kaljan ottamisen kun huomasin että tulee ongelmia käyttö saatoi kestää viikonlopun.oli vittumaosta lähteä töihin maanataina.paska olo.yhden kerran päätin että en enää juo.se loppui heti.olen ollut 4 -vuotta ilman alkoholia.kuntoilen olen samassa kunossa kuin 20-vuotiaana.lisäksi erosin juoposta lasten äidistä hän joi joka päivä.nyt olen 3-lapsen yksinhuoltaja.kaikki on hyvin.saatan käydä baareissa toisinaan siellä on hullua menoa kun katselee selvin päin.ihmiset vituilee kaato känissä miksi et juo onko ongelma.on ne kateelisia jos ei itse ota.voin sanoa juopoille painukaa helvetiin teillä on kaunis elämä.vaikka olen absolutisti olen ylpeä siitä.tunnen myös ihmisiä jotka ei ole ottaneet alkoholi kuin kerran tai pari elämässään.olen ylpeä sinun päätöksestä teit ihan oikein.minä nautin nyt elämästäni täytsin niin kuin nuorena.

        ja varsinki kun olet hankkinu lapsia tähä mailmaan! itse vaikka juon niiku nytteki,olen monet kerrat ollu juoppokuskina ja en ole tajunnu näitä surkeita ihmisiä ketkä väkisi yrittää saada juomaan,mikäköhä heil on onkelmana itse selvinpäin ymmärrän kännisten huumori tajun! itse en kehota tai kielläkkää juomaan,minun mielestäni se on jokaisen oma asia!Alkoholi on kehittynyt onkelmaksi maassamme kieltolain takia ja kieltämisen takia yleensäki sama asia tapahtunu uudemmal sukupolvil huumeist! koska kiellot määräävät hinnat,luuleeko joku hyysäri et 20v pääst ei nuoriso tupakoi kun tupakkiaskeja ei näy!


      • Kuulostat ihan samanlaiselta kuin muutamat naiset, joiden kanssa olin porukassa laivaristeilyllä 5 v. sitten. (Olimme kurssitovereita.) Me seurueen miespuoliset jäsenet olimme aika selviä, mutta varsinkin 2 porukkamme naista oli niin kännissä. Sitten he hukkasivat tavaroitaan, kuten käsilaukkunsa. Aamuyöstä jouduimme me miespuoliset jäsenet niitä käsilaukkuja hakemaan ja jopa kovistelemaan jotain juoppoa miestä ravintolassa, jos vaikka hän olisi käsilaukut vienyt. Ai että otti päähän moinen. Toinen naisista makasi hyttikäytävällä ja jouduimme hätistelemään jotain seurueen ulkopuolista miestä, joka oli naista häiritsemässä. Aamun tunteina sitten käsilaukutkin löytyivät henkilökunnan hallusta. Nämä naiset olivat ne ihan itse ne laukut vessaan unohtaneet! Samalla he tulivat juoksuttaneeksi meitä muita seurueen jäseniä ihan turhaan! Lienee selvää, että tuollaiset juopporisteilyt eivät ole minua sen koommin kiinnostaneet.


      • musta naamio
        morpheuz kirjoitti:

        Hei. Kirjoitin vastauksen jo alkuperäiseen viestiin, mutta sinunkin viestisi pitää muutaman pointin, johon ajattelin vastata.

        Kirjoitit, että alkoholi saa sinut jostakin syystä vilkkaaksi ja sosiaaliseksi. Kuulostaa siltä, ettet ymmärrä kovinkaan hyvin, miten alkoholi "toimii" tai mitä se ylipäätään on. Se ei ole varsinaisesti sattumaa, että sillä on tuollaisia vaikutuksia, vaikka samaan aikaan se ei ole sattumaa, että sillä on juuri päinvastaisia vaikutuksia. Ihan virallisen määritelmän mukaan alkoholi (henki, spirit) tai virallisemmalta nimeltään etanoli eli etyylialkoholi on kemiallisessa prosessissa syntyvä tuote, jolla on ihmiskehoon lamaava vaikutus. Koska alkoholi itsessään on hyvin lähellä sokeria (c2h5oh, vrt. sokeri c6h12o6), sillä on piristävä vaikutus. Ihmiset yleensä huomaavat vain sen alkuvaiheen positiivisen vaikutuksen, joka on piristävä ja estoja poistava (lamaava). Loppuvaiheessa, koska alkoholi kuitenkin on kemiallinen aine, joka sitten vaikuttaa yksilön kehon (lähinnä aivojen) kemiaan, alkaa tuottaa sitä lamaavampaa vaikutusta enemmän. Motoriset ja lihaksiston hallintaan liittyvät kyvyt voivat kadota täysin, mistä johtuu mm. sammaltava puhe.

        Tämä vain pienenä muistutuksena siitä, mistä alkoholissa on kyse. Positiivisten vaikutustensa vuoksi sitä yleensä käytetään, kun taas negatiivisia ei ymmärretä, haluta ymmärtää, eikä varsinkaan muistaa, miten tuli taas joku kerta oksennettua lattialle tai päälleen tai mukiloitua joku itselleen läheinen. Valitettavaa on, että alkoholissa nuo kaksi sille luonteista vaikutusta kulkevat käsi kädessä, mutta sen vaikutus on kuitenkin yksilöllinen, ja miten yksilöt sitä käyttävät on myös yksiöllistä.

        Toinen aika uskonvarainen kommentti oli, että sinulla on "alkoholistigeeni". Sellaista geeniä ei ole olemassa. Jos sellainen geeni olisi olemassa, sinusta tulisi hyvällä todennäköisyydellä alkoholisti, vaikkei alkoholia olisi olemassakaan. Sen sijaan, altistus on olemassa kulttuurisesti ja malleissa, mitä olet kodista saanut. Jos kaveri- ja tuttavapiirissäsi on ihmisiä, jotka kehottavat juomaan tai soittelevat, että miten olisi... siinä se sinun altistuksesi on. Pakottava sosiaalinen paine, joka ei välttämättä ole niin taipuvaista hyväksymään erilaisuutta. Ja silloin, kun alkoholi auttaa sinua sosiaalisesti, tekee sinusta rennomman ja rohkeamman, olet oikeastaan jo siinä vaiheessa pulassa. Et koe olevasi yksin tarpeeksi hyvä, vaan tarvitset alkoholia ollaksesi parempi tai saavuttaaksesi jonkinlaisen "tavoitetilan" esimerkiksi humalan.

        Vertaan humalaa uskonnolliseen kokemukseen. Mitä syvemmälle humalaan mennään, aina kiihkeämpää "voiman" kumartelua siitä tulee. Ihminen ei ole aivan oma itsensä. Hän on hakeutunut muuttuneeseen tietoisuuden- tai tajunnantilaan, jossa hän ei enää voi olla täysin vastuussa teoistaan tai sanoistaan. Tarve tuollaiselle tulee kaukaa ihmiskunnan historiasta ja sillä on aina ollut uskonnollinen motiivi. Nykymaailmassa, missä uskonnollisuutta saatetaan karsastaa, erilaiset tunteita herättävät ja muokkaavat tilat (urheiluseuran tai bändin fanittaminen, mitkä tahansa päihteet, tanssiminen, tietokonepelit) ovat kaikki tietyssä mielessä uskonnollisia. Siksi myös humalaan liittyy jotakin myyttistä ja mystistä, joka liittyy sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja toisaalta yksinäisyydessä tietoisuuden hiljentymiseen. Siinä mielessä yksilöiden tulisi ymmärtää se, mitä he alkoholilla tarkalleen korvaavat, mistä/miten he ovat juomisen oppineet ja miksi heillä on tarve juoda? Edes vähäisessä määrin, koska yleensä jo vähäisenkin määrän juominen altistaa enemmän kuin se, ettei koskaan tee kulutusvalintaa eli jättää juomatta.

        Alkoholistigeeni on olemassa.


      • Tuttua

        Mä join ennen liikaa. Join usein siksi, että olin tosi ujo ja hiljainen ja pelkäsin varsinkin miehiä (koulukiusaamista taustalla). Alkoholi sai minut itsevarmemmaksi, puheliaammaksi, hauskaksi. Tosin sitten kun join liikaa, en varmaan ollut enää kovin hauska, enkä viehättävä. Välillä itkin ja joskus raivosinkin. Oksensin kerran baariinkin. Ja kerran taksiin. Inhottavinta oli, että muistini usein meni, en muistanut kaikkea tai jopa mitään illan tapahtumista. Seuraavana päivänä oli kauhea krapula, moraalinen krapula kesti vielä kauemmin. Krapulasta huolimatta en koskaan ottanut krapularyyppyä. Join korkeintaan pe ja la. Yleensä vain jompana kumpana päivänä. Jossain lomareissulla join vähän useamminkin.

        Kun aloin juomaan, en osannut lopettaa ajoissa. kun menin tietyn rajan yli. En kyllä ole varma missä se raja meni... (pystyin kyllä joskus juomaan vain pari). Join lisää kun tuntui, että ei tää vielä tunnu missään ja en ole tarpeeksi vapautunut. Ja sitten se kihahtikin yhtäkkiä nuppiin. Ja silti saatoin vaan vetää lisää. Nykyään juon harvoin ja jos juon niin 1/2 tai 1 siiderin/oluen tms. Olen päättänyt, että väkeviä en juo ollenkaan, viiniä korkeintaan lasillisen, mutta en sen väkevämpää. Ja jos juon niin maksimi on kolme siideriä/olutta tms. Ja olen onnistunut siinä jo pari vuotta pysymään. Ja pari krt olen tainnut sen kolme ottaa. Yksi konsti on myös se, että juo välillä vettä. Mutta miksipä ei voisi lopettaa juomista kokonaan?


      • musta naamio kirjoitti:

        Alkoholistigeeni on olemassa.

        Minkä tutkimusryhmän mukaan? Jos sellainen geeni on olemassa, eikö se samalla tarkoita sitä, ettei ihminen voi yhtään mitään, jos altistumisen myötä sairastuu? Samaan tapaan kuin jos kerran saat diabeteksen, niin et siitä kyllä sairastu. Ja tuo altistuminen voi tapahtua jopa niin, ettet oikeastaan tee mitään eli sairastut alkoholismiin, vaikket joisi?

        Toki esimerkiksi suomalaisilla on pitkä historia alkoholista. Sen vuoksi on todennäköisempää, että suomalaisen maksa kestää ja käsittelee alkoholia hieman eri tavalla kuin Saharassa elävän beduiinin, joka ei ole alkoholia juonut tippaakaan - kuten eivät hänen vanhempansa, heidän vanhempansa tai esi-isänsä. Elimistö voi olla tottuneempi, mutta onko altistuminen olemassa geeneissä?

        Entä sitten kulttuurinen perimä? Kuinka paljon vaikuttaa se, että alkoholi ylipäätään on olemassa? Vai sivutetaanko kysymys olankohautuksella ja todetaan, ettei alkoholismiin nyt alkoholia sentään tarvita, koska geenit. Nähdäkseni esimerkiksi suomalaisessa kulttuurissa alkoholia pidetään tavalliseen elämään kuuluvana (noin 80% on tätä mieltä). Suhteessa siihen, miten Arabiassa asiaan suhtauduttaisiin: se ei kuulut normaaliin elämään eikä humalaan juomista välttämättä niin hyvällä katsota. Miten paljon kulttuuri, kulttuuriset arvot, asenteet ja uskomukset vaikuttavat? Kumpi on määräävämpi, se millaisia arvoja me elämässämme omaksumme vai se, että meillä on geeni, jonka olemassaolosta voin olla toista mieltä: useassa polvessa alkoholisteja suvussa, lähipiiristä kourallinen on viinaan kuollut ja itse olen raitis. Geenit on kyllä kohdallaan, mutta...


      • Anonyymi
        ½ cm askeleet kirjoitti:

        Vuosikymmenien kokemuksen perusteella voin sanoa, että on parempi olla aito itsensä kuin muuttaa persoonallisuuttaan viinalla; kauan sen oppiminen kesti ja paljon maksoi.

        Niin että sinun tapauksessasi ei kannata arpoa enempää.

        Osta paskaa, kuset hunajaa.

        Vanha käytäntö New foounlandissa, sed Hurt!


    • päihdetyöntekijä

      Juoppo ei voi olla juomatta vaikka haluaisi. Jos on juomatta niin tuleee vieroitusoireita.Juopolla alkoholi hairitsee työntekoa ja sosiaalisia suhteita. Yleensä juopon läheiset kärsii juopon juomisesta. Kuten edellä käy ilmi niin alkoholin määrällä ei sinänsä ole hirveästi merkitystä kun määritellään alkoholismia. Oleellisempaa on se mitä alkoholi aiheuttaa ihmisen elämässä. Mielestäni et ole alkoholisti mutta kuulut selkeästi riskiryhmään j asinulla on olemassa aika suuri vaara alkoholisoitua

      • mietiskelijä...

        Voiko se olla sitten joku geeni perimä tai vastaava kun toiset jää alkoholiin ja tupakkaan helposti koukkuun ja toiset harraste mielessä näitä käyttää silloin tällöin tai jatkuvasti mutta lopettaminen ei tuota mitään tuskaa?
        Herää kysymys onko tällainen henkilö myös kovien huumeiden kanssa sellainen käyttäjä joka voi muutaman kerran käyttää mutta jos siltä tuntuu ilman mitään tuskia pääsee niistä eroon??


      • raitistuu halutessa

        "Juoppo ei voi olla juomatta vaikka haluaisi."

        Tuo väitehän pitää sisällään sen, ettei yksikään juoppo pystyisi koskaan raitisumaan.


      • Pankin asiakas

        Olen entinen juoppo, nykyisin raitis alkoholisti.
        Juoppona ollessani join aina kun mahdollista, usein ihan väärään aikaan.
        Nyt alkoholistina en ole juonut moniin vuosiin.


      • huijari alkoholistit
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Olen entinen juoppo, nykyisin raitis alkoholisti.
        Juoppona ollessani join aina kun mahdollista, usein ihan väärään aikaan.
        Nyt alkoholistina en ole juonut moniin vuosiin.

        "Olen entinen juoppo, nykyisin raitis alkoholisti."

        Ei raittiita alkoholisteja ole olemassa muualla, kuin aa-kerhon jäsenen vääristyneessä mielikuvituksessa.
        Itseään raittiiksi alkoholistiksi kutsuva pilkkaa niitä jotka vielä kärsivät alkoholismin kurimuksesta.


      • Pankin asiakas
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "Olen entinen juoppo, nykyisin raitis alkoholisti."

        Ei raittiita alkoholisteja ole olemassa muualla, kuin aa-kerhon jäsenen vääristyneessä mielikuvituksessa.
        Itseään raittiiksi alkoholistiksi kutsuva pilkkaa niitä jotka vielä kärsivät alkoholismin kurimuksesta.

        Millä sanoilla sinä kutsut entistä juoppoa alkoholistia, joka eräänä päivänä huomaa olevansa selvin päin, ja päivä kerrallaan toisten tukemana jatkaa elämäänsä juomatta vuosikausiin mitään alkoholipitoista nestettä?

        Mitä pilkkaa sisältyy sanoihin "raitis alkoholisti"? Mielestäni niihin kahteen sanaan sisältyy vahva toivo niille, jotka vielä kärsivät alkoholismin kurimuksesta.

        Apua on tarjolla, ei juopon tai alkoholistin tarvitse yksin yrittää raittiutta.


      • tänään en ota
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "Olen entinen juoppo, nykyisin raitis alkoholisti."

        Ei raittiita alkoholisteja ole olemassa muualla, kuin aa-kerhon jäsenen vääristyneessä mielikuvituksessa.
        Itseään raittiiksi alkoholistiksi kutsuva pilkkaa niitä jotka vielä kärsivät alkoholismin kurimuksesta.

        Sulle ei oo ihan auennut AA-liikkeen sisin , sen tarkoitus ja päämäärä. Ehkö olet yrittänyt siellä raittiutta , onnistumatta.


      • alkoholistin lapsi
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "Olen entinen juoppo, nykyisin raitis alkoholisti."

        Ei raittiita alkoholisteja ole olemassa muualla, kuin aa-kerhon jäsenen vääristyneessä mielikuvituksessa.
        Itseään raittiiksi alkoholistiksi kutsuva pilkkaa niitä jotka vielä kärsivät alkoholismin kurimuksesta.

        "Ei raittiita alkoholisteja ole olemassa muualla, kuin aa-kerhon jäsenen vääristyneessä mielikuvituksessa."

        Alkoholisti on alkoholisti, myös silloin kun on selvinpäin ja vaikka olisi ollut jo 10v putkeen selvinpäin.


      • Nii tuoha
        alkoholistin lapsi kirjoitti:

        "Ei raittiita alkoholisteja ole olemassa muualla, kuin aa-kerhon jäsenen vääristyneessä mielikuvituksessa."

        Alkoholisti on alkoholisti, myös silloin kun on selvinpäin ja vaikka olisi ollut jo 10v putkeen selvinpäin.

        kertoo sen et ihminen on heikko,eikä se todellisuudessa ole sairaus niiku ei liika syöntikää! vaan johtuu päästä ja periks antamisest,tietenki kaks eri aluet mut molemmat tuottaa onkelmia ihmisel! onkoha sekin täs mailmas joku sairaus,et äiti vie tyttönsä rintojen kohennuksiin varmaa koht on.Tietenki on hyvä muistaa että yhteiskuntamme luo näitä,voinen väittää ettei suomessa olisi onkelmaa juomisesta jollei sitä olisi luotu kieltämäl.


      • tiedän tämän
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "Olen entinen juoppo, nykyisin raitis alkoholisti."

        Ei raittiita alkoholisteja ole olemassa muualla, kuin aa-kerhon jäsenen vääristyneessä mielikuvituksessa.
        Itseään raittiiksi alkoholistiksi kutsuva pilkkaa niitä jotka vielä kärsivät alkoholismin kurimuksesta.

        Varmaankin tarkoitti: raitistunut alkoholisti. Mikä tarkoittaa sitä että tietää olevansa alkoholisti ja on itselleen sen asian tehnty selväksi ja ymmärtää, että jos ottaa ollenkaan, riippuvuus on olemassa aj putki voi jäädä päälle. Eli alkoholistin on oltava raitis. Tippaakaan ei voi ottaa koskaan.


      • yvel
        tänään en ota kirjoitti:

        Sulle ei oo ihan auennut AA-liikkeen sisin , sen tarkoitus ja päämäärä. Ehkö olet yrittänyt siellä raittiutta , onnistumatta.

        Se viinapiru kuiskuttelee korvaan, ettei se haittaa jos ottaa yhden pienen. Pian
        huomaakin että taas se otti omansa


      • anitja2
        Nii tuoha kirjoitti:

        kertoo sen et ihminen on heikko,eikä se todellisuudessa ole sairaus niiku ei liika syöntikää! vaan johtuu päästä ja periks antamisest,tietenki kaks eri aluet mut molemmat tuottaa onkelmia ihmisel! onkoha sekin täs mailmas joku sairaus,et äiti vie tyttönsä rintojen kohennuksiin varmaa koht on.Tietenki on hyvä muistaa että yhteiskuntamme luo näitä,voinen väittää ettei suomessa olisi onkelmaa juomisesta jollei sitä olisi luotu kieltämäl.

        alkoholi riippuvuus on sairaus tai vähintäänkin sairasta. sillä ei ole mitään tekemistä liikasyöntisi kanssa. Alkoholismi vahingoittaa ihmissuhteita, on itsekästä ja ajattelematonta. Alkoholisti voi olla edes välittämättä, mutta hän voi myös voida yrittää lopettaa ja olla edes vähän epäitsekkäämpi ajatella muita, sekä omaa kehoaan. Minulla oli aivan varmasti alkoholisoitunut poikaystävä joka kielsi ongelmansa täysin. Vaikutti jo niin pahasti ystävuys ja rakkaus suhteisiinsa (ennen jo minua jonkun verran). Joi aina kun tuli paikkakunnalleni virrailulle, lähti joko kavereidensa mukaan tai joi ruuan kanssa/saunakaljan tai lähti ryyppäämään heti jos vähänkään moitin hänen alkoholin käyttöään. Sitten kun soittelin että lopettaisi juomisen ja tulisi takaisin viettämään aikaa kanssani, niin hän vain sanoi "ite aloit v*ttuileen(v*ttuileen!!??!)". Jokainen pieni yhteenotto, jokainen pieni ongelma, kaikki "hyviä" syitä hänen ryyppäämiseensä. Ei vaikuttanut se että kävin aamun töissä ja anelin että vietettäis ilta yhessä, ryyppäämään piti päästä. Saattoi viettää reissussa useita päiviä, kunnes piti käydä vähä rauhottumassa ja syömässä. JOkainen kerta kun joku tarjos sen ekan, tokan tai juomakerran, ei voi kieltäytyä. Jokainen viikonloppu työviikon jälkeen, pakko vetää lärvit kun on ollut niin rankkaa. Kännissä vielä oikea riitapukari, nyrkit ja jalat heilui aina baarissa tai pihassa, siitä suuttui jos joku tuijotti, tai tietysti kännisenä ymmärsi aina jotain väärin, ja mulla piti monta kertaa hakea autolla pois... Monta kertaa kuskailin autolla pitkin huudeja että saa vähän levätä kun oli putki menossa. Kulki juoppojen porukoissa, huono maineisissa, eikä välittänyt puheista mitään.. Kielsi kiven kovaan ongelmansa. Enää en jaksanut kattoa ku kolmekymppinen mies joka ei vieläkään ole aikuistunu, pilaa elämänsä. Sitä kesti n. Vuoden. Onneksi suhde loppui viime syksynä, eikä olla sen koommin nähty kun vilaukselta, ja silloinkin mitä näin - hyi olkoon - oli turvonnut ja haiseva mies! Itse haluan perustaa perheen jo kohta, ennen sitä kiertää maailmaa, toivottavasti tulevan mieheni kanssa!


      • anitja2
        anitja2 kirjoitti:

        alkoholi riippuvuus on sairaus tai vähintäänkin sairasta. sillä ei ole mitään tekemistä liikasyöntisi kanssa. Alkoholismi vahingoittaa ihmissuhteita, on itsekästä ja ajattelematonta. Alkoholisti voi olla edes välittämättä, mutta hän voi myös voida yrittää lopettaa ja olla edes vähän epäitsekkäämpi ajatella muita, sekä omaa kehoaan. Minulla oli aivan varmasti alkoholisoitunut poikaystävä joka kielsi ongelmansa täysin. Vaikutti jo niin pahasti ystävuys ja rakkaus suhteisiinsa (ennen jo minua jonkun verran). Joi aina kun tuli paikkakunnalleni virrailulle, lähti joko kavereidensa mukaan tai joi ruuan kanssa/saunakaljan tai lähti ryyppäämään heti jos vähänkään moitin hänen alkoholin käyttöään. Sitten kun soittelin että lopettaisi juomisen ja tulisi takaisin viettämään aikaa kanssani, niin hän vain sanoi "ite aloit v*ttuileen(v*ttuileen!!??!)". Jokainen pieni yhteenotto, jokainen pieni ongelma, kaikki "hyviä" syitä hänen ryyppäämiseensä. Ei vaikuttanut se että kävin aamun töissä ja anelin että vietettäis ilta yhessä, ryyppäämään piti päästä. Saattoi viettää reissussa useita päiviä, kunnes piti käydä vähä rauhottumassa ja syömässä. JOkainen kerta kun joku tarjos sen ekan, tokan tai juomakerran, ei voi kieltäytyä. Jokainen viikonloppu työviikon jälkeen, pakko vetää lärvit kun on ollut niin rankkaa. Kännissä vielä oikea riitapukari, nyrkit ja jalat heilui aina baarissa tai pihassa, siitä suuttui jos joku tuijotti, tai tietysti kännisenä ymmärsi aina jotain väärin, ja mulla piti monta kertaa hakea autolla pois... Monta kertaa kuskailin autolla pitkin huudeja että saa vähän levätä kun oli putki menossa. Kulki juoppojen porukoissa, huono maineisissa, eikä välittänyt puheista mitään.. Kielsi kiven kovaan ongelmansa. Enää en jaksanut kattoa ku kolmekymppinen mies joka ei vieläkään ole aikuistunu, pilaa elämänsä. Sitä kesti n. Vuoden. Onneksi suhde loppui viime syksynä, eikä olla sen koommin nähty kun vilaukselta, ja silloinkin mitä näin - hyi olkoon - oli turvonnut ja haiseva mies! Itse haluan perustaa perheen jo kohta, ennen sitä kiertää maailmaa, toivottavasti tulevan mieheni kanssa!

        ja todellakin, heikkoutta indeed! Minua ällöttää. Mikä siinä aljohokissa on niin ihmeellisen ihanaa? Sekin vielä kun ei enää käydä baareissa vaan lojutaan josaain sohvanpohjalla juoppolassa ja veetään tupakkaa ja kustaan housut. Itse juon mm. Uutenavuotena ja päättäjäisissä. Krapulaki on niin hirveä, vaikka edellisyö olis ollu miten hauska, ettei pääse sängystä ylös. Sitähän ne juopot miuten tekee; pelkäävät krapulaa joten siirtävät sitä, montakin viikkoa juomalla vaa... Niin ja tuosta ed. KIrjoituksen exästä. Ennen minua kulki jo paljin baareissa, piti putkia, kävi välissä suihkussa ja lähti takas iskettään naisia ja ryyppäämään muistin pois, mutta lähti käsistä niin että saattoi yksin/jonkun juopon kaverin kanssa maata jossain kämpillä ja vetää ringissä viinaa, irwin goodmanin tahtiin, käymättä suihkussa moneeen päivään. Kyllä se aika lähellä alkoholismia jo on, vähintäänki. En enää ikinä sorru sellaiseen mieheen... Vai voiko mieheksi enää edes kutsua. Pitäkää ittenne miehinä, naiset kans! Tietäkää omat rajanne ja eläkää hyvä elämä, sitä ei alkoholilla saa. Kiitos hei.


      • anitja2
        anitja2 kirjoitti:

        ja todellakin, heikkoutta indeed! Minua ällöttää. Mikä siinä aljohokissa on niin ihmeellisen ihanaa? Sekin vielä kun ei enää käydä baareissa vaan lojutaan josaain sohvanpohjalla juoppolassa ja veetään tupakkaa ja kustaan housut. Itse juon mm. Uutenavuotena ja päättäjäisissä. Krapulaki on niin hirveä, vaikka edellisyö olis ollu miten hauska, ettei pääse sängystä ylös. Sitähän ne juopot miuten tekee; pelkäävät krapulaa joten siirtävät sitä, montakin viikkoa juomalla vaa... Niin ja tuosta ed. KIrjoituksen exästä. Ennen minua kulki jo paljin baareissa, piti putkia, kävi välissä suihkussa ja lähti takas iskettään naisia ja ryyppäämään muistin pois, mutta lähti käsistä niin että saattoi yksin/jonkun juopon kaverin kanssa maata jossain kämpillä ja vetää ringissä viinaa, irwin goodmanin tahtiin, käymättä suihkussa moneeen päivään. Kyllä se aika lähellä alkoholismia jo on, vähintäänki. En enää ikinä sorru sellaiseen mieheen... Vai voiko mieheksi enää edes kutsua. Pitäkää ittenne miehinä, naiset kans! Tietäkää omat rajanne ja eläkää hyvä elämä, sitä ei alkoholilla saa. Kiitos hei.

        enkä ole lukihäiriöinen tai mitään, en vain jaksa korjata harhalyöntejäni... Kirjoitusvirheitä siis.


      • Cuba Libre
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "Olen entinen juoppo, nykyisin raitis alkoholisti."

        Ei raittiita alkoholisteja ole olemassa muualla, kuin aa-kerhon jäsenen vääristyneessä mielikuvituksessa.
        Itseään raittiiksi alkoholistiksi kutsuva pilkkaa niitä jotka vielä kärsivät alkoholismin kurimuksesta.

        Kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Se on tosiasia. Nythän väitetään, että on tulossa lääke, jonka avulla alkoholisti pystyy juomaan hallitusti. Seuraan mielenkiinnolla. Mutta tähänastinen totuus on, että on juoppoja alkoholisteja ja raittiita alkoholisteja.
        Raittiilla alkoholistilla tarkoitetaan ihmistä, joka on päässyt eroon viinasta. Siitä huolimatta hän on edelleen sairas, mutta olemalla ottamatta tippaakaan pysyy oireettomana. Yksikin ryyppy voi suistaa hänet takaisin hallitsemattomaan alkoholin käyttöön.


    • Juopponeiti

      En tiedä, vastasitko sinä nim. Pankin asiakas minulle vai ap:lle, mutta neuvosi sopivat varmasti meille kummallekin :) Eli kiitos!

      Isäni alkoholismin takia olen kyllä lukenut jonkin verran aiheesta silloin tällöin, aina teinistä lähtien. Olen vain "ulkoistanut" tämän ongelman koskemaan muita, ei minua. Vasta viime kuukausina olen herännyt, että kappas, olen itsekin ongelmakäyttäjä.

      Teininä oli jotenkin normaalia kokeilla rajojaan ystävien kanssa pussikaljan ja halpisvinkkujen kanssa. Opiskeluaikoina myös oli koko ajan jotain pippaloita ja kännäys kuului asiaan. Alkoholikäytökseni ei tuolloin erottunut juurikaan muista. Nyt kolmelymppisenä olen sitten havahtunut, että ystäväni, joiden kanssa -20-vuotiaana kännäsin, ovat siirtyneet eteenpäin. Heillä on ruuhkavuodet eli vaativat duunit ja pienet lapset - alkoholi on jäänyt. Minä taas edelleen örvellän melkein viikottain umpikännissä (itseäni nuorempien) sinkkuystävieni kanssa. Jos ajattelen itseäni ulkopuolisen silmin, niin olen kyllä säälittävä reppana :)

      Ongelmani ei ole siis se, että putki jää päälle. En ole koskaan ottanut krapularyyppyä, koska krapulassa oksettaa niin, ettei ruokakaan maistu enkä ajattele alkoholia muutamaan päivään. En useinkaan tissuttele vain parilla lasilla viiniä ruoan kanssa, mutta jos hyvässä seurassa tissuttelen, saatan kännätä itseni porukasta ainoana humalaan. Tämä tapahtuu melko huomaamatta. Kaksi lasia menee kuten muillakin "ruokailijoilla" eli hitaanpuoleisesti nautiskellen, mutta sitten kolmannesta eteenpäin on pakko saada lisää ja viiniä menee kuin lapsella mehukattia.. Sitten tulee vedettyä kaksi pulloakin viiniä ja jos on viikonloppu, niin ei kun baariin. No, muistihan tuosta määrästä menee, vaikka jalat vie ihmeen reippaasti. Petollista, kun portsaritkaan eivät koskaan ole huomanneet humalatilaani, kun en mitenkään kompuroi. Ihmettelen usein, miten olen päässyt kahden pullon jälkeen yökerhoon, vaikka filmi on poikki. Eli ulkopuoliset eivät yleensä tajua, miten suuren määrän olen vetänyt jo "etkoilla".

      Mainittakoon vielä, että yhden viinipullon jälkeen olen vielä jossain kontrollissa, mutta sen jälkeen vain jatkan juomista, jos sitä on tarjolla. Ei tule oksetusta, väsymystä tms. Kaksi vinkkua onkin jo ihan "filmi poikki" -tila. Painan siis 58 kiloa ja olen hoikka. Kaipa sitä on ryhdyttävä absolutistiksi, vaikka se tuntuukin liian ehdottomalta. Muissa asioissa olen kohtuuden ystävä enkä pidä mustavalkoisesta ajattelusta. Toivoisin, että osaisin juoda juuri sen pari lasia punkkua ruuan kanssa, mutta taitaa olla mahdotonta tapauksessani :(

      • Pankin asiakas

        Useimmat alkoholiongelmaiset ovat toivoneet joskus voivansa juoda sen pari lasia punkkua ruuan kanssa joutumatta hankaluuksiin.

        Mieti, mihin sinä tarvitset alkoholia, siis sitä ainetta, joka punkussa vaikuttaa sinuun jopa "filmi poikki"-tilaan asti.


      • Juopponeiti
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Useimmat alkoholiongelmaiset ovat toivoneet joskus voivansa juoda sen pari lasia punkkua ruuan kanssa joutumatta hankaluuksiin.

        Mieti, mihin sinä tarvitset alkoholia, siis sitä ainetta, joka punkussa vaikuttaa sinuun jopa "filmi poikki"-tilaan asti.

        Hyvä kysymys. Tarvitsen sitä mm. arjesta pakenemiseen, sosiaalisuuteen (välttääkseni ujoutta ja liiallista asioiden kelaamista), rentoutumiseen, itsevarmuuden kohottamiseen (mikä tosin on fuulausta) jne. Punkku saa minussa aikaan sellaisen euforian ja iloisuuden tilan, joka lyhyellä tähtäimellä ajateltuna voittaa järjen ja tylsän perusarjen. Olen miettinyt, onko muillakin päihdeongelmaisilla juuri tämä elämyshakuisuus osa syy. Elämyshakuisuus, pako stressistä ja todellisuudesta.

        Taustallani on siis masennustakin, mikä lienee aika yleistä alkkiksilla. Siis masennusta ja lapsuusiän traumaa jo ajalta ennen kuin alko tuli kuvioihin. Synkkä, herkkkä ja miellyttämishaluinen persoona saa hetken lohtua alkosta :(


      • krapulamorkkaaja
        Juopponeiti kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Tarvitsen sitä mm. arjesta pakenemiseen, sosiaalisuuteen (välttääkseni ujoutta ja liiallista asioiden kelaamista), rentoutumiseen, itsevarmuuden kohottamiseen (mikä tosin on fuulausta) jne. Punkku saa minussa aikaan sellaisen euforian ja iloisuuden tilan, joka lyhyellä tähtäimellä ajateltuna voittaa järjen ja tylsän perusarjen. Olen miettinyt, onko muillakin päihdeongelmaisilla juuri tämä elämyshakuisuus osa syy. Elämyshakuisuus, pako stressistä ja todellisuudesta.

        Taustallani on siis masennustakin, mikä lienee aika yleistä alkkiksilla. Siis masennusta ja lapsuusiän traumaa jo ajalta ennen kuin alko tuli kuvioihin. Synkkä, herkkkä ja miellyttämishaluinen persoona saa hetken lohtua alkosta :(

        Jos on kyse maanisdepressiosta niin alkoholi ei todellakaan ole hyvä lääke siihen... vaikka onkin niin helvetin mukavaa kun menee lujaa :)


      • Juopponeiti
        krapulamorkkaaja kirjoitti:

        Jos on kyse maanisdepressiosta niin alkoholi ei todellakaan ole hyvä lääke siihen... vaikka onkin niin helvetin mukavaa kun menee lujaa :)

        Totta. Maanisdepressiivisille alkoholi on paha. Minut on diagnosoitu pelkäksi depressiiviseksi :) Nyt olen tosin toipumassa. Alkoholi saa minut nousukännissä unohtamaan huolet enkä silloin ole masentunut. Tämä onkin se sudenkuoppa. Aamulla sitten masentaa senkin edestä.


      • punatulkku1

        Samanlaista touhua kuin minulla. Menee se filmi poikki ja silloin tapahtuu kaikenlaista. Tietty psyykekin muuttuu. En haluaisi kertoa mitä on tapahtunut päissään. Ihan kaikkea laidasta laitaan, semmosta mitä ei koskaan selvinpäin tekisi. Hengenlähtö monesti lähellä, tavarat kadonneet.. Ihan hullua, pelottavaa. Toivon,että pääsisin tästä. Sama vähän kun laittais luodin revolveriin ja pelais venäläistä rulettia.

        Toivon, että sinäkin pääsisit eroon tästä alkoholista. Älä juo sitä yhtäkään. Ainakaan mun tapauksessa ei toimi. Se vaan jollain tavalla ruokkii halua juoda. Vaikka nyt lasillisen pari pystyy yhdellä kerralla juomaan, niin mahdollisuus kasvaa että seuraavalla kerralla juot ja paljon - silloin kaduttaa.

        Itse kun olen ajatellut pystyväni hallitsemaan juomista, niin juomiseni ja riippuvuuteni on pahentunut. Myös sekoilut. Vaikeampi on eroon päästä kun päästää pahaksi juomisen.

        Pahinta on kun menee kauppaan, ei ajattele ostavansa bissee. Sitten sitä vaan ostaa. Sitten sitä miettii, että kaataisko nää pois.. joisko nää.. Sanoo itelle en halua juoda. Avaa tölkin antaa mennä vaan. Juo vaikka ei halua.

        Tuo edellinen on kyllä ehkä pahinta mitä on mulla psyykkeen tasolla tapahtunut. Oma tahto menee juomisen suhteen. Toki sain noilla antabuksilla ton jutun katki. Vaikka niissäkin piti etsiä sopiva määrä, että tehoaa minuun. Oon juonut niiden kanssa. 8kpl poretabuja veressä pitää juomisen aisoissa.

        Jokainen tekee itse päätöksensä koska haluaa lopettaa, mutta mielestäni sun kannattaa lopettaa nyt. Tiedän itsestäni, että tuo riippuvuus pahenee koko ajan.

        Voimia sinulle!


      • Terve!

        Käytösvammanen idiootti käyttää nimettömällä palstalla nimimerkkiä "Pankin asiakas", herjajutuissaan. S*tana että vihaan teitä rikollisia! Sinä kun ajattelisitkin sitä "reppanaa", jota v*tun paska feikkaat ja vielä halveksut keksityillä tarinoillasi. Ja v*tut idiootti ihmisten painot liity siihen, että sä pelle p*skiainen kirjoitat keksittyjä tarinoita viattomista. V'ttu minä suuttuisin, jos mun isää väitettäisiin alkoholistiksi tällasessa saastaisessa Suomi24:a! Siihen en voi mitään, että te k*rpäpäät kyttäätte mun nettikäytöstäni, eli että kun käyn kirjoittamassa Suomi24:n, mulkut vainoaa minua sitä kautta. "Opiskellut" sinä et ole yhtään mitään, paitsi korkeintaan peruskoulun, missä siinäkin sulla on tainnut olla ongelmia ainakin äidinkielen tunneilla, koska et ymmärrä, että netikettiin ja mielipide- ilmaisuun ei kuulu tarkoituksellisten keksittyjen tarinoiden kirjoittaminen julkiselle nettipalstalle.


    • huijari alkoholistit

      "Millä sanoilla sinä kutsut entistä juoppoa alkoholistia"

      Yhdellä sanalla: absolutistiksi.

      "Mitä pilkkaa sisältyy sanoihin "raitis alkoholisti"? Mielestäni niihin kahteen sanaan sisältyy vahva toivo niille, jotka vielä kärsivät alkoholismin kurimuksesta."

      Ei sisällä toivon kipinääkään. Kun sanotaan jonkun olevan alkoholisti, tarkoitetaan sillä henkilöä jolla on vahva riippuvuus alkoholiin. Vuosia raittiina olleella "alkoholistilla" ei ainakaan lääketieteellisesti määriteltynä voi riippuvuutta enää olla.

      "Apua on tarjolla, ei juopon tai alkoholistin tarvitse yksin yrittää raittiutta."

      No, se on kyllä tullut selväksi mistä osoitteesta sitä loppuelämän kestävää, uskonnolla höystettyä terapiaa on tarjolla. :)

      • Juopponeiti

        Tunnen monia alkoholisteja, jotka ovat ryhtyneet absolutisteiksi ilman AA:ta ja jeesusteluja. Heidän selviytyminen kuiville on tullut siitä, että muuta vaihtoehtoa elämänlaadun ja -suunnan muuttamiseen ei yksinkertaisesti ole. Jos raitistunut alkoholisti ottaa "pari lasia seuraksi", niin putki voi jäädä päälle viikoksi, kuukaudeksi tai hautaan asti.

        Oma isäni oli yhdeksän vuotta absolutisti, kun oli käynyt vakavan masennuksen läpi kännitörttöilyjen takia. Vaimo lähti ja työpaikka meni alta viinan takia. Sitten kuvioihin tuli toinen absolutisti (nainen, jolla sama tausta). He olivat siis 9 vuotta ilman viinaa, ilman uskoon tuloa ja AA:ta. No, jossain vaiheessa viina veti kummatkin taas, tosin olivat jo eronneet. Kummatkin ovat kuolleet muutama vuosi sitten alkoholin takia, alle 55-vuotiaina. Näitä esimerkkejä on monia lisääkin, mutta tässä lyhyesti vain yksi, jota seurasin läheltä.


      • heikkoutta on
        Juopponeiti kirjoitti:

        Tunnen monia alkoholisteja, jotka ovat ryhtyneet absolutisteiksi ilman AA:ta ja jeesusteluja. Heidän selviytyminen kuiville on tullut siitä, että muuta vaihtoehtoa elämänlaadun ja -suunnan muuttamiseen ei yksinkertaisesti ole. Jos raitistunut alkoholisti ottaa "pari lasia seuraksi", niin putki voi jäädä päälle viikoksi, kuukaudeksi tai hautaan asti.

        Oma isäni oli yhdeksän vuotta absolutisti, kun oli käynyt vakavan masennuksen läpi kännitörttöilyjen takia. Vaimo lähti ja työpaikka meni alta viinan takia. Sitten kuvioihin tuli toinen absolutisti (nainen, jolla sama tausta). He olivat siis 9 vuotta ilman viinaa, ilman uskoon tuloa ja AA:ta. No, jossain vaiheessa viina veti kummatkin taas, tosin olivat jo eronneet. Kummatkin ovat kuolleet muutama vuosi sitten alkoholin takia, alle 55-vuotiaina. Näitä esimerkkejä on monia lisääkin, mutta tässä lyhyesti vain yksi, jota seurasin läheltä.

        Joo, ei kukaan ole väittänytkään etteikö alkoholiriippuvuutta saa juomalla takaisin. Mikään taikka kukaan ei kuitenkaan pakota siihen pisteeseen menemään. Mutta, jos raittiina eläminen on ylivoimaisen kurjaa, niin toki silloin on parempi tarttua pulloon ja juoda itsensä hautaan, pois kitumasta.


      • kaksin kaunihimpi
        Juopponeiti kirjoitti:

        Tunnen monia alkoholisteja, jotka ovat ryhtyneet absolutisteiksi ilman AA:ta ja jeesusteluja. Heidän selviytyminen kuiville on tullut siitä, että muuta vaihtoehtoa elämänlaadun ja -suunnan muuttamiseen ei yksinkertaisesti ole. Jos raitistunut alkoholisti ottaa "pari lasia seuraksi", niin putki voi jäädä päälle viikoksi, kuukaudeksi tai hautaan asti.

        Oma isäni oli yhdeksän vuotta absolutisti, kun oli käynyt vakavan masennuksen läpi kännitörttöilyjen takia. Vaimo lähti ja työpaikka meni alta viinan takia. Sitten kuvioihin tuli toinen absolutisti (nainen, jolla sama tausta). He olivat siis 9 vuotta ilman viinaa, ilman uskoon tuloa ja AA:ta. No, jossain vaiheessa viina veti kummatkin taas, tosin olivat jo eronneet. Kummatkin ovat kuolleet muutama vuosi sitten alkoholin takia, alle 55-vuotiaina. Näitä esimerkkejä on monia lisääkin, mutta tässä lyhyesti vain yksi, jota seurasin läheltä.

        Joo, ei pärjännyt yksin, ei kumpikaan.


      • Etenevä sairaus
        Juopponeiti kirjoitti:

        Tunnen monia alkoholisteja, jotka ovat ryhtyneet absolutisteiksi ilman AA:ta ja jeesusteluja. Heidän selviytyminen kuiville on tullut siitä, että muuta vaihtoehtoa elämänlaadun ja -suunnan muuttamiseen ei yksinkertaisesti ole. Jos raitistunut alkoholisti ottaa "pari lasia seuraksi", niin putki voi jäädä päälle viikoksi, kuukaudeksi tai hautaan asti.

        Oma isäni oli yhdeksän vuotta absolutisti, kun oli käynyt vakavan masennuksen läpi kännitörttöilyjen takia. Vaimo lähti ja työpaikka meni alta viinan takia. Sitten kuvioihin tuli toinen absolutisti (nainen, jolla sama tausta). He olivat siis 9 vuotta ilman viinaa, ilman uskoon tuloa ja AA:ta. No, jossain vaiheessa viina veti kummatkin taas, tosin olivat jo eronneet. Kummatkin ovat kuolleet muutama vuosi sitten alkoholin takia, alle 55-vuotiaina. Näitä esimerkkejä on monia lisääkin, mutta tässä lyhyesti vain yksi, jota seurasin läheltä.

        Alkoholismisairaus etenee vaikka ihminen on selvinpäin....siksi olisi tosi tärkeää käydä AA:ssa, että saisi hyviä työkaluja kaiken varalle. On erittäin hyvä, että saa myös oman kummin AA:n kautta tueksi, jolle voi soittaa jos tulee vaikea tilanne ennen kuin on ottanut vielä.


      • taakse jää
        Etenevä sairaus kirjoitti:

        Alkoholismisairaus etenee vaikka ihminen on selvinpäin....siksi olisi tosi tärkeää käydä AA:ssa, että saisi hyviä työkaluja kaiken varalle. On erittäin hyvä, että saa myös oman kummin AA:n kautta tueksi, jolle voi soittaa jos tulee vaikea tilanne ennen kuin on ottanut vielä.

        "Alkoholismisairaus etenee vaikka ihminen on selvinpäin"

        Miten tai mihin se etenee, rappeutuuko raitis alkoholisti sisäisesti ja ulkoisesti? Vai taantuuko se lapsen tasolle uskomalla jonkin korkeamman voiman ratkaisevan kaikki ongelmat?


      • et vaan tajuu
        heikkoutta on kirjoitti:

        Joo, ei kukaan ole väittänytkään etteikö alkoholiriippuvuutta saa juomalla takaisin. Mikään taikka kukaan ei kuitenkaan pakota siihen pisteeseen menemään. Mutta, jos raittiina eläminen on ylivoimaisen kurjaa, niin toki silloin on parempi tarttua pulloon ja juoda itsensä hautaan, pois kitumasta.

        "Joo, ei kukaan ole väittänytkään etteikö alkoholiriippuvuutta saa juomalla takaisin"

        Alkoholistin ja tavallisen ihmisen erottaa kumminkin se, että kun tavallinen ihminen juo 10v raittiuden jälkeen yhden kaljan, hän voi lopettaa siihen.

        Alkoholisti ei voi lopettaa, ei vaikka olisi ollut 10v selvin päin.


      • HK15
        taakse jää kirjoitti:

        "Alkoholismisairaus etenee vaikka ihminen on selvinpäin"

        Miten tai mihin se etenee, rappeutuuko raitis alkoholisti sisäisesti ja ulkoisesti? Vai taantuuko se lapsen tasolle uskomalla jonkin korkeamman voiman ratkaisevan kaikki ongelmat?

        Ei viinattomuus alkoholismia paranna. Viinan aiheuttamat fyysiset ja psyykkiset vauriot ja sosiaaliset vauriot ei enää tule pahemmaksi.


      • no ompas
        HK15 kirjoitti:

        Ei viinattomuus alkoholismia paranna. Viinan aiheuttamat fyysiset ja psyykkiset vauriot ja sosiaaliset vauriot ei enää tule pahemmaksi.

        masentava ajatus. Sellaiseen kerhoon minä en liitty, jossa tuollaisia uskomuksia opetetaan.


      • Tuoha pitää p!
        no ompas kirjoitti:

        masentava ajatus. Sellaiseen kerhoon minä en liitty, jossa tuollaisia uskomuksia opetetaan.

        tuoha nii mukamas sairaus,johtuu mielestä tietenki jollain on heikompi mieli kuin toisil!ei on ikinä käsittäny sitä et juomist verrataan sairauteen!


      • tietoa on

        "Huijari alkoholistit" Riippuvuus ei kerran kehityttyään katoa minnekään, mutta sen voi pitää aisoissa niin ettei käytä ainetta, joka riippuvuuden on aiheuttanut. Absolutisti on varmasti hyvä nimitys henkilölle, joka ei käytä alkoholia; hän ei nimittäin voi ottaa lasillistakaan, koska riippuvuuden aiheuttama hallitsematon käyttö aktivoituisi.


      • Anonyymi
        et vaan tajuu kirjoitti:

        "Joo, ei kukaan ole väittänytkään etteikö alkoholiriippuvuutta saa juomalla takaisin"

        Alkoholistin ja tavallisen ihmisen erottaa kumminkin se, että kun tavallinen ihminen juo 10v raittiuden jälkeen yhden kaljan, hän voi lopettaa siihen.

        Alkoholisti ei voi lopettaa, ei vaikka olisi ollut 10v selvin päin.

        Säälin syvästi ihmistä joka ei uskalla ryypätä RUNSAASTI


    • Pankin asiakas

      Kun sanon olevani "raitis alkoholisti", se ilmaisee, että kenellä tahansa juovalla alkoholistilla on sama mahdollisuus raitistua kuin minulla.

      Kuinka monta vuotta "alkoholistin" tulee olla raittiina ollakseen lääketieteellisesti määriteltynä vapaa alkoholiriippuvuudesta?
      Onko jossain tehty siitä tutkimus?

      Jos viimeisessä kappaleessasi viittaat AA:han, voin kertoa, että AA ei ole terapiaa. Se on vain joukko kokemuksia, joita noudattamalla suuri joukko alkoholisteja on raitistunut.

      • huijari alkoholistit

        "AA ei ole terapiaa. Se on vain joukko kokemuksia, joita noudattamalla suuri joukko alkoholisteja on raitistunut."

        On se terapiaa, ryhmä sellaista. Kokemuksia jaetaan tarinoita kertomalla ja pyritään yhdessä orjallisesti ohjelmaa noudattamalla saavuttamaan päämäärä,(12.askel).
        Siitä huolimatta tai juuri raskassoutuisen ohjelman takia melkoinen joukko aa:n jäsenistäkin kulkee vääjäämättä sitä päivää kohti jolloin korkki narahtaa.
        Ryypäten sen yhden päivän tai pari ja sitten hirveissä synnin tuskissa takaisin aa:n penkille jauhamaan asiasta seuraavat puolivuotta.


      • Pankin asiakas
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "AA ei ole terapiaa. Se on vain joukko kokemuksia, joita noudattamalla suuri joukko alkoholisteja on raitistunut."

        On se terapiaa, ryhmä sellaista. Kokemuksia jaetaan tarinoita kertomalla ja pyritään yhdessä orjallisesti ohjelmaa noudattamalla saavuttamaan päämäärä,(12.askel).
        Siitä huolimatta tai juuri raskassoutuisen ohjelman takia melkoinen joukko aa:n jäsenistäkin kulkee vääjäämättä sitä päivää kohti jolloin korkki narahtaa.
        Ryypäten sen yhden päivän tai pari ja sitten hirveissä synnin tuskissa takaisin aa:n penkille jauhamaan asiasta seuraavat puolivuotta.

        "Ei sisällä toivon kipinääkään. Kun sanotaan jonkun olevan alkoholisti, tarkoitetaan sillä henkilöä jolla on vahva riippuvuus alkoholiin. Vuosia raittiina olleella "alkoholistilla" ei ainakaan lääketieteellisesti määriteltynä voi riippuvuutta enää olla."

        Lainasin tähän aikaisemmasta viestistäsi tekstiä ja kysyn uudelleen sinulta, milloin riippuvuus lakkaa vuosia raittiina olleella "alkoholistilla". Miten ja kuka sen toteaa? Onko sinulla esittää joitain tutkimustietoja?

        Vastauksesi kiinnostaa varmaan monia juoppoja ja myös "alkoholisteja".


      • Pankin asiakas
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "AA ei ole terapiaa. Se on vain joukko kokemuksia, joita noudattamalla suuri joukko alkoholisteja on raitistunut."

        On se terapiaa, ryhmä sellaista. Kokemuksia jaetaan tarinoita kertomalla ja pyritään yhdessä orjallisesti ohjelmaa noudattamalla saavuttamaan päämäärä,(12.askel).
        Siitä huolimatta tai juuri raskassoutuisen ohjelman takia melkoinen joukko aa:n jäsenistäkin kulkee vääjäämättä sitä päivää kohti jolloin korkki narahtaa.
        Ryypäten sen yhden päivän tai pari ja sitten hirveissä synnin tuskissa takaisin aa:n penkille jauhamaan asiasta seuraavat puolivuotta.

        Olen ollut pitkään raittiina AA:n jäsenenä ja voin kertoa, että osa korkin narauttajista ei palaa koskaan AA:n pariin.

        Kirjoittamisistasi päättelen, että olet tutustunut AA:n kokouksiin, mutta sen ohjelma ei ole sopinut sinulle. Olenko oikeassa vai väärässä?


      • huijari alkoholistit
        Pankin asiakas kirjoitti:

        "Ei sisällä toivon kipinääkään. Kun sanotaan jonkun olevan alkoholisti, tarkoitetaan sillä henkilöä jolla on vahva riippuvuus alkoholiin. Vuosia raittiina olleella "alkoholistilla" ei ainakaan lääketieteellisesti määriteltynä voi riippuvuutta enää olla."

        Lainasin tähän aikaisemmasta viestistäsi tekstiä ja kysyn uudelleen sinulta, milloin riippuvuus lakkaa vuosia raittiina olleella "alkoholistilla". Miten ja kuka sen toteaa? Onko sinulla esittää joitain tutkimustietoja?

        Vastauksesi kiinnostaa varmaan monia juoppoja ja myös "alkoholisteja".

        "Lainasin tähän aikaisemmasta viestistäsi tekstiä ja kysyn uudelleen sinulta, milloin riippuvuus lakkaa vuosia raittiina olleella "alkoholistilla"."

        Parhaiten saat sen selville menemällä peilin eteen ja kysyt itseltäsi: "olenko vielä fyysisesti ja henkisesti riippuvainen alkoholista"?, Ts. Onko sinulla nyt tai ajoittain niin voimakasta mielitekoa alkoholiin jonka seurauksena voisit hyvinkin retkahtaa ryyppäämään viikkokausiksi?
        Jos vastauksesi on ehdottoman kielteinen, niin todennäköisesti et ole enää riippuvainen, eikä alkoholi enää hallitse elämääsi.


      • huijari alkoholistit
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Olen ollut pitkään raittiina AA:n jäsenenä ja voin kertoa, että osa korkin narauttajista ei palaa koskaan AA:n pariin.

        Kirjoittamisistasi päättelen, että olet tutustunut AA:n kokouksiin, mutta sen ohjelma ei ole sopinut sinulle. Olenko oikeassa vai väärässä?

        "Olen ollut pitkään raittiina AA:n jäsenenä ja voin kertoa, että osa korkin narauttajista ei palaa koskaan AA:n pariin."

        Ei palaa ei, mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että juominen jatkuisi loputtomiin, ne raitistuu omin avuin jotka sitä todella haluavat.

        "Kirjoittamisistasi päättelen, että olet tutustunut AA:n kokouksiin, mutta sen ohjelma ei ole sopinut sinulle. Olenko oikeassa vai väärässä?"

        Oikeassa olet, masentava kokemus kaiken kaikkiaan, mutta ei siitä sen enempää.


      • Pankin asiakas
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "Olen ollut pitkään raittiina AA:n jäsenenä ja voin kertoa, että osa korkin narauttajista ei palaa koskaan AA:n pariin."

        Ei palaa ei, mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että juominen jatkuisi loputtomiin, ne raitistuu omin avuin jotka sitä todella haluavat.

        "Kirjoittamisistasi päättelen, että olet tutustunut AA:n kokouksiin, mutta sen ohjelma ei ole sopinut sinulle. Olenko oikeassa vai väärässä?"

        Oikeassa olet, masentava kokemus kaiken kaikkiaan, mutta ei siitä sen enempää.

        ."Lainasin tähän aikaisemmasta viestistäsi tekstiä ja kysyn uudelleen sinulta, milloin riippuvuus lakkaa vuosia raittiina olleella "alkoholistilla".

        Kun et vastannut kysymykseeni, pistän tähän lyhyen lainauksen Avominnen tekstistä.

        Alkoholismi on todellisuudessa neurobiologinen, biologisgeneettinen keskushermostosairaus. Sairautta voidaan verrata 2-tyypin diabetekseen, jossa peritään erilaisia alttiustasoja. Sairaus saattaa puhjeta joko hyvinkin pian tai sitten myöhemmin. Sairaus on krooninen, se ei parane koskaan.
        Alkoholismi on myös allergiatyyppinen sairaus. Hoidon lähtökohtana pitää olla pidättäytyminen päihdyttävistä aineista, dieetti päihteisiin nähden. Sen hoitomuodoksi on todettu parhaimmin soveltuvan päihteetön, 12 askeleen ammatillinen hoitomalli, jossa läheiset ovat kiinteä osa toipumisprosessia.


      • Itse et vastannut
        Pankin asiakas kirjoitti:

        ."Lainasin tähän aikaisemmasta viestistäsi tekstiä ja kysyn uudelleen sinulta, milloin riippuvuus lakkaa vuosia raittiina olleella "alkoholistilla".

        Kun et vastannut kysymykseeni, pistän tähän lyhyen lainauksen Avominnen tekstistä.

        Alkoholismi on todellisuudessa neurobiologinen, biologisgeneettinen keskushermostosairaus. Sairautta voidaan verrata 2-tyypin diabetekseen, jossa peritään erilaisia alttiustasoja. Sairaus saattaa puhjeta joko hyvinkin pian tai sitten myöhemmin. Sairaus on krooninen, se ei parane koskaan.
        Alkoholismi on myös allergiatyyppinen sairaus. Hoidon lähtökohtana pitää olla pidättäytyminen päihdyttävistä aineista, dieetti päihteisiin nähden. Sen hoitomuodoksi on todettu parhaimmin soveltuvan päihteetön, 12 askeleen ammatillinen hoitomalli, jossa läheiset ovat kiinteä osa toipumisprosessia.

        No, oletko vielä fyysisesti tai henkisesti riippuvainen alkoholista"? Jos olet niin kerro miten se ilmenee?


      • Pankin asiakas
        Itse et vastannut kirjoitti:

        No, oletko vielä fyysisesti tai henkisesti riippuvainen alkoholista"? Jos olet niin kerro miten se ilmenee?

        Uskon alkoholismin olevan parantumatonta. Siksi haluan pysyä raittiina tänäänkin ja siihen olen hakenut ja saanut tukea raitistuneilta alkoholisteilta.
        Siksi en koe henkistä tarvetta lähteä kokeilemaan, voisinko juoda hallitusti nyt, kun olen saanut olla raittiina pitkään. En siis usko seuraavaan nimimerkin "huijari alkoholisit" väitteeseen (tässä ketjussa 1.3.):
        Vuosia raittiina olleella "alkoholistilla" ei ainakaan lääketieteellisesti määriteltynä voi riippuvuutta enää olla.

        Tällaista tänään, pakkasta pitelee eikä ole krapulaa.


      • huijari alkoholistit
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Uskon alkoholismin olevan parantumatonta. Siksi haluan pysyä raittiina tänäänkin ja siihen olen hakenut ja saanut tukea raitistuneilta alkoholisteilta.
        Siksi en koe henkistä tarvetta lähteä kokeilemaan, voisinko juoda hallitusti nyt, kun olen saanut olla raittiina pitkään. En siis usko seuraavaan nimimerkin "huijari alkoholisit" väitteeseen (tässä ketjussa 1.3.):
        Vuosia raittiina olleella "alkoholistilla" ei ainakaan lääketieteellisesti määriteltynä voi riippuvuutta enää olla.

        Tällaista tänään, pakkasta pitelee eikä ole krapulaa.

        "en koe henkistä tarvetta lähteä kokeilemaan, voisinko juoda hallitusti nyt, kun olen saanut olla raittiina pitkään."

        Hyvä, noin ajattelee alkoholiriippuvuudesta täysin parantunut, terve ihminen. Miksi pitäisi juoda edes kohtuudella, kun ei se alkoholi paranna oikeasti kenenkään elämänlaatua vähän käytettynäkään, puhumattakaan elimistön rasittumisesta tai syöpäriskin kasvamisesta.


      • Pankin asiakas
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "en koe henkistä tarvetta lähteä kokeilemaan, voisinko juoda hallitusti nyt, kun olen saanut olla raittiina pitkään."

        Hyvä, noin ajattelee alkoholiriippuvuudesta täysin parantunut, terve ihminen. Miksi pitäisi juoda edes kohtuudella, kun ei se alkoholi paranna oikeasti kenenkään elämänlaatua vähän käytettynäkään, puhumattakaan elimistön rasittumisesta tai syöpäriskin kasvamisesta.

        En tainnut riittävän selvästi ilmaista, että en koe itseäni alkoholiriippuvuudesta täysin parantuneeksi, siinä suhteessa terveeksi, vaikka olen kauan ollut raittiina.

        Monien muiden alkoholistien kokemuksesta ja lääkärien kirjoituksista olen päätellyt, että alkoholismista ei parannuta koskaan. Sen fyysinen puoli, luultavasti keskushermostossa, säilyy hautaan asti. Siksi en halua juoda enkä kuvittele voivani olla kohtuukäyttäjä.


      • huijari alkoholistit
        Pankin asiakas kirjoitti:

        En tainnut riittävän selvästi ilmaista, että en koe itseäni alkoholiriippuvuudesta täysin parantuneeksi, siinä suhteessa terveeksi, vaikka olen kauan ollut raittiina.

        Monien muiden alkoholistien kokemuksesta ja lääkärien kirjoituksista olen päätellyt, että alkoholismista ei parannuta koskaan. Sen fyysinen puoli, luultavasti keskushermostossa, säilyy hautaan asti. Siksi en halua juoda enkä kuvittele voivani olla kohtuukäyttäjä.

        "en koe itseäni alkoholiriippuvuudesta täysin parantuneeksi,
        alkoholismista ei parannuta koskaan."

        Tuo nyt on pelkkä olettamus ja perustuu niihin tarkoitushakuisiin peloittelu puheisiin joita aa-kerhossa viljellään jatkuvasti, porukan koossa pitämiseksi.
        Ketään en kannusta kokeilemaan, mutta tosi asia on, ettei vuosia raittiina ollut voi tulla uudelleen riippuvaiseksi yhdessä hetkessä, kyllä sen eteen joutuu ns. "työtä" tekemään. Jarruttavia tekijöitä on paljon. Osalle ei yksinkertaisesti enää maistu, useimmilla säilyy kontrolli, eikä putkijuomiseen ole mitään hinkua. Alkoholin vaikutus tuntuu suoraan sanoen paskalta. ym. Kyllä vaan, entiset alkoholistitkin viisastuvat vanhetessaan. Virheistä on otettu opiksi, eikä entinen alkoholinhuuruinen elämäntapa jaksa enää pahemmin houkuttaa.


      • sf sf
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "en koe itseäni alkoholiriippuvuudesta täysin parantuneeksi,
        alkoholismista ei parannuta koskaan."

        Tuo nyt on pelkkä olettamus ja perustuu niihin tarkoitushakuisiin peloittelu puheisiin joita aa-kerhossa viljellään jatkuvasti, porukan koossa pitämiseksi.
        Ketään en kannusta kokeilemaan, mutta tosi asia on, ettei vuosia raittiina ollut voi tulla uudelleen riippuvaiseksi yhdessä hetkessä, kyllä sen eteen joutuu ns. "työtä" tekemään. Jarruttavia tekijöitä on paljon. Osalle ei yksinkertaisesti enää maistu, useimmilla säilyy kontrolli, eikä putkijuomiseen ole mitään hinkua. Alkoholin vaikutus tuntuu suoraan sanoen paskalta. ym. Kyllä vaan, entiset alkoholistitkin viisastuvat vanhetessaan. Virheistä on otettu opiksi, eikä entinen alkoholinhuuruinen elämäntapa jaksa enää pahemmin houkuttaa.

        "Ketään en kannusta kokeilemaan, mutta tosi asia on, ettei vuosia raittiina ollut voi tulla uudelleen riippuvaiseksi yhdessä hetkessä, kyllä sen eteen joutuu ns. "työtä" tekemään. "

        Oletko itse kokeillut vai mihinkä tämä väite oikein perustuu?


      • Heikkoutta
        Pankin asiakas kirjoitti:

        ."Lainasin tähän aikaisemmasta viestistäsi tekstiä ja kysyn uudelleen sinulta, milloin riippuvuus lakkaa vuosia raittiina olleella "alkoholistilla".

        Kun et vastannut kysymykseeni, pistän tähän lyhyen lainauksen Avominnen tekstistä.

        Alkoholismi on todellisuudessa neurobiologinen, biologisgeneettinen keskushermostosairaus. Sairautta voidaan verrata 2-tyypin diabetekseen, jossa peritään erilaisia alttiustasoja. Sairaus saattaa puhjeta joko hyvinkin pian tai sitten myöhemmin. Sairaus on krooninen, se ei parane koskaan.
        Alkoholismi on myös allergiatyyppinen sairaus. Hoidon lähtökohtana pitää olla pidättäytyminen päihdyttävistä aineista, dieetti päihteisiin nähden. Sen hoitomuodoksi on todettu parhaimmin soveltuvan päihteetön, 12 askeleen ammatillinen hoitomalli, jossa läheiset ovat kiinteä osa toipumisprosessia.

        ALKOHOLISMI EI OLE SAIRAUS. Alkoholismi on riippuvuus, ihan kuin riippuvuus heroiinista.


        Väittämällä alkoholismia sairaudeksi vastuu alkoholin juomisesta vieritetään "sairauden" päälle, kun alkoholistin pitäisi ottaa vastuu itsestään.

        Sinä ITSE päätät juotko päivittäin bisseä. Se on SINUN oma päätöksesi.

        Jos annat perille riippuvuudellesi, olet heikko, etkä milläänlailla erilainen kuin heroiinissa kiinni oleva narkkari.


      • äläjauhap*skaa
        Pankin asiakas kirjoitti:

        ."Lainasin tähän aikaisemmasta viestistäsi tekstiä ja kysyn uudelleen sinulta, milloin riippuvuus lakkaa vuosia raittiina olleella "alkoholistilla".

        Kun et vastannut kysymykseeni, pistän tähän lyhyen lainauksen Avominnen tekstistä.

        Alkoholismi on todellisuudessa neurobiologinen, biologisgeneettinen keskushermostosairaus. Sairautta voidaan verrata 2-tyypin diabetekseen, jossa peritään erilaisia alttiustasoja. Sairaus saattaa puhjeta joko hyvinkin pian tai sitten myöhemmin. Sairaus on krooninen, se ei parane koskaan.
        Alkoholismi on myös allergiatyyppinen sairaus. Hoidon lähtökohtana pitää olla pidättäytyminen päihdyttävistä aineista, dieetti päihteisiin nähden. Sen hoitomuodoksi on todettu parhaimmin soveltuvan päihteetön, 12 askeleen ammatillinen hoitomalli, jossa läheiset ovat kiinteä osa toipumisprosessia.

        "Alkoholismi on myös allergiatyyppinen sairaus." Nyt kuule loukkaa allergista tuollainen, allergisten on mahdoton vältellä liian usein allergian aiheuttajia, toisin kuin juoppo voi olla menemättä alkoon. Allergian puhkeamisenkaan ei voi itse vaikuttaa, toisin kuin jokainen ihminen voi olla ottamatta alkoholia, tunnen monia jotka eivät ole koskaan ottaneet alkoholia, mutta heillä on allergioita.


      • Tosipromille
        huijari alkoholistit kirjoitti:

        "AA ei ole terapiaa. Se on vain joukko kokemuksia, joita noudattamalla suuri joukko alkoholisteja on raitistunut."

        On se terapiaa, ryhmä sellaista. Kokemuksia jaetaan tarinoita kertomalla ja pyritään yhdessä orjallisesti ohjelmaa noudattamalla saavuttamaan päämäärä,(12.askel).
        Siitä huolimatta tai juuri raskassoutuisen ohjelman takia melkoinen joukko aa:n jäsenistäkin kulkee vääjäämättä sitä päivää kohti jolloin korkki narahtaa.
        Ryypäten sen yhden päivän tai pari ja sitten hirveissä synnin tuskissa takaisin aa:n penkille jauhamaan asiasta seuraavat puolivuotta.

        Minkähän vuoksi haluat mollata AA:ta. Se on kuitenkin liike, joka on auttanut ylivoimaisesti eniten ihmisiä raitistumaan silloin, kun omat voimavarat eivät riitä. Ei ole AA:n syytä, että alkoholisti sortuu uudelleen juomaan, vaan hänen sairautensa nyt kertakaikkiaan on sellainen, että uudelleen sortumisen vaara on aina olemassa. Mutta silloinkin voi palata takaisin AA:han ja yrittää uudelleen
        Alkoholistit, joille raitistumisen ajatteleminenkin on pelottavaa, mollavat ja vähättelevät mielellään AA:n toimintaa. Kuulutko sinäkin heihin?


      • Ei ole sairaus
        Heikkoutta kirjoitti:

        ALKOHOLISMI EI OLE SAIRAUS. Alkoholismi on riippuvuus, ihan kuin riippuvuus heroiinista.


        Väittämällä alkoholismia sairaudeksi vastuu alkoholin juomisesta vieritetään "sairauden" päälle, kun alkoholistin pitäisi ottaa vastuu itsestään.

        Sinä ITSE päätät juotko päivittäin bisseä. Se on SINUN oma päätöksesi.

        Jos annat perille riippuvuudellesi, olet heikko, etkä milläänlailla erilainen kuin heroiinissa kiinni oleva narkkari.

        Näin on. Se ei ole sairaus. Se on nimenomaan heikkoutta. Tietenkin suuri vaikutus on sillä mihin ympäristöön on syntynyt. Perhe, ystävät jne..... Keeniperimä...

        Minua on ikäni ärsyttänyt se, että alkoholismista puhutaan sairautena.


    • Pankin asiakas

      Olet oikeassa, kun toteat, ettei vuosina raittiina ollut entinen juoppo voi tulla riippuvaiseksi yhdessä hetkessä. Tiedämmehän monien uudelleen juomaan ryhtyneiden kokemuksesta, että alkoholi on viekas, hämäävä ja voimakas vastustaja. Se jaksaa odottaa oikea hetkeä, jos sille antaa tilaisuuden.

      Voit olla onnellinen ja tyytyväinen, että olet raittiina ilman AA:n apua. AA:han on tarkoitettu niille alkoholisteille, jotka haluavat sen avulla olla raittiina. Ja vaikka et uskokaan alkoholismin olevan parantumaton, olet silti tervetullut joukkoomme niin halutessasi. Sinähän tiedät, että liittyminen ja eroaminen on jokaisen itsensä päätettävissä.

      Kiitollisena totean vielä, että huomenna pääsen palaveriin, raittiutta haluavien alkoholistien vertaistuen piiriin.

    • punatulkku1

      Sitten ku lääkärinpapereissa lukee alkoholiriippuvuus. Mutta se, että juominen haittaa itseä tai/ja muita on kait se epävirallisen virallinen määritelmä..

      Kyllä ne ongelmat sieltä tulee jos on alkkis ja pahenee koko ajan.

      • testattu on

        Ei pidä paikkaansa. Tein terveyskeskuksessa testin ja laiton yli puoleen 0 pistettä, koska ei haittaa ole. Silti tuloksen mukaan kulutus on selvästi kasvanut.
        Ratkaisevaa on siis se, että kuinka usein juo.


    • sshimmler

      ei muuta ku annat mennä vaan

    • 4+9

      Et ole alkoholisti, koska alkoholinkäyttösi ei ole jatkuvaa, yletöntä tai hallitsemattomissa. Siitä ei ole myöskään tullut sinulle tai muille ongelmia. Jatka samaa rataa.

      • heikkoutta

        No kyllä tuollaista ap:n päivittäistä humalahakuista juomista voi todellakin sanoa jo alkoholismiksi.

        Se, ettei juominen kuulema haittaa elämää ei tarkoita mitään. Yhtä lailla maksa ja haima kuolevat siitä alkoholin kittaamisesta vaikkei alkoholisti örveltäisikään kaduilla riitaa haastaen, vaan "siististi" kittaa tavaraa kurkustaan alas kotona.

        Vai miltä haima/maksasyöpä kuulostaa? Kuulostaako houkuttelevalta?


      • Tuo säveltä ja
        heikkoutta kirjoitti:

        No kyllä tuollaista ap:n päivittäistä humalahakuista juomista voi todellakin sanoa jo alkoholismiksi.

        Se, ettei juominen kuulema haittaa elämää ei tarkoita mitään. Yhtä lailla maksa ja haima kuolevat siitä alkoholin kittaamisesta vaikkei alkoholisti örveltäisikään kaduilla riitaa haastaen, vaan "siististi" kittaa tavaraa kurkustaan alas kotona.

        Vai miltä haima/maksasyöpä kuulostaa? Kuulostaako houkuttelevalta?

        örveltäjä kadul ei yleensä ole edes alkoholisti,senhä näkee kaikist kerta juhlijoist eli pyhät! on tietyllä tavalla harvinaisuus tuolla,tissuttaminen luo onkelmaa siis todellisuudes kun heikko ihminen luo siitä jokapäiväistä ja yht äkkiä ei tajuu sitä,kerran kunnon kännin ottava tuntee sen nahoissaa! kuolemme aina ja varmasti sen takia on vääryys virkaloisten elämä!


    • Kyllä sitä sillon jonkinasteinen juoppo on jos pitää miettiä et onko vai eikö :)

    • Päihde yliprofessori

      Alkoholisti tietää olevansa, jos ei nauti suositeltua 17 annosta alkoholia vuorokaudessa.

    • seli seli

      Joo en oo koukussa muuten vaan kiva olla kännissä joka päivä.

    • imppu7

      mie nään tämän niin että alottaja hakee hyväksymistä juomiselleen ja koittaa selvittää itselleen että ei ole alkoholisti vaikkakin hälytyskellot soivat jo kovaa aloittajankin päässä. mutta alkoholismin merkit on ilmassa ja suosittelisin kääntymään ammattiavun puoleen... mieluumin liian aikaisin kuin liian myöhään!

    • ent.juoppo

      no joo , mielenkiintoisia kommentteja , itse olen ollut jo 24v täysraittiina , ilman ammattiapua ja uskoontulemista , sitä vaan huomas aikoinaan ,2 vaihtoehtoa , hauta tai elu , niistä oli valittava . en ole pisaraakaan arvannut maistaa , kai se viinanpiru vielä jossain syövereissä vaanii . sen verran otan kantaa , voiko pitkän raittiuden jälkeen ottaa kohtuudella ? ei , muutamia kavereita on , vuosienkin raittiuden jälkeen koittaneet , ja 2-3 ekaa kertaa menee ok , ilmeisesti alkuun on tiukka kontrolli ? mutta sit lähtee lapasesta ja vanha malli palaa taas käytätöön , eli niin pajon että lähtee taju . kiteytys , jos on eroon päässyt , ei kannata leikkiä viinan kans .

      • Tosi on

        Mielsin itseni aikoinaan kun otin juopoksi. Otin viikonloppupullon väliin viikolla muutaman oluen. Juominen ei ollut systemaattista, totaaliseen itsetuhoon tähtäävää dokaamista. Otin siiloin kun siltä tuntui - perhe-elämä oli ok. työssä ei ongelmia. 90-luvun laman alkaessa - työt loppui, eikä ollut edes näköpiirissä. Asun Helsingissä. Toimettomuus masensi - harrastin omia juttuja - kirpputorit jne. Hietalahden torille tuli itänaapurista vodkanmyyjiä ja heiltä sai viinaa (vodkaa) edullisesti. tuli muutama pullo ostettua, aina sillointällöin. Onneksi ostamani olivat kunnon etyylialkoholia, eli oikeaa viinaa. Työttömyyskassatulot loppuivat 500 päivän jälkeen, vaimo ansaitsi liikaa, joten Kelaltakaan ei saanut lantin - lanttia. Elämään tuli -96vuonna ns. kulminaatiopiste, ero - asunnonhaku jne. Sain kämpän ja aloin suunnitella tulevaisuutta, kunnes sain älynvälähdyksen = nyt loppu dokaaminen ainakin vähäksi ajaksi. Loppuihan se. Siitä on nyt kahdeksastoista vuosi menossa. Huikkaakaan en ole ottanut, ei tee edes mieli. Tähän päätökseen en tarvinnut AAA:ta enkä helluntailaissrk:ta. Moni tuttavani on kysynyt kuinka tein sen? Olen ilmoittanut että, mitään kiveenkirjoitettua päätöstä ei ole tehty mutta näillä näkymillä en aio ottaa. Se kuinka se onnistui minulla ei välttämättä ole helppo ratkaisu. On tasan kaksi vaihtoehtoa - joko - tai. Itse se on ratkaistava. Elämän laatu on selvästi parantunut, suhteet entiseen perheeseen ovat kunnossa. Ymmärrän niitä jotka, joutuvat hakemaan ulkopuolista apua, sillä kaikki apu joka alkoholismi nimiseen sairauteen on saatavilla kannattaa käyttää. Ei muuta kun annetaan olla pullossa korkki kiinni ja eletään eteenpäin päivä kerrallaan.


      • umpihullu

        Olet täysin oikeassa,koettu kymmeniä kertoja jos vaan tän illan,ei se niin mene,nyt 20v. tulee syksyllä täyteen raittiina eikä varmasti ole harmittanut.Eihän tämä elämä ruusuilla tanssimista ole muutenkaan,mutta viinan kanssa se vasta vittumaista olisi.


    • puistokemisti1

      Mitä eroa on juopolla ja alkoholistilla?

      No, juopon ei tarvi laittaa päivittäin nimeään jos jonkunlaisiin papereihin.

      Alkoholismiin taipuvainen henkilö on seuran johdatettavissa.

      Tyyppi tykkää olla sievässä, jolloin ei ole oma itsensä. Voipa jopa tuntea, että onkin itsensä vain sievässä.

      Näillä menee aika miettiessä seuraavaa kertaa.

      et näin

    • terveys kärsii

      Siis mikään ei kärsi. .Kyllä kärsii! Terveys kärsii. Se ei välttämättä näykään heti. Paino voi nousta, kunto laske, anemia tulla, aineenvaihdunta hidastuu, hiljaa maksa vaurioittuu, urheilemaan ei pysty kunnolla -> heti syke on vaarallisen korkealla jne.

    • yvel

      Alkoholismi on hiipivä hölmöys. Se hiipii salakavalasti, eikä se heikkoja säästä.
      Aikasi kun tissuttelet ja sinulla on pullo kotona niin korkki ei tahdo pysyä kiinni
      ennenkuin pullo on tyhjä. Kauppareissulla pikkupiru sanoo,että haeppa pullo. Kysyy
      kovaa luontoa ettei tule haettua. Lopeta ennen kuin tulee tavaksi.

    • hölömpölö

      Itsekin ryypiskelin aikanaan joka päivä, saatoin vetää kuukauden putkeen, joka päivä 1 litran 40% viinaa, pari kaljaa päälle sammumatta ja kävellä onnellisin mielin ulkona, koska toleranssit olivat korkealla. Heräsin kun läheinen ystäväni sanoi minulle, että lähtee matkoille, saa nähdä tuleeko hengissä takaisin, hieman naurahdin todeten ettei mikään sinuu tappais. 2 päivää myöhemmin, ensimmäinen matkapäivä, haima ryypätty p*skaks, se oli kaverin menoa se.. Tuon tapauksen jälkeen en ole viinaan pahemmin koskenut..
      -Joskus ihminen tarvitsee järkyttävän herätyksen herääkseen..

      • yvel

        Tartteeko mennä noin pitkälle? Eikö lyhyempi riittäisi


    • holist...

      nauratti kun tuossa yks päivä kaverilta kysyin että ootkos pitäny paussia alkosta, niin kaveri kirkkain silmin jotta onhan tuota jo 2 viikkoo menny selevinpäin, että nyt tänään meinasin kyllä repästä perseet olalle oikeen kunnolla, sis 2 viikkoo selevin päin on jo pitkä aika!

      • seli seli

        Ylihuomenna tulee kaksi päivää!


      • ilman tulee toimeen
        seli seli kirjoitti:

        Ylihuomenna tulee kaksi päivää!

        Viina ja tupakka. Kierrän kaukaa.


    • Jos.

      Tarvitsee ne viikottaiset saunakaljat,tai ruuan kanssa oluet/ viinit , niin silloin on alkoholisti. Näin se vaan menee.Tv. Absolutisti.

    • Alkoholismille on liuta erilaisia virallisia, medikalisoituja määritelmiä. On myös lukuisia teorioita, mistä alkoholismi johtuu. Tästä teorioiden ja määritelmien kirjosta johtuen ainoa vedenpitävä keino määritellä alkoholismi ongelmaksi on, että käyttäjä itse kokee sen ongelmaksi.

      Ongelman tiedostaminen sen sijaan on melko vaikeaa siitä syystä, että mediän kulttuurissamme alkoholiin suhtaudutaan eri tavalla kuin esimerkiksi arabikulttuurissa. Ja vaikka esimerkiksi britit ovat kohtuullisen alkoholiinmenevää kansaa, viralliset alkoholinkäytön riskirajat poikkeavat suomalaisista (Englannissa 16 annosta viikossa per mies, Suomessa 24 annosta). Tästä seuraa, että se mikä koetaan esimerkiksi brittiläisessä kulttuurissa ongelmaksi, on Suomessa kohtuullista käyttöä.

      Koko keskustelu käy siis sen kautta, mitä kulttuurissa pidetään hyvänä ja siihen, mitä yksilö pitää hyvänä. Olen itse raitis, mutten ole millänsäkään alkoholinkäyttäjien selvästä ylikulutuksesta. Mielestäni nimittäin alkoholiongelmaa ei ymmärretä, jos tuijotetaan pelkkää alkoholinkäyttöä. Bruce K. Alexander, joka on yli 40 vuotta opettanut addiktioiden psykologiaa Kanadassa sanoo, että kaikki addiktiot (peli-, seksi-, työ-, päihde- tai uskonnollinen riippuvuus) ovat luonteeltaan samankaltaisia reaktioita modernissa maailmassa eriytymisen tai syrjäytymisen kokemukseen. Meillä ei enää ole niin vahvoja perhesiteitä kuin ollut, meistä jokaisen on pärjättävä jotenkin nykymaailman kilpailussa ja tultava toimeen. Kaikista meistä ei vain ole tiettyinä ajanjaksoina siihen, jolloin esimerkiksi vapaa- ja työttömyysaika ovat aivan selkeitä kulutuspiikkejä. Mitä muuta me vapaa-ajallamme voisimme tehdä kuin kuluttaa (mitä tahansa), koska työaikana emme voi tai ehdi.

      Siksi yksi asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota on oman (tunne-)elämän hektisyys eli lähinnä mielialojen vaihtelu. Milloin tarve juomiselle esimerkiksi syntyy, ja miten helppoa se on lopettaa, kun aloittaa? Jos ajattelee alkoholistille tyypillistä hyvin säännönmukaista ja runsasta juomista, elämään syntyy kaavoja. Näitä kaavoja voi syntyä, vaikkei juominen olisi kokopäiväistä. Esimerkiksi se, että juodaan itsensä sairaalakuntoon kerran vuodessa juhannuksena, on psyykkisesti ja myös terveydellisesti riski. Se, miten paljon on valmis ottamaan tiedostamattomia tai tietoisia riskejä, paljolti määrittelee sen, missä rajoissa yksilö noin henkisesti menee. Virallisilla määritelmillä ei tällaisissa tilanteissa ole paljoakaan annettavaa kenellekään. Paitsi tietysti viranomaistahoille, lääkäreille ja sosiaalialalle, koska heidän työpaikkansa riippuvat siitä, että heillä on asiakkaita.

    • jee jee jee

      aika monta hyvää ryyppymiestä on kirkkokin pilannut,
      mikä siin on et jotkut alkaa uskovaiseks kun lopettavat kännäilyn ,,, vai okns se toisinpäin.
      ihan niinkun se uskovaisuus olis jotenkin parempi asia muka.
      kai se vaan on niin et jotain liirumlaarumia tai jotain pitää niillä olla.
      kyllä se elämä voi mennä pilalle ilman viinaakin ihan helposti.
      viina ei mihinkään ongelmiin auta ja niihin ei sitä lääkkeeks kannata ottaakaan .
      kuitenkin on joskus kiva ottaa ja vaikka ihan perseet olallekin niinsanotusti, mut hauskanpidon merkeissä ja ei jokapäivä eikä liian usein muutenkaan.
      kyl ilo ilman viinaa on teeskentelyä ja viinankans tehtyä,,, mutta iloa kuitenkin.
      joten otappa järki käteen ja pidä hauskaa kohtuudella.

    • .........

      Eihän siinä mitään jos pystyy rajottamaan joskus et oisit niiku viikon juomatta ja ei mitään ihmeellistä ongelmaa sellasessa niin ei varmana oo addiktoitunut

      • seli seli

        Toisaalta, jos olet kuukauden joka päivä kännissä, niin se vaikuttaa jo mm. aivoihin.


    • Juan Carlos 3

      Alkoholismi vaatii ainakin 3 vuotta juomista , siis yhden kesän tai talven juopottelu ei riitä. Miksi olla pienessä pöhnässä koska tuntee olevansa koko ajan melko selvä, monelta tutulta on mennyt maksa vaikka työpaikka ja raha-asiat ovat olleet kunnossa. Halvat itsetehdyt litkut ovat turmiollisia koska niitä voi juoda melkein joka päivä, ja pikahiivakilju on vienyt jopa kävelykyvyn maksan vaurioitumisen vuoksi.

    • jeppe juo!

      mulla alkoi sama meno!jäin lomautetuksi vuoden-vaihteessa.eli nyt on vapaaaikaa liikaa!mullut kaljoiteltua 3-4kertaa viikossa.mikä rasittaa ihan fuckisti!koska kaljahan lihottaa.vatsaa tullut liikaa!mut lopettaakaan ei voi.

    • narttu5

      Se on sitten niin, ettei Jumala sellaisenaan kuin moni sen sen käsittää ole mitään tekemistä AA:n kanssa. AA on vertaistukea parhaimmillaan. Jos mietityttää, onko ongelma vai, kantsii mennä istumaan useammat kokoukset avoimin mielin. Kukaan ei vaadi siellä sulta mitään, ota nimiä kirjaan tai muutakaan. Voit vaan mennä ja istua vaikka hiljaa. Siellä ollaan kuitenkin tämän asian ytimessä ja saat varmasti kuulla kaipaamiasi vastauksia. Toivon, että saat vastauksen! Kukaan muu kuin sinä itse ei voi määritellä onko sinulla ongelma vai ei.

      Juominenhan on aika iisiä, sen osaa kuka vaan. Paljon kovempi juttu mun mielestä on olla juomatta.

      • kjhgfcvbn

        No, jos ihan rehellisiä ollaan, niin kaikki eivät toki "osaa" juoda. Moni ei ole koskaan juonut ja tuskin se ihan kädenkäänteessä kävisi.


    • alan mies

      Kuulehan poika vanhan konkarin neuvoja..
      En sano näitä että uskoisin hetkeäkään sinun uskovan mitään mitä sanon, mutta lue kuitenkin.
      Minulla oli aika sama tarina aikoinaan. Ujo poika ja viina alkoi maistua jo ennen täysikäisyyttä. Mitäpä sitä muutakaan vapaalla tekemään kuin törpötellä. Aikaa meni ja työpaikat vaihtui.. Aina se törpöttely pysyi mukana. Pystynhän tietysti työni tekemään. Toki. Kukaan ei huomaa. No se jatkuu ja mikään ei riitä, onhan maailmassa liian paljon juomatonta viinaa senhän ME tiedämme. Aamuisin tärisevät kädet.. sitten saikkua, vatsatautia tai selkäsärkyä.. mutta hei! Minkä ihmeen takia menisin töihin kädet vatkaten ja naama norsunveellä? Aamulla ihan pieni korjaussarja ja evääksi termospullo "kahvia"..
      Kunnes sitten työt loppuu ja alkaa ihana työttömyys, nyt on muuten oikeasti aikaa!!! Ja siitä. Ja lisää. Aikansa sitä kestää. Lopulta se törpöttely ei edes tunnu enää hauskalta sitä on vain pakko vetää. Ja sitten yhtenä iltana kutsuu mielisairaalan ovi. Ei edes kutsu vaan on pakko. Oli aika lähellä ettei pää hajonnut. Ja onneksi ei tullut tehtyä mitään niistä asioista jotka pään sisällä liikkui. Aikaa pamikännissä ja olet terve.. Mutta älä enää ota, tuo tulee kyllä takaisin. Niinpä ja saman tien kaljakauppaan. Pari kuukautta niin oli pakko todeta että oikeassa oli.
      Mitäkö maksoi?
      Ois sillä pari kämppää ostanut. Ei se mitään jotkut syö sen verran makeisiakin..
      Aika monta ihmissuhdetta. Liian monta!
      Liian monta!
      Ja Tärkeimmän!

      Joten mieti vielä kaksi kertaa, olet siinä kohtaa että voit vielä lopettaa.
      Tämä nyt oli vain minun kertomukseni mitä olen isoilta pojilta kuullut.

    • herätyyyys !!!!

      Kuulosta tyypilliseltä alkoholistilta, kun on tarve selitellä ettei haittaa töitä ja ei ole ongelmia olla juomatta, kerro toki miksi sitten otat ylipäätään ? Et todellakaan ole sellainen humalassa kuin kerrot olevasi, päinvastoin en ole koskaan tavannut kuin rasittavia humalaisia. Ja taitaa se alkoholi ihmissuhteita haitata kun ei niitä ole edes siunaantunut.

      • möhömahat

        Se on vaikea tilanne jos usein kyselee ja miettii, että otanko tai en. Alkoholin käyttö on samanlainen riippuvuus, kuin huumeriippuvuus. On kyse aineesta, jota otat ja muutat olotilaasi.
        Kuulin kerran eräältä ammatti-ihmiseltä kommentin, joka alkoi näin: "sinun alkoholismisi..."ja jatkoa en kerro. Siis jokainen omalla kohdallaan ns. tietää tai huomaa, miten alkoholin käyttö MUUTTAA olotilaa, elämää: ihmissuhteita, työssä käymistä jne.
        Aikansa juotuaan (jokainen tajuaa itse miten tuo aika on mennyt) alkoholisti tai juoppo muuttuu niin psyykeltä kuin fyysisesti, että ei osaa enää rajoittaa juomista mitenkään. Nämä ihmiset on niitä puistossa notkuvia ihmispoloisia. Kyllä he tietävät juovansa liikaa, mutta moraali, elämäntavat ja sosiaalinen elämä ovat muodostuneet sellaiseksi, ettei he pysty ilman täysin viinatonta elämää nousemaan kurimuksestaan. Tällaisille ihmisille on aika turhaa mennä sanomaan tai saarnaamaan. Sellainen, jolla on vielä joku huoli terveydestään ja elämästään, voi hyötyä muiden neuvoista ja avun tarjoamisista.
        Alkoholismi johtaa myös persoonan muuttumiseen. Ajattelu ja toiminta, muutenkin, ei välttämättä parane muutoin, kuin vuosikausia kestävän itsensä tutkimisen ja ammattiavun seurauksena. Ja valitettavasti monet alkoholistit ovat hyvin ongelmaisia ja "hankalia" lähimmäisilleen ja itselleen kauan viinan jättämisen jälkeen. Jotkut kuolemaan asti.
        Silti kannattaa lopettaa alkon käyttö. Mielisairaalat, laitokset ja muut viranomaiset tulevat alkoholin suurkuluttajille ja alkoholisteille hyvin usein kuvioon. Tämä on äärimmäinen seuraus. Lievempiä täällä on mainittukin.
        Tiedän useita alkoholisteja, jotka on kuivilla olleet jopa kymmenen, kymmeniäkin vuosia. Osasta näistä voi sanoa, että viinan jääminen pois on auttanut psyykkisiin ja fyysisiin vaikeuksiin. Toisten raitistuneiden kohdalla on havaittavissa toistuvasti häiriintyneisyyttä. Luonteen heikkouksista AA:ssa puhutaan. Jokaisella on luonteen heikkouksia. Alkottomilla myös. Alkoholisti on vaan niin kieroutunut juomisen takia, että hän ei havaitse näiden psyykkisten muutosten kehittymistä omassa itsessään, pahemmiksi, kuten ei muissakaan ihmisissä. Koska hän on sairas ja sairas ihminen mielellään on samankaltaisten sairaiden seurassa.
        Puuttukaa toisten juomiseen. Hae apua itsellesi sen viinan takia. Silloin pääsee "selvittämään päätään" todellisuuden selkeämmin nähden. Ei selviämään "tästä ja tästä johtuvasta krapulasta."
        AA tarjoaa myös hyvän avun, kuten kaikki, mikä johtaa viinan poistumiseen omasta elämästä.

        AA:ssa on ihmisiä, joiden kanssa et viettäisi aikaa minuuttiakaan, selvin päin. Siellä tapaa myös paljon sellaisia ihmisiä, joista huomaa, että oma ja muiden elämä on tärkeä. Elämän takia kannattaa hommata apua. Kuolema tulee varmasti.

        On vaikea käsittää, että on mahdollista elää ja tehdä samoja asioita, kuin humalaisena tai juoppona. Sen tajuaa paremmin kun aloittaa elämään täysin ilman viinan aiheuttamaa olotilan muuttamista. Loppupäässä, kenties hyvän aikaa ennen lopun tuloa, on valoa ja hyvää mieltä.


    • juoma maistuu

      Mulla menee kaikki vapaat juomien parissa melkeimpä aina. Työt hoidan mutta aina väsyneenä. Olen vähintäänkin riskikuluttaja ja myös nyt havantunut tilanteeseen. Käytän alkoholia liikaa, usein myös muisti menee ja mokailen monella tapaa. Hyvä, että joku nosti asian esiin, kiitos!

    • mummojopa

      Olen jo iäkkäämpi nainen. Noin 30 vuotta join joka viikonloppu. En koskaan seuraavana aamuna enkä päivänä, krapularyyppy ei mennyt alas, eikä viina maistunut kuin muutaman päivän päästä.
      Tupakan kanssa oli sama juttu, en ollut mikään himopolttaja, voin olla ilmankin, enimmäkseen poltin silloin kun oli tupakoivaa seuraa tai stressitilanteissa.
      Tupakointi jäi kuin seinään, kerran olin kotimme terassilla tupakalla, tuli huono olo, sanoin ääneen että nyt tupakointi loppui kohdallani, ja myös loppui, on yli kymmenen vuotta viimeisestä tupakasta.
      Myös viinankäyttö on hitaasti mutta varmasti vähentynyt, minulla oli tapana ottaa aina liian paljon kerralla silloin kun join.
      Muutama viikko sitten otin pitkästä aikaa pullon valkoviiniä, oli paha olo monta päivää, ainakin nyt on sellainen tunne että en enää tarvitse viinaa.
      Hyvä olo jonka viinasta saa, on suhteettoman vähäinen kun ajattelee jälkimaininkeja.
      Olen muutaman kerran töppöillytkin tosi rankasti humalassa. Morkkis oli sanoin kuvaamaton.

    • Lestadiolaisuus...

      AA, Vapaamuurari loosi, Helluntalainen Herätysliike... Viisaana mensalaisena vaikenen normaalisti sosiaalisessa kanssakäymisessä jäsenyyksistä, sillä vain juntit ja idiootit kerskuvat veljeskunnistaan.

    • Et ole juoppo!

      eihä ketään ole,tuo on tot niin kauan kun pystyy hoitaa asiat! tissuttelu käytännös on pahin,mikä todellisuudes luo enemmä juoppoja kun kunnon kerta känni.Tot on myös et jollaan lähtee yhdest huikast mut tämä tyyppi on joskus juonu muutenki paljo! tissuttelu totuuttaa elimistön aineeseen,ennen meni pari olut illas ja seuraavaksi meni enempi ja tämä tuottaa jossain vaiheessa varmasti onkelmia niiku rattijuopumus(kun ei pitkään aikaan ole ollut selvä) siis mielestäni ihminen ketä juo jokavkl ei ole juoppo!

    • Kaappijuoppo74

      Nuo yhteiskunnan asettamat suositusrajat maksimikäytölle ovat ihan aiheelliset. Niitä ei pidä väheksyä. Nehän tarkoittaa että jos viikkokäyttö tai jatkuva käyttö ylittää raja-arvot jatkuvasti, pitkällä aikavälillä alkaa muodostua terveyshaittoja.

      Minulla siis samanlainen elämäntyyli kuin ap:llä ja tätä on jatkunut jo usean vuoden ajan. En koskaan oikeastaan vedä lärvejä, vaan otan silleen nätit pikkuhiprakat harva se päivä. Ei vaikuta työntekoon tai harrastuksiin juurikaan. Joskus toki aamulla saattaa olla pientä käyntiinlähtövaikeutta, mutta parin tunnin päästä ei mitään.

      Mutta siis palatakseni tuohon alkuun, niin kävin tuossa terveyskeskuksessa ottamassa kaikki kokeet kuten pitää vuoden välein käydä, niin eräät näytteiden arvot viittasi jo korkeaan alkoholinkulutukseen. Ei mitään hälyyttävää vielä, mutta siellä ne orastavasti jo näkyi horisontissa. Eli jos tissuttelee päivässä sen 5 kaljaa tai vastaavaa, niin äkkiäkös nuo suositukset paukahtelee rikki. Miehillä siis 24 annosta viikossa on ok ja naisilla 15.

      Ap sanoo ettei ole alkoholisti, mutta kyllä mun mielestä on. Myönnän olevani itsekin. Mutta mitä väliä sen on mikä on. Hommat toimii silti ja elämä on ihan kivaakin vielä. Ei ongelmaa - paitsi alkoholiongelma. :)

    • vesi vanhin ja paras

      "Viina on viisasten juoma" - sanotaan.
      Taidan sittenkin olla viisas, koska alko ja alkomahooli ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Kun kihti iski, niin jätin (sauna)oluetkin kokonaan. Ei ollut vaikeata.

    • Militantti Antti

      Sinulla ei ole vielä huolen häivää, kun et vaan rattiin mene humalassa! Tai- tuskin sulla autoa on, kun kulutat aika paljon rahaa alkoholiin! Kokemuksesta tiedän, että sinulla on vielä kymmenkunta iloista vuotta alkoholin ja tupakan merkeissä. Nauti niistä, sillä sitten tulee stoppi. Luonto on sellainen, että se aina voittaa ihmisen ja heikot karsiutuvat eli ne, jotka eivät ole terveitä. Jos sinulla kivaa on etkä selvinpäin osaa hauskaa pitää, niin miksi kiusata itseäsi? Anna palaa täysillä ! Turha miettiä oletko alkoholisti vai et.... 10 vuoden päästä niitä huolia sinulla ei ole!

    • tksjuoppokans

      Moni juoppo aloittaa juuri tuosta tilanteensta missa sina nyt olet. Lopeta/vahenna kun viela voit.

    • Pathfinder77

      Olet jo umpijuoppo ... tai ns moderni juoppo. Minä juon joka toinen viikonloppu ja naisten mielestä olen juoppo.

    • vaimo

      Alkoholinkäyttösi on kyllä aika huolestuttavaa. Voit vakuutella itsellesi, että hallitset sitä. Mutta noilla määrillä se kyllä kohta hallitsee sinua.
      Rajan ylitys on veteen piirretty viiva ja kun se ylitetään, paluuta ei ole ja hallinnan löytyminen on todella hankalaa sen jälkeen. Sitä vaan kieltää ja kieltää ongelman olemassaolon.
      Mieheni on alkoholisti, iloisesta viinan käyttäjästä tuli vaan pikkuhiljaa juoppo, tilanne vaikeutuu koko ajan. Hän on alkoholisti, on pitkiä aikoja juomatta ja taas alkaa putki. Kehitys alkoholistiksi kesti pitkään, vasta yli 50-vuotiaana alkoivat oireet olla sitä luokkaa, että mukavat hyvät asiat elämässä alkoivat jäädä toissijaisiksi. Harrastukset jäivät, perhe-elämä vaikeutui, suhteet läheisiin ja sukulaisiin, ystäviin katkesivat tai huononenivat, ennen niin huippu ahkera ihminen ei nykyisin saa enää mitään aikaiseksi, se on hänelle itselleen pahinta, silloin kun on selvä.

      Kyllä sinun käytölläsi vastassa voi olla sama. Minun mieheni ei tuossa iässä vielä juonut kuin joskus viikonloppuisin.

      Älä leiki vakavalla asialla. Toisaalta joskus mietin, että alkoholismiin taipuvainen ihminen ei opi, hän vain kokeilee ja kokeilee.. kieltää ongelman itseltään. Hyvä ystäväni tappoi itsensä, hän oli alkoholisti, koko elämä meni sen vuoksi.. surullista.

    • sikari ja konjakki

      Itse muutin takaisin Suomeen Keski-Euroopasta.
      Jon viiniä joka päivä.Lasillinen pari,joskus viikonloppuisin kokonainnen pullo.
      teen töitä kotona koneella jotenka vasemmalla puolella on röökiaski ja tuhkakuppi,oikealla puolella viinipullo ja lasi.

      Olen työnarkomaani ja tosiaan en koe pientä tissutteluani ongelmana.En tee virheitä työssäni,pidän kiinni aikatauluista ja olen luotettava.
      Joskus juon lasillisen viinin sijaan joko konjakkia,tummaa rommia tms hyvää tislattua tavaraa raakana.
      Pullo viiniä minulla kestää n 6h.Lasillinen konjakkia parisentuntia.
      Olen "juomiseni" äärirajoilla eli enempää en pysty killittämään.
      Koskaan en ole nk kännissä.Hiprakka toteutuu aika usein.

      Päihdelinkin tutkimuksen mukaan olen siis keskiraskas käyttäjä.
      Itse sanoisin että omaan Eurooppalaiset juomatavat.

      Niin kauan kuin se alkoholi ei lamauta sinua,tai alat välttelemään asioita koska sinun pitää juoda alkoholia olet aivan ok.Tietysti jos kiskot mäyräkoiran jo heti aamusta,niin asiassa on jotain vikaa.
      Voisit siinävaiheessa ainakin yrittää siirtyä EU juomakulttuuriin.Mäyris maksaa yhtä paljon kuin joku kiva punkku,tai vaikkapa pikkupullo konjakkia.
      Laadukkaasti juominen on nimittäin paljon edullisempaa kuin kaljottelu.Lisäksi on hauskaa tietää että juomasi konjakki tulee vaikkapa siltä ja siltä tuottajalta ja prosessi on tämä....kun että joo olvin tehas...pakattu 12/12...
      Juomien maistelu voi olla harrastus.Otat Ryanairin lennot vaikkapa Skotlantiin Glasgowiin ja käyt katsomassa paikallista tislaamoa.

      Ei kaikista ihmisistä jotka harrastavat alkoholia yleisesti tai viinejä tai hintavia tislattuja tule noin vain alkoholisteja.

      Koukuttamisesta en osaa sanoa.
      Itselläni ei ole sellaista että en voisi toimia ilman alkoholia.Raskaus ja imetysaikakin onnistuu ihan hyvin ilman tupakkaa ja juomia.Etupäässä poltan pikkusikaareja.Eihän niitä polttele itse pirukaan ulkona näillä pakkasilla.
      Mieheni asensi kellarissa olevaan työhuoneeseeni ilmastoinnin ja minulla on nurkassa oma viinikaappi ja kukaan ei saa koskea tislattuihin tuotteisiini.Yläkerrassa on baari tavisvieraille.Juon enemmän kuin mieheni,mutta toistaiseksi se ei ole häirinnyt tätä.Meillä minä siis teen töitä ja mieheni hoitaa lapsia ja kotia/kuljetusta.

      Suhtautuminen Suomessa alkoholiin on hyvin pikkusieluista ja ahdasmielistä.
      Tietysti eihän se ole terveydelle hyväksi,mutta olen sitä mieltä että jokainen normaali aikuinen ihminen osaa asettaa rajansa itse.En näe mitään tarvetta holhoukselle.
      Toisaalta ongelmajuopoille ei tarvitse edes asettaa niitä rajoja.
      Tappakoot itsensä jos haluavat.Säästyisi verorahoja.

      • hmmmmmmmmmm

        Sinulla näyttää olevan näitä riippuvuuksia sitten enemmänkin...työ, rööki, viina...
        Jotain oleellista puutttuu elämästäsi....oiskohan se rakkaus?


    • minä - entinen

      Se tekijä mikä koukuttaa, on alkoholista riippuvaisuus. Kukaan alkoholisti ei mielestään ole riippuvainen alkoholista ja pystyy hallitsemaan juomisensa. Aloittaja on selvästi riippuvainen alkoholista. Turha sitä on kieltää. Jos juominen ja kännääminen on hauskaa, niin riipuvuushan siitä tulle. Ei auta vaikka kuinka selittelee, että voi olla pitkiä aikoja ilman. Niinhän alkoholistikin voi. Kunnes taas onnistuu joksikin aikaa katkaisemaan ryyppykierteensä.

      Aloittajalla on pinei matka enää siihen pisteeseen, jossa hallitsee vain kuningans alkoholi. Päättköön itse miten siihen suhtautuu.

      Kannattaisi kuiten kokeilla rytmiä: vain kerran kuussa kännipäivä. Onnistuuko.

      • ei kännipäiviä

        Mielestäni kannattaisi kertakaikkiiaan löytää aivan toinen suunta elämälle ja tapa elää ja poistaa tyystin alkoholi elämästään. Jos pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden.


    • Kovaa tavaraa alko

      Ymmärret raittiin ja alkoholistin eron, sitten kun olet kokonaan lopettanut juomisen ja polttamisen. Kun kehosta poistuu kaikki myrkyt ja mieli on kirkas ja levollinen kuin keskipäivän aurinko. Kun pystyy innostumaan kaikesta niiden asioiden ja kokemusten itsensä vuoksi, silloin ei tarvita alkoholia. Itseasissa pitkään raitista, eli ihan normaali olotilassa elettyä elämää vietettynä, alkoholin tuomaa sekavaa olotilaa ei kertakaikkia halua. Ja vaikka, et välttämättä tuntisi oloasi huonoksi juomisesi takia, niin tollaset annokset ja jatkuva tissuttelu tekee rumaa työtään maksassa ja myös vanhentaa naama huomattavasti nopeammin kuin raittiiden ihmisten.

    • Esko 46

      Alkoholisti et ole, se on varma. Alkoholisti ei pystyisi pitämään noita taukoja, saati olemaan puolta vuotta juomatta. Alkoholistin tekee se, että ei kykene hallitsemaan juomistaan, eli vaihtoehdot on, että juo paljon tai ei juo lainkaan, välimuotoja ei ole.

      Juopoksi sinusta voi olla, mutta sitäkin vain ajoittain. Alkoholisti ei ole välttämättä juoppo, jos on alkanut absolutistiksi. Juoppo siis juo ja on sen aikaa juoppo kun juo. Minua on välillä kyrsinyt kun on sanottu alkoholistiksi, vaikka itse tiedän tasan tarkkaan etten ole alkoholisti, pystyn lopettamaan juomisen milloin vain. Se on helppo nimittää alkoholistiksi, mutta niitä ei kannata ottaa vakavasti sillä jokainen hommansa osaava lääkäri ei minusta alkoholistia saisi. Alkoholismi on sairaus, samanlainen sairaus kuin skitsofrenia tai HIV tai flunssa. Alkoholismiton juoppo juo ilokseen tai surukseen (tämä on virhe), mutta pystyy lopettamaan juomisen jos huomaa, että se alkaa haitata arkielämää toistuvasti, alkoholisti ei tähän pysty.

      Niin kauan kun asiasta ei ole haittaa niin voi juoda. Kaikennäköisiä haittavaikutuksia voi lukea netistä. Hyvä on pitää myös taukoja, kuukauden taukokin on jo hyvä, saa sisäelimet ja aivot palautua, ja totta, ne palautuvat, eivät 30 vuoden kovan ryyppämisen jälkeen täydellisiksi, mutta palautuvat kuitenkin yllättävän hyvin. Sitäpaitsi 30 vuodessa rappeuttavia muutoksia on tapahtunut vaikka olisi elänyt malliterveellistä elämää kokoajan. Itse juon hyvin harvoin nykyään, 1-6 kertaa vuodessa, koska ikää tullessa keho ei kestä niin hyvin alkohoin aiheuttamaa myrkytystilaa kuin parikymppisenä. Jos ryyppää liian paljon liian lyhyessä ajassa, tulee vastaan tilanne jossa et kestä enää ensimmäistäkään alkoholiannosta, vaan se on suuri riski, että kuolet siihen. Tauot ovat siis kaiken A ja O jos aikoo elää vanhaksi ja juopotella läpi elämän.

      • vaimo

        Alkoholisti pystyy pitämään pitkiäkin taukoja, mutta alkoholisti hän on vaikka vielä 10 vuoden tauonkin jälkeen. Sillä asialla ei enää voi leikitellä, kun se on tullut..
        Suurkuluttaja pystyy kyllä hallitsemaan jonkin verran juomistaan, mutta se ei takaa sitä, etteikö suurella viinamäärällä rasiteta elimistöä.
        Kukaan ei halua eikä tarkoita tulla alkoholistiksi, sitä kenelle se kehittyy on vaikea tietää etukäteen. Joka tapauksessa liiallinen käyttö ei hyvää tiedä. Se pilaa elämää, kun siitä tulee tapa. Ja sitten on se mahdollisuus, että sitä ei enää pystykään lopettamaan silloin kun pitäis.


      • Markku.....
        vaimo kirjoitti:

        Alkoholisti pystyy pitämään pitkiäkin taukoja, mutta alkoholisti hän on vaikka vielä 10 vuoden tauonkin jälkeen. Sillä asialla ei enää voi leikitellä, kun se on tullut..
        Suurkuluttaja pystyy kyllä hallitsemaan jonkin verran juomistaan, mutta se ei takaa sitä, etteikö suurella viinamäärällä rasiteta elimistöä.
        Kukaan ei halua eikä tarkoita tulla alkoholistiksi, sitä kenelle se kehittyy on vaikea tietää etukäteen. Joka tapauksessa liiallinen käyttö ei hyvää tiedä. Se pilaa elämää, kun siitä tulee tapa. Ja sitten on se mahdollisuus, että sitä ei enää pystykään lopettamaan silloin kun pitäis.

        Lueppa vaimo vähän enemmän lääketiedettä ennen kuin tulet tänne tuommoisia kommentoimaan. Kyllä alkoholisti on alkoholisti jo syntyessään. Ei tarvitse juoda pisaraakaan alkoholia elämässään ollakseen alkoholisti. Tämä siis nykylääketieteen kanta asiaan.


      • Markku on väärässä
        Markku..... kirjoitti:

        Lueppa vaimo vähän enemmän lääketiedettä ennen kuin tulet tänne tuommoisia kommentoimaan. Kyllä alkoholisti on alkoholisti jo syntyessään. Ei tarvitse juoda pisaraakaan alkoholia elämässään ollakseen alkoholisti. Tämä siis nykylääketieteen kanta asiaan.

        Samapa se niille lääketieteille. Höpö höpöä. Nehän on vain ihmisten keksimiä kaikki tuollaiset opit.
        Alkoholismi kehittyy juomalla alkoholia. Vaivihkaa hiipien. Toisilla se vain kestää pitempään toisista tulee nopeammin holisti.


    • hersy

      No jos ihan rehellisiä ollaan,tämä aloittaja on kyllä jo täysi juoppo,sillonkun alkoholitta voi olla ilman vaikka 10 vuotta se ei kyllä silloin ihmistä ohjaile mihinkäänn suuntaan,jos se pysyy pois mielestä hyvin pitkiä aikoja,et ole,etkä ole tulossa juopoksi,tämä on kylmää otuus

    • sepposöpö

      määritelminä on varmaan yhtä monta ku on ihmisiäkin... omasta mielestä voidaan lukea alkoholsmiksi jos pitää olla vähintään yksi päivä viikossa kännissä, tai jopa kaksi jos sattuu vielä rahaa jäämään... monet odottaa perjantaita kuin kuuta nousevaa, ja jos sattuu tulemaan viikonloppuvuoro töissä niin sitte ollaan niin vittuuntuneita koska ei saada viinaa...

      • Maroolofi

        Muutama korjaus.

        a) Alkoholisti ei odota viikonloppua kuin kuuta nousevaa. Viikonloppuisin dokaavat eivät ole alkoholisteja. Alkoholisti juo silloin kun sattuu ns. hotsittamaan.

        b) Alkoholismi ei ole sairaus. Sen takia siitä ei pääse sairauslomalle tai työkyvyttömyyseläkkeellekään.

        c) Alkoholismi ei ole synnynnäistä muiden kuin joidenkin alkoholistien itsensä mielestä. Alkoholistin täytyy juoda alkoholia, siitähän ''taudin'' nimikin tulee. Sama kuin väittäisi vastasyntyneen lapsen olevan jo paatuneesti syntinen, mitä esim. raamatussa väitetään.

        d) Jos ihminen on muutaman kuukauden raittiina, haluaa ottaa yhden illan brenkkua ja ottaakin viikon tai kaksi aamusta iltaan ja sen jälkeen on yhtä pitkään todella sairas kaikin puolin, ei liene epäilystä, onko kyseessä alkoholismi?

        e) Jos ihmisellä ei ole elämässä mitään muuta kuin alkoholi(puliukko joka asuu ns. kadulla), niin silloin on varmasti todella vaikea olla juomatta. Jos taas löytyy auttajia ja rakastavia lähimmäisiä eikä ole vielä päässyt ns. lopullisesti ojan pohjalle, niin voi se raitistelukin onnistua.

        f) Allekirjoittanut oli viime kesänä kolme kuukautta ilman pisaraakaan. Joka päivä teki mieli viinaa.


      • olet juoppo
        Maroolofi kirjoitti:

        Muutama korjaus.

        a) Alkoholisti ei odota viikonloppua kuin kuuta nousevaa. Viikonloppuisin dokaavat eivät ole alkoholisteja. Alkoholisti juo silloin kun sattuu ns. hotsittamaan.

        b) Alkoholismi ei ole sairaus. Sen takia siitä ei pääse sairauslomalle tai työkyvyttömyyseläkkeellekään.

        c) Alkoholismi ei ole synnynnäistä muiden kuin joidenkin alkoholistien itsensä mielestä. Alkoholistin täytyy juoda alkoholia, siitähän ''taudin'' nimikin tulee. Sama kuin väittäisi vastasyntyneen lapsen olevan jo paatuneesti syntinen, mitä esim. raamatussa väitetään.

        d) Jos ihminen on muutaman kuukauden raittiina, haluaa ottaa yhden illan brenkkua ja ottaakin viikon tai kaksi aamusta iltaan ja sen jälkeen on yhtä pitkään todella sairas kaikin puolin, ei liene epäilystä, onko kyseessä alkoholismi?

        e) Jos ihmisellä ei ole elämässä mitään muuta kuin alkoholi(puliukko joka asuu ns. kadulla), niin silloin on varmasti todella vaikea olla juomatta. Jos taas löytyy auttajia ja rakastavia lähimmäisiä eikä ole vielä päässyt ns. lopullisesti ojan pohjalle, niin voi se raitistelukin onnistua.

        f) Allekirjoittanut oli viime kesänä kolme kuukautta ilman pisaraakaan. Joka päivä teki mieli viinaa.

        EN ottas kovin vakavasti juopon puheita.


      • Maroolofi
        olet juoppo kirjoitti:

        EN ottas kovin vakavasti juopon puheita.

        Hah. Eiköhän tällä palstalla kaikki ole juoppoja. Tuskin normaalia ihmistä kiinnostaa hengailla jossain deekupalstalla.


    • harjoittelemalla opp

      Aloitin samalla tavalla kun Sinäkin.
      Viimeinen yhtämittainen humalani kesti yli kymmenen vuotta.
      Jos juot päivittäin et ole tuurijuoppo.
      Jos voit olla kaksi viikkoa ilman pisaraakaan alkoholia, et ole vielä juoppo.
      Juoppo on silloin kun on riippuvainen.
      Riippuvainen on silloin kun ei voi olla ilman.
      Melkein olisin valmis lyömään ison summan vetoa että et pysty olemaan ilman, vaan olet jo juoppo.
      Jatkaessasi juomista Sinusta tulee varmasti juoppo.

    • ergwgdfgbdgfhdfghe

      Ystäväni on juonot aikaisemmin paljon ja ollut nyt vuosia jo raittiina... kuitenkin nyt hiukan alkanut tissutteleen ja viimeksi veti ihan koomakännit. Ei muista juuri mitään ja häneltä pimenee pää muutenkin kun juo. Ei sovi alkoholi hälle yhtään. Reuhaa ja ei kuuntele mitään kun on kännissä, voi olla agressiivinen ja jopa nyrkki voi heilua. Taas tuli todistettua että ei kannata juoda ja toivottavasti muistaa nyt pysyä irti viinasta.
      Toinen ystäväni juo lähes joka päivä, ei känniin asti mutta kuitenkin tissuttaa. Työt ja muut hoituvat kyllä mutta viinasta on tullut tärkeä osa elämää. Ensin relaa sen viinan kanssa mutta jos juo liikaa, hänestä tulee myös hiukan agre, ei kuitenkaan käy päälle. Olen itse alkanut ahdistua viinan käytöstä joten en juurikaan juo. Vuoden aikana olen ottanut kahdet kännit, ja siihen ei paljoa tarvi. 4siideriä riittää. Juon joskus saunasiiderin ja sitäkään en välttämättä jaksa kokonaan juoda. Huolestuttaa jo muiden juominen niin että viimeksi kaadoin oman viininloppuni viemäriin. Mitenhän sais nää ystävätkin irti, tuskin mitenkään, ainakaan tätä toista joka jokapäivä ottaa vähän, hällä kun ei ole ongelmaa? Toinen älyää sentään itsekin olevansa dorka kännissä.......

      • parempi vaihtoehto?

        Kehota kavereitas pössyttelee, ei tuu agressioita


    • vesi poika

      jos ei jano sammu

    • 4+4

      Keski-Eurooppalaiset juomatavat... Olen asunut Saksassa viime kesäkuusta. Tänä aikana en ole KERTAAKAAN nähnyt täällä, missään, änkyräkännissä olevaa ihmistä. Humalassa oleminen ei ole hyväksyttävää, sen sijaan ihmiset kyllä kulkevat julkisilla paikoilla ns. kävelykaljat kädessä, aivan vapautuneesti. Alkoholia saa ostaa kellon ympäri mistä tahansa....Mutta siis humalaisia ei näy missään. Työpaikalla oli juhlat. Monet ottivat sisään tullessa lasillisen kuohuviiniä, sen jälkeen pelkkää vettä. Pointti on seurustelussa, ihmisten kanssa olemisessa ja siinä että viihdytään yhdessä...alkoholia ei tarvita itsetunnon pönkittämiseen, "sosiaalisuuteen". Suomalaiset juomatavat örveltämisineen olisivat täällä sanoinkuvaamaton kauhistus.

      • beer3

        joo ei missään muissa maissa ole pohjoismaiden meininkiä....suomi varmaan näistäkin maista istuu ihan korkeimmalla suurkuluttajien pallilla. Mutta kyllä saksassa osataan myös juoda. Ainakin matkailijat. Jos olet ikinä ollut hostellissa saksassa, niin sellasta menoa että huh huh. Sänky hintaa kuuluu jo aloitus drinkki aula baarissa....absolutisti ei paljoa yöllä pysty nukkumaan, kun meno on sen mukaista.


      • opetelkaa juomaan

        Piti tulla lukaisemaan kun aihe kiinostaa minua.
        Siis ahdasmielisyys suhteessa alkoholinkäyttöön.

        Minä olen se sikaareja ja tislattuja harrasteleva mamma,jolla koti-isä puoliso.
        Tosiaan Saksasta mekin muutettiin.Vanhin lapsista on syntynyt siellä.Olen aika saksalaistunut.Mieheni on myös saksalainen.Parisuhdetta kestänyt yli 20v.
        Tuossa joku kommentoi että ompas rouvalla paljon riippuvaisuuksia.Ja että ehkä rakkaus puuttuisi.Valitettavasti täytyy todeta että meillä on nimenomaan sellainen rakkausavioliitto.Asumme maaseudulla ja elämme lapsillemme ja toisillemme.Minä lisäksi työlle.Satumpahan vain tykkäämään siitä mitä teen.
        Mutta totuushan on se että olen ilmeisesti ottanut parisuhteessamme nk miehen roolin.Meillä leivän tuo siis kotiin nainen.Minunkin on siis pakko nyt olla jotenkin "vinksahtanut".Roolissani sallin itselleni tiettyjä poikkeuksia.Poikkeukset liittyvät omiin nautintotapoihini.Esim en juo kahvia.Te muut vedätte tilaston mukaan paahdettua kahvia 9kg per henkilö.Eikö sillä ole jonkinlaista haittaa terveydelle?Meikäläisen kestolasi on aika pientä tuohon verrattuna.Miksi kirsikkaviinakonvehtien suklaiden syöminen äklösokerisessa suklaakuoressa on ok.mutta kielen kastaminen viskiin ei ole ok.
        Tässä on joku karkkimafian aivopesu taustalla.

        Tosiaan Saksassa ei örvellä kukaan.Kukaan ei ole nk kännissä.
        Minulla on ikävä tätä.
        Kun naapurit tulevat meille grillaamaan,kyllä ne aika jurrissa meiltä poistuvat.ja se on ihan ok,pitäähän heidänkin saada nollata.
        Mies on siis sommelier eli viiniasiantuntija.Itse en sikaarien pössyttelyn takia halunnut käydä tätä koulua,mikä kestää saksassa n 2,5 vuotta.Mutta kävin kurssin nimeltä sikarit ja tistillatut.Meillä siis tämä asia on arkipäivää.Illallisaikaan yleensä maistellaan joku uusi tuottaja-siis viini ja itse keräilen hiukan hinnakkaampia pulloja eri tyyppisiä viskejä,konjakkeja,calvadoseja tms.
        Tultiin just Etelä-Amerikasta mistä täydensin sikarivalikoiman ja eri rommit täyten.En koskaan raskisi muuten polttaa niin kalliita sikaareja.

        Odotellaan parasta aikaa että talous lähtee kasvuun.Haluttaisiin hakea alkoholin myyntilupaa.On pari ideaa liiketoiminnan aloittamiseksi.Yhtälö siis vaikuttaa olevan että ravintola-alalle haluavan täytyy olla automaattisesti juoppo?

        Siis kuten sanoin.Juon jotain alkoholipitoista joka päivä,enkä koe sitä ongelmana.Se asia on tehty sukulaisille ja tuttaville selväksi että meillä maistellaan.Asiasta on turha tulla aukomaan päätä tai tuputtamaan lenkkiseuraa.Örveltäjät eivät ole tervetulleita. Eli meiltä saa slowfoodia ja hyvät vinkut päälle.Meidän vanhin osaa jo maistaa viinin asiallisesti ja eroittaa eri tistillatuista tuoksuaromit.

        (Kohta on kai joku sosiaalihuolto hakemassa lapsia pihalta...)
        Meidän lapset eivät näe koskaan vanhempiaan juovuksissa,eivätkä koskaan tule örveltämään.Jos sellaista tapahtuu kotiaresti kestää 25 vuotiaaksi.
        Ne osaavat kaikki jo siivota omat huoneensa ja valmistaa illallisen.Kotonamme ei ole minkäänlaista prosessoitua ruokaa,kaikki alkuaineksista/sokeri kiellettyä.Vanhin maksaa jo oman puhelinlaskunsa ja kustantaa menonsa.

        Alkoholia ei ole pakko kenenkään käyttää,mutta niiden teilaaminen jotka nauttivat asiasta ja kokevat sen esim kulinaristiseen kulttuuriin liittyvänä asiana on turha teilata.

        Eli aloittajalle antaisin vinkiksi,että jos hiprakka on kiva asia,niin kannattaa nyt ainakin ensin opetella juomaan ja syömään hyvin.Mäyräkoirasta kannattaa siirtyä yhteen pullolliseen erikoisolutta tai jotain oikein hyvää siideriä ja kokeilla vaikkapa tislattuja.Jos ostaa oikein kalliin pullon jotain hyvää,niin ainoastaan ääliöhän sen kulauttaa kerralla kurkkuunsa.
        Sitten kannattaa jättää ne pakastetut pitsat ja ranskalaiset ostamatta ja ottaa nenänvalkaisuviikot karkkiin.Noilla ainakin on ennenaikaisen haudan sydrooma.Halvemmaksi tulee myös laittaa vaikkapa parsakaalipastaa kuin se valmispitsa.Siis itselleni keskikalja ja noi ällömakusiiderit ja lonkerot ovat kuin punainen vaate härälle.
        Siis ennemminkin kuin puhutaan ja kritisoidaan määrää pitäisi miettiä laatua.Ja pitäisi laittaa joku stoppi karkinkipeille teineille suunnattuun kakkajuomatarjontaan.Minkä muun takia meillä on myynnissä noita keinotekoisia karkkituotteita.Nehän ovat suorastaan tappavaa tavaraa.Varsinkin väkevillä lantrattuna.

        Mutta jos vanhemmat eivät osaa juoda,niin miten sitä pitäisi lapsilta osata odottaa.


      • Maroolofi
        opetelkaa juomaan kirjoitti:

        Piti tulla lukaisemaan kun aihe kiinostaa minua.
        Siis ahdasmielisyys suhteessa alkoholinkäyttöön.

        Minä olen se sikaareja ja tislattuja harrasteleva mamma,jolla koti-isä puoliso.
        Tosiaan Saksasta mekin muutettiin.Vanhin lapsista on syntynyt siellä.Olen aika saksalaistunut.Mieheni on myös saksalainen.Parisuhdetta kestänyt yli 20v.
        Tuossa joku kommentoi että ompas rouvalla paljon riippuvaisuuksia.Ja että ehkä rakkaus puuttuisi.Valitettavasti täytyy todeta että meillä on nimenomaan sellainen rakkausavioliitto.Asumme maaseudulla ja elämme lapsillemme ja toisillemme.Minä lisäksi työlle.Satumpahan vain tykkäämään siitä mitä teen.
        Mutta totuushan on se että olen ilmeisesti ottanut parisuhteessamme nk miehen roolin.Meillä leivän tuo siis kotiin nainen.Minunkin on siis pakko nyt olla jotenkin "vinksahtanut".Roolissani sallin itselleni tiettyjä poikkeuksia.Poikkeukset liittyvät omiin nautintotapoihini.Esim en juo kahvia.Te muut vedätte tilaston mukaan paahdettua kahvia 9kg per henkilö.Eikö sillä ole jonkinlaista haittaa terveydelle?Meikäläisen kestolasi on aika pientä tuohon verrattuna.Miksi kirsikkaviinakonvehtien suklaiden syöminen äklösokerisessa suklaakuoressa on ok.mutta kielen kastaminen viskiin ei ole ok.
        Tässä on joku karkkimafian aivopesu taustalla.

        Tosiaan Saksassa ei örvellä kukaan.Kukaan ei ole nk kännissä.
        Minulla on ikävä tätä.
        Kun naapurit tulevat meille grillaamaan,kyllä ne aika jurrissa meiltä poistuvat.ja se on ihan ok,pitäähän heidänkin saada nollata.
        Mies on siis sommelier eli viiniasiantuntija.Itse en sikaarien pössyttelyn takia halunnut käydä tätä koulua,mikä kestää saksassa n 2,5 vuotta.Mutta kävin kurssin nimeltä sikarit ja tistillatut.Meillä siis tämä asia on arkipäivää.Illallisaikaan yleensä maistellaan joku uusi tuottaja-siis viini ja itse keräilen hiukan hinnakkaampia pulloja eri tyyppisiä viskejä,konjakkeja,calvadoseja tms.
        Tultiin just Etelä-Amerikasta mistä täydensin sikarivalikoiman ja eri rommit täyten.En koskaan raskisi muuten polttaa niin kalliita sikaareja.

        Odotellaan parasta aikaa että talous lähtee kasvuun.Haluttaisiin hakea alkoholin myyntilupaa.On pari ideaa liiketoiminnan aloittamiseksi.Yhtälö siis vaikuttaa olevan että ravintola-alalle haluavan täytyy olla automaattisesti juoppo?

        Siis kuten sanoin.Juon jotain alkoholipitoista joka päivä,enkä koe sitä ongelmana.Se asia on tehty sukulaisille ja tuttaville selväksi että meillä maistellaan.Asiasta on turha tulla aukomaan päätä tai tuputtamaan lenkkiseuraa.Örveltäjät eivät ole tervetulleita. Eli meiltä saa slowfoodia ja hyvät vinkut päälle.Meidän vanhin osaa jo maistaa viinin asiallisesti ja eroittaa eri tistillatuista tuoksuaromit.

        (Kohta on kai joku sosiaalihuolto hakemassa lapsia pihalta...)
        Meidän lapset eivät näe koskaan vanhempiaan juovuksissa,eivätkä koskaan tule örveltämään.Jos sellaista tapahtuu kotiaresti kestää 25 vuotiaaksi.
        Ne osaavat kaikki jo siivota omat huoneensa ja valmistaa illallisen.Kotonamme ei ole minkäänlaista prosessoitua ruokaa,kaikki alkuaineksista/sokeri kiellettyä.Vanhin maksaa jo oman puhelinlaskunsa ja kustantaa menonsa.

        Alkoholia ei ole pakko kenenkään käyttää,mutta niiden teilaaminen jotka nauttivat asiasta ja kokevat sen esim kulinaristiseen kulttuuriin liittyvänä asiana on turha teilata.

        Eli aloittajalle antaisin vinkiksi,että jos hiprakka on kiva asia,niin kannattaa nyt ainakin ensin opetella juomaan ja syömään hyvin.Mäyräkoirasta kannattaa siirtyä yhteen pullolliseen erikoisolutta tai jotain oikein hyvää siideriä ja kokeilla vaikkapa tislattuja.Jos ostaa oikein kalliin pullon jotain hyvää,niin ainoastaan ääliöhän sen kulauttaa kerralla kurkkuunsa.
        Sitten kannattaa jättää ne pakastetut pitsat ja ranskalaiset ostamatta ja ottaa nenänvalkaisuviikot karkkiin.Noilla ainakin on ennenaikaisen haudan sydrooma.Halvemmaksi tulee myös laittaa vaikkapa parsakaalipastaa kuin se valmispitsa.Siis itselleni keskikalja ja noi ällömakusiiderit ja lonkerot ovat kuin punainen vaate härälle.
        Siis ennemminkin kuin puhutaan ja kritisoidaan määrää pitäisi miettiä laatua.Ja pitäisi laittaa joku stoppi karkinkipeille teineille suunnattuun kakkajuomatarjontaan.Minkä muun takia meillä on myynnissä noita keinotekoisia karkkituotteita.Nehän ovat suorastaan tappavaa tavaraa.Varsinkin väkevillä lantrattuna.

        Mutta jos vanhemmat eivät osaa juoda,niin miten sitä pitäisi lapsilta osata odottaa.

        Silloin kun ryypätään, niin ryypätään korillinen olutta ja litukka koskista. Ja jos syödään, niin syödään jotain näistä:

        a) Mak Donaldsin juustohamppari

        b) Ns. Roiskeläppä(euron maksava pitza). Kylmänä.

        c) Suolakurkku(ja).

        Päivän optimaalinen etanolimäärä on noin 36 annosta.


    • riippumaton.

      Mikään ei varmasti auta suomalaisiin alkoholin kuluttajiin, kuin asennemuutos. Ne nuoret, jotka aloittavat viinalla läträämisen jo ajoissa, on usein ongelmissa myöhemmin. Tietyissä piireissä painostus on kova, jos et ole humalassa. Onneksi monet ohittaa tämän teini-iän ja nuoruuden "harrastuksen" ja osaa elää elämäänsä ilman, että viinan nauttimisesta tulee riippuvuus. Sanoisin, että kaveripiiri, kodin ilmapiiri ja itsetunto on vahvoja tekijöitä riippuvuuden aiheuttajia. Jos alkoholi on päivittäin mielessä, silloin se on jo riippuvuus.

    • ent.alcoholic

      Te ette poijaat ja tyttäret tiijä alkoholismista yhtään mitään. Tai ehkä silloin kun olette putkessa, mutta siitä selviäminen raittiiksi ilman kirkon tai muun hölynpölyn apua on kuulkaa aivan toinen asia.

    • DNA ja geenit

      Se on geeneihin kirjoitettu kuinka jotkut jäävät koukkuun toiset taas ei vaikka vetäis puol vuotta putkeen.

    • ext3

      Se on se petollinen voittamattomuuden tunne joka saa tuntemaan itsensä superihmiseltä. Itselläni riippuvuus alkoi jo vuonna 1985 ja jatkui kunnes tapahtui seuraavaa:

      Itsellä vuoden 2012 tammikuun 14 alkoi kovan putken jälkeen kova kipu vasemmalla kylkiluiden alla. Aamuyöllä sairaalaan lanssilla, Verenpaine jotain 130/230
      en tarkkaan muista. todettiin haimatulehdus.puhalsin silloin nollat ja sain kovat kipulääkkeet. mm diapam nesteenä. Vuorokauden kuluessa mm munuaiset lakkasivat lähes kokonaan toimimasta ja yleskunto romahti täysin.

      Teholle. Kuulemma KUUKAUSI meni siellä letkuissa. Ravinto tipasta ja nenäletkulla. Osan ajasta olin keuhkokoneessa, josta muistona arpi kurkussa. Olin ollut senverta levoton teholla joten laittoivat kädet kiinni Olivat suunnitelleet haimaleikkausta kun vointi ei ollut pariin viikkoon muuttunut. Juuri silloin oli muutos parempaan tapahtunut.

      Pääsin teholta noin 3-4 viikon jälkeen ja kotiin viikon osastohoidon jälkeen. Pari kertaa jouduin käymään tietokonetomografiakuvissa jossa tutkivat haiman toimintaa.
      Nyt olen ollut vuoden täysin alkoholia ja on hyvä olo. En voi käyttää yhtään alkoholia koska seuraava känni olisi ehkä myös viimeinen.

      Kannattaisi itsekunkin joskus miettiä asioita ennenkuin on liian myöhäistä.
      itselle nimittäin meinasi käydä juuri niin. Lääkärit sanoivat että selviämiseni tuosta oli jopa jonkinlainen ihme, sen verta rajoilla silloin kuljin.
      itse en muista tuosta reilusta kuukaudesta juuri muuta kuin 7 vuotiaan poikani vierailun teho-osastolla.

      Jaksamista kaikille jotka ovat kokeneet saman ja omaisille jos läheinen ei ole tuosta reissusta selvinnyt, niin on käynyt monille. Toivottavasti edes joku ymmärtäisi että silloin jos mietti onko juoppo on monesti jo todella syvällä tuossa suossa.

    • raitisraipe

      Juopon tunnistaa siitä että se juo alkoholia, raitis ei juo. Ei se tän vaikeampaa ole

    • törppömaimi

      Se että on perjantaisin tai lauantaisin otettava on jo merkki, ei voi sanoa että kaveri olisi syyllinen. Juoppo etsii sopivat kaverit ja selittää.
      Tuo selittäminen viittaa alkoholismi-sairauden vaikeampaan osaan. Ei ole sairaudentuntoa.

    • näin minulla

      Otin ensi kerran 1975/18v seuraavan kerran 27v...........35v..ja enimmillään 3olutta..nyt olen 55v eikä minun juttuni ole koskaan ollut mikään juomari tai tuomari)Minun filosofia onkin se ottaa joka haluaa ja se joka ei halua ei ole sen huonompi tai parempi..näillä menen

    • 30 vuotta hengissä

      Itse aloitin juomisen 17-vuotiaana, hirvittävän nuorena,kun näin jälkikäteen ajattelee. Lukio meni,ihme ja kumma,läpi,vaikka tuli juotua aikamoisesti,uhhuh. Sen jälkeen kaikki koulut keskeytyivätkin. Tuli vuosien saatossa kokeiltua huumeitakin..selvinpäin en olisi niihin ikinä koskenut,mutta onneksi en jäänyt koukkuun. Muutamat kaverit ovat alkaneet tippua eli ts. kuolla,kiitos näitten taikajuomien ja huumeitten :( Nykyään tulee juotua keskimäärin kerran viikossa pienet huppelit,vaikka toisinaan menee ilmankin. Huumeisiin en ole koskenut vuosiin,vaikka muutamat kaverit niitä käyttävätkin. Kerran tuli karmaisevasti koettua vahingossa alkoholin ja kolmiolääkkeen yhteisvaikutus eikä toiste sitä tapahdu. Ellei sitten halua itsemurhaa tehdä ja vetää liuskan tai useamman kerralla ja hypätä vaikka järveen,auton alle tms. Olen käynyt nuorena, vähän alle 25-vuotiaana,A-klinikalla. Mielenkiintoinen visiitti,vaikkei sinänsä paljoa auttanut,kun olen osannut maltilla ottaa,vaikka pari kertaa on putki venähtänyt useammaksi päiväksi. Eiköhän nuo parit masennukset ole tulleet sen takia,että on nuorena,kehitysikäisenä jo juonut liikaa :( Mitä vähemmän juo,sitä parempaa se tekee! Mitä geeneihin tulee,niin isälle iloliemet maistuu,mutta äiti on lähes absolutisti..juo ainoastaan juhlatilaisuuksissa lasillisen,jos silloinkaan.

      • raitis raisa

        No ei se suomen mittakaavassa ole kauhean nuori 17v. Itse join ekan kerran about 13 vuotiaana ja olen nainen mutta tänäpäivänä absolutisti. Omat juomiseni jäi sinne ylä-asteelle ja ammattikouluun. Kun juopotttelut ja juhlimiset oli koettu, halusin jo eri suunnan elämässä ja niin jäi alkoholi melkein kokonaan. Joskus on hyvä kokea asioita nuorena, että voi sitten aikuisena keskittyä muihin asioihin. Eri asia tietysti on jos ei tajua lopettaa ajoissa tai kun on aika muuttaa linjaa.


    • lasinkirkas

      alkoholismi on hengenvaarallinen sairaus, josta ei parane koskaan. alkoholistiksi tulee juomalla alkoholia tarpeeksi. kukaan ei raitistu, lopeta alkoholin käyttöä, ilman omaa halua. alkoholismi on koko perheen sairaus. alkoholistista ei tule koskaan kohtuukäyttäjää. alkoholistille juominen on pakonomaista, se on pakkomielle, ilman ei voi olla. elämästä humalassa tulee normaalia. sillä ei ole väliä miten kukin raitistuu, eli haluaa itselleen elämänmuutoksen. raittiin elämäntavan. oli se hihhuliseurat tai hengellinen AA, joka on sama koko maailmassa, tai puiden hakkaaminen....tuskin kukaan lapsena haluaa aikuisena alkoholistiksi. en muista että kukaan on koskaan kertonut että olipa mukava juoda työpaikka, perhe lähti, lapset eivät tapaa, ja ajoin pahan kolarin....jos mielessään pohtii omaa riippuvuuttaan niin helppo testi on mennä juovien kavereiden kanssa ravintolaan.....pystyykö helposti olemaan ottamatta ??? me jotka olemme juoneet niin että takahampaat ovat kelluneet tiedämme ettei toivottomia tapauksia ole. jos itse todella haluat lopettaa alkoholin käytön, se onnistuu...päivän kerrallaan.

    • voimaa0

      Niin kauan ku se alkoholi hallitsee viikottain..Vaikka se joka viikonloppu... Niin olet nyt jo alkoholisti... Onneksi itse pääsin eroon siitä sonnasta.... Ja en ole katunut päätöstäni.. Ja alkoholi on pakenemista todellisuutta!!!

    • 40 vuotta sikana

      Tärkeintä on, että on joka päivä sellaisessa tilassa, jossa veren alkoholi on nolla. Muutoin voipi tapahtua kauheita.

      Muistakaa myös popsia D-vitamiinia sekä monivitamiinivalmisteita.

      • sole.

        agree


    • lauantai.

      jos yriät lopettaa se on hyvä merkki.tietämiseen

    • nainen501

      Olen juonut 14 vuotiaana ekan kännin ja siitä se alkoi . 17 vuotiaana piti saada jo ke-la iltana ainakin ja aina otin jos, joku tarjosi vaikka olisi ollut mitä tahansa muuta tekemistä tärkeämpää, olla koulussa jne... myöhemmin töissä. Sitten tutustuin AA-ohjelmaan ja ryhmiin . Sainkin ihan hyvin aina raittiutta ja en juonut pisaraakaan kuivina aikoina eli siis raittiina alkoholistina. Sitten tuli aina ryyppy päälle ja sama paska alkoi uudelleen . 1kk, 3kk, 1/2 vuotta olen juonut 2 kertaa elämässäni putkeen jos lasketaan pisimmät putket mukaan. Viimeinen oli nyt 2009 touko-lokakuuhun asti. Oli muuten aika kauheaa, mulle sanottiin tk.ssa , että jos et kohta lopeta, olet ruumishuoneella aika pian. Olin siellä aina neste tiputuksessa, kun alkoholihan vaan kuivattaa, jos sitä vaan juo noin kauan . Toleranssi oli jo ihan hirveän korkea, 2 isoa suomi pulloa tai leijonaa päivässä. Olen siis kirjaimellisesti juoppo, jos otan yhdenkin oluen, siitä se lähtee ja seuraavaksi varmaan päättyy hautaan... toivon totisesti, ettei sitä kertaa tule. Mutta jos olen rehellinen , on ollut muutaman kuukauden ajan sellaisia hetkiä, että piäisi saada jollain turrutettua päänsä ja milläs se juoppo sen helpoimmin tekee , jos ei alkolla...mutta taistelen viimeiseen asti ja en halua ottaa...näitä kiusauksia välillä tulee , oli ollut raittiina vaikka 10 vuotta olen kuullut niin AA.ssa kerrottavan . Enää en ole käynyt missään ryhmässä AA, enkä muualllakaan. Joskus A-killalla käyn, kun menetin silloin 2009 oman asunnon niin asuin A-killalla muutaman viikon ja sitten tukiasunnossa yli 2 vuotta, ilman sitä apua olisin kuollut. Mua pelottaa ihan sikana jos joutuu vielä juomaan se on menoa sitten.

      • Eli olet

        tottunu ja päästäny väärä mielikuvan tost päähäs?eli viina ei poista paskaa,se helpottaa korkeintaan hetkeks! ja todellisuudes lisää sitä niil kenel asiat ovat tosiaan päin p,minä kyl haluan lähteä juomal enkä kituen!ja mukamas olleeni tärkee ihminen tääl loisten paratiisis,mis ei kunnioiteta työtä tekevää eli ei sitä siivoojaa ketään kunnioita,ja varsinkaan loiset mitkä sais h a n t.


    • åke

      Jos edes miettii juovansa liikaa on jo juonut liikaa! Juoppo se on vähänjuovakin se on lievä juoppo silloin!

    • 10%10

      Silloin kun tajuaa olevansa alkoholisti, se on itse paranemisen kannalta jo myöhäistä. Alkoholismista ei voi parantua.

      Toipuminen on mahdollista, mutta se on vuosien ja vuosikymmenten työn tulosta, kovaa taistelua.

      Terve ihminen ei voi kuvitellakaan, mitä kaikkea alkoholismi vaikuttaa itse alkoholistin korvien välissä ja olemuksessa: pelkotilat, vainoharhat, harha-aistimukset, luonnehäiriöt, kaikenlainen kohtuuttomuus, yhdistyneenä eräänlaiseen lapsellisuuteen. Äkkiarvaamattomuus, mahd. väkivaltaisuus, epärehellisyys, kieroilu, varastaminen, muiden ihmisten hyväksikäyttö, yölliset painajaiset, tuskatilat, vapinat, kahvikuppineuroosi, paniikki ihmisjoukossa: halu esim. syöksyä ulos metrosta, jossa "kaikki tuijottaa mua", alle virtsaaminen ja pas'kominen, hel'vetinmoinen haju.

      Alkoholismia hyvin usein seuraa lääkkeiden väärinkäyttö, tai hallittukin lääkkeiden käyttö, sillä raitistumisen jälkeisiä tuskatilojakin tulee hoitaa. Psykiatrit, terapia, vertaisryhmät, masennus, unettomuus. Kun aivot on totutettu myrkkyihin ja vuosia nukuttu / sammuttu niiden voimalla, arvaa tuleeko raitistuneena uni.

      Ajattele, ennenkuin aloitat. Harvempi alkoholisti suunnitteli ryhtyvänsä alkoholistiksi. Alkoholi on hermomyrkky ja usein sairastuttaa käyttäjänsä, yhteiskunnallisesta asemastakin huolimatta.

    • upeaa. Upeetaa. Jeeh.???
      Noin sitä pitää. Terveys ja tissuttelu kulkevat ylävitonenylävitosessa. Niinkö? Valehtelu ja uskottelu itselleen on ihan sitä kuin pettäis luottamuksen vaimoon, perheeseen, ystävään, kaveriin. Sinä koukutat itse itseäsi luulemalla kaiken olevan hyvin?

      • Sykologi 1

        Jep, jep, jep. Näin se on.


    • Marinero74

      Sinun elimistösi on se, joka ei tule kestämään. Alkoholi on puhtaana aineena myrkkyä ja kun jatkuvasti siilaat sitä aivojesi,maksan ja haiman läpi, ne vahingoittavat lopulta kyseisiä elimiä. Todennäköisesti niihin lopulta tulee joko toimintahäiriöitä tai syöpää, sillä myrkyt muuttavat solujen rakennetta. Suun ja ruoansulatuselimistön syövät ovat myös todennäköisiä, etenkin kun käytät tupakkaa alkoholin kanssa. Valitettavasti mitkään sosiaaliset tai ammatilliset pärjäämiset eivät muuta tätä tosiasiaa että fysiikkasi ei ole superihmisen, joten voit olla ihan varma että jonkunlainen terveyden pettäminen tulee ennemmin tai myöhemmin sinulla eteen ja sitten kaduttaa raskaimman jälkeen, voi vain toivoa kipeänä ollessaan, että voisi kelata ajan taaksepäin ja tehdä toisenlaiset valinnat mutta myöhäistähän se sitten on. Voisin sanoa, että 10-20 vuotta menee vikkelästi kaasutellessa ja sitten sen alkaa todella huomata mitä on elimistölle tullut tehtyä.Tai sitten ei. Haluatko pelata venäläistärulettia terveydelläsi, siitä vain.

    • juon myös

      Mielestäni et ole juoppo kun kerran pystyt kontrolloimaan juomistasi. Juot vain sen takia kun tykkään juoda. Ongelmiakaan juomisesta sinulla ei ole.

      Itse miehenä juon kerran tai pari viikossa. Humalassa olen mukava ja vaimonikaan ei valita juomisestani. Hän ei juo kuin kerran parissa viikossa 4 siideriä. Olen itse ajatellut näin että kun lasta rupeamme yrittämään vuoden sisään niin sitten voin vähentää juomisen kerran kuuhun ja kun muksu tulee niin vieläkin harvempaan. Ikää minullakin on kolmisenkymmentä vuotta.

      Jos itseäsi rupeaa harmittamaan juominen tai jotenkin muuten haittaamaan niin kai siitä taukoakin voi pitää.

      • kokemusta on

        Hyvä teille , että olet humalassa mukava eikä vaimoakaan haittaa! Kaikki eivät ole ollenkaan mukavia juotuaan, vaan vähemmästäkin viinasta tulevat epäluuloisiksi, riitaa haastaviksi, mustasukkaisiksi jne. Voi olla sellainen tissuttelija, ettei moni uskoisi edes, että juo mitään, mutta käytös muuttuu helposti ärtyväksi, jopa aggressiiviseksi... Ei ole mukavaa.


    • kohtuu käyttäjä

      absolutismi on sairaus

    • mersa1

      Jos noita asioita täytyy miettiä, niin alkoholi on jossain määrin ongelma.

    • Olet pultsari

      Vastaus ketjun aloittajalle: OLET JO TÄYSI ALKOHOLISTI. Tästä on vain yksi suunta ja se on koko ajan alaspäin. Pian huomaat olevasi täys spurku. Rappioalkoholisti. Puliukko tai puliakka.

    • mek

      Jos viikossa menee 24 annosta tai enemmän niin olet suurkuluttaja että silleen. Itsekkin otan oluen tai kaksi töiden jälkeen mutta harvoin vedän larvit eli kunnon kännin ja töitäni ei ole koskaan hatannut ja meillä töissä 0 on raha eli jos ammulla on puhallutukset niin jos viisari värähtää niin 3-6 kk palkatonta lomaa ja hoitoon ohjaus. Silloin alkoholisoitunut kun kokoajan miettii milloin saa seuraavan oluen tai paukun ja kaikki vapaa-aika menee juopotellessä. Urheiluharrastukset ovat hyviä koska krapulassa tai kännissä ei voi treenata ja se on korpalle hyväsksi kun on aikoja ilman alkoholia.

    • Ryhtiä juopot

      Olet jo alkoholisti. Eihän alkoholisti itse myönnä olevansa juoppo. Selityksiä kyllä löytyy alkoholisteilta . Tupakka ja päihteet on koukuttaneet sinut jo varhain.
      Noilla elämäntavoilla pysytkin sinkkuna ,tai sitten samanhenkinen kapakkaruusu kyllä
      saattaa löytyä.
      Noilla elämäntavoilla olet pian sossun elätti ,vai oletko jo .
      Ei työpaikoilla viinanhuuruisia katsella.

    • RapaJuoppoko

      Kyllä jos joka päivä melkein juo ilman oman tunnon tuskia niin on jo melko spuge.. Viikonloppuna sinä on sentään jotain "itsensä palkitsemista" ja mukava sitten ottaa.. meneehän siitä intokin jos jatkuvasti tislaa.

    • Kokemusta on

      Selvästikin sinulle on kehittymässä hiipien alkoholiriippuvuus. Jos tissuttelet tai juot päivittäin tai lähes päivittäin, sinulla on viiskymmpisenä aivan varmaan jonkinlaisia terveydellisiä ongelmia vaikkapa maksan kanssa. Tietenkin suhteet ystäviin ja perheeseen myös kärsivät. Sinulla on vielä mahdollisuus vaikuttaa siihen ettei sinulle kehity alkoholiriippuvuutta joten lopeta heti. Kerran alkoholiriippuvuuteen sairastuttuasi se on parantumaton sairaus, joka johtaa usein kuolemaan ja yleensä siihen kuollaan suhteellisen nuorena. Se ei ole mikään mittari tuleeko ongelmia töissä tai perheen tai vapaa-ajan kanssa. Joku väitti täällä että se ei ole sairaus.. Jos alkoholin aiheuttamaan sairauteen kuollaan, miten alkoholisairaus ei muka olisi sairaus? Kertokaahan minulle se. Jos ihminen kuolee vaikkapa keuhkosyöpään, tauti tappoi ja voi kun oli ihana ihminen. vaikka olisi 5-vuotiaasta asti porttanut tupakkaa. Ja veilä yksi asia - Koska alkoholismi on sairaus, niin miksi sitä pidetään vitsien ja naurun kohteena? Humalainen tai alkoholisti on hauskaa seurattavaa, kun se kaatuilee ja puhuu hassuja - miten sitä saa pitää vitsinä. Eihän jo aikaisemmin mainitsemani keuhkosyöpä ole kenellekään vitsi.

      • samoin kokemusta

        Niinpä, voin vain todeta, että se ei todellakaan ole naurun asia, kun läheinen ihminen muuttuu täysin "idiootiksi", aivan päinvastaiseksi kuin on ollut. Olen lukenut millaista on elää dementoituneen ihmisen kanssa. Alkoholistissa on paljon samoja piirteitä, silloin kun hän on humalassa. Kertoo siis siitä, että aivoissa on tapahtunut pahoja, vammoja, jotka selvinä kausina pyrkivät parantumaan, mutta kovin kauan ei elimistö siihenkään pysty. Jossain vaiheessa vammoista tulee pysyviä, aivovamma siis seurauksena. Ja voinpa kertoa, että vaikka tilanne on tuollainen, aivot kärsineet selvästi, silti maksa-arvot parin-kolmen raittiin viikon jälkeen normaalit. Siispä se on päänuppi, joka kokee ensimmäiseksi kovia ja sen huomaavat vain ympärillä olevat ihmiset, jos haluavat sen nähdä, itse henkilö ei sitä tajua. Monihan suorastaan on vain huvittunut ja pitää yllä toisen surkeaa tilaa omilla teoillaan. Esimerkiksi kantamalla viinaa ja tienaamalla sillä.

        Kokemusta on, hyvin läheltä. Surkeaa katsottavaa..


      • Kokemusta on
        samoin kokemusta kirjoitti:

        Niinpä, voin vain todeta, että se ei todellakaan ole naurun asia, kun läheinen ihminen muuttuu täysin "idiootiksi", aivan päinvastaiseksi kuin on ollut. Olen lukenut millaista on elää dementoituneen ihmisen kanssa. Alkoholistissa on paljon samoja piirteitä, silloin kun hän on humalassa. Kertoo siis siitä, että aivoissa on tapahtunut pahoja, vammoja, jotka selvinä kausina pyrkivät parantumaan, mutta kovin kauan ei elimistö siihenkään pysty. Jossain vaiheessa vammoista tulee pysyviä, aivovamma siis seurauksena. Ja voinpa kertoa, että vaikka tilanne on tuollainen, aivot kärsineet selvästi, silti maksa-arvot parin-kolmen raittiin viikon jälkeen normaalit. Siispä se on päänuppi, joka kokee ensimmäiseksi kovia ja sen huomaavat vain ympärillä olevat ihmiset, jos haluavat sen nähdä, itse henkilö ei sitä tajua. Monihan suorastaan on vain huvittunut ja pitää yllä toisen surkeaa tilaa omilla teoillaan. Esimerkiksi kantamalla viinaa ja tienaamalla sillä.

        Kokemusta on, hyvin läheltä. Surkeaa katsottavaa..

        Niinpä... ne on kovin yksilöllisiä miten alkoholi vaikuttaaa elimistöön tai ihmiseen... joillakin mene maksa ja muut sisäkalut... toisilla menee päänuppi. Kumpikaan ei oo mukavaa läheisille eikä eteenkään itselleen sairaalle. Varma konsti saada alkoholista ongelmia on jatkaa 30-kymppisestä juomista "tyyliin itsehän tästä vastaan" vuosikymmeniä, niin aivan varmaan joku paikka prakaa. Vaikka sitten tissuttelua, mutta siihen resepti: vuosikymmeniä, säännöllisesti mieluummin päivittäin, määrällä ei kovinkaan paljon väliä kunhan säännöllisti. Siihen vähän lisää sosiaalisia ongelmia, läheisen hakkaamista, kaatuilua, syrjäytymistä... Hyvin menee...


      • Maroolofi
        samoin kokemusta kirjoitti:

        Niinpä, voin vain todeta, että se ei todellakaan ole naurun asia, kun läheinen ihminen muuttuu täysin "idiootiksi", aivan päinvastaiseksi kuin on ollut. Olen lukenut millaista on elää dementoituneen ihmisen kanssa. Alkoholistissa on paljon samoja piirteitä, silloin kun hän on humalassa. Kertoo siis siitä, että aivoissa on tapahtunut pahoja, vammoja, jotka selvinä kausina pyrkivät parantumaan, mutta kovin kauan ei elimistö siihenkään pysty. Jossain vaiheessa vammoista tulee pysyviä, aivovamma siis seurauksena. Ja voinpa kertoa, että vaikka tilanne on tuollainen, aivot kärsineet selvästi, silti maksa-arvot parin-kolmen raittiin viikon jälkeen normaalit. Siispä se on päänuppi, joka kokee ensimmäiseksi kovia ja sen huomaavat vain ympärillä olevat ihmiset, jos haluavat sen nähdä, itse henkilö ei sitä tajua. Monihan suorastaan on vain huvittunut ja pitää yllä toisen surkeaa tilaa omilla teoillaan. Esimerkiksi kantamalla viinaa ja tienaamalla sillä.

        Kokemusta on, hyvin läheltä. Surkeaa katsottavaa..

        Joo, ja kaikkein pahin on sellainen, joka on sekä alkoholisti että dementikko. Voi hesus, sellaista paskaa...


    • Nuori lääkäri

      17 annosta päivässä on vielä terveellinen määrä.

      • Ja lukenu loine!

        ota enemmä nulikka,sit tiedät todellisuudes näin se menee,kukaan lukenut ei todellisuudes tiedä mitää niiku työttömienkää päätöksist!














        1


      • ootpa vitsikäs!

        Ho-ho, no ei todellakaan ole! Puolen litran viinapullosta saa "vain" 12 annosta ja jos joka päivä vedät siihen vielä päälle viisi paukkua, ei "terveellisyys" ainakaan kauan ole taattua!


    • r768o6rf8

      Have some beer!

    • Biomanman

      AP niinku huomaat niin täällä on kaikenlaisia pönttöjä kirjoittamassa, että olet alkoholisti jne. Täysin tietämättömiä asiasta. Alkoholisti tietää itse milloin on alkoholisti, ei sitä muilta kannata kysyä. jos kävisit sadalla lääkärillä niin varmaan puolet sanois, että olet alkoholisti ja puolet, että ei mitään ongelmaa alkon kanssa kunhan ei tule ongelmia. Ei alkoholisti joudu kysymään olenko alkoholisti, kyllä sen tietää.

      Mitä sun pitäis tietää onse, että toleranssi kasvaa, aivot vaativat jatkuvasti suurempia määriä alkoholia saavuttaakseen saman tilan, eli jos sulle ok rento kiva olo kahdesta oluesta nyt niin 10 vuoden päästä se voi olla 10 olutta. Se on tosiaan myrkkyä johon ei kannata totuttautua. Ei kannattaisi päivittäin tissutella, koska se totuttaa aivot väkisinkin alkoholiin, jonku ajan päästä pari olutta on sun normi tila ja alkottomana olosi on hieman vajaa ja epävarma. Näin siis jos juot päivittäin. Pidä kuukausi pari taukoa kokonaan alkosta ja mieti näitä sitten uudestaan. Alko vaikuttaa kuitenkin pakostakin ajatteluusi, sille ei voi mitään. Ajattelet asiaa ehkä hieman järkevämmin kun olet pari kuukautta tipattomana.

      • Eli yrität

        sanoa mitä?minähä toin jo tuon pelle tavan et otetaan muutama,jok päivä ja ei ol tuurijuoppoja! kunnon krapulalaa ek sil kärsitä,mut ollaan helposti tyhmyyden koukuis!


      • Maroolofi

        Niinpä. Itse olen monelta ''spukelta'' kysynyt, miksei ne lopeta dokaamista. Kaikki on sanoneet, että ei pysty. Ei kukaan ole sanonut, että ei halua, koska tää on niin kivaa.


    • In vino veritas

      No pikku huumorilla: Alkoholisti käy keskustelemassa ongelmastaan. Juoppo muutoin vain juo, hän ei koe ongelmia, jotka psykologian kehityksen myötä on ihmiselle luotu. Ennen oli vaan asioita, jotka piti ratkaista hyvään malliin. Toisin on tämä julkkisyhteiskunta, missä toiset nauttii palkkaa huonompiosaisia kuulemalla, harvemmin sen enempää näistä välittämättä. Joten, pidäpä yllekirjoittanut huolta, ettet joudu missään vaiheessa huolettavaksi/viranomaisten kanssa tekemisiin, silloin on polkusi kevyempi kulkea.

    • Vanha deeku

      Voi kuule. Kyllä voit juoda vielä ainakin 25 v edelleen. Sitten voit hiljentää vauhtia, jos silloin vain pystyt.
      Kokemusta n 14 v => 59 v. sitten oli pakko lopettaa kokonaan mukava juopottelu. Meinasin delata viinaan.

    • Valistusko valhetta?

      Olet juoppo ja koska sitä vielä ihmettelet tuolla juomamäärällä, olet todennäköisesti työkaverien, naapureiden ja sukulaisten mielestä myös juoppo. Luulet, ettei se haittaa töissä, mutta kokemukseni mukaan työpaikoilla juoppoihin ei luoteta. Jos olisin sinä, lopettaisin heti ennenkuin ihmissuhteet kärsivät.

    • silleen1

      Mielestäni olet juoppo. Ainakin tulevaisuudessa tulet olemaan.

    • lähinnä tissuttelua

      Tiesin yhden henkilön ja hänen omien sanojen mukaan lähinnä tissuttelee-juu ja kuoli 40vuotiaana.
      Eipä sellaista ihmistä ole olemassakaan kenelle ei tule ongelmia jos alkoholia juo joka päivä.
      Itsepetosta se on että voinhan minä vähän ottaa.

    • ole ilman

      Esim 9 kk sääntö toimii. Jos voi olla ilman viinaa
      mitä tahansa 6-12 kk:n väliltä niin ei ole alkoholisti.
      Jos ei pysty olemaan kuin jonkun kuukauden pari,
      niin on alkoholisti. Eiköhän tuo selviä ominkin neuvoin?

      Itse otan neljä joskus vain kaksi kertaa vuodessa.

      • ....

        Tuolla laskentatavalla suomessa asuu noin 3 miljoonaa alkoholistia.


      • Niinpä niin
        .... kirjoitti:

        Tuolla laskentatavalla suomessa asuu noin 3 miljoonaa alkoholistia.

        Onko vika laskiassa vai onko täällä aidosti sen verran holisteja?
        Siinä on miettimistä.,suurinosa suomalaisista on holisteja.

        Edes mennyt isäni tuppas juomaan 7 päivää viikosssa.
        Töihin se meni pienessä sievässä eilisen vuoksi,
        pääsi kotiin nukkus tunnin ja alko tinttaamaan, tinttas 21:00,
        et sai unta ja heräs 04:00, et pääsi raksal. Noi kori meni illas,
        eikä se tossa ajassa selvinnyt .Tota se jatko siihne asti ku se kuoli,
        eli mun elämästäni 31 vuotta.

        Mulla on kavereissa paljon eri tasoisia alkoholisteja,
        mutta kukaan niistä ei pysty olemaan ilman. Joku vaan pitää
        vielä kämppää ja joku asuu jo kadulla eri vaiheita.
        Kaikki eivät edes ehdi kadulle asti, muutama on kuollut suorilta
        jaloilta 20-30 ikävuosien välillä. Tiedän jo seuraavan vainajan nimen,
        eikä se tuu täyttämään ees 35. Eilisen puhelun aikana noin 9 tuntia se imuroi omien laskujensa mukaan 46 pulloa kaljaa ja lekan viskiä..Mutta silti hän ei mielestään ole holisti. =)


    • ....

      Olet normaali suomalainen alkoholin käyttäjä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota, että miksi pitäisi juoda koko viikonloppu, siitähän tulee maanantaiksi paha elämä. Parempi vaan ottaa muutama naukku illalla ja sillä selvä. Viikolla ei mielellään ollenkaan.

    • tuoppimies
    • koneellakirjoitettu

      Alkoholi on suosittu aihe keskusteluissa, vakava asia se on. Silti alko on suomalaisille vaikea asia. Täällä neuvotaan ja kerrotaan asiaaan liittyen kaikanlaista. Suomalaiset vähättelee alkoholiongelmien esille tuomista. Varmaan muuallakin maailmassa paikoin näin on.
      Ihminen tekee sitä, minkä kokee miellyttävänä, hyvin usein. Jos jokin asia tuntuu kivalle, sitä haluaa tehdä uudestaan. Työ on eri asia. Työtä tehdään, koska se opitaan jo nuorena. Mallit ympärillä antaa työn tekemisen tärkeydestä selkeän kuvan. Työ on eri aihe. Ei siitä enempää.
      Vapaa-aika. Vapaa-ajallaan jokainen koettaa kehittää jotakin järkevää, mukavaa ja joskus tehokastakin tekemistä. Ihmisten vapaus on lisääntynyt, kun ajatellaan vaikka taloudellisia seikkoja. Vapaan määrä työn ulkopuolella ei jakaudu tasaisesti. Toisilla ei ole työtä tai koulutus ei onnistu. Toisilla ei vapaalla ole paljon taloudellisia resursseja järjestää perheelle tai itselle kehittävää ja mukavaa ja vaihtelevaa puuhaa. Toisilla on rahaa enemmän panostaa aktiviteetteihin. Siitä huolimatta rahalla itselleen virikkeitä ostavat ihmiset töpeksii alkoholin suhteen erittäin raskaasti ja alkoholisoituu. Voi köyhä olla ahdistunut ja masentunut resurssien puutteesta, jotka toisi tuttavia, virkistystä ja vaihtelua arkiseen punnertamiseen. Alkoholia käytetään tunteiden vaimentamiseen, jännityksen hakemiseen, yleisesti halutaan paeta omia olotiloja tai olosuhteita.
      Sosiaalisilla seikoilla on vaikutus myös siihen, että joku "irrottaa otteensa" ja antaa mennä. Kaikkinainen kilpailu ihmisten välillä, kateus ja ahneus on tehnyt ihmisistä huonosti voivia. Hyvin suuresta määrästä ihmisiä, todellakin.
      Alkoholi on helppo keino. Se on vaarallinen keino. Minkä takia riippuvuussairauksista ei tajuta, miten haitallisia ne on? Ne jäävät piiloon tänä päivänä. Kehittyvät niin pahoiksi ja vaikeasti hallitttaviksi ongelmiksi, että suossa kaulaan asti on ihminen siinä tilanteessa, kun alkaa valjeta karuudessaan se mitä tautia sairastetaan. Tällaisessa kovassa yhteiskunnassa on liian helppoa luisua kaikkeen, mikä on vahingollista. Enemmän tai vähemmän. Oikea käsi ei tiedä, mitä vasen tekee-periaatteesta ja välinpitämättömyydestä on politiikassa ihan riittävästi näyttöä.
      Armeliaisuus ja sallivuus on keskinäisessä kanssakäymisessä sellaista, että hirvittää.
      Totta kai jokainen on itse vastuussa teoistaan ja muusta. Puhutaan rakenteellisesta siitä ja tästä. Rakenteellinen ja perustavanlaatuinen pahoinvointi tuottaa suvaitsemattomuutta ja "minulle ensin" ajattelevia ihmisiä liikaa. Pahoinvointiin on lääke. Se on niin turhaan monelle se tärkein ja ainoa lääke. Se on alkoholi ja yhä enemmän lääkkeet ja kovat huumeet myös.
      Ilkeyttä ja pahuutta ei saada ikinä poistettua maailmasta. Huolehtimalla muista ja itsestä, itsekeskeisyyyden sijaan, voidaan säästyä paljolta kärsimykseltä.
      Viinat pois, sanoi entinen akka. Mihinkäs se ukko tapansa muutti? Ei mihinkään.

    • Asiaa tutkinut

      Alkoholismi on riippuvaisuussairaus. Kuten huumeet, tupakka ja peliriippuvuus. Sairautta on monen asteista. Alkoholistin elämää hallitsee alkoholi, ei hän itse. Näyttää siltä, että sinulla ei ole pahaa riippuvuussairautta, mutta silti ei kannata riskeerata asian kanssa. Jo oman terveydenkin takia. Harvenna ottokertoja ja ota kohtuullisesti, ei kännejä. Jos se toimii, asiat ovat hyvin. Jos se ei riitä, hakeudu hoitoon.

    • Mies 89

      Mun on ollu pakko juoda suunnilleen joka viikonloppu siitä lähtien kun tulin täysi-ikäiseksi ja aina tekee mieli ottaa lisää jos vain alkoholia on saatavilla. Toisaalta mulle ei tuota mitään ongelmaa olla arkipäivät juomatta pisaraakaan jos niin päätän. Oonko juoppo?

      • Mies 89

        Odotan aina innolla viikonloppua kun ajattelen että silloin saa juoda.


      • Röpi

        Olet. Huomaat itse vain sen liian myöhään.


      • niin se vaan on

        Olet tuurijuoppo, koska sinun on PAKKO juoda.


      • Mies 89
        niin se vaan on kirjoitti:

        Olet tuurijuoppo, koska sinun on PAKKO juoda.

        En usko että olen ainakaan tuurijuoppo koska tuurijuopot pitää pari kuukautta taukoa alkoholinjuomisesta ja sen jälkeen saattaa ryypätä rankasti useamman viikon putkeen. Itselläni juominen keskittyy pääasiassa viikonloppuihin mutta on yleensä humalahakuista. Kuitenkin mun juominen on säännöllistä eli en ole tuurijuoppo. Juoppo ehkä olen.


      • miten vaan

        Jonkun mielestä olet juoppo, koska et ole absolutisti. Veikkaan, että viikonlopuksi sinulla ei yksinkertaisesti ole muuta (opittua) rentoutumistapaa, kuin mennä kaverien kanssa baariin tms. Voi sen viikonlopun välillä muutenkin viettää, jos vain niin haluat. Etsit vaan sellaista seuraa.

        Tavallisimmat syyt alkoholin nauttimiseen on tullut jo tässäkin ketjussa. Kyllä kai jokainen hyvässä seurassa tietyn rajan jälkeen juo loppuun asti, jollei kokemus tai tarpeeksi vahva syy (esim. tärkeä ihminen :) keskeytä sitä. Ja seurahan on aina hyvää, kunhan on tarpeeksi monta tuoppia kumonnut...


    • E.P.

      Ihminen on jo melko juoppo,kun alkaa perusteleen ja selittelemään juomis tapojaan ym. Tässä vaiheessa on hyvä lyödä piste asialle ja raitistua kokonaan. Lycka till...

    • fdgfhgfjdj

      Ihminen, joka puhuu alkoholista, huomaa kadulla alkoholistit, pitää humalassa örveltämistä huvittavana, nauraa juoppovitseille, on luultavasti alkoholisti. Löysin muuten ihan mukavan miehen, mutta hänen elämästään tuntui suurin osa menevän alkoholista puhumiseen, sen ajattelemiseen, juomiseen, tupakointiin, sätkien käärimiseen, kahvinkeittoon, höpöttämiseen. Pitkät päivät menivät tahmeasti mitään tekemättä. Ei siitä mitään tullut. Eikä hän pidä itseään alkoholistina. Minä pidän. Hänen lapsensakin ovat alkoholisteja ja sosiaalipummeja.

      • Hik!

        Huomenta Sinulle! Määrittelit hauskasti: mies vetelehtii, höpöttää, tupakoi ja ryyppää päivät pitkät, mutta on "muuten ihan mukava". Herää kysymys, missä se mukavuus enää pääsee noiden jonninjoutavien touhujen ohessa näkyville.


      • vittu 44

        mikähän sä mahdat olla??hameväkeä ilmeisesti....


    • tuurilla mennään

      Kuulun tuurijuoppoihin ja nyt viimeisestä kahden viikon rysäyksestä on
      kulunut 4kk. Päätän jokakerta, että vain tänäiltana ja sitten korkki kiini.

      Paskat, sama toistuu aina. Viimeksi tulin niin kipeäksi, että meni täysin
      toipumiseen sama aika, kuin ryyppäämiseen.

      Tiedän että kaltaisteni pitäisi lopettaa kokonaan, mutta kesä tulee ja
      mökki kutsuu krilli-iltoineen, joten en voi luvata itselleni mitään.

      Hyvä on se, että olen pysynyt terveenä ja kuntoilen päivittäin, eikä minusta
      tiedä ulkoapäin, että viina maistuu, eli iho on hyvässä kunnossa ja silleen.

      Tiedän olevani alkoholisti kuolemaani asti.

    • denso68

      EN jaksanut lukea kuin avausviestin mutta, se kuullostikin tutulta.

      olin pitkään työelämässä 20v putkeen,oikeastaan isoin ero tossa.

      itsellä kesti 5-10v tajuta se minkä työkaveri sanoi 1 lauseessa.

      kysyi noin ohimennen joku perjantai kai siinä olin maininnut baarista,

      että millon olet ollut viimeksi selvänä viikonlopun,toki silloin kuittasin pikaisesti

      tyyliin olinhan minä tossa,,,, sitten joskus synkkänä aikana yksin mietin asiaa

      OIKEASTI laski sit taaksepäin vuoden tai 10,tulos oli sama olin joka viikonloppu

      dokannut pe ilta-la iltamyöhä asti ja sit kärvistellyt sunnutain, en harrastanut

      krapulajuomista ja taas töihin, ENHÄN minä voinut olla alkkis enhän ??

      ne on ne jotka maka tuolla hakaniementorilla jne OIKEESTI olin selkeä

      alkkis,pahenemisvaihe tulee salakavalasti, nyt on kuumetta/kurkkukipu tms

      mistä saa sen 3 pv ympyrätalosta,,ok no sitten soitat duuniin tuun sit torstaina,,

      alkuun toki menetkin pienessä krapulassa olethan kuitenkin ma-ti juonut kun EI

      muutakaan tekemistä ole,,sit seuraava vaihe haet HIRVEESSÄ krapulassa ne 2

      päivää lisää,,rundi jatkuu saatat mennä taas maanantaina hommiin mutta

      nämä "juomalomat" lisääntyy. kesälomat/talvilomat etc 90% istut kantabaarissa

      sit alat pyytämään viikon/kahden saikkuja kun on selkä eikun maha eikun NIIN

      kipeä,,, ja taas maistuu aikaahan on. koska alkkis on yleensä hyvä työmies

      tekee töissä ollessaan 5 miehen hommat harvoin työnantaja puuttuu vaikka

      jotain haistaisikin,,, jatkan toisella kertaa nyt alkon aiheuttamat sairaudet

      vaatii veronsa,,TOIVOTTAVSTI lopetat ennen kun minä HUOM aa EI auta

    • tyhmäabsolutisti

      Viina on viisasten juoma.Siksi minä en sitä juokaan.

    • Selvä tapaus

      Tyypin I alkoholismi

      "Tyypin I alkoholismissa aivojen mielihyväkeskuksen dopamiinijärjestelmän toiminta näyttää alentuneen. Tyypin I alkoholismista kärsivien alkoholistien elämässä vaihtelee kohtuuttoman alkoholinkäytön ja täysraittiuden tai vähäisen alkoholinkäytön jaksot. Tähän ryhmään, tuurijuoppoihin, näyttäisi kuuluvan noin 80 % alkoholisteista. Heillä näyttäisi olevan myös vähemmän dopamiinin sitoutumispaikkoja kuin terveillä verrokeilla."

    • "vähän juoppo"

      Se, että alat kyselemään itseltäsi ja muilta, on merkki, ettei kaikki ole kunnossa päihteidenkäyttösi osalta. Psykososiaaliset tekijät ovat ratkaisempia riippuvuuden syntyyn, kuin fysiologiset tai biologiset tekijät. Siksi "seura tekee kaltaisekseen"...

    • Ilman mua

      Olet luuseri pahinta laatua kun et itse tee omia päätöksiäsi, vaan annat kaiken muiden päättää. Tuuliviiri, ilman selkärankaa. Se sinä olet.

      En halua tutustua.

      • 13+15

        Onko avaus deittikirjoitus mielestäsi? Ei se sinunkaan pää sitten ihan selvänä tunnu olevan!!


    • Kossu on mun ainoain

      On oman itsen hämäämistä vakuutella, että alkoholinkäyttö on hallinnassa. Jos ottaa joka viikonloppu eikä pidä koskaan viikkoa pidempiä selviä jaksoja, miten se muka on hallinnassa? Vaikuttaa kyllä enempi riippuvuudelta.

    • ei se niin ole

      Moni näyttää olevan sitä mieltä, että ei ole mitään hätää, jos pystyy olemaan välillä juomatta. Onko siis esim. Nykäsen juominen mielestänne hallinnassa?

      • kyllähän se on selvä

        Oikein hyvä! Matti Nykänen on välillä ollut viikkoja tai kuukausia juomatta, joten luulisi hallitsevan. Mutta ei hallite, koska on joskus mennyt sen kuuluisan lantrinkkiin vedetyn viivan yli.
        Matti taitaa olla muutamien mielestä alkoholisti.


    • siinä ja siinnä

      Ollaan lähellä alkoholismia jos menee yli pullo kirkasta per päivä.

    • I Drunkenman

      Et ole juoppoa nähnytkään! Jatkakaa!!

      • oli se juoppo

        Olen minä kun setä tuli meille ihan huppelissa ja pyysi isiltä lisää


    • kuningatar2

      Moi ajattelin krjoittaa tähän ,olenko minä alkoholisti ,kun minä otan ja tai käyn bubissa noin kerran kuukaudessa ,ja otan noin 1=3 kaljaa illassa.l

    • huokaus huh huh

      Kukaanhan ei ole niin ovela, kuin juoppo. Kyllä minunkin kootut selitykset ja
      tempaukset riittäisi pieneen opukseen.

      Yhdessä vaiheessa olin kaappijuoppo, sitten rupesin käymään kuppiloissa
      aina kun oli tilaisuus (viikottain) ja nykyään tuurijuoppo.

      Ois luolamiesten ja naisten pitänyt vaan jättää ne käyneet marjat syömättä.
      Nyt minäkin kärsin näin pitkällä aikajanalla tästä kierteestä.

      No ihan vapaaehtoistahan tämä on, ei siitä linnaan joudu, vaikkei joiskaan.

    • Terve!

      Noi näkyy olevan joitakin sairaita feikkitarinoita, ja nimimerkeistänne en tykkää yhtään. Aion myös siirtyä normaalien ihmisten ja ainoastaan omien tuntemieni ihmisten pariin nettiin pois tästä Suomi24:a keskustelemasta, koska koskaan en ole nähnyt tällä foorumilla asiallista keskustelua. Mitä kuitenkin alkoholismiin tulee, niin kun näkyy sopivan sattuvasti juuri tuo aihe olevan tässä esillä, niin sanon vielä kerran, että lopettakaa minuun kohdistuva pelottelu. En tiedä, että ovatko Suomi24- kirjoittajat jotkut kenties ylpeitäkin siitä, että vuosien pelottelulla tällaisessa nimettömässä netissä ovat saaneet minut käyttämään alkoholia pelkotiloihin, mutta sellaisesta ei liene syytä olla ylpeä, siten internetissä käyttätyvillä.

      Mitä tulee alkoholismiin, niin mentaalisesti epävakailla ihmisillä se ilmenee toisin, kuin ihmisillä, jotka eivät moraaliltaan muutenkaan pahaa tee tai pahan tekemiseen pysty. Esimerkiksi moraalisesti terve ei edes humalassakaan varastele, ei tappele fyysisesti kapakoissa ja sitä rataa. Alkoholi on kyllä päihde, mitä yhdellekään en suosittele, jos omaa taipumusta tai esimerkiksi vaikkapa geneettistä perimää käyttää sitä liikaa. Siihen taas sitten on monia syitä, miksi joku käyttää alkoholia liikaa: minä käytän siksi, että minua on vuosia peloteltu tässä Suomi24:a, enkä koskaan ole kehdannut puhua siitä yhdellekään ihmiselle. Ei koskaan olisi pitänyt tulla tähän Suomi24:n keskustelemaan; kadun keskustelemistani tällä foorumilla, mutta jälkiviisashan on aina hyvä olla. Olisi vaan pitänyt mennä omien ystäviensä pariin ja johonkin järkipaikkaan netissä, tyyliin Facebook, keskustelemaan omien ystäviensä kanssa ja olla ikinä edes kommentoimatta näitä sairaita Suomi24- keskusteluja, niin olisi säästynyt nettikiusaamistraumoilta ja vieraiden ihmisten ns. "kyttäämiseltä" ja asiattomalta nettipelottelulta. Minua ei koskaan ole huvittanut mikään tässä Suomi24:a lukemani.

      Mitä alkoholiin tulee, niin se aiheuttaa myös noloja tilanteita. Voin kertoa esimerkiksi omasta eilisestäni, että antaisin nyt mitä tahansa, jos olisin eilen tajunnut olla juttelematta tuntemattomille ääliöille ja jos en olisi nolannut itseäni humalassa, mutta minä asunkin sellaisessa skrubuisessa lähiössä, missä kaiken maailman poliisienkin metsästämät lerssin esittelijät heiluu, missä poliisiautot on pihalla lähes jokapäivä ja missä on paljon syrjäytyneitä ja ihan himmeää sakkia...

      Muuten: jotkut miehet on todella törkeitä kommenteissaan yksin baarissa olevaa humalaista naista kohtaan: mullekin eilen joku idootti tuli heittämään jotakin seksististä p*skaläppää, kun kavereiden mentyä nukkumaan jäin vielä baariin, ja kun ne tuntemattomat huomasi, että olen humalassa.

      Noh: nämä palstat eivät mahdollisia alkoholistejakaan auta. Silkkoja sairaita urkinta- ja herjauskanavia, näemmä - ja nimettömiä, missä tapahtuu ihan kipeää herjaamista.

      • selväksi tuli

        Luulotautia.


      • nimimerkki2013

        Ja missä sun nimi on. Minuakaan ei huvita kenenkään juominen, tai naimin*n,
        mutta aina voi myötäelää, kun itsekkin ryyppään ja teen syntiä.


      • Terve!
        selväksi tuli kirjoitti:

        Luulotautia.

        Ei ole mitään" luulotautia" se kyttääminen, mitä minä tässä Suomi24:a koen. Kirjaimellisesti kun se on kohdallani sitä, että joku runkkelsssoni jostakin naapurikämpästä kyttää mun nettikäyttäytymistä. Toivottavasti ei sentään reaalista elämääni: olen nähnyt läheisteni kuviakin joskus tällä Suomi24- foorumilla herjakirjoituksissa. Ja luulotautia ei ole se, että kaikkia mun elämänarvoja on herjattu tässä Suomi24:a: lukekaas p*skiaiset, jotka mua olette kiusanneet ja pelotelleet tässä Suomi24:a vuosikausia, esimerkiksi se Hesarin juttu, mitä kaiken maailman natsit on tähän Suomen yhteiskuntaan saaneet aikaan vihaHommaforumeineen ja niin edelleen: pilkanneet ja uhkailleet jopa mun yliopiston entistä opettajaa proffaa.

        Äärimieliset ihmiset kuuluis hoitoon. Niitä on niin paljon Suomen maassa täysin sekopäisiä tyyppejä, joiden ei kuuluisi kulkea edes vapaalla jalalla, että oksat pois... Ei tartte kuin käydä baarissa, niin näkee, että siellä hilluu kamapäitä, rikollisia ja muuta p*skasakkia pilvin pimein, siis _yhteiskuntavaarallisia yksilöitä_. Ja mulle sinänsä on ihan sama, että pitääkö joku minua alkoholistina tässä Suomi24:a, koska nykyisin ainoa asia mikä minua tässä Suomi24:a ja näiden keskusteluiden lukemisessa ja kommentoimisessa kiinnostaa, on että _kuinka kauan_ Suomen lainsäädäntö aikoo näitä netin saastapalstoja ja näiden olemassaoloa tukea, ilmeisen ymmärtämättä, että hullut ja häiriintyneet saattavat imeä jopa vaikutteita tällaisilta, mikä on pelottavaa, tai antaa rikollisten käyttää tällaisia palstoja urkintakanavina.

        Pikkusen verran vähän normaalia on se, että oli aihe mikä tahansa, niin Suomi24:n palstakirjoittajia havaitusti ja oudosti näkyvät kiinnostavan vain raha-asiat, vaikka koko foorumi on henkilötön.


      • Terve!
        nimimerkki2013 kirjoitti:

        Ja missä sun nimi on. Minuakaan ei huvita kenenkään juominen, tai naimin*n,
        mutta aina voi myötäelää, kun itsekkin ryyppään ja teen syntiä.

        Ilmeisesti, ja etenkin nimettömällä foorumilla. Juominen ja naiminen on yksityisasia: se sen sijaan ei ole yksityisasia, että reaalielämässä joku pässi tulee mulle puhumaan naimisesta herjaamismielessä. Just toi on mielenkiintoinen piirre tässä Suomi24:a: tyypit kyttää tavallisia ihmisiä. Mistä saatte näistä viattomista tietoa? Niiden Facebookeista, mistä? Tää on vaarallinen paikka tää Suomi24.


      • 18+2
        Terve! kirjoitti:

        Ilmeisesti, ja etenkin nimettömällä foorumilla. Juominen ja naiminen on yksityisasia: se sen sijaan ei ole yksityisasia, että reaalielämässä joku pässi tulee mulle puhumaan naimisesta herjaamismielessä. Just toi on mielenkiintoinen piirre tässä Suomi24:a: tyypit kyttää tavallisia ihmisiä. Mistä saatte näistä viattomista tietoa? Niiden Facebookeista, mistä? Tää on vaarallinen paikka tää Suomi24.

        Kerrohan nyt suomeksi mitä sä tarkoitat höpinöilläsi ja miten se liittyy edes avaukseen???


      • Terve!
        18+2 kirjoitti:

        Kerrohan nyt suomeksi mitä sä tarkoitat höpinöilläsi ja miten se liittyy edes avaukseen???

        "Höpinäni" liittyivät siten avaukseen, että v*tuttaa lukea keksittyjä tarinoita näillä Suomi24- netin keskustelupalstoilla, jos minulta(?) kysyit. "Avausteksti" tuntuu suorastaan huokuvan vihaa: joku urpo feikkaa jotakuta toista. Muutenkin tässä Suomi24:n etusivulla noi viisi "keskustelluinta" on aina näemmä keksittyjä tarinoita. En ymmärrä, että millaiset ihmiset moraaliltaan kehtaavat keksiä vihatarinoita netin keskustelupalstoilla. En tiedä, millainen saastasaitti tää Suomi24 on tai että millaisia yhteisöjä tällä ehkä on ( kirjoittajien henkilöistä puhumattakaan), mutta niin kauan kuin tämä ei ole mikään sosiaalinen media tämä Suomi24, niin mun kaltaisia tavallisia ihmisiä ei saisi fuulata lukemaan ja kommentoimaan näillä nimettömillä keskustelupalstoilla noita tarinoita tästä Suomi24:n etusivulta, koska sellainen on täysin moraalitonta, mielestäni, tämän Suomi24-sivuston ylläpitäjältä.

        Mitä itseeni tulee, niin olen päättänyt, että säilyttääkseni mielenterveyteni, en kai sitten enää jatkossa suuremmin uskalla kommentoida näitä Suomi24- keskusteluja. Tykkään kirjoittaa ja minusta olisi ollut hauskaa vaihtaa ajatuksia netissä tuntemattomien ja itseeni nähden erilaisten kanssa, mutta ilmeisesti todella on niin, että nykypäivänä ei enää ole turvallista keskustella netissä tuntemattomien kanssa, koska en koskaan ole saanut muuta kuin herjausta ja pelotteluja osakseni tässä Suomi24:a. Olen aina inhonnut kaikkia Facebookeja ja sellaisia, enkä ole halunnut niihin liittyä, mutta niissä varmaan sentään olisi turvassa, kun tietäisi että keiden ja millaisten ihmisten kanssa keskustelee, eli jatkossa aion alkaa keskustella netissä omien tuntemieni ihmisten kanssa, enkä tässä Suomi24:a täysin moraalittomien tarinankeksijöiden kanssa, jotka ainoastaan hyödyntävät netin nimettömyyttä kaikenlaiseen asiattomuuteen, provokaatioon ja muuhun- Siitä tulee todennäköisesti puuduttavaa ja tylsää itsensä pakkobrändäämista, minun Facebook- keskustelemisestani sitten, jos siihen liityn ja loppuvat tykkänään nämä spontaanit ajatukset ts. sellainen kirjoittelu minulta, mutta on sekin järkevämpää varmasti, liittyä johonkin Facebookiin, kuin keskustella kaiken maailman vihakirjoittelijahullujen nettihäiriköiden kanssa tällaisessa nimettömässä Suomi24:a, etenkään kun Suomi24- kirjoittajat eivät ikinä ole kunnioittaneet mun oikeuttani olla anonyymi netissä, vaan siitä huolimatta että hyvin näkyy teksteistäni, etten tiedä keille kirjoitan, pakkomielteisesti vain herjanneet minua.

        Opettelen käyttämään Facebookia, liityn siihen ja opettelen miten nettiin saa myös estot näille Suomi24- palstoille, missä empaattisilta ihmisiltä menee mielenterveys, jos näitä vihakirjoituksia tästä Suomi24:a lukee. Sanon soromnoo tuntemattomien kanssa netissä keskustelemiselle: en ole koskaan ollut mikään nettiadikti, mutta sellaiseksikin minua on usein tässä Suomi24:a solvattu - vitun sosiaalista nettikiusaajilta juu, että mä tulen tänne Suomi24:n keskustelupalstoille, alan tässä kirjoittaa tuntemattomille ja kaikki Suomi24- vihakirjoittajakahelit tekaisee minusta henkilön tähän Suomi24:n, _vaikka en_ ole edes saitille rekisteröitynyt jäsen....

        Mahtaa ne jotka minua tässä Suomi24:a ovat kiusanneet systemaattisesti, olleet nauttineet mun netti-avautumisistani - mä kun olen kuvitellut, että olen anonyymi. Voin kuitenkin kertoa, että kiusaajatyyppisiä ihmisiä kun en yhtään ja ensimmäistäkään tunne tai tiedä, en halua sellaisten kanssa olla tekemisissä myöskään jatkossakaan. Ja toivon, että lainsäädäntö Suomen maassa menee pian siihen, että tällaisia palstoja kuin tämä Suomi24 ei enää edes ole: äärimielisille ja vihakirjoittajille ei saa antaa ikäänkuin "tarjottimella" mahdollisuutta levittää vihaa internetissä, kuten nyt näkyy olevan, kun on esimerkiksi tämä pelottava Suomi24.

        Ja jos et ymmärrä suomenkielisellä palstalla suomen kieltä, ymmärryksen syy lienee siinä, että et halua ymmärtää. Toihan on kanssa yksi näemmä aika tavallinen nettikiusaamisen tapa, että kiusaajakirjoittajat tahallaan tällaisilla nimettömillä Suomi24- palstoilla heittäytyy ymmärtämättömiksi siitä mitä joku kirjoittaa, sen olen todennut.


      • 10+11
        Terve! kirjoitti:

        "Höpinäni" liittyivät siten avaukseen, että v*tuttaa lukea keksittyjä tarinoita näillä Suomi24- netin keskustelupalstoilla, jos minulta(?) kysyit. "Avausteksti" tuntuu suorastaan huokuvan vihaa: joku urpo feikkaa jotakuta toista. Muutenkin tässä Suomi24:n etusivulla noi viisi "keskustelluinta" on aina näemmä keksittyjä tarinoita. En ymmärrä, että millaiset ihmiset moraaliltaan kehtaavat keksiä vihatarinoita netin keskustelupalstoilla. En tiedä, millainen saastasaitti tää Suomi24 on tai että millaisia yhteisöjä tällä ehkä on ( kirjoittajien henkilöistä puhumattakaan), mutta niin kauan kuin tämä ei ole mikään sosiaalinen media tämä Suomi24, niin mun kaltaisia tavallisia ihmisiä ei saisi fuulata lukemaan ja kommentoimaan näillä nimettömillä keskustelupalstoilla noita tarinoita tästä Suomi24:n etusivulta, koska sellainen on täysin moraalitonta, mielestäni, tämän Suomi24-sivuston ylläpitäjältä.

        Mitä itseeni tulee, niin olen päättänyt, että säilyttääkseni mielenterveyteni, en kai sitten enää jatkossa suuremmin uskalla kommentoida näitä Suomi24- keskusteluja. Tykkään kirjoittaa ja minusta olisi ollut hauskaa vaihtaa ajatuksia netissä tuntemattomien ja itseeni nähden erilaisten kanssa, mutta ilmeisesti todella on niin, että nykypäivänä ei enää ole turvallista keskustella netissä tuntemattomien kanssa, koska en koskaan ole saanut muuta kuin herjausta ja pelotteluja osakseni tässä Suomi24:a. Olen aina inhonnut kaikkia Facebookeja ja sellaisia, enkä ole halunnut niihin liittyä, mutta niissä varmaan sentään olisi turvassa, kun tietäisi että keiden ja millaisten ihmisten kanssa keskustelee, eli jatkossa aion alkaa keskustella netissä omien tuntemieni ihmisten kanssa, enkä tässä Suomi24:a täysin moraalittomien tarinankeksijöiden kanssa, jotka ainoastaan hyödyntävät netin nimettömyyttä kaikenlaiseen asiattomuuteen, provokaatioon ja muuhun- Siitä tulee todennäköisesti puuduttavaa ja tylsää itsensä pakkobrändäämista, minun Facebook- keskustelemisestani sitten, jos siihen liityn ja loppuvat tykkänään nämä spontaanit ajatukset ts. sellainen kirjoittelu minulta, mutta on sekin järkevämpää varmasti, liittyä johonkin Facebookiin, kuin keskustella kaiken maailman vihakirjoittelijahullujen nettihäiriköiden kanssa tällaisessa nimettömässä Suomi24:a, etenkään kun Suomi24- kirjoittajat eivät ikinä ole kunnioittaneet mun oikeuttani olla anonyymi netissä, vaan siitä huolimatta että hyvin näkyy teksteistäni, etten tiedä keille kirjoitan, pakkomielteisesti vain herjanneet minua.

        Opettelen käyttämään Facebookia, liityn siihen ja opettelen miten nettiin saa myös estot näille Suomi24- palstoille, missä empaattisilta ihmisiltä menee mielenterveys, jos näitä vihakirjoituksia tästä Suomi24:a lukee. Sanon soromnoo tuntemattomien kanssa netissä keskustelemiselle: en ole koskaan ollut mikään nettiadikti, mutta sellaiseksikin minua on usein tässä Suomi24:a solvattu - vitun sosiaalista nettikiusaajilta juu, että mä tulen tänne Suomi24:n keskustelupalstoille, alan tässä kirjoittaa tuntemattomille ja kaikki Suomi24- vihakirjoittajakahelit tekaisee minusta henkilön tähän Suomi24:n, _vaikka en_ ole edes saitille rekisteröitynyt jäsen....

        Mahtaa ne jotka minua tässä Suomi24:a ovat kiusanneet systemaattisesti, olleet nauttineet mun netti-avautumisistani - mä kun olen kuvitellut, että olen anonyymi. Voin kuitenkin kertoa, että kiusaajatyyppisiä ihmisiä kun en yhtään ja ensimmäistäkään tunne tai tiedä, en halua sellaisten kanssa olla tekemisissä myöskään jatkossakaan. Ja toivon, että lainsäädäntö Suomen maassa menee pian siihen, että tällaisia palstoja kuin tämä Suomi24 ei enää edes ole: äärimielisille ja vihakirjoittajille ei saa antaa ikäänkuin "tarjottimella" mahdollisuutta levittää vihaa internetissä, kuten nyt näkyy olevan, kun on esimerkiksi tämä pelottava Suomi24.

        Ja jos et ymmärrä suomenkielisellä palstalla suomen kieltä, ymmärryksen syy lienee siinä, että et halua ymmärtää. Toihan on kanssa yksi näemmä aika tavallinen nettikiusaamisen tapa, että kiusaajakirjoittajat tahallaan tällaisilla nimettömillä Suomi24- palstoilla heittäytyy ymmärtämättömiksi siitä mitä joku kirjoittaa, sen olen todennut.

        Kiusaa tai ei mutta anteeksi vain nyt sun lääkitys heittelee jos luulet että kaikki aiheet ja avaukset kertoo vain sinusta niin sitten siellä mielessä on jotain pielessä. Muuten olkoon niiden nimettömien tai nimellisten asia mitä tänne suoltaa koska keskusteluhan se on tämän homman idea.


      • Terve!
        10+11 kirjoitti:

        Kiusaa tai ei mutta anteeksi vain nyt sun lääkitys heittelee jos luulet että kaikki aiheet ja avaukset kertoo vain sinusta niin sitten siellä mielessä on jotain pielessä. Muuten olkoon niiden nimettömien tai nimellisten asia mitä tänne suoltaa koska keskusteluhan se on tämän homman idea.

        Liittyyks toi jatkuva jorina mun mukamas "mielenterveyslääkityksen" heittelemisestä siihen samaan psykopatiaan, missä mieleltään Suomi24- nettikirjoittaja- sairaat te toki mulle nimettömät nettikiusaajat tässä Suomi24:a minua kiusatessa ja tän Suomi24- etusivulta minut lukijan näihin nimettömiin vihakeskusteluihin törkeästi johdatellessaan väittää mun elävän mielikuvitusmaailmoissa, kun tossa viestin yläkulmassa on aina tollanen sininen nuoli, mistä tulkitsen tietyt kommentit kirjoitetun minun nimettömän keskusteluketjuihin tässä Suomi24:a kirjoittamiini viesteihini? No enpä luule, että kaikki aloitukset kertoisivat minusta, kun v*ttu en yhtäkään tähän Suomi24:n kirjoittavaa henkilöiltä tiedä, kuten väität, mutta paskamaiseksi pupputarinaksi kyllä katson kirjoituksen, missä tällä Suomi24- alkoholi- palstalla joku itseään yli kolmikymppiseksi mieheksi nimettömänä väittävä kirjoittaja kutsuu itseään termillä "ujohko ja pirtsakka".

        Myös sen voisit ihan suoraan sanoa, että minulla ei ole mielenterveyslääkitystä, mutta sitähän sä et tee, koska sun ja sun kaltaisten Suomi24- hiirimäisten viattomien kiusaajien ja internetin vihakirjoittajien systemaattinen proggis on ilmeisestikin ollut alkaa väittää minua mielisairaaksi tässä Suomi24- palstalla. Mulla tuskin heitttelee mikään "lääkitys", jos havaitsen ja kun olen lukijana havainnut, että täsä Suomi24:a esiintyy internetkiusaamista valheidentiteeteilla jollakin sairaalla tavalla, vaikka tän pitäisi olla harmiton keskustelupalsta. En ole halunnut tulla osallistetuksi sellaiseen, koska minusta ihmisillä on oikeus yksityisyyteen, vaikka kirjoittaisivat Suomi24- palstoilla - suuri osa kiusatuista sitäpaitsi tuskin edes koskaan tälle foorumille kirjoittaa.


    • aa narkki

      eiköhän se ole tuo jatkuva alkohoolin parii hakeutuminen se merkki,ja mitä sillä oikeestaan on väliä jos kerran tulet toimeen viinan kanssa niin anna palaa.ilmeisesti sua painaa joku tossa juomisessasi kun tuollaisia kysytkään

    • pikkuhuikka

      Olet jo kaappijuoppo, joka luulee hallitsevansa tilanteen. Älä juo pisaraakaan (siis alkoholia) pariin kuukauteen...jos viina ei ole mielessäsi päivittäin, niin olet tilanteen herra. Kyllä kaappijuoppo toisen tunnistaa.

      • amatööri törpöttelij

        Aloittaja vasta päälle kolmekymppinen siinä iässä selviää kankkusestakin
        suht helpolla ikää kun tulee nukkuminen huononee ja kankkuset pahenee!

        Alhoholisti ei taudistaan pääse ominavuin kuiville antabukset sun muut vaan pahentaa asiaa vähänajan kuluttua huomaa olevansa lääkeriippuvainen! Katkaisuhoito ryhmäterapia vuosien työ sillä voi alkoholistia auttaa. Olen läheltä "saanut" seurara alkoholisteja suvussa kavereina jokainen on erilainen juoppo. Aloittaja ei ole (vielä) alkoholisti.


      • yksin raitistunut
        amatööri törpöttelij kirjoitti:

        Aloittaja vasta päälle kolmekymppinen siinä iässä selviää kankkusestakin
        suht helpolla ikää kun tulee nukkuminen huononee ja kankkuset pahenee!

        Alhoholisti ei taudistaan pääse ominavuin kuiville antabukset sun muut vaan pahentaa asiaa vähänajan kuluttua huomaa olevansa lääkeriippuvainen! Katkaisuhoito ryhmäterapia vuosien työ sillä voi alkoholistia auttaa. Olen läheltä "saanut" seurara alkoholisteja suvussa kavereina jokainen on erilainen juoppo. Aloittaja ei ole (vielä) alkoholisti.

        "Alhoholisti ei taudistaan pääse ominavuin kuiville"

        Höpöhöpö, kyllä pääsee jos niin haluaa.


    • gcf

      Mitäs os tutustuisit ilokaasuun?

      • Terve!

        Niin. Kehotat jotakin mielipuolta natsipöpiä; joka systemaattisesti laatii Suomi24:n noita viattomia herjaaavia tarinoita, siis vielä alkamaan käyttää ilokaasua? Itsekin luin sen jutun ilokaasun "viihdekäytöstä" (sairas termi toi: "viihdekäyttö", muuten) Hesarista, ja mielestäni jokainen sellainen kuuluu mielisairaalaan, joka käyttää laittomia päihteitä. Alkoholissakin kun on onneksi se piirre, että se ei vedä kuuppaa ihan tillin tallin, jos on suurinpiirtein täysijärkinen ihminen, eikä missään p*skaporukoissa liiku, mutta mömmötyyypit on sitten oikeasti eri asia, eli esimeriksi baareissa tappelevat hormonihirviöt on usein niitä, että ne vetää esimerkiksi steroideja, ilokaasua, ekstaasia, ja siihen päälle VIELÄ alkoholia, ja itse en sympatiseeraa sekopäitä. Itse olen jotakin pilveäkin pari kertaa kokeilleena sitä mieltä, että ainoa päihde on alkoholi, jos ihmisen ylipäätään on pakko itseään päihdyttää, mutta sairauden rajoilla liikutaan tossa herjauksessa.

        Mulla ainakin vahtoehdot on olla selvinpäin, tai juoda. Alkoholistiksi en halua, joten jos en halua menettää mielenterveyttäni, ei mun tule enää lukea tätä Suomi24:a, missä herjataan ja kiusataan viattomia ja missä jos itse ottaa osaa keskusteluun, joutuu itsekin herjatuksi täysin asiatta.


      • Kerran joka viikonloppu
        Terve! kirjoitti:

        Niin. Kehotat jotakin mielipuolta natsipöpiä; joka systemaattisesti laatii Suomi24:n noita viattomia herjaaavia tarinoita, siis vielä alkamaan käyttää ilokaasua? Itsekin luin sen jutun ilokaasun "viihdekäytöstä" (sairas termi toi: "viihdekäyttö", muuten) Hesarista, ja mielestäni jokainen sellainen kuuluu mielisairaalaan, joka käyttää laittomia päihteitä. Alkoholissakin kun on onneksi se piirre, että se ei vedä kuuppaa ihan tillin tallin, jos on suurinpiirtein täysijärkinen ihminen, eikä missään p*skaporukoissa liiku, mutta mömmötyyypit on sitten oikeasti eri asia, eli esimeriksi baareissa tappelevat hormonihirviöt on usein niitä, että ne vetää esimerkiksi steroideja, ilokaasua, ekstaasia, ja siihen päälle VIELÄ alkoholia, ja itse en sympatiseeraa sekopäitä. Itse olen jotakin pilveäkin pari kertaa kokeilleena sitä mieltä, että ainoa päihde on alkoholi, jos ihmisen ylipäätään on pakko itseään päihdyttää, mutta sairauden rajoilla liikutaan tossa herjauksessa.

        Mulla ainakin vahtoehdot on olla selvinpäin, tai juoda. Alkoholistiksi en halua, joten jos en halua menettää mielenterveyttäni, ei mun tule enää lukea tätä Suomi24:a, missä herjataan ja kiusataan viattomia ja missä jos itse ottaa osaa keskusteluun, joutuu itsekin herjatuksi täysin asiatta.

        Entä jos juo alkoholijuomia tölkillinen tai pullollinen kerran viikossa viikonloppu saunaillassa. Jos ei tuu yhdestä kännii mut juo kerran viikossa ni onko sitte alkoholisti? Säännöllistä mutta vain yksi pullo tai tölkki eli noin 0,5l joka viikonloppu.


    • KALLE KELLO

      Jo kirjoituksesi antaa selvän merkin, että olet alkoholisti. Puolustelet juomistasi alusta loppuun, se on jo ihan selvä merkki siitä, että ongelmasi on vakava. Lopeta, ja jos et siihen pysty hae apua AA:sta tai mistä tahansa. Viina vie, etkä huomaakkaan sitä ennen kun on liian myöhäistä. Psyykeesi muuttuu vaikka et sitä itse huomaisikaan, mutta toiset huomaa.

      • 5+8

        Ja p.askat. Niin kauan kun pystyy olemaan juomatta kuukausiakin tai sitten jättämään vaikka siihen yhteen tölkkiin lauantaina mutta toisinaan vetää perseet ei todellakaan ole alkoholisti. Alkoholisti juo kaikki rahansa ja elää elämäänsä vaan viinan ehdoilla niin että läheiset kärsii ja hän juo aina kun viinaa on kotona vähänkin jossain kaapin perukoilla. Ap ei todellakaan ole alkkis. Nimimerkillä vierestä seurannut parinkin alkoholistin elämää.


      • raha ei ratkaise
        5+8 kirjoitti:

        Ja p.askat. Niin kauan kun pystyy olemaan juomatta kuukausiakin tai sitten jättämään vaikka siihen yhteen tölkkiin lauantaina mutta toisinaan vetää perseet ei todellakaan ole alkoholisti. Alkoholisti juo kaikki rahansa ja elää elämäänsä vaan viinan ehdoilla niin että läheiset kärsii ja hän juo aina kun viinaa on kotona vähänkin jossain kaapin perukoilla. Ap ei todellakaan ole alkkis. Nimimerkillä vierestä seurannut parinkin alkoholistin elämää.

        Ja p..kat! Ei kaikki alkoholistit millään pysty juomaan rahojaan vaikka olisi kuinka suuren koneen ruhtinas.
        Tai ehdolla presidentiksi tai kuuluisa ja menestynyt taiteilija.

        Mutta viinan ehdoilla jos elää ja läheiset kärsii, todennäköisesti on alkoholisti.


    • Tee testi
    • The End

      voidaan sanoa ettei edes asiaisihoito ole käsissäsi silloin, jo tiedät käyttäneesi/käytetyn myrkkyjä... tiedät olevasi vertaisesti olemassaolosi, varo sekoilemasta enempää

    • sössössöl

      Silloin kun se häiritsee sun töitä,harrastuksia ja ihmissuhteita niin on ongelma.

    • Santiago

      Mun kohdalla raja ylitty kun kärsin juomisestani. Käyn aa ssa. Se on auttanut.

    • BissemanX

      Olipas sivaltavaa textiä!

      Munkin tarvis tehdä itseni kanssa jotain, täytyy tunnustaa!

    • veeru81

      joss juomisesi vaikutta negatiivisesti omaan/läheistesi elämään niin sanoisin että on syytä huolestua.

    • fwrf

      mikä ero on alkoholistilla ja juoppolla???? alkoholisti ei käy töissä

    • utelias237

      Päihderiippuvuus alkaa vaikuttamaan siihen sairastuneen ihmisen tunnetiloihin ja käyttäytymiseen, moni muuttuu hyvin kriittiseksi ja syyttäväksi läheisiään kohtaa. Syyt juomiselle löytyvät usein perheen jäsenistä, työpaineista tai ikävistä elämän tapahtumista yleensä aina muualta kuin itse ongelmaisesta.

      Alkoholisti kokee juomisensa myötä ahdistusta, häpeää, syyllisyyttä, pelkoa, katkeruutta, unettomuutta ja uupumusta, kaikkia näitä kokee myös ns. normaali ihminen (alkoholistilla tunnetilat ovat moninkertaisia kokemuksia). Lisäksi alkoholisti kieltää tilansa ja joutuu selittelemään juomistaan.

      Katso linkkiä....www.alkoholiongelma.com

    • laiffiivain

      Mä oon vähän päälle kolmekymppinen jätkä kans. Mutta täytyy sanoa että joskus toi bile-elämä vähän koukuttaakin. Oon kova tekemään kyllä duuniakin mutta hauskanpito kavereiden kanssa on tärkeää. Mulla ei oo ainakaan vielä perhettä eli oon suht vapaalla tässä. Tupakkariippuvuus mulla on todella vahva. Kun oon 24h polttamatta niin viekkareissa tuntuu että henki menisi. Aloitin satunnaisen tupakoinnin jo 12-vuotiaana ja sosiaalisesta paineesta. Kyllä yritän ainakin vähentää jossain vaiheessa. Mun kaikki kaverit lähestulkoon myös tupakoi, ei monet mimmit tykkää että vetää röökiä tietysti..

    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        tuo totta, et syyttävät muita kaikesta, eli hyvin raskasta olla vaikka kaverina, pitävät itseään viisaana myös..sääli..


    • Anonyymi

      Tuurijuoppo?
      Onkohan niin, että kannattaisi lopettaa, kun kerran voi olla ilman. Ikäsi on siinä, että pohdit jo, mihinkä suuntaan elämä on vienyt. Hieno juttu, kun pohdit elämääsi.
      Sieltä pohdinnan keskeltä voi hyvinkin nousta oivalluksia.

    • Anonyymi

      Viinan himo se koukuttaa, kun ajattelee jo etukäteen kuinka mukavan rapulan saa, iin aika äkkiä puolen litran Kossu on kurlautettu. Nam, ehkä lisää

    • Anonyymi

      Yleensä sen huomaa siitä, kun heräät joka aamu IöyIykauha aanuksessa ja ripuIia on kaikkialla muualla paitsi pöntössä.

      Asd

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1739
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1713
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1252
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      69
      1071
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe