mitä tehdä?

nukahtaminenvaikeaa

Eli olen 20 mies. Olen nyt pari kuukautta kärsinyt pahoista nukahtamis vaikeuksista joskus menee lähes pari yötä nukkumatta. Tosin kun sitten kun saan nukahdettua niin nukun ihan hyvin. Siis tunnen itseni kyllä väsyneeksi mutta en vain nukahda ja pari tuntia maattuani sängyssä yleinsä tunnen itseni ihan pirteäksi enkä enää saa ainakaan nukahdettua. Mitä minun kannattaisi tehdä? Kannattaako mennä suosiolla juttelemaan lääkärin kanssa asiasta?

123

3704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut5

      Kyllä kannattaa mennä lääkäriin jos yöunet on vähemmän kun 8h kannattaa kokeilla jotain lääkitystä.Lääkäri voi antaa liian lieviä lääkkeitä joten varaudu menemään toistuvasti että saat heti alkuvaiheessa sopivan lääkityksen.Unettomuus rassaa arkea pitemmän päälle tosi rankasti jokaista ihmistä.Rohkeasti tohtorille.

      • yh äiti

        mä oon nukkunut jo monta vuotta alle 6 tuntia. töitten takia.
        ilmankos oon aina väsynyt, en jaksa mitään, tummat pussit silmien alla.
        pitäskö siitä mennä lääkäriin vai? lopettaa työnteko?


      • varmasti vituttaa

        Päälle päin voisi luulla, että aloittaja on iltaihminen, eli siis pitäisi mennä myöhemmin nukkumaan, mutta jos kokonaisia öitä voi valvoa, niin se on jo hankalaa, entä jos tekisi jotain, joka väsyttää esim. kävisi lenkillä tai jotain, jos ei auta, niin unilääkkeet taitavat olla ainoa ratkaisu, jos haluat nukkua yösi


      • Unisäkki
        varmasti vituttaa kirjoitti:

        Päälle päin voisi luulla, että aloittaja on iltaihminen, eli siis pitäisi mennä myöhemmin nukkumaan, mutta jos kokonaisia öitä voi valvoa, niin se on jo hankalaa, entä jos tekisi jotain, joka väsyttää esim. kävisi lenkillä tai jotain, jos ei auta, niin unilääkkeet taitavat olla ainoa ratkaisu, jos haluat nukkua yösi

        Päivän torkku illan virkku se tapa yöunet loitolla pitää.


      • KALLE KELLO

        Kokenut5.

        Minun yöuneni on vuosikausia 5-6 tuntia, olisiko minun aiheellista mennä lääkäriin? Olen omasta mielestäni suhteellisen selväpäinen, ja ainakin noin suurinpiirtein ruumiillisesti terve. Jotkut pärjäävät vieläkin vähemmällä unimäärällä. Oletko kuullut koskaan sanaa "yksilöllinen"?


    • Tiedoksi.

      Muista se että jos alat syömään ns. unilääkkeitä, syöt niitä lopun elämääsi. Ns. unilääkkeet tuhoavat elimistön oman unimekanismin, eikä siträ voi korjata sen jälkeen.

      Lisäksi saat mukaasi unilääkkeiden aiheuttamat sivuvaikutukset.

      • nukahtaminenvaikeaa

        Tämän takiahan en olekaan mennyt lääkäriin.


      • Tiedoksi.
        nukahtaminenvaikeaa kirjoitti:

        Tämän takiahan en olekaan mennyt lääkäriin.

        Nukkumista helpottavat monet asiat;
        - ulkoilu
        - liikunta yleensäkin, väh. 3h ennen nukkumista
        - kunnon ruokailu (nälkä ei lisää nukkumishaluja...)
        - makuuhuone mahdollisimman pimeä
        - ja myös viileä (hyvinkin viileä)
        - kylmä pääalunen (minulla on kylmävesipullo pyyhkeen alla)
        - kunnon rakastelu riittävän usein

        Lisäksi voi harrastaa erilaisia luontaistuotteita, mm. seuraavia;
        - kamomilla tee
        - valeriaana juoma
        - Rennoksin tuote, sisältää L-teaniinia ja kauranversouutetta
        - tryptofaania
        - L-teaniinia
        - melatoniinia
        Eri luontaistuotteet toimivat eri lailla eri ihmisillä, joten niiden vaikutusta ei tiedä kuin kokeilemalla.
        On olemassa myös ns. unimusiikkia, mm. seuraavalla haulla you tubessa;
        "relaxing music ocean waves". Tuossakin on kysymys henkilökohtaisista mieltymyksistä, itse tykkään luonnoäänistä, esim. meriaallot.

        Yleensä yksi asia ei riitä, vaan tarttee olla monet asiat kunnossa.

        Minulla "unipaketti" on seuraava; tryptofaani, teaniini, melatoniini, riittävän suurilla annoksilla. Ja tuolla tulee nukuttua.


      • nukahtaminenvaikeaa
        Tiedoksi. kirjoitti:

        Nukkumista helpottavat monet asiat;
        - ulkoilu
        - liikunta yleensäkin, väh. 3h ennen nukkumista
        - kunnon ruokailu (nälkä ei lisää nukkumishaluja...)
        - makuuhuone mahdollisimman pimeä
        - ja myös viileä (hyvinkin viileä)
        - kylmä pääalunen (minulla on kylmävesipullo pyyhkeen alla)
        - kunnon rakastelu riittävän usein

        Lisäksi voi harrastaa erilaisia luontaistuotteita, mm. seuraavia;
        - kamomilla tee
        - valeriaana juoma
        - Rennoksin tuote, sisältää L-teaniinia ja kauranversouutetta
        - tryptofaania
        - L-teaniinia
        - melatoniinia
        Eri luontaistuotteet toimivat eri lailla eri ihmisillä, joten niiden vaikutusta ei tiedä kuin kokeilemalla.
        On olemassa myös ns. unimusiikkia, mm. seuraavalla haulla you tubessa;
        "relaxing music ocean waves". Tuossakin on kysymys henkilökohtaisista mieltymyksistä, itse tykkään luonnoäänistä, esim. meriaallot.

        Yleensä yksi asia ei riitä, vaan tarttee olla monet asiat kunnossa.

        Minulla "unipaketti" on seuraava; tryptofaani, teaniini, melatoniini, riittävän suurilla annoksilla. Ja tuolla tulee nukuttua.

        Harrastan kyllä ulkoilua ja liikuntaa ihan hyvin.
        Nälkäisenä en edes koittaisi nukkua.
        Huone on kyllä melko pimeä ja viileä (ennen saanut ihanhyvin nukuttua).
        Tuo rakastelu ei valitettavasti toteudu kovinkaan usein.

        Noita luontaistuotteita voisin tosiaan kokeilla kun niistä ei ole kokemusta.


      • malviina1

        Tiedoksi...EI pidä paikkaansa että täytyy syödä lopun ikää.....Söin vuosia vaikean elämäntilanteen vuoksi ....ja kun lopetin lääkärin kehoituksesta ,,pari yötä oli alkuun vaikeuksia saada unta...mutta sitten löytyi unen pää, ja olen nukkunut hyvin siitä lähtien taas vuosia...


      • unihäiriö
        nukahtaminenvaikeaa kirjoitti:

        Harrastan kyllä ulkoilua ja liikuntaa ihan hyvin.
        Nälkäisenä en edes koittaisi nukkua.
        Huone on kyllä melko pimeä ja viileä (ennen saanut ihanhyvin nukuttua).
        Tuo rakastelu ei valitettavasti toteudu kovinkaan usein.

        Noita luontaistuotteita voisin tosiaan kokeilla kun niistä ei ole kokemusta.

        Valeriaa ja humalaa kannattaa kokeilla. Suomessa on kyllä huonommin tarjolla luontaistuotteita (hyviä).


      • ei rohtoja& temppuja
        unihäiriö kirjoitti:

        Valeriaa ja humalaa kannattaa kokeilla. Suomessa on kyllä huonommin tarjolla luontaistuotteita (hyviä).

        Ei mitään mömmöjä, vaan opettelet nukkumaan näin.

        Kaikkein oleellisinta on se, vuoteessa ei vatvota asioita, kun opit olemaan ajattelematta mitään ja nautit saadessasi vain olla, nukahdat samantien. Tämä on seikka nr 1.

        Nyt unille, vartinpäästä tämä ex huonouninen nukkuu.


      • No, huh huh
        malviina1 kirjoitti:

        Tiedoksi...EI pidä paikkaansa että täytyy syödä lopun ikää.....Söin vuosia vaikean elämäntilanteen vuoksi ....ja kun lopetin lääkärin kehoituksesta ,,pari yötä oli alkuun vaikeuksia saada unta...mutta sitten löytyi unen pää, ja olen nukkunut hyvin siitä lähtien taas vuosia...

        Söin myös yli vuoden nukahtamis- ja ns unilääkkeitä. Ihan kamalaa myrkkyä ja tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Itse pystyin lopettamaan vasta kun olin irtisanoutunut silloisesta työpaikastani. Eikä todellakaan ollut helppo juttu.

        Liikunta ehdoton ykkönen. Liikunnan ja nukkumisen väliin riittävästi rauhoittumisaikaa, eikä mitään piristäviä latausjuomia tai tabletteja tai kofeiinia edes teen muodossa. Syy valvomiselle kannattaa rehellisesti ottaa selvitystyön alle, jokin syy sille on.
        Tsemppiä ilman lääkkeitä!


      • Mies24v
        Tiedoksi. kirjoitti:

        Nukkumista helpottavat monet asiat;
        - ulkoilu
        - liikunta yleensäkin, väh. 3h ennen nukkumista
        - kunnon ruokailu (nälkä ei lisää nukkumishaluja...)
        - makuuhuone mahdollisimman pimeä
        - ja myös viileä (hyvinkin viileä)
        - kylmä pääalunen (minulla on kylmävesipullo pyyhkeen alla)
        - kunnon rakastelu riittävän usein

        Lisäksi voi harrastaa erilaisia luontaistuotteita, mm. seuraavia;
        - kamomilla tee
        - valeriaana juoma
        - Rennoksin tuote, sisältää L-teaniinia ja kauranversouutetta
        - tryptofaania
        - L-teaniinia
        - melatoniinia
        Eri luontaistuotteet toimivat eri lailla eri ihmisillä, joten niiden vaikutusta ei tiedä kuin kokeilemalla.
        On olemassa myös ns. unimusiikkia, mm. seuraavalla haulla you tubessa;
        "relaxing music ocean waves". Tuossakin on kysymys henkilökohtaisista mieltymyksistä, itse tykkään luonnoäänistä, esim. meriaallot.

        Yleensä yksi asia ei riitä, vaan tarttee olla monet asiat kunnossa.

        Minulla "unipaketti" on seuraava; tryptofaani, teaniini, melatoniini, riittävän suurilla annoksilla. Ja tuolla tulee nukuttua.

        Miten rakastella kun ei ole kumppania?


      • fgh3
        Mies24v kirjoitti:

        Miten rakastella kun ei ole kumppania?

        Pyydä kauniisti kaikilta naisilta: Rakastelisitko kanssani, jotta nukahataisin.


      • Erb Kyber
        unihäiriö kirjoitti:

        Valeriaa ja humalaa kannattaa kokeilla. Suomessa on kyllä huonommin tarjolla luontaistuotteita (hyviä).

        Ei mitään luontaistuotteita kannata edes ajatella, niistä ei tiedä erkkikään mitä niissä on.

        Kunnon vanttuuseenveto ennen nukahtamista saa kyllä unen tulemaan.


      • Erb Kyber
        Mies24v kirjoitti:

        Miten rakastella kun ei ole kumppania?

        Täh? Ota kissa tai koira, siinä partneria ihan tarpeeks. Suosittelen kuitenkin aktiksi tumppuun vetoa.


      • Erb Kyber
        No, huh huh kirjoitti:

        Söin myös yli vuoden nukahtamis- ja ns unilääkkeitä. Ihan kamalaa myrkkyä ja tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Itse pystyin lopettamaan vasta kun olin irtisanoutunut silloisesta työpaikastani. Eikä todellakaan ollut helppo juttu.

        Liikunta ehdoton ykkönen. Liikunnan ja nukkumisen väliin riittävästi rauhoittumisaikaa, eikä mitään piristäviä latausjuomia tai tabletteja tai kofeiinia edes teen muodossa. Syy valvomiselle kannattaa rehellisesti ottaa selvitystyön alle, jokin syy sille on.
        Tsemppiä ilman lääkkeitä!

        Parasta on kunnollinen tumppuun veto, tulee uni heti


      • nukkuisin jos saisin

        Teen vuorotyötä,
        olen "kärsinyt" univaikeuksista koko elämäni, lapsuudesta lähtien.
        Kokemukseni mukaan pari vuorokautta valvottua (siis koko ajan pystyasennossa tai töissä) uni kyllä tulee....
        Jos ei nukuta, ei kannata jäädä sänkyyn makoilemaan, vaan nousta ylös ja tehdä kaikenlaista pientä kotityötä. Kannattaa kyllä laittaa parikin herätyskelloa soimaan ennen työvuoron alkua, jos kuitenkin "vahingossa" nukahtaa pystyyn.
        Lääkkeitä ei tarvita, vain paljon liikunnallista aktiviteettia ja ulkoilua päivisin.


      • Rakastan nukkumista!
        ei rohtoja& temppuja kirjoitti:

        Ei mitään mömmöjä, vaan opettelet nukkumaan näin.

        Kaikkein oleellisinta on se, vuoteessa ei vatvota asioita, kun opit olemaan ajattelematta mitään ja nautit saadessasi vain olla, nukahdat samantien. Tämä on seikka nr 1.

        Nyt unille, vartinpäästä tämä ex huonouninen nukkuu.

        Helppo sanoa, vaikea tehdä! Suurelta osalta totta kuiteenkin.
        Myös omaan ongelmaan suhtauduminen auttaa paljon.
        Mä en nuku, mä en nuku- mulla on uniongelma, ei auta asiaa yhtään!
        Nykyisin ajattelen, että minullahan on uniongelma, nukun niin paljon, kuin pystyn ja sitten , tilaisuuten tulleen, nukun taas vähäsen. Päikkäritkin nukun päivittäin ja 8h yöunia en ikinä, vaik toivoisin. mut pärjän hyvin nykyisin!


    • Aamupaniikki

      Hei
      Mulle säännölliset painajaiset alkoivat n.6 vuotta sitten. Olin silloin työelämässä ressaantunut ja käytin alkoholia viikonloppuisin suuria määriä. Sitten tuli yt-neuvotteluiten mukana potkut ,kolmenkymmenenviitenvuoten työura oli ohi.

      Siitä on kulunut viisivuotta ,mutta työelämän painajaiset vain jatkuvat etelleen.
      Olen lopettanut alkoholin käytön kokonaan kahteksankuukautta sitten.kiitos AA.n.

      Yhtäjaksoista unta riittää kahteksankin tuntia yössä,mutta heräämisvaiheessa on PAINAJAINEN PÄÄLLÄ, SYDÄN HAKKAA 150 JA PÄÄ SUHISEE..NISKA JA HARTIANSEUTU JUMISSA.

      Olen käyttänyt yli puolivuotta sellaista lääkettä unettomuuten:
      KETIPINOR 100MG(on psukoosilääke).
      Tällä lääkkeellä saa pitkäkestosen yöunen ,mutta liekkö sivuvaikutukset lääkkeestä. En ole masentunut, eikä muitakaan harhoja ole.

      Tavallisilla unilääkkeillä ,tenox, circadin yn. uni oli katkonaista 2-3 tuntia kerralla ja väsytti aamulla vielä enemmän.

      Pitää liikuntaa lisätä

    • Tiedoksi;

      http://www.tritolonen.fi/

      Koska luontaistuotteista lienee vaikeata saada asiapitoista tietoa, itse seuraan tri Tolosen sivuja. Sivuilla on myös mahdollisuus saada ns. uutiskirje sp:iin, niin halutessa.
      Tiedän myös sen että tri Tolonen on kauppias siinä missä muutkin. En vain tiedä kuka ei olisi kauppias. Myös lääkärit ovat "kauppiaita", kyllä niitä palkitaan monenmoisilla asioilla lääkkeiden määräysten yhteydessä ja jälkeen. Palkkio voi olla esim. "Seminaarimatka Etelä-Amerikkaan". On noita nähty.

    • Lucid dreamer

      Sain nukahtamisvaikeuksiini vain melatoniinia joka on elimistön luontainen ainesosa. Sitä erittyy vähän jos ihminen on stressitilassa -kuten minä yleensä. Minulla ei tietenkään ole nukkumisvaikeuksia mutta nukahtamiseen saattaa mennä jopa kolmisenkin tuntia tai enemmän. Vähäisen annoksen ottamisen jälkeen nukahdan jo puolessa tunnissa. Ihmisillä on tietenkin eri kynnykset ja voi olla että tämä ei edes vaikuta teihin.
      Joka tapauksessa sitä saa nykyään ilman reseptiä vaikka lääkäri tietää minkälainen aine ja vahvuus sopii tilanteeseesi parhaiten tai jos ongelma johtuukin jostain ihan tiedostamattomasta asiasta elämäntyyliin liittyen tms.

    • heba48

      Terve kärsin samoista ongelmista ja meinas hermot mennä.Sitten kysyin omalta lääkäritä asiaa sellainen lääke kun melatomiini jota meidän oma keho tuottaa mutta jostain syystä se on vähentynyt.Tähän et jää koukkuun lue ohje ja takaan että nukut.Tämä auttoi mua ja nyt nukun ku tukki ja aamulla oon pirtee.

      • Chemical2013

        Kemiallista unta kuitenkin...


      • Ei auta Melatoniini

        muille, kuin joilla johtuu unettomuus sen puutteesta.


      • unnetonnitar

        Minkäniminen melatoniini jota käytit? Oliko pitkävaikutteinen, kun niitä toisenkinlaisia. Saiko ilman reseptiä?


      • qwqws
        unnetonnitar kirjoitti:

        Minkäniminen melatoniini jota käytit? Oliko pitkävaikutteinen, kun niitä toisenkinlaisia. Saiko ilman reseptiä?

        Kokeilin kumpaakin tuota luonnon ,sekä synteettistä circadin 2mg.Jotkin joille melatonin tehoaa sanovat tuota luonnon paremmaksi.Tätä kai saa reseptillä tai ilman.Halvempaa tietysti reseptin kans.


      • ei saaketti
        Chemical2013 kirjoitti:

        Kemiallista unta kuitenkin...

        Sittenhän normaali unikin on kemiallista!!!
        Kauhea totuus on paljastunut.


    • Nukku the Matti

      Mulla oli / on joskus kausia kanssa, että ajatukset pyörii tai ei muuten vaan millään saa unta.

      Mun hyvä yksinkertainen neuvo on, että viilennä huone ja urheile paljon! Sellainen 10-15km lenkki per päivä niin kyllä nukuttaa.

      Ainakin minulla auttaa nukkumaan 8...10h helpostikin.

      • Erb Kyber

        Mulla taas kunnon tumppuun veto saa unen aikaan.


    • chev1

      Unikulmasta ostin kunnon tyynyn, sellaisen "nystytyynyn" joka on muotoiltu tukemaan kaularankaa yms. ja nyt uni tulee melko helposti. Suosittelen kiinnittämään myös huomiota terveelliseen ja kehoa tasapainoittavaan ravintoon. Itse olen syönyt kalanmaksaöljyä jo useamman kuukauden, kaiken muun monipuolisen ruokavalion lisäksi. Liikuntaa en juuri kerkiä harrastamaan, mutta ehkäpä se usein rakastelu on myös se avain hyvään uneen ja onneen.

    • Vedä

      pullo kossua niin eiköhän nukuta

    • itellä liian myöhäst

      lekurit antaa jonnenjoutavia lääkkeitä jossa toleranssi nousee humisten ja sitten muutaman vuoden päästä olet koukussa ja ne alkaa ajaa niitä alas täysin ammattitaidottamisesti ja tunkee nestettä kerääviä masennuslääkkeitä ja koet olevasi joku lelu mitä ne pompottaa ja olosi on kovan krapulan luokkkaa ympärivuorokauden.
      ala polttaa pilveä niin säästyt valheilta ja olet oma herrasi,se rentouttaa illalla ja saat luonnolliset unet.alku voi olla vaikeaa mutta netistä löytyy varmaaan aloittelijan opas.

    • unihäiriöt

      Älä välitä noista idiotti viesteistä. Pidemmän päälle unettomuus on elimistölle ja mielelle vaarallisempaa kuin lievät unilääkkeet. Lääkärejä on myös moneen lähtöön. Älä alistu. Pidä puolesi. Syy voi olla myös selkeä ja fyysinen. Itselläni kilpirauhanen aiheuttaa unihäiriöitä, ja ei, ne eivät lievene yksinkertaisella lääkityksellä suoraviivaisesti, niin kuin joskus väitetään. Jos syy on fyysinen, (ja se voi olla vaikea selvittää) kaikki poppaskonstit ja naistenlehtien ohjeet voit unohtaa. Vika ei ole sinussa tai tavoissasi. Et vain nuku. Hae lääkitys. Kanntaa kuitenkin silloin tällöin pitää taukoja, niinä päivinä kun ei tarvetta olla tehokas. Elimistö tottuu vähemmän.

    • Nukku the Matti

      Nukahtamis- ja unilääkkeisiin jää koukkuun, nukahtaminen luonnollisesti on todella vaikeaa sen jälkeen kun lääkkeet on loppu. En suosittele, mutta oma on valintasi.

      Lääkkeiden syönnin jälkeen olet aamulla edelleen hieman tokkurassa.

      Ihan kuin vaan, suosittelen kuitenkin kokeilemaan ensin ilman.

    • potsi

      Oletko kokeillut käydä kävelylenkillä ennen nukkumaanmenoa noin 4km hyvä matka mutta ei saa liikaa rasittaa. On myös olemassa nukahtamis lääkkeitä aamulla ei ole huono olo koska lääke käyttää ihmisen omaa hormoonia siten ei ole aamulla sellainen olo kuin olisi päähän lyöty. Myös särkylääke auttaa jos on esimerkiksi lihasjännitystä esim panadol novum on hyvä. Tervein Teukka.

    • Antero...

      Älä ihmeessä ota lääkkeitä. Itse syönyt bentsoja liki 15 vuotta unettomuuteen kunnes ne alkoivat aiheuttaa jatkuvia vierotusoireita. Nyt niistä melkein kokonaan vierottautunut ja olo paljon parempi. Nukun huonosti, mutta parempi sekin kun elää jatkuvan pääkivun ja heikotuksen kanssa.

    • hepak

      Kannattaa yrittää rentoutua mahdollisimman hyvin. Kaikki niksit on varmaan jo mainittu paitsi "paras." Kuvittele jotain mieluisaa, vaikka mielikuvitushenkilöitä, joiden kanssa elät ja juttelet ja liikutte mielikuvituksissa... Voi kuulostaa tyhmältä mutta minulla toimii aina! Sillon ei toimi, jos en pysty keskittymään.

    • ,ck ökf'dkgf

      Aloita ensin perusjutuilla: 1) nyt kun alkaa olla valoisaa yötä myöten, pimennä koti verhoilla ja viihdy hämärässä =melatoniinin eritys alkaa-> väsyttää 2) viileä, pimeä huone 3) onko sänky optimaalinen? 4) vältä liikuntaa ja tietokonetta 2-4h ennen nukkumaan menoa 5) kevyt hiilariateria ennen nukkumaan menoa 6) listaa keskeneräiset tehtävät paperille niin ne ei pyöri mielessä 7) ota tylsä kirja ja lue sitä hetki.

      Sitten kun olet kokeillut näitä viikon eikä auta, mene lääkäriin.

    • 18 + 20

      Unilääkkeet ovat yleensä pienempi paha kuin liian vähälle jäävä yöuni. Puutteellisen unen aiheuttamia sairauksia on pitkä lista.

      Ns. nukahtamislääkkeiden (Imovane, Tenox) teho menee yleensä muutamassa kuukaudessa ja niihin tulee psykologinen riippuvuus mutta ei fyysistä riippuvuutta. Ne siis sopivat tilapäiseen käyttöön.

      Lääkkeitä on monen tyyppisiä ja jotkut sopivat pitkäaikaiskäyttöön. Minulla esim. Surmontil on hyvin toimiva lääke pitkäaikaiskäytössä eikä aiheuta minkäänlaista riippuvuutta. Antihistamiiniakin määrätään joskus nukkumisvaikeuksiin, ei auta kyllä minua. Melatoniinin teho on minulla aika vähäinen, mutta sen pitäisi toimia nimenomaan vuorokausirytmin tasaamiseen eli helpottaa nukahtamista muutaman viikon käytön jälkeen.

      Aina tietysti parempi, jos pärjää ilman lääkkeitä. Minulla illalla tehty meditaatioharjoitus rentouttaa ja auttaa usein nukahtamaan. Voi esim. keskittyä vain oman rauhallisen hengityksen seurantaan. Jos ajatukset harhailevat, palataan taas tarkkailemaan omaa rauhallista ja syvää hengitystä. Ei kannata hermostua ajatusten harhailusta vaan palata hengityksen tarkkailuun vain niin usein kuin on tarpeen.

      Nukkumaanmeno ja herääminen aina samaan aikaan, myös viikonloppuisin, auttaa joitakin univaikeuksista kärsiviä.

    • Doc Feelgood

      Kannattaa rakastella jo ilta ennen nukkumaan menoa. Olen havainnut, että kunnon rakastelun jälkeen nukuttaa huomattavasti paremmin. Unilääkkeitä en suosittele lainkaan. Riittävästi liikuntaa ulkona ja siihen päälle joka ilta rakastelua niin uskon, että uni alkaa tulemaan.

    • selkävikainen

      Itselläni oli vaikeuksia saada unta kun loukkasin selkäni niin pyysin lääkäriltä Zobinox nukahtamislääkettä ja sain mutta sitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
      Auttaa tosi hyvin nukahtamiseen eikä aamulla ole" pökkerö" olo.
      Käyppä keskustelemassa lääkärin kanssa asiasta niin varmasti apu löytyy.

    • Stella15

      Moi, sama vika, ei tule unta, saatanolla helvetin uninen illalla mutta kun menen sänkyyn, olen virkeä kuin tikka. Pystyn valvomaan 4-5 vuorokautta ja menen viellä duuniin, tietysti helvetin väsyneenä. Valvo yksi yö, niin oravanpyörä on valmis, valvon seuraavat kolme- tai neljä yötä. Olenkin käyttännyt nukahtamis lääkkeitä n. seitsemän vuotta ja tukevasti koukussa mutta aina silloin tällöin lopettelen ja yritän tulla toimeen ilman, ei toimi sitten just tulee näitä neljänvuorokauden valvomisia. Älä kuitenkaan ota mitään masennus lääkkeitä, sitten olet ihan pihalla, zombina 24h. Yritä käyttää nukahtamis lääkkeitä lyhyt kestoisesti tai pari hatsia maria alku illasta auttaa.

    • EL: ak.IM

      Apteekista saa reseptivapaana melatoniinia sisältävää lääkettä. Muistaakseni Unilev, tai jotain. Hae ajoissa apua, jos et saa nukuttua. Se on todella kovaa psyykkeelle.

    • Night-70

      No et ole ainoa..
      Itellä sama ongelma jo 19v. lähtien ja nyt mittaris 43v. yleensä yö unet menee 3-5h:lla arkena viikonloppuisin ne sit on pidemmät.. Pahimpina aikoina ei tule nukuttua ollenkaa ja 2yötä on valvottu putkeen ja sit saikin tovin nukuttua.. töissä kuitenkin on ihan hyvin jaksanu.
      Nukahdus lääkkeitä on hetken käytetty ja nyt on saanu jotenkin paremmin nukuttua joten käyppä lekurilla..

    • näitä on paljon

      Uniongelmat on lähes kaikki kännykkäsäteilyn aikaansaannoksia. Liian monet ja liian tehokkaat tukiasemat, wlanit , etäluettavat sähkömittarit, kännykät sun muut langattomat härpäkkeet häiritsevät aivoja.

    • fsdfvcxvxc

      Vaikea neuvoa kun itselle nukahtaminen on ollut aina helppoa. Itse ainakin tykkään iltaisin kuunnella jotain rauhallista ohjelmaa ja nukahtaa siihen. Toinen ihan hyvä keino on lukea kirjaa. Huoneen kannattaa olla viileä, jotta peittoihin on mukava käpertyä.

      Taitaa olla, että sinulle on vain tullut kammo nukkumiseen ja se on siitä syystä hankalaa. Sinun pitäisi pyrkiä rentoutumaan ja uni tulee itsestään. Lääkäri taitaa helposti määrätä sinulle unilääkkeitä, joka ei mielestäni ole vielä parin kuukauden jälkeen paras ratkaisu.

    • tiinuska2

      Moi, itsellä on sama vaiva ollut.Kävin lääkärin juttusilla ja hän määräsi minulle melatoniinia.Tietääkseni niitä saa myös ilman reseptiä eli ei muuta kun testaaman ja hyviä öitä. :D ;) Se vaan että saattaa kestää jopa muutaman viikon ennen kuin alkavat kunnolla vaikuttaan.Mut koitahan jaksella. :)

    • käytän jatkuvasti <3

      yksi lääke: melatoniini.

    • NOneurolepts

      Älkää vaan missään tapauksessa huoliko neuroleptejä unettomuuteen. Kuten Ketipinor yms. Lääkärit tuppaavat tyrkyttämään niitä joka vaivaan nykyisin.

    • Mirja-Kristiina

      Minä sairastuin 30-vuotiaana tai niillä nurkilla pahaan unettomuuten kun avioero tuli. Vaikka olin kauhean väsynyt pitkän työpäivän jälkeen, en saanut unta millään. Lopulta sain lääkityksen ja nyt menin hyvin nukkuneena töihin. Unettomuus lakkasi vasta kaksi vuotta sairaseläkkeelle pääsyn jälkeen (fibromyalgia, johon unettomuus liittyi). Nykyisin selviän hyvinkin jopa viikon ilman lääkkeitä ja puolikas tablettiakin riittää. Aina on ikkuna raollaan, kylmä ilma parantaa unen saamista. Kuumassa huoneessa en nuku ollenkaan. Ja kaihtimet aina päällä, valoisa huone on myös pahasta unettomille. Joskus punaviinilasillinen illalla voi edistää unta myös. Mutta varottava, ettei ala juoda enempää.

    • Kokemusta on

      Kokeile melatoniinia, pyydä lääkäriltä resepti, tai luotaistuotekaupasta mäkikuismaa.

    • aluat käyttää omaa n
    • Ei huolia murheita

      Itse teen epäsäännöllistä vuorotyötä. Saan aina unta kun näen sängyn, noin 10 minuuttia ja olen täydessä unessa. Työvuorot on aivan sikin sokin. Välillä tulen aamulla klo 8 töistä, ja nukun AINA VÄHINTÄÄN 8 tunnnin unet, eli pääsen tuolloin nukkumaan joskus 9 aikoihin, niin herään klo 17. Tärkeintä tuolloin on syödä tukeva aamupala yövuoron jälkeen, niin ei ala nälättämään kesken unien. Sitten pitää joskus herätä aamu 4:ltä, joten menen noinan iltoina klo 20 nukkumaan, ja herään klo 4 töihin siis. Itse en ymmärrä miltä tuntuisi jos ei saisi unta. Tunnen kyllä väsymystä yövuoron aikana, mutta kun tietää että pääsee nukkumaan niin jaksaa sitä kyllä. Minun ei tarvitse kuin päästä vaakatasoon ja tyyny pään alle, niin jopas alkaa nukuttamaan. En ymmärrä mistään unirytmeistä, ne on ehkä erityyppisille ja herkemmille ihmisille. Itse nukun välillä klo 20-04, välillä 09-17, välillä 24-08, EI VAIKUTUSTA MIHINKÄÄN. Nukun siis AINA sen 8h, joko ennen tai jälkeen työvuoron, tai sitten vapailla hiukan pidemmät (9h) 23-08 unet. En vain osaa nukkua alle 8h unia, tai yli 9h unia. Alle 8h unista tulee huono olo ja väsymys jää päälle, kun taas yli 9h unista tulee jotenkin laiska ja saamaton olotila. Olen terve mies, pituus 182, paino 80, verenpaineet 120/80, ikä 33v. Kannattaa kokeilla, kellonajoista viis, 8 tuntia vain herätyskelloon ja zetaa kaaleen.

    • fobaass

      Jos aloittaja juot alkoholia suuresti, kannattaa se lopettaa.

    • Eurorysä

      Hai hakkaa päivä kirveellä halkoja niin nukut seuravan yön kuin tukki.

    • Noin nuoren kaverin ei ihan vielä pitäis joutua syömään nukahtamislääkkeitä. Niihin jää niin helposti koukkuun. Kokeile niitä luontaistuotteita. Paljon puhutaan melotoniinista ja toisia se auttaa. Apteekista saa ilman reseptia Unital niminsenä 50 tabl. noin 16 e lääkäriltä reseptilla vahvempaa Circadin nimisesä 20 tablettia noin 24e. Pilleri aina samoihin aikoihin illasta ja pää tyynyyn. Normi rauhalliset rutiinit auttaa nukahtamiseen ja viileä huone. Jos haittana on naapurien melu niin korvatulpat ja unimaski naamalle. Ei liikaa liikuntaa ennen nukkumaan menoa eikä tiekkaripelejä :)

    • neiti881

      Moikka. Itsellä ollut käytössä tuote nineltä melatoniini. tässä sinulle linkki : http://fi.wikipedia.org/wiki/Melatoniini Itse olen tätä käyttänyt 5w ja tähän ei todellakaan jää koukkuun eikä ole lopun elämän lääkitys, mutta auttaa saamaan unen päästä luonnollisesti kiinni. Olen itse yrittänyt kaiken maailman pillerit sun muut hoidot unettomuuteen, ja tuo melatoniini oli paras vaihtoehto ainakin minulle. Mutta käy kuitenkin varmuuden vuoksi lääkärin kanssa keskustelemassa. :)

    • kokemus 1

      jätin työ elämän !!! ja unet tuli kun tressi!! ja tasainen ajatus mailma alkoi.... :) (oravan pyörä hajottaa) !!!!! tässä yhtei kunnassa!! lääkkeet hetkellinen apu..... :(

    • Ääähhh

      Hyvä Suomi24... Insomnia on suomeksi unettomuus x(

    • nainen 50v.

      melatoniini,luontaislääke.mutta reseptillä suomessa lekurilta. ei oo tokkura olo aamulla...suosittelen ennen pahempia myrkkyjä.

      • czvxvx

    • vieras3

      Kuori valkosipuli, leikkaa siihen uudet pinnat ja teippaa kumpaankin jalkaa varpaiden väliin yöksi, kyllä nukuttaa!

    • Askeetti 2000

      Annan kolme neuvoa. Ensinnäkin mene lääkäriin. Nukahtamislääkkeet ovat hyvä ratkaisu tilapäiseen ongelmaan ja auttavat usein myös kaapista käsin. Kun tietää, että tarvittaessa voi ottaa lääkkeen, yleensä rauhottuu ja saa unen päästä kiinni helpommin. Lääkkeet eivät ole lopullinen ratkaisu, mutta auttavat korjaamaan tilanteen. Lääkäri kyllä neuvoo sinua siinä.

      Toinen neuvoni on, että kuuntele kehosi viestejä. Yleensä illalla kun alkaa väsyttää, helposti pitää itseään hereillä. Menee vielä lukemaan sähköpostin, katsoo vielä facebookin, keittää teetä ym. Eli pitää itseään hereillä, vaikka keho yrittää viestittää, että nyt nukkumaan.

      Kolmas neuvo on että harrasta liikuntaa, jos et sitä jo tee. Sillä on ihmeellinen vaikutus sekä unen saantiin, että unen laatuun.

      • iloirti1

        ei missään nimessä nukahtamislääkettä sillä ei korjata tilannetta vaan pahennetaan joten ethän kaikkia neuvoja ota käyttöösi kun vielä olet nuori niin et tarvitse lääkettä vaan mukavia ajatuksia ja ei kaikki tarvitse unta joka yö montakaan tuntia itse olen jo montamonta vuotta 5- 6h.yöunen saaneena tullut toimeen Tsemppiä..


    • minä

      ite saan nyksin hyvin unen ku makoilen ennen nukkumaanmenoa piikkimatolla. tosi rentouttavaa : )

    • Nykyään nukumatti

      Tämä kuullostaa vramaan liian helpolta, mutta kuitenin.
      1. Unesta stressaaminen valvottaa - rentoudu ajattelemalla etä annat kuitenkin lihasten levätä ja lepää levollisesti nauttien ajatuksesta, että keho saa kuitenin levätä.
      2. Urheilun tulisi sijoittua pävään, muuten pysyy "kierrokset päällä" eikä uni tule
      3. Älä katso illalla telkaria tai ole netissä, ne pitää aivot valveilla
      4. Tutustu "unijunaan". Se tulee asemalle aika ajoin ja kun huomaat sen lähestyvän, mene sänkyyn ja hyppää kyytiin. Jos siirrät unta(nukkumaanmenoa voi estää kauanin ennenuin seuraava juna tulee asemlle,
      5. Olet nuori, ikäsi on tyypillinen univaikeuksille. Se menee ohi

    • eräs--

      Siinä vaiheessa, jos et kotikonsteillla apua saa:
      - liikuntaa joka päivä, mutta ei illalla
      - stressin poisto, ei alkoholilla
      - rentoutuminen ennen nukkumaanmenoa
      .- ei raskasta ateriaa ennen nukkumaanmenoa
      - pimeä huone

      ...

    • secret*

      Oikein sulle, heh heh hee!!!

    • saman kokenut..

      ei kannata mennä lääkäriin. Mulle määrättiin masennuslääkettä nimeltä Triptyl nukahtamislääkkeeksi. Auttoi kyllä mutten halunnut vetää masennuslääkkeitä. Ostin luontaistuotekaupasta melatoniinia, jota ei kyllä jatkuvasti kannata käyttää muttaa ainakin aluksi ja nykyään otan satunnaisesti tarpeen mukaan (yleensä kun rytmi mennyt sekaisin viikonloppuna niin pakko saada su-iltana unta). Tilasin myös netistä tryprofaani nimistä ravintolisää joka lisää myös melatoninin tuotantoa, tuo on kyllä terveellisempi vaihtoehto ja voi ottaa pidempäänkin. Iherb.com sivuilta saa noita molempia paljon halvemmalla kuin suomesta. Kannattaa kuitenkin selvittää unettomuuden syyn, mulla se oli kofeiini joka aiheutti rauhattoman olon/ahdistuksen ja sitä kautta unettomuuden, joten jätin kahvin kokonaan pois sekä muut kofeiinituotteet, juon vaan teetä.

    • papapapa69

      tuollaiselle tapaukselle yleensä voivat suositella melatoniinia. vinkki.....kokeile merilevätabletteja (luontaiskauppa) Kelpamax 160 tbl ja maksaa 5.95 e. gookleta kilpirauhashormoonin ongelmat.

    • terkka10

      Lyhytaikaisessa unettomuudessa apuvuksi unenhuolto ja unilääkkeet, pitkäaikaisessa unettomuudessa kognitiivis-behavioraaliset menetelmät, aiheesta lisää Työikäisen unettomuuden hoito -kirjasta ja työterveyslaitoksen sivuilta.
      Mene joka päivä suunnilleen samaan aikaan nukkumaan ja herää joka aamu suunnilleen samaan aikaan, niin elimistö oppii tietyn rytmin. Viileä ja pimeä makuuhuone, hyvä sänky, hyvä tyyny. Hyvä omatunto on hyvä tyynynalunen. Vältä päiväunia ja tv:n ääreen nukahtelua. Sulje tietokone pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Käännä herätyskello poispäin itsestäsi, niin et vahtaa numeroita koko ajan, kello kyllä herättää. Jos olet kofeiiniherkkä, jätä kahvi, tee, kola- ja energiajuomat sekä suklaa pois illasta ja tarvittaessa iltapäivästäkin. Kahvin piristävä vaikutus voi kestää 12-20 h. Syö illalla kevyesti, nälkäisenä uni ei tule eikä ylensyöneenä. Mene nukkumaan vasta, kun olet unelias. Jos uni ei vartissa tule, nouse ylös. Puuhastele, kunnes alkaa väsyttää ja kokeile uudelleen. Jos uniaika menee ohi, noin 90 min välein tulee uusi unelle herkistyvä vaihe. Ulkoile, syö terveellisesti. Älä rehki illalla, relaa jo 2-3 h ennen nukkumaan menoa. Alkoholi huonontaa unenlaatua, vähentää syvän unen määrää. Nikotiiniriippuvuus, työstressi, huolet ja ihmissuhdeongelmat voivat häiritä unta. Pidä työpäivän aikaan pieniä mikrotaukoja. Pohdi työasiat päivällä, älä yöllä. Jos yöllä alat miettiä työasioita, tee päätös, nyt en mieti sitä, vasta aamulla. Kokeile rentoutusmenetelmiä tai läsnäolo (mindfullness)- tai mielikuvaharjoituksia, ohjeita löytyy kirjoista ja netistä. Säännöllinen päivätyö ja säännöllinen elämä auttavat monia, lääkkeitäkin löytyy. Keskustele unettomuudestasi työterveyshoitajan tai lääkärin kanssa. Perussairaudet kannattaa ensin hoitaa kuntoon. Unettomuuden taustalla voi piileä masennus, levottomat jalat syndrooma ym. Älä jää ongelman kanssa yksin, hae apua.

    • hän tuntee sinut jo

      Älä juo illalla kahvia! Siiten siunaat itsesi Jeesuksen Kristuksen nimeen, hän on sinun Vapahtajasi mutta myös Herrasi!

      • untapalloon1

        :) muistuta vielä ettei amfetamiinia kannata ottaa ennen nukkumaan menoa....


    • untapalloon1

      Koita asennoitua elämään rennommin...ei se oo niin vakavaa jos ei uni tuu....sitte ku lopetat sen stressaamisen niin alkaa unikin maittaan.

    • mummi neuvoo

      Ittellä alkoi kanssa parikymppisenä sama peli. Kolmisenkymmentä vuotta kärvistelin ja yritin nukkua vaikka väkisin. Aina väsytti - päivällä ja yöllä - uni ei vaan millään tullut ja pyörin sängyssä puolitajuttomana. Parisen vuotta sitten päätin valvoa suosiolla niin myöhään, että varmasti nukahdan. Menin siis sänkyyn vasta kun silmät alkoivat painua kiinni. Aamulla heräsin aina, myös viikonloppuisin ja lomilla, samaan aikaan. Jonkin ajan päästä huomasin, että nukkumisajakseni oli vakiintunut n. 5 tuntia ja se riitti. Nukahdin useimmiten heti, kun menin petiin kahdelta ja heräsin yleensä ennen herätyskellon sointia seitsemältä. Valitettavasti vaan toi kesäaika sotkee koko hienon kuvion kahdesti vuodessa. Joka tapauksessa suosittelen: kokeile vähentää nukkumista!

    • unilääkkeeksi

      Cannabis indica.

    • tetetwef

      Kyseessä on toksoplasmainfektio aivoissa. Kudoskystoja aivot täynnä. Hae klindamysiinä ja doksisykliiniä avuksi, ovat prototsooalaisia loisia vastaan tehokkaita. Moppereiksi voi ottaa DMSA:ta tai mitä nyt muuta keksit.

      • Lääktiet. lis.

        Älä tuollaisia puhu! Tulet sotkemaan lääkebisnestämme. Meillä on noin 4000 lääkettä tuon loisen aiheuttamia erilaisia oireita vastaan.


    • Uni tulee ja menee

      Uniongelmia ollut 30 vuotta, kaikkea melkein kokeiltu. Unilääkkeitä en voi käyttää, menee koko päivä pieleen. Nukahtamislääke pienellä annostuksella pahimmilla kausilla. Nyt on melotonin 3mg resepti lääkäriltä ja aloitan sen kokeilun tällä viikolla.
      Onko kenellään kokemuksia melatoniniista?

    • Melatoniini auttaa

      Elintavat auttavat:
      Alkoholi pois, tupakka pois. Säännölliset ruokailurytmit. Säännöllinen vuorokausirytmi. Pyri menemään nukkumaan AINA samaan aikaan. Älä nuku päiväunia.
      Jos et saa elintavoista apua, kokeile ensin B12 vitamiinia mieluiten suihkeena (saa apteekista). Jos se ei auta kokeile Melatoniinia, johon saat reseptin lääkäriltä.
      Sitten vasta unilääkkeitä, jos nämä keinot eivät auta.

    • rosaaaaa

      En viitsinyt alkaa lukemaan tätä koko palstaa, kommentteja, läpi, mutta ongelmasi kuulosti niin tutulta, että ajattelin kertoa, mitä itse tein samantyyppisessä tilanteessa - ja mitä voi tehdä.

      1) Valvo yksi yö kokonaan ja mene sitten aikaisin nukkumaan
      2) Käytä kirkasvalolamppua tasoittamaan "sisäinen kello" - jos ja kun se on mennyt "nurin"
      3) Melatoniini-"lääkitys" - sitä saa ihan Sokokseltakin ilman reseptiä.
      4) Jos unettomuutesi ei ole enää akuuttia, vaan kroonista, niin yleensä siihen löytyy jokin psyykkinen syy (tai esim. sosiaalinen - onko sinulla esim. kuorsaavaa kämppistä tai muuten meluisa ympäristö?)
      Toisinsanoen sinun pitää ottaa yhteys lääkäriin, mieluiten psykologiin. Itselläni oli juuri tästä kyse. Myös riitojen/stressin vähentäminen/selvittely auttaa.
      5) Muista unihygienia - ei myöskään tietokonetta/kahvia jne ennen nukkumaanmenoa, sillä ne saavat kehon ja mielen aktivoituneeseen tilaan.
      6) onko sinulla sairauksia, jotka voisivat vaikuttaa nukahtamiseen?

      Toivottavasti vastauksestani oli apua! Mutta kuten itsekin kysäisit, niin kyllä! Ota yhteys lääkäriin. Tsemppiä!!

      • Mr. Melatoniin

        Melatoniini ei auta unettomuuteen kun unettomuus on pitkittynyt. Ehkä se auttaa lievempiin, muttei valvottujen öiden korjaamiseen.


      • pölijävaan

        Kannattaa käydä hammaslääkärillä,jos reikäiset hampaat valvottovat. Ja jos pissattaa niin sitten vessaan. Jos on kylmä niin peittoa päälle. Jos naapurit ähkii niin korvatulpat, jos ei auta niin olohuoneeseen nukkumaan.


    • mr. sleepless

      Jos ei uni tule, valvot kokonaisia öitä, tässä ratkaisuja:

      - jos juot viinaa, paras lopettaa kokonaan tai lisätä sen verran tiukan viinan osuutta, että nukut kunnolla, jos ei ole töihin menoa aamulla, varo alkoholismia
      - hommaa nukahtamislääkeet, näillä saat ryyppy- tai unettomuusputken edes hetkeksi katkaistua, älä ota vastaan masislääkkeitä, äläkä käytä sekaisin alkoa ja lääkkeitä
      - käytä nukahtamislääkettä mieluumin kun valvot yön, lääkäri laskee käyttämäsi lääkkeen määrän jos menet hakemaan lisää...
      - huolehdi siitä, että on pimeää, hiljaista ja saat olla rauhassa
      - väsytä ittesi urhellulla
      - älä huolehdi unettomuudesta, moni kärsii siitä, muttei ääneen puhu
      - se joka ei ole kokenut unettomuutta, pitää asiaa pelleilynä, pahimmillaan unettomuus johtaa sairauslomiin, alkoholismiin, työkyvyttömyyteen, masennukseen ja itsemurhiin...työnantaja voi olla aika nihkeä ymmärtämään kun kerrot, ettet ole oikein hyvin nukkunut ja et pääse töihin

      Ei ole leikin asia jos ei saa unta. Hanki apua jos itsehoidolliset työt eivät tuota tulosta.

    • mölli

      Onko elämässä tällä hetkellä sitten niin paljon stressiä esim. töiden taikia, että tulee vatvottua niitä asioita sängyssäkin sitten?

      Itsellä toimii hyvin, kun lukee jotain tylsää kirjaa, selaa nettiä kännykällä tms. makuultaan sängyssä. Alkaa silmät painua ja uni välillä yllättää ennenkun ehdin valoa sammuttaa...

    • NLP Master

      Melatoniinia suosittelen myös, jos tuntuu, että kaipaat lääkettä. Tietysti mikään lääke ei auta, jos nukahtamisongelman syytä ei selvitetä - oli se sitten stressi, ulkoiset syyt tai jonkin muu. Eli tietty ensiapuna melatoniinia ja lisäksi nukahtamisongelman syyhyn puuttuminen ja siihen keinojen hakeminen. Jos et pysty itse selvittämään ongelmien syytä, hae siihen ulkopuolista apua.

      Sinulla on olemassa ihan syntymälahjana kyky nukahtaa. Ihmisellä on n. 90 min välein ns. the ultradian rythm eli nukahtaminen tapahtuu silloin helposti, kun olosuhteet ovat siihen otolliset. Voit tukea tätä tapahtumaa tekemällä esim. rentoutusharjoituksia päivällä. Voit esim. käyttää erilaisia rentoutusäänitteitä (saa mm. kirjastoista). Tai vaan istut 5 min ja hengität siten, että kiinnität huomiota uloshengitykseen - joka on kaiken rentoutumisen perusta. Mitä vähemmän kiinnität huomiota nukahtamiseen, sitä helpommin nukahdat. Tuossa yläpuolella olikin jo paljon muita hyviä neuvoja.

      Kauniita unia.

      • jkalii

        Mulla melanooma auttaa aamu-uniin, mutta illalla nautin 123 mg ureatex vaginaalia


    • jhjhj

      Yksi hyvä apukeino on lämmittää kalsareita (mielellään sporttiraidalliset) mikrossa ennen sänkyyn loikkaamista.

      Toinen on ostaa narua ja vetää johtopäätökset.

    • EL:ak.IM

      Hae lääkäriltä jotain relaksidanttia. Tai jotain muuta. Elä odota, että unettomuus eskaloituu.

    • jakke220

      Moi! Kokeile unihypnoosia jonka saa android-puhelimelle sovelluksena. Toimii! Esim Darren Marksin sovellukset on hyviä ja on niitä muitakin. Auttaa saamaan unenpäästä kiinni ilman lääkkeitä ja auttaa rentoutuun.

    • jui2

      melatoniini 3mg ja budii. saan nukuttua hyvin.

      mukavahan se ois bentsoja syoda mut ku ne tahtoo olla joskus liian hyvia....

    • teemukoo

      Itselläni unensaannin ongelmat johtui alkoholista. Jätin alkoholin 3v sitten ja sen jälkeen ei ongelmia. Älä koskaan vietä sängyssä muuten aikaa kun nukkumisen tai kumppanisi kanssa. Jos et saa unta, älä jää sänkyyn nouse ylös, istu lue jotain mutta älä selaa tietokonetta. Tuuleta huone illalla happirikkaaksi, muista liikunta ja etenkin terve ruokavalio.
      Itse kannatan 5mg Melatoniini valmisteita, matkustan työkseni ja aina on purkki repussa ja toimii kuin "leka" minulle mutta on yksilöllistä, Suomesta tosin taitaa saada vain laimeita versioita...
      Hyvää Yötä!

    • teemukooq

      Itselläni unensaannin ongelmat johtui alkoholista. Jätin alkoholin 3v sitten ja sen jälkeen ei ongelmia. Älä koskaan vietä sängyssä muuten aikaa kun nukkumisen tai kumppanisi kanssa. Jos et saa unta, älä jää sänkyyn nouse ylös, istu lue jotain mutta älä selaa tietokonetta. Tuuleta huone illalla happirikkaaksi, muista liikunta ja etenkin terve ruokavalio.
      Itse kannatan 5mg Melatoniini valmisteita, matkustan työkseni ja aina on purkki repussa ja toimii kuin "leka" minulle mutta on yksilöllistä, Suomesta tosin taitaa saada vain laimeita versioita...
      Hyvää Yötä!

      • soilikkisata

        Liikunta ym. on kohdallaan, ei lääkkeitä. Nukahtaminen ei ole vaikeaa. Ongelma on se, että mennessäni nukkumaan laitan kännykän herättämään ja siinä lukee "hälytykseen aikaa 9 tuntia 22 minuuttia". Minähän nukahdan, herään ja vilaisen kännykkää " jaa saa/joutuu nukkumaan vielä 5 tuntia 12 minuuttia" seuraavaksi 3 tuntia 8 minuuttia. Ihan esimerkkitasolla pätkäunia. Joskus olisi kiva herätä siihen 9 tuntia 22 minuuttia soivaan nokia tuneen :) kauniita unia vaan kaikille. Nukkuminen on taitolaji ja suuri siunaus. Väsymys on NIIIIN perseestä.


    • pauli 4.20

      Tuhdisti tötsyä ja hyvät sapuskat kylkeen. Siinä makoisten unien salaisuus.

      Tai sitten teet niin raskaita töitä, että kaikki voimat on loppu.

    • mek

      Harrastako mitään fyysistä urheilua niin rupeaa nukuttamaan eli kunnon treeniä siinä klo 17-20 välillä' niin varmasti nukuttaa että silleen. Jos alle 3v laspella on vaikeuksia nukahtaa niin minä ainakin kavelytin meidän lasta siinä iässä 1-4 km metriä ihan rauhassa niin ei tarvinnut paljon nukutella kun nukahti kun on fyysistä rasitusta tarpeeksi.

    • Mouuuuseeeeee

      Urheiiilua! TAsapainoa! Rytmiä... OIkeeta safkaa... kivoja ajatuksia... rentoutumis harjoituksia... pilates / jooga... Teetä, piltsii... Musaa ja lueskeluu kyl se uni vaan maittaa. Itellä ainaki ollu ongelmia itteni kaa.. ja kaikki rento ja ei ressaava tekeminen ja ajattelu auttaa erinomaisesti. lääkkeet niil saa unta kyl, mut ne ei edistä sun terveyttä ... kunnon elämä ja uni edistää.

      • adsfdgsfdhgfj

        Mouuuuseeeeee, sullapa oli paljon Valoa viestissäsi. Tuli ihan iloinen olo, :)


    • Oyutta

      Onhan huoneesi täysin pimeä? Pienikin hämäryys saattaa haitata ja asiat alkaa pyöriä mielessä.

      Hanki laadukkaat pimennysverhot.

    • unetonna

      lääkärinä määräisin ekaksi tunnin reipasta liikuntaa joka ilta kolmen kuukauden ajan....sen jälkeen vasta lääkitys jos enään tarvetta.....

    • fanivhb

      kuuntele VHB:a
      Insomniac on nloistava biisi.

    • dude3

      Katso joka ilta Empirea (1964) tai The Cure For Insomniaa (1987) puolisen tuntia niin pitäisi ruveta ramaisemaan.

    • llllllllllll

      Itse kärsin aika-ajoin nukahtamisvaikeuksista. Se on rassaavaa kyllä, mutta päätin, että lääkkeitä en ala vetämään. Niihin jää herkästi kiinni, eikä uni tule enää ilman niitä.

      Ystäväni on koukkuuntunut pahemman kerran ja on kuin perusnarkki :-/ ajatella, että pelkät unilääkkeet ovat hiertäneet välejämme näin pahasti...

      Jos päädyt unilääkkeisiin niin käytä harvakseltaan ja vain jos on pakko!

    • Reettaleenap

      Talvisin hiihdän joka pvä ja kesäisin lenkkeilen tunnin vähintään.
      Tuo raittiissa ilmassa tehty hiihtolenkki väsyttää taatusti.
      Jo pelkkä ulkoilu esim. päivä järven jäällä pilkillä sammuttaa illalla kuin saunalyhdyn, antaa suorastaan happimyrkytyksen.

      ps. Kannattaa myös tosiaan käydä ihan yleislääkärin verikoe tarkistuksessa varmuuden vuoksi. Itsellä hoitamaton kilpirauhanen valvotti ja kiristi lihakset jatkuvaan jännitykseen. Aivot toimi ylikierroksilla jne. Kilpirauhaslääkitys auttoi, kunhan se pysyy vaan kohdallaan.

    • Uni:tärkeä terveydel

      Reipas liikunta ulkona esim. kävely auttaa saamaan unen helpommin!!! Myös kannattaa jättää tärkeiden asioiden miettimisen yöaikaan,eli ei ainakaan työasioita ym. kannata ennen nukkumaanmenoa ajatella! Lämmin suihku ja lasi lämmintä maitoa auttaa.

      Kannattaa hakea jotain homeopaattista avuksi unensaantiin. kamomilla tee mm.kuulemma auttaa.! Jos ei näillä eväillä unensaanti helpotu,kannattaa hakea lääkäriltä nukahtamistabletteja. Eräs ystäväni kertoi saaneensa rytmihäiriöitä lopetettuaan niiden syönnin?!

      Suosittelisin ensin kuitenkin muita keinoja,kuten liikunta,(raittiissa ilmassa) ja ehkä kirjan lukeinen voisi rentouttaa myös...

    • ...

      On toi myös, että mitä illalla syö. Tumma spaghetti esim. on hyvä, ja minulla toimivat perunalastut, mutta niiden ravintoarvonhan tiedätte...

      Ennen nukkumaanmenoa voi myös kirjoittaa ylös kaiken, mikä mieltä painaa, ja merkitä aikavälin seuraavana päivänä, jolloin asiaa mietitään, että mitkä ovat rakentavat vaihtoehdot. Syyllisyydentunteet, tukahdutetutkin, voivat myös valvottaa. Nekin asiat voi pyrkiä järjestämään, esim. miettiä miten ja missä tilanteessa ottaisi luontevasti vaivaavan asian puheeksi, tai voi sen kirjeessäkin kertoa. Jumalalta taas Jeesuksen nimessä saa pyytää pahat teot, sanat, ajatukset, asenteet ja laiminlyönnit anteeksi.

    • uneton1001

      Tryptofaani-valeriaanitabletit auttavat aika paljon, mikäli niitä saa vielä jostain. Ennen niitä sai apteekista tai luontaistuotekaupoista, mutta tryptofaanilla on kuulemma yhteisvaikutuksia monien lääkkeiden kanssa ja siksi monet kaupat ostavat pelkkiä valeriaanitabletteja sisään, eivätkä ne auta yhtä hyvin kuin tryptofaanin ja valeriaanin yhdistelmä.

    • Rentoutustekniikka

      Rentouta kasvojen lihakset pikkuhiljaa tietoisesti ja anna sen rentouden vajota syvemmälle. Sen jälkeen siirrät sen rentouden alas koko kehoon. Taattu nukahtaminen 5-10 minuuttia.

      • Rentoutumistekniikka

        Niin unohtui mainita että tällä korjasin oman unihäiriön joka kesti n.30 vuotta.


    • 19+5

      Mulla unettomuutta aiheuttaa stressi ja se että ajattelen tulevaisuudessa edessäpäin olevia ahdistavia asioita. Silloin kun on menossa nukkumaan ei pitäisi ajatella mitään.

      Ei vaan tunnu onnistuvan minulta etten ajattelisi stressaavia asioita vielä sängyssäkin ja usein siihen tarviikin ottaa jotain lääkettä että saa katkaistua sen ajattelemisen kierteen joka aiheuttaa unettomuutta.

      • 19+5

        Lisään vielä tähän että vaikea silloin on olla ajattelematta niitä ikäviä asioita nukkumaan mennessäkin kun elämä on täynnä ongelmia. Sitten kun niitä miettii jatkuvasti niin on taas yksi lisäongelma eli unettomuus. Yliväsyneenä kaikki ongelmat näyttää entistäkin synkemmiltä.


    • avun saanut

      Hakeudu unitutkimuksiin, eli varaa aika neurologilta, sitä kautta sitten tutkimukset!

    • lääkitys kuntoon

      en nukkunut kolmeen vuoteen kuin 1-3tuntia yössä, toisinaan en sitäkään, meinasin tulla hulluksi, sain lääkityksen- ketipinor. nyt olen nukkunut yli vuoden oikein makoisasti.

    • Ketipinorista apu

      25 mg Ketipinoria auttoi itselläni pahaan unettomuuteen, suosittelen!

    • Luonnollinen apu

      Meditaatio auttaa. Mutta tuskin yksi kerta mitään, mutta pitempi jaksoinen harjoitus.. Se rentouttaa ihmismieltä ja auttaa myös käymään läpi niitä elämän pieniä ongelmia jotka todennäköisesti aiheuttavat unettomuutta.

    • etsillaitaas

      Ketiapiinia itse käyttänyt 12 vuotta....hyvin nukuttaa 8h ja päivällä ei väsytä.

      Itellä ollut annos 300mg illalla.Annos pysynyt samana koko ajan!! uuden sukupolven psykoosilääkkeitä joilla hoidetaan myös unettomuutta ja levotonta mieltä. Unilääkkeenä toimii todella hyvin ja ei mitään sivuvaikutuksia kuin esim bentsoilla.

      Se on sellaisen turha vääntää mitään hemmetin typerää juttua ettei lääkkeitä tarvita jos kärsii kroonisesta unettomuudesta. Unettomuus nimittäin tappaa sinut nopeasti jos et lääkitse itseäsi.

    • M-37

      Olen kärsinyt uniongelmista aina kouluajoista lähtien. Suurin syy omalla kohdallani on, että olen kunnianhimoisia tavoitteita hakeva ja toiminut monissa vastuullisissa tehtävissäkin. Huomasin kuitenkin, että kun harrastin urheilua säännällisesti sellaisella piirinmestaruustason treeniohjelmalla, niin unirytmi oli tasainen. Aktiivinen liikunta sopivasti siis on hyvä keino monipuolinen ruokavalio. Ylirasitusta on syytä varoa, sillä se tekee vielä enemmän univaikeuksia. Tästä on karua kokemusta ajoilta, jolloin olin palkattuna sotilastehtävissä.

    • Sleep well

      Minulla oli ennen ihan sama juttu, mutta nyt kun tuo Melatoniini on vapautettu reseptilääkkeistä käsikauppaan, on joka yö unet turvattu.

      Suosittelen 1mg:n Unital-melatoniinipillereitä, yksi illassa ennen nukkumaan menoa ja TAKUULLA nukut sikeästi kuin tukki, eikä aamulla ole minkäänlaista tokkuraa, sillä melatoniini on elimistöön kuuluva ainesosa, jota vaan joillakin on elimistössä vähemmän kuin toisilla, varsinkin vanhetessa ja stressitilanteessa melatoniinin eritys vähenee.

    • mela4

      Cipralex lopetti univaikeudet ja masennuksen käytännössä kokonaan itsellä.
      Kokeile kuitenkin noita luonnollisia ensin. Esim melatoniinia.

    • insomniun. hc.

      Kun tuossa palstalla moni kertoi esim. nukkuvansa erittäin hyvin niin mieleeni
      hiipi sellainen ominaisuus, kuin kateus. Se ei suinkaan ole mitenkään hyvä
      ominaisuus. Ehkä voisin käyttää toista sanaa ihailen henkilöitä jotka pystyvät
      nukkumaan hyvin. Myös henkilöitä, jotka eivät kärsi ajoittaisesta ummetuksesta. Tämä vaiva ei tähän palstaan suoranaisesti kuulu, mutta jos vaiva on oikein kova niin ei siinä kovin aikaisin mennä nukkumaan. Mutta se on
      suht. helposti hoidettavissa. Vihanneksia, liikuntaa oman kunnon mukaisesti,
      Myös palstalla todettiin, että huonot hampaat särkevät.
      Hampaat kuntoon ja tarvittaessa poisto. Ja nukkumiseen kenties lääkäri on jo lääkettä
      määrännytkin. Ja ellei ko. lääke auta asiasta on hyvä mainita lääkärille.
      Ja mikäli on nivelkipuja niihin löytyy apu. Tässä näitä erilaisia omalle
      kohdalle sattuneita vaivoja. Hyvää yötä !

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe