Liikenteenohjaaja

Mirkku

Osaako kukaan kertoa liikenteenohjaajan työnkuvasta ja sisällöstä? Onko kukaan toiminut ko.ammatissa? Kyseessä siis VR:n homma..

29

14468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

      Seisoskelet "tikkari" kädessä ja pysäytät liikennettä toisesta suunnasta ja toisesta suunnasta annat luvan liikenteen kulkea.
      Aivan hanurista, itse jaksoin aikoinaan kesätöissä viikon verran sitä tehdä.

      • tarkemmin

        niin,kyse oli vr:n hommasta, ei mistään asvaltti työmaasta.taitaa olla ihan erilaista.


      • BigLollipop19cm

        Jos "tikkari" kädessä seisoskelee ja pysäyttelee liikennettä, niin se on putkareissu.


      • tissit-näkyviin-v-liitto

      • Anonyymi
        BigLollipop19cm kirjoitti:

        Jos "tikkari" kädessä seisoskelee ja pysäyttelee liikennettä, niin se on putkareissu.

        JUU KERÄÄN KAIKKI NIIN EN TULE RAISKATUKSI TAAS


    • Petri

      Tämä saattaa olla nyt jo hieman myöhäistä, sillä tuo hakuaikahan meni jo, mutta... Liikenteenohjaaja toimii (VR:llä) liikenteenohjauskeskuksessa, jollainen sijaitsee esimerkiksi Helsingissä Linnunlaulussa. Liikenteenohjaaja varmistaa junalle turvallisen kulkureitin ja tarkkailee junan matkaa jatkuvasti pisteestä A pisteeseen B. Liikenteenohjaajan sormien alla on hyvin pitkälti siis se, mille raiteelle se juna siellä Helsingin (tai minkä vaan kaupungin ratapihalla) asemalla tulee. Matkan aikana voi tulla tietty myös tarve muuttaa suunnitelmia (esimerkiksi myöhästyminen) ja silloin vuorossa oleva ja alueesta vastaava liikenteenohjaaja suunnittelee junalle uuden kulkuaikataulun nopeuksineen ja raiteineen. Tavoitteena on tietenkin, että juna mahdollisimman hyvin pitää oman aikataulunsa, eikä muu liikenne häiriinny.

      Aika suuri vastuu on noissa hommissa, eli stressin sietokykyä tarvitaan. Ja tietty nopeita hoksottimia, että pystyy tekemään nopeita ratkaisuja luotettavasti.

      • Heidi

        Hei!
        Tiedätkö/voisitko kertoa mikä on liikenteenohjaajan palkka noin?
        Kiitos.


      • VeeÄr

        Osaisikohan joku kertoa vielä missä päin Suomenmaata tällaiset liikenteenohjaajat työskentelevät? Tuskin niitä joka asemalla on?


      • Petri
        VeeÄr kirjoitti:

        Osaisikohan joku kertoa vielä missä päin Suomenmaata tällaiset liikenteenohjaajat työskentelevät? Tuskin niitä joka asemalla on?

        Liikenteenohjauskeskuksia on ainakin Helsingissä, Tampereella, Kouvolassa, Seinäjoella ja Oulussa. Nuo on ne isoimmat. Ihan jokaisella pikkuasemalla noita ei ole, mutta esimerkiksi Turussa on oma pieni keskuksensa.


      • JuSa
        Heidi kirjoitti:

        Hei!
        Tiedätkö/voisitko kertoa mikä on liikenteenohjaajan palkka noin?
        Kiitos.

        Taas on asia ajankohtainen, eli osaisiko joku palkkauksesta kertoilla?


    • vieras314

      Haku olisi taas päällä ja haluaisin tietää tuosta valintaprosessista. Onko se samanlainen kuin veturinkuljettajilla vai löytyykö eroja

      • penaali paavo

        palkka noin bruttona 3000€/kk kaikkineen lisineen. Pääsykokeet samantyyliset kuin kuljettajillakin. ryhmähaastatteluita,yksilöhaastatteluita,pällitestejä..


      • mh
        penaali paavo kirjoitti:

        palkka noin bruttona 3000€/kk kaikkineen lisineen. Pääsykokeet samantyyliset kuin kuljettajillakin. ryhmähaastatteluita,yksilöhaastatteluita,pällitestejä..

        Kuinka usein koulutuksia järjestetään?


      • Liikenneohjaaja
        mh kirjoitti:

        Kuinka usein koulutuksia järjestetään?

        Liikenteenohjaajakoulutuksia järjestetään näillä näkymin seuraavina vuosina joka vuosi. Se sitten vaihtelee, että mille paikkakunnille milloinkin on paikkoja.

        Palkkauksesta sen verran, että se vaihtelee hieman paikkakunnittain ja vaativuustason mukaan.

        Rautatievirkamiesliitto neuvottelee sopimukset ja heidän sivuiltaan voi tarkemmin katsoa esim. seuraavan palkkaliitteen http://rautatievirkamiesliitto.fi/fi/tyoehtosopimus/tyoehtosopimus_1/palkkaliite

        Tuossa palkkaluokat paikkakunnittain vaihtelevat ilmeisesti 13 ja 18 välillä. Ainakin Tampereella on tuo 18. Tuo on siis peruspalkka jonka päälle tulee 9,8 prosentin junanlähetyspalkkio. Näiden lisäksi tulee vielä henkilökohtainen osuus, joka voi maksimissaan kokeneella olla muistaakseni 7%. Näistä muodostuu perustuntipalkka, josta lasketaan haittalisät eli ilta- (15%), yö- (n. 45snt/h 20min aikahyvitys), lauantai (25%) ja sunnuntailisät (100%).

        Käytännössä siis isommissa liikenteenohjauskeskuksissa peruspalkka aloittavalla on n. 3000e ja siihen nämä haittalisät päälle.

        Seuraava haku on todennäköisesti ensi keväänä.


      • yli huonotuloisen
        Liikenneohjaaja kirjoitti:

        Liikenteenohjaajakoulutuksia järjestetään näillä näkymin seuraavina vuosina joka vuosi. Se sitten vaihtelee, että mille paikkakunnille milloinkin on paikkoja.

        Palkkauksesta sen verran, että se vaihtelee hieman paikkakunnittain ja vaativuustason mukaan.

        Rautatievirkamiesliitto neuvottelee sopimukset ja heidän sivuiltaan voi tarkemmin katsoa esim. seuraavan palkkaliitteen http://rautatievirkamiesliitto.fi/fi/tyoehtosopimus/tyoehtosopimus_1/palkkaliite

        Tuossa palkkaluokat paikkakunnittain vaihtelevat ilmeisesti 13 ja 18 välillä. Ainakin Tampereella on tuo 18. Tuo on siis peruspalkka jonka päälle tulee 9,8 prosentin junanlähetyspalkkio. Näiden lisäksi tulee vielä henkilökohtainen osuus, joka voi maksimissaan kokeneella olla muistaakseni 7%. Näistä muodostuu perustuntipalkka, josta lasketaan haittalisät eli ilta- (15%), yö- (n. 45snt/h 20min aikahyvitys), lauantai (25%) ja sunnuntailisät (100%).

        Käytännössä siis isommissa liikenteenohjauskeskuksissa peruspalkka aloittavalla on n. 3000e ja siihen nämä haittalisät päälle.

        Seuraava haku on todennäköisesti ensi keväänä.

        Verotietojen 2007 mukaan parhaat tienaa saman kuin jotkut veturinkujettajat bruttona, yli 50000€ vuoteen.


      • Ehkpä
        yli huonotuloisen kirjoitti:

        Verotietojen 2007 mukaan parhaat tienaa saman kuin jotkut veturinkujettajat bruttona, yli 50000€ vuoteen.

        Nostetaas vanhaa keskustelua. Äskettäin oli haut ja kutsu tuli haastatteluihin. Kuinka monivaiheinen tämä haastattelu on ja voiko millään tavalla valmistautua?

        Onko samalla tavalla kuin kuljettajilla, että ensin haastttelu, jos jatkoon pääsee niin psykologiset ja sitten vielä jos etenee niin terveystarkastukset?

        Ammatti kiinnostaa kovasti ja työnkuvasta kaikki tieto otetaan vastaan mielenkiinnolla.


      • et mitenkään
        Ehkpä kirjoitti:

        Nostetaas vanhaa keskustelua. Äskettäin oli haut ja kutsu tuli haastatteluihin. Kuinka monivaiheinen tämä haastattelu on ja voiko millään tavalla valmistautua?

        Onko samalla tavalla kuin kuljettajilla, että ensin haastttelu, jos jatkoon pääsee niin psykologiset ja sitten vielä jos etenee niin terveystarkastukset?

        Ammatti kiinnostaa kovasti ja työnkuvasta kaikki tieto otetaan vastaan mielenkiinnolla.

        Et voi valmistautua mitenkään. No tietenkin niin, että kun olet sinne ryhmikseen menossa, niin hyvissä ajoin mietit mitä puhut ja mitä siellä kitiset vakuuttaksesi sen porukan ottamaan sinut. Se on paikkakuntakohtaista, mutta joillakin paikkakunnilla kannattaa oikein esittää jotain vitun työnsankaria ja kertoa kaikkea mitä omistaa ja mitä on hankintalistalla, jotta kuulostaa kauhean ylivelkaiselta ja siksi työhönsitoutuvalta. Ylensä paikat menee suhteilla enempi tai vähempi, mutta kyllä joukkoon aina yksi lyseolainen otetaan malliksi tai joku muu oikeasti fiksu, mutta suhteilla ne menee pääasiassa paikat.

        Itse olen paristi hakenut ja ollut haastattelussa, mutta se ryhmähaastattelu on sellainen hakumenettelymuoto, jollainen tulisi olla vain näyttelijäkorkeakouluun, kun kaikkihan siellä vetää jotain ihme roolia ja se joka on oma itsensä ja varsinkin ilman suhteita, ei hänellä ole mitään saumaa. Kaikki kertoo olevansa niin vitun mahtavia työkavereita ja ihmisiä yleensä, vaikka ihan täysiä omaannnapaansa tuijjottavia paskanpuhujia ja muita pikkusieluja. Työnähän se ei ilmeisesti päätä vaadi, mutta kyllä sinne nyt joku taso saisi olla ketä suhteilla otetaan.
        Ihan vain lakiin perustuen ne paikat on muutenkin julkisesa haussa, mutta kyllä sinne on jo porukka valittu varsinkin näillä kepulais-seuduilla. Itse sanoisin, että hakeminen ja haastattelu on turhaa ajanhaaskausta ja itsensä nöyryyttämistä, jos ei ole suhteita. Niin ja vaikka sinne sattuisi pääsemäänkin, niin jos 99% on suhteilla töissä, niin voit vain kuvitella millaista henkselinpaukuttelijaporukkaa ja kusipäitä ne on työkaverina. Nehän on oman elämänsä pieniä työnjohtajia kaikenlaiset rumuautorokaritkin, kun suhteilla päästää hyvään työpaikkaan mutisemaan.

        Itse olen hakenut,kuten sanoin, paristi , mutta enää en hae. On niin moni kusipää sinne valittu firman sisältä, että kun ihmisellä yleensä ja minulla tässä tapauksesa on vara valita seuransa ja työpaikkakin, niin miksi lähtisin kusipäisen työkaveriksi? Niin isoa palkkaa ei ole, että alkaisin junttejen työkaveriksi.


    • katkeruutta ilmassa?

      Et mitenkään... Pientä katkeruutta ilmassa, kun ei ole päässyt töihin... Noista suhteista jos puhutaan niin edellisessä haussa ei yksikään valituksi tulleista päässyt suhteilla sinne.

      Ja ryhmähaastattelulsta sen verran että sinne ei todellakaan oteta ketään ketkä jotain roolia vetävät.. Taitaa herraa nyppiä kun itse on ollu "todella pätevä" jo valmiiksi omasta mielestään ja tuonnut tämän ilmi haastatteluissa. Työnä liikenteenohjaajan työ on todella vaativaa ja siellä ei tyhmät pärjää.. Se on nähty. Työilmapiiri ja meininki liikenteenohjaajien kesken on hyvä. Osa ihmisistä tulee luonnollisesti toimeen toisten kanssa paremmin kun toiset ja osa ei kenenkään kanssa kuten"Et Mitenkään" ei todennäköisesti tule toimeen kovin hyvin ihmisten kanssa, kun niin monta *********** on päässyt hommaan hänen sijastaan.. Ja se ryhmähaastattelun ajatus on se että siinä nähdään heti alkuunsa miten kommunikoit ja toimit ryhmässä.. Kun työhän vaatii todella paljon ryhmässä toimimista ja kommunikointia.

    • Liikenneohjaaja

      Yes yes pääsin.

    • Jukkis123456

      Ryhmähaastattelulla karsitaan pätevimmät pois. Sekin jonkun rekrykonsultin älynväläys. ADHD yhdistettynä suhteisiiin ainoa keino päästä sisään.

      • Parhaat-paperit-äidillä

        Parhaat paperit lapset jonka äiti ajautuu suhteeseeseen yleen VR päällikömiehen kanssa. Ennen näitä heikkoja päivät toissa levänneitä miehiä oli toimistorakennusmestari, toimistoinsinööri, rakennusmestari, sähköalueen päälikkö, rata-alueen päällikkö, opastinmestari. Etelän komennus miehet oli eri hyviä kun niille riitti huonompikin kynnysmatto lapsen työllistämiseksi. Kaikille veturinkuljettajien, junansuorittajien, RL,RVL ay luottamusmiesten lapsen tulo VR:lle on itsestään selvyys. Jos jonkun sortin merkonipäälliköllä oli mökki kylllä niin mökki isännän tyttö pääsi varmasti töihin. Niitä töihin taputeltuja kouluttamattomia eläköityy nykyisin kymmenittäin.


    • Turvallaanolo-on-pääasia

      https://twitter.com/DestiaOy
      https://twitter.com/VRtrack/lists/trackilaisia-twitterissa
      Vertaappa twittereitä. VR twitterissä helkilö ylösnostaja twiittausta ilman mitään asiaa. Oikea nimi olisi VR tinder.
      Destialla on jatkuvasti voitettuja urakoita ja oikeaa tekemistä.

      Vr Track Kontiomäki-Oulu tappion jälkeen on pohjoinen täynnä sivuraide insinöörejä ja läpivärit. Siksi VR Track insinöörit nyhrää twittereissä työaikansa ja luulee sitä oikeaksi työksi, Tampere-Helsinki junassa työaikaansa tappava johto luulee sitä työksi. Tärkeimmät VRT viimeiset henkilölinnat tehdään nykyisin Tre-Hki junissa. MVR:t tekivät ennen rataesimiehet, ei diplomi-insinöörit kuten vrt Jy tunneli.

    • Kukasekissanhännännostaa
      • Arvostus-on-ansaittava

        Papereilla pyyhitään alapäätä.


    • Ihanakreosiittiratapölli

      Io 12.6.2017 00:00

      Vieläkö noissa on kreosoottia? Olen luullut, että on kielletty. Tosin, aika vahva haju noissa on. Ei liene pelkkää kuparia.
      Vastaa | Ilmoita asiaton kommentti
      Nimetön 11.6.2017 22:48

      niitä on sinne varastoitu ainakin 30 vuotta ja murskattu kavon kattilaan jossa niistä tehty kaukolämpöä ja sähköä. hyvin on toiminu ja toimii edelleen
      Vastaa | Ilmoita asiaton kommentti
      entinen duunari 11.6.2017 21:11

      Ennen oli ratapölkyt tehdas alueella aitojen sisäpuolella onko pölkytkin ulkoistettu .Kavohan poltti aikoinaan murskattuja ratapölkkyjä taisi olla ainoa laitos joka pystyi polttamaan näitä pölkkyjä koko maassa .
      Vastaa | Ilmoita asiaton kommentti
      liikennevirasto omistaa 11.6.2017 20:07

      Liikennevirasto omistaa ja vastaa kaikista Suomen ratapölkyistä elinkaaren alusta loppuun
      Vastaa | Ilmoita asiaton kommentti

    • Anonyymi

      WORK PLEASE IN OMA SÄÄ STÖP OTTIS RAIN

    • Anonyymi

      Onko kukaan hakenut tähän uusimpaan hakuun?

    • Anonyymi

      Toimi siis näin. Hankit rompparilta käytetyn ison rautatynnyrin. Maalaat tynnyrisi ulkopuolelta varoitusvärein. Valkoinen ja punainen ovat hyviä värejä. Sitten pyörität tynnyrisi keskelle isoa tienristeystä. Univormun tavitset ja koppalakin. Käsiin isot valkoiset pitkävartiset nahkarukkaset. Puhalluspillin tarvitset tietenkin ja pampun ja
      käsilipun ja kädessä pidettävän liikenteenohjauslaikan jossa toisella puolella lukee stop. Aurinkolasit on hyvä olla. Hyppäät tynnyrisi sisään ja alat ohjaamaan liikennettä. Pilliä on käytettävä ahkerasti. Pilli ei ole koriste vaan käyttötyökalu,
      Päivässä parissa sinusta kehittyy Liikenteen ohjausmestari., Ei se sen kummallisempaa hommaa ole. Sinusta tulee risteyksen kunkku. Kaupunki alkaa maksamaan sinulle palkkaa kun huomaavat että sinusta on hyötyä kaupugille. Poliisit kadehtivat sinua kun viet heiltä leivän.

    • Anonyymi

      Millainen on tup n. 7 kk:n koulutus nykyisin?
      Ehtiikö sen ohella käydä osa-aikaisesti töissä?
      Ja jaksaako ts. on kai aika hurjasti omaksuttavaa ja tenttejä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe