opinnäytetyön tekemisen vaikeus

ahistus1

Opiskelen viimeistä vuotta ammattikoulussa ja opinnäytetyö pitäisi tehdä. Joulukuussa meitä alettiin "valmistelemaan" siihen ja tammikuussa piti olla aihe valmiina. Ohjaava opettajamme sanoi että kannattaa ottaa joku aihe mikä ei ala rönsyilemään ja josta olisi helppo tehdä,eli ei tulisi rajaamisen vaikeutta. Otin itseäni kiinnostavan aiheen työn alle ja aloin hyvissä ajoin tekemäänkin sitä.

Olen nyt huomannutkin ettei aihe ole sellainen,että siitä olisi paljon tietoa tai että siitä ylipäätänsä tulisi paljoakaan tekstiä. Väliseminaari oli pari viikkoa sitten,eli jokainen meistä esitteli työtään: mitä on saanut aikaiseksi,sisällysluettelo ja tehtyä työtä sai muut kommentoida ja ehdotella parannusehdotuksia. Ideana mielestäni hyvä,mutta se ei oikein toiminut itselläni...Muilla oli pitkät sisällysluettelot,oon tehnyt sitä ja tätä ja on niin ja niin monta sivua valmiina,kaikkien töitä kommentoitiin ja muut varmaan hyötyivätkin tästä paitsi minä. Itsellä on vain muutama hassu otsikko työssäni,alaotsikoita tuskin ollenkaan eli sisällysluettelo on todella tynkä. Tekstiä olen saanut muutaman sivun tehtyä,noin puoli sivua-sivu per otsikko. Kun näytin työtäni kaikki olivat vain ihan hiljaa eikä mitään kommentointia tullut,opettaja sanoi että voisit vähän tuota yhtä otsikkoa muutella ja se siinä.

Nyt on ihan kauhea ahdistus,kohta työn pitäisi olla valmis enkä tiedä mitä tehdä. Aihettakaan ei viitsisi vaihtaa kun kuitenkin olen perehtynyt aiheeseen paljon ja tekstiäkin jonkin verran saanut aikaan.Yritän muistaa koko ajan että ammattikoulussa opinnäytetyö on vain 2 opintoviikon laajuinen eikä sen numeroa tule näkyviin todistukseen,aihe pelkästään. Olen muuten todella tunnollinen koulussa ja olen aina tehnyt kaiken vimpan päälle,ahdistaa ajatus että opinnäytetyöstäni tulisi huono ja saisin huonon numeron siitä.

Onko kellään ollut samanlaista tilannetta? Miten selvisit siitä?? Apua kaipaan todella paljon :((

10

2441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelija turusta

      Vaihda aihetta, tuskinpa se liian myöhäistä on. Itseäni ihmettyttää se, kuinka joissain oppiaineissa opinnäytetyöhön varataan maksimissaan pari kuukautta, kun se taas yliopistoissa (riippuen tiedekunnasta) voi ihan hyvin venähtää yli vuoden.

      Kerro opettajille, miten on asian laita. Varmaankin he voivat auttaa sinua keksimään uuden aiheen josta olisi tarpeeksi tietoa saatavilla. Opinnäytetyössä ei mielestäni olennaista ole niinkään se että pitää kiinni jostain tarkkaan määrätystä aikarajasta vaan se, että pystyy osoittamaan oman alan tuntemusta.

      • työ valmiiksi

        Ammattikoulun opinnäytetyö on aivan eri tasoa kuin yliopistoissa tehtävät gradut. Siitä siis ero siihen, kuinka paljon aikaa työ vaatii.

        Mutta, hyvä ammattikoululainen, olisiko mitenkään mahdollista, että saisit keskustella työstäsi kahden kesken opettajan kanssa. Kysyisit olisiko opettajalla hyviä vinkkejä työn valmiiksi saamiseksi.


      • lasketaanpa

        Niin siis tässä aloittaja sanoo kurssin olevan 2 opintoviikon laajuinen. Yksi opintoviikko (ammattiopistossa) vastaa noin 80h työtä (tunnit koulussa läksyihin menevä aika jne.).

        Yliopistossa Pro Gradu -tutkielma on 40 opintopisteen. Yksi opintopiste vastaa n. 27h työtä eli 40op=1080h. Pro Graduun vastaa siis tuhatta tuntia enemmän työtä kuin ammattiopiston opinnäyte, siitä johtunee myös siihen varattu aika.


      • opisskelija turusta
        lasketaanpa kirjoitti:

        Niin siis tässä aloittaja sanoo kurssin olevan 2 opintoviikon laajuinen. Yksi opintoviikko (ammattiopistossa) vastaa noin 80h työtä (tunnit koulussa läksyihin menevä aika jne.).

        Yliopistossa Pro Gradu -tutkielma on 40 opintopisteen. Yksi opintopiste vastaa n. 27h työtä eli 40op=1080h. Pro Graduun vastaa siis tuhatta tuntia enemmän työtä kuin ammattiopiston opinnäyte, siitä johtunee myös siihen varattu aika.

        En puhunut pelkästään gradusta, myös kandidaatin tutkielma voi venähtää yli vuoden. Mutta oikeassa olet.


    • joskus valmistunut

      Olen opistotason koulutuksen käynyt ja tein näyttötyöni kahdessa viikossa. Sain arvosanaksi 5 (korkein numero), ja toteamuksen että työni oli yliopistotason työtä.

      Kun tietää mistä työn tekee ja rajaa aiheen selvästi, ei liene vaikeaa tehdä kirjalliseen muotoon. Toki itselleni oli apua hyvästä kirjoitustaidosta sekä nopeasta lukutaidosta. Lähdeteokset löytyivät nopeasti ja nopea lukeminen auttaa mitä lähteistä tarvitsee ja mikä sopii siihne nomaan työhön.

      Jos on opiskellut ahkerasti ja on tunneilla ja luennoilla mukana, on opinnäytetyön tekeminen jopa helppoa. Lukelkaa niitä jo tehtyjä opinnäytetöitä ja graduja, ne ovat ihmisten tekemiä eivätkä niin kovin kummoisia monetkaan.

      Voihan olla että joskus voi mennä siitä missä on aita matalin. Kunha nläpi pääsee, eikä tressaa sillä liikaa itseään. Tulevaisuudessa on se työpaikka ja työn osaaminen tärkeintä, varsinkin ammattiin valmistuneilla.

      • kuin myös

        Viitsitkö vielä kerskua vähän lisää itselläsi.

        Kiitos.


      • se nyt vaan on niin

        hih hah haa..

        mikähän mahtoi olla aihe, oppilaitos ja vuosi?

        Ihan kokemuksesta, ennenvanhaiset opiston lopputyöt on parhaimmillaankin aika kaukana tämän päivän AMK oppareista.


    • opparisulle

      Vaikeuksien kohdatess autan tarvittaessa ammattikoulu- tai AMK-tasoisen opinnäytetyön tekemisessä. [email protected]

      • djhhhh

        Minkä alana ihminen olet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe