Oma poni haaveena :)

heppatytt0

Heido,

Olen 12. Tyttö. Haaveena oma poni. Harrastanut olen ratsastusta n. seitsemän vuotta. Ratsastan kerran viikossa mutta tallilla kaksi (tänävuonna aloitan kolme) kertaa viikpssa.
Haaveena olisi käydä jonkunmoisissa töissä 14v. alkaen. Tällä keräisin rahaa haaveeno toteuttamiseen. Isäni on käynyt kanssani tallilla sen seitsemän vuotta ja on myös itse harrastanut ratsastusta. Tämän takia haluaisin ison ponin, tai pienen hevosen. Isänikin siis voisi sillä ratsastaa (isäni ratsasti ratsastuskoululla pienillä hevosilla ja yhdellä ponilla, hän on lyhyt ;)). Itse olen 145cm. Silti hoidan tallilla ongelmitta joka perjantai 175cm hevosta :D

Vanhempani ovat auttamassa rahoituksessa mutta itseltäni on rahoista suurinosa menossa ponin ylläpitämiseen. Itse saisin rahaa pistettyä 5000 vuodessa. Riittääkö se alkuunkaan? Vanhempani siis kyllä maksavat tarvittaessa esim. Madotuksia tai kengitystä.

Olenko mielestänne tarpeeksi pätevä parin vuoden kuluttua ponin tai hevosrn hankintaan? Riittääkö rahat alkuunkaan?

Eniten haluaisin tietää paljonko ponin omistaminen maksaa vuodessa?

Kiitos jos vastaatte :)

13

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaja ponsku

      Moi heppatytt0! Mä haluisin myös ponin ja mä oon 11v tyttö. Mun äiti lupas harkita shettistä. Ja jos sä lupaat että sä kävisit myös tunneilla ainaki vuoden, sit sä oot valmis poniin.

    • minä

      js t n kesti niin että pystyst laittaa sen 500e likoon joka vuosi niin kai se riittäs tallivuokraaan halvalla talliilla mutta entä muut kulut. miten olet muka käynyt 5v asti ratsastamassa oot niin onnekas:). mää oon kohta 14w ja määkin haaveilen hevosesta oon harrastau 5v mut ittelläni ei olis mitää mahiksii laittaa 5000e likoon joka vuosi...

    • hepofani1

      Mä haluaisin myös ponin, ja oon 11v. Ratsastuskokemusta löytyy 4vuotta. 5000e on todella paljon, jos ajattelee vuodessa kaikki ruuat, tallivuokrat, eläinlääkärit, kengittäjät ja muut. :) Toki shetlanninponi ois sopiva minulle, mutta kasvaisin sille niin nopeaa isoksi.

    • Jlihhöyihjhjöcjglcmj

      Uskon, että pärjäisit omalle ponille :). Kannattaa myös kysyä ratsiopelta vielä. Ja jos tuosta 5000 ei makseta hevosta, niin kylläs sen pitäisi riittää jos omaan talliin tulee. Kannattaa kirjata paperille kuluja ja laskea kuukausi ja vuosi hinta :)

    • ponipoppoo ....

      Kuukaudessa täysihoito tallilla 300-650€, kengitys kerran kahdessa kuukaudessa (suunnilleen)40-70€ , tunnit n. 4 kertaa kuukaudessa 80-125€ madotukset pari kertaa vuodessa kerta n.25€. Plus eläinlääkäri kulut. En jaksa laskee mitä vuodessa tulee:-) halvalla tallille tuo 5000€ kyllä riittäisi. Olisit mun mielestä valmis poniin vaikka heti. Nuo hinnat on omasta kokemuksesta kun oli vajaa vuoden poni ylläpidossa. Onnea ponin etsintäään tulevaisuuteen ;-)

    • lampinajadi

      Minustakin olisit valmis omaan hevoseen jo nyt. Sinulla on jo hyvin kokemusta ja kun isäsikin on hevosmiehiä, teille ei pitäisi tulla kovin pahoja ongelmia.

      Tallimaksuista kannattaa kysellä talleilta suoraan, niin saatte varminta tietoa paikallisesta hintatasosta, ja voitte sitten laskea paljonko se tulisi maksamaan vuodessa. Voi olla, ettei esim pääkaupunkiseudulta löydä minkäänlaista tallia alle 500e:n, kun taas jollain pienellä paikkakunnalla ihmiset pyörtyisivät järkytyksestä sellaisen summan kuullessaan.

      Kengitykset maksavat meillä päin 100e kerta, ja jos sen laskee n. 2kk välein, niistä tulisi 600e/vuosi (meillä riittää 3kk välit). Hintaa kengitykselle tulee lisää, jos talvella tarvitsee laittaa esim uudet tilsakumit alle tms.

      Ratsastustunnit ryhmissä ovat täällä päin alkaen 30-40e ja yksityistunnit 50e, joten niissäkin hinnoissa voi olla suuria paikallisia eroja. Mutta esim se 30e/vk =120e/kk=1440e/vuosi.

    • katherine

      Suurin ongelmahan on se, että 12v. ei voi yksin hevosta ostaa. Jos vanhemmat on valmiit ottamaan vastuun hevosesta ja sitoutumaan maksamaan sen kulut (jos et itse pysty) niin ihan hyvin sitä voi hevosen hankkia.

      Se kannattaa huomata, että ei todellakaan ole itsestään selvää että 14-vuotiaana pääsee töihin. Sen varaan ei kannata laskea.

      • erittäin järkeväponimies

        HEPOFANI1
        5000€ on just vähän.
        Sillä pärjää jtn. 4-6 kk riippuu tottakai tallista.
        Itse pidän hevostani norm. Tallilla jossa mulla menee se 5000€ noin 4-5 kuukaudessa.
        Halvan tallin etsiminen voi olla erittäin haasteellista koska nykyään verot nousee ja tunnit maksaa entistä enemmän.
        Kiitos jos ette dissaisi viestiäni.=]


      • erityäinjärkeväponityttö
        erittäin järkeväponimies kirjoitti:

        HEPOFANI1
        5000€ on just vähän.
        Sillä pärjää jtn. 4-6 kk riippuu tottakai tallista.
        Itse pidän hevostani norm. Tallilla jossa mulla menee se 5000€ noin 4-5 kuukaudessa.
        Halvan tallin etsiminen voi olla erittäin haasteellista koska nykyään verot nousee ja tunnit maksaa entistä enemmän.
        Kiitos jos ette dissaisi viestiäni.=]

        Sorry...
        Kirjotin vahingossa tunnit...
        Piti kirjoittaa tallipaikat ja sen sellaiset.
        Jaa kirjotin nim.merk. erittäin järkeväponimies.
        VIRHE


      • Lbdkggdi
        erittäin järkeväponimies kirjoitti:

        HEPOFANI1
        5000€ on just vähän.
        Sillä pärjää jtn. 4-6 kk riippuu tottakai tallista.
        Itse pidän hevostani norm. Tallilla jossa mulla menee se 5000€ noin 4-5 kuukaudessa.
        Halvan tallin etsiminen voi olla erittäin haasteellista koska nykyään verot nousee ja tunnit maksaa entistä enemmän.
        Kiitos jos ette dissaisi viestiäni.=]

        Huomioi että hän ei välttämättä kävisi tunneilla


    • Vuokrista kaipaava!!!!<3

      Olisin kiinnostunut vuokraamaan ponia tai pientä hevosta lähinnä kentälle ja maastoon, mahdollisuuksiren mukaan myös esteille. :)
      Olen 13 vuotta ja mitoiltani noin 160/40. Ratsastuskokemusta minulla on 4 vuodelta erilaisista ja erikokoisista hevosista ja poneista. Olen vuokrannut aikaisemmin oria, joten kokemukseni ei perustu vai ratsastuskouluun. Minulla on ollut monta hoitoponia, ja on nytkin. Ratsastan tällä hetkellä erittäin kuumaa ja haastavaa ponia Nina Winqvistin valmennuksessa. Saan autokyydin, ja toinen vanhemmistani tulisi joka kerta mukaani. :) Olen luotettava, reipas ja motivoitunut nuori heppatyttö. :)
      Hepan/ponin tulisi olla pääkaupunkiseudulla tai sen lähellä, hieman pidempikään matka ei haittaa, kun saan autokyydin. Muuten ratsulle ei ole sen kummempia vaatimuksia. :)
      Toivoisin, että monet vastaisivat! :D Jos luulet, että sinulla tai tuttavallasi olisi minulle sopiva poni, laita ihmeessä viestiä! :D (sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi alle, niin otan yhteyttä)

    • Kasiro

      Plussaa on se että isäsi on mukana hevosasioissa, et siis ole yksin.
      Miinusta taas se että et tosiaan välttämättä saa töitä, millä sitten elätät hevosesi.Ja vaikka saisitkin riittääkö palkkasi hevosen maksuihin. Ja täytyyhän sen elatus maksaa siihen asti. 5000 vuodessa ( 416 / kk ) ei ole paljon, ainakaan täyshoitotallissa eteläsuomessa. Omassa tallissa riittäisikin tai pikkupaikkakunnalla.
      Joten Katherine ja Lampinajadi ovat oikeassa, taitojesi puolesta olisit valmis omaan hevoseen mutta rahojen puolesta mieti tarkkaan ja keskustele vanhempiesi kanssa.

    • Kana2

      No tuo ponin omistaminen on noin 40e kuukaus, koska ei madotuksii, kengityästä jne. Joka kuukausi makseta😉 Mutta siihen vielä talli paikan vuokra noin 400e kuukausi? Uskon kyllä, että tuo raha riittää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe