Finnit katosivat lähes kokonaan

riverflowsinyou

Nyt tuntuu niin hyvältä, että on pakko tulla kirjoittamaan asiasta, jos joku toinenkin tästä mahdollisesti saa apua ongelmiinsa.

Olen 25 vuotias ja olen kärsinyt melko pahasta aknesta noin 10 vuotta.
Ihoni on ollut todella huono, sillä minulle on tullut 10 vuoden aikana finnejä päivittäin. Joka ikinen aamu naamallani on ollut 3-5 vahvasti punoittavaa uutta finniä / finnin alkua naamassa. Finnit ovat olleet myös isoja ihonalaisia ja helvetin kipeitä patteja, jotka ovat pikkuhiljaa kehittyneet märkäpäiksi. Kokeilin useita eri ruokavalioita, mutta tuloksetta. Finnejä tuli naamaan joka ikinen päivä, aamuisin ja iltaisin naama täynnä uusia finnejä. Sitä mukaa mitä vanhat parantuivat, niin uusia ilmestyi. Naamani oli todella, todella huonossa kunnossa. Naamassani oli keskimäärin 20-30 punoittavaa finniä.

Surena suklaan ystävänä (5-6 suklaapatukkaa viikossa vuosikausia) kokeilin myös useasti, onko sillä merkitystä ihoon, jos jätän suklaan pois. Parhaimmllaan olin YHDEN viikon ilman suklaata, mutta naama kukki edelleen päivittäin, joten tulin siihen johtopäätökseen, että ruokavaliolla ei ole merkitystä, kuten "asiantuntijatkin" väittävät.

Elämäni sai kuitenkin uuden alun noin 2kk takaperin. Tein yhtäkkisen päätöksen, että jätän kuitenkin testimielellä vielä kerran sen suklaan kokonaan ruokavaliosta pois. Finnejä tuli tasaiseen tahtiin vielä 2viikon jälkeen suklaan syömisen lopetettuani ja olin jo siinä uskossa, että turhaa kiusaan itseäni herkkujen lopettamisella. Sitten se tapahtui, kolmantena viikkona alkoi näkymään selviä muutoksia. Yön aikana tulleiden finnien tulo pysähtyi lähes kuin seinään. Nyt 6 viikon jälkeen uusia finnejä on tullut koko aikana vain noin 20, eli tahdilla 2-3 finniä viikossa. Ennen minulle tuli siis viikossa tuo 20 finniä!


Tämä tuntuu suorastaan unelta tuon 10 vuotta kestäneen helvetin jälkeen! Koko 10 vuoden aikana minulla on pisin finnitön jakso ollut vain muutamia päiviä! Ei tässä siis mitään rakettitiedettä tarvita, jotta voin itse tehdä itselleni sen diagnoosin, että suklaa oli tässä tapauksessa se finnien aiheuttaja :)

Ihoni on parantunut tämän 6viikon aikana huomattavasti ja tuttavatkin ovat ihmetelleet, miten ihoni on voinut kokea tällaisen ihmeparannuksen! Olen selittänyt, että jätin suklaan pois! Mitään muuta en siis ole ruokavaliostani poistanut, kuin suklaan :)

Ja siis pointtihan tässä tekstissä on se, että vasta 2-3viikkoa ilman suklaata vähensi itselläni sen finnien tulon! Kannattaa kokeilla siis pitkäjänteisellä aikavälillä tiettyjen ruoka-aineiden lopettamista. Toivottavasti joku saa tästä apua. Kiitos ja näkemiin!

PS: Nyt minulla on naamassa "vain" 4 näkyvää finniä. Tällainen tilanne oli minulla viimeksi yli 10 vuotta sitten!!

19

1535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • honey_

      juu se voi olla että maidon lopettaminen auttaa koska maidossa on äitilehmän homoneja

      • riverflowsinyou

        Kyllä! Maito voi hyvin olla syy asiaan. En ole käyttänyt yli 10 vuoteen mitään muita maitotuotteita, kuin suklaata. laktoosi-intoleranssin vuoksi kaikki muut maitotuotteet jäivät kuvioista, mutta suklaa oli sen kiinteän muotonsa vuoksi ainoa maitotuote, joka mahalleni sopi, joten se ei koskaan jäänyt elämästäni pois.

        Mutta, mikä tärkeintä, tässä taas yksi todiste siitä, että ruoka-aineille todellakin on merkitystä akneen!

        Nämä mediassa esillä olevat asiantuntijat ovat vain kaikki tiettyjen firmojen leivissä olevia henkilöitä, joiden tarkoitus on vain levittää propagandaa, jotta ihmiset ostaisivat kalliita akne-ihonhoitotuotteita jne.

        Tottakai on olemassa aknetyyppiä, johon ei ruokavaliomuutoksetkaan auta, mutta kokeilkaa hyvät ihmiset silti pitkäjänteisellä aikavälillä maitotuotteiden loepttamista, ennenkuin alatte käyttämään satoja euroja lääkityksiin ja ihonhoitotuotteisiin! Voitte yllättyä, kuten minäkin :)


      • höpöhöpö00
        riverflowsinyou kirjoitti:

        Kyllä! Maito voi hyvin olla syy asiaan. En ole käyttänyt yli 10 vuoteen mitään muita maitotuotteita, kuin suklaata. laktoosi-intoleranssin vuoksi kaikki muut maitotuotteet jäivät kuvioista, mutta suklaa oli sen kiinteän muotonsa vuoksi ainoa maitotuote, joka mahalleni sopi, joten se ei koskaan jäänyt elämästäni pois.

        Mutta, mikä tärkeintä, tässä taas yksi todiste siitä, että ruoka-aineille todellakin on merkitystä akneen!

        Nämä mediassa esillä olevat asiantuntijat ovat vain kaikki tiettyjen firmojen leivissä olevia henkilöitä, joiden tarkoitus on vain levittää propagandaa, jotta ihmiset ostaisivat kalliita akne-ihonhoitotuotteita jne.

        Tottakai on olemassa aknetyyppiä, johon ei ruokavaliomuutoksetkaan auta, mutta kokeilkaa hyvät ihmiset silti pitkäjänteisellä aikavälillä maitotuotteiden loepttamista, ennenkuin alatte käyttämään satoja euroja lääkityksiin ja ihonhoitotuotteisiin! Voitte yllättyä, kuten minäkin :)

        ei maito tuotteista saa finnejä ! olet 100 prosenttisen väärässä jos niin kehtaa väittää!


      • Anonyymi
        höpöhöpö00 kirjoitti:

        ei maito tuotteista saa finnejä ! olet 100 prosenttisen väärässä jos niin kehtaa väittää!

        Minä ainakin sain finnejä juustosta ja maito aihdutti vuosia kestäneen poskiontelotulehduskierteen. Kun jätin maidon pois niin iho parani kokonaan. Ei yhtäkään finniä, eikä näppyä!! Ei edes nuhaa kohta 8 vuoteen! Mistään poskiontelotulehduksista puhumattakaan!! En ole ollut kertaakaan kipeänä maidottoman ruokavalion jälkeen!


    • ghhy

      Maidolla ei ole mtään vaikutusta ja aika edesvastuutonta suositella sen käytön kieltämistä nuorille ihmisille.

      • !""WS

        En minäkään koskaan maitoa juonut mutta naama täynnä finnejä,
        mites se oh mahdollista


      • ghhy
        !""WS kirjoitti:

        En minäkään koskaan maitoa juonut mutta naama täynnä finnejä,
        mites se oh mahdollista

        Jätäppä nuo kommenttisi oman arvoosi jos et tiedä asiasta yhtään mitään. Ettet vaa ollu se yks joka sanoi ettei akne prantunut vaikka söi hedelmiä.


    • MielenHallinta

      Olen aina miettinyt tätä, että miksi ihmiset empiirisesti kokevat esimerkiksi suklaan jättämisen vähentävän finnien tuloa. Olen tullut siihen lopputulokseen, että kyseessä voi olla se, että kun jättää suklaan syömättä tämä kalori ylimäärän käyttää johonkin järkevämpään ravinnonlähteeseen. Minun yksi entinen ystäväni hehkutti superfoodin vaikutusta ties mihin, mutta hän söi alunperin coca colaa ja ranskanleipää lounaaksi, iltapalaksi jne.

      Toinen seikka voi olla se, että kun syö terveellisemmin, niin mieli on paremmassa kunnossa. Ei ole varmaan yllätys, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus eli jopa ihon kuntoon vaikuttaa mieliala.

      Aloittajalla on voinut käydä sellainen lumevaikutusefekti. Kun oikein hartaasti uskoo johonkin, niin se lopulta toteutuu.

      Minulle itse asiassa kävi aivan hiljattain vastaava kokemus. Kosmetologini haukkui ihoni kunnon pystyyn. Oli täynnä komedoita ja mustapäitä. Päätin, että nyt kun ostan tämän aknevoiteen, ihoni tulee kuntoon. Käytettyäni voidetta kaksi viikkoa, poikaystäväni sanoi, että ihoni näyttää paremmalta. Jatkan tätä hillitöntä uskoa voiteeseen, mutta jotenkin uskon, että mielialallanikin on vaikutusta...

    • koko

      Heippa
      Kiitos aloittajalle viestistä. On mukava kuulla roasta monipuolisia mielipiteitä ja just ilman minkäänlaista vauhkoamista suuntaan tai toiseen. Olen 24 vuotias nainen ja kärsinyt aknesta nyt noin 3 vuotta. Eli aikuisiän akne vain räjähti 21 vuotiaana ja siinä pysyy. Antibiootteja olen syönyt ja käyttänyt lääkevoiteita mutta ne eivät ole tuoneet pitkäaikaista apua tilanteeseen. Roaa en ole uskaltanut syödä koska pelkään sivuoireita ja pitkäaikaisia seurauksia. Ajatusta olen pyöritellyt mielessäni nyt kuitenkin noin vuoden ajan ja saa nyt nähdä jos rohkaistun. En siis ole mikään viherhörhö mutta kuitenkin minulla on epäilykseni lääkefirmoja yms kohtaan. Ehkä vielä kesän ajan kokeilen ruokavaliomuutoksia ja sitten syksyllä roaa...

      • mielenvikastaläppäändeer

        MielenHallinta eikö sinulle tosiaaan mene jakeluun että ruoka vaikuttaa hyvinvointiimme? Ainakin viesteistäsi saa tuollaisen vaikutelman.


    • höpöhöpö00

      ei maito tuotteet finnejä tee ihmisille se on ihan höpö höpö joka sellaista väittää

    • jukka67535

      @höpöhöpö00

      Nämä jutut ovat yksilöllisiä.

      Joillekkin maito aiheuttaa aknea, toisille ei.

      Sama pätee myös muihin ruoka-aineisiin.

      • Anonyymi

        Se on totta. A-ja O-veriryhmille ei sovi maitotuotteet, eli suurimmalle osalle suomalaisista. Kaikkien iho ei oireile esim. finnien muodossa vaikka maito ei sopisikaan. Ruokavalio vaikuttaa lähestulkoon kaikkeen. Jokaisen täytyisi kuunnella kehoaan ja ottaa asioista selvää. Siten löytyy jokaiselle sopiva ruokavalio joka edistää terveyttä huomattavasti! Itse olen löytänyt avun kiinalaisesta ravinto-opista, veriryhmän mukaisesta ruokavaliosta ja ravintoaineiden järjestyksestä vaikka olin aluksi erittäin epäluuloinen juuri veriryhmän mukaista ruokavaliota koskien!

        Toki on tapauksia joissa vaikuttaa ulkoisetkin tekijät ihoon ja koko terveyteen esim homeet, mutta niidenkin aiheuttamia terveyshaittoja voi lieventää ja hoitaa ruokavaliolla. Suomessa on valitettavasti suurin osa rakennuksista homeessa, koska talot rakennetaan alusta asti siten ettei ilma pääse kiertämään oikein alapohjissa ym rakennusvirheitä.


    • med doc

      Ei ole olemassa mitään mekanismia minkä vuoksi maito tai maitotuotteet
      aiheuttaisivat tai pahentaisivat aknea,akne vulgaris on aivan yhtä yleinen vaiva maidottomissa/lehmättömissä yhteiskunnissa.

    • jukka67535

      @med doc

      http://www.mendeley.com/catalog/high-school-dietary-dairy-intake-teenage-acne/

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17083856

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18194824

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23529682

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335995

      Tuossa muutama linkki sinulle.

      Haluasin vielä painottaa aikaisemmin sanomaani eli "Nämä jutut ovat yksilöllisiä". Itselleni maitotuotteet (myös sokerittomat) pahensivat aknea sen ollessa pahimmillaan. Nykyään en ole yhtä herkkä kyseisille tuotteille kuten en ole muillekkaan ruoka-aineille.

      Mitä tulee sinun jälkimmäiseen vasta-argumenttiin, se on melko yksiulotteinen ja helposti kierrettävissä. Jos sitä hetken pohdiskelet...

    • aknenaamainen

      ihmiset vähä enemmänki ja pidemmälle saa ajatella kuin oman nokkansa!:) uskon 100prosenttisesti että JOILLAKIN aknesta/satunnaisista finneistä kärsiville toimii jonkinlaisen ruokatuotteen pois jättäminen, saattaa jopa parantaa ihoa. itse olen huomannut että kun olen nyt noin 3viikkoa juonut vettä 1l päivää kohden ihoni on huomattavasti parempi kuntoinen, mutta akneeni ei ole mitään vaikutusta. muistakaa että painotin tuota (joillakin) sanaa:)

    • Been There Done That

      Applesiini tai kaksi kahdessa päivässä ja suklaat pois toi oman erittäin tyydyttävän lopputulokseni muutamassa viikossa. Vettä myös tarpeeksi naamaan kans niin pysyy likaisten aineitten määrä kurissa lisääntyneen virtsaamisen ansiosta.

    • ............

      Mulla auttoi myös suklaan poisjättö, akne hävisi totaalisesti kun lopetin sokerin syömisen kokonaan.

    • mr midi

      Erittän harvoin syön suklaata eli ei ainakaan minulla siitä johdu,ja silloin kun olen syönyt en ole havainnut mitään muutosta tilanteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe