Porin murre

Mhmm

Miltä Porin murre mielestänne kuulostaa? Kysymys tarkoitettu siis muille kuin porilaisille.

35

9215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi mahoton

      Kerran nuorena kuulin jonkun porilaisen rekkakuskin, ilmeisesti Porin murteellista, puhetta, eikä siitä saanut mitään tolkkua. Se oli selvinpäin. Itse olen Pohjois-Pohjanmaalta.

      • sitroen.

        Ite oon Pohojos-Pohojammaalta ja kyllä minä tolokun saan Porinki murteesta.
        Emminä ossaa sitä sanuva, että miltä se kuulostaa. Näitä murteita ku on niin monellaisia.


      • PorinPoliisit
        sitroen. kirjoitti:

        Ite oon Pohojos-Pohojammaalta ja kyllä minä tolokun saan Porinki murteesta.
        Emminä ossaa sitä sanuva, että miltä se kuulostaa. Näitä murteita ku on niin monellaisia.

        Pori onki vähä omituine murre mut kyll kaikki se pitäis ymmärtää. Mut e ite huomaa et puhun erilai ko muust paikka kunnilt tulevat


      • Anonyymi

        Mit täs tee?


    • Siltä suunnalta

      Itse tulen Porin suunnalta, enihan Porista, mutta läheltä! :)
      Niille, jotka ei tiedä, miten sielläpäin puhutaan ni tässä esimerkki:
      Mul olis pien ongelma. Mä en tiiä, et onks mul huomen koe vai ei, ku se ope sano sen nii epäselväst. No jos mää ny kumminki luen ni ei kai siit haittaakaan voi ol.

      Tossa oli pieni esimerkki. Itse olen asunut melkeen koko ikäni Eurajoella, mutta isäni on Porilainen.

    • Hiliman entinen

      Siinä, missä savolaismurteita pidetään muiden murteiden alueilla koomisina, kuulostavat nämä ruotsinkielisiä lainasanoja vilisevät, tökkivästi puhutut länsimurteet, Porin murre mukaanlukien, itäsuomalaisen korvassa tylyiltä. Ehkä se johtuu siitä, että savolaismurteiden alueella kasvaneena on tottunut murteelle ominaiseen tuumailevaan asioiden käsittelyyn ja kielikuvia viljelevään ilmaisuun.

      Länsimurteilla puhuttaessa painotus on asioiden kuvaamisella, itämurteissa tunnelmien kuvaaminen on yhtä tärkeää.

      • Saaran nykyinen

        "...nämä ruotsinkielisiä lainasanoja vilisevät,.."

        Eihän niitä käytä enää kuin eläkeläiset.
        Itse olen syntynyt Rauman lähellä 1986, eikä ainakaan minun kaveripiirissä enää kukaan käyttänyt ruotsinkielisiä lainasanoja (ellei röökiä=tupakkaa lasketa). Pappa-sanaa käytettiin myös mutta se ei tarkoittanut isää vaan vaaria. Jotkut Eurassa ja Köyliössä asuvat kaverit nimitti kaljaa ööliksi mutta ei kaikki. Isovanhemmat, kun kaffeella käytiin, toki puhelivat kakluunista, fönsteristä, förskottista, hantuukista ja sen sellaisista. Toki minäkin tiesin mitä ne tarkoittivat, mutten koskaan omassa puheessani sellaisia sanoja viljellyt. 90-luvulla syntyneet ja sitä nuoremmat tuskin on enää ollenkaan perillä noin muinaisten sanojen merkityksistä.


    • englanti yleistyy?

      Olen 1997 syntynyt tyttö rauman läheltä, ja olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Mummini puhuu bruukkaamisesta yms. mutta itse en ruotsia käytä juuri ollenkaan. Kaveriporukassamme kuulee enemmän englantia kuin ruotsia...

    • paljasjalkane

      Ote Elina Wallinin kirjasesta Greetings from Pori Terveisii Porist :

      Porilaiste liikennesäännöt:
      Autol:
      Jos joku mennee erel, aja ohitte. Jää miälelläs iha ohitetu nokkapellii kiinni.
      Jos joku mennee ohitte, älä pääst. Taik jos päästäkki, ni kiihryt ainaki se vert, et voit seurat mihe vällii ohittaja kiilaa.

      • paljasjalkane

        Sori, tuli pari virhet.

        nokkapellii kiinni. Pittää ol "kiini".

        et voit seurat Pittää ol "et voit sit seurat".


      • Porist juu
        paljasjalkane kirjoitti:

        Sori, tuli pari virhet.

        nokkapellii kiinni. Pittää ol "kiini".

        et voit seurat Pittää ol "et voit sit seurat".

        Kui ain kysytää milt Pori murre kuulostaa tai mitä miält ulkolaiset o meist suamalaisist? Vähä jotai vikaa o korvai välis, ku ain pitää kysyy toisilt? Kai ny itte tiärät milt miki kuulostaa! Mää ainaki tiärä, et noi itäsuame murteet ei mua kovasti innosta, mut ei se mua haittaa, jokaine puhuu sillai, ku puhuu. Mitä mul semmone sit kuuluu, parempi ku pitää oma porstuas erusta puhtaan ja antaa toisteki hoitaa omas.


      • Sepä se
        Porist juu kirjoitti:

        Kui ain kysytää milt Pori murre kuulostaa tai mitä miält ulkolaiset o meist suamalaisist? Vähä jotai vikaa o korvai välis, ku ain pitää kysyy toisilt? Kai ny itte tiärät milt miki kuulostaa! Mää ainaki tiärä, et noi itäsuame murteet ei mua kovasti innosta, mut ei se mua haittaa, jokaine puhuu sillai, ku puhuu. Mitä mul semmone sit kuuluu, parempi ku pitää oma porstuas erusta puhtaan ja antaa toisteki hoitaa omas.

        "Miltä Porin murre mielestänne kuulostaa?"


        Niin, se kai siinä Porin murteessa on pahiten luotaantyöntävää, että sen kuulostamisen lisäksi myös näyttää visuaalisesti yhtä tökkivältä.

        Tässä ylempänä on muutamat erehtyneet esimerkkejä kirjoittamaan.


      • Porin murretta
        Sepä se kirjoitti:

        "Miltä Porin murre mielestänne kuulostaa?"


        Niin, se kai siinä Porin murteessa on pahiten luotaantyöntävää, että sen kuulostamisen lisäksi myös näyttää visuaalisesti yhtä tökkivältä.

        Tässä ylempänä on muutamat erehtyneet esimerkkejä kirjoittamaan.

        en hallitse, vaikka olen jo vuosikymmeniä täällä asunut.

        Jokaisella murteella on puhuttuna oma nuottinsa, joka poistaa kirjoitetussa tekstissä mahdollisesti näkyvän tökkivyyden. Toisten murteiden puhujat eivät välttämättä osaa omia vieraita nuotteja, joten matkiminen on hankalaa ja johtaa ikävän kuuloiseen puheeseen. Savolaista voi kuunnella mielellään, mutta länsisuomalaisen on aika surkeaa yrittää matkia sitä. Hesan slangi on samoin aika ikävää kuultavaa vieraan puhumana, älkääkä yrittäkö matkia Turun murretta. Mielestäni kaikki murteet ovat ihan säällisiä paikallisten suusta kuultuina.


      • PORRRR
        Porin murretta kirjoitti:

        en hallitse, vaikka olen jo vuosikymmeniä täällä asunut.

        Jokaisella murteella on puhuttuna oma nuottinsa, joka poistaa kirjoitetussa tekstissä mahdollisesti näkyvän tökkivyyden. Toisten murteiden puhujat eivät välttämättä osaa omia vieraita nuotteja, joten matkiminen on hankalaa ja johtaa ikävän kuuloiseen puheeseen. Savolaista voi kuunnella mielellään, mutta länsisuomalaisen on aika surkeaa yrittää matkia sitä. Hesan slangi on samoin aika ikävää kuultavaa vieraan puhumana, älkääkä yrittäkö matkia Turun murretta. Mielestäni kaikki murteet ovat ihan säällisiä paikallisten suusta kuultuina.

        Mää halusi ny kirjottaa tä pori murteel mitä sää sanoit äskö.

        Eli

        Jokasel murteel o niiku oma nuattis ko niit puhuu, mikä tua noi poistaa siit kirjotetust tekstist semmose tiäksää näkyvä töksähtely niiku. Toiste murteitte puhujat ei välttmät osaa tollee niiku tua noi omii tiäks sää viarait nuattei, elikkä sit tua noi se matkimine o eks tiä hankalaa ja sit se puhe ei kyl kauhee häävilt kuulost. Savolaist voi kuunnel miälellää, mut länsisuamalaiste o aika mahoton tiäks koittaa matkii sitä. Hesa slangi o samallai aikas ikävä kuulost ku joku viaras sitä rupee puhuu, mut tiäks Turu murret o sit iha turha ruvet matkii! Mu miälest kaikki murteet o tiäksää iha sillee säällisii niiku paikalliste suust kuultuin.


    • porrrrrr

      Täytyy kyl ny sanoo, et tosa noi misä o esitelty jonku eurajokelaise toimest pori murret, nii kyl siäl ny vähä erillai pruukataa puhuu.

    • klooki

      Esti määki Poris kävei alvariis trotuvallil karamas.

    • Miees33vuottaU

      Makoboy87 puhuu ilmeisesti Porin murretta.

    • neuvokasta

      Älä mee Porrii, sinut pannaan pärekorrii ja veretään pitkin Porin torrii.

    • jamppu7

      Onkos "ampumalanssi" porinmurretta? Reinikaises joskus kuullunna.

      • Piipaapiipaa

        Oon Porilaine enkä oo koskaa kuullu kenenkää tääl sanova ”ampumalanssi”


    • Tamperelainen1

      Kuulostaa aivan järkyttävältä.

    • Fica

      Kivalta, vaikken oo porilaine ni kyl mie välil puhu vahingos porrii ja loppuviimeiks puhu aika paljo kaikenlaisii murtei

    • Anonyymi

      Ihana murre tämä pori-rauma

    • Anonyymi

      Mun ystäväni tinki kauppatilanteessa: ei kahtehenviitehen lähtis?...

    • Anonyymi

      Porin murre on ihan inhottavaa kuunnella. Se on ylivoimaisesti kamalinta suomen kielessä.

    • Anonyymi

      Porin murre on hirvittävintä
      mitä ihminen voi kuunnella.

    • Anonyymi

      Ihan hyvä murre tuokin. Murteet ovat kuitenkin kielemme rikkaus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe