miksi takaisin suomeen?

logiikan epäselvyys

Haluaisin tietää, miksi joku haluaa palata Suomeen? Ja miksi joku haluaa jäädä lopullisestikin, vaikka on asunut muuallakin? Tiedän, että täällä on puhdas luonto ja puhdasta ruokaa, mutta onko muita syitä?Jos löytyisi muitakin syitä kuin ne tai kuin sattuma tai perhesyyt, kuulisin mielelläni. Onko se kotiseutukaipuu? Vai kultaiset muistot? Mikä? Haluaisin vain ymmärtää logiikan, siksi kyselen.

72

2303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfgfghfghd

      No ei ainakaan puhdas ruoka. Luomuruoka on todella kallista Suomessa, jos sitä edes saa. Eikä sen luomuuteen aina voi edes luottaa. Luontokaan ei ole kaikkialla puhdasta; poikkeapa Sotkamossa vaikka.

      Monet palaajista olisivat vielä huonommassa asemassa entisessä asuinmaassaan ja siksi palaavat. Ja kun on palattu, ei lähtö enää onnistu kovin helposti, on miten vaikeaa Suomessa tahansa.

      Suomen poliitikot ja virkamiehet ovat tuhonneet tämän maan hyvinvoinnin ja minulla ainakin on tähtäimessä heidän saattamisensa vastuuseen. Poliitikot ovat myyneet maamme suurrikkaille ja EU:lle hyötyen itse, mutta köyhdyttäen kansamme. Minusta se on maanpetos.

      • saris1

        no sit siellä on sama meininki kuin espanjassa....parempi palata vain markkaan...aina olen miettinyt että miten nuo eurodiputaarit...(eurodiputados) elävät meidän/kansan; lennot, hotellit..ym, ei se voi olla sen arvoista... kustannuksella...I agree with you...Olen samaa mieltä, kiitos mielipiteesäsigfgfghfghd


      • gfgfgfsdgdfg

        En tiedä, olenko iloinen siitä, että olet samaa mieltä kanssani, vai pahoillani, että asiat on näin ainakin kahdessa maassa, ainakin meidän mielestämme. Vaalit ohi. Väitetään tapahtuneen vakavaa vaalivilppiä. Onko se sitten oikea syytös vai valhe? Tulos oli se, mitä manipulaattori-Yle uumoili, mutta onko tulos junailtu? Onko ääntenlaskukone antanut miinusmerkkisiä ääniä pienpuolueille ja ekstraääniä valtaapitävien haluamille ehdokkaille?


      • Paluumuuttaja.itsekin

        Vaalivilppiähän täällä Suomessa on harrastettu jo monissa vaaleissa ja taitaapa jostakin tapauksesta olla rikosilmoituskin tehty. Vaan mikään ei muutu.
        Vaalien tulos ei riipu Suomessa äänestystuloksesta vaan ääntenlaskijasta. Ja sen tekee kansainvälisen rikollisjärjestön omistama Tieto. Niin, että älä kuvittelekaan äänestyksellä voitavan vaikuttaa yhtään mininkään. Ne valitut voittajatkin ovat pelkkiä kumileimasimia tämän saman rikollisjärjestön käsissä. Kaikki muu on teatteria hölmöjen harhaanjohtamiseksi ja kapinan estämiseksi.


    • hyvä palata

      Asuin parikymmentä vuotta Ruotsissa. Olisin muuten viihtynyt melko hyvin siellä, mutta ruotsalaisten rasismia en sietänyt. Olin täysin sopeutunut elämään Ruotsissa, osasin kielen hyvin, opiskelin ja tein töitä. Vaan aina pysyin ruotsalaisten silmissä kakkosluokan kansalaisena syntyperäni takia. Esimerkkejä kokemastani rasismista olisi lukuisia, mutta tämä ketju ei käsittele niitä.

      Muutin siis takaisin Suomeen välttyäkseni rasismin kohteena olemiselta. Suomalaisia ei juuri kohdella huonosti syntyperänsä takia muualla kuin Ruotsissa, joten tämä syy on ymmärrettävä vain ruotsinsuomalaisten paluumuutolle.

      Toinen muuttoni syy oli, että en halunnut vanheta vieraassa maassa ja kieliympäristössä, sillä vanhetessa hyvinkin hallittu vieras kieli voi lopulta rapistua ja vanhus muistaa vain oman äidinkielensä. Tämä riski ja paluumuuton syy pätee kaikkiin ulkomaille muuttaneisiin ja siellä vanheneviin.

      Olen viihtynyt Suomessa hyvin enkä ole kertaakaan katunut paluumuuttoani. Sitä olen katunut, etten tullut jo aikaisemmin.

      • vovovov

        Älä sinä puhu paskaa. Et ole päivääkään asunut Ruotsissa kun tuollaista lööperiä latelet. Suomalaisilla on hyvä maine Ruotsissa ja ovat pidettyä porukkaa. Suomalaisia arvostetaan ja muutenkin pidetään kaikinpuolin hyvänä naapureina.

        Mutta sinun tarkoitushan olikin tuoda kauttarantain ruotsivihaasi esille.


      • Ruotsinasukas

        Vahinko että olet saannut tuollaisen kokemuksen. Olen asunut ruotsissa 45v ja en ole kertaakaan haukuttu aikuisena. Koulukiusattu kyllä mutta enemmän muista syistä kun Suomalainen. Täällä olen tuntenut itseni tasavertaiseksi muihin verrattuna ja minulla on laaja ystäväpiiri ja eri luokan ihmisiä jos nyt saa lainkaan luokitella ihmisiä. Aion myös muuttaa takaisin suomeen ja tulen kaipaamaan laajaa ystäväpiiriäni. Muutan takaisin koska minulla on mahdollisuus ostaa ja palata lapsuuden mummolaan. Tiedän että minua voidaan syrjiä suomessa koska olen puoli Ruotsalainen ja alaarvoinen "maanpettäjä" monien silmissä. Lapsena kun en voinnut valita syy ei ole minun että tänne tulin. Hyvän elämän olen tosin saannut perustettua täällä ja aion myös perustaa suomessa. Toivon että minut hyväksytään sellaisena kun olen.


      • rakasmummola
        Ruotsinasukas kirjoitti:

        Vahinko että olet saannut tuollaisen kokemuksen. Olen asunut ruotsissa 45v ja en ole kertaakaan haukuttu aikuisena. Koulukiusattu kyllä mutta enemmän muista syistä kun Suomalainen. Täällä olen tuntenut itseni tasavertaiseksi muihin verrattuna ja minulla on laaja ystäväpiiri ja eri luokan ihmisiä jos nyt saa lainkaan luokitella ihmisiä. Aion myös muuttaa takaisin suomeen ja tulen kaipaamaan laajaa ystäväpiiriäni. Muutan takaisin koska minulla on mahdollisuus ostaa ja palata lapsuuden mummolaan. Tiedän että minua voidaan syrjiä suomessa koska olen puoli Ruotsalainen ja alaarvoinen "maanpettäjä" monien silmissä. Lapsena kun en voinnut valita syy ei ole minun että tänne tulin. Hyvän elämän olen tosin saannut perustettua täällä ja aion myös perustaa suomessa. Toivon että minut hyväksytään sellaisena kun olen.

        Suomeen sopeutuneena, takaisin haikailemattomana paluumuuttajana toivotan sinutkin tervetulleeksi kotiin. Mummolalla on erityisen rikasta tunnearvoa, kun on ollut kauan poissa. Sinä varmaan ymmärrät, miltä tuntuu, kun jonkun kateellinen, kaunainen sukulainen ei salli edes käydä rakkaassa mummolassa, ja on kahmitut laareihinsa perheen kaikki valokuvat ja paperit. Senkin kanssa on elettävä, ja toivoa, että ihmisen pimeä mieli saisi vielä joskus säteen valoa ja havahtuisi huomaamaan katkeruutensa rumuuden. Sinulle toivon onnellisia eläkevuosia kotimaassa.


      • Pakkopaluu

        En ole kokenut koskaan rasismia Ruotsin vierailuillani tai siellä tilapäisesti asuessani, mutta toisessa maassa kyllä puhuttiin kuulleni "skandinaisten maineesta" ja ***** skandinartuista.Mutta ne joista puhuttiin olivat päteviä, kauniita, pitkiä blondeja,jotka nappasivat parhaat miehet:))


      • hyvin kävi
        vovovov kirjoitti:

        Älä sinä puhu paskaa. Et ole päivääkään asunut Ruotsissa kun tuollaista lööperiä latelet. Suomalaisilla on hyvä maine Ruotsissa ja ovat pidettyä porukkaa. Suomalaisia arvostetaan ja muutenkin pidetään kaikinpuolin hyvänä naapureina.

        Mutta sinun tarkoitushan olikin tuoda kauttarantain ruotsivihaasi esille.

        Asuin itse myös Ruotsissa n.30 vuotta..Ei mitään pahaa sanottavaa ruotsalaisista.Kun muutin sinne olin kielitaidoton,mutta hyvin suhtautuivat siltikin työpaikoilla.Viihdyin hyvin,ystäviä myös ruotsalaisia ,mutta sitten toinen lapsista muutti Suomeen joten halusin että koko perheemme on samassa maassa ja niimpä muutimme kaikki tänne.Mielestäni ei kyllä Ruotsi ollut enää entisensälainen viimeaikoina liiallisen maahanmuuttajien takia.
        Hyvin olen viihtynyt Suomessa ja tunsin tekeväni oikean ratkaisun,on todella hyvä asua kotimaassa kun vanhenee.Suomi on hyvä paikka asua.


      • 17000.Volvoa.tein

        Asuin taannoin vajaan vuoden Ruotsissa. Rasismin poikasta kyllä oli havaittavissa vaan ei törkeää. Nyt siellä on helpottanut suomalaisten olo, kun ovat haalineet loisia nee kere istä sun muista kuunjumalalle pyllistelijöistä. Nämä ovat alinta kastia paitsi rikollisen valejuutalaisen naruistavedellyitten julkisesta mielestä.


    • Kaipuu Takaisin

      Minulla oli perhesyita, henkilokohtaisia.
      enka voi ylistaa tata paluumuuttoani, vietettyani pari vuotta nyt Suomessa.
      Tuore ruoka kallista, kaikki pakattu muoviin, terveydenhoito kallista, enka pysty ylimalkaan asioimaan selvalla suomen kielella.
      Sita vain tuijotetaan kun jotain kysyy asiallisesti.

      Nyt tiedan etta vanha muistamani Suomi on mennytta, ja olisin onnellisempi siella mista lahdinkin. Ehka sinne viela palaankin, ainakin elamanlaatu parempaa, eika synkkyys ja masennus ole kuten taalla.
      En ole tottunut elamaan robotti maassa.

      • toistamieltä

        Olen itsekin paluumuuttaja.Ihmettelen missä korvessa asut jos et löydä vihannes,liha-hedelmä jne.tiskiä kaupasta ja torilta saa juuri maalta tuotuja vihanneksia ja juureksia,marjoja,omenat sekä muita tuotteita.
        Kai otit asioista selvää ennen muuttoa miten suomen asiat ovat.
        Kyllä itse olen vielä saanut hyvää palvelua joka paikassa,eikä kukaan tuijottele.
        On tosiaan outo paikka missä sait nämä kokemukset.Voitko kertoa paikkakuntaa?


      • kahdessamaassaasuneena
        toistamieltä kirjoitti:

        Olen itsekin paluumuuttaja.Ihmettelen missä korvessa asut jos et löydä vihannes,liha-hedelmä jne.tiskiä kaupasta ja torilta saa juuri maalta tuotuja vihanneksia ja juureksia,marjoja,omenat sekä muita tuotteita.
        Kai otit asioista selvää ennen muuttoa miten suomen asiat ovat.
        Kyllä itse olen vielä saanut hyvää palvelua joka paikassa,eikä kukaan tuijottele.
        On tosiaan outo paikka missä sait nämä kokemukset.Voitko kertoa paikkakuntaa?

        Samaa mieltä, Suomessa saa aina hyvää asiakasalvelua meni ihan mihinkä tahansa, arvostan tätä suuresti.

        Myös vapauden tunne kaupungilla liikkuessa on mukavaa.

        Lisäksi arvostan myös kaunista luontoamme ja vaihtelevia vuodenaikoja.


    • hyvä palata

      Tuore ruoka kallista - ehkä pitempi matka kuljettaa kuin siellä entisessä maassa?

      Kaikki pakattu muoviin - hygieenistä.

      Terveydenhoito kallista - mihin verrattuna? Harvemmin sitä halvemmalla pääsee kuin Suomessa, eikä varsinkaan esim, USA:ssa.

      Ei pysty asioimaan selvällä suomen kielellä - ihme juttu, minä olen kyllä pystynyt!

      Tuijotetaan - en ole kokenut, vaikka paluumuutostani on jo kymmenisen vuotta ja ihmisten ilmoilla olen liikkunut ahkerasti!

      Synkkyys, masennus, robotit - hei, ihan totta, MISSÄ Suomessa sinä asut?

      • fhgfhgjhgj

        Suomen sairaanhoito ei ole halpaa, vaikka verotus on älyttömän korkeaa. Vertaapa Australiaan, jossa julkinen sairaanhoito on ilmaista ja tulot verottomia $18000 asti per vuosi. Ja siihen lukuun sisältyvät myös tulot mahdollisesta yrityksestä ja muut tulot. Suomessa ei oikein uskalla ryhtyä yrittäjäksi, työllistää ketään tai montaa muutakaan asiaa, jotka Australiassa, ja varmaan monessa muussa maassa, ovat helppoja.


      • Paluumuuttaja.itsekin

        Tuo on kyllä totta. Paitsi se sairaanhoito johonkin jenkkilään verrattuna. Onneksi en ole vielä siihen juurikaan joutunut turvautumaan.


    • 12315

      hyvä palata ei ole oikea paluumuuttaja, kunhan viisastelee.
      Tuijotuksesta, ihan samat kokemukset. Kun asiallisesti kysyi jotain tuijotettiin takaisin. Ei vastattu, tai pidettiin humalaisena tai venäläisenä. Ilmeisesti Suomessa ei kysellä eikä kyseenalaisteta. Kritisoida ei saa, intellektuellien yhteisöjä ei ole, koulutetu valuvat hiljalleen muuaalle, samoin pääoma. Näitä Suomi myytti uskovaisia löytyy ja heitä ärsyttää, kun toisilla on enemmän vaihtoehtoja, sitäkään vain ei saa sanoa ääneen. Muissa maissa on positiivinen juttu lähteä, Suomessa se tulkitaan petturuudeksi.

    • hyvä palata

      Tässä nimimerkki hyvä palata, jonka takana on ihka oikea ihminen.

      Minusta on käsittämätöntä, että Suomen huonoksi puoleksi mainitaan esim. muoviin pakattu ruoka? Mitä järkeä?

      Olen asunut Suomessa paluumuuttoni jälkeen jo melkein 10 vuotta, mutta mitään "tuijotusongelmaa" en ole kyllä huomannut. Ja minä olen erittäin "kyseleväinen" ihminen.

      Olen ollut koko ajan töissäkin, eikä pitkää taustaani ulkomailla ole mitenkään halveksittu saatikka ymmärretty "petturuudeksi".

      Olisiko mitenkään mahdollista, että teidän pitäisi jotenkin katsoa peiliin?

    • 71229

      Kaunko oli muualla, 2 viikkoa?

      • hyvä palata

        Minä asuin yli 20 vuotta Ruotsissa. Se on aikuisen ihmisen elämässä aika helvetin pitkä aika. Onko tarpeeksi, jotta minäkin saan kertoa omista kokemuksistani?

        Ketjussa kysyttiin alun perin, että mitä logiikkaa on paluumuutossa. Minä vastasin.

        Toinen antamistani syistä liittyy suomalaisten erityisasemaan Ruotsissa, toinen taas koskettaa jokaista ulkomaille muuttanutta. Miksi ette kommentoi sitä? Oletteko ehkä vielä niin nuoria, että ette ole ehtineet miettiä vanhuuttanne?

        Sen sijaan tänne kirjoitellaan absurdeja väitteitä. Esim. että kun jotain asiallisesti kysyy, niin Suomessa vain tuijotetaan eikä vastata, tai luullaan venäläiseksi tai humalaiseksi. Tai esitetään negatiivisena paluumuuttua vastaan puhuvana kriteerinä, että tavarat pakataan muoviin (?).

        Onko kommunikaatio-ongelmien selityksenä ehkä se, että kysyjä tosiaan on humalassa tai ei "osaa" enää puhua suomea oltuaan hetken ulkomailla. Näitäkin on aika paljon, jotka tosiaan alkavat puhua "hoonoa soomea" oltuaan vuoden Saksassa;=)

        Sitäkään en ymmärrä, mitä Australian verotus tänne kuuluu.

        Mitä logiikkaa siis on paluumuutossa? Minä vastasin, eikö vastaukseni miellyttänyt.

        Mitä sinä vastasit?


      • fghghjghjf gkh
        hyvä palata kirjoitti:

        Minä asuin yli 20 vuotta Ruotsissa. Se on aikuisen ihmisen elämässä aika helvetin pitkä aika. Onko tarpeeksi, jotta minäkin saan kertoa omista kokemuksistani?

        Ketjussa kysyttiin alun perin, että mitä logiikkaa on paluumuutossa. Minä vastasin.

        Toinen antamistani syistä liittyy suomalaisten erityisasemaan Ruotsissa, toinen taas koskettaa jokaista ulkomaille muuttanutta. Miksi ette kommentoi sitä? Oletteko ehkä vielä niin nuoria, että ette ole ehtineet miettiä vanhuuttanne?

        Sen sijaan tänne kirjoitellaan absurdeja väitteitä. Esim. että kun jotain asiallisesti kysyy, niin Suomessa vain tuijotetaan eikä vastata, tai luullaan venäläiseksi tai humalaiseksi. Tai esitetään negatiivisena paluumuuttua vastaan puhuvana kriteerinä, että tavarat pakataan muoviin (?).

        Onko kommunikaatio-ongelmien selityksenä ehkä se, että kysyjä tosiaan on humalassa tai ei "osaa" enää puhua suomea oltuaan hetken ulkomailla. Näitäkin on aika paljon, jotka tosiaan alkavat puhua "hoonoa soomea" oltuaan vuoden Saksassa;=)

        Sitäkään en ymmärrä, mitä Australian verotus tänne kuuluu.

        Mitä logiikkaa siis on paluumuutossa? Minä vastasin, eikö vastaukseni miellyttänyt.

        Mitä sinä vastasit?

        Australian verotus ja ilmainen sairaanhoito kuuluvat keskusteluun. Joku kysyi, missä muualla 'muka' olisi halvempi sairaanhoito kuin Suomessa. No, siellä on - ilmaista, ja verotus on kuitenkin järkevämpää. Rahoja ei kiskota köyhimmiltä, niin kuin Suomi tekee, tai anneta rikkaimpien selvitä miljoonatuloistaan kahdeksan prosentin veroilla, niinkuin Suomessa.

        Kansanedustajien vaihtaminen ei ratkaise kaikkea. Virkamiehet kun pysyvät paikallaan, ja jos he ovat korruptoituneita ja rikkaita suosivia, ei uudet vaalit sitä korjaa.

        Niin, ja se muovi... Minä ainakin ostan ruokani mahdollisimman paljon pakkaamattomana. Joku nuutunut "luomu" -vihannes muovissa ei oikein pelitä. Muovi ei ole terveellistä edes pakkausaineena.

        Etkö sinä suvaitse muiden mielipiteitä?


      • hyvä palata
        fghghjghjf gkh kirjoitti:

        Australian verotus ja ilmainen sairaanhoito kuuluvat keskusteluun. Joku kysyi, missä muualla 'muka' olisi halvempi sairaanhoito kuin Suomessa. No, siellä on - ilmaista, ja verotus on kuitenkin järkevämpää. Rahoja ei kiskota köyhimmiltä, niin kuin Suomi tekee, tai anneta rikkaimpien selvitä miljoonatuloistaan kahdeksan prosentin veroilla, niinkuin Suomessa.

        Kansanedustajien vaihtaminen ei ratkaise kaikkea. Virkamiehet kun pysyvät paikallaan, ja jos he ovat korruptoituneita ja rikkaita suosivia, ei uudet vaalit sitä korjaa.

        Niin, ja se muovi... Minä ainakin ostan ruokani mahdollisimman paljon pakkaamattomana. Joku nuutunut "luomu" -vihannes muovissa ei oikein pelitä. Muovi ei ole terveellistä edes pakkausaineena.

        Etkö sinä suvaitse muiden mielipiteitä?

        "Terveydenhoito kallista - mihin verrattuna? Harvemmin sitä halvemmalla pääsee kuin Suomessa, eikä varsinkaan esim, USA:ssa."

        Kysyin, mihin verrattuna saa halvemman terveydenhoidon. En väittänyt, että muualla se ei olisi mahdollista tai että Suomessa se olisi halvin. Lisäkysymyksenä sinulle Autralian tuntija: Onko kaikki terveydenhuolto täysin ilmaista Autraliassa?, siis perusterveydenhoito ja erikoissairaanhoito? Miten esim. syöpäsairaan vuosia kestävät hoidot on järjestetty? Kaikki täysin ilmaista, vai?

        Muovia ei ole tarkoitus syödä, vaan laittaa jätehuoltoon energianpolttolaitokselle.

        Toki suvaitsen muiden mielipiteet. Minä vastasin alkuperäiseen kysymykseen, muut kirjoittivat siitä, miten kauheaa Suomessa on. mm. se muoviin pakattu ruoka! Mitä sinä vastasit?


      • dgffhfgjfdj
        hyvä palata kirjoitti:

        "Terveydenhoito kallista - mihin verrattuna? Harvemmin sitä halvemmalla pääsee kuin Suomessa, eikä varsinkaan esim, USA:ssa."

        Kysyin, mihin verrattuna saa halvemman terveydenhoidon. En väittänyt, että muualla se ei olisi mahdollista tai että Suomessa se olisi halvin. Lisäkysymyksenä sinulle Autralian tuntija: Onko kaikki terveydenhuolto täysin ilmaista Autraliassa?, siis perusterveydenhoito ja erikoissairaanhoito? Miten esim. syöpäsairaan vuosia kestävät hoidot on järjestetty? Kaikki täysin ilmaista, vai?

        Muovia ei ole tarkoitus syödä, vaan laittaa jätehuoltoon energianpolttolaitokselle.

        Toki suvaitsen muiden mielipiteet. Minä vastasin alkuperäiseen kysymykseen, muut kirjoittivat siitä, miten kauheaa Suomessa on. mm. se muoviin pakattu ruoka! Mitä sinä vastasit?

        "Onko kaikki terveydenhuolto täysin ilmaista Autraliassa?, siis perusterveydenhoito ja erikoissairaanhoito? Miten esim. syöpäsairaan vuosia kestävät hoidot on järjestetty? Kaikki täysin ilmaista, vai?"

        Nyt vasta palaan palstalle. Vastaan kysymykseesi, että julkisissa sairaaloissa syöpähoidot ovat ilmaisia, jopa kalliit kokeet ja tutkimukset ovat potilaalle ilmaisia. Muistaakseni joistakin lääkkeistä joutuu maksamaan jonkin verran. Kävin oman sairauteni takia sairaalassa kolmisenkymmentä kertaa. Vain yhdestä verikokeesta jouduin maksamaan hiukan.

        Tietysti on myös yksityissairaaloita, ja ne ovat kalliita, ja vakuutus (joka sekin on kohtalaisen kallis) korvaa vain osan kuluista. Noissa yksityissairaaloissa tosin jonotuslista voi olla jopa pidempi kuin julkisissa, kumma kyllä. Hammashoito on kallista, ja julkiselle puolelle pääsevät harvat ja hekin vuosien jonotuksen jälkeen.

        Tässä puhutaan vain hoidon hinnasta. Aiheen vierestä sanoisin, että minut nuo syöpähoidot paransivat lääkäriuskostani. En enää menisi sairaalaan muuten kuin korjauttamaan katkenneen jalan tai muista tuollaisista syistä. Syöpäteollisuus on Australiassa samanlaista soopaa kuin Suomessakin, enkä sen kuvioihin enää sokeasti luota. Onneksi se siellä oli edes ilmaista (potilaalle) - Suomessa joutuisi maksamaan ties miten paljon. En ole vielä käynyt lääkärissä Suomessa. Silmätulehduksenkin paransin kolloidihopealla, kun käynti terkkarissa olisi ollut älyttömissä hinnoissa.

        Olen kotiutunut hyvin. Korjattavaa Suomessa on loputtomiin. Poissa olleena sen havaitsee selkeämmin. Teen, mitä voin, että saisimme meille kaikille paremman yhteiskunnan. Tällä hetkellä se, joka väittää Suomea hyvinvointivaltioksi, elää utopiassa ja on luultavasti itse hyväpalkkaisessa työssä tai rikkaan elättinä.


      • Meleko.terve

        Terkkarissakäynti on ilmaista Suomessa. Vain jos siellä lääkärin puheilla käyt, maksanee pari kymppiä. Hammaslääkärillä luultavasti enemmän (en muista enää mitä maksoi).
        Silmälasit huhujen mukaan ainakin Britanniassa saa ilmaiseksi. Suomessakin sai muutama vuosikymmen sitten vähentää verotuksessa, vaan ei enää. Viimeksi ostin silmälasit Pekingistä 22 eurolla. Linssit olivat ilman eri pyyntöä ja -maksua suuritaitekertoimista lasia eli kevyet, sankojen aisat titaania. Riittäisikö täällä tuhatkaan euroa näihin?
        Siis kehitysmaassakin tehdään silmälasien linssit kunnon materiaalista, Suomessa pullolasista eli tulee paksut ja painavat sekä huonontavat kontrastia. Kunnollisesta saat maksaa hirveästi jos saat sittenkään tilaamaasi. Ainakaan Porvoon Nisseniltä en saanut kuin sutta ja sekundaa.
        Hyvinvointivaltio ei Suomi ole ollut vuosikymmeniin. Uuteen siionistiseen maailmanjärjestykseen kuuluu vain eliitti jolla on kaikki, ja sitten ne välttämättömät orjat.


    • hyvälähteä

      Joo katsotaan kaikki peiliin seuraavan kerran kun rätäsade ei innosta, lauantainan Helsinkin keskustassa joku oksentaa ja syödäänn monopolisoituneen elinterviketeollisuuden mahdollisimman halvalla tuotettua ala-arvoista muoviin pakattua ja muutamassa päivässä pilaantuvaa sontaa. Kun on katsottu peiliin, alkaa taas Suomen verotus, virkamieskunnan päätökset tuntuakkin taas järkeviltä, niin kuin tuo opettajan erottaminen. Muistahan nyt sitten ystävällisesti ja selkeästi vastata kaikille jotka sinutal jotain tiedustelevat nm. Hyvä palata.

      • hyvä palata

        Nimimerkki "hyvälähteä". Mitä sinä vastasit alkuperäiseen kysymykseen?

        Eikö muualla maailmassa ihmiset oksenna? Tämä olikin minulle uutta! Olen sitten nähnyt näkyjä ulkomaanmatkoillani. Esim. Länsi-Berliinissäkin vuonna 1978 kuvittelin koko jutun!

        Jääkaapistamme löytyy tällä hetkellä paikallisten tuottajien porkkanaa, kurkkua ja hapankaalia (kaikki muoviin pakattuja;) sekä kotimaisia luomumunia ja luomumaitoa, työpöydältä lähituottajan tomaattia ja kaapista lähituottajan leipää. Ehkä näen taas näkyjä ja nämä ovatkin oikeasti "monopolisoituneen elinterviketeollisuuden mahdollisimman halvalla tuotettua ala-arvoista muoviin pakattua ja muutamassa päivässä pilaantuvaa sontaamonopolisoituneen elinterviketeollisuuden mahdollisimman halvalla tuotettua ala-arvoista muoviin pakattua ja muutamassa päivässä pilaantuvaa sontaa".

        Minä osaan mielestäni noukkia sieltä kaupasta sitä tavaraa, jota arvostan ja josta olen myös valmis maksamaan.


      • etsivä löytää
        hyvä palata kirjoitti:

        Nimimerkki "hyvälähteä". Mitä sinä vastasit alkuperäiseen kysymykseen?

        Eikö muualla maailmassa ihmiset oksenna? Tämä olikin minulle uutta! Olen sitten nähnyt näkyjä ulkomaanmatkoillani. Esim. Länsi-Berliinissäkin vuonna 1978 kuvittelin koko jutun!

        Jääkaapistamme löytyy tällä hetkellä paikallisten tuottajien porkkanaa, kurkkua ja hapankaalia (kaikki muoviin pakattuja;) sekä kotimaisia luomumunia ja luomumaitoa, työpöydältä lähituottajan tomaattia ja kaapista lähituottajan leipää. Ehkä näen taas näkyjä ja nämä ovatkin oikeasti "monopolisoituneen elinterviketeollisuuden mahdollisimman halvalla tuotettua ala-arvoista muoviin pakattua ja muutamassa päivässä pilaantuvaa sontaamonopolisoituneen elinterviketeollisuuden mahdollisimman halvalla tuotettua ala-arvoista muoviin pakattua ja muutamassa päivässä pilaantuvaa sontaa".

        Minä osaan mielestäni noukkia sieltä kaupasta sitä tavaraa, jota arvostan ja josta olen myös valmis maksamaan.

        Hassua ettätäällä monet kirjoittajat ostavat vain pakattuja tuotteita.Miksi ette käy esim.kauppahallista ostamassa tiskiltä.Siellä on valinnan varaa joka lähtöön,eikä ole pakattu!
        Täytyy myös ymmärtää ,että itsevalinta kaupoissa nykyään ei enää jonoteta joka kaupassa tiskiltä.Vaikka sellaisetkin ovat tavarataloissa mistä voi ostaa "ei pakattua" .Elikkä käykääpä muuallakin kaupassa kuin Sivassa niin löydätte .Torilta saa tuoreet ihannekset ym.


      • Kantasuomalainen_70_v

        Ei suomalaisilla ole varaa kauppahallin hintoihin.
        20 11 ei sitten ole 31 Suolisolmun laskuopin mukaan.


    • levottomat jalat

      Itseasiassa jokaisessa maassa on ne plussat ja miinukset mutta on muutamía syitä, miksi olen itse kiinnostunut lähtemään uudestaan juuri palaamiseni jälkeen. Ensinnäkin talvi on aivan liian pitkä, itse olen enemmän kesäihmisiä ja pimeys, olen ollut niin iloinen että viime talvi on mennyt täysin ilman kaamosmasennusta leveysasteilla, missä siis tämmöistä ei ole. Ja sitten maailmassa on niin paljon mielenkiintoisia paikkoja ja asioita, että kun on nähnyt yhden paikan haluaa nähdä toisenkin. Lopuksi, palasin Suomeen kuukausi sitten ja jo nyt tämän maan byrokratia ihmetyttää ja ärsyttää mutta sitten taas kuitenkin monessa muussakin maassa on ne miinuksensa joten onko tämäkään sitten se varsinainen syy. Meitä on moneksi ja lähtisin vaikka heti jos saisin kunnon tilaisuuden siihen muussa tapauksessa odotan parisen vuotta ja katson tilannetta uudestaan.

      • hyvä palata

        No siellä oli asiallinen kirjoitus. Se jäi kyllä epäselväksi, että MIKSI palasit Suomeen?


    • logiikan epäselvyys

      Ok, eli syitä on tähän mennessä ollut muun muassa:

      -terveydenhuolto (tänään tai sitten iäkkäämpänä)
      -perhesyyt
      -muualla koettu rasismi
      -mahdollisesti myös hyvät muistot Suomesta sellaisena maana kuin mikä se oli lähtiessä

      Perhesyyt on toki melkeinpä itsestäänselvyys, kukapa ei rakkauden perässä muuttaisi vaikka vähän huonompaakin paikkaan. Ja rasismi myös on hyvin ymmärrettävä syy. Mutta en tajua sitä, että miksi pitää muuttaa (takaisin) juuri S-u-o-m-e-e-n? Miksei muuttaa rakkaansa kanssa yhdessä johonkin aivan muuhun maahan, miksei muuttaa Espanjaan eläkepäiviksi missä on suomalaisia sairaanhoitajia niille muistisairaillekin, miksei lähteä rasismia pakoon jenkkilään, miksei asua Ranskassa missä niitä ruuan raaka-aineita arvostetaan, jne. jne.

      Miksi juuri Suomeen? Siksikö, että se on joskus ollut koti? Onko se riittävä syy palata: ex-koti? Eikö napanuora olekaan koskaan katkennut vai onko se paluumuutto/kaipuu kotimaahan aina enemmän tai vähemmän muistojen vääristämää harhaa? Mistä edes tietää, mikä on kotimaa, jos on syntynyt muualla ja/tai asunut kauan muualla? Mikä tekee sen, että haluaa palata ylipäätään, ja sen että haluaa palata juuri Suomeen?

      Jos se onkin jokin solutason juttu ja kaipuu kotivesiin on verissä kuin lohilla ikään...?

      • hyvä palata

        Sinulta, hyvä nimimerkki "logiikan epäselvyys", kysyisin, kuinka kauan olet itse ollut ulkomailla ja minkä ikäinen olet.

        Oletan nimittäin, että olet melko nuori ja melko vähän aikaa ulkomailla asunut.

        Itse selventäisin, että minä en muuttanut terveydenhuollon takia Suomeen, vaan KIELEN takia. Vaikka osasin erittäin hyvin ruotsia, en voi luottaa siihen, että myöhemminkin tulen sillä toimeen.

        Muuallekin kuin Ruotsiin muuttaneet ja asettuneet suomalasisyntyiset voivat unohtaa kaikki uudet kielet ja jäljelle jää vain se äidinkieli.

        Muistan esimerkin siitäkin, että kun siirtolainen oli jo unohtanut oman äidinkielensä, hän vanhetessaan vähitellen palasi äidinkieleensä eikä pystynyt enää käyttämään niitä uusia kieliään.


      • Pakkomuutto
        hyvä palata kirjoitti:

        Sinulta, hyvä nimimerkki "logiikan epäselvyys", kysyisin, kuinka kauan olet itse ollut ulkomailla ja minkä ikäinen olet.

        Oletan nimittäin, että olet melko nuori ja melko vähän aikaa ulkomailla asunut.

        Itse selventäisin, että minä en muuttanut terveydenhuollon takia Suomeen, vaan KIELEN takia. Vaikka osasin erittäin hyvin ruotsia, en voi luottaa siihen, että myöhemminkin tulen sillä toimeen.

        Muuallekin kuin Ruotsiin muuttaneet ja asettuneet suomalasisyntyiset voivat unohtaa kaikki uudet kielet ja jäljelle jää vain se äidinkieli.

        Muistan esimerkin siitäkin, että kun siirtolainen oli jo unohtanut oman äidinkielensä, hän vanhetessaan vähitellen palasi äidinkieleensä eikä pystynyt enää käyttämään niitä uusia kieliään.

        Niin se menee.Jossain vaiheessa opittu kieli ei vaan enää toimi ja vain äidinkieli on muistissa.Nähty on!


    • Vasta edessä

      Olen asunut 18 vuotta poissa Suomesta (keskieurooppalaisessa maassa) ja vielä noin 20 vuotta on edessä. Saman verran aviomiehelläni, joka on myös suomalainen (tapasimme kun olin asunut jo vuosia täällä, hän asui Suomessa. Elimme kaukosuhdetta muutaman vuoden kunnes hänkin pääsi muuttamaan tänne).

      Meille molemmille on ainakin tässä vaiheessa selvää että eläkkeelle siirryttyämme emme jää tänne, vaan muutamme Suomeen. Ainakin maaliskuu - lokakuu on tarkoitus siellä asua. Se jää nähtäväksi sopeudummeko enää Suomen talviin vai vietämmekö talven kuukaudet jossain muualla.

      Syistä tärkein on päästä takaisin oman tutun kielen ja kulttuurin pariin. Pystymme molemmat toimimaan erittäin hyvin paikallisilla kielillä ja olemme täysin sopetuneet tekemään koko työuramme vieraalla kielellä, mutta silti oma äidinkieli on aina se oma ja tuttu. Kuten toinen vastaaja jo kommentoikin, on hyvin mahdollista että se tulee vielä tärkeämmäksi mitä vanhemmaksi tulee.

      Näiden vuosien aikana olemme tietysti vieraantuneet Suomen arkitodellisuudesta jonkin verran, mutta paljon vähemmän kuin voisi luulla ja kuin olisi vielä esim. 20 vuotta sitten tapahtunut. Nykyiset yhteydenpitovälineet ja internet mahdollistavat eräänlaisen "mini-Suomi" -elämän vaikka olisi maantieteellisesti kaukanakin.

      Käymme Suomessa lomalla kaksi kertaa vuodessa, pari viikkoa joulun aikaan ja kuukauden kesällä. Välillä tuntuu kuin olisi turisti omassa maassaan, mutta tunne ei ole epämiellyttävä vaan eräällä tavalla kiinnostava.

    • tyhmkysymys

      Osa haluaa palata Suomeen. Osa joutuu takaisin Suomeen. Osa harhautuu takaisin Suomeen.

    • lgococo

      Suomen luonto ei ole sen puhtaampaa kuin vaikkapa Ruotsissa, Keniassa tai Australiassa. Jotenkin kumma käsite tuo suomalainen puhtaus. Ruotsin luonto on varmasti yhtä puhdas, jos ei puhtaampikin, sillä suurien jokien vedet eivät ole samanlaista haisevaa liejua kuten esim Pohjanmaan jokien. Lisäksi sinilevää on joka kesä järvissä. Australiassa on isoja erämääalueita joten tuskinpa siellä luonto on likaisempaa kuin Suomessakaan.

      Tämä niinkuin tarkennuksena ennenkuin jatkatte.

      • dfhgfghjgdjdghj

        Australiassa muutamat osavaltiot saastuttavat kansalaisten juomaveden fluorilla! Se oli yksi iso syy, miksi muutin sieltä taas pois. Ja olkoon vaan isoja tyhjiä alueita, Australiassa rannikkoseudulla on tajuttoman kallista ostaa maata ja kiinteistöjä. Murto-osalla saa Suomesta paljon isomman tontin mukiinmenevine talonrötisköineen - ja ympärillä on Suomelta tuoksuva luonto! Ja naapurit puhuvat suomea! Linnut laulavat keväällä samalla tavalla kuin lapsuudessani. Ruisleipää on montaa sorttia. Taikuilta jää jonnekin vielä muutama marja, joilla voi täyttää pakastintaan. Virkamiesdiktatuurihan tämä on, mutta sama ongelma on tulossa maailman kaikkiin maihin, kun valtioita aletaan yhdistää yhden diktaattorin alle. Parempi on toimia sitä vastaan kotimaassa, omalla kielellä, kuin orpona piruna jossain vieraassa paikassa.

        http://www.youtube.com/watch?v=WzytGJh9cBY


      • fdsh ghskhs
        dfhgfghjgdjdghj kirjoitti:

        Australiassa muutamat osavaltiot saastuttavat kansalaisten juomaveden fluorilla! Se oli yksi iso syy, miksi muutin sieltä taas pois. Ja olkoon vaan isoja tyhjiä alueita, Australiassa rannikkoseudulla on tajuttoman kallista ostaa maata ja kiinteistöjä. Murto-osalla saa Suomesta paljon isomman tontin mukiinmenevine talonrötisköineen - ja ympärillä on Suomelta tuoksuva luonto! Ja naapurit puhuvat suomea! Linnut laulavat keväällä samalla tavalla kuin lapsuudessani. Ruisleipää on montaa sorttia. Taikuilta jää jonnekin vielä muutama marja, joilla voi täyttää pakastintaan. Virkamiesdiktatuurihan tämä on, mutta sama ongelma on tulossa maailman kaikkiin maihin, kun valtioita aletaan yhdistää yhden diktaattorin alle. Parempi on toimia sitä vastaan kotimaassa, omalla kielellä, kuin orpona piruna jossain vieraassa paikassa.

        http://www.youtube.com/watch?v=WzytGJh9cBY

        Video, joka on näköjään blokattu, löytyy jos etsii Euctace Mullinsia ja hänen kirjaansa Murder by Injection.


    • ateenalainen1

      Syopapotilaana vastaisin,etta ktylla Suomessa hoidot laakarinkaynnit ovat kalliimpia kuin mita esim. Kreikassa. Kreikassa on laakarinkaynnit taysin maksuttomia, samoin hoitoja vaativat kalliit laakkeet.
      Suomessa oli vuosia kestava ruljanssi, tilata ensin ajat, jotka tiukalla, sitten joka laakarivisiitti maksaa 27,40 E, mahdl leikkaus maksoi minulle (pieni sellainen) 90 E plus taas laakarivisiitti. Kylla siita laskuja kertyi. Aivan harmittaa. Ja minulla on Kela korvaus kattava muka sairauden sattuessa.

      Eli ei tama oma maa mansikka ole.
      Talla hetkella otankin kaikki testit, ja hoidot ulkomailla, koska se halvempaa (lue= ilmaista) kuin "rakkaassa" kotimassa.

      Joten alkaa toitottako joka kulmassa kuinka hyvin asiat on Suomessa.
      Mita inhimillisyyteen tulee, se on kadonnut kokonaan, me olemme vain numeroita.
      Laakariin on MAHDOTON saada yhteytta, heita kohdellaan kuin jotain jumalaa. Vasyttavaa.

      Muutin itse Suomeen henkilokohtaisista syista, joita ei nyt aleta kertoa. Ja olen katunut sita monen monta kertaa.
      Olen suomalainen, naytan suomalaiselta, puhun kielta vahan oudosti koska olin poissa puolet elamastani, minulla on ulkomaalainen sukunimi, kreikkalainen jos haluatte tietaa, ja minua on usein kohdeltu rasistisesti juuri sen takia. It is not fair!
      Harkitkaa kaksikin kertaa ennenkjin muutatte lopullisesti.

      • TadaaTadaa

        Syöpähoito Kreikassa ilmainen? Aivan, me maksajamaat tiedämme sen :(
        Kun mr. Käteinen ilmoitti Suomen(kin) myöntävän Kreikalle rahaa, sitten lisää rahaa ja samanaikaisesti leikkaa suomalaisten etuja niin voin kertoa että syy jonkinasteiselle Kreikka-vihalle voi piillä suomalaissa....


      • huh...huh...

        Vai on ilmaista sairaanhoito.Sinne on Kreikkaan mennyt suomalaistenkin verorahoja eikä takaisin tule.Katsotaan kuinka kauan siellä ilmaiseksi hoidetaan.
        Miten voi edes kehua Kreikan valtiota joka on hoitanut asiansa päin p:tä.
        Muuta vain takaisin sinne ihanne maahan.


      • yfyocoycoy

        helvetti mitä paskaa korjoitatte ku joku edes uskaltaa kritisoida pientä puhtoista Suomea. Suomessa on ihan älyttömästi pienen maan asukkaiden komplekseja. Niin epävarmoja itsestään ja itseluottamus nollassa sen takia ette kestä kritiikkiä. Olen venäläinen ja olen asunut Suomessa 13 vuotta ja nyt taas muutin takaisin Venäjälle. Välillä seuraan teidän mediaa ja tapahtumia mielenkiinnosta. Olen huomannut juuri tämän että moni suomalainen ei kestä kritiikkiä joka kohdistuu itseensä ja sen takia kritisoi muita jotta oma heikkous peittyisi. Näen miten paljon haukutte kaikkia muita kulttuureja ja minusta on säälittävää että pieni maa jolla ei ole omaa itsenäistä historiaa kuin alle 100 vuotta haukkuu niin paljon suuren kulttuurin ja rikkaan historian omaavia maita kuten Kreikka, Italia, Keski-Euroopan maat, muut pohjoismaat, joista erityisesti Ruotsi. En edes puhu Venäjästä koska se on teille Saatana maan päällä. Meistä se on huvittavaa. Ainakin olen huomannut kuinka teidän uutiset ovat hyvin lyhyitä ja eivät tuo mitään todisteita vaan jauhavat vaan jotain samaa asiaa, jota ihmiset nielee ilman mitään mediakriittisyyttä. Samalla julistaen kuinka vapaata totuutta puhuva media teillä on ja kaikki ketkä ovat muuta mieltä ovat trolleja, koska eihän länsimaissa ole muuts totuutta, kuin minkä länsimaat ovat hyväksyneet. En jaksa kirjoittaa enempää.Tuli jo varmaan pointti selväksi.


      • tiedätkö

        Suomi maksaa Kreikkaan suomalaisten eläkkeet ja sairauskulut.Että silleen.On helppo käydä ilmaiseksi hoidossa.


      • mieliVesille
        yfyocoycoy kirjoitti:

        helvetti mitä paskaa korjoitatte ku joku edes uskaltaa kritisoida pientä puhtoista Suomea. Suomessa on ihan älyttömästi pienen maan asukkaiden komplekseja. Niin epävarmoja itsestään ja itseluottamus nollassa sen takia ette kestä kritiikkiä. Olen venäläinen ja olen asunut Suomessa 13 vuotta ja nyt taas muutin takaisin Venäjälle. Välillä seuraan teidän mediaa ja tapahtumia mielenkiinnosta. Olen huomannut juuri tämän että moni suomalainen ei kestä kritiikkiä joka kohdistuu itseensä ja sen takia kritisoi muita jotta oma heikkous peittyisi. Näen miten paljon haukutte kaikkia muita kulttuureja ja minusta on säälittävää että pieni maa jolla ei ole omaa itsenäistä historiaa kuin alle 100 vuotta haukkuu niin paljon suuren kulttuurin ja rikkaan historian omaavia maita kuten Kreikka, Italia, Keski-Euroopan maat, muut pohjoismaat, joista erityisesti Ruotsi. En edes puhu Venäjästä koska se on teille Saatana maan päällä. Meistä se on huvittavaa. Ainakin olen huomannut kuinka teidän uutiset ovat hyvin lyhyitä ja eivät tuo mitään todisteita vaan jauhavat vaan jotain samaa asiaa, jota ihmiset nielee ilman mitään mediakriittisyyttä. Samalla julistaen kuinka vapaata totuutta puhuva media teillä on ja kaikki ketkä ovat muuta mieltä ovat trolleja, koska eihän länsimaissa ole muuts totuutta, kuin minkä länsimaat ovat hyväksyneet. En jaksa kirjoittaa enempää.Tuli jo varmaan pointti selväksi.

        Tuossa edellisessä on aika paljon asiaa, johon on moneen kohtaan sanottava että niinhän se on.
        Jos ei ole ollut muualla kuin Suomessa, niin Suomi on paras maailmassa melkein kaikissa asioissa, koska henkilö ei voi tietää mistään muusta.
        Toki Suomestakin löytyy hyviä puolia, mutta esimerkiksi nyt juuri en lähtisi kehumaan maata kovin laajamittaisesti.
        Olen asunut 45 vuotta Australiassa ja vietin siellä suurimman osan aikaa työelämästäni. Koulutusta sain Suomessa mutta sitten nousi tie pystyyn kun olisi halunnut teknilliselle alalle töihin. "Emme voi palkata koska sinulta puuttuu keskikoulu." (siis ei toisen kielen alkeita). Ammattikoulupohjalla kaikki paremmat paikat jäi saamatta koska keskikoulun käyneet meni edelle vaikka heillä ei ollut edes ammattia.
        Lähdin sinne mistä töitä löytyi. Aloitin lapiomiehenä ja etenin tasaisen varmasti eteenpäin. Viimeiset työvuoteni tein insinööritason töitä, ilman paperipätevyyttä. Töitä ei tehdä papereilla.
        Iroonista kuulla nyt, että täällä Suomessa tallaa pätevät insinöörit kädet taskussa, kun ei löydy töitä.
        Mitä hyötyä on vahvasta koulupohjasta jos ei ole töitä. Toisaalta jää kysymään, eikö siellä koulussa opeteta kuinka ne tiedot sovelletaan tuottavaan työhön?

        Sivumennen mainiten, en tullut Suomeen elätettäväksi, joten on turha kysyä sitä.
        Eäkkeen saan ulkomailta. Maksan siitä veron Suomeen. Ulkomailla ei eläkkeestä olisi mennyt veroa.
        Muutto Suomeen oli oma valinta. Australiassa ei ole Saimaata ja sen kaloja.
        Eikä hirvikärpäsiä!
        Jos jonain päivänä kyllästyn niihin ja hyttysiin, pakkaan matkalaukun ja ostan lipun!
        Ollaan ystävällisiä toisillemme !


    • :-)

      Enpä taida, Näsinmäellä jo kaikki tuttavat.- Kaipa täällä ulkomaillakin joku potero löytyy meikäläselle.-

      • Porvoo kutsui

        Jos vaan Näsimäellä niitä tuttavia tavataan niin en minäkään olisi tänne tullut,tapaan niitä myös torilla ja kaduilla ennen kuin siirryn "oikokoipisten"joukkoon ja se oli mm.eräs syy paluumuuttoon kaikkien vuosien jälkeen!OK,aluksi tarvi kyllä vanhan tutun joka näytti keitä tunnen,ollaankohan muututtu ulkoisesti??


    • :-)

      Junnu lauloi että: Aika entinen ei koskaan enään palaa......en minäkään.- Käymään vain sinne tullaan eikä olemaan :D

      • :-)

        Vi flytt int :D


    • pekkka

      On mielenkiintoista lukemista aiheesta ? olen itse ajatellut muuttoa Suomeen ja vuosia ja nyt olen eläkeellä ja olen työni tehdyt täällä sillä töihin minä lähdin tänne ja siitä on 50 vuotta kun muutin ruotsiin ja Ruotsi antoin hyvän toimeen tulon ja turvallisen elämän että ruotsille olen kiitollinen kaikesta mitä olen saanut .Mutta silti suomeen muutto on ollut aina minun mielessä siitä ei pääse mihinkään Onhan suomessa monessa asiassa asiat paljon jäljessä mitä ruotsissa on Mutta uskon että suomessa on hyvä asua Siksi paluu on edessä Näihän se on Että kylässä hyvä mutta kotona paras

      • kotimaani

        Mitkähän asiat ovat jäljesä Ruotsiin verrattuna.Kun itse muutin huomasin että jotkut asiat ovat edellä Ruotsiin verrattuna vaikka muutin jo 12 vuotta sitten takaisin.


    • dfgfghgjhghff

      Kuunnelkaa tämä suomalainen komedia (vai tragediako se on?), niin saatte aika hyvän kuvan siitä, millaista täällä on ollut ja on, ja miksi.

      http://www.youtube.com/watch?v=WwakTr9OxEU

      Tämä on hyvä. Pitkä, mutta hyvä.

    • leski

      Puolisoni kuoli, enkä olisi kyennyt elättämään itseäni siellä. Pakko palata.

    • Keke3

      Kamalan katkeraa keskustelua täällä ja ulkosuomalaiset palstalla. Joka maassa on hyvät ja huonot puolensa ja mikään ei nykymaailmassa estä asumasta juuri seillä missä tuntee olonsa hyväksi. Miksi tarvitsee lytätä maita joissa joku toinen saattaa tuntea olonsa kotoisaksi.

      • ghgjhgkhjk

        Miksi lytätä ihmisiä, jotka kokevat asiat eri tavalla kuin sinä? Minusta on hienoa, että kukin kertoo ajatuksistaan rehellisesti. Asenteet voivat muuttua iän ja vuosien karttuessa, ja siitäkin voi puhua. Jos pakottaisi itsensä olemaan aina keskilinjalla ja mauton ja hajuton ja väritön, auttaisi tekemään keskustelusta aika tylsää.

        Minä olin nuorena suomalaisuuttani osittain häpeävä, osittain siitä ylpeä. Sitten meni vuosia, kun etäännyin SUomesta ja karttelin ulkosuomalaisa. Sitten iski koti-ikävä. Nyt olen suomalaisempi kuin koskaan. Näen maan viat ja haluan auttaa korjaamaan niitä. Tarviotsin ulkomaanvuoteni saadakseni perspektiiviä. Olen iloinen, että saan nyt asua kotimaassa. Kaikilla ei sitä rikkautta ole: kaksi kotimaata. Joidenkin on pakko lähteä pakolaiseksi siitä yhdestäkin.


    • :-)
    • ikava on ohi

      tosi harvalla pitkaan ulkomailla asuneella onnistuu suomeen palaaminen nappiin.. suurinosa haikailee tultuansa takaisin,,,,,sinne missa on elamansa asunut..ja moni...kuten minakin lahtee takaisin,, ja kay vain 'kylassa' kotimaassaan..

      eika ole ikava enaa takaisin suomeen,,paitsi ehka vain 3-4 viikoksi..siina ajassa saa tarpeekseen ..

      • Perkel

        Näin on marjat, itte muutin ruotsiin Kekkosen aikaan.- 70-luvun Suomi on jo Eldankaa.......Käymään vain sinne tullaan eikä olemaan !


    • mannerheim linja

      ja ottakkee huomijjoon tuo vennaanmaan uhittelu..siella on taas rautaa rajalla ihan talavisovan malliin..
      et varmana halua olla suomessa jos toveri 'vahingossa' ylittaa rajan,,,,kun suomiriepu ei edes uskalla nat..oon liittya..ettei puttiinia loukattaisi..

      • kuule molempia

        Kuule, kuuntelepa Putinia itseään, vaikka http://www.youtube.com/watch?v=QiKF8JN1qmk (tosi outoa muuten, että vaikka eilen kuuntelin useita U-tube-videoita, ne eivät näy historialistassani; ne on poistettu!)

        LKuvittelepa tilanne meidän kannaltamme. Eräs suuri ja nimeltä mainitsematon maa jatkaa maailmanlaajuista imperialistista politiikkaansa ja järjestää Suomeen fasistisen vallankaappauksen. Sanotaan nyt vaikka, että itäinen osa maata joutuu erityisesti uuden vallankaappariryhmän silmätikuksi ja sen alueen asukkaiden henkeä uhkaillaan. He pyytävät isoa naapuria apuun, pyytäen saada liittyä siihen. Imperialistinen taustapiru halusi hallita koko maata ja halusi myös sotaa, jotta sen sotateollisuus pyörisi koko ajan täysillä. Sitä harmittaa sanomattomasti, kun iso naapuri järjestää Suomen itäosissa kansanäänbestyksen ja sen osoitettua melkein kaikkien alueen asukkaiden haluavat liittyä siihen, se suostuu muodollistamaan asxian. Verettömästi. Alkuperäinen kiihottaja ja manipuloija ja maailmanvaltaan pyrkivä globaalifasistivaltio raivostuu ja alkaa vaatia kaikkia maita boikotoimaan Venäjää, joka pilasi sen suunnitelmat.

        Harkitkaapa tätäkin mahdollisuutta. Totuus lienee jossain ääripäiden välillä. Venäjä ei ole taivas, mutta ei se mikään onneton pahuuden pesäkään ole. USA ei ole onnela, mutta ... Niin, ei mitään muttia.

        Ja systeemiin kuuluu, että minut nyt blokataan joksikin aikaa. Että se siitä vapaudesta.


    • kjlkjkjnjm,

      Totuus lienee jossain ääripäiden välillä. Venäjä ei ole taivas, mutta ei se mikään onneton pahuuden pesäkään ole. USA ei ole onnela, mutta ... Niin, ei mitään muttia.//

      mutta jos rajat aukaistaan ,,niin amerikassa on suuri tungos ...ja vennaan maalla valtava vaestotyhjyys...miksikohan olisi noin???

      • fgfhfghgjgfhj

        Olisikohan ihan noinkaan? Ei venäläisiä pakolla kotimaassaan pidetä, ja tuskinpa sieltä USA:aan rynnättäisiin, vaikka USA alkaisi toivottaa heidät tervetulleeksi. USA:n pelottava globaalipolitiikka ja omia kansalaisaan vastaan kohdistuvat uhkaavat uudet lait, ja NSA:n drag net -systeemi, jolla tallennetaan kaikkien maailman ihmisten nettihistoria, sähköpostit, rahaliikenne, matkat jne, eivät ole omiaan vetämään puoleensa ihmisiä. Jos joku vielä haikailee amerikkalaiseen "vapauteen", hän on varmaan elänyt laput silmillään, tai tillottanut amerikkalaisia TV-ohjelmia liian kauan. Elämme vaarallisia aikmoja. Jos tarpeeksi moni meistä, ympäri maailmaa, ei pian herää huomaamaan, missä mennään, voimme olla tuhoon tuomittuja kaikki.


    • trastuit tavarits

      Ei venäläisiä pakolla kotimaassaan pidetä,//ei pidetakkaan,,mutta jos saat mukaasi jonkun 500dollarin edesta rahaa ja muuttotavaroitasi erittain rajoitetun maaran..niin tuo jo hillitsee varsin monen muuttohalukkuutta tehokkaasti..
      ei kaikki toki koyhia ole venajan maallakaan..mutta kun et saa vieda mukaasi..mitas teet?
      tehokas muuton estaja monelle..

    • 8-1

      Apinamaisia ajatuksia jos et ole pärjännyt Ruotsissa niin missä--olet nolla elämässä.

      • 8-9

        Suomalainen on euroopan apina---leipäjonot ja niitä maksan.

        Suomi on apiana pohjolassa ei muuta täysin nolla---kansojen nuolia valtio.

        Putin on hyvä!


    • Ei niin puhdas maa

      Milläköhän mittarilla suomen luonto mitataan puhtaaksi yksi paperi tehdas saastuttutti vielä 80 luvulla enemmän kuin 500000 tuhatta ihmistä siellä ne myrkyt maaperässä on ja pysyy kuinkahan monta paperi/sellutehdasta Suomessa on aikojen saatossa on laskenut paskansa vesistöihin jos jokia joskus aletaan ruoppaamaan mitähän kivaa sieltä löytyy 30 vuotta paperi tehtaalla työskennellyt

    • Geenit kai vaan

      Mietityttää ketjun aloittajan muotoilu, että mikä logiikka. Miten niin logiikka? Eihän sellaista vastausta ole olemassakaan, koska eri asiat on loogisia eri ihmisille ja eri tilanteissa :-)

      Mutta sitten tämä:

      "Mikä tekee sen, että haluaa palata ylipäätään, ja sen että haluaa palata juuri Suomeen?

      Jos se onkin jokin solutason juttu ja kaipuu kotivesiin on verissä kuin lohilla ikään...?"

      Joo, ihan mielenkiintoinen pointti. Ja ehkä omalla kohdallani just näin.

      Olen lapsena muuttanut Suomesta, asunut 35 v toisessa maassa, joten tietysti olen "sopeutunut": osaan kielen täydellisesti, tiedän tavat, en erotu millään lailla ennekuin kerron nimeni.
      Mutta kun maa vaan ei tunnu omalta. Aina, aina, aina tunne että on muiden nurkissa. Siis kirjaimellisesti: "tämä ei kuulu mulle, tämä ei ole mun maa, tämä ei ole mun katu, tämä ei liity muhun, mulla ei ole täälä mitään omaa eikä taustaa". Se vaan tulee jostain, ja tunne on ihan fyysinen.

      Juureni on Suomessa, sielä sukuni on elänyt vuosisatoja. Voin kävellä samoja katuja kuin he, voin käydä samoissa rakennuksissa, voin seurata sukuani nykyajassa.
      Ja se on maa jonka puolesta molemmat isoisäni sotivat.

      Eli omalla kohdallani siinä ei olekkaan mitään ns logiikkaa. Se vaan on.

      Saa nähdä miten käy, kun (toivottavasti lähiaikoina) voin alkaa käytännössä valmistelemaan muuttoa. Tarkoitus on ensin pitää asuntoni tässä maassa ja yrittää löytää Suomesta väliaikainen työ ja toisenkäden asunto, tunnustellakseni että onko se nyt sitten oikein. Ja jos on, niin sitten järjestän lopullisen muuton.

      Ja tiedän oikein hyvin että en muuta mihinkään tuttuun tai parempaan. Kaikissa maissa on kaikki eri puolensa, ja Suomi on itselleni käytännössä kuin vieras maa. Mutta juuri sen takia luulen että muutto voikin onnistua, että ei ole sen kummempia odotuksia.

      Eli että joo, kaipa mä sitten ole lohi :-)

      • Skånepåg

        Siitä on 37 v. ku tuli Suomess kutettua :) Poika syntyi Ruottiss, hyvin ollaan täällä pärjätty.- Vanhaa äiteetä lähretään kahtomaan, sitten takas koti Skååneen :D


    • Pakkomuutto

      Jouduin palaamaan taloudellisista syistä ja kipuilen vieläkin sitä.Mutta mitä teet
      jollei rahat riitä, eikä töitä ollut enää tarjolla siinä maassa.Täällä oli, mutta ei enää:))
      Paluu lähtömaahan ei kuitenkaan ole enää mahdollista.

      Muuten, Ruotsissahan(en kyllä asunut siellä) on nykyisin cool omistaa suomalaisjuuret.Jokainen jolla vain on pienikin mahdollisuus siihen, kertoo olevansa suomalaisten jälkeläinen.

    • Pois Suomesta

      Eikö olisi turvallisempaa pysyä sielä ulkomailla?
      Kuka hullu Suomeen haluaa muuttaa takaisin, varsinkin kun tuo itänaapuri on pahasti ruvennut uhittelemaan?
      Itse kyllä lähtisin vaikka Ruotsiin, jos vain töitä sieltä löytäisin. Eipähän olisi ainakaan Venäjä rajanaapurina, vähän turvallisempi olo....

      • mikäs ihmeen

        paluumuuttaja sinä olet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe